Lenovo laptop fan heeft twee settings: low en straaljager

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-P
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20-08 01:55
Type volgt, budget Lenovo van ~2 jaar oud (geen Legion oid).
EDIT: Ideapad 3 15ITL6 i5 82H802LCMH

Dochter zit momenteel in vergadering op dat ding en de fan draait full speed, of in ieder geval op luid niveau 95% van de tijd. Wat het nog erger maakt is dat het niet 100% van de tijd is: Anderhalve Halve (!) seconde stilte en dan gaat ie weer. Alsof het ding binair wordt aangestuurd.

Online vind ik soortgelijke verhalen (maar dan meestal over Legion gaming Lenovo's) en dat er niets aan te doen is. Met dit ding in een bibliotheek zitten werken levert je boze blikken op...
Iemand bekend met dit probleem? En bij voorkeur ook een oplossing beschikbaar?

Mogelijk ga ik dit nog proberen maar als ik het zo snel goed lees houdt dat in je de processor gaat throttlen op max. 48% dus beetje stomme workaround. Maar ja, als het werkt...

EDIT er zit een "Intelligent Thermal" functie op die geen drol doet: zet je 'm op accustand (gedimd scherm ondanks dat ie aan de lader zit) dan blijft de fan zelfde gedrag vertonen.

[ Voor 21% gewijzigd door R-P op 02-05-2025 10:05 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:18
R-P schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 09:29:
Dochter zit momenteel in vergadering op dat ding en de fan draait full speed, of in ieder geval op luid niveau 95% van de tijd. Wat het nog erger maakt is dat het niet 100% van de tijd is: Anderhalve Halve (!) seconde stilte en dan gaat ie weer. Alsof het ding binair wordt aangestuurd.
Herkenbaar zeer irritant probleem, inderdaad.
R-P schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 09:29:
Mogelijk ga ik dit nog proberen maar als ik het zo snel goed lees houdt dat in je de processor gaat throttlen op max. 48% dus beetje stomme workaround. Maar ja, als het werkt...
Dat verlagen/beperken van de maximum CPU prestaties zal ook werken.
Beter/efficiënter is om de Turbo Boost instellingen naar minder agressief te zetten of helemaal uit te schakelen tijdens batterijgebruik.
Dat kan echt al heel veel warmte/lawaai/batterijduur schelen bij laptops.
Vooral moderne laptops hebben vaak een heel erg agressief boost gedrag, vaak tot aan throttling toe.
Helemaal niet nodig tijdens normaal gebruik op batterij.
Ik schakel Turbo Boost dat dan ook standaard uit met batterijgebruik bij mijn eigen laptops en bij kennissen.
Speciaal dus voor langdurig (school) gebruik zeer aan te raden!

Windows heeft daarvoor een speciale energie instelling die helaas standaard verborgen is.
Ja kan dan eventueel ook een apart aangepast energieschema daarvoor aanmaken.

Undervolt van de 10700K icm MSI MPG Z490 (Aanpassen CPU Performance Boost Mode)

Geeks3D: How to Disable Intel Turbo Boost Technology (on a notebook)

Crtl.blog: Disable processor boost mode to prolong your battery life
The boost mode options are not visible by default in Windows’ power settings dialog.
I don’t know why these options are hidden by default. Microsoft and Intel probably believes it’s what’s best for most customers, but it would be nice to have the option regardless.
You can easily make the boost mode power options visible again, though:

Press the Windows key + X, right-click on either Command Prompt or PowerShell, and choose run as administrator.
Type in the following command (in one line), and press Enter afterward:

powercfg.exe -attributes sub_processor perfboostmode -attrib_hide

After you’ve made the settings visible, you can find the new option in the Advanced Power Options dialog.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ua1MrdXKlqCP6PS34aB-VbvWv70=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/eB5HRGOw8CPvTTibQ6sXZawX.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TVomoeiHa3h6o_rudPu3BvJ8uHo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/g5hsLDiKppmL7gcIqhltSSUP.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R-P
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20-08 01:55
Wat een fijn en uitgebreid antwoord. Kan even duren voordat ik kans zie het allemaal uit te proberen (laptop heeft een drukke week voor de boeg... dus mag er nu even niet aanzitten). Dus geen reactie (op deze na) wil niet zeggen dat je advies genegeerd wordt!!! Bedankt alvast!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyclad
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-07 14:14
Mocht je het nog niet hebben gedaan dan zou ik em ook even open maken om te kijken of er toevallig een zooi stof in zit. Ik heb meer dan 1 laptop gehad in het verleden die in stoffige ruimtes als stofzuiger dienst deden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phenos2
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11-09 23:21
Ik haal bijna dagelijks laptops open en het is naast de grote hoeveelheid aan stof vaak koelpasta dat vanuit de fabriek te dik is aangebracht wat opzich geen probleem is maar laptop cpu's hebben vaak een shim waar die dikke laag plamuur ook tegenaan drukt waardoor er slecht contact op de cpu zelf zit. Ik vervang het met PTM7950 en stel de power limits (TPL) in met Throttlestop icm speedshift profielen voor netstroom en accu. Met een hogere speedshift waarde kun je de aggresiviteit van het turbo gedrag temperen. En undervolten is tegenwoordig helaas nog maar zelden mogelijk en als het wel mogelijk is dan moet die stomme windows update weer langs komen met een automatische bios update die dat op slot zet.
Als je de cpu vol belast (ts-bench functie in Throttlestop) en er is een groot temperatuurverschil tussen de cores dan is de koelpasta niet meer goed.

[ Voor 4% gewijzigd door Phenos2 op 18-05-2025 13:58 ]