Gebruikersreview: Samsung Galaxy Z Fold8 – De overstap van Pixel naar Fold
Beoordeling: 4 / 5 sterren
Getest: Samsung Galaxy Z Fold8 (12GB RAM, 256GB / 512GB)
Gebruiksduur: Enkele dagen
Inleiding
Als jarenlange Google Pixel-fan (meest recent de Pixel 9 Pro XL) heb ik de stap gewaagd naar mijn allereerste opvouwbare telefoon: de Samsung Galaxy Z Fold8. Mijn grootste twijfel vooraf zat in de gewenning aan het besturingssysteem en de bediening, maar de unieke paspoort-beeldverhouding trok me uiteindelijk over de streep. Na een aantal dagen intensief gebruik deel ik hier mijn eerste bevindingen.
Formaat, Bouwkwaliteit & Scharnier
De "paspoortverhouding" van het buitenste scherm is precies wat ik ervan gehoopt had. Het toestel ligt gesloten erg natuurlijk in de hand en typt prettig zonder dat het te smal aanvoelt.
Het overzetten van al mijn data vanaf de Pixel 9 Pro XL naar de Fold8 verliep bovendien volledig moeiteloos.
* Handgevoel: Zonder hoesje vind ik het toestel eerlijk gezegd wat aan de dunne en gladde kant. Met een goede case eromheen heeft hij echter de perfecte dikte en grip.
* Scharnier (Minpunt): Wat opvalt is dat de hinge geen vaste standen heeft om het scherm op specifieke hoeken vast te zetten. Hij klapt soepel open en dicht, maar intermediate posities ontbreken.
Scherm & Multitasking
Het binnenscherm is een absolute verademing. Ik gebruik het toestel veel voor multitasking met twee apps naast elkaar:
* Crypto-grafieken en markten volgen
* X (Twitter)
* AI-tools
Het grote scherm leent zich hier fantastisch voor. Twee volwaardige apps naast elkaar draaien werkt snel en intuïtief.
Bediening & Software
Mijn grootste angst vooraf was de software-overstap vanaf de ‘schone’ Pixel Android-ervaring. Dit bleek ongegrond: qua bediening en gebaren voelt de Fold8 verrassend vertrouwd en vrijwel identiek aan mijn Pixel. Ik hoefde totaal niet te wennen.
Ook de connectiviteit is vlekkeloos: de combinatie van een fysieke SIM en een eSIM werkt naast elkaar zonder enig probleem.
Accuduur & Geluid
* Batterij: Online lees je wisselende verhalen over de accuduur, maar mijn ervaring is tot nu toe uiterst positief. Vergeleken met de Pixel 9 Pro XL gaat de batterij van de Fold8 bij mij aanzienlijk langer mee. Aan het einde van een intensieve dag houd ik met gemak 25% over. Zodra het toestel mijn gebruiksgedrag na een paar laadcycles nog beter kent, verwacht ik dat hier zelfs nog meer uit te halen valt.
* Geluid: De ingebouwde speakers leveren voldoende geluidkwaliteit voor dagelijks gebruik, media en videobellen.
Camera’s
De camera’s heb ik nog niet heel uitgebreid kunnen testen. De eerste indruk voor alledaagse foto's is voldoende. Hoe de sensoren presteren bij uitdagendere omstandigheden en landschappen ga ik binnenkort tijdens de vakantie verder ondervinden.
Conclusie
De overstap van een Pixel 9 Pro XL naar mijn eerste Fold is mij uitstekend bevallen. Het paspoortformaat is fantastisch, het binnenscherm is ideaal voor multitasking en de accuduur overtreft mijn verwachtingen. Met een hoesje eromheen ligt het toestel perfect in de hand.
+ Pluspunten
* Geweldige paspoort-beeldverhouding (zeer handzaam gesloten)
* Uitstekende accuduur (beter dan Pixel 9 Pro XL)
* Binnenscherm is ideaal voor multitasking (Crypto, X, AI)
* Geen gewenning nodig vanaf Pixel/Stock Android
* Probleemloze dual-sim werking (fysieke SIM + eSIM)
* Moeiteloze data-migratie
- Minpunten
* Zonder hoesje wat erg dun/glad
* Scharnier (hinge) heeft geen vaste standen