Aiii schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 18:22:
Vraag die hopelijk iemand hier kan beantwoorden, ik lees op specs websites dat de Fold8 AptX-HD ondersteuning zou zitten. Klopt dat? Officiële bronnen kan ik helaas niet vinden en omdat Samsung nogal stug alleen reguliere AptX heeft ondersteund tot nu toe ben ik sceptisch op de externe bronnen.
Omdat ik het inmiddels zelf kon testen, mocht iemand deze vraag in de toekomst ook hebben: Was inderdaad flauwekul, de codec-support van Samsung is nog steeds crap en stopt bij standaard AptX. Alles om hun eigen buds te verkopen, I guess.
Maar goed, dat minpunt even terzijde. Eerste indruk na een dag gebruik is verder uitstekend. Als iemand die vanaf de eerste iPad bijna exclusief tablets gebruikt (en sinds 2012 zelfs buiten werk geen laptop meer gebruikt daarom) is dit echt perfect. De eerdere Fold’s konden mij niet boeien met de gekozen formfactor (voornamelijk pocketability, gewicht en dikte zijn voor mij zwaarwegende factors voor iets wat een groot deel van de dag in mijn broekzak moet leven), maar dit is absoluut perfect. Dimensie is absoluut prima en de handzaamheid is nagenoeg perfect (met ietwat dank aan Apple en hun aankomende paspoort Fold die ongetwijfeld wat execs bij Samsung geïnspireerd heeft om na 7 iteraties eens iets nieuws te proberen). Ik ben fan.
Blijf niet de grootste fan van Samsung’s One UI t.o.v. Google’s eigen skin, maar gelukkig is het goed customizable en is de ondersteuning voor de verschillende Fold features echt prima uitgevoerd. De Multitasking is wat mij betreft de beste implementatie van alle Android skins en beter dan die van iPadOS, dus wat dat betreft helemaal prima. Good Lock maakt het device ook wel weer leuk, geanimeerde backgroundjes, grappige notificatie pop-ups met Edge Lighting+ en meer van dat soort ongein maakt het dan wel weer iets beter.
Wel blijf ik mij irriteren aan de Samsung bloatware. Gedeeltelijk te verwijderen, maar sommige zaken niet en dat is gewoon dom. Vanuit zakelijk standpunt wellicht te verklaren, maar voor de gebruikerservaring blijft het achterlijk en onnodig. Het voegt niets toe.
Maar goed, het blijft iedere keer leuk om iets te doen op het buitenscherm, het scherm open te klappen en dan verder te gaan op het binnenscherm. Lekker manga lezen in portraitmodus, of een video bekijken op een mooi groot scherm (moet ook zeggen dat ik mij minder stoor aan de speaker placement dan ik gedacht had). Of lekker comfortabel een veel te lange comment schrijven op GoT op gboard in landscape mode. Ik ben fan.