• Raaa010
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 09:14
Eix schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 15:14:
Ik ben even benieuwd hoeveel condenswater jullie unit met dit weer loost. Waar ik namelijk bij eerdere hittegolven iedere dag een halfvolle emmer kon leeggooien is er nu praktisch geen condenswater. Gisteren maar even onderaan de binnenunit het water afgetapt omdat ik bang was voor een probleem met de pomp. Maar, daar kwam nog geen half bakje water uit.

De unit werkt verder prima en het huis is inmiddels ook best koel. Dus het kan zijn dat er gewoon weinig vocht af te voeren is. Maar voor mijn gevoel klopt het niet. :?
als je alles dicht houdt zal er niet snel een hele hoge concentratie vocht in je huis zijn, dus het houdt een keer op of word veel veel minder

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Er is een hele lage rv deze dagen. Dus weinig vocht te produceren.

3-fase Victron 3x MP 6.5kVA | 30kWh Voltsmile LFP | MPPT 450/100 + 2x MPPT | VM-3P75CT Grid Meter

• TekkenLord
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 15:43
Ik ben even benieuwd hoeveel condenswater jullie unit met dit weer loost. Waar ik namelijk bij eerdere hittegolven iedere dag een halfvolle emmer kon leeggooien is er nu praktisch geen condenswater. Gisteren maar even onderaan de binnenunit het water afgetapt omdat ik bang was voor een probleem met de pomp. Maar, daar kwam nog geen half bakje water uit.

De unit werkt verder prima en het huis is inmiddels ook best koel. Dus het kan zijn dat er gewoon weinig vocht af te voeren is. Maar voor mijn gevoel klopt het niet. :?
Als je een hygrometer hebt, kan je zien wat de luchtvochtigheid is in je kamer. Hoe hoger het percentage, hoe meer condenswater. Vandaag is wel meer een woestijnachtige warmte dan tropisch. Dus wat minder condenswater vandaag. Morgen kan wel wat broeierig zijn, dus meer condenswater mogelijk.

• joenevd
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08-09 08:51

Ook ik heb nog geen druppel condenswater ontdekt. Maar de luchtvochtigheid buiten is ook zeer laag voor Nederlandse begrippen.

Vanavond zal ik hem ook voor de zekerheid aftappen.

• DutchOwnage
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:30
Merk het met m'n vaste airco ook. Ik heb nog nooit zo weinig condenswater eruit zien komen in de 3 zomers dat ik 'm nu in gebruik heb.

Luchtvochtigheid hier in het zuidwesten, 20 kilometer van zee is nu en gisteren 23%. Extreem laag.

[ Voor 27% gewijzigd door DutchOwnage op 14-08-2026 16:06 ]

• MikeN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14:39
De luchtvochtigheid buiten is op dit moment een stukje lager dan bij de eerdere hittegolven. https://weerstatistieken.nl toont voor gisteren bijvoorbeeld gemiddeld 52% en een minimum van 21%. Op 4 augustus was dat bijvoorbeeld 63%/36% en op 26 juni 64%/40%. Ik denk dus dat het niet zo vreemd is dat er nu minder water uitkomt.

• BradKing
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08-09 21:29
tweakmemore schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 13:33:
[...]En mogelijk kun je de deur dan iets strakker dichttrekken en vastzetten met het bijgesloten "raamslot" (2 clipjes met een soort klitteband/spanbandje ertussen).
@BradKing mogelijk is dit raamslot ook iets dat dat jij kunt gebruiken hiervoor ipv of icm de lijmklem. Ik tag je even in deze post zodat je ook de linkjes kunt bekijken. Wat me verder nog opviel bij jouw setup was dat je nog geen uitsparing uit het schuim hebt gesneden, wat de deur ook iets verder open lijkt te houden

[..]
Dank voor het meedenken inderdaad! Ik heb nog geen uitsparing gesneden omdat ik nog een beetje moet tweaken aan de opstelling (nu loopt stekker door de kamer, moet nog even een stekkerdoosje zodat de binnen unit vrij dicht bij de deur kan staan), dus ik verwacht dat de optimale leiding pathing nog wat anders wordt. Ja, die isolatie buizen zijn niet duur, maar waste not want not :)

Ja ik denk dat het aan het weer ligt, de luchtvochtigheid is relatief laag.. maar ik kreeg van de buren beneden te horen dat ze dachten dat ik even de ramen aan het lappen was op het balkon, want ze zagen ineens water vallen.. dus de buitenunit blijft lekker lozen om de zoveel tijd :)

• CriticalHit_NL
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 16:02
MikeN schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 16:22:
[...]

De luchtvochtigheid buiten is op dit moment een stukje lager dan bij de eerdere hittegolven. https://weerstatistieken.nl toont voor gisteren bijvoorbeeld gemiddeld 52% en een minimum van 21%. Op 4 augustus was dat bijvoorbeeld 63%/36% en op 26 juni 64%/40%. Ik denk dus dat het niet zo vreemd is dat er nu minder water uitkomt.
Yep, volkomen normaal.

Gister zijn hier de 48 jaar (1978) oude alu kozijnen vervangen voor houten, mobiele airco moet nu maar even 's avonds los met de slang naar buiten (binnendraaiend raam i.p.v. schuif) maar zelfs in de nacht amper condenswater, heb dit 18000 BTU type al sinds 2018 of 2019 en binnen een hygrometer maar zodra het onder de ~40% zakt komt er nog maar bar weinig uit, gister was het zelfs volgens mij 36% met het raam open.

'S nachts is het vaak wel vochtiger, gezien deze mobiele die lucht naar binnen trekt merk je dan dat hij in die periode ook wel wat meer condens gaat afvoeren in de koelere uurtjes. Als het zoals onlangs was met de heatdome dan zit de 45L waterbak elke halve dag halfvol met water, dan spreek je vaak over waardes van 55-65% of meer met name buiten.

Wel leuk, doordat het 's nachts kouder is dan binnen trekt die mobiele airco met zijn geweld nog meer koude lucht naar binnen, het wordt echt merkbaar koeler hierdoor dan windstil de ramen los, ondanks open raam zonder afdichting, efficiënt nee maar dat was het toch al niet, wordt straks gelukkig een tijdlang koeler. Maar heb er nu in de middag niks aan.

Ze claimen dat de nieuwe ramen de temperatuur met "7 graden" laten dalen, de gordijnen voor de ramen boven zijn nog net zo heet in de zon als met de oude ramen :+ Had een infrarood pistool gekocht om de temperatuur te meten, gewoon 50°C en zelfs 75°C op de warmste plekken of wellicht nog wat meer gezien ik een stel kussens gebruik op de vensterbank om de stralingswarmte enig sinds wat te remmen want het is hier op het zuiden gewoon al 29.3°C binnen met 37°C buiten zonder schaduw op de raam. Zit trouwens ook een naald bij om lucht/vloeistoffen te meten dus ik ben straks wel eens benieuwd wat de AC aan koele lucht uitpoept en later vergelijken met de Midea puur uit interesse gezien er hier in het topic zeggen dat ze weinig koelte ervaren.

Kun je nagaan, van 23-24 binnen op de eerste verdieping met pas een uitschieter naar 27-30gr na 2 weken heatdome op twee verschillende kamers naar inmiddels 28.8 en 29.3+ binnen 2 dagen warm weer. :+ Dergelijke zomers zijn niet prettig en onleefbaar zonder verkoeling, snap niet dat huizen standaard totaal niet worden uitgerust met enige schaduwmogelijkheden buitenaf, dat zou zoveel ellende schelen dan eindeloos stroomverbruik.

Overigens de nieuwe kozijnen lijken een mooi diep genoeg alu profiel aan de onderkant te hebben om de unit in te hangen straks, maar heb de unit pas in September, heb nog wat vulplaatjes liggen van het oude kozijn en anders gooi ik er wel een lat tussen als het niet lukt, zien wel.

De bakjes van Etsy en de 120 stuks (ja ik kocht 6 pakken :+ ) tabletjes zijn al binnen.

Core i9 13900K @5.8Ghz: https://valid.x86.fr/7ex679 & https://valid.x86.fr/16dnkm | Core i7 3930K @ 4.4Ghz: https://valid.x86.fr/div8y2 | Core i7 3930K @ 4.8Ghz: https://valid.x86.fr/68cp00 | Core 2 Quad Q9550 @2.91Ghz: https://valid.x86.fr/27vbj8

• lorenzopot
  • Laatst online: 06-09 16:00

lorenzopot

fenomenaal

Nou, bij mij komt er elk uur/twee uur toch aardig wat condenswater uit. Zal wellicht ook per woning/locatie verschillen.

• insomniaaa
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 08-09 02:27
Raaa010 schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 11:58:

[Afbeelding]

achter zijde open maken waar je filter zit onder in kan je hem bij je warmtewisselaar/radiator hangen als op de foto !!
Ik heb nog geen schoonmaak tablet gebruikt in mijn portasplit, maar kan iemand mij vertellen wat het verschil is tussen het er gewoon inleggen en het gebruik van een 3D houder? Super aardig dat je dit doet!

• Raaa010
insomniaaa schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 17:19:
[...]

Ik heb nog geen schoonmaak tablet gebruikt in mijn portasplit, maar kan iemand mij vertellen wat het verschil is tussen het er gewoon inleggen en het gebruik van een 3D houder? Super aardig dat je dit doet!
Het zorgt er juist voor dat hij net op het water oppervlakte komt te liggen, waardoor hij minder snel in ze geheel oplost.

• Raaa010
De Grote Midea PortaSplit Filterhouder Run: Nog één allerlaatste batch! ❄️
Beste mede-Tweakers,

Wow, wat een overweldigende reacties! Toen ik dit 3D-geprinte ontwerp voor de Midea PortaSplit filterhouder deelde, had ik nooit verwacht dat de vraag echt zó groot zou zijn.

Mijn 3D-printers hebben de afgelopen tijd flink overuren gedraaid. Inmiddels heb ik er maar liefst 125 stuks geprint, 115 ingepakt en verstuurd! Super tof om te zien dat dit handige printje bij zoveel van jullie in de smaak valt.
Tijd voor de laatste ronde
Hoe leuk ik het ook vind om voor de community te printen, mijn hobbykamer begint langzaam op een heuse fabriek te lijken. Ik denk eerlijk gezegd ook dat het gros van de community inmiddels wel voorzien is! 😉

Omdat er toch nog een klein beetje vraag is, ga ik de printer nog één keer aanzetten voor een allerlaatste batch van precies 25 stuks. Zodra deze de deur uit zijn, is het voor mij echt definitief klaar en stopt de productie op deze manier.

Mocht je na deze batch toch nog misgrijpen: Geen paniek! Mochten er hierna nog mensen zijn die er eentje nodig hebben, dan kun je dit soort filterhouders inmiddels ook prima vinden op de bekende verkoopplatforms (zoals Marktplaats of andere webshops). Je vist dus nooit helemaal achter het net, alleen print ik ze na deze ronde simpelweg niet meer voor 0,01cent via de welbekende marktplaats truc om goedkoop te verzenden.

Wat moet je weten voor deze laatste lichting?
  • Beschikbaarheid: Er worden er door mij nog slechts 25 gemaakt. Totaal gemaakt tot nu 125.tot nu verzonden 115! eind totaal geproduceerd 150!
  • Regel: Wie het eerst komt, die het eerst maalt (OP = OP).
  • Interesse? Stuur me even een DM (privébericht) om een exemplaar uit deze laatste batch te reserveren.
Tot slot wil ik, mede namens mijn dochtertje, iedereen ontzettend bedanken voor het enthousiasme en het vlotte contact. Zij vond het de afgelopen dagen namelijk fantastisch om me te mogen helpen met het inpakken van al jullie pakketjes! 

Groeten! O+

PS: ook wil ik graag het Tweakers platform bedanken voor het toestaan van deze actie  O+ _/-\o_

tevens had ik beloofd de inkomsten die hier uit voortvloeien te doneren aan een nader te noemen goed doel.

dit is geworden voedselbank Rotterdam

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KrskbZIkSq6dVpNPrV17qrPNTCg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/8Ep0nJ82NEHHW0B6jM4Qoiiz.png?f=user_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bArCYY7ATKNTIP98NVqhGXN27hw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/kMptc1d9LkeUWK8nVMy5cMpc.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8QCk2ptEvBagsCm2aoeWwiEtTjQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Q4puzO5KJTRrV6twyha86YMe.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door Raaa010 op 14-08-2026 19:36 ]

• DutchOwnage
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:30
Wat een fijn en verfrissend positief initiatief van jou in deze tijden vol negativiteit. Goed gedaan man d:)b

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14:29

ManiacsHouse

Scheisse!

Raaa010 schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 19:09:
De Grote Midea PortaSplit Filterhouder Run: Nog één allerlaatste batch! ❄️
Beste mede-Tweakers,

Wow, wat een overweldigende reacties! Toen ik dit 3D-geprinte ontwerp voor de Midea PortaSplit filterhouder deelde, had ik nooit verwacht dat de vraag echt zó groot zou zijn.

Mijn 3D-printers hebben de afgelopen tijd flink overuren gedraaid. Inmiddels heb ik er maar liefst 125 stuks geprint, 115 ingepakt en verstuurd! Super tof om te zien dat dit handige printje bij zoveel van jullie in de smaak valt.
Tijd voor de laatste ronde
Hoe leuk ik het ook vind om voor de community te printen, mijn hobbykamer begint langzaam op een heuse fabriek te lijken. Ik denk eerlijk gezegd ook dat het gros van de community inmiddels wel voorzien is! 😉

Omdat er toch nog een klein beetje vraag is, ga ik de printer nog één keer aanzetten voor een allerlaatste batch van precies 25 stuks. Zodra deze de deur uit zijn, is het voor mij echt definitief klaar en stopt de productie op deze manier.

Mocht je na deze batch toch nog misgrijpen: Geen paniek! Mochten er hierna nog mensen zijn die er eentje nodig hebben, dan kun je dit soort filterhouders inmiddels ook prima vinden op de bekende verkoopplatforms (zoals Marktplaats of andere webshops). Je vist dus nooit helemaal achter het net, alleen print ik ze na deze ronde simpelweg niet meer voor 0,01cent via de welbekende marktplaats truc om goedkoop te verzenden.

Wat moet je weten voor deze laatste lichting?
  • Beschikbaarheid: Er worden er door mij nog slechts 25 gemaakt. Totaal gemaakt tot nu 125.tot nu verzonden 115! eind totaal geproduceerd 150!
  • Regel: Wie het eerst komt, die het eerst maalt (OP = OP).
  • Interesse? Stuur me even een DM (privébericht) om een exemplaar uit deze laatste batch te reserveren.
Tot slot wil ik, mede namens mijn dochtertje, iedereen ontzettend bedanken voor het enthousiasme en het vlotte contact. Zij vond het de afgelopen dagen namelijk fantastisch om me te mogen helpen met het inpakken van al jullie pakketjes! 

Groeten! O+

PS: ook wil ik graag het Tweakers platform bedanken voor het toestaan van deze actie  O+ _/-\o_

tevens had ik beloofd de inkomsten die hier uit voortvloeien te doneren aan een nader te noemen goed doel.

dit is geworden voedselbank Rotterdam

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Nogmaals, held en je dochter heldin! Ik heb volgens mij even gemist hoe een kleine donatie te doen.

• Raaa010
ManiacsHouse schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 19:29:
[...]

Nogmaals, held en je dochter heldin! Ik heb volgens mij even gemist hoe een kleine donatie te doen.
dat is niet erg, er stonden een aantal mensen er op dat ik een qrcode van tikkie stuurde in de MP chat, om discussies te voorkomen gedaan, en er zit blijkbaar ook een fout in het systeem van marktplaats. want ik krijg continu in de plaats van 0,01cent, iedere keer 1 eurie 8)7 .dus ik heb uitgerekend wat dat bij elkaar was. en dat heb ik overgemaakt richting de voedselbank Rotterdam.

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14:19
lorenzopot schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 17:11:
Nou, bij mij komt er elk uur/twee uur toch aardig wat condenswater uit. Zal wellicht ook per woning/locatie verschillen.
Dit heb ik inderdaad ook en ik vroeg mij af of dit wel normaal is. Normaal zie ik airco's eigenlijk gewoon druppelen, maar bij de Portasplit wordt het even verzameld en dan krijg je in een keer ik denk iets van 200ml? ofzo dat eruit wordt gepompt.

• tweakmemore
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 17:21
dehardstyler schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 19:38:
[...]

Dit heb ik inderdaad ook en ik vroeg mij af of dit wel normaal is. Normaal zie ik airco's eigenlijk gewoon druppelen, maar bij de Portasplit wordt het even verzameld en dan krijg je in een keer ik denk iets van 200ml? ofzo dat eruit wordt gepompt.
Mijn vermoeden is dat dit technisch noodzakelijk is. Een "glas" water kan een pomp immers prima door een slangetje naar buiten pompen, maar constant losse druppels water met daarbij 99% lucht geeft waarschijnlijk alleen maar een hoop gegorgel en weinig resultaat.

• ManiacsHouse

ManiacsHouse

Scheisse!

Raaa010 schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 19:33:
[...]

dat is niet erg, er stonden een aantal mensen er op dat ik een qrcode van tikkie stuurde in de MP chat, om discussies te voorkomen gedaan, en er zit blijkbaar ook een fout in het systeem van marktplaats. want ik krijg continu in de plaats van 0,01cent, iedere keer 1 eurie 8)7 .dus ik heb uitgerekend wat dat bij elkaar was. en dat heb ik overgemaakt richting de voedselbank Rotterdam.
Krijg je straks niet een 'claim' van marktplaats want Oh jee foutje?

• lorenzopot

lorenzopot

fenomenaal

dehardstyler schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 19:38:
[...]

Ja klopt, dit is normaal en hoe het hoort te werken. Ondanks dat het lichtelijk irritant is, heb ik toch liever dit dan de beruchte P1 foutmelding ;)

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-09 22:20
Raaa010 schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 07:55:
[...]

er is nog 1 ding wat best waardeloos is, is dat je de tempratuur niet kan kalibreren met je binnen thermometer in de app of op het apparaat, helaas moet je daar voor een andere app voor gebruiken ! zelf gebruik ik de app Climapilot let op deze app is een beta app! werkt wel prima! tot nu toe hier geen problemen met het gebruik er van tevens heeft deze app geen CLOUD verbinding. (Control your Midea air conditioner locally over Wi-Fi — no cloud account required. (Android, free & ad-free)
Hmmm, mooie optie. Die ga ik eens bekijken.

Ik heb die functie om de afstandsbediening te laten werken als temperatuurvoeler 1 keer werkend gehad. Dat ging eigenlijk best goed (behalve dat het dan nog steeds om de temperatuur op dezelfde kamer gaat, hij moet line of IR-sight hebben).

Maar het lijkt erop dat dit alleen werkt als je de portasplit ook via de afstandsbediening in werking hebt gezet. Terwijl wij hem meestal vanuit Home Assistant aanzetten.

Marstek Venus 5.12kWh v154, CT002 V118, CT003 V118 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

• Raaa010
ManiacsHouse schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 20:16:
[...]

Krijg je straks niet een 'claim' van marktplaats want Oh jee foutje?
die zijn vrij snel , ze mogen het houden 8)7 Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sijqAtuW-4QRNKyd7R4Qx-z-7pw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/D7DufB9hgw5fjEdTzhVH477f.png?f=user_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WdnKpynPn9xSbOeHrDVuApWHdvg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/MnJidnc88kIRRk5zV896lvj4.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bx6rmbNdShUH_qhC-OONNfq_4yc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NsSAvYTSzf454CWsiC870nXB.png?f=fotoalbum_large
*O* :9B :F

[ Voor 38% gewijzigd door Raaa010 op 14-08-2026 21:49 ]

• CriticalHit_NL
lorenzopot schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 20:25:
[...]

Ja klopt, dit is normaal en hoe het hoort te werken. Ondanks dat het lichtelijk irritant is, heb ik toch liever dit dan de beruchte P1 foutmelding ;)
We hebben van die Philips R32 wand split airco's op het werk, maar die moeten het condenswater naar boven pompen, resultaat is uiteindelijk dat die pompen ook eens in de zoveel tijd gaan brommen. Ze zijn onder bemeten en dat gebrom wordt na 2-3 jaar steeds luider en constanter wordt tot ze plots stuk zijn en het ding in storing schiet. Ook splits zijn niet altijd perfect. :+

Leuke is dat service voor zoiets afsluiten weggegooid geld is want de pomp is niet inbegrepen, de units zelf gaan niet zomaar stuk. 7(8)7
En onder het vriespunt buiten duurt verwarmen héél lang bij grotere ruimtes, valt ook telkens uit i.v.m. zelfontdooiing, en dan is het ook meteen erg kil.

Helaas, die kleine ongemakken horen er ook een beetje bij, net als het geruis van de wind, maar je hebt tenminste niet de herrie van een mobiele monoblock, hier staat eentje constant 65dB te brommen achter me met resonerende panelen.

Wat dat betreft zou ik direct tekenen voor een Midea met een geluidsarm profiel, ook al slaat de pomp soms aan, dat geluid van mobiele monoblocks wordt je buiten de warmte op een gegeven moment ook wel moe. Scheelt dat ik nooit hoofdpijn heb.

Core i9 13900K @5.8Ghz: https://valid.x86.fr/7ex679 & https://valid.x86.fr/16dnkm | Core i7 3930K @ 4.4Ghz: https://valid.x86.fr/div8y2 | Core i7 3930K @ 4.8Ghz: https://valid.x86.fr/68cp00 | Core 2 Quad Q9550 @2.91Ghz: https://valid.x86.fr/27vbj8

• insomniaaa
Maar dan ben je 197 euro uit eigen zak kwijt? Kunnen we niet allemaal een tikkie sturen met een euro, zodat je toch je geld terug hebt die je gedoneerd hebt aan de voedselbank?

Ook absurd dat ze dit doen, ondanks dat de prijs die je rekende 1 cent was...

[ Voor 4% gewijzigd door insomniaaa op 15-08-2026 00:56 ]

• Evert_96
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12:27
eymey schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 21:32:
Maar het lijkt erop dat dit alleen werkt als je de portasplit ook via de afstandsbediening in werking hebt gezet. Terwijl wij hem meestal vanuit Home Assistant aanzetten.
Wel soort van inderdaad. De afstandsbediening blijft op de voor hem laatst bekende stand staan. Dus als je 'm bijvoorbeeld via de ab aanzet maar via de app/Home Assistant uitzet, dan staat ie op het display van de ab nog op aan. Je moet dan inderdaad op de ab ff de aan/uit knop gebruiken, dan is ie weer synchroon. Dat werkt ook als ie aanstaat, maar op de ab staat ie op uit. En dan daarna zul je iSense nog moeten aanzetten.

• Raaa010
insomniaaa schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 00:55:
[...]

Maar dan ben je 197 euro uit eigen zak kwijt? Kunnen we niet allemaal een tikkie sturen met een euro, zodat je toch je geld terug hebt die je gedoneerd hebt aan de voedselbank?

Ook absurd dat ze dit doen, ondanks dat de prijs die je rekende 1 cent was...
Ja dat klopt, 😅, shit happens. Kan gebeuren. Ik bekijk het positief

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
@Raaa010

Ontvangen!

En complimenten aan je dochter voor het goede verpakken. Je kan nooit teveel ducttape gebruiken ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2R-sdmYGZQzgIbZyIgGEsof0wUE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c5rDnRQChce1Ykg6lzmhtc8C.jpg?f=fotoalbum_large

• MikeN
eymey schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 21:32:
[...]

Zolang je afstandsbediening nog iSense aan heeft staan (het poppetje wordt getoond op het display), dan stuurt hij iedere paar minuten de actuele temperatuur door. Als je dan je airco weer aanzet (ongeacht hoe), pikt die vanzelf na een tijdje de temperatuur van de afstandsbediening op. Wel zal de afstandsbediening wat extra stroom verbruiken als iSense aan staat, hoeveel geen idee. (Overigens lijkt de Home Assistant integratie Follow-me wel echt als setting op het device te implementeren, dus zou je zeggen dat uit/aan wel betekent dat je dat opnieuw moet setten, maar mijn ervaring met gewoon uitzetten en aanzetten is toch anders)

[ Voor 16% gewijzigd door MikeN op 15-08-2026 10:45 ]

• D-Ed
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Raaa010 schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 09:48:
[...]

Ja dat klopt, 😅, shit happens. Kan gebeuren. Ik bekijk het positief
Ah dat is wel balen man..! Goede bedoeling worden weer afgestraft zo lijkt het.. Ik wil gerust een extra bijdrage doen op de één of andere manier om jullie te danken.. Zo’n positieve energie kunnen we allemaal wel gebruiken 👍

• lorenzopot

lorenzopot

fenomenaal

Voelt toch een beetje onwennig om de buitenunit te laten hangen met deze regen, maar ik vertrouw maar op de ratings :)

• tronmedia
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 06-09 15:25
lorenzopot schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 14:58:
Voelt toch een beetje onwennig om de buitenunit te laten hangen met deze regen, maar ik vertrouw maar op de ratings :)
Daar kan de buiten-unit tegen.

YouTube: Midea Porta Split * Reinigung Außengerät * Wieder volle Leistung

• retspan
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 25-08 23:24
Kan iemand mij zeggen of (welke) gebruikte schoonmaaktabletten reukloos (ongeparfumeerd) zijn? Met zieke luchtwegen in huis moet ik dat hoe dan ook voorkomen.

• tronmedia
retspan schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 15:59:
Kan iemand mij zeggen of (welke) gebruikte schoonmaaktabletten reukloos (ongeparfumeerd) zijn? Met zieke luchtwegen in huis moet ik dat hoe dan ook voorkomen.
Regelmatig het stoffilter achter op de binnen-unit schoonmaken en de omgeving waar de binnen-unit staat schoonhouden is al voldoende, vuil kan zich namelijk ophopen tussen de lamellen en zorgen voor bacteriegroei, zelf doe ik bij het schoonmaken een beetje airco foam op een zachte kwast en dan voorzichtig over de lamellen , met behulp van een plantenspuit naspoelen, stoffilter zelf was ik met een sopje., je kan ook de binnen-unit op een ophoging zetten, dus van de vloer, zo zuigt de unit minder vuil aan.

• insomniaaa
tronmedia schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 17:14:
[...]

Regelmatig het stoffilter achter op de binnen-unit schoonmaken en de omgeving waar de binnen-unit staat schoonhouden is al voldoende, vuil kan zich namelijk ophopen tussen de lamellen en zorgen voor bacteriegroei, zelf doe ik bij het schoonmaken een beetje airco foam op een zachte kwast en dan voorzichtig over de lamellen , met behulp van een plantenspuit naspoelen, stoffilter zelf was ik met een sopje., je kan ook de binnen-unit op een ophoging zetten, dus van de vloer, zo zuigt de unit minder vuil aan.
Denk niet dat dit waar is. Als je een laag stilstaand water hebt in de binnenunit door de condensatie, dan gaat er bacteria/schimmel groeien. Een schone filter gaat dit niet tegenhouden.

• cinde
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 03-09 19:05
Kan je het bakje niet af en toe opvullen met een schoonmaakprodukt (al dan niet verlengt met water) die je wel kan gebruiken?

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@retspan Voor het reservoir? Dan zou je zoiets kunnen gebruiken lijkt me?
https://www.unibrew-neder...plus-1-5-kg-in-emmer.html

Voedselveilig, ruikt niet.

🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen

• retspan
franssie schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 17:59:
@retspan Voor het reservoir? Dan zou je zoiets kunnen gebruiken lijkt me?
https://www.unibrew-neder...plus-1-5-kg-in-emmer.html

Voedselveilig, ruikt niet.
Probeerde te begrijpen of de tabletten waar het hier al enkele pagina's (mede) over gaat geparfumeerd zijn. Uit de antwoorden krijg ik wel die indruk maar weten doe ik het nog niet :)

Dank voor de suggestie, aan de duidingen op die verpakking twijfel ik wel of dat spul mogelijk ongeschikt is voor dergelijk gebruik en zoals eerder aangehaald zijn de tabletten (in de custom houder) juist bedoeld om te verkomen dat het boeltje (te) snel verdampt, samen met het water - als ik het goed begrijp, mede uit de subreddit.

• CriticalHit_NL
retspan schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 19:01:
[...]

Probeerde te begrijpen of de tabletten waar het hier al enkele pagina's (mede) over gaat geparfumeerd zijn. Uit de antwoorden krijg ik wel die indruk maar weten doe ik het nog niet :)

Dank voor de suggestie, aan de duidingen op die verpakking twijfel ik wel of dat spul mogelijk ongeschikt is voor dergelijk gebruik en zoals eerder aangehaald zijn de tabletten (in de custom houder) juist bedoeld om te verkomen dat het boeltje (te) snel verdampt, samen met het water - als ik het goed begrijp, mede uit de subreddit.
Klopt, omdat de condens langzaam langs de tabletten druppelt brokkelt het geleidelijk af, op deze manier worden de tabletten optimaal benut om de boel schoon te houden.

Als je zo'n tablet er gewoon in gooit, dan lost het zeer snel op en spoelt het zo weg, maar het kan zo ook de vlotter e.d. gaan blokkeren als het in grove delen afbrokkelt en daar terecht komt. En als er zo kleine stukjes in de pomp komen die niet goed zijn opgelost kan je een kans krijgen dat de pomp vastloopt.

Eigenlijk zouden ze dit fabrieks-af een soort van oplossing voor moeten bieden.

• retspan
CriticalHit_NL schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 19:10:
[...]

Eigenlijk zouden ze dit fabrieks-af een soort van oplossing voor moeten bieden.
Eens. Mocht iemand alsnog kunnen bevestigen/ontkennen dat de tabeltten (en welke) geparfumeerd zijn, dan heel graag.

• lorenzopot

lorenzopot

fenomenaal

Enige probleem dat ik heb is dat die nu echt om de 10 minuten aan het pompen is. Soms komt er ietswat condens uit, soms ook niks. Vreemd.

• MikeN
Raaa010 schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 17:59:
[...]

Het zorgt er juist voor dat hij net op het water oppervlakte komt te liggen, waardoor hij minder snel in ze geheel oplost.
Moet zeggen dat het tabletje hier na een uur of 3 nu ook al grotendeels weg is, met houder :D

• Evert_96
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12:27
MikeN schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 21:48:
Moet zeggen dat het tabletje hier na een uur of 3 nu ook al grotendeels weg is, met houder :D
Maar, is dat erg? Moet er constant wel een tablet in of 'om de zoveel tijd'?

• MikeN
Evert_96 schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 23:10:
[...]

Maar, is dat erg? Moet er constant wel een tablet in of 'om de zoveel tijd'?
Ach, ik neem aan dat alle schimmels voorlopig wel weer even dood zijn. Moet wel zeggen dat de waterpomp nu soms ook wat meer geluid maakt, dus mogelijk zwerven er ergens nog wat stukjes tablet rond...

• IcyK
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 24-08 00:55
MikeN schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 21:48:
[...]

Heb je toevallig de 8k variant ('Portasplit Cool')?
Die heeft een andere (smallere, of anders geplaatste) condensor dan de 12k variant.
De houdertjes zijn ontworpen voor de 12k variant. In de 8k komen ze niet onder de lamellen, maar hang de tablet óf altijd boven het water (dan gebeurt er niets) of langdurig in het water wanneer dat stijgt (en dan is 'ie snel opgelost).

• MikeN
IcyK schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 00:24:
[...]

Heb je toevallig de 8k variant ('Portasplit Cool')?
Nope, een 12k variant Portasplit-E.

[ Voor 44% gewijzigd door MikeN op 16-08-2026 00:29 ]

• insomniaaa
MikeN schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 00:06:
[...]

Ach, ik neem aan dat alle schimmels voorlopig wel weer even dood zijn. Moet wel zeggen dat de waterpomp nu soms ook wat meer geluid maakt, dus mogelijk zwerven er ergens nog wat stukjes tablet rond...
Had je wel de 3d houder gebruikt?

• tronmedia
insomniaaa schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 17:30:
[...]

Denk niet dat dit waar is. Als je een laag stilstaand water hebt in de binnenunit door de condensatie, dan gaat er bacteria/schimmel groeien. Een schone filter gaat dit niet tegenhouden.
" Als je een laag stilstaand water hebt in de binnenunit door de condensatie, dan gaat er bacteria/schimmel groeien.

Klopt omdat het condenswater is vervuild, dus moet je het hogerop zoeken, airco goed onderhouden en dit is dan regelmatig filters schoonmaken ,stof en vuil is een
voedingsbodem voor schimmels en bacteriën.

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08-09 14:08
Dat is dan toch wel een groot voordeel tov de Vonroc (etc clone)...

Daar staat het volgende in de handleiding mbt de buitenunit:
Plaats de buitenunit niet op plaatsen die bloot-staan aan directe regenval of druppelend water van daken of balkons
Dus dat is wel echt even een stevig minpuntje (gelukkig gisteren toen het zo begon te regenen binnen gehaald). Denk dat ik maar iets van een regenhoes ga kopen, even kijken wat handig is. Maar alsnog vrij irritant om er zo rekening mee te moeten houden.

• Raaa010
m0ridin schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 09:15:
[...]

Dat is dan toch wel een groot voordeel tov de Vonroc (etc clone)...

Daar staat het volgende in de handleiding mbt de buitenunit:

[...]

Dus dat is wel echt even een stevig minpuntje (gelukkig gisteren toen het zo begon te regenen binnen gehaald). Denk dat ik maar iets van een regenhoes ga kopen, even kijken wat handig is. Maar alsnog vrij irritant om er zo rekening mee te moeten houden.
ik denk dat je je geen zorgen hoeft te maken, de vonroc is ipx4
IP 0 4
A product with an IP04 rating is not protected against solid objects but is protected against water splashing from any angle.

ipx rating uitlegAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lwbjqiBj_UOnGqFPtdIL0YZ-UrU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/8j4gUseZmV94HWRowRPhG3ir.png?f=user_large

[ Voor 9% gewijzigd door Raaa010 op 16-08-2026 09:25 ]

• joenevd
De tabletten waarover is gesproken zijn geparfumeerd.

• m0ridin
Raaa010 schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 09:20:
[...]

ik denk dat je je geen zorgen hoeft te maken, de vonroc is ipx4
IP 0 4
A product with an IP04 rating is not protected against solid objects but is protected against water splashing from any angle.

ipx rating uitleg[Afbeelding]
Maar ipx4 is meer spatwater bestendig toch? Dat is wat anders dan vol in de regen...

• Raaa010
m0ridin schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 10:09:
[...]

Maar ipx4 is meer spatwater bestendig toch? Dat is wat anders dan vol in de regen...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CVCTxYW1W3xCTQWM5F84VHutyIk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/G9GG6jvDSItsnhC1ISNtr6tP.png?f=user_large

• MikeN
insomniaaa schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 00:48:
[...]

Had je wel de 3d houder gebruikt?
Jup.

• m0ridin
Hmmm, bijzonder... Is dit een AI samenvatting of echt van de vonroc site?

Ik ga ook nog maar eens rondzoeken en vraag het ze anders wel ff direct via support. Want raar dat in de handleiding staat 'niet doen' en ergens anders 'kan prima'.

En die IPX4 zie ik online ook meerdere kanten op gaan...

• CrashOverDrive
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:22
m0ridin schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 10:53:
[...]

De portasplit (en een hoop normale split units) is ook gewoon IPX4. (Dikke) regen is geen probleem.

• Abel1991
  • Laatst online: 07-09 18:46
m0ridin schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 10:53:
[...]

Hmmm, bijzonder... Is dit een AI samenvatting of echt van de vonroc site?

Ik ga ook nog maar eens rondzoeken en vraag het ze anders wel ff direct via support. Want raar dat in de handleiding staat 'niet doen' en ergens anders 'kan prima'.

De Portasplit heeft ook IPX4 rating. Waar die word afgespoeld moet gewoon tegen water kunnen wegens condens. Dat zal niet veel anders zijn bij de vonroc. Enige wat ik kan bedenken is dat de vonroc een pomp in de buiten unit heeft die het misschien niet meteen laat weglopen.

• m0ridin
Ben toch bang dat de Vonroc dan toch anders is... Lees toch meerdere keren dat hij beschut moet staan. Maar ok, ik contact Vonroc zelf ook maar even (hoewel er een grote kans is dat die natuurlijk ook gewoon naar de handleiding verwijzen en aangeven dat hij beschut moet staan)

• CriticalHit_NL
Heb eens even de voelnaald van het infrarood temperatuurpistool een halve minuut voor de uitstroomopening van de Eurom 180 Wifi gehouden, buiten en binnen is het nu circa 24-25 graden in de kamer waar hij zich bevindt (en zelfs kouder in andere ruimtes) en de raam open zonder isolatie. Hij gaf een temperatuur van circa ~6,5-6.6°C aan dat hij de ruimte inblaast op vol vermogen.

De Midea Portasplit is natuurlijk een andere opzet dan een mobiele monoblock, dus die zal zijn uitstroom temperatuur sowieso dieper en kouder houden qua delta t.a.v. de omgevings-en buitentemperatuur dan een mobiele unit.

Ben wel benieuwd hoe koud hij daadwerkelijk zal zijn straks, wel op vol vermogen testen natuurlijk.
m0ridin schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 13:46:
Ben toch bang dat de Vonroc dan toch anders is... Lees toch meerdere keren dat hij beschut moet staan. Maar ok, ik contact Vonroc zelf ook maar even (hoewel er een grote kans is dat die natuurlijk ook gewoon naar de handleiding verwijzen en aangeven dat hij beschut moet staan)
Dat lijkt ook te kloppen, de gevoelige mechanische en elektrische componenten van de Vonroc zitten in de buitenunit, zoals de starters en de compressor, daarom is de buitenunit ook 44KG zwaar i.p.v. de 10KG van de Midea, hij kan wel tegen wat normale beetjes regen maar echt zware regen is hij niet echt voor gebouwd.

Dat de Midea op een gegeven moment ook naar binnen moet is vooral vanwege het voorkomen van stormschade, hij kan wel van alle directies makkelijk omgaan met zware regenval met wind, maar je moet ook bedenken dat de bevestiging van de beugel wel stabiel moet blijven en dat komt bij zware windstoten soms wel eens in het geding.

Dan blijft nog over hoe dat je het natuurlijk isoleert in het raam zodat binnen niet alles natregent natuurlijk.Dat is dan wel helaas een nadeel van de Vonroc in dit geval, de buitenunit is gewoon minder goed 'verzegeld' tegen dit soort dingen om binnendringend water e.d. tegen te houden. Vaste split units hebben de compressors e.d. natuurlijk ook in de buitenunit maar die zijn dan ook veel rigoureuzer gebouwd hiervoor.

• retspan
lorenzopot schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 19:57:
Enige probleem dat ik heb is dat die nu echt om de 10 minuten aan het pompen is. Soms komt er ietswat condens uit, soms ook niks. Vreemd.
Heb dat nu plots ook maar alleen met silent (inside) :?

• mark it
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 12:08
CriticalHit_NL schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 16:01:
Heb eens even de voelnaald van het infrarood temperatuurpistool een halve minuut voor de uitstroomopening van de Eurom 180 Wifi gehouden, buiten en binnen is het nu circa 24-25 graden in de kamer waar hij zich bevindt (en zelfs kouder in andere ruimtes) en de raam open zonder isolatie. Hij gaf een temperatuur van circa ~6,5-6.6°C aan dat hij de ruimte inblaast op vol vermogen.

De Midea Portasplit is natuurlijk een andere opzet dan een mobiele monoblock, dus die zal zijn uitstroom temperatuur sowieso dieper en kouder houden qua delta t.a.v. de omgevings-en buitentemperatuur dan een mobiele unit.

Ben wel benieuwd hoe koud hij daadwerkelijk zal zijn straks, wel op vol vermogen testen natuurlijk.

[...]

Dat lijkt ook te kloppen, de gevoelige mechanische en elektrische componenten van de Vonroc zitten in de buitenunit, zoals de starters en de compressor, daarom is de buitenunit ook 44KG zwaar i.p.v. de 10KG van de Midea, hij kan wel tegen wat normale beetjes regen maar echt zware regen is hij niet echt voor gebouwd.

Dat de Midea op een gegeven moment ook naar binnen moet is vooral vanwege het voorkomen van stormschade, hij kan wel van alle directies makkelijk omgaan met zware regenval met wind, maar je moet ook bedenken dat de bevestiging van de beugel wel stabiel moet blijven en dat komt bij zware windstoten soms wel eens in het geding.

Dan blijft nog over hoe dat je het natuurlijk isoleert in het raam zodat binnen niet alles natregent natuurlijk.Dat is dan wel helaas een nadeel van de Vonroc in dit geval, de buitenunit is gewoon minder goed 'verzegeld' tegen dit soort dingen om binnendringend water e.d. tegen te houden. Vaste split units hebben de compressors e.d. natuurlijk ook in de buitenunit maar die zijn dan ook veel rigoureuzer gebouwd hiervoor.
Volgens mij weegt de Vonroc in totaal 44 kilo waar de buitenunit in mee is gerekend, ik heb zon vermoeden dat die buitenunit niet meer weegt dan 10 kilo. Ik heb zelf de Qlima Qsplitflex die er sterk op lijkt, en daar weegt de buitenunit ook maar iets van 10 kilo en de binnenunit iets van 34 kilo.( zo iets uit mijn hoofd )

Ik heb dezelfde vraag omtrent de Qlima, de buitenunit is IPX4 klasse. Het lijkt me sterk dat zon buitenunit niet tegen regen kan, hij staat immers altijd buiten en zou toch tegen een regenbui moeten kunnen.

Even een ander onderwerp voor de lezers, op de website van Airsain staat een bepaalde mobiele splitunit airco op voorraad. DYOR , ik ken de website niet maar het lijkt een goede onderneming. Maar ik zou zelf altijd goed op letten.

[ Voor 4% gewijzigd door mark it op 16-08-2026 19:15 ]

• m0ridin
@CriticalHit_NL , @mark it

Totaal is idd tegen de 40kg, die buitenunit zal een (ruime) 10 zijn gok ik... misschein een 15 max.

Zou het een hele rare ontwerpkeuze vinden als hij niet waterafstotend zou zijn, of niet tegen regen kan, maar ja... Zo staat het wel in de handleiding. Ga sowieso maar een airco buitenunit hoes bestellen voor de zekerheid, zijn er genoeg van te vinden voor prijzen van 10 tot 30 euro oid. Better safe then sorry, en stukken beter dan de hele tijd naar binnen en buiten.

Alternatief is toch nog een keer testen met zetten op de bijkamer (onderste paneel uit de deur vervangen zoals eerder in dit topic voorgesteld waardoor de deur verder dicht zou kunnen. Buitenunit staat dan op het balkon, in principe droog.

Nou ja, voor nu lijkt de hitte even voorbij dus kan hem nu wel even binnen houden gewoon en er wat beter over nadenken.

[ Voor 7% gewijzigd door m0ridin op 16-08-2026 20:09 ]

• tweakmemore
m0ridin schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 20:09:
@CriticalHit_NL , @mark it

Totaal is idd tegen de 40kg, die buitenunit zal een (ruime) 10 zijn gok ik... misschein een 15 max.

Zou het een hele rare ontwerpkeuze vinden als hij niet waterafstotend zou zijn, of niet tegen regen kan, maar ja... Zo staat het wel in de handleiding. Ga sowieso maar een airco buitenunit hoes bestellen voor de zekerheid, zijn er genoeg van te vinden voor prijzen van 10 tot 30 euro oid. Better safe then sorry, en stukken beter dan de hele tijd naar binnen en buiten.

Alternatief is toch nog een keer testen met zetten op de bijkamer (onderste paneel uit de deur vervangen zoals eerder in dit topic voorgesteld waardoor de deur verder dicht zou kunnen. Buitenunit staat dan op het balkon, in principe droog.

Nou ja, voor nu lijkt de hitte even voorbij dus kan hem nu wel even binnen houden gewoon en er wat beter over nadenken.
Ik had heel even gezocht, bij de meeste varianten stonden geen specs over het gewicht binnen vs buiten. Maar obv de grootte en gewicht dat hier gedeeld is, alsook de geluids specs lijkt het me dat ook bij die apparaten dat de compressor in de binnen units zit.

Even terug naar on topic echter: ik las dat je het had over hoezen. Dat is een optie inderdaad, maar ik kwam ook dit soort "hoezen" tegen, die je niet hoeft te verwijderen omdat ze airflow lijken te bieden, mogelijk er wat fraaier uitzien en/of zelfs het geluid nog wat meer beperken. Ik heb er nog geen ervaring mee, zit nog in de orientatiefase dus bij deze een willekeurige die ik tegenkwam, gewoon om het idee te delen: https://www.amazon.nl/dp/B0GTZ1B9RQ/

• m0ridin
@tweakmemore Thanks, interessante optie.Zou op zich fijn zijn idd een meer 'permanente' hoes of kap te hebben die je gewoon kan laten zitten, regen of niet... Alleen is degene die je linkt al niet waterbestendig dus dan zou ik alsnog een hoes moeten kopen om daar weer overheen te doen :+

En is ook nog eens 8kg. dus dat vertrouw ik ook niet (kan niet in de buitenmuur gaan boren, huurflat)

Maar wel interessant om eens te kijken of er opties zijn in deze richting inderdaad. Ach, anders sowieso zo'n hoes a 10 of 20 euro en dan maar eens verder kijken.

• sonox
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15:39
m0ridin schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 07:47:
@tweakmemore Thanks, interessante optie.Zou op zich fijn zijn idd een meer 'permanente' hoes of kap te hebben die je gewoon kan laten zitten, regen of niet... Alleen is degene die je linkt al niet waterbestendig dus dan zou ik alsnog een hoes moeten kopen om daar weer overheen te doen :+

En is ook nog eens 8kg. dus dat vertrouw ik ook niet (kan niet in de buitenmuur gaan boren, huurflat)

Maar wel interessant om eens te kijken of er opties zijn in deze richting inderdaad. Ach, anders sowieso zo'n hoes a 10 of 20 euro en dan maar eens verder kijken.
Mocht je een hoes vinden die passend is zou je die dan hier ook kunnen posten :-) ?

• tweakmemore
m0ridin schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 07:47:

Ja ik vond het ook een interessante optie. Ik vraag met af of de portasplits en klonen het nodig hebben, maar het kan mogelijk wel wat geruststelling geven of mischien cosmetings iets betekenen. Deze kasten zijn voor zover ik weet allemaal niet waterdicht, want de buitenunit heeft ook flink airflow nodig natuurlijk. Een variant waarbij je moet(!) schroeven zou voor mij ook geen optie zijn inderdaad, maar mogelijk als je in je setup een balkon hebt dat zoiets als dit wel weer iets kan betekenen. Ik heb ook al versies gezien die bijv ook helpen met geluidsreductie voor als bijv gedoe met de buren links of rechts hebt. Maar dan kom je echt wel in een heel ander prijssegment (bijv https://www.groenehoedduurzaam.nl/alle-producten/verkoeling/omkasting-voor-de-airco/) Er zitten zoveel kanten aan, het lijkt wel orienteren voor een PC case😄

• cinde
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 03-09 19:05
Een hoes zou ik niet nemen want ben je niet thuis en het regent even wordt hij toch ook nat.

• m0ridin
@tweakmemore Zag ze idd van aardig wat honderden euros voorbij komen, misschien is het al voldoende een soort van afkapje te verzinnen (de achterkant en 1 zijkant is open dacht ik... de rest gewoon dicht plastic).

Brengt weer hele nieuwe overwegingen mee allemaal, maar ga sowieso niet 300 euro of wat dan ook aan iets uitgeven voor een omkapping... Dat wordt me, voor nu, wat te gek,

Scheelt dat het nu even niet zo warm meer is/wordt dus heb hem nu binnen staan (volgende issue, ding is te groot om in een kast op te bergen dus zou m dan weer naar beneden 3 trappen af de berging in moeten sjouw. Mijn provisorisch rugzak oplossing voor de buitenunit was ok om hem de eerste keer bij levering naar boven te krijgen, maar ook daar wil ik dan wel wat handigers voor verzinnen).

Nou ja, luxe problemen...
cinde schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 14:16:
Een hoes zou ik niet nemen want ben je niet thuis en het regent even wordt hij toch ook nat.
Tja, of ik doe/laat de hoes erom als ik niet thuis ben... Hoef hem niet perse de hele tijd aan te hebben als ik er niet ben. En als je weet dat er buien langskomen, over het algemeen is dat nog wel in te schatten, dat ding erom en dan hoef je hem iig niet naar binnen te sjouwen.

MAar is dan ook meer een eerste noodoplossing, voor dat geld het proberen waard. En nogmaals, beter dan dat ding steeds naar binnen/buiten.

• joenevd
m0ridin schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 14:36:
@tweakmemore Zag ze idd van aardig wat honderden euros voorbij komen, misschien is het al voldoende een soort van afkapje te verzinnen (de achterkant en 1 zijkant is open dacht ik... de rest gewoon dicht plastic).

Brengt weer hele nieuwe overwegingen mee allemaal, maar ga sowieso niet 300 euro of wat dan ook aan iets uitgeven voor een omkapping... Dat wordt me, voor nu, wat te gek,

Scheelt dat het nu even niet zo warm meer is/wordt dus heb hem nu binnen staan (volgende issue, ding is te groot om in een kast op te bergen dus zou m dan weer naar beneden 3 trappen af de berging in moeten sjouw. Mijn provisorisch rugzak oplossing voor de buitenunit was ok om hem de eerste keer bij levering naar boven te krijgen, maar ook daar wil ik dan wel wat handigers voor verzinnen).

Nou ja, luxe problemen...

[...]

Tja, of ik doe/laat de hoes erom als ik niet thuis ben... Hoef hem niet perse de hele tijd aan te hebben als ik er niet ben. En als je weet dat er buien langskomen, over het algemeen is dat nog wel in te schatten, dat ding erom en dan hoef je hem iig niet naar binnen te sjouwen.

MAar is dan ook meer een eerste noodoplossing, voor dat geld het proberen waard. En nogmaals, beter dan dat ding steeds naar binnen/buiten.
Als je een hoes gaat gebruiken krijg je ook vocht maar die kan niet weg met enorme schimmelvorming als gevolg. Dat zou ik echt niet doen.

• insomniaaa
m0ridin schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 14:36:
@tweakmemore Zag ze idd van aardig wat honderden euros voorbij komen, misschien is het al voldoende een soort van afkapje te verzinnen (de achterkant en 1 zijkant is open dacht ik... de rest gewoon dicht plastic)
Je kan toch gewoon van een paar platen hout een dakje bouwen waar het voor en achter open is? Beschermt tegen de regen en kost niet veel geld. Je hebt alleen een zaag nodig en een paar schroeven.

• ManiacsHouse

ManiacsHouse

Scheisse!

insomniaaa schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 18:12:
[...]

Je kan toch gewoon van een paar platen hout een dakje bouwen waar het voor en achter open is? Beschermt tegen de regen en kost niet veel geld. Je hebt alleen een zaag nodig en een paar schroeven.
Zoiets ga ik ook in elkaar knutselen. Heb nog wat plankjes liggen en stukje van die goedkope golfplaat.

• m0ridin
@joenevd Hmmm, mjah? Das misschien ook wel een punt om rekening mee te houden...

@insomniaaa Is eigenlijk ook ja, denk dat ik dat wel ga doen... of gewoon een (ikea) plastic bak ff bewerken oid. Moet wel iets makkelijks te doen zijn...

Genoeg om over na te denken ;)

• joenevd
m0ridin schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 21:13:
@joenevd Hmmm, mjah? Das misschien ook wel een punt om rekening mee te houden...

@insomniaaa Is eigenlijk ook ja, denk dat ik dat wel ga doen... of gewoon een (ikea) plastic bak ff bewerken oid. Moet wel iets makkelijks te doen zijn...

Genoeg om over na te denken ;)
Mijn bbq heeft ook een hoes en als het vochtiger weer wordt ontstaat er aardig wat schimmel. Zal hier niet veel anders zijn. De bbq kan ik echter makkelijk uit elkaar halen en schoonmaken. Met de midea wordt dat lastig.

• FreddyFish
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:15
Joe, een buitenunit is ontworpen voor buiten (what's in a name) en dus ook berekend op een regenbui. Vandaar ook de IP-waarde. Het is echt niet nodig om habbiebabbie-oplossingen te bedenken om dat apparaat droog te houden.

• PatrickvH
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07-09 14:18
Wij hebben ook de Midea PortaSplit-E via Joybuy gekocht een paar weken terug.
Flink verschil, veel beter, dan onze oude Vechline Split Airco!
Deze is dan ook wel 12000 BTU en de Vechline maar 7000 BTU dus bijna het dubbele.
Voor de Vechline in 2022 € 749 betaald dus geen groot prijsverschil.

De Midea is ook nog eens stiller, wat we niet verwacht hadden.
Huurhuis en niet toegestaan om een vaste airco te plaatsen.
De woonkamer en aansluitend open keuken wordt de ingestelde temperatuur gehaald.
Meestal 23 ⁰C ingesteld terwijl het buiten tussen 30 en 33 ⁰C was.
Ook de gang en andere kamers worden duidelijk minder heet.
Dat kon de Vechline niet aan en deden we daarmee vaak de deuren maar dicht, met snikhete andere kamers tot gevolg.

Heb het topic gelezen maar bij de reiniging niet over de "Zelfreiniging" gelezen.
We hebben geen afvoer van water gezien.
Met de Vechline hadden we soms wel in 1 dag een volle emmer water.
Nu een stuk drogere zomer maar dan nog hadden we bij de buitenunit wel wat water verwacht.
Enkel op de binnenunit achter onderkant een aftap plug ontdekt maar er zou volgens jullie berichten en de handleiding op de buitenunit een uitlaat moeten zitten.
Of zit er ook een stop of plug op die buiten unit afvoer, die je wel moet open zetten?
Ik heb nog niet de onderkant van de buitenunit goed kunnen bekijken helaas.

Ben vooral benieuwd wat die "Zelfreiniging" doet.
En niet doet, waardoor extra aftappen van restant water mogelijk nog nodig is.
Iemand een idee?
En om de hoeveel tijd (weken/maanden) gebruiken jullie die "Zelfreiniging" functie?
Was bij ons in klein half uur klaar, gisteren voor het eerst gebruikt.
De filter zullen we wel blijven schoonmaken want ik snap dat dit apart nodig is.

• Rakthi
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 15:03
PatrickvH schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 09:28:

Enkel op de binnenunit achter onderkant een aftap plug ontdekt maar er zou volgens jullie berichten en de handleiding op de buitenunit een uitlaat moeten zitten.
Of zit er ook een stop of plug op die buiten unit afvoer, die je wel moet open zetten?
Ik heb nog niet de onderkant van de buitenunit goed kunnen bekijken helaas.
Handleiding eerst eens lezen aub.

Water wordt door de binnen unit naar de buiten unit gepompt ... er zt aan de onderkant van de buiten unit een afvoer waarop je het bijgeleverde slangetje can monteren indien gewenst.

De afvoer op de buitenunit zit aan de onderkant.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y91_qj9cgudKptMEQJ8DlzpjeTc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mv20w85ZxSy52bxhzrQDx4Qe.jpg?f=fotoalbum_large

• m0ridin
FreddyFish schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 23:08:
Joe, een buitenunit is ontworpen voor buiten (what's in a name) en dus ook berekend op een regenbui. Vandaar ook de IP-waarde. Het is echt niet nodig om habbiebabbie-oplossingen te bedenken om dat apparaat droog te houden.
TJa, dat zou je denken en kun je wel zo stellig zeggen maar de handleiding geeft toch wat anders aan...

En overall lees ik regelmatig over ipx4 (icm gereedschap bijv) dat je niet hoeft te stressen als er wat water op komt maar je het niet in de regen moet gebruiken.

Dan is het weer de vraag, mag het niet aanstaan in de regen of moet je het compleet uit de regen houden.

Hoe dan ook, de vraag ook even naar Vonroc zelf gestuurd. MAar ja, die zijn ook gewoon 'relabelers' dus zullen wel verwijzen naar de handleiding waar staat dat je de buitenunit niet op plaatsen moet zetten die blootstaan aan directe regenval of druppelend water...

• PatrickvH
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07-09 14:18
Rakthi schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 09:50:
[...]

Handleiding eerst eens lezen aub.

Water wordt door de binnen unit naar de buiten unit gepompt ... er zt aan de onderkant van de buiten unit een afvoer waarop je het bijgeleverde slangetje can monteren indien gewenst.

De afvoer op de buitenunit zit aan de onderkant.

[Afbeelding]
Dank je wel!

Dat had ik uit de handleiding inderdaad ook begrepen. Maar omdat we geen water uit de buitenunit hebben zien komen vermoed ik dat die afvoer standaard dicht zit. Wordt niet over gesproken en ook op jouw foto lijkt hij standaard open te zijn. Lijkt me niet logisch dat dit dicht zit maar ga vandaag dan toch de onderkant eens inspecteren.

In de handleiding staat ook dat je een melding krijgt (net als de Vechline) als het water te vol zou worden en die hebben we ook niet gehad. Mogelijk dan dusdanig droog geweest, dat de circa 200ml nog niet gehaald is om van de binnen naar buitenunit te pompen?

• Whis!
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online
Ik zit met een klein dilemma:
We willen een volgende stap zetten qua airco aangezien onze huidige splitairco van Mestic écht te luid is vanwege een defect. Qua koelcapaciteit houdt het niet veel over maar hij doet zijn werk prima op onze slaapkamer (1.4kW koelcapaciteit).

De opties voor de volgende stap:
PortaSplit
Vaste installatie

We hebben een offerte aangevraagd voor een mitsubishi srk 3.5kW: kosten totaal €1900. Met een beetje goeie timing kan ik hier misschien wel twéé PortaSplits voor kopen. Ik kan de meerwaarde van een vaste installatie niet goed op waarde schatten omdat ik hier simpelweg geen ervaring mee heb.

• AvAars
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16:56
Whis! schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 10:37:
We willen een volgende stap zetten qua airco aangezien onze huidige splitairco van Mestic écht te luid is vanwege een defect. Qua koelcapaciteit houdt het niet veel over maar hij doet zijn werk prima op onze slaapkamer (1.4kW koelcapaciteit).

PortaSplit
Vaste installatie

We hebben een offerte aangevraagd voor een mitsubishi srk 3.5kW: kosten totaal €1900. Met een beetje goeie timing kan ik hier misschien wel twéé PortaSplits voor kopen. Ik kan de meerwaarde van een vaste installatie niet goed op waarde schatten omdat ik hier simpelweg geen ervaring mee heb.
Voor de slaapkamer is geluid vaak een dingetje. Wij kunnen prima slapen met de portasplit, maar ik kan me voorstellen dat niet iedereen dat kan. Een split unit is altijd nog veel stiller binnen, omdat de compressor daar in de buitenunit zit.

• Raaa010
m0ridin schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 09:54:
[...]

TJa, dat zou je denken en kun je wel zo stellig zeggen maar de handleiding geeft toch wat anders aan...

En overall lees ik regelmatig over ipx4 (icm gereedschap bijv) dat je niet hoeft te stressen als er wat water op komt maar je het niet in de regen moet gebruiken.

Dan is het weer de vraag, mag het niet aanstaan in de regen of moet je het compleet uit de regen houden.

Hoe dan ook, de vraag ook even naar Vonroc zelf gestuurd. MAar ja, die zijn ook gewoon 'relabelers' dus zullen wel verwijzen naar de handleiding waar staat dat je de buitenunit niet op plaatsen moet zetten die blootstaan aan directe regenval of druppelend water...
ik denk dat je je veel te druk maakt om niets, het is duidelijk een buiten unit met IPX4.
ik weet bijna 90 procent zeker dat er een vertaal fout gemaakt is in de handleiding, waarom zou een buiten unit niet buiten kunnen. Kijk onderdompelen zou ik je niet aanraden. afspuiten met de tuinslang/hogedruk zou ik je niet aanraden. maar gewoon een goede bui met regen moet het wel tegen kunnen!.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CVCTxYW1W3xCTQWM5F84VHutyIk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/G9GG6jvDSItsnhC1ISNtr6tP.png?f=user_large

• Mark81
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 07-09 10:06

PortaSplit
Vaste installatie

Ik ben zelf voor een Aux C-SMART PREMIUM 3.5 gegaan. Samen met een maatje geïnstalleerd die stek papieren heeft. Die Aux airco's zijn enorm goed prijs /kwaliteit. Echt niet nodig om een Mitsubishi of daikin te kopen. €469 bij Aux Nederland

• m0ridin
Haha, misschien wel... Maar ik ben liever iets te voorzichtig dan te onvoorzichtig (ben ik ook al genoeg geweest ;) )

Maar ik lees te vaak dat ipx4 hooguit lichte regen kan hebben, niet de hele tijd in de regen moet staan, etc. Dat gecombineerd met de handleiding... tja. Logisch? Nee, dat vind ik het ook niet, maar de wereld is niet altijd logisch.

Ding staat nu sowieso binnen en het ziet er nu naar uit dat ik hem de komende tijd niet meer nodig heb (helaas aangezien ik vanaf volgende week 3 weken vakantie heb ;) ) dus wat dat betreft is uberhaupt even niet zo belangrijk.

• tweakmemore
AvAars schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 10:43:
[...]

Voor de slaapkamer is geluid vaak een dingetje. Wij kunnen prima slapen met de portasplit, maar ik kan me voorstellen dat niet iedereen dat kan. Een split unit is altijd nog veel stiller binnen, omdat de compressor daar in de buitenunit zit.
@Whis! Wat @AvAars noemt stond ook op mijn lijst bij de voor- en nadelen van de portasplit inderdaad. Een echte split unit is veel stiller en mogelijk ook nog zuiniger/efficienter.

Maar wat ook een ding is is de afsluitbaarheid van je woning. Zo'n split unit kost 1x moeite/geld, waarna je gewoon altijd van huis kunt zonder verdere acties of (extra) gevaar op inbraak of iets. Maar met de portasplit zul je, afhankelijk van je setup en situatie, mogelijk elke keer als je van huis gaat de buitenunit naar binnen willen halen simpelweg omdat je bij de meeste setups toch een raam op een kier/open laat. Tenzij je bijvoorbeeld een stuk uit je raamkozijn haalt zodat het raam toch dicht kan.

Wat ook nog een overweging is/kan zijn, zijn de afmetingen. Bij een split unit hangt er een grote(re) bak buiten aan de gevel ergens en een kleine unit ergens. De binnenunit van de portasplit is toch redelijk groot (denk als formaat aan een brede mobiele airco), die je ook ergens kwijt moet in je slaapkamer en misschien ook wel ergens op wilt bergen als je 'm niet gebruikt. Een voordeel van de portasplit is wel dat deze stapelbaar is (buitenunit kan op de binnenunit geplaatst worden), waardoor je deze makkelijker opbergt dan andere split airco merken, maar het is nog steeds wel een flinke unit.

Wat een voordeel kan zijn van de portasplit is dat deze mobiel is, dus je kunt 'm bijv 's avonds of 's nachts in de slaapkamer zetten en overdag in je werkkamer of de woonkamer. Maar in realiteit werkt dit eigenlijk/bijna alleen in appartementen, want hij weegt bijna 50kg, dus in een woonhuis ga je die niet elke dag dat ding de trap op en af sjouwen😄

Persoonlijk zou ik, als ik een split unit mocht installeren in mijn huis, daarvoor gaan. Misschien zelfs orienteren voor een multisplit (slaapkamer+woonkamer). Maar zelfs zonder multisplit, aannemend dat je in een woonhuis woont, zal ook je woonkamer iets koeler zijn/blijven als je boven de split unit aan hebt staan, simpelweg omdat warme lucht opstijgt en koude lucht daalt. Al met al erg afhankelijk van je wensen, budget, setup en situatie dus.

• daflux
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07-09 18:11

PortaSplit
Vaste installatie

Amaai 1900incl installatie ik zou niet twijfelen.

Vergeet ook niet dat de Midea 50kg is en je die dus tijdens de winter ergens moet kunnen stokkeren.

• MikeN
m0ridin schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 11:36:
Maar ik lees te vaak dat ipx4 hooguit lichte regen kan hebben, niet de hele tijd in de regen moet staan, etc. Dat gecombineerd met de handleiding... tja. Logisch? Nee, dat vind ik het ook niet, maar de wereld is niet altijd logisch.
Not saying dat dát ding buiten kan staan, maar een Portasplit buitenunit is ook IPX4 en die mag wel buiten staan. Ook de gemiddelde warmtepomp voor vaste buiteninstallatie is IPX4 (bijv. deze).

[ Voor 6% gewijzigd door MikeN op 18-08-2026 12:20 ]

• Abel1991
  • Laatst online: 07-09 18:46

PortaSplit
Vaste installatie

Portasplit is gericht op mensen die geen vaste airco mogen/kunnen plaatsen. Op lange termijn is een vaste airco gewoon beter. Je hoeft hem niet naar binnen te halen bij extreem weer. Geen gedoe met je raam/deur/opslag en mijn inschatting is dat een vaste installatie ook langer meegaat.

Portasplit is perfect voor een huurappartement.

• Whis!
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online
tweakmemore schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 11:40:
[...]

@Whis! Wat @AvAars noemt stond ook op mijn lijst bij de voor- en nadelen van de portasplit inderdaad. Een echte split unit is veel stiller en mogelijk ook nog zuiniger/efficienter.

Maar wat ook een ding is is de afsluitbaarheid van je woning. Zo'n split unit kost 1x moeite/geld, waarna je gewoon altijd van huis kunt zonder verdere acties of (extra) gevaar op inbraak of iets. Maar met de portasplit zul je, afhankelijk van je setup en situatie, mogelijk elke keer als je van huis gaat de buitenunit naar binnen willen halen simpelweg omdat je bij de meeste setups toch een raam op een kier/open laat. Tenzij je bijvoorbeeld een stuk uit je raamkozijn haalt zodat het raam toch dicht kan.

Wat ook nog een overweging is/kan zijn, zijn de afmetingen. Bij een split unit hangt er een grote(re) bak buiten aan de gevel ergens en een kleine unit ergens. De binnenunit van de portasplit is toch redelijk groot (denk als formaat aan een brede mobiele airco), die je ook ergens kwijt moet in je slaapkamer en misschien ook wel ergens op wilt bergen als je 'm niet gebruikt. Een voordeel van de portasplit is wel dat deze stapelbaar is (buitenunit kan op de binnenunit geplaatst worden), waardoor je deze makkelijker opbergt dan andere split airco merken, maar het is nog steeds wel een flinke unit.

Wat een voordeel kan zijn van de portasplit is dat deze mobiel is, dus je kunt 'm bijv 's avonds of 's nachts in de slaapkamer zetten en overdag in je werkkamer of de woonkamer. Maar in realiteit werkt dit eigenlijk/bijna alleen in appartementen, want hij weegt bijna 50kg, dus in een woonhuis ga je die niet elke dag dat ding de trap op en af sjouwen😄

Persoonlijk zou ik, als ik een split unit mocht installeren in mijn huis, daarvoor gaan. Misschien zelfs orienteren voor een multisplit (slaapkamer+woonkamer). Maar zelfs zonder multisplit, aannemend dat je in een woonhuis woont, zal ook je woonkamer iets koeler zijn/blijven als je boven de split unit aan hebt staan, simpelweg omdat warme lucht opstijgt en koude lucht daalt. Al met al erg afhankelijk van je wensen, budget, setup en situatie dus.
Thanks allemaal voor het antwoorden. Afsluitbaarheid is inderdaad wel een dingetje. Voor de portasplit zal ik een custom houten frame moeten fabriceren en zou er een deur constant op een 'kiertje' moeten blijven staan. Qua koelcapaciteit zal het ruim voldoende zijn. Geluid is bij de PortaSplit prima als ik het zo hoor. Bij een vaste split nóg beter. Is dit dan ongeveer die €800-1000 extra waard? Ik denk dat die Mitsubishi wellicht een paar jaar langer mee zal gaan. Dan is het eigenlijk een nobrainer.

Misschien kan ik nog opzoek naar een ander merk om een paar honderd euro te kunnen besparen. Zat met een schuin oog naar een Bosch Climate CL3000i 3,5 kW te kijken maar AUX schijnt dus ook interessant te zijn. Thanks nogmaals allemaal! :)

• MikeN
PortaSplit
Vaste installatie
Als er de optie is voor een vaste installatie zou ik altijd voor een vaste installatie gaan. Geen gedoe met deur- of raamafdichtingen, inbraakrisico, opslag, en het geheel zal ook duurzamer zijn dan een Portasplit.

• CriticalHit_NL
MikeN schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 12:28:
[...]

Als er de optie is voor een vaste installatie zou ik altijd voor een vaste installatie gaan. Geen gedoe met deur- of raamafdichtingen, inbraakrisico, opslag, en het geheel zal ook duurzamer zijn dan een Portasplit.
Ligt ook wel aan de plaatsing en hoe dat je het doet, maar het is ook een persoonlijke situatie, stel dat je over een paar jaar gaat verhuizen dan neem je een vaste split natuurlijk niet mee, dat kan ook meewegen.

• m0ridin
Net reactie gekregen van Vonroc:
De buitenunit kan tegen regen. Wanneer het echter echt stormt, met harde windstoten en onweer, is het verstandig om de buitenunit naar binnen te halen.

Tijdens de regenachtige dagen van deze week is dit dus niet nodig, zolang er geen sprake is van storm of onweer.
Oftewel, jullie hadden gelijk :)

(met de kanttekening dat met echt takkeweer het toch verstandig is hem naar binnen te halen. Nog een beetje in het midden of dat vanwege de regen is of bijv bliksem of windvlagen en onveiligheid daaromtrent).

Btw, ook dikke plus voor de customer support van vonroc... 2e keer dat ze super snel en duidelijk/vriendelijk reageren.

[ Voor 10% gewijzigd door m0ridin op 18-08-2026 13:48 ]

• ktulu666
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-08 14:49
Zijn er hier meer mensen die hun PortaSplit bij Online Accu hebben besteld en er last van hebben dat het waterreservoir vol blijft na het "legen"? De pomp blijft om de zoveel minuten aanslaan, maar er komt vervolgens slechts een klein straaltje water uit.

Blijkbaar toch een nieuwe batch, nooit 100% vertrouwen op ai blijkt maar weer. 8)7

[ Voor 48% gewijzigd door ktulu666 op 18-08-2026 15:08 . Reden: Verkeerde info ]

• TekkenLord

PortaSplit
Vaste installatie
Gezien de weerpatronen, zou ik voor een vaste installatie gaan. In de warmste 10 zomers (gemeten op weerstation De Bilt), zitten de jaren 2018, 2019, 2020, 2022, 2023, 2025. Hierbij komt zeer waarschijnlijk 2026. Dus als ik 2026 meetel, dat zijn dus 7 van de 10 warmste zomers ooit uit de laatste 9 jaren.

Als je nog de hittegolven (ook gemeten op De Bilt) bekijkt, zie je een soortgelijke trend. 9 van de 40 geregistreerde hittegolven sinds 1901, zijn van de laatste 9 jaren.

Qua regio zullen er andere waardes zijn (maar de trend is wel hetzelfde). Gezien de ontwikkelingen op klimaatbeleid, zie ik niet zo snel een trendbreuk (understatement).

Dus op basis van hierboven is een vaste installatie de beste keuze vind ik. Als het nog eentje is die kan verwarmen, heb je tenminste 1 of 2 plekken in huis die nog aangenaam is in de zomer/winter. En tenslotte, een vaste airco wordt al steeds vaker gezien als een standaardvoorziening bij het kopen van een huis.

Mijn buren gaan binnenkort verbouwen waardoor op de erfgrens hun uitbouw komt en daarboven een badkamer. Ik ga ook alvast (weer) inlezen voor een vaste installatie. De mogelijke geluidsoverlast van een vaste installatie is de belangrijkste reden waarom ik nu Midea Portasplit heb.

• daflux
Een vaste multi split maakt nochtans minder lawaai dan een Midea

Mits die goed gedimensioneerd is

• lorenzopot

lorenzopot

fenomenaal

ktulu666 schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 14:23:
Zijn er hier meer mensen die hun PortaSplit bij Online Accu hebben besteld en er last van hebben dat het waterreservoir vol blijft na het "legen"? De pomp blijft om de zoveel minuten aanslaan, maar er komt vervolgens slechts een klein straaltje water uit.

Op basis van het serienummer heb ik een model gekregen dat in augustus 2024 is geproduceerd. Volgens Google is dat precies een batch die deze problemen geeft. Ik vraag me inmiddels af of Online Accu soms een goedkope, defecte partij heeft kunnen opkopen om zo toch iets te kunnen leveren.

Je zou verwachten met de schaarste dat alle onlangs geleverde units nieuwe batches zijn...
Waar kun je dat checken qua serienummer en batch/jaartal?

• hgeert
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 06-09 09:30
Weer te koop op joybuy.nl vandaag voor 899 euro

• Mark81
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 07-09 10:06
hgeert schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 14:48:
Weer te koop op joybuy.nl vandaag voor 899 euro
En meteen weer uitverkocht

• ktulu666
lorenzopot schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 14:46:
[...]

Waar kun je dat checken qua serienummer en batch/jaartal?
Op de verpakking staat een streepjescode met de datum.
Die van mij blijkt toch uit 2026 te zijn, Februari.
Maar probleem blijft en heb Online Accu al een bericht gestuurd, zit gelukkig nog in de 14 dagen bedenktijd.

• TekkenLord
Raaa010 schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 10:51:
[...]

ik denk dat je je veel te druk maakt om niets, het is duidelijk een buiten unit met IPX4.
ik weet bijna 90 procent zeker dat er een vertaal fout gemaakt is in de handleiding, waarom zou een buiten unit niet buiten kunnen. Kijk onderdompelen zou ik je niet aanraden. afspuiten met de tuinslang/hogedruk zou ik je niet aanraden. maar gewoon een goede bui met regen moet het wel tegen kunnen!.
[Afbeelding]
Mijn buitenunit staat nog steeds buiten sinds vorige week. En doet het nog ondanks de regen van de afgelopen dagen. Ik heb nu een dag op fan mode staan en vanavond zet ik het weer binnen.

• daflux
ktulu666 schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 15:12:
[...]

Op de verpakking staat een streepjescode met de datum.
Die van mij blijkt toch uit 2026 te zijn, Februari.
Maar probleem blijft en heb Online Accu al een bericht gestuurd, zit gelukkig nog in de 14 dagen bedenktijd.
En werkt hij gewoon of geeft hij een foutmelding?

• TekkenLord
daflux schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 14:36:
Een vaste multi split maakt nochtans minder lawaai dan een Midea

Mits die goed gedimensioneerd is
Correct, maar de Midea portasplit kan ik weghalen of verplaatsen. De buitenunit staat nu naast de tuindeur en in de middellijn van de woning. De buitenunit van een vaste installatie moet tegen de erfgrens aan, er is geen andere optie qua plaatsing.

• ktulu666
daflux schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 15:17:
[...]

En werkt hij gewoon of geeft hij een foutmelding?
Nog geen foutmelding, koelt goed maar wel vaak softwarematige probleempjes.
De ION optie die ineens uit het menu is verdwenen, fan die op 1% blijft staan als ik de airco uit silent mode haal, wattage dat op 300-400 blijft na ieco mode etc.
Sinds gister dus ook de pomp die om de paar minuten aanslaat zonder het reservoir volledig te legen...
Pagina: 1 ... 19 ... 23 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over de midea portasplit.
Ander apparaat bespreken? Kijk of er al een topic voor is. Zo nee, maak vooral een nieuw topic aan. :)

Er zijn momenteel veel scammers actief rond dit product. Wees daarom extreem terughoudend met het plaatsen of delen van links. Wil je iemand waarschuwen voor een scamlink, dan is een Topic Report meestal de snelste en meest effectieve manier.
Reageer je toch in het topic, zorg er dan voor dat je de scamlink niet mee quote. Door de link opnieuw te plaatsen, vergroot je het bereik ervan en maak je het opruimen voor ons alleen maar moeilijker.