• Raaa010
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 21:12
Eix schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 15:14:
Ik ben even benieuwd hoeveel condenswater jullie unit met dit weer loost. Waar ik namelijk bij eerdere hittegolven iedere dag een halfvolle emmer kon leeggooien is er nu praktisch geen condenswater. Gisteren maar even onderaan de binnenunit het water afgetapt omdat ik bang was voor een probleem met de pomp. Maar, daar kwam nog geen half bakje water uit.

De unit werkt verder prima en het huis is inmiddels ook best koel. Dus het kan zijn dat er gewoon weinig vocht af te voeren is. Maar voor mijn gevoel klopt het niet. :?
als je alles dicht houdt zal er niet snel een hele hoge concentratie vocht in je huis zijn, dus het houdt een keer op of word veel veel minder

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Er is een hele lage rv deze dagen. Dus weinig vocht te produceren.

3-fase Victron 3x MP 6.5kVA | 30kWh Voltsmile LFP | MPPT 450/100 + 2x MPPT | VM-3P75CT Grid Meter

• TekkenLord
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 20:28
Ik ben even benieuwd hoeveel condenswater jullie unit met dit weer loost. Waar ik namelijk bij eerdere hittegolven iedere dag een halfvolle emmer kon leeggooien is er nu praktisch geen condenswater. Gisteren maar even onderaan de binnenunit het water afgetapt omdat ik bang was voor een probleem met de pomp. Maar, daar kwam nog geen half bakje water uit.

De unit werkt verder prima en het huis is inmiddels ook best koel. Dus het kan zijn dat er gewoon weinig vocht af te voeren is. Maar voor mijn gevoel klopt het niet. :?
Als je een hygrometer hebt, kan je zien wat de luchtvochtigheid is in je kamer. Hoe hoger het percentage, hoe meer condenswater. Vandaag is wel meer een woestijnachtige warmte dan tropisch. Dus wat minder condenswater vandaag. Morgen kan wel wat broeierig zijn, dus meer condenswater mogelijk.

• joenevd
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online

Ook ik heb nog geen druppel condenswater ontdekt. Maar de luchtvochtigheid buiten is ook zeer laag voor Nederlandse begrippen.

Vanavond zal ik hem ook voor de zekerheid aftappen.

• DutchOwnage
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Merk het met m'n vaste airco ook. Ik heb nog nooit zo weinig condenswater eruit zien komen in de 3 zomers dat ik 'm nu in gebruik heb.

Luchtvochtigheid hier in het zuidwesten, 20 kilometer van zee is nu en gisteren 23%. Extreem laag.

[ Voor 27% gewijzigd door DutchOwnage op 14-08-2026 16:06 ]

• MikeN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:20
De luchtvochtigheid buiten is op dit moment een stukje lager dan bij de eerdere hittegolven. https://weerstatistieken.nl toont voor gisteren bijvoorbeeld gemiddeld 52% en een minimum van 21%. Op 4 augustus was dat bijvoorbeeld 63%/36% en op 26 juni 64%/40%. Ik denk dus dat het niet zo vreemd is dat er nu minder water uitkomt.

• BradKing
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16:35
tweakmemore schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 13:33:
[...]En mogelijk kun je de deur dan iets strakker dichttrekken en vastzetten met het bijgesloten "raamslot" (2 clipjes met een soort klitteband/spanbandje ertussen).
@BradKing mogelijk is dit raamslot ook iets dat dat jij kunt gebruiken hiervoor ipv of icm de lijmklem. Ik tag je even in deze post zodat je ook de linkjes kunt bekijken. Wat me verder nog opviel bij jouw setup was dat je nog geen uitsparing uit het schuim hebt gesneden, wat de deur ook iets verder open lijkt te houden

[..]
Dank voor het meedenken inderdaad! Ik heb nog geen uitsparing gesneden omdat ik nog een beetje moet tweaken aan de opstelling (nu loopt stekker door de kamer, moet nog even een stekkerdoosje zodat de binnen unit vrij dicht bij de deur kan staan), dus ik verwacht dat de optimale leiding pathing nog wat anders wordt. Ja, die isolatie buizen zijn niet duur, maar waste not want not :)

Ja ik denk dat het aan het weer ligt, de luchtvochtigheid is relatief laag.. maar ik kreeg van de buren beneden te horen dat ze dachten dat ik even de ramen aan het lappen was op het balkon, want ze zagen ineens water vallen.. dus de buitenunit blijft lekker lozen om de zoveel tijd :)

• CriticalHit_NL
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 19:59
MikeN schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 16:22:
[...]

De luchtvochtigheid buiten is op dit moment een stukje lager dan bij de eerdere hittegolven. https://weerstatistieken.nl toont voor gisteren bijvoorbeeld gemiddeld 52% en een minimum van 21%. Op 4 augustus was dat bijvoorbeeld 63%/36% en op 26 juni 64%/40%. Ik denk dus dat het niet zo vreemd is dat er nu minder water uitkomt.
Yep, volkomen normaal.

Gister zijn hier de 48 jaar (1978) oude alu kozijnen vervangen voor houten, mobiele airco moet nu maar even 's avonds los met de slang naar buiten (binnendraaiend raam i.p.v. schuif) maar zelfs in de nacht amper condenswater, heb dit 18000 BTU type al sinds 2018 of 2019 en binnen een hygrometer maar zodra het onder de ~40% zakt komt er nog maar bar weinig uit, gister was het zelfs volgens mij 36% met het raam open.

'S nachts is het vaak wel vochtiger, gezien deze mobiele die lucht naar binnen trekt merk je dan dat hij in die periode ook wel wat meer condens gaat afvoeren in de koelere uurtjes. Als het zoals onlangs was met de heatdome dan zit de 45L waterbak elke halve dag halfvol met water, dan spreek je vaak over waardes van 55-65% of meer met name buiten.

Wel leuk, doordat het 's nachts kouder is dan binnen trekt die mobiele airco met zijn geweld nog meer koude lucht naar binnen, het wordt echt merkbaar koeler hierdoor dan windstil de ramen los, ondanks open raam zonder afdichting, efficiënt nee maar dat was het toch al niet, wordt straks gelukkig een tijdlang koeler. Maar heb er nu in de middag niks aan.

Ze claimen dat de nieuwe ramen de temperatuur met "7 graden" laten dalen, de gordijnen voor de ramen boven zijn nog net zo heet in de zon als met de oude ramen :+ Had een infrarood pistool gekocht om de temperatuur te meten, gewoon 50°C en zelfs 75°C op de warmste plekken of wellicht nog wat meer gezien ik een stel kussens gebruik op de vensterbank om de stralingswarmte enig sinds wat te remmen want het is hier op het zuiden gewoon al 29.3°C binnen met 37°C buiten zonder schaduw op de raam. Zit trouwens ook een naald bij om lucht/vloeistoffen te meten dus ik ben straks wel eens benieuwd wat de AC aan koele lucht uitpoept en later vergelijken met de Midea puur uit interesse gezien er hier in het topic zeggen dat ze weinig koelte ervaren.

Kun je nagaan, van 23-24 binnen op de eerste verdieping met pas een uitschieter naar 27-30gr na 2 weken heatdome op twee verschillende kamers naar inmiddels 28.8 en 29.3+ binnen 2 dagen warm weer. :+ Dergelijke zomers zijn niet prettig en onleefbaar zonder verkoeling, snap niet dat huizen standaard totaal niet worden uitgerust met enige schaduwmogelijkheden buitenaf, dat zou zoveel ellende schelen dan eindeloos stroomverbruik.

Overigens de nieuwe kozijnen lijken een mooi diep genoeg alu profiel aan de onderkant te hebben om de unit in te hangen straks, maar heb de unit pas in September, heb nog wat vulplaatjes liggen van het oude kozijn en anders gooi ik er wel een lat tussen als het niet lukt, zien wel.

De bakjes van Etsy en de 120 stuks (ja ik kocht 6 pakken :+ ) tabletjes zijn al binnen.

Core i9 13900K @5.8Ghz: https://valid.x86.fr/7ex679 & https://valid.x86.fr/16dnkm | Core i7 3930K @ 4.4Ghz: https://valid.x86.fr/div8y2 | Core i7 3930K @ 4.8Ghz: https://valid.x86.fr/68cp00 | Core 2 Quad Q9550 @2.91Ghz: https://valid.x86.fr/27vbj8

• lorenzopot
  • Nu online

lorenzopot

fenomenaal

Nou, bij mij komt er elk uur/twee uur toch aardig wat condenswater uit. Zal wellicht ook per woning/locatie verschillen.

• insomniaaa
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 21:29
Raaa010 schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 11:58:

[Afbeelding]

achter zijde open maken waar je filter zit onder in kan je hem bij je warmtewisselaar/radiator hangen als op de foto !!
Ik heb nog geen schoonmaak tablet gebruikt in mijn portasplit, maar kan iemand mij vertellen wat het verschil is tussen het er gewoon inleggen en het gebruik van een 3D houder? Super aardig dat je dit doet!

• Raaa010
insomniaaa schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 17:19:
[...]

Ik heb nog geen schoonmaak tablet gebruikt in mijn portasplit, maar kan iemand mij vertellen wat het verschil is tussen het er gewoon inleggen en het gebruik van een 3D houder? Super aardig dat je dit doet!
Het zorgt er juist voor dat hij net op het water oppervlakte komt te liggen, waardoor hij minder snel in ze geheel oplost.

• Raaa010
De Grote Midea PortaSplit Filterhouder Run: Nog één allerlaatste batch! ❄️
Beste mede-Tweakers,

Wow, wat een overweldigende reacties! Toen ik dit 3D-geprinte ontwerp voor de Midea PortaSplit filterhouder deelde, had ik nooit verwacht dat de vraag echt zó groot zou zijn.

Mijn 3D-printers hebben de afgelopen tijd flink overuren gedraaid. Inmiddels heb ik er maar liefst 125 stuks geprint, 115 ingepakt en verstuurd! Super tof om te zien dat dit handige printje bij zoveel van jullie in de smaak valt.
Tijd voor de laatste ronde
Hoe leuk ik het ook vind om voor de community te printen, mijn hobbykamer begint langzaam op een heuse fabriek te lijken. Ik denk eerlijk gezegd ook dat het gros van de community inmiddels wel voorzien is! 😉

Omdat er toch nog een klein beetje vraag is, ga ik de printer nog één keer aanzetten voor een allerlaatste batch van precies 25 stuks. Zodra deze de deur uit zijn, is het voor mij echt definitief klaar en stopt de productie op deze manier.

Mocht je na deze batch toch nog misgrijpen: Geen paniek! Mochten er hierna nog mensen zijn die er eentje nodig hebben, dan kun je dit soort filterhouders inmiddels ook prima vinden op de bekende verkoopplatforms (zoals Marktplaats of andere webshops). Je vist dus nooit helemaal achter het net, alleen print ik ze na deze ronde simpelweg niet meer voor 0,01cent via de welbekende marktplaats truc om goedkoop te verzenden.

Wat moet je weten voor deze laatste lichting?
  • Beschikbaarheid: Er worden er door mij nog slechts 25 gemaakt. Totaal gemaakt tot nu 125.tot nu verzonden 115! eind totaal geproduceerd 150!
  • Regel: Wie het eerst komt, die het eerst maalt (OP = OP).
  • Interesse? Stuur me even een DM (privébericht) om een exemplaar uit deze laatste batch te reserveren.
Tot slot wil ik, mede namens mijn dochtertje, iedereen ontzettend bedanken voor het enthousiasme en het vlotte contact. Zij vond het de afgelopen dagen namelijk fantastisch om me te mogen helpen met het inpakken van al jullie pakketjes! 

Groeten! O+

PS: ook wil ik graag het Tweakers platform bedanken voor het toestaan van deze actie  O+ _/-\o_

tevens had ik beloofd de inkomsten die hier uit voortvloeien te doneren aan een nader te noemen goed doel.

dit is geworden voedselbank Rotterdam

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KrskbZIkSq6dVpNPrV17qrPNTCg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/8Ep0nJ82NEHHW0B6jM4Qoiiz.png?f=user_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bArCYY7ATKNTIP98NVqhGXN27hw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/kMptc1d9LkeUWK8nVMy5cMpc.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8QCk2ptEvBagsCm2aoeWwiEtTjQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Q4puzO5KJTRrV6twyha86YMe.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door Raaa010 op 14-08-2026 19:36 ]

• DutchOwnage
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Wat een fijn en verfrissend positief initiatief van jou in deze tijden vol negativiteit. Goed gedaan man d:)b

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:09

ManiacsHouse

Scheisse!

Raaa010 schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 19:09:
De Grote Midea PortaSplit Filterhouder Run: Nog één allerlaatste batch! ❄️
Beste mede-Tweakers,

Wow, wat een overweldigende reacties! Toen ik dit 3D-geprinte ontwerp voor de Midea PortaSplit filterhouder deelde, had ik nooit verwacht dat de vraag echt zó groot zou zijn.

Mijn 3D-printers hebben de afgelopen tijd flink overuren gedraaid. Inmiddels heb ik er maar liefst 125 stuks geprint, 115 ingepakt en verstuurd! Super tof om te zien dat dit handige printje bij zoveel van jullie in de smaak valt.
Tijd voor de laatste ronde
Hoe leuk ik het ook vind om voor de community te printen, mijn hobbykamer begint langzaam op een heuse fabriek te lijken. Ik denk eerlijk gezegd ook dat het gros van de community inmiddels wel voorzien is! 😉

Omdat er toch nog een klein beetje vraag is, ga ik de printer nog één keer aanzetten voor een allerlaatste batch van precies 25 stuks. Zodra deze de deur uit zijn, is het voor mij echt definitief klaar en stopt de productie op deze manier.

Mocht je na deze batch toch nog misgrijpen: Geen paniek! Mochten er hierna nog mensen zijn die er eentje nodig hebben, dan kun je dit soort filterhouders inmiddels ook prima vinden op de bekende verkoopplatforms (zoals Marktplaats of andere webshops). Je vist dus nooit helemaal achter het net, alleen print ik ze na deze ronde simpelweg niet meer voor 0,01cent via de welbekende marktplaats truc om goedkoop te verzenden.

Wat moet je weten voor deze laatste lichting?
  • Beschikbaarheid: Er worden er door mij nog slechts 25 gemaakt. Totaal gemaakt tot nu 125.tot nu verzonden 115! eind totaal geproduceerd 150!
  • Regel: Wie het eerst komt, die het eerst maalt (OP = OP).
  • Interesse? Stuur me even een DM (privébericht) om een exemplaar uit deze laatste batch te reserveren.
Tot slot wil ik, mede namens mijn dochtertje, iedereen ontzettend bedanken voor het enthousiasme en het vlotte contact. Zij vond het de afgelopen dagen namelijk fantastisch om me te mogen helpen met het inpakken van al jullie pakketjes! 

Groeten! O+

PS: ook wil ik graag het Tweakers platform bedanken voor het toestaan van deze actie  O+ _/-\o_

tevens had ik beloofd de inkomsten die hier uit voortvloeien te doneren aan een nader te noemen goed doel.

dit is geworden voedselbank Rotterdam

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Nogmaals, held en je dochter heldin! Ik heb volgens mij even gemist hoe een kleine donatie te doen.

• Raaa010
ManiacsHouse schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 19:29:
[...]

Nogmaals, held en je dochter heldin! Ik heb volgens mij even gemist hoe een kleine donatie te doen.
dat is niet erg, er stonden een aantal mensen er op dat ik een qrcode van tikkie stuurde in de MP chat, om discussies te voorkomen gedaan, en er zit blijkbaar ook een fout in het systeem van marktplaats. want ik krijg continu in de plaats van 0,01cent, iedere keer 1 eurie 8)7 .dus ik heb uitgerekend wat dat bij elkaar was. en dat heb ik overgemaakt richting de voedselbank Rotterdam.

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20:47
lorenzopot schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 17:11:
Nou, bij mij komt er elk uur/twee uur toch aardig wat condenswater uit. Zal wellicht ook per woning/locatie verschillen.
Dit heb ik inderdaad ook en ik vroeg mij af of dit wel normaal is. Normaal zie ik airco's eigenlijk gewoon druppelen, maar bij de Portasplit wordt het even verzameld en dan krijg je in een keer ik denk iets van 200ml? ofzo dat eruit wordt gepompt.

• tweakmemore
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 20:11
dehardstyler schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 19:38:
[...]

Dit heb ik inderdaad ook en ik vroeg mij af of dit wel normaal is. Normaal zie ik airco's eigenlijk gewoon druppelen, maar bij de Portasplit wordt het even verzameld en dan krijg je in een keer ik denk iets van 200ml? ofzo dat eruit wordt gepompt.
Mijn vermoeden is dat dit technisch noodzakelijk is. Een "glas" water kan een pomp immers prima door een slangetje naar buiten pompen, maar constant losse druppels water met daarbij 99% lucht geeft waarschijnlijk alleen maar een hoop gegorgel en weinig resultaat.

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:09

ManiacsHouse

Scheisse!

Raaa010 schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 19:33:
[...]

dat is niet erg, er stonden een aantal mensen er op dat ik een qrcode van tikkie stuurde in de MP chat, om discussies te voorkomen gedaan, en er zit blijkbaar ook een fout in het systeem van marktplaats. want ik krijg continu in de plaats van 0,01cent, iedere keer 1 eurie 8)7 .dus ik heb uitgerekend wat dat bij elkaar was. en dat heb ik overgemaakt richting de voedselbank Rotterdam.
Krijg je straks niet een 'claim' van marktplaats want Oh jee foutje?

• lorenzopot
  • Nu online

lorenzopot

fenomenaal

dehardstyler schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 19:38:
[...]

Ja klopt, dit is normaal en hoe het hoort te werken. Ondanks dat het lichtelijk irritant is, heb ik toch liever dit dan de beruchte P1 foutmelding ;)

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Raaa010 schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 07:55:
[...]

er is nog 1 ding wat best waardeloos is, is dat je de tempratuur niet kan kalibreren met je binnen thermometer in de app of op het apparaat, helaas moet je daar voor een andere app voor gebruiken ! zelf gebruik ik de app Climapilot let op deze app is een beta app! werkt wel prima! tot nu toe hier geen problemen met het gebruik er van tevens heeft deze app geen CLOUD verbinding. (Control your Midea air conditioner locally over Wi-Fi — no cloud account required. (Android, free & ad-free)
Hmmm, mooie optie. Die ga ik eens bekijken.

Ik heb die functie om de afstandsbediening te laten werken als temperatuurvoeler 1 keer werkend gehad. Dat ging eigenlijk best goed (behalve dat het dan nog steeds om de temperatuur op dezelfde kamer gaat, hij moet line of IR-sight hebben).

Maar het lijkt erop dat dit alleen werkt als je de portasplit ook via de afstandsbediening in werking hebt gezet. Terwijl wij hem meestal vanuit Home Assistant aanzetten.

Marstek Venus 5.12kWh v154, CT002 V118, CT003 V118 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Pagina: 1 ... 18 19 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over de midea portasplit.
Ander apparaat bespreken? Kijk of er al een topic voor is. Zo nee, maak vooral een nieuw topic aan. :)

Er zijn momenteel veel scammers actief rond dit product. Wees daarom extreem terughoudend met het plaatsen of delen van links. Wil je iemand waarschuwen voor een scamlink, dan is een Topic Report meestal de snelste en meest effectieve manier.
Reageer je toch in het topic, zorg er dan voor dat je de scamlink niet mee quote. Door de link opnieuw te plaatsen, vergroot je het bereik ervan en maak je het opruimen voor ons alleen maar moeilijker.