Plague Veritas schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 14:20:
[...]
Grappig hoe je het bewijs dat ik aanlever gemakshalve maar even negeert. Heb je het bekeken? Dan had je gezien dat het niet enkel Trustpilot betreft maar ook andere bronnen. Het beeld dat daaruit naar voren komt is duidelijk: het apparaat heeft een aantoonbare zwakke plek, de condenspomp.
Ik wou eigenlijk hier niet verder op ingaan. Jouw positie en mijn positie verschillen en dat is prima. Maar dat je me beschuldigt dat ik jouw "bewijs" negeert, gaat me beetje te ver.
Ik heb de links in jouw post bekeken. Het zijn 3 reviews in Trustpilot over recharged met betrekking tot mobiele airco. Alleen in 1 post wordt er melding gemaakt van een porta split, in een andere over een mobiele split airco genoemd en in de laatste alleen over een condensatorpomp.
De andere 4 links zijn geplaatst in Reddit sub MideaPortaSplit: 3 over de condensator pomp en 1 over het geluid.
Dus je hebt 7 defects als bewijs. In je eerste post zei je letterlijk het issue met de condensatorpomp ermee volstaat op Trustpilot. Vandaar ook mijn vraag hoe vol? Als ik ga zoeken op P1 bij Trustpilot voor Recharged BV (totaal 65 reviews), heb ik geen hits. En als ik zoek op condensator 1.
Ik heb zelf eerder cross check gedaan op
Trustpilot voor MideaEurope zoals ook gemeld in mijn eerste antwoord. Als ik daar zoek op P1 heb 3 hits (van de 42 reviews) en geen op condensator.
Want meer heb ik eigenlijk niet uit jouw bewijs. Is er nog meer bewijs? want ik kan geen andere bronnen vinden in je posts.
Vandaar dat ik jouw punten heb samengevat in respectievelijk: slechte ervaringen van recharged op Trustpilot en slechte ervaringen van het apparaat op Reddit. En deze heb ik opgenomen in de optelsom die je hebt gebruikt om je advies te vormen.
En wat zeggen die 7 defects in context? Kan je dat uitdrukken in een ratio of percentage?
Het is ook beetje raar om te vragen hoe mijn advies eruit ziet en hoe dat opweegt tegen jouw advies. Het punt van dit forum is denk dat we elkaar weloverwogen ervaringen of adviezen delen. Ik denk ook dat we bij Tweakers ook iets meer gefundeerd proberen te formuleren.
Ik kan je wel een voorbeeld geven met bronnen om tot een mogelijke schatting te komen.
- Verkoopcijfers Midea PortaSplit: 300.000 verkocht vanaf 2024 tot 1 juli 2026. Bron
- Mogelijk overzicht ervaringen met de Portasplit; Amazon reviews voor dit product. Bron
- Review mogelijkheden van 1 tot 5 sterren
- Populatie van 455 reviews
- Grensbepaling voor defecten: 1 en 2 sterren reviews (aanname dat 1 en 2 sterren de slechtste ervaringen inclusief condensatorpomp, geluid en andere klachten van deze zwaarte)
- 1 en 2 sterren zijn respectievelijk 7% en 2% van de totale reviews. samen 9%.
- Correctie factor dat de positieve ervaringen niet altijd worden gerapporteerd en maar negatieve ervaringen eerder wel. Dat maakt de 3 tot 5 sterren reviews nu 91% totaal in werkelijk groter zal zijn.
- Correctie factor toegepast op de 9% van de 1 en 2 sterren reviews: 7%.
- Meer correcties mogelijk: misschien schade aan product tijdens transport, ontbrekende accessoires etc. aanname 2%
- Aanname dat de condensator en geluid klachten met 1 en 2 sterren reviews: 5%
- Op basis van bovenstaande data set en aannames is er 5% kans dat je te maken krijgt met condensator en geluidsklachten (defect bij fabriek en defect bij logistieke keten). Mogelijk 15.000 van de 300.000 hebben hiermee te maken.
Je kan bovenstaande conclusie afschieten maar ik heb het wel onderbouwd met concrete cijfers en aangegeven waar ik aannames heb gebruikt. Je kan een cross check met andere online retails zoals Bol.
Als je nog een diepgaandere analyse wilt (laten) uitvoeren (door AI), kan je de reviews (laten) tellen op reddit, het wegen en dan labelen. Dan heb je iets concreets met context.
En tenslotte. Je advies is het merk mijden omdat het product zo slecht is, internet vol staat met klachten over aftersales, slechte condensator pomp en geluid. "De kans is heel groot dat je een heel dure kat in een zak koopt"(uit jouw eerste post). Blijkbaar is het zo slecht dat je zelfs het geld niet terug wilt maar een omruil exemplaar ondanks de zeer grote kans op dure kat in zak. En toch blijf je bij dit advies. Ik zou gauw mijn geld hebben teruggevraagd als het zo slecht is.
Dit is mijn laatste post hierover. We kunnen van mening en standpunten verschillen en dat is nogmaals prima. Maar om iemand te beschuldigen zonder gegronde reden en terwijl ik juist wel jouw "bewijs" heb meegenomen in mijn antwoord, vind ik nogmaals te ver gaan.