Stoney3K schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 14:15:
[...]
Dan gaan die kroegen inderdaad failliet en is er ruimte voor kroegen met niet-rokend publiek en (belangrijker nog) personeel. Een kroeg is ook de huiskamer van de eigenaar en het publiek is vaak ook een beetje een afspiegeling van wat de eigenaar zelf aan gasten wil zien. En rokers trekken rokers aan en die stoten niet-rokers af.
Dus ja, kroegen en uitgaanstenten zullen echt in hun verdienmodel moeten gaan veranderen. Vooral de jongere generatie (dus twintigers) moeten zich er rot bij voelen als ze bij hun vriendengroep weg moeten om een peuk op te steken, in plaats van dat de hele vriendengroep rokend buiten door staat te feesten.
Dan leven wij in een totaal andere wereld.
Ik ga niet zo heel vaak meer, maar wat jij omschrijft herken ik totaal niet.
In mijn vriendengroep ben ik nu de enigste die rookt, en die zoek ik wel weer op in de overvolle kroeg.
Waar al het personeel in een rookvrije werkplek staan. Die huiskamer is al enkele jaren rookvrij. En ik voel mijn trouwens niet rot hoor, net zo min dat zij zich rot voelen om mij 10 minuten te missen. En soms, met name met mooi weer, lopen mijn niet rokende vrienden mee naar buiten.
Klopt dat een kroeg een bepaald publiek aantrekt. Kroegen met R&B trekt ander slag publiek als een kroeg met Hazes. Maar denk dat de tijd dat kroegen rokers wel/niet aantrekt al niet meer van deze tijd is.
Dat jij als niet roker, niet in de buurt wil komen van een roker is denk ik een persoonlijk ding. De mensen om mij heen roken allemaal niet, maar hebben mij graag in de buurt. Of ze doen heel goed alsof