• Chielioj
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 15:02
Maasluip schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 12:58:
[...]

Het is wel al jarenlang normaal dat degene die overlast veroorzaakt stopt met het veroorzaken van overlast, en dat degene die vervuilt die vervuiling opruimt.

Dus nee, het is niet normaal dat niet-rokers maar ergens anders moeten gaan zitten omdat een roker de omgeving vervuilt, het is de roker die ergens anders moet gaan zitten omdat hij overlast veroozaakt.
Ook dit is weer een lastige. Als ik al op een terras zit, met mijn sigaret, waar het (nog) mag. En jij wilt ook een kop koffie drinken, zou ik er maar niet zomaar vanuit gaan dat ik mijn sigaret direct uitmaak. Jij kunt immers dan ook de keuze maken om een terras verder te gaan zitten.

Helaas is het allemaal niet zo zwart / wit

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:57

Stoney3K

Flatsehats!

Maasluip schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 12:58:
[...]

Het is wel al jarenlang normaal dat degene die overlast veroorzaakt stopt met het veroorzaken van overlast, en dat degene die vervuilt die vervuiling opruimt.

Dus nee, het is niet normaal dat niet-rokers maar ergens anders moeten gaan zitten omdat een roker de omgeving vervuilt, het is de roker die ergens anders moet gaan zitten omdat hij overlast veroozaakt.
En vroeger rookte "iedereen" of was iig de roker in de meerderheid en bepaalde het normaal, nu is de roker in de minderheid en wordt het normaal meer en meer bepaald door de niet-roker die niet in de overlast en vervuiling van de roker wil zitten.
Dat zie je vooral in de horeca: Daar was het heel lang 'er wordt gerookt, de nietroker past zich maar aan'. Waardoor dus heel veel niet-rokers überhaupt weg blijven (ik was als jongere graag naar een discotheek gegaan als niet alle discotheken gigantische rookhokken waren), of ze beginnen uit noodzaak/wanhoop zelf maar aan het roken zodat de trend wordt doorgezet. Dat zorgt een beetje voor de rokerscultuur die nu nog altijd in het uitgaansleven heerst.

Als je als niet-roker wil gaan stappen dan heb je twee keuzes: Of je gaat op straat alsnog in de rook staan, of je gaat binnen staan waar de boel is uitgestorven maar de muziek zo achterlijk hard staat omdat de rokers op straat of het terras het anders niet kunnen horen. En de discotheken en danscafés hebben er het meeste last van, want die zijn voor een heel groot deel failliet gegaan.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• Chielioj
Stoney3K schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 13:05:
[...]

Dat zie je vooral in de horeca: Daar was het heel lang 'er wordt gerookt, de nietroker past zich maar aan'. Waardoor dus heel veel niet-rokers überhaupt weg blijven (ik was als jongere graag naar een discotheek gegaan als niet alle discotheken gigantische rookhokken waren), of ze beginnen uit noodzaak/wanhoop zelf maar aan het roken zodat de trend wordt doorgezet. Dat zorgt een beetje voor de rokerscultuur die nu nog altijd in het uitgaansleven heerst.

Als je als niet-roker wil gaan stappen dan heb je twee keuzes: Of je gaat op straat alsnog in de rook staan, of je gaat binnen staan waar de boel is uitgestorven maar de muziek zo achterlijk hard staat omdat de rokers op straat of het terras het anders niet kunnen horen. En de discotheken en danscafés hebben er het meeste last van, want die zijn voor een heel groot deel failliet gegaan.
Maar dat is toch wat we wilden. Iedereen het recht op een rookvrije werkplek? Rookruimte in de kroegen en discotheken mochten een jaar of wat laten ook niet meer. Dat wilden we met z'n allen.

Nu wordt er niet meer binnen gerookt, en gaan ze naar buiten, is het ook niet goed, want de kroeg is leeg, of de aanloop is ze veel minder geworden dat ze failliet gaan.

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Chielioj schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 13:12:
[...]

Maar dat is toch wat we wilden. Iedereen het recht op een rookvrije werkplek? Rookruimte in de kroegen en discotheken mochten een jaar of wat laten ook niet meer. Dat wilden we met z'n allen.

Nu wordt er niet meer binnen gerookt, en gaan ze naar buiten, is het ook niet goed, want de kroeg is leeg, of de aanloop is ze veel minder geworden dat ze failliet gaan.
Nee, wat 'we' wilden is een rookvrije generatie en dat betekent ook volle kroegen en discotheken waar niemand meer hoeft te roken.

Als blijkbaar het faciliteren van dat gerook onderdeel is van je verdienmodel dan hoor je ook te verdwijnen want dan komen er snel genoeg tenten die wél het juiste (rookvrije) publiek, en niet-rokend personeel trekken.

Daarom ben ik ook sterk voorstander van rookverboden in hele uitgaansgebieden.

• Chielioj
Je hoeft niet meer te roken? Je mag niet meer roken in een kroeg of discotheek..

Ik ben iemand uit de "provincie" dus een uitgaansgebied heet hier een dorpskern.
Jij wilt dus dat er in een dorp niet meer gerookt mag worden. En een totaal verbod vindt ik te ver gaan

Denk niet dat het een verdienmodel is van een kroeg. Maar blijkbaar zijn het dan de meeste rokers die graag gaan stappen?
Maar we mogen al jaren niet meer roken in kroegen, dus de genoemde kroegen voor rookvrij publiek zullen dan ook wel vol zitten

[ Voor 38% gewijzigd door Chielioj op 30-06-2026 13:36 ]

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:29

Maasluip

Kabbelend watertje

Chielioj schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 13:05:
[...]

Ook dit is weer een lastige. Als ik al op een terras zit, met mijn sigaret, waar het (nog) mag. En jij wilt ook een kop koffie drinken, zou ik er maar niet zomaar vanuit gaan dat ik mijn sigaret direct uitmaak. Jij kunt immers dan ook de keuze maken om een terras verder te gaan zitten.

Het is zeker niet zwart/wit, maar als iemand naast jouw gaat zitten schreeuwen, dan ga je hem toch ook vragen om daarmee op te houden of dat ergens anders te doen?
Roken is echt niets anders. Het geeft overlast en die overlast wordt gelukkig steeds minder geaccepteerd.

En gelukkig komen er wel meer en meer rookverboden op terrassen. In België vanaf 2027, in Nederland tot nu toe door de ondernemer te bepalen.
En ja, als ik rokers zie zitten op een terras loop ik verder of ga er iig zo ver mogelijk bij uit de buurt zitten. Net zoals jij waarschijnlijk verder loopt als er iemand met een ongelofelijke BO zit. Of als er iemand zit te schreeuwen aan zijn tafeltje.

Signatures zijn voor boomers.

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Chielioj schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 13:33:
Maar blijkbaar zijn het dan de meeste rokers die graag gaan stappen?
Dat is precies het probleem. De meeste rokers gaan graag stappen, de niet-rokers hebben daar last van en hebben geen zin meer om te stappen. Waardoor de rokers overblijven en het probleem alleen maar versterkt wordt.

De 'rookvrije' kroegen zijn vaak ook alleen rookvrij in naam, iedereen zit op het terras waardoor je als niet-roker nog steeds niet wordt uitgenodigd om naar binnen te komen. Je loopt altijd door een enorme walm heen en binnen is het leeg.

[ Voor 6% gewijzigd door Stoney3K op 30-06-2026 13:51 ]

• Chielioj
Maasluip schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 13:40:
[...]

Het is zeker niet zwart/wit, maar als iemand naast jouw gaat zitten schreeuwen, dan ga je hem toch ook vragen om daarmee op te houden of dat ergens anders te doen?
Heel persoonlijk, nee dat doe ik niet. Ik sta op en ga weg, maar dat komt mede omdat ik niet iemand ben die een confrontatie opzoek, maar juist uit de weg gaat. Als ik een sigaret rook, en iemand vraagt mij vriendelijk of ik rekening met diegene wil houden, zal ik hem waarschijnlijk direct uitmaken. Maar ik wil het niet MOETEN.
En inderdaad, doordat het roken niet / minder geaccepteerd wordt, kom ik niet meer in de kroeg of een op een terras. Dan nodig ik liever mensen uit, en ga in de tuin zitten

• Chielioj
Stoney3K schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 13:50:
[...]

Dat is precies het probleem. De meeste rokers gaan graag stappen, de niet-rokers hebben daar last van en hebben geen zin meer om te stappen. Waardoor de rokers overblijven en het probleem alleen maar versterkt wordt.
Ik ervaar juist het tegenover gestelde. Als roker kom ik juist niet meer in de kroeg. Dat de kroegen nu leeg zijn, is dat dan de schuld van de roker, die daar niet meer mag roken?
Ik snap dat je niet in een lege kroeg wil staan, maar daar kun je niet de roker de schuld aan geven. Neem dat wat niet rokende vrienden mee, dan is de kroeg niet meer leeg

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Chielioj schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 13:51:
[...]
En inderdaad, doordat het roken niet / minder geaccepteerd wordt, kom ik niet meer in de kroeg of een op een terras. Dan nodig ik liever mensen uit, en ga in de tuin zitten
Niemand houdt je tegen om naar een kroeg of een terras te gaan, alleen om daar te roken.

Als je dan vindt dat het roken echt bij de 'gezelligheid' van de kroeg of een terras hoort, en het zonder niet leuk of gezellig is, tsja... dat is nu net precies het probleem wat we met de 'rookvrije generatie' willen oplossen.

Zo iemand willen we ook niet op een terras want dat is een slecht voorbeeld.

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:47

The Zep Man

🏴‍☠️

Chielioj schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 13:51:
Als ik een sigaret rook, en iemand vraagt mij vriendelijk of ik rekening met diegene wil houden, zal ik hem waarschijnlijk direct uitmaken. Maar ik wil het niet MOETEN.
"Dwing mij niet, want(...)" is iets dat pestkoppen zeggen. Een pestkop kom je niet vanaf door die zijn zin te geven.

Deze houding is juist een argument om roken in bepaalde (semi-)openbare ruimtes (zoals terrassen) te verbieden.
Nu de rest nog.

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Chielioj schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 13:05:
[...]

Hartstikke zwart/wit. Als de uitbater vindt dat je mag roken, dan mag jij fijn je peuk opsteken. Ik heb dan inderdaad de keuze om daar ook te gaan zitten of niet. Mij hoor je dan niet klagen, al zal ik hopen dat je ff een pauze inlast wanneer ik m'n eten naar binnen schep.

Het zal niet in me opkomen om je te vragen je sigaret uit te maken, ik ben niet de uitbater dus ik heb daarin niks te willen.

Persoonlijk heb ik eigenlijk nooit problemen met rokers. Ik accepteer dat ik soms een peuk ruik en als ik er echt last van heb dan vraag ik vriendelijk of we tot een oplossing kunnen komen. Mijn buurman rookt graag een jointje in zijn achtertuin en vroeg me in de eerste week dat ik daar woonde of ik daar een probleem mee heb. Zoja, dan zou hij wel achterin de tuin gaan zitten. Geen probleem, behalve als ik net de keet helemaal open heb om door te luchten. Dus een paar keer per jaar vraag ik of het ff anders kan en dat kan dan ook gewoon. Maargoed, dat is een aardig diepe tuin, geen klein balkonnetje op 1 meter afstand natuurlijk.

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Chielioj schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 13:54:
[...]

Ik ervaar juist het tegenover gestelde. Als roker kom ik juist niet meer in de kroeg. Dat de kroegen nu leeg zijn, is dat dan de schuld van de roker, die daar niet meer mag roken?
Ik snap dat je niet in een lege kroeg wil staan, maar daar kun je niet de roker de schuld aan geven. Neem dat wat niet rokende vrienden mee, dan is de kroeg niet meer leeg
De kroegen zijn leeg omdat alle rokers nu buiten zitten. En de kroegbaas wil omzet draaien, dus die probeert wel alle rokers nog te lokken door de muziek bezopen hard te zetten waardoor je elkaar binnen niet kan verstaan.

En als niet-roker nodigt dat niet uit want je moet jezelf eerst door een paar honderd rokers buiten op straat wurmen om binnen te komen waarna je doof geblazen wordt door de muziek die voor de rokers hard is gezet.

Wat dat bereft zou ik best voorstander zijn om ook "rokerscafés" in te richten die moeten voldoen aan eisen van bijvoorbeeld genoeg ventilatie, en waar het duidelijk buiten is aangegeven. Als de rest van de uitgaansstraat daardoor maar schone lucht heeft.

[ Voor 12% gewijzigd door Stoney3K op 30-06-2026 13:59 ]

• Chielioj
Stoney3K schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 13:54:
[...]

Niemand houdt je tegen om naar een kroeg of een terras te gaan, alleen om daar te roken.

Als je dan vindt dat het roken echt bij de 'gezelligheid' van de kroeg of een terras hoort, en het zonder niet leuk of gezellig is, tsja... dat is nu net precies het probleem wat we met de 'rookvrije generatie' willen oplossen.

Zo iemand willen we ook niet op een terras want dat is een slecht voorbeeld.
Je hebt het over "WE" maar klaagt dat de kroegen leeg blijven. Dat rijmt niet.
En op het terras mag tot op heden gewoon gerookt worden.

Ook jij kan gewoon naar de kroeg met niet rokende mensen, dan is deze ook gevuld, er zullen ook vast kroegen zijn met een rook vrij terras.
Het moet en zal een 0 of 1 zijn, zoals een mede tweaker al eens in een ander topic berichten.

• Chielioj
Bundin schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 13:57:
[...]

Hartstikke zwart/wit. Als de uitbater vindt dat je mag roken, dan mag jij fijn je peuk opsteken. Ik heb dan inderdaad de keuze om daar ook te gaan zitten of niet. Mij hoor je dan niet klagen, al zal ik hopen dat je ff een pauze inlast wanneer ik m'n eten naar binnen schep.

Het zal niet in me opkomen om je te vragen je sigaret uit te maken, ik ben niet de uitbater dus ik heb daarin niks te willen.

Persoonlijk heb ik eigenlijk nooit problemen met rokers. Ik accepteer dat ik soms een peuk ruik en als ik er echt last van heb dan vraag ik vriendelijk of we tot een oplossing kunnen komen. Mijn buurman rookt graag een jointje in zijn achtertuin en vroeg me in de eerste week dat ik daar woonde of ik daar een probleem mee heb. Zoja, dan zou hij wel achterin de tuin gaan zitten. Geen probleem, behalve als ik net de keet helemaal open heb om door te luchten. Dus een paar keer per jaar vraag ik of het ff anders kan en dat kan dan ook gewoon. Maargoed, dat is een aardig diepe tuin, geen klein balkonnetje op 1 meter afstand natuurlijk.
Maar we zijn tegenwoordig heel moeilijk in het leven en laten leven. Als er aan mij gevraagd wordt, hey.. ik ga zo wat naar binnen scheppen, dan zal ik de laatste zijn die daar moeilijk over doet. Als ik wat naar binnen wil scheppen, zou ik hetzelfde doen. Roken tijdens het eten vindt ik ook goor.

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Chielioj schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 13:59:
[...]

Je hebt het over "WE" maar klaagt dat de kroegen leeg blijven. Dat rijmt niet.
En op het terras mag tot op heden gewoon gerookt worden.

Ook jij kan gewoon naar de kroeg met niet rokende mensen, dan is deze ook gevuld, er zullen ook vast kroegen zijn met een rook vrij terras.
Het moet en zal een 0 of 1 zijn, zoals een mede tweaker al eens in een ander topic berichten.
Nogmaals: Een 'kroeg met niet-rokende mensen' is vandaag de dag niet rendabel. Dat is precies het fundamentele probleem, namelijk dat uitgaan en roken vandaag de dag nog altijd bij elkaar horen, ook al proberen we al 30 jaar om dat op te lossen.

Die wordt pas rendabel als er ook op de terrassen niet meer gerookt mag worden en dus de rook-cultuur uit het uitgaansleven wordt uitgebannen.

• Chielioj
Stoney3K schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 13:58:
[...]

Wat dat bereft zou ik best voorstander zijn om ook "rokerscafés" in te richten die moeten voldoen aan eisen van bijvoorbeeld genoeg ventilatie, en waar het duidelijk buiten is aangegeven. Als de rest van de uitgaansstraat daardoor maar schone lucht heeft.
Dat hebben ze geprobeerd, maar ook dat mocht niet meer

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15:31
Bundin schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 13:57:
[...]

Zeker in de zomer zit ik graag op het terras en steek ik een peuk / sigaartje op. En dat mag gewoon op de terrassen waar ik kom. Afhankelijk van welke tijd ik kom pas ik soms mijn rookgedrag daar op aan, net tijdens het diner zal ik niet gaan roken. Maar als er klagende mensen naast me zitten die gelijk met een gestrekt been erin gaan zal ik zeker wel gaan roken.

We zijn en blijven mensen en kunnen gewoon communiceren. Daarbij hou je rekening met elkaar, doe je dat niet moet je ook niet verwachten dat de andere partij dat wel gaat doen.

Zucht...

• Chielioj
Stoney3K schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 14:02:
[...]

Nogmaals: Een 'kroeg met niet-rokende mensen' is vandaag de dag niet rendabel. Dat is precies het fundamentele probleem, namelijk dat uitgaan en roken vandaag de dag nog altijd bij elkaar horen, ook al proberen we al 30 jaar om dat op te lossen.

Die wordt pas rendabel als er ook op de terrassen niet meer gerookt mag worden en dus de rook-cultuur uit het uitgaansleven wordt uitgebannen.
Maar dat een kroeg niet rendabel is, zonder de rokende gast, kan toch niet het probleem zijn van een roker? Daarnaast mag je al op veel terrassen niet meer roken, dus die gaan binnenkort failliet?

Een kroeg die nu niet rendabel is, zal het ook niet worden als er op het terras niet gerookt mag worden, want dan heeft die kroeg gewoon minder bezoekers. De gasten die roken, blijven dan thuis.

• Chielioj
SgtElPotato schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 14:04:
[...]

We zijn en blijven mensen en kunnen gewoon communiceren. Daarbij hou je rekening met elkaar, doe je dat niet moet je ook niet verwachten dat de andere partij dat wel gaat doen.
En ik heb juist steeds meer het idee, dat we dat niet meer kunnen, normaal communiceren.

[ Voor 25% gewijzigd door Chielioj op 30-06-2026 14:13 ]

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15:31
Chielioj schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 14:12:
[...]

En ik heb juist steeds meer het idee, dat we dat niet meer kunnen
Dat klopt helaas. Zie je hier in dit topic toch ook. Ik kom uit een kleinere stad omringd met dorpjes. Daar is het allemaal nog niet zo erg gelukkig, maar je merkt het gelijk in de grotere steden. Individualisme ten top.
Blijf lekker met elkaar in gesprek gaan en ga geen dingen eisen van elkaar, je ziet het in dit topic ook. Men wil dat alles stopt want dat zou alles oplossen, maar net zoals met die kroegen die niet rendabel is door de rokers 8)7

Als Hetty last heeft van de rook moet iedereen stoppen, maar als ze vervolgens 20 spraytjes parfum op dit en in haar 25 jaar oude Peugeot aankomt moet dat maar kunnen. Maar goed, dat is whataboutism en dat willen we weer niet.

Zucht...

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Chielioj schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 14:09:
[...]

Maar dat een kroeg niet rendabel is, zonder de rokende gast, kan toch niet het probleem zijn van een roker? Daarnaast mag je al op veel terrassen niet meer roken, dus die gaan binnenkort failliet?
Dan gaan die kroegen inderdaad failliet en is er ruimte voor kroegen met niet-rokend publiek en (belangrijker nog) personeel. Een kroeg is ook de huiskamer van de eigenaar en het publiek is vaak ook een beetje een afspiegeling van wat de eigenaar zelf aan gasten wil zien. En rokers trekken rokers aan en die stoten niet-rokers af.

Dus ja, kroegen en uitgaanstenten zullen echt in hun verdienmodel moeten gaan veranderen. Vooral de jongere generatie (dus twintigers) moeten zich er rot bij voelen als ze bij hun vriendengroep weg moeten om een peuk op te steken, in plaats van dat de hele vriendengroep rokend buiten door staat te feesten.

• Chielioj
Stoney3K schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 14:15:
[...]

Dan gaan die kroegen inderdaad failliet en is er ruimte voor kroegen met niet-rokend publiek en (belangrijker nog) personeel. Een kroeg is ook de huiskamer van de eigenaar en het publiek is vaak ook een beetje een afspiegeling van wat de eigenaar zelf aan gasten wil zien. En rokers trekken rokers aan en die stoten niet-rokers af.

Dus ja, kroegen en uitgaanstenten zullen echt in hun verdienmodel moeten gaan veranderen. Vooral de jongere generatie (dus twintigers) moeten zich er rot bij voelen als ze bij hun vriendengroep weg moeten om een peuk op te steken, in plaats van dat de hele vriendengroep rokend buiten door staat te feesten.
Dan leven wij in een totaal andere wereld.

Ik ga niet zo heel vaak meer, maar wat jij omschrijft herken ik totaal niet.
In mijn vriendengroep ben ik nu de enigste die rookt, en die zoek ik wel weer op in de overvolle kroeg.
Waar al het personeel in een rookvrije werkplek staan. Die huiskamer is al enkele jaren rookvrij. En ik voel mijn trouwens niet rot hoor, net zo min dat zij zich rot voelen om mij 10 minuten te missen. En soms, met name met mooi weer, lopen mijn niet rokende vrienden mee naar buiten.

Klopt dat een kroeg een bepaald publiek aantrekt. Kroegen met R&B trekt ander slag publiek als een kroeg met Hazes. Maar denk dat de tijd dat kroegen rokers wel/niet aantrekt al niet meer van deze tijd is.

Dat jij als niet roker, niet in de buurt wil komen van een roker is denk ik een persoonlijk ding. De mensen om mij heen roken allemaal niet, maar hebben mij graag in de buurt. Of ze doen heel goed alsof :+
Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste