• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
wildhagen schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 11:04:
[...]

Die uitspraak vind ik persoonlijk toch net iets te kort door de bocht.

Rokers lopen namelijk een aanzienlijk hogere kans op longkanker, en belasten daarmee de toch al overbelaste zorg dus zwaarder dan niet-rokers. Die behandelingen zijn namelijk, zacht gezegd, niet bepaald goedkoop.

Daar betaalt iedereen, dus óók de niet-roker, aan mee. En het zorgt dus voor wachtlijsten die langer worden dan nodig zou zijn zonder al die behandelingen. Met alle potentiele gevolgen vandien voor de mensen die op die langere wachtlijst belanden.

Dus vanuit die invalshoek gezien is roken wel degelijk minder sociaal gewenst te noemen.
Dat vraag ik me af, roken levert de maatschappij ook een hoop op. Rokers gaan gemiddeld een stuk eerder de pijp uit, besparen daarmee heel veel AOW, er blijft geld over uit de pensioenpot, en er wordt bespaard op veel (structurele) zorgkosten (mensen die oud worden gebruiken nu eenmaal allerhande zorg)

Niet rokers gebruiken veel zorg (en dat jarenlang) die rokers niet meer nodig hebben.

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:09
https://www.trimbos.nl/kennis/roken-tabak/roken-een-aantal-feiten-op-een-rij/
Roken kost de maatschappij ongeveer 33 miljard euro per jaar. Dat is in 2013 berekend.1 Omgerekend is dat ongeveer 2.000 euro per inwoner per jaar.1 De kosten van roken voor de maatschappij worden bepaald door de kosten en baten van roken voor verschillende maatschappelijke sectoren samen te voegen. Hierbij is onder andere gekeken naar de kosten en baten van de productie van rookwaren. Kosten zijn bijvoorbeeld verminderde gezondheid en kwaliteit van leven, zorgkosten door ziekte en sterfte en verminderde arbeidsproductiviteit door rookpauzes en ziekte. Baten zijn bijvoorbeeld werkgelegenheid, opbrengsten van accijnzen en btw van tabaksproducten, minder pensioenkosten en zorgkosten door vroegtijdige sterfte en het ‘rookgenot’ van de roker.
Maar voordat je "het kost mij dus elke maand EUR 167" zegt:
In ‘harde euro's’, dus zonder de kosten van verloren levensjaren en gezondheidsverliezen mee te rekenen, zijn de kosten en baten van roken ongeveer even groot.2
Overigens is er de laatste tijd ook discussie gaande over hoeveel zorg je überhaupt aan mensen tegen het einde van hun leven zou moeten verlenen. Dus op termijn valt een relatief voordeel door vroeg overlijden mogelijk weg, doordat we ervoor kiezen oude mensen sowieso minder te behandelen.

[ Voor 10% gewijzigd door Bananenplant op 31-05-2026 10:07 ]

VVD. Maakt crises erger 🏚️ .
Zucmantaks, nu 💰 !
De mythe van de zelfredzame burger 🦄 .

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:09
DropjesLover schreef op zondag 31 mei 2026 @ 09:16:
[...]

Ik vind de serie Peaky Blinders echt een eye-opener wat dat betreft, je (nouja , ik) krijgt na een paar afleveringen gewoon zin in een peuk en glas whiskey :X
Ik ken die serie niet, maar ik herken wel dat glamoureuze beelden van coole rokers een mate van aantrekkingskracht hebben waar ik zelf ook niet ongevoelig voor ben. Ik vind het lastig, het is deels natuurlijk artistieke expressie om een karakter neer te kunnen zetten in een serie of film, maar als het roken aantrekkelijk laat lijken moet je je wel afvragen of dat verantwoord is. Het scheelt denk ik wel dat geur-tv nog uitgevonden moet worden :+ .

Iets anders: ik heb als student ooit een keer aan een waterpijp met smaakjestabak gelurkt. Sindsdien is de verlokking van nicotine me overduidelijk, dat was eens, maar nooit weer.

[ Voor 3% gewijzigd door Bananenplant op 31-05-2026 10:09 ]

VVD. Maakt crises erger 🏚️ .
Zucmantaks, nu 💰 !
De mythe van de zelfredzame burger 🦄 .

• Scheurbuik
  • Registratie: Juni 2023
  • Nu online
Bananenplant schreef op zondag 31 mei 2026 @ 09:51:

Overigens is er de laatste tijd ook discussie gaande over hoeveel zorg je überhaupt aan mensen tegen het einde van hun leven zou moeten verlenen. Dus op termijn valt een relatief voordeel door vroeg overlijden mogelijk weg, doordat we ervoor kiezen oude mensen sowieso minder te behandelen.
Over dat laatste twijfel ik. Ook nu wordt er ouderen al een heel duidelijk gesprek aangegaan met de doelen waarbij kwaliteit van leven bovenaan staat.

De echte dure ouderenzorg zit hem in de 24h zorg in verpleegtehuizen met (demente) ouderen. Ik geloof niet dat onze maatschappij al zover is dat we daar de bijl in zetten. Al zie je daar (gelukkig) wel een verschuiving en is het niet meer onbespreekbaar om er vrijwillig op humaan een einde te.maken tov jaren wegkwijnen.

Ik heb het idee dat de jeugd juist weer.meer vapped en rookt. Kan toevallig mijn bubbel zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door Scheurbuik op 31-05-2026 10:17 ]

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Bananenplant schreef op zondag 31 mei 2026 @ 08:51:
[...]

Over die tijdgeest: Cigarettes Get a Sequel: Hollywood’s ‘Cool’ Bad Habit Is Back. Er wordt weer meer gerookt in Hollywoodfilms, in Amerika rookt Gen Z ook weer meer.

[...]

Blijkbaar is er tegenwoordig ook een Instagramaccount genaamd Cigfluencers :/ :

[...]

Wat ongetwijfeld ook niet gaat helpen is dat de huidige Trumpregering enorm heeft bezuinigd op organisaties met tabakspreventieprogramma's.

Het is wel weer een opvallend patroon, dat wereldwijd rechtse politici vriendjes met de nicotine-industrie blijken te zijn (nu de bijvoorbeeld conservatieve regering van Nieuw Zeeland het generationele verbod heeft teruggedraaid) en in Europa en Nederland is het niet veel anders.
Eerder vroeg ik of het je over de paffende buurman gaat of de gevolgen van nicotine. Nu heb je het over de grote boze nicotine-maffia en rechts als het kwaad :?

Van je laatste posting krijg ik de indruk dat je er voorstander van bent om de waarde van een verloren levensjaar van een roker die vroegtijdig overlijdt, als kosten te rekenen. Klopt dat? Dat zijn dan wel kosten die de roker zelf ‘ophoest’, dus om die nu mee te tellen…
Pagina: 1 2 3 Laatste