VVD. Maakt crises erger 🏚️ .
Zucmantaks, nu 💰 !
De mythe van de zelfredzame burger 🦄 .
I know, maar ik had het over passief meeroken, niet over actief zelf roken.DropjesLover schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 21:19:[...]Roken is niet alleen schadelijk vanwege het fijnstof.
Echt niet dat iemand die langs de A9 woont dezelfde zwarte longen heeft als een roker.
Het is de teer, het zijn cyclische koolwaterstoffen die vormen, het is de nicotine zelf, de fijnstof, het feit dat het als rook diep je longen in gaat
Overigens zijn de witte kozijnen bij mijn schoonzus in Ouderkerk aan de Amstel elke week behoorlijk zwart.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Uit mijn tweede link:Yaksa schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 21:25:
[...]
Met de hoogwaardige meetapparatuur van tegenwoordig kun je in de Warmoesstraat nog meten dat iemand op het Damrak een scheet heeft gelaten.
Dus wanneer je nicotine meet dan zul je wel goed moeten uitleggen dat de hoeveelheid gemeten nicotine daadwerkelijk slecht of gevaarlijk is. Als dat bijvoorbeeld 625 nanogram is dan lijkt dat veel, maar uiteindelijk is het verwaarloosbaar.
Van het onderzoekje in Japan geven ze zelf al aan dat het bijna een afgesloten ruimte was, dus irrelevant voor hetgeen ik aangaf.
Je kunt in de grafieken ook zien dat 's avonds als er in de winkelstraat veel rokers zijn (restaurants) dit meer fijnstof geeft dan 's middags in de straat met druk verkeer waarmee vergeleken wordt.In summary, our data show that during evening hours air quality was worse in the pedestrian area compared with a high-traffic zone, and correlated with the number of cigarette smoked outdoors. Higher particulate matter levels in a pedestrian area were unexpected and are of concern.
An increment of 15 µg·m−3 or more for PM2.5 levels, as measured in the pedestrian area in this study, is sufficient to generate a downgrade of one step in the air quality index, from “good” to “moderate” or from “moderate” to “unhealthy for sensitive groups”, according to the US EPA standards [9]. Therefore, the magnitude of differences we observed is of medical interest.
The “street canyon” architecture of the streets we studied, which favours particulate matter stagnation due to reduced ventilation is likely to have contributed to our experimental findings; our results may not apply to streets with a different layout.
Because particulate matter levels were different in the two areas only during the evening hours, when a large number of smokers crowded into the pedestrian area, we assumed that cigarette smoke contributed to this finding; this hypothesis was reinforced by the strong correlation of particulate matter with the number of cigarettes smoked by the pedestrians (r=0.76, p<0.05 and r=0.8, p<0.03 for PM1 and PM2.5, respectively), and by the presence of vapour nicotine in the pedestrian (0.07 µg·m−3) but not in the vehicular area. Furthermore, a causative negative effect of SHS on air quality is confirmed by the reversal to poorer air quality in the high traffic road after midnight, when the restaurants and bars closed and there were no smokers the street.
Zucmantaks, nu 💰 !
Gek hé, afzuigkappen van restaurants stoten ook meer fijnstof uit als er gekookt wordt.Bananenplant schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 21:45:
Je kunt in de grafieken ook zien dat 's avonds als er in de winkelstraat veel rokers zijn (restaurants) dit meer fijnstof geeft dan 's middags in de straat met druk verkeer waarmee vergeleken wordt.
Openluchtmetingen zijn statistisch gezien nogal onbetrouwbaar, zelfs de windrichting maakt al wat uit.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Ik ook
Dat rapport van het RIVM ging inderdaad alleen over binnen meeroken. Die had ik er vooral bij gedaan voor extra informatie over de samenstelling van sigarettenrook.*knip*
Zoals @Bananenplant al aangeeft is het buiten overigens prima te meten.
Hier een onderzoek waar ze hebben gemeten wat er in speeksel en urine te vinden is van niet-rokers die op een terras hebben gezeten:
St Helen G, Bernert JT, Hall DB, Sosnoff CS, Xia Y, Balmes JR, Vena JE, Wang JS, Holland NT, Naeher LP. Exposure to secondhand smoke outside of a bar and a restaurant and tobacco exposure biomarkers in nonsmokers. Environ Health Perspect. 2012 Jul;120(7):1010-6. doi: 10.1289/ehp.1104413. Epub 2012 Apr 6. PMID: 22484462; PMCID: PMC3404659. https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC3404659/Our results indicate that both salivary cotinine and urinary NNAL increased significantly following exposure to SHS outside of restaurants and bars in Athens, Georgia. Although urinary total NNAL concentrations were relatively low, they indicate that nonsmokers exposed to brief periods of SHS in outdoor locations may be exposed to measurable concentrations of carcinogenic tobacco-specific nitrosamines such as NNK. Because of the relatively long half-life of NNAL and much lower NNK exposure in passive smokers than in active smokers, future studies that investigate outdoor SHS exposure should consider measuring NNAL in urine of nonsmokers at ≥ 24 hr postexposure.
[ Voor 8% gewijzigd door defiant op 23-05-2026 23:22 ]
Je zou verwachten dat fijnstofuitstoot door restaurants opvalt in je data doordat de correlatie tussen fijnstof en getelde rokers ineens niet meer klopt.Yaksa schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 21:50:
[...]
Gek hé, afzuigkappen van restaurants stoten ook meer fijnstof uit als er gekookt wordt.
Openluchtmetingen zijn statistisch gezien nogal onbetrouwbaar, zelfs de windrichting maakt al wat uit.
Nog maar eentje: Impact of secondhand smoke on air quality in partially enclosed outdoor hospitality venues: a review.
Dus ook op het terras ben je niet veilig.The reviewed studies indicated that air quality within outdoor hospitality venues where smoking is permitted is unlikely to meet current World Health Organization (WHO) ambient air quality guidelines for PM2.5. Customers and staff in outdoor hospitality venues with active smoking, and in adjacent outdoor and indoor non-smoking areas, are potentially exposed to secondhand smoke at levels exceeding WHO guidelines. Stronger smoking control policies are recommended for outdoor hospitality venues to protect the health of customers and staff from harmful secondhand smoke exposure.
Zucmantaks, nu 💰 !
Quote: Although urinary total NNAL concentrations were relatively low, they indicate that nonsmokers exposed to brief periods of SHS in outdoor locations may be exposed to measurable concentrations of carcinogenic tobacco-specific nitrosamines such as NNKskimine schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 21:59:
Hier een onderzoek waar ze hebben gemeten wat er in speeksel en urine te vinden is van niet-rokers die op een terras hebben gezeten:
Dus hier zeggen ze eigenlijk: Het is meetbaar, maar we weten niet helemaal zeker of dat aan het terrasbezoek ligt.
Overigens is meetbaar niet altijd schadelijk, we ademen continue (soms zelfs schadelijke) stoffen in die bijvoorbeeld van nature al in de lucht zitten zoals zeezout, pollen, asbest en schimmels.
Het lijkt mij dat we ons eerder zorgen moeten maken over rook afkomstig van bosbranden (klimaatverandering) en rook (PAK's) van vliegtuigmotoren (onnodig vliegen).
Maar ik heb de afgelopen paar jaar wel degelijk een shift gezien en zie nu echt aanzienlijk minder mensen roken dan pakweg 10 jaar geleden. Op terrasjes heb ik er eigenlijk ook nooit last van. Op m'n werk zijn er nog wel veel rokers, maar dat zijn voornamelijk oostblokkers. Nederlanders roken daar echt aanzienlijk minder dan een paar jaar terug.
Maar live and let live. De vrijheden van rokers zijn al enorm ingeperkt en de prijzen zijn aanzienlijk toegenomen, en iemand die niet écht wil stoppen, die stopt niet. Het is en blijft gewoon een verslaving, en een verslaafde gaat ver om z'n fix te krijgen. Als je het dan aan wilt pakken, dan is de manier die GB hanteert denk ik wel een goeie. Een verbod op terrassen zou van mij ook nog wel mogen, in ieder geval om momenten dat men doorgaans zit te lunchen of dineren. Wat dat betreft is het absurd dat je vroeger (lees: tot 15 á 20 jaar geleden ofzo?) ín een restaurant kon roken. Lekker tussen de gangen door een sigaretje doen
Maar een land rookvrij maken moet je niet doordrammen. Zoiets heeft gewoon enorm veel tijd nodig omdat je met een hele hoop verslaafden zit. Dus dan moet je het doen zoals GB het doet, of zoals wij het doen steeds verder de vrijheden beperken en prijzen verhogen. Gewoon jaarlijks structureel de prijs met 20% verhogen ofzo. Dan kost een pakje dat nu 17 euro kost over 3 jaar 30 euro. Dan gaan mensen vanzelf minder roken. Op m'n piek rookte ik zo'n 20 sigaretten per dag, wat met die prijs neer zou komen op bijna 700 euro per maand
"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert