• SayWhatAgain!
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:22

SayWhatAgain!

I dare you, I double dare you!

crisp schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 13:38:
[...]

Ik hoop oprecht dat dit keihard in het gezicht van Philip Morris ontploft, als een klapsigaar.
De NOS heeft het in ieder geval ook opgepikt. Iets meer exposure voor de vieze spelletjes van de tabaksindustrie.

https://nos.nl/artikel/2620686-tabaksgigant-laat-ai-publieksreacties-schrijven-tegen-strengere-eu-regels-dit-is-valsspelen
Om nieuwe, strengere tabakswetten te beïnvloeden maakt tabaksfabrikant Philip Morris op slinkse wijze gebruik van kunstmatige intelligentie. De Europese wetsvoorstellen zijn nu in publieksconsultatie en bijna driekwart van de Nederlandse reacties erop is volledig door AI geschreven. Met een tekstgenerator van Philip Morris.

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Het wordt hoog tijd voor die 'geboren na <jaar>, dan geen produkten met meer dan x nicotine voor jou' wet. Niet alleen tabak dus. Met een provisie dat op nicotine gelijkende stoffen gemakkelijk kunnen worden toegevoegd aan de lijst zodra PMI en consorten dezelfde truken als bij designerdrugs gaan toepassen.

En in plaats van 'per 2032 moet je naar een speciaalzaak' verkoop voor produkten op die lijst beperken tot apotheken en staatsverkooppunten (analoog aan Systembolaget in Zweden). Je sloopt dan mogelijk de markt voor de incidentele sigaar- of pijproker maar dat is dan maar zo. Speciaalzaken hebben baat bij hogere verkoop want dat is winst voor henzelf. Apotheken en staatsverkooppunten hebben die perverse prikkel niet en zouden relatief immuun moeten zijn voor druk vanuit de producenten.

EU breed zorgen dat alleen ingezetenen deze produkten mogen kopen en we zijn weer wat verder. Daarmee heb je de illegale handel nog niet gefikst, maar als de beeldvorming 'op straat' verandert, heeft dat een positief effect op volgende generaties.

Betutteling vind ik het niet. Het is nog steeds te koop, als je wil gebruiken doe je je best maar, maar we laten de industrie er achter zo min mogelijk ruimte om druk te zetten.

Maar de lobby is stevig, dus ik verwacht er niets van.

• P-Rock
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 13:09
Hoop mensen hier die fan zijn van overheidsbetutteling. Zum Kotzen.

Ja, roken is slecht en zou idd zoveel mogelijk uit het straatbeeld moeten verdwijnen, maar mensen verbieden om het ook na een bepaalde leeftijd te mogen kopen gaat veel te ver. Als je volwassen bent kun je toch wel zelf wel uitmaken wat goed en slecht is voor je? Alcohol wordt ook nog volop verkocht en zorgt jaarlijks voor vele doden, gewonden, huiselijk geweld, politie-inzet etc, ook maar verbieden??

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
P-Rock schreef op maandag 29 juni 2026 @ 12:53:
Hoop mensen hier die fan zijn van overheidsbetutteling. Zum Kotzen.
Je kunt het ook zien als voldoen aan een zorgplicht in plaats van als betutteling. De overheid heeft zuiverder motieven dan de tabaksindustrie.
Ja, roken is slecht en zou idd zoveel mogelijk uit het straatbeeld moeten verdwijnen, maar mensen verbieden om het ook na een bepaalde leeftijd te mogen kopen gaat veel te ver. Als je volwassen bent kun je toch wel zelf wel uitmaken wat goed en slecht is voor je? Alcohol wordt ook nog volop verkocht en zorgt jaarlijks voor vele doden, gewonden, huiselijk geweld, politie-inzet etc, ook maar verbieden??
Nee, dat kan niet. Mensen worden door de tabaksindustries verslaafd gemaakt en gehouden aan nicotine. Dan kun je niet meer uitmaken wat goed en slecht voor je is.

Alcohol is in deze discussie een whataboutisme.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• P-Rock
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 13:09
Joris748 schreef op maandag 29 juni 2026 @ 13:00:
[...]

Je kunt ook zien als voldoen aan een zorgplicht in plaats van als betutteling. De overheid heeft zuiverder motieven dan de tabaksindustrie.

[...]

Nee, dat kan niet. Mensen worden door de tabaksindustries verslaafd gemaakt en gehouden aan nicotine. Dan kun je niet meer uitmaken wat goed en slecht voor je is.

Alcohol is in deze discussie een whataboutisme.
Vind ik niet. Er zijn mensen die stokoud zijn geworden terwijl ze elke dag rookten. Niet iedereen die een sigaret of sigaar opsteekt krijgt kanker. Zelfs als het slecht is moet je de keuze bij de gebruiker laten. En er zijn een hoop verstokte rokers afgekickt.

Roken vergroot de kans op allerlei enge ziektes zeker, maar met alcohol heb je vergelijkbare ellende. Misschien zelfs wel erger als mensen met een slok op achter het stuur kruipen. Alcohol is schadelijker voor de gezondheid dan roken.

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14:51

Agent47

I always close my contracts.

Ik merk in mijn omgeving bij de rokers, de prijs een beetje mee helpt in stoppen maar nog lang niet compleet. Ik denk dat als je een pakje hier 25 euro gaat maken , het pas helpt. Ik ken genoeg mensen die op andere dingen gaan bezuinigen zodat ze maar kunnen blijven roken. Of ze halen het uit Duitsland of Belgie / Luxemburg.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

• Chielioj
  • Registratie: November 2018
  • Nu online
Tja, dat heet verslaving.
Ik zag laatst in Duitsland een hele bus met mensen "uit het westen" stoppen voor een supermarkt. Die komen allemaal, naast verzorgingsproducten en vlees uiteraard ook rookwaren halen.

Denk dat een algemeen verbod ook zeker niet gaat helpen. Het is hier al z'n regeltjes maatschappij.
Laat ieder z'n ding doen, als hij/zij een ander niet te veel tot last is

• gunnie_nl
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13:40
Moeten alleen nog even verzinnen waar we het tekort aan accijnen mee gaan opvullen.

Als er niks meer binnen komt praat je tzt waarschijnlijk over een bedrag van ~€ 4 miljard(?)

Aan minder gezondheids zorg waarschijnlijk niet want dan word iedereen ouder, met alle mankementen van dien.

• Chielioj
  • Nu online
De gezondheidszorg is al uit bezuinigd. Je betaald je al scheel, en je krijgt er steeds minder voor terug.
Als je soms hoort hoe de oude van dagen het hebben in een verzorgingstehuis, hoop ik dat ik daar nooit terecht kom.

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
P-Rock schreef op maandag 29 juni 2026 @ 13:06:
[...]

Vind ik niet. Er zijn mensen die stokoud zijn geworden terwijl ze elke dag rookten. Niet iedereen die een sigaret of sigaar opsteekt krijgt kanker. Zelfs als het slecht is moet je de keuze bij de gebruiker laten. En er zijn een hoop verstokte rokers afgekickt.

Roken vergroot de kans op allerlei enge ziektes zeker, maar met alcohol heb je vergelijkbare ellende. Misschien zelfs wel erger als mensen met een slok op achter het stuur kruipen. Alcohol is schadelijker voor de gezondheid dan roken.
Kun je me uitleggen waarom het geen whataboutisme is? Volgens mij voldoet het aan de definitie:
Wikipedia: Whataboutism
Whataboutism, soms vernederlandst tot whataboutisme, ook bekend als whataboutery, is een drogreden waarmee iemand de beschuldiging van een misstand niet weerlegt, maar zijn of haar opponent er met een retorische vraag What about ...? (Hoe zit het met ...?) van beticht geen aandacht te besteden aan of schuldig te zijn aan een andere ernstige misstand.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:03
Chielioj schreef op maandag 29 juni 2026 @ 13:39:
Tja, dat heet verslaving.
Ik zag laatst in Duitsland een hele bus met mensen "uit het westen" stoppen voor een supermarkt. Die komen allemaal, naast verzorgingsproducten en vlees uiteraard ook rookwaren halen.

Denk dat een algemeen verbod ook zeker niet gaat helpen. Het is hier al z'n regeltjes maatschappij.
Laat ieder z'n ding doen, als hij/zij een ander niet te veel tot last is
Zelfs als niet-roker haal je in Duitsland rookwaren... dat heet handel.

Ik nam vroeger ook gewoon pakjes tabak uit Nederland mee voor mijn Noorse werkgever. 50 gram voor 5 euro ofzo, daar betaalde je in Noorwegen minstens 15 euro voor. Inmiddels betalen we dat hier ook, wil niet weten wat het daar nu kost :D.

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

Stoney3K

Flatsehats!

gunnie_nl schreef op maandag 29 juni 2026 @ 13:40:
Moeten alleen nog even verzinnen waar we het tekort aan accijnen mee gaan opvullen.
Grenscontroles om al die accijnsontwijkers te betrappen? :+

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• Chielioj
  • Nu online
Ik betaald wel accijns, echter in Duitsland. Grenscontrole is er genoeg, maar als je netjes aan de regels houdt, max aantal sigaretten c.q. gram per persoon...
_JGC_ schreef op maandag 29 juni 2026 @ 14:45:
[...]

Zelfs als niet-roker haal je in Duitsland rookwaren... dat heet handel.

Ik nam vroeger ook gewoon pakjes tabak uit Nederland mee voor mijn Noorse werkgever. 50 gram voor 5 euro ofzo, daar betaalde je in Noorwegen minstens 15 euro voor. Inmiddels betalen we dat hier ook, wil niet weten wat het daar nu kost :D.
Dus het is onder andere jouw schuld dat ik blijf roken >:)

Zelf niet, maar wat oudere vrienden deden dit ook, en kaas in Duitsland verkopen

[ Voor 12% gewijzigd door Chielioj op 29-06-2026 14:57 ]

• targaryanwolf
  • Registratie: December 2017
  • Nu online
Bundin schreef op maandag 29 juni 2026 @ 12:08:
Het wordt hoog tijd voor die 'geboren na <jaar>, dan geen produkten met meer dan x nicotine voor jou' wet. Niet alleen tabak dus. Met een provisie dat op nicotine gelijkende stoffen gemakkelijk kunnen worden toegevoegd aan de lijst zodra PMI en consorten dezelfde truken als bij designerdrugs gaan toepassen.
Klinkt leuk, maar ondertussen kun je sneller harddrugs laten bezorgen dan een pizza. Zulke voorstellen werken de illegale markt alleen maar verder in de hand.
Pagina: 1 2 3 4 Laatste