mitsumark schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 00:14:
[...]
Ik lees in je verhaal vooral veel persoonlijk verdriet. Als je op jonge leeftijd vrijwel je hele familie hebt verloren en nu ook mensen met dementie ziet aftakelen, snap ik heel goed dat je anders tegen ouder worden aankijkt. Dat gun je niemand.
Maar volgens mij haal je daarmee twee verschillende discussies door elkaar.
Niemand zegt dat iedereen 105 moet worden. Het punt van antirookbeleid is ook niet om mensen koste wat kost zo oud mogelijk te laten leven, al heeft gezondheid er wel mee te maken. Mijn grootste bezwaren tegen roken zijn eigenlijk veel praktischer.
Ten eerste de overlast voor anderen. Op een terras zit ik regelmatig in andermans rook. Ik heb niet gekozen om mee te roken, maar krijg die stank en rook wel in mijn neus, regelmatig moet ik van tafel wisselen om het eten nog lekker te laten smaken: " niet-rokertje pesten".
Ten tweede de vervuiling. Sigarettenpeuken liggen werkelijk overal, op straat, in parken, op stranden en in het water. Het is een van de meest voorkomende vormen van zwerfafval.
En ten derde de zorgkosten. Natuurlijk worden ook niet-rokers ziek en niet iedere roker krijgt longkanker. Maar het staat wel vast dat roken de kans op onder andere COPD, hart- en vaatziekten en meerdere vormen van kanker flink verhoogt. Die extra ziektelast betaalt uiteindelijk de hele samenleving mee.
Dus voor mij gaat het niet om "rokertje pesten" of iemand verbieden om zijn eigen leven te leiden. Het gaat erom dat roken gevolgen heeft voor anderen, via overlast, vervuiling en gezamenlijke zorgkosten. Daar mag de overheid best rekening mee houden.
Dank u,voor uw vriendelijke woorden, maar als nuchtere Zeeuw, What doesn't kill you, make you stronger.
(no pun intended.)
Er zitten er hier een paar in de thread, die denken dat de wereld om hun draait. beetje het ikke syndroom, als ik en als ik..
(niet persoonlijk)
Dus jij hebt last van de rook, dus ik moet inbinden, jij hebt last van het afval, dus ik mag niet meer.
Ons bedrijf staat in een Natura2000 gebied, en ik erger me ook krom aan alle zooi die hier rond zwerft, flesjes, blikjes, styrofoam bakjes.
Dus dan gaat de oplossing worden, je mag niks meer buiten, niet drinken, niet eten, niet roken. Want blijkbaar lukt het niet dat iedereen zijn zooi mee naar huis neemt of weggooit in een prullenbak.
Als wij rokers naar een restaurant gaan, vragen we eerst of er een tafel vrij is, zo ja dan is de volgende vraag, mogen we roken op het terras. is het antwoord dan, liever niet, dan bedanken we en gaan we naar het volgende terras. En mag het wel, gaan we lekker zitten.
Zouden jullie als niet roker ook kunnen doen, is er een plaatsje vrij ? ja, is dit terras rook vrij? nee hier word zwaar gepaft. owh, dan gaan we een terrasje verder.
Net zo als bij de cafés, heel de horeca om zeep geholpen, want dan konden de mensen met astma ook naar het café, ik heb ze gemist, maar in de winter buiten roken, dan zeggen de mensen ik blijf wel thuis, trouwens de prijzen zijn ook niet meer niet meer normaal 4 pilsjes in het cafe, heb je een krat voor in de supermarkt.
Last van sigaretten rook van de buren, waarschijnlijk in de randstad, hier hebben we een liever goeie buur dan een verre vriend. en ja ik erger me ook wel eens aan de luide muziek, of de vuurkorf of open haard. Of 2 bussen van de zaak, een camper en een auto van 1 huishouden voor de deur, dus de rest kan een straat verder op parkeren.
Maar het zal ook wel eens anders om zijn, beetje geven en nemen mensen!
Vuurkorven, open haarden lees fijnstof. dat zal de volgende wel zijn, maar dat heb je ook van vliegtuigen, is ook aangetoond dat in de buurt van grote vliegvelden er meer mensen last van de luchtwegen heeft.
Ik heb in de petro / chemie gewerkt. op Shell Pernis staat een schoorsteen die is zo groot dat er een 2 baans weg onder door loopt waar je met een 2 vrachtwagens door kan, dat ding doet nooit niks, tot dat het mistig weer is, dan buldert die op zijn grondvesten, en stoken ze alles op wat niet goed is gegaan. 15 km verder op zitten de auto's nog onder de zwarte vlokken, mensen krijgen een gratis kaartje voor de wasstraat. En dat een paar keer per jaar.
ik heb ook op de General Electric (nu SABIC) gewerkt in Bergen op zoom, daar staan grondwater monitors, als er chemicaliën in het grondwater worden gemeten gaat er een alarm af en komt rijkswaterstaat (of wat ever) langs. Er wordt gewoon gezegd tegen RWS als er een probleem van die lekkage gemaakt word, zal het Maandag druk worden bij het UWV want dan zetten we 1500 man op straat. Alarmpje uit, RWS weer naar huis.
Wester schelde, compleet afgeladen met PFAS, ieder wist het, niemand deed wat, en het gaat nog steeds door.
Alle 4 de voorbeelden hierboven zijn niet goed voor de gezondheid, maar daar is veel geld mee gemoeid, dus dat word nog steeds met de mantel der liefde bedekt...
alvast excuses voor de langdradig post, maar zo lang de overheid dit soort zaken hier boven gewoon door laat gaan, niet bij mij komen zeuren over dat ik rook, en jij daar last van hebt. dan ga je maar een paar meter verder op staan