Regelmatig als ik rokers tegenkom verbaas ik me erover dat ik nog rokers tegenkom. De gezondheidsrisico's, ook voor de omgeving, zijn al decennia evident, maar desondanks wil Nederland pas in 2040 rookvrij zijn. Ik vraag me af waarom dit in zo'n slakkentempo moet, zeker nu het VK tabaksverbod heeft verboden voor iedereen geboren na 2008.
Er is natuurlijk wat voor te zeggen dat roken een persoonlijke keuze is en dat een verbod op tabak inbreuk maakt op het zelfbeschikkingsrecht van mensen. Zulks was ook de inzet toen een paar jaar geleden de Van Mesdagkliniek (een TBS-kliniek in Groningen) een algeheel rookverbod invoerde (vet van mij):
Geen tabaksverkoop meer heeft meer dan alleen maar gezondheidsvoordelen. Sigarettenfilters zijn een bron van microplastics. En de teelt zelf gebeurt vaak in monocultuur met de inzet van veel bestrijdingsmiddelen en draagt significant bij aan ontbossing (zowel voor de grond als door het drogen van de bladeren met houtvuur): alleen al het drogen van de tabak kost ongeveer een boom per anderhalve slof sigaretten aan hout, vloeipapier en verpakking dus nog buiten beschouwing gelaten. Daarnaast vraagt tabaksteelt ook veel water.
Het VK heeft met de invoer van het generationele verbod een voordeel: ze zijn geen deel van de EU meer. Gezien de hoeveelheid tabak die Nederlanders nu al over de grens halen zal een verkoopverbod in Nederland alleen niet veel uithalen, en bovendien is het niet ondenkbaar dat zonder iets aan de vraagkant te doen je de basis legt voor uitgebreide illegale handel (door accijnsverschillen met andere landen nu al een probleem).
Nu dus de vraag: hoe kunnen we EU-breed de vraag naar tabak indammen? De tabaksindustrie heeft een machtige lobby, die er ook niet voor terugdeinst om aan astroturfing te doen, door zich voor te doen als burgerbeweging bij internationale onderhandelingen over tabaksbeleid waar de lobby bewust geweerd wordt.
Dus eigenlijk hebben we twee onderliggende vragen:
.
Er is natuurlijk wat voor te zeggen dat roken een persoonlijke keuze is en dat een verbod op tabak inbreuk maakt op het zelfbeschikkingsrecht van mensen. Zulks was ook de inzet toen een paar jaar geleden de Van Mesdagkliniek (een TBS-kliniek in Groningen) een algeheel rookverbod invoerde (vet van mij):
Tot nu toe is in het Nederlandse tabaksbeleid vooral ingezet op ontmoediging van gebruik, deels door het inperken van de verkoop, reclame, etc., deels door accijnzen, maar met een uitspraak als dit vraag ik me af of het niet gerechtvaardigd is om in een hoog tempo in te zetten op een algeheel verbod op de verkoop van tabak.Het rookverbod ging vorig jaar al in, maar twee patiënten vochten dit aan, omdat zij op deze manier gedwongen werden om te stoppen met roken. Voordat het rookverbod inging mochten ze namelijk nog roken op hun eigen kamer.
De rechter gaf hen in eerste instantie gelijk: een rookverbod in zowel de eigen kamer als in de buitenlucht zou een ‘ernstige inbreuk op de persoonlijke levenssfeer en het zelfbeschikkingsrecht’ zijn, en zou in strijd zijn met de hogere wet- en regelgeving.
Maar de instelling ging hier weer tegen in beroep. De argumentatie: niet-rokenden, zowel patiënten als werknemers, hebben het recht op bescherming van hun gezondheid. Als zij worden blootgesteld aan de rook van anderen, maakt dat inbreuk op hun lichamelijke integriteit.
Het uiteindelijke oordeel is dat een algeheel rookverbod geoorloofd is. “Roken is geen grondrecht, maar een hardnekkige verslaving”, oordeelt de rechter. Als roken al gezien kan worden als eigen keuze en zelfbeschikking, kan het alsnog schadelijk zijn voor de gezondheid van anderen.
Geen tabaksverkoop meer heeft meer dan alleen maar gezondheidsvoordelen. Sigarettenfilters zijn een bron van microplastics. En de teelt zelf gebeurt vaak in monocultuur met de inzet van veel bestrijdingsmiddelen en draagt significant bij aan ontbossing (zowel voor de grond als door het drogen van de bladeren met houtvuur): alleen al het drogen van de tabak kost ongeveer een boom per anderhalve slof sigaretten aan hout, vloeipapier en verpakking dus nog buiten beschouwing gelaten. Daarnaast vraagt tabaksteelt ook veel water.
Het VK heeft met de invoer van het generationele verbod een voordeel: ze zijn geen deel van de EU meer. Gezien de hoeveelheid tabak die Nederlanders nu al over de grens halen zal een verkoopverbod in Nederland alleen niet veel uithalen, en bovendien is het niet ondenkbaar dat zonder iets aan de vraagkant te doen je de basis legt voor uitgebreide illegale handel (door accijnsverschillen met andere landen nu al een probleem).
Nu dus de vraag: hoe kunnen we EU-breed de vraag naar tabak indammen? De tabaksindustrie heeft een machtige lobby, die er ook niet voor terugdeinst om aan astroturfing te doen, door zich voor te doen als burgerbeweging bij internationale onderhandelingen over tabaksbeleid waar de lobby bewust geweerd wordt.
Dus eigenlijk hebben we twee onderliggende vragen:
- Hoe kunnen we de sociale acceptatie van roken sneller terugdringen, zowel binnen Nederland als daarbuiten?
- Wat kunnen we juridisch doen aan de inmenging van de tabakslobby in beleid?
VVD. Maakt crises erger 🏚️ .
Zucmantaks, nu 💰 !
De mythe van de zelfredzame burger 🦄 .