• bigkevx2
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 23:30
bjornricardo33 schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 15:45:
Ik heb de Zendure SolarFlow 4000 Mix AC nu ongeveer een week en ben tot nu toe erg tevreden. Ik heb nog wel een paar vragen.

Komt er in de toekomst nog een uitbreiding van de accucapaciteit?lees dat uitbreiding mogelijk is? 8 is bij mij net goed maar in de winter waar het 17 uur tot 9 uur donker is is meer altijd welkom.

Daarnaast zie ik op de P1-meter dat het systeem gedurende de nacht regelmatig ongeveer 2 watt verbruikt en dit vervolgens direct weer corrigeert. Is dit een bekend probleem en zou dit met een 3CT-meter opgelost kunnen worden?
De uitbreiding staat gepland in Q4, dit is altijd rekbaar

Dit is geen bekend probleem maar precies zoals het werkt. 0 op de meter is een mooi theoretisch verhaal maar zet er maar een p1 op de hele tijd en je komt aardig in de buurt als je vergelijkt met geen batterij.

Daarbij moet je ook vooral in ogenschouw houden dat op de momenten bij zonsopkomst en ondergang je met een harde 0 op de meter je omvormers om zeep helpt. Die gaan flipperkasten. Ga uit van ongeveer 0,5 - 1 kWh per dag aan import net.

[ Voor 3% gewijzigd door bigkevx2 op 22-09-2026 16:48 ]

bjornricardo33 schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 15:45:
Ik heb de Zendure SolarFlow 4000 Mix AC nu ongeveer een week en ben tot nu toe erg tevreden. Ik heb nog wel een paar vragen.

Komt er in de toekomst nog een uitbreiding van de accucapaciteit?lees dat uitbreiding mogelijk is? 8 is bij mij net goed maar in de winter waar het 17 uur tot 9 uur donker is is meer altijd welkom.
Ja, er zijn uitbreidingen voor de 4000 Mix serie gepland, die worden 7 kWh groot en worden dus naast ipv onder de bestaande unit geplaatst. Zo ver nu bekend kun je tot 50 kWh op die manier aan elkaar koppelen. ( 8 kWh basisunit + 6 keer 7 kWh uitbreidingen).
Daarnaast zie ik op de P1-meter dat het systeem gedurende de nacht regelmatig ongeveer 2 watt verbruikt en dit vervolgens direct weer corrigeert. Is dit een bekend probleem en zou dit met een 3CT-meter opgelost kunnen worden?
nee, dit gedrag is volledig normaal, jouw verbruik in de nacht is ook nooit constant en dat verschilt echt per seconde en dat kan met gemak zelfs enkele tientalen Watts op en neer gaan.
2 watt verbruik is ontzettend weinig, in 1 uur is dat een waarde van 0,0005 euro of 0,05 ct (bij 25ct per kWh).
2 watt is zelfs een heel mooie waarde.

• Bouwertje
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 21:28
Ik heb, min of meer probleemloos, een mix 3000 draaien en overweeg een 4000 bij te kopen. Reden is om mijn Solaredge omvormer (3600 W) te koppelen aan de AC ingang van de batterij en dan de batterij op de kabel van de omvormer. Wat me een beetje tegenhoud is dat ik de vaste aansluiting van de omvormer ga inruilen voor een stekker die ik in mijn mix 4000 ga stoppen. Dat voelt gewoon nog niet helemaal lekker.

• old_spice
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 23-09 14:05
SalexSun schreef op maandag 21 september 2026 @ 11:10:
Hoi, ik sta op het punt een mix 3000 te bestellen. Het enige wat me tegenhoudt is het geluid. De gemeten geluidsdruk zoals her en der te lezen zou vergelijkbaar net een vriezer/koelkast zijn. Kan iemand bevestigen dat de beleving/frequentie ook vergelijkbaar is?

het volume zal vermoedelijk niet het probleem zijn, maar een lage brom of hoge fluittoon zou wel eens hinderlijk kunnen zijn.

aanvullend: heeft iemand geluidsdrukmetingen bij lagere laadt/ontlaadt vermogens?
Ik heb een 4000 mix ac. Die staat nu tijdelijk in de woonkamer totdat de elektricien de boel in orde heeft gemaakt. Ik hoor 'm heel zachtjes. Niet hinderlijk.

• bjornricardo33
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 16:25
Jan-tweak schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 16:54:
[...]
Ja, er zijn uitbreidingen voor de 4000 Mix serie gepland, die worden 7 kWh groot en worden dus naast ipv onder de bestaande unit geplaatst. Zo ver nu bekend kun je tot 50 kWh op die manier aan elkaar koppelen. ( 8 kWh basisunit + 6 keer 7 kWh uitbreidingen).

[...]

nee, dit gedrag is volledig normaal, jouw verbruik in de nacht is ook nooit constant en dat verschilt echt per seconde en dat kan met gemak zelfs enkele tientalen Watts op en neer gaan.
2 watt verbruik is ontzettend weinig, in 1 uur is dat een waarde van 0,0005 euro of 0,05 ct (bij 25ct per kWh).
2 watt is zelfs een heel mooie waarde.
Bedankt voor de info. ben benieuwd naar de prijs :)

• pdidi
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
Zag via EnergieNerds dat de 3000 Mix bij plugin-batterij nu te koop is voor 1749 (excl P1 a 29 euro en excl kortingcode EnergieNerds). Dus ik zal komende tijd hier wat vaker zijn te vinden

[ Voor 12% gewijzigd door pdidi op 23-09-2026 13:07 ]

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:16
Weet iemand hoe het zit met de 3000 AC+ en de HA plugin? Ik neem aan dat het label van de bot onjuist is: https://github.com/Zendure/Zendure-HA/issues/1437

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• Zanzibar-1337
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:27
Bij mijn Solarflow Mix 4000 zie ik met de Gielz integratie een beschikbare energie indicatie staan.
Deze staat momenteel (batterij 100%) op 6,07 kWh.

Een week geleden was 100% echter 6,79 kWh. Dat verbaast mij. In de app kan ik nergens het beschikbaar kWh vinden, maar wat hebben jullie daar staan? Wijken deze getallen zoveel af?
Hij kalibreert op moment bijna iedere dag aangezien de zon nog zijn best doet hier.
Brent schreef op woensdag 23 september 2026 @ 13:28:
Weet iemand hoe het zit met de 3000 AC+ en de HA plugin? Ik neem aan dat het label van de bot onjuist is: https://github.com/Zendure/Zendure-HA/issues/1437
Ik kreeg het met de officiële integratie en de 4000 AC+ een maand geleden niet voor elkaar. Heb nu de integratie van Gielz draaien; https://github.com/Gielz1986/Zendure-HA-zenSDK.
Die werkt prima!

[ Voor 46% gewijzigd door Zanzibar-1337 op 23-09-2026 13:35 ]

5100wp Zuid-Oost - SMA 7000TL20 30xSF170s - Live PVoutput - Daikin US 3.5

• Getverdemme
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 23-09 13:44
Zanzibar-1337 schreef op woensdag 23 september 2026 @ 13:30:
Bij mijn Solarflow Mix 4000 zie ik met de Gielz integratie een beschikbare energie indicatie staan.
Deze staat momenteel (batterij 100%) op 6,07 kWh.

Een week geleden was 100% echter 6,79 kWh. Dat verbaast mij. In de app kan ik nergens het beschikbaar kWh vinden, maar wat hebben jullie daar staan? Wijken deze getallen zoveel af?
Hij kalibreert op moment bijna iedere dag aangezien de zon nog zijn best doet hier.

[...]

Ik kreeg het met de officiële integratie en de 4000 AC+ een maand geleden niet voor elkaar. Heb nu de integratie van Gielz draaien; https://github.com/Gielz1986/Zendure-HA-zenSDK.
Die werkt prima!
Volgens mij past ie de beschikbare energie indicatie aan op de daadwerkelijk gemeten % RTE Total.

• robinh
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22:26
Vraag aan de Powerhub gebruikers.

Hier nog twijfel of ik de Powerhub ga installeren. Heb niet de wens voor noodstroom maar aangezien je deze bij 2 x 4000 MIX"gratis" ontving wel aan het orienteren om correct aan te sluiten. In de ideale situatie moet er dan nog een MIX unit bij voor noodstroom op alle 3 de fasen.

Na het bestuderen van de documentatie en Youtube filmpje (YouTube: Zendure PowerHub Installatie: De Complete Gids) kom ik tot de volgende situatie in mijn geval met gebruik van de bestaande bekabeling in de grond.

Huis en garage bevinden zich kwa bekabeling 21 meter uit elkaar, Meterkast in huis en de Powerhub in de garage. 21 meter 6mm2 vanaf hoofdschakelaar naar de Powerhub en 21 meter 4mm2 (voorkeur 6mm2 maar dit ligt er) vervolgens retour.

Hoofdaansluiting 3 x 25A. Vanaf de hoofdschakelaar een 3 fasen B25 automaat naar de Powerhub en bij retour in de meterkast een 2e 3 fasen B25 automaat naar de huis belasting.

Enphase zonnepanelen worden aangesloten in meterkast en niet op 4000 MIX. Wil de systemen graag gescheiden houden en de Enphase monitoring/aansturing blijven gebruiken.

Schematisch ziet dat er zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vvkkPD8CM9PjMgl2UlEJPl9zT78=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gGtTEO97npcwzYaDRfbbjjJm.png?f=fotoalbum_large
Zie een foto van de inhoud Powerhub:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2cWSFAXFizxB7X5IG4PYCybyMAk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bhzFsTKwQVwDjx5el742RcdW.jpg?f=fotoalbum_large

Enkele vragen waar iemand het antwoord wellicht op weet.

1) De aardlekautomaat in de Powerhub bedoelt voor EV betreft een C40. Idealiter zou je bij een 11KW lader een B25 automaat willen gebruiken. Deze aardlekautomaat zal niet afslaan bij een kortsluitstroom van 25A maar dat zal een van de meterkast automaten worden. Gebruikers die deze in de Powerhub vervangen hebben?

2) Indien de elektriciteit uitvalt vanaf het net, schakelt de Powerhub dan automatisch de accus in werking als primaire bron binnen x milliseconde? Zonder dat ik de hoofdschakelaar van het net daadwerkelijk uit moet zetten? Dus met andere woorden kan het niet voorkomen dat ik vanaf 2 kanten elektriciteit krijg als het net weer terugkomt?

3) Wanneer de electriciteit zou uitvallen vanaf het net en de thuisaccus zijn in werking als noodstroom. Zouden de Enphase omvormers op deze fasen dan ook gewoon blijven functioneren? En tevens de accu's vol laden wanneer er vermogen over is?

4) Ik lees weinig terug over de aarding van de 4000 Mix zelf. Ik gebruik nu enkel de aarde van de connector waarmee deze wordt aangesloten. Maar is de fysieke aarding aan de zijkant van het apparaat dan ook nog verplicht voor werking? In YouTube: Zendure SolarFlow 4000 Mix AC+ Installatie: Stap-voor-stap zit de aarding er opeens in.

5) Aansluiten EV lader van Zendure of extern. Zijn er gebruikers die daar al een laadpaal op aangesloten hebben, en zo ja wat voegt dit toe ten opzichte van aansluiting in de meterkast?

6) Waarvoor dient de bypas switch precies? Voor mijn gevoel sla ik de Powerhub en of voeding thuisaccu dan over? Of is het zo dat ik deze switch juist handmatig moet omzetten wanneer de stroom uitvalt? Er zit een pennetje in voor de veiligheid zodat deze niet zomaar omgezet kan worden. Maar waarvoor?

Nu ik het product eenmaal heb bekeken vallen we dus een aantal zaken op wat betreft de bouw voor de Nederlandse markt. En natuurlijk de praktische aspecten. Benieuwd hoe de ervaringen en gedachtes zijn bij andere Powerhub bezitters.

Audi A6 SB e-tron | 8300 Wp Enphase, Sunpower & Aiko | Wallbox Pulsar Pro | Zendure 4000 Mix AC+ | HA

• bkruyver
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 23:46
robinh schreef op woensdag 23 september 2026 @ 20:34:
Vraag aan de Powerhub gebruikers.

Hier nog twijfel of ik de Powerhub ga installeren. Heb niet de wens voor noodstroom maar aangezien je deze bij 2 x 4000 MIX"gratis" ontving wel aan het orienteren om correct aan te sluiten. In de ideale situatie moet er dan nog een MIX unit bij voor noodstroom op alle 3 de fasen.

Na het bestuderen van de documentatie en Youtube filmpje (YouTube: Zendure PowerHub Installatie: De Complete Gids) kom ik tot de volgende situatie in mijn geval met gebruik van de bestaande bekabeling in de grond.

Huis en garage bevinden zich kwa bekabeling 21 meter uit elkaar, Meterkast in huis en de Powerhub in de garage. 21 meter 6mm2 vanaf hoofdschakelaar naar de Powerhub en 21 meter 4mm2 (voorkeur 6mm2 maar dit ligt er) vervolgens retour.

Hoofdaansluiting 3 x 25A. Vanaf de hoofdschakelaar een 3 fasen B25 automaat naar de Powerhub en bij retour in de meterkast een 2e 3 fasen B25 automaat naar de huis belasting.

Enphase zonnepanelen worden aangesloten in meterkast en niet op 4000 MIX. Wil de systemen graag gescheiden houden en de Enphase monitoring/aansturing blijven gebruiken.

Schematisch ziet dat er zo uit:

[Afbeelding]
Zie een foto van de inhoud Powerhub:
[Afbeelding]

Enkele vragen waar iemand het antwoord wellicht op weet.

1) De aardlekautomaat in de Powerhub bedoelt voor EV betreft een C40. Idealiter zou je bij een 11KW lader een B25 automaat willen gebruiken. Deze aardlekautomaat zal niet afslaan bij een kortsluitstroom van 25A maar dat zal een van de meterkast automaten worden. Gebruikers die deze in de Powerhub vervangen hebben?

2) Indien de elektriciteit uitvalt vanaf het net, schakelt de Powerhub dan automatisch de accus in werking als primaire bron binnen x milliseconde? Zonder dat ik de hoofdschakelaar van het net daadwerkelijk uit moet zetten? Dus met andere woorden kan het niet voorkomen dat ik vanaf 2 kanten elektriciteit krijg als het net weer terugkomt?

3) Wanneer de electriciteit zou uitvallen vanaf het net en de thuisaccus zijn in werking als noodstroom. Zouden de Enphase omvormers op deze fasen dan ook gewoon blijven functioneren? En tevens de accu's vol laden wanneer er vermogen over is?

4) Ik lees weinig terug over de aarding van de 4000 Mix zelf. Ik gebruik nu enkel de aarde van de connector waarmee deze wordt aangesloten. Maar is de fysieke aarding aan de zijkant van het apparaat dan ook nog verplicht voor werking? In YouTube: Zendure SolarFlow 4000 Mix AC+ Installatie: Stap-voor-stap zit de aarding er opeens in.

5) Aansluiten EV lader van Zendure of extern. Zijn er gebruikers die daar al een laadpaal op aangesloten hebben, en zo ja wat voegt dit toe ten opzichte van aansluiting in de meterkast?

6) Waarvoor dient de bypas switch precies? Voor mijn gevoel sla ik de Powerhub en of voeding thuisaccu dan over? Of is het zo dat ik deze switch juist handmatig moet omzetten wanneer de stroom uitvalt? Er zit een pennetje in voor de veiligheid zodat deze niet zomaar omgezet kan worden. Maar waarvoor?

Nu ik het product eenmaal heb bekeken vallen we dus een aantal zaken op wat betreft de bouw voor de Nederlandse markt. En natuurlijk de praktische aspecten. Benieuwd hoe de ervaringen en gedachtes zijn bij andere Powerhub bezitters.
Waarom de 2de 3faseb25 na hoofdschakelaar en voor powerhub? Kun je toch net zo goed de hoofdschakelaar voor gebruiken, als je alles geforceerd van stroom af wilt?

Ik heb bijna identieke situatie, wel een 3de mix3000, dus kan op alle 3 de fasen accu kwijt. Worstel ook beetje met het geheel, wat is de kwaliteit van de powerhub, wil ik stroom van de gehele huisinstallatie daar steeds doorheen hebben enz. Andere kant, het kan ook zo weer terug naar verdeelkast situatie, die er nu bij mij is. Enige investering is een 2de 6mm2 kabel en 3faseb40 of meer ? na de powerhub....omdat er theoretisch max stroom net 3x25a plus ontlading accu's (als je bv geforceerd ontlaad) de huisinstallatie in kan komen, bij genoeg vraag, na de powerhub, toch?
Pagina: 1 ... 26 27 Laatste