Vraag aan de Powerhub gebruikers.
Hier nog twijfel of ik de Powerhub ga installeren. Heb niet de wens voor noodstroom maar aangezien je deze bij 2 x 4000 MIX"gratis" ontving wel aan het orienteren om correct aan te sluiten. In de ideale situatie moet er dan nog een MIX unit bij voor noodstroom op alle 3 de fasen.
Na het bestuderen van de documentatie en Youtube filmpje (
YouTube: Zendure PowerHub Installatie: De Complete Gids) kom ik tot de volgende situatie in mijn geval met gebruik van de bestaande bekabeling in de grond.
Huis en garage bevinden zich kwa bekabeling 21 meter uit elkaar, Meterkast in huis en de Powerhub in de garage. 21 meter 6mm2 vanaf hoofdschakelaar naar de Powerhub en 21 meter 4mm2 (voorkeur 6mm2 maar dit ligt er) vervolgens retour.
Hoofdaansluiting 3 x 25A. Vanaf de hoofdschakelaar een 3 fasen B25 automaat naar de Powerhub en bij retour in de meterkast een 2e 3 fasen B25 automaat naar de huis belasting.
Enphase zonnepanelen worden aangesloten in meterkast en niet op 4000 MIX. Wil de systemen graag gescheiden houden en de Enphase monitoring/aansturing blijven gebruiken.
Schematisch ziet dat er zo uit:
Zie een foto van de inhoud Powerhub:
Enkele vragen waar iemand het antwoord wellicht op weet.
1) De aardlekautomaat in de Powerhub bedoelt voor EV betreft een C40. Idealiter zou je bij een 11KW lader een B25 automaat willen gebruiken. Deze aardlekautomaat zal niet afslaan bij een kortsluitstroom van 25A maar dat zal een van de meterkast automaten worden. Gebruikers die deze in de Powerhub vervangen hebben?
2) Indien de elektriciteit uitvalt vanaf het net, schakelt de Powerhub dan automatisch de accus in werking als primaire bron binnen x milliseconde? Zonder dat ik de hoofdschakelaar van het net daadwerkelijk uit moet zetten? Dus met andere woorden kan het niet voorkomen dat ik vanaf 2 kanten elektriciteit krijg als het net weer terugkomt?
3) Wanneer de electriciteit zou uitvallen vanaf het net en de thuisaccus zijn in werking als noodstroom. Zouden de Enphase omvormers op deze fasen dan ook gewoon blijven functioneren? En tevens de accu's vol laden wanneer er vermogen over is?
4) Ik lees weinig terug over de aarding van de 4000 Mix zelf. Ik gebruik nu enkel de aarde van de connector waarmee deze wordt aangesloten. Maar is de fysieke aarding aan de zijkant van het apparaat dan ook nog verplicht voor werking? In
YouTube: Zendure SolarFlow 4000 Mix AC+ Installatie: Stap-voor-stap zit de aarding er opeens in.
5) Aansluiten EV lader van Zendure of extern. Zijn er gebruikers die daar al een laadpaal op aangesloten hebben, en zo ja wat voegt dit toe ten opzichte van aansluiting in de meterkast?
6) Waarvoor dient de bypas switch precies? Voor mijn gevoel sla ik de Powerhub en of voeding thuisaccu dan over? Of is het zo dat ik deze switch juist handmatig moet omzetten wanneer de stroom uitvalt? Er zit een pennetje in voor de veiligheid zodat deze niet zomaar omgezet kan worden. Maar waarvoor?
Nu ik het product eenmaal heb bekeken vallen we dus een aantal zaken op wat betreft de bouw voor de Nederlandse markt. En natuurlijk de praktische aspecten. Benieuwd hoe de ervaringen en gedachtes zijn bij andere Powerhub bezitters.
Audi A6 SB e-tron | 8300 Wp Enphase, Sunpower & Aiko | Wallbox Pulsar Pro | Zendure 4000 Mix AC+ | HA