• bkruyver
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22:36
Hoi, powerhub hier ook vandaag opeens binnen :-).

Ik ben nog aan het nadenken of ik het ga gebruiken. Twijfel eerlijk gezegd of ik er wel wat aan heb. Nu 2xpro en 1x 3000 in garage, 20mtr kabel van meterkast naar verdeelkast ligt er al, 6mm2. Nu zit daar nog 1x 3 fase groep voor kookplaat en automaten voor 2 inmiddels overbodige omvormers en de 3 zendures. Nu nog op B16 groepen. Ik dacht, verdeelkast eruit, 3 fase groep kan ik nog net kwijt in hoofdmeterkast, als daar niets extra's komt, door powerhub, want zit verder vol. 1x 5aderig 6mm2 ligt er dus, zou er dan ook 1 terug moeten. En er moet dan 1x 5aderig 2.5mm2 verlengd worden voor die kookplaat. Die sluit ik zelf wel aan. Investering dan dus alleen wat kabel. Dat vind ik prima.

Ik wil de daadwerkelijke aansluiting powerhub door elektricien laten doen en dan meteen keuring zodat vrijschakeling kan plaatsvinden. Dat moet toch. Maar, naast de heen en weer naar powerhub, heb ik dan nog meer nodig, om de kosten elektricien zo laag mogelijk te houden?

NB: De zendures, dat kan toch niet in die stopcontacten in de powerhub? Die draadjes die daaruitkomen naar interne installatie powerhub, dat is 1.5mm2 lijkt wel? Kan dat ook in die vaste 3 inverter automaten, in de powerhub?

Naast het aansluiten via powerhub en daardoor dus noodstroom momogelijkheidhebben anderen nog meer voordelen aan de powerhub bemerkt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/evh_4mb0tHbxV-3LupFz3x4WVk0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ddpMeEP2wo45BTakWDQThGx0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z0MfXmcMAJv7X955jKTSgqUYzLA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fbNxzO1MoK62NgdPbpd9gjRf.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door bkruyver op 17-09-2026 18:49 ]

Gemeni schreef op donderdag 17 september 2026 @ 18:19:
[...]

Dat is de ratio, de meeste beslissingen worden emotioneel gemaakt…
Daarom probeer ik juist bij dit soort dingen de emoties thuis te laten of in huis deze even buitensluiten ( op het balcon, kunnen ze ook even stoom afblazen. )
Daardoor kunnen dingen wat langer gaan duren, dat is dan de keerzijde.

Ik probeer toch met ratio de mensen te overtuigen of tenminste over hun eigen keuzes te laten twijfelen. Af en toe heb je uiteindelijk toch een zieltje gered zodat ze bij een aanschaf van een thuis-batterij de juiste keuze treffen en ja soms is dat dus juist geen Zendure cq zelfs geen thuis-batterij.
Want meer dan een goed gevoel hou ik er tenminste niet aan over.

[ Voor 15% gewijzigd door Jan-tweak op 17-09-2026 20:59 ]

bkruyver schreef op donderdag 17 september 2026 @ 18:47:
Hoi, powerhub hier ook vandaag opeens binnen :-).

Ik ben nog aan het nadenken of ik het ga gebruiken. Twijfel eerlijk gezegd of ik er wel wat aan heb. Nu 2xpro en 1x 3000 in garage,
Om hier geen misverstanden te krijgen je hebt dus 2xpro ( bedoel je 2 4000pro ? Of wat wordt hiermee bedoeld?
En 1 3000 mix.
20mtr kabel van meterkast naar verdeelkast ligt er al, 6mm2. Nu zit daar nog 1x 3 fase groep voor kookplaat en automaten voor 2 inmiddels overbodige omvormers en de 3 zendures. Nu nog op B16 groepen. Ik dacht, verdeelkast eruit, 3 fase groep kan ik nog net kwijt in hoofdmeterkast, als daar niets extra's komt, door powerhub, want zit verder vol. 1x 5aderig 6mm2 ligt er dus, zou er dan ook 1 terug moeten. En er moet dan 1x 5aderig 2.5mm2 verlengd worden voor die kookplaat. Die sluit ik zelf wel aan. Investering dan dus alleen wat kabel. Dat vind ik prima.
Lastig om dat op afstand met een dergelijke omschrijving te bepalen, heb je geen aansluitschema hoe eea nu is aangesloten?
Er zou in de powerhub een aansluiting voor kabelaansluiting moeten zijn, bij de 2 4000mix heb je een losse connector gekregen waarmee je met een eigen kabel minimaal 2,5mm2 litze flex een aansluiting zou kunnen maken, voor de 3000 mix zou je bij Zendure een losse moeten vragen.
voor dat je wat gaat slopen bedenk dat je wel bij de retourleiding van de powerhub naar je interne huisinstallatie nog een 4 polige krachtgroep 40A of mogelijk zelfs 63A moet komen, dat zijn redelijke bakbeesten. Heb je daar ruimte voor? Zie de pijl.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cPODzfGw0UzYBxOBkW9m5CvGQcQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/AgeVnlzJbHESBlO4Em7HUgRw.png?f=user_large
Een hier dus een 40A versie ziet er zo uit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xS61sX5BTItia4A9-1So5NRghrY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/tgN8ypCXXSc52OyJrz5wlauw.png?f=fotoalbum_large
Dus minimaal 4 din breed, soms zelfs nog meer.
Ik wil de daadwerkelijke aansluiting powerhub door elektricien laten doen en dan meteen keuring zodat vrijschakeling kan plaatsvinden. Dat moet toch. Maar, naast de heen en weer naar powerhub, heb ik dan nog meer nodig, om de kosten elektricien zo laag mogelijk te houden?

NB: De zendures, dat kan toch niet in die stopcontacten in de powerhub? Die draadjes die daaruitkomen naar interne installatie powerhub, dat is 1.5mm2 lijkt wel? Kan dat ook in die vaste 3 inverter automaten, in de powerhub?

Naast het aansluiten via powerhub en daardoor dus noodstroom momogelijkheidhebben anderen nog meer voordelen aan de powerhub bemerkt?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Even vraag, heb je ook een foto gemaakt waar de afdekking nog aanwezig was en zou je die willen posten.

[ Voor 26% gewijzigd door Jan-tweak op 17-09-2026 21:45 ]

• Bouwertje
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 02:45
Ik heb nu 1 mex 3000, bevalt echt prima. Staat in mijn garage, ook prima. Mijn plan is om ooit een schuur te zetten, een mix 4000 pro bijkopen en daar X panelen op aansluiten. Tevens dan ook de mix 3000 naar de schuur.

Een aantal vragen schieten door mijn hoofd: Hoe gaat de 3000 om met de panelen van de 4000, met name als de 4000 vol is? Hoe gaat het laden van beide batterijen, eerst de 4000 met zonnestroom en al de bypass inschakelt de 3000? Hoe ziet de app de beide batterijen en wat word dan zijn laad - ontlaad strategie? Hoe gaat de mppt van de mix 4 om met schaduw? En hoeveel, moderne, panelen kunnen er op 1 mppt syring?

• bkruyver
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22:36
Jan-tweak schreef op donderdag 17 september 2026 @ 21:22:
[...]

Om hier geen misverstanden te krijgen je hebt dus 2xpro ( bedoel je 2 4000pro ? Of wat wordt hiermee bedoeld?
En 1 3000 mix.

[...]

Lastig om dat op afstand met een dergelijke omschrijving te bepalen, heb je geen aansluitschema hoe eea nu is aangesloten?
Er zou in de powerhub een aansluiting voor kabelaansluiting moeten zijn, bij de 2 4000mix heb je een losse connector gekregen waarmee je met een eigen kabel minimaal 2,5mm2 litze flex een aansluiting zou kunnen maken, voor de 3000 mix zou je bij Zendure een losse moeten vragen.

[...]
voor dat je wat gaat slopen bedenk dat je wel bij de retourleiding van de powerhub naar je interne huisinstallatie nog een 4 polige krachtgroep 40A of mogelijk zelfs 63A moet komen, dat zijn redelijke bakbeesten. Heb je daar ruimte voor? Zie de pijl.
[Afbeelding]
Een hier dus een 40A versie ziet er zo uit.
[Afbeelding]
Dus minimaal 4 din breed, soms zelfs nog meer.

[...]

Even vraag, heb je ook een foto gemaakt waar de afdekking nog aanwezig was en zou je die willen posten.
Ja, 2 x mix 4000 pro, 1 x mix 3000. Staan nu achter werkschakelaars. Die werkschakelaars blijven, dus hoop ze via werkschakekaar met vaste aansluiting in de powerhub te krijgen.

Ik worstel nog even met die extra mcb. Moet dat niet gewoon gelijk zijn aan de main switch die voor de powerhub zit (40a)? Of, kun je theoretisch de situatie krijgen dat de powerhub uit net en uit accu's dus meer dan 3x25a gaat leveren, wat max alleen net is? Wel handig in kader opvangen pieken door hoog verbruik trouwens. Theoretisch dan 3x25a plus max ontlading (kan meer dan 16a zijn), dus inderdaad dan 40a al niet genoeg....

Ik heb die ruimte overigens wel, want de 3x20a naar de verdeelkast wordt overbodig en heb dan dus 8 din plekken vrij.

Ik ervaar het wel als wat gedoe, maar ja, om die powerhub nu werkeloos op te bergen is ook zo wat......alternatief is gewoon b20 aardlekautomaten in de verdeelkast....

Nb foto met panelen erop volgt na weekend, ben even niet thuis.
bkruyver schreef op donderdag 17 september 2026 @ 22:36:
[...]

Ja, 2 x mix 4000 pro, 1 x mix 3000. Staan nu achter werkschakelaars. Die werkschakelaars blijven, dus hoop ze via werkschakekaar met vaste aansluiting in de powerhub te krijgen.

Ik worstel nog even met die extra mcb. Moet dat niet gewoon gelijk zijn aan de main switch die voor de powerhub zit (40a)? Of, kun je theoretisch de situatie krijgen dat de powerhub uit net en uit accu's dus meer dan 3x25a gaat leveren, wat max alleen net is? Wel handig in kader opvangen pieken door hoog verbruik trouwens. Theoretisch dan 3x25a plus max ontlading (kan meer dan 16a zijn), dus inderdaad dan 40a al niet genoeg....
bedenk wat er max uit die 4000mix pro kan komen, mogelijk 5000W of mogelijk zelfs nog meer met PV.
Daar moet dus nog even goed naar gekeken worden. Zal dus of 40A of mogelijk zelfs 63A worden. Bedenk dit is een beveiliging richting jouw huis-installatie en niet richting net.
Ik heb die ruimte overigens wel, want de 3x20a naar de verdeelkast wordt overbodig en heb dan dus 8 din plekken vrij.

Ik ervaar het wel als wat gedoe, maar ja, om die powerhub nu werkeloos op te bergen is ook zo wat......alternatief is gewoon b20 aardlekautomaten in de verdeelkast....

Nb foto met panelen erop volgt na weekend, ben even niet thuis.
Pagina: 1 ... 25 26 Laatste