• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15:57
Jan-tweak schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 12:32:
[...]

even een vraag, waar zie je het voordeel om je huidige PV dan via de Mix te laten lopen?
Zie bovenstaand: veel robuustere noodstroomvoorziening, zonder met powerhubs / docks / 3 fases / island etc te moeten werken, wat nog een stevige stap verder is.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP

• Kingsolo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 23:51
In mijn situatie wil ik mijn Goodwe 2500xs omvormer (9x 345w) op de 4000AC+ aansluiten.
Zover ik van Zendure heb begrepen kun je de omvormer dan via de accu/app afschakelen om onnodige teruglevering te voorkomen. Dat is ook nog een voordeel.

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
onlinaius schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 14:14:
[...]

Zie bovenstaand: veel robuustere noodstroomvoorziening, zonder met powerhubs / docks / 3 fases / island etc te moeten werken, wat nog een stevige stap verder is.
Toevallig afgelopen week de stroom hier 4 uurtjes uitgevallen. Maar ik kan me niet herinneren wat de keer daarvoor was. En al helmeaal niet dat het dagen lang zou zijn. Enige voorval dat ik me kan herinneren in NL is dat er toen een Apache tegen een hoogspanningsleiding is gevlogen dat men in de Betuwe een tijdje zonder zat.

Ik hoor het meer dat mensen kapitalen uitgeven aan accu MET noodstroomvoorziening (allemaal automatisch, met een giga standby verbruik (sommige systemen meer dan 100W continue!)), maar voor wat eigenlijk? Via deze weg aansluiten is idd een pre (maar zie reactie van @Taro, heeft ook beperkingen), maar voegt weinig toe.
Een andere benadering zou dan zijn: als het voorkomt, dan lus ik de kabels zelf wel even andersom via de accu. Dan hou ik het voor nu allemaal gescheiden.

[ Voor 8% gewijzigd door IJsbeer op 09-07-2026 14:20 ]

Getverdemme schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 13:24:
[...]

Nou ik heb hetzelfde plan, 1x Mix Pro waar ik mijn 2 strings (11x 370Wp) op aansluit, zodat de accu met DC geladen wordt en dat als je stroomuitval hebt je full island mode blijft werken (i.c.m. Powerhub).

Ik wil op een andere 4000 Mix de micro omvormers (6 panelen 460Wp) aansluiten op de PV AC in. Nu zie ik van deze minder het voordeel van de MPPT string op de Pro omdat het toch al een AC stroom is, dat zou dan ook alleen zijn om het te laten blijven werken bij stroomuitval. Maar in principe vang ik dit al op met de Mix Pro daar zal ik nog eens over nadenken.

Ik zie er verder ook geen nadelen van in waarom je het niet zou doen.
Ja, met een powerhub is dat weer iets anders, maar ook daar moet je wel opletten dat je niet alles op één fase gaat zetten als je PV ook slechts een 1-fase omvormer is.
maar in dat voorbeeld van mij zat dus geen powerhub tussen. voor mij is nog onduidelijk of in de powerhub nu wel of geen aardlek zit.

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Kingsolo schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 14:18:
In mijn situatie wil ik mijn Goodwe 2500xs omvormer (9x 345w) op de 4000AC+ aansluiten.
Zover ik van Zendure heb begrepen kun je de omvormer dan via de accu/app afschakelen om onnodige teruglevering te voorkomen. Dat is ook nog een voordeel.
Er zit inderdaad een PV-IN AC toggle in de app:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N1fQqP31yltnrkf7_ynT-9FHlIc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ZDvAmQ6ozQOaCLDS2Hb5wRXL.webp?f=fotoalbum_large

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 95 kWh thuisaccu | 11.460 Wp

onlinaius schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 14:10:
[...]

Het nadeel van ze gescheiden houden (of dat nu via de PV-In AC gaat of via de MPPT's) is dat je de noodstroomvoorziening hiermee wel aardig castreert. Je gaat dan van een noodstroom die onbeperkt je vriezer en koelkast aan kan houden (en met een beetje weer nog heel wat andere apparatuur), naar iets wat met een beetje pech (lege batterij, stroomstoring aan het begin van de dag) de boel nog geen 30 minuten draaiend houd.
daar heb je een punt, ik zou dan juist voor dat noodgeval eerder een extra (kleiner) setje daarop aansluiten, zelf zou dan nog eerder de optie met de powerhub gaan doen.
overigens kan mijn zeer eenvoudige Zendure mijn koelkast en vriezer ook aardig al draaiende houden.

• Kingsolo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 23:51
Taro schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 14:21:
[...]

Er zit inderdaad een PV-IN AC toggle in de app:
[Afbeelding]
Bedankt voor de bevestiging.
Is dit ook nog op een andere manier in te stellen zodat je het niet "handmatig" moet aan/uitvinken? Maar op tarief/dynamisch in te stellen etc. zodat het automatisch gebeurd.
Anders begin ik mij de meerwaarde en extra kosten voor deze variant ook in twijfel te trekken. :)

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15:57
IJsbeer schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 14:18:
[...]

Toevallig afgelopen week de stroom hier 4 uurtjes uitgevallen. Maar ik kan me niet herinneren wat de keer daarvoor was. En al helmeaal niet dat het dagen lang zou zijn. Enige voorval dat ik me kan herinneren in NL is dat er toen een Apache tegen een hoogspanningsleiding is gevlogen dat men in de Betuwe een tijdje zonder zat.

Ik hoor het meer dat mensen kapitalen uitgeven aan accu MET noodstroomvoorziening (allemaal automatisch, met een giga standby verbruik (sommige systemen meer dan 100W continue!)), maar voor wat eigenlijk? Via deze weg aansluiten is idd een pre (maar zie reactie van @Taro, heeft ook beperkingen), maar voegt weinig toe.
Een andere benadering zou dan zijn: als het voorkomt, dan lus ik de kabels zelf wel even andersom via de accu. Dan hou ik het voor nu allemaal gescheiden.
Ik zie je punt. Als je op dat moment inderdaad de materialen op voorraad hebt om de boel om te lussen een goed uitgangspunt. Er wordt wel constant gedreigt dat de elektriciteit vaker gaat uitvallen, maar dat zal ook deels te maken hebben met meer geld lospeuteren bij de overheid.

De PV-In AC heeft verder niet heel veel voordelen. Rechtstreeks op MPPT geeft wel een efficientiewinst, DC naar AC (zonnepaneel converter), naar DC (batterij) zal wat meer conversieverliezen hebben dan DC van de zonnepanelen naar DC (batterij).

[ Voor 6% gewijzigd door onlinaius op 09-07-2026 16:17 ]

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP

• Taro
  • Niet online
Kingsolo schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 14:37:
[...]

Bedankt voor de bevestiging.
Is dit ook nog op een andere manier in te stellen zodat je het niet "handmatig" moet aan/uitvinken? Maar op tarief/dynamisch in te stellen etc. zodat het automatisch gebeurd.
Anders begin ik mij de meerwaarde en extra kosten voor deze variant ook in twijfel te trekken. :)
De meeste zaken kan je via ZenSDK en daarmee heel makkelijk via bijv. Home Assistant, commandline, etc. instellen. Ik zie alleen als ik die toggle aanzet in de properties nog niets veranderen. En op https://github.com/Zendur...ain/docs/en_properties.md staat de PV-IN AC ook nog niet beschreven.

Afijn, grote kans dat dat nog wel volgt.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 95 kWh thuisaccu | 11.460 Wp

• Voscovic
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 22:39
Ik heb dan toch nog een vraag over de Mix 4000 AC+, deze heb ik al in bestelling namelijk.

Mijn plan was om deze ook tussen de omvormer (3000Wp) te plaatsen op mijn huidige B20 ALA. Ik heb een 3x25a aansluiting. Nu begrijp ik inmiddels dat ik een B32 nodig heb voor de 5000W, wat dus niet gaat werken. Geldt dit dan ook als ik niet de PV-IN gebruik en dus de 4000W max gebruik? Dan gaat dit officieel gezien dus nooit werken en kan ik beter de bestelling annuleren...

Verder, als ik niet de B32, maar gewoon de B20 blijf gebruiken + de software limiteer: Dat is dan toch de functie van de B20 om eruit te klappen, mocht de software onverhoopt toch meer vermogen doorlaten? Ik snap dat het niet de bedoeling is dat de alamat er steeds uitvliegt, maar soms een keer en op eigen risico? Of is dit gewoon niet verstanding ivm verzekeringen e.d.

Ik laat overigens de batterij wel door een installateur plaatsen. Ik wil graag goed geinformeerd zijn, voordat de installateur me allemaal dingen aanpraat.

• Taro
  • Niet online
Voscovic schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 09:19:
Ik heb dan toch nog een vraag over de Mix 4000 AC+, deze heb ik al in bestelling namelijk.

Mijn plan was om deze ook tussen de omvormer (3000Wp) te plaatsen op mijn huidige B20 ALA. Ik heb een 3x25a aansluiting. Nu begrijp ik inmiddels dat ik een B32 nodig heb voor de 5000W, wat dus niet gaat werken. Geldt dit dan ook als ik niet de PV-IN gebruik en dus de 4000W max gebruik? Dan gaat dit officieel gezien dus nooit werken en kan ik beter de bestelling annuleren...

Verder, als ik niet de B32, maar gewoon de B20 blijf gebruiken + de software limiteer: Dat is dan toch de functie van de B20 om eruit te klappen, mocht de software onverhoopt toch meer vermogen doorlaten? Ik snap dat het niet de bedoeling is dat de alamat er steeds uitvliegt, maar soms een keer en op eigen risico? Of is dit gewoon niet verstanding ivm verzekeringen e.d.

Ik laat overigens de batterij wel door een installateur plaatsen. Ik wil graag goed geinformeerd zijn, voordat de installateur me allemaal dingen aanpraat.
De B32 is alleen nodig als je ook de PV-IN AC gebruikt. Anders voldoet een B20 of B25 ook, waarbij de B25 minder warm zal worden.

• ppaulv
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:46
Misschien zie ik het over het hoofd maar ik kan niets vinden over de uitgebreide situatie dat iemand 3 sets Mix systemen heeft en via powerhub een full-failover heeft geconfigureerd (3 fase backup dus). Dat gaat automatisch het huis van het grid loskoppelen als de stroom uitvalt maar wat dan?
De setup suggereerd dat iedere accu-set één fase bedient.
Als dat zo is .... gaat het (bij mij) als snel gebeuren dat 1 set accu's leeg is terwijl een andere nog op 80% staat. Bijvoorbeeld.
Is iemand op de hoogte of dit inderdaad zo zal gaan werken (iedere set voor één fase) ? Want dat zou een serieuze rode vlag zijn ....

One cookie a day keeps the doctor away !

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:15
De powerhub incl 3 fase eiland werkt ook met 2 accu's of zelfs met 1, hoe zou dat dan werken?
De fasen (AC) en accu's (DC) staan gewoon los van elkaar, de powerhub met HEMS zorgt ervoor dat er niet 1 accu leeggetrokken wordt of dat 1 fase niet wordt voorzien.

Er is nog teveel onduidelijkheid om dit zo stellig te noemen.

[ Voor 12% gewijzigd door mitsumark op 10-07-2026 20:00 ]

• ppaulv
mitsumark schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 16:11:
De powerhub incl 3 fase eiland werkt ook met 2 accu's of zelfs met 1, hoe zou dat dan werken?
De fasen (AC) en accu's (DC) staan gewoon los van elkaar, de powerhub met HEMS zorgt ervoor dat er niet 1 accu leeggetrokken wordt of dat 1 fase niet wordt voorzien.
ehhh .... de accu's worden als ik het goed zie met AC verbonden met de powerhub. Of zie ik dat nou verkeerd? Want als ze met DC gekoppeld zijn moet er een 3-fase omvormer in de powerhub zitten. Heb ik dat ook verkeerd gezien?

[ Voor 11% gewijzigd door ppaulv op 10-07-2026 16:29 ]

• mitsumark
ppaulv schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 16:28:
[...]

ehhh .... de accu's worden als ik het goed zie met AC verbonden met de powerhub. Of zie ik dat nou verkeerd? Want als ze met DC gekoppeld zijn moet er een 3-fase omvormer in de powerhub zitten. Heb ik dat ook verkeerd gezien?
Je hebt gelijk, kronkel in mijn hoofd. In de powerhub zit alleen ingebouwde sinus generator en lokale HEMS (die de accu's evenredig belast), maar het wordt wel degelijk een 3 fase systeem waarbij het niet uitmaakt hoeveel accu's je hebt aangesloten.
Er is nog teveel onduidelijkheid om dit zo stellig te noemen.

[ Voor 5% gewijzigd door mitsumark op 10-07-2026 20:02 ]

• ppaulv
mitsumark schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 18:03:
[...]

Je hebt gelijk, kronkel in mijn hoofd. In de powerhub zit alleen ingebouwde sinus generator en lokale HEMS (die de accu's evenredig belast), maar het wordt wel degelijk een 3 fase systeem waarbij het niet uitmaakt hoeveel accu's je hebt aangesloten.
aha, dus in die powerhub worden de 3 energiestromen 'losgekoppeld' van de 3 fasen, maar dan moet dit dus ook op dezelfde manier werken met 2 of 1 systeem. Correct? Dus dan kun je van een 1-fase mix systeem een 3-fasen 'energiecentrale' maken. Als dat zo is wordt ie wel interessant ....

ppaulv schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 16:28:
[...]

een Zendure heeft geen DC uitgang, zeker de Mix serie niet. De batterijen worden gewoon via de links onder in de powerhub WCD aangesloten.
En ja, als je 3 Mix op elk van die drie WCD hebt aangesloten heb je op elke fase een batterij, maar dat is toch wel wat anders dan een 3-fase systeem.

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:13

koboy

Heb een idee voor een icon

Jan-tweak schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 19:01:
[...]

een Zendure heeft geen DC uitgang, zeker de Mix serie niet. De batterijen worden gewoon via de links onder in de powerhub WCD aangesloten.
En ja, als je 3 Mix op elk van die drie WCD hebt aangesloten heb je op elke fase een batterij, maar dat is toch wel wat anders dan een 3-fase systeem.
Laten we nou even afwachten wat die PowerHub nou wel en niet allemaal doet. Een 3 fase backup systeem is niets anders dan 3 stuks 1 fase omvormer die ergens onder regie staan.

Wel zie het zeer onwaarschijnlijk dat je met 1 of 2 Mix-en een 3 fase backup kunt doen, aangezien de omvormer vrijwel zeker alleen in de afzonderlijke Mix-en zit.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

• mitsumark
Je hebt gelijk, ik zit laatste tijd teveel in andere oplossingen om hier zo stellig over te zijn voor dit product, ik streep mijn vorige posts nog even door.

• MarcS73
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 22:13
Misschien een stomme vraag, maar ik ga een goodwe 3600 omvormer (8x 460watt piek) op pv-in aansluiten op een mix4000ac-.

Wat is dan maximale vermogen van de opstelling?

• Guido01
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 00:50
MarcS73 schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 22:13:
Misschien een stomme vraag, maar ik ga een goodwe 3600 omvormer (8x 460watt piek) op pv-in aansluiten op een mix4000ac-.

Wat is dan maximale vermogen van de opstelling?
Met een omvormer erbij levert hij max 5000W. Daar moet je meterkast dus wel op ingericht zijn. Ik meen ergens gelezen te hebben dat dat onafhankelijk is van de vermogensinstelling op de batterij, maw: de omvormer is normaal gesproken pass-through, hij geeft gewoon door wat hij niet zelf kan gebruiken. Het is niet zo dat hij de omvormer terugregelt (ongrid iig, offgrid is nog een open puntje).

Ik vraag me wel een beetje af hoe vaak (en hoe lang) dat nou echt gebeurt. Je omvormer produceert maximaal, en de batterij besluit ook stroom af te gaan geven. Maar goed, dat is meteen de reden dat Zendure adviseert om hem met 32A af te zekeren.
koboy schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 19:50:
[...]

Laten we nou even afwachten wat die PowerHub nou wel en niet allemaal doet. Een 3 fase backup systeem is niets anders dan 3 stuks 1 fase omvormer die ergens onder regie staan.
Het punt bij dit soort installaties is dat zolang je een netverbinding hebt krijg je automatisch een mooie 120 gr fase-verschuiving van de verschillende fases en ook nog in de juiste volgorde.

Bij off-grid valt deze synchronisatie vanuit het net echter volledig weg, en de drie fases krijgen een onbekende fase-verschuiving. Zolang de verbruikers slechts 1-fasig zijn is dat geen probleem, maar bij 3-fasige verbruikers wil je dat zeker niet.

Dus als je dan ook nog een AC 3-fasige PV omvormer hebt gekoppeld aan de powerhub zal dat zeker bij een off-grid voor problemen zorgen, de omvormer mist namelijk zijn juiste sync voor de fase-verschuiving tussen de fases.
Wel zie het zeer onwaarschijnlijk dat je met 1 of 2 Mix-en een 3 fase backup kunt doen, aangezien de omvormer vrijwel zeker alleen in de afzonderlijke Mix-en zit.
Pagina: 1 ... 11 12 Laatste