Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP
Zover ik van Zendure heb begrepen kun je de omvormer dan via de accu/app afschakelen om onnodige teruglevering te voorkomen. Dat is ook nog een voordeel.
Toevallig afgelopen week de stroom hier 4 uurtjes uitgevallen. Maar ik kan me niet herinneren wat de keer daarvoor was. En al helmeaal niet dat het dagen lang zou zijn. Enige voorval dat ik me kan herinneren in NL is dat er toen een Apache tegen een hoogspanningsleiding is gevlogen dat men in de Betuwe een tijdje zonder zat.onlinaius schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 14:14:
[...]
Zie bovenstaand: veel robuustere noodstroomvoorziening, zonder met powerhubs / docks / 3 fases / island etc te moeten werken, wat nog een stevige stap verder is.
Ik hoor het meer dat mensen kapitalen uitgeven aan accu MET noodstroomvoorziening (allemaal automatisch, met een giga standby verbruik (sommige systemen meer dan 100W continue!)), maar voor wat eigenlijk? Via deze weg aansluiten is idd een pre (maar zie reactie van @Taro, heeft ook beperkingen), maar voegt weinig toe.
Een andere benadering zou dan zijn: als het voorkomt, dan lus ik de kabels zelf wel even andersom via de accu. Dan hou ik het voor nu allemaal gescheiden.
[ Voor 8% gewijzigd door IJsbeer op 09-07-2026 14:20 ]
Ja, met een powerhub is dat weer iets anders, maar ook daar moet je wel opletten dat je niet alles op één fase gaat zetten als je PV ook slechts een 1-fase omvormer is.Getverdemme schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 13:24:
[...]
Nou ik heb hetzelfde plan, 1x Mix Pro waar ik mijn 2 strings (11x 370Wp) op aansluit, zodat de accu met DC geladen wordt en dat als je stroomuitval hebt je full island mode blijft werken (i.c.m. Powerhub).
Ik wil op een andere 4000 Mix de micro omvormers (6 panelen 460Wp) aansluiten op de PV AC in. Nu zie ik van deze minder het voordeel van de MPPT string op de Pro omdat het toch al een AC stroom is, dat zou dan ook alleen zijn om het te laten blijven werken bij stroomuitval. Maar in principe vang ik dit al op met de Mix Pro daar zal ik nog eens over nadenken.
Ik zie er verder ook geen nadelen van in waarom je het niet zou doen.
maar in dat voorbeeld van mij zat dus geen powerhub tussen. voor mij is nog onduidelijk of in de powerhub nu wel of geen aardlek zit.
- Taro
- Registratie: September 2000
- Niet online
Er zit inderdaad een PV-IN AC toggle in de app:Kingsolo schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 14:18:
In mijn situatie wil ik mijn Goodwe 2500xs omvormer (9x 345w) op de 4000AC+ aansluiten.
Zover ik van Zendure heb begrepen kun je de omvormer dan via de accu/app afschakelen om onnodige teruglevering te voorkomen. Dat is ook nog een voordeel.
iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 95 kWh thuisaccu | 11.460 Wp
daar heb je een punt, ik zou dan juist voor dat noodgeval eerder een extra (kleiner) setje daarop aansluiten, zelf zou dan nog eerder de optie met de powerhub gaan doen.onlinaius schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 14:10:
[...]
Het nadeel van ze gescheiden houden (of dat nu via de PV-In AC gaat of via de MPPT's) is dat je de noodstroomvoorziening hiermee wel aardig castreert. Je gaat dan van een noodstroom die onbeperkt je vriezer en koelkast aan kan houden (en met een beetje weer nog heel wat andere apparatuur), naar iets wat met een beetje pech (lege batterij, stroomstoring aan het begin van de dag) de boel nog geen 30 minuten draaiend houd.
overigens kan mijn zeer eenvoudige Zendure mijn koelkast en vriezer ook aardig al draaiende houden.
Bedankt voor de bevestiging.Taro schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 14:21:
[...]
Er zit inderdaad een PV-IN AC toggle in de app:
[Afbeelding]
Is dit ook nog op een andere manier in te stellen zodat je het niet "handmatig" moet aan/uitvinken? Maar op tarief/dynamisch in te stellen etc. zodat het automatisch gebeurd.
Anders begin ik mij de meerwaarde en extra kosten voor deze variant ook in twijfel te trekken.
Ik zie je punt. Als je op dat moment inderdaad de materialen op voorraad hebt om de boel om te lussen een goed uitgangspunt. Er wordt wel constant gedreigt dat de elektriciteit vaker gaat uitvallen, maar dat zal ook deels te maken hebben met meer geld lospeuteren bij de overheid.IJsbeer schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 14:18:
[...]
Toevallig afgelopen week de stroom hier 4 uurtjes uitgevallen. Maar ik kan me niet herinneren wat de keer daarvoor was. En al helmeaal niet dat het dagen lang zou zijn. Enige voorval dat ik me kan herinneren in NL is dat er toen een Apache tegen een hoogspanningsleiding is gevlogen dat men in de Betuwe een tijdje zonder zat.
Ik hoor het meer dat mensen kapitalen uitgeven aan accu MET noodstroomvoorziening (allemaal automatisch, met een giga standby verbruik (sommige systemen meer dan 100W continue!)), maar voor wat eigenlijk? Via deze weg aansluiten is idd een pre (maar zie reactie van @Taro, heeft ook beperkingen), maar voegt weinig toe.
Een andere benadering zou dan zijn: als het voorkomt, dan lus ik de kabels zelf wel even andersom via de accu. Dan hou ik het voor nu allemaal gescheiden.
De PV-In AC heeft verder niet heel veel voordelen. Rechtstreeks op MPPT geeft wel een efficientiewinst, DC naar AC (zonnepaneel converter), naar DC (batterij) zal wat meer conversieverliezen hebben dan DC van de zonnepanelen naar DC (batterij).
[ Voor 6% gewijzigd door onlinaius op 09-07-2026 16:17 ]
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP
- Taro
- Niet online
De meeste zaken kan je via ZenSDK en daarmee heel makkelijk via bijv. Home Assistant, commandline, etc. instellen. Ik zie alleen als ik die toggle aanzet in de properties nog niets veranderen. En op https://github.com/Zendur...ain/docs/en_properties.md staat de PV-IN AC ook nog niet beschreven.Kingsolo schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 14:37:
[...]
Bedankt voor de bevestiging.
Is dit ook nog op een andere manier in te stellen zodat je het niet "handmatig" moet aan/uitvinken? Maar op tarief/dynamisch in te stellen etc. zodat het automatisch gebeurd.
Anders begin ik mij de meerwaarde en extra kosten voor deze variant ook in twijfel te trekken.
Afijn, grote kans dat dat nog wel volgt.
iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 95 kWh thuisaccu | 11.460 Wp
Mijn plan was om deze ook tussen de omvormer (3000Wp) te plaatsen op mijn huidige B20 ALA. Ik heb een 3x25a aansluiting. Nu begrijp ik inmiddels dat ik een B32 nodig heb voor de 5000W, wat dus niet gaat werken. Geldt dit dan ook als ik niet de PV-IN gebruik en dus de 4000W max gebruik? Dan gaat dit officieel gezien dus nooit werken en kan ik beter de bestelling annuleren...
Verder, als ik niet de B32, maar gewoon de B20 blijf gebruiken + de software limiteer: Dat is dan toch de functie van de B20 om eruit te klappen, mocht de software onverhoopt toch meer vermogen doorlaten? Ik snap dat het niet de bedoeling is dat de alamat er steeds uitvliegt, maar soms een keer en op eigen risico? Of is dit gewoon niet verstanding ivm verzekeringen e.d.
Ik laat overigens de batterij wel door een installateur plaatsen. Ik wil graag goed geinformeerd zijn, voordat de installateur me allemaal dingen aanpraat.
- Taro
- Niet online
De B32 is alleen nodig als je ook de PV-IN AC gebruikt. Anders voldoet een B20 of B25 ook, waarbij de B25 minder warm zal worden.Voscovic schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 09:19:
Ik heb dan toch nog een vraag over de Mix 4000 AC+, deze heb ik al in bestelling namelijk.
Mijn plan was om deze ook tussen de omvormer (3000Wp) te plaatsen op mijn huidige B20 ALA. Ik heb een 3x25a aansluiting. Nu begrijp ik inmiddels dat ik een B32 nodig heb voor de 5000W, wat dus niet gaat werken. Geldt dit dan ook als ik niet de PV-IN gebruik en dus de 4000W max gebruik? Dan gaat dit officieel gezien dus nooit werken en kan ik beter de bestelling annuleren...
Verder, als ik niet de B32, maar gewoon de B20 blijf gebruiken + de software limiteer: Dat is dan toch de functie van de B20 om eruit te klappen, mocht de software onverhoopt toch meer vermogen doorlaten? Ik snap dat het niet de bedoeling is dat de alamat er steeds uitvliegt, maar soms een keer en op eigen risico? Of is dit gewoon niet verstanding ivm verzekeringen e.d.
Ik laat overigens de batterij wel door een installateur plaatsen. Ik wil graag goed geinformeerd zijn, voordat de installateur me allemaal dingen aanpraat.
De setup suggereerd dat iedere accu-set één fase bedient.
Als dat zo is .... gaat het (bij mij) als snel gebeuren dat 1 set accu's leeg is terwijl een andere nog op 80% staat. Bijvoorbeeld.
Is iemand op de hoogte of dit inderdaad zo zal gaan werken (iedere set voor één fase) ? Want dat zou een serieuze rode vlag zijn ....
One cookie a day keeps the doctor away !
De fasen (AC) en accu's (DC) staan gewoon los van elkaar, de powerhub met HEMS zorgt ervoor dat er niet 1 accu leeggetrokken wordt of dat 1 fase niet wordt voorzien.
Er is nog teveel onduidelijkheid om dit zo stellig te noemen.
[ Voor 12% gewijzigd door mitsumark op 10-07-2026 20:00 ]
ehhh .... de accu's worden als ik het goed zie met AC verbonden met de powerhub. Of zie ik dat nou verkeerd? Want als ze met DC gekoppeld zijn moet er een 3-fase omvormer in de powerhub zitten. Heb ik dat ook verkeerd gezien?mitsumark schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 16:11:
De powerhub incl 3 fase eiland werkt ook met 2 accu's of zelfs met 1, hoe zou dat dan werken?
De fasen (AC) en accu's (DC) staan gewoon los van elkaar, de powerhub met HEMS zorgt ervoor dat er niet 1 accu leeggetrokken wordt of dat 1 fase niet wordt voorzien.
[ Voor 11% gewijzigd door ppaulv op 10-07-2026 16:29 ]
Je hebt gelijk, kronkel in mijn hoofd. In de powerhub zit alleen ingebouwde sinus generator en lokale HEMS (die de accu's evenredig belast), maar het wordt wel degelijk een 3 fase systeem waarbij het niet uitmaakt hoeveel accu's je hebt aangesloten.ppaulv schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 16:28:
[...]
ehhh .... de accu's worden als ik het goed zie met AC verbonden met de powerhub. Of zie ik dat nou verkeerd? Want als ze met DC gekoppeld zijn moet er een 3-fase omvormer in de powerhub zitten. Heb ik dat ook verkeerd gezien?
Er is nog teveel onduidelijkheid om dit zo stellig te noemen.
[ Voor 5% gewijzigd door mitsumark op 10-07-2026 20:02 ]
aha, dus in die powerhub worden de 3 energiestromen 'losgekoppeld' van de 3 fasen, maar dan moet dit dus ook op dezelfde manier werken met 2 of 1 systeem. Correct? Dus dan kun je van een 1-fase mix systeem een 3-fasen 'energiecentrale' maken. Als dat zo is wordt ie wel interessant ....mitsumark schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 18:03:
[...]
Je hebt gelijk, kronkel in mijn hoofd. In de powerhub zit alleen ingebouwde sinus generator en lokale HEMS (die de accu's evenredig belast), maar het wordt wel degelijk een 3 fase systeem waarbij het niet uitmaakt hoeveel accu's je hebt aangesloten.
een Zendure heeft geen DC uitgang, zeker de Mix serie niet. De batterijen worden gewoon via de links onder in de powerhub WCD aangesloten.ppaulv schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 16:28:
[...]
ehhh .... de accu's worden als ik het goed zie met AC verbonden met de powerhub. Of zie ik dat nou verkeerd? Want als ze met DC gekoppeld zijn moet er een 3-fase omvormer in de powerhub zitten. Heb ik dat ook verkeerd gezien?
En ja, als je 3 Mix op elk van die drie WCD hebt aangesloten heb je op elke fase een batterij, maar dat is toch wel wat anders dan een 3-fase systeem.
Laten we nou even afwachten wat die PowerHub nou wel en niet allemaal doet. Een 3 fase backup systeem is niets anders dan 3 stuks 1 fase omvormer die ergens onder regie staan.Jan-tweak schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 19:01:
[...]
een Zendure heeft geen DC uitgang, zeker de Mix serie niet. De batterijen worden gewoon via de links onder in de powerhub WCD aangesloten.
En ja, als je 3 Mix op elk van die drie WCD hebt aangesloten heb je op elke fase een batterij, maar dat is toch wel wat anders dan een 3-fase systeem.
Wel zie het zeer onwaarschijnlijk dat je met 1 of 2 Mix-en een 3 fase backup kunt doen, aangezien de omvormer vrijwel zeker alleen in de afzonderlijke Mix-en zit.
Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!
Wat is dan maximale vermogen van de opstelling?
Met een omvormer erbij levert hij max 5000W. Daar moet je meterkast dus wel op ingericht zijn. Ik meen ergens gelezen te hebben dat dat onafhankelijk is van de vermogensinstelling op de batterij, maw: de omvormer is normaal gesproken pass-through, hij geeft gewoon door wat hij niet zelf kan gebruiken. Het is niet zo dat hij de omvormer terugregelt (ongrid iig, offgrid is nog een open puntje).MarcS73 schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 22:13:
Misschien een stomme vraag, maar ik ga een goodwe 3600 omvormer (8x 460watt piek) op pv-in aansluiten op een mix4000ac-.
Wat is dan maximale vermogen van de opstelling?
Ik vraag me wel een beetje af hoe vaak (en hoe lang) dat nou echt gebeurt. Je omvormer produceert maximaal, en de batterij besluit ook stroom af te gaan geven. Maar goed, dat is meteen de reden dat Zendure adviseert om hem met 32A af te zekeren.
Het punt bij dit soort installaties is dat zolang je een netverbinding hebt krijg je automatisch een mooie 120 gr fase-verschuiving van de verschillende fases en ook nog in de juiste volgorde.koboy schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 19:50:
[...]
Laten we nou even afwachten wat die PowerHub nou wel en niet allemaal doet. Een 3 fase backup systeem is niets anders dan 3 stuks 1 fase omvormer die ergens onder regie staan.
Bij off-grid valt deze synchronisatie vanuit het net echter volledig weg, en de drie fases krijgen een onbekende fase-verschuiving. Zolang de verbruikers slechts 1-fasig zijn is dat geen probleem, maar bij 3-fasige verbruikers wil je dat zeker niet.
Dus als je dan ook nog een AC 3-fasige PV omvormer hebt gekoppeld aan de powerhub zal dat zeker bij een off-grid voor problemen zorgen, de omvormer mist namelijk zijn juiste sync voor de fase-verschuiving tussen de fases.
Wel zie het zeer onwaarschijnlijk dat je met 1 of 2 Mix-en een 3 fase backup kunt doen, aangezien de omvormer vrijwel zeker alleen in de afzonderlijke Mix-en zit.
Dit zet mij wel aan het denken. Hier kan volgens mij geen enkel huishouden in Nederland op een normale manier aan voldoen? Een B32 automaat vereist (rekening houdend met de selectiviteitsfactor van 1,6) een aansluiting van minimaal 51,2A, niet veel huishoudens hebben een hoofdzekering die groter is dan 50A op een enkele fase.Taro schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 09:59:
[...]
De B32 is alleen nodig als je ook de PV-IN AC gebruikt. Anders voldoet een B20 of B25 ook, waarbij de B25 minder warm zal worden.
Is de selectiviteitsfactor in de praktijk dan meer een vuistregel? Wellicht kan je er mee weg komen dat het 5000W PV-IN AC vermogen en dus die B32 automaat, op een 32A netaansluiting zit? Is het advies van de fabrikant voor een B32 automaat dan meer vanwege het willen minimaliseren van warmteontwikkeling bij continu gebruik, dan door strikte noodzaak?
Of is de hele marketing rond de PV-IN AC ingang en het gecombineerde vermogen van 5000W voor de Mix 4000 AC+ een mooi marketingverhaal, maar in de Nederlandse praktijk (gezien onze standaard aansluitingen van 1x35A of misschien 3x35A) nauwelijks op een norm conforme manier te realiseren?
Ik beschik zelf toevallig over een 1x50A aansluiting, wat zeer ongebruikelijk is, maar zelfs die aansluiting is amper conform te krijgen.
Voor 3 fase back up moet je op elke fase van de powerhub een mix plaatsen!
Dat weet jij, dat weet ik. Die discussie hebben we al eens eerder gevoerd. Enige wat we weten over de PowerHub is een plaatje met wat rechthoekjes er op getekend en wat algemene product manager kreten.Jan-tweak schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 23:52:
[...]
Het punt bij dit soort installaties is dat zolang je een netverbinding hebt krijg je automatisch een mooie 120 gr fase-verschuiving van de verschillende fases en ook nog in de juiste volgorde.
Bij off-grid valt deze synchronisatie vanuit het net echter volledig weg, en de drie fases krijgen een onbekende fase-verschuiving. Zolang de verbruikers slechts 1-fasig zijn is dat geen probleem, maar bij 3-fasige verbruikers wil je dat zeker niet.
Dus als je dan ook nog een AC 3-fasige PV omvormer hebt gekoppeld aan de powerhub zal dat zeker bij een off-grid voor problemen zorgen, de omvormer mist namelijk zijn juiste sync voor de fase-verschuiving tussen de fases.
[...]
Totdat we weten vanuit reviews en ervaringen (en teardowns) lijkt het mij beter om geen uitspraken te doen over wat de powerhub nou wel of niet kan. (*Kuch type B kuch*).
Als er geen fase draaiing bewaking in de powerhub zit is er alle reden om dat ding als echte 3 fase backup af te branden, maar op dit moment weten we over de PowerHub nog minder dan over de Mix. Dus graag nog even wachten met het klaarmaken van de brandstapel en het aansteken van de fakkels.
Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!
Ik heb veel liever dat die accu, ten alle tijden max 16A teruglevert. Kan ik dit realiseren? Ik snap dat dit in HA wel met een automatie in te stellen is. Maar, dat vind ik eigenlijk niet echt een foolproof methode.
De huidige producten kun je allemaal vanuit de Zendure app beperken in vermogen. Hoe het vermogen van de PV-in poort hier tussen zit zal nog duidelijk moeten worden de komende weken. Dit is nog niet getest in de reviews die gedaan zijn, deels waarschijnlijk omdat dat pre-productie apparaten zijn.lasharor schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 11:41:
Ik was enthausiast over die PV-IN ingang omdat het er op lijkt dat ik dan zonder al te veel moeite deze batterij zelf kan installeren. Er zit nu een B20 alamat in mijn meterkast voor het enphase systeem. Maar, die max 500W gaat dus niet werken. En ik begrijp ook dat dit eigenlijk niet terug te reguleren is? B32 heb ik geen zin in omdat ik dan ook kabels moet gaan vervangen.
Ik heb veel liever dat die accu, ten alle tijden max 16A teruglevert. Kan ik dit realiseren? Ik snap dat dit in HA wel met een automatie in te stellen is. Maar, dat vind ik eigenlijk niet echt een foolproof methode.
Je kunt proberen je vraag aan de (mail)chatbot van Zendure te stellen, maar of je daar echt wijzer uit gaat worden.....
Begrijpen doe ik het nog niet. Stel ik koop een 4000 ac+ en koppel de 2kw omvormer die ik in mn schuurtje heb hangen op de pv ingang aan, dan zal deze 4000ac+ toch nooit 5kw output geven? Hooguit 4kw als hij maximaal ontlaadt lijkt mij.. of wat zie ik over het hoofd?Guido01 schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 23:07:
[...]
Met een omvormer erbij levert hij max 5000W. Daar moet je meterkast dus wel op ingericht zijn. Ik meen ergens gelezen te hebben dat dat onafhankelijk is van de vermogensinstelling op de batterij, maw: de omvormer is normaal gesproken pass-through, hij geeft gewoon door wat hij niet zelf kan gebruiken. Het is niet zo dat hij de omvormer terugregelt (ongrid iig, offgrid is nog een open puntje).
Ik vraag me wel een beetje af hoe vaak (en hoe lang) dat nou echt gebeurt. Je omvormer produceert maximaal, en de batterij besluit ook stroom af te gaan geven. Maar goed, dat is meteen de reden dat Zendure adviseert om hem met 32A af te zekeren.
Hij zou 2 kW via bypass kunnen leveren en dan daarbij (als daarvoor opdracht gegeven wordt) nog 3 kW uit de batterij extra kunnen leveren en dan op 5 kW totaal kunnen komen.Onbekend99 schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 12:00:
[...]
Begrijpen doe ik het nog niet. Stel ik koop een 4000 ac+ en koppel de 2kw omvormer die ik in mn schuurtje heb hangen op de pv ingang aan, dan zal deze 4000ac+ toch nooit 5kw output geven? Hooguit 4kw als hij maximaal ontlaadt lijkt mij.. of wat zie ik over het hoofd?
Lijkt me trouwens dat dit wel instelbaar zal zijn om te limiteren via software (aanname).
6 kWp solar | Zendure SF2400AC+ 16 kWh | Daikin Intergas Hybride 8kW | Tesla Model Y RWD 2023 | Fiat 500e 2014
sorry, ik ga uit van de informatie van Zendure zelf (ik heb in een eerdere post daar zeer uitgebreid op gereageerd) , en nee het is zeker geen afbranden van een product alleen het in de zo ver het nu bekend is in een juiste context te zetten.koboy schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 10:55:
[...]
Dat weet jij, dat weet ik. Die discussie hebben we al eens eerder gevoerd. Enige wat we weten over de PowerHub is een plaatje met wat rechthoekjes er op getekend en wat algemene product manager kreten.
Totdat we weten vanuit reviews en ervaringen (en teardowns) lijkt het mij beter om geen uitspraken te doen over wat de powerhub nou wel of niet kan. (*Kuch type B kuch*).
Als er geen fase draaiing bewaking in de powerhub zit is er alle reden om dat ding als echte 3 fase backup af te branden, maar op dit moment weten we over de PowerHub nog minder dan over de Mix. Dus graag nog even wachten met het klaarmaken van de brandstapel en het aansteken van de fakkels.
Met de laatste info van Zendure is het aspect voor de noodzaak van een aardlek-type B ook overbodig, een type A is dus voldoende.
Zelf vind ik het een prima product, alleen het kan geen dingen waarvoor het volgens mij ook nooit voor is bedoeld.
en het is inderdaad nog wachten op de de detail informatie door Zendure.
Dat kan @Taro denk ik wel vertellen? Hij heeft / had de 4000 AC+ al staan tenslotte?gast777 schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 12:16:
Lijkt me trouwens dat dit wel instelbaar zal zijn om te limiteren via software (aanname).
- Taro
- Niet online
Je kunt de max uitvoer, ook met de PV-IN AC uit, op 5000 Watt zetten:Onbekend99 schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 12:00:
[...]
Begrijpen doe ik het nog niet. Stel ik koop een 4000 ac+ en koppel de 2kw omvormer die ik in mn schuurtje heb hangen op de pv ingang aan, dan zal deze 4000ac+ toch nooit 5kw output geven? Hooguit 4kw als hij maximaal ontlaadt lijkt mij.. of wat zie ik over het hoofd?
:strip_exif()/f/image/zRk13V1RaIX0ZboKJbYZ2NE6.jpg?f=fotoalbum_large)
Je kunt daarnaast overtollige stroom verbieden om naar het net te gaan:
/f/image/Kieueoj4KuU4EngzkGxRP9sO.png?f=fotoalbum_large)
Ik vermoed dus, wil/kan het zelf niet testen, dat als de omvormer nog 1000+ Watt opwekt en je tegelijkertijd 4000 Watt output limit instelt, dat hij met 5000 Watt zal ontladen.
Wil je dat tot 4000 Watt limiteren dan kan dat vermoedelijk, 1000 Watt via PV-IN AC en 3000 Watt uit de accu, maar zorg er dan wel voor dat je elektrische installatie geschikt is voor 5000 Watt en daarmee dus een B32. Mocht er door een firmware upgrade, of ga je aansturen met Home Assistant, iets verkeerd gaan, dan wil je dat je elektrische installatie wel die 5000 Watt aankan ipv dat je het opmerkt omdat de vlammen uit je stopcontact slaan.
[ Voor 14% gewijzigd door Taro op 11-07-2026 14:27 ]
Een B32 zekering beschermt je niet tegen te hoge vermogens maar juist het omgekeerde.Taro schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 14:24:
[...]
Je kunt de max uitvoer, ook met de PV-IN AC uit, op 5000 Watt zetten:
[Afbeelding]
Je kunt daarnaast overtollige stroom verbieden om naar het net te gaan:
[Afbeelding]
Ik vermoed dus, wil/kan het zelf niet testen, dat als de omvormer nog 1000+ Watt opwekt en je tegelijkertijd 4000 Watt output limit instelt, dat hij met 5000 Watt zal ontladen.
Wil je dat tot 4000 Watt limiteren dan kan dat vermoedelijk, 1000 Watt via PV-IN AC en 3000 Watt uit de accu, maar zorg er dan wel voor dat je elektrische installatie geschikt is voor 5000 Watt en daarmee dus een B32. Mocht er door een firmware upgrade, of ga je aansturen met Home Assistant, iets verkeerd gaan, dan wil je dat je elektrische installatie wel die 5000 Watt aankan ipv dat je het opmerkt omdat de vlammen uit je stopcontact slaan.
Als je de boel met B32 afzekert en je afnamepunten in je huisinstallatie kunnen dat niet aan dan branden die eruit.
Dat voorkom je juist door minder zwaar af te zekeren, zodat de zekering eerder ingrijpt.
Dus als je besturing iets raars doet en je wilt daar problemen mee voorkomen dan moet je juist niet te zwaar afzekeren.
Een zekering moet afgestemd zijn op wat de afname punten aan kunnen en niet op wat een batterij of PV zou kunnen leveren dat laatste moet je in je besturing onder controle houden.
All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.
Klopt allemaal.robinh schreef op maandag 8 juni 2026 @ 08:50:
[...]
Beetje offtopic maar toevallig onlangs zelf uitgezocht en gebeld met de belastingdienst.
1) Wanneer je al eens aanspraak hierop gemaakt hebt voor de BTW op de zonnepanelen terug te vragen dan zit je nu in de KOR. Hier moet je je uitschrijven middels het Belastingaccount ondernemers. Je krijgt dan thuis een brief per wanneer je uitgeschreven bent. Een volgend kwartaal meestal.
2) Aanmelden als startende onderneming (niet ingeschreven in het Handelsregister)
Opgaaf Startende onderneming Zie daar ook het aankruisveld "thuisaccu". Ook als je al een ondernemer bent middels de zonnepanelen dan moet dit alsnog. Je krijgt dan geen 2e onderneming maar ze herkennen dat je die al hebt op het huidige BTW identificatienummer.
3) Nadat je uitgeschreven bent uit de KOR in dat tijdvak mag je de accu pas bestellen. De factuur moet op dezelfde naam staan als het energiecontract en dus de datum nadat je uit de KOR bent.
4) Je moet een dynamisch contract actief hebben op dezelfde naam als de factuur.
5) Enkel toegestaan om de BTW terug te vragen als je doet handelen. Dus dan mag je de opgeslagen energie niet gebruiken voor jezelf.
6) De accu moet een EMS hebben. Daar voldoet de Zendure Mix aan.
7) De volgende tijdvakken moet je aangeven hoeveel je hebt verdiend met het handelen. De BTW hierop moet je dan aangeven.
8 ) Uiteindelijk kun je weer gebruik maken van de KOR na een bepaalde periode.
Kortom best een gedoe om de BTW terug te vragen. En officieel mag je je opgeslagen energie dus niet zelf gebruiken. Dat is nogal een grijs gebied vind ik persoonlijk. Want hoe kun je dat aantonen als de zonnepanelen ook al hun werk doen door terug te leveren en je daar een vergoeding voor krijgt. Met bijvoorbeeld de Gielz integratie kun je het allebei doen.
Je kunt het jezelf echter wel ietsje makkelijker, niet leuker maken
Na opzegging KOR -> zoals je al aangeeft vanaf punt 3.
Je geeft vervolgens je BTW op. Je mag daarbij kiezen: per kwartaal of per jaar. Kies per jaar (je energieprovider geeft waarschijnlijk toch alleen 1 x per jaar - bij de eindafrekening - de BTW op). Dan hoef je maar 2 x in totaal de BTW op te geven: over restant 2026 en 2027. Per 2028 kun je weer in de KOR.
/edit: hierbij ga ik ervan uit dat je energiecontract loopt van 1/1 tot 1/1 het volgende jaar. Dat is natuurlijk niet altijd zo. Enige punt is dan contact opnemen met je energieprovider en een aanvullend BTW overzicht te vragen tot 1/1/2028.
/edit 2. Je mag wel je stroom privé gebruiken. Alleen moet je over het daardoor privé verbruikte de BTW terug betalen. Formeel gesproken.
[ Voor 7% gewijzigd door Tao op 13-07-2026 12:14 ]
nu snap ik die lui wel die naar Duitsland trekken wel, ongelovelijk, de slogan van de belastingsdienst zou eigenlijk moeten heten: leuker kunnen we het niet maken maar wel een stuk lastiger.Tao schreef op zondag 12 juli 2026 @ 13:41:
[...]
Klopt allemaal.
Je kunt het jezelf echter wel ietsje makkelijker, niet leuker maken
Na opzegging KOR -> zoals je al aangeeft vanaf punt 3.
Je geeft vervolgens je BTW op. Je mag daarbij kiezen: per kwartaal of per jaar. Kies per jaar (je energieprovider geeft waarschijnlijk toch alleen 1 x per jaar - bij de eindafrekening - de BTW op). Dan hoef je maar 2 x in totaal de BTW op te geven: over restant 2026 en 2027. Per 2028 kun je weer in de KOR.
/edit: hierbij ga ik ervan uit dat je energiecontract loopt van 1/1 tot 1/1 het volgende jaar. Dat is natuurlijk niet altijd zo. Enige punt is dan contact opnemen met je energieprovider en een aanvullend BTW overzicht te vragen tot 1/1/2028.
als je dan afvraagd wat dit papierwerk alleen al aan mankracht kost dat is waarschijnlijk meer dan die paar euro's aan BTW.
Ik mag toch hopen dat de WCD's en andere verbruikers in je woning apart zijn afgezekerd, meestal op 16A. De B32 (of 25) zal de invoeding vanuit de accu beperken en beschermt de kabel vanaf je zendure, de B16A richting je verbruikersgroep beschermt dan op zijn beurt weer de kabels naar je WCD's of verbruiker.Ben(V) schreef op zondag 12 juli 2026 @ 10:16:
[...]
Een B32 zekering beschermt je niet tegen te hoge vermogens maar juist het omgekeerde.
Als je de boel met B32 afzekert en je afnamepunten in je huisinstallatie kunnen dat niet aan dan branden die eruit.
Dat voorkom je juist door minder zwaar af te zekeren, zodat de zekering eerder ingrijpt.
Dan loop je wel tegen het feit aan dat de meeste kasten en aardlekschakelaars maar 40A aankunnen. In theorie kan je accu + PV dan 5KW leveren en het net nog eens ~6, daar ga je dan dus ruim overheen. Dat kan je oplossen door ofwel een remautomaat van 40A te plaatsen of door de kast, bedrading en aardlekschakelaars naar minimaal 63A te upgraden. Meestal het eerste dus. Daar loop je trouwens ook al tegenaan bij een accu of PV-omvormer met veel minder vermogen, een 16A PV/Accu + 25A vanaf het net is ook al 41 en dus net teveel.
All-electric.
Het wachten is op 24 september 2026 (Prinsjesdag). Er liggen plannen / een voorstel om thuisbatterijen onder het 0% BTW tarief te laten vallen. Net zoals dat eerder met zonnepanelen gebeurde. Dan zijn we van die stoethaspelarij ("gehannes") af.Jan-tweak schreef op zondag 12 juli 2026 @ 23:59:
[...]
nu snap ik die lui wel die naar Duitsland trekken wel, ongelovelijk, de slogan van de belastingdienst zou eigenlijk moeten heten: leuker kunnen we het niet maken maar wel een stuk lastiger.,
als je dan afvraagd wat dit papierwerk alleen al aan mankracht kost dat is waarschijnlijk meer dan die paar euro's aan BTW.
als ze dat nu zou lukken, dat zou m.b.t. aanschaf van een thuis-batterij wel weer iets gaan schelen. Maar eerst eens zien, ik vrees dat de Prinsjesgag eerder weer een gehaktdag gaat worden, m.a.w. hoe kunnen de de Nederlanders nog meer geld uit hun zakken gaan trekken.Tao schreef op maandag 13 juli 2026 @ 10:37:
[...]
Het wachten is op 24 september 2026 (Prinsjesdag). Er liggen plannen / een voorstel om thuisbatterijen onder het 0% BTW tarief te laten vallen. Net zoals dat eerder met zonnepanelen gebeurde. Dan zijn we van die stoethaspelarij ("gehannes") af.
[ Voor 6% gewijzigd door Jan-tweak op 13-07-2026 10:46 ]
Jan-tweak schreef op maandag 13 juli 2026 @ 10:45:
[...]
als ze dat nu zou lukken, dat zou m.b.t. aanschaf van een thuis-batterij wel weer iets gaan schelen. Maar eerst eens zien, ik vrees dat de Prinsjesgag eerder weer een gehaktdag gaat worden, m.a.w. hoe kunnen de de Nederlanders nog meer geld uit hun zakken gaan trekken.
Dat sowieso, gezien de hark-by-any-means-and-no-matter-the-consequences trend de laatste maanden.
Daarnaast veranderd er straks nog meer per 1-1:
- De chinese uitzondering op de exporttax voor batterijen (en PV) komt te vervallen. Dat betekend 9% exportbelasting voor de producenten. Nu al 3% per 1 april. De vraag is wat dat concreet met de prijzen doet.
- De nieuwe EU battery regulation gaat volledig in. O.a. extra regelgeving rondom transport, verpakking, recycling en een verplicht batterijpaspoort.
Het is dus maar zeer de vraag hoe de prijzen zich de komende tijd gaan ontwikkelen, reken maar niet op 21% verlaging. Als de BTW verlaging niet doorgaat of je geen moeite hebt met de huidige regeling dan kan het wel eens een beter idee zijn juist nog voor 1-1 te kopen.
[ Voor 33% gewijzigd door RonJ op 13-07-2026 11:17 ]
All-electric.
Zendure verkoopt zijn batterijen als plug-in batterij en die wordt dus standaard gelimiteerd op 800W waardoor je ze gewoon als stekker batterij kunt gebruiken.
Echter hebben de batterijen de technische mogelijkheid en capaciteit om meer te kunnen dan waar ze standaard voor verkocht worden.
Zendure waarschuwt er expliciet voor dat als je dat doet, je dat verantwoordelijk moet doen en vraagt zelfs een handtekening om hen te vrijwaarden voor wat jij zelf doet.
Kortom alles wat je noemt is niet het standaard gebruik maar je eigen aanpassingen waarvoor je dus zelf verantwoordelijk bent.
All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.
WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 400 ZZO= 10.8 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV - Homewizard producten zijn niet aan te raden
Dat ivm de hoogte van toch ruim 82 cm, krijg je lastig in de auto staand.
Hij werd hier rechtopstaand op een pallet geleverd. Maar lijkt me verder niet zon probleem, zo lang het niet urenlang is.Jan-tweak schreef op maandag 13 juli 2026 @ 20:40:
Even een vraag over het transporteren van de mix 4000, mag je deze ook op zijn zij liggend transporteren?
Dat ivm de hoogte van toch ruim 82 cm, krijg je lastig in de auto staand.
Ik krijg net een bericht dat de 2 x 4000 AC+ onderweg zijn. Besteld op 12 mei en gisteren 181KG aangemeld in Duisburg via Raben Logistics. Binnen enkele dagen geleverd, zal jullie up to date houden met de inhoud verpakking etc.
[ Voor 10% gewijzigd door robinh op 14-07-2026 10:13 ]
Audi A6 SB e-tron | 8300 Wp Enphase, Sunpower & Aiko | Wallbox Pulsar Pro | Zendure 4000 Mix AC+ | HA
Ik volg je eigenlijk niet helemaal, zou je dat willen toelichten, gewoon wat kreten over de schutting gooien maakt het volgens mij ook niet duidelijker.Cor_Mol schreef op maandag 13 juli 2026 @ 15:56:
Wel product de markt opgooien maar toelichten hoe e.a. werkt met behoorlijke documentatie, ho maar. Kabels om e.e.a. verantwoord op aparte groep aan te sluiten mag je ook zelf uitzoeken om te beginnen met afknippen stekker en maar hopen dat de stekker in het apparaat de permanente belasting wel aankan.
sorry, was het nu juist niet wel de bedoeling dat je een Mix 4000 AC+ met een B20 alamat 30mA type A kunt afzekeren?robinh schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 09:15:
Hier eindelijk witte rook! Die hoop ik althans niet te krijgen met 2 x B20 (Hager ADA920G) aarlekautomaat afgezekerd.
Dat is mooi, dus de bestellingen komen los.Ik krijg net een bericht dat de 2 x 4000 AC+ onderweg zijn. Besteld op 12 mei en gisteren verzonden vanaf BRT Bartolini(DPD). Binnen enkele dagen geleverd, zal jullie up to date houden met de inhoud verpakking etc.
@Jan-tweak zie het bericht dat je zelf hebt gelikedmarinadus schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 12:16:
Eindelijk .... Een heldere reactie vanuit Zendure
Geachte klant,
Dank u voor uw bericht.
De Zendure Mix 4000 AC+ maakt gebruik van een elektrische isolatietopologie die voldoet aan de IEC 62477-norm, waarbij een hoogfrequente transformator met versterkte isolatie wordt toegepast.
Omdat de gelijkstroomzijde van de batterij en de wisselstroomzijde van het elektriciteitsnet zowel fysiek als elektrisch van elkaar zijn geïsoleerd, is het technisch niet mogelijk dat een vloeiende gelijkstroomfoutstroom naar het wisselstroomnet lekt.
Volgens de Europese en Nederlandse elektrische installatienormen is een aanvullende 6 mA DC-beveiliging voor ons systeem daarom niet vereist. Tijdens de installatie zorgt het gebruik van een standaard type A aardlekschakelaar (RCD) voor een veilige werking en volledige naleving van de voorschriften.
U hoeft voor dit systeem geen dure type B aardlekautomaat (RCBO) te installeren. Op basis van de bovenstaande technische eigenschappen zijn de door u genoemde extra installatiekosten voor een volledig conforme installatie niet noodzakelijk.
Bedankt voor uw begrip en ondersteuning. Mocht u nog vragen hebben, neem dan gerust contact met ons op. Wij helpen u graag verder.
Met vriendelijke groet,Zendure Support Team
Nee ik ga dus zeker geen dure type B installeren. Natuurlijk voor de rest alles afmonteren zoals het hoort. Alles met 6mm2 gewoon omdat het kan, en met aderhulseinden op de draad direct op de automaat welke per fase is aangesloten.
Audi A6 SB e-tron | 8300 Wp Enphase, Sunpower & Aiko | Wallbox Pulsar Pro | Zendure 4000 Mix AC+ | HA
mogelijk dat je wat gemist hebt, maar ondertussen is door aanvullende informatie vanuit Zendure ook duidelijk geworden dat een dure Type B aardlekbeveiliging niet meer nodig is en je mag gewoon de standaard type A aardlekbeveiliging toepassen. Mogelijk dat ik daar nog niet genoeg duidelijk in geweest ben.robinh schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 09:39:
[...]
@Jan-tweak zie het bericht dat je zelf hebt geliked
Nee ik ga dus zeker geen dure type B installeren. Natuurlijk voor de rest alles afmonteren zoals het hoort. Alles met 6mm2 gewoon omdat het kan, en met aderhulseinden op de draad direct op de automaat welke per fase is aangesloten.
[ Voor 5% gewijzigd door Jan-tweak op 14-07-2026 10:40 ]
Zag jij ook direct na de bestelling al een melding via Cashback XL?marinadus schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 07:45:
Oh en mijn cashback van de Zendure is net bevestigd, toch lekker 😄
Hier een 3000 AC+ besteld maar zie nog niks.
Ik heb 3x SolarFlow 4000 Mix AC+ besteld.
Ik ga me dus ook aanmelden voor de PowerHub.
Ik heb een Enphase systeem liggen met 24x365Wp (dus vermogen is te hoog om direct aan te sluiten op de Mix.
3 Fase huisaansluiting, en 3 grote stroomverbruikers (Kookplaat/Airco/Autolader)
Wat ik hoop te kunnen doen: Zoals de PowerHub beloofd een 'Back-up voor het hele huis met zonne-black-start'
In de ideale wereld zorgt die PowerHub ervoor dat ik volledig in eiland modus kan draaien, maar ik begrijp volgens mij voldoende door alle posts dat het onwaarschijnlijk is dat de PowerHub dat makkelijk gaat maken omdat de fasen dan niet goed gaan lopen.
Gezien de prijs vind ik onderstaande ook acceptabel:
- Volledige backup van het mijn huis, maar wanneer de stroom uitvalt alleen gebruik maken van het noodzakelijke (koelkasten/lampen/TV, dat werk)
- Geen onderbreking in de normale werking wanneer er wel netspanning is.
Kan ik redelijkerwijs verwachten dat dat wel gaat kunnen?
De reden dat ik het vraag is omdat ik zojuist bevestiging heb gekregen dat mijn bestelling onderweg is en wanneer dat echt onmogelijk blijkt te zijn, kan ik nog besluiten alles terug te sturen.
Het is alweer even geleden, maar in mijn herinnering was het vrijwel meteen geregistreerd en het geld heb ik ruim een week geleden al ontvangen.BasvanS schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 13:40:
[...]
Zag jij ook direct na de bestelling al een melding via Cashback XL?
Met de genoemde 3 mix 4000 en de powerhub kun je prima je 1-fase apparatuur op noodstroom laten lopen. Dus je kookplaat, verlichting en alles wat met normale stekkers is verbonden zou geen probleem moeten worden, hoe lang dat kan heeft met name te maken hoe vol je thuis-batterijen nog waren ten tijde van de stroomstoring.thesimpletruth schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 15:07:
Ik heb al eindeloos lang zitten lezen, maar kom er niet helemaal uit, dus vandaar dat ik een wellicht overbodige vraag stel:
Ik heb 3x SolarFlow 4000 Mix AC+ besteld.
Ik ga me dus ook aanmelden voor de PowerHub.
Ik heb een Enphase systeem liggen met 24x365Wp (dus vermogen is te hoog om direct aan te sluiten op de Mix.
3 Fase huisaansluiting, en 3 grote stroomverbruikers (Kookplaat/Airco/Autolader)
Wat ik hoop te kunnen doen: Zoals de PowerHub beloofd een 'Back-up voor het hele huis met zonne-black-start'
In de ideale wereld zorgt die PowerHub ervoor dat ik volledig in eiland modus kan draaien, maar ik begrijp volgens mij voldoende door alle posts dat het onwaarschijnlijk is dat de PowerHub dat makkelijk gaat maken omdat de fasen dan niet goed gaan lopen.
Gezien de prijs vind ik onderstaande ook acceptabel:
- Volledige backup van het mijn huis, maar wanneer de stroom uitvalt alleen gebruik maken van het noodzakelijke (koelkasten/lampen/TV, dat werk)
- Geen onderbreking in de normale werking wanneer er wel netspanning is.
Kan ik redelijkerwijs verwachten dat dat wel gaat kunnen?
De enige uitzondering zullen je echte krachtstroom verbruikers zijn waarbij er een faseschuiving tussen de fases noodzakelijk is ( = draaistroom ), de vraag is of je in een noodsituatie die dan ook nodig moet hebben, zover je deze al zou hebben.
Bv je laadpaal zal vermoedelijk wel nog op 1-fase gaan werken, dus voor nood om de auto naar een bv een snellader te krijgen zal ook geen probleem geven.
De reden dat ik het vraag is omdat ik zojuist bevestiging heb gekregen dat mijn bestelling onderweg is en wanneer dat echt onmogelijk blijkt te zijn, kan ik nog besluiten alles terug te sturen.
Ik dezelfde dag (16-5) een mail van cashbackxl en op 7 juli een mail van goedkeuring.BasvanS schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 13:40:
[...]
Op dit punt is nog een boel onduidelijk onder andere omdat er nog een hoop documentatie voor ons niet beschikbaar is. Zendure heeft nog niet expliciet duidelijk gemaakt of krachtstroom met dus de juiste fase-draaiing bewaking aanwezig is. Pessimisten zoals @Jan-tweak zeggen dan "dat kan de Powerhub dus niet", ikzelf ben van het type "laten we de documentatie en implementatie afwachten".thesimpletruth schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 15:07:
[...]
[...]
Laat ons weten hoe alles bevalt als het allemaal hangt! (En wat de uitkomst is van de 3 fase: echt of nep...)
mijn verwachting is dat je met een powerhub een prima instrument hebt om automatisch te schakelen bij een netuitval, het probleem wat je met 3 afzondelijke batterijen hebt dat deze niet over een correcte 120gr. faseverschuiving tot elkaar kunnen bezitten, en tijdens de introductie van de powerhub is daar ook nooit sprake van geweest.koboy schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 21:44:
[...]
Op dit punt is nog een boel onduidelijk onder andere omdat er nog een hoop documentatie voor ons niet beschikbaar is. Zendure heeft nog niet expliciet duidelijk gemaakt of krachtstroom met dus de juiste fase-draaiing bewaking aanwezig is. Pessimisten zoals @Jan-tweak zeggen dan "dat kan de Powerhub dus niet", ikzelf ben van het type "laten we de documentatie en implementatie afwachten".
sterker nog, waarschijnlijk is dat voor 98% van de situaties ook volledig onbelangrijk, omdat dit alleen voor apparatuur van toepassing is die op draaistroom/krachtstroom 400V draait. De overige apparatuur die standaard op 1-fase draait (230V) zal gewoon blijven werken, ongeacht op welke fase een toestel is aangesloten.
De Zendure Mix 4000 leveren echter alleen 230V.
Tijdens normaal netstroom echter zorgt de sync. van het net op L1, L2 en L3 automatisch voor deze juiste faseverschuiving, dan is het totaal geen probleem.
Alleen bij een netuitval ontbreekt de sync vanuit het net en is deze dus niet meer gegarandeerd.
je krijgt 3 afzondelijke fases die een spanning van 230V geven, echter een 400V in noodstroom zal zeer vermoedelijk niet mogelijk zijn omdat een aansturing (sync) t.o.v. de 3 fases ontbreekt.Laat ons weten hoe alles bevalt als het allemaal hangt! (En wat de uitkomst is van de 3 fase: echt of nep...)
de vraag is echter of dat een echt probleem is? want voor de standaard 230V apparatuur heeft dat dus geen enkele uitwerking.
[ Voor 9% gewijzigd door Jan-tweak op 15-07-2026 23:45 ]
klopt, dus dat knippen hoeft bij een Mix 4000 niet meer, echter de Mix 4000 wordt nog steeds met stekker op de powerhub aangesloten.stopie schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 22:52:
Ik lees vaak de opmerking "stekker eraf knippen". In de handleiding SolarFlow_4000_Mix_Pro_SolarFlow_4000_Mix_AC__User_Manual_EN_FR_20260526 lees ik dat er AC On-Grid Hardwire Terminal wordt meegeleverd. Oftewel het lijkt erop dat n.a.v. feedback van de pre-testers er ook verbeteringen zijn doorgevoerd.
Wij hebben zelf een inductiefornuis, dus kookplaat, 2 ovens en een grill. Deze is ook 3 fase aangesloten, maar stiekem zijn dit verschillende 1 fase apparaten die elke op een andere fase elektriciteit pakken als je ze aan zet.Jan-tweak schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 20:45:
[...]
Met de genoemde 3 mix 4000 en de powerhub kun je prima je 1-fase apparatuur op noodstroom laten lopen. Dus je kookplaat, verlichting en alles wat met normale stekkers is verbonden zou geen probleem moeten worden, hoe lang dat kan heeft met name te maken hoe vol je thuis-batterijen nog waren ten tijde van de stroomstoring.
De enige uitzondering zullen je echte krachtstroom verbruikers zijn waarbij er een faseschuiving tussen de fases noodzakelijk is ( = draaistroom ), de vraag is of je in een noodsituatie die dan ook nodig moet hebben, zover je deze al zou hebben.
Bv je laadpaal zal vermoedelijk wel nog op 1-fase gaan werken, dus voor nood om de auto naar een bv een snellader te krijgen zal ook geen probleem geven.
[...]
Oké, dus heb je daar dan ook geen last van, gaat gewoon werken, alleen zou zelf moeten afvragen of je die tijdens een stroomstoring wel zou moeten gebruiken. Ik zou dat tot het echt minimaal noodzakelijk beperken.Martien schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 08:21:
[...]
Wij hebben zelf een inductiefornuis, dus kookplaat, 2 ovens en een grill. Deze is ook 3 fase aangesloten, maar stiekem zijn dit verschillende 1 fase apparaten die elke op een andere fase elektriciteit pakken als je ze aan zet.
dat had ik gezien, ben erg benieuwd naar de pre-testresultaten.Jan-tweak schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 23:42:
[...]
klopt, dus dat knippen hoeft bij een Mix 4000 niet meer, echter de Mix 4000 wordt nog steeds met stekker op de powerhub aangesloten.
Verder ben ik benieuwd hoe 'slim' de PVin optie is. Gaat deze dynamische regelen of is het aan/uit op basis van de energieprijs.
Hopelijk krijg ik komende week ook ergens een mailtje met de opmerking je MIX's komen er aan.
Die 120 graden zouden ze prima in de software op kunnen lossen, victron en andere concurrenten kunnen dat ook met 3 afzonderlijke omvormers.Jan-tweak schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 23:39:
[...]
je krijgt 3 afzondelijke fases die een spanning van 230V geven, echter een 400V in noodstroom zal zeer vermoedelijk niet mogelijk zijn omdat een aansturing (sync) t.o.v. de 3 fases ontbreekt.
de vraag is echter of dat een echt probleem is? want voor de standaard 230V apparatuur heeft dat dus geen enkele uitwerking.
Maar idd, de meeste "3-fase" of "krachtstroom" apparatuur is dat eigenlijk helemaal niet en zijn niet afhankelijk van de onderlinge frequentieshift. E.g. voor wat ik hier aan 3-fase spul heb, de autoladers, kookplaat, warmtepomp backup element is dat allemaal geen ding, dat zijn niets meer dan parallel gezekerde 230V verbruikers. Wat dan wel een ding wordt is de belasting op je neutraal draad. Als er geen nette verschuiving meer is kan de stroom daarin nog wel eens behoorlijk gaan oplopen. Alleen dat zou al een belangrijke reden moeten zijn voor Zendure om toch softwarematig de faseverschuiving een beetje rond die 120 graden te houden.
All-electric.
Ik neem aan dat als ze dat wel doen, ze dat wel geadverteerd zouden hebben.
Geen fase verschuiving is echt een No-Go, daar is je huisinstallatie niet op berekent en zul je de nul draden volledig overbelasten.
Die nul draad word namelijk niet beveiligd door standaard automaten.
Het is dan ook volkomen verboden om zoiets te doen.
Als je dat toch doet moet je de boel zo kunnen inregelen dat de totale afname van alle fasen samen niet boven de 25A uitkomt en dat is niet simpel want als de afname te hoog wordt kan zo'n regeling enkel een of meerdere(of alle) fase afschakelen want er is niet zoiets als minder vermogen afnemen omdat dan de spanning terugvallen
En hoe zou dat dan zitten met de 3-fase omvormer waar mijn panelen aan hangen? Gaat die dat leuk vinden?RonJ schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 11:20:
[...]
Die 120 graden zouden ze prima in de software op kunnen lossen, victron en andere concurrenten kunnen dat ook met 3 afzonderlijke omvormers.
Maar idd, de meeste "3-fase" of "krachtstroom" apparatuur is dat eigenlijk helemaal niet en zijn niet afhankelijk van de onderlinge frequentieshift. E.g. voor wat ik hier aan 3-fase spul heb, de autoladers, kookplaat, warmtepomp backup element is dat allemaal geen ding, dat zijn niets meer dan parallel gezekerde 230V verbruikers. Wat dan wel een ding wordt is de belasting op je neutraal draad. Als er geen nette verschuiving meer is kan de stroom daarin nog wel eens behoorlijk gaan oplopen. Alleen dat zou al een belangrijke reden moeten zijn voor Zendure om toch softwarematig de faseverschuiving een beetje rond die 120 graden te houden.
Als je PV omvormer wel geschikt is voor eiland mode dan kunnen de Zendure's daarmee syncen en heb je wel een nette fase verschuiving.
Kunnen de Zendure's wel de fase verschuiving verzorgen dan zal de PV omvormer daar gewoon op syncen per fase.
De powerhub is nog niet uit, dus we gaan het zien. Lijkt mij iig een vrij waardeloos ding als ie dit niet zou kunnen, en zoals je hieronder stelt kan het bij gebruik van de features waar ze wél over communiceren anders flink fout gaan met de stroom door de nul, tot wel 65A.Ben(V) schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 11:42:
Met drie verschillende omvormers heb je minimaal een soort van onderlinge koppeling nodig om die 120 graden fase verschuiving te realiseren en ik zie nergens dat Zendure dat ook doet.
Ik neem aan dat als ze dat wel doen, ze dat wel geadverteerd zouden hebben.
De implementatie hiervan is ook niet al te moeilijk, die dingen hebben al communicatie met de powerhub en er moet al een logica aanwezig zijn om wanneer na netuitval het net terugkomt de frequentie van de noodstroomuitgang weer langzaam terug naar die van het net te dirigeren alvorens de boel weer door te verbinden. Het enige verschil is dat je een kunstmatig tijd-target meegeeft ipv die van het net.
Dat is wat ik zeg, zonder de boel rond de 120 graden uit elkaar te houden tellen de nulstromen op.Geen fase verschuiving is echt een No-Go, daar is je huisinstallatie niet op berekent en zul je de nul draden volledig overbelasten.
Die nul draad word namelijk niet beveiligd door standaard automaten.
Het is dan ook volkomen verboden om zoiets te doen.
Dat kan niet idd en bovendien adverteren ze met 3680 (of zelfs het dubbele voor een korte periode) per mix 4K inverter, dus dat moeten ze dan ook kunnen leveren. Ik zie dus niet hoe ze de powerhub met 2-3 mix inverters in een 3-fase installatie gaan draaien zonder een feature om off-grid de faseverschuiving te managen.Als je dat toch doet moet je de boel zo kunnen inregelen dat de totale afname van alle fasen samen niet boven de 25A uitkomt en dat is niet simpel want als de afname te hoog wordt kan zo'n regeling enkel een of meerdere(of alle) fase afschakelen want er is niet zoiets als minder vermogen afnemen omdat dan de spanning terugvallen
All-electric.
Dat kan alleen, zoals @Ben(V) ook stelt, als ze off-grid de faseverschuiving over 3 mix inverters kunnen regelen. Anders is het alleen mogelijk met 3 losse 1-fase omvormers.ppaulv schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 11:42:
[...]
En hoe zou dat dan zitten met de 3-fase omvormer waar mijn panelen aan hangen? Gaat die dat leuk vinden?
All-electric.
Vanaf zo'n 23 minuten kun je naar de benodige configuratie nodig is voor die drie fasen configuratie
YouTube: Victron ombouwen van 1 naar 3 fase (stap 2) mét noodstroom functionaliteit
EensJan-tweak schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 08:27:
[...]
Oké, dus heb je daar dan ook geen last van, gaat gewoon werken, alleen zou zelf moeten afvragen of je die tijdens een stroomstoring wel zou moeten gebruiken. Ik zou dat tot het echt minimaal noodzakelijk beperken.
Als ik zie wat mensen hier investeren in de Zendure oplossing met meerdere mix units dan zou ik zeker naar deze oplossingen gaan kijken van Victron, bewezen hollandse techniek en de prijzen vielen mij mee.Ben(V) schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 11:53:
Hier een aardig filmpje wat er allemaal bij komt kijken bij een victron systeem om dit goed te laten werken.
Vanaf zo'n 23 minuten kun je naar de benodige configuratie nodig is voor die drie fasen configuratie
YouTube: Victron ombouwen van 1 naar 3 fase (stap 2) mét noodstroom functionaliteit
Kan ik ook daar 24kWh opslag, 12kW laden / ontladen en (als het goed is full back up met de Powerhub 3 fase) krijgen voor €4800 €5800 netto?Spekkie99 schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 13:08:
[...]
Als ik zie wat mensen hier investeren in de Zendure oplossing met meerdere mix units dan zou ik zeker naar deze oplossingen gaan kijken van Victron, bewezen hollandse techniek en de prijzen vielen mij mee.
Weet niet hoe de prijzen nu zijn, maar ik heb hier begin vorig jaar naar gekeken en toen kwam ik met Victron op zo’n 12k uit (met 15kwh aan accu’s).Getverdemme schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 13:16:
[...]
Kan ik ook daar 24kWh opslag, 12kW laden / ontladen en (als het goed is full back up met de Powerhub 3 fase) krijgen voor €4800?
Dus ik ben ook wel redelijk overtuigd dat Zendure veel betaalbaarder is en ook flexibeler
Ik overweeg de aanschaf van een Zendure SolarFlow 4000 Mix AC+, niet om energie te verhandelen, maar om mijn opgewekte stroom zoveel mogelijk zelf te verbruiken.
Mijn situatie
- Woning met 1-fase 35A-aansluiting (groepenkast is niet 3-fase-klaar).
- 14 zonnepanelen van 400 W (Zonneplan) met een Zonneplan One (SAJ)-omvormer op zolder.
- Thuiswerkend, veel gamen en een home-server met Home Assistant (sinds kort in gebruik).
- Sluipverbruik: ~220 W
- Werk/Gamen: 700–900 W
- Pieken: 2–3,5 kW (bijv. wasmachine/vaatwasser)
- Geen inductiekookplaat, laadpaal of warmtepomp.
Mijn plan en vragen
Ik wil een batterij aansluiten (keuze voor Zendure omdat deze goed integreert met Home Assistant). Een elektricien heeft om meer specificaties gevraagd, dus ik zoek advies.
1. Aansluiting via kruipruimte
Ik overweeg een extra groep voor de batterij, die ik via de kruipruimte wil aansluiten op een buitenstopcontact aan de achtergevel. Zo kan ik de batterij (onder een afdakje) buiten plaatsen.
- Is dit überhaupt een goed idee?
- Lekstroom: Ik begrijp dat hier rekening mee moet worden gehouden, maar de batterij voldoet aan de regelgeving en kan met een type A-aardlekschakelaar worden beveiligd.
2. Vermogen en groepgrootte
- Ik snap dat ik niet het volledige vermogen van 4000 W kan benuttigen op 1-fase.
- Als de 3000 Mix uitbreidbaar was, had ik die gekozen. Als ik de 4000 Mix limiteer tot 3500 W, is dan een 16A-groep voldoende?
3. CT-klem
- Kan ik de CT-klem door de kruipruimte trekken naar de achtergevel?
- Is hiervoor een buiten-RJ45-aansluiting nodig?
4. Geluid
Maakt de Zendure SolarFlow 4000 Mix AC+ een hoogfrequent geluid, zoals bij sommige andere apparaten met dergelijke spanning het geval is?
Alvast bedankt voor jullie inzichten!
De broncode van de officiële integratie lijkt support te hebben voor de Mix serie, maar misschien toch niet helemaal?
Iemand anders al succesvol de officiële integratie aan de praat gekregen met een Mix accu?
Volledig mee eens, en laten we eerlijk zijn, hoe vaak heb je een stroomstoring? Ik had dit jaar de eerste in jaren. En die kwam ik zelfs met mijn kleine Zendure 2400AC prima door, koelkast en vriezer even omzetten. En voor de avond hadden we weer stroom.Martien schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 13:21:
[...]
Weet niet hoe de prijzen nu zijn, maar ik heb hier begin vorig jaar naar gekeken en toen kwam ik met Victron op zo’n 12k uit (met 15kwh aan accu’s).
Dus ik ben ook wel redelijk overtuigd dat Zendure veel betaalbaarder is en ook flexibeler
Plus was weer eens een reden om naar de frituur te gaan.
En de vorige kwam door de glaskabelboer die geen klic melding kon lezen.
[ Voor 15% gewijzigd door Jan-tweak op 16-07-2026 13:38 ]
Buiten zou moeten kunnen zolang hij niet in regen of direct zonlicht staat. In de winter zou dit evt wat extra stroom kunnen kosten voor de ingebouwde verwarming van de batterij. Als je een garage of schuur hebt zou dat wel de voorkeur hebben.ArisB schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 13:23:
1. Aansluiting via kruipruimte
Ik overweeg een extra groep voor de batterij, die ik via de kruipruimte wil aansluiten op een buitenstopcontact aan de achtergevel. Zo kan ik de batterij (onder een afdakje) buiten plaatsen.
- Is dit überhaupt een goed idee?
- Lekstroom: Ik begrijp dat hier rekening mee moet worden gehouden, maar de batterij voldoet aan de regelgeving en kan met een type A-aardlekschakelaar worden beveiligd.
Als je een minimaal 4mm2 bekabeling naar de Zendure legt, kun je die in de meterkast gerust afzekeren met een B20 aardlekautomaat (type A). Dan kun je gewoon de max 4000 Watt gebruiken.2. Vermogen en groepgrootte
- Ik snap dat ik niet het volledige vermogen van 4000 W kan benuttigen op 1-fase.
- Als de 3000 Mix uitbreidbaar was, had ik die gekozen. Als ik de 4000 Mix limiteer tot 3500 W, is dan een 16A-groep voldoende?
Naast de stroomkabel naar de Zendure kun je 2x een ethernet kabel (RJ45) trekken naar de Zendure (neem een shielded S/FTP kabel als die langs de stroomkabel loopt). Een voor het LAN netwerk en de andere voor eventueel een RS485 seriële verbinding naar een Zendure Smart 3CT-S/1CT-S in de meterkast.3. CT-klem
- Kan ik de CT-klem door de kruipruimte trekken naar de achtergevel?
- Is hiervoor een buiten-RJ45-aansluiting nodig?
Dit kan een gebruiker van de MIX serie beantwoorden. In ieder geval hoor ik uit mijn SF2400AC en SF2400AC+ geen noemenswaardig geluid. Hooguit de fan iets en een relais schakelen af en toe. Ik hoor zeker geen hoogfrequent geluid/pieptoon.4. Geluid
Maakt de Zendure SolarFlow 4000 Mix AC+ een hoogfrequent geluid, zoals bij sommige andere apparaten met dergelijke spanning het geval is?
Alvast bedankt voor jullie inzichten!
6 kWp solar | Zendure SF2400AC+ 16 kWh | Daikin Intergas Hybride 8kW | Tesla Model Y RWD 2023 | Fiat 500e 2014
De specificaties van het powerhub zijn nog niet eens bekend. Maar het is aan ieder om het verschil in prijs te beoordelen.Getverdemme schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 13:16:
[...]
Kan ik ook daar 24kWh opslag, 12kW laden / ontladen en (als het goed is full back up met de Powerhub 3 fase) krijgen voor €4800 netto?
Daar wordt wel mee geadverteerd, maar goed daarom zeg ik ook als het goed is. Ook is zoals eerder aangegeven full backup een luxe, zovaak komt het niet voor in Nederland en duurt het ook nooit langer dan een uur. Zelfs zonder de Powerhub is €4800 €5800 nog steeds een nette prijs voor 24kWh, goed vermogen, flexibiliteit en integratie in home assistant. Even snel gekeken zit je voor Victron minimaal op het dubbele, dus ik snap heel goed dat mensen Zendure aanschaffen. We blijven tenslotte nederlanders.Spekkie99 schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 14:11:
[...]
De specificaties van het powerhub zijn nog niet eens bekend. Maar het is aan ieder om het verschil in prijs te beoordelen.
Jemig wat een hoop werk zeg! Een paar muisklikken om 3 fase te selecteren en daarna drie omvormers aan 3 fasen toewijzen.Ben(V) schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 11:53:
Hier een aardig filmpje wat er allemaal bij komt kijken bij een victron systeem om dit goed te laten werken.
De bulk van het werk zit in het configureren van de drie omvormers wat bij Victron wat meer voeten in aarde heeft dan bij Zendure omdat je letterlijk alles kan instellen/aanpassen.
Zendure zegt dat er een lokale HEMS draait in de Powerhub. Technisch gezien is er op die presentatie helemaal niets gezegd, en de documentatie is nog niet beschikbaar. Nu al roepen dat de Powerhub geen bewaking van de fase draaiing kan doen is voorbarig en naar mijn mening onverantwoord. Twijfels hebben is prima, maar roep dan gewoon dat we het nog niet weten en de documentatie en testen moeten afwachten.
Zullen we de fakkels en hooivorken nog even opgeborgen houden tot de heks gewogen is? Het enige wat je daarvoor nodig hebt is een grote balans en een eend
Hoe kom jij eigenlijk aan 4800 netto? welke modules heb je hiervoor genomen?Getverdemme schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 13:16:
[...]
Kan ik ook daar 24kWh opslag, 12kW laden / ontladen en (als het goed is full back up met de Powerhub 3 fase) krijgen voor €4800 netto?
Een Zendure mix setje van 24kwh voor 4800,- euro! waar vind je dat?Getverdemme schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 14:31:
[...]
Daar wordt wel mee geadverteerd, maar goed daarom zeg ik ook als het goed is. Ook is zoals eerder aangegeven full backup een luxe, zovaak komt het niet voor in Nederland en duurt het ook nooit langer dan een uur. Zelfs zonder de Powerhub is €4800 nog steeds een nette prijs voor 24kWh, goed vermogen, flexibiliteit en integratie in home assistant. Even snel gekeken zit je voor Victron minimaal op het dubbele, dus ik snap heel goed dat mensen Zendure aanschaffen. We blijven tenslotte nederlanders.
Erg vaak is een stroomstoring nog niet voorgekomen in Nederland maar met de huidige ontwikkelingen in de wereld is de kans wel reëel dat het in de toekomst vaker en langer zal voorkomen. en hoe leuk is het om in de zomermaanden de hoofdschakelaar uit te kunnen zetten en de gehele woning een half jaar off-grid te kunnen laten draaien.
[ Voor 8% gewijzigd door Sted74 op 16-07-2026 14:51 ]
Ik heb 2x de 4000 AC+ en 1x de Mix pro besteld. De prijs is na kortingen (€120 op de AC+ en €145 op de pro) BTW Terug en cashback van de creditcard (5%). Zie alleen wel dat ik €5800 bedoel, ik zal de andere reacties even bijwerken (nog steeds nette prijs, daar niet van).legalr schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 14:43:
[...]
Hoe kom jij eigenlijk aan 4800 netto? welke modules heb je hiervoor genomen?
Ja klopt, maar moest het even in perspectief brengen in verhouding tot de Victron. De unique selling point van de Zendure is ook niet de full back up. Ik verwacht tevens wel dat de Powerhub daar voor kan gaan zorgen, mag je toch wel verwachten van een product van €900Sted74 schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 14:44:
[...]
Een Zendure mix setje van 24kwh voor 4800,- euro! waar vind je dat?
Erg vaak is een stroomstoring nog niet voorgekomen in Nederland maar met de huidige ontwikkelingen in de wereld is de kans wel reëel dat het in de toekomst vaker en langer zal voorkomen. en hoe leuk is het om in de zomermaanden de hoofdschakelaar uit te kunnen zetten en de gehele woning een half jaar off-grid te kunnen laten draaien.
Niemand roept dat de powerhub geen fasedraaing kan regelen, er wordt enkel gezegd dat Zendure (net als met veel dingen) geen enkel duidlijkheid daarover heeft gegeven.koboy schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 14:38:
[...]
Jemig wat een hoop werk zeg! Een paar muisklikken om 3 fase te selecteren en daarna drie omvormers aan 3 fasen toewijzen.
De bulk van het werk zit in het configureren van de drie omvormers wat bij Victron wat meer voeten in aarde heeft dan bij Zendure omdat je letterlijk alles kan instellen/aanpassen.
Zendure zegt dat er een lokale HEMS draait in de Powerhub. Technisch gezien is er op die presentatie helemaal niets gezegd, en de documentatie is nog niet beschikbaar. Nu al roepen dat de Powerhub geen bewaking van de fase draaiing kan doen is voorbarig en naar mijn mening onverantwoord. Twijfels hebben is prima, maar roep dan gewoon dat we het nog niet weten en de documentatie en testen moeten afwachten.
Zullen we de fakkels en hooivorken nog even opgeborgen houden tot de heks gewogen is? Het enige wat je daarvoor nodig hebt is een grote balans en een eend
En verder gaat het erover dat die fase draaiing noodzakelijk is wil je drie batterijen op drie verschillende fasen kunnen aansluiten.
Dus waar jij die hooivorken ziet is mij niet duidelijk tenzij je doelt op de gebrekkige(ontbrekende) documentatie van Zendure over die powerhub..
De losse stekker aangesloten met eigen aderhulseinden (HAUPA Adereindhuls Iso 6 mm² geel, 100 stuks kopen! | HORNBACH) op een 3 x 6mm2 neopreenkabel (Neopreen kabel H07RN-F 3x6mm² per meter | Elektramat). Deze voelen net wat degelijker dan de standaard. Beide afgemonteerd op aparte fase op een B20 automaat op de onderverdeler in de garage welke ook met 6mm gevoed wordt. Zonnepanelen nog niet aangesloten direct, in een later stadium wellicht als alles werkt en ook de Powerhub 3fase binnnen is.
Momenteel bezig met de installatie in HA.
Erg handig dat je tijdens de installatie gewoon kan rollen met de machines op de wieltjes. De gaten in de muur worden later gebruikt als ventilatie als dat nodig is.
:strip_exif()/f/image/3mWz6JdXgLh4Q5vZREzhEaA4.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/3Uk9LmdLqe5UysGg7dWlxpCB.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/onNH7HuXMzVTxzlE4HTUtY3P.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 9% gewijzigd door robinh op 17-07-2026 07:24 ]
Laat ik even twee punten aanstippen:Ben(V) schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 15:10:
[...]
Niemand roept dat de powerhub geen fasedraaing kan regelen, er wordt enkel gezegd dat Zendure (net als met veel dingen) geen enkel duidlijkheid daarover heeft gegeven.
En verder gaat het erover dat die fase draaiing noodzakelijk is wil je drie batterijen op drie verschillende fasen kunnen aansluiten.
Dus waar jij die hooivorken ziet is mij niet duidelijk tenzij je doelt op de gebrekkige(ontbrekende) documentatie van Zendure over die powerhub..
1. De stroom door de nul. Helemaal mee eens, maar ook afhankelijk van punt 2. Daarnaast is het ook van belang dat je realistisch naar het probleem lijkt: in het ergste geval tellen alle lasten (zowel laden als ontladen) op. Zaak is dan om onder de 40A te blijven, dus totaal onder de ruim 9000W.
2. De hooivorken: jijzelf bent iets minder stellig dan Jan, maar we hebben het over een product dat in pre-order status is. Nog geen documentatie beschikbaar, en zowiezo alleen beschikbaar via een installateur. Ja de documentatie zou ondertussen wel beschikbaar moeten zijn voor minimaal de installateur, maar daar hebben wij geen zicht op. Jan roept: "zendure zegt niet dat hij het doet, dus doet hij het niet", jij roept: "bewaking van de fase draaiing is erg ingewikkeld, doet hij waarschijnlijk niet". Beide uitspraken hebben er al voor gezorgd dat een flink deel van de minder electrotechnisch onderlegde hier denkt dat er geen bewaking van de fase draaiing is. Omdat dit nog niet zeker is, blijf ik daar ook tegenin gaan en het stuk onzekerheid benadrukken. Zeker omdat tweakers (forum) linkjes altijd hoog scoren bij Google.
Ik ben benieuwd hoe dat je af gaat, bij mij kan de officiële Home Assistant integratie geen apparaten vinden. Ook niet na firmware update, dan wel herstarten, HEMS aan/uit.
De API van de productie modellen is anders dan het pre-productie model. Zie jij mogelijkheid om deze aansturing te proberen? https://github.com/Gielz1...-zenSDK/tree/Next-releaserolf-smit schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 15:51:
[...]
Ik ben benieuwd hoe dat je af gaat, bij mij kan de officiële Home Assistant integratie geen apparaten vinden. Ook niet na firmware update, dan wel herstarten, HEMS aan/uit.
En dan wel de next-release van de link, hier zit al een fix in voor @robinh
Zendure-HA.com | Run Zendure your way — in Home Assistant
HEMS moet sowieso uitstaan.rolf-smit schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 15:51:
[...]
Hier inmiddels HA helemaal werkend gekregen met de @gielz integratie. Er komt nog een nieuwe release uit door Gielz vanwege andere benamingen in test en productie modellen. Zie andere forum voor deze installatie "Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2"
Kan me wel vinden in een stelling dat iets het niet doet tot het tegendeel bewezen is al was het maar per documentatie.koboy schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 15:47:
[...]
Laat ik even twee punten aanstippen:
1. De stroom door de nul. Helemaal mee eens, maar ook afhankelijk van punt 2. Daarnaast is het ook van belang dat je realistisch naar het probleem lijkt: in het ergste geval tellen alle lasten (zowel laden als ontladen) op. Zaak is dan om onder de 40A te blijven, dus totaal onder de ruim 9000W.
2. De hooivorken: jijzelf bent iets minder stellig dan Jan, maar we hebben het over een product dat in pre-order status is. Nog geen documentatie beschikbaar, en zowiezo alleen beschikbaar via een installateur. Ja de documentatie zou ondertussen wel beschikbaar moeten zijn voor minimaal de installateur, maar daar hebben wij geen zicht op. Jan roept: "zendure zegt niet dat hij het doet, dus doet hij het niet", jij roept: "bewaking van de fase draaiing is erg ingewikkeld, doet hij waarschijnlijk niet". Beide uitspraken hebben er al voor gezorgd dat een flink deel van de minder electrotechnisch onderlegde hier denkt dat er geen bewaking van de fase draaiing is. Omdat dit nog niet zeker is, blijf ik daar ook tegenin gaan en het stuk onzekerheid benadrukken. Zeker omdat tweakers (forum) linkjes altijd hoog scoren bij Google.
Als je dat niet doet loop je de kans iets te kopen wat achteraf niet werkt zoals je gehoopt had dat het zou werken, dus mijn advies is, wil je drie fasen noodstroom hebben wacht tot het wel duidelijk is.
Tenslotte wordt je door Zendure met een prachtige marketing website bedolven die weinig harde informatie geeft.
PS. Drie fasen zonder fasen verschuiving is nooit iets wat wel kan, het mag gewoon niet en 25A door de nul is bij een standaard aansluiting het max, want die is 3x25A dus door de nul 25A max.
[ Voor 5% gewijzigd door Ben(V) op 16-07-2026 20:06 ]
Ik heb ook nog niets gezien, besteld op 28 juniBasvanS schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 13:40:
[...]
A friendship founded on business is better than a business founded on friendship
Dat is dan denk niet via de website van Zendure besteld?Getverdemme schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 13:16:
[...]
Kan ik ook daar 24kWh opslag, 12kW laden / ontladen en (als het goed is full back up met de Powerhub 3 fase) krijgen voor €4800 €5800 netto?
En BTW teruggave is als particulier heeft nog een hoop haken en ogen.
[ Voor 21% gewijzigd door Mausssie op 17-07-2026 09:03 ]
Nee dit is niet via zendure zelf, daar kan ik de Mix pro namelijk niet zelf aanschaffen.Mausssie schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 09:00:
[...]
Dat is dan denk niet via de website van Zendure besteld?
En BTW teruggave is als particulier heeft nog een hoop haken en ogen.
Valt wel mee hoor, is prima zelf te doen en anders doet de centrale dit voor jou voor 100euro. Als je er dan 3 koopt kan die 100 euro er wel vanaf.
Ik heb jouw aanpassingen uitgeprobeerd, het het lijkt te werken. Althans ik kan de data van de 4000 Mix AC+ uitlezen. Ik moet wel zeggen dat de package methode wel wat lastig te configureren is, er zijn zoveel verschillende inputs en opties, en die inputs kan je niet heel gemakkelijk even in een overzicht krijgen (of een configuratie scherm zoals bij een integratie). Ik kreeg de automation nog niet helemaal werkend, wellicht ook omdat mijn P1 meter niet juist ingesteld was, ik gebruik geen standaard P1 meter? Of misschien, lag het aan de fuse instelling (zie einde van deze post)?gielz schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 16:01:
[...]
De API van de productie modellen is anders dan het pre-productie model. Zie jij mogelijkheid om deze aansturing te proberen? https://github.com/Gielz1...-zenSDK/tree/Next-release
En dan wel de next-release van de link, hier zit al een fix in voor @robinh
HEMS moet inderdaad uit staan, dat was mij bekend. Uiteindelijk heb ik er voor gekozen de officiële integratie gewoon te patchen met een lokale setup ipv cloud setup, daarna is het immers allemaal sowieso lokaal. De support voor de 4000 Mix AC+ zit namelijk al in de integratie, maar er lijkt een server-side issue te zijn met het weergeven van de 4000 Mix AC+ in de cloud API.robinh schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 16:42:
[...]
HEMS moet sowieso uitstaan.
Hier inmiddels HA helemaal werkend gekregen met de @gielz integratie. Er komt nog een nieuwe release uit door Gielz vanwege andere benamingen in test en productie modellen. Zie andere forum voor deze installatie "Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2"
Het resultaat van die patch (gewoon een LLM agent aan laten werken), kan je hier vinden: https://github.com/Rolf-Smit/Zendure-HA/commit/38bdebd85a2c6a5d834070d1e97f2c4901de04f5
Via HACS gemakkelijk uit te proberen door een 'custom repository' toe te voegen. Je kan nu de accu helemaal lokaal en offline integreren op basis van een lokaal IP-adres.
Maar zelfs na de patch werkten de verschillende laad/ontlaad (smart) modes niet, wat blijkt: de 'Device Fuse Group' instelling in de integratie moet eerst ingesteld zijn (stond op unused), beetje vreemd in mijn ogen, want de maxima voor laden en ontladen waren al ingesteld (middels andere variabelen), maar dit is blijkbaar hoe de integratie in elkaar zit.
Daarna ook mijn P1 (DSMR Smart meter integratie) poll-rate aangepast naar 5 seconden ipv 30 seconden, dat leverde mooie resultaten op, aangestuurd via de officiële integratie en helemaal lokaal.
/f/image/D0rdtO1tZgDLGK2KfH35fxNb.png?f=fotoalbum_large)
Let op: Accu in plug-and-play mode, dus maximaal 800 watt. Dus de pieken zijn er nog niet uit. Permanente installatie volgt later.
He Rolf, ik begrijp niet helemaal wat je aan het doen bent. Je kan de Gielz integratie toch gebruiken en klaar is kees. Wil je het liever zelf geknutseld hebben? Of wat wil je bereiken als ik vragen mag?rolf-smit schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 10:20:
[...]
Ik heb jouw aanpassingen uitgeprobeerd, het het lijkt te werken. Althans ik kan de data van de 4000 Mix AC+ uitlezen. Ik moet wel zeggen dat de package methode wel wat lastig te configureren is, er zijn zoveel verschillende inputs en opties, en die inputs kan je niet heel gemakkelijk even in een overzicht krijgen (of een configuratie scherm zoals bij een integratie). Ik kreeg de automation nog niet helemaal werkend, wellicht ook omdat mijn P1 meter niet juist ingesteld was, ik gebruik geen standaard P1 meter? Of misschien, lag het aan de fuse instelling (zie einde van deze post)?
[...]
HEMS moet inderdaad uit staan, dat was mij bekend. Uiteindelijk heb ik er voor gekozen de officiële integratie gewoon te patchen met een lokale setup ipv cloud setup, daarna is het immers allemaal sowieso lokaal. De support voor de 4000 Mix AC+ zit namelijk al in de integratie, maar er lijkt een server-side issue te zijn met het weergeven van de 4000 Mix AC+ in de cloud API.
Het resultaat van die patch (gewoon een LLM agent aan laten werken), kan je hier vinden: https://github.com/Rolf-Smit/Zendure-HA/commit/38bdebd85a2c6a5d834070d1e97f2c4901de04f5
Via HACS gemakkelijk uit te proberen door een 'custom repository' toe te voegen. Je kan nu de accu helemaal lokaal en offline integreren op basis van een lokaal IP-adres.
Maar zelfs na de patch werkten de verschillende laad/ontlaad (smart) modes niet, wat blijkt: de 'Device Fuse Group' instelling in de integratie moet eerst ingesteld zijn (stond op unused), beetje vreemd in mijn ogen, want de maxima voor laden en ontladen waren al ingesteld (middels andere variabelen), maar dit is blijkbaar hoe de integratie in elkaar zit.
Daarna ook mijn P1 (DSMR Smart meter integratie) poll-rate aangepast naar 5 seconden ipv 30 seconden, dat leverde mooie resultaten op, aangestuurd via de officiële integratie en helemaal lokaal.
[Afbeelding]
Let op: Accu in plug-and-play mode, dus maximaal 800 watt. Dus de pieken zijn er nog niet uit. Permanente installatie volgt later.
Mijn situatie:
- Zendure app gebruik ik enkel voor firmware updates, HEMS uit, MQTT uit.
- In HA enkel Gielz integratie met NodeRED (2 Zendure's)
- Officiele Zendure niet geinstalleerd
[ Voor 3% gewijzigd door robinh op 17-07-2026 10:31 ]
De "integratie" van Gielz is een prima startpunt wellicht, voor bepaalde gebruikers, maar niet helemaal voor mij. Het probleem is met name dat het feitelijk gezien geen integratie is, en daar zitten wat haken en ogen aan:robinh schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 10:29:
[...]
He Rolf, ik begrijp niet helemaal wat je aan het doen bent. Je kan de Gielz integratie toch gebruiken en klaar is kees. Wil je het liever zelf geknutseld hebben? Of wat wil je bereiken als ik vragen mag?
- De hoeveelheid inputs/helpers is enorm, en het is lastig om die goed in een overzicht in Home Assistent te zien, en te configureren (zonder daar zelf eerst een dashboard voor te bouwen).
- De installatie is lastiger, je moet namelijk handmatig bestanden in je configuratie mappen plakken.
- Updates zijn dus ook lastiger.
- De automation lijkt mooi, want je kan alles zelf aanpassen, maar is zodanig complex dat dit in de praktijk waarschijnlijk tegen valt. Het is in feite een monolithisch geheel dat veel meer doet dan één ding, een beetje in strijd met het single-responsibility principe zoals je dat in software engineering zou volgen.
- Er zit van alles in de package waar ik geen gebruik van maak, instellingen voor Homewizard, Nordpool allemaal heel specifiek al. De officiële integratie houdt het wat meer simpel, en kan je zelf boven op bouwen.
- Nog veel benamingen hebben referenties naar de AC2400
Nou, liever natuurlijk helemaal niet, beter gewoon een echte integratie die lokaal werkt geen cloud nodig heeft, en die out-of-the-box direct werkt. Maar blijkbaar heeft Zendure hun eigen integratie nog niet helemaal op orde. Dus daarom maar mijn eigen, hopelijk, tijdelijke patch.Wil je het liever zelf geknutseld hebben? Of wat wil je bereiken als ik vragen mag?
[ Voor 3% gewijzigd door rolf-smit op 17-07-2026 10:54 ]
Wat is bij jou de waarde van je hoofdzekeringen?marinadus schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 10:04:
Zo de voorbereiding is gedaan, laat hem nu maar komen 🙂. In de meterkast een B25 hager type A geïnstalleerd.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt
B25! Heb je nu al wel hoofdzekeringen van 40Ampere dan?marinadus schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 10:04:
Zo de voorbereiding is gedaan, laat hem nu maar komen 🙂. In de meterkast een B25 hager type A geïnstalleerd.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik gebruik met mijn 3x25a aansluiting een B16 Alamat voor mijn 2 mix4000 zodat ik zeker weet dat de hoofdzekering er niet uit klapt!
:strip_exif()/f/image/CTIeSnvXdxj8jfZnrzhNYnrj.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/nLKwhl7bitiouE7aygQRhHUR.jpg?f=fotoalbum_large)