• Sted74
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 22:00
Space21 schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 15:08:
[...]

Dat is wel slim! 16kwh. Accu 1 pv in vanuit een omvormer, en accu twee gewoon op het interne circuit. Ik vraag dit voor een vriend. Heb een beetje dezelfde situatie maar dan ook nog micros om een schuur.

Hoe sluit je ze aan op je huis? Twee losse groepen?
Ik ga het toch iets anders doen.

Ik sluit de 2x 4000mix ac+ tijdelijk aan op ieders een eigen wcd en als ik de powerhub heb sluit ik deze aan tussen de hoofdschakelaar en thuisinstallatie. hierdoor heb ik een 100% off grit systeem die zichzelf in de lucht kan houden zolang er voldoende daglicht is. Alleen in de wintermaanden zal ik het net nodig hebben of een aggregaat!

De pv-in-ac heeft de optie om de accu als stand alone te laten werken mocht dat nodig zijn.
marinadus schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 07:07:
Als ik Gemini loslaat op de handleiding van Zendure geeft deze ook aan, die 32A mag je niet installeren op een 3x25A aansluiting.

Ik krijg deze geadviseerd (vanuit AI voor de 4000 AC+), wat denken jullie? Is een C-karakteristiek. En een 6mm kabel. Ik zou dan de los meegeleverde Zendure stekker via een 6mm kabel rechtstreeks kunnen aansluiten op deze Hager.

Hager ADA970G a €125
https://hager.com/nl/catalogus/producten/ada970g-haco-1p-n-20-a-c-kar-30-ma-klasse-a

Hm als ik hem daarna verwijs naar Tweakers komt hij toch met een B-karakteristiek en dus met deze Hager ADA920G. Ik denk dat ik deze dan laat installeren. In de handleiding staat niks geschreven over een type B automaat dus dan is dat geen keiharde eis...
je vergeet dat Zendure je geen garantie geeft voor DC lekstromen <6mA veroorzaakt door de Zendure, en vanuit dit aspect je buiten de specs van type A aardlekschakelaars cq aardlekautomaten valt. Je zou dit dus wel els eisen moeten/kunnen zien. beetje afhankelijk van jouw risicobereidheid (bedenk wel dat daar mogelijk het erstige risico bij jou of een van huisgesoten zou komen te liggen.
Zendure gaf dat eigenlijk al eerder aan dat je een type B, niet te verwarren met B-kar, zoe moeten gebruiken.
HBrand schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 17:18:
Volg je installatie-eisen van Zendure dan zou je het als volgt moeten doen...

Je moet een 32A aardlekautomaat gebruiken en een 6mm² kabel. Denk je daar vanaf te moeten wijken, dan moet je het de installateur die het sws voor je komt aansluiten laten beoordelen.

Dan kan die installateur 2 dingen zeggen.
  1. Ik kan dit apparaat niet voor je aansluiten op je huidige installatie.
  2. Om selectief te blijven zal ik een 20A aardlekautomaat moeten gebruiken, maar die zou dus kunnen trippen bij teveel vermogen vanuit de batterij. Nu is dat installatie technisch niet verkeerd, want die 20A automaat beschermd de installatie. Alleen of de batterij daar mee om kan gaan als dat met regelmaat gebeurt kan ik niet garanderen en hoe dat dan met eventuele garantie gesteld staat zal je bij Zendure moeten aankloppen.
Daarnaast Kan Zendure die type A aardlek misschien niet eisen, maar de norm wel en daar zal de installateur zich aan moeten houden.

Je kan natuurlijk de Zendure in de software iets terug zetten, dat deze maar max 4600W doet, maar ook dat zou volgens hun eigen eisen niet een reden zijn om een lichtere dan 32A automaat te gebruiken.

Kortom het is een leuke batterij, maar voor de meeste Nederlandse woningen zitten er nogal wat haken en ogen aan om het goed en volgens de regels aan te sluiten. En wie zit er met het gezeik als er in wat voor geval dan ook wat mis gaat.. juist jij als klant.

Nou ik ben er voor mijzelf wel uit, ik heb voor de Anker Solix Solarbank max ac gekozen.

Die geven gewoon zelf duidelijk aan dat het apparaat zelf beveiligd is tegen dc lekstromen en dus een type B aardlekschakelaar voldoet. Geven ook aan dat een B16 30ma aardlekschakelaar voldoende is. Voor de Nederlandse markt dus gewoon op de gangbare manier aan te sluiten.
met dat laatste denk ik dat je een type A aardlekautomaat bedoelt, je wilt tenslotte eigenlijk een type B aardek vermijden.
Voor een enkele Zendure Mix 4000 is dus wel de eerder door mijn genoemde voldoende, en ik zou daar eerder voor een B-kar. gaan kiezen.

• HBrand
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 30-07 14:49
Jan-tweak schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 18:31:
[...]

met dat laatste denk ik dat je een type A aardlekautomaat bedoelt, je wilt tenslotte eigenlijk een type B aardek vermijden.
Voor een enkele Zendure Mix 4000 is dus wel de eerder door mijn genoemde voldoende, en ik zou daar eerder voor een B-kar. gaan kiezen.
Ja nu haalde ik ze zelf indd door elkaar

• bkruyver
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 21:26
Wat zonde, die aansluit ellende...ook voor mij geldt: 3680 watt is prima, gewoon normaal binnen normale 3fase huisaansluiting te realiseren. Ook mij gaat het om loskoppelen 2 strings panelen, gepland op 1 nieuwe 4000pro per string (2totaal). Dan kan ik in ieder geval de hoge voltages vermijden gedurende deel van de dag. Nu valt alles elke dag (mits zon) tussen 1200-1600 uit. Zonde. Kan ik natuurlijk niet allemaal vermijden, maar elke kw die zonder uitval een accu in gaat is pure "winst"....

Ik hoop dat ze een 3000pro uitbrengen, nog beter een 3680pro ;-)
bkruyver schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 07:42:
Wat zonde, die aansluit ellende...ook voor mij geldt: 3680 watt is prima, gewoon normaal binnen normale 3fase huisaansluiting te realiseren. Ook mij gaat het om loskoppelen 2 strings panelen, gepland op 1 nieuwe 4000pro per string (2totaal). Dan kan ik in ieder geval de hoge voltages vermijden gedurende deel van de dag. Nu valt alles elke dag (mits zon) tussen 1200-1600 uit. Zonde. Kan ik natuurlijk niet allemaal vermijden, maar elke kw die zonder uitval een accu in gaat is pure "winst"....

echter zelfs met 3680W heb je aan een 16A onvoldoende, denk hierbij aan de gouden 80% regel, zeker bij landurige belasting echt een aspect om daar rekening mee te houden, dus ook dan heb je gewoon een 20A nodig.
Bij een SF 2400 AC+, die slechts 2400W doet (max) dan zit je met een 16A dus helemaal prima.
Dus die 3000pro versie die je graag zou willen is eigenlijk bij een groep van 16A wel het maiximale haalbare, en wat blijkt , die hebben ze al in de vorm van de Mix 3000AC+.

[ Voor 8% gewijzigd door Jan-tweak op 02-07-2026 10:31 ]

• Sted74
bkruyver schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 07:42:

Wat is het probleem? je kunt de 4000 mix toch eenvoudig begrenzen. dat hij 4000watt maximaal kan leveren betekend niet gelijk dat hij dat dan ook moet doen.

Begrens de Zendure op 3500watt en dan zit je altijd goed en veilig met een B16 hij kan nog mooi eventuele piekspanning tot 3680watt opvangen. Ik sluit zelf 2 zendure 4000mix aan en begrens ze beide op 3500watt dan hou ik 7kwh over wat voor mij voldoende is!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:15
Het lijkt in mijn ogen niet zinvol te betalen voor een systeem dat 4000 W kan leveren om daar dan veel minder van te gebruiken.
Dan lijkt het toch zinvoller een 3000 mix te kopen.

Ps 3500 W continue kan eigenlijk niet op een 16A groep en al helemaal niet met een Schuko aansluiting.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Dehler
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 30-07 23:19
Na een aantal vergelijkingen heb ik een Solarflow Mix 4000 AC besteld. Hierover heb ik mailcontact met Zendure over de 6mA verklaring ivm type A of type B aardlekschakelaar - die lijkt er dus niet te zijn.

Zijn er mensen die de Zendure accu's daadwerkelijk met type B aardlekschakelaar hebben beveiligd?

Reactie van Zendure:
"Met betrekking tot de aardlekschakelaar (RCD) voor de SolarFlow 4000 Mix AC+ geldt dat de keuze voor een type A, type F of type B aardlekschakelaar/RCBO afhankelijk is van de lokale regelgeving en de specifieke installatieomgeving. Daarom dient de juiste keuze te worden gemaakt op basis van de geldende voorschriften.

De SolarFlow 4000 Mix AC+ is voorzien van een interne lekstroombeveiliging met een werking die vergelijkbaar is met een 30 mA RCMU (Residual Current Monitoring Unit). U kunt deze informatie gebruiken bij het kiezen van een geschikte aardlekbeveiliging volgens de lokale regelgeving.

Wanneer het systeem rechtstreeks op de meterkast wordt aangesloten (hardwired), adviseren wij een afzonderlijke RCBO te installeren met:

- een nominale stroom van 32 A;

- een nominale aanspreeklekstroom van 30 mA.

Daarnaast is het noodzakelijk dat een PE-aardgeleider (beschermingsaarde) wordt aangesloten om een veilige werking van het systeem te waarborgen."

• Kingsolo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 17:22
Dehler schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 13:03:
Na een aantal vergelijkingen heb ik een Solarflow Mix 4000 AC besteld. Hierover heb ik mailcontact met Zendure over de 6mA verklaring ivm type A of type B aardlekschakelaar - die lijkt er dus niet te zijn.

Zijn er mensen die de Zendure accu's daadwerkelijk met type B aardlekschakelaar hebben beveiligd?

Reactie van Zendure:

[...]
De vraag ook bij Zendure uitgezet. Kreeg zojuist onderstaand antwoord.

De SolarFlow Mix-serie omvormers zijn uitgerust met een geïntegreerde 30mA AC/DC lekstroombeveiliging.

Vanuit technisch oogpunt kan het systeem in de meeste gevallen functioneren met enkel een Type A 30mA RCBO, maar de uiteindelijke installatie moet altijd voldoen aan de lokale elektrische voorschriften en regelgeving.

Wij raden aan om een erkende lokale elektricien te raadplegen om te stellen dat de installatie voldoet aan de geldende veiligheidsnormen en wettelijke eisen.

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:25

koboy

Heb een idee voor een icon

Als ik dit zo lees, met de vergelijking met een 30mA aardlek, gaat het om AC lekstromen.

Op de Zendure klantenservice zit dus nog steeds niemand die snapt dat DC lekstromen een ander dingetje zijn.

@Jan-tweak @Ben(V) : weet 1 van jullie wellicht de internationale norm voor DC lekstroom? Anders is het bij doorvragen wellicht het meest verstandig om aan te geven dat Anker wel DC detectie heeft ingebouwd (handleiding/specificaties citeren!), en we willen weten of Zendure dat ook doet.

Had trouwens die ingebouwde AC lekstroom detectie niet gezien in de handleiding van de Mix....

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

koboy schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 14:32:
Als ik dit zo lees, met de vergelijking met een 30mA aardlek, gaat het om AC lekstromen.
nee, ik lees dit toch wel anders.
Zendure spreek hier over "De SolarFlow Mix-serie omvormers zijn uitgerust met een geïntegreerde 30mA AC/DC lekstroombeveiliging"
eigenlijk geven ze hiermee aan dat er een lekstroombeveiliging voor zowel AC als DC aanwezig is. Met de daarop volgende zin "Vanuit technisch oogpunt kan het systeem in de meeste gevallen functioneren met enkel een Type A 30mA RCBO" kun je daaruit concluderen dat de DC lekstroom inderdaad beneden de limiet van een Type A aardlek blijft, <6mA DC lekstroom.
Anders voldoe ja namelijk niet aan de specs van een type A aardlek.
De aarop volgende deelzin is een afzekering voor de rest van je thuis-installatie, daar heeft Zendure natuurlijk geen zicht en kan dit ook niet verder beoordelen, dat zal dan door de vakkundige installatuer gedaan moeten worden. Daar is dus helemaal niets mis mee.

Ik snap Zendure alleen niet, ik zou dit dus gewoon in de handleiding zetten.
Op de Zendure klantenservice zit dus nog steeds niemand die snapt dat DC lekstromen een ander dingetje zijn.
dat weet je dus nu met dat antwoord eigenlijk niet, want er wordt duidelijk van zowel AC als ook DC lekstromen gesproken.
@Jan-tweak @Ben(V) : weet 1 van jullie wellicht de internationale norm voor DC lekstroom? Anders is het bij doorvragen wellicht het meest verstandig om aan te geven dat Anker wel DC detectie heeft ingebouwd (handleiding/specificaties citeren!), en we willen weten of Zendure dat ook doet.
NEN-EN-IEC 60204-1:2018 nl zou kunnen, onder 8.3 word iets over lekstromen bepaald, echter deze norm behelst zowel laagspanning AC als ook DC. helaas heb ik geen toegang tot deze norm. kost een goede 600 euro.
een andere norm die m.n. type F en type B aardlek beschreven is de IEC 62423 "specifies additional requirements and tests for Type F and Type B Residual Current Devices (RCDs of RCBO ) used in household and similar installations." die RCBO is mijn eigen toevoeging omdat dit eigenlijk een combinatie van een installatieautomaat (automatische zekering) en een aardlekschakelaar (RCD) is.
Had trouwens die ingebouwde AC lekstroom detectie niet gezien in de handleiding van de Mix....

[ Voor 10% gewijzigd door Jan-tweak op 02-07-2026 15:08 ]

Kingsolo schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 13:17:
[...]

De vraag ook bij Zendure uitgezet. Kreeg zojuist onderstaand antwoord.

De SolarFlow Mix-serie omvormers zijn uitgerust met een geïntegreerde 30mA AC/DC lekstroombeveiliging.

Vanuit technisch oogpunt kan het systeem in de meeste gevallen functioneren met enkel een Type A 30mA RCBO, maar de uiteindelijke installatie moet altijd voldoen aan de lokale elektrische voorschriften en regelgeving.

Wij raden aan om een erkende lokale elektricien te raadplegen om te stellen dat de installatie voldoet aan de geldende veiligheidsnormen en wettelijke eisen.
zou je, uiteraard geanonimiseerd met jouw persoonlijke gegevens, de gehele mail hier kunnen posten, want dat zou voor veel mensen hier een heel belangrijk stuk zijn waar ze echt iets aan hebben.
Dit zou namelijk betekenen dat Zendure hier een duidelijk antwoord op vragen heeft m.b.t. de DC lekstroom problematiek.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19:38
Ben(V) schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 13:02:
Het lijkt in mijn ogen niet zinvol te betalen voor een systeem dat 4000 W kan leveren om daar dan veel minder van te gebruiken.
Dan lijkt het toch zinvoller een 3000 mix te kopen.

Ps 3500 W continue kan eigenlijk niet op een 16A groep en al helemaal niet met een Schuko aansluiting.
Er zijn meer verschillen dan alleen 1000W extra: uitbreidbaar en PV AC ingang, vooral dat laatste geeft dat je PV kunt gebruiken/opslaan als het net eruit ligt.
Voor mijn specifieke situatie zou 3500W ook echt meerwaarde hebben en 4000W niet zoveel extra ivm hoeveelheid PV.
3500W kan imo wel weer prima op 20A automaat, dat is prima t.o.v. 25A aansluiting.

• koboy

koboy

Jan-tweak schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 14:57:
[...]
nee, ik lees dit toch wel anders.
Zendure spreek hier over "De SolarFlow Mix-serie omvormers zijn uitgerust met een geïntegreerde 30mA AC/DC lekstroombeveiliging"
eigenlijk geven ze hiermee aan dat er een lekstroombeveiliging voor zowel AC als DC aanwezig is. Met de daarop volgende zin "Vanuit technisch oogpunt kan het systeem in de meeste gevallen functioneren met enkel een Type A 30mA RCBO" kun je daaruit concluderen dat de DC lekstroom inderdaad beneden de limiet van een Type A aardlek blijft, <6mA DC lekstroom.
Anders voldoe ja namelijk niet aan de specs van een type A aardlek.
De aarop volgende deelzin is een afzekering voor de rest van je thuis-installatie, daar heeft Zendure natuurlijk geen zicht en kan dit ook niet verder beoordelen, dat zal dan door de vakkundige installatuer gedaan moeten worden. Daar is dus helemaal niets mis mee.

Ik snap Zendure alleen niet, ik zou dit dus gewoon in de handleiding zetten.

[...]
dat weet je dus nu met dat antwoord eigenlijk niet, want er wordt duidelijk van zowel AC als ook DC lekstromen gesproken.

[...]
NEN-EN-IEC 60204-1:2018 nl zou kunnen, onder 8.3 word iets over lekstromen bepaald, echter deze norm behelst zowel laagspanning AC als ook DC. helaas heb ik geen toegang tot deze norm. kost een goede 600 euro.
een andere norm die m.n. type F en type B aardlek beschreven is de IEC 62423 "specifies additional requirements and tests for Type F and Type B Residual Current Devices (RCDs of RCBO ) used in household and similar installations." die RCBO is mijn eigen toevoeging omdat dit eigenlijk een combinatie van een installatieautomaat (automatische zekering) en een aardlekschakelaar (RCD) is.

[...]
Zoals je zelf al opmerkt zijn ze onduidelijk in hun antwoord. De ene mail heeft het over een 30mA aardlek equivalent wat naar mijn idee een AC context inhoudt. De andere heeft het over een 30mA equivalent voor AC en DC, waarbij er volgens mij geen 30mA DC aardlek bestaat.....

Vandaar ook mijn suggestie om heel specifiek naar de DC test in de van toepassing zijnde norm te vragen, wat lastig is omdat je daarvoor 600 euro op tafel moet gooien.
En uiteraard verwijzen naar de lacune in de handleiding/specificaties die Anker wel invult.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

• Dehler
Voor de DC lekstroom heb ik specifiek naar een 6mA verklaring gevraagd als reactie op hun eerdere bericht:
Wij hebben uw vraag intern doorgestuurd naar de betreffende afdeling voor verdere beoordeling. Zodra wij een terugkoppeling hebben ontvangen, zullen wij u hiervan direct op de hoogte brengen.
Zodra dit er is, zal ik het delen.
koboy schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 15:30:
[...]

Zoals je zelf al opmerkt zijn ze onduidelijk in hun antwoord. De ene mail heeft het over een 30mA aardlek equivalent wat naar mijn idee een AC context inhoudt.
nee, zo zie ik dat dus niet, die 30mA aardlek heeft niets met Type A of B te maken, in beide Typen kun je de aanspreekstroom (AC deel) zowel bij 30mA hebben ( de standaard voor aardlek binnen de NEN1010 ) of een hogere aanspreekwaarde van 100mA of 300mA welke je m.n. bij PV installaties ziet.
Maar dat zijn specifieke toepassingen.
Het enige is dat deze aanspreekstroom van 30mA geld voor AC, terwijl een DC lekstroom veelal veel lagere stroomsterkte heeft.
De andere heeft het over een 30mA equivalent voor AC en DC, waarbij er volgens mij geen 30mA DC aardlek bestaat.....

Vandaar ook mijn suggestie om heel specifiek naar de DC test in de van toepassing zijnde norm te vragen, wat lastig is omdat je daarvoor 600 euro op tafel moet gooien.
En uiteraard verwijzen naar de lacune in de handleiding/specificaties die Anker wel invult.
ik kan je niet eens zeker aangeven of de door mij genoemde NEN norm wel heel specifiek op dit DC aspect ingaat, de kans is heel groot dat dit weer in één of meerdere normen verder gespecifieerd gaat worden.
Ik heb de tekst hoe Anker dit heeft verwoord nog niet gelezen, dus kan ik daar nu geen waardeoordeel in geven, mogelijk dat het gewoon wat formeler is opgesteld. heb je een link waar ik dat kan vinden?
Dehler schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 15:53:
Voor de DC lekstroom heb ik specifiek naar een 6mA verklaring gevraagd als reactie op hun eerdere bericht:

[...]

Zodra dit er is, zal ik het delen.
hou je er rekening mee dat wat wij hier een DC <6mA verklaring noemen ook maar een stuk tekst is maar veelal alleen een iets formeler karakter qua opmaak ed zal hebben.

• koboy

koboy

Jan-tweak schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 17:40:
[...]

ik kan je niet eens zeker aangeven of de door mij genoemde NEN norm wel heel specifiek op dit DC aspect ingaat, de kans is heel groot dat dit weer in één of meerdere normen verder gespecifieerd gaat worden.
Ik heb de tekst hoe Anker dit heeft verwoord nog niet gelezen, dus kan ik daar nu geen waardeoordeel in geven, mogelijk dat het gewoon wat formeler is opgesteld. heb je een link waar ik dat kan vinden?
Da's een goeie. Werd hier door tenminste 1 ander beweerd. Ben nu zelf de Max AC documentatie aan het doorspitten, maar kom alleen op een conformiteit lijst (Anker en Tuv), en een datasheet. De handleiding staat nog niet online, en in de datasheet is het enige wat ik kan bedenken dat er naar verwijst "omvormer type : geïsoleerd".

koboy schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 18:57:
[...]

Da's een goeie. Werd hier door tenminste 1 ander beweerd. Ben nu zelf de Max AC documentatie aan het doorspitten, maar kom alleen op een conformiteit lijst (Anker en Tuv), en een datasheet. De handleiding staat nog niet online, en in de datasheet is het enige wat ik kan bedenken dat er naar verwijst "omvormer type : geïsoleerd".
ik vrees dat je dat beter bij de Anker topic verder kunt bespreken, want dat zou wel erg off-topic worden hier vrees ik.

• koboy

koboy

Jan-tweak schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 19:05:
[...]

ik vrees dat je dat beter bij de Anker topic verder kunt bespreken, want dat zou wel erg off-topic worden hier vrees ik.
Nee, volgende keer dat iemand het hier beweert gaan we allebei naar bewijs vragen!

• Ben(V)
Het probleem zit ook in het gebruik van de terminology.
Die 30mA lekstroom detectie is gewoon een ingebouwde aardlekschakelaar die lekstromen naar aarde detecteert, net als een normale aardlekschakelaar.

Dat heeft niets te maken met de 6mA DC component die maximaal op de AC aanwezig mag zijn, om een Type A aardlek schakelaar te mogen toepassen.
Als die DC component namelijk meer dan 6mA is, zal een Type A aardlekschakelaar verzadigd raken en niet meer werken, in dat geval is dus een Type B aardlekschakelaar noodzakelijk.

Soms wordt die 6mA een DC lekstroom genoemd, maar dat is een foute benaming want het is geen lekstroom naar aarde maar gewoon een DC component op de AC.

[ Voor 17% gewijzigd door Ben(V) op 02-07-2026 19:52 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• bkruyver
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 21:26
Jan-tweak schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 07:59:
[...]

echter zelfs met 3680W heb je aan een 16A onvoldoende, denk hierbij aan de gouden 80% regel, zeker bij landurige belasting echt een aspect om daar rekening mee te houden, dus ook dan heb je gewoon een 20A nodig.
Bij een SF 2400 AC+, die slechts 2400W doet (max) dan zit je met een 16A dus helemaal prima.
Dus die 3000pro versie die je graag zou willen is eigenlijk bij een groep van 16A wel het maiximale haalbare, en wat blijkt , die hebben ze al in de vorm van de Mix 3000AC+.
Ja, dat snap ik, maar ik zit al in een tweede meterkast die achter een 20a zit in de hoofdkast.... dus dan moet ik het doen met 16a, om het netjes te houden.

Ik ben tegelijkertijd dus specifiek op zoek naar loskoppelen zonnepanelen van huidige omvormers.

NB: die continue belasting is er toch bijna nooit heel lang lijkt mij? Hoewel, 1 accu op 1 groep moet natuurlijk hard gaan werken. Planning was wel 3 x op alle fasen 1.

3500 watt afgrenzen of 3000 watt ook prima, maar dan hou ik last van het feit dat ik nooit kan gaan voldoen aan de installatieregels binnen zendure.... het had gewoon veel minder spannend geweest als ze het systeem hadden afgestemd op de gemiddelde 16a groep, incl. de aardlekbeveiliging....

• Ben(V)
Ze hadden gewoon een drie fasen model moeten uitbrengen voor dit soort vermogens.

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 17:54
Ben(V) schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 09:46:
Ze hadden gewoon een drie fasen model moeten uitbrengen voor dit soort vermogens.
Hoezo, past goed in de huishoudens die 1 fase 35/40A aansluiting hebben en niet meer naar 3 fase kunnen.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19:38
bkruyver schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 05:53:
[...]

Ja, dat snap ik, maar ik zit al in een tweede meterkast die achter een 20a zit in de hoofdkast.... dus dan moet ik het doen met 16a, om het netjes te houden.

Ik ben tegelijkertijd dus specifiek op zoek naar loskoppelen zonnepanelen van huidige omvormers.

NB: die continue belasting is er toch bijna nooit heel lang lijkt mij? Hoewel, 1 accu op 1 groep moet natuurlijk hard gaan werken. Planning was wel 3 x op alle fasen 1.

3500 watt afgrenzen of 3000 watt ook prima, maar dan hou ik last van het feit dat ik nooit kan gaan voldoen aan de installatieregels binnen zendure.... het had gewoon veel minder spannend geweest als ze het systeem hadden afgestemd op de gemiddelde 16a groep, incl. de aardlekbeveiliging....
Zendure heeft in principe niks te maken met jouw installatie buiten de accu, ze geven alleen richtlijnen/advies. Zelf nadenken wat veilig is, of je installateur laten doen.
Dat Nederland heeft gekozen voor relatief lichte fasen van vaak 25A kan Zendure ook niks aan doen, wij zijn daarin de uitzondering (binnen Europa).
Je kunt altijd nog naar 3x35A, al is dat nu even lastiger.
bkruyver schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 05:53:
[...]

je vergeet dat die 16A m.n. iets is wat je veel in Nederland en omringende landen ziet EU, andere landen houden daar weer heel andere waarden aan vast. En een batterij alleen voor Nederland te ontwikkelen is gewoon onhaalbaar. daar zie je ook veel 20A of 10A en zelfs 13A voorbijkomen. in de UK (ander systeem) is het bv 32A.
Dus alleen al vanuit het perceptie van de EU zie je waarom Zendure en ook andere merken voor bv 2.400W gekozen hebben.
Bij laden vanuit de PV wat denk ik in de meeste gevallen voorkomt wil je juist op vol vermogen gaan zitten, bij ontladen is dat eerder minder het geval. Echter wil je bv een EV laden zit je dus ook heel snel op vol vermogen.

• marinadus
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08:44
Ze lijken vooral op de 32A te zitten 🙂

Geachte klant,

Hartelijk dank voor uw geduld en uw gedetailleerde vraag.

Met betrekking tot uw vraag over het gebruik van een 32A RCBO en een 20A installatieautomaat hebben wij dit nogmaals afgestemd met ons technische team.

Volgens de technische feedback kan de SolarFlow 4000 AC+ / Mix-serie tijdens normaal gebruik zowel hoge laad- als ontlaadvermogens verwerken (tot bijna 4000W). Hierdoor liggen de eisen aan de elektrische installatie en beveiligingscomponenten relatief hoog. Zelfs binnen een begrensd gebruiksscenario kan een 20A installatieautomaat in extreme belastingssituaties nog steeds risico’s met zich meebrengen.

Daarom adviseren wij bij gebruikers die geen 32A-standaardconfiguratie kunnen toepassen doorgaans niet om terug te schalen naar een 20A-oplossing, om mogelijke overbelasting of instabiel schakelgedrag van de beveiliging te voorkomen.

Wij raden aan om, in overleg met uw elektricien, een beveiligingsconfiguratie te kiezen die aansluit bij de nominale ontwerpspecificaties van het systeem, om een langdurig stabiele en veilige werking te garanderen. Indien gewenst kunnen wij u uiteraard verder ondersteunen bij het controleren van een passende configuratie.

Dank u voor uw begrip en medewerking. Mocht u nog vragen hebben, dan staan wij graag voor u klaar.

Ik ga deze laten installeren trouwens: https://hager.com/nl/catalogus/producten/ada920g-haco-1p-n-20-a-b-kar-30-ma-klasse-a

[ Voor 7% gewijzigd door marinadus op 03-07-2026 11:33 ]

• Dehler
Zojuist onderstaande bericht ontvangen vanuit Zendure:
Wij willen u graag informeren dat de SolarFlow 4000 Mix AC+ niet beschikt over een interne detectie van een DC-reststroom van 6 mA. Het systeem is wel voorzien van een 30 mA AC/DC-lekstroombeveiliging.

Wij adviseren u daarom om een geschikte aardlekbeveiliging (RCD/RCBO) te kiezen op basis van deze productspecificaties en de geldende lokale wet- en regelgeving. Indien nodig raden wij u aan uw installateur te raadplegen om te bepalen welke aardlekschakelaar voor uw situatie het meest geschikt is.
Veel duidelijker dan dit gaat het niet worden. Dat betekent dus dat een Type B aardlekschakelaar/aardlekautomaat vereist is als je het netjes volgens de regels/richtlijnen wil installeren.

Kost helaas wel een stukje meer. Volgensmij is de Emat aardlekschakelaar van €111 daarmee de goedkoopste optie.

• Ben(V)
Dat is dus een Type A aardlekautomaat en dus niet geschikt voor Zendure batterijen.

Dit is de serie type B automaten van ABB.
https://new.abb.com/low-voltage/nl/producten/system-pro-m/aardlekschakelaars-rcd/f200-b-aardlekschakelaar

[ Voor 24% gewijzigd door Ben(V) op 03-07-2026 16:45 ]

• Ben(V)
Dehler schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 11:48:

[...]

Kost helaas wel een stukje meer. Volgensmij is de Elektramat eigen merk aardlekschakelaar van €111 daarmee de goedkoopste optie.
Emat is een Nederlands bedrijf dat zijn schakel materiaal in China laat maken.
Voldoet dus wel aan alle Nederlandse en Europese eisen maar is volgens sommigen van mindere kwaliteit, waar ik verder geen uitspraak over doe.
Maar beter een Type B aardlekautomaat van mindere kwaliteit dan een Type A van prima kwaliteit die het niet doet door de hoge DC component van de Zendure is mijn mening.

Ben(V) schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 16:42:
[...]

Dat is dus een Type A aardlekautomaat en dus niet geschikt voor Zendure batterijen.

Dit is de serie type B automaten van ABB.
https://new.abb.com/low-voltage/nl/producten/system-pro-m/aardlekschakelaars-rcd/f200-b-aardlekschakelaar
Als je het over de Zendure Mix serie hebt is er een uitspraak door Zendure gedaan, zie deze post en de volgende post waar men aangeeft dat er een lekstroom beveiliging inzit waardoor een type A veilig toepasbaar zou zijn.
met dank aan @Dehler en @Kingsolo.
Zendure spreek hier over een RCMU ( die zowel AC 30mA en DC 6mA - eigen toevoeging ) lekstromen detecteert.
in de tweede post vermelden hun "De SolarFlow Mix-serie omvormers zijn uitgerust met een geïntegreerde 30mA AC/DC lekstroombeveiliging.
Vanuit technisch oogpunt kan het systeem in de meeste gevallen functioneren met enkel een Type A 30mA RCBO."
ik zou het alleen prachtig vinden als ze dat ook in hun spec's op de site zouden vermelden, dat voorkomt een hoop speculaties en onnodige kosten.

of dit ook voor de overige Zendure systemen ook geld is onbekend.
Dehler schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 11:48:

[...]

Veel duidelijker dan dit gaat het niet worden. Dat betekent dus dat een Type B aardlekschakelaar/aardlekautomaat vereist is als je het netjes volgens de regels/richtlijnen wil installeren.

Kost helaas wel een stukje meer. Volgensmij is de Emat aardlekschakelaar van €111 daarmee de goedkoopste optie.
volgens mij betekend dat juist het tegenovergestelde. zie mijn post hierboven, met deze info zou ik dus juist gewoon een goede type A en in dit geval zelfs een alamat gebruiken.

• Ben(V)
Er staat nergens dat ze een 6mA DC component detectie hebben en 30mA is enkel de waarde voor een normale AC aardlek detectie.
Een RCMU die enkel een 30mA AC/DC lekstroom detecteert is volkomen nutteloos, want bij 30ma DC werkt een type A aardlekschakelaar echt niet meer en Zendure heeft het echt alleen over 30mA en niet over 6mA DC die in Europa is voorgeschreven voor een type A aardlek.

Zendure blijft er gewoon omheen draaien zonder duidelijk antwoordt te geven en als het om veiligheid gaat lijkt het voor mij duidelijk, te weten:
Bij twijfel neem een type B aardlekschakelaar.

• Sted74
Ben(V) schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 19:49:
Er staat nergens dat ze een 6mA DC component detectie hebben en 30mA is enkel de waarde voor een normale AC aardlek detectie.
Een RCMU die enkel een 30mA AC/DC lekstroom detecteert is volkomen nutteloos, want bij 30ma DC werkt een type A aardlekschakelaar echt niet meer en Zendure heeft het echt alleen over 30mA en niet over 6mA DC die in Europa is voorgeschreven voor een type A aardlek.

Zendure blijft er gewoon omheen draaien zonder duidelijk antwoordt te geven en als het om veiligheid gaat lijkt het voor mij duidelijk, te weten:
Bij twijfel neem een type B aardlekschakelaar.
Hoe zit het met aansluiten via de powerhub?

Deze kun je toch rechtstreeks van de hoofdschakelaar aansluiten en dan retour van de powerhub naar de verdeling in de groepenkast zonder zekeringen te hoeven toevoegen of vervangen want die zouden al in de powerhub geïnstalleerd zijn.

• Ben(V)
Geen idee wat er precies in die powerhub zit, maar de afstand tussen de hoofdschakelaar en een groepenkast mag in ieder geval maximaal 3 meter zijn.

En als er al aardlek schakelaars inzitten betwijfel ik of die van het type B zijn.

• MarcS73
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 05:47
Gisteravond bericht gekregen. De accus (3x mix4000ac+) worden naar verwachting eind deze week naar mij opgestuurd. Ben heel benieuwd.

Morgen komen de nieuwe zonnepanelen. Twee strings van 8x 460watt ja solar, iedere string op eigen goodwe 4200 omvormer (ja, de 3600 had ook gekund, maar niet op voorraad en kon kosteloos upgraden). Hiervoor gekozen zodat iedere string op eigen omvormer/ accu komt te zitten.

Op tuinhuis ligt 3e string (6x 360watt), zodat ik per fase 1x accu en 1x omvormer heb aangesloten.

Powerhub verwacht ik rond oktober.

• Sted74
MarcS73 schreef op zondag 5 juli 2026 @ 10:00:
Gisteravond bericht gekregen. De accus (3x mix4000ac+) worden naar verwachting eind deze week naar mij opgestuurd. Ben heel benieuwd.

Morgen komen de nieuwe zonnepanelen. Twee strings van 8x 460watt ja solar, iedere string op eigen goodwe 4200 omvormer (ja, de 3600 had ook gekund, maar niet op voorraad en kon kosteloos upgraden). Hiervoor gekozen zodat iedere string op eigen omvormer/ accu komt te zitten.

Op tuinhuis ligt 3e string (6x 360watt), zodat ik per fase 1x accu en 1x omvormer heb aangesloten.

Ik zou de 2x mix 4000 AC+ al binnen hebben maar kreeg de melding dat het schip vertraging heeft en ze over twee weken pas binnenkomen.

Neem aan dat jij ze tot de powerhub binnen komt ook eerst op een aparte groep aansluit?

En heb jij al meer info over de aansluiting van de powerhub want als ik het goed heb begrepen is het enkel met 4x6mm tussen de 3-fase hoofdschakelaar (3x25a aansluiting) en weer terug naar de aardlekschakelaars in de groepenkast en de accu’s rechtstreeks op de powerhub en klaar!

Ik heb een 9kwh enphase systeem die dan netjes off-grid door werkt bij net uitval.

• MarcS73
Ja, zet ze tussen de omvormer en meterkast. Draaien straks allemaal op aparte groep.

Totdat powerhub komt.

• Spekkie99
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:07

Wilde je perse losse omvormers of had je de panelen ook direct in de 4000 pro kunnen prikken?

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:08

Het is niet altijd voordelig om een 'te grote' omvormer te hebben. Beter een iets te kleine die in de zomer wat aftopt en in de winter en ochtend en avond meer opbrengst heeft.

Quatt Duo V1 - 3kw BUH - VVW en LTV - WPB: Atlantic Explorer V5 - PV: uit 2026 1030WP met Zendure S800 plus - PV: uit 2012 2400WP met Goodwe XS2200

• MarcS73
Beide starten op bij 80v. Zie specs

https://nl.goodwe.com/Ftp/Downloads/Datasheet/NL/GW_DNS_Datasheet-NL.pdf

Wat maakt dan, dat in jouw ogen de 3600 meer oplevert in winter /ochtend/avond?

Specs zijn voor zover ik dan kan beoordelen identiek op max vermogen na .

En de 4200 heeft meer over, gaat dus langer mee...(Hoop ik....).

Idd gekozen voor twee losse omvormers, want 7200wattpiek kan niet op 1 fase en dan had ik drie fase omvormer moeten nemen en die past niet op de aangeschafte accus.

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:08
MarcS73 schreef op zondag 5 juli 2026 @ 19:51:

Idd gekozen voor twee losse omvormers, want 7200wattpiek kan niet op 1 fase en dan had ik drie fase omvormer moeten nemen en die past niet op de aangeschafte accus.
het is niet alleen de opstartspanning, ook het rendement, wat vaak tussen 50 en 90 procent load het hoogst is

Quatt Duo V1 - 3kw BUH - VVW en LTV - WPB: Atlantic Explorer V5 - PV: uit 2026 1030WP met Zendure S800 plus - PV: uit 2012 2400WP met Goodwe XS2200

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:32

databeestje

Von PrutsHausen

MarcS73 schreef op zondag 5 juli 2026 @ 19:51:

Klinkt alsof je ook uit de voeten had gekund met 3x de Pro als de string spanningen (30-400V) matchen (en dat denk ik wel). Maarja, maand extra wachten geloof ik.

• marinadus
Nog even een reactie vanuit Zendure. Blinkt nog niet echt uit in duidelijkheid maar ik ga voorlopig gewoon voor een type A.

Beste klant,

De keuze tussen een type A of type B RCBO moet worden bepaald op basis van de specifieke lokale regelgeving en installatievoorschriften. In theorie kan een type A RCBO voldoende zijn, afhankelijk van de situatie en de geldende normen.

Zendure-producten worden altijd eerst gecertificeerd en gecontroleerd voordat ze op de markt worden gebracht.

Met vriendelijke groet,
Zendure Support Team

• marinadus
Oh en mijn cashback van de Zendure is net bevestigd, toch lekker 😄

• Ben(V)
Bedenk wel dat wat Zendure de geldende Norm noemt hier 6mA DC component is en ze weigeren die waarde te noemen en blijven enkel 30mA zeggen.
Kortom Zendure voldoet niet aan die geldende norm en je hebt dus een type B nodig.

Bedenk dat het hier niet enkel om eeen Norm gaat maar om je eigen veiligheid, als er iets mis gaat in die Zendure en de behuizing komt onder spanning te staan dan zal jouw Type A aardlekschakelaar daar niets tegen doen en blijft de boel gewoon onder spanning staan.
Je kunt dan net zo goed geen aardlek schakelaar toepassen want een type A doet namelijk toch niets want die is verzadigd met de DC component van de omvormer.

[ Voor 18% gewijzigd door Ben(V) op 07-07-2026 09:38 ]

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 19:39
Als ik lees dat Zendure zegt dat "in theorie een type A voldoende kan zijn", zou ik nooit een type A doen, denk ik :+

• Kingsolo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 17:22
Ben(V) schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 09:34:
Bedenk wel dat wat Zendure de geldende Norm noemt hier 6mA DC component is en ze weigeren die waarde te noemen en blijven enkel 30mA zeggen.
Kortom Zendure voldoet niet aan die geldende norm en je hebt dus een type B nodig.

Bedenk dat het hier niet enkel om eeen Norm gaat maar om je eigen veiligheid, als er iets mis gaat in die Zendure en de behuizing komt onder spanning te staan dan zal jouw Type A aardlekschakelaar daar niets tegen doen en blijft de boel gewoon onder spanning staan.
Je kunt dan net zo goed geen aardlek schakelaar toepassen want een type A doet namelijk toch niets want die is verzadigd met de DC component van de omvormer.
Ik zie in de handleiding wel dat je de solarflow mix zelf ook nog dient te aarden.
Ben geen electricien, maar op wat voor manier werkt deze backup dan en wat voor invloed heeft dit op een type A of B?

• Ben(V)
Een apparaat (dus ook Zendure) sluit je via de kabel op de netspanning aan inclusief aarde, dus is een extra aarde aansluiting overbodig en heeft verder ook geen invloed.

Maar elke aansluiting op het spanningsnet moet via een aardlekschakelaar lopen.
Zo'n aardlekschakelaar meet de stroomverschil tussen fase en nul en schakelt de spanning af als daar een verschil tussen zit, dan heb je namelijk een aardlek(er loopt ergens stroom weg).
Zo'n verschil ontstaat bijvoorbeeld als er ergens sluiting in een apparaat zit waardoor bijvoorbeeld de behuizing onder spanning komt te staan.

Maar apparatuur die een omvormer hebben, zoals die in de Zendure kunnen een gelijkstroom component op de uitgang wisselspanning zetten waardoor een Type A aardlekschakelaar niet meer werkt en heb je een dus een type B aardlekschakelaar nodig.

• HBrand
Het is eigenlijk tussen de regels door duidelijk. Want er staat afhankelijk van de situatie en de geldende normen. Daaruit blijkt eigenlijk dat je volgens de norm een type B moet gebruiken, omdat het apparaat zelf niet expliciet vermeld dat deze zelf de beveiliging aan boord heeft. En Zendure zelf verwijst dan ook het door een installateur te laten bepalen en aansluiten en een installateur zal dan ook op een type B uitkomen die trouwens ook nog eens 32A moet zijn volgens de eisen.

• koboy

koboy

Wat er tussen de regels door staat is dat er tegenwoordig zoveel normen en regels zijn dat niemand door de bomen het bos nog weet te vinden. Dat al die normen nog meerdere honderden euro's kosten om te mogen bekijken is helemaal van de pot gerukt. Hierdoor zitten we opgescheept in bijvoorbeeld auto's met nuttige zaken als een waarschuwing als er een lampje kapot is maar ook met electronische wannabe rijleraren die om de haverklap piepen. Het gevolg is steeds duurdere en minder bruikbare apparatuur.

De hele oplossing voor het DC lekstroom probleem in omvormers is een hoogst innovatieve serie van minimaal twee sets draadwikkelingen om eenzelfde stuk ferromagnetisch materiaal. Waarom niet iedereen deze hoogst innovatieve oplossing toepast is mij een raadsel.....

Sorry voor het sarcasme. Ik ga de naam niet noemen, maar het is een electrisch component dat al sinds eind van de 19e eeuw commercieel verkrijgbaar is. Maar door het op deze manier te verwoorden wordt hopelijk duidelijk dat de uitvoering van het hele normen gebeuren zichzelf voorbij is gelopen. Helaas zal hier ook wel weer een tiental normen voor worden opgesteld....

• cverkooyen
  • Registratie: Juli 2002
HBrand schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 13:40:
Het is eigenlijk tussen de regels door duidelijk. Want er staat afhankelijk van de situatie en de geldende normen. Daaruit blijkt eigenlijk dat je volgens de norm een type B moet gebruiken, omdat het apparaat zelf niet expliciet vermeld dat deze zelf de beveiliging aan boord heeft. En Zendure zelf verwijst dan ook het door een installateur te laten bepalen en aansluiten en een installateur zal dan ook op een type B uitkomen die trouwens ook nog eens 32A moet zijn volgens de eisen.
Dus dan zit je met dit type veilig? https://mdhelektroshop.nl/sep-rcmb-aardlekaut-type-b-1p-n-b32-30ma-6ka-45mm

Op het bedrag van de accu valt me dit dan toch wel mee

• Ben(V)
Klopt, dat is er een.

• Getverdemme
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 30-07 15:26
Hoe zit dat dan met aansluiting via de Powerhub, ik wil 3x Solarflow kopen en aansluiten op de Powerhub, zou ik dan in de meterkast een Type B 32 A - 3P + N (3fase) moeten aansluiten waarop de Powerhub wordt aangesloten. In de Powerhub zelf de Solarflow's aansluiten op wat er in de Powerhub al voorbereid is?

• Ben(V)
Niemand heeft nog kunnen vertellen wat er precies in die powerhub zit en is is ook nog geen documentatie over te vinden.

• Getverdemme
Ben(V) schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 15:12:
Niemand heeft nog kunnen vertellen wat er precies in die powerhub zit en is is ook nog geen documentatie over te vinden.
Nee dat zal ik eerst afwachten, maar is mijn gedachtegang wel goed? Want zo doe je wel alle apparaten aangesloten op de Powerhub checken op DC lekstroom. Als ik voor elke Mix een apart automaatje moet aanschaffen schiet het ook niet op.
Zal ik dan een eerder een C of B karakteristiek moeten toepassen?

Ik ben het ook wel eens met een andere gebruiker die aangeeft dat je er op z'n minst toch wel van uit mag gaan dat de Powerhub al wordt voorzien van de juiste aansluitingen. Mag ook wel verwacht worden als die anders €900,- gaat kosten.

• marinadus
cverkooyen schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 14:59:
[...]

Dus dan zit je met dit type veilig? https://mdhelektroshop.nl/sep-rcmb-aardlekaut-type-b-1p-n-b32-30ma-6ka-45mm

Op het bedrag van de accu valt me dit dan toch wel mee
Die zou ik niet achter je 3 fasen (3x 25A) hangen, dat gaat niet goed.

• Ben(V)
Waarom niet?
De capaciteit van een aardlekschakelaar heeft niets met het aansluitvermogen te maken.

Een 4000 mix trekt maximaal 17,4A dus dat kan best op een fase van je drie fase aansluiting, alleen oppassen wat je er nog meer gelijktijdig uit wilt trekken of gewoon het laadvermogen beperken.

• Ben(V)
Getverdemme schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 15:16:
[...]

Nee dat zal ik eerst afwachten, maar is mijn gedachtegang wel goed? Want zo doe je wel alle apparaten aangesloten op de Powerhub checken op DC lekstroom. Als ik voor elke Mix een apart automaatje moet aanschaffen schiet het ook niet op.
Zal ik dan een eerder een C of B karakteristiek moeten toepassen?

Ik ben het ook wel eens met een andere gebruiker die aangeeft dat je er op z'n minst toch wel van uit mag gaan dat de Powerhub al wordt voorzien van de juiste aansluitingen. Mag ook wel verwacht worden als die anders €900,- gaat kosten.
Klopt maar je zou ook met 20A of 25A afkunnen.
Deze bijvoorbeeld:
https://new.abb.com/products/nl/2CSF204568R1250/f204-b-25-0-03

Hier vond er er een:
https://www.amazon.de/-/en/ABB-FI_Type_B/dp/B0CSPQY5ZF?th=1

Persoonlijk verwacht ik dat er helemaal geen aardlek schakelaar in die powerhub zitten.

• Getverdemme
Ben(V) schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 15:35:
[...]

Klopt maar je zou ook met 20A of 25A afkunnen.
Deze bijvoorbeeld:
https://new.abb.com/products/nl/2CSF204568R1250/f204-b-25-0-03

Hier vond er er een:
https://www.amazon.de/-/en/ABB-FI_Type_B/dp/B0CSPQY5ZF?th=1

Persoonlijk verwacht ik dat er helemaal geen aardlek schakelaar in die powerhub zitten.
Waardeloos dat ze daar nog bijna niks van bekend hebben gemaakt, zit wel vol met aardlekautomaten. Voorlopig nog maar afwachten hoe ik de boel het beste kan aansluiten, de Powerhub komt hoogstwaarschijnlijk toch veel later aan.

Afbeeldingslocatie: https://energienerds.nl/wp-content/uploads/2026/05/image-16-scaled.png

Voor nu zal ik de huidige groep van mijn PV omvormer gebruiken (ik sluit deze panelen rechtstreeks aan op de MPPT strings van de pro) dan heb ik een vrije groep en bij een AC+ zal ik de Micro omvormers aansluiten op de PV AC in, de groep waar nu de micro omvormers op zit kan ik dan mooi die AC+ aansluiten.

• cverkooyen
  • Registratie: Juli 2002
marinadus schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 15:30:
[...]

Die zou ik niet achter je 3 fasen (3x 25A) hangen, dat gaat niet goed.
Ik zou zelf voor het 3000 type gaan. Dan red je het dus met een 20a en is er verder niks aan de hand?

• marinadus
@Taro heb jij inmiddels al wat gebruikerservaring met het gebruik van de B20A aardlekautomaat op de 4000 AC?

• HBrand
Volgens mij moet je het niet willen een excuus te gaan zoeken om de 4000ac gewoon zonder zorgen op je 3x25A met een standaard aardlek aan te sluiten.

Vergeet ook niet dat deze met pv input een 5000W output kan geven en als dat langer dan een uur is je volgens de norm de groep maar op 80% van de nominale waarde mag worden belast.

Dat is dus 5000W / 230V = 21.7A wat de nominale stroom is en met de 80% reking houdend kom je op 21.7A / 0.8 = 27.1A En dat betekend dus 32A afzekeren.

Ik ben benieuwd welke installateur het dan niet volgens de eisen gaat aansluiten en daarnaast wat je verzekering gaan zeggen in geval er iets gebeurt.

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
marinadus schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 19:10:
@Taro heb jij inmiddels al wat gebruikerservaring met het gebruik van de B20A aardlekautomaat op de 4000 AC?
Ja gebruik hem hier al ruim 2 maanden iedere dag met 1 cycle op een B20, werkt prima. Vanwaar je vraag?

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 95 kWh thuisaccu | 11.460 Wp

• Taro
  • Niet online
koboy schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 18:57:
[...]

Ik heb dat bij Anker SOLIX nagevraagd (zit samen met de productmanager en een aantal engineers in een WhatsApp groep, altijd handig :) ), wat ik daarvan begreep is dat de Max AC aan een Type A voldoende heeft. Dit is de quote:

"Our AC energy storage system features an isolated topology with a built-in transformer that physically blocks leakage currents. This means a Type A RCD is fully sufficient for complete protection. This design is fully compliant with international safety standards (IEC 60364-7-712) and ensures maximum safety without unnecessary complexity."

Heb overigens de Max AC samen met de Mix 4000 AC+ in gebruik en stuur ze beide via Home Assistant aan met dezelfde automatisering, dat werkt mooi.

[ Voor 18% gewijzigd door Taro op 07-07-2026 21:56 ]

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 95 kWh thuisaccu | 11.460 Wp

• Bouwertje
  • Registratie: Februari 2023
  • Nu online
Waarom zou ik een Mix via HA of Homey willen aansturen? Is de (H)EMS van zendure zo slecht?

Uitlezen zou ik nog snappen, maar echt aansturen?

• IJsbeer
  • Niet online
Bouwertje schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 10:17:
Waarom zou ik een Mix via HA of Homey willen aansturen? Is de (H)EMS van zendure zo slecht?

Uitlezen zou ik nog snappen, maar echt aansturen?
In geval van Taro staat het antwoord er al bij. Hij heeft meerdere accus van verschillende leveranciers. HEMS heeft geen weet van de Anker en dat gaat elkaar uiteraard tegenwerken als je beide onafhankelijk op NOM hebt staan.
Over HEMS staat hier in dit topic al meer geschreven. Het werkt prima voor een aantal scenarios'maar wil je wat anders dan is aansturen via HA handiger.
HBrand schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 19:40:
Volgens mij moet je het niet willen een excuus te gaan zoeken om de 4000ac gewoon zonder zorgen op je 3x25A met een standaard aardlek aan te sluiten.

Vergeet ook niet dat deze met pv input een 5000W output kan geven en als dat langer dan een uur is je volgens de norm de groep maar op 80% van de nominale waarde mag worden belast.

Dat is dus 5000W / 230V = 21.7A wat de nominale stroom is en met de 80% reking houdend kom je op 21.7A / 0.8 = 27.1A En dat betekend dus 32A afzekeren.

Ik ben benieuwd welke installateur het dan niet volgens de eisen gaat aansluiten en daarnaast wat je verzekering gaan zeggen in geval er iets gebeurt.
dat klopt ook alleen als je gebruik maakt van de aparte PV input, doe je dat niet zit je op max 87%, en dus nog ruim onder de maximale limiet van 20A.
als ik dan de minimale uitschakelstroom van een factor 1,13 neem (22,6A waarbij de beveiliging na 1 uur vol belasting zou mogen uitschakelen) zit ik met 4000W op 77% van die uitschakelbelasting. Dat is dus een behoorlijke veiligheidsbuffer.
En de ervaring van bv @Taro geeft aan dat hij dat nu la geruime tijd aan het tresten is en geen enkel probleem ervaart, dat onderstreept dus de theorie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RwDb3J3SnoOsl_dxTD4yOwr9yRg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Q17fSeiOQjyQoP2jBUAPm1dZ.png?f=user_large

• HBrand
Jan-tweak schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 11:06:
[...]

dat klopt ook alleen als je gebruik maakt van de aparte PV input, doe je dat niet zit je op max 87%, en dus nog ruim onder de maximale limiet van 20A.
als ik dan de minimale uitschakelstroom van een factor 1,13 neem (22,6A waarbij de beveiliging na 1 uur vol belasting zou mogen uitschakelen) zit ik met 4000W op 77% van die uitschakelbelasting. Dat is dus een behoorlijke veiligheidsbuffer.
En de ervaring van bv @Taro geeft aan dat hij dat nu la geruime tijd aan het tresten is en geen enkel probleem ervaart, dat onderstreept dus de theorie.
[Afbeelding]
Daarom zet ik er toch ook bij.. " vergeet niet dat deze met pv input 5000W output kan geven "

Ik lees namelijk veel posten van mensen die dat dus wel willen gaan doen. En dan maar vissen naar een soort van goedkeuring van iemand dat het gewoon kan.

Ik denk gewoon dat daar wat realistischer mee omgegaan moet worden en begrijpen dat het niet in elke situatie gewoon maar kan.

Hetzelfde met de aardlek type B. Als de fabrikant het niet expliciet vermeld ga er dan maar vanuit dat je die dus echt wel moet gaan gebruiken, of een rdc-dd.

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:28
HBrand schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 11:21:
[...]

Daarom zet ik er toch ook bij.. " vergeet niet dat deze met pv input 5000W output kan geven "

Ik lees namelijk veel posten van mensen die dat dus wel willen gaan doen. En dan maar vissen naar een soort van goedkeuring van iemand dat het gewoon kan.

Ik denk gewoon dat daar wat realistischer mee omgegaan moet worden en begrijpen dat het niet in elke situatie gewoon maar kan.

Hetzelfde met de aardlek type B. Als de fabrikant het niet expliciet vermeld ga er dan maar vanuit dat je die dus echt wel moet gaan gebruiken, of een rdc-dd.
Maar je kunt de maximale output hoop ik wel instellen op 4000?

Want als dat het geval is zie ik het probleem niet zo, batterijen van andere merken kun je ook op 1200 / 1500 / 2000 / 2400 / 2500 instellen terwijl ze op een gedeelde groep zitten. Die 800 watt ipv (bijv) 2000 lijkt mij een grotere 'opoffering' dan deze batterij instellen op 4000 ipv 5000.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP

• HBrand
onlinaius schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 12:16:
[...]

Maar je kunt de maximale output hoop ik wel instellen op 4000?

Want als dat het geval is zie ik het probleem niet zo, batterijen van andere merken kun je ook op 1200 / 1500 / 2000 / 2400 / 2500 instellen terwijl ze op een gedeelde groep zitten. Die 800 watt ipv (bijv) 2000 lijkt mij een grotere 'opoffering' dan deze batterij instellen op 4000 ipv 5000.
Ik denk dat dat ook wel zou kunnen, maar volgens mij moet je alsnog de installatie beveiligen naar zn maximalen kunnen ivm sofware falen oid.

• onlinaius
HBrand schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 13:12:
[...]

Ik denk dat dat ook wel zou kunnen, maar volgens mij moet je alsnog de installatie beveiligen naar zn maximalen kunnen ivm sofware falen oid.
Dat lijkt me niet, want dan zouden al die plugin batterijen die 800 watt op een gedeelde groep mogen leveren, maar max naar 1200 / 1500 / 2000 etc kunnen ook niet mogen.

Ik kan me wel voorstellen dat de veilige stand dan de default moet zijn, dat is bij de plugins ook het idee, upgraden naar een hoger wattage betekend dat je een waarschuwing krijgt / vinkje moet zetten / fabrikant toestemming moet vragen / etc.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:49
Taro schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 21:46:
[...]
Ja gebruik hem hier al ruim 2 maanden iedere dag met 1 cycle op een B20, werkt prima. Vanwaar je vraag?
Uit interesse, welke heb je specifiek, zodat ik eventueel eenzelfde kan bestellen?
Taro schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 21:54:
[...]
"Our AC energy storage system features an isolated topology with a built-in transformer that physically blocks leakage currents. This means a Type A RCD is fully sufficient for complete protection. This design is fully compliant with international safety standards (IEC 60364-7-712) and ensures maximum safety without unnecessary complexity."
Is dit ook van toepassing op een Mix pro? Of is dat de reden dat je die alleen via een dealer kan bestellen?

• onlinaius
Cardinal schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 17:37:
Is dit ook van toepassing op een Mix pro? Of is dat de reden dat je die alleen via een dealer kan bestellen?
Is de reden niet dat de mix pro nog helemaal niet geleverd wordt? (correct me if I'm wrong) Energienerds geeft in hun review aan dat de reviews voor de 3000 AC+ en de Mix Pro in juli volgen, en aangezien ze van de 4000 AC+ een testexemplaar ontvingen neem ik aan dat ze die 3000 AC+ en 4000 Mix Pro niet zelf aanschaffen.

[ Voor 27% gewijzigd door onlinaius op 08-07-2026 18:05 ]

• Getverdemme
[...]

Uit interesse, welke heb je specifiek, zodat ik eventueel eenzelfde kan bestellen?

[...]

Dat stukje tekst wat Taro aangeeft gaat over de Anker Max AC. Die hebben het wel gedocumenteerd staan, dat is de hele discussie ten opzichte van Zendure die dat niet hebben gedocumenteerd (en ik verwacht dat ze dit wel ook hebben toegepast in hun producten).

• koboy

koboy

Getverdemme schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 08:17:
[...]

Dat stukje tekst wat Taro aangeeft gaat over de Anker Max AC. Die hebben het wel gedocumenteerd staan, dat is de hele discussie ten opzichte van Zendure die dat niet hebben gedocumenteerd (en ik verwacht dat ze dit wel ook hebben toegepast in hun producten).
Gedocumenteerd is wat anders dan gemeld in een app-groep. Gedocumenteerd is voor mij dat het in de handleiding of compliance documenten staat. Kun je aangeven waar?

• Getverdemme
koboy schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 09:03:
[...]

Gedocumenteerd is wat anders dan gemeld in een app-groep. Gedocumenteerd is voor mij dat het in de handleiding of compliance documenten staat. Kun je aangeven waar?
Ach ja dat, maar het gaat in ieder geval niet over de Zendure's voordat daar misverstanden over ontstaan, dat is het belangrijkste. Ik had eerder al wel ergens gelezen dat Anker er niet geheimzinnig over doet en dat het wel ergens stond aangegeven (dacht met een verklaring), waar precies geen idee want ik ben niet voornemens om een Anker aan te schaffen dus me er niet in verdiept.

• koboy

koboy

Getverdemme schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 09:12:
[...]

Ach ja dat, maar het gaat in ieder geval niet over de Zendure's voordat daar misverstanden over ontstaan, dat is het belangrijkste. Ik had eerder al wel ergens gelezen dat Anker er niet geheimzinnig over doet en dat het wel ergens stond aangegeven (dacht met een verklaring), waar precies geen idee want ik ben niet voornemens om een Anker aan te schaffen dus me er niet in verdiept.
En daar zit dus de misvatting: Anker Solid doet er net zo geheimzinnig over. Daar heeft is alleen in een (voor jou en mij niet toegankelijke!) app-groep een duidelijker antwoord gegeven dan er via een x aantal communicatie lagen met bijbehorende samenvattingen en taalbarrières vanuit Zendure support per mail kwam.

Die mailwisseling die trouwens kwam ten tijde van de (oude) 2400AC. En wat zie je als je die openmaakt: een prachtige scheidingstrafo!

Ook de Mix is ontworpen als stekker accu voor op een gedeelde groep. Als een apparaat in een stopcontact de werking van een aardlekschakelaar voor potentieel 4 groepen mag verstoren is er iets goed mis met de (controle op de) regelgeving.

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:51
De Mix 4000 lijkt me voor hier ook wel een mooie oplossing. Helaas kan ik nog steeds geen aansluit schema's vinden.

Plan is om mijn Growatt 3300TL op de Mix 4000 aan te sluiten (9 x 375 WP op west). En dan de Mix 4000 op de vrijgekomen 20A B automaat in meterkast.

Kan dit gewoon en met welke mogelijke limiteringen moet ik dan rekening houden?

• Taro
  • Niet online
onlinaius schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 18:00:
[...]

Is de reden niet dat de mix pro nog helemaal niet geleverd wordt? (correct me if I'm wrong) Energienerds geeft in hun review aan dat de reviews voor de 3000 AC+ en de Mix Pro in juli volgen, en aangezien ze van de 4000 AC+ een testexemplaar ontvingen neem ik aan dat ze die 3000 AC+ en 4000 Mix Pro niet zelf aanschaffen.
Ik krijg ze op hetzelfde moment binnen als zij. De 3000 AC+ volgt eind juli als het goed is, de 4000 Pro volgt later. De 7 kWh uitbreiding volgt hopelijk ook spoedig.

De 4000 AC+ die we beide hebben ontvangen is een pre-productie exemplaar en moet teruggestuurd worden, we schaffen ze dus inderdaad niet zelf aan.

Wel ben ik op dit moment bezig met de gewenste privé opstelling. Heb inmiddels ook wat lijntjes lopen met DIY accu leveranciers en denk dat het een combinatie wordt van Zendure Mix, Anker Max AC en Deye/Victron. Leuke uitdaging om meerdere merken tegelijkertijd aan te sturen, maar ik merk ook dat ik het extra vermogen wel fijn vind tov 2400 Watt omvormers en eigenlijk ook wel met eilandmode/off-grid aan de slag wil. SolarEdge 1-fase ga ik vervangen door 3-fase Enphase, dus lekker klussen de komende maanden :)

• Taro
  • Niet online
BasvanS schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 10:21:
De Mix 4000 lijkt me voor hier ook wel een mooie oplossing. Helaas kan ik nog steeds geen aansluit schema's vinden.

Plan is om mijn Growatt 3300TL op de Mix 4000 aan te sluiten (9 x 375 WP op west). En dan de Mix 4000 op de vrijgekomen 20A B automaat in meterkast.

Kan dit gewoon en met welke mogelijke limiteringen moet ik dan rekening houden?
Ik zou echt adviseren een extra groep te plaatsen en die 2 gescheiden te houden. De uitleg daarvoor zal ik niet nogmaals herhalen, maar een groep bijplaatsen is een relatief kleine moeite en bespaart je veel gedoe met de aansturing van de Mix.

Sluit je wel je omvormer op de PV-IN AC aan, dan moet je sowieso rekening houden met 5000 ipv 4000 Watt output, dus van een B20/25 -> B32 en dan wordt selectiviteit een dingetje, gaat er iets verkeerd dan kan je hoofdaansluiting er uit vliegen. Denk er dus even goed over na of je dit wel wil.

• Taro
  • Niet online
[...]

Hager ADA920G geloof ik, maar officieel moet dat een Type B ipv Type A zijn, dat wist ik toen echter nog niet.
De Mix Pro verdient echt extra aandacht bij de installatie vs de 4000 AC+ en 3000 AC+. Omdat veel mensen maar gewoon wat doen willen ze denk ik voorkomen dat men die even op het stopcontact aansluit, 6+ panelen op het schuurtje erbij legt, aansluit en vlammen maar.

Om eerlijk te zijn mag dat voor de 4000 AC+ ook al wel als je de vele discussies hier leest.

Was laatst aanwezig op een Zendure meeting voor installateurs en heel veel mensen begrijpen de materie gewoonweg niet. Andersom begeeft Zendure zich met de PowerHub en Mix-serie ook in een ander segment waar ze denk ik nog even aan moeten wennen qua communicatie en hoe dingen in Nederland geregeld zijn.

Een B32 adviseren/vereisen in een land waar de gemiddelde netaansluiting 3x25A is, of geen duidelijkheid kunnen geven over wel/niet volledige 3-fase oplossingen mag geen ding zijn. Een installateur/monteur moet 100% duidelijkheid hebben, vanaf dag 1.

• BasvanS
Taro schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 10:36:
[...]

Ik zou echt adviseren een extra groep te plaatsen en die 2 gescheiden te houden. De uitleg daarvoor zal ik niet nogmaals herhalen, maar een groep bijplaatsen is een relatief kleine moeite en bespaart je veel gedoe met de aansturing van de Mix.

Sluit je wel je omvormer op de PV-IN AC aan, dan moet je sowieso rekening houden met 5000 ipv 4000 Watt output, dus van een B20/25 -> B32 en dan wordt selectiviteit een dingetje, gaat er iets verkeerd dan kan je hoofdaansluiting er uit vliegen. Denk er dus even goed over na of je dit wel wil.
Wat is dan nog het voordeel van de 4000 vs de 3000? Niks toch? Alleen een stukje piekvermogen?

• Taro
  • Niet online
BasvanS schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 10:50:
[...]

Wat is dan nog het voordeel van de 4000 vs de 3000? Niks toch? Alleen een stukje piekvermogen?
De 4000 is uitbreidbaar met 7 kWh units en +1000 Watt meer inderdaad. 3000 heeft uit mijn hoofd ook geen PV-IN AC, maar zou ik moeten checken.

• koboy

koboy

Taro schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 10:42:
[...]

Hager ADA920G geloof ik, maar officieel moet dat een Type B ipv Type A zijn, dat wist ik toen echter nog niet.

[...]

De Mix Pro verdient echt extra aandacht bij de installatie vs de 4000 AC+ en 3000 AC+. Omdat veel mensen maar gewoon wat doen willen ze denk ik voorkomen dat men die even op het stopcontact aansluit, 6+ panelen op het schuurtje erbij legt, aansluit en vlammen maar.

Om eerlijk te zijn mag dat voor de 4000 AC+ ook al wel als je de vele discussies hier leest.

Was laatst aanwezig op een Zendure meeting voor installateurs en heel veel mensen begrijpen de materie gewoonweg niet. Andersom begeeft Zendure zich met de PowerHub en Mix-serie ook in een ander segment waar ze denk ik nog even aan moeten wennen qua communicatie en hoe dingen in Nederland geregeld zijn.

Een B32 adviseren/vereisen in een land waar de gemiddelde netaansluiting 3x25A is, of geen duidelijkheid kunnen geven over wel/niet volledige 3-fase oplossingen mag geen ding zijn. Een installateur/monteur moet 100% duidelijkheid hebben, vanaf dag 1.
Even ingaand op het type A of B aardlek: hier moet Zendure zijn shit echt op orde krijgen qua communicatie. Maanden geleden is er een vaag antwoord gekomen over vragen op dit punt en de 2400AC, terwijl daar een prachtige scheidingstrafo in zit.
Bij Anker Solix heb je toevallig de juiste persoon in de app-groep gehad, anders was het daar net zo onduidelijk geweest.

• BasvanS
Taro schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 10:53:
[...]

De 4000 is uitbreidbaar met 7 kWh units en +1000 Watt meer inderdaad. 3000 heeft uit mijn hoofd ook geen PV-IN AC, maar zou ik moeten checken.
Ja, die PV-In AC zorgt dus voor onnodige complexiteit en problemen in de meterkast. Dan is terugvallen op een extra groep en ze gescheiden houden een goed advies. De 3000 heeft die PV-AC groep idd niet. Voor mij is de schaalbaarheid niet relevant. ik vind 8 KWH meer dan prima en als ik ooit wil opschalen komt er een 2e op een andere fase.

Dan is 3000 vs 4000 watt dus het enige verschil. Kan het mooi op een B16 groep bij de Mechanische ventilatie (jaja, ik weet dat dit officieel niet mag ;))

• Taro
  • Niet online
koboy schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 10:54:
[...]

Even ingaand op het type A of B aardlek: hier moet Zendure zijn shit echt op orde krijgen qua communicatie. Maanden geleden is er een vaag antwoord gekomen over vragen op dit punt en de 2400AC, terwijl daar een prachtige scheidingstrafo in zit.
Bij Anker Solix heb je toevallig de juiste persoon in de app-groep gehad, anders was het daar net zo onduidelijk geweest.
Eens. Ik neem dit punt overigens ook mee in reviews en benoem het sinds kort expliciet. Vele andere merken hebben dit ook niet op orde. Nadeel is ook dat dit in een gebied zit waarbij veel consumenten geen idee hebben dat dit speelt.

• IJsbeer
  • Niet online
Taro schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 10:36:
[...]

Deze snap ik niet zo. Als er nu een omvormer hangt die 5000 kan leveren. En dat laat je dan lopen via de Mix, dan veranderd er feitenlijk toch niets? De mix kan in principe max 4000 leveren, maar een bypass van max 5000. Die zla nooit overschreden worden (aanname!). Dus voor het aansluiten in de meterkast veranderd er dan toch niets, gezien de panelen al gewoon aangesloten waren en de mix er 'gewoon' tussenkomt?

• Taro
  • Niet online
IJsbeer schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 11:21:
[...]

Deze snap ik niet zo. Als er nu een omvormer hangt die 5000 kan leveren. En dat laat je dan lopen via de Mix, dan veranderd er feitenlijk toch niets? De mix kan in principe max 4000 leveren, maar een bypass van max 5000. Die zla nooit overschreden worden (aanname!). Dus voor het aansluiten in de meterkast veranderd er dan toch niets, gezien de panelen al gewoon aangesloten waren en de mix er 'gewoon' tussenkomt?
In mijn situatie heb ik 5750 Wp panelen op een 1-fase SE 5k omvormer, B25 in de meterkast. Zou de perfecte situatie kunnen zijn om door te lussen. Maar zou dan B25 in de onderverdeler moeten plaatsen en een B32 in de meterkast als je een beetje selectiviteit wil nastreven, met B32 geen optie. Daarnaast weet je niet hoe de aansturing in HEMS of Home Assistant zal zijn als er PV input is, in het verleden hebben zowel de Hyper 2000 als 2400 AC via off-grid laten zien dat er vreemde situaties optraden die je niet verwacht of wil. Dat was voor mij de reden om dit helemaal los te laten. Mooie optie, als alle software perfect werkt ook een goede optie, maar je ziet het: 1 HEMS update en alles werkt ineens anders, mensen pissig, etc. Dat is voor mij de reden om het te scheiden. Misschien ook wel wat vertrouwen rondom deze oplossing die moet groeien.

Stel dat je Mix kapot gaat, dan doen je zonnepanelen niets meer. Of de software werkt niet lekker, dan mis je zonnestroom. Of je wil maximaal ontladen via HA, maar de omvormer voorkomt dat omdat er nog 13 Watt binnenkomt uit de panelen (been there, done that). Voor mij allemaal redenen om verder te kijken. Maar dat moet ieder voor zich bepalen, dus doe het vooral wel als je wil, maar neem dit soort afwegingen wel mee.

• IJsbeer
  • Niet online
Nou, je wordt bedankt om het in mijn ogen ideale apparaat volledig onbruikbaar te maken voor mij op de manier hoe ik hem wou aansluiten. :+

Dank voor het duidelijke antwoord!

• marinadus
Eindelijk .... Een heldere reactie vanuit Zendure

Geachte klant,

Dank u voor uw bericht.

De Zendure Mix 4000 AC+ maakt gebruik van een elektrische isolatietopologie die voldoet aan de IEC 62477-norm, waarbij een hoogfrequente transformator met versterkte isolatie wordt toegepast.

Omdat de gelijkstroomzijde van de batterij en de wisselstroomzijde van het elektriciteitsnet zowel fysiek als elektrisch van elkaar zijn geïsoleerd, is het technisch niet mogelijk dat een vloeiende gelijkstroomfoutstroom naar het wisselstroomnet lekt.

Volgens de Europese en Nederlandse elektrische installatienormen is een aanvullende 6 mA DC-beveiliging voor ons systeem daarom niet vereist. Tijdens de installatie zorgt het gebruik van een standaard type A aardlekschakelaar (RCD) voor een veilige werking en volledige naleving van de voorschriften.

U hoeft voor dit systeem geen dure type B aardlekautomaat (RCBO) te installeren. Op basis van de bovenstaande technische eigenschappen zijn de door u genoemde extra installatiekosten voor een volledig conforme installatie niet noodzakelijk.

Bedankt voor uw begrip en ondersteuning. Mocht u nog vragen hebben, neem dan gerust contact met ons op. Wij helpen u graag verder.

Met vriendelijke groet,Zendure Support Team

• koboy

koboy

Taro schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 10:59:
[...]

Eens. Ik neem dit punt overigens ook mee in reviews en benoem het sinds kort expliciet. Vele andere merken hebben dit ook niet op orde. Nadeel is ook dat dit in een gebied zit waarbij veel consumenten geen idee hebben dat dit speelt.
Een groot deel van het probleem zit ook in het punt dat de daadwerkelijke invulling van de normen niet zonder hoge kosten in te zien is.
Naar mijn mening zou in de basis-norm/regel moeten staan dat een apparaat met stekker nooit de werking van beveiligingen, in dit geval een gedeelde aardlek, in de meterkast zou mogen kunnen saboteren.
Een flink deel van de verwarring komt waarschijnlijk ook doordat vaak apparatuur die nooit ontworpen is voor een stekker (PV omvormers, laadpunten) en apparatuur ontworpen voor een stekker qua risico en aanvullende eisen op 1 hoop gegooid worden.

Mijn onderbuik zegt dat de installatie branche een puntje heeft gevonden om paniek mee te zaaien en extra mee te verdienen. Ja, voor grote gebouwen/bedrijven een puntje om op te lekken, maar het oplossen van 9 kg ijzer per jaar zoals in de link die net gedeeld is in het algemene Zendure topic is gewoon klinkklare onzin.

Toevoeging: Zoals in de post hierboven te zien kan Zendure het nu ook! Eens met @Jan-tweak dit in de handleiding/specificaties te zetten al was het alleen maar om dit soort terugkerende discussies platte slaan.

[ Voor 8% gewijzigd door koboy op 09-07-2026 12:34 ]

marinadus schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 12:16:
Eindelijk .... Een heldere reactie vanuit Zendure

Geachte klant,

Dank u voor uw bericht.

De Zendure Mix 4000 AC+ maakt gebruik van een elektrische isolatietopologie die voldoet aan de IEC 62477-norm, waarbij een hoogfrequente transformator met versterkte isolatie wordt toegepast.

Omdat de gelijkstroomzijde van de batterij en de wisselstroomzijde van het elektriciteitsnet zowel fysiek als elektrisch van elkaar zijn geïsoleerd, is het technisch niet mogelijk dat een vloeiende gelijkstroomfoutstroom naar het wisselstroomnet lekt.

Volgens de Europese en Nederlandse elektrische installatienormen is een aanvullende 6 mA DC-beveiliging voor ons systeem daarom niet vereist. Tijdens de installatie zorgt het gebruik van een standaard type A aardlekschakelaar (RCD) voor een veilige werking en volledige naleving van de voorschriften.

U hoeft voor dit systeem geen dure type B aardlekautomaat (RCBO) te installeren. Op basis van de bovenstaande technische eigenschappen zijn de door u genoemde extra installatiekosten voor een volledig conforme installatie niet noodzakelijk.

Bedankt voor uw begrip en ondersteuning. Mocht u nog vragen hebben, neem dan gerust contact met ons op. Wij helpen u graag verder.

Met vriendelijke groet,Zendure Support Team
kijk, dank voor het delen.
en beste Zendure, doe ons en je zelf nu een groot plezier en zet deze informatie a.u.b. ook in je technische documentatie en handleiding.
alvast bedankt daarvoor.
IJsbeer schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 11:38:
Nou, je wordt bedankt om het in mijn ogen ideale apparaat volledig onbruikbaar te maken voor mij op de manier hoe ik hem wou aansluiten. :+

even een vraag, over wie heb je het :? , want nu wordt het gokken wie je nu bedoeld, als je iemand wilt replayen gebruik dan aub de quote knop hiervoor, wel zo handig voor de andere lezers. alvast bedankt. _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
sorry, te snel, ik zag het.

[ Voor 3% gewijzigd door Jan-tweak op 09-07-2026 12:33 ]

even een vraag, waar zie je het voordeel om je huidige PV dan via de Mix te laten lopen?
ik zou eerder net wat @Taro ook aangeeft deze gewoon apart laten lopen.
Bedenk wel dat je met een batterij ( en dan maakt het eigenlijk niets uit welk merk en of type dat is) wat je er mee gaat doen, want je loopt afhankelijk hoe je beveiligingen in je groepenkast zijn geplaatst dat je je hoofdzekering gaat opblazen.
dat kan bv gebeuren als je zou besluiten ivm bv hoge stroomprijzen, terwijl je PV nog vol aan het terugleveren is en je dat gelijktijdig dan ook met je batterij gaat doen zou je zomaar op circa 40A kunnen komen als alles op één fase loopt, door de twee te splitsen, elk op zijn eigen fase heb je dit probleem een heel stuk minder.

• Getverdemme
Jan-tweak schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 12:32:
[...]

even een vraag, waar zie je het voordeel om je huidige PV dan via de Mix te laten lopen?
Bedenk wel dat je met een batterij ( en dan maakt het eigenlijk niets uit welk merk en of type dat is) wat je er mee gaat doen, want je loopt afhankelijk hoe je beveiligingen in je groepenkast zijn geplaatst dat je je hoofdzekering gaat opblazen.
dat kan bv gebeuren als je zou besluiten ivm bv hoge stroomprijzen, terwijl je PV nog vol aan het terugleveren is en je dat gelijktijdig dan ook met je batterij gaat doen zou je zomaar op circa 40A kunnen komen als alles op één fase loopt, door de twee te splitsen, elk op zijn eigen fase heb je dit probleem een heel stuk minder.
Nou ik heb hetzelfde plan, 1x Mix Pro waar ik mijn 2 strings (11x 370Wp) op aansluit, zodat de accu met DC geladen wordt en dat als je stroomuitval hebt je full island mode blijft werken (i.c.m. Powerhub).

Ik wil op een andere 4000 Mix de micro omvormers (6 panelen 460Wp) aansluiten op de PV AC in. Nu zie ik van deze minder het voordeel van de MPPT string op de Pro omdat het toch al een AC stroom is, dat zou dan ook alleen zijn om het te laten blijven werken bij stroomuitval. Maar in principe vang ik dit al op met de Mix Pro daar zal ik nog eens over nadenken.

Ik zie er verder ook geen nadelen van in waarom je het niet zou doen.

• Taro
  • Niet online

Hehe :) Je kunt het altijd gewoon proberen he? Want hij werkt verder gewoon erg goed en mogelijk werkt dat ook allemaal zeer goed. Ik begin er echter zelf niet meer aan.

Ben een beetje klaar met dingen die niet werken zoals ik het wil, daar heb je in het begin geduld voor, maar na een tijdje is de koek op.

Heb hier nu bijv. 2 nieuwe producten van een ander merk in parallel staan, firmware update daarvoor komt uit, installeren, parallel aanzetten -> foutmelding. Voor die update werd er dynamisch goedkoop geladen en duur teruggeleverd en raad eens? De afgelopen dagen werd er duur ingekocht en goedkoop verkocht. Terwijl ze dat op orde hadden. Mijn geduld is op met al die partijen en dus vermijd ik complexe oplossingen, misschien wel iets te vaak en snel uit zelfbescherming.

Je denkt vaak: Geef maar hier, dan los ik het zelf wel op. En daarom hamer ik zo op Home Assistant ondersteuning, dan kan je gewoon alles zelf doen. Ben super blij met de 4000 Mix AC+ en als ik nu nieuwe zonnepanelen zou installeren van 4k Wp ipv 5k Wp, dan zou ik het misschien nog wel proberen. Maar als het goed werkt dan moet je er af blijven en ik heb gewoon geen zin meer in gezeik.

• IJsbeer
  • Niet online
Jan-tweak schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 12:32:
[...]

Vooral dat ik hem dan makkelijk zelf kan aansluiten. Er loopt nu een aparte groep naar de garage, waar de omvormer staat. Daar wou ik hem gewoon tussendrukken en gaan :)
Nu moet ik de meterkast gaan verbouwen (en nieuwe kast ernaast plaatsen, want vol) en kabels trekken. Dat wordt al een heel ander verhaal...
Tevens leek me het voordeel dat de accu wel opgeladen kan worden als de stroom (langere) tijd uitvalt, dan heb je langer wat aan de noodstroom. Maar dat zou meer hypothetische plus zijn gezien dat nooit voorkomt natuurlijk.

@Taro : Dank voor het delen van je ervaring. Dat het in theorie allemaal leuk werkt is in de praktijk idd soms wat weerbarstiger, zeker als er zoveel software aan te pas komt. Goede punten, back to the drawing board! Waardevol!

• onlinaius
BasvanS schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 10:58:
[...]

Ja, die PV-In AC zorgt dus voor onnodige complexiteit en problemen in de meterkast. Dan is terugvallen op een extra groep en ze gescheiden houden een goed advies.
Het nadeel van ze gescheiden houden (of dat nu via de PV-In AC gaat of via de MPPT's) is dat je de noodstroomvoorziening hiermee wel aardig castreert. Je gaat dan van een noodstroom die onbeperkt je vriezer en koelkast aan kan houden (en met een beetje weer nog heel wat andere apparatuur), naar iets wat met een beetje pech (lege batterij, stroomstoring aan het begin van de dag) de boel nog geen 30 minuten draaiend houd.

Pagina: 1 ... 11 ... 14 Laatste