• Sted74
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 12:50
Space21 schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 15:08:
[...]

Dat is wel slim! 16kwh. Accu 1 pv in vanuit een omvormer, en accu twee gewoon op het interne circuit. Ik vraag dit voor een vriend. Heb een beetje dezelfde situatie maar dan ook nog micros om een schuur.

Hoe sluit je ze aan op je huis? Twee losse groepen?
Ik ga het toch iets anders doen.

Ik sluit de 2x 4000mix ac+ tijdelijk aan op ieders een eigen wcd en als ik de powerhub heb sluit ik deze aan tussen de hoofdschakelaar en thuisinstallatie. hierdoor heb ik een 100% off grit systeem die zichzelf in de lucht kan houden zolang er voldoende daglicht is. Alleen in de wintermaanden zal ik het net nodig hebben of een aggregaat!

De pv-in-ac heeft de optie om de accu als stand alone te laten werken mocht dat nodig zijn.
marinadus schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 07:07:
Als ik Gemini loslaat op de handleiding van Zendure geeft deze ook aan, die 32A mag je niet installeren op een 3x25A aansluiting.

Ik krijg deze geadviseerd (vanuit AI voor de 4000 AC+), wat denken jullie? Is een C-karakteristiek. En een 6mm kabel. Ik zou dan de los meegeleverde Zendure stekker via een 6mm kabel rechtstreeks kunnen aansluiten op deze Hager.

Hager ADA970G a €125
https://hager.com/nl/catalogus/producten/ada970g-haco-1p-n-20-a-c-kar-30-ma-klasse-a

Hm als ik hem daarna verwijs naar Tweakers komt hij toch met een B-karakteristiek en dus met deze Hager ADA920G. Ik denk dat ik deze dan laat installeren. In de handleiding staat niks geschreven over een type B automaat dus dan is dat geen keiharde eis...
je vergeet dat Zendure je geen garantie geeft voor DC lekstromen <6mA veroorzaakt door de Zendure, en vanuit dit aspect je buiten de specs van type A aardlekschakelaars cq aardlekautomaten valt. Je zou dit dus wel els eisen moeten/kunnen zien. beetje afhankelijk van jouw risicobereidheid (bedenk wel dat daar mogelijk het erstige risico bij jou of een van huisgesoten zou komen te liggen.
Zendure gaf dat eigenlijk al eerder aan dat je een type B, niet te verwarren met B-kar, zoe moeten gebruiken.
HBrand schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 17:18:
Volg je installatie-eisen van Zendure dan zou je het als volgt moeten doen...

Je moet een 32A aardlekautomaat gebruiken en een 6mm² kabel. Denk je daar vanaf te moeten wijken, dan moet je het de installateur die het sws voor je komt aansluiten laten beoordelen.

Dan kan die installateur 2 dingen zeggen.
  1. Ik kan dit apparaat niet voor je aansluiten op je huidige installatie.
  2. Om selectief te blijven zal ik een 20A aardlekautomaat moeten gebruiken, maar die zou dus kunnen trippen bij teveel vermogen vanuit de batterij. Nu is dat installatie technisch niet verkeerd, want die 20A automaat beschermd de installatie. Alleen of de batterij daar mee om kan gaan als dat met regelmaat gebeurt kan ik niet garanderen en hoe dat dan met eventuele garantie gesteld staat zal je bij Zendure moeten aankloppen.
Daarnaast Kan Zendure die type A aardlek misschien niet eisen, maar de norm wel en daar zal de installateur zich aan moeten houden.

Je kan natuurlijk de Zendure in de software iets terug zetten, dat deze maar max 4600W doet, maar ook dat zou volgens hun eigen eisen niet een reden zijn om een lichtere dan 32A automaat te gebruiken.

Kortom het is een leuke batterij, maar voor de meeste Nederlandse woningen zitten er nogal wat haken en ogen aan om het goed en volgens de regels aan te sluiten. En wie zit er met het gezeik als er in wat voor geval dan ook wat mis gaat.. juist jij als klant.

Nou ik ben er voor mijzelf wel uit, ik heb voor de Anker Solix Solarbank max ac gekozen.

Die geven gewoon zelf duidelijk aan dat het apparaat zelf beveiligd is tegen dc lekstromen en dus een type B aardlekschakelaar voldoet. Geven ook aan dat een B16 30ma aardlekschakelaar voldoende is. Voor de Nederlandse markt dus gewoon op de gangbare manier aan te sluiten.
met dat laatste denk ik dat je een type A aardlekautomaat bedoelt, je wilt tenslotte eigenlijk een type B aardek vermijden.
Voor een enkele Zendure Mix 4000 is dus wel de eerder door mijn genoemde voldoende, en ik zou daar eerder voor een B-kar. gaan kiezen.

• HBrand
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 06:26
Jan-tweak schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 18:31:
[...]

met dat laatste denk ik dat je een type A aardlekautomaat bedoelt, je wilt tenslotte eigenlijk een type B aardek vermijden.
Voor een enkele Zendure Mix 4000 is dus wel de eerder door mijn genoemde voldoende, en ik zou daar eerder voor een B-kar. gaan kiezen.
Ja nu haalde ik ze zelf indd door elkaar

• bkruyver
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 07:43
Wat zonde, die aansluit ellende...ook voor mij geldt: 3680 watt is prima, gewoon normaal binnen normale 3fase huisaansluiting te realiseren. Ook mij gaat het om loskoppelen 2 strings panelen, gepland op 1 nieuwe 4000pro per string (2totaal). Dan kan ik in ieder geval de hoge voltages vermijden gedurende deel van de dag. Nu valt alles elke dag (mits zon) tussen 1200-1600 uit. Zonde. Kan ik natuurlijk niet allemaal vermijden, maar elke kw die zonder uitval een accu in gaat is pure "winst"....

Ik hoop dat ze een 3000pro uitbrengen, nog beter een 3680pro ;-)
bkruyver schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 07:42:
Wat zonde, die aansluit ellende...ook voor mij geldt: 3680 watt is prima, gewoon normaal binnen normale 3fase huisaansluiting te realiseren. Ook mij gaat het om loskoppelen 2 strings panelen, gepland op 1 nieuwe 4000pro per string (2totaal). Dan kan ik in ieder geval de hoge voltages vermijden gedurende deel van de dag. Nu valt alles elke dag (mits zon) tussen 1200-1600 uit. Zonde. Kan ik natuurlijk niet allemaal vermijden, maar elke kw die zonder uitval een accu in gaat is pure "winst"....

echter zelfs met 3680W heb je aan een 16A onvoldoende, denk hierbij aan de gouden 80% regel, zeker bij landurige belasting echt een aspect om daar rekening mee te houden, dus ook dan heb je gewoon een 20A nodig.
Bij een SF 2400 AC+, die slechts 2400W doet (max) dan zit je met een 16A dus helemaal prima.
Dus die 3000pro versie die je graag zou willen is eigenlijk bij een groep van 16A wel het maiximale haalbare, en wat blijkt , die hebben ze al in de vorm van de Mix 3000AC+.

[ Voor 8% gewijzigd door Jan-tweak op 02-07-2026 10:31 ]

• Sted74
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 12:50
bkruyver schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 07:42:

Wat is het probleem? je kunt de 4000 mix toch eenvoudig begrenzen. dat hij 4000watt maximaal kan leveren betekend niet gelijk dat hij dat dan ook moet doen.

Begrens de Zendure op 3500watt en dan zit je altijd goed en veilig met een B16 hij kan nog mooi eventuele piekspanning tot 3680watt opvangen. Ik sluit zelf 2 zendure 4000mix aan en begrens ze beide op 3500watt dan hou ik 7kwh over wat voor mij voldoende is!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:24
Het lijkt in mijn ogen niet zinvol te betalen voor een systeem dat 4000 W kan leveren om daar dan veel minder van te gebruiken.
Dan lijkt het toch zinvoller een 3000 mix te kopen.

Ps 3500 W continue kan eigenlijk niet op een 16A groep en al helemaal niet met een Schuko aansluiting.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• jfinkers
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 13:06
Na een aantal vergelijkingen heb ik een Solarflow Mix 4000 AC besteld. Hierover heb ik mailcontact met Zendure over de 6mA verklaring ivm type A of type B aardlekschakelaar - die lijkt er dus niet te zijn.

Zijn er mensen die de Zendure accu's daadwerkelijk met type B aardlekschakelaar hebben beveiligd?

Reactie van Zendure:
"Met betrekking tot de aardlekschakelaar (RCD) voor de SolarFlow 4000 Mix AC+ geldt dat de keuze voor een type A, type F of type B aardlekschakelaar/RCBO afhankelijk is van de lokale regelgeving en de specifieke installatieomgeving. Daarom dient de juiste keuze te worden gemaakt op basis van de geldende voorschriften.

De SolarFlow 4000 Mix AC+ is voorzien van een interne lekstroombeveiliging met een werking die vergelijkbaar is met een 30 mA RCMU (Residual Current Monitoring Unit). U kunt deze informatie gebruiken bij het kiezen van een geschikte aardlekbeveiliging volgens de lokale regelgeving.

Wanneer het systeem rechtstreeks op de meterkast wordt aangesloten (hardwired), adviseren wij een afzonderlijke RCBO te installeren met:

- een nominale stroom van 32 A;

- een nominale aanspreeklekstroom van 30 mA.

Daarnaast is het noodzakelijk dat een PE-aardgeleider (beschermingsaarde) wordt aangesloten om een veilige werking van het systeem te waarborgen."

• Kingsolo
  • Registratie: Juni 2020
  • Nu online
jfinkers schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 13:03:
Na een aantal vergelijkingen heb ik een Solarflow Mix 4000 AC besteld. Hierover heb ik mailcontact met Zendure over de 6mA verklaring ivm type A of type B aardlekschakelaar - die lijkt er dus niet te zijn.

Zijn er mensen die de Zendure accu's daadwerkelijk met type B aardlekschakelaar hebben beveiligd?

Reactie van Zendure:

[...]
De vraag ook bij Zendure uitgezet. Kreeg zojuist onderstaand antwoord.

De SolarFlow Mix-serie omvormers zijn uitgerust met een geïntegreerde 30mA AC/DC lekstroombeveiliging.

Vanuit technisch oogpunt kan het systeem in de meeste gevallen functioneren met enkel een Type A 30mA RCBO, maar de uiteindelijke installatie moet altijd voldoen aan de lokale elektrische voorschriften en regelgeving.

Wij raden aan om een erkende lokale elektricien te raadplegen om te stellen dat de installatie voldoet aan de geldende veiligheidsnormen en wettelijke eisen.
Pagina: 1 ... 10 11 Laatste