nee, ik lees dit toch wel anders.
Zendure spreek hier over "De
SolarFlow Mix-serie omvormers zijn uitgerust met een
geïntegreerde 30mA AC/DC lekstroombeveiliging"
eigenlijk geven ze hiermee aan dat er een lekstroombeveiliging voor zowel AC als DC aanwezig is. Met de daarop volgende zin "Vanuit
technisch oogpunt kan het systeem in de meeste gevallen functioneren met enkel een
Type A 30mA RCBO" kun je daaruit concluderen dat de DC lekstroom inderdaad beneden de limiet van een Type A aardlek blijft, <6mA DC lekstroom.
Anders voldoe ja namelijk niet aan de specs van een type A aardlek.
De aarop volgende deelzin is een afzekering voor de rest van je thuis-installatie, daar heeft Zendure natuurlijk geen zicht en kan dit ook niet verder beoordelen, dat zal dan door de vakkundige installatuer gedaan moeten worden. Daar is dus helemaal niets mis mee.
Ik snap Zendure alleen niet, ik zou dit dus gewoon in de handleiding zetten.
Op de Zendure klantenservice zit dus nog steeds niemand die snapt dat DC lekstromen een ander dingetje zijn.
dat weet je dus nu met dat antwoord eigenlijk niet, want er wordt duidelijk van zowel AC als ook DC lekstromen gesproken.
@
Jan-tweak @
Ben(V) : weet 1 van jullie wellicht de internationale norm voor DC lekstroom? Anders is het bij doorvragen wellicht het meest verstandig om aan te geven dat Anker wel DC detectie heeft ingebouwd (handleiding/specificaties citeren!), en we willen weten of Zendure dat ook doet.
NEN-EN-IEC 60204-1:2018 nl zou kunnen, onder 8.3 word iets over lekstromen bepaald, echter deze norm behelst zowel laagspanning AC als ook DC. helaas heb ik geen toegang tot deze norm. kost een goede 600 euro.
een andere norm die m.n. type F en type B aardlek beschreven is de IEC 62423 "specifies additional requirements and tests for Type F and Type B Residual Current Devices (RCDs of RCBO ) used in household and similar installations." die RCBO is mijn eigen toevoeging omdat dit eigenlijk een combinatie van een installatieautomaat (automatische zekering) en een aardlekschakelaar (RCD) is.
Had trouwens die ingebouwde AC lekstroom detectie niet gezien in de handleiding van de Mix....
[
Voor 10% gewijzigd door
Jan-tweak op 02-07-2026 15:08
]