asing schreef op donderdag 30 april 2026 @ 20:27:
[...]
Je uitleg klopt niet helemaal met wat TS in de startpost schrijft.
TS beschikt om moverende redenen niet over een slimme meter, of in ieder geval geen meter met een teruglever teller. TS heeft wel zonnepanelen. Zijn energieleverancier geeft aan dat de kosten voor het vastrecht in dat geval omhoog gaan. De energieleverancier gaat ervanuit dat er stroom wordt teruggeleverd. Hoeveel kWh doet in dit geval niet terzake. Domme meter + terugleveren = extra vastrecht. De aanwezigheid van panelen moet iedereen netjes opgeven via energieleveren.nl. Die informatie is dus gewoon bekend.
Dat zegt helemaal niks over of er wel of niet teruggeleverd wordt, terwijl dat in het contract wel een voorwaarde lijkt te zijn. Dat ze daar onduidelijk invulling aan hebben gegeven is in beginsel in het nadeel van de partij die het contract heeft opgesteld (de leverancier dus).
TS geeft tevens in zijn 2e post aan dat "het verdienmodel hem stoort". Dat komt over als : als jullie niet weten hoeveel ik teruglever dan kunnen jullie ook geen kosten voor het salderen in rekening brengen want dat weten jullie niet.
Irrelevant, en je vult nu in wat jij denkt dat TS denkt. Ik zou me ook storen aan een verdienmodel waarbij iemand tijdens een lopend contract eenzijdig zaken kan wijzigen in mijn nadeel. Helemaal onafhankelijk van of het terecht is of niet.
TS geeft ook aan dat de meterstand aan het einde van het contract hoger was dan aan het begin, er is dus sprake van een netto verbruik. Hoeveel heeft TS niet vermeld. TS heeft niets vermeld over zijn zonnepanelen, of de opbrengst ervan. Ook staat er niets over een grootverbruiker als een EV of warmtepomp installatie.
Dus dat zijn geen zaken waar je enige conclusies uit kan trekken zeg je? Dan zijn we het daar mee eens.
Afijn, als het netto verbruik van TS duidelijk afwijkt van een normaal huishouden zonder panelen dan kan er sprake zijn van teruglevering. Ook kan er een optelsom gemaakt worden van de gegevens van het verdeelstation en de afzonderlijke huizen. Zo vinden ze ook wietplantages.
Dat hangt echt van zoveel factoren af dat je daar niets over kan zeggen zonder het huis gezien te hebben. Bij een prefab rijtjeshuis kan je een vage inschatting maken waarmee je nog steeds niets weet over de bewoners, hun apparatuur en energieverbruik en hun levensstijl. Maar er zijn ook tig unieke woningen in dit land met uiteenlopende groottes, bouwstijlen, isolatiewaardes en allerlei andere zaken die het energieverbruik kunnen beïnvloeden. En, ja, zoals ik zei: ik heb zonnepanelen maar lever niets meer terug, omdat alles mijn thuisbatterij in gaat en ik zelf (en mijn home automation) actief let op het zoveel mogelijk inschakelen van grote verbruikers op tijden dat de zon schijnt. Dat is zelfs zonder zonne-omvormer die kan sturen op nul teruglevering, en tóch is mijn teruglevering in het afgelopen half jaar minder dan 30 kWh geweest, terwijl dat voordat ik een thuisbatterij had in een week ofzo het net op ging.
Met andere woorden, er is sprake van een vage voorstelling van zaken. Feit is dat er nog een draaischijfmeter aanwezig is. Een ander feit is dat er zonnepanelen geplaatst zijn. De vraag is alleen "is er sprake van teruglevering?". Ik vermoed dat dat netto verbruik daar wel aanleiding toe geeft maar zonder de getallen is het gissen.
Op onderbuikgevoel afgaande, TS geeft aan dat het verdienmodel hem stoort en dat hij om die reden geen slimme meter wil. Dat geeft hem de gelegenheid om 100% te salderen. En daar was het waarschijnlijk om te doen. Het gevolg is extra kosten.
Laat nou net de onderbuik niets te maken hebben met wat er al dan niet contractueel aan de hand is. Je kan niet iemand extra kosten aanrekenen simpelweg omdat
zijn denkwijze wat je denkt dat zijn denkwijze is je niet aanstaat. Anders factureer ik jou straks ook 600 euro, okee?
Dus ik ben eigenlijk op zoek naar steekhoudende argumenten waarom de leverancier niet aan hoeft te tonen dat er teruglevering heeft plaatsgevonden, terwijl de installatie wel aan de geldende wetgeving voldeed. Want dat mist nog een beetje. Het is ook niet dat ze het geprobeerd hebben aannemelijk te maken, volgens TS reageren ze gewoon niet.
[
Voor 10% gewijzigd door
DataGhost op 30-04-2026 20:55
]