WK 2026: Scoor de beste elektronica deals met ons advies Scoor jouw winnende opstelling tijdens dit WK

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:05

DataGhost

iPL dev

Dat maakt het niet opeens een redelijk bedrag wat gehanteerd wordt. Tenminste, dat stel je impliciet, aangezien TS de "situatie had kunnen voorkomen", wat zou inhouden dat het daadwerkelijke bedrag aan terugleverkosten lager was dan het bedrag wat de leverancier nu eist, wat dus weer inhoudt dat dat bedrag niet in verhouding staat tot de daadwerkelijke kosten. Andersom onder de aanname dat het bedrag terecht is, had dezelfde situatie zich voorgedaan in de vorm van een terugleverboete, dus werd helemaal niets voorkomen. Daarmee spreek je jezelf dus een beetje tegen.

Bovendien was dat destijds niet verplicht, terwijl TS daar nu wel min of meer toe verplicht wordt (met een financiële prikkel), alleen kan de keuze niet meer gemaakt worden omdat alles over het verleden gaat. De leverancier had ook ruimschoots de mogelijkheid om aan TS duidelijk te maken hoe ze "en u levert elektriciteit terug aan het elektriciteitsnet" gingen toetsen. Dat zie ik namelijk nergens causaal de juiste kant op verwoord in de gelinkte voorwaarden.

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 00:03
DataGhost schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 22:40:
Dat maakt het niet opeens een redelijk bedrag wat gehanteerd wordt. Tenminste, dat stel je impliciet, aangezien TS de "situatie had kunnen voorkomen", wat zou inhouden dat het daadwerkelijke bedrag aan terugleverkosten lager was dan het bedrag wat de leverancier nu eist, wat dus weer inhoudt dat dat bedrag niet in verhouding staat tot de daadwerkelijke kosten. Andersom onder de aanname dat het bedrag terecht is, had dezelfde situatie zich voorgedaan in de vorm van een terugleverboete, dus werd helemaal niets voorkomen. Daarmee spreek je jezelf dus een beetje tegen.
Als TS door een meter met dubbel telwerk kan bewijzen dat zijn teruglevering lager is of zelfs 0 zal de terugleverboete naar rato lager zijn. Nu krijgt hij gewoon een forfaitair bedrag voor zijn kiezen.
Bovendien was dat destijds niet verplicht, terwijl TS daar nu wel min of meer toe verplicht wordt (met een financiële prikkel), alleen kan de keuze niet meer gemaakt worden omdat alles over het verleden gaat. De leverancier had ook ruimschoots de mogelijkheid om aan TS duidelijk te maken hoe ze "en u levert elektriciteit terug aan het elektriciteitsnet" gingen toetsen. Dat zie ik namelijk nergens causaal de juiste kant op verwoord in de gelinkte voorwaarden.
Nee, het was nog niet verplicht. Maar wel algemeen bekend dat dat moment ging komen. TS heeft zijn kop in het zand gestoken en niet gehandeld om de huidige situatie te voorkomen.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01-06 14:25

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Joris748 schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 22:58:
[...]
Nu krijgt hij gewoon een forfaitair bedrag voor zijn kiezen.
En daar zit een uitdaging voor de leverancier, vanuit de wet moeten de bedragen redelijk en billijk zijn. Nu leggen ze een verhoging van 605 euro op, waarvan het maar de vraag is of dit redelijk is.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• 49euro
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22:17
Question Mark schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 11:21:
[...]

En daar zit een uitdaging voor de leverancier, vanuit de wet moeten de bedragen redelijk en billijk zijn. Nu leggen ze een verhoging van 605 euro op, waarvan het maar de vraag is of dit redelijk is.
Die rekensom kunnen we op de achterkant van een bierviltje maken:

Op het tarieven blad van Innova kom ik de volgende bedragen tegen:

Vaste terugleveringskosten per kilowattuur (kWh) voor de teruglevering van elektriciteit aan het elektriciteitsnet (ongesaldeerd): € 0,13310

€ 605 / € 0,13310 = 4545,45 kWh

Lever je meer terug dan je verbruikt na saldering komt daar het volgende bedrag nog bovenop: € 0,06050 (vooral relevant voor situatie na 2026).

https://www.innovaenergie.nl/wp-content/uploads/2026/04/V2_Tariefblad-Var-Var-01-05-2026-Innova-Energie.pdf

Met 12 panelen of meer, en een gemiddeld gebruik zit je natuurlijk zo aan een teruglevering van 4500 kWh ongesaldeerd. Het forfaitaire bedrag van €605,- wat door Innova wordt gehanteerd is dus helemaal nog niet zo'n gek bedrag. Veel succes met aanvechten in ieder geval.

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

49euro schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 11:30:
[...]

Met 12 panelen of meer, en een gemiddeld gebruik zit je natuurlijk zo aan een teruglevering van 4500 kWh ongesaldeerd.
En hier zit de enorme aanname... Ik heb zelf 26 panelen (die wat ongunstig op het westen) liggen en heb afgelopen jaar 4300 kWh teruggeleverd. Als je mijn situatie terugrekend naar 12 panelen, is dat ong. 2000 kWh. Maar, als TS slechts zes paneeltjes heeft is dat ong. 1000 kWh.

En in dat geval zou hij, 60 eurocent per kWh aan terugleverkosten moeten betalen? Is dat dan nog redelijk en billijk? Maar goed, TS reageert al tijden niet meer, en we hebben geen weet van zijn configuratie en opstelling, dus we kunnen theoretisch blijven redeneren wat we willen. Overigens, vanuit een beetje omvormer is prima de opbrengst te halen, en door dit te plotten op historisch gebruik vóór plaatsing zonnepanelen is echt wel een indicatie over de mate van teruglevering te maken. Maar, het is nog steeds de leverancier die iets stelt en moet aantonen.

En nogmaals, ik begrijp je standpunt ontzettend goed. Het gaat mij puur even om de bewijslast, in combinatie met redelijkheid en billijkheid. Ik ben oprecht benieuwd wat een rechter hier van gaat vinden. :)

[ Voor 13% gewijzigd door Question Mark op 07-05-2026 11:43 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• 49euro
Question Mark schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 11:40:
[...]

En hier zit de enorme aanname... Ik heb zelf 26 panelen (die wat ongunstig op het westen) liggen en heb afgelopen jaar 4300 kWh teruggeleverd. Als je mijn situatie terugrekend naar 12 panelen, is dat ong. 2000 kWh. Maar, als TS slechts zes paneeltjes heeft is dat ong. 1000 kWh.

En in dat geval zou hij, 60 eurocent per kWh aan terugleverkosten moeten betalen? Is dat dan nog redelijk en billijk? Maar goed, TS reageert al tijden niet meer, en we hebben geen weet van zijn configuratie en opstelling, dus we kunnen theoretisch blijven redeneren wat we willen.

En nogmaals, ik begrijp je standpunt ontzettend goed. Het gaat mij puur even om de bewijslast, in combinatie met redelijkheid en billijkheid. Ik ben oprecht benieuwd wat een rechter hier van gaat vinden. :)
Volgens mij haal je nu ongesaldeerd en gesaldeerd door elkaar. Met 26 panelen ongesaldeerd slechts 4300 kWh terugleveren, dan ben je natuurlijk geen gemiddelde gebruiker. Dan heb je een uitzonderlijk hoog verbruik (zelfs met een ongunstige ligging van je zonnepanelen) of prijzige technische aanpassingen gedaan achter de meter.

Dan komen we toch weer uit bij de meter. Wanneer die nieuwe meter er namelijk zat, dan was het mooi inzichtelijk dat je verbruik uitzonderlijk hoog is en/of jij die technische aanpassingen hebt gedaan. Die meter zit er echter niet omdat jij hebt geweigerd toen hij gratis werd aangeboden. Dan zul je zelf met aanvullende gegevens moeten gaan komen waarom jou situatie technisch gezien anders is dan bij de rest van de consumenten in Nederland. Die verantwoording legt een rechter echt niet bij de leverancier. Het eind is namelijk zoek wanneer iedereen theoretische situaties kan gaan verzinnen die niet te toetsen zijn om onder contractuele voorwaarden uit te komen.

[ Voor 9% gewijzigd door 49euro op 07-05-2026 12:02 ]

• 49euro
Ter verduidelijking verwijs ook nog even terug naar het tarieven blad van Innova wat ik hier boven deelde:

Vaste terugleveringskosten zijn de kosten die u per kilowattuur (kWh) betaalt voor de teruglevering van elektriciteit aan het elektriciteitsnet (ongesaldeerd). U betaalt een vast tarief voor elke kWh invoeding.

Nu weet ik niet welke specifieke tijdseenheid Innova bij consumenten hanteert om invoeding op het net te meten maar bij grote bedrijfsaansluitingen gebeurt dat vaak per 15 minuten. Dus iedere 15 minuten vindt er een theoretisch afrekening plaats. De opbrengsten van de zonnepanelen concentreren zich op een tijdspanne van circa 8 uur midden op de dag. Binnen die 8 uur dient dan iedere 15 minuten het verbruik hoger te zijn dan de opbrengsten. Wanneer je dan over 12 panelen spreekt is je continueverbruik gedurende die uren wanneer de zon schijnt dus gigantisch (tussen de 4000-5500 Wattpiek). Laat staan bij 26 panelen.

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Ik weet niet hoor, als ik mijn jaaropbrengst (uit de omvormer) van de afgelopen twee jaar omreken naar de 12 panelen waar jij mee rekent kom ik op 3000kWh opbrengst uit op jaarbasis. Daar gaat dan nog alles van af wat je direct in huis al verbruikt voordat er iets wordt teruggeleverd. En natuurlijk is niet elk systeem hetzelfde qua ligging enz. Dus de daadwerkelijke teruglevering zal royaal minder zijn.

Innova zelf schat wel een teruglevering van 3000kWh bij dat aantal panelen. Maar om aan 4300 kWh te komen moet je er volgens de calculator op hun eigen website 17 stuks hebben liggen. Volgens een random bron heeft een gemiddeld huis 60m2 dakoppervlak. Uitgaand van het meest populaire daktype heb je meestal maar één kant die je voor panelen kan benutten waarbij maximaal 30m2 overblijft. Dat is met bijna 2m2 per paneel tegenwoordig niet voldoende om 17 panelen neer te leggen, zeker niet als er ook een dakkapel of dakraam gemonteerd is, en je kan panelen ook niet op maat snijden ofzo.

Dat vind ik dus een behoorlijk optimistische schatting van ze. Helemaal omdat ze het niet lijken te baseren op de omvang van een eventueel aanwezige installatie, terwijl een mogelijke registratie wel eerder werd aangehaald als "bewijs" van teruglevering en daarbij de omvang van de installatie gewoon inzichtelijk is. Dus dat is nog iets waar een rechter rekening mee kan houden bij het bepalen of het bedrag wel redelijk is.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Question Mark schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 11:40:
[...]
De rechter zal ongetwijfeld meenemen als TS zelf expliciet de digitale meter heeft geweigerd/expres niet heeft laten installeren met de zonnepanelen.
Die zal het wel meenemen als een poging van TS om het voor de leverancier onmogelijk te maken om dit te meten.

Indien TS nooit de vraag vanuit de leverancier heeft gekregen om te vervangen door een digitale dan geldt dat weer niet.

Gok dat de rechter ook niet verder gaat dan de basic sommetjes die we hier maken en op basis van het aantal panelen dan het bedrag mogelijk laat bijstellen.

[ Voor 10% gewijzigd door YakuzA op 07-05-2026 12:56 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• 49euro
DataGhost schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 12:55:
Ik weet niet hoor, als ik mijn jaaropbrengst (uit de omvormer) van de afgelopen twee jaar omreken naar de 12 panelen waar jij mee rekent kom ik op 3000kWh opbrengst uit op jaarbasis. Daar gaat dan nog alles van af wat je direct in huis al verbruikt voordat er iets wordt teruggeleverd. En natuurlijk is niet elk systeem hetzelfde qua ligging enz. Dus de daadwerkelijke teruglevering zal royaal minder zijn.

Innova zelf schat wel een teruglevering van 3000kWh bij dat aantal panelen. Maar om aan 4300 kWh te komen moet je er volgens de calculator op hun eigen website 17 stuks hebben liggen. Volgens een random bron heeft een gemiddeld huis 60m2 dakoppervlak. Uitgaand van het meest populaire daktype heb je meestal maar één kant die je voor panelen kan benutten waarbij maximaal 30m2 overblijft. Dat is met bijna 2m2 per paneel tegenwoordig niet voldoende om 17 panelen neer te leggen, zeker niet als er ook een dakkapel of dakraam gemonteerd is, en je kan panelen ook niet op maat snijden ofzo.

Dat vind ik dus een behoorlijk optimistische schatting van ze. Helemaal omdat ze het niet lijken te baseren op de omvang van een eventueel aanwezige installatie, terwijl een mogelijke registratie wel eerder werd aangehaald als "bewijs" van teruglevering en daarbij de omvang van de installatie gewoon inzichtelijk is. Dus dat is nog iets waar een rechter rekening mee kan houden bij het bepalen of het bedrag wel redelijk is.
En met welke tijdseenheid kijk je dan naar de invoeding op het net bij je omvormer? Per 15 minuten? Per uur? Per dag? Per jaar? Dat maakt namelijk een groot verschil wanneer er gefactureerd wordt bij ongesaldeerd teruglevering.

Wanneer de invoeding namelijk per 15 minuten wordt bekeken heb je natuurlijk een hele andere berekening dan gesaldeerd over 2 jaar.

En dat is nu precies de reden waarom die nieuwe meters er hoe dan ook zullen moeten komen. Ze willen je invoeding op het net zo nauwkeurig mogelijk bepalen. En die berekening zal straks eerder per 15 minuten, per uur of per dag gaan beslaan dan per maand of jaar. Er is namelijk een overschot geconcentreerd binnen een x aantal uur wat geen waarde heeft maar wel kosten met zich meebrengt vanwege de belasting van het net. Zie de ontwikkeling met variabele contracten.

[ Voor 6% gewijzigd door 49euro op 07-05-2026 13:20 ]

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

49euro schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 13:10:
[...]

En met welke tijdseenheid kijk je dan naar de invoeding op het net bij je omvormer? Per 15 minuten? Per uur? Per dag? Per jaar? Dat maakt namelijk een groot verschil wanneer er gefactureerd wordt bij ongesaldeerd teruglevering.

En dat is nu precies de reden waarom die nieuwe meters er hoe dan ook zullen moeten komen. Ze willen je invoeding op het net zo nauwkeurig mogelijk bepalen. En die afrekening zal straks eerder per 15 minuten, per uur of per dag gaan plaatsvinden dan per maand of jaar.
Uhhh, per 10 seconden ofzo? Sowieso heeft mijn omvormer gewoon een uitleesbare "kWh opbrengst vandaag" die elke dag reset dus dat is makkelijk optellen, die wordt ook door HomeAssistant gebruikt en daar heb ik het zojuist afgelezen. Wat je zegt maakt dus geen klap uit, uit de omvormer is niet meer dan die hoeveelheid opbrengst gekomen op die dag, ongeacht met welke tijdseenheid je meet. De leverancier gaat ongeacht de meetmethode in ieder geval geen hogere getallen dan dat zien.

Nogmaals, ik had het over opbrengst (hoeveel energie is er uit de panelen mijn huis in gegaan), niet over teruglevering (hoeveel energie daarvan is niet direct in mijn huis opgebruikt). En teruglevering is dus nooit hoger dan opbrengst, gewoon per definitie.

[ Voor 9% gewijzigd door DataGhost op 07-05-2026 13:21 ]

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

49euro schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 11:46:
[...]

Dan heb je een uitzonderlijk hoog verbruik (zelfs met een ongunstige ligging van je zonnepanelen) of prijzige technische aanpassingen gedaan achter de meter.
Laatste 12 maanden 6080 kWh opbrengst, mijn woning heeft 7150 kWh verbruikt. Netto 4300 kWh ingevoerd en 5370 uit het net gehaald. Eigen verbruik van mijn zonne energie is 29%. Overigens, met volledig electrische warmtepomp en flink wat geautomatiseerde optimalisaties thuis. En dat maakt het lastig om met generieke aannames te werken. Elk huis en verbruik is verschillend.

De uitdaging voor de leverancier zit hem in het feit dat er een vast bedrag gehanteerd wordt, en dat dit niet op basis van staffels gebeurd. Als ik TS was, zou ik niet inzetten op de discussie wel of niet terugleveren, maar eerder dat het bedrag van 605 euro niet onderbouwd lijkt te worden.

• 49euro
DataGhost schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 13:19:
[...]

Uhhh, per 10 seconden ofzo? Sowieso heeft mijn omvormer gewoon een uitleesbare "kWh opbrengst vandaag" die elke dag reset dus dat is makkelijk optellen, die wordt ook door HomeAssistant gebruikt en daar heb ik het zojuist afgelezen. Wat je zegt maakt dus geen klap uit, uit de omvormer is niet meer dan die hoeveelheid opbrengst gekomen op die dag, ongeacht met welke tijdseenheid je meet. De leverancier gaat ongeacht de meetmethode in ieder geval geen hogere getallen dan dat zien.

Nogmaals, ik had het over opbrengst (hoeveel energie is er uit de panelen mijn huis in gegaan), niet over teruglevering (hoeveel energie daarvan is niet direct in mijn huis opgebruikt). En teruglevering is dus nooit hoger dan opbrengst, gewoon per definitie.
Je fixeert je nu op het verbruik In kWh, en natuurlijk is er dan geen verschil ongeacht in welke tijdseenheid je meet, maar in € ontstaat dat verschil er wel. Die electriciteit die over en weer geleverd wordt heeft namelijk niet op ieder moment van de dag dezelfde waarde, tevens worden ze verschillend belast.

Daarnaast bespreken we de theoretische situatie waarin het verbruik dermate hoog is dat er continue geen teruglevering mogelijk is. Dus dan is die tijdseenheid waarin de inbreng gemeten wordt relevant.

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Doe je nu de aanname dat TS een dynamisch contract heeft ofzo? Dat kan toch helemaal niet met zo'n meter? Lijkt me dus niet echt relevant. Jouw originele rekensom was "€ 605 / € 0,13310 = 4545,45 kWh" en daar zie ik nergens tijd in terugkomen.

Mijn punt is simpel: als de installatie fysiek niet groot genoeg is om 4545 kWh op te kunnen wekken, kan er dus ook niet zoveel zijn teruggeleverd (dit is gewoon wiskunde/natuurkunde) en kan je daar dus ook niet zomaar voor factureren. Daar komt geen tijdstip aan te pas. Aangezien de grootte van de installatie bekend dient te zijn kunnen ze in ieder geval een theoretisch maximum aan teruglevering berekenen. Maar dat doen ze niet, en als ik de mening van de meesten in dit topic volg betekent dat dat het zelfs bij de kleinste meldplichtige installatie terecht zou zijn om een (veel) hoger bedrag te rekenen dan wat het eigenlijk zou kosten. En dat lijkt me dus prima aan te vechten als je daar zin in hebt.

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Question Mark schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 13:27:
[...]De uitdaging voor de leverancier zit hem in het feit dat er een vast bedrag gehanteerd wordt, en dat dit niet op basis van staffels gebeurd. Als ik TS was, zou ik niet inzetten op de discussie wel of niet terugleveren, maar eerder dat het bedrag van 605 euro niet onderbouwd lijkt te worden.
Mee eens. Bijzonder dat Innova de EUR605 niet verder specificeert. Ook lees ik hier veel opmerkingen over te kwader trouw handelen van de TS. Vind ik ook bijzonder. De laatste keer dat mijn meter werd vervangen mocht ik kiezen voor een slimme meter of een Ferrarismeter. De ferrarismeter is niet verboden. Sindsdien is mij geen vervanging meer aangeboden. Als de leverancier iets wil, zou die toch een slimme meter bij mij komen installeren?

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

desmond schreef op maandag 11 mei 2026 @ 10:43:
[...]

Mee eens. Bijzonder dat Innova de EUR605 niet verder specificeert. Ook lees ik hier veel opmerkingen over te kwader trouw handelen van de TS. Vind ik ook bijzonder. De laatste keer dat mijn meter werd vervangen mocht ik kiezen voor een slimme meter of een Ferrarismeter. De ferrarismeter is niet verboden. Sindsdien is mij geen vervanging meer aangeboden. Als de leverancier iets wil, zou die toch een slimme meter bij mij komen installeren?
Zodra je zonnepanelen aanmeld op een adres met een Ferrarismeter krijg je van de netbeheerder een bericht dat ze je meter willen vervangen door een slimme/digitale.

tot voor 1 januari 2026 mocht je de vervanging idd nog weigeren, maar dan krijg je dus wel dit soort situaties als van TS :)

PSN

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

YakuzA schreef op maandag 11 mei 2026 @ 10:52:
[...]

tot voor 1 januari 2026 mocht je de vervanging idd nog weigeren, maar dan krijg je dus wel dit soort situaties als van TS :)
Eens, maar dat laatste kun je dus twee kanten op redeneren.

Innova introduceert op een gegeven moment terugleverkosten terwijl er nog klanten zijn waarbij niet gemeten kan worden óf men teruglevert en indien ja, hoeveel...

En het is wat lastig om de gevolgen van dat probleem volledig af te wentelen op de consument. Die heeft nl. geen regel overtreden (tot januari 2026).

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:32
YakuzA schreef op maandag 11 mei 2026 @ 10:52:
[...]

Zodra je zonnepanelen aanmeld op een adres met een Ferrarismeter krijg je van de netbeheerder een bericht dat ze je meter willen vervangen door een slimme/digitale.

Nee, je krijgt dan een bericht dat als je wil, je je meter kunt laten vervangen door een slimme meter. En daarvoor mag je dan een afspraak maken. En er is een verschil tussen ech tweigeren en wimpelweg niet op een aanbod ingaan. Anders zou het ook weigeren zijn als je niet op de reclame in de brievenbus ingaat ;)

En dit soort situaties ontstaan niet door die analoge meter, maar doordat er plotseling terugleverkosten berekend worden zonder de impact bij de klanten te weten/ze goed te informeren. Dit kunnen ze simpel voorkomen door een brief te sturen met daarin de impact (extra kosten) en hoe je dat kunt voorkomen (meter vervangen).

In dit geval weet ik niet of er enige informatie vooraf is gegeven, maar dat lijkt me wel nodig als ze plotseling kosten in rekening willen gaan brengen die er voorheen niet waren.

[removed]

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Slavink89 schreef op zondag 19 april 2026 @ 15:10:
In mijn geval wordt ook doodleuk gezegd: het maakt niet uit óf je daadwerkelijk teruglevert, zolang het technisch kán, reken we de kosten. Hier heb ik principiële problemen mee.
Als er geen mogelijkheid tot meten is 'hoeveel' er wordt terug geleverd snap ik die redenatie wel.

Echter zoals je zelf aangeeft wat er in de voorwaarden staat:
Meter zonder (actieve) teruglevertelwerken
Als uw elektriciteitsmeter geen (actieve) teruglevertelwerken heeft, en u levert elektriciteit terug aan het elektriciteitsnet, dan worden uw vaste leveringskosten verhoogd.
Is het daadwerkelijk terug leveren een voorwaarde om die kosten in rekening te mogen brengen.

De vraag is eigenlijk meer, aan wie is het om dit te bewijzen. Persoonlijk zou ik zeggen, 'wie stelt, moet bewijzen' (wat ook de basis regel in de wetgeving is).

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

redwing schreef op maandag 11 mei 2026 @ 11:01:
[...]
Nee, je krijgt dan een bericht dat als je wil, je je meter kunt laten vervangen door een slimme meter. En daarvoor mag je dan een afspraak maken. En er is een verschil tussen ech tweigeren en wimpelweg niet op een aanbod ingaan. Anders zou het ook weigeren zijn als je niet op de reclame in de brievenbus ingaat ;)
Hier in de buurt was het gewoon een briefje van de netbeheerder dat ze op datum x je meter kwamen vervangen, dus dan moest je inderdaad actief de deur niet open doen op die dag of vooraf de vervanging weigeren iig :)

Reclame in de brievenbus is uiteraard compleet iets anders dan een bericht van je netbeheerder.

PSN

• redwing
YakuzA schreef op maandag 11 mei 2026 @ 11:22:
[...]

Hier in de buurt was het gewoon een briefje van de netbeheerder dat ze op datum x je meter kwamen vervangen, dus dan moest je inderdaad actief de deur niet open doen op die dag of vooraf de vervanging weigeren iig :)

Reclame in de brievenbus is uiteraard compleet iets anders dan een bericht van je netbeheerder.
Aha, apart, omdat dat dus tegen de wet/regels is. Ze mogen dat alleen doen als de meter afgekeurd is, en dat is bij deze meters niet het geval. Precies daarom is het eigenlijk standaard dat ze alleen een brief sturen waarin ze zeggen dat het toch heel verstandig is om een nieuwe meter te kiezen en of je daar dan aub zelf contact over op wil nemen.

[removed]

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

DukeBox schreef op maandag 11 mei 2026 @ 11:01:
[...]

Is het daadwerkelijk terug leveren een voorwaarde om die kosten in rekening te mogen brengen.
Eigenlijk zijn er twee vragen:
  1. Is er uberhaubt teruggeleverd?
  2. Is er voldoende teruggeleverd om de € 605 aan gefacturereerde terugleverkosten te kunnen verantwoorden? Vanuit de wet moeten deze nl. redelijk en billijk zijn.
Met flink wat moeite zou het misschien lukken om de eerste vraag aannemelijk te laten zijn. De tweede wordt al flink lastiger voor de leverancier.

En wat voor de leverancier niet helpt, is dat men ondanks herhaaldelijk verzoek van TS, inhoudelijk niet lijkt te reageren.

• PeepPeepPeep
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:24

PeepPeepPeep

Ik zei het nog!

snip: niet constructief

[ Voor 94% gewijzigd door We Are Borg op 11-05-2026 19:50 ]

• 49euro
snip: reactie op verwijderde reactie

[ Voor 92% gewijzigd door We Are Borg op 11-05-2026 19:50 ]

• Managelorian
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 20:49

Managelorian

“This is the workflow.”

Eerlijk gezegd krijg ik de rillingen van de OP. Maar goed, misschien ga ik te kort door de bocht.

Is jouw voor deze aansluiting een slimme meter aangeboden? Is er iets wat jij hebt gedaan waarom je nog geen slimme meter hebt?

• Yamy_Daffy
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:48
Managelorian schreef op maandag 11 mei 2026 @ 21:32:
Eerlijk gezegd krijg ik de rillingen van de OP. Maar goed, misschien ga ik te kort door de bocht.

Is jouw voor deze aansluiting een slimme meter aangeboden? Is er iets wat jij hebt gedaan waarom je nog geen slimme meter hebt?
Ik zie geen reden waarom dat van belang zou moeten zijn? Tot aan 01-01-2026 mocht je de slimme meter gewoon weigeren. Ik snap die heksen jacht niet op de mensen die nog een oude analoge meter hebben in de meterkast. Niemand is in overtreding geweest door de slimme meter te weigeren (voor 01-01-2026)

TS geeft toch in de OP netjes aan dat hij een oude Ferraris meter heeft.

PVOutput 11x Longi 360wp zo PSN: Yamy_Daffy

• 49euro
Yamy_Daffy schreef op maandag 11 mei 2026 @ 21:55:
[...]

Ik zie geen reden waarom dat van belang zou moeten zijn? Tot aan 01-01-2026 mocht je de slimme meter gewoon weigeren. Ik snap die heksen jacht niet op de mensen die nog een oude analoge meter hebben in de meterkast. Niemand is in overtreding geweest door de slimme meter te weigeren (voor 01-01-2026)

Wie heeft het over in overtreding zijn?

Er staat in de door beide partijen gesloten overeenkomst dat er aanvullende kosten in rekening gebracht zullen worden wanneer een oude meter hangt. Er staat niks over dat die nieuwe meter verplicht is of dat deze bepaling alleen geldig is wanneer je geweigerd hebt.

De rechter gaat dus niet toetsen of het wettelijk verplicht is om die nieuwe meter te hebben. Het is een civiele zaak dus hij gaat de feitelijke situatie toetsen aan de overeenkomst. Er hangt een oude meter dus is de bepaling over aanvullende kosten van toepassing.

Die meter is bovendien van de netbeheerder, daar heeft de energieleverancier verder ook geen invloed op. Die discussie of het wettelijk verplicht is hoef je dus ook niet met je leverancier te voeren.

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:25
Yamy_Daffy schreef op maandag 11 mei 2026 @ 21:55:
[...]

Het feit dat je de slimme meter misschien mocht weigeren betekend niet dat je als je zonnepanelen hebt dat je mag salderen bij je energieleverancier zonder terug leverkosten te betalen. Ik moet mijn mijn slimme meter namelijk ook betalen voor het terug leveren van energie. Dan kan de TS principieel zijn maar de momenten dat hij energie teruglevert is het ook gewoon weinig waard en het kost de energieleverancier gewoon meer geld om het in de nacht en winter in te kopen dan de momenten dat je overdag terug levert.

Als TS dan zo principieel is, neem een meter met een teruglevertelwerk en je kunt aantonen dat je blijkbaar niet teruglevert (wat volgens mij niet het geval is)? Waarom zouden het Innova (of dus eigenlijk de andere klanten van Innova) moeten opdraaien voor de energie die jij wilt wegsalderen met een oude draaischijfmeter? Dat vind ik persoonlijk vreemde principes die blijkbaar alleen gelden als het ze in je voordeel zijn?

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

49euro schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 08:20:
[...]

Het is een civiele zaak dus hij gaat de feitelijke situatie toetsen aan de overeenkomst. Er hangt een oude meter dus is de bepaling over aanvullende kosten van toepassing.
Kleine nuance, de situatie gaat getoetst worden aan de overeenkomst én de wettelijke regelingen waarbij de overeenkomst niet strijdig mag zijn met die wettelijke regelingen. Een overeenkomst gaat nooit boven de wet, zeker niet bij een overeenkomst tussen een onderneming en een consument. :)

• 49euro
Question Mark schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 08:31:
[...]

Kleine nuance, de situatie gaat getoetst worden aan de overeenkomst én de wettelijke regelingen waarbij de overeenkomst niet strijdig mag zijn met die wettelijke regelingen. Een overeenkomst gaat nooit boven de wet, zeker niet bij een overeenkomst tussen een onderneming en een consument. :)
Klopt, en laat het nu toevallig wettelijk toegestaan zijn voor energieleveranciers om terugleverkosten in rekening te brengen. Hier heeft de ACM op verzoek van de tweede kamer onderzoek naar gedaan:

https://www.acm.nl/nl/pub...neelhouders-niet-verboden

En laat het nu net maatschappelijk wenselijk zijn dat het krappe electriciteitsnet beter gemonitord gaat worden. Vandaar ook de wettelijke verplichting voor die nieuwe meter per 1-1-2026. Die bepaling over aanvullende kosten in de overeenkomst voldoet dus gewoon aan de letter van de wet. Die nuance die je aanbrengt kun je dus achterwege laten.

[ Voor 23% gewijzigd door 49euro op 12-05-2026 08:47 ]

• Yamy_Daffy
jongetje schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 08:30:
[...]

Het feit dat je de slimme meter misschien mocht weigeren betekend niet dat je als je zonnepanelen hebt dat je mag salderen bij je energieleverancier zonder terug leverkosten te betalen. Ik moet mijn mijn slimme meter namelijk ook betalen voor het terug leveren van energie. Dan kan de TS principieel zijn maar de momenten dat hij energie teruglevert is het ook gewoon weinig waard en het kost de energieleverancier gewoon meer geld om het in de nacht en winter in te kopen dan de momenten dat je overdag terug levert.

Als TS dan zo principieel is, neem een meter met een teruglevertelwerk en je kunt aantonen dat je blijkbaar niet teruglevert (wat volgens mij niet het geval is)? Waarom zouden het Innova (of dus eigenlijk de andere klanten van Innova) moeten opdraaien voor de energie die jij wilt wegsalderen met een oude draaischijfmeter? Dat vind ik persoonlijk vreemde principes die blijkbaar alleen gelden als het ze in je voordeel zijn?
Ik heb ook een oude analoge meter.

Een slimme meter heb ik een jaar of 6 geleden geweigerd. Toen was het speelveld heel anders. Toen had je nog geen terug lever kosten die in rekening werden gebracht.

Ik heb de slimme meter geweigerd omdat er met het salderen elke keer gerotzooid werd bij verschillende leveranciers. De 1 deed het per maand de andere per jaar. Laat mijn meter maar lekker salderen dan heb ik die discussie niet.

Per 01-01-2026 mag ik een slimme meter niet meer weigeren, en dat zal ik ook niet gaan doen. Ik wacht rustig af op de brief en zal netjes reageren.

En ik denk dat de meeste personen beslissingen maken die in het voordeel is van zichzelf. Dat doe ik namelijk ook en ik ben van mening dat daar niets raars aan is.

Waarom zou je anders alle energie leveranciers met elkaar vergelijken. Dat doe je omdat je goedkoper uit wil zijn.

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

49euro schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 08:20:
[...]

Er staat in de door beide partijen gesloten overeenkomst dat er aanvullende kosten in rekening gebracht zullen worden wanneer een oude meter hangt.
Nee, dat staat er niet. Er staat dat er aanvullende kosten in rekening gebracht zullen worden wanneer er een oude meter hangt en er wordt teruggeleverd. En dan moeten ze toch op de een of andere manier aan weten te tonen dat er wordt teruggeleverd. Anders hadden ze die laatste voorwaarde niet in hun contract moeten zetten.

Vanuit het oogpunt van consumentenbescherming kan ik me verder heel goed voorstellen dat het bedrag ook redelijk moet zijn, omdat veel consumenten de contracten niet lezen. Als er bijvoorbeeld 60500 euro had gestaan zou dat volgens jou niet uitmaken (als ik dat goed heb begrepen) want de overeenkomst is door beide partijen gesloten. Alleen zal een rechter daar anders over denken. In dat geval is het overduidelijk veel en veel te hoog, in dit geval iets minder overduidelijk, wil niet zeggen dat er niet meer getoetst hoeft te worden.

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

49euro schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 08:37:
[...]

Klopt, en laat het nu toevallig wettelijk toegestaan zijn voor energieleveranciers om terugleverkosten in rekening te brengen. Hier heeft de ACM op verzoek van de tweede kamer onderzoek naar gedaan:
Maar dit is ook niet wat ik ontken. Wat ik continue aangeef is dat deze kosten redelijk moeten zijn:

ACM: Onderzochte terugleverkosten voor zonnepaneelhouders niet verboden | ACM
Energieleveranciers zijn op grond van de huidige wetgeving vrij om hun tarieven te bepalen zolang deze niet onredelijk zijn gelet op de onderliggende kosten
En de vraag blijft of een vast bedrag van 605 euro redelijk is. :)

• 49euro
DataGhost schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 09:44:
[...]

Nee, dat staat er niet. Er staat dat er aanvullende kosten in rekening gebracht zullen worden wanneer er een oude meter hangt en er wordt teruggeleverd. En dan moeten ze toch op de een of andere manier aan weten te tonen dat er wordt teruggeleverd. Anders hadden ze die laatste voorwaarde niet in hun contract moeten zetten.
Zucht. Hoe vaak is er hier nu al uitleg gegeven dat je ongesaldeerd altijd electriciteit teruglevert wanneer je zonnepanelen hebt? De werking van ons electriciteitsnet bepaalt dat nu eenmaal. Ik vind dat de moderators ook mogen ingrijpen wanneer men iedere keer dezelfde vraag blijft herhalen die gewoon nergens op slaat en terwijl er al 3 keer uitleg is gegeven aan de desbetreffende persoon over hoe het net werkt.
DataGhost schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 09:44:
[...]
Vanuit het oogpunt van consumentenbescherming kan ik me verder heel goed voorstellen dat het bedrag ook redelijk moet zijn, omdat veel consumenten de contracten niet lezen. Als er bijvoorbeeld 60500 euro had gestaan zou dat volgens jou niet uitmaken (als ik dat goed heb begrepen) want de overeenkomst is door beide partijen gesloten. Alleen zal een rechter daar anders over denken. In dat geval is het overduidelijk veel en veel te hoog, in dit geval iets minder overduidelijk, wil niet zeggen dat er niet meer getoetst hoeft te worden.
Ik heb nergens geschreven dat het niet uitmaakt hoe hoog de vergoeding is. Sterker nog dit is een maatschappelijk relevant thema.

Zoals je kunt lezen in de rapportage van de ACM is er onderzoek gedaan. Sterker nog het staat letterlijk onder je selectieve quote:

Zie ook
17-12-2025 Onderzoek ACM naar terugleverkosten voor zonnestroom
17-12-2025 ACM: terugleverkosten zonnestroom niet onredelijk, contracten wel moeilijk te vergelijken

De terugleverkosten die momenteel in rekening worden gebracht zijn redelijk bevonden. Daarnaast komt de desbetreffende vergoeding overeen met circa 4500 kWh (ONGESALDEERDE) teruglevering wanneer er wel een geschikte meter had gehangen. 4500 kWh opbrengst die je zelf op het moment van opwekking niet direct hebt gebruikt is helemaal geen gek getal. En nee dan kijk je niet gesaldeerd op jaarbasis, en is de tijdseenheid waarin de meting plaatsvind omdat je niet mag salderen super relevant.

Dit is wel de laatste keer dat ik nog hier reageer. Jij blijft gewoon dezelfde vragen herhalen, men geeft antwoord, dan komt er weer een theoretische uitzondering en begin de discussie weer opnieuw. Ik ga daar logischerwijs geen tijd meer aan verspillen. Zeker niet wanneer er ook nog met enige vooringenomenheid wordt gemodereerd in dit topic

[ Voor 6% gewijzigd door 49euro op 12-05-2026 16:56 ]

• Yamy_Daffy
49euro schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 16:46:
[...]

De terugleverkosten die momenteel in rekening worden gebracht zijn redelijk bevonden. Daarnaast komt de desbetreffende vergoeding overeen met circa 4500 kWh (ONGESALDEERDE) teruglevering wanneer er wel een geschikte meter had gehangen. 4500 kWh opbrengst die je zelf op het moment van opwekking niet direct hebt gebruikt is helemaal geen gek getal. En nee dan kijk je niet gesaldeerd op jaarbasis, en is de tijdseenheid waarin de meting plaatsvind omdat je niet mag salderen super relevant.
Ik vermoed dat het op dit stukje nog best weleens een flinke discussie kan gaan opleveren.

Met mijn 11 panelen op een normale rijtjes woning op zuid-oost is mijn hoogste opbrengst 4194 Kw geweest in 2022. En dat is wat mijn panelen hebben opgeleverd totaal. Dus daar is geen enkele Kw vanaf getrokken voor eigen verbruik in het hele jaar. Aangezien ik geen slimme meter heb zal ik niet weten wat mijn eigen verbruik is geweest dat jaar en wat ik heb terug geleverd.

Dus de hoogte van 605 euro zal voor de 1 teveel zijn en voor de ander niet.

En voor zover ik dit topic heb gevolgd heb ik geen gegevens gezien van TS. Dus kan ik daar niets over zeggen. Maar vind het wel een interessante discussie van beide partijen. Er is over beide partijen wel iets aan te merken dus ik vind het geen zwart/wit verhaal wie er in zijn gelijk staat hierin.

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

49euro schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 16:46:
[...]

Zucht. Hoe vaak is er hier nu al uitleg gegeven dat je ongesaldeerd altijd electriciteit teruglevert wanneer je zonnepanelen hebt? De werking van ons electriciteitsnet bepaalt dat nu eenmaal. Ik vind dat de moderators ook mogen ingrijpen wanneer men iedere keer dezelfde vraag blijft herhalen die gewoon nergens op slaat en terwijl er al 3 keer uitleg is gegeven aan de desbetreffende persoon over hoe het net werkt.
Zucht. Niet vaak genoeg kennelijk, want ik snap nog steeds niet wat je bedoelt. Leg mij eens op een begrijpelijke manier uit dan hoe je teruglevert als je 100% van je eigen opbrengst direct in huis opmaakt?
[...]

Ik heb nergens geschreven dat het niet uitmaakt hoe hoog de vergoeding is. Sterker nog dit is een maatschappelijk relevant thema.

Zoals je kunt lezen in de rapportage van de ACM is er onderzoek gedaan. Sterker nog het staat letterlijk onder je selectieve quote:

Zie ook
17-12-2025 Onderzoek ACM naar terugleverkosten voor zonnestroom
17-12-2025 ACM: terugleverkosten zonnestroom niet onredelijk, contracten wel moeilijk te vergelijken
Selectieve quote? Het staat in een heel andere reactie 8)7 Maar wat je linkt gaat over of de kosten als concept terecht zijn. Volgens mij heeft niemand dat in twijfel getrokken. Alleen moet dan wel vastgesteld zijn dát er kosten zijn gemaakt, en ook hoeveel. En dat komt dan weer niet echt aan bod.
Vind ik wel een gek getal, mijn installatie kán dat helemaal niet eens opwekken. Niet iedereen met zonnepanelen heeft een zonnepark op z'n dak liggen. Ik vind het erg raar dat je daar aan voorbij blijft gaan. Het lijkt alsof je van mening bent dat ik niet begrijp wat je bedoelt. Je kan "ONGESALDEERDE" nog zó hard in caps zetten, als je niet fatsoenlijk uitlegt wat je ermee bedoelt ga ik dat niet spontaan wel begrijpen.

Zoals ik het begrijp (en zoals ik zelf reken dus): je panelen wekken X op, jij verbruikt daar direct Y van, dus je levert Z = X-Y terug. Doe dit vooral in de voor jou (49euro) zo gunstig mogelijke tijdsvensters. Het enige wat ik me dan kan voorstellen is dat je met "ONGESALDEERDE" dus hoeveelheid Z bedoelt, geïntegreerd naar het hele jaar. Of is dat helemaal fout en moet er nog ergens een letter bij?

• DeKever
  • Registratie: Augustus 2015
  • Nu online
DataGhost schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 19:19:
[...]

Zucht. Niet vaak genoeg kennelijk, want ik snap nog steeds niet wat je bedoelt. Leg mij eens op een begrijpelijke manier uit dan hoe je teruglevert als je 100% van je eigen opbrengst direct in huis opmaakt?
Ik kom even aanwaaien en heb er verder weinig verstand van, maar ik voel wel de neiging om te reageren op de redenering.

Als je 100% direct opmaakt... Dat is dus de theoretische uitzondering waar eerder over gesproken is. Leg jij eens uit hoe je dat gaat doen.
Vind ik wel een gek getal, mijn installatie kán dat helemaal niet eens opwekken.
Ik denk ook dat het eerlijker is als de kosten afhankelijk gemaakt kunnen worden van de specifieke installatie. Ik vrees dat dit te ingewikkeld is.

In zijn algemeenheid heb ik niet teveel medelijden met mensen die een dubbel telwerk hebben geweigerd en nu met hogere terugleverkosten te maken krijgen. Wie probeert slim te zijn kan ook wel eens afgetroefd worden. Zoals hierboven betoogd is vanuit maatschappelijk oogpunt best wat voor de kosten te zeggen.

• 49euro
DataGhost schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 19:19:
[...]

[...]

Selectieve quote? Het staat in een heel andere reactie 8)7 Maar wat je linkt gaat over of de kosten als concept terecht zijn. Volgens mij heeft niemand dat in twijfel getrokken. Alleen moet dan wel vastgesteld zijn dát er kosten zijn gemaakt, en ook hoeveel. En dat komt dan weer niet echt aan bod.

[...]

Vind ik wel een gek getal, mijn installatie kán dat helemaal niet eens opwekken. Niet iedereen met zonnepanelen heeft een zonnepark op z'n dak liggen. Ik vind het erg raar dat je daar aan voorbij blijft gaan. Het lijkt alsof je van mening bent dat ik niet begrijp wat je bedoelt. Je kan "ONGESALDEERDE" nog zó hard in caps zetten, als je niet fatsoenlijk uitlegt wat je ermee bedoelt ga ik dat niet spontaan wel begrijpen.

Zoals ik het begrijp (en zoals ik zelf reken dus): je panelen wekken X op, jij verbruikt daar direct Y van, dus je levert Z = X-Y terug. Doe dit vooral in de voor jou (49euro) zo gunstig mogelijke tijdsvensters. Het enige wat ik me dan kan voorstellen is dat je met "ONGESALDEERDE" dus hoeveelheid Z bedoelt, geïntegreerd naar het hele jaar. Of is dat helemaal fout en moet er nog ergens een letter bij?
Zolang jij een aansluiting hebt op het netwerk ben je verbonden met het electriciteitsnet en lever je terug. De realiteit is dat niemand exact weet welke watt waar beland. Dat werkt nou eenmaal zo wanneer je een heel groot netwerk aanlegt waar veel mensen toegang tot hebben.

Het electriciteitsnet is dus net een grote zee waar jij aan komt zetten met een vol plastic bekertje water wat je continue aan het vullen en legen bent. Het verbruik op het net wordt daarom gemeten door de in- en uit - van de aansluiting van jouw persoonlijke netwerk continue met elkaar te vergelijken. Komt er minder terug dan er in gaat ben je netto aan het verbruiken, is de weerstand hoger dan lever je netto terug aan het netwerk. Of er nu een balans is of niet de realiteit is dat jij continue jouw bekertje aan het mengen bent met de zee. Door deze vermenging verbruik je vervolgens zelf de mix en lever je ook een mix terug om op 0 uit te komen. Aan het eind van het jaar vragen ze aan je hoeveel bekertjes water heb je gedronken. Jij zegt 0 want ik kwam met een volle beker en ga weg met een volle beker. Dat je vervolgens door ieder uur je bekertje te mixen 95% van de tijd zout water in je bekertje hebt gehad vertel je er dan niet bij.

Bekijk het eens vanuit de andere kant:
Wanneer je zonnepanelen overdag opwekken (negatieve prijs) en jij in de avond/nacht verbruikt (positieve prijs) kan de realiteit dus ook zijn dat je met 4.500 kWh opwek dus 4.500 kWh teruglevert (waarvoor de leverancier kosten maakt) en ondertussen ook nog eens 4.500 kWh verbruikt (waarvoor de leverancier nogmaals kosten maakt). Dan ben jij de duurste klant van de leverancier op dat moment maar er is geen inzicht omdat er nog geen slimme meter zit..Dat is toch een risico dat voor de leverancier, andere consumenten en maatschappij niet wenselijk is?

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@49euro Voorop gesteld dat ik niet beweer hier niet terug te leveren.
Maar hier draait de warmtepompboiler momenteel vanaf 10:00, omdat de zon dan wel zal schijnen.
Dat gaat nog omgebouwd worden naar gemeten zonneopbrengst gebruiken.
Er zijn meer mogelijkheden:
Eigen verbruik zelf opgewekte electra verhogen (autonomie?) Ben ik in 2018 gestart - !
Warmwater boiler aansturen bij zonnepanelen
Voorkomen dat zonnepanelen terugleveren
Het grote Victron ontwerp topic Accu.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• WargamingPlayer
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 23:05
Er zal gewoon een berekening gemaakt worden gebaseerd op een gelijkwaardige huishouden zonder zonnepanelen. Daar wordt je verbruik van TS van afgetrokken. Stel de standaard voor een gelijkwaardig huishouden is 3500kWh. En TS heeft 50 kWh op zijn factuur. TS mist dus 3450 kWh op jaarbasis. Nu kan het zijn dat TS dus 3450 kWh via zijn PV heeft opgewekt. Dat zou theoretisch kunnen wanneer hij dus 100% van zijn PV heeft gebruikt. Of hij heeft 5000kWh liggen en zegt dat hij zijn installatie “geknepen” heeft naar aanleiding van verbruik. Ook mogelijk.

Het probleem is echter, het is niet aannemelijk. Dus zal TS met data moeten aantonen hoe zijn opwekking was gedurende het jaar. En aangezien hij dus “kneep” moet hij dus ook aantonen hoe zijn verbruik was gedurende het jaar en dat moet dus ook exact matchen of hoger zijn dan PV opwekking op dat zelfde moment.

☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E (V2 en V3) | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8

• Yamy_Daffy
WargamingPlayer schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 20:32:
Er zal gewoon een berekening gemaakt worden gebaseerd op een gelijkwaardige huishouden zonder zonnepanelen. Daar wordt je verbruik van TS van afgetrokken. Stel de standaard voor een gelijkwaardig huishouden is 3500kWh. En TS heeft 50 kWh op zijn factuur. TS mist dus 3450 kWh op jaarbasis. Nu kan het zijn dat TS dus 3450 kWh via zijn PV heeft opgewekt. Dat zou theoretisch kunnen wanneer hij dus 100% van zijn PV heeft gebruikt. Of hij heeft 5000kWh liggen en zegt dat hij zijn installatie “geknepen” heeft naar aanleiding van verbruik. Ook mogelijk.

Het probleem is echter, het is niet aannemelijk. Dus zal TS met data moeten aantonen hoe zijn opwekking was gedurende het jaar. En aangezien hij dus “kneep” moet hij dus ook aantonen hoe zijn verbruik was gedurende het jaar en dat moet dus ook exact matchen of hoger zijn dan PV opwekking op dat zelfde moment.
Ok, duidelijk en eerlijk verhaal. Maar bij wie ligt die bewijslast? De vraag vanuit de TS is, ligt die bewijslast niet bij de leverancier? Aangezien die met een rekening aan komt zetten van 605 euro. Leverancier beweert dat er een terug levering heeft plaats gevonden. Het gebrek aan een slimme meter werkt natuurlijk hier 2 kanten op. Beide kunnen niet aantonen of er wel of niet is terug geleverd. Op Tweakers geld ook de "regel" als je wat beweert moet je het ook kunnen onderbouwen.

Daarom snap ik ook niet dat de ECM hier ooit akkoord mee gegaan is. Er zijn 500.000 oude analoge meters in gebruik. (schijnbaar 20.000 minder sinds 01-01-2026) De mensen met een slimme meter worden benadeeld door diezelfde meter. (en ja nu 1 persoon met een analoge meter 8) )

Als ik morgen geflits wordt door een flitspaal en ik krijg een bekeuring van 605 euro omdat ik in een Ferrari rij dus het is aannemelijk dat u te hard heeft gereden. Dan zal ik ook een bezwaar indienen en wil ik ten minste weten wat ze gemeten hebben en of dat wel klopt.

Ik vind dit een lastige discussie en vraag me serieus af wat een rechter hier van vindt.
49euro schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 19:52:
[...]

Zolang jij een aansluiting hebt op het netwerk ben je verbonden met het electriciteitsnet en lever je terug. De realiteit is dat niemand exact weet welke watt waar beland. Dat werkt nou eenmaal zo wanneer je een heel groot netwerk aanlegt waar veel mensen toegang tot hebben.

Wanneer je zonnepanelen overdag opwekken (negatieve prijs) en jij in de avond/nacht verbruikt (positieve prijs) kan de realiteit dus ook zijn dat je met 4.500 kWh opwek dus 4.500 kWh teruglevert (waarvoor de leverancier kosten maakt) en ondertussen ook nog eens 4.500 kWh verbruikt (waarvoor de leverancier nogmaals kosten maakt). Dan ben jij de duurste klant van de leverancier op dat moment maar er is geen inzicht omdat er nog geen slimme meter zit..Dat is toch een risico dat voor de leverancier, andere consumenten en maatschappij niet wenselijk is?
Maar nu doe je de aanname dat overdag altijd de prijs negatief is? Als ik het snel op zoek dan vind ik: In 2025 is het aantal uren met een negatieve stroomprijs in Nederland fors toegenomen tot een recordhoogte, met op 1 december al 781 uur (ruim 32 dagen) aan negatieve prijzen, wat neerkomt op zo'n 7% van de totale tijd. Het aantal uren is aanzienlijk hoger dan in 2024, toen er in totaal 458 uur (ongeveer 19 dagen) negatieve prijzen waren. Wanneer: Negatieve prijzen komen vooral voor tussen 10:00 en 16:00 uur, wanneer er veel zonne-energie wordt opgewekt en de vraag laag is.

Dus op de resterende dagen lever je terug mits je over capaciteit hebt. En die stroom hoeft niet meer opgewekt te worden. En wordt verkocht door je leverancier aan je buren. Ik begrijp je verhaal maar het is geen simpele optelsom die je maakt. Er zitten veel meer haken en ogen aan deze berekening. En doordat we op sommige dagen een overschot hebben aan stroom op het net krijgen we negatieve prijzen. Waar weer iemand van kan profiteren met een dynamisch contract en een slimme meter.

[ Voor 32% gewijzigd door Yamy_Daffy op 12-05-2026 22:27 ]

• redwing
[...]
Voorheen werd ook alles via schattingen gedaan en had je ook klanten die veel verbruikten op de dure momenten en andere klanten die alleen verbruik hadden in de goedkope momenten. Waarom was dat toen dan wel gewenst?

Daarbij vind ik het nog steeds apart dat ik nog geen enkele leverancier heb gezien die met een onderbouwd verhaal is gekomen waarbij ze laten zien dat er echt een probleem is.
Want je zou toch verwachten als het allemaal zo lastig en duur is, er wel eentje met wat bewijs aan zou komen om dit te onderbouwen :? Mijn conclusie is dan ook vooral dat dit een opgeblazen probleem is en de leverancier vooral bezig is om zijn markt in stand te houden. En daarvoor wil je weinig eigen gebruik, en moet de opwek vooral aan de kant van de leveranciers blijven.

[removed]

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

DeKever schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 19:46:
[...]

Ik kom even aanwaaien en heb er verder weinig verstand van, maar ik voel wel de neiging om te reageren op de redenering.

Als je 100% direct opmaakt... Dat is dus de theoretische uitzondering waar eerder over gesproken is. Leg jij eens uit hoe je dat gaat doen.
Dat is echt heel makkelijk. Bijvoorbeeld door niet veel zonnepanelen te hebben.
Maar als je dat wel hebt kan je ook nog wat dingen doen. Wat ik zelf deed was alle zware verbruikers laten werken tijdens productie-uren. Ja, ook dan bleef in mijn geval wél productie over maar met een paneel of twee minder houdt dat behoorlijk snel op. En dus ook met de plug-in accu die ik nu heb staan. Het is winter geweest dus niet 100% representatief maar sinds ik dat ding heb (7 maanden geleden) heb ik nog maar 44 kWh teruggeleverd (afgelezen van mijn meter met dubbel telwerk, mocht het ongeloofwaardig klinken), alleen maar op zonnige dagen dat er niemand thuis was.
Ik denk ook dat het eerlijker is als de kosten afhankelijk gemaakt kunnen worden van de specifieke installatie. Ik vrees dat dit te ingewikkeld is.
Mwah, van een categorie bedrijf wat zo ontzettend hard schermt met "profielen", gemiddelden, e.d., verwacht ik dat ze even twee seconden nemen om op te zoeken wat voor formaat installatie geregistreerd is en wat daar theoretisch uit te verwachten is qua opbrengst. Daar haal je vervolgens een normaal gebruiksprofiel van af en dan krijg je een maximale teruglevering. En dát is een wat beter te beargumenteren hoeveelheid dan effectief "4500kWh teruglevering" voor iedereen in je contract zetten.
In zijn algemeenheid heb ik niet teveel medelijden met mensen die een dubbel telwerk hebben geweigerd en nu met hogere terugleverkosten te maken krijgen. Wie probeert slim te zijn kan ook wel eens afgetroefd worden. Zoals hierboven betoogd is vanuit maatschappelijk oogpunt best wat voor de kosten te zeggen.
Sure, begrijp me niet verkeerd, dat er kosten zijn ontken ik niet dus dat draaischijfmeters niet meer "horen" ben ik het ook mee eens, echter zolang het nog niet verplicht is moet je gewoon even geduld hebben. Of je moet je shit kunnen aantonen.

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

[...]

Het electriciteitsnet is dus net een grote zee waar jij aan komt zetten met een vol plastic bekertje water wat je continue aan het vullen en legen bent. Het verbruik op het net wordt daarom gemeten door de in- en uit - van de aansluiting van jouw persoonlijke netwerk continue met elkaar te vergelijken. Komt er minder terug dan er in gaat ben je netto aan het verbruiken, is de weerstand hoger dan lever je netto terug aan het netwerk. Of er nu een balans is of niet de realiteit is dat jij continue jouw bekertje aan het mengen bent met de zee. Door deze vermenging verbruik je vervolgens zelf de mix en lever je ook een mix terug om op 0 uit te komen. Aan het eind van het jaar vragen ze aan je hoeveel bekertjes water heb je gedronken. Jij zegt 0 want ik kwam met een volle beker en ga weg met een volle beker. Dat je vervolgens door ieder uur je bekertje te mixen 95% van de tijd zout water in je bekertje hebt gehad vertel je er dan niet bij.
Ik dacht al dat je er zo'n redenering op na hield. Beetje controversieel zou ik zeggen, want "De realiteit is dat niemand exact weet welke watt waar beland" houdt ook in dat je zelf ook gelooft dat het niet meetbaar is, en dus ook niet met een slimme/digitale meter. Dus hoe ga je daar iemand correct voor aanslaan? Dat moet dus met iets wat wel meetbaar is, namelijk de netto energiestroom op elk moment, precies wat de meters tegenwoordig doen. En dan blijft staan: op het moment dat je in huis evenveel of meer gebruikt dan je opwek, ben je niet aan het terugleveren.
Wanneer je zonnepanelen overdag opwekken (negatieve prijs) en jij in de avond/nacht verbruikt (positieve prijs) kan de realiteit dus ook zijn dat je met 4.500 kWh opwek dus 4.500 kWh teruglevert (waarvoor de leverancier kosten maakt) en ondertussen ook nog eens 4.500 kWh verbruikt (waarvoor de leverancier nogmaals kosten maakt). Dan ben jij de duurste klant van de leverancier op dat moment maar er is geen inzicht omdat er nog geen slimme meter zit..
Met een draaischijfmeter heb je inderdaad maar één meetpunt per jaar waardoor je niet kan bepalen of dit gebeurd is of niet. Maar voor dit extreme voorbeeld moet je wel net zo'n "theoretische" setup hebben als ik, praktisch zonder teruglevering door het simpelweg inpluggen van een batterij in het stopcontact. Nog buiten dat dit een "fuck you"-voorbeeld is want niemand gaat expres 4500kWh aan panelen neerleggen om er alleen maar gebruik van te maken als het donker is.

Anyway, de moderne meter is de benchmark, en die kan alleen instantaan meten of je aan het terugleveren of afnemen bent (op een fase), niet allebei tegelijk. De mijne geeft dus aan dat ik de afgelopen zeven maanden 44kWh heb teruggeleverd. En mijn omvormer zegt in die tijd 660kWh opgewekt te hebben. Dat zou "heel theoretisch" moeten zijn op de manier die jij beschrijft. Tóch word ik over dat deel niet aangeslagen voor 660kWh teruglevering en 618kWh afname, maar slechts voor 44kWh teruglevering. Natuurlijk kan het bij meerfasige installaties over de fases scheeftrekken met teruglevering en verbruik, maar die dingen doen aan intern salderen van je instantaan-verbruik/levering over alle fases en dat blijven ze met de nieuwe regels nog steeds doen, dus blijkbaar is dat constant bijmengen weer niet zo'n groot probleem. Dat middelt namelijk ook weer behoorlijk uit binnen je wijk, waar de kosten niet zo hoog zijn. Zegmaar op dezelfde manier dat het onwaarschijnlijk is dat iemand in Australië opeens een beetje zoet water van mijn bekertje te pakken heeft. Je wilt alleen de mensen aanslaan die structureel terugleveren de rest van het net op omdat daar werkelijke kosten gemaakt worden.
Dat is toch een risico dat voor de leverancier, andere consumenten en maatschappij niet wenselijk is?
Ik snap die kant hoor. Daarom is het ook verplicht gemaakt. Maar dat was het nog niet in de periode waar het over gaat. Hopelijk vind je het zelf ook niet wenselijk opeens met terugwerkende kracht belast te worden voor iets waar je van te voren met de op dat moment geldende regelgeving nog niets "fout" mee aan het doen was? Zou helemaal kut zijn als je gewoon nog niet aan de beurt bent gekomen: nieuws: Nederlandse netbeheerders vervingen pas 20.000 van de 500.000 draaisc...

[ Voor 6% gewijzigd door DataGhost op 13-05-2026 09:16 ]

• DeKever
  • Nu online
DataGhost schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 09:04:
[...]

Dat is echt heel makkelijk. Bijvoorbeeld door niet veel zonnepanelen te hebben.
Maar als je dat wel hebt kan je ook nog wat dingen doen. Wat ik zelf deed was alle zware verbruikers laten werken tijdens productie-uren. Ja, ook dan bleef in mijn geval wél productie over maar met een paneel of twee minder houdt dat behoorlijk snel op. En dus ook met de plug-in accu die ik nu heb staan. Het is winter geweest dus niet 100% representatief maar sinds ik dat ding heb (7 maanden geleden) heb ik nog maar 44 kWh teruggeleverd (afgelezen van mijn meter met dubbel telwerk, mocht het ongeloofwaardig klinken), alleen maar op zonnige dagen dat er niemand thuis was.

[...]

Mwah, van een categorie bedrijf wat zo ontzettend hard schermt met "profielen", gemiddelden, e.d., verwacht ik dat ze even twee seconden nemen om op te zoeken wat voor formaat installatie geregistreerd is en wat daar theoretisch uit te verwachten is qua opbrengst. Daar haal je vervolgens een normaal gebruiksprofiel van af en dan krijg je een maximale teruglevering. En dát is een wat beter te beargumenteren hoeveelheid dan effectief "4500kWh teruglevering" voor iedereen in je contract zetten.

[...]

Sure, begrijp me niet verkeerd, dat er kosten zijn ontken ik niet dus dat draaischijfmeters niet meer "horen" ben ik het ook mee eens, echter zolang het nog niet verplicht is moet je gewoon even geduld hebben. Of je moet je shit kunnen aantonen.
Ik ben het met je eens dat een gemiddelde gebruiken nogal lui is. Aan de andere kant weet ik niet waarom een bedrijf verplicht een maatwerk contract zou moeten leveren.

Het verhaal dat 100% eigen verbruik makkelijk realiseerbaar is, overtuigt mij niet: 100% eigen gebruik betekent of weinig opwekking of hele grote accucapaciteit. Technisch vast haalbaar, economisch onzinnig.

Tot slot. Als je denkt slim te zijn door gebruik te maken van je rechten (dubbel telwerk weigeren), dan moet je niet raar opkijken als ienand anders dat ook doet (kosten lomp doorberekenen). Waarom zou een bedrijf wel iets moeten doen wat niet verplicht is?

• redwing
DeKever schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 12:16:
[...]
Ik ben het met je eens dat een gemiddelde gebruiken nogal lui is. Aan de andere kant weet ik niet waarom een bedrijf verplicht een maatwerk contract zou moeten leveren.

Het verhaal dat 100% eigen verbruik makkelijk realiseerbaar is, overtuigt mij niet: 100% eigen gebruik betekent of weinig opwekking of hele grote accucapaciteit. Technisch vast haalbaar, economisch onzinnig.
Dan nog zijn de extra kosten gebaseerd op een hoge teruglevering en niet op 100% eigen gebruik. Want je moet wel heel veel terugleveren om in de buurt te komen van dezelfde kosten die je via een dubbel telwerk zou krijgen.
Tot slot. Als je denkt slim te zijn door gebruik te maken van je rechten (dubbel telwerk weigeren), dan moet je niet raar opkijken als ienand anders dat ook doet (kosten lomp doorberekenen). Waarom zou een bedrijf wel iets moeten doen wat niet verplicht is?
Zoals al zo vaak gezegd, het is geen gebruik maken van je rechten, je hebt gewoon een goedgekeurde meter in huis. Pas als je nu een brief krijgt en er niet op in gaat ben je aan het weigeren omdat je ook pas nu de verplichting hebt om een nieuwe meter te hebben.

Daarbij berekend de leverancier hier geen kosten door, want er is niet eens aangetoond dat ie kosten heeft, laat staan zulke hoge. En er is wel degelijk een verplichting om realistische facturen op te stellen.

[removed]

• DeKever
  • Nu online
redwing schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 13:12:
[...]

Zoals al zo vaak gezegd, het is geen gebruik maken van je rechten, je hebt gewoon een goedgekeurde meter in huis. Pas als je nu een brief krijgt en er niet op in gaat ben je aan het weigeren omdat je ook pas nu de verplichting hebt om een nieuwe meter te hebben.

Daarbij berekend de leverancier hier geen kosten door, want er is niet eens aangetoond dat ie kosten heeft, laat staan zulke hoge. En er is wel degelijk een verplichting om realistische facturen op te stellen.
Ok, laten we het erop houden dat ik er wat anders tegenaan kijk.

Een verplichting om individuele kosten te bepalen is er bij mijn weten niet. Ziggo rekent ook voor iedere aansluiting hetzelfde bedrag, terwijl de werkelijke kosten voor Oebele in het dunbevolkte Noord-Friesland hoger zullen zijn dan voor Mo in het wat drukkere Amersfoort.

• redwing
DeKever schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 13:25:
[...]

Ok, laten we het erop houden dat ik er wat anders tegenaan kijk.
Tja, tot begon dit jaar was de Ferrarismeter een officiële meter. En die meters worden alleen verplicht vervangen als ze ondeugdelijk of afgekeurd zijn. En beide is niet het geval. Dat de leverancier graag ziet dat je een andere meter kiest is leuk, maar dan hadden ze de Ferrarismeter af moeten keuren.
Een verplichting om individuele kosten te bepalen is er bij mijn weten niet. Ziggo rekent ook voor iedere aansluiting hetzelfde bedrag, terwijl de werkelijke kosten voor Oebele in het dunbevolkte Noord-Friesland hoger zullen zijn dan voor Mo in het wat drukkere Amersfoort.
Maar waarom vind je het dan wel logisch dat als het de leverancier uitkomt dat ze wel met andere kosten komen? Dan is het toch veel logischer om iedereen dezelfde kosten te geven en via de dwangsom af te dwingen dat mensen een nieuwe meter laten installeren (want dat is nu dus wel verplicht). Alleen is dat hele traject er nu dus nog niet, ze doen een aanbieding en als je daar niet op ingaat dan gaat het door naar het RDI, die daar tot op heden nog niets voor geregeld heeft.

Dus in plaats van dit soort boetes uit te delen zouden ze beter eens hun boeltje op orde maken en het via een normaal kanaal regelen.

En begrijp me niet verkeerd, ik vind ook dat je de meter moet laten vervangen. Maar zolang het dan financieel logischer is om dat niet te doen gaat er toch iets fout.

[removed]

• jongetje
redwing schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 13:50:
[...]

Tja, tot begon dit jaar was de Ferrarismeter een officiële meter.
Dat de meter officieel gebruikt mag worden betekend niet dat de leverancier hier geen speciale tarieven aan mag hangen. Als jij dan kiest om de meter niet te vervangen maar wel zonnepanelen te hebben dan krijg je hier dus een bedrag voor op je eindrekening. Dat krijg ik ook met mijn zonnepanelen en slimme meter omdat ik teruglever. Alleen is het bij mij gestoelt op de kwh die ik teruglever. Als je eigenwijs bent en geen slimme meter had dan krijg je dus deze situatie.

De TS dacht voordelig uit te zijn door vast te houden aan deze meter. En nu het opeens een nadeel blijkt te zijn is er gemopper. Wat mij betreft de consequentie van je er niet goed in verdiepen, dit had prima nagevraagd kunnen worden. Zeker als je weet dat mensen met een teruglevertelwerk ook moeten betalen voor het terugleveren. Waarom zou dat voor de TS niet gelden?

• F1k
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 01-06 06:26

F1k

Captain Obvious

Misschien ligt het aan mij, maar de gemiddelde reactie die ik lees is "TS heeft bewust een oude meter en moet niet zeuren over extra kosten" terwijl TS volgens mij in de veronderstelling was dat het geen probleem was dat er een oude meter hing omdat er geen teruglevering was, energieleverancier lijkt niet verder te kijken dan "eigen pv == terugleveren".

De vraag van TS is naar mijn idee of de energieleverancier dit in rekening mag brengen zonder verdere onderbouwing. Ik ben erg benieuwd naar het verdere verloop.

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

jongetje schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 15:17:
[...]

Dat de meter officieel gebruikt mag worden betekend niet dat de leverancier hier geen speciale tarieven aan mag hangen.
Op basis van welke regelgeving zou een energiemaatschappij mogen differentieren als gebruik gemaakt wordt van een officiele meter? Het enige wat toegestaan is, is dat terugleverkosten bij teruglevering in rekenning gebracht mogen als zij redelijk en billijk zijn. Dat wil zeggen, overeenkomen met de "schade" die de energiemaatschappij heeft.

De ACM heeft overigens becijfert dat de "schade" per ingevoerde kWh ongeveer € 0,13 is. Dat zou neerkomen op ~4600 kWh aan ingevoerde energie (als we het matchen aan de € 605 aan terugleverkosten die Innova rekent).

Volgens de eigen rekentool van Innova komt dat voor een 4-persoons huishouden zonder elektrische auto al neer op 19 zonnepanelen, terwijl er gemiddeld op een Nederlands dak zo'n 10 tot 12 zonnepanelen liggen. Mijn eerste afdronk zou dan ook zijn dat het vaste bedrag wat Innova hanteert wat aan de (te) hoge kant lijkt te zijn. En dat maakt het een niet-redelijk bedrag.

[ Voor 33% gewijzigd door Question Mark op 13-05-2026 16:33 ]

• redwing
jongetje schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 15:17:
[...]

Dat de meter officieel gebruikt mag worden betekend niet dat de leverancier hier geen speciale tarieven aan mag hangen. Als jij dan kiest om de meter niet te vervangen maar wel zonnepanelen te hebben dan krijg je hier dus een bedrag voor op je eindrekening. Dat krijg ik ook met mijn zonnepanelen en slimme meter omdat ik teruglever. Alleen is het bij mij gestoelt op de kwh die ik teruglever. Als je eigenwijs bent en geen slimme meter had dan krijg je dus deze situatie.
Dat mag een leverancier dus niet zomaar doen, en zeker niet zonder het vooraf te melden. Daarbij moeten de tarieven overeen komen met daadwerkelijke kosten wat hier dus ook niet het geval is.
De TS dacht voordelig uit te zijn door vast te houden aan deze meter.
Nogmaals, het is niet vasthouden aan deze meter, pas sinds dit jaar krijg je te horen dat de meter vervangen moet worden. Tot vorig jaar kreeg je meestal puur een melding dat je je meter mocht vervangen als je dat wilde, maar daar stond niet bij dat er anders extra kosten zouden komen (wat ook niet logisch is omdat het gewoon een geodgekeurde meter is)
En nu het opeens een nadeel blijkt te zijn is er gemopper. Wat mij betreft de consequentie van je er niet goed in verdiepen, dit had prima nagevraagd kunnen worden. Zeker als je weet dat mensen met een teruglevertelwerk ook moeten betalen voor het terugleveren. Waarom zou dat voor de TS niet gelden?
Nogmaals, dan moet dat vooraf gemeld worden en moet er ook gemeld worden hoe de tarieven opgebouwd zijn.

[removed]

• jongetje
Ik zie dat @Slavink89 al 3 weken niet meer heeft gereageerd, ben benieuwd hoe Innova verder reageerde op zijn bezwaar.

• PeacekeeperNL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online

PeacekeeperNL

Koning Review '23, '24 en '25!

Ook Laatst online: 26-04 09:58 (al is dat dacht ik op basis van laatste reactie oid)

Mijn reviews al gezien?

Pagina: 1 2 Laatste