WargamingPlayer schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 20:32:
Er zal gewoon een berekening gemaakt worden gebaseerd op een gelijkwaardige huishouden zonder zonnepanelen. Daar wordt je verbruik van TS van afgetrokken. Stel de standaard voor een gelijkwaardig huishouden is 3500kWh. En TS heeft 50 kWh op zijn factuur. TS mist dus 3450 kWh op jaarbasis. Nu kan het zijn dat TS dus 3450 kWh via zijn PV heeft opgewekt. Dat zou theoretisch kunnen wanneer hij dus 100% van zijn PV heeft gebruikt. Of hij heeft 5000kWh liggen en zegt dat hij zijn installatie “geknepen” heeft naar aanleiding van verbruik. Ook mogelijk.
Het probleem is echter, het is niet aannemelijk. Dus zal TS met data moeten aantonen hoe zijn opwekking was gedurende het jaar. En aangezien hij dus “kneep” moet hij dus ook aantonen hoe zijn verbruik was gedurende het jaar en dat moet dus ook exact matchen of hoger zijn dan PV opwekking op dat zelfde moment.
Ok, duidelijk en eerlijk verhaal. Maar bij wie ligt die bewijslast? De vraag vanuit de TS is, ligt die bewijslast niet bij de leverancier? Aangezien die met een rekening aan komt zetten van 605 euro. Leverancier beweert dat er een terug levering heeft plaats gevonden. Het gebrek aan een slimme meter werkt natuurlijk hier 2 kanten op. Beide kunnen niet aantonen of er wel of niet is terug geleverd. Op Tweakers geld ook de "regel" als je wat beweert moet je het ook kunnen onderbouwen.
Daarom snap ik ook niet dat de ECM hier ooit akkoord mee gegaan is. Er zijn 500.000 oude analoge meters in gebruik. (schijnbaar 20.000 minder sinds 01-01-2026) De mensen met een slimme meter worden benadeeld door diezelfde meter. (en ja nu 1 persoon met een analoge meter

)
Als ik morgen geflits wordt door een flitspaal en ik krijg een bekeuring van 605 euro omdat ik in een Ferrari rij dus het is aannemelijk dat u te hard heeft gereden. Dan zal ik ook een bezwaar indienen en wil ik ten minste weten wat ze gemeten hebben en of dat wel klopt.
Ik vind dit een lastige discussie en vraag me serieus af wat een rechter hier van vindt.
49euro schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 19:52:
[...]
Zolang jij een aansluiting hebt op het netwerk ben je verbonden met het electriciteitsnet en lever je terug. De realiteit is dat niemand exact weet welke watt waar beland. Dat werkt nou eenmaal zo wanneer je een heel groot netwerk aanlegt waar veel mensen toegang tot hebben.
Bekijk het eens vanuit de andere kant:
Wanneer je zonnepanelen overdag opwekken (negatieve prijs) en jij in de avond/nacht verbruikt (positieve prijs) kan de realiteit dus ook zijn dat je met 4.500 kWh opwek dus 4.500 kWh teruglevert (waarvoor de leverancier kosten maakt) en ondertussen ook nog eens 4.500 kWh verbruikt (waarvoor de leverancier nogmaals kosten maakt). Dan ben jij de duurste klant van de leverancier op dat moment maar er is geen inzicht omdat er nog geen slimme meter zit..Dat is toch een risico dat voor de leverancier, andere consumenten en maatschappij niet wenselijk is?
Maar nu doe je de aanname dat overdag altijd de prijs negatief is? Als ik het snel op zoek dan vind ik: In 2025 is het aantal uren met een negatieve stroomprijs in Nederland fors toegenomen tot een recordhoogte, met op 1 december al
781 uur (
ruim 32 dagen) aan negatieve prijzen, wat neerkomt op zo'n 7% van de totale tijd. Het aantal uren is aanzienlijk hoger dan in 2024, toen er in totaal 458 uur (ongeveer 19 dagen) negatieve prijzen waren.
Wanneer: Negatieve prijzen komen vooral voor tussen 10:00 en 16:00 uur, wanneer er veel zonne-energie wordt opgewekt en de vraag laag is.
Dus op de resterende dagen lever je terug mits je over capaciteit hebt. En die stroom hoeft niet meer opgewekt te worden. En wordt verkocht door je leverancier aan je buren. Ik begrijp je verhaal maar het is geen simpele optelsom die je maakt. Er zitten veel meer haken en ogen aan deze berekening. En doordat we op sommige dagen een overschot hebben aan stroom op het net krijgen we negatieve prijzen. Waar weer iemand van kan profiteren met een dynamisch contract en een slimme meter.
[
Voor 32% gewijzigd door
Yamy_Daffy op 12-05-2026 22:27
]