WK 2026: Scoor de beste deals! Stel jouw winnende opstelling samen met behulp van ons advies.

Tesla FSD op HW3

Pagina: 1 ... 8 9 Laatste
Acties:

• TwOkkie
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 23:23

TwOkkie

Tweakin' Okkie

Dix0r schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 15:13:
Qua pingeltjes verminderen: Joe mode.
Joe mode staan al aan sinds de hal in Tilburg, maar hoe voorkom ik dat de muziek gedempt wordt om die pingel beter te laten horen? Vooral als je even met je passagiers lekker zit te genieten van een stuk dat eigenlijk op standje 11 moet, is het erg irritant als je van rijstrook wil wisselen.

Volgens mij is dat dempen ook iets dat ze later toegevoegd hebben. Of was het dat je die geluiden niet meer uit kan zetten? Alles voor de veiligheid, zeg maar. Mode Confusion is a bitch.

[J|O|R] <- .signature.gz

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:20
Dix0r schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 15:12:
[...]

Verder geloof ik niet dat FSD HW3 ooit op de Intel Atom 2019 modellen gaat werken. De hardware t.o.v. nieuwere modellen is zó traag. Dat merk je vnml ook in de gebruikersinterface op het scherm. Of bij richting aangeven bijv. aan de hoeveelheid lag t.o.v. nieuwere modellen.
S-FSD heeft niets met de Intel Atom te maken. Dat is alleen de User Interface. De "FSD Computer" staat daar helemaal los van.

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

• nDirect090
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 09-06 09:25
Ik heb ook EAP, hoe ik het gebruik: knipperlicht doordrukken (dus niet de eerste, maar tweede klik). Dan kan je aan je stuur lichtjes sturen, om naar de gewenste baan te gaan). That’s it.

geen biepjes, niet heractiveren van autopilot, geen rare stuur manoeuvres. Volgens mij hoeft het klein beetje sturen niet, maar het duurt me anders te lang als ik moet wachten tot hijzelf de inhaal actie gaat doen. Sterker nog, het scherm geeft ook aan “stuur lichtjes om inhaalactie te starten”.

Het enige wat ik wel vervelend vind, maar dat zal met niet-eap hetzelfde zijn, is dat die soms vol in de anker gaat als er bv invoegend verkeer komt. Of als hij denk dat die 60 mag opeens terwijl die bv 80 rijdt.

oh en de inhaalactie over een getrokken streep gaat niet, dus als der een vluchtstrook bv open is.

• HansRemmerswaal
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 09-06 16:06
nDirect090 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 19:19:
Ik heb ook EAP, hoe ik het gebruik: knipperlicht doordrukken (dus niet de eerste, maar tweede klik). Dan kan je aan je stuur lichtjes sturen, om naar de gewenste baan te gaan). That’s it.

geen biepjes, niet heractiveren van autopilot, geen rare stuur manoeuvres. Volgens mij hoeft het klein beetje sturen niet, maar het duurt me anders te lang als ik moet wachten tot hijzelf de inhaal actie gaat doen. Sterker nog, het scherm geeft ook aan “stuur lichtjes om inhaalactie te starten”.

Het enige wat ik wel vervelend vind, maar dat zal met niet-eap hetzelfde zijn, is dat die soms vol in de anker gaat als er bv invoegend verkeer komt. Of als hij denk dat die 60 mag opeens terwijl die bv 80 rijdt.

oh en de inhaalactie over een getrokken streep gaat niet, dus als der een vluchtstrook bv open is.
Vorige week op en neer naar Zwitserland gegaan en 99% EAP gebruikt. Heerlijk ontspannend rijden. Wel een paar keer gehad dat deze abrupt inhalen afbrak zonder dat ik er een reden voor zag.

Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Bosch EasyControl CT200 thermostaat | Home Assistant | BBQKees | PV 6 kWp ONO | Tesla MY LR AWD 2021 FSD

• winwiz
Dix0r schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 15:13:
[...]

Je moet niet constant AP uitzetten. Dat gaat vanzelf.
Je moet constant AP aanzetten, dat valt nog wel mee.. Qua pingeltjes verminderen: Joe mode.
Ze zijn zachter, niet minder

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

• BreeeZe
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:53

BreeeZe

Devt

BreeeZe schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 12:57:
Gezien de doelstellingen die gekoppeld zijn aan de bonus package van Musk, en het doel van FSD(s) naar HW3 autos brengen natuurlijk niet alleen over Nederland gaat, denk ik dat Tesla wel degelijk z'n best gaat doen om FSD(s) op HW3 in Europa mogelijk te maken.
En het gaat natuurlijk niet (alleen) om de eisen van de RDW, maar de eisen die nodig zijn voor de Europese markt.

Ik denk dat, als het nodig is, een upgrade van de interieur camera ook onderzocht zal worden en misschien zelf nu al technisch mogelijk zou zijn.
Als je de service manual er op na slaat dan zie je bij de model 3 manual (2017-2023) exact dezelfde instructies en tekening als bij de model Y (2020-2024):
Model 3: https://service.tesla.com/docs/Model3/ServiceManual/en-us/GUID-E2662953-7263-4626-848D-425B4B60134B.html
Model Y: https://service.tesla.com/docs/ModelY/ServiceManual/en-us/GUID-E2662953-7263-4626-848D-425B4B60134B.html
Waarbij er bij de instructies bij de Model 3 ook een nieuwere interieur camera wordt getoond (met IR) terwijl die volgens mij pas bij de highland geleverd werd.
Dat impliceert denk ik niet dat het een 1 op 1 wissel is die nu al mogelijk is, de coax connector is b.v. anders, de camera heeft een extra connector (voor de leds).
Maar gezien alles op een bussysteem werkt qua communicatie denk ik niet dat het kunnen aansluiten van de extra connector tbv de leds een volledig nieuwe kabelboom zou behoeven en een verloopje voor de coax connector lijkt me ook niet al te spannend, coax blijft coax..
En zaken zoals het afdek kapje etc zijn volgens mij voor de Y en 3 hetzelfde en dus uitwisselbaar.

Allemaal koffiedik kijken en speculatie natuurlijk, maar ik hou iig wel hoop 😊

En als er volgend jaar rond deze tijd nog steeds geen zicht op FSD(s) voor HW3 is, ga ik wel rondkijken voor een 2e hands Highland (die dan ook weer goedkoper zijn!) 😉
Ik kom net een post op reddit tegen dat iemand succesvol de interieur camera van z'n model Y heeft vervangen met een wide angle versie met reeds beschikbare parts, interessant:
https://www.reddit.com/r/TeslaLounge/s/wbXTOCLjSk

Hmm blijkbaar is dit een upgrade die Tesla voor een bepaalde reeks modellen heeft uitgevoerd: https://www.reddit.com/r/TeslaLounge/comments/1hksnzk/tesla_replacing_interior_camera_for_free_why/
Dan zou het fysiek op een model 3 toch ook mogelijk moeten zijn 🤔

[ Voor 7% gewijzigd door BreeeZe op 24-05-2026 16:30 ]

• pdidi
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
BreeeZe schreef op zondag 24 mei 2026 @ 16:10:
[...]

Ik kom net een post op reddit tegen dat iemand succesvol de interieur camera van z'n model Y heeft vervangen met een wide angle versie met reeds beschikbare parts, interessant:
https://www.reddit.com/r/TeslaLounge/s/wbXTOCLjSk

Hmm blijkbaar is dit een upgrade die Tesla voor een bepaalde reeks modellen heeft uitgevoerd: https://www.reddit.com/r/TeslaLounge/comments/1hksnzk/tesla_replacing_interior_camera_for_free_why/
Dan zou het fysiek op een model 3 toch ook mogelijk moeten zijn 🤔
De nieuwe camera die hij geplaatst heeft, heeft precies dezelfde groothoek als de oude camera, alleen iets meer naar beneden gericht

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:37

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

@BreeeZe het was al een paar keer door mijn gedachten gegaan om dit te doen. Fijn dat een ander al heeft uitgevonden dat het geen zin heeft.

• crunch811
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 06-06 07:28
Beekforel schreef op zondag 24 mei 2026 @ 16:35:
@BreeeZe het was al een paar keer door mijn gedachten gegaan om dit te doen. Fijn dat een ander al heeft uitgevonden dat het geen zin heeft.
Idem hier

• tomvanzummeren
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 08-06 08:24
Ik heb nu ook dat FSD overzet aanbod gekregen! Blij mee. Blijkbaar doen ze dit alleen t/m 30 juni.

Ik zit nu alleen met die inruilbonus van €3000 op een Model Y die er ook is t/m 30 juni. Ik begrijp dat ik daar misschien niet meer voor in aanmerking kom omdat ik de auto geleverd moet krijgen uiterlijk op die datum? Dat is wel zuur!

• HansRemmerswaal
tomvanzummeren schreef op maandag 25 mei 2026 @ 09:39:
Ik heb nu ook dat FSD overzet aanbod gekregen! Blij mee. Blijkbaar doen ze dit alleen t/m 30 juni.

Ik zit nu alleen met die inruilbonus van €3000 op een Model Y die er ook is t/m 30 juni. Ik begrijp dat ik daar misschien niet meer voor in aanmerking kom omdat ik de auto geleverd moet krijgen uiterlijk op die datum? Dat is wel zuur!
Ik vind dat ook altijd rare voorwaarden, je hebt namelijk geen invloed op de leverdatum... Logischer zou het moment van bestellen zijn.

Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Bosch EasyControl CT200 thermostaat | Home Assistant | BBQKees | PV 6 kWp ONO | Tesla MY LR AWD 2021 FSD

• tomvanzummeren
HansRemmerswaal schreef op maandag 25 mei 2026 @ 12:00:
[...]

Ik vind dat ook altijd rare voorwaarden, je hebt namelijk geen invloed op de leverdatum... Logischer zou het moment van bestellen zijn.
Ondertussen ben ik erachter gekomen dat het gewoon raar in de voorwaarden beschreven staat. Het gaat wel degelijk alleen om de besteldatum. Nagevraagd vandaag bij Tesla Sales in de showroom in Amsterdam.

• crunch811
tomvanzummeren schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 20:19:
[...]

Ondertussen ben ik erachter gekomen dat het gewoon raar in de voorwaarden beschreven staat. Het gaat wel degelijk alleen om de besteldatum. Nagevraagd vandaag bij Tesla Sales in de showroom in Amsterdam.
Als ik jou was zou ik dat even zwart op wit laten zetten…..tesla maakt niet zoveel foutjes in de voorwaarden.

• BreeeZe
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:53

BreeeZe

Devt

crunch811 schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 11:32:
[...]

Als ik jou was zou ik dat even zwart op wit laten zetten…..tesla maakt niet zoveel foutjes in de voorwaarden.
Mijn vader is zich nu ook aan het oriënteren en vroeg zich ook af hoe dit zit, en na een proefrit bij Tesla Amsterdam zeiden ze idd hetzelfde.

Als je de tekst leest:
U moet uw voertuig in ontvangst nemen op uiterlijk 30 juni 2026 (leveringsdeadline). Als uw voertuig niet beschikbaar is op de leveringsdeadline, kunt u het op een latere datum in ontvangst nemen, maar wel binnen 7 kalenderdagen vanaf de dag dat het voertuig beschikbaar komt. "Levering" betekent de voltooide overdracht van het voertuig aan de klant, hetzij in een Tesla Delivery Center, hetzij op een overeengekomen leveringslocatie. Als de levering niet op de uiterste leverdatum is voltooid, wordt de Tesla inruilpremie niet toegepast op uw bestelling.
staat het er nogal krom. Er staat dat de voorwaarde is dat je je voertuig voor de leveringsdeadline (30 juni) in ontvangst moet nemen, maar ook dat als ie niet beschikbaar is, dat dat op een latere datum mag, maar dan wel binnen 7 dagen nadat ie beschikbaar is gekomen.

• pdidi
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
BreeeZe schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 14:53:
[...]

Mijn vader is zich nu ook aan het oriënteren en vroeg zich ook af hoe dit zit, en na een proefrit bij Tesla Amsterdam zeiden ze idd hetzelfde.

Als je de tekst leest:

[...]

staat het er nogal krom. Er staat dat de voorwaarde is dat je je voertuig voor de leveringsdeadline (30 juni) in ontvangst moet nemen, maar ook dat als ie niet beschikbaar is, dat dat op een latere datum mag, maar dan wel binnen 7 dagen nadat ie beschikbaar is gekomen.
Bij Tesla kun je een toegewezen Tesla ook weigeren/skippen. Dan krijg je automatisch een andere op een later tijdstip. Om te voorkomen dat er eindeloos geskipped wordt staat het zo omschreven

• crryp
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 21:59
Voor juli bestellen, dan binnen 7 dagen na lever mogenlijkheid moet je hem ophalen dan heb je recht op de 5k inruil. Een barrel met 1 maand apk is genoeg.

van medewerker in tilburg gehoort via telefoon en via een in rhoon in de store!

• tomvanzummeren
BreeeZe schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 14:53:
[...]

Als je de tekst leest:

[...]

Ik heb een Model Y besteld om FSD over te kunnen zetten van mijn HW3 Model 3 naar die auto. Ik krijg ook die inruilbonus van €3000. Ik vond de inruilbonus voorwaarden ook vreemd, ook in de voorwaarden van de FSD transfer stond het raar omschreven. Maar meerdere sales mensen van Tesla konden bevestigen dat het vooral belangrijk is dat de auto besteld is op uiterlijk 30 juni voor beide voordelen (FSD en inruilbonus) en het niet uitmaakt wanneer die geleverd wordt.

• Massri
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:45

Massri

Vraag gerust!

tomvanzummeren schreef op zondag 31 mei 2026 @ 15:55:
[...]

Ik heb een Model Y besteld om FSD over te kunnen zetten van mijn HW3 Model 3 naar die auto. Ik krijg ook die inruilbonus van €3000. Ik vond de inruilbonus voorwaarden ook vreemd, ook in de voorwaarden van de FSD transfer stond het raar omschreven. Maar meerdere sales mensen van Tesla konden bevestigen dat het vooral belangrijk is dat de auto besteld is op uiterlijk 30 juni voor beide voordelen (FSD en inruilbonus) en het niet uitmaakt wanneer die geleverd wordt.
Financier je deze auto of betaal je deze 'cash'? De inruilbonus geldt volgens mij alleen bij cash, maar misschien zijn de voorwaarden anders als je een 'oude' Tesla inlevert. Vandaar mijn vraag.

De voorwaarden voor financiering zijn nu erg gunstig. Geen rente of 0,99%. Afhankelijk of je deze zakelijk of prive koopt en de looptijd.

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 02-06 09:44

curry684

left part of the evil twins

Loopt er nog iets rondom HW3Claim of aanverwante zaken? Laatste update op de site is de earnings call, is er uberhaupt al enige communicatie met Tesla geweest 'namens' die groep?

[quote]Ik heb nu ook dat FSD overzet aanbod gekregen! Blij mee. Blijkbaar doen ze dit alleen t/m 30 juni.[/quote]

Hebben ze iets proactief aangeboden of heb je zelf tegen ze aangeschopt? Ik heb nog helemaal niets gehoord van Tesla afgelopen maanden (M3 2019 HW3+FSD).

Professionele website nodig?

• tomvanzummeren
Massri schreef op maandag 1 juni 2026 @ 09:32:
[...]

Financier je deze auto of betaal je deze 'cash'? De inruilbonus geldt volgens mij alleen bij cash, maar misschien zijn de voorwaarden anders als je een 'oude' Tesla inlevert. Vandaar mijn vraag.

De voorwaarden voor financiering zijn nu erg gunstig. Geen rente of 0,99%. Afhankelijk of je deze zakelijk of prive koopt en de looptijd.
Ja klopt, geldt alleen als je em cash koopt. Ik betaal em inderdaad cash, al sluit ik er voor het grootste gedeelte een lening voor af bij Freo.

• tomvanzummeren
curry684 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 13:10:
Loopt er nog iets rondom HW3Claim of aanverwante zaken? Laatste update op de site is de earnings call, is er uberhaupt al enige communicatie met Tesla geweest 'namens' die groep?

[quote]Ik heb nu ook dat FSD overzet aanbod gekregen! Blij mee. Blijkbaar doen ze dit alleen t/m 30 juni.[/quote]

Hebben ze iets proactief aangeboden of heb je zelf tegen ze aangeschopt? Ik heb nog helemaal niets gehoord van Tesla afgelopen maanden (M3 2019 HW3+FSD).
Naar aanleiding van wat ik las hier op dit forum vroeg ik ernaar na het ontvangen van mijn inruilwaarde en toen kwamen ze met dat aanbod. Ze kwamen er niet proactief mee.

Zover ik weet heeft HW3Claim nog niet zoveel bereikt behalve veel mensen verzamelen.

[ Voor 5% gewijzigd door tomvanzummeren op 01-06-2026 15:15 ]

• Agima!
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 03-06 21:07
navraag bij Tesla gaf me deze reactie nav van mijn Model 3 uit 2019 met afgekochte FSD:

Thank you for your email and for your patience regarding this matter.

After reviewing your vehicle, we can confirm that your Tesla Model 3 is equipped with Hardware 3 (HW3). Unfortunately, Full Self-Driving (Supervised) in the Netherlands is currently only supported on vehicles equipped with Hardware 4 (HW4).

We sincerely understand how disappointing this news must be, especially given that you purchased FSD back in 2019 with the expectation that this functionality would become available for your vehicle in due course.

At this time, we do not have any information regarding if or when Hardware 3 vehicles in the Netherlands will become eligible for Full Self-Driving (Supervised). We are unable to provide a timeline or guarantee future availability for HW3 vehicles in the Netherlands. We also want to be transparent with you: unfortunately, we are currently not in a position to offer a concrete compensation or alternative solution at this stage. We genuinely regret that we cannot provide a more definitive answer at this time.

We will continue to monitor developments and encourage you to keep your vehicle software up to date. Should there be any changes regarding HW3 eligibility in the Netherlands, we will do our best to communicate this accordingly.

We truly appreciate your understanding and continued support of Tesla. Should you have any further questions, please do not hesitate to contact us.

Kind regards,

Tesla Support EMEA

• crunch811
Agima! schreef op maandag 1 juni 2026 @ 16:03:
navraag bij Tesla gaf me deze reactie nav van mijn Model 3 uit 2019 met afgekochte FSD:

After reviewing your vehicle, we can confirm that your Tesla Model 3 is equipped with Hardware 3 (HW3). Unfortunately, Full Self-Driving (Supervised) in the Netherlands is currently only supported on vehicles equipped with Hardware 4 (HW4).

We sincerely understand how disappointing this news must be, especially given that you purchased FSD back in 2019 with the expectation that this functionality would become available for your vehicle in due course.

At this time, we do not have any information regarding if or when Hardware 3 vehicles in the Netherlands will become eligible for Full Self-Driving (Supervised). We are unable to provide a timeline or guarantee future availability for HW3 vehicles in the Netherlands. We also want to be transparent with you: unfortunately, we are currently not in a position to offer a concrete compensation or alternative solution at this stage. We genuinely regret that we cannot provide a more definitive answer at this time.

We will continue to monitor developments and encourage you to keep your vehicle software up to date. Should there be any changes regarding HW3 eligibility in the Netherlands, we will do our best to communicate this accordingly.

We truly appreciate your understanding and continued support of Tesla. Should you have any further questions, please do not hesitate to contact us.

Kind regards,

Tesla Support EMEA
Mooi “copy/paste” mailtje van onze vrienden van Tesla

• HansRemmerswaal
Agima! schreef op maandag 1 juni 2026 @ 16:03:

Kind regards,

Tesla Support EMEA
Ik snap eerlijk gezegd niet dat de Europese consumenten organisaties nog niet een gezamenlijke actie ondernemen. Een bedrijf die aan vele Europese consumenten jaren geleden iets heeft verkocht en nog steeds niet heeft geleverd.

Misschien moeten we allemaal, inclusief iedereen die zich heeft heeft aangemeld bij HW3claim, contact opnemen met https://www.eccnederland.nl/nl

• carfan
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 09-06 17:01
HansRemmerswaal schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 06:33:
[...]

Ik snap eerlijk gezegd niet dat de Europese consumenten organisaties nog niet een gezamenlijke actie ondernemen. Een bedrijf die aan vele Europese consumenten jaren geleden iets heeft verkocht en nog steeds niet heeft geleverd.

Misschien moeten we allemaal, inclusief iedereen die zich heeft heeft aangemeld bij HW3claim, contact opnemen met https://www.eccnederland.nl/nl
Het wordt stilletjes bij zowel consumenten als consumenten belangen. Eerst een storm met een hoop ophef en nu lijkt de storm te gaan liggen. Erg gunstig voor Tesla lijkt me.
(Beetje hetzelfde als de 'Tesla-haat' vanwege de rare praktijken van Musk destijds)

[ Voor 5% gewijzigd door carfan op 02-06-2026 13:03 ]

• Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:36

Damian

Insane Obtrusion

carfan schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 11:39:
[...]

Het wordt stilletjes bij zowel consumenten als consumenten belangen. Eerst een storm met een hoop ophef en nu lijkt de storm te gaan liggen. Erg gunstig voor Tesla lijkt me.
(Beetje hetzelfde als de 'Tesla-haat' vanwege de rare praktijken van Musk destijds)
Ik denk dat er in de achtergrond echt wel wat speelt nog. Wat ik begreep is Mischa druk met juridisch advies inwinnen en kijken wat hij kan met de verkregen data.

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

• Solomon
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-06 06:56
Ik begin onderhand wat wantrouwend te worden over dat hw3claim, laatste update is van 23 april toen er net wat (media) aandacht begon te komen.. Wat een aanfluiting zeg.

V&A aangeboden: LSI 9207-8i (IBM M5110) geflashed naar IT MODE

• Solomon
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-06 06:56
Damian schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 08:38:
[...]

Ik denk dat er in de achtergrond echt wel wat speelt nog. Wat ik begreep is Mischa druk met juridisch advies inwinnen en kijken wat hij kan met de verkregen data.
Ik geloof er niks van, dan kun je in 5 weken tijd toch wel eens een tussentijdse update geven?

V&A aangeboden: LSI 9207-8i (IBM M5110) geflashed naar IT MODE

• HansRemmerswaal
Solomon schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 08:45:
[...]

Ik geloof er niks van, dan kun je in 5 weken tijd toch wel eens een tussentijdse update geven?
Het is wel vrijwilligers werk, we betalen (nog) niets. Ik vertrouw erop dat hij er iets mee gaat doen.

• crryp
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 21:59
HansRemmerswaal schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 09:30:
[...]

Het is wel vrijwilligers werk, we betalen (nog) niets. Ik vertrouw erop dat hij er iets mee gaat doen.
Elk geval minder actief dan voorheen, gezien estland ook fsd goedgekeurd heeft inmiddels

• MisterX
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 20:30
@mischamartijn heb je misschien een tussentijdse update over waar je nu bent in het proces?

• MarcoEV
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 08-06 14:47
Hoe kijkt men hier naar de uitrol van FSD V14 Lite die gepland staat voor Amerika. Er wordt ook online gesproken over uitrol later, richting andere regio's. Dat zou mooi zijn, als die versie richting Nederland kan :).

• nDirect090
MarcoEV schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 08:26:
Hoe kijkt men hier naar de uitrol van FSD V14 Lite die gepland staat voor Amerika. Er wordt ook online gesproken over uitrol later, richting andere regio's. Dat zou mooi zijn, als die versie richting Nederland kan :).
Vermoed dat het de enige manier gaat zijn om het op hw3 te krijgen. Het is duidelijk dat autopilot/eap legacy is.

Of RDW het gaat accepteren wordt denk een heel hoofdstuk opzich

• reservewiel
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 20:06
nDirect090 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 09:11:
[...]

Vermoed dat het de enige manier gaat zijn om het op hw3 te krijgen. Het is duidelijk dat autopilot/eap legacy is.

Of RDW het gaat accepteren wordt denk een heel hoofdstuk opzich
Lijkt me niet waarschijnlijk dat er op HW3 in de EU ooit nog wat gebeuren tbh. Het voor de hand liggende pad naar FSD loopt via een hardware upgrade lijkt me.

• nDirect090
reservewiel schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 09:17:
[...]

Lijkt me niet waarschijnlijk dat er op HW3 in de EU ooit nog wat gebeuren tbh. Het voor de hand liggende pad naar FSD loopt via een hardware upgrade lijkt me.
Maar waarom zou je dan investeren als Tesla zijnde in hw4light als je dmv een hardware upgrade naar hw4 kan? Dan lijkt mij een light versie compleet overbodig

• winwiz
nDirect090 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 11:49:
[...]

Maar waarom zou je dan investeren als Tesla zijnde in hw4light als je dmv een hardware upgrade naar hw4 kan? Dan lijkt mij een light versie compleet overbodig
Kosten? Ze zijn, als het goed is, bijna klaar met 4.1light. Stel dat de ontwikkelkosten hiervan 1 miljoen is, daarna is de uitrol naar HW3 auto's relatief goedkoop. Die ontwikkelkosten heb je snel terug verdient met extra abo's wereldwijd. Hardware kost voor elke unit geld en daarbij zitten HW3 auto's al richting de helft van de economische levensduur gemiddeld. Voor U-FSD zul je wel moeten ombouwen, maar als het voor S-FSD via software kan lijkt mij dat economisch de meest slimme oplossing.

• Boost9898
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 09-06 14:00

Boost9898

Software developer

reservewiel schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 09:17:
[...]

Dat denk ik juist niet, er rijden honderdduizenden Tesla's met HW3 rond in Europa. Als ze middels V14 Lite daar maandelijks betalende klanten van kunnen maken geeft dat een gigantische cashflow voor tesla.

Stel dat er 100.000 HW3 Tesla's rondrijden waarvan 1% die 99 euro per maand gaat afnemen gemiddeld gezien. Daarmee pak je toch een ton per maand. Is dat veel? Misschien niet, wie weet.

Het lijkt me niet onwaarschijnlijk dat ze het gaan implementeren. Al helemaal niet met de gevallen waarbij HW3 eigenaren FSD vooraf hebben afgekocht. Een tweede optie is dat ze met de mini factory hubs een retrofit van HW3 naar HW4 gaan aanbieden.

• nDirect090
winwiz schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 12:18:
[...]

Kosten? Ze zijn, als het goed is, bijna klaar met 4.1light. Stel dat de ontwikkelkosten hiervan 1 miljoen is, daarna is de uitrol naar HW3 auto's relatief goedkoop. Die ontwikkelkosten heb je snel terug verdient met extra abo's wereldwijd. Hardware kost voor elke unit geld en daarbij zitten HW3 auto's al richting de helft van de economische levensduur gemiddeld. Voor U-FSD zul je wel moeten ombouwen, maar als het voor S-FSD via software kan lijkt mij dat economisch de meest slimme oplossing.
Ja dat snap ik, maar dan doe je toch 1 van de twee opties i.p.v. alle twee. Hoe ik het nu zie:

Optie 1: Ze brengen light versie uit voor HW3, want FSD v14 kan niet op HW3. Vandaar light versie
Optie 2: Ze upgraden HW3 naar HW4 waardoor je geen v14 light meer nodig heb.

Ik zie geen enkele reden om beiden aan te bieden? Want beide kosten geld. ontwikkelkosten/onderhoud of kosten om HW upgrade te produceren/mankosten

• HansRemmerswaal
Is v14 lite niet dezelfde software als v14 maar dan met een kleiner AI model erachter? Dan is het voordeel voor Tesla voornamelijk dat ze maar een stuk software hoeven te onderhouden.

• Damian

Damian

Insane Obtrusion

Boost9898 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 12:18:
[...]

Dat denk ik juist niet, er rijden honderdduizenden Tesla's met HW3 rond in Europa. Als ze middels V14 Lite daar maandelijks betalende klanten van kunnen maken geeft dat een gigantische cashflow voor tesla.

Stel dat er 100.000 HW3 Tesla's rondrijden waarvan 1% die 99 euro per maand gaat afnemen gemiddeld gezien. Daarmee pak je toch een ton per maand. Is dat veel? Misschien niet, wie weet.

Het lijkt me niet onwaarschijnlijk dat ze het gaan implementeren. Al helemaal niet met de gevallen waarbij HW3 eigenaren FSD vooraf hebben afgekocht. Een tweede optie is dat ze met de mini factory hubs een retrofit van HW3 naar HW4 gaan aanbieden.
FSD V14 lite gaat er niet voor zorgen dat FSD Supervised in Nederland of Europe ineens wel is toegestaan op HW3 auto's. Dat heeft nagenoeg niets met FSD versie of de AI3 computer te maken, maar met de camera in het interieur.

Enige hoop voor FSD op HW3 in NL is dus de hardware upgrade... Ofterwijl, heul lang wachten ;)

Ik heb het opgegeven voor mijn HW3 auto in ieder geval. Misschien dat ik met de hw3claim site nog wat centen terugkrijg, anders is het pech.

• giel073
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 09-06 16:13
Damian schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 14:13:
[...]

Enige hoop voor FSD op HW3 in NL is dus de hardware upgrade... Ofterwijl, heul lang wachten ;)
Voor de Model Y vanaf 2023 (met verbeterde interieurcamera) is er wellicht wel nog hoop dat het zonder een hardware upgrade kan. Echter moet de RDW dan nog wel de lagere resolutie van de HW3-camera's accepteren...

• Damian

Damian

Insane Obtrusion

giel073 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 14:27:
[...]

Voor de Model Y vanaf 2023 (met verbeterde interieurcamera) is er wellicht wel nog hoop dat het zonder een hardware upgrade kan. Echter moet de RDW dan nog wel de lagere resolutie van de HW3-camera's accepteren...
Als FSD V14 Lite op HW3 in de buurt komt van hoe V14 het doet qua veiligheid vooral dan maakt hij inderdaad kans. De lagere kwaliteit boeit de RDW niet, die kijken niet naar de camera's maar hoe het systeem er mee omgaat.

Vraag is of Tesla überhaupt de aanvraag gaat indienden bij de RDW voor goedkeuring voor deze edge cases.

[ Voor 8% gewijzigd door Damian op 05-06-2026 14:30 ]

• giel073
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 09-06 16:13
Damian schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 14:29:
[...]

Vraag is of Tesla überhaupt de aanvraag gaat indienden bij de RDW voor goedkeuring voor deze edge cases.
Ja das waar. Zal er misschien ook aan liggen of ze het voor elkaar krijgen om dezelfde/voldoende veiligheid te creëren met lagere resolutie camera's en minder rekenkracht.

Ze hebben aangegeven V14Lite internationaal te willen gaan uitrollen, dus ik ga ervan uit dat ze in ieder geval een poging doen ;)

We wachten het af...

[ Voor 16% gewijzigd door giel073 op 05-06-2026 14:56 ]

• winwiz
giel073 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 14:50:
[...]

Ja das waar. Zal er misschien ook aan liggen of ze het voor elkaar krijgen om dezelfde/voldoende veiligheid te creëren met lagere resolutie camera's en minder rekenkracht.

Ze hebben aangegeven V14Lite internationaal te willen gaan uitrollen, dus ik ga ervan uit dat ze in ieder geval een poging doen ;)

We wachten het af...
Stel dat ze dat niet gaan doen dan hoop ik op zijn minst dat (E)AP een deel van de logica krijgt van V14Lite, zoals "bochtassistentie actief" als je sneller dan 60 km/h door een bocht gaat

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
winwiz schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 15:48:
[...]

Stel dat ze dat niet gaan doen dan hoop ik op zijn minst dat (E)AP een deel van de logica krijgt van V14Lite, zoals "bochtassistentie actief" als je sneller dan 60 km/h door een bocht gaat
Is die bochtassistentie dan de huidige ober AP? Want die vind ik zeer slecht. Die laat je bijna stil staan voor een flauwe bocht. Dus dan zmoet t ik het altijd meteen uit en trek ik de auto er met de voet lekker doorheen.

En gerelateerd, is FSD ook zo voorzichtig? Want van mij mag het allemaal wel wat vlotter. Ik begreep dat je het wel iets sneller in kan stellen, maar dan nog.

• winwiz
Roenie schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 18:11:
[...]
Is die bochtassistentie dan de huidige ober AP? Want die vind ik zeer slecht. Die laat je bijna stil staan voor een flauwe bocht. Dus dan zmoet t ik het altijd meteen uit en trek ik de auto er met de voet lekker doorheen.

En gerelateerd, is FSD ook zo voorzichtig? Want van mij mag het allemaal wel wat vlotter. Ik begreep dat je het wel iets sneller in kan stellen, maar dan nog.
Ik trap altijd wat "gas" bij. Ik vind het soms zelfs gevaarlijk omdat het rijgedrag dan niet bij de natuurlijke snelheid van het weggedeelte past en achterliggers flink kan verrassen

• BamSlam_
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Damian schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 14:29:
Als Tesla dat niet doet dan is dat een steun in de rug voor HW3Claim. Tenzij Tesla heel erg snel de HW4 upgrade uitvoert.. maar dat zie ik gezien de logistiek niet zo snel gaan gebeuren.

• MarcoEV
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 08-06 14:47
Ik gok dat Tesla eerder gevoelig is, om via een arbeidsvriendelijke manier (een team software aanpassen, die laten testen, en dan uitrollen) meer voorrang gaat geven dan fysiek auto's aanpassen. Waarbij een HW3 claim ook niet hun grootste zorg is, eerder de wens om meer geld te halen uit de bestaande HW3 vloot.
Mogelijk, als andere landen ook claims zoals HW3 claim gaan oppakken, dat de pijn van een rechtzaak wat groter wordt. Maargoed, zo bekijk ik het vooralsnog. Mijn wens is, dat ik een V14lite krijg. Of, als dat echt niet kan, dat een deel ervan in EAP wordt gestopt. Nu moet ik bij elke rijbaan wissel met mijn richtingaanwijzer het bevestigen. Laat EAP het dan gewoon doorzetten, en ook de af- en opritten wat beter uitvoeren. Dat eerste deel, vanuit huis wegrijden of het laatste deel, op bestemming aankomen vind ik het minst interessant.

• HansRemmerswaal
Een supervised FSD 14 lite waarbij ik, zoals nu, elke keer wat druk moet uitoefenen op mijn stuur lijkt mij een prima tijdelijke oplossing. Mocht later de unsupervised FSD komen dan hebben we tegen die tijd wel een hardware upgrade.

Dan blijft de DMS voorlopig gewoon zoals die nu is maar dan wel met de supervised FSD...

[ Voor 16% gewijzigd door HansRemmerswaal op 08-06-2026 15:27 ]

• winwiz
HansRemmerswaal schreef op maandag 8 juni 2026 @ 15:25:
Een supervised FSD 14 lite waarbij ik, zoals nu, elke keer wat druk moet uitoefenen op mijn stuur lijkt mij een prima tijdelijke oplossing. Mocht later de unsupervised FSD komen dan hebben we tegen die tijd wel een hardware upgrade.

Dan blijft de DMS voorlopig gewoon zoals die nu is maar dan wel met de supervised FSD...
Je noemt nu eigenlijk een sterk verbeterde EAP. De bedoeling van S of U FSD is nu juist dat je je stuur niet meer hoeft aan te raken.

• HansRemmerswaal
winwiz schreef op maandag 8 juni 2026 @ 16:37:
[...]

Je noemt nu eigenlijk een sterk verbeterde EAP. De bedoeling van S of U FSD is nu juist dat je je stuur niet meer hoeft aan te raken.
EAP verbeteren zou niet slim zijn voor Tesla, worden er minder FSD abbo’s verkocht. Voor HW3 is een FSD met huidig DMS een optie… En ja dan moet je af en toe een tikje tegen je stuur geven zoals nu…

• Damian

Damian

Insane Obtrusion

HansRemmerswaal schreef op maandag 8 juni 2026 @ 18:17:
[...]

EAP verbeteren zou niet slim zijn voor Tesla, worden er minder FSD abbo’s verkocht. Voor HW3 is een FSD met huidig DMS een optie… En ja dan moet je af en toe een tikje tegen je stuur geven zoals nu…
Gaat hem echt niet worden. Nederland is mogelijk voor nu het enige land wat hier zo ingewikkeld over doet. Daarvoor gaan ze echt niet nog weer een custom software stack schrijven. Ik denk dat ze voor nu hun doel bereikt hebben door FSD Supervised op HW4 beschikbaar te krijgen via de RDW omweg. Je ziet dat andere landen volgen op basis van die omweg. Het op HW3 werkend krijgen specifiek voor NL lijkt mij weinig prio te hebben bij ze.

• HansRemmerswaal
Damian schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 10:12:
[...]

Gaat hem echt niet worden. Nederland is mogelijk voor nu het enige land wat hier zo ingewikkeld over doet. Daarvoor gaan ze echt niet nog weer een custom software stack schrijven. Ik denk dat ze voor nu hun doel bereikt hebben door FSD Supervised op HW4 beschikbaar te krijgen via de RDW omweg. Je ziet dat andere landen volgen op basis van die omweg. Het op HW3 werkend krijgen specifiek voor NL lijkt mij weinig prio te hebben bij ze.
Is niet specifiek voor NL, is voor de gehele EU. Als de RDW dit goedkeurt, dan kunnen net als met de HW4-versie de andere landen dit ook goedkeuren. Zou voor Tesla een goedkope optie zijn (geen hardware aanpassing) om een vorm van supervised FSD in de EU te introduceren op HW3 en abbo's te verkopen. V14 lite is er dadelijk al dus alleen dit in combinatie met het huidige, al goedgekeurde, DMS goed laten keuren.

Voordeel voor Tesla is dat een stuk van de Deferred Revenue wordt verlaagd en de Revenue wordt verhoogd voor de al verkochte FSD's in EU.

Zodra unsupervised FSD op de markt komt dan is het natuurlijk weer een ander verhaal.

[ Voor 22% gewijzigd door HansRemmerswaal op 09-06-2026 10:38 ]

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 21:00
ik heb nog even nagevraagd bij "officials familiar to these matters":

If you are looking for tangible, public proof like leaked source code or third-party vehicle trackers showing the software running in the wild, there is ZERO verifiable evidence that FSD v14 Lite is ready for a restricted rollout in three weeks.
The "late June" target relies entirely on verbal commitments, with no concrete data in the public domain to back it up.

Als u zoekt naar echt, openbaar bewijs, dat laat zien dat aan FSD v14 Lite software wordt gewerkt, dan is dat er niet.
Er is nul controleerbaar bewijs dat FSD v14 Lite over drie weken klaar is voor een eerste release.
Het doel van "eind juni" is alleen gebaseerd op mondelinge beloften. Er zijn geen harde gegevens in het openbaar te vinden die dit ondersteunen.

[ Voor 29% gewijzigd door TeslaNerd op 09-06-2026 10:41 ]

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Pagina: 1 ... 8 9 Laatste