GoGoGadgetPower schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 10:22:
Hey allemaal,
Al een tijdje lees ik hier mee en ik heb tot nu toe bewust mijn mond gehouden, maar na de ontwikkelingen van de afgelopen dagen kan ik niet langer zwijgen. Het wordt tijd dat ik mijn verhaal deel, en ik ben benieuwd of jullie je hierin herkennen.
De aankoop en installatie
Ik ben een tijdje geleden "trotse" eigenaar geworden, en ik zet trotse bewust tussen aanhalingstekens, want dat gevoel is inmiddels flink bekoeld, van een
Jackery SolarVault 3 Pro Max AC, aangevuld met drie extra batterijpakketten. Qua investering zit je dan al snel in de hogere regionen, dus de verwachtingen waren ook navenant hoog.
De installatie zelf verliep verrassend soepel, dat moet ik eerlijk toegeven. Geen grote gedoe, alles sloot netjes aan. Omdat ik al een
P1-koppeling via HomeWizard had lopen, ben ik daar initieel mee gestart voor de sturing. Later heb ik de eigen P1-lezer van Jackery ernaast gehangen om te kijken of dat beter werkte. Beide opties functioneerden in principe, al merkte je wel verschil in responstijd en stabiliteit.
De verbindingsproblemen: een terugkerend thema
Zoals ik hier bij velen lees, heb ook ik vanaf het begin de nodige verbindingsproblemen ervaren. De ene dag werkte het systeem prima, de andere dag moest je opnieuw verbinding maken, de app opnieuw opstarten, of geduld hebben totdat alles zichzelf, al dan niet, herstelde. Het was nooit echt stabiel, maar het was dragelijk.
Wat betreft het laden en ontladen: in de
AI-modus (slimme sturing) deed het systeem in principe waarvoor het bedoeld is. De batterij laadde op wanneer dat slim was en ontlaadde netjes op de juiste momenten. Dus het potentieel van het product is er zeker, dat maakt de situatie waarin ik nu zit des te frustrerender.
Drie dagen geleden: een definitief kantelpunt
Drie dagen geleden is er iets fundamenteel misgegaan. De batterij laadt helemaal niet meer op.
Geen verbinding met de app, geen reactie, niets. Het systeem staat er bij alsof het de wereld niet meer kent. Een duur stuk hardware dat simpelweg niet meer doet waarvoor je het hebt gekocht.
Als eerste poging om het te verhelpen heb ik de firmware-update uitgevoerd die beschikbaar was. Helaas heeft dat niet geholpen, sterker nog, het lijkt er sindsdien alleen maar slechter op te worden. De app reageert nog minder goed dan daarvoor en het gevoel van controle over het systeem is volledig weg.
Formele klacht ingediend
Voor mij is de maat nu vol. Ik heb besloten een
zware formele klacht in te dienen bij Jackery, met daarin een expliciete verwijzing naar de
Europese consumentenrichtlijnen, waaronder de conformiteitsvereisten van Richtlijn (EU) 2019/771, en de bepalingen van het Burgerlijk Wetboek inzake non-conformiteit. Bij een product in deze prijsklasse mag je verwachten dat het doet wat er beloofd wordt, en als dat structureel niet het geval is, heb je als consument gewoon recht op herstel, vervanging of terugbetaling.
De support: een aparte teleurstelling
En dan de klantenservice. Ik wil daar eerlijk over zijn: het is een drama. Trage reacties, standaardantwoorden die weinig oplossen, en het gevoel dat je als klant van het kastje naar de muur wordt gestuurd. Voor een bedrijf met de staat van dienst die Jackery heeft, en mede
dáárom heb ik destijds bewust voor dit merk gekozen, is dit ronduit een blamage. Je koopt geen goedkoop hobbyproduct; je investeert in een serieus energiebeheersysteem. De service zou daarmee in verhouding moeten zijn.
Mijn vraag aan jullie
Ik ben benieuwd hoe jullie hierin staan. Want ik zie dat ik niet de enige ben met deze problemen, de berichten hier spreken boekdelen. Gaan jullie blijven aanmodderen met een product dat structureel niet naar behoren functioneert? Of zijn er meer mensen die de stap hebben gezet, of overwegen te zetten, om formeel actie te ondernemen?
Ik denk namelijk dat er kracht zit in gedeelde ervaring. Als meerdere eigenaren aantoonbaar dezelfde problemen rapporteren, staat een klacht of zelfs een collectieve aanpak een stuk sterker.
Benieuwd naar jullie ervaringen. 👇