Hallo mensen, ik heb sinds vorige week dus een hele set gekocht bij Jackery.
Ik heb de SolarVault 3 Pro met 1800Wp (4 x 450 watt) gekocht. ik heb tevens voor in de meterkast een Aardlekautomaat gekocht van ABB de DS201 B16 zodat ik een apart stopcontact buiten kan aanleggen, en dat ik buiten de huidige aardlek's en groepen werk in de meterkast.
De accu's komen buiten in mijn achtertuin te staan tegen de gevel, waar ik een kast omheen ga bouwen van betonplex, of een kastje met keralit (Heb ik namelijk nog een hele zooi van liggen) waarom in de achtertuin ? daar is in de ochtend alleen 2 / 3 uurtjes zon en aan de voorzijde woning zou de accu dan in de zomer van 13:00 tot zonsondergang in de zon staan, dat vond ik toch achteraf een minder goed idee.
In eerste instantie heb ik de set besteld omdat ik de 4 panelen op de veranda aan de voorzijde van de woning wilde plaatsen, alleen toch besloten om ze bovenop het platte dak te gaan plaatsen van de woning. hiervoor wil ik van die 20 graden betonsteunen gaan bestellen met van die rubber pads om het dak te beschermen (Dak is vorig jaar opnieuw gedaan)
So far so good, nu heb ik van jackery die verlengkabels erbij gekregen, die zijn dus allemaal zwart ipv rood en zwart. door de connectoren kan je hier natuurlijk wel onderscheid in maken maar ik wil dus de kabels vanaf het dak langs de gevel naar de accu brengen in beide een eigen goot. nu heb ik al het e.e.a in chatgpt gevraagd en dit is het stuk waar ik een beetje in de war raak. als ik naar het wegwerken van de pv kabels zoek, dan vind ik overal. je moet + en - gescheiden van elkaar plaatsen met 5-8 cm ertussen (Dus ik zou dan 2 goten plaatsen langs de gevel. Overigens wil ik voor de gevel dan van die airco goten gebruiken in ral 7016 zodat alles netjes gelijk is aan de kozijnen e.d. zie ook de uitleg hoe ik het zou willen plaatsen (Als er commentaar is graag, ik sta overal voor open !)
Ik zou dan de rechte goot vanuit de kast -> tot aan de daktrim maken, hierop een 90 graden bocht of evt. die flex buis om de "Knik" te maken. en dan op het dak heb je een stukje wat schuin loopt zeg maar TT\ ___ daar kan die flex buis natuurlijk mooi langslopen en dan aan het einde van de buis over op zo een gaas kabelgoot naar de panelen / en of de kabels netjes monteren aan de betonnen steunen.
Wel natuurlijk dat de kabels goed vast komen te zitten en de connectoren allemaal niet op het dak liggen of met harde wind / storm de boel wegwaait of kapot.
Wat wil ik ervoor gebruiken:
Na alles een beetje te hebben voorgelegd over wat ik gelezen had qua het aanleggen van die pv kabels komt ChatGPT met deze oplossing. ik vraag me nu dan wel af, wie heeft er gelijk
Gezien met oog op de toekomst wil ik namelijk nog 4 panelen bij plaatsen, maar de reeds geleverde kabels kan je dan pas t.h.v. de accu panelen samenvoegen (Parallel) met een Y kabel, zo staat dit ook op de afbeeldingen bij Jackery. zou je de Y splitter eerder gebruiken zouden er dikkere kabels gebruikt moeten worden ivm het vermogen wat door de kabel gaat. de Y splitter is namelijk 6 mm2.
ikzelf zou dus gaan voor de + en - apart van elkaar, beide door een eigen goot, dus 2 goten naar het dak en op het dak ook 2 gescheiden bundels, zoals ik het overal lees.
voorbeeld van hoe ik ongeveer de goten het dak op zou willen hebben :
De meeste info die ik hier lees, is bijv. over de Pro Max AC en reeds bestaande pv installaties

dus graag wat feedback tips waar op te letten.
Dit is bijv. het antwoord uit chatgpt
Optie A (prima)
8 kabels in 1 ruime goot → kan
Optie B (netter / beter)
splitsen:
bijv. 2 goten van 4 kabels
👉 Voordelen:
minder warmte
overzichtelijker
makkelijker trekken
🔥 Belangrijk detail
👉 Houd per string:
+ en − bij elkaar (als set)
Dus niet:
alle + links en − rechts
Maar:
per paar bundelen
🧠 Kleine tip
👉 Leg ze als “paar”:
+ en − tegen elkaar aan
eventueel met tie-wraps bij elkaar houden
🏁 Kort antwoord
✅ Ja, + en − mogen samen in één goot
✅ Zelfs beter dan gescheiden
⚡ Voor DC van zonnepanelen (jouw setup)
👉 + en − moeten samen liggen
zelfde kabelgoot ✅
liefst direct naast elkaar ✅
zelfde route ✅
Waarom:
stroom loopt heen en terug
magnetische velden heffen elkaar op
minder storing en minder verliezen
👉 Dit is de standaard werkwijze in PV-installaties.
en dit uit copilot
Het is niet de bedoeling dat DC-kabels (plus en min) van zonnepanelen strak in één bundel bij elkaar worden vastgebonden. Het wordt sterk aangeraden om de kabels juist gescheiden (minimaal 5 tot 10 cm uit elkaar) te houden en apart vast te zetten onder de zonnepanelen.
Waarom DC-kabels niet samenbinden?
Risico op vlambogen (brandgevaar): Als de isolatie van beide kabels beschadigd raakt, kunnen ze bij een te hechte bundel sneller een "vlamboog" (elektrische kortsluiting door de lucht) veroorzaken. Een vlamboog dooft niet vanzelf en kan leiden tot extreme hitte en brand.
Inductielussen: Het is niet de bedoeling dat de kabels te ver uit elkaar liggen, maar te strak samenbinden kan inductielussen veroorzaken, wat kan leiden tot storingen op apparatuur.
Schuren en slijtage: Kabels moeten netjes worden vastgemaakt met UV-bestendige kabelbinders of clips, zodat ze niet los op het dak liggen of schuren langs de montagestructuren.
Richtlijnen voor de juiste kabelbeheer (Cable Management):
Houd plus en min apart: Zorg voor een kleine afstand tussen de positieve en negatieve kabels.
Gebruik UV-bestendige materialen: Gebruik kwalitatieve kabelclips of tie-wraps die bestand zijn tegen zon en regen.
Voorkom loshangende kabels: Zorg dat kabels niet op het dak liggen, zodat ze niet in water blijven liggen of door de wind beschadigd raken.
Niet in dezelfde buis: Voer de draden nooit samen door één buis als ze al aangesloten zijn op de panelen.
wat voorbeeldjes die ik via google heb gevonden waarvan ik dan denk, dit mag dan toch niet ?
[
Voor 26% gewijzigd door
Alexxie op 26-04-2026 02:13
]