• Erwin_Jackery
  • Registratie: Juli 2026
  • Laatst online: 18-09 19:55
Jackery toch maar eens opnieuw toegevoegd in de app, werkt weer.

• RobHop
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 20:45
Leeuwhoofd schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 18:09:
[...]

Ik zit op 1.5, ook apparaat toegevoegd in Homey maar ik zie inderdaad (nog?) geen gegevens verschijnen..

De Flow opties zien er wel veelbelovend uit, het lijkt ook mogelijk dat als de auto oplaad, dan zet Jackery in Standby :-)

Widgets in Dashboard ook aanwezig :-)
Hier werkt het gelijk in homey. Helaas nog geen sturing op custom mode

• Leeuwhoofd
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 19:31
RobHop schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 20:25:
[...]

Hier werkt het gelijk in homey. Helaas nog geen sturing op custom mode
Heel apart... heb ik weer... 8)7

App dowloaden Homey, apparaat toevoegen en inloggen Jackery met account en meer heb je niet gedaan?

[ Voor 22% gewijzigd door Leeuwhoofd op 18-09-2026 20:53 ]

• marcovit
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 04-10 10:40
Dennis_k schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 15:00:
Jackery voor Homey is te downloaden:

https://homey.app/en-us/app/com.jackery.flowapp/Jackery/

Edit:
Geïnstalleerd in Homey, het systeem toegevoegd, maar ik kan geen informatie uitlezen.
Ook niet na een reboot van Homey en mijn Solarvault.

Mogelijk omdat ik nog op versie 1.4 van de firmware zit?
Ah, was ik net te laat met mijn versie.

• marcovit
Leeuwhoofd schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 20:47:
[...]

App dowloaden Homey, apparaat toevoegen en inloggen Jackery met account en meer heb je niet gedaan?
Werkt hij via de cloud? Misschien dat ik mijn versie toch maar publiceer.

[ Voor 12% gewijzigd door marcovit op 18-09-2026 21:10 ]

• Leeuwhoofd
marcovit schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 21:06:
[...]

Werkt hij via de cloud? Misschien dat ik mijn versie toch maar publiceer.
Begrijp je niet. Ik heb de Jackery app op homey gezet, dan moet je inloggen met je Jackery account, om de boel te koppelen lijkt me, dan apparaat toegevoegd. Zie gewoon de Jackery Batterij Card/Tegel in Homey maar die leest niks uit... Gek genoeg kan ik wel de AC socket via Homey aan/uitzetten...

• Dennis_k
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07-10 07:32
Leeuwhoofd schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 21:15:
[...]

Begrijp je niet. Ik heb de Jackery app op homey gezet, dan moet je inloggen met je Jackery account, om de boel te koppelen lijkt me, dan apparaat toegevoegd. Zie gewoon de Jackery Batterij Card/Tegel in Homey maar die leest niks uit... Gek genoeg kan ik wel de AC socket via Homey aan/uitzetten...
Zover kom ik inderdaad ook. Zal wel weer wachten worden op een update…..

• Grote- Smurf
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 23:07
Hier ziet homey 1 van de 2 accus. De 1.4 accu ziet hij, de 1.5 accu niet.

• marcovit
Leeuwhoofd schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 21:15:
[...]

Ik bedoel, deze versie werkt via de cloud. Als Jackery een storing heeft werkt de Homey app ook niet. Mijn versie werkt via MQTT dus alles werkt lokaal.

• stephan11
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07-10 18:18
RobHop schreef op donderdag 17 september 2026 @ 20:22:
[...]

Dit werkt niet gezien de batterij wifi verbinding heeft, ik kan de batterij niet op bluetooth zetten en er is ook geen Bluetooth symbool aan op het display van de jackery.
Oke, ik heb een vaste verbinding en geen wifi verbinding, dan is hij wel te benaderen via Bluetooth. Misschien proberen de router uit te zetten die de wifi verzorgd, dan zou het moeten werken👍

• Dennis_k
marcovit schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 07:33:
[...]

Ik bedoel, deze versie werkt via de cloud. Als Jackery een storing heeft werkt de Homey app ook niet. Mijn versie werkt via MQTT dus alles werkt lokaal.
Zou je jou versie willen delen?

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08-10 18:02

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Grote- Smurf schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 21:48:
Hier ziet homey 1 van de 2 accus. De 1.4 accu ziet hij, de 1.5 accu niet.
Klinkt haast alsof dat de reden is dat 1.5 niet verder is uitgerold.
Net als versie 1.3, die ook was teruggetrokken.

• Crusader
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08-10 17:14

Crusader

Arc Nature

Bij voluit laden op 2500W gaat waarschijnlijk warmte een rol spelen, want de wifi knalt er steevast uit na een tijdje flink laden. Ook iets om rekening mee te houden met de Max AC variant.

If it ain't broken, play with it till it breaks.

• Bjornregteriml
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 08-10 08:25
mbt dat het laden en de wamte.. hoe warm wordt jullie systeem met laden? en staat de jack dan op een eigen groep zonder stopcontact of met? En dan ook graag de instellingen hier noteren indien mogelijk, ik gebruik de custom mode tussen 12u en 17u laden, dit zou genoeg moeten zijn om de set vol te krijgen! ik heb totaal 7,5kwh, en Ik probeer even wat voor mezelf duidelijk te krijgen richting support, want ik krijg het ze maar niet duidelijk dat de jack steeds terug zakt van 2500w laden naar 800w laden.

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Bjornregteriml schreef op zondag 20 september 2026 @ 12:28:
mbt dat het laden en de wamte.. hoe warm wordt jullie systeem met laden? en staat de jack dan op een eigen groep zonder stopcontact of met? En dan ook graag de instellingen hier noteren indien mogelijk, ik gebruik de custom mode tussen 12u en 17u laden, dit zou genoeg moeten zijn om de set vol te krijgen! ik heb totaal 7,5kwh, en Ik probeer even wat voor mezelf duidelijk te krijgen richting support, want ik krijg het ze maar niet duidelijk dat de jack steeds terug zakt van 2500w laden naar 800w laden.
Ik zie dat hij 38 graden al terugzakt. Meestal dan van 2500 naar 1800 watt

• Reaper.JA2
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08-10 13:24
Hier komt de 1.5 Firmware binnen :)

"Improvement. It is the goal of life search" - Carl "Reaper" Shepards

• karel_G_1981
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 06:55
Hier net ook, alleen bug fixes toch ? Bij mij werkt de ai mode nu er wat minder zon is inmiddels een stuk beter. Dus laat hem er nu maar op staan.nu die parallel mode nog.

[ Voor 5% gewijzigd door karel_G_1981 op 20-09-2026 14:00 ]

• Bjornregteriml
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 08-10 08:25
Psycho_Mantis schreef op zondag 20 september 2026 @ 12:52:
[...]

Ik zie dat hij 38 graden al terugzakt. Meestal dan van 2500 naar 1800 watt
ja, dan zou je dat ding bijna in een koelkast moeten gaan zetten.

• Wallie
  • Laatst online: 06:27

Wallie

Herr

Net ook 1.5 binnen gekregen.

Hier de P1 meter weer die een geheel eigen leven aan het leiden is qua wifi, disconnect weer steeds. Blij als de Shelly geïnstalleerd is en dat ding er uit kan.

...en dat kan op allerlei manieren Edgar

• marcovit
Dennis_k schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 09:53:
[...]

Zou je jou versie willen delen?
https://homey.app/en-nl/a...esk.jackery/Jackery/test/

Graag issues melden op https://github.com/VMBindraban/homey-app-jackery

[ Voor 12% gewijzigd door marcovit op 20-09-2026 17:33 ]

• RobHop
Leeuwhoofd schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 20:47:
[...]

Ik draai nog wel op 1.4 firmware. Iemand homey ook draaiende op 1.5? Zo niet, dan wacht ik even met de firmware update.

• RobHop
Thanks! Nu voel ik me wel een beetje een domme tweaker, maar zou je me uit willen leggen wat ik moet doen om de MQTT verbinding op te zetten tussen de jackery en de homey app? Ik lees het eea over een “broker” maar heb geen idee hoe en waar ik dit moet doen

• marcovit
RobHop schreef op zondag 20 september 2026 @ 18:23:
[...]

Thanks! Nu voel ik me wel een beetje een domme tweaker, maar zou je me uit willen leggen wat ik moet doen om de MQTT verbinding op te zetten tussen de jackery en de homey app? Ik lees het eea over een “broker” maar heb geen idee hoe en waar ik dit moet doen
Je hebt dit nodig: https://homey.app/nl-nl/a...l.mqttserver/MQTT-Server/

Bij app config een gebruiker aanmaken en dit invullen bij Jackery en mijn Homey app.

• RobHop
marcovit schreef op zondag 20 september 2026 @ 19:27:
[...]

Je hebt dit nodig: https://homey.app/nl-nl/a...l.mqttserver/MQTT-Server/

Bij app config een gebruiker aanmaken en dit invullen bij Jackery en mijn Homey app.
Yes! Ik heb hem aan de praat. Lijkt goed te werken, eerste verzoekje zou voor mij de custom mode instellen zijn (tijdstip en vermogen) :)

• marcovit
RobHop schreef op zondag 20 september 2026 @ 20:17:
[...]

Yes! Ik heb hem aan de praat. Lijkt goed te werken, eerste verzoekje zou voor mij de custom mode instellen zijn (tijdstip en vermogen) :)
Helaas gaat dat via de cloud.

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Hier ook de 1.5 firmware geïnstalleerd. Ben vooral benieuwd of de stabiliteit verbeterd in de MQTT, als dat zo is dan is dat al een grote winst.

• Crusader

Crusader

Arc Nature

Psycho_Mantis schreef op maandag 21 september 2026 @ 08:54:
Hier ook de 1.5 firmware geïnstalleerd. Ben vooral benieuwd of de stabiliteit verbeterd in de MQTT, als dat zo is dan is dat al een grote winst.
Mijn ervaring is dat het nog steeds belabberd is.

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Crusader schreef op maandag 21 september 2026 @ 12:25:
[...]

Mijn ervaring is dat het nog steeds belabberd is.
Naar mij idee is het erger geworden. Hij raakt nu ook continue de connectie met de homewizard p1 kwijt.

• Crusader

Crusader

Arc Nature

Psycho_Mantis schreef op maandag 21 september 2026 @ 13:13:
[...]

Naar mij idee is het erger geworden. Hij raakt nu ook continue de connectie met de homewizard p1 kwijt.
Die indruk had ik ook maar heb nog geen harde cijfers.

Nog erger: de self consumption modus besloot vanmorgen bij een kWh tarief van 41 cent doodleuk met 2+ kW te gaan laden.
De tariff modus deed hetzelfde.

Ik snap echt niet wat die cloud wil bereiken. Een fatsoenlijke integratie van handmatige aansturing is een groot gemis in combinatie met Home Assistant, ik kan nu geen kant op om dat bizarre gedrag te omzeilen.

[ Voor 39% gewijzigd door Crusader op 21-09-2026 14:12 ]

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Crusader schreef op maandag 21 september 2026 @ 14:09:
[...]

Die indruk had ik ook maar heb nog geen harde cijfers.

Nog erger: de self consumption modus besloot vanmorgen bij een kWh tarief van 41 cent doodleuk met 2+ kW te gaan laden.

Ik snap echt niet wat die cloud wil bereiken. Een fatsoenlijke integratie van handmatige aansturing is een groot gemis in combinatie met Home Assistant, ik kan nu geen kant op om dat bizarre gedrag te omzeilen.
Ja ik heb precies hetzelfde, laden en ontladen met volle kracht. Herstart van homewizard & accu lossen het op voor aantal uur en dan gaat het weer mis.
Maar dit gedrag had ik al sinds een paar dagen, niet zo zeer de 1.5 firmware.
Ik heb mijn accu ook een ander plek gegeven in huis, dus ik dacht dat het gewoon daardoor kwam

Ik heb net even weer de orginele jackery P1 erin gedaan, kijken wat deze momenteel doet...

• RobHop
Ik denk dat ik met de standaard homey app van jackery en met behulp van Homey script en power by the hour een mooie automatisering heb gemaakt.

echter vraag ik mij een ding af:

Ik heb in de cloud app zeer ruime tijdsblokken staan voor laden en ontladen op de custom mode. Ik kan nu dagelijks sturen dat de batterij stand-by modus aan of uit moet zetten obv de gunstige aaneengesloten uren op de dynamische tarieven. blijft de batterij in stand-by als ik hem dus manueel op stand-by heb gezet, ook als het tijdsblok in de cloud app veranderd naar laden/ontladen?

mocht dit niet werken denk ik dat ik ga spelen met de stand-by modus en mijn homewizzard plug. Dus eerst naar stand-by en dan volledig spanningsloos maken met de homewizzard plug. En andersom.

ik hoor graag jullie ervaringen vanuit homeassistant en het in stand-by modus brengen icm de custom mode.

• Crusader

Crusader

Arc Nature

De HomeWizard P1 meter moest ik handmatig configureren in de app en nu wil ik voor mijn tests en analyses de Jackery gebruik laten maken van de Jackery P1 meter, om te kijken of daar een verschil mee te merken is.

Het viel mij op dat zodra ik de Jackery P1 meter had aangesloten, de app 'm al meteen had gevonden zonder dat ik ook maar iets had gedaan in de app, klopt dat gedrag? Dan zoek ik niet verder en kijk ik morgen weer naar nieuwe analyses.

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Het gaat hier nu wel heel slecht met de verbinding tussen P1 en MQTT

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n0PdIu0z86S2OFVd2he8VQ4GAZk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/dBdUe7mop0mcsnIfSAUYCbtI.png?f=fotoalbum_large

Gaat echt alle kanten op.
MQTT is soms 30 minuten niet aan te sturen en zelfverbruik werkt ook niet omdat hij de P1 meter kwijt raakt.
Met de Jackery P1 en Homewizard hetzelfde gedrag.

Snap er niets van, accu is gewoon bedraad aangesloten. P1 meter op 2,4 ghz.

Wat een zooitje deze accu.

• Crusader

Crusader

Arc Nature

Psycho_Mantis schreef op maandag 21 september 2026 @ 19:39:
Het gaat hier nu wel heel slecht met de verbinding tussen P1 en MQTT

[Afbeelding]

Gaat echt alle kanten op.
MQTT is soms 30 minuten niet aan te sturen en zelfverbruik werkt ook niet omdat hij de P1 meter kwijt raakt.
Met de Jackery P1 en Homewizard hetzelfde gedrag.

Snap er niets van, accu is gewoon bedraad aangesloten. P1 meter op 2,4 ghz.

Wat een zooitje deze accu.
Precies mijn ervaring. Echt jammer, die software maakt die Jackery echt waardeloos op dit moment.

Antwoord van AI op basis van mijn analyse van vandaag:

Herkenbaar, en we hebben het hier doorgemeten. Twee dingen die je misschien verder helpen.

Het is niet je netwerk. Ik heb 10,5 uur lang elke 2 seconden gepingd naar de SolarVault: 18908 pakketten, 0% verlies, mediaan 0,52 ms. De latentieverdeling tijdens de MQTT-uitval is niet te onderscheiden van die erbuiten (mediaan 0,52 ms in beide gevallen). Het apparaat is dus gewoon bereikbaar terwijl de entiteiten op onbeschikbaar staan.

De uitval volgt de bedrijfstoestand, niet de klok. Over een hele dag, elke 30 seconden bemonsterd:

toestand metingen MQTT weg
actief onder 1200 W 1141 9,4%
laden boven 1200 W 273 58,2%
volledig stil, 0 W 959 77,4%
Hard laden en stilstand leggen hem plat, normaal doorregelen niet. Langste gat hier was 94 minuten.

Over je P1-observatie: het blind laden valt bij ons samen met precies die MQTT-gaten. In zelfverbruik laadde hij 2000 tot 2500 W door terwijl de meter 2800 W import aanwees, in bursts van 3 tot 12 minuten, afgewisseld met perfect regelen. Eén nacht: zeven bursts, 1,82 kWh tegen 32 tot 39 cent. Dat jij met beide meters hetzelfde ziet past daarbij: de meter is niet de variabele, de metersessie valt samen met de MQTT-sessie weg.

Twee dingen om te checken: hing jouw apparaat aan wifi én ethernet tegelijk (bij ons wel, twee actieve interfaces op één MQTT-client geeft precies dit beeld), en draai je firmware 1.5? Wij hebben de wifi er vanavond afgehaald, resultaat volgt.

[ Voor 49% gewijzigd door Crusader op 21-09-2026 19:47 ]

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

@Crusader Had jij nou een HA intergratie die via de cloud werkt ipv MQTT?

Wifi eraf halen zorgt er voor dat hij een SSID gaat broadcasten.

• Crusader

Crusader

Arc Nature

Psycho_Mantis schreef op maandag 21 september 2026 @ 20:00:
@Crusader Had jij nou een HA intergratie die via de cloud werkt ipv MQTT?

Wifi eraf halen zorgt er voor dat hij een SSID gaat broadcasten.
Ja klopt, ik gebruik beiden, de MQTT integratie en een fork van de officiële cloud integratie: https://github.com/Bigdaddy1990/jackery_solarvault (via HACS).

Ik heb in de wifi instellingen gewoon een verkeerd password er op gezet, dan probeert ie eindeloos connectie te krijgen met mijn wifi netwerk, dat is een workaround omdat ik nergens een optie zag om de wifi uit te schakelen in de app.

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Crusader schreef op maandag 21 september 2026 @ 20:15:
[...]

Ja klopt, ik gebruik beiden, de MQTT integratie en een fork van de officiële cloud integratie: https://github.com/Bigdaddy1990/jackery_solarvault (via HACS).

Ik heb in de wifi instellingen gewoon een verkeerd password er op gezet, dan probeert ie eindeloos connectie te krijgen met mijn wifi netwerk, dat is een workaround omdat ik nergens een optie zag om de wifi uit te schakelen in de app.
Ik kreeg het niet voor elkaar om hem te disconnecten. Heb hem nu geblokeerd op de wifi (unifi).
Ben benieuwd hoe het nu loopt. De nacht is vaak stabiel, opladen gaat het vaak mis.

Die cloud ha add-on wacht ik nog wel even mee. Want je kan de telefoon app dan niet meer gebruiken lees ik.

• Berrie1
  • Registratie: September 2026
  • Niet online
Herkent iemand dit probleem? De Homey Energy Dongle geeft geen waarden in de Jackery app terwijl dit in de Homey app wel het geval is. Eerder had ik de API van de P1 meter niet ingeschakeld en werd het device als offline weergegeven. Dat is nu niet meer het geval. Op het display wordt ook het icoontje van een gekoppelde P1 meter weergegeven. De batterij is middels een ethernetkabel verbonden met de router (wil ik eigenlijk niet, alleen tijdelijk om probleem op te sporen) en de Homey Energie Dongle zit in hetzelfde netwerk middels wifi (2,4 GHz). De batterij zit op FW versie 1.5.

Omdat er altijd 0 Watt van/naar het grid wordt 'gemeten' werkt de batterij niet in zelfverbruik mode.

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Berrie1 schreef op maandag 21 september 2026 @ 22:51:
Herkent iemand dit probleem? De Homey Energy Dongle geeft geen waarden in de Jackery app terwijl dit in de Homey app wel het geval is. Eerder had ik de API van de P1 meter niet ingeschakeld en werd het device als offline weergegeven. Dat is nu niet meer het geval. Op het display wordt ook het icoontje van een gekoppelde P1 meter weergegeven. De batterij is middels een ethernetkabel verbonden met de router (wil ik eigenlijk niet, alleen tijdelijk om probleem op te sporen) en de Homey Energie Dongle zit in hetzelfde netwerk middels wifi (2,4 GHz). De batterij zit op FW versie 1.5.

Omdat er altijd 0 Watt van/naar het grid wordt 'gemeten' werkt de batterij niet in zelfverbruik mode.
Zal waarschijnlijk gewoon niet getest zijn door Jackery. @marcovit gaf eerder ook al aan dat deze niet werkte.

• Crusader

Crusader

Arc Nature

Update: MQTT 12,5 uur lang 100% beschikbaar

Twee dingen veranderd op 21 september om 19:20, en daarna een nacht doorgemeten met dezelfde methode als eerder (bemonstering elke 30 seconden).
  1. Wifi onbruikbaar gemaakt door bewust een fout wachtwoord in te stellen. Het apparaat hing namelijk aan ethernet én wifi tegelijk. Wifi-IP staat nu op 0.0.0.0, dus er is nog maar één pad.
  2. De SolarVault op zijn eigen Jackery-P1 gezet in plaats van de HomeWizard. Hij had die zelf al gevonden in de app.
Zelfde klokvenster, 19:20 tot 07:47:
ervoorerna
metingen16461593
MQTT onbeschikbaar650 (39,5%)0 (0,0%)
meterimport3,52 kWh, € 1,170,41 kWh, € 0,17
laden terwijl de meter importeert120 metingen0
mediaan meterafwijking120 W5 W
huisverbruik8,73 kWh8,49 kWh
Het huisverbruik scheelt 3%, dus de vergelijking is redelijk eerlijk. Hij heeft de hele nacht onafgebroken tussen 285 en 330 W geleverd, zonder één laadburst.

Twee kanttekeningen, want ik wil het niet mooier maken dan het is. Ik heb twee dingen tegelijk veranderd, dus ik kan niet zeggen welke van de twee het deed. En alle 1593 metingen zitten in dezelfde bedrijfstoestand, ontladen onder 1200 W. Juist de twee toestanden die het eerder stukmaakten, laden boven 1200 W (58% uitval) en volledige stilstand (77% uitval), zijn deze nacht niet voorgekomen. Die test komt vandaag pas, als de zon hem op vermogen laat laden.

Wat wel al vaststond uit de vorige meting: het ligt niet aan het netwerk. 18908 pings, 0% verlies, en de latentieverdeling tijdens de uitval was niet te onderscheiden van die erbuiten.

Mocht iemand ook dubbel aangesloten hangen, dan is dat wat mij betreft het eerste om uit te sluiten.

• Wereldreiziger
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 07-10 06:38

Wereldreiziger

Wereldreizigers.nl

Crusader schreef op maandag 21 september 2026 @ 14:09:
[...]

Ik gebruik deze modus ook en dat doet hij alléén als je dat zelf ingesteld hebt toch? Bijvoorbeeld wanneer hij 10% bereikt? Of was het echt op een willekeurig moment?

Professioneel wereldreiziger en levensgenieter. Reist vaak naar verre en extreme bestemmingen. Knutselt graag aan computers en is geïnteresseerd in fotografie, ruimtevaart en moderne techniek.

• Crusader

Crusader

Arc Nature

Wereldreiziger schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 08:16:
[...]

Ik gebruik deze modus ook en dat doet hij alléén als je dat zelf ingesteld hebt toch? Bijvoorbeeld wanneer hij 10% bereikt? Of was het echt op een willekeurig moment?
Was totaal willekeurig, SoC was op dat moment 63%.

• Reaper.JA2
Crusader schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 08:03:
Update: MQTT 12,5 uur lang 100% beschikbaar
Is dit toe te schrijven aan de 1.5 firmware update?

• thoomie
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06:25
Ik heb niet dergelijke metingen grdaan wbt MQTT. Echter in het begin had ik wifi en ethernet. Vervolgens systeem verwijderd en alleen ethernet aangesloten. Daarmee blijft wifi dus leeg. Ik ervaar geen uitval op MQTT voor zover ik dat kan zien.

• Olimar1980
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 22:29
Mijn MQTT lijkt al weken stabiel. Monitoren en aansturen via home assistant werkt prima met de csoscd/ha-solarvault niet officiële integratie. Ik heb wifi niet ingesteld, wel een ethernet kabel. Geen verschil tussen 1.4 en 1.5. En het blijft gewoon werken bij 2500 watt laden en ontladen en uiteraard ook als de cloud offline is.

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Hier sinds gisterenavond de Wifi geblokkeerd op mijn netwerk. P1 en MQTT lijken nu stabiel te zijn.
Conclusie: De wifi absoluut niet gebruiken en ook zorgen dat hij niet kan verbinden.

Maar meestal raakt de MQTT van slag bij het opladen. Vanmiddag gaat hij weer met 2500 watt opladen, dan gaan we het zien.

Ik had eigenlijk niet zo veel verbindingsproblemen, maar een week geleden had ik de jackery verplaatst in huis. Inderdaad dus verder van een Wifi AP.
Nooit bij stilgestaan omdat ik ook ethernet verbonden had. Maar blijkbaar pakt hij nog steeds wifi ondanks er een kabel in zit.

De wifi die in deze accu zit is dus gewoon heel erg slecht en wordt ook verstoord door zijn eigen omvormer.

• MisterH75
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-10 15:40
Sinds de update na 1.5 heb ik helaas meer problemen met de aansturing via Home Assistant maar ik zit (helaas) nog vast aan wifi moet nog een netwerk kabel aanleggen die kant op. In Home Assistant gaat het zetten van de modus nu niet altijd goed meer. (beter gezegd gaat vaker fout dan goed)

• Crusader

Crusader

Arc Nature

Reaper.JA2 schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 08:37:
[...]

Is dit toe te schrijven aan de 1.5 firmware update?
Nee, aan ofwel het onwerkbaar maken van de wifi configuratie door er een verkeerd wachtwoord in te zetten of aan het omwisselen van de HomeWizard P1 meter door de Jackery eigen P1 meter.
Ik heb heel sterk de indruk dat het aan het "uitschakelen" van de wifi ligt, tot nu toe lijkt alles bijzonder stabiel te werken. Zelfs geen vreemde laadmomenten meer meegemaakt.
Vanavond maak ik een nieuwe analyse over de resultaten sinds gisteravond.

Tot nu toe gaat alles zoals ik in gedachten had, 0 op de meter tot het moment dat ik mijn thuisbatterijen (ook twee Ecoflow Delta Pro's staan) bewust opdracht geef om te gaan laden op de goedkoopste momenten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pZOpoBjBSkNdyAJmZ4hP64ptkeo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RUiDyXxHSfZv5vppxtiBz3NQ.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door Crusader op 22-09-2026 14:26 ]

Martinus schreef op maandag 27 juli 2026 @ 21:48:
[...]

ik heb een antenne van een oude media speler gebruikt, dat werkt.

echter zie ik nu dat afgelopen door de weeks de verbinding slecht was en ik stroom gebruikte terwijl accu's vol was. Dus denk problemen bij jackery, sinds 2 dagen weer nom.
Ik heb zo’n antenne gekocht wat iemand anders ook had gemeld. Ik twijfel om hem te verbinden, maar hoe heb jij die oude antenne losgekregen?

"Whatever the mind of man can conceive and believe it can achieve" - Napoleon Hill

• integro
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:31
aapjuh99 schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 15:09:
[...]

Ik heb zo’n antenne gekocht wat iemand anders ook had gemeld. Ik twijfel om hem te verbinden, maar hoe heb jij die oude antenne losgekregen?
gewoon eraf draaien, zie ook de plug die aan de kabel zit van de losse antenne.
integro schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 18:12:
[...]

gewoon eraf draaien, zie ook de plug die aan de kabel zit van de losse antenne.
Dat hele ding incl. dat plaatje tegen de behuizing naar linksdraaiend?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hObRcHLVN1X9nB0rMyq3DGQ_-RQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zJaH7AUg8sgGDGzRdX2oHIrq.jpg?f=fotoalbum_large

"Whatever the mind of man can conceive and believe it can achieve" - Napoleon Hill

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Crusader schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 14:24:
[...]

Nee, aan ofwel het onwerkbaar maken van de wifi configuratie door er een verkeerd wachtwoord in te zetten of aan het omwisselen van de HomeWizard P1 meter door de Jackery eigen P1 meter.
Ik heb heel sterk de indruk dat het aan het "uitschakelen" van de wifi ligt, tot nu toe lijkt alles bijzonder stabiel te werken. Zelfs geen vreemde laadmomenten meer meegemaakt.
Vanavond maak ik een nieuwe analyse over de resultaten sinds gisteravond.

Tot nu toe gaat alles zoals ik in gedachten had, 0 op de meter tot het moment dat ik mijn thuisbatterijen (ook twee Ecoflow Delta Pro's staan) bewust opdracht geef om te gaan laden op de goedkoopste momenten:

[Afbeelding]
Ja zelfde ervaring hier. Alle ellende is verdwenen.
Zo stabiel heb ik hem nog niet gehad.

Die wifi is gewoon dikke ellende op deze accu. Stom dat de software de wifi niet uitzet als er een kabel in zit. Lijkt mij ook niet echt lastig om te ontwikkelen.

• Crusader

Crusader

Arc Nature

Psycho_Mantis schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 19:33:
[...]

Ja zelfde ervaring hier. Alle ellende is verdwenen.
Zo stabiel heb ik hem nog niet gehad.

Die wifi is gewoon dikke ellende op deze accu. Stom dat de software de wifi niet uitzet als er een kabel in zit. Lijkt mij ook niet echt lastig om te ontwikkelen.
Begrijp ik goed dat het bij jou nu ook stabiel is sinds je wifi hebt uitgeschakeld (voor zover dat kan)? Het is hier ook een verschil van dag en nacht. Nul MQTT berichten gemist. Super stabiel.

Update: 26 uur zonder MQTT-uitval

Sinds 21-09 19:20 twee dingen gewijzigd: wifi uitgezet (hij hing aan ethernet én wifi tegelijk) en overgestapt op de eigen P1-meter van de Jackery.

3294 metingen over 26,2 uur, nul onderbrekingen. Ook in de toestanden waar het eerder structureel misging:
code:
1
2
3
laden >= 1200 W    93,8% uitval  ->  0,0%   (333 metingen, piek 2512 W, SoC 14 naar 100%)
stilstand 0 W      86,3% uitval  ->  0,0%   (231 metingen)
actief regelend    13,1% uitval  ->  0,0%
Ping naar het apparaat 99,994% (47020 van 47023).

Twee wijzigingen tegelijk, dus welke van de twee het deed weet ik niet.

Hier doe ik het voor, 0 op de meter, laden op de goedkoopste kwartieren van de dag en daar de rest van de avond en nacht op teren:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/08qIldkKiLMfq_QEmQVDie2LBzE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mVHyOWvSyXffuDx8JSfEHctO.jpg?f=fotoalbum_large
Een beetje teruglevering toen alle batterijen vol waren.

Ik moet mijn eerdere rant over de Jackery software en -aansturing wat temperen... het kán wel, je moet er alleen wat voor doen.

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Crusader schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 21:37:
[...]

Begrijp ik goed dat het bij jou nu ook stabiel is sinds je wifi hebt uitgeschakeld (voor zover dat kan)? Het is hier ook een verschil van dag en nacht. Nul MQTT berichten gemist. Super stabiel.

Sinds 21-09 19:20 twee dingen gewijzigd: wifi uitgezet (hij hing aan ethernet én wifi tegelijk) en overgestapt op de eigen P1-meter van de Jackery.

3294 metingen over 26,2 uur, nul onderbrekingen. Ook in de toestanden waar het eerder structureel misging:
code:
1
2
3
laden >= 1200 W    93,8% uitval  ->  0,0%   (333 metingen, piek 2512 W, SoC 14 naar 100%)

Hier doe ik het voor, 0 op de meter, laden op de goedkoopste kwartieren van de dag en daar de rest van de avond en nacht op teren:

[Afbeelding]

Ik moet mijn eerdere rant over de Jackery software en -aansturing wat temperen... het kán wel, je moet er alleen wat voor doen.
Klopt, sinds wifi uit is geen enkele keer meer uitval gehad.
Heb hem ook op de jackery p1 zitten, maar dat was dus niet zo zeer de oplossing. Niet dat het veel uitmaakt, heb toch een homewizard p1 splitter.

Nul op de meter doe ik nog niet. Ik gebruik Day Ahead Optimizer: ervaringen met Home Assistant-addon DAO om de jackery aan te sturen.
Vandaag toch even lekker stroom verkocht voor 90c/kWh :D

• Crusader

Crusader

Arc Nature

Psycho_Mantis schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 21:50:
[...]

Klopt, sinds wifi uit is geen enkele keer meer uitval gehad.
Heb hem ook op de jackery p1 zitten, maar dat was dus niet zo zeer de oplossing. Niet dat het veel uitmaakt, heb toch een homewizard p1 splitter.

Nul op de meter doe ik nog niet. Ik gebruik Day Ahead Optimizer: ervaringen met Home Assistant-addon DAO om de jackery aan te sturen.
Vandaag toch even lekker stroom verkocht voor 90c/kWh :D
Hier idem: heb ook die P1 splitter, de HomeWizard P1 meter blijft gewoon in gebruik voor andere dingen.

Mooie tip die Day Ahead Optimizer, ik zie alweer dat ik er weer wat uurtjes in ga steken, thanks!

• RobHop
Crusader schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 21:37:
[...]

code:
1
2
3

[Afbeelding]

Mag ik vragen hoe jij het automatiseert om zowel te sturen op 0 op de meter (ik gok zelfverbruik modus) én het opladen op de goedkoopste kwartieren? Ik ben momenteel ook het één en ander aan het proberen .

• Crusader

Crusader

Arc Nature

RobHop schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 22:07:
[...]

Mag ik vragen hoe jij het automatiseert om zowel te sturen op 0 op de meter (ik gok zelfverbruik modus) én het opladen op de goedkoopste kwartieren? Ik ben momenteel ook het één en ander aan het proberen .
Kort antwoord: ik laat die twee niet samenvallen, ik wissel van werkmodus. Ze sluiten elkaar per moment uit, dus je verdeelt ze over de tijd.
  • Nul op de meter doet het apparaat zelf in self_consumption, op zijn eigen P1-meter. Daar stuur ik geen enkele watt in aan.
  • Goedkoop laden kan daar per definitie niet in, want in die modus laadt hij alleen van overschot. Dus zet ik hem in de geplande kwartieren in custom (schema in de app, 2000 W) en daarna meteen terug.
Het plannen zit in Node-RED, niet in het apparaat:
  1. EPEX-kwartierprijzen ophalen
  2. tekort berekenen uit de actuele SoC
  3. de zonprognose eraf trekken (Solcast P10), anders koop je wat de zon straks gratis levert
  4. de goedkoopste kwartieren kiezen die overblijven, met een prijsplafond
  5. per kwartier de werkmodus schakelen tussen custom en self_consumption

• integro
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:31
aapjuh99 schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 18:53:
[...]

Dat hele ding incl. dat plaatje tegen de behuizing naar linksdraaiend?

[Afbeelding]
naar links draaien door het smalle deel van het uitstekende pukje vast te pakken. Het plaatje / ringetje strak tegen de behuizing blijft zitten.

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Dit is mijn manier om hem aan te sturen met HA, het custom schema is om opladen/ontladen te forceren.
In mijn ervaring is stroom in de ochtend en avond vrij wel altijd duur met een dynamisch contract. Wanneer dit schema niet passend is, dan valt hij terug op NOM of hij zet de accu in standby.

-DAO berekend het
- Een helper wordt ingesteld door DAO met de gewenste
- ik heb mijn custom schema in de jackery app als volgt ingesteld:
- 00:00 - 06:00 = laden 2500watt
- 06:00 - 10:00 = ontladen 2500watt
- 10:00 - 18:00 = laden 2500watt
- 18:00 - 23:00 = ontladen 2500watt
- 23:00 - 00:00 = laden 2500watt
-Deze HA automation doet alles regelen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
alias: Jackery - Day Ahead Optimizer aansturing V2
description: >
  Stuurt de Jackery thuisbatterij aan op basis van Day Ahead Optimizer.

DAO is altijd leidend.

Custom-schema in Jackery-app:

- 00:00 - 06:00 = laden  - 06:00 - 10:00 = ontladen  - 10:00 - 18:00 = laden 
  - 18:00 - 23:00 = ontladen  - 23:00 - 00:00 = laden

Custom wordt alleen gebruikt als de DAO-opdracht overeenkomt met wat het vaste
  Jackery-schema op dat moment doet.

Tijdens EV-laden mag de Jackery nooit ontladen.

Bij DAO-vraag 0 wordt Auto Standby Mode op standby gezet. Bij iedere andere
  DAO-vraag wordt Auto Standby Mode op on gezet.
triggers:
  - trigger: state
    entity_id:
      - input_number.jackery_feed_power
      - input_boolean.p1_simulator_nom
      - sensor.zaptec_go2_charge_power
  - trigger: time
    at:
      - '00:00:00'
      - '06:00:00'
      - '10:00:00'
      - '18:00:00'
      - '23:00:00'
conditions: []
actions:
  - variables:
      dao_power: |
        {{ states('input_number.jackery_feed_power') | float(0) }}
      nom_enabled: |
        {{ is_state('input_boolean.p1_simulator_nom', 'on') }}
      ev_charging: |
        {{ states('sensor.zaptec_go2_charge_power') | float(0) > 200 }}
      custom_discharge_window: |
        {% set hour = now().hour %}
        {{
          (6 <= hour < 10)
          or
          (18 <= hour < 23)
        }}
      custom_charge_window: |
        {% set hour = now().hour %}
        {{
          (0 <= hour < 6)
          or
          (10 <= hour < 18)
          or
          (23 <= hour < 24)
        }}
      discharge_limit: |
        {% set requested =
          ((dao_power | abs) / 10) | round(0) | int * 10
        %}
        {% if requested < 10 %}
          10
        {% elif requested > 2500 %}
          2500
        {% else %}
          {{ requested }}
        {% endif %}
  - choose:
      - conditions:
          - condition: template
            value_template: |
              {{
                ev_charging
                and dao_power > 0
                and not nom_enabled
                and custom_charge_window
              }}
        sequence:
          - action: number.set_value
            target:
              entity_id: number.zolder_jackery_max_feed_in_power_ongrid
            data:
              value: 10
          - action: select.select_option
            target:
              entity_id: select.zolder_jackery_work_mode
            data:
              option: custom
      - conditions:
            value_template: '{{ ev_charging }}'
        sequence:
            target:
            data:
              option: self_consumption
            target:
            data:
      - conditions:
            value_template: '{{ nom_enabled }}'
        sequence:
            target:
            data:
            target:
            data:
              value: 2500
      - conditions:
              {{
                dao_power < 0
                and custom_discharge_window
              }}
        sequence:
            target:
            data:
              value: 2500
            target:
            data:
      - conditions:
              {{
                dao_power > 0
                and custom_charge_window
              }}
        sequence:
            target:
            data:
            target:
            data:
      - conditions:
            value_template: '{{ dao_power < 0 }}'
        sequence:
            target:
            data:
            target:
            data:
              value: '{{ discharge_limit }}'
      - conditions:
              {{
                dao_power > 0
                and custom_discharge_window
              }}
        sequence:
            target:
            data:
            target:
            data:
    default:
        target:
        data:
        target:
        data:
  - delay:
      hours: 0
      minutes: 0
      seconds: 1
      milliseconds: 0
    target:
      entity_id: select.zolder_jackery_auto_standby_mode
    data:
      option: '{{ ''standby'' if dao_power == 0 else ''on'' }}'
mode: restart

• Leeuwhoofd
De officiële Jackery App op Homey werkt nu met Firmware versie 1.5...

[ Voor 8% gewijzigd door Leeuwhoofd op 23-09-2026 11:27 ]

• Dennis_k
Leeuwhoofd schreef op woensdag 23 september 2026 @ 11:26:
De officiële Jackery App op Homey werkt nu met Firmware versie 1.5...
Bij mij is ineens de batterij ineens zichtbaar geworden in Homey met de officiële app. Zou dit de weg naar een verbetering kunnen zijn met software!?

• karel_G_1981
De ai modus is hier zoals gezegd enorm verbeterd. Weet alleen niet precies waar het aan ligt

• Reaper.JA2
karel_G_1981 schreef op donderdag 24 september 2026 @ 13:25:
De ai modus is hier zoals gezegd enorm verbeterd. Weet alleen niet precies waar het aan ligt
Zal ook komen door de betere input, als gevolg van een stabielere verbinding, kunnen komen? Merk hier hetzelfde; een betere voorspelling van de PV en de thuisbelasting.

Wat de P1 meters betreft; die meten 'allemaal' hetzelfde. Is er een manier om hier een volgorde in te brengen?

Wat er gebeurt met de P1 meter:
- Meten wat het huis verbruikt,
- Als er PV is, wordt dat er afgehaald,
- Is dat getal onder 0 is wordt de EV opgeladen,
- Wat daar van over is, dat gaat naar de batterij.
En dat laatste getal (na opladen batterij) wordt gezien als 'thuisbelasting', wat niet klopt vind ik.

Wil het vooral ook doen om de Jackery AI aan te leren dat de thuisbelasting hoger is, omdat er in de winter niet altijd zon is :P

• Leeuwhoofd
karel_G_1981 schreef op donderdag 24 september 2026 @ 13:25:
Welke ai modus heb je hem op staan?

• karel_G_1981
Leeuwhoofd schreef op donderdag 24 september 2026 @ 15:15:
[...]

Welke ai modus heb je hem op staan?
Arbitrage

• Leeuwhoofd
Zal het ook eens proberen 👍

• karel_G_1981
Leeuwhoofd schreef op donderdag 24 september 2026 @ 22:06:
[...]

Zal het ook eens proberen 👍
Hij laadde eerst op rare momenten zoals bij hoge prijzen en totaal verkeerde Soc voorspellingen waardoor ik hem uitzette. maar dat doet ie niet meer. Grote voordeel van die ai mode is dat hij eigenlijk nu vanzelf deconflicteert met het laden van de auto omdat die nooit laadt bij hoge prijzen en geen zon. Het lijkt de laatste weken behoorlijk goed te gaan met die ai planning dus. (Fingers crossed)

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

karel_G_1981 schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 07:42:
[...]

Hij laadde eerst op rare momenten zoals bij hoge prijzen en totaal verkeerde Soc voorspellingen waardoor ik hem uitzette. maar dat doet ie niet meer. Grote voordeel van die ai mode is dat hij eigenlijk nu vanzelf deconflicteert met het laden van de auto omdat die nooit laadt bij hoge prijzen en geen zon. Het lijkt de laatste weken behoorlijk goed te gaan met die ai planning dus. (Fingers crossed)
Is dat dan sinds de 1.5 update? Of sinds je de netwerkverbinding stabiel heb?

• Andre.Mathlener
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 07-10 00:23
Ik heb gisteren mijn Jackery verbonden met Homey en dat lijkt te werken, maar nu blijft het accupercentage de hele tijd op 100% staan in de Jackery app, in Homey en op het apparaat zelf.

De accu laadt en ontlaadt wel, maar het is wel erg vervelend dat er niet te zien is hoe vol of leeg de accu is. Ik heb versie 1.5 op de Jackery staan. Een reboot en power cycle heeft niets geholpen.

Heeft een van jullie ook zoiets gemerkt?

Ik ga het probleem straks ook maar even melden aan Jackery support.

• Andre.Mathlener
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 07-10 00:23
Update: de Jackery support AI chat gaf aan dat ik het systeem geforceerd helemaal moest ontladen en daarna weer tot 100% moet opladen om het BMS systeem een reset te geven. Dat ben ik nu aan het doen en het percentage staat nu op 84%, dus het lijkt te werken.
integro schreef op woensdag 23 september 2026 @ 08:08:
[...]

naar links draaien door het smalle deel van het uitstekende pukje vast te pakken. Het plaatje / ringetje strak tegen de behuizing blijft zitten.
Top, gelukt! Nu is de wifi stabiel. Ik heb thuis een Unifi netwerk en van alles geprobeerd met oa specifiek 2.4Ghz IOT netwerk en niks hielp. Ondanks dat de AP 5m verwijderd was van de batterij. Via alieexpress een antenne gekocht op aanraden van een andere Tweaker, nu is de grafiek stabiel, mqtt stabiel in HomeAssistant.. dit had ik eerder moeten doen. De batterij gaat nu ook naar de schuur verplaatst worden

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KbPePDMjqRLybYdGbBgbY8jxyXw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/opHZjw8KNi1CcK7uGsYtOOAI.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TwD9UkPudeW822eMTOH2vRBe0XU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/IJv77UR0WralcaOy5aKrbewK.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/96DkPOGwS3HQ8OI8iWNAbpCu13k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q1sWhocSEWTVym2Lg2cqsZcX.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 43% gewijzigd door aapjuh99 op 27-09-2026 10:32 ]

• demz0r
  • Laatst online: 28-09 09:43
Hi!

Hier een verse Jackery eigenaar sinds afgelopen weekend.

Tevens ben ik een Home Assistant gebruiker. Ik heb de batterij puur voor eigen gebruik, om wat zonnestralen op te vangen :) Niet om te handelen. Nu heb ik het overal in HA gezet en verder in mijn Grafana dashboard verwerkt, ziet er allemaal goed uit en lijkt netjes te werken.

Ik monitor 39 apparaten in huis met: Shelly's power strips, Tapo-Plugs, EM 50 en een paar Shelly mini's in de muur achter de stopcontacten. Allemaal om het verbruik compleet in beeld te krijgen. Loopt allemaal perfect zeg maar, ik weet precies wat niet gemonitord wordt, dus heb alles in kaart, daarnaast op de NAS een Influx DB draaien en Grafana voor nog meer statistieken. Gewoon omdat het kan :) Grafiekjes, grafiekjes en nog meer grafiekjes.

---

Echter loop ik tegen iets visueels aan in HA, waar ik een redelijke error van krijg in mijn hoofd -> Untracked Consumption

Op het moment dat de Jackery staat op te laden, jaaa... gisteren hadden we een beetje zon.
Zie ik dit in HA:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2gBz7yWstpkjU9MiFJbuBWXnPU4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CxpCpHQDLk26SSskg84MYyku.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IwBEKyEaVA6sfgQyubdtKok9CRY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rLTNcMgFzhbpvGt4phlvQygA.jpg?f=fotoalbum_large

Kortom, HA ziet het laden van de Jackery als een untracked consumption.

Na wat gegoogle en Antigravity communicatie komt steeds het antwoord terug; dit zit in de core van HA en de opbouw ervan en neem dit voor lief.. Aangezien de Jackery als batterij (Bron) erin staat bij HA en ik zou ik deze ook als device erin zetten (net als de rest van de gemonitorde devices) dan krijg ik dubbele en foutieve metingen en waardes.

Nu is de vraag, hoe gaan jullie hiermee om? Nemen jullie het voor lief? Heb je een fix? of een workaround hiervoor? en dan bedoel ik het stukje van de untracked consumption.

Thanks!

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

demz0r schreef op maandag 28 september 2026 @ 08:30:
Hi!

Hier een verse Jackery eigenaar sinds afgelopen weekend.

Tevens ben ik een Home Assistant gebruiker. Ik heb de batterij puur voor eigen gebruik, om wat zonnestralen op te vangen :) Niet om te handelen. Nu heb ik het overal in HA gezet en verder in mijn Grafana dashboard verwerkt, ziet er allemaal goed uit en lijkt netjes te werken.

Ik monitor 39 apparaten in huis met: Shelly's power strips, Tapo-Plugs, EM 50 en een paar Shelly mini's in de muur achter de stopcontacten. Allemaal om het verbruik compleet in beeld te krijgen. Loopt allemaal perfect zeg maar, ik weet precies wat niet gemonitord wordt, dus heb alles in kaart, daarnaast op de NAS een Influx DB draaien en Grafana voor nog meer statistieken. Gewoon omdat het kan :) Grafiekjes, grafiekjes en nog meer grafiekjes.

---

Echter loop ik tegen iets visueels aan in HA, waar ik een redelijke error van krijg in mijn hoofd -> Untracked Consumption

Op het moment dat de Jackery staat op te laden, jaaa... gisteren hadden we een beetje zon.
Zie ik dit in HA:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Kortom, HA ziet het laden van de Jackery als een untracked consumption.

Na wat gegoogle en Antigravity communicatie komt steeds het antwoord terug; dit zit in de core van HA en de opbouw ervan en neem dit voor lief.. Aangezien de Jackery als batterij (Bron) erin staat bij HA en ik zou ik deze ook als device erin zetten (net als de rest van de gemonitorde devices) dan krijg ik dubbele en foutieve metingen en waardes.

Nu is de vraag, hoe gaan jullie hiermee om? Nemen jullie het voor lief? Heb je een fix? of een workaround hiervoor? en dan bedoel ik het stukje van de untracked consumption.

Thanks!
Ik denk dat dit eigenlijk meer thuishoort in het Home assistant topic. Maar ik denk dat je de battery niet goed heb toegevoegd in je energy dashboard. Want bij mij zie ik wel degelijk dat de energie naar de batterij gaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z4PpuP5GF7TCCgpsyJbrOrjPpdE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1xUa7P6dgggYHLiApS5UvSjg.png?f=fotoalbum_large

• demz0r
  • Laatst online: 28-09 09:43
Ja, op de energy flow zie ik hem ook zo.
Ik bedoel echter de Live/Now pagina.

• Reaper.JA2
Hoe zijn de ervaringen nu met Home Assistant / MQTT?

Er zijn nu goede aanbiedingen bij Jackery zag ik. Helaas de BP2500 uitbreidingsmodule nog niet. Verwachten we hier dat de prijs van de uitbreiding gaat dalen binnenkort?

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Reaper.JA2 schreef op woensdag 30 september 2026 @ 09:36:

Er zijn nu goede aanbiedingen bij Jackery zag ik. Helaas de BP2500 uitbreidingsmodule nog niet. Verwachten we hier dat de prijs van de uitbreiding gaat dalen binnenkort?
Sinds ik de wifi daadwerkelijk de nek heb omgedraaid werkt het eigenlijk prima. De winst is ook gelijk een stuk groter. Zelf heb ik 3x BP2500

Meerdere Jackery main units kopen heeft geen zin helaas zolang ze dat nog niet voor elkaar hebben. Dus die korting hebben we niks aan.
En de uitbreiding units zijn helaas meestal niet met korting te vinden.
demz0r schreef op maandag 28 september 2026 @ 09:43:
Ja, op de energy flow zie ik hem ook zo.
Ik bedoel echter de Live/Now pagina.
Even in het HA topic vragen ;)

• Crusader

Crusader

Arc Nature

Reaper.JA2 schreef op woensdag 30 september 2026 @ 09:36:

Hier draait de SolarVault inmiddels een paar weken via lokale MQTT in Home Assistant met de integratie csoscd/ha-solarvault (HACS), zonder cloud. Je hebt alleen het serienummer, het apparaat-token uit de app en je eigen broker nodig.

Het werkt goed. Ik log MQTT al ruim tien dagen naast de cloud: de SoC is in vrijwel alle metingen gelijk, het vermogen scheelt meestal een paar watt en er zit geen vertraging in. Schrijven werkt ook (werkmodus, teruglevergrens, SoC-limieten). Dat heb ik gecontroleerd aan het laadgedrag zelf.

Let op:
  • Gebruik bms_soc voor de SoC. battery_soc ligt 4 à 5 procentpunt lager.
  • De werkmodus-select toont de nieuwe stand meteen, ook als het apparaat het commando niet uitvoert. Het apparaat meldt de echte stand pas later terug, dus wacht ongeveer 2 minuten voordat je conclusies trekt.
  • Eerst viel de verbinding regelmatig weg. Het apparaat zat toen via ethernet én wifi tegelijk op het netwerk. Sinds alleen de kabel over is, is de verbinding stabiel.

• karel_G_1981
Update na een paar weken doordraaien. Het werkt hier nog steeds goed nu , de ai arbitragemodus nu een een aantal weken achter elkaar draaien en itt het begin dat het zeer matig was gaat het nu gewoon goed. Maakt de goede keuzes met opladen en ontladen en stelt ook tussentijds bij. Ben dus happy met de batterij nu. Enige conflict dat af en toe ontstaat is de tibber grid rewards en de auto begint te laten terwijl de prijs hoog is. Zou mooi zijn als tibber deze batterij ook zou ondersteunen om dit te voorkomen.

• Roog1317
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:21
karel_G_1981 schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 20:01:
Update na een paar weken doordraaien. Het werkt hier nog steeds goed nu , de ai arbitragemodus nu een een aantal weken achter elkaar draaien en itt het begin dat het zeer matig was gaat het nu gewoon goed. Maakt de goede keuzes met opladen en ontladen en stelt ook tussentijds bij. Ben dus happy met de batterij nu. Enige conflict dat af en toe ontstaat is de tibber grid rewards en de auto begint te laten terwijl de prijs hoog is. Zou mooi zijn als tibber deze batterij ook zou ondersteunen om dit te voorkomen.
Ik ga het dan ook nog eens proberen. Ik ben wel benieuwd hoe bruikbaar het is na 1 januari. Ontladen heeft dan niet zoveel nu meer (behalve voor eigen gebruik dan uiteraard)

• Leeuwhoofd
karel_G_1981 schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 20:01:
Doet het hier ook prima. Weet jij wat het verschil is tussen de gebalanceerde modus en deze arbitragemodus? De gebalanceerde modus heeft een veel lagere degradatie (15%) namelijk, is mss beter voor de batterij...

• karel_G_1981
Leeuwhoofd schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 23:32:
[...]

Doet het hier ook prima. Weet jij wat het verschil is tussen de gebalanceerde modus en deze arbitragemodus? De gebalanceerde modus heeft een veel lagere degradatie (15%) namelijk, is mss beter voor de batterij...
Je gebruikt gewoon een deel van je batterij niet dan. Minder diepe ontladingen en niet tot 100% laden is beter voor de batterij, maar of het zoveel uitmaakt en hoeveel precies in jaren levensduur? Wie het weet mag het zeggen.

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:21
karel_G_1981 schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 05:35:
[...]

Je gebruikt gewoon een deel van je batterij niet dan. Minder diepe ontladingen en niet tot 100% laden is beter voor de batterij, maar of het zoveel uitmaakt en hoeveel precies in jaren levensduur? Wie het weet mag het zeggen.
Met LFP wil je juist wel naar 100% laden. Anders kan de balancer de cellen niet gelijk krijgen.

Slijtage van LFP komt vooral met de jaren en door extreme temperaturen. Tenzij je die 4x per dag vol gooit en leeg trekt is de extra degradatie eigenlijk verwaarloosbaar.

• Leeuwhoofd
karel_G_1981 schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 05:35:
[...]

Thx. Ik doelde eigenlijk meer op de Ai functie, of er tussen de Ai modi verschil zit in oplaad en ontlaad gedrag....

• stephan11
Ik heb nu een tweede unit geplaats en inderdaad wordt deze 2de unit niet ondersteund, ondanks de officiële jackery reclame zegt dat parallel kopelen tot 45kwh 3units kan, alle spam filmpjes zeggen allen dat dit kan. De 2de unit kan toegevoegd worden in de app maar is niet te koppelen.....Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/unND6osVLGGHlbl7MtXiD-XHmmA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zfrATUHdT6YOn7HNn57SFyZV.jpg?f=fotoalbum_large

• karel_G_1981
stephan11 schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 12:16:
Ik heb nu een tweede unit geplaats en inderdaad wordt deze 2de unit niet ondersteund, ondanks de officiële jackery reclame zegt dat parallel kopelen tot 45kwh 3units kan, alle spam filmpjes zeggen allen dat dit kan. De 2de unit kan toegevoegd worden in de app maar is niet te koppelen.....[Afbeelding]
Half november als het goed is

• stephan11
karel_G_1981 schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 13:11:
[...]

Half november als het goed is
Dat is dus de 3de keer dat er beloofd wordt dat bij de volgende update dit gefixt wordt, ik hoop het want 1 januari is het zo ver...einde salderen..19 oktober wordt mijn draaischijf vervangen door een digitale meter zonder zendmoduul.👎

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

stephan11 schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 17:59:
[...]

Dat is dus de 3de keer dat er beloofd wordt dat bij de volgende update dit gefixt wordt, ik hoop het want 1 januari is het zo ver...einde salderen..19 oktober wordt mijn draaischijf vervangen door een digitale meter zonder zendmoduul.👎
Hoe doe je dan laden op het goedkoopste moment zonder zender?
Lijkt mij gemiste kans met zo veel capaciteit.

• karel_G_1981
stephan11 schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 17:59:
[...]

Heb je 2x 3 pro Max ?

• Leeuwhoofd
Psycho_Mantis schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 18:27:
[...]

De meter is wel slim, hij moet alleen de meterstanden zelf doorgeven denk ik.

• Brokencore
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:07
Leeuwhoofd schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 18:59:
[...]

Dus geen dynamisch contract mogelijk.

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Leeuwhoofd schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 18:59:
[...]

Vraag mij nu ik er over nadenk ook af hoe dat dan straks met die capaciteitstarieven gaat.

Maargoed duur stukje privacy dus.

• stephan11
[...]

Zitten 4 zonnepanelen op aangesloten en stel een vast laadschema in waarbij ik zeker ben dat er overschot is, ontladen op sluipverbruik huis, 200w tussen 18.00u en 8.00 u, de rest wordt door de andere unit geregeld...je moet wat👎 zo helpt ie toch mee.👍

• stephan11
Correct👍

• stephan11
[...]

Mijn doel is 0 op de meter, ik heb zelf geen positief beeld van handelen en dynamische contracten, maar daar gaat dit topic niet over

• karel_G_1981
Wordt ook mijn setup , heb de 2e aankoop wel al een paar keer uitgesteld door de abominabele helpdesk , matig werken van de ai mode en slechte antwoorden en de onduidelijkheid over die parallel mode.

Ai mode lijkt inmiddels stukken beter te werken en voor rest werkt de batterij prima dus de 2e bestel ik wellicht toch binnenkort omdat ik qua capaciteit niet uit ga komen met 1 batterij. Laten we hopen dat die parallel snel komt.

• stephan11
Psycho_Mantis schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 19:14:
[...]

Vraag mij nu ik er over nadenk ook af hoe dat dan straks met die capaciteitstarieven gaat.

Scherp👍, dat is een van de redenen, ik weet dat ik in de zomer een bak vermogen het net op dump, dat is dan niet te zien, verder, de overheid kennende, komen er in de toekomst allerlij nieuwe verdien modellen die mij extra geld gaan kosten, wil dat voorkomen.

• stephan11
karel_G_1981 schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 20:44:
[...]

Wordt ook mijn setup , heb de 2e aankoop wel al een paar keer uitgesteld door de abominabele helpdesk , matig werken van de ai mode en slechte antwoorden en de onduidelijkheid over die parallel mode.

Ai mode lijkt inmiddels stukken beter te werken en voor rest werkt de batterij prima dus de 2e bestel ik wellicht toch binnenkort omdat ik qua capaciteit niet uit ga komen met 1 batterij. Laten we hopen dat die parallel snel komt.
Had het zelfde probleem met de capaciteit, mijn auto pakt dagelijks 8kwh, tenzij de zon nog laat schijnt, naast de 15kwh nu 10kwh erbij, kan nog 5 bij, net is er een warmtepomp geplaats, daarvoor verwarmde we met airco's, in theorie zou die zuiniger moeten zijn..we gaan het zien met de winter, was vandaag op 3 oktober 21 graden...

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

stephan11 schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 20:51:
[...]

Scherp👍, dat is een van de redenen, ik weet dat ik in de zomer een bak vermogen het net op dump, dat is dan niet te zien, verder, de overheid kennende, komen er in de toekomst allerlij nieuwe verdien modellen die mij extra geld gaan kosten, wil dat voorkomen.
Je gaat helemaal niks voorkomen. Zodra de overheid geld misloopt omdat je een niet compatible meter heb, wordt je gewoon verplicht hem te vervangen.

• karel_G_1981
Psycho_Mantis schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 19:14:
[...]

Dat wordt een nieuwe melkkoe. Je zal zien dat het capaciteitstarief straks is hoog is als de stroomprijs laag is 👈 er is vaak maar een klein window van lage prijzen en dan gaat iedereen zn EV vol duwen en batterij opladen. Capaciteitstarief gaat dan pieken waardoor de hele dag duur wordt. Check bv de prijzen van vandaag: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6mQamOIAVdfKI2bkKYnMpLa94wA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iSmtF1aW8ezwkKyNKMTb4AT8.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 46% gewijzigd door karel_G_1981 op 04-10-2026 07:34 ]

• stephan11
Psycho_Mantis schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 22:59:
[...]

Je gaat helemaal niks voorkomen. Zodra de overheid geld misloopt omdat je een niet compatible meter heb, wordt je gewoon verplicht hem te vervangen.
Het is een van de 2 meters die je verplicht moet laten plaatsen, ik heb gekozen voor de unit zonder zendmoduul, deze wordt over 2 weken geplaatst.

[ Voor 5% gewijzigd door stephan11 op 04-10-2026 09:42 ]

Pagina: 1 ... 15 16 Laatste