Een regime dat onthoofd is staat niet meer als een huis, dat spreekt mekaar tegen 😇. Maar we zijn het hier met elkaar eens denk ik: de ayatollahs en de Revolutionaire Garde hebben hun greep op Iran verstevigd, en hun bestaansrecht opnieuw gevonden.
Iran kan als de VS vertrekt rustig haar proxies herbouwen en versterken en als ze die dan weet te activeren tegen Israel en tegelijk zelf weer flink los gaat met ballistische raketten en drones zal Israël het zeer moeilijk krijgen want een front vanuit zuid, west, noord en oost
Het lijkt mij dat dat hier te ver gaat, want dan kunnen we het ook hebben over wat Israël uitvreet in zijn 'bufferzones' en in de bezette gebieden. Als één van beide partijen aangeeft dat de wapens kunnen zwijgen onder bepaalde voorwaarden en de andere partij heeft daar geen boodschap aan, dan krijg je dit soort situaties. Keuzes en voldongen feiten.
Saudi Arabie lijkt voor Pakistan en Turkije gekozen te hebben en niet voor de Abraham akkoorden, wat ook een grote opsteker is voor Iran en SA zal deze keuze ook gemaakt hebben op grond van de wanprestaties van de VS qua bescherming van de golfstaten.
De Saoedi's zijn ook niet dom. Zij beseffen dat zij niet op de VS kunnen vertrouwen in zijn huidige vorm. Je wacht geen vier jaar tot het beter wordt als je land onder vuur genomen wordt. Verder lijk je te denken dat die akkoorden Israël een vrijgeleide geven om eender wat te doen zonder diplomatieke consequenties. Maar zo werkt de wereld niet. Die akkoorden waren er zonder wortel en stok ook niet gekomen, zoiets is boter bij de vis. Als de wortel wegvalt, of rot blijkt, en de stok elk moment gebruikt kan worden, dan wordt zo'n akkoord ook snel een vodje papier. Des te sneller als dé partij die erbij wint het zelf ook zo behandelt.
Nee, ik zie Iran - tot mijn ongenoegen - absoluut als winnaar.
Het is niet de enige winnaar. De lachende derde is hier Israël, en ook Rusland. Bibi heeft de VS zover gekregen zijn kop in dit wespennest te steken. Hij heeft zijn zin gehad. Op korte termijn spint Israël hier ook garen bij. Zij zien dat de aandacht van de VS verschuift.
Het blijft naïef om te denken dat een tapijt aan bommen alleen Iran op de knieën zou krijgen. Zij bereidden zich al decennia voor op zo'n scenario. Net zoals de Russen zijn ze meesters in asymmetrische oorlogsvoering. Oppositie is er monddood en niet in staat tot structureel verzet, laat staan een opstand. Wat holle woorden van Trump veranderen daar niks aan. Ik kan me voorstellen dat ze in Washington daar geen boodschap aan hadden, maar in het Pentagon wisten ze ongetwijfeld beter.