Spookelo schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 16:58:
Ik kan het mij persoonlijk eigenlijk niet meer voorstellen dat Iran nu nog in die limbo blijft zitten. De nieuwe Ayatollah Khamenei schijnt wat welwillender tegenover kernwapens te staan dan de oude. (Voor zover je die berichten kan vertrouwen) En deze oorlog heeft laten zien dat zolang je geen kernwapens hebt Israël en de VS eens in de zoveel tijd de boel komen bombarderen. Zoals je terecht zegt voor Noord-Korea is het ook een levensverzekering van het regime.
Het afsluiten van de straat van Hormuz blijft niet voor eeuwig een "economisch kernwapen". Dat voordeel raken ze ooit kwijt wanneer de wereld van de olie af stapt. Dus Iran zal een ander afschrikkingsmiddel moeten zoeken en dat zal denk ik een kernwapen zijn.
Het is een schaakspel van een berekenende strategie. Even heel cru: maar Tehran gokt erop dat hun volk meer in staat is tot lijden te dragen dan het westen.
Zij kunnen het niet lang volhouden, dat is zeker. Maar de vraag is vooral of wij het langer vol kunnen houden dan zij.
Ja, we hadden allang van die olie af gemoeten. Maar er hangt zoveel van onze industrie aan vast dat iedere poging om daar vanaf te moeten, alleen maar met meer weerstand wordt ontvangen. Denkt u maar eens aan dat eeuwige geklaag over die milieuzones.
Denkt u maar eens over dat gemekker over dat we Chinese auto's moeten weren om het zieltogende Volkswagen een hart onder de riem te steken. Dat terwijl in China, vanaf dag 1 dat Hormuz dicht is, alle ondernemers met méér dan één busje of vrachtwagen naar de dealers renden om elektrische wagens te gaan bestellen.
En ik ga ervanuit dat de Iraniërs een prima inlichtingennetwerk hebben, en nog voordat de eerste raketten vlogen, al inzicht hadden in hoe lang wij het vol zouden kunnen houden en of we cold turkey van onze koolwaterstoffenverslaving af zouden kunnen kicken.
Hetzelfde geldt denk ik voor meer landen in de regio en wereldwijd. Niemand kan meer vertrouwen op de bescherming van een grootmacht. De VS kan zijn bondgenoten in de regio niet beschermen is gebleken, Rusland kon het ook niet voor Assad, wat China kan en wil is nog ongewis.
Het
afgeblazen bombardement van afgelopen weekend, mag u ook zien, niet zozeer dat Trump een overeenkomst uit 2025 met de Houthi's respecteerd, maar vooral dat hem ook vanuit het Pentagon ingefluisterd was dat er simpelweg niet genoeg munitie en middelen zijn om een open confrontatie met de Houthi's én met Iran aan te kunnen gaan.
Ik zou niet raar opkijken als Saoedi Arabië bijvoorbeeld ook een kernwapen gaat ontwikkelen.
Die gaan ze ontwikkelen, of die gaan ze kopen. Whichever comes first. Daar zijn ze heel open over, en de Amerikanen gaan leveren want anders gaan ze bij de Israeli's shoppen.
En hier speelt de andere 'wildcard' in de regio mee: Mohammed
"Most Dangerous Millennial Alive" Bin Salman.
Ook zo'n man die net als Netanyahu weinig op heeft met "woestijnmores", oude verbonden en afspraken beklonken met ferme handdrukken. Maar in tegenstelling tot Netanyahu is MBS jong, ambitieus en regeert hij vanuit spreadsheets. Gebrek aan politieke inzichten of een diplomatieke neus maakt hij goed met een groot analytisch vermogen en een gebrek aan scrupules.
Stelt u zich de klassieke Bond-villain voor, maar dan een met een persoonlijk vermogen in de tientallen miljarden en de beschikking over de middelen en mogelijkheden van een rijk land.
Natuurlijk heeft hij de VS nodig. Maar niet als primer inter pares in de wereld. Des te zwakker de Amerikanen, des te goedkoper ze zijn. (Muntje erin gestopt, aapje moet gaan dansen)
Het zal decennia duren voordat de effecten van deze oorlog zijn weggeëbt.
Ik herhaal maar even wat er geschreven werd in het Oekraïne-topic op dag 1 van de invasie: de deur naar "hoe het vroeger was" is dicht. De geopolitieke kaarten worden opnieuw geschud. Went u maar aan de nieuwe normaal.
Rule based order - voor wat het waard was - is uit,
Might makes right is in.
Maar dat bied ook kansen.
Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!