Volgens mij lees ik een heel ander artikel dan jij, want er staat nergens dat de VS van plan is kernwapens in te zetten in Iran, of uberhaupt ergens. Het hele punt van STRATCOM is juist dat de drempel te hoog is en dat de VS met hun huidige nucleair arsenaal alleen kan reageren met volledige verwoesting als een land een 'klein' atoomwapen inzet. Je kan alles vinden van het ontwikkelen van kleinere wapens om oog-om-oog in plaats van oog-om-dorp te gaan, maar jouw hele post is speculatie gebaseerd op niets.Jerie schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 23:30:
[...]
Dat lijkt me dreigen, maar dat gaat niet functioneel zijn. Hoogstens kan men de tegenpartij motiveren om naar de onderhandelingstafel te geraken, om zo in dialoog te (lijken) blijven.
Als de VS hier kernwapens in gaat zetten, isoleert ze alleen maar nog verder samen met Israël. De gehele wereld, ook de Soennitische, zal dat keihard afkeuren, en het gaat de economie van de VS een dreun geven. Daar zijn de gevolgen van recente controverses rondom Trump niets bij. Nu zit de Fed al diep in de schulden, het neemt dan China mee de afgrond in. Daarnaast geeft het Poetin het idee om hetzelfde te doen in Oekraïne. Een idee dat hij al eerder serieus heeft overwogen. Één 'voordeel': Netanyahu kan zeggen dat hij het niet was; dus nog steeds onvoorwaardelijke steun van Duitsland.
Daarnaast, als iemand uberhaupt een stapje op die escalatieladder zet, is 'diplomatieke isolatie' wel de minst van onze zorgen.