mkmi schreef op maandag 22 juni 2026 @ 11:15:
De blauwhelmen zijn inderdaad VN vredestroepen en dat is de kern van de eerdere suggestie. Als er een bestand is dan kunnen de blauwhelmen worden ingezet om de afspraken te bewaken. Er moet echter eerst rust heersen wat op dit moment nog niet helemaal het geval is. Daarnaast moeten er duidelijke afspraken worden gemaakt.
Dat ben ik met je eens. Maar, ik denk dat we héél ver verwijderd zijn van een situatie waarin dat uitgevoerd zou kunnen worden. Israël zal eisen dat Hezbollah wordt ontwapend. Ik denk niet dat Hezbollah daarmee akkoord zal gaan, en de Blauwhelmen verzoeken dat te gaan uitvoeren.
Hezbollah zal op zijn beurt eisen dat Israël de Palestijnen in de hun toegewezen gebieden met rust zal laten, en de kolonisten terugtrekt van de West Bank - om maar eens een paar zijstraten te noemen. En dan nog zal het zich niet willen ontwapenen, om te voorkomen onder de voet te worden gelopen door Israël bij het volgende conflict.
Aangezien het Libanees grondgebied betreft moeten de Libanezen terugkeren. Er moeten afspraken worden gesloten dat Hezbollah geen raketten afvuurt nadat IDF zich heeft teruggetrokken. Elke partij zal de ander beschuldigen van terrorisme en oorlogsmisdaden maar zolang de rust bewaard blijft dan kunnen de blauwhelmen deze rust handhaven.
Wat ik met je eens ben is dat voor mij voor de hand ligt dat Libanon, als natie, voldoende steun ontvangt van de internationale gemeenschap om zich uit diens huidige positie te werken. Het land is een
failed state sinds de explosie van 2020. Maar goed, zelfs dan wordt het een gigantische taak om orde en soevereiniteit over Hezbollah te herstellen in het Zuiden. Dat zou best eens kunnen leiden tot een burgeroorlog die ons Syrië doet laten vergeten.
Ik denk echter nog steeds niet dat Blauwhelmen een effectief lapmiddel zullen blijken in een conflict tussen een zeer goed bewapende terroristische organisatie - en Israël.
Marrtijn schreef op maandag 22 juni 2026 @ 11:23:
Die afspraken liggen er al jaren, maar Hezbollah weigert te stoppen met raketten en Israel weigert te stoppen met wraakacties. We kunnen allemaal naïeve oplossingen die leuk op papier klinken verzinnen, maar dat werkt in die regio blijkbaar niet.
Wat we natuurlijk ook niet moeten vergeten is dat de recente campagnes van Hezbollah eigenlijk allemaal een reactie zijn geweest op destabiliserende acties van Israël zelf - al dan niet gesteund door de VS. In die zin weet Israël natuurlijk ook best wel dat bepaalde acties zullen leiden tot intensiever verkeer vanuit Noord-Libanon, en ik kan me niet voorstellen dat ze die niet incalculeren bij de keuze over te gaan tot die acties.
Het gebeurt natuurlijk allemaal niet in een vacuüm.
License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000