• MrOleo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22-06 22:38
RobertMe schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 17:47:
Zal ik dan maar aangeven dat Iran dan ook hun steun aan Hezbollah stop moet zetten? Zodat er niet alleen naar Trump wordt gewezen.

Of mag Iran vrede eisen maar het prima vinden dat hun terroristische clubje net zo goed "bezig blijft"? Dat Israël daar dan weer op reageert (en Hezbollah daar weer op reageert, en...) is dan weer niet heel gek.
Ach die paar drones met paar kg explosieven. Val dan met je bommenwerpers (die consequent hele apartementenblokken, incl burgers plat bombarderen) een paar dagen niet aan, terwijl er een paar van die drones overvliegen. Film en rapporteer die drones en dan sta je sterk.

Dan kan je wijzen, kijk wij doen niks, maar Iran + proxies blijft doorgaan. Nu is het evident dat Israel 90% van de schade veroorzaakt incl aan 3e partijen en Hezbollah doet vast ook wat, al blijft onduidelijk wat en hoeveel.

Kost je nauwelijks iets, als die drones werkelijk blijven komen terwijl je 3 dagen toekijkt: Diezelfde drones komen zeker als je blijft "terug" aanvallen.

erutangiS


  • MrOleo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22-06 22:38
Waar staat dat in het artikel? Lees ik ergens overheen? Ik zie "Volgens het Israëlische leger waren de aanvallen een reactie op Hezbollah." Maar dat is volgens het Israelische leger, niet de NOS.

erutangiS


  • kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
MrOleo schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 18:17:
[...]


[...]

Waar staat dat in het artikel? Lees ik ergens overheen? Ik zie "Volgens het Israëlische leger waren de aanvallen een reactie op Hezbollah." Maar dat is volgens het Israelische leger, niet de NOS.
Citaat:
Dat was volgens het Israëlische leger een reactie op een Hezbollah-aanval op een Israëlische tank, waarbij vier Israëlische militairen om het leven kwamen.
Andere bron, zelfde soort formulering: Israël bevestigt nieuwe aanvallen in zuiden van Libanon

[ Voor 17% gewijzigd door kdekker op 20-06-2026 19:13 ]


  • RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:45
MrOleo schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 18:14:
[...]

Ach die paar drones met paar kg explosieven. Val dan met je bommenwerpers (die consequent hele apartementenblokken, incl burgers plat bombarderen) een paar dagen niet aan, terwijl er een paar van die drones overvliegen. Film en rapporteer die drones en dan sta je sterk.

Dan kan je wijzen, kijk wij doen niks, maar Iran + proxies blijft doorgaan. Nu is het evident dat Israel 90% van de schade veroorzaakt incl aan 3e partijen en Hezbollah doet vast ook wat, al blijft onduidelijk wat en hoeveel.

Kost je nauwelijks iets, als die drones werkelijk blijven komen terwijl je 3 dagen toekijkt: Diezelfde drones komen zeker als je blijft "terug" aanvallen.
Dat de (re)actie van Israël buiten proportioneel is staat uiteraard als een paal boven water. Maar dat was natuurlijk niet waar het over ging. Ik reageerde op de "Trump heeft Israël niet onder controle en moet daarom... [stoppen met leveren wapens / ...]". Maar dat Hezbollah doorgaat en zij gesteund worden door Iran (en er geen berichten zijn dat Iran hun steun teruggetrokken zou hebben) is blijkbaar wel allemaal prima?

  • MrOleo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22-06 22:38
Maar hoe is dat volgens de NOS?? U verdraait de informatie en schetst een onterechte rechtvaardiging voor de Israëlische acties.

erutangiS


  • MrOleo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22-06 22:38
RobertMe schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 19:17:
[...]

Dat de (re)actie van Israël buiten proportioneel is staat uiteraard als een paal boven water. Maar dat was natuurlijk niet waar het over ging. Ik reageerde op de "Trump heeft Israël niet onder controle en moet daarom... [stoppen met leveren wapens / ...]". Maar dat Hezbollah doorgaat en zij gesteund worden door Iran (en er geen berichten zijn dat Iran hun steun teruggetrokken zou hebben) is blijkbaar wel allemaal prima?
Een en al lege aannames, niemand die dat prima vind.

Het grote invasie leger vs de kleine "terreur"groep is niet een gelijke vergelijking. Israël mag met veel kritischer blik worden bekeken, gezien de schandelijke optreden in zuid, oost en nu noord. Elke keer weer ja maar Hezbollah is een nutteloos whataboutism in deze.

erutangiS


  • Russel88
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:25
kdekker schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 17:52:
[...]

Volgens NOS begon Hezbollah: Doden in Libanon na aanvallen van Israël en Hezbollah, ondanks wapenstilstand. Het helpt natuurlijk niet dat Trump, aanstichter van deze oorlog, Israël niet echt betrekt in een akkoord (de vraag is ook of Iran dat zou willen, rechtstreeks onderhandelen met Israël), maar Israël wel dingen uit moet voeren om Trump 'zijn feestje' tot een goed einde te brengen. Uiteraard weten wij hier niet wat er allemaal achter de schermen gebeurt (aan diplomatie/onderhandelingen etc).
Volgens AD:
Volgens Hezbollah hebben strijders weerstand geboden aan Israëlische militairen die ondanks het bestandgebieden binnendrongen in de nacht van vrijdag op zaterdag in de buurt van Nabatieh, ruim 50 kilometer ten zuiden van Beiroet. Hezbollah noemt dat een schending van de wapenstilstand.
Dit is gewoon het probleem van dit alles. Israël wilt niet vertrekken uit Libanon. Israël wilt geen vrede, zij willen doorvechten. De blokkade van de straat van Hormus boeit hun niet, dat is een prijs die ze graag willen betalen.

Trump kan zich dat niet veroorloven, maar behalve boos kijken naar Israël kan hij niet meer. Wapen export stoppen naar Israël kan zelfs hij niet veroorloven. Daarvoor is de Israëlische lobby veel te machtig.

Iran kan Hezbollah ook niet laten vallen, want dan zullen de andere groeperingen zich ook afvragen waarom zij Iran in de toekomst zullen helpen.

  • Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:10

Lordy79

Fundamentalist

MrOleo schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 18:14:
[...]

Ach die paar drones met paar kg explosieven.
Dat zei Dries van Agt ook. Ach, die "vuurpijltjes" die op israel afgeschoten worden.

Ik vind dat een bijzondere redenering. Een staakt t vuren is toch... een staakt t vuren?

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof


  • RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:45
MrOleo schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 19:37:
[...]

Een en al lege aannames, niemand die dat prima vind.

Het grote invasie leger vs de kleine "terreur"groep is niet een gelijke vergelijking. Israël mag met veel kritischer blik worden bekeken, gezien de schandelijke optreden in zuid, oost en nu noord. Elke keer weer ja maar Hezbollah is een nutteloos whataboutism in deze.
Nogmaals. Daar gaat het helemaal niet over.

Iran wilt vrede in Libanon. Hier roepen er dat Trump niks doet om Israel in bedwang te houden. Maar wat doet Iran dan?
Het enige dat we echt weten is dat Trump al weken aan het mopperen is over en tegen Israel. Of die dat meent, geen idee. Maar uitspraken uit Iran dat Hezbollah terug hun hok in moet heb ik zeer zeker nog niet gezien. En of het hier om grote of kleine "partijen" gaat is natuurlijk hartstikke irrelevant. Zeker gezien het grote Iran deze eis heeft en invloed heeft op de kleine partij die mede verantwoordelijk is voor de vijandigheden / doden. Als Iran vrede in Libanon wilt zal immers toch echt Hezbollah ook moeten stoppen om het terroristische clubje uit te hangen.

  • Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18:14
Van Trumps truth social; er komt geen heffing behalve als wij het doen want we moeten natuurlijk wel het geld terugkrijgen van de oorlog die we zelf zijn gestart..
There will be NO TOLLS in the Hormuz Strait for 60 days during the Cease Fire Period, and there will be NO TOLLS after the 60 day period has expired, unless they are imposed by and for the United States of America, should the deal not be completed, for services rendered as the Guardian Angel to the countries of the Middle East for purposes of both past, present, and future reimbursement of costs. Thank you for your attention to this matter!!! President DJT https://truthsocial.com/@realDonaldTrump/116784032456610294

  • wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
for services rendered as the Guardian Angel to the countries of the Middle East
Dus het aanvallen van Iran valt tegenwoordig onder "Services rendered"?

Of doelt hij dan meer op dingen als het bombarderen van die school, of andere civiele doelen in Iran?

Hoe ziet hij bijvoorbeeld het bombardement van die school als het uitvoeren van de functie van een "Guardian Angel"? Waren die kinderen op die school werkelijk zo'n enorm groot gevaar dan volgens Trump?

Virussen? Scan ze hier!


  • XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
MrOleo schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 19:37:
[...]

Een en al lege aannames, niemand die dat prima vind.

Het grote invasie leger vs de kleine "terreur"groep is niet een gelijke vergelijking. Israël mag met veel kritischer blik worden bekeken, gezien de schandelijke optreden in zuid, oost en nu noord. Elke keer weer ja maar Hezbollah is een nutteloos whataboutism in deze.
Hezbollah is wel iets meer dan een kleine terreurgroep. Het is een groot leger en hoewel het formeel geen nationaal leger is, heeft de organisatie de beschikking over een strakke organisatiestructuur, hoogwaardige militaire technologie en een arsenaal aan geavanceerde wapens.

https://nos.nl/artikel/2528678-zo-sterk-is-hezbollah-lijkt-steeds-meer-op-professioneel-leger
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/09/18/wat-is-hezbollah-en-hoe-sterk-is-de-groepering-ingebed-in-de-lib/

March of the Eagles


  • Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:51
XWB schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 22:29:
[...]

Hezbollah is wel iets meer dan een kleine terreurgroep. Het is een groot leger en hoewel het formeel geen nationaal leger is, heeft de organisatie de beschikking over een strakke organisatiestructuur, hoogwaardige militaire technologie en een arsenaal aan geavanceerde wapens.

https://nos.nl/artikel/2528678-zo-sterk-is-hezbollah-lijkt-steeds-meer-op-professioneel-leger
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/09/18/wat-is-hezbollah-en-hoe-sterk-is-de-groepering-ingebed-in-de-lib/
En als bron wordt Israel gebruikt. Ik weet niet of de beste bron de vijand is:
Professioneel leger

Volgens de vooraanstaande Israëlische denktank Institute For National Security Studies heeft Hezbollah tussen de 50.000 en 100.000 manschappen, zowel beroepssoldaten als reservisten.

  • Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:10

Lordy79

Fundamentalist

Pendora schreef op zondag 21 juni 2026 @ 07:17:
[...]

En als bron wordt Israel gebruikt. Ik weet niet of de beste bron de vijand is:
Nasrallah zei zelf 100.000 een paar jaar geleden. Al zal dat ook propaganda zijn.

Volgens de meeste bronnen is 50.000 wel het minimum.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof


  • Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18:20
RobertMe schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 20:16:
Maar uitspraken uit Iran dat Hezbollah terug hun hok in moet heb ik zeer zeker nog niet gezien. En of het hier om grote of kleine "partijen" gaat is natuurlijk hartstikke irrelevant. Zeker gezien het grote Iran deze eis heeft en invloed heeft op de kleine partij die mede verantwoordelijk is voor de vijandigheden / doden. Als Iran vrede in Libanon wilt zal immers toch echt Hezbollah ook moeten stoppen om het terroristische clubje uit te hangen.
Wat je vergeet is dat Iran géén democratie is, en géén vrije pers heeft. Het heeft geen verantwoording af te leggen aan het volk voor wat betreft hun doen en laten. Wat ze hun onderdanen wel melden is eigenlijk allemaal propaganda.

Dientengevolge is het trouwens ook lastig inschatten of en in welke mate Teheran grip heeft op Hezbollah. Die contacten vinden zeer bewust toegedekt plaats. Iraanse journalisten die dat zouden kunnen onderzoeken zitten al gevangen, of erger. Als we al iets zouden vernemen, dan is dat van buitenlandse inlichtingendiensten. En die hebben meestal een gekleurde reden om die info naar buiten te brengen.

Maar goed. Mede door de fog of war weten we niet eens of Hezbollah zich nu wel of niet primair aan het bestand houdt. Er zijn - wederom heel bewust - geen onafhankelijke waarnemers op het slagveld.

Ik heb eerder overigens al aangegeven dat door de proxies buiten de onderhandelingen te laten er bij aanvang al onenigheid kan zijn geweest over contactlijn en de grey zone, wat handhaving sowieso al bijna onmogelijk maakt.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000


  • XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Pendora schreef op zondag 21 juni 2026 @ 07:17:
[...]

En als bron wordt Israel gebruikt. Ik weet niet of de beste bron de vijand is:


[...]
Er is altijd nog de Wikipedia pagina waar veel meer informatie en bronnen te vinden zijn.
Hezbollah has long been considered one of the best-armed non-state actors in the region or in the world,[129][95] and its arsenal of weapons has grown in quality and quantity[57] for over three decades.[26] Stratfor describes it as "the best-equipped non-state fighting force in the world" and a number of other sources make similar claims.[204] Although well armed, Hezbollah is unable to prevent air attack, so the organization has historically refrained from acquiring large or expensive weapons systems. In general, Hezbollah has sufficient weaponry to try to fight Israel,[35] and it possesses the weaponry "of modern high-intensity warfare."[114] In the 2006 Lebanon War, the organization used many different weapons, and "Hezbollah trained on, maintained, and used all of its weapons systems in a skilled and disciplined manner."[31]

March of the Eagles


  • HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19:29
RobertMe schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 20:16:
[...]

Nogmaals. Daar gaat het helemaal niet over.

Iran wilt vrede in Libanon. Hier roepen er dat Trump niks doet om Israel in bedwang te houden. Maar wat doet Iran dan?
Het enige dat we echt weten is dat Trump al weken aan het mopperen is over en tegen Israel. Of die dat meent, geen idee. Maar uitspraken uit Iran dat Hezbollah terug hun hok in moet heb ik zeer zeker nog niet gezien. En of het hier om grote of kleine "partijen" gaat is natuurlijk hartstikke irrelevant. Zeker gezien het grote Iran deze eis heeft en invloed heeft op de kleine partij die mede verantwoordelijk is voor de vijandigheden / doden. Als Iran vrede in Libanon wilt zal immers toch echt Hezbollah ook moeten stoppen om het terroristische clubje uit te hangen.
Onder welke condities zou Iran daartoe bereid zijn?

Iran biedt flink weerstand aan het grootste leger op aarde en heeft met de straat van Hotmuz een belangrijke troef in handen. We zijn door Trump een might makes right tijdperk ingekatepulteerd. Nu heeft Iran laten zien redelijk wat might te hebben dat betekend dat ze in deze nieuwe wereldorde daar ook van kunnen en moeten profiteren om je staande te houden.

Internationale verdragen en oplossingen via de VN is zwakte. Het gaat om militaire aanwezigheid als je als land mee wil doen. En daarvoor is Hezbollah ook een troef.

Het is een soort politiek wat al sinds de inval in Oekraïne door vooral rechtse leiders, rechtse media en rechtse intellectuelen wordt gepropageerd. Ik verafschuw deze wijze van politiek maar een terugkeer naar een meer samenhangende internationale rechtsorde in plaats van might makes right is niet op korte termijn.

In dit raamwerk, wat door vooral aan de rechterzijde gepropageerd wordt, maakt Iran behoorlijk rationele keuzes. Versus emotionele en onsamenhangende keuzes van de V.S. en Israël.

Binnen dit raamwerk (wat ik verafschuw) is het lastig om een plek te geven aan Hezbollah zijn terroristen en Iran moet geen terroristen ondersteunen.

Denk dat Iran inmiddels wel inziet dat een deal met de V.S. vooral theater is. Bij eerdere onderhandelingen is de helft van de onderhandelingstafel uitgemoord. En elke deal die nu bovendrijft schiet te kort doordat de V.S. geen grip heeft op Israël.

  • XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
HEY_DUDE schreef op zondag 21 juni 2026 @ 13:34:
[...]

En elke deal die nu bovendrijft schiet te kort doordat de V.S. geen grip heeft op Israël.
Dat komt mede ook omdat Israël niet betrokken was bij de onderhandelingen tussen de VS en Iran. De VS vond dit niet nodig en net zo dacht Trump een deal te kunnen maken tussen de VS en Rusland, zonder Oekraïne.

Het werkt niet als alle partijen niet rond dezelfde tafel zitten.

Gevolg is dat Israël en Oekraïne dan maar hun eigen koers varen. Want ook zij snappen dat ze hun plek moeten claimen in de nieuwe wereldorde. Anders loop je het risico een puppet state van de VS te worden.

March of the Eagles


  • fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

XWB schreef op zondag 21 juni 2026 @ 13:48:
[...]
Het werkt niet als alle partijen niet rond dezelfde tafel zitten.
Maar het werkt ook niet als er partijen om de tafel zitten die niets anders willen dan verder escaleren. Zoals Rusland en Israël.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl


  • Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18:20
@XWBJe moet je wel afvragen wat Trump in gedachte had om Israël mee te krijgen in dit akkoord.

Je moet denken aan de wortel en de stok. De VS is altijd buitengewoon genereus geweest tegenover Istaël, dus ik kan me nauwelijks voorstellen dat een zak geld of wapens veel verschil zou maken. Washington moet hebben gedacht dat de implicatie dat steun juist zou afbrokkelen bij een breuk genoeg zou zijn. Dat is natuurlijk gerekend buiten de recht-extremisten in het Israëlische kabinet.

Maar de dreiging van de stok blijft. Trump wil er zijn vingers niet aan branden, en laat dat duidelijk aan zijn eerste luitenant. Want of Israël nu wil of niet, het heeft zich ook in een positie gemanoeuvreerd de-facto afhankelijk te zijn van één hele belangrijke bondgenoot. Dit dossier is nog niet afgesloten, en ik durf de uitkomst niet te voorspellen op het moment.

Edit: Ook Oekraïne staat nog bij de gratie van diens bondgenoten, en heeft er werkelijk alles aan gedaan om er zo veel mogelijk aan zich te binden. Hun keuze voor wat betreft respect voor oorlogsrecht en mensenrechten is daar een goed voorbeeld van. Israël heeft duidelijk een andere keuze gemaakt, en komt wellicht tot de conclusie dat die keuze ook deuren sluit.

[ Voor 17% gewijzigd door Helixes op 21-06-2026 14:02 ]

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000


  • HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19:29
XWB schreef op zondag 21 juni 2026 @ 13:48:
[...]

Dat komt mede ook omdat Israël niet betrokken was bij de onderhandelingen tussen de VS en Iran. De VS vond dit niet nodig en net zo dacht Trump een deal te kunnen maken tussen de VS en Rusland, zonder Oekraïne.

Het werkt niet als alle partijen niet rond dezelfde tafel zitten.

Gevolg is dat Israël en Oekraïne dan maar hun eigen koers varen. Want ook zij snappen dat ze hun plek moeten claimen in de nieuwe wereldorde. Anders loop je het risico een puppet state van de VS te worden.
Het zou werken als Trump might had over Israël. Maar Trump maakt voortdurend banale inschattingsfouten.

Might makes right wereld levert al sinds mensen heugenis conflicten, oorlog en ellende op. Voornamelijk door grove inschattingsfouten van zogenaamd sterke leiders.

  • XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
fsfikke schreef op zondag 21 juni 2026 @ 13:54:
[...]

Maar het werkt ook niet als partijen om de tafel zitten die niets anders willen dan verder escaleren. Zoals Rusland en Israël.
Klopt. Maar er worden ook geen pogingen ondernomen, de VS denkt deals te kunnen maken over de rug van anderen en dat werkt dus ook niet. Beter heb je iedereen aan tafel, werk je een akkoord uit én worden er consequenties verbonden wanneer dat akkoord geschonden wordt. Maar Trump zal zich nooit willen verbranden aan het opleggen van sancties aan Israël wanneer zij afspraken van een vredesakkoord niet nakomen.

March of the Eagles


  • Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18:20
XWB schreef op zondag 21 juni 2026 @ 14:03:
Klopt. Maar er worden ook geen pogingen ondernomen, de VS denkt deals te kunnen maken over de rug van anderen en dat werkt dus ook niet. Beter heb je iedereen aan tafel, werk je een akkoord uit én worden er consequenties verbonden wanneer dat akkoord geschonden wordt. Maar Trump zal zich nooit willen verbranden aan het opleggen van sancties aan Israël wanneer zij afspraken van een vredesakkoord niet nakomen.
Het probleem is dat zo'n akkoord Nobelprijswaardig is. En geen van de onderhandelaars is Nobelprijsmateriaal.

Wat je voorstelt is Hezbollah met Israël aan tafel te zetten. Zonder al te ver op de materie in te gaan kan ik je zeggen dat Israël en Hezbollah nogal ver uitelkaar liggen in hun standpunten. Het is een understatement om te zeggen dat ze elkaar naar het leven staan. De eisen van Hezbollah zullen Israël onredelijk klinken en vice versa. Bovendien is Israël aan de winnende hand, en is er dus alles aan gelegen om zo'n proces te verstoren, en daarmee hun campagne te legitimeren.

En toch zul je er wat mee moeten.

Ik denk dat de VS met Israël zal moeten onderhandelen over een einde aan dit conflict. Washington zal met de wortel of met de stok met Tel Aviv tot overeenstemming moeten komen. Dat is de enige manier voor Trump om deze oorlog op korte termijn te beëindigen.

Edit: Je moet je ook goed bewust zijn dat de Amerikaanse loyaliteit met Israël getest gaat worden tegen $6/gal benzine, of meer. Zeker wanneer de strategische reserves hun bodem naderen zal steeds duidelijker worden dat Israël de reden is dat de Straat potdicht blijft. Politici in de VS - en er is eigenlijk nog maar één politicus van betekenis over in de VS - zullen hun kansen moeten wegen tussen twee kwaden. Persoonlijk acht ik de kansen van een kleine verre bondgenoot nu ook weer niet zó hoog.

[ Voor 15% gewijzigd door Helixes op 21-06-2026 15:08 ]

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000


  • R_Zwart
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 17:17
XWB schreef op zondag 21 juni 2026 @ 14:03:
[...]

Klopt. Maar er worden ook geen pogingen ondernomen, de VS denkt deals te kunnen maken over de rug van anderen en dat werkt dus ook niet. Beter heb je iedereen aan tafel, werk je een akkoord uit én worden er consequenties verbonden wanneer dat akkoord geschonden wordt. Maar Trump zal zich nooit willen verbranden aan het opleggen van sancties aan Israël wanneer zij afspraken van een vredesakkoord niet nakomen.
Ik denk dat een groot probleem zit bij het constante gebruik door de VS van de term "deal". Het gaat om de koop van een stuk onroerend goed. Het moet gaan om een "verdrag". Dat is wezenlijk anders, maar dat snappen ze niet (niet zo gek als je je schoonzoon en vastgoedvriendje laat onderhandelen ipv dat je diplomaten dat laat doen; een verdrag maken is een vak).

  • Mutatie
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13:49
Trump en Hegseth zijn niet de masterminds achter dit alles. Ik geloof ook niet dat het allemaal onkunde is. Ik vermoed persoonlijk dat dit allemaal het spel is. Vrede is geen doel. De verkiezingen komen eraan, er zal alleen maar escalatie zijn. "Trump is degene die vrede probeerd te maken" Iran, Hezbollah, Israel zijn degenen die er een puinhoop van maken. Dus straks een keer tijd om echt zwaar in te grijpen "om te VS en de wereld te redden"?

Trump is de "goede". De straat blijft maar dicht, dus hij zal genoodzaakt zijn zwaardere akties te ondernemen (of Israel het laten doen). De Epstein files moeten begraven worden en blijven. De wereldeconomie moet voor ellende zorgen, volken moet boos worden, verdeling moet gezaaid worden, de EU moet kapot. En als er echt iets gebeurd wat we 80 jaar niet gezien hebben (de woorden van oa Lindsay Graham, de armageddon toespraken in het amerikaanse leger e.d.) kunnen er sws geen verkiezingen gehouden worden. Mensen als Banon, Heritage gaan echt niet de gevangenis in wat (ze zelf toegeven op beeld) zal gebeuren bij verlies van verkiezingen dus echt alles is geoorloofd voor *knip*, iets minder mag ook .

Ik geloof er allemaal niets van en de fog of war en afleidingen zijn te effectief.

Mijn mening maar. Maar de mensen in de schaduw achter Trump plannen al jaren en jaren en zijn echt niet dom.

Alleen al met dit gedonder met de straat van Hormuz, de partijen die betrokken zijn, elke strateeg wist precies hoe dit zou verlopen.

Ik hoop alleen dat ik het totaal mis heb. Misschien is vrede maken, de straat echt open krijgen (die hij zelf gesloten maakte door de oorlog te beginnen) om stemmen te scoren.

[ Voor 12% gewijzigd door NMH op 22-06-2026 19:42 ]


  • Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18:20
Mutatie schreef op zondag 21 juni 2026 @ 14:53:
Mijn mening maar. Maar de mensen in de schaduw achter Trump plannen al jaren en jaren en zijn echt niet dom.
Do not ascribe to malice that what can be ascribed to incompetence... Dus in die zin ben ik het op voorhand niet meteen met je eens.

Maar soms is het wel te benoemen welke belanghebbenden zich dan in de schaduw van deze hoofdrolspelers bewegen.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000


  • Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Mutatie schreef op zondag 21 juni 2026 @ 14:53:
Trump en Hegseth zijn niet de masterminds achter dit alles. Ik geloof ook niet dat het allemaal onkunde is. Ik vermoed persoonlijk dat dit allemaal het spel is. Vrede is geen doel. De verkiezingen komen eraan, er zal alleen maar escalatie zijn. "Trump is degene die vrede probeerd te maken" Iran, Hezbollah, Israel zijn degenen die er een puinhoop van maken. Dus straks een keer tijd om echt zwaar in te grijpen "om te VS en de wereld te redden"?

Trump is de "goede". De straat blijft maar dicht, dus hij zal genoodzaakt zijn zwaardere akties te ondernemen (of Israel het laten doen). De Epstein files moeten begraven worden en blijven. De wereldeconomie moet voor ellende zorgen, volken moet boos worden, verdeling moet gezaaid worden, de EU moet kapot. En als er echt iets gebeurd wat we 80 jaar niet gezien hebben kunnen er sws geen verkiezingen gehouden worden. Mensen als Banon, Heritage gaan echt niet de gevangenis in wat (ze zelf toegeven op beeld) zal gebeuren bij verlies van verkiezingen dus echt alles is geoorloofd voor *knip*.

Ik geloof er allemaal niets van en de fog of war en afleidingen zijn te effectief.

Mijn mening maar. Maar de mensen in de schaduw achter Trump plannen al jaren en jaren en zijn echt niet dom.

Alleen al met dit gedonder met de straat van Hormuz, de partijen die betrokken zijn, elke strateeg wist precies hoe dit zou verlopen.

Ik hoop alleen dat ik het totaal mis heb.
Dit neigt toch wel een beetje naar een complottheorie, niet waar?

Ik denk dat Trump de midterms in het honderd ziet lopen als de olieprijs niet daalt. Niet onterecht. Verder is het overal benoemen van golfmaatjes/minder-geschikte-managers als bewindspersonen niet per se de beste tactiek om een (groot) land te leiden, en dat begint nu merkbaar te worden.

[ Voor 0% gewijzigd door NMH op 22-06-2026 19:42 ]


  • Mutatie
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13:49
Helixes schreef op zondag 21 juni 2026 @ 15:06:
[...]

Do not ascribe to malice that what can be ascribed to incompetence... Dus in die zin ben ik het op voorhand niet meteen met je eens.

Maar soms is het wel te benoemen welke belanghebbenden zich dan in de schaduw van deze hoofdrolspelers bewegen.
Ik hoop het echt. Die uitspraak vind ik bv echt passen bij onze overheid in de corona crisis. Maar in de VS trekt nu een heel serieus kwaad aan de touwtjes.
Boudewijn schreef op zondag 21 juni 2026 @ 15:09:
[...]

Dit neigt toch wel een beetje naar een complottheorie, niet waar?

Ik denk dat Trump de midterms in het honderd ziet lopen als de olieprijs niet daalt. Niet onterecht. Verder is het overal benoemen van golfmaatjes/minder-geschikte-managers als bewindspersonen niet per se de beste tactiek om een (groot) land te leiden, en dat begint nu merkbaar te worden.
Ja dat snap ik en ik klink mss als een soort wappie.. Maar als je jaren al hoort wat bv een wens en doel is van een Peter Thiel, Heritage Foundation, Steve Banon en hun akties bekijkt word ik toch zeeeer wantrouwig. Dat mensen het na jaaren van de meest gekke complot theorieen (vanuit het MAGA kamp en eerder zoals pizzagate) het snel daar op gooien komt dan ook wel goed uit.

Feit is wel dat Trump de useful idiot is en de mensen achter hem niet achterlijk zijn. Banon heeft al lang publiekelijk verkondigd dat er veel plannen zijn voor de mid-terms en het ondermijnen van de constitution en op prive video met een toespraak dat ze absoluut niet de verkiezingen mogen verliezen want dan gaan ze allemaal de gevangenis in. Dat doet mij geloven dat werkelijk niets te ver gaat. Ik weet natuurlijk niet wat ze precies van plan zijn en het enige dat we kunnen is er achterdochtig achteraan lopen..

Ik geloof alleen echt absoluut niet dat deze Iran oorlog onkunde is.

[ Voor 57% gewijzigd door Mutatie op 21-06-2026 15:20 ]


  • Pukson
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15:42
Mutatie schreef op zondag 21 juni 2026 @ 15:11:
[...]

Ik hoop het echt. Die uitspraak vind ik bv echt passen bij onze overheid in de corona crisis. Maar in de VS trekt nu een heel serieus kwaad aan de touwtjes.


[...]

Ja dat snap ik en ik klink mss als een soort wappie.. Maar als je jaren al hoort wat bv een wens en doel is van een Peter Thiel, Heritage Foundation, Steve Banon en hun akties bekijkt word ik toch zeeeer wantrouwig. Dat mensen het na jaaren van de meest gekke complot theorieen (vanuit het MAGA kamp en eerder zoals pizzagate) het snel daar op gooien komt dan ook wel goed uit.

Feit is wel dat Trump de useful idiot is en de mensen achter hem niet achterlijk zijn. Banon heeft al lang publiekelijk verkondigd dat er veel plannen zijn voor de mid-terms en het ondermijnen van de constitution en op prive video met een toespraak dat ze absoluut niet de verkiezingen mogen verliezen want dan gaan ze allemaal de gevangenis in. Dat doet mij geloven dat werkelijk niets te ver gaat. Ik weet natuurlijk niet wat ze precies van plan zijn en het enige dat we kunnen is er achterdochtig achteraan lopen..

Ik geloof alleen echt absoluut niet dat deze Iran oorlog onkunde is.
Link van die video? Kan het zelf niet vinden

  • Mutatie
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13:49
Pukson schreef op zondag 21 juni 2026 @ 22:44:
[...]

Link van die video? Kan het zelf niet vinden
Het is verdomd moeilijk om alles wat ik heb gezien terug te halen.

Maar dit:

YouTube: Bannon: “If we lose in 2026 & 2028, we go to prison”

De projectie straalt er weer vanaf, dit is zo gruwelijk vuil.


En dan dit:

YouTube: Steve Bannon vs. The Constitution | Real Time with Bill Maher (HBO)

YouTube: Bannon: Donald Trump will have a third term

Dat van Lindsay Graham die net niet letterlijk dreigt met nukes maar sws wel riep dat we iets gaan zien in Iran dat de wereld 80 jaar lang niet heeft gezien kan ik onder de berg aan videos van hem niet terug vinden.


En dan dit:

https://www.theguardian.com/world/2026/mar/03/us-israel-iran-war-christian-rhetoric

‘President Trump has been anointed by Jesus to light the signal fire in Iran to cause Armageddon and mark his return to Earth’


Ook een fijne:

https://dornsife.usc.edu/crcc/antichrist-or-armageddon-peter-thiel-rethinks-apocalypse-from-silicon-valley/

  • kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
MrOleo schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 19:28:
[...]

Maar hoe is dat volgens de NOS?? U verdraait de informatie en schetst een onterechte rechtvaardiging voor de Israëlische acties.
Dat citaat wat ik gaf:
Dat was volgens het Israëlische leger een reactie op een Hezbollah-aanval op een Israëlische tank, waarbij vier Israëlische militairen om het leven kwamen.
was van de NOS. Als je de gegeven URL opent, had je dat kunnen lezen. Ik citeer dus letterlijk, verdraai niets. Over de kwaliteit van de bron kan ik geen oordeel geven. Omdat een 2e krant dezelfde formulering gebruikte, geven ook zei geen oordeel van de bron. Het leger als bron, is in een situatie als deze mogelijk niet de meest betrouwbare. Vandaar waarschijnlijk ook dat beide kranten formuleerden zoals ze deden.

  • kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Russel88 schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 19:45:
[...]

Volgens AD:


[...]

Dit is gewoon het probleem van dit alles. Israël wilt niet vertrekken uit Libanon. Israël wilt geen vrede, zij willen doorvechten. De blokkade van de straat van Hormus boeit hun niet, dat is een prijs die ze graag willen betalen.

Trump kan zich dat niet veroorloven, maar behalve boos kijken naar Israël kan hij niet meer. Wapen export stoppen naar Israël kan zelfs hij niet veroorloven. Daarvoor is de Israëlische lobby veel te machtig.

Iran kan Hezbollah ook niet laten vallen, want dan zullen de andere groeperingen zich ook afvragen waarom zij Iran in de toekomst zullen helpen.
Ik weet niet of je het zo kunt formuleren (iig je eerste alinea). Ik denk meer dat Israel weet dat ze Trump in de tang hebben (en Trump Israel niet bij het 'vredesoverleg' met Iran betrokken heeft). Als Trump niet Iran forceert om terrorisme te stoppen en opruimen van hun voorraad ballistische raketten, dan heeft Isral een groot probleem. Dus als hier iets mis gaat, dan eerst en bovenal Trump icm met Iran (de grootste sponsor van terrorisme in de regio).

Dat Israel ook zwaar afhankelijk is van de VS is evident. En dan Iran - na al die jaren terrorisme sponsoring en ook de retoriek die nu nog uit Iran komt - geen vredesduif is, is ook evident. Ik vermoed wel dat de bevolking in Israel die beschietingen door de Hezbollah (al die jaren, mede dankzij de support van Iran) gruwelijk zat zijn (en meer: de Israelische bevolking in Noord-Israel daarover getraumatiseerd is). Dat zal ook voor de bevolking in Libanon gelden, maar daar is de regering niet in staat om de Hezbollah te verbannen.

De havikken (die nu aan de macht zijn) in Israel zijn net zo goed een probleem als de havikken in Iran en de VS. Vrede begint niet met meer wapens. En ik denk dat we hier in Europa (en de VS) onderschatten hoe groot de haat tussen Iran en Israel is. Daar gaan 'redelijke' oplossingen, bedacht buiten de regio, zeer waarschijnlijk nooit helpen.

  • Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18:20
kdekker schreef op maandag 22 juni 2026 @ 08:38:
Ik weet niet of je het zo kunt formuleren (iig je eerste alinea). Ik denk meer dat Israel weet dat ze Trump in de tang hebben (en Trump Israel niet bij het 'vredesoverleg' met Iran betrokken heeft). Als Trump niet Iran forceert om terrorisme te stoppen en opruimen van hun voorraad ballistische raketten, dan heeft Isral een groot probleem. Dus als hier iets mis gaat, dan eerst en bovenal Trump icm met Iran (de grootste sponsor van terrorisme in de regio).
Ik denk niet dat het terrorisme stopt voordat een aantal grote problemen zijn opgelost. Iran is daar zeker onderdeel van. Libanon ook. Net zo goed als de Palestijnse Gebieden - en Israël zelf. Voeg de VS daar inmiddels maar aan toe. Door ons te focussen op één van die problemen komen we niet dichterbij een oplossing.

Op dit moment ziet het er echter naar uit dat Washington bereid is een snelle einde aan deze clusterfuck te maken, en daarbij bereid is grote concessies te doen. Dat staat haaks op de belangen van Israël - men ziet die concessies daar als een gigantische bedreiging. Het is niet lastig in te zien hoe men daar er alles aan zal doen om in ieder geval dit akkoord te ondermijnen. En, dat is nu ook wat we zien.

Maar ook hier lijk je voor te stellen om de vier of vijf strijdende partijen bij elkaar aan tafel te zetten. Ik kan je op voorhand aangeven dat dat niet gaat leiden tot oplossingen - de verschillen zijn gewoonweg te groot. Dat staat dus haaks op de belangen van Trump.

Intussen praten Iran en de VS weer met elkaar. Ik denk juist dat het belangrijker is dat de VS met Israël in gesprek gaat, en Iran met Hezbollah. Als je kijkt naar de korte termijn, dan denk ik dat het veel belangrijker is dat de afspraken met de proxies acceptabel is voor de tegenpartij. Het is de enige uitweg uit dit conflict zonder dat de hele heiligelandskwestie hoeft worden opgelost.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000


  • kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Helixes schreef op maandag 22 juni 2026 @ 09:16:
[...]

Ik denk niet dat het terrorisme stopt voordat een aantal grote problemen zijn opgelost. Iran is daar zeker onderdeel van. Libanon ook. Net zo goed als de Palestijnse Gebieden - en Israël zelf. Voeg de VS daar inmiddels maar aan toe. Door ons te focussen op één van die problemen komen we niet dichterbij een oplossing.

Op dit moment ziet het er echter naar uit dat Washington bereid is een snelle einde aan deze clusterfuck te maken, en daarbij bereid is grote concessies te doen. Dat staat haaks op de belangen van Israël - men ziet die concessies daar als een gigantische bedreiging. Het is niet lastig in te zien hoe men daar er alles aan zal doen om in ieder geval dit akkoord te ondermijnen. En, dat is nu ook wat we zien.

Maar ook hier lijk je voor te stellen om de vier of vijf strijdende partijen bij elkaar aan tafel te zetten. Ik kan je op voorhand aangeven dat dat niet gaat leiden tot oplossingen - de verschillen zijn gewoonweg te groot. Dat staat dus haaks op de belangen van Trump.

Intussen praten Iran en de VS weer met elkaar. Ik denk juist dat het belangrijker is dat de VS met Israël in gesprek gaat, en Iran met Hezbollah. Als je kijkt naar de korte termijn, dan denk ik dat het veel belangrijker is dat de afspraken met de proxies acceptabel is voor de tegenpartij. Het is de enige uitweg uit dit conflict zonder dat de hele heiligelandskwestie hoeft worden opgelost.
Nee, ik denk juist dat de haat zo groot is, dat het uitgesloten is dat Israel en Iran samen aan 1 tafel gaan zitten. Dus wat jij in je 2e alinea schrijft, dat zei ik juist niet. Maar zonder praten (tussen alle partijen) zal er idd geen vrede komen. Overleg is dus een must. Maar goed, aan de andere kant wordt er al vele tientallen jaren gepraat (Arafat etc) en heel erg opschieten doet het niet. Ik denk dat we niet optmistisch moeten zijn over een vrede op korte termijn, mogelijk zelfs niet eens deze generatie. Iran is m.i. nog wel meer hardliner dan Arafat. Plus: het zittende regime in Iran ondergraaft zijn eigen bestaansrecht als ze minder hardliner worden. De bevolking daar is niet erg gelukkig - voor zover nieuws het Westen bereikt - met de machtshebbers daar. Iran zal niet vrijwillig kiezen voor exit-van-zichtzelf.

  • mkmi
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19:26
Ik denk dat de VS en Israël Iran opnieuw zwaar onderschatten. Eerst was het op militair vlak en nu in diplomatiek gebied. De onderhandelingen zijn een proces en na elke stap kan het volgende stapje bestaan uit verdere gesprekken of een terugkeer naar bommen en drones. Op dit moment probeert Iran een wig te drijven tussen de VS en Israël. De recente kritische uitspraken van Vance over Israël tonen aan dat dit aardig lukt, link.

Wat Libanon betreft een mogelijke oplossing kan zijn dat VN blauwhelmen de bufferzone gaan bewaken. Iran zal via Hezbollah geld sturen om huizen te herbouwen en zo de goodwill van de lokale bevolking terug te winnen. Israël wil dit natuurlijk voorkomen omdat als Hezbollah sterker wordt verergert dat hun positie. Liever zien zij heel Libanon wordt verwoest, link .

  • Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18:20
@kdekker Misschien proberen we andere dingen te bereiken. Als je het primaat bij de strijdende partijen in de Levant legt, dan wordt het inderdaad lastig een snelle oplossing te vinden. Maar goed, ik denk dat de meeste mensen naar de Straat kijken op dit moment. Dáár is het uiteindelijk allemaal om te doen.

Het is prima mogelijk een nieuwe status-quo te bereiken waardoor de Straat weer open kan. Dat lijkt in ieder geval de inzet van Trump op het moment. Van belang is dan wel dat de proxies op welke manier dan ook onderdeel worden van dat bestand. Dat is waar het laatste bestand heeft gefaald. Dat is de reden dat de Straat wederom dicht is.

Dat hoeft niet per se te betekenen dat de proxies hun onenigheden hoeven bij te leggen. Er zijn een dozijn manieren waarop een overeenkomst positief uit zou kunnen pakken voor alle betrokken partijen. Maar dan moet je ze daar wel eerst toe verleiden, en ik zie pogingen daartoe niet ondernomen worden helaas.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000


  • Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18:20
mkmi schreef op maandag 22 juni 2026 @ 09:46:
Ik denk dat de VS en Israël Iran opnieuw zwaar onderschatten. Eerst was het op militair vlak en nu in diplomatiek gebied. De onderhandelingen zijn een proces en na elke stap kan het volgende stapje bestaan uit verdere gesprekken of een terugkeer naar bommen en drones. Op dit moment probeert Iran een wig te drijven tussen de VS en Israël. De recente kritische uitspraken van Vance over Israël tonen aan dat dit aardig lukt, link.
Ik denk dat er weinig nodig is om een wig te drijven tussen Israël en de VS. Het risico daarop zat ingebakken in dit avontuur, mocht die hun doelen niet bereiken. Sowieso is de zesde regering Netanyahu uitstekend gebleken in het drijven van wiggen tussen zichzelf en diens bondgenoten.
Wat Libanon betreft een mogelijke oplossing kan zijn dat VN blauwhelmen de bufferzone gaan bewaken.
We vergeten dat er al blauwhelmen aanwezig waren in het zuiden van Libanon. Die hebben nul verschil gemaakt in het laatste conflict. Het vertrouwen dat blauwhelmen een oplossing zijn in dit probleem is tot minder dan nihil.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000


  • Marrtijn
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:57
mkmi schreef op maandag 22 juni 2026 @ 09:46:
Wat Libanon betreft een mogelijke oplossing kan zijn dat VN blauwhelmen de bufferzone gaan bewaken.
Er zitten al bijna 50 jaar blauwhelmen op de grens van Libanon, maar UNIFIL is totaal niet opgewassen tegen het conflict. Die zitten daar al jaren en hebben volgens mij nauwelijks een raketlancering of een schending van het luchtruim gestopt.

  • Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Nu online
Het mandaat van blauwhelmen is hierin belangrijk. In principe mogen ze enkel geweld gebruiken om zichzelf te verdedigen.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier


  • Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18:20
Arator schreef op maandag 22 juni 2026 @ 10:27:
Het mandaat van blauwhelmen is hierin belangrijk. In principe mogen ze enkel geweld gebruiken om zichzelf te verdedigen.
Blauwhelmen zijn vredestroepen. Je stuurt ze dus nooit op een vechtmissie. Het idee is echter dat je tegen de VN vecht als je ze niet respecteert. En, er was een tijd dat de autoriteit van de VN een dusdanig groot verschil kon maken dat dat een effectieve oplossing was.

Die tijd ligt inmiddels ver in ons verleden.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000


  • TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19:04
Helixes schreef op maandag 22 juni 2026 @ 09:52:
Dat is de reden dat de Straat wederom dicht is.
Dicht? Zover ik kan zien is die open.

  • Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18:20
TheBrut3 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 10:35:
Dicht? Zover ik kan zien is die open.
Goed, tijd voor bronnen.

Iran claims the Strait of Hormuz is closed again.

- CNN, 20 juni 2026.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000


  • mkmi
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19:26
Helixes schreef op maandag 22 juni 2026 @ 10:33:
[...]

Blauwhelmen zijn vredestroepen. Je stuurt ze dus nooit op een vechtmissie. Het idee is echter dat je tegen de VN vecht als je ze niet respecteert. En, er was een tijd dat de autoriteit van de VN een dusdanig groot verschil kon maken dat dat een effectieve oplossing was.

Die tijd ligt inmiddels ver in ons verleden.
De blauwhelmen zijn inderdaad VN vredestroepen en dat is de kern van de eerdere suggestie. Als er een bestand is dan kunnen de blauwhelmen worden ingezet om de afspraken te bewaken. Er moet echter eerst rust heersen wat op dit moment nog niet helemaal het geval is. Daarnaast moeten er duidelijke afspraken worden gemaakt.

Aangezien het Libanees grondgebied betreft moeten de Libanezen terugkeren. Er moeten afspraken worden gesloten dat Hezbollah geen raketten afvuurt nadat IDF zich heeft teruggetrokken. Elke partij zal de ander beschuldigen van terrorisme en oorlogsmisdaden maar zolang de rust bewaard blijft dan kunnen de blauwhelmen deze rust handhaven.

  • Marrtijn
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:57
mkmi schreef op maandag 22 juni 2026 @ 11:15:
[...]

Er moeten afspraken worden gesloten dat Hezbollah geen raketten afvuurt nadat IDF zich heeft teruggetrokken.Elke partij zal de ander beschuldigen van terrorisme en oorlogsmisdaden maar zolang de rust bewaard blijft dan kunnen de blauwhelmen deze rust handhaven.
Die afspraken liggen er al jaren, maar Hezbollah weigert te stoppen met raketten en Israel weigert te stoppen met wraakacties. We kunnen allemaal naïeve oplossingen die leuk op papier klinken verzinnen, maar dat werkt in die regio blijkbaar niet.

[ Voor 18% gewijzigd door Marrtijn op 22-06-2026 11:25 ]


  • Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18:20
mkmi schreef op maandag 22 juni 2026 @ 11:15:
De blauwhelmen zijn inderdaad VN vredestroepen en dat is de kern van de eerdere suggestie. Als er een bestand is dan kunnen de blauwhelmen worden ingezet om de afspraken te bewaken. Er moet echter eerst rust heersen wat op dit moment nog niet helemaal het geval is. Daarnaast moeten er duidelijke afspraken worden gemaakt.
Dat ben ik met je eens. Maar, ik denk dat we héél ver verwijderd zijn van een situatie waarin dat uitgevoerd zou kunnen worden. Israël zal eisen dat Hezbollah wordt ontwapend. Ik denk niet dat Hezbollah daarmee akkoord zal gaan, en de Blauwhelmen verzoeken dat te gaan uitvoeren.

Hezbollah zal op zijn beurt eisen dat Israël de Palestijnen in de hun toegewezen gebieden met rust zal laten, en de kolonisten terugtrekt van de West Bank - om maar eens een paar zijstraten te noemen. En dan nog zal het zich niet willen ontwapenen, om te voorkomen onder de voet te worden gelopen door Israël bij het volgende conflict.
Aangezien het Libanees grondgebied betreft moeten de Libanezen terugkeren. Er moeten afspraken worden gesloten dat Hezbollah geen raketten afvuurt nadat IDF zich heeft teruggetrokken. Elke partij zal de ander beschuldigen van terrorisme en oorlogsmisdaden maar zolang de rust bewaard blijft dan kunnen de blauwhelmen deze rust handhaven.
Wat ik met je eens ben is dat voor mij voor de hand ligt dat Libanon, als natie, voldoende steun ontvangt van de internationale gemeenschap om zich uit diens huidige positie te werken. Het land is een failed state sinds de explosie van 2020. Maar goed, zelfs dan wordt het een gigantische taak om orde en soevereiniteit over Hezbollah te herstellen in het Zuiden. Dat zou best eens kunnen leiden tot een burgeroorlog die ons Syrië doet laten vergeten.

Ik denk echter nog steeds niet dat Blauwhelmen een effectief lapmiddel zullen blijken in een conflict tussen een zeer goed bewapende terroristische organisatie - en Israël.
Marrtijn schreef op maandag 22 juni 2026 @ 11:23:
Die afspraken liggen er al jaren, maar Hezbollah weigert te stoppen met raketten en Israel weigert te stoppen met wraakacties. We kunnen allemaal naïeve oplossingen die leuk op papier klinken verzinnen, maar dat werkt in die regio blijkbaar niet.
Wat we natuurlijk ook niet moeten vergeten is dat de recente campagnes van Hezbollah eigenlijk allemaal een reactie zijn geweest op destabiliserende acties van Israël zelf - al dan niet gesteund door de VS. In die zin weet Israël natuurlijk ook best wel dat bepaalde acties zullen leiden tot intensiever verkeer vanuit Noord-Libanon, en ik kan me niet voorstellen dat ze die niet incalculeren bij de keuze over te gaan tot die acties.

Het gebeurt natuurlijk allemaal niet in een vacuüm.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000


  • FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 16:37
Andere bronnen zoals Marinetraffic laten nog steeds zien dat er schepen door de straat van Hormuz varen. :?

  • Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18:03

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

FabianGTI schreef op maandag 22 juni 2026 @ 12:15:
[...]


Andere bronnen zoals Marinetraffic laten nog steeds zien dat er schepen door de straat van Hormuz varen. :?
https://www.marinevesselt...p-traffic-tracker#gotomap

dat wat er vaarde/voer mag door, en dan geen nieuwe doorvaart misschien?

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison


  • Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18:20
FabianGTI schreef op maandag 22 juni 2026 @ 12:15:
Andere bronnen zoals Marinetraffic laten nog steeds zien dat er schepen door de straat van Hormuz varen. :?
Als Iran zegt dat de Straat is gesloten, dan moet je ervan uitgaan dat die gesloten is, nietwaar? Natuurlijk staat het reders vrij om alsnog een Han Solo te doen, bijvoorbeeld. Of, tot een of andere overeenkomst met Iran te komen? We weten het niet.

Wat we voor zover wij weten nog niet hebben gezien is dat Iran ook overgaat tot handhaving.

Bovendien weet ik niet helemaal welk effect de nieuwe Chubb/Lloyds verzekeringsconsortium heeft op de situatie.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000


  • emeralda
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 12:32
De uiteindelijke oorzaken van het Israëlische conflict is naar mijn mening onironisch in God geloven- het heilige boek als letterlijke geschiedenis en instructie voor de toekomst- en continu oude koeien uit de sloot halen.

Nederland sluit een verdrag, zet een streep op de kaart en gaat over tot de orde van de dag. Dit is volstrekt buiten het voorstellingsvermogen van de Israëlische politiek.

  • redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19:24
Helixes schreef op maandag 22 juni 2026 @ 12:49:
[...]

Als Iran zegt dat de Straat is gesloten, dan moet je ervan uitgaan dat die gesloten is, nietwaar? Natuurlijk staat het reders vrij om alsnog een Han Solo te doen, bijvoorbeeld. Of, tot een of andere overeenkomst met Iran te komen? We weten het niet.

Wat we voor zover wij weten nog niet hebben gezien is dat Iran ook overgaat tot handhaving.

Bovendien weet ik niet helemaal welk effect de nieuwe Chubb/Lloyds verzekeringsconsortium heeft op de situatie.
Iran doet simpelweg hetzelfde als Trump. Dus als Trump roept dat ie Iran gaat platbombarderen, roept Iran nu dat Hormuz dicht is. Beide willen nu onderhandelen dus voor nu zal er even niet zoveel gebeuren. Maar Trump zal wel Israel beter onder controle moeten krijgen om echt vooruitgang te krijgen.

[removed]


  • Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

emeralda schreef op maandag 22 juni 2026 @ 13:16:
De uiteindelijke oorzaken van het Israëlische conflict is naar mijn mening onironisch in God geloven- het heilige boek als letterlijke geschiedenis en instructie voor de toekomst- en continu oude koeien uit de sloot halen.

Nederland sluit een verdrag, zet een streep op de kaart en gaat over tot de orde van de dag. Dit is volstrekt buiten het voorstellingsvermogen van de Israëlische politiek.
Inderdaad. De enige oplossing is dat gehele gebied compleet ontwapenen gedurende een jaar of 50 tot alle haat van nature is uitgewist. Mensen zijn bijzonder slecht in vergeving.

Realistisch? Nah. Over 50 jaar vliegen de raketten nog over en weer :')

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc


  • TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19:04
Leuk dat ze dat 2 dagen geleden hebben geroepen. Ik kijk liever naar de praktijk en zie er gewoon schepen doorheen varen, ook de olieprijs staat momenteel 2% lager dan vrijdag, dat duidt niet op een gesloten Straat.

  • Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
TheBrut3 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 14:11:
[...]

Leuk dat ze dat 2 dagen geleden hebben geroepen. Ik kijk liever naar de praktijk en zie er gewoon schepen doorheen varen, ook de olieprijs staat momenteel 2% lager dan vrijdag, dat duidt niet op een gesloten Straat.
Als ik kijk op marinetraffic dan zie ik 3 enorme clusters van petroleum schepen die voor anker liggen buiten de straat van Hormuz (voor de kust van Dubai, Fujairah en Oman), en praktisch niets in de straat varen. De 2/3 olieschepen die er varen komen vanuit Iran, wat op zich verklaarbaar is omdat de VS hun blokkade hebben opgeheven. Maar voor vrije doorvaart zie ik geen enkel bewijs.

Ook is eerder al aangegeven dat er nog zo'n 80 zeemijnen in de straat liggen, dus van vrije doorvaart lijkt voorlopig geen sprake.

De olieprijs is verder zuiver speculatie, dat heeft niets meer met de realiteit te maken.

  • Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18:20
TheBrut3 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 14:11:
Leuk dat ze dat 2 dagen geleden hebben geroepen. Ik kijk liever naar de praktijk en zie er gewoon schepen doorheen varen, ook de olieprijs staat momenteel 2% lager dan vrijdag, dat duidt niet op een gesloten Straat.
Het zou ook kunnen dat, hoewel de Straat gesloten is, ze verzekering hebben gevonden voor de doorvaart. Ik begrijp dat Chubb en Lloyd's sinds vorige week daar een systeem voor bieden, met een backing van $40mrd.

Dus, wie weet.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000


  • So_Surreal
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
Brazos schreef op maandag 22 juni 2026 @ 16:32:
[...]

Als ik kijk op marinetraffic dan zie ik 3 enorme clusters van petroleum schepen die voor anker liggen buiten de straat van Hormuz (voor de kust van Dubai, Fujairah en Oman), en praktisch niets in de straat varen. De 2/3 olieschepen die er varen komen vanuit Iran, wat op zich verklaarbaar is omdat de VS hun blokkade hebben opgeheven. Maar voor vrije doorvaart zie ik geen enkel bewijs.

Ook is eerder al aangegeven dat er nog zo'n 80 zeemijnen in de straat liggen, dus van vrije doorvaart lijkt voorlopig geen sprake.

De olieprijs is verder zuiver speculatie, dat heeft niets meer met de realiteit te maken.
Ik hoorde ook in een podcast (ik geloof Boekestijn & de Wijk dat als schepen ze long in zee stil hebben gelegen, dat ze eerst onderhoud nodig hebben voordat ze weer kunnen varen.
Ik geloof dat de propellors gepolijst moeten worden omdat er van alles aan aangekoekt gaat zitten.

  • Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18:20
So_Surreal schreef op maandag 22 juni 2026 @ 22:01:
Ik hoorde ook in een podcast (ik geloof Boekestijn & de Wijk dat als schepen ze long in zee stil hebben gelegen, dat ze eerst onderhoud nodig hebben voordat ze weer kunnen varen.
Ik geloof dat de propellors gepolijst moeten worden omdat er van alles aan aangekoekt gaat zitten.
De zee is een ruwe maitresse. Op zich heb je gelijk, maar schepen zijn prima in staat zich te verplaatsen. Dat zal dan wel wat langzamer en minder efficiënt zijn dan normaal door aanwas van algen, wier - maar vooral ook zeepokken.

Tegelijk denk ik dat ze blij zijn de Arabische Golf te zijn ontsnapt.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Pagina: 1 ... 58 59 Laatste

Let op:
Zero Tolerance beleid
Dit topic valt onder Zero Tolerance. Dit betekent het volgende:
• We grijpen sneller in bij overtredingen.
• Er volgen sneller sancties.
Topic specifiek beleid
Wat willen we niet zien:
• Elkaar beschuldigen van drogredenen.
• Commentaar over het discussie verloop in het topic.
• Commentaar op andermans postgedrag.
• Ook de discussie over Gaza is nog steeds offtopic.
• Speculatie of samenzweringstheorieën.
• Naamverbasteringen
• Memes/grappige plaatjes, dit is een discussietopic
• Schrijf militaire jargon afkortingen s.v.p. voluit.
Zie je een post waarvan je denkt dat die niet voldoet aan onze forum/topic regels, maak dan alleen (!) een topic report aan. En laat het dan verder over aan moderatie.

Hou de focus op de oorlog met Iran.