originele signatures zijn top!
Volgens de AIS tracker lijkt dat inderdaad het geval te zijn. Een week geleden vertrokken uit een haven in Indonesie.RobertMe schreef op maandag 20 april 2026 @ 10:27:
Volgens Centcom was het schip dus wél onderweg naar Iran. Lijkt mij een claim die ook redelijk makkelijk te controleren moet zijn op basis van transponder gegevens / tracking. (Tenzij dat schip de transponder uit had staan wat weer dubieus op zichzelf zou zijn). En dus zou het ook raar zijn als Centcom daar over zou liegen (gezien iedereen het kan debunken).
Wat het enteren voor controle op of er bv geen wapens vervoerd worden wel legitiem maakt.
https://www.marinetraffic...tails/ships/shipid:657791
Laatste paar uren:
[ Voor 24% gewijzigd door Skyaero op 20-04-2026 12:00 ]
Terechte observatie dat de V.S. onbetrouwbaar is maar dat heeft meer te maken met het feit dat de vorige keer de Iraanse zijde van de onderhandelingstafel is uitgemoord.Trishul schreef op maandag 20 april 2026 @ 11:00:
Iran heeft een reactie gegeven op de eventuele 'tweede onderhandelingen': https://nos.nl/liveblog/2...ten-schip#UPDATE-93818931
Ze geven natuurlijk aan dat de VS niet te vertrouwen is en ze niet geloven dat de VS serieus is. Voorlopig hebben ze dus geen zin om weer aan tafel te zetten.
Logisch ook na de aanval op en in beslag name van dat Iraanse schip door de VS.
Voor Iran heeft de VS wederom bewezen onbetrouwbaar te zijn door tijdens onderhandelingen en staakt het vuren nog aanvallen uit te voeren.
Of het containerschip nou wel of geen schending is, als je nader tot elkaar in onderhandeling zul je ook concessies moeten doen en wellicht niet vooraf de andere partij tegen de schenen schoppen. Ook al heeft Iran de SvH weer gesloten.
Zolang Iran het pressie middel van de SvH houd en de V.S. aan het strong man syndroom blijft lijden is er een oplossing ver weg.
De V.S. leeft in een volstrekte waan dat dit met meer geweld oplosbaar is, of dat dreigen met meer geweld de Iraniërs zal doen capituleren. Als de V.S. inderdaad de burger infrastructuur in een wraak campagne kapot gaat bombarderen dan is het helemaal klaar met de V.S. als geloofwaardige partner op het wereldtoneel. Het gaat de V.S. enorm veel schade doen, en ik denk dat Iran dat ook wel weet.
Mocht het daadwerkelijk zover komen dan blijft de VS onze bondgenoot. Want aan de voorkant wordt veel geschreeuwd maar aan de achterkant allemaal handjeklap. We zitten te diep in de amerikanen. Over een maandje vanaf het moment dat het conflict voorbij is gaat de rode loper weer uit voor Uncle Sam. Want de VS is de greatest country of the world en China is een slechte dictatuur die we altijd als vijand zullen zien. Idem voor Rusland. Ondertussen vertonen we straks op 4 mei krokodillentranen want ow ow ow wat was het zo erg en we mogen het nooit meer gebeuren maar grijpen niet in gaza en lebanon omdat joden meer waard zijn dan moslims in onze ogen. Ondertussen groeit er weer een hele generatie op met haatgevoelens tegen het westen, de grote aanslagen hier op het westen gaan er zeker komen en dan zijn we allemaal verontwaardigd hoe dit heeft kunnen gebeuren. Talkshows en kamervragen en een schreeuwende wilders en yesilgoz “zie je nou wel”? En eerlijk gezegd kan ik het heel goed begrijpen wanneer de kinderen van Gaza straks de wapens pakken en dan aanslagen gaan plegen. Alles kwijt, niks meer te verliezen en met knuffelen en lief doen kom je nergens omdat de wereld zo niet werkt. Denk dat we de komende jaren weer flinke aanslagen mogen verwachten in europa en heel eerlijk 0 medelijden. Je maakt beloftes keer op keer dat we bepaalde dingen nooit meer laten gebeuren maar toch laat je het weer gebeuren omdat sommigen wat meer gelijk zijn dan anderen. Als wij een zooitje maken in het MO of weigeren in te grijpen moet je ook niet janken als een paar deze kant komen om wat herrie te maken.HEY_DUDE schreef op maandag 20 april 2026 @ 12:10:
[...]
Terechte observatie dat de V.S. onbetrouwbaar is maar dat heeft meer te maken met het feit dat de vorige keer de Iraanse zijde van de onderhandelingstafel is uitgemoord.
Of het containerschip nou wel of geen schending is, als je nader tot elkaar in onderhandeling zul je ook concessies moeten doen en wellicht niet vooraf de andere partij tegen de schenen schoppen. Ook al heeft Iran de SvH weer gesloten.
Zolang Iran het pressie middel van de SvH houd en de V.S. aan het strong man syndroom blijft lijden is er een oplossing ver weg.
De V.S. leeft in een volstrekte waan dat dit met meer geweld oplosbaar is, of dat dreigen met meer geweld de Iraniërs zal doen capituleren. Als de V.S. inderdaad de burger infrastructuur in een wraak campagne kapot gaat bombarderen dan is het helemaal klaar met de V.S. als geloofwaardige partner op het wereldtoneel. Het gaat de V.S. enorm veel schade doen, en ik denk dat Iran dat ook wel weet.
Dat weet ik zo net nog eens niet. Ik denk dat het vertrouwen in de Amerikanen een flinke knauw heeft opgelopen in de afgelopen weken en maanden met de verschillende keuzes die het heeft gemaakt. Ik denk wel dat ze bondgenoot blijven, maar de relatie is bekoeld van hartelijk naar wat de Amerikanen zelf cordial zouden noemen.magnifor schreef op maandag 20 april 2026 @ 13:01:
Mocht het daadwerkelijk zover komen dan blijft de VS onze bondgenoot. Want aan de voorkant wordt veel geschreeuwd maar aan de achterkant allemaal handjeklap. We zitten te diep in de amerikanen. Over een maandje vanaf het moment dat het conflict voorbij is gaat de rode loper weer uit voor Uncle Sam. Want de VS is de greatest country of the world en China is een slechte dictatuur die we altijd als vijand zullen zien.
Vergelijk het met Turkije. In alle opzichten is Turkije een bondgenoot. Ze zijn lid van de Navo, en zitten in beginsel in ons kamp. Maar, ze houden er ook ongemakkelijke relaties op na, vervolgen oppositieleiders, en zitten diep in de regimewijzigingen in het Midden-Oosten, en ver daarbuiten. De relatie met Erdogan is allang niet meer hartelijk. Maar, we hebben hem van tijd tot tijd nodig. Niet in de laatste plaats, trouwens, om de grenzen van de EU te bewaken.
Zo zal het ook steeds meer zijn met de VS. Sowieso, je hoeft geen beste vriendjes te zijn om toch bondgenoten te zijn - daar zijn zowel historisch als meer recent meer dan genoeg voorbeelden van.
[ Voor 7% gewijzigd door Helixes op 20-04-2026 13:48 ]
License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000
Om heel eerlijk te zijn hou ik dan ook mijn hart vast voor het komende WK.magnifor schreef op maandag 20 april 2026 @ 13:01:
[...]
Mocht het daadwerkelijk zover komen dan blijft de VS onze bondgenoot. Want aan de voorkant wordt veel geschreeuwd maar aan de achterkant allemaal handjeklap. We zitten te diep in de amerikanen. Over een maandje vanaf het moment dat het conflict voorbij is gaat de rode loper weer uit voor Uncle Sam. Want de VS is de greatest country of the world en China is een slechte dictatuur die we altijd als vijand zullen zien. Idem voor Rusland. Ondertussen vertonen we straks op 4 mei krokodillentranen want ow ow ow wat was het zo erg en we mogen het nooit meer gebeuren maar grijpen niet in gaza en lebanon omdat joden meer waard zijn dan moslims in onze ogen. Ondertussen groeit er weer een hele generatie op met haatgevoelens tegen het westen, de grote aanslagen hier op het westen gaan er zeker komen en dan zijn we allemaal verontwaardigd hoe dit heeft kunnen gebeuren.
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
Stoney3K schreef op maandag 20 april 2026 @ 13:49:
Om heel eerlijk te zijn hou ik dan ook mijn hart vast voor het komende WK.
Nu ben ik zelf in het geheel niet van dit soort zaken, maar je moet vooral niet te hard nadenken over wat je zou kunnen bereiken met een false flag operatie van een van de strijdende partijen. Ik denk - en hoop - dat ze zelf, los van de verachtelijkheid, inschatten dat het afbreukrisico mocht de waarheid uitlekken te groot is.
Maar god, o god zeg.
License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000
Scheelt dat die ondertussen door zo veel mensen wordt geboycot dat de schade ook wel mee kan vallen.Stoney3K schreef op maandag 20 april 2026 @ 13:49:
[...]
Volgende maand doen we weer gewoon handje klap met de Amerikanen. Op korte termijn zijn we te veel verweven. Op lange termijn zullen we verder afdrijven van de V.S. Ook Israël kan wellicht fluiten naar steun als het over 10 jaar wordt aangepakt door Arabische landen.magnifor schreef op maandag 20 april 2026 @ 13:01:
[...]
Mocht het daadwerkelijk zover komen dan blijft de VS onze bondgenoot. Want aan de voorkant wordt veel geschreeuwd maar aan de achterkant allemaal handjeklap. We zitten te diep in de amerikanen. Over een maandje vanaf het moment dat het conflict voorbij is gaat de rode loper weer uit voor Uncle Sam. Want de VS is de greatest country of the world en China is een slechte dictatuur die we altijd als vijand zullen zien. Idem voor Rusland. Ondertussen vertonen we straks op 4 mei krokodillentranen want ow ow ow wat was het zo erg en we mogen het nooit meer gebeuren maar grijpen niet in gaza en lebanon omdat joden meer waard zijn dan moslims in onze ogen. Ondertussen groeit er weer een hele generatie op met haatgevoelens tegen het westen, de grote aanslagen hier op het westen gaan er zeker komen en dan zijn we allemaal verontwaardigd hoe dit heeft kunnen gebeuren. Talkshows en kamervragen en een schreeuwende wilders en yesilgoz “zie je nou wel”? En eerlijk gezegd kan ik het heel goed begrijpen wanneer de kinderen van Gaza straks de wapens pakken en dan aanslagen gaan plegen. Alles kwijt, niks meer te verliezen en met knuffelen en lief doen kom je nergens omdat de wereld zo niet werkt. Denk dat we de komende jaren weer flinke aanslagen mogen verwachten in europa en heel eerlijk 0 medelijden. Je maakt beloftes keer op keer dat we bepaalde dingen nooit meer laten gebeuren maar toch laat je het weer gebeuren omdat sommigen wat meer gelijk zijn dan anderen. Als wij een zooitje maken in het MO of weigeren in te grijpen moet je ook niet janken als een paar deze kant komen om wat herrie te maken.
Het is ontzettend korte termijn denken, de schade is lange termijn.
Ik denk zelfs dat Israël het effect op de relatie met de VS op de lange termijn onderschat. Tegen die tijd zijn de hoofdrolspelers van nu dood of seniel, maar over tien of twintig jaar kon nog wel eens blijken dat de internationale steun voor een soeverein en onafhankelijk Israël onder hun voeten is weggeërodeerd als ze steun het hardst nodig hebben.HEY_DUDE schreef op maandag 20 april 2026 @ 15:31:
Volgende maand doen we weer gewoon handje klap met de Amerikanen. Op korte termijn zijn we te veel verweven. Op lange termijn zullen we verder afdrijven van de V.S. Ook Israël kan wellicht fluiten naar steun als het over 10 jaar wordt aangepakt door Arabische landen.
Ik wil niet zeggen dat het allemaal precies zo zal lopen, maar voor zover het de soft power betreft spelen ze er terdege met vuur. Vooral ook omdat het voor Israël zo ongelofelijk veel belangrijker is, met een land van 10 miljoen (waarvan slechts zo 7mln Joden), in een uithoek omringd door gezworen vijanden. De VS heeft, met ~350mln mensen, de grootste economie, het grootste leger, en relatief milde buurlanden, een stuk meer ruimte om te manoeuvreren.
Niet alleen de hoofdrol spelers zijn dan dood. Jongeren zijn tegen het huidige Israël beleid. Radicaal rechts heeft een oudere achterban dus het verschuift vanzelf verder. Ook is een verbond van Israël met radicaal rechts risicovol, radicaal rechts heeft ook duidelijke sterk antisemitische subgroepen die ook maar zo de overhand kunnen nemen.Helixes schreef op maandag 20 april 2026 @ 15:42:
[...]
Ik denk zelfs dat Israël het effect op de relatie met de VS op de lange termijn onderschat. Tegen die tijd zijn de hoofdrolspelers van nu dood of seniel, maar over tien of twintig jaar kon nog wel eens blijken dat de internationale steun voor een soeverein en onafhankelijk Israël onder hun voeten is weggeërodeerd als ze steun het hardst nodig hebben.
Ik wil niet zeggen dat het allemaal precies zo zal lopen, maar voor zover het de soft power betreft spelen ze er terdege met vuur. Vooral ook omdat het voor Israël zo ongelofelijk veel belangrijker is, met een land van 10 miljoen (waarvan slechts zo 7mln Joden), in een uithoek omringd door gezworen vijanden. De VS heeft, met ~350mln mensen, de grootste economie, het grootste leger, en relatief milde buurlanden, een stuk meer ruimte om te manoeuvreren.
Het project Israël kan echt stuk lopen over een paar decennia met wederom een diaspora.
Hmm.HEY_DUDE schreef op maandag 20 april 2026 @ 16:04:
Het project Israël kan echt stuk lopen over een paar decennia met wederom een diaspora.
Ik hoop dat we dit hier toch kort kunnen bespreken, omdat het zo raakt aan de kern van het conflict tussen Israël en de VS - en Iran.
Ik acht de kans op een kernoorlog groter dan de kans op een situatie waarin Israël, en daarmee het Joodse volk, opnieuw geconfronteerd zou worden met een gedwongen volksverhuizing of genocide. Israël ís een kernmacht, en van alle kernmachten is het misschien wel het meest bereid die wapens in te zetten - al helemaal in existentiële situaties.
Voor die situatie is het van oneindig groot belang dat het de enige kernmacht is in de regio. Immers, wanneer er een tweede zulke partij zou opstaan, kan Israël niet langer een unilaterale kernoorlog uitvechten. - en winnen. Alleen al het feit dat er zich een tweede kernmacht in de regio zou bevinden, zou als een directe en existentiële bedreiging kunnen worden op gevalt door Tel Aviv. Niet omdat zo'n wapen direct zou kunnen worden ingezet (zoals de propaganda ons doet geloven). Maar juist omdat Israël dan zijn joker in een crisissituatie nooit meer zou kunnen inzetten.
En dát maakt ieder plan in het Midden-Oosten zo'n wapen te vergaren direct een doelwit van de Israëli's. Dat geldt voor Syrië en Irak - en al helemaal voor Iran.
Deze oorlog die we nu zien gaat over de regionale nucleaire hegemonie van Israël, en nergens anders over.
Ik denk dat wanneer het conflict straks over is en er een opvolger van Trump klaar staat dat we het allemaal zijn vergeten en dat we weer dikke maatjes zijn. De politiek is heel vergevingsgezind en vergeet snel wanneer het in het straatje past. Ik verkondig binnen mijn eigen omgeving 15 jaar dat de amerikanen niet te vertrouwen zijn, dat ze meermaals bondgenoten hebben laten vallen uit eigen belang en zodra je ze niet naar je luistert ze even amerikaanse vrijheid en democratie komen brengen. Al die tijd lacherig gedaan, verklaard voor gekkie etc etc. Dat soort toestanden krijgen we dan. Stiekem heb ik het afgelopen jaar genoten van de santages en dreigingen van Trump. Al die tijd werden Rusland en China neergezet als de grote vijand en opeens uit het niets krijg je de dolk in het ruggetje van je grootste bondgenoot.HEY_DUDE schreef op maandag 20 april 2026 @ 15:31:
[...]
Volgende maand doen we weer gewoon handje klap met de Amerikanen. Op korte termijn zijn we te veel verweven. Op lange termijn zullen we verder afdrijven van de V.S. Ook Israël kan wellicht fluiten naar steun als het over 10 jaar wordt aangepakt door Arabische landen.
Er is alleen officieel geen oorlog maar slechts een SMO dus zijn er geen rechten. Daarnaast zouden ze toebedeeld moeten worden door de 'eigenaren' van de straat en dat is niet de USA. Dit is maffiagedrag door een gestoord clown. Goedpraten of accepteren maakt ons net zo schuldig.RobertMe schreef op maandag 20 april 2026 @ 10:33:
[...]
Ik herhaal hem nog maar eens: Wikipedia: Right of visit
[...]
Amerika, als partij in deze oorlog, mag dus schepen doorzoeken op basis van het vermoeden dat deze wapens naar de vijand vervoerd, zolang dat schip zich daarbij in internationale wateren bevindt.
En het centrum van Utrecht is dus géén internationale wateren.
Oei.. dat Trump niet tegen kritiek kan wisten we al. Maar hij laat zich hier wel een beetje kennen, iedereen en alles is fout en alleen ik heb gelijk.Israel never talked me into the war with Iran, the results of Oct. 7th, added to my lifelong opinion that IRAN CAN NEVER HAVE A NUCLEAR WEAPON, did. I watch and read the FAKE NEWS Pundits and Polls in total disbelief. 90% of what they say are lies and made up stories, and the polls are rigged, much as the 2020 Presidential Election was rigged. Just like the results in Venezuela, which the media doesn’t like talking about, the results in Iran will be amazing - And if Iran’s new leaders (Regime Change!) are smart, Iran can have a great and prosperous future! President DJT
Deze mag wat mij betreft op een tegeltje:Milo85 schreef op maandag 20 april 2026 @ 18:19:
Oei.. dat Trump niet tegen kritiek kan wisten we al. Maar hij laat zich hier wel een beetje kennen, iedereen en alles is fout en alleen ik heb gelijk.
Als er 10% waarheid in dit statement zit, dan is het wel dat 90% van wat ze zeggen leugens zijn, en verzonnen verhalen90% of what they say are lies and made up stories, and the polls are rigged, much as the 2020 Presidential Election was rigged.
Alles is projectie bij Trump. Maar tegelijkertijd geloof ik ook dat hij zijn eigen onzin gelooft.Helixes schreef op maandag 20 april 2026 @ 18:23:
[...]
Deze mag wat mij betreft op een tegeltje:
[...]
Als er 10% waarheid in dit statement zit, dan is het wel dat 90% van wat ze zeggen leugens zijn, en verzonnen verhalen
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Als het evenement nog door gaat dan zal het alsnog een flinke uitdaging worden, groepen die de V.S niet in mogen, een dreigend tekort aan Kerosine, een beveiliging waar je u tegen mag zeggen om represailles uit te sluiten. Ik ben blij dat ik geen kaartje heb voor een van de wedstrijden. De oorlog in Irak trekt de hele wereld mee naar beneden met een lange nasleep.Stoney3K schreef op maandag 20 april 2026 @ 13:49:
[...]
Je doet het lijken alsof het al is afgelast maar er moet nog wel een flinke escalatie volgen wil men het grootste sportevenement dat er is uitstellen/afgelasten.Pedri88 schreef op maandag 20 april 2026 @ 19:02:
[...]
Als het evenement nog door gaat dan zal het alsnog een flinke uitdaging worden, groepen die de V.S niet in mogen, een dreigend tekort aan Kerosine, een beveiliging waar je u tegen mag zeggen om represailles uit te sluiten. Ik ben blij dat ik geen kaartje heb voor een van de wedstrijden. De oorlog in Irak trekt de hele wereld mee naar beneden met een lange nasleep.
Covid kreeg het voor elkaar de Spelen uit te stellen. En nu wil ik de huidige situatie niet bagatelliseren, maar zover zijn we op dit moment echt nog niet.
Nee, een echte oplossing is nog niet in zicht, maar escalatie zie ik ook nog niet gebeuren. Trump heeft daar niets mee te winnen, bijvoorbeeld omdat in dat geval inderdaad het WK voetbal problematisch zou worden.
Hoe dat gaat uitpakken ben ik benieuwd naar. Sowieso is het voor teams en supporters uit niet-blanke landen een risico met ICE, en dan deze shitzooi er bij, en dure brandstof. In een niet-voetballand.Jovatov schreef op maandag 20 april 2026 @ 19:57:
[...]
Je doet het lijken alsof het al is afgelast maar er moet nog wel een flinke escalatie volgen wil men het grootste sportevenement dat er is uitstellen/afgelasten.
Covid kreeg het voor elkaar de Spelen uit te stellen. En nu wil ik de huidige situatie niet bagatelliseren, maar zover zijn we op dit moment echt nog niet.
Nee, een echte oplossing is nog niet in zicht, maar escalatie zie ik ook nog niet gebeuren. Trump heeft daar niets mee te winnen, bijvoorbeeld omdat in dat geval inderdaad het WK voetbal problematisch zou worden.
BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,
Ik ben heel benieuwd hoe er straks gereageerd zou worden als er een willekeurige voetballer uit Argentinië door ICE van de straat wordt geplukt terwijl die de volgende dag een wedstrijd moet spelen.DropjesLover schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 10:06:
[...]
Hoe dat gaat uitpakken ben ik benieuwd naar. Sowieso is het voor teams en supporters uit niet-blanke landen een risico met ICE, en dan deze shitzooi er bij, en dure brandstof. In een niet-voetballand.
Maar dat is een beetje een discussie voor het andere topic in dit forum.
[ Voor 7% gewijzigd door Stoney3K op 21-04-2026 10:16 ]
Dat was in Qatar niet anders: Sharia, homoseksualiteit strafbaar, geen persvrijheid, geen vrouwenrechten...DropjesLover schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 10:06:
[...]
Hoe dat gaat uitpakken ben ik benieuwd naar. Sowieso is het voor teams en supporters uit niet-blanke landen een risico met ICE, en dan deze shitzooi er bij, en dure brandstof. In een niet-voetballand.
Verder is de dure brandstof met bijbehorend vliegticket peanuts, een WK ticket kost maar een paar duizend euro, een groot deel wordt opgekocht door resellers, voor een groepswedstrijd betaal je via een reseller 14.000 euro. Dan komen de hotelkosten er nog bij. Dan boeit het niet of dat vliegticket nou 1500 of 2000 euro kost.
Er is nog iets. Voor Westerlingen geldt dat hun paspoort met een bonus komt. Met de publieke en diplomatieke druk die gepaard gaat met het slecht bejegenen van mensen met een paspoort als het onze, denkt men daar wel twee keer na voordat ze ons behandelen zoals de locals. Dat geldt sinds Trump-45 dus in het geheel niet meer voor mensen zonder Amerikaans paspoort. En zelfs zij moeten tegenwoordig op hun tellen passen. Diplomatieke druk is kansloos, en men lijkt ongevoelig voor effecten op de internationale publieke opinie, en de effecten die dat bijvoorbeeld zou kunnen hebben op toerisme.
Ik denk dat de meeste mensen correct aanvoelen dat het deze keer nog wel eens Anders zou kunnen zijn.
Nu.nl liveblog (https://www.nu.nl/midden-...-woensdagavond-duurt.html)President Trump zegt dat het bestand met Iran wat hem betreft woensdagavond (Amerikaanse tijd) afloopt. Dat is later dan tot nu toe werd aangenomen. Tegelijkertijd houdt hij vol dat het "onwaarschijnlijk" is dat het staakt-het-vuren wordt verlengd.
Het bestand ging in de nacht van 7 op 8 april in. Het zou twee weken duren en daarmee dinsdag rond middernacht (Nederlandse tijd) aflopen. Mogelijk probeert Trump met de opmerking tijd te rekken voor onderhandelingen, schrijft persbureau Bloomberg.
Trump ontkent dat hij extra tijd nodig heeft om tot een deal te komen met Iran. "Ik laat me niet onder druk zetten om een slechte deal te sluiten. We hebben alle tijd van de wereld."
Is het dan werkelijk echt teveel gevraagd om voor één keer, slechts één keer in je hele leven, eens duidelijk te bepalen en communiceren wat je nu wil, ipv het elk uur zo ongeveer te veranderen waardoor niemand meer weet wat er nu waar is (als er sowieso ooit iets waar is van Trumps beweringen dan...)...
Virussen? Scan ze hier!
Je hebt nog steeds niet door dat dit JUIST de strategie is?wildhagen schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 10:49:
Trump zaait weer eens wat extra onduidelijkheid:
[...]
Nu.nl liveblog (https://www.nu.nl/midden-...-woensdagavond-duurt.html)
Is het dan werkelijk echt teveel gevraagd om voor één keer, slechts één keer in je hele leven, eens duidelijk te bepalen en communiceren wat je nu wil, ipv het elk uur zo ongeveer te veranderen waardoor niemand meer weet wat er nu waar is (als er sowieso ooit iets waar is van Trumps beweringen dan...)...
Elke dag communiceren, elke dag net anders, of totaal anders, of anders verwoord, of ander onderwerp. Iedereen reageert op elke scheet en niemand heeft meer een idee wat de rode draad is en niemand kan structureel aan z'n eigen plan werken.
Het is curveball galore, allemaal uit de heup. En het is bewust.
Dus ja, het is teveel gevraagd, want dit is precies de bedoeling.
Dat is een bewuste strategie van Trump. Duidelijk communiceren en een standpunt innemen betekent een bepaalde commitment en daar kan ie uiteindelijk dan aan gehouden worden als dat standpunt verkeerd uitpakt.wildhagen schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 10:49:Is het dan werkelijk echt teveel gevraagd om voor één keer, slechts één keer in je hele leven, eens duidelijk te bepalen en communiceren wat je nu wil, ipv het elk uur zo ongeveer te veranderen waardoor niemand meer weet wat er nu waar is (als er sowieso ooit iets waar is van Trumps beweringen dan...)...
Het vage getweet en gedraai geeft hem (vanuit zijn eigen standpunt gezien) een stukje plausible deniability om zijn schouders op te halen als het fout gaat en dan iemand anders daarvan de schuld te kunnen geven.
Mij lijkt het ook niet ondenkbaar dat Trump simpelweg Iran een verbod oplegt om deel te nemen aan het WK. Bijvoorbeeld door ze het land niet in te laten. Of wel het land in te laten, en dan direct door ICE te laten oppakken en in een ICE-detentiekamp op te laten sluiten.autje schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 10:59:
V.w.b. het WK wordt het interessant als zowel de VS als Iran tweede in hun groep worden (als Iran meedoet natuurlijk), want dan spelen ze in de tweede ronde tegen elkaar. En deze mogelijkheid lijkt me gezien hun tegenstanders zeker niet ondenkbaar.
De FIFA heeft hij al in zijn zak (hij heeft niet voor niets de FIFA Peace Prize al gehad), dus wie houdt hem tegen?
Virussen? Scan ze hier!
Dit is toch gewoon stap 1 van de TACO, de harde eis wordt alweer wat softer gemaakt, en uiteindelijk weet niemand meer wat de deadline was en daarna kraait hij weer victoryRequiem19 schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 10:51:
[...]
Je hebt nog steeds niet door dat dit JUIST de strategie is?
Elke dag communiceren, elke dag net anders, of totaal anders, of anders verwoord, of ander onderwerp. Iedereen reageert op elke scheet en niemand heeft meer een idee wat de rode draad is en niemand kan structureel aan z'n eigen plan werken.
Het is curveball galore, allemaal uit de heup. En het is bewust.
Dus ja, het is teveel gevraagd, want dit is precies de bedoeling.
Maar serieus, denk je dat Europa een stance inneemt als Israel en de VS alles ontkennen en er een firehose of shit wordt uitgestrooid? Wij denken altijd dat false flags uitlekken en dat er dan naar gehandeld wordt. Maar als er gewoon ontkend wordt zullen er geen acties volgen. Ja, tegen Rusland, maar daar is al een heel raamwerk voor.Helixes schreef op maandag 20 april 2026 @ 14:15:
[...]offtopic:
Nu ben ik zelf in het geheel niet van dit soort zaken, maar je moet vooral niet te hard nadenken over wat je zou kunnen bereiken met een false flag operatie van een van de strijdende partijen. Ik denk - en hoop - dat ze zelf, los van de verachtelijkheid, inschatten dat het afbreukrisico mocht de waarheid uitlekken te groot is.
Maar god, o god zeg.
Dit dus.
Grootste evenement misschien voor enkelen maar ik zou geen minuut last ervan hebben als ze het zouden afzeggen, is alleen een commercieel circus. Lekker een signaal afgeven en boycotten om in de USA te spelen en alleen wedstrijden in Canada of Mexico te accepteren OF helemaal niet gaan, maar zulke grote ballen hebben we niet dus zel het wel weer de gebruikelijke shitshow worden.Jovatov schreef op maandag 20 april 2026 @ 19:57:
[...]
Je doet het lijken alsof het al is afgelast maar er moet nog wel een flinke escalatie volgen wil men het grootste sportevenement dat er is uitstellen/afgelasten.
Sorry, bij het bepalen of een sportevenement het grootste ter wereld is, had ik even niet met jouw persoonlijke voorkeur rekening gehoudenBvanham schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 12:32:
[...]
Grootste evenement misschien voor enkelen maar ik zou geen minuut last ervan hebben als ze het zouden afzeggen, is alleen een commercieel circus. Lekker een signaal afgeven en boycotten om in de USA te spelen en alleen wedstrijden in Canada of Mexico te accepteren OF helemaal niet gaan, maar zulke grote ballen hebben we niet dus zel het wel weer de gebruikelijke shitshow worden.
Ter info: afgelopen WK had een bereik van zo'n 5 miljard kijkers (bron). Komend WK heeft vervolgens voor het eerst 48 deelnemende landen, dus zal met gemak dat overtreffen.
nu.nl (https://nos.nl/liveblog/2...erug-te-keren-naar-zuiden)Het Israëlische leger heeft opnieuw Libanezen verboden om zich in bepaalde gebieden in het zuiden van hun eigen land te begeven. Ook mensen die in het gebied wonen, moeten niet terugkeren naar huis, schrijft een woordvoerder van het leger op X. Het bevel komt te midden van een tiendaags staakt-het-vuren tussen Israël en Libanon.
Het leger somt een lijst op met 59 dorpen in Zuid-Libanon die samen een grens vormen in het land: een zogeheten gele lijn, waarachter inwoners niet mogen komen. Dat gebied wordt door Israël bezet gehouden. Het leger zegt dat het niet toegestaan is om het gebied te betreden.
Het is dus officieel landjepik nu. Je moet het lef maar hebben, Libanezen verbieden terug te keren naar hun eigen land en huis, terwijl je nota bene zelf als Israël de bezetter en onderdrukker bent.
Virussen? Scan ze hier!
ja maar, Lebensraum. Binnenkort ff een Autobahn aanleggen..wildhagen schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 14:27:
[...]
nu.nl (https://nos.nl/liveblog/2...erug-te-keren-naar-zuiden)
Het is dus officieel landjepik nu. Je moet het lef maar hebben, Libanezen verbieden terug te keren naar hun eigen land en huis, terwijl je nota bene zelf als Israël de bezetter en onderdrukker bent.
Maar daar mag je ze dan weer niet mee vergelijken want dat vinden ze antisemitistisch.olafmol schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 14:32:
[...]
ja maar, Lebensraum. Binnenkort ff een Autobahn aanleggen..
Voor zover ik weet (en wat mij betreft) wonen er in Israel allemaal Israeliers, en dat is geen ras en ook geen religie, maar een nationaliteit.Stoney3K schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 14:41:
[...]
Maar daar mag je ze dan weer niet mee vergelijken want dat vinden ze antisemitistisch.
De grote ironie is dat Israëliërs minder Semitisch zijn dan het Libanese en Palestijnse volk, wat duidelijk bewezen is o.b.v DNA onderzoek: https://www.trouw.nl/cs-b8daf52a/Stoney3K schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 14:41:
[...]
Maar daar mag je ze dan weer niet mee vergelijken want dat vinden ze antisemitistisch.
Het moderne Hebreeuws is ook niet echt vergelijkbaar met het Hebreeuws van millennia geleden had ik begrepen.
Bottomline is dat Israëliërs zeker niet moeten aankomen met hun claim van recht op het land o.b.v. een boek terwijl de andere volkeren daar hun wortels generaties langer hebben liggen.
Toch denk ik dat Amerika aan het kortste eind gaat trekken, ondanks de vele vele deadlines (morgen weer eentje) en strenge woorden / dreigementen.U.S. Vice President JD Vance has reportedly arrived at the White House for talks on how to move forward with the situation in the Middle East, following reports from Israeli media outlets that it’s unlikely the U.S. and Iran will find points of convergence that will enable a… pic.twitter.com/C1aAEIhlL4
— OSINTdefender (@sentdefender) 21 april 2026
nope
*knip*, niet op deze manier graag.wildhagen schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 14:27:
[...]
nu.nl (https://nos.nl/liveblog/2...erug-te-keren-naar-zuiden)
Alleen al op 8 april doodde Israël 376 mensen bij meer dan 100 luchtaanvallen in slechts 10 minuten. Als dit ergens anders ter wereld was gebeurd, zou iedereen het terrorisme noemen. Maar toen het in Libanon door Israël gebeurde zei niemand iets. Ongelooflijk
[ Voor 13% gewijzigd door NMH op 23-04-2026 11:38 ]
Ah, de deadline van morgen is nu verschoven naar.. ooit..bloody schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 20:33:
Toch denk ik dat Amerika aan het kortste eind gaat trekken, ondanks de vele vele deadlines (morgen weer eentje) en strenge woorden / dreigementen.
Trump says the US will extend the ceasefire until Iran's proposal for a deal is submitted and when discussions are concluded. pic.twitter.com/AagrOM1EW6
— Faytuks News (@Faytuks) 21 april 2026
nope
Door z'n eigen dreigementen moest hij wel of de boel escaleren. Je weet dan dat Iran z'n buren nog harder aan zou pakken. Wereld nog meer in paniek. Nog meer vriendjes van Trump die hem lastig vallen.
Ik vrees alleen dat er geen exit strategie is. Doordat Israël Libanon zo te grazen neemt en niet van plan is om land terug te geven, is dat onacceptabel voor Iran.
Maar ik denk niet dat Trump Israël voldoende in de hand heeft.
Tenminste een goed iets dat hij de rust nu bewaard, *knip*, iets minder kleurrijk taalgebruik graag. Ik zie ze zo elk punt accepteren van Iran, behalve onderwerpen die voor Israël gelden.Russel88 schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 22:32:
Trump heeft het staakt het vuren verlengd. Dit was al te verwachten, maar toch wel gewenst.
Door z'n eigen dreigementen moest hij wel of de boel escaleren. Je weet dan dat Iran z'n buren nog harder aan zou pakken. Wereld nog meer in paniek. Nog meer vriendjes van Trump die hem lastig vallen.
Ik vrees alleen dat er geen exit strategie is. Doordat Israël Libanon zo te grazen neemt en niet van plan is om land terug te geven, is dat onacceptabel voor Iran.
[ Voor 8% gewijzigd door NMH op 22-04-2026 20:06 ]
US at risk of running out of missiles if another war breaks out after depleting stockpile in Iran operations
Hoewel er nog voldoende munitie is, duurt het jaren om de voorraden aan te vullen en wordt het lastiger om een volgende oorlog te beginnen. Met name de positie in de Stille Oceaan is nu verzwakt.Over the last seven weeks of war, the US military has expended at least 45% of its stockpile of Precision Strike Missiles; at least half of its inventory of THAAD missiles, which are designed to intercept ballistic missiles; and nearly 50% of its stockpile of Patriot air defense interceptor missiles, according to a new analysis conducted by the Center for Strategic and International Studies. Those numbers closely align with classified Pentagon data about US stockpiles, according to the sources familiar with the assessment.
The US military has also expended approximately 30% of its Tomahawk missile stockpile; more than 20% of its stockpile of long-range Joint Air-to-Surface Standoff Missiles; and approximately 20% of its SM-3 and SM-6 missiles, according to the analysis and the sources. It would take around four to five years to replace those systems.
De VS komen nu ook met het idee om autobouwers en andere fabrikanten aan het werk te zetten om wapens te produceren.In the short term, the US likely maintains enough bombs and missiles to continue combat operations against Iran, in any scenario, should the shaky ceasefire fail to hold. But the number of critical munitions remaining in US stockpiles is no longer sufficient to confront a near-peer adversary, like China, and it will likely take years before the inventory of those weapons returns to pre-war levels, the CSIS analysis concludes.
“The high munitions expenditures have created a window of increased vulnerability in the western Pacific,”
Pentagon Approaches Automakers, Manufacturers to Boost Weapons Production
Bron en meer info: https://nos.nl/artikel/26...toe-ze-doen-wat-ze-willenMensenrechtenorganisaties slaan voor de zoveelste keer alarm over de terreur door Joodse kolonisten en de etnische zuivering van Palestijnen als gevolg van het geweld. Want met de ogen van de wereld gericht op de oorlog elders in het Midden-Oosten, grijpen Joodse kolonisten hun kans.
Alleen al tijdens de eerste veertig dagen van de oorlog registreerden mensenrechtenorganisaties gemiddeld bijna tien aanvallen per dag. Zeker acht Palestijnen werden daarbij gedood en er raakten zeker 200 mensen gewond. Het doel van de kolonisten is Palestijnen verdrijven van hun land en de Westoever steeds verder etnisch zuiveren.
De hopeloosheid bij Palestijnen en mensenrechtenorganisaties is groot, want de Israëlische regering grijpt nauwelijks in. De regering keurde tijdens de oorlog juist in het geheim de bouw van 34 nieuwe nederzettingen goed. En dat annexatie van de Westoever een wens is van veel coalitieleden, is geen geheim.
Het begon door de oorlog een beetje ondergesneeuwd te raken, maar gelukkig wordt er nu dan toch terecht over aan de bel getrokken over wat Israël allemaal uitvreet in deze hele oorlog en wat voor impact het op de slachtoffers in de hele regio dat heeft.
Virussen? Scan ze hier!
https://www.volkskrant.nl...in-zuid-libanon~beede7d3/
Dit toont maar aan dat Israël gewoon land wil annexeren. Alles wat maar gelinkt kan worden aan de oorspronkelijke bewoners moet maar uitgewist worden.Het Israëlische leger heeft twee soldaten dertig dagen gevangenisstraf opgelegd vanwege de verwoesting van een Jezusbeeld in Zuid-Libanon. Een foto waarop het vandalisme werd vastgelegd ging zondagavond viraal en veroorzaakte veel woede, vooral in de Verenigde Staten.
Mooie schnabbel voor Musk? Tesla Model X-Plosive ofzo?XWB schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 22:46:
De VS komen nu ook met het idee om autobouwers en andere fabrikanten aan het werk te zetten om wapens te produceren.
Pentagon Approaches Automakers, Manufacturers to Boost Weapons Production
Een autonoom rijdende bom. Kan je meteen mooi veel data uit halen hoe een auto om kan gaan met inslagkraters, uitgebrande wrakken en wat kapotgeschoten mensen op de weg. Handig voor de autopilot functie testcase. Hoeven wij in het gegoede westen tenminste niet bang te zijn voor die fratsen in auto's.
Verkoop het aan Trump als een big beautiful testing ground en geef die karretjes een marmeren wrapping en wat goudkleurige velgen, vindt hij vast prachtig.
Iedereen wint
De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!
Mensen beseffen denk ik niet hoe erg de onderdrukking daar is. De terroristische kolonisten en de IDF zijn daar constant bezig met onderdrukking. Vrouwen bijvoorbeeld, durven haast niet eens meer naar buiten, want ze kunnen zomaar opgepakt worden en seksueel misbruikt worden. Niemand beschermt de Palestijnen, ze staan alleen tegen een overmacht aan psychopaten die hun weg willen hebben. De enige die hun af en toe beschermen zijn Joodse activisten, die met hun aanwezigheid bescherming bieden. Echt tragisch.wildhagen schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 23:41:
[...]
Bron en meer info: https://nos.nl/artikel/26...toe-ze-doen-wat-ze-willen
Het begon door de oorlog een beetje ondergesneeuwd te raken, maar gelukkig wordt er nu dan toch terecht over aan de bel getrokken over wat Israël allemaal uitvreet in deze hele oorlog en wat voor impact het op de slachtoffers in de hele regio dat heeft.
Enkel omdat het een christelijk beeld was.Russel88 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 08:54:
Berechten van IDF soldaten door Israël zelf kan dus toch snel. Als de verontwaardiging in voornamelijk de VS maar groot genoeg is.
https://www.volkskrant.nl...in-zuid-libanon~beede7d3/
[...]
Dit toont maar aan dat Israël gewoon land wil annexeren. Alles wat maar gelinkt kan worden aan de oorspronkelijke bewoners moet maar uitgewist worden.
Een gebouw of herkenningspunt van een andere religie en al helemaal de islam zou totaal geen reactie uit het buitenland opleveren.
Hypocriet pur sang
BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,
Aan auto's is geen tekort, wel aan (afweer)raketten.Vrijdag schreef op woensdag 22 april 2026 @ 09:28:
[...]
Mooie schnabbel voor Musk? Tesla Model X-Plosive ofzo?
Een autonoom rijdende bom. Kan je meteen mooi veel data uit halen hoe een auto om kan gaan met inslagkraters, uitgebrande wrakken en wat kapotgeschoten mensen op de weg. Handig voor de autopilot functie testcase. Hoeven wij in het gegoede westen tenminste niet bang te zijn voor die fratsen in auto's.
Verkoop het aan Trump als een big beautiful testing ground en geef die karretjes een marmeren wrapping en wat goudkleurige velgen, vindt hij vast prachtig.
Iedereen wint
Misschien dat SpaceX iets kan betekenen.
Aan de ene kant verwonderlijk dat er aan Patriot raketten maar een 500 per jaar gemaakt worden, ook al worden ze actief gebruikt in Oekraine.
Tegelijkertijd logisch, in principe heb je ze niet nodig, dus op een actuele voorraad na en daarna vervanging ivm uiterste houdbaarheidsdatum na heb je geen hoge productie nodig.
Maar ook weer vreemd dat het niet ontworpen is om snel op op te kunnen schalen, wanneer de (zelf veroorzaakte) pleuris uitbreekt en je na een paar weken gewoon zonder zit.
BThGvNeOA
Trump heeft zichzelf in een hoekje geverfd en had verwacht dat de wereld hem wel even kwam helpen.Russel88 schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 22:32:
De enige exit-strategie die ik nu nog kan zien is de exit van Trump zodat iemand anders kan de-escaleren.
Wie had je daarvoor in gedachten? Als Trump exit gaat krijgen we Vance.Stoney3K schreef op woensdag 22 april 2026 @ 10:00:
[...]
De enige exit-strategie die ik nu nog kan zien is de exit van Trump zodat iemand anders kan de-escaleren.
Die is nog aanzienlijker extremistischer en radicaler dan Trump. Naast het ordinair landjepik, agressie, oorlogszucht en persoonlijkheidscult van Trump komt er bij Vance ook nog een stukje religieus fundamentalisme en religieus extremisme kijken...
Virussen? Scan ze hier!
Als ik datzelfde blog mag geloven, dan geeft Trump aan dat vooral Iran last heeft van de oorlog en de blokkade. Volgens mij is hij niet helemaal correct ingelicht over de daadwerkelijke situatie (globaal of Amerika).
Volgens Trump stort Iran "financieel in" door de sluiting van de Straat van Hormuz. Dat schrijft hij op zijn eigen socialemediaplatform Truth Social. Het land zou 500 miljoen dollar (425,5 miljoen euro) per dag verliezen en "hongerig naar geld" zijn. "De krijgsmacht en de politie klagen dat ze niet betaald worden. SOS!!!", gaat Trump verder.
Ik durf wel te stellen dat Vance een stuk voorspelbaarder is en dat die niet met allerlei willekeurige tweets (en dreigementen om een beschaving plat te bombarderen) om zich heen gaat slaan.wildhagen schreef op woensdag 22 april 2026 @ 10:41:
[...]
Wie had je daarvoor in gedachten? Als Trump exit gaat krijgen we Vance.
Die is nog aanzienlijker extremistischer en radicaler dan Trump. Naast het ordinair landjepik, agressie, oorlogszucht en persoonlijkheidscult van Trump komt er bij Vance ook nog een stukje religieus fundamentalisme en religieus extremisme kijken...
Vance is een extremist maar die gaat nog altijd geen kernoorlog proberen te starten en tegelijkertijd het Amerikaanse volk onder de bus gooien voor zijn eigen God.
Pffff.... Dit is zoiets als stellen dat je Hitler over Stalin prefereert omdat laatstgenoemde nogal grillig kan zijn.Stoney3K schreef op woensdag 22 april 2026 @ 11:43:
[...]
Ik durf wel te stellen dat Vance een stuk voorspelbaarder is en dat die niet met allerlei willekeurige tweets (en dreigementen om een beschaving plat te bombarderen) om zich heen gaat slaan.
Vance is een extremist maar die gaat nog altijd geen kernoorlog proberen te starten en tegelijkertijd het Amerikaanse volk onder de bus gooien voor zijn eigen God.
Beide zijn volstrekt ongeschikt voor rol die ze hebben.
Tja, het is niet alsof er echt een alternatief is of wel?Helixes schreef op woensdag 22 april 2026 @ 11:52:
[...]
Pffff.... Dit is zoiets als stellen dat je Hitler over Stalin prefereert omdat laatstgenoemde nogal grillig kan zijn.
Want de kans is aanwezig dat Trump niet alleen de termijn vol maakt maar er ook nog eens voor gaat zorgen dat er geen nieuwe verkiezingen komen zodat er nooit meer een "gematigde" Democraat aan de macht kan komen.
En dan zijn er twee manieren waarop dit kan eindigen: óf Trump gaat er vroegtijdig uit en wordt vervangen door Vance, die extremistischer is maar wel weet dat random oorlogjes starten geen zin heeft, óf het eindigt met veel meer geweld, ook op het grondgebied van de VS. The only winning move is not to play, maar dat station is de VS al gepasseerd. Dus je hebt de keuze tussen 2 kwaden.
Desondanks hadden ze beiden wel, bij aanvang met massale steun van het volk, die rol gekregen.Helixes schreef op woensdag 22 april 2026 @ 11:52:
[...]
Pffff.... Dit is zoiets als stellen dat je Hitler over Stalin prefereert omdat laatstgenoemde nogal grillig kan zijn.
Logica en reden werken niet bij hun. Kan je je over blijven verbazen en opwinden. Of niet.
BThGvNeOA
Hij heeft vooral niet door dat ieder van zijn ‘getrouwelingen’ hem gewoon fact free naar de mond praten om maar niet uit de gratie te vallen.TheBrut3 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 11:36:
Iran is weer begonnen met het beschieten van schepen in de straat, aldus de nu.nl blog.
Als ik datzelfde blog mag geloven, dan geeft Trump aan dat vooral Iran last heeft van de oorlog en de blokkade. Volgens mij is hij niet helemaal correct ingelicht over de daadwerkelijke situatie (globaal of Amerika).
[...]
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Vanochtend al twee schepen beschoten.
Vraag me echter wel af hoe dat kan.Trishul schreef op woensdag 22 april 2026 @ 12:20:
Dus de grip van de IRGC op Hormuz is minstens even groot als die van de VS op de zeeblokkade van Iran.
Trump heeft, bij herhaling!, gezegd dat Iran geen marine meer had, en geen offensieve operaties meer kon uitvoeren. Ze waren geneutraliseerd.
Zal wel weer de zoveelste leugen van Trump geweest zijn gok ik zo.
Virussen? Scan ze hier!
Als een land/militaire macht heel vaak roept dat de tegenstander dit en dat niet meer heeft kun je ervanuit gaan dat het in werkelijkheid genuanceerder ligt.wildhagen schreef op woensdag 22 april 2026 @ 12:24:
[...]
Vraag me echter wel af hoe dat kan.
Trump heeft, bij herhaling!, gezegd dat Iran geen marine meer had, en geen offensieve operaties meer kon uitvoeren. Ze waren geneutraliseerd.
Zal wel weer de zoveelste leugen van Trump geweest zijn gok ik zo.
In oorlog sneuvelt als eerste de waarheid.
Gelukkig is dit dan ook een speciale militaire operatie.
Ze hebben zelfs 2 schepen in beslag genomen. Ze gaan dus precies doen wat de VS ook doet.Trishul schreef op woensdag 22 april 2026 @ 12:20:
Dus de grip van de IRGC op Hormuz is minstens even groot als die van de VS op de zeeblokkade van Iran.
https://aje.news/70fs10?update=4512939
https://www.theguardian.c...srael-lebanon-middle-east
Geen reactie op de beurzen, terwijl dit het eerste geweld is sinds de wapenstilstand. Zou iedereen erop gokken dat de VS zich stil houdt?
Israel vindt het allemaal best natuurlijk, zolang het landjepik in Libanon niet betwist wordt. En vanuit de EU lukt het niet om ook maar iets aan te kaarten...
https://www.theguardian.c...ociation-agreement-israel
Echter nu dreigen ook de condooms flink duurder te worden en dat is toch wel onacceptabel!
https://edition.cnn.com/2...dom-karex-prices-iran-war
De paus zal nu wel een 180° draai doen en de oorlog van Trump volledig steunen.TheBrut3 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 16:14:
De oorlog moet nu toch echt stoppen. Duurdere brandstof en kunstmest oké... Da's lastig.
Echter nu dreigen ook de condooms flink duurder te worden en dat is toch wel onacceptabel!
Voor de katholieke Vance en Rubio is dat natuurlijk wel kat in het bakkie. Gaat heen en vermenigvuldigt U.TheBrut3 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 16:14:
De oorlog moet nu toch echt stoppen. Duurdere brandstof en kunstmest oké... Da's lastig.
Het Witte Huis wil de rekening presenteren aan ‘afvallige’ bondgenoten na het uitblijven van onvoorwaardelijke steun tijdens de oorlog met Iran. Volgens Politico hanteert de regering-Trump inmiddels een document met ‘stoute en brave’ Navo-landen om zo gericht te kunnen straffen
In Washington circuleert een opmerkelijk document. In de aanloop naar het recente bezoek van Navo-topman Mark Rutte bracht het Witte Huis de militaire bijdragen van alle lidstaten gedetailleerd in kaart. Volgens diplomaten en een Amerikaanse defensiebron worden de landen daarin opgedeeld in categorieën die het best te omschrijven zijn als ‘stoute en brave’ bondgenoten.
Bron en meer info: Trump beoordeelt Navo-bondgenoten als een schoolmeester: ‘stoute’ landen moeten vrezen voor strafHet is het zoveelste signaal dat de Amerikaanse president daadwerkelijk van plan is bondgenoten die zich niet naar zijn wensen schikken aan te pakken. Daarnaast verhoogt dit de druk op de toch al wankelende alliantie, die zwaar te lijden heeft gehad onder eerdere uithalen van Trump, variërend van zijn plan om Groenland te annexeren tot zijn dreigement om volledig uit de Navo te stappen.
Minister van Defensie Pete Hegseth opperde afgelopen december al een vergelijkbaar idee. „Modelbondgenoten die extra inzet tonen, zoals Israël, Zuid-Korea, Polen en in toenemende mate Duitsland, de Baltische staten en andere, zullen op onze speciale gunsten kunnen rekenen”, zei hij. „Bondgenoten die weigeren hun steentje bij te dragen aan de collectieve defensie zullen daarvan de consequenties ondervinden.”
Lekker niveautje weer hoor..
Virussen? Scan ze hier!
wildhagen schreef op donderdag 23 april 2026 @ 00:39:
De VS gaat strafmaatregelen opleggen aan NAVO landen die niet meewerkten aan de Speciale Militaire Operatie in Iran:
[...]
[...]
Bron en meer info: Trump beoordeelt Navo-bondgenoten als een schoolmeester: ‘stoute’ landen moeten vrezen voor straf
Wat zullen Zuid-Korea, Polen en Duitsland ervan balen dat ze in hetzelfde rijtje als Israël staan...Modelbondgenoten die extra inzet tonen, zoals Israël, Zuid-Korea, Polen en in toenemende mate Duitsland, de Baltische staten en andere
Ook weer een manier om verdeeldheid in de EU en NAVO te creëren. Het is zo doorzichtig, en toch..wildhagen schreef op donderdag 23 april 2026 @ 00:39:
De VS gaat strafmaatregelen opleggen aan NAVO landen die niet meewerkten aan de Speciale Militaire Operatie in Iran:
[...]
[...]
Bron en meer info: Trump beoordeelt Navo-bondgenoten als een schoolmeester: ‘stoute’ landen moeten vrezen voor straf
Alsof terugtrekken uit de NAVO een optie is.. De VS heeft de basissen op het Europese continent hard genoeg nodig voor transporten richting het Midden-Oosten. Oftewel: dan mogen ze eerst de shitshow daar oplossen en Israël onder controle krijgen, dat zie ik op korte termijn niet gebeuren.wildhagen schreef op donderdag 23 april 2026 @ 00:39:
De grote Europese landen hebben dit al door, vandaar dat ze rustig reageren en de dreigementen naast zich neerleggen. Ze weten dat ze niet hoeven te dansen naar de pijpen van het Trump regime.
Het is wel heel interessant (en wellicht ga ik hiermee beetje off-topic) om te zien dat echt ALLES transactioneel gemaakt wordt:wildhagen schreef op donderdag 23 april 2026 @ 00:39:
[...]
[...]
Jij doet wat voor mij, dan doe ik wat voor jou.
Terwijl tót Trump er niet een soort quid pro quo was, maar juist: 'wij kijken op dezelfde manier naar de wereld en daarom bewegen we op grote punten dezelfde kant op'. Op deze manier - de manier van gedeelde waarden/normen/wereldvisie - samenwerken is veel robuuster. Dan hoef je niet bij elke scheet te bekijken wat de scorekaart is van gunsten aan/van jou naar de ander.
Met de transactionele samenwerking die de US nu doet heb je ook nul garantie dat de gunst van vandaag kan veranderen in een straf van morgen. Wat als de VS opeens iets totaal anders wil (denk: stuk gebied dat van land X is), en land X werkt niet mee: hop straf.
Die enorme volatiliteit werkt niet efficiënt omdat je geen lange termijn planning kunt maken in je samenwerking.
Wat iedereen gaat doen in reactie op deze manier van werken, is verbonden zoeken met gelijkgestemden. Stukje voor stukje komt de VS zo heel alleen te staan. Willen minder landen zaken met hen doen en verdwijnt de relevantie van de VS. Niet morgen, niet komend jaar, niet komende 2-3 jaar, maar wel komende 5-10 jaar (als ze zo doorgaan).
Wellicht ook offtopic, voor inlichtingendiensten is quid pro quo juist heel normaal, dat is hun modus operandi. Om nou te zeggen dat nu ineens alles transactioneel wordt gemaakt en het hiervoor niet zo was is een beetje kort door de bocht.Requiem19 schreef op donderdag 23 april 2026 @ 11:31:
[...]
Het is wel heel interessant (en wellicht ga ik hiermee beetje off-topic) om te zien dat echt ALLES transactioneel gemaakt wordt:
Jij doet wat voor mij, dan doe ik wat voor jou.
Terwijl tót Trump er niet een soort quid pro quo was, maar juist: 'wij kijken op dezelfde manier naar de wereld en daarom bewegen we op grote punten dezelfde kant op'. Op deze manier - de manier van gedeelde waarden/normen/wereldvisie - samenwerken is veel robuuster. Dan hoef je niet bij elke scheet te bekijken wat de scorekaart is van gunsten aan/van jou naar de ander.
Met de transactionele samenwerking die de US nu doet heb je ook nul garantie dat de gunst van vandaag kan veranderen in een straf van morgen. Wat als de VS opeens iets totaal anders wil (denk: stuk gebied dat van land X is), en land X werkt niet mee: hop straf.
Die enorme volatiliteit werkt niet efficiënt omdat je geen lange termijn planning kunt maken in je samenwerking.
Wat iedereen gaat doen in reactie op deze manier van werken, is verbonden zoeken met gelijkgestemden. Stukje voor stukje komt de VS zo heel alleen te staan. Willen minder landen zaken met hen doen en verdwijnt de relevantie van de VS. Niet morgen, niet komend jaar, niet komende 2-3 jaar, maar wel komende 5-10 jaar (als ze zo doorgaan).
EU DNS: 86.54.11.100
Dan nog het lef hebben om te beweren dat wij hun rotzooi in Iran en de Straat van Hormuz mogen helpen opknappen. Ik dacht het niet.
Ik heb het idee dat het doel enkel nog is om de wereld en de US in een zo slecht mogelijke staat achter te laten voordat ze het Huis en de Senaat verliezen aan de democraten zodat zij jaren nodig hebben om de chaos en wanorde weer te herstellen.
https://www.theguardian.c...ipeline-plan-intervention
Hoog genoeg zodat zijn vriendjes veel geld verdienen maar niet te hoog zodanig dat de vraag begint te dalen.
Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.
Een reden te meer voor de rest van de wereld om zo snel mogelijk van fossiele brandstoffen af te gaan.Wozmro schreef op donderdag 23 april 2026 @ 17:10:
Ik denk eerder dat Trump manoeuvreert op de parameter olieprijs. Liefst rond de 100$ +/-10%.
Hoog genoeg zodat zijn vriendjes veel geld verdienen maar niet te hoog zodanig dat de vraag begint te dalen.
:strip_exif()/f/image/dFcA75cnMug3XS9Ih06gtK7J.jpg?f=fotoalbum_large)
Afkomstig van:
https://www.eia.gov/petroleum/gasdiesel/
Nu.nl liveblog (https://www.nu.nl/midden-...tievoorraad-raakt-op.html)Het Amerikaanse leger heeft de afgelopen weken duizenden kostbare raketten afgevuurd op doelen in Iran. Daarnaast gingen minstens zoveel afweerraketten de lucht in. Dat geeft te denken over de munitievoorraden en de kosten van de oorlog, meldt The New York Times.
De krant meldt op basis van documenten van Defensie en input van functionarissen dat er al zeker 1.100 speciale kruisraketten met stealth-technologie zijn afgevuurd. De overgebleven voorraad zou ook rond dat aantal liggen. Daarnaast zijn er zo'n 1.000 tomahawk-raketten afgevuurd, terwijl er op jaarbasis ongeveer 100 worden aangekocht. Voor de luchtverdediging zijn er de afgelopen weken 2.200 Patriots en andere afweerraketten afgevuurd. Volgens de Times zijn de voorraden van deze raketten nu "zorgwekkend laag".
Vanwege de inzet van kostbare wapens en munitie heeft de oorlog met Iran de VS naar schatting zo'n 1 miljard dollar (860 miljoen euro) per dag gekost, stelt de krant op basis van schattingen. En het totaalbedrag loopt nog altijd op.
Het NYT artikel, zit helaas wel achter een subscription wall: https://www.nytimes.com/2...an-war-cost-military.html
Goed nieuws lijkt me. Hoe meer (financiele) pijn de Speciale Militaire Operatie doet, hopelijk ook hoe sneller de steun ervoor afneemt en de waanzin beëindigd kan worden.
Virussen? Scan ze hier!
Slecht nieuws voor Oekraïne.wildhagen schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 12:36:
De Speciale Militaire Operatie in Iran kost behoorlijk wat centjes:
[...]
Nu.nl liveblog (https://www.nu.nl/midden-...tievoorraad-raakt-op.html)
Het NYT artikel, zit helaas wel achter een subscription wall: https://www.nytimes.com/2...an-war-cost-military.html
Goed nieuws lijkt me. Hoe meer (financiele) pijn de Speciale Militaire Operatie doet, hopelijk ook hoe sneller de steun ervoor afneemt en de waanzin beëindigd kan worden.
Wel bonus dat Amerikaanse wapens slecht leverbaar worden komende tijd. Geeft een boost aan Europese wapensystemen.
Ter aanvulling: https://iran-cost-ticker.com/wildhagen schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 12:36:
De Speciale Militaire Operatie in Iran kost behoorlijk wat centjes:
[...]
Nu.nl liveblog (https://www.nu.nl/midden-...tievoorraad-raakt-op.html)
Ruim $60 miljard aan militaire inzet, en daarnaast blijkbaar ruim $20 miljard extra kosten voor de Amerikaanse consument (o.a. gestegen brandstofprijzen). Are we great yet
Lees eens over de visie van Peter Thiel (financier van Trump en kingmaker van J.D. Vance) en ook (voormalig) Trump fluisteraars als Steve Bannon. Ze willen alles kapotmaken om daarna een andere type samenleving te kunnen bouwen op de as van de huidige. Zij zitten aardig op schema.kazuka schreef op donderdag 23 april 2026 @ 12:10:
Ik heb het idee dat het doel enkel nog is om de wereld en de US in een zo slecht mogelijke staat achter te laten voordat ze het Huis en de Senaat verliezen aan de democraten zodat zij jaren nodig hebben om de chaos en wanorde weer te herstellen.
De vraag is natuurlijk waar die kosten vandaan komen. Die militairen krijgen toch betaald, die schepen zijn toch op zee, die militairen moeten toch eten krijgen. Een deel van die vliegtuigen vliegt toch wel (verkenning / bewaking bv voor de radar toestellen, oefeningen voor de rest, ...).Trishul schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 12:55:
[...]
Ter aanvulling: https://iran-cost-ticker.com/
Ruim $60 miljard aan militaire inzet, en daarnaast blijkbaar ruim $20 miljard extra kosten voor de Amerikaanse consument (o.a. gestegen brandstofprijzen). Are we great yet
Je kunt dus niet zeggen "zo'n vliegdekschip kost x miljoen per dag en dus kost de oorlog x miljoen per dag". Want ook zonder oorlog waren die kosten er.
De echte oorlogskosten zitten natuurlijk in de bommen, luchtafweer, ... (Extra vlieguren, wat er natuurlijk wel meer zijn dan geen oorlog, maar zonder oorlog niet $0).
Je kan het gewoon nalezen he, die website geeft gewoon bronnen ter onderbouwing.RobertMe schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 13:01:
[...]
De vraag is natuurlijk waar die kosten vandaan komen. Die militairen krijgen toch betaald, die schepen zijn toch op zee, die militairen moeten toch eten krijgen. Een deel van die vliegtuigen vliegt toch wel (verkenning / bewaking bv voor de radar toestellen, oefeningen voor de rest, ...).
Je kunt dus niet zeggen "zo'n vliegdekschip kost x miljoen per dag en dus kost de oorlog x miljoen per dag". Want ook zonder oorlog waren die kosten er.
De echte oorlogskosten zitten natuurlijk in de bommen, luchtafweer, ... (Extra vlieguren, wat er natuurlijk wel meer zijn dan geen oorlog, maar zonder oorlog niet $0).
Daarnaast is het wel bekend inmiddels dat Amerikaanse wapens peperduur zijn. Een PAC Patriot raket kost miljoenen per stuk bijvoorbeeld. Idem voor een Tomahawk. En dan hebben ze van beide al meer dan 1000 gebruikt. Dit is dan nog slechts een fractie van de wapeninzet. Je hebt nog andere zaken zoals brandstof, mobilisatie extra materieel en manschappen, verlies materieel, evt. oorlogstoeslagen militairen, enz
De werkelijke kosten zijn nog veel hoger, want bijvoorbeeld rente, kosten voor veteranen en het daadwerkelijk vervangen van de munitie is nog niet eens meegenomen. Dit zijn puur de kosten zoals voorgelegd aan Congress. En ook dat was slechts een schatting. Zo dachten ze met 1 miljard per dag wel genoeg AA te hebben, maar Iran heeft in de eerste 2 dagen >2000 drones en >700 ballistische raketten afgevuurd. Als die allemaal tegen AA zijn aangelopen waren de werkelijke kosten voor AA in de eerste 2 dagen waarschijnlijk eerder 10 miljard USD. Volgens mensen die ik eerder heb gesproken zijn de voorgelegde kosten de kosten voor het offensieve deel en hebben ze het defensieve deel weggelaten.RobertMe schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 13:01:
[...]
De vraag is natuurlijk waar die kosten vandaan komen. Die militairen krijgen toch betaald, die schepen zijn toch op zee, die militairen moeten toch eten krijgen. Een deel van die vliegtuigen vliegt toch wel (verkenning / bewaking bv voor de radar toestellen, oefeningen voor de rest, ...).
Bijvoorbeeld het Penn Wharton Budget Model kijkt naar totale kosten en economische impact en zit alweer op >210 miljard USD.
En natuurlijk kregen militairen sowieso al betaald, maar nu komt er bovenop: Sea Pay, Hardship Duty Pay, Hazardous Duty Pay, Family Seperation Allowance, in sommige gevallen (zoals voor piloten) ook Imminent Danger Pay. En ze betalen minder belasting vanwege Combat Zone Tax Exclusion.
Maar goed, haal 25 miljoen van de 210 miljard af voor de zekerheid
All your base are belong to us
En in het geval van de VS is het nog eens expeditionair ook, met alle extra logistieke kosten die dit meebrengt.
Het is zo dat een deel van de kosten "vaste" kosten zijn, ongeacht oorlog of niet, en dat alle afgeschoten munitie uit stocks komt die in de voorgaande jaren zijn opgebouwd en dus betaald.
De extra kost is er zeker : extra uren voor personeel en tuigen (met de daarbij horende extra kosten onderhoud) en het aanvullen van de stocks.
Maar daartegenover staat natuurlijk dat die budgetten in de VS worden uitgegeven.
Ik ben geen econoom, maar ik denk dat het stockeren van 100'den miljoenen aan munitie minder interessant is dan ze afvuren en nieuw kopen.
Ik ben het in de basis wel met je eens, maar bijvoorbeeld rustig munitie maken met een 10-jarenplan en onderhand zo veel mogelijk verkopen heeft wel een andere rekensom dan je basisverdedigingscapaciteiten uitputten en nu nieuwe productielijnen moeten opzetten en (bijna) niet meer kunnen exporteren de komende jaren.Anastanax schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 13:30:
Oorlog kost uiteraard handen vol geld.
En in het geval van de VS is het nog eens expeditionair ook, met alle extra logistieke kosten die dit meebrengt.
Het is zo dat een deel van de kosten "vaste" kosten zijn, ongeacht oorlog of niet, en dat alle afgeschoten munitie uit stocks komt die in de voorgaande jaren zijn opgebouwd en dus betaald.
De extra kost is er zeker : extra uren voor personeel en tuigen (met de daarbij horende extra kosten onderhoud) en het aanvullen van de stocks.
Maar daartegenover staat natuurlijk dat die budgetten in de VS worden uitgegeven.
Ik ben geen econoom, maar ik denk dat het stockeren van 100'den miljoenen aan munitie minder interessant is dan ze afvuren en nieuw kopen.
Elk aspect aan deze oorlog is zo ontzettend ondoordacht. Tenminste, zo kijken veel rationele mensen er naar… Aan de andere kant zijn er een aantal stinkrijke mensen nu al nog veel rijker door geworden, dus het zou zomaar kunnen dat dit allemaal volgens een goed plan verloopt. Wat een wereld
All your base are belong to us
Ik vermoed dat het de bedoeling was om, net als in Venezuela, er overheen te steamrollen.Ample Energy schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 13:40:
[...]
Ik ben het in de basis wel met je eens, maar bijvoorbeeld rustig munitie maken met een 10-jarenplan en onderhand zo veel mogelijk verkopen heeft wel een andere rekensom dan je basisverdedigingscapaciteiten uitputten en nu nieuwe productielijnen moeten opzetten en (bijna) niet meer kunnen exporteren de komende jaren.
Elk aspect aan deze oorlog is zo ontzettend ondoordacht. Tenminste, zo kijken veel rationele mensen er naar… Aan de andere kant zijn er een aantal stinkrijke mensen nu al nog veel rijker door geworden, dus het zou zomaar kunnen dat dit allemaal volgens een goed plan verloopt. Wat een wereld
Maar ik ben er volledig van overtuigd dat er een aantal mensen heel rijk van zijn geworden.
Kosten aan bommen etc maken ze nu natuurlijk niet, want staakt het vureTrishul schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 13:22:
[...]
Je kan het gewoon nalezen he, die website geeft gewoon bronnen ter onderbouwing.
Daarnaast is het wel bekend inmiddels dat Amerikaanse wapens peperduur zijn. Een PAC Patriot raket kost miljoenen per stuk bijvoorbeeld. Idem voor een Tomahawk. En dan hebben ze van beide al meer dan 1000 gebruikt. Dit is dan nog slechts een fractie van de wapeninzet. Je hebt nog andere zaken zoals brandstof, mobilisatie extra materieel en manschappen, verlies materieel, evt. oorlogstoeslagen militairen, enz
Wat @Ample Energy aangeeft met allemaal opslagen / toeslagen bovenop het salaris is natuurlijk wel iets dat nu door blijft lopen. Het basis salaris, varen van de schepen, ... telt nu op dit moment dan niet echt mee aan oorlogskosten want die kosten waren er ook zonder oorlog. Maar die toeslagen zullen wel gewoon doorlopen. Net zoals evt extra opgeroepen personeel (/reservisten?) die ze normaliter niet / minder betalen dan nu ze "opgeroepen" zijn.
Dat klopt, het staat duidelijk in die website: Methodology pageTrishul schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 13:22:
[...]
Je kan het gewoon nalezen he, die website geeft gewoon bronnen ter onderbouwing.
Dat betekent dus dat de bedragen extra kosten zijn, want voor alle reeds begrote uitgaven hoeft het Pentagon geen nieuwe financiering aan te vragen. De details staan op de website duidelijk aangegeven. Het Pentagon heeft tevens aangegeven dat de werkelijke kosten waarschijnlijk hoger uitvallen en dat wordt ook op die website toegelicht.The main tracker uses the Pentagon's briefing to Congress: $11.3 billion for the first 6 days (NYT, Catie Edmondson, Mar 11 2026), plus $1 billion/day ongoing (Pentagon preliminary estimate via Nancy Youssef, WSJ). Senator Coons noted the $11.3B figure is likely an undercount — it excludes buildup costs and full munitions replacement.
We also built an independent bottom-up model to understand what's inside that number — and what might be missing from it. This page documents that model in full.
Munitie wordt inderdaad nauwelijks gebruikt nu, maar je zit zoals ik reeds aan had gegeven, nog steeds met hoge kosten aan inzet materieel, militairen, enz. En natuurlijk telt extra patrouilles wel mee, want voor het handhaven van een zeeblokkade zal je toch echt bijna continue vliegtuigen, marineschepen en helikopters in beweging moeten houden. In vredestijd hebben die natuurlijk minder werk.RobertMe schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 14:22:
[...]
Kosten aan bommen etc maken ze nu natuurlijk niet, want staakt het vureTerwijl de teller wel blijft oplopen.
Wat @Ample Energy aangeeft met allemaal opslagen / toeslagen bovenop het salaris is natuurlijk wel iets dat nu door blijft lopen. Het basis salaris, varen van de schepen, ... telt nu op dit moment dan niet echt mee aan oorlogskosten want die kosten waren er ook zonder oorlog. Maar die toeslagen zullen wel gewoon doorlopen. Net zoals evt extra opgeroepen personeel (/reservisten?) die ze normaliter niet / minder betalen dan nu ze "opgeroepen" zijn.
Zo zit de mens in elkaar. Relaties zijn ook transactioneel. Dat zit in alles verweven. Alles gaat op een weegschaaltje. Als je broers of zussen hebt weet je dan heel goed.c-nan schreef op donderdag 23 april 2026 @ 11:48:
[...]
Wellicht ook offtopic, voor inlichtingendiensten is quid pro quo juist heel normaal, dat is hun modus operandi. Om nou te zeggen dat nu ineens alles transactioneel wordt gemaakt en het hiervoor niet zo was is een beetje kort door de bocht.
Wat mij betreft is transactioneel een breed begrip.Fornoo schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 11:39:
[...]
Zo zit de mens in elkaar. Relaties zijn ook transactioneel. Dat zit in alles verweven. Alles gaat op een weegschaaltje. Als je broers of zussen hebt weet je dan heel goed.
Ik ben het met je eens dat mensen vaak worden geleid door de vraag wat (men denkt dat) het beste is voor hen. Maar daarbij is het een groot verschil wie "hen" is of zijn.
Als eenling met weinig tot geen invloed kan ieder zijn eigen ding doen.
Als eenling of kleine groep met een verantwoordelijkheid voor een land, of wanneer je handelen rechtstreeks impact heeft op de hele wereld, is het een groot verschil of je transactioneel handelt in eigenbelang of landsbelang (met wereldbelang in het achterhoofd.
Daarnaast is het een groot verschil of je verder kan kijken dan je eigen bubbel voor de komende dag. Soms is het goed een klein verlies op korte termijn te accepteren in het belang van iets groters of beters op langere termijn. Je wint zelden een schaakwedstrijd wanneer je niet verder kan denken dan de eerstvolgende zet, hoe veelbelovend zo'n zet er op het oog ook uit lijkt te zien.
Ik denk dat er wel min of meer een lijn zit achter Trumps handelen, met name project 2025. Maar dat lijkt vooral gepusht te worden door personen op de achtergrond. Daarbinnen is er blijkbaar voldoende ruimte voor Trump ongegeneerd in eigenbelang te handelen ipv in landsbelang, ook op internationale schaal (onderhandelingen Gaza en Oekraïne etc).
Of project 2025 in het belang van de US is is niet aan mij gelukkig, dat mogen de kiezers daar beslissen.
Het is geen transactioneel beleid van maar chantage of uitbuiting. Transactioneel zou betekenen dat je rationele afspraken kan maken. Die waren gemaakt voor de NAVO maar omdat Trump sterker denkt te zijn dan Europa doet hij er steeds een schepje bovenop. Het is net als beschermgeld aan de maffia betalen.Fornoo schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 11:39:
[...]
Zo zit de mens in elkaar. Relaties zijn ook transactioneel. Dat zit in alles verweven. Alles gaat op een weegschaaltje. Als je broers of zussen hebt weet je dan heel goed.
Wel laat Trump iedereen steeds in de waan dat alles wat hij doet goed is voor de V.S. met aanverwante nep zaken deals. Zoals olie winnen in Venezuela en de rare earths in Oekraïne. Ik hoor van beiden nog maar weinig. Terwijl Trump het steeds presenteert als de deal van de eeuw.
Het is might makes right beleid verpakt in een transactioneel sausje dat goeddeels bestaat uit gebakken lucht.
En iedereen trapt er steeds weer in. Uit de Iran situatie zullen straks ook allemaal zogenaamde voordelen voor de V.S. volgen verpakt als zaken deal. Variërend van idioot tot knettergek zoals het vastgoed in Gaza.
Dat vind ik nogal een zieke gedachte. Niet alleen naar mijn broer toe, maar zeker ook naar mijn vriendin, moeder en kinderen is er niets transactioneels aan.Fornoo schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 11:39:
[...]
Nooit iets gedaan zonder wat terug te verwachten?
The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.
Zero Tolerance beleid
Dit topic valt onder Zero Tolerance. Dit betekent het volgende:• We grijpen sneller in bij overtredingen.
• Er volgen sneller sancties.
Topic specifiek beleid
Wat willen we niet zien:• Elkaar beschuldigen van drogredenen.
• Commentaar over het discussie verloop in het topic.
• Commentaar op andermans postgedrag.
• Ook de discussie over Gaza is nog steeds offtopic.
• Speculatie of samenzweringstheorieën.
• Naamverbasteringen/bijnamen
• Memes/grappige plaatjes, dit is een discussietopic
• Schrijf militaire jargon afkortingen s.v.p. voluit.
Zie je een post waarvan je denkt dat die niet voldoet aan onze forum/topic regels, maak dan alleen (!) een topic report aan. En laat het dan verder over aan moderatie.
Hou de focus op de oorlog met Iran.