Virussen? Scan ze hier!
De Gaza methode.c-nan schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 10:26:
https://www.nu.nl/midden-...pening-van-luchtruim.html
[...]
Wat een walgelijk land is het geworden, zum kotzen.
De inwoners verdrijven uit hun huizen, dorpen, hoe noemen we dat ook alweer?
originele signatures zijn top!
Met Trump zie je toch vaak dat deals vooral “America first” moeten zijn. Een deal waar de andere partij ook echt van profiteert is onacceptabel voor hem.wildhagen schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 11:32:
Kan ze geen ongelijk geven. Als de VS zich niet aan het overeengekomen staak-het-vuren, met bijbehorende afspraken, wenst te houden (door de blokkade te blijven hanteren), waarom zou Iran dat dan wel moeten?
Het moet natuurlijk wel van beide kanten komen, niet slechts van één. Zo werkt een verdrag niet.
Alsnog staat onze overheid achter deze idioten.. Snap er niks meer van. volgens mij zijn de gasten in de tweede kamer hun menselijkheid kwijt. Nul emotie nul rechtvaardigheid nul medeleven nul empathie.c-nan schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 10:26:
https://www.nu.nl/midden-...pening-van-luchtruim.html
[...]
Wat een walgelijk land is het geworden, zum kotzen.
De inwoners verdrijven uit hun huizen, dorpen, hoe noemen we dat ook alweer?
In de VS zie ik heel veel podcasts waarbij mensen politici aanwijzen die niet in het belang van de VS handelen, maar in het belang van Israël.sanane schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 12:05:
[...]
Alsnog staat onze overheid achter deze idioten.. Snap er niks meer van. volgens mij zijn de gasten in de tweede kamer hun menselijkheid kwijt. Nul emotie nul rechtvaardigheid nul medeleven nul empathie.
Lobbyen is daar een stuk heftiger dan hier, maar ook hier verwacht ik dat politici gedreven worden door donoren.
Als ik bv een Mons Keijzer zie handelen, ik moet ervan kotsen, maar heb ook het gevoel dat ze de belangen van haar lobbyisten behartigt.
Russel88 schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 12:23:
[...]Als ik bv een Mons Keijzer zie handelen, ik moet ervan kotsen, maar heb ook het gevoel dat ze de belangen van haar lobbyisten behartigt.
Niet dat ik voor Mona ben, maar volgens mij behartigd elke politicus ook het belang van zijn achterban (en daar horen lobbyisten ook bij). En aangezien elke politieke partij andere standpunten heeft kunnen er wel eens handelswijzen uit voort komen waar niet iedereen het mee eens is. Dat mag ook in een democratie, het is vervolgens aan de kiezer om deze personen weer een mandaat voor een volgende regeringsperiode te geven.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Dat klopt, maar bijna alles is omgekeerd en gaat weer terug.Yaksa schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 12:04:
Ik krijg toch de indruk dat het vandaag wat drukker is in de Straat dan de afgelopen week.
Zie zelfs wat cruise schepen richting het smallere deel varen.
[Afbeelding]
Maar straks wanneer China Taiwan binnenvalt staan onze hypocrieten weer in de voorste rij met sancties en de les te lezen over mensenrechten, internationale regels blablabla. Er vind hier landjepik plaats stukje bij stukje meer land inpikken en gaan koloniseren. Snap wel waarom Hamas en Hezbollah bestaan. Ben je moslim ben je niets waard. Ben je een Israeli heb je privileges, iets anders kan ik er niet van maken gezien het hypocriete westen weer haar ogen, oren en mond verloren heeft wanneer het gaat over Isreal.sanane schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 12:05:
[...]
Alsnog staat onze overheid achter deze idioten.. Snap er niks meer van. volgens mij zijn de gasten in de tweede kamer hun menselijkheid kwijt. Nul emotie nul rechtvaardigheid nul medeleven nul empathie.
Onderdeel van de huidige politiek is ook dat politici op zoek zijn naar electoraal vruchtbare grond. Ze lijken te vaak op zoek naar een mening die ze verkiesbaar maakt. Niet omdat ze daarin geloven, maar juist omdat politicus zijn een baan is. Goed betaald ook, trouwens.Yaksa schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 12:32:offtopic:
Niet dat ik voor Mona ben, maar volgens mij behartigd elke politicus ook het belang van zijn achterban (en daar horen lobbyisten ook bij). En aangezien elke politieke partij andere standpunten heeft kunnen er wel eens handelswijzen uit voort komen waar niet iedereen het mee eens is. Dat mag ook in een democratie, het is vervolgens aan de kiezer om deze personen weer een mandaat voor een volgende regeringsperiode te geven.
Dat maakt het gedweep met achterbannen wat mij betreft wel hypocriet. Gezien de achtergrond van Keijzer kan ik haar ook zeker niet los zien van die tendens.
License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000
Zo te lezen dwingt Iran de sluiting af.De Britse maritieme organisatie UKMTO zegt signalen te hebben ontvangen dat de Iraanse Revolutionaire Garde op een tanker heeft geschoten voor de kust van Oman bij de Straat van Hormuz. De tanker zou zijn benaderd door twee schepen van de IRG, die vervolgens onaangekondigd het vuur openden. Er zijn geen gewonden gemeld.
Maritieme bronnen zeggen dat ook twee koopvaardijschepen zijn beschoten. Dat zou zijn gebeurd toen ze door de zeestraat wilden varen.
Slechte blokkade/controle heeft Amerika trouwens, als Iraanse schepen aan de kant van Oman kunnen komen om daar commerciële schepen te beschieten.
De mens is een emotioneel wezen en loopt achter de persoon aan die ze het meeste vertrouwen.Helixes schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 13:02:
[...]
Onderdeel van de huidige politiek is ook dat politici op zoek zijn naar electoraal vruchtbare grond. Ze lijken te vaak op zoek naar een mening die ze verkiesbaar maakt. Niet omdat ze daarin geloven, maar juist omdat politicus zijn een baan is. Goed betaald ook, trouwens.
Dat maakt het gedweep met achterbannen wat mij betreft wel hypocriet. Gezien de achtergrond van Keijzer kan ik haar ook zeker niet los zien van die tendens.
Een goed politicus begrijpt dat en speelt daarop in. Hoe beter ze op het vertrouwen kunnen inspelen hoe populairder.
Of ze ook daadwerkelijk zelf geloven in de boodschap die ze verkondigen maakt niet uit. Zolang de ontvanger het maar gelooft. Daarin speelt de media ook een (grote) rol. Er zijn journalisten die met een taart een interview ingaan, om te paaien. En raad eens wie terug mogen komen? Ik durf te stellen dat de populaire politici en journalisten allen een persoonlijkheid hebben die houden van die externe validatie. Ze zetten een masker op. Zolang de meerderheid erin trapt, blijven ze op hun plek.
Voor iedere politicus en journalist met een te groot ego, is er een legio aan politici en journalisten met empathie, een goed hart. Maar ja, die verkondigen niet per se wat de gemiddelde kiezer wil horen. Zo werkt het, en zo zal het altijd blijven gaan. Legio politici die zo gesneuveld zijn op het slagveld.
Iemand moet tegen de VS opstaan, anders komen ze écht met alles weg. Grenzen aangeven en vervolgens afdwingen lijkt me prima.
Trishul schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 13:39:
Ik had niet verwacht dat ik dit zou zeggen, maar uiteindelijk vind ik het niet eens slecht dat Iran weer Hormuz wil afsluiten.
Iemand moet tegen de VS opstaan, anders komen ze écht met alles weg. Grenzen aangeven en vervolgens afdwingen lijkt me prima.
Waar gaat het heen met de wereld als Iran het lichtend voorbeeld is voor de rest van de wereld…
Straks hebben we alleen nog landen over met gradaties tussen “niveautje Israël” en “nog net niet totale beesten”
Heerlijk, straks ook iedereen geradicaliseerd: of je bent fel anti-mensenrechten of je bent fel tegen alle westerse landen.
Ik ga maar weer een paar dagen zonder internet doen, want WO3 klinkt weer als een mooie toekomst
Fucking hell…
All your base are belong to us
En opstaat tegen Israel.Trishul schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 13:39:
Ik had niet verwacht dat ik dit zou zeggen, maar uiteindelijk vind ik het niet eens slecht dat Iran weer Hormuz wil afsluiten.
Ik heb er overigens hele gemengde gevoelens bij, maar als Iran via de straat van Hormuz de wereld dwingt om een ander beleid t.a.v. Israel te voeren dan is dat winst. En eigenlijk moeten we in de spiegel kijken waarom we überhaupt Israel zijn gang hebben laten gaan.
De Amerikanen liggen niet in de SvH. Die liggen er buiten maar zien natuurlijk wel prima wat er uit de SvH komt en kunnen daar dus ook een blokkade opwerpen.TheBrut3 schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 13:29:
[...]
Zo te lezen dwingt Iran de sluiting af.
Slechte blokkade/controle heeft Amerika trouwens, als Iraanse schepen aan de kant van Oman kunnen komen om daar commerciële schepen te beschieten.
En met een speedboot kan de IRGC natuurlijk makkelijk "ongezien" blijven en een snelle actie uitvoeren.
Plus het is natuurlijk de vraag wat de Amerikanen daadwerkelijk willen doen. Al zien ze het gebeuren. Als ze beginnen met schieten breken ze natuurlijk ook het staakt het vuren.
Edit:
Blijkbaar patrouilleren ze ook met Apaches boven de straat zelf (gisteren in ieder geval):
AH-64 Apaches fly above the Strait of Hormuz during a patrol, April 17. U.S. Army Soldiers are flying in and around the strait providing a visible presence in support of freedom of navigation. pic.twitter.com/6K6cuCoqq2
— U.S. Central Command (@CENTCOM) 18 april 2026

Maar dan nog kan het natuurlijk zijn ze dat ze geen actie willen / kunnen ondernemen. Omdat ze dan weer zelf beginnen met schieten.
En ze hebben nu formeel volgens mij alleen die blokkade tegen schepen uit en naar Iran? Volgens mij hebben ze formeel niks gezegd over dat ze gaan patrouilleren / zorgen voor een veilige doorgang.
[ Voor 34% gewijzigd door RobertMe op 18-04-2026 14:21 ]
https://edition.cnn.com/2...ews/iran-war-trump-israel
Er zijn zeker wel moreel betere landen, typisch zijn dat de Aziatische landen met millennia oude beschavingen.Ample Energy schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 14:04:
[...]offtopic:
Waar gaat het heen met de wereld als Iran het lichtend voorbeeld is voor de rest van de wereld…
Straks hebben we alleen nog landen over met gradaties tussen “niveautje Israël” en “nog net niet totale beesten”![]()
Heerlijk, straks ook iedereen geradicaliseerd: of je bent fel anti-mensenrechten of je bent fel tegen alle westerse landen.
Ik ga maar weer een paar dagen zonder internet doen, want WO3 klinkt weer als een mooie toekomst
Fucking hell…
We zouden eigenlijk best wat van ze kunnen leren, maar die landen komen hier nooit positief in onze media. We zijn dus niet geconditioneerd om positief over die landen te denken, we zijn geconditioneerd om alles wat 'Westers' is als superieur te beschouwen. En we zijn er in gaan geloven ook nog.
Vooral aangezien Israël nu weer een gele lijn trekt in Zuid Libanon. Oftewel, dat gebied krijgen ze nooit meer terug. Die lijn zal in de toekomst ook weer opschuiven. Belachelijk dat andere landen hier niet meer tegen in gaan. Het is gewoon ordinair landjepik.HEY_DUDE schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 14:09:
[...]
En opstaat tegen Israel.
Ik heb er overigens hele gemengde gevoelens bij, maar als Iran via de straat van Hormuz de wereld dwingt om een ander beleid t.a.v. Israel te voeren dan is dat winst. En eigenlijk moeten we in de spiegel kijken waarom we überhaupt Israel zijn gang hebben laten gaan.
Is ook nodig om het stappenplan richting great dictator te kunnen onderbreken.Trishul schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 13:39:
Hoe word je een echte grote dictator zoals der Führer? Hoe zorg je ervoor dat niemand jouw keuzes, beslissingen,... in twijfel kan trekken? Hoe zorg je ervoor dat iedereen jou blind moet vertrouwen?
Je gaat groots gokken zoals een oorlog starten en het hele land op het spel zetten. Je gaat langs alle kanten kritiek horen en je wilt in de oorlog je gelijk halen zodat je iedereen die twijfels, kritiek,... geuit heeft, als de gekken, idioten,... kan wegzetten. Herhaal dit paar keren met steeds grotere oorlogen (van provincies inlijven naar landen annexeren en daarna hele werelddelen willen veroveren) gokken en niemand durft nog over jouw keuzes, beslissingen,... twijfelen. Der Führer wist alles minstens 10 keren beter dan de rest en het volk had geleerd om daarin te geloven.
putin, Trump,... moeten in een oorlog hun gelijk halen omdat ze willen gezien worden als de enigste man die de grote beslissingen kan maken. Verliezen ze een gok, dan gaan de mensen denken dat de tsaar, dictator,... een idioot is die het land, volk,... gaat verdoemen.
Het is goed dat Oekraïne ervoor zorgt dat putin zijn gelijk niet meer kan halen en Iran doet hetzelfde met Trump.
Tegenin gaan is riskant. Je wordt dan al snel als antisemiet weggezet, met alle gevolgen vandien.tiswat schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 14:46:
[...]
Vooral aangezien Israël nu weer een gele lijn trekt in Zuid Libanon. Oftewel, dat gebied krijgen ze nooit meer terug. Die lijn zal in de toekomst ook weer opschuiven. Belachelijk dat andere landen hier niet meer tegen in gaan. Het is gewoon ordinair landjepik.
Ironie van deze hele kwestie is natuurlijk wel dat we straks geen poot meer hebben om op te staan als China Taiwan in gaat nemen.
Immers, als Israël delen van andere landen in gaat nemen en we accepteren dat, waarom zou China dat dan ook niet mogen? De één wel, dan de ander ook lijkt me.... niet meten met twee maten, maar met één.
En dat is dus precies de reden dat het westen in sommige delen van de wereld niet zo populair is.... het westen komt wel even laten zien 'hoe het hoort', en dan hun eigen normen en waarden op komen dringen. Zonder ook maar naar de hele historie te kijken staat men al met het vingertje klaar om even aan te geven hoe het allemaal moet.... iets met hoogmoed, arrogantie etc...Trishul schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 14:18:
[...]
Er zijn zeker wel moreel betere landen, typisch zijn dat de Aziatische landen met millennia oude beschavingen.
We zouden eigenlijk best wat van ze kunnen leren, maar die landen komen hier nooit positief in onze media. We zijn dus niet geconditioneerd om positief over die landen te denken, we zijn geconditioneerd om alles wat 'Westers' is als superieur te beschouwen. En we zijn er in gaan geloven ook nog.
Virussen? Scan ze hier!
Als ik denk aan Aziatische landen met een oude beschaving, dan denk ik aan China, Cambodja, Thailand, India, Iran, Korea, Japan, Vietnam, Afghanistan. En over al die landen, valt er wel iets te zeggen dat de laatste 100 jaar ergens schuurt met de rechten van de mens. Geen afbreuk aan hun oude cultuur, we zien dat er nog steeds zaken doorsijpelen van die cultuur in hun huidige maatschappij. Zaken die bij ons misschien minder vanzelfsprekend zijn. Maar om te stellen dat ze moreel verhevener zijn...Trishul schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 14:18:
[...]
Er zijn zeker wel moreel betere landen, typisch zijn dat de Aziatische landen met millennia oude beschavingen.
Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier
Straks moet ik een Chinese krant openslaan om de werkelijke status terug te vinden.
RobertMe schreef op donderdag 16 april 2026 @ 12:33:
[...]
Dit is toch geen reactie op de discussie? Er werd aangehaald dat als Israël vind dat Hezbollah misbruik maakt van het oorlogsrecht / ambulances dat ze dan naar het ICC moeten stappen. Maar de conclusie is nu dus dat dat totaal geen nut heeft? Want het geeft geen vrijstelling om het oorlogsrecht op dit punt te negeren, ook al zou het ICC erkennen dat Hezbollah het oorlogsrecht (op grote schaal) schend op dit vlak.
Hoe zaken er aan toe gaan in een oorlog waar het oorlogsrecht wel gerespecteerd wordt doet dus niet ter zaken.
Israël stelt "Hezbollah misbruikt ambulances", waarbij er hier zelfs al is uitgeweid dat zelfs het gebruik van de logo's op zichzelf een oorlogsmisdaad is. Maar wat kan Israël daar nu concreet aan doen? Daar ben ik benieuwd naar. Want naar het ICC gaan levert at best een "ja, dat doen ze inderdaad" op. Maar het veranderd niks aan de regels v.w.b. het aanvallen van ambulances. Dus naar het ICC stappen kost veel tijd, en levert alleen een "je hebt gelijk op".
De eeuwenoude discussie tussen deugdenethiek en gevolgenethiek in een notendop
Is het goed om je aan het oorlogsrecht te houden? Ja, zegt Oekraïne. Alleen als het meer oplevert dan je er niet aan te houden, zegt Israël.
Trump liegt wel vaker alsof het gedrukt staat, dat is niet nieuw.Delerium schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 15:01:
Is die golf nu open of dicht? Er speelt zich een tweede werkelijkheid af waarin Trump beweert (of liegt) dat deze open is, danwel dicht en de media nemen dat maar graag over. En afhankelijk van wiens belang is mij niet meer duidelijk of dat ding open of dicht is.
Straks moet ik een Chinese krant openslaan om de werkelijke status terug te vinden.
De Straat van Hormuz is de facto gesloten, daar komt het op neer. Iran had die eerder geopend, maar omdat de VS het staakt-het-vuren niet na wenst te leven (door de blokkade te handhaven), is deze weer dicht gegaan.
Wat de de jure status is, geen idee, maar de facto is de straat iig dicht.
Virussen? Scan ze hier!
Dit is wel heel interessant. Het is Israël en de VS enigszins gelukt om Libanon los te zien van de Iran - VS/Israel conflict.tiswat schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 14:46:
[...]
Vooral aangezien Israël nu weer een gele lijn trekt in Zuid Libanon. Oftewel, dat gebied krijgen ze nooit meer terug. Die lijn zal in de toekomst ook weer opschuiven. Belachelijk dat andere landen hier niet meer tegen in gaan. Het is gewoon ordinair landjepik.
Stel er komt een vrees akkoord tussen Iran en de VS. Hezbollah accepteert toch niet dat Israël landje gaat inpikken. Dus raketten over en weer. Wat gaat Iran dan doen?
Als Trump Israël niet zover krijgt om land terug te geven heb ik weinig hoop op een langere vrede dan paar dagen. Alhoewel ik ook niet denk dat Trump dat voorelkaar krijgt. De Israëlische lobby is te groot hiervoor.
Trump moet toch balen als een stekker dat hij zich heeft laten overhalen door Bibi. In de meeste ogen is Iran de redelijke partij. Bizar gewoon.
Een regime dat in 2 dagen 30.000 van zijn eigen burgers executeert omdat ze demonstreren doe ik geen redelijke partij noemen. Een regime dat sinds het ontstaan is oproept tot het uitroeien van alle joden (of welk geloof dan ook) noem ik overigens ook geen redelijk regime, al helemaal niet als ze vervolgens ook nog een kernwapen willen ontwikkelen.Russel88 schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 15:14:
In de meeste ogen is Iran de redelijke partij. Bizar gewoon.
Net zo redelijk als het regime dat Iran aanvalt, daarbij o.a. scholen (!), ziekenhuizen (!) en medicijnfabieken (!) bombardeert (en daarmee oorlogsmisdrijven pleegt), algehele bombardementen uitvoert waarbij vele mensen om het leven gekomen zijn.RobertMe schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 15:33:
[...]
Een regime dat in 2 dagen 30.000 van zijn eigen burgers executeert omdat ze demonstreren doe ik geen redelijke partij noemen. Een regime dat sinds het ontstaan is oproept tot het uitroeien van alle joden (of welk geloof dan ook) noem ik overigens ook geen redelijk regime, al helemaal niet als ze vervolgens ook nog een kernwapen willen ontwikkelen.
Een regime dat dreigt de hele energie-infrastructuur van Iran te vernietigen. Wat een straight oorlogsmisdrijf is.
Het regime dat dreigt de gehele Iraanse beschaving uit te roeien. Tientallen miljoenen mensen terugbombarderen naar het Stenen Tijdperk. Een letterlijke uitspraak van de president.
Het regime dat vervolgens een staakt-het-vuren sluit, maar dat vervolgens zelf meteen weer verbreekt (door het het blijven blokkeren van scheepvaartverkeer etc).
Nog even los van het feit dat dat regime een ander egime in Tel Aviv steunt in deze oorlog, waarbij dat regime een ander land (Libanon) binnenvalt, heel veel van hun burgers om het leven brengt, en dan aan landjepik gaat doen.
Is zo'n regime dan wel redelijk? Ik denk dat in deze kwestie beide partijen even erg zijn. De één is geen enkele jota beter dan de ander. Letterlijk geen jota.
Iran is hier het slachtoffer, niet de dader. De VS en Israël zijn de dader, niet het slachtoffer.
[ Voor 12% gewijzigd door wildhagen op 18-04-2026 15:47 ]
Virussen? Scan ze hier!
In dit conflict is Iran het slachtoffer en zijn Israël en de VS de agressoren. En hoe het regime zich (wederom) in dit conflict zich opstelt zijn zij de redelijke partij. Hoe verwerpelijk het regime en haar gedachtengoed ook verder is.RobertMe schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 15:33:
[...]
Een regime dat in 2 dagen 30.000 van zijn eigen burgers executeert omdat ze demonstreren doe ik geen redelijke partij noemen. Een regime dat sinds het ontstaan is oproept tot het uitroeien van alle joden (of welk geloof dan ook) noem ik overigens ook geen redelijk regime, al helemaal niet als ze vervolgens ook nog een kernwapen willen ontwikkelen.
En uiteindelijk zijn de burgers in Iran en Libanon de grootste slachtoffers van de huidige agressie.
Two wrongs don't make a right.wildhagen schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 15:41:
[...]
Net zo redelijk als het regime dat Iran aanvalt, daarbij o.a. scholen (!), ziekenhuizen (!) en medicijnfabieken (!) bombardeert (en daarmee oorlogsmisdrijven pleegt), algehele bombardementen uitvoert waarbij vele mensen om het leven gekomen zijn.
Het regime dat vervolgens een staakt-het-vuren sluit, maar dat vervolgens zelf meteen weer verbreekt (door het het blijven blokkeren van scheepvaartverkeer etc).
Nog even los van het feit dat dat regime een ander egime in Tel Aviv steunt in deze oorlog, waarbij dat regime een ander land (Libanon) binnenvalt, heel veel van hun burgers om het leven brengt, en dan aan landjepik gaat doen.
Is zo'n regime dan wel redelijk? Ik denk dat in deze kwestie beide partijen even erg zijn. De één is geen enkele jota beter dan de ander. Letterlijk geen jota.,
Waarbij Iran nu ook weer anderen erbij sleept die niks er mee te maken hebben. Wat Iran nu doet is een gijzeling (van de schepen in de SvH). Waarbij ze vandaag dus zijn begonnen met het schieten op onschuldige gijzelnemers (schip uit India, een land dat niet bij de oorlog betrokken is).
Nog los van alle drones die in hotels etc in het M-O zijn geboord. Dat ze aanvallen doen op Amerikaanse basissen in Saoedi Arabië etc is nog daar aan toe. Maar dat zijn lang niet alle doelwitten, want er zijn ook burger doelwitten geweest. Nog los gezien van alle werkende afweer die S-A, Koeweit, Qatar, ... hebben, met ondersteuning van Amerika, en Israël ook. Want zonder werkende afweer zag het aantal slachtoffers aan de andere kant er ook heel anders uit, incl veel meer burgerslachtoffers.
Je kunt dus niet zomaar een-op-een slachtoffers vergelijken simpelweg omdat "de andere kant" veel meer slachtoffers heeft voorkomen. Waarbij Iran toch echt meer ingezet lijkt te hebben op het maken van onschuldige / burgerslachtoffers om de boel te escaleren (door dus o.a. raketten en drones af te vuren op burgerdoelwitten in buurlanden). Terwijl Israël en Amerika in principe alleen aanvallen hebben gedaan op regime doelwitten (en ja, daarbij zijn zeer kostbare en domme fouten gemaakt zoals die basisschool en zijn er uiteraard slachtoffers op basis van "wrong place wrong time" omdat ze in de buurt van (regime) doelwitten waren).
En als ik mij niet vergis zijn er in Israël ook inslagen geweest bij energiecentrales. Als Trump dreigt die aan te vallen wordt er moord en brand geroepen en is het een oorlogsmisdaad. Maar Iran hééft ze al als doelwit gehad in Israël.
Edit op de edit:
Dit dus. Ik reageerde op iemand die stelde dat Iran redelijk(er) is. En dat zijn ze gewoon beiden niet.Ik denk dat in deze kwestie beide partijen even erg zijn. De één is geen enkele jota beter dan de ander. Letterlijk geen jota.
[ Voor 4% gewijzigd door RobertMe op 18-04-2026 16:01 ]
Drie cruise schepen zijn er bijna door, de MSC EURIBIA, MEIN SCHIFF 4 en MEIN SCHIFF 5. De rest van de vloot lijkt zich terug te trekken. (Bron: MarineTraffic)Delerium schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 15:01:
Is die golf nu open of dicht? Er speelt zich een tweede werkelijkheid af waarin Trump beweert (of liegt) dat deze open is, danwel dicht en de media nemen dat maar graag over. En afhankelijk van wiens belang is mij niet meer duidelijk of dat ding open of dicht is.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Zero Tolerance beleid
Dit topic valt onder Zero Tolerance. Dit betekent het volgende:• We grijpen sneller in bij overtredingen.
• Er volgen sneller sancties.
Topic specifiek beleid
Wat willen we niet zien:• Elkaar beschuldigen van drogredenen.
• Commentaar over het discussie verloop in het topic.
• Commentaar op andermans postgedrag.
• Ook de discussie over Gaza is nog steeds offtopic.
• Speculatie of samenzweringstheorieën.
• Naamverbasteringen/bijnamen
• Memes/grappige plaatjes, dit is een discussietopic
• Schrijf militaire jargon afkortingen s.v.p. voluit.
Zie je een post waarvan je denkt dat die niet voldoet aan onze forum/topic regels, maak dan alleen (!) een topic report aan. En laat het dan verder over aan moderatie.
Hou de focus op de oorlog met Iran. Dit is niet het grote Israël topic.
/f/image/5qqYmcfHHv3W3FHYqAO3FjoK.png?f=fotoalbum_large)