Ik ken Iraanse die gevlucht zijn, die hebben aardig dezelfde normen en waarden zoals ons. Noem eens op welke verschillende normen en waarden op dan ?squashedraven schreef op zondag 1 maart 2026 @ 10:28:
[...]
Ik zeg dat wij ons niet moeten mengen in interne aangelegenheden van landen die andere normen en waarden hanteren dan wij zelf. En als we het wel doen om wat voor reden dan ook dan zeker niet militair.
Goed, vooruit. Niet helemaal hetzelfe natuurlijk, maar het zou wel een interessante case study zijn waarom het sindsdien zo onmogelijk is gebleken. Het lukt niemand meer, en nergens meer, voor de laatste 80 jaar of zo.
License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000
Want een paar vluchtelingen zeggen alles? Kijk naar de hele Arabische wereld zij hanteren andere normen en waarden dan wij doen. Zelfde geld voor China bijvoorbeeld.Immutable schreef op zondag 1 maart 2026 @ 10:29:
[...]
Ik ken Iraanse die gevlucht zijn, die hebben aardig dezelfde normen en waarden zoals ons. Noem eens op welke verschillende normen en waarden dan ?
WhataboutismBrazos schreef op zondag 1 maart 2026 @ 09:58:
[...]
Zouden ze niet minder raketten hebben afgevuurd en moorden hebben gepleegd in andere landen dan de twee andere hegemonen in de regio? Ik heb het niet geteld, maar verwacht het bijna wel.
Dat zo'n moorddadig nietsontziend regime überhaupt bezig is met het ontwikkelen van een kernwapen is al bijna voldoende aanleiding om ze die mogelijkheid telkens weer te ontzeggen. Hun acties van de afgelopen 24 uur waarbij naburige landen die niets met het conflict van doen hebben worden aangevallen moet toch genoeg zeggen over de ratio van dit regime?Het waren luttele maanden tot ze een kernwapen hadden. Alleen dat al 20 jaar lang of zo. En een paar maanden terug had Trump ze nog 150 jaar teruggezet of zo. Ik weet niet hoe het zit met jouw onzinradar, maar de mijne piept hier voor een groot object. Al langer dan vandaag overigens.
Vind het veilig om aan te nemen dat als ze kernwapens hadden gehad deze nu zouden zijn in gezet. Dus we mogen blij zijn dat ze die mogelijkheid ontnomen is de afgelopen jaren.
Wederom: whataboutism.Telt alleen eigen? *knip*
Veilig? Als je buurman of een familielid iets doet wat het regime niet zint loop je het risico om gemarteld en/of geëxecuteerd te worden.In Iran ben je in ieder geval nog veilig als je je mond dicht houdt en de voorschriften volgt, dat is een vrijheid die niet iedereen krijgt in gebieden waar je geen mens bent als je bepaalde ouders had of je wieg ergens stond wat iemand anders graag wilde hebben.
[ Voor 4% gewijzigd door NMH op 01-03-2026 17:18 ]
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Gezond wantrouwen is prima — maar het was op dat moment al door meerdere bronnen bevestigd, inclusief intern vanuit Iraanse regime. Het punt is niet dat iemand twijfelde, het punt is dat de twijfel bleef nadat de feiten er lagen.Napo schreef op zondag 1 maart 2026 @ 10:24:
[...]
Sommige, daar zal vast een kern van waarheid in zitten maar dat is - in mijn optiek - zeker niet de groot gemene deler op dit platform. Daar wordt in de regel genoeg nuance gegeven waarom er kritiek is op het handelen.
[...]
Over het overleiden van Khamenei vanuit bronnen uit Israel, is dat ridiculiseren of zit daar wantrouwen bij omdat het een eenzijdige bron is met een bepaald belang? Het lijkt mij inherent verstandig om zulke claims niet zondermeer over te nemen, idem met de bevestiging vanuit de VS, het bleef in den beginne onzeker wat nu de realiteit was. Zeker met het trackrecord van Israel vanuit de twaalfdaagse oorlog waar ze claimde personen omgebracht te hebben die een week later toch rondliepen.
Over het verbasteren van het verhaal van Iraniërs, dat is een nogal algemene claim. Waar je voor moet waken is dat het ook daar niet één homogene groep is.
NL: Marstek Venus-E v2, 5.12 kWh (154.215) | MG ZS '19 44.5kWh | ZP 2.925 kWp Z | HW P1 + sockets | Pi5 met HA
Een verschrikkelijk regime aangevallen door een land dat alle nationale en internationale regels aan de laars lapt en een land dat systematisch een volk probeert uit te roeien.
Daarbij in acht nemende dat een regime niet zomaar weg is door alleen de leiding te vermoorden en er geen trackrecord is van daadwerkelijke verbetering van de bevolking in dit soort situaties.
Ik vind het maar ingewikkeld.
Daarbij in acht nemende dat een regime niet zomaar weg is door alleen de leiding te vermoorden en er geen trackrecord is van daadwerkelijke verbetering van de bevolking in dit soort situaties.
Ik vind het maar ingewikkeld.
Flickr PSN ID= cheironnl
Als Klaver besluit om tienduizenden burgers die tegen hem demonstreren te executeren zou ik buitenlandse interventie wel toejuichen ja.49euro schreef op zondag 1 maart 2026 @ 10:05:
[...]
Maar wie bepaalt en bewaakt dan de grens of er ingegrepen mag worden? Mag de VS ook hier orde op zaken komen stellen wanneer GroenLinks een meerderheid krijgt en Klaver premier is? Ik bedoel de grens vervaagt enorm wanneer een paar individuele in deze wereld gaan beslissen welke regering moet vallen.
Als Klaver besluit dat een bepaalde set landen vernietigd zal gaan worden en hij hiervoor een kernwapen ontwikkeld zou ik buitenlandse interventie wel toejuichen ja.
Je vergelijking gaat compleet mank.
Het is ook lastig, we zitten in een moreel dilemma om wat te doen voor de onderdrukte bevolking of niets te doen._Bailey_ schreef op zondag 1 maart 2026 @ 10:08:
[...]
ik snap wat je schrijft.
Dan laten we de Iraanse regering gewoon intact, respecteren dat ze soeverein zijn en accepteren nog tienduizenden doden oa tijdens aankomende demo's.
Ik blijf het lastig vinden.
In theorie zijn er meerdere (diplomatieke) wegen die leiden naar Rome, desondanks is er nooit echt een goede oplossing; of het nu een diplomatie is, een aanval is, bezetting/bevrijding en-of assistentie van lokale groeperingen met voorzieningen zoals wapens.
Als het ging om diplomatie en het maken van afspraken, daar waren ze mee bezig.
En hoe krom dat het ook klinkt: de soevereiniteit respecteren van een land is een internationaal recht: zelfs al ben je het niet eens met de leiders en-of hun religieuze/politieke gedachtengoed, wetten, etc al dan niet de gevolgen voor de bevolking in deze landen.
De internationale gemeenschap hebben spelregels om te bepalen wanneer een aanval op een land gerechtvaardigd is.
Trump heeft daarentegen meerdere malen laten zien dat hij lak heeft aan diplomatie, internationale verdragen, wetten al dan niet de consequenties: immers Amerika is too big to fail als het gaat om economische belangen vanuit de wereld, andere vermogendheden zoals Rusland en China zijn gewoon de lachende derde en Europa zal vanuit moreel perspectief wel gaan helpen bij eventuele wederopbouw van Iran.
Alleen ik denk dat men het regime onderschat. Mijn vermoeden:
Ze gaan een paar weken aanvallen uitvoeren om vervolgens de rotzooi te laten oplossen door de regio en-of de lokale bevolking: het grootste probleem is alleen dat het regime een 7-koppige slang is terwijl de US en Israël maar een beperkt aantal koppen heeft kunnen afsnijden; de regering en de Republikeinse Garde zijn nog steeds functioneel en die zullen alles eraan doen om de gedachtegang van de ayatollah’s te redden.
Iran zal daarom alleen maar standvastiger worden in de onderdrukking terwijl de aanvallen alsmede de proxy oorlog in de regio alleen maar zal toenemen of er komt een nieuwe Syrië oorlog waarbij de proxy groeperingen onderduiken en uiteindelijk chaos gaan realiseren in de regio.
In beide situaties is de bevolking nog steeds de pineut en zal het alleen maar zwaarder gaan worden.
Uhm maar 2% van Iran is arabisch:squashedraven schreef op zondag 1 maart 2026 @ 10:30:
[...]
Want een paar vluchtelingen zeggen alles? Kijk naar de hele Arabische wereld zij hanteren andere normen en waarden dan wij doen. Zelfde geld voor China bijvoorbeeld.
Wikipedia: Iranian Arabs
Dus totaal geen arabische normen en waarden. Nu ff serieus graag.
intern? Iran opereert ook overduidelijk over de eigen grens (Hezbollah, Hamas etc). Dus sowieso is het niet slechts een interne aangelegenheidsquashedraven schreef op zondag 1 maart 2026 @ 10:28:
[...]
Ik zeg dat wij ons niet moeten mengen in interne aangelegenheden
[ Voor 3% gewijzigd door _Bailey_ op 01-03-2026 10:34 ]
Ah die logica volgend gaan we Trump en Netanyahu dus ook omleggen?_Bailey_ schreef op zondag 1 maart 2026 @ 10:33:
[...]
intern? Iran opereert ook overduidelijk over de eigen grens. Dus sowieso is het niet slechts een interne aangelegenheid
Tsja we grepen toch ook niet in wanneer we hoorde dat ICE in Amerika 2 onschuldige burgers zonder proces doodschoot? Of terwijl we horen dat er in dat land duizenden migranten zonder aanklacht worden vastgezet en alleen op basis van hun huidskleur?_Bailey_ schreef op zondag 1 maart 2026 @ 10:08:
[...]
ik snap wat je schrijft.
Dan laten we de Iraanse regering gewoon intact, respecteren dat ze soeverein zijn en accepteren nog tienduizenden doden oa tijdens aankomende demo's.
Ik blijf het lastig vinden.
Ik snap die urgentie dan ook niet bij jou en andere om dan in Iran wel in te grijpen, terwijl we dat op andere plekken dus nalaten. Dit is precies het morele vingertje van het westen waarom de rest van de wereld ons uitkotst.
[ Voor 8% gewijzigd door 49euro op 01-03-2026 10:39 ]
De meeste bommen die op Duitsland vielen waren Brits, en deze bombardementen werden opgevolgd door een jarenlange multinationale bezetting.
Perzische normen en waarden dan. Die laatste onnodige opmerking van je negeer ik maar evenImmutable schreef op zondag 1 maart 2026 @ 10:33:
[...]
Uhm maar 2% van Iran is arabisch:
Wikipedia: Iranian Arabs
Dus totaal geen arabische normen en waarden. Nu ff serieus graag.
Niemand verdedigt hier het Iraanse regime, niet op dit forum, niet in de media. Dit is een opzettelijke bijzonder valse stelling die je hier poneert.honey schreef op zondag 1 maart 2026 @ 09:24:
[...]
Geheel mee eens. Er zijn nog steeds mensen die het regime in Iran verdedigen en niet snappen dat deze aanval een mogelijkheid kan zijn voor de bevolking om in opstand te komen om zichzelf te bevrijden.
Het maakt dan echt niet uit of er Epstein files zijn, Israël een grote boos is, Trump een idioot of mannetjes op Mars niet groen blijken. Het is wel de VS en Israël die (weer) de kastanjes uit het vuur halen, omdat het extremistisch regime in Iran wel degelijk een gevaar vormt voor de gehele wereld, zeker als ze atoomwapens krijgen.
Verder, praat gewoon even met wat Iraniërs in Nederland.
Jij claimt dat er kastanjes uit het vuur gehaald zijn zonder de afloop te kennen. Het is niet onwaarschijnlijk dat er kerosine op het vuur gegooid.
Laat die aardig gelijk zijn aan onze westerse normen en waarden.squashedraven schreef op zondag 1 maart 2026 @ 10:37:
[...]
Perzische normen en waarden dan. Die laatste onnodige opmerking van je negeer ik maar even
Geen goedkeuring voor de acties, echter hebben die landen niet niets met dit conflict te maken. Door militaire basissen te faciliteren voor de VS hebben ze daarin toch wel enige keuze gemaakt. Je komt daardoor wel in een lastig speelveld. Mag je vanuit zelfverdediging als Iran zijnde dan die bassisen wel of niet aanvallen of zou de VS zich daar veilig moeten kunnen wanen? ( en ja dat zijn uiterste )alexbl69 schreef op zondag 1 maart 2026 @ 10:30:
Hun acties van de afgelopen 24 uur waarbij naburige landen die niets met het conflict van doen hebben worden aangevallen moet toch genoeg zeggen over de ratio van dit regime?
aanvallen op niet militaire doelen is zonder discussie onwenselijke en niet in lijn met internationaal oorlogsrecht.
Voordat dit uit de hand loopt, de Perzische normen en waarden zijn niet echt Westers, en ook niet Arabisch. Misschien is Turkije hetgeen wat voor ons het dichtste bij komt - a propos ook geen Arabisch land.Immutable schreef op zondag 1 maart 2026 @ 10:37:
Laat die aardig gelijk zijn aan onze westerse normen en waarden.
License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000
Inderdaad. Keur het ten strengste af. Maar de landen faciliteren actief Amerikaanse militairen/materieel. In sommige gevallen voeren de Amerikanen vanaf die plekken aanvallen uit.Napo schreef op zondag 1 maart 2026 @ 10:39:
[...]
Geen goedkeuring voor de acties, echter hebben die landen niet niets met dit conflict te maken. Door militaire basissen te faciliteren voor de VS hebben ze daarin toch wel enige keuze gemaakt. Je komt daardoor wel in een lastig speelveld. Mag je vanuit zelfverdediging als Iran zijnde dan die bassisen wel of niet aanvallen of zou de VS zich daar veilig moeten kunnen wanen? ( en ja dat zijn uiterste )
aanvallen op niet militaire doelen is zonder discussie onwenselijke en niet in lijn met internationaal oorlogsrecht.
Amerikanen gaan vervolgens al hun personeel weghalen. En dan denk je dat Iran dan zegt: Jammer joh, jullie hebben actief de Amerikanen gesteund. Maar omdat ze weg zijn laten we jullie wel makkelijk gaan.
Op het Iran Prosperity Project website staat ook wel een PDF met een plan betreft heropbouw dus straks hierna: (Voor een Democratisch Iran.)
https://iranopasmigirim.com/en/iran-prosperity-project
Hier het PDF met het plan wat publiek is: (Soort Marshall Plan voor IRAN.)
https://iranopasmigirim.com/EmergPhase_EN.pdf
Voor mensen die het interessant vinden.
https://iranopasmigirim.com/en/iran-prosperity-project
Hier het PDF met het plan wat publiek is: (Soort Marshall Plan voor IRAN.)
https://iranopasmigirim.com/EmergPhase_EN.pdf
Voor mensen die het interessant vinden.
[ Voor 8% gewijzigd door Immutable op 01-03-2026 10:46 ]
Amerika zit ook in Turkije. Laat Iran nou net die basisen niet aanvallen.Napo schreef op zondag 1 maart 2026 @ 10:39:
[...]
Geen goedkeuring voor de acties, echter hebben die landen niet niets met dit conflict te maken. Door militaire basissen te faciliteren voor de VS hebben ze daarin toch wel enige keuze gemaakt. Je komt daardoor wel in een lastig speelveld. Mag je vanuit zelfverdediging als Iran zijnde dan die bassisen wel of niet aanvallen of zou de VS zich daar veilig moeten kunnen wanen? ( en ja dat zijn uiterste )
NOS meldt een aanval op olietanker in de Staat van Hormuz
Ik weet nog steeds niet of de Straat nu officieel is gesloten. Maar, dit is natuurlijk een eenvoudige manier om dat in ieder geval onofficieel te doen.
Ik weet nog steeds niet of de Straat nu officieel is gesloten. Maar, dit is natuurlijk een eenvoudige manier om dat in ieder geval onofficieel te doen.
Met hulp van een regime dat zich schuldig maakt aan genocide en ook geen kernwapens mag hebben maar wel heeft? En deze aanval zeker ook, of zelfs vooral, is gedaan om dat foute regime te beschermen?alexbl69 schreef op zondag 1 maart 2026 @ 10:32:
[...]
Als Klaver besluit om tienduizenden burgers die tegen hem demonstreren te executeren zou ik buitenlandse interventie wel toejuichen ja.
Als Klaver besluit dat een bepaalde set landen vernietigd zal gaan worden en hij hiervoor een kernwapen ontwikkeld zou ik buitenlandse interventie wel toejuichen ja.
Je vergelijking gaat compleet mank.
En het gaat niet om de bevolking die wordt onderdrukt, dan zouden veel meer regimes gestopt moeten worden.
Het ligt niet zo zwart wit en makkelijk.
[ Voor 7% gewijzigd door Charles Hill op 01-03-2026 10:49 ]
Vooruit, voor deze ene keer hoop ik dat Dugin gelijk gaat krijgen.
Russian ideologist Dugin is worried about the regime in Russia after the Iran operation began. If Iran falls, Russia is next, he says. pic.twitter.com/1IRmUdAbrZ
— WarTranslated (@wartranslated) 1 maart 2026
nope
Was gisteravond al afgesloten volgens de berichtgeving vanuit Iran.Helixes schreef op zondag 1 maart 2026 @ 10:44:
Wel interessant ja.rejer schreef op zondag 1 maart 2026 @ 10:43:
Amerika zit ook in Turkije. Laat Iran nou net die basisen niet aanvallen.
Wel met die opmerking dat Turkije lid is van de Navo. Turkije geldt ook als misschien niet zozeer bondgenoot, alswel handelspartner. De relatie tussen Ankara en Teheran is beter dan tussen Teheran en de meeste andere landen in het Midden-Oosten.
Bovendien heeft Turkije het grootste en best getrainde leger van het Midden-Oosten. Pick your battles wisely...
US President Donald Trump has crossed “a very dangerous red line” by killing Iran’s Supreme Leader Ali Khamenei, the Iranian deputy foreign minister Saeed Khatibzadeh told CNN in an exclusive interview on Sunday.
Khatibzadeh said many Shiite followers across the world will react to the killing of Khamenei.
“Of course, from a religious aspect, he was a great religious leader, so many of Shiite followers across the region and around the world are going to react to that, and this is very obvious because President Trump passed a very dangerous red line,” Khatibzadeh said.
via liveblog CNN https://edition.cnn.com/w...-hnk-intl?t=1772358454153
die Iraanse minister van BuZa gaat even wat ' slapende Khamenei aanhangers / cellen' wereldwijd wakkerschudden om hier en daar over te gaan tot terreuracties.
Khatibzadeh said many Shiite followers across the world will react to the killing of Khamenei.
“Of course, from a religious aspect, he was a great religious leader, so many of Shiite followers across the region and around the world are going to react to that, and this is very obvious because President Trump passed a very dangerous red line,” Khatibzadeh said.
via liveblog CNN https://edition.cnn.com/w...-hnk-intl?t=1772358454153
die Iraanse minister van BuZa gaat even wat ' slapende Khamenei aanhangers / cellen' wereldwijd wakkerschudden om hier en daar over te gaan tot terreuracties.
De Judeo-christelijke normen en waarden worden gezien als de Westerse normen en waarden. Deze zijn op veel vlakken 1 op 1 gelijk aan de Perzische normen en waarden. Dat is ook wel logisch aangezien het Abrahamitische religies zijn.Helixes schreef op zondag 1 maart 2026 @ 10:41:
[...]
Voordat dit uit de hand loopt, de Perzische normen en waarden zijn niet echt Westers, en ook niet Arabisch. Misschien is Turkije hetgeen wat voor ons het dichtste bij komt - a propos ook geen Arabisch land.
Om het in verhouding te gooien: Volgens diverse conservatieve denktanken in Europa en Amerika is juist de MAGA-beweging een uitvloeisel van (het terug gaan naar) Judeo-christelijke normen waarden.
Ergo ik denk niet dat het eerlijk is om de complete bevolking, regio of religie te linken aan een beweging, religie en-of de activiteiten van een religieus leider of land met bijbehorende normen en waarden.
Hoe zal dat gaan met de Nederlandse gasvoorraad nu de aanvoer vanuit Quatar is afgesloten? Daarom heb je een strategische gasvoorraad, planning voor de wat langere termijn en verzekering tegen dit soort gebeurtenissen. Maar ja, voorraad aanhouden is duur.Helixes schreef op zondag 1 maart 2026 @ 10:44:
| | | · | | · | | · | | · | | | : | | |·| |·| |·| |·|
geen idee of Horowitz een reliable source is;
UK Defense Minister: Two missiles were launched towards the island of Cyprus, where thousands of British soldiers are stationed.
https://x.com/michaelh992/status/2028043329946923454
edit:
via the Independent
https://www.independent.c...e-secretary-b2929655.html
The defence secretary has revealed that two missiles from Iran were fired in the direction of Cyprus, where UK military bases are.
“We are pretty sure they weren’t targeted at our bases,” said John Healey.
But he added that “it shows how indiscriminate” the Iranian retaliation is.
He also noted that 300 UK military personnel were close to the targets in Bahrain.
UK Defense Minister: Two missiles were launched towards the island of Cyprus, where thousands of British soldiers are stationed.
edit:
via the Independent
https://www.independent.c...e-secretary-b2929655.html
The defence secretary has revealed that two missiles from Iran were fired in the direction of Cyprus, where UK military bases are.
“We are pretty sure they weren’t targeted at our bases,” said John Healey.
But he added that “it shows how indiscriminate” the Iranian retaliation is.
He also noted that 300 UK military personnel were close to the targets in Bahrain.
[ Voor 52% gewijzigd door _Bailey_ op 01-03-2026 11:03 ]
Het is wel een beetje een zwaktebod om het argument zelf aan te dragen en vervolgens af te doen omdat het even niet goed voor je uitkomt. Kom er dan ook niet mee aanzetten als je het niet belangrijk vindt.
En waar haal je dat precies uit? Ze zijn al 20 jaar bezig met een kernwapen, en telkens een maand(en) verwijderd van, maar toch krijgen ze het nooit. Ze zijn zelfs al gebombardeerd, en volgens de keizer al jaren teruggezet en 2 maanden later zijn ze er weer bijna. Het is allemaal onzin. Veel waarschijnlijker is het dat Iran helemaal niet actief werkte aan een kernwapen, maar slechts componenten daarvan om in te zetten als chips in onderhandeling voor toegang tot het internationaal economisch/financieel verkeer.alexbl69 schreef op zondag 1 maart 2026 @ 10:30:
[...]
[...]
Dat zo'n moorddadig nietsontziend regime überhaupt bezig is met het ontwikkelen van een kernwapen is al bijna voldoende aanleiding om ze die mogelijkheid telkens weer te ontzeggen.
Als ze werkten aan een kernwapen dan hadden ze die allang gehad.
Dat risico loop je nu ook, en straks ook. Relatief veilig inderdaad als je je koest houdt. Dat is niet per se goed of wat je wilt, maar in een oorlog is niemand veilig, dus dat is niet direct een oplossing of verbetering.alexbl69 schreef op zondag 1 maart 2026 @ 10:30:
[...]
Veilig? Als je buurman of een familielid iets doet wat het regime niet zint loop je het risico om gemarteld en/of geëxecuteerd te worden.
Die landen hebben toch allemaal marine- en luchtmachtinstallaties van de VS? Hetzelfde land dat Iran nu aanvalt? Hoezo hebben die niets met het conflict van doen? Neutraliteit is prima, maar daar kunnen ze zich niet op beroepen, aangezien ze de agressor faciliteren.alexbl69 schreef op zondag 1 maart 2026 @ 10:30:
[...]
[...]
Hun acties van de afgelopen 24 uur waarbij naburige landen die niets met het conflict van doen hebben worden aangevallen moet toch genoeg zeggen over de ratio van dit regime?
Of het verstandig is van Iran weet ik niet, ze maken wel het beetje goodwill wat ze nog hadden compleet kapot. Maar dat deze landen niets met het conflict van doen hebben klopt niet, het zijn militair gezien gewoon legitieme doelwitten.
[ Voor 19% gewijzigd door Brazos op 01-03-2026 11:22 ]
Ik krijg zelf altijd een beetje jeuk als men begint over Judeo-Christelijke normen en waarden. Sowieso zijn landen als Korea en Japan Westers te noemen, daar zul je dan wat mee moeten. Rusland is Judeo-Christelijk, maar niet echt Westers.nwagenaar schreef op zondag 1 maart 2026 @ 10:52:
De Judeo-christelijke normen en waarden worden gezien als de Westerse normen en waarden. Deze zijn op veel vlakken 1 op 1 gelijk aan de Perzische normen en waarden. Dat is ook wel logisch aangezien het Abrahamitische religies zijn.
Tja, die mensen hebben een keer een boek gelezen over Clash of Civilizations of zo. Ik ben niet onder de indruk.Om het in verhouding te gooien: Volgens diverse conservatieve denktanken in Europa en Amerika is juist de MAGA-beweging een uitvloeisel van (het terug gaan naar) Judeo-christelijke normen waarden.
Kijk, dat ben ik dan weet volledig met je eens. Iran/Perzië is zijn eigen dingetje, en dat is prima. Wel zijn ze moderner en beter opgeleid dan de meeste mensen denken. Dat schept makkelijker wederzijds begrip.Ergo ik denk niet dat het eerlijk is om de complete bevolking, regio of religie te linken aan een beweging, religie en-of de activiteiten van een religieus leider of land.
Niet om het een compleet andere discussie te maken, maar waar komt die judeo-christelijke normen en waarden vandaan?nwagenaar schreef op zondag 1 maart 2026 @ 10:52:
[...]
Om het in verhouding te gooien: Volgens diverse conservatieve denktanken in Europa en Amerika is juist de MAGA-beweging een uitvloeisel van (het terug gaan naar) Judeo-christelijke normen waarden.
https://nos.nl/artikel/26...en-hoeft-niet-van-gasuniemekkieboek schreef op zondag 1 maart 2026 @ 10:58:
[...]
Hoe zal dat gaan met de Nederlandse gasvoorraad nu de aanvoer vanuit Quatar is afgesloten? Daarom heb je een strategische gasvoorraad, planning voor de wat langere termijn en verzekering tegen dit soort gebeurtenissen. Maar ja, voorraad aanhouden is duur.
Quote:
Ik ben blij dat ik volledig elektrisch huis heb en elektrische auto. Dat geeft echt een soort vrijheid gevoel, een vorm van onafhankelijkheid.(Met zonnepanelen en thuisbatterijen.) (iig meer dan dat ik minder afhankelijk ben van Gas en Olie.)Wel laat de Gasunie aan de NOS weten dat "er geen onverwachte dingen moeten gebeuren". "Er moet niet opeens een blokkade komen van de Straat van Hormuz, bijvoorbeeld", aldus de woordvoerder. Die zeestraat bij Iran is cruciaal voor de aanvoer van olie en gas uit het Midden-Oosten.
[ Voor 12% gewijzigd door Immutable op 01-03-2026 11:01 ]
Waarom denk je dat je onze mond houden? We kunnen niet eens een cent BTW heffen zonder de VS. Die afhankelijkheden niet inzien is pas boter op je hoofd hebben, gelukkig wordt men in de EU nu wel een beetje wakker met BuyEU initiatieven en na maanden onder de radar dat DigiD / VS overname eindelijk in nieuws komt. Maar voorlopig is qua VS de harde realiteit we zijn nog volledig overgeleverd elke winter aan de LNG tankers vanuit Amerika die de voorraad weer voor aankomende winter moeten bijvullen.49euro schreef op zondag 1 maart 2026 @ 10:34:
[...]
Tsja we grepen toch ook niet in wanneer we hoorde dat ICE in Amerika 2 onschuldige burgers zonder proces doodschoot? Of terwijl we horen dat er in dat land duizenden migranten zonder aanklacht worden vastgezet en alleen op basis van hun huidskleur?
Ik snap die urgentie dan ook niet bij jou en andere om dan in Iran wel in te grijpen, terwijl we dat op andere plekken dus nalaten. Dit is precies het morele vingertje van het westen waarom de rest van de wereld ons uitkotst.
Helaas. Net zoals dat ieders passieve ‘thoughts and prayers’ geen druppel water uit de kraan helpt in Iran, geld voor ons wake-up call dat we geen kubieke meter gas door de CV ketel krijgen bij het woord bij de daad zetten qua als we voor ons moraal tegen de VS op zouden staan.
[ Voor 11% gewijzigd door olympusdenk op 01-03-2026 11:07 ]
NL: Marstek Venus-E v2, 5.12 kWh (154.215) | MG ZS '19 44.5kWh | ZP 2.925 kWp Z | HW P1 + sockets | Pi5 met HA
Precies mijn gedachte ook. Daarnaast is het voor Trump en zijn entourage vooral om persoonlijk success en eigen gewin te doen, niet zozeer om de inwoners van Iran, Venezuela of Gaza te helpen. Zolang er maar iets uit te halen valt voor hem en zijn rijke binnenkring, art of the deal enzo. Na zo'n aanval is er tot nu toe nooit een goede opvolging geweest van het daadwerkelijk helpen van de bevolking. De Trump riviera in Gaza is een voorbeeld van een luchtkasteel dat nooit van de grond gaat komen.nwagenaar schreef op zondag 1 maart 2026 @ 10:33:
[...]
Het is ook lastig, we zitten in een moreel dilemma om wat te doen voor de onderdrukte bevolking of niets te doen.
In theorie zijn er meerdere (diplomatieke) wegen die leiden naar Rome, desondanks is er nooit echt een goede oplossing; of het nu een diplomatie is, een aanval is, bezetting/bevrijding en-of assistentie van lokale groeperingen met voorzieningen zoals wapens.
Als het ging om diplomatie en het maken van afspraken, daar waren ze mee bezig.
En hoe krom dat het ook klinkt: de soevereiniteit respecteren van een land is een internationaal recht: zelfs al ben je het niet eens met de leiders en-of hun religieuze/politieke gedachtengoed, wetten, etc al dan niet de gevolgen voor de bevolking in deze landen.
De internationale gemeenschap hebben spelregels om te bepalen wanneer een aanval op een land gerechtvaardigd is.
Trump heeft daarentegen meerdere malen laten zien dat hij lak heeft aan diplomatie, internationale verdragen, wetten al dan niet de consequenties: immers Amerika is too big to fail als het gaat om economische belangen vanuit de wereld, andere vermogendheden zoals Rusland en China zijn gewoon de lachende derde en Europa zal vanuit moreel perspectief wel gaan helpen bij eventuele wederopbouw van Iran.
Alleen ik denk dat men het regime onderschat. Mijn vermoeden:
Ze gaan een paar weken aanvallen uitvoeren om vervolgens de rotzooi te laten oplossen door de regio en-of de lokale bevolking: het grootste probleem is alleen dat het regime een 7-koppige slang is terwijl de US en Israël maar een beperkt aantal koppen heeft kunnen afsnijden; de regering en de Republikeinse Garde zijn nog steeds functioneel en die zullen alles eraan doen om de gedachtegang van de ayatollah’s te redden.
Iran zal daarom alleen maar standvastiger worden in de onderdrukking terwijl de aanvallen alsmede de proxy oorlog in de regio alleen maar zal toenemen of er komt een nieuwe Syrië oorlog waarbij de proxy groeperingen onderduiken en uiteindelijk chaos gaan realiseren in de regio.
In beide situaties is de bevolking nog steeds de pineut en zal het alleen maar zwaarder gaan worden.
Daarnaast heb ik het idee dat dit soort aanvallen op lange termijn weer een aansporing kunnen zijn voor een poging tot een soort tweede 9/11 over een aantal jaar. Of willekeurige aanslagen in Europa zoals we eerder zagen in o.a. London en Madrid.
Wel Cyprus, maar niet Turkije._Bailey_ schreef op zondag 1 maart 2026 @ 10:59:
geen idee of Horowitz een reliable source is;
Ik denk dat Mark Rutte trots mag zijn: De Navo houdt stand.
Houd er ook even rekening mee dat het doden van Khamenei hetzelfde effect heeft als het doden van de Paus, etc in dezelfde omstandigheden._Bailey_ schreef op zondag 1 maart 2026 @ 10:50:
De Iraanse minister van BuZa gaat even wat ' slapende Khamenei aanhangers / cellen' wereldwijd wakkerschudden om hier en daar over te gaan tot terreuracties.
In deze situatie zouden zowel Calvinisten, Gereformeerden als Rooms Katholieken hier op reageren en ik heb zo’n vermoeden dat dit niet altijd vredelievend zal zijn.
Met pak hem beet 1.9 miljard Moslims is de kans meer dan aanwezig dat er groeperingen en-of individuen zullen zijn die hier ook niet vredelievend op gaan reageren
Wat houdt “het sluiten van de straat van Hormuz” precies in? Het is niet een deur die op slot gedraaid wordt neem ik aan? Kan die onder militaire druk niet open gehouden worden?
Dat betekent, stam + t .
Tja, volgend jaar is het stroomnet overladen en valt de stroom langdurig uit.Immutable schreef op zondag 1 maart 2026 @ 10:59:
[...]
https://nos.nl/artikel/26...en-hoeft-niet-van-gasunie
Quote:
[...]
Ik ben blij dat ik volledig elektrisch huis heb en elektrische auto. Dat geeft echt een soort vrijheid gevoel, een vorm van onafhankelijkheid.(Met zonnepanelen en thuisbatterijen.) (iig meer dan dat ik minder afhankelijk ben van Gas en Olie.)
Ik ben vooral blij dat er daarnet een competent Kabinet is aangetreden.Immutable schreef op zondag 1 maart 2026 @ 10:59:
[...]
Ik ben blij dat ik volledig elektrisch huis heb en elektrische auto. Dat geeft echt een soort vrijheid gevoel, een vorm van onafhankelijkheid.(Met zonnepanelen en thuisbatterijen.) (iig meer dan dat ik minder afhankelijk ben van Gas en Olie.)
Het betekent dat lk schip wat daar vaart vogelvrij is en dat de verzekeraars van die schepen daar vol op de rem trappen, al zou er geen feitelijk gevaar zijn, dan nog nemen ze liever het risico nietApache4u schreef op zondag 1 maart 2026 @ 11:07:
Wat houdt “het sluiten van de straat van Hormuz” precies in? Het is niet een deur die op slot gedraaid wordt neem ik aan? Kan die onder militaire druk niet open gehouden worden?
.
Maar dat is toch het Sjiisme, wat een veel kleinere volgeling heeft dan het Soennisme ? En andere stromingen? Dus het Sjiisme is volgens mij niet de grootste. En maar paar honderd miljoen volgers. Het soennisme is veeeeel groter. Dat is volgens mij waar jij nu over praat.nwagenaar schreef op zondag 1 maart 2026 @ 11:06:
[...]
Houd er ook even rekening mee dat het doden van Khamenei hetzelfde effect heeft als het doden van de Paus, etc in dezelfde omstandigheden.
In deze situatie zouden zowel Calvinisten, Gereformeerden als Rooms Katholieken hier op reageren en ik heb zo’n vermoeden dat dit niet altijd vredelievend zal zijn.
Met pak hem beet 1.9 miljard Moslims is de kans meer dan aanwezig dat er groeperingen en-of individuen zullen zijn die hier ook niet vredelievend op gaan reageren
En volgens mij mogen die twee elkaar ook niet???
Daarnaast zijn er schattingen dat het merendeel in Iran seculier is. En tussen de 30 en 60% echt actief Sjiitisch is. Ja als je onder druk leeft, en atheïst eigenlijk strafbaar is zijn veel mensen stiekem seculier.
Dus zeer moeilijk te schatten wat het werkelijk is.
[ Voor 14% gewijzigd door Immutable op 01-03-2026 11:16 ]
Dat Iran boten die er doorheen varen kan of zal aanvallen. De V.S. kan zeker met een marine macht in de straat gaan liggen om enige vorm van veiligheid proberen af te dwingen. Maar als olietanker ben je dan nog steeds kwetsbaar voor allerhande projectielen en drones die Iran kan afvuren. En zal je er voor kiezen wellicht niet te varen voorlopig.Apache4u schreef op zondag 1 maart 2026 @ 11:07:
Zo werkt dat niet. Dat is niet de praktijk. Daarnaast heb ik een batterij waar ik als ik zuinig mee aan doe wel 2 week kan overleven. Met 100 zonnepanelen. Maak je geen zorgen over mij, doe maar meer om jezelf.Bvanham schreef op zondag 1 maart 2026 @ 11:07:
[...]
Tja, volgend jaar is het stroomnet overladen en valt de stroom langdurig uit.
Iran gaat een tijdelijke raad van bestuur oprichten, en kijken dan hoe ze vandaar verder moeten:
Ook moge duidelijk zijn dat alle rode lijnen overschreven zijn:"Er zal binnenkort een voorlopige raad van bestuur worden gevormd. De president, het hoofd van de rechterlijke macht en een jurist van de Raad van Hoeders zullen de verantwoordelijkheid op zich nemen totdat de volgende leider is gekozen." Dat maakte Ali Larijani bekend, hij is secretaris van de hoge nationale veiligheidsraad van Iran en was een belangrijke veiligheidsadviseur van Khamenei. "Deze raad zal zo snel mogelijk worden ingesteld. We zijn vandaag al bezig met de vorming ervan."
Klinkt alsof er nog vergeldingsacties aankomen.De Iraanse parlementsvoorzitter Mohammad Bagher Ghalibaf zei ook dat Iran zich had voorbereid op "alle scenario's", inclusief de dood van zijn hoogste leider Ali Khamenei. Hij voegde eraan toe dat de Amerikaanse president Donald Trump en de Israëlische premier Benjamin Netanyahu "onze rode lijnen hebben overschreden" en "daar de gevolgen van zullen ondervinden".
[ Voor 14% gewijzigd door XWB op 01-03-2026 11:14 ]
Napo schreef op zondag 1 maart 2026 @ 10:59:
[...]
Niet om het een compleet andere discussie te maken, maar waar komt die judeo-christelijke normen en waarden vandaan?
offtopic:
Ik heb het gevoel dat je een retorische vraag stelt, maar ik heb het antwoord oprecht niet. Renaissance-periode Italië? Noordwest-Europa rond de reformatie? De Angelsaksische Wereld tijdens de Pax Americana?
Edit: Ik vergeet natuurlijk de impact van de Unie van Utrecht en de Franse Revolutie.
Ik heb het gevoel dat je een retorische vraag stelt, maar ik heb het antwoord oprecht niet. Renaissance-periode Italië? Noordwest-Europa rond de reformatie? De Angelsaksische Wereld tijdens de Pax Americana?
Edit: Ik vergeet natuurlijk de impact van de Unie van Utrecht en de Franse Revolutie.
[ Voor 9% gewijzigd door Helixes op 01-03-2026 11:25 ]
In de praktijk komt het erop neer dat elk vrachtschip en tanker bestookt kan worden door Iraanse raketten en drones. In theorie kan de economische schade gigantisch groot worden, maar ik gok dat veel schepen het risico niet zullen nemen. De verzekeraar van die schepen zal dit ook niet toestaan.Apache4u schreef op zondag 1 maart 2026 @ 11:07:
Napo schreef op zondag 1 maart 2026 @ 10:59:
[...]
Niet om het een compleet andere discussie te maken, maar waar komt die judeo-christelijke normen en waarden vandaan?
offtopic:
Dat staat er boven: (oorspronkelijke) westerse normen en waarden zijn net zo verbonden met de Judeo-Christelijke normen in waarden in West-Europa en Amerika als de Perzische Normen en Waarden in Iran (al dan niet het Midden Oosten) waar naar verwezen werd (iig, vanuit historisch perspectief).
Als je diverse bronnen aanhoudt is bijvoorbeeld de MAGA-beweging een voorbeeld van een evolutie van de huidige generatie om weer terug te gaan naar de traditionele en conservatieve Judeo-Christelijke (en derhalve oorspronkelijk Westerse) normen en waarden.
In any case: dat vind ik erg kort door de bocht en derhalve vind ik ook niet dat normen en waarden absoluut zijn ongeacht of het vanuit religieus perspectief is of niet.
Normen en waarden wordt bepaald door diverse factoren en zijn per definitie eigenlijk altijd persoonlijk.
Immers als Trump het bakermat zou moeten zijn van (bescherming van) Westerse normen en waarden, dan zal ik en (bijvoorbeeld) vele Amerikanen hier van ver van distantiëren
Dat staat er boven: (oorspronkelijke) westerse normen en waarden zijn net zo verbonden met de Judeo-Christelijke normen in waarden in West-Europa en Amerika als de Perzische Normen en Waarden in Iran (al dan niet het Midden Oosten) waar naar verwezen werd (iig, vanuit historisch perspectief).
Als je diverse bronnen aanhoudt is bijvoorbeeld de MAGA-beweging een voorbeeld van een evolutie van de huidige generatie om weer terug te gaan naar de traditionele en conservatieve Judeo-Christelijke (en derhalve oorspronkelijk Westerse) normen en waarden.
In any case: dat vind ik erg kort door de bocht en derhalve vind ik ook niet dat normen en waarden absoluut zijn ongeacht of het vanuit religieus perspectief is of niet.
Normen en waarden wordt bepaald door diverse factoren en zijn per definitie eigenlijk altijd persoonlijk.
Immers als Trump het bakermat zou moeten zijn van (bescherming van) Westerse normen en waarden, dan zal ik en (bijvoorbeeld) vele Amerikanen hier van ver van distantiëren
Off-topic: De normen en waarden van het westen zijn vooral gebaseerd op de grote denkers tijdens de verlichting en de bijbehorende idealen. Die judeo christelijke normen en waarden die de rechts radicaal er vaak bijsleept is een vals frame voor hun eigen uiterst conservatieve agenda. Tegelijkertijd beschuldigen zij de moslim cultuur van achterlijkheid omdat deze geen verlichting heeft doorgemaakt. Wat op zichzelf weer vrij achterlijk is omdat ze zelf de normen en waarden van de verlichting niet onderschrijven.nwagenaar schreef op zondag 1 maart 2026 @ 11:21:
[...]offtopic:
1.9 miljard moslims in totaal meende ik waarvan 10% tot 15% vallen onder Sjiiten. Statistisch gezien praten we nog steeds over 100 miljoen minimaal in Iran, Irak bijvoorbeeld en er zijn meer dan genoeg minderheden in andere landen die deze religieuze zuil hanteren.Immutable schreef op zondag 1 maart 2026 @ 11:10:
[...]
Maar dat is toch het Sjiisme, wat een veel kleinere volgeling heeft dan het Soennisme ? En andere stromingen?
Op dit moment (of vanochtend) waren ze al bezig met demonstraties in Pakistan en hebben ze de ambassade van Amerika aangevallen en zijn er geloof ik doden gevallen. Pakistan valt voor 90% onder Sunisme.
Zeg, even iets anders.
Ik hoor veel positivisme over de aanvallen op Iran, maar gaan we alle asielzoekers eigenlijk opvangen die onze kant uitkomen als gevolg van de burgeroorlog die nu uit gaat breken in Iran? Ik help iedereen er even aan herinneren dat er 92mln mensen wonen in dat land.
*knip* s.v.p. geen samenzweringstheorie.
Ik hoor veel positivisme over de aanvallen op Iran, maar gaan we alle asielzoekers eigenlijk opvangen die onze kant uitkomen als gevolg van de burgeroorlog die nu uit gaat breken in Iran? Ik help iedereen er even aan herinneren dat er 92mln mensen wonen in dat land.
*knip* s.v.p. geen samenzweringstheorie.
[ Voor 23% gewijzigd door defiant op 01-03-2026 12:20 ]
Nog meer dreigende taal uit Iran:
Israël blijft ondertussen luchtaanvallen uitvoeren:De Amerikaans-Israëlische aanvallen op Iran en het regime zijn een "oorlogsverklaring aan het adres van moslims". Dat zegt president Masoud Pezeshkian op de Iraanse staatstelevisie. Bij die aanvallen werd onder meer de hoogste leider in het land, Ali Khamenei, gedood. Israël claimtde verantwoordelijkheid voor die precisieaanval. "Iran beschouwt het als zijn legitieme verplichting en recht wraak te nemen op de daders en bedenkers van deze historische misdaad", aldus Pezeshkian.
Het Israëlische leger heeft zondag bekendgemaakt dat het een nieuwe reeks aanvallen heeft uitgevoerd op doelen van het "Iraanse terroristische regime in het hart van Teheran". De afgelopen 24 uur heeft "de Israëlische luchtmacht grootschalige aanvallen uitgevoerd om haar luchtmacht te versterken en de weg naar Teheran vrij te maken", aldus een korte militaire mededeling.
Opvang in de regio: er zijn VN vluchtelingenkampen in onder andere Saoedi-Arabië. Tijdens de lange burgeroorlog in Syrië waren ook miljoenen burgers gevlucht, maar de meerderheid zat in de buurlanden. Alleen diegenen met geld konden de smokkel naar Europa betalen.Helixes schreef op zondag 1 maart 2026 @ 11:35:
Zeg, even iets anders.
*knip* s.v.p. geen meta discussie/commentaar op discussie in het topic.
Je ziet overal ter wereld feestvierende Iraniërs, dat is veelzeggend.
We zijn allemaal getuige geweest hoe het regime kinderen en vrouwen martelt en vermoord om kledingsvoorschiften, geaardheid of gewoon omdat ze bestaan. We lezen allemaal de berichten van massa-executies van kinderen en volwassenen tijdens en na de recente demonstraties. Of in het verleden. De verminkingen en bewuste actie om ogen van demonstranten te raken. We weten allemaal van de decennia lange terreur via proxy-legers en het promoten van terrorisme in de wereld. We kunnen allemaal de speeches beluisteren van de hoogste baas en zijn vurige belofte om het Westen uit te roeien.
*knip* s.v.p. geen meta discussie/commentaar op discussie in het topic
We zijn allemaal getuige geweest hoe het regime kinderen en vrouwen martelt en vermoord om kledingsvoorschiften, geaardheid of gewoon omdat ze bestaan. We lezen allemaal de berichten van massa-executies van kinderen en volwassenen tijdens en na de recente demonstraties. Of in het verleden. De verminkingen en bewuste actie om ogen van demonstranten te raken. We weten allemaal van de decennia lange terreur via proxy-legers en het promoten van terrorisme in de wereld. We kunnen allemaal de speeches beluisteren van de hoogste baas en zijn vurige belofte om het Westen uit te roeien.
*knip* s.v.p. geen meta discussie/commentaar op discussie in het topic
[ Voor 20% gewijzigd door defiant op 01-03-2026 16:01 ]
Het is een nieuwe tak van sport. De VS is daar (Irak Libië) idd niet aan de macht, dus mensen mogen daar zelf hun toekomst bepalen. Dat ze die verantwoordelijkheid helemaal niet aankunnen zal niemand verbazen. Maar ook dat is vrijheid. Het volk van Iran moet al bijna 50 jaar lijden onder een gewelddadig religieus haat regime. Het belangrijkste export product van Iran was terrorisme. Hopelijk komt de wereld daar een keer vanaf.FireBladeX schreef op zondag 1 maart 2026 @ 06:57:
[...]
Ik ben benieuwd he, geen waardeoordeel of dergelijke; VS heeft deze tactiek wel eens eerder toegepast (Irak, Libië). Heeft het daar volgens jou de bevolking echt vrijheid opgeleverd? Zijn ze nu vrolijker, gelukkiger en meer welvarend dan voordat die regimes omver zijn gebombardeerd?
Hier gaat maar een volk van lijden en dat is de Iraanse volk. Dat het aantal mensen leven waard is voor op te offeren is makkelijk gezegd als het niet jouw familie of vrienden zijn.
Pretentieus: de onaangename eigenschap van mensen die gezien willen worden als indrukwekkender, succesvoller of belangrijker dan ze werkelijk zijn. Rabarber. Aannames, onderbuikgevoelens, vermoedens, verzinsels, van horen zeggen, grappen = NIETS waard.
Helixes schreef op zondag 1 maart 2026 @ 11:35:
Zeg, even iets anders.
Ik hoor veel positivisme over de aanvallen op Iran
offtopic:
Wikipedia: Positivisme
Wikipedia: Positivisme
❤️🩹 Bezuinigen op armen en zieken 🤕 ? Welnee, Zucmantaks, nu 💰 !
*knip* reactie op mbr'ed post.honey schreef op zondag 1 maart 2026 @ 11:48:
*knip*
*knip*
[ Voor 25% gewijzigd door defiant op 01-03-2026 16:04 ]
Is dit een serieus antwoord?XWB schreef op zondag 1 maart 2026 @ 11:45:
Opvang in de regio: er zijn VN vluchtelingenkampen in onder andere Saoedi-Arabië. Tijdens de lange burgeroorlog in Syrië waren ook miljoenen burgers gevlucht, maar de meerderheid zat in de buurlanden. Alleen diegenen met geld konden de smokkel naar Europa betalen.
Gezien de geografie denk ik dat verreweg de meeste Iraniërs zich tot Turkije zullen wenden. Er is een kans dat de EU een ongekend gigantische operatie optakelt om alle voorzieningen in Turkije te maken om 10mln+ mensen op te vangen. Maar dan moet je Turkije daarin wel meekrijgen. Bovendien is de smokkelroute van Turkije naar de EU gekend.
Saoedi-Arabië kun je wegstrepen. De Wahabi's zullen geen (in hun ogen) Sji'ieten tolereren. Bovendien is het voor al een grote zandbak daar.
Het is niet bepaald rustiger nu khamenei dood is: https://nos.nl/artikel/2604484-doden-en-gewonden-bij-protest-amerikaans-consulaat-in-pakistan-om-dood-khamenei
Hopen dat het verder meevalt, maar ik moet nog zien of dit uiteindelijk beter is voor de bevolking(en) in de regio. Beetje afhankelijk wat de volgende machthebbers gaan doen ...
Hopen dat het verder meevalt, maar ik moet nog zien of dit uiteindelijk beter is voor de bevolking(en) in de regio. Beetje afhankelijk wat de volgende machthebbers gaan doen ...
1 januari begin ik echt! en daarna weer elke maandag!
blijft voornamelijk bij stoere spierballentaal vanuit Iran. Ze beseffen toch wel dat ze geen schijn van kans maken tegen de VS en Israel samen.
Doet mij weer denken aan gisteren dat Iran de gehele dag kwam met een toespraak van de nog levende Khamenei. Nee, Iran roept maar wat.
En volgens mij heeft Iran niet veel meer over, qua serieuze wapens etc.
Denk dat de wereld meer rekening moet gaan houden met mogelijke tereur komende dagen/tijd (buiten Iran dus).
[ Voor 9% gewijzigd door _Bailey_ op 01-03-2026 11:54 ]
Ok, fair punt. Ik bedoel dat mensen twijfelen aan de rechtvaardiging van de aanvallen en dan gaan vinger wijzen naar de wandaden van de VS en Israël. Wat de motivatie ook mag zijn van Israël en de VS, zij grijpen wel in (in tegenstelling tot veel andere landen) en geven de burgers iets van een kans om dit regime omver te werpen. Nu is het wachten of dat gaat gebeuren en mogelijk zijn er al wapens het land in gesmokkeld, maar het kan ineens snel gaan, met een beetje geluk.
[ Voor 13% gewijzigd door defiant op 01-03-2026 16:04 ]
Welke Iraanse mensen dan? De Sjiitische iraanse mensen of de seculiere iraanse mensen?Helixes schreef op zondag 1 maart 2026 @ 11:35:
Zeg, even iets anders.
*knip*
[ Voor 15% gewijzigd door defiant op 01-03-2026 12:21 ]
Mensen van hetzelfde regiem vormen nu een tijdelijke raad en gaan een nieuwe leider kiezen. Daar gaat niet opeens een vredelievend persoon aan de macht komen, die alles overhoop gaat gooien. De Revolutionaire Garde heeft nog altijd een hoop macht en is niet zomaar uit te schakelen, zeker niet door luchtaanvallen. Die zullen de overhand blijven houden. Het leger zelf mag deels aan de kant van het volk staan, maar zullen ook niet zomaar openlijk tegen de raad en Revolutionaire Garde opstaan.cleef schreef op zondag 1 maart 2026 @ 11:50:
Het is niet bepaald rustiger nu khamenei dood is: https://nos.nl/artikel/2604484-doden-en-gewonden-bij-protest-amerikaans-consulaat-in-pakistan-om-dood-khamenei
Er is daar vele decennia gebouwd aan de huidige structuren, die schiet je niet vanuit de lucht kapot.
Het doet mij denken aan Comical Ali: "We are crushing the Americans right now !"_Bailey_ schreef op zondag 1 maart 2026 @ 11:52:
[...]
blijft voornamelijk bij stoere spierballentaal vanuit Iran. Ze beseffen toch wel dat ze geen schijn van kans maken tegen de VS en Israel samen.
Doet mij weer denken aan gisteren dat Iran de gehele dag kwam met een toespraak van de nog levende Khamenei. Nee, Iran roept maar wat.
Denk dat de wereld meer rekening moet gaan houden met mogelijke tereur komende dagen/tijd (buiten Iran dus).
Wikipedia: Mohammed Saïd al-Sahaf
Pretentieus: de onaangename eigenschap van mensen die gezien willen worden als indrukwekkender, succesvoller of belangrijker dan ze werkelijk zijn. Rabarber. Aannames, onderbuikgevoelens, vermoedens, verzinsels, van horen zeggen, grappen = NIETS waard.
Tis geen zero sum game in de échte wereld.honey schreef op zondag 1 maart 2026 @ 11:48:
*knip*.
*knip*
Je kunt tegen een regime zijn én tegen het klakkeloos bombarderen van een land. Als je Iran weerloos achter laat zal een ander het stokje overnemen. Zelfs 20 jaar bezetting heeft Afganistan hoe precies geholpen?
Ik begrijp je sentiment en ik zou graag willen dat de Iraniers nu zelf hun toekomst mogen schrijven: dat vereist alleen dat alle Iraniers daar aan mee willen werken, in beginsel. En dat is niet zo, want dan hadden ze de status quo al niet geaccepteerd. Het is lastig voor ons te begrijpen hoe lokaal functioneert. Net als in de VS zelf ~ 35% voor Trump stemde en nu de rest het moet ontgelden zal in Iran een deel pro-regime zijn én blijven.
Dus ik deel je mening niet dat er polarisatie is - je kunt ook tegen een regime zijn en tegen een ander regime wat vooral afleiding nodig heeft thuis en zover ik kan zien helemaal niet bezig is de Iraniërs daadwerkelijk te helpen. Edit: Israel overigens net zo min. Maargoed, die worden al lang bedreigd door Iran en is sowieso bezig een pakweg 70 jarig conflict te beslissen.
De huidige Iraanse machthebbers zijn door een revolutie door het volk nota bene aan de macht gekomen. En.. tjah.. voor wat het waard is, een theocratisch democratie.
[ Voor 9% gewijzigd door defiant op 01-03-2026 16:02 ]
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – Kophi E18 - keuzestress door regeerakkoord, de checklist van links & meer!
Immutable schreef op zondag 1 maart 2026 @ 11:59:
Welke Iraanse mensen dan? De Sjiitische iraanse mensen of de seculiere iraanse mensen?
offtopic:
Gezien de reacties die we hier vanochtend hebben gezien gaat het smaldeel van de bevolking hier die zich zorgen maakt over migratiesaldo's dat onderscheid niet maken, helaas.
Zie je Wilders al met open armen klaarstaan op Schiphol om seculiere Iraniërs een paspoort uit te delen?
Gezien de reacties die we hier vanochtend hebben gezien gaat het smaldeel van de bevolking hier die zich zorgen maakt over migratiesaldo's dat onderscheid niet maken, helaas.
Zie je Wilders al met open armen klaarstaan op Schiphol om seculiere Iraniërs een paspoort uit te delen?
*knip* reageer s.v.p. inhoudelijkhoney schreef op zondag 1 maart 2026 @ 11:48:
*knip*
*knip*
[ Voor 20% gewijzigd door defiant op 01-03-2026 16:02 ]
Precies de reden waarom ik die verwijzing maakte (weliswaar polariserend): ik vind het not done om te verwijzen naar normen en waarden die (mogelijk) vanuit religieus perspectief leidend zouden moeten zijn voor de bevolking en-of de keuzes van een land of regio.HEY_DUDE schreef op zondag 1 maart 2026 @ 11:30:
[...]
Off-topic: De normen en waarden van het westen zijn vooral gebaseerd op de grote denkers tijdens de verlichting en de bijbehorende idealen. Die judeo christelijke normen en waarden die de rechts radicaal er vaak bijsleept is een vals frame voor hun eigen uiterst conservatieve agenda. Tegelijkertijd beschuldigen zij de moslim cultuur van achterlijkheid omdat deze geen verlichting heeft doorgemaakt. Wat op zichzelf weer vrij achterlijk is omdat ze zelf de normen en waarden van de verlichting niet onderschrijven.
Simpelweg omdat dit een manier is om ze als minder superieur of minder verlichtend moet worden gezien dan “onze” westerse normen en waarden als je kijkt naar onze historie en de huidige situatie in Iran.
Dat heb ik effectief ook gezegd en voor de duidelijkheid: normen en waarden zijn primair persoonlijk en ik distantieer mij dan ook ver van de zogenaamde westerse normen en waarden van bijvoorbeeld Trump of dhr Wilders om maar een paar te noemen terwijl ik mij ook ver distantieer van de normen en waarden die Khomenei hanteerde bijvoorbeeld
[ Voor 3% gewijzigd door nwagenaar op 01-03-2026 12:14 ]
Maar als je de motieven en gevolgen van de interventie bediscussiërt ben je toch niet bezig te polariseren? Wat is er nou toch zo polariserend? Je redenering klinkt heel erg als je niet helemaal voor Trump en Israel bent dan ben je de vijand aan het steunen. Dat is zo'n beetje de definitie van polarisatie.honey schreef op zondag 1 maart 2026 @ 11:58:
[...]
Ok, fair punt. Ik bedoel dat mensen twijfelen aan de rechtvaardiging van de aanvallen en dan gaan vinger wijzen naar de wandaden van de VS en Israël. Wat de motivatie ook mag zijn van Israël en de VS, zij grijpen wel in (in tegenstelling tot veel andere landen) en geven de burgers iets van een kans om dit regime omver te werpen. Nu is het wachten of dat gaat gebeuren en mogelijk zijn er al wapens het land in gesmokkeld, maar het kan ineens snel gaan, met een beetje geluk.
En godbetert Trump heeft de verkiezingen gewonnen met de belofte om geen regime change te doen en zeker niet in Iran. Ik heb destijds vanuit rechts en links geen kritiek daarop gehoord. Was dat destijds ook een polariserend standpunt? Ook heb ik toen niemand gehoord over het lijden van het Iraanse volk. Ik kan dat lastig rijmen met het enthousiasme wat er nu wel in die politieke hoek lijkt te zijn.
Ik hoop vooral dat deze onbezonnen actie van Trump gaat brengen wat de Iraanse bevolking ervan hoopt. Verder hoop ik dat Trump zich dan ook lange termijn committeert aan het ontwikkelen van vrede en democratie in Iran. En niet bijvoorbeeld volgende week een plan presenteert om Iran leeg te roven van Iran van grondstoffen een volgende dictator installeert. Ik heb zelf het vermoeden dat Trump het wel prima vind om een volgende dictator te installeren die vooral een meer pacifistische politiek voert richting Israel, maar het Iraanse volk net zo hard onder drukt. Ik heb heel erg mijn twijfels of deze onbezonnen actie gaat over het welzijn van het Iraanse volk.
Zijn geruchten dat Turkije bij een instorting van Iran een gelimiteerde invasie zal doen om een bufferzone te creëren.Helixes schreef op zondag 1 maart 2026 @ 11:50:
[...]
Is dit een serieus antwoord?
Gezien de geografie denk ik dat verreweg de meeste Iraniërs zich tot Turkije zullen wenden. Er is een kans dat de EU een ongekend gigantische operatie optakelt om alle voorzieningen in Turkije te maken om 10mln+ mensen op te vangen. Maar dan moet je Turkije daarin wel meekrijgen. Bovendien is de smokkelroute van Turkije naar de EU gekend.
Saoedi-Arabië kun je wegstrepen. De Wahabi's zullen geen (in hun ogen) Sji'ieten tolereren. Bovendien is het voor al een grote zandbak daar.
https://www.forbes.com/si...kish-buffer-zone-in-iran/If the United States and Israel fight a war with Iran soon, neither will likely deploy ground forces in substantial numbers, with any incursions likely limited to commandos executing raids and intelligence operatives conducting sabotage. However, if Iran’s regime collapses or the country is severely destabilized as a result of war or internal upheaval, reports indicate that Turkey might send troops over the border to establish a buffer zone in Iran’s western frontier regions. Ankara officially denies having any such plans. Such a move would undoubtedly have significant ramifications for the wider region.
Laat feiten nooit in de weg staan voor goed nieuws
Dat klinkt als een betere bodem dan andere landen. Als ze al een vorm van "democratie" hebben. Betekend dat ze alleen nog maar "Moskee" en staat te scheiden dus?NiGeLaToR schreef op zondag 1 maart 2026 @ 12:03:
[...]
De huidige Iraanse machthebbers zijn door een revolutie door het volk nota bene aan de macht gekomen. En.. tjah.. voor wat het waard is, een theocratisch democratie.
Dat klinkt al als een goede bodem naar iets beters.
Dat lijkt mij een slimme zet als Turkije een bufferzone gaat creëren. Die is helemaal niet gebaat bij onstabiliteit bij de buren.
Volgens The Dictator's Handbook hebben democratieën in hun buitenlandbeleid meer baat bij een bevriende dictator dan bij een democratie. Een dictator is namelijk gemakkelijker te beïnvloeden ten gunste van de eigen belangen dan een volk dat voor zichzelf kan denken en daarmee invloed op het beleid heeft.HEY_DUDE schreef op zondag 1 maart 2026 @ 12:17:
[...]
Ik hoop vooral dat deze onbezonnen actie van Trump gaat brengen wat de Iraanse bevolking ervan hoopt. Verder hoop ik dat Trump zich dan ook lange termijn committeert aan het ontwikkelen van vrede en democratie in Iran.
Zoals het WK komend zomer_Bailey_ schreef op zondag 1 maart 2026 @ 11:52:
[...]
Vraag is dan dus: waarom is dat er nu dan niet al en hoe gaat dit wél gebeuren nu de krijgsmacht geen bedreiging meer is voor Israel (voor zover dit het ooit was) maar nog wel voor de lokale bevolking.Immutable schreef op zondag 1 maart 2026 @ 12:24:
[...]
Dat klinkt als een betere bodem dan andere landen. Als ze al een vorm van "democratie" hebben. Betekend dat ze alleen nog maar "Moskee" en staat te scheiden dus?
Dat klinkt al als een goede bodem naar iets beters.
Onderdrukking vindt immers plaats door de (ideologische) politie bijv en die zijn er helaas gewoon nog. Zie ze niet massaal capituleren of kant van het volk kiezen. Weet ook niet hoeveel % van de bevolking dat steunt, het volk is immers niet per se 1 iets.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – Kophi E18 - keuzestress door regeerakkoord, de checklist van links & meer!
Huh, hoe kan je het eens zijn met een valse stelling? Niemand hier beweerd dat het regime niet kwaadaardig is. Misschien mis ik iets, dus zou je me kunnen aanwijzen waar dat hier wel beweerd is?
Het enige dat geloof ik (terecht) in twijfel word getrokken zijn de intenties en doelen van de VS.
[ Voor 13% gewijzigd door Mutatie op 01-03-2026 12:34 ]
naast de Minister van BuZa in Iran vanochtend in zijn interview die ervan uitgaat dat moslims buiten Iran gaan reageren op deze aanvallen van de VS en Israel , doet de minister president van Iran er nog eens een goed schepje bovenop om moslims wereldwijd wakker te schudden / aan te moedigen;
TEHERAN (ANP/AFP) - De Amerikaans-Israëlische aanvallen op Iran en het regime zijn een "oorlogsverklaring aan het adres van moslims". Dat zegt president Masoud Pezeshkian op de Iraanse staatstelevisie."
Zou me hier meer zorgen over maken als wereld dan wat er nog vanuit Iran gaat komen, dat is echt slappe stoere spierballentaal (qua aanvallen op omringende landen vanuit Iran zelf)
TEHERAN (ANP/AFP) - De Amerikaans-Israëlische aanvallen op Iran en het regime zijn een "oorlogsverklaring aan het adres van moslims". Dat zegt president Masoud Pezeshkian op de Iraanse staatstelevisie."
Zou me hier meer zorgen over maken als wereld dan wat er nog vanuit Iran gaat komen, dat is echt slappe stoere spierballentaal (qua aanvallen op omringende landen vanuit Iran zelf)
[ Voor 15% gewijzigd door _Bailey_ op 01-03-2026 12:33 ]
"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert
Iran is Sjïtisch, het overgrote deel van de Islamitische wereld is Soennitisch. Het is zeker een oproep, maar ik zou me niet zoveel zorgen maken. Ze staan redelijk alleen; enige bondgenoten zijn Hezbollah, Hamas, Houthi's en waarschijnlijk nog wat losse groeperingen in Syrië. Maar al die groepen zijn enorm verzwakt en stellen niet zoveel meer voor._Bailey_ schreef op zondag 1 maart 2026 @ 12:31:
naast de Minister van BuZa in Iran vanochtend in zijn interview die ervan uitgaat dat moslims buiten Iran gaan reageren op deze aanvallen van de VS en Israel , doet de minister president van Iran er nog eens een goed schepje bovenop om moslims wereldwijd wakker te schudden / aan te moedigen;
De Soennitische wereld is tegen het Iraanse regime: Saudi-Arabië, Pakistan, VAE, Qatar, Bahrein, Irak, enz.
Von der Leyen: hoop gloort voor Iran
Implicatie voor de indirecte steun aan de gekozen aanpak is interessant wat mij betreft.
Voor wat het waard is.Volgens Europese Commissievoorzitter Ursula von der Leyen "gloort er hernieuwde hoop voor het Iraanse volk". Wel benadrukt ze dat er een risico bestaat dat de regio "in een spiraal van geweld wordt gestort".
Implicatie voor de indirecte steun aan de gekozen aanpak is interessant wat mij betreft.
Ik las dat er in Irak 3 dagen nationale rouw waren afgekondigd vanwege de aanvallen. In 2009 was 55-65% van de bevolking daar Sjiïtisch. In Bahrein blijkbaar 65-70%.Trishul schreef op zondag 1 maart 2026 @ 12:42:
[...]
De Soennitische wereld is tegen het Iraanse regime: Saudi-Arabië, Pakistan, VAE, Qatar, Bahrein, Irak, enz.
Wikipedia: Shia Islam
Je ziet daar genoeg landen met een dusdanig aandeel Sjiïeten dat je ze denk ik geen aanleiding wilt geven om te gaan rellen.
Beetje vergelijkbaar met de buffer zone die ze in Syrië hadden.Yakolev schreef op zondag 1 maart 2026 @ 12:20:
[...]
Zijn geruchten dat Turkije bij een instorting van Iran een gelimiteerde invasie zal doen om een bufferzone te creëren.
[...]
https://www.forbes.com/si...kish-buffer-zone-in-iran/
Gezien de beelden uit Iran heeft de Israëlische luchtmacht aardig vrij spel boven Iran:
F35 tegen een F4 phantom is ook geen echte match natuurlijk.🇮🇱🇮🇷✈️ IDF struck Iranian fighter jets in Tabriz.
— MAKS 25 👀🇺🇦 (@maks23.bsky.social) 1 maart 2026
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Helemaal off grid? Veel elektriciteit komt toch uit gasturbines?Immutable schreef op zondag 1 maart 2026 @ 10:59:
[...]
Quote:
[...]
Nee, deze oorlog gaat absoluut niet over het lijden van het Iraanse volk. Dit heeft alles met Israël te maken, die hun kans pakken met Trump als president. Trump is om het congres heen deze oorlog gestart, zonder toestemming. Binnenkort komt er een stemming die deze macht van Trump kan gaan inperken. Dus dit was het moment om nog aan te kunnen vallen zonder toestemming.HEY_DUDE schreef op zondag 1 maart 2026 @ 12:17:
[...]
Ik heb heel erg mijn twijfels of deze onbezonnen actie gaat over het welzijn van het Iraanse volk.
Als het echt om het lijden van bevolkingsgroepen gaat, waarom gaat de ellende in Sudan dan door zonder ingrijpen, of in Oekraïne, of welk land dan ook waar ellende gaande is?
Fair enough. Tegelijkertijd zijn dat landen waar de VS een dikke vinger in de pap heeft, incl. militaire basissen.Bananenplant schreef op zondag 1 maart 2026 @ 12:49:
[...]
Ik las dat er in Irak 3 dagen nationale rouw waren afgekondigd vanwege de aanvallen. In 2009 was 55-65% van de bevolking daar Sjiïtisch. In Bahrein blijkbaar 65-70%.
Wikipedia: Shia Islam
Je ziet daar genoeg landen met een dusdanig aandeel Sjiïeten dat je ze denk ik geen aanleiding wilt geven om te gaan rellen.
Maar, nu je Irak beschrijft, toch wel een land om in de gaten te houden, lange grens met Iran en blijkbaar nog de helft Sjïtisch. Volgens mij ook nog steeds niet een stabiel land...
Daarnaast lijkt het ook wel alsof USA een gigantische slag heeft gemaakt tegen lucht verdediging. Ook in venezuela was het een peulenschil. Ook hier. Ik vraag me af of ze moderne nieuwe technieken hebben, die je natuurlijk niet loslaat?YakuzA schreef op zondag 1 maart 2026 @ 12:54:
[...]
Beetje vergelijkbaar met de buffer zone die ze in Syrië hadden.
Gezien de beelden uit Iran heeft de Israëlische luchtmacht aardig vrij spel boven Iran:
[Bluesky]
F35 tegen een F4 phantom is ook geen echte match natuurlijk.
En wordt tegenwoordig al veel AI gebruikt? Palantir bijvoorbeeld? Ik merk ook dat er steeds meer zeer precieze aanvallen zijn. Het lijkt wel alsof het Amerikaans leger zeer chirurgisch nu te werk kan door moderne informatie technologie. En moderne AI technieken. En dat ze betere informatie hebben.
Zoals ik al eerder aangaf is de aanname dat er 100 miljoen individuen zijn over de hele wereld en er zijn in diverse landen meer dan genoeg die vallen onder de Sjiitische zuil. Dat is geen klein aantal of een fringe zuil oid.Trishul schreef op zondag 1 maart 2026 @ 12:42:
[...]
Iran is Sjïtisch, het overgrote deel van de Islamitische wereld is Soennitisch. Het is zeker een oproep, maar ik zou me niet zoveel zorgen maken. Ze staan redelijk alleen; enige bondgenoten zijn Hezbollah, Hamas, Houthi's en waarschijnlijk nog wat losse groeperingen in Syrië. Maar al die groepen zijn enorm verzwakt en stellen niet zoveel meer voor.
Van die 100 miljoen kunnen er (statistisch gezien) meer dan genoeg zijn die verder gaan dan demonstreren. Je hebt maar een klein aantal nodig om echte chaos te creëeren.
Even afgezien van de proxy groeperingen die door Iran werden gesponsord, je moet niet onderschatten dat terroristische religieuze groeperingen zelfs vanuit verschillende zuilen zich kunnen gaan verbroederen naar een specifieke vijand met alle gevolgen van dien.
We hebben dat laatste al in bepaalde situaties gezien waarbij terroristische groeperingen (al dan niet kortstondig) samenwerkten ondanks dat ze een andere religieuze zuil hadden.
Mijn insteek is dat de regio al een kruidvat was, maar dat door de aanval van de afgelopen weekend is er een situatie zodanig geëscaleerd waardoor de regio, de wereld en de bevolking in Iran nog jaren last van gaat hebben en krijgen.
Mocht het Iraanse regime vallen, dan zal het hopelijk eindelijk voor het eerst sinds.... heel lang geleden wat rustiger worden in de regio.
Iran is/was de grootste onruststoker, de overige landen zijn in de loop der decennia een stuk pragmatischer geworden. Hopelijk maakt dit eindelijk een einde aan dat verschrikkelijke regime en haar proxys, en heeft de bevolking in de verschillende landen eindelijk uitzicht op een wat langduriger vrede.
Iran is/was de grootste onruststoker, de overige landen zijn in de loop der decennia een stuk pragmatischer geworden. Hopelijk maakt dit eindelijk een einde aan dat verschrikkelijke regime en haar proxys, en heeft de bevolking in de verschillende landen eindelijk uitzicht op een wat langduriger vrede.
Hoe precies is nog de vraag. Er komt vrijwel geen nieuws uit Iran naar buiten. Ondertussen zou een school zijn geraakt met meer dan 100 doden, voornamelijk kinderen. Als dit klopt is het nog de vraag of het door Israël of Amerika is gedaan.Immutable schreef op zondag 1 maart 2026 @ 13:05:
[...]
Daarnaast lijkt het ook wel alsof USA een gigantische slag heeft gemaakt tegen lucht verdediging. Ook in venezuela was het een peulenschil. Ook hier. Ik vraag me af of ze moderne nieuwe technieken hebben, die je natuurlijk niet loslaat?
En wordt tegenwoordig al veel AI gebruikt? Palantir bijvoorbeeld? Ik merk ook dat er steeds meer zeer precieze aanvallen zijn. Het lijkt wel alsof het Amerikaans leger zeer chirurgisch nu te werk kan door moderne informatie technologie. En moderne AI technieken. En dat ze betere informatie hebben.
Zou mij niets verbazen als dit door het Israëlische leger is gedaan, die geven weinig om (kinder)levens zoals is gebleken de afgelopen tijd, tot de dag van vandaag. Zal er een 'onderzoek' komen naar de oorzaak, en vervolgens blijft het stil en gebeurd er niets, net als in Gaza en West Bank. Maar dat is mijn aanname.
Ik hoop dat je gelijkt krijgt, alleen ik ben er bang voor dat het nog lang onrustig zal worden.alexbl69 schreef op zondag 1 maart 2026 @ 13:06:
Mocht het Iraanse regime vallen, dan zal het hopelijk eindelijk voor het eerst sinds.... heel lang geleden wat rustiger worden in de regio.
Dat de huidige leider van een regime dood gaat, wil nog niet direct betekenen dat het regime ook weg is. Daarbij als het regime omvalt, wat krijg je ervoor in de plaats? En hoe stabiel wordt de nieuwe regering (onderschat niet de verschillen binnen hetzelfde land, dit hebben wij ook kunnen zien in Syrië bijvoorbeeld).Iran is/was de grootste onruststoker, de overige landen zijn in de loop der decennia een stuk pragmatischer geworden. Hopelijk maakt dit eindelijk een einde aan dat verschrikkelijke regime en haar proxys, en heeft de bevolking in de verschillende landen eindelijk uitzicht op een wat langduriger vrede.
Ook denk ik dat de proxy groeperingen niet zo maar stoppen als het regime omvalt. Ik vermoed eerder dat zij in het machtsvacuüm gaan springen in Iran en-of dat zij zich gaan beramen op wraak op Amerika en Israël.
Maar zoals ik al aangaf: ik hoop dat ik ongelijk heb en jij gelijk krijgt
*knip* reactie op mbr'ed post.honey schreef op zondag 1 maart 2026 @ 11:48:
*knip*
*knip*
- was dit de beste optie?
- hoe verder want Trump gaat de Iraniers niet verder helpen met opbouw van een staat onder nieuwe leiding en een land opnieuw opbouwen is vaker misgegaan dan goed in de laatste decennia.
- waar gaat de geopolitiek naartoe als het eenzijdig aanvallen van andere landen geaccepteerd lijkt te worden, wat kunnen we dan nog als het de volgende keer geen verderfelijk regime is maar bijv. Groenland of Panama?
Misschien dat je het helemaal niet zo bedoelt. Als ik je mening verkeerd interpreteer, hoor ik het graag zodat ik mijn beeld kan bijstellen.
[ Voor 19% gewijzigd door defiant op 01-03-2026 16:09 ]
De VS hebben voor het eerst drones gebruikt die gebaseerd zijn op het ontwerp van de Shahed:
The US military has deployed low-cost strike drones based on Iran’s Shahed-136 design for the first time, using the reverse-engineered weapons against Iranian military infrastructure in coordinated operations with Israel that have effectively paralysed Persian Gulf aviation.
Iedereen weet natuurlijk, dat informatie oorlog bestaat. Om sentiment te manipuleren in het buitenland he. Ik hoor ook veel tegengeluiden over die school. Wil ik niet al teveel op in gaan. Maar het blijft lastig om te bepalen of het daadwerkelijk door Israel/USA komt, of door de regering zelf per ongeluk of bewust.Charles Hill schreef op zondag 1 maart 2026 @ 13:10:
[...]
Hoe precies is nog de vraag. Er komt vrijwel geen nieuws uit Iran naar buiten. Ondertussen zou een school zijn geraakt met meer dan 100 doden, voornamelijk kinderen. Als dit klopt is het nog de vraag of het door Israël of Amerika is gedaan.
Zou mij niets verbazen als dit door het Israëlische leger is gedaan, die geven weinig om (kinder)levens zoals is gebleken de afgelopen tijd, tot de dag van vandaag. Zal er een 'onderzoek' komen naar de oorzaak, en vervolgens blijft het stil en gebeurd er niets, net als in Gaza en West Bank. Maar dat is mijn aanname.
Die raketten van Iran zijn niet bepaald betrouwbaar.
Ja, kan wel in gaan over Gaza. Maar dat is verboden hier. Dus je gaat al beetje te ver.
Van de NOS;nwagenaar schreef op zondag 1 maart 2026 @ 13:13:
[...]
Ik hoop dat je gelijkt krijgt, alleen ik ben er bang voor dat het nog lang onrustig zal worden.
[...]
Dat de huidige leider van een regime dood gaat, wil nog niet direct betekenen dat het regime ook weg is. Daarbij als het regime omvalt, wat krijg je ervoor in de plaats? En hoe stabiel wordt de nieuwe regering (onderschat niet de verschillen binnen hetzelfde land, dit hebben wij ook kunnen zien in Syrië bijvoorbeeld).
Ook denk ik dat de proxy groeperingen niet zo maar stoppen als het regime omvalt. Ik vermoed eerder dat zij in het machtsvacuüm gaan springen in Iran en-of dat zij zich gaan beramen op wraak op Amerika en Israël.
Maar zoals ik al aangaf: ik hoop dat ik ongelijk heb en jij gelijk krijgt
Alireza Arafi wordt tijdelijke opvolger ayatollah Khamenei
Alireza Arafi is de tijdelijke opvolger van de gedode ayatollah Khamenei, meldt het Iraanse staatspersbureau ISNA. Hij neemt samen met president Pezeshkian en het hoofd van de rechterlijke macht Gholamhossein Mohseni Ejei de dagelijkse leiding op zich in de driekoppige overgangsraad tot er een nieuwe ayatollah wordt benoemd.
De 67-jarige Arafi is een minder bekend figuur en was volgens de Amerikaanse nieuwszender CNN een vertrouweling van Khamenei. Hij zou het vertrouwen van Khamenei hebben gehad en om die reden op vooraanstaande posities zijn benoemd. Arafi heeft volgens CNN meer dan twintig boeken geschreven en spreekt vloeiend Arabisch en Engels.
Arafi is geestelijk lid van de Raad van Hoeders, een machtig orgaan dat bestaat uit zes geestelijken en zes juristen. De geestelijken worden door de ayatollah benoemd en de juristen worden via het parlement door de hoogste rechter benoemd. De raad ziet toe op de naleving van de islamitische wetgeving (sharia) en de grondwet.
Denk dat je het woord tijdelijk hier wel redelijk letterlijk kan nemen.Charles Hill schreef op zondag 1 maart 2026 @ 13:18:
[...]
Alireza Arafi wordt tijdelijke opvolger ayatollah Khamenei
Vergis je niet in de hoeveelheid spionnen die nog steeds door inlichtingendiensten gerekruteerd / gebruikt worden.Immutable schreef op zondag 1 maart 2026 @ 13:05:
[...]En wordt tegenwoordig al veel AI gebruikt? Palantir bijvoorbeeld? Ik merk ook dat er steeds meer zeer precieze aanvallen zijn. Het lijkt wel alsof het Amerikaans leger zeer chirurgisch nu te werk kan door moderne informatie technologie. En moderne AI technieken. En dat ze betere informatie hebben.
Menselijke bronnen zijn onmisbaar in het verstrekken van inlichtingen waarom er ergens iets gebeurt. AI kan helemaal niet overweg met menselijke factoren zoals intenties, motivaties en politieke besluitvorming.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Dus het regime zit nog op zijn plaats. Het is onbekend of er überhaupt schade is aangebracht aan het atoom programma. Maar gelukkig is er wel één 85 jarige man gedood met meer dan honderden slachtoffers als collateral damage.
En nu? Ben benieuwd. Waar is het nu allemaal om te doen? Ik zie hier velen de VS en Israël verdedigen, maar je zou denken dat wanneer je de Iranezen komt bevrijden nu deel 2 van het plan in werking wordt gesteld. Daar zie ik niks van gebeuren.
Oftewel dood en verderf zaaien (net als Khameini), puur voor het eigen belang.
En nu? Ben benieuwd. Waar is het nu allemaal om te doen? Ik zie hier velen de VS en Israël verdedigen, maar je zou denken dat wanneer je de Iranezen komt bevrijden nu deel 2 van het plan in werking wordt gesteld. Daar zie ik niks van gebeuren.
Oftewel dood en verderf zaaien (net als Khameini), puur voor het eigen belang.
Hoe kan Iran steeds die ballistische raketten blijven lanceren? Je zou toch zeggen dat de intel van de USA de lanceerlocaties oppikt en vervolgens er iets op gooit? Of denk ik nou te simpel?
Waarbij de bezetters en de (West-) Duitse bevolking een gezamenlijke vijand hadden in de Sovjetunie, en dus een gezamenlijk belang hadden in een goede onderlinge verstandhouding. Daarbij kwam ook nog het Wirtschaftswunder, de enorme opbloei van de Duitse economie na de 2e wereldoorlog die de voedingsbodem voor autoritaire regimes wegnam.Brazos schreef op zondag 1 maart 2026 @ 10:35:
[...]
De meeste bommen die op Duitsland vielen waren Brits, en deze bombardementen werden opgevolgd door een jarenlange multinationale bezetting.
Eenzelfde beeld met een gemeenschappelijke vijand en een opbloeiende economie speelde ook in Japan na de oorlog.
Al speelden sleutelfiguren uit de fascistische regimes ook na de oorlog in beide landen nog een grote rol.
Let op:
• We grijpen sneller in bij overtredingen.
• Er volgen sneller sancties.
• Elkaar beschuldigen van drogredenen.
• Commentaar over het discussie verloop in het topic.
• Commentaar op andermans postgedrag.
• Ook de discussie over Gaza is nog steeds offtopic.
• Speculatie of samenzweringstheorieën.
Zie je een post waarvan je denk dat die niet voldoet aan onze forum/topic regels, maak dan alleen (!) een topic report aan. En laat het dan verder over aan moderatie.
Zero Tolerance beleid
Dit topic valt onder Zero Tolerance. Dit betekent het volgende:• We grijpen sneller in bij overtredingen.
• Er volgen sneller sancties.
Topic specifiek beleid
Wat willen we niet zien:• Elkaar beschuldigen van drogredenen.
• Commentaar over het discussie verloop in het topic.
• Commentaar op andermans postgedrag.
• Ook de discussie over Gaza is nog steeds offtopic.
• Speculatie of samenzweringstheorieën.
Zie je een post waarvan je denk dat die niet voldoet aan onze forum/topic regels, maak dan alleen (!) een topic report aan. En laat het dan verder over aan moderatie.