• Charles Hill
  • Registratie: September 2024
  • Nu online
Danielson schreef op zondag 1 maart 2026 @ 13:23:
Hoe kan Iran steeds die ballistische raketten blijven lanceren? Je zou toch zeggen dat de intel van de USA de lanceerlocaties oppikt en vervolgens er iets op gooit? Of denk ik nou te simpel?
Omdat het mobiele wapen installaties zijn.

Voorbeeld ballistische raketten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ibGUxyEp06o-y_7BNQ7CMvu8dEk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/L5HXgZetRzIq8ALWOTbxh2pn.png?f=fotoalbum_large

Lange afstandsraketten
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A86hqTHpKo4_RGWOGeBGIsrWv1Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xHgY7iAYyKlqoFymDx5d7lHp.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 54% gewijzigd door Charles Hill op 01-03-2026 13:51 ]

• Alpina
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 17:14
Mutatie schreef op zondag 1 maart 2026 @ 12:31:
[...]

Huh, hoe kan je het eens zijn met een valse stelling? Niemand hier beweerd dat het regime niet kwaadaardig is. Misschien mis ik iets, dus zou je me kunnen aanwijzen waar dat hier wel beweerd is?
Het enige dat geloof ik (terecht) in twijfel word getrokken zijn de intenties en doelen van de VS.
*knip* onderbouw s.v.p. altijd je standpunt.

[ Voor 6% gewijzigd door defiant op 01-03-2026 15:45 ]

• Danielson
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:31
Charles Hill schreef op zondag 1 maart 2026 @ 13:26:
[...]

Omdat het mobiele wapen installaties zijn.
Dan nog... Die dingen zijn ook geen Formule 1 wagens gok ik...

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 19:33
Immutable schreef op zondag 1 maart 2026 @ 13:05:
[...]

Daarnaast lijkt het ook wel alsof USA een gigantische slag heeft gemaakt tegen lucht verdediging. Ook in venezuela was het een peulenschil. Ook hier. Ik vraag me af of ze moderne nieuwe technieken hebben, die je natuurlijk niet loslaat?
En wordt tegenwoordig al veel AI gebruikt? Palantir bijvoorbeeld? Ik merk ook dat er steeds meer zeer precieze aanvallen zijn. Het lijkt wel alsof het Amerikaans leger zeer chirurgisch nu te werk kan door moderne informatie technologie. En moderne AI technieken. En dat ze betere informatie hebben.
Ze hebben niets nieuws gedaan toch? De luchtmacht van de VS is nou eenmaal de sterkste en modernste ter wereld.

• Charles Hill
  • Nu online
Danielson schreef op zondag 1 maart 2026 @ 13:29:
[...]

Iran is groot, je kan nooit over alles weten waar het staat. Maar er zal ongetwijfeld het nodige zijn vernietigd.

• TrafalgarLaw
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 19:36
[...]

Onderschat Iran niet, die maken ook gecalculeerde tegenaanvallen wetende dat een deel van hun installaties verwoest zullen worden. Ik gok dat dit slechts hun eerste waarschuwingssalvo was.

• Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

Yakolev

Superster

AMARONE schreef op zondag 1 maart 2026 @ 13:30:
[...]

Ze hebben niets nieuws gedaan toch? De luchtmacht van de VS is nou eenmaal de sterkste en modernste ter wereld.
Ook heeft Iran vrijwel geen moderne luchtverdediging. Dat beetje wat ze hadden heeft Israel het afgelopen jaar al vernietigd.

Laat feiten nooit in de weg staan voor goed nieuws

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 20:41
Hoe kan Iran steeds die ballistische raketten blijven lanceren? Je zou toch zeggen dat de intel van de USA de lanceerlocaties oppikt en vervolgens er iets op gooit? Of denk ik nou te simpel?
Open google maps, Iran is gigantisch groot. En dan kom je als Israel en USA aan met wat schepen en vliegtuigjes. Ja...

• danslo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:07
HEY_DUDE schreef op zondag 1 maart 2026 @ 11:11:
[...]

Dat Iran boten die er doorheen varen kan of zal aanvallen. De V.S. kan zeker met een marine macht in de straat gaan liggen om enige vorm van veiligheid proberen af te dwingen. Maar als olietanker ben je dan nog steeds kwetsbaar voor allerhande projectielen en drones die Iran kan afvuren. En zal je er voor kiezen wellicht niet te varen voorlopig.
Het grootste probleem in zo'n scenario zijn zeemijnen.

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
[...]

Nee, maar het arsenaal van Iran is best groot. Je bent wel even bezig om alles uit te schakelen, zeker wanneer de launchers verspreid zijn over het land.
The United States Central Command (CENTCOM) had determined that Iran had at least some 3,000 missiles of all kinds, including ballistic and cruise variety, in 2022. Analysts have been using this number to roughly guess their use in the conflicts post-2022.

The world saw that Iran launched hundreds of missiles in June 2025, and also in 2024, on Israel, which it sees as an existential threat. This would mean the stockpile got somewhat reduced. Yet, no one knows the exact number.

Public data available with credible think tanks on defence shows the consensus is that Iran has some 1,500 missiles left in its arsenal. The number of missile launchers is harder to determine. It is believed to be between 100 and 350, which is too wide a range.

[ Voor 4% gewijzigd door XWB op 01-03-2026 13:36 ]

March of the Eagles

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:39

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

danslo schreef op zondag 1 maart 2026 @ 13:35:
[...]
Het grootste probleem in zo'n scenario zijn zeemijnen.
Inderdaad met bijkomend nadeel dat ze op drift kunnen raken en opgeruimd moeten worden voordat scheepvaart veilig kan. Daarom ligt nu al de hele scheepvaart daar in de regio plat. Een (drone? raket?) aangevallen schip doet ook weinig goed voor het moraal van de bemanning.

Benieuwd wat we de komende dagen gaan zien. De beurs zal morgen het nieuws verwerken. Iemand nog tanken vandaag? :P

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

• Immutable
Bananenplant schreef op zondag 1 maart 2026 @ 12:49:
[...]

Ik las dat er in Irak 3 dagen nationale rouw waren afgekondigd vanwege de aanvallen. In 2009 was 55-65% van de bevolking daar Sjiïtisch. In Bahrein blijkbaar 65-70%.

Wikipedia: Shia Islam

Je ziet daar genoeg landen met een dusdanig aandeel Sjiïeten dat je ze denk ik geen aanleiding wilt geven om te gaan rellen.
Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/31/Islam_by_country.png

Deze kaart haal ik van je wiki link. Deze bedoel je ? Dus alleen Irak zeg maar.

[ Voor 4% gewijzigd door Immutable op 01-03-2026 13:41 ]

• Charles Hill
  • Nu online
HEY_DUDE schreef op zondag 1 maart 2026 @ 11:11:
[...]

Dat Iran boten die er doorheen varen kan of zal aanvallen. De V.S. kan zeker met een marine macht in de straat gaan liggen om enige vorm van veiligheid proberen af te dwingen. Maar als olietanker ben je dan nog steeds kwetsbaar voor allerhande projectielen en drones die Iran kan afvuren. En zal je er voor kiezen wellicht niet te varen voorlopig.
De afmetingen van de straat van Hormuz;

Smalste punt: Ongeveer 33 tot 39 kilometer breed.
Algemene breedte: Ongeveer 50-54 kilometer.
Lengte: De doorgang strekt zich uit over ongeveer 167 kilometer.

Dat is niet makkelijk te verdedigen, te grote afstanden, terwijl het voor een raket niet zo ver is.

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:08
Immutable schreef op zondag 1 maart 2026 @ 13:39:
[...]

[Afbeelding]

Even verder zoeken, er staat ook een tabel in het artikel.

❤️‍🩹 Bezuinigen op armen en zieken 🤕 ? Welnee, Zucmantaks, nu 💰 !

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
XWB schreef op zondag 1 maart 2026 @ 13:16:
De VS hebben voor het eerst drones gebruikt die gebaseerd zijn op het ontwerp van de Shahed:

[...]
Is dat ontwerp nu zo sterk, of proberen ze hiermee de Iraanse luchtverdediging te verwarren?

• Mutatie
  • Registratie: Mei 2005
  • Nu online
Ik begrijp dit antwoord niet. Wat bedoel je precies? *knip* s.v.p. niet suggesties van andermans mening invullen
Dit was totaal de vraag en het onderwerp niet..je was het 100% eens dat hier in twijfel word getrokken dat het Iraanse regime kwaadaardig is. Waar werd dat in twijfel getrokken?

Als je antwoord te maken heeft met de doelen van Trump zouden we naar zijn eigen woorden kunnen kijken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U3y1hRMevgUNGMYhKd1wR8-fY2Y=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/bThPfbChBYOfwMwABe6lrqR3.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TRrKO4nYQLGGnzWXcvDiT0BGoTo=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/zWkTIrP13hPCvNLgmNkRGnPn.jpg?f=user_large

Combineer dit met het feit dat bijna elke beschuldiging een opbiechting is gebleken. Ik zou op deze manier zelf zwaar wantrouwig naar de intenties zijn. En dat staat los van de onderdrukking in Iran.
Ik volg onderhand tig jaar de situaties in het midden oosten, ongeveer sinds de eerste golf oorlog.
*knip* reactie op mbr'ed post
*knip* reactie op mbr'ed post

[ Voor 70% gewijzigd door defiant op 01-03-2026 15:54 ]

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Immutable schreef op zondag 1 maart 2026 @ 13:39:
[...]

[Afbeelding]

Deze is een mooie toevoeging op jouw plaatje:

Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/44/Madhhab_Map3.png

[ Voor 5% gewijzigd door Jerie op 01-03-2026 13:59 ]

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

• Charles Hill
  • Nu online
Brazos schreef op zondag 1 maart 2026 @ 13:54:
[...]

Is dat ontwerp nu zo sterk, of proberen ze hiermee de Iraanse luchtverdediging te verwarren?
Omdat het een goed ontwerp is blijkbaar.

https://www.defenseone.co...-exchange-strikes/411785/

[ Voor 6% gewijzigd door Charles Hill op 01-03-2026 14:01 ]

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Charles Hill schreef op zondag 1 maart 2026 @ 13:45:
[...]

De afmetingen van de straat van Hormuz;

Smalste punt: Ongeveer 33 tot 39 kilometer breed.
Algemene breedte: Ongeveer 50-54 kilometer.
Lengte: De doorgang strekt zich uit over ongeveer 167 kilometer.

Dat is niet makkelijk te verdedigen, te grote afstanden, terwijl het voor een raket niet zo ver is.
Er was een vrachtschip met een Shahed geraakt dacht ik, dus het arsenaal dat daar vliegt kan best groot zijn.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Alpina
Mutatie schreef op zondag 1 maart 2026 @ 13:55:
[...]

Ik begrijp dit antwoord niet. Wat bedoel je precies? Een soort poging tot het spiegelen van Free Palestine? :?
Dit was totaal de vraag en het onderwerp niet..je was het 100% eens dat hier in twijfel word getrokken dat het Iraanse regime kwaadaardig is. Waar werd dat in twijfel getrokken?

Als je antwoord te maken heeft met de doelen van Trump zouden we naar zijn eigen woorden kunnen kijken.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik zou op deze manier zelf zwaar wantrouwig naar de intenties zijn. En dat staat los van de onderdrukking in Iran.
*knip* maak het s.v.p. niet persoonlijk

[ Voor 3% gewijzigd door defiant op 01-03-2026 15:47 ]

• Alpina
*knip* reageer s.v.p. inhoudelijk.

[ Voor 31% gewijzigd door defiant op 01-03-2026 15:51 ]

• Bananenplant
Tankers mijden nu de Straat van Hormuz: riskant voor de wereldeconomie – en voor de Nederlandse gasvoorraad.

Oh oh :X .
Behalve voor olie is de Straat van Hormuz eveneens een belangrijke route voor het transport van vloeibaar gas In Nederland is de gasvoorraad momenteel zeer laag. Afgelopen week zei een woordvoerder van Gasunie tegen de NOS dat er „geen onverwachte dingen moeten gebeuren”. „Er moet niet opeens een blokkade komen van de Straat van Hormuz, bijvoorbeeld.”
Ik ben benieuwd of dat volstorten van de gasputten in het Groningenveld nog doorgaat op deze manier :X .

• Alpina
[...]

Ik begrijp dit antwoord niet. Wat bedoel je precies? Een soort poging tot het spiegelen van Free Palestine? :?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Combineer dit met het feit dat bijna elke beschuldiging een opbiechting is gebleken. Ik zou op deze manier zelf zwaar wantrouwig naar de intenties zijn. En dat staat los van de onderdrukking in Iran.

Oud nieuws.

[...]

Ik volg onderhand tig jaar de situaties in het midden oosten, ongeveer sinds de eerste golf oorlog.
Kunnen we het er eerlijk over hebben, lege one liners helpen niemand...

Proficiat.

[...]

Absoluut niet.
Dankjewel.

• Bananenplant
Ik heb trouwens indirect van iemand die in Israël woont vernomen dat de bevolking daar nu opdracht krijgt om binnen een straal van anderhalve minuut binnen een schuilkelder te blijven, waar dat eerder 10 minuten was. Blijkbaar verwacht men dat Hezbollah zich in de strijd gaat mengen (ook al heb ik geen idee hoe, met wat er nog van over is).

Edit: bleek niet te kloppen.

[ Voor 5% gewijzigd door Bananenplant op 01-03-2026 15:55 ]

• P-Rock
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 19:56
Wat bedoelt Trump met het laatste? Gaat hij Iran nuken?
Trump had posted on Truth Social that Israel, with U.S. support, had killed Khamenei.

"He was unable to avoid our Intelligence and Highly Sophisticated Tracking Systems and, working closely with Israel, there was not a thing he, or the other leaders that have been killed along with him, could do," Trump said. Hours later he warned Iran against further retaliation, writing "THEY BETTER NOT DO THAT, HOWEVER, BECAUSE IF THEY DO, WE WILL HIT THEM WITH A FORCE THAT HAS NEVER BEEN SEEN BEFORE!"
Bron: https://www.npr.org/2026/...33/iran-us-israel-strikes

• AMARONE
Bananenplant schreef op zondag 1 maart 2026 @ 14:23:
Tankers mijden nu de Straat van Hormuz: riskant voor de wereldeconomie – en voor de Nederlandse gasvoorraad.

[...]

Ik ben benieuwd of dat volstorten van de gasputten in het Groningenveld nog doorgaat op deze manier :X .
Die putten zijn onze reservevoorraad en ik hoop dat ze deze dus lekker in pauze houden ipv dicht storten. Die keuze was emotie politiek.

• Amdwarrior
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:26

[...]

Populist helpt populisten in Europa :X Kan wel raden wat extreemrechtse partijen als PVV/FVD/JA21 morgen gaan roepen in de tweede kamer gaskraan naar Rusland herstellen(gelukkig ligt Nordstream eruit)

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20:27
P-Rock schreef op zondag 1 maart 2026 @ 14:26:

[...]

Nou er ligt zoveel materiaal dat ze het helemaal plat kunnen gooien

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:39

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

@P-Rock een beetje bluf / afdreiging en hij zal nog wel een stapel bommenwerpers hebben om zaken nog platter te kunnen laten bombarderen dan nu. Een (tactical) nuke zie ik nergens terug. Die woorden gebruiken de Russen te pas en te onpas. :>

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

• 49euro
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 15:42
Amdwarrior schreef op zondag 1 maart 2026 @ 14:33:
[...]

Populist helpt populisten in Europa :X Kan wel raden wat extreemrechtse partijen als PVV/FVD/JA21 morgen gaan roepen in de tweede kamer gaskraan naar Rusland herstellen(gelukkig ligt Nordstream eruit)
Dan zijn ze zo de steun van Trump weer kwijt, aangezien het grootste gedeelte van ons gas vandaag de dag uit de VS komt.

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20:20

[...]

Tja. Dit is nu precies het risico dat Trump gelopen heeft. Fase 1 van het plan - bommen en granaten - is altijd relatief simpel. Maar goed, nu zit hij met de scherven. De Houthi's hebben aangetoond dat je niet veel nodig hebt om een zee-engte de facto af te sluiten, en iedereen met twee hersencellen weet dat de Straat van Hormuz dicht gaat als Iran tegen de existentiële bedreiging van een externe interventie aankijkt.

Ik heb geen idee wat fase 2 van het plan behelst, en ik ben bang dat Trump het ook niet weet. We zullen zien wat de beurzen maandag na opening gaan doen - het kon wel eens een bloedbad worden.

Hoe dan ook gaat dit - zeker ook in de VS - de inflatie weer keihard in de hand werken. Al helemaal als de Straat voor langere tijd dicht gaat.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

• FrambozenTaart
  • Registratie: Maart 2024
  • Niet online
P-Rock schreef op zondag 1 maart 2026 @ 14:26:

[...]

Trump roept wel vaker wat, en eigenlijk is het bijna altijd wel HUGE!!!, TREMENDOUS!!! of NEVER SEEN BEFORE!!!

Dus ik zou uit dergelijke shitposts van hem zeker geen conclusies gaan proberen te trekken.

A man who fears suffering is already suffering from what he fears.

• Trishul
  • Registratie: December 2008
https://apnews.com/articl...rce=copy&utm_medium=share

Weet niet of dit al gepost was hier.
Maar eerste protest en slachtoffers buiten Iran door Sjiïten. 9 doden in Karachi, Pakistan bij protesten tegen de aanval op Iran bij het Amerikaans consulaat.

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17:49
Ik moet vandaag aan 1 ding denken: olie. Met een overgangsregering die pro-Amerika is, kan hij een leuke deal sluiten. En zo China dwarsbomen.

• polli_
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19:56
Die wapens en productielijnen liggen diep begraven in bergen tientallen kilometer onder de grond. De nuclaire installaties die vorige keer zijn aangevallen waren de slechts beveiligd van allemaal en die zwaarste wapens hadden weinig tot geen effect.

• Gundogan
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

Gundogan

Rip and tear, until it is done

martwoutnl schreef op zondag 1 maart 2026 @ 14:50:
[...]

Ik moet vandaag aan 1 ding denken: olie. Met een overgangsregering die pro-Amerika is, kan hij een leuke deal sluiten. En zo China dwarsbomen.
China verschuift wel naar andere landen. Hun olieverbruik/aanschaf schiet nog steeds omhoog, maar maken steeds nieuwe deals met landen als Brazilië en Indonesië (als doorvoer land voor olie uit landen met sancties). China's imperialisme is meer economisch dan de VS.

De VS is veel agressiever en creëert liever vazalstaten. Alleen is het nu nog de vraag of het simpelweg elimineren van de baas het beoogde effect heeft. Plus, kijkend naar landen als Irak en Afghanistan lijkt mij het op lange termijn geen stabiele relaties op te leveren of vooruitgang voor de lokale bevolking.

Trump zelf wil zoveel mogelijk investering- en vastgoed deals sluiten voor zijn familie. Kushner schuift wel aan bij de herverdeling van de scherven. 8)

[ Voor 8% gewijzigd door Gundogan op 01-03-2026 15:31 ]

Ryzen 5 5600, 32GB, Gigabyte B550M DS3H, RX 9060 XT 16GB

• FireBladeX
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:08
keuringsdienst schreef op zondag 1 maart 2026 @ 11:48:
[...]

Het is een nieuwe tak van sport. De VS is daar (Irak Libië) idd niet aan de macht, dus mensen mogen daar zelf hun toekomst bepalen. Dat ze die verantwoordelijkheid helemaal niet aankunnen zal niemand verbazen. Maar ook dat is vrijheid. Het volk van Iran moet al bijna 50 jaar lijden onder een gewelddadig religieus haat regime. Het belangrijkste export product van Iran was terrorisme. Hopelijk komt de wereld daar een keer vanaf.
Weet je nog wat al die onrust heeft geleidt? Ohja dat ISIS juist momentum kreeg om de macht over te nemen. Het is makkelijk om vanuit westerse perspectief een vinger te wijzen dat hun belangrijkste export terrorisme is. Echter is terrorisme precies altijd reden om een onrechtmatig iets (in dit geval aanval op soevereine land) goed te praten. Voor een de terrorist is voor de ander een verzetsstrijder.

Of het idee te schetsen dat het beter gaat worden. En als dat achteraf niet gebeurd; tja dat hebben ze dan wel zelf gedaan. Who cares, Lets go the next.

Buitenlands invloed met name die van VS en Israël is altijd uit op destabilisatie in die regio zodat ze nooit op een punt komen dat ze daadwerkelijk een bedreiging vormen. Daar hebben ze ook nooit over gelogen. En als achteraf dit honderd duizend of miljoen Iraanse doden lijdt, dan gaat hier niemand op Tweakers dag slechter over voelen. Maar de realiteit blijft dat de mensen daar last hebben en buitenlands inmenging nog nooit positief heeft uitgepakt.

• Jerie
  • Niet online

[...]

Nou, met dit weer hoef ik niet meer te stoken (to be fair: YMMV, maar ik ga de eerste en laatste zijn op dit punt). Gas krijgen we van Qatar, meen ik. Maar ook VS en Noorwegen. Ieder jaar gebruiken we de periode na de winter om de voorraden op peil te krijgen.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18:35
Ik ben benieuwd of we nog te horen krijgen of de Spirits speciale doelen hebben bestookt, of dat ze gewoon hebben geholpen met de reguliere bombardementen.

• keuringsdienst
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 17:33

keuringsdienst

Rabarber Rabarber

FireBladeX schreef op zondag 1 maart 2026 @ 15:16:
[...]
Weet je nog wat al die onrust heeft geleidt? Ohja dat ISIS juist momentum kreeg om de macht over te nemen. Het is makkelijk om vanuit westerse perspectief een vinger te wijzen dat hun belangrijkste export terrorisme is. Echter is terrorisme precies altijd reden om een onrechtmatig iets (in dit geval aanval op soevereine land) goed te praten. Voor een de terrorist is voor de ander een verzetsstrijder.

Of het idee te schetsen dat het beter gaat worden. En als dat achteraf niet gebeurd; tja dat hebben ze dan wel zelf gedaan. Who cares, Lets go the next.

Buitenlands invloed met name die van VS en Israël is altijd uit op destabilisatie in die regio zodat ze nooit op een punt komen dat ze daadwerkelijk een bedreiging vormen. Daar hebben ze ook nooit over gelogen. En als achteraf dit honderd duizend of miljoen Iraanse doden lijdt, dan gaat hier niemand op Tweakers dag slechter over voelen. Maar de realiteit blijft dat de mensen daar last hebben en buitenlands inmenging nog nooit positief heeft uitgepakt.
Het is inderdaad niet heel vreemd dat wanneer een land terrorisme exporteert het daar idd last mee krijgt.

Pretentieus: de onaangename eigenschap van mensen die gezien willen worden als indrukwekkender, succesvoller of belangrijker dan ze werkelijk zijn. Rabarber. Aannames, onderbuikgevoelens, vermoedens, verzinsels, van horen zeggen, grappen = NIETS waard.

• Bananenplant
Jerie schreef op zondag 1 maart 2026 @ 15:18:
[...]

Ieder jaar gebruiken we de periode na de winter om de voorraden op peil te krijgen.
En dat kon wel eens een dure grap worden...

• Jerie
  • Niet online
Bananenplant schreef op zondag 1 maart 2026 @ 15:23:
[...]

En dat kon wel eens een dure grap worden...
Hmm, denk je? Volgens mij gaan we ook via Canada ontvangen, of heb ik dat mis? Vergeet niet dat Canada nu minder van hun natural resources deelt met de VS. Wij kunnen een nieuwe afzetmarkt voor ze zijn want wij zijn een betrouwbare handelspartner. Daarnaast hebben we NO en VS. Volgens mij varen die LNG-containers via Atlantische oceaan. Het spul dat uit Qatar komt, is dan weer wel problematisch. We wilden ook meer afhankelijk worden van Qatar. Misschien zit dat er (voorlopig) niet in. Of het gas dan duurder wordt, weet ik niet. Ik denk wel dat we meer gas nodig hebben i.v.m. de pijpleiding van Rusland (als die lang buiten gebruik blijft). Aan Hongarije en Slowakije gedrag zie je overigens ook hoe chantabel Duitsland had kunnen blijven. Maar het gevaar van VS is dat je daar niet te afhankelijk van wilt zijn; Qatar was hierin een van de opties die we gingen aanboren. Dat is wellicht nu niet zo verstandig?

• Jorah_Newstone
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 20:40
FrambozenTaart schreef op zondag 1 maart 2026 @ 14:45:
[...]

Trump roept wel vaker wat, en eigenlijk is het bijna altijd wel HUGE!!!, TREMENDOUS!!! of NEVER SEEN BEFORE!!!

Dus ik zou uit dergelijke shitposts van hem zeker geen conclusies gaan proberen te trekken.
Ik weet anders wel zeker dat de amerikanen nog wel zwaarder spul hebben, mother of bombs moab heeft die al eens gebruikt. Mischien nu meerdere moabs tegelijkertijd om.tehran plat te bombarderen?

• martwoutnl
Liveblog AD net
De voormalige Iraanse president Mahmoud Ahmadinejad is om het leven gekomen bij een Amerikaans-Israëlische luchtaanval in de hoofdstad Teheran. Dat melden Iraanse media, waaronder het staatspersagentschap Ilna, zondag. Details over de precieze omstandigheden van de aanval zijn voorlopig nog schaars.

Ahmadinejad diende twee termijnen als president van de Islamitische Republiek Iran, van 2005 tot 2013. Zijn ambtstermijnen werden gekenmerkt door een harde koers op internationaal vlak, spanningen over het Iraanse kernprogramma en controversiële uitspraken over Israël.

• Jerie
  • Niet online
AMARONE schreef op zondag 1 maart 2026 @ 14:31:
[...]

Die putten zijn onze reservevoorraad en ik hoop dat ze deze dus lekker in pauze houden ipv dicht storten. Die keuze was emotie politiek.
Prima dat we daar gas vandaan halen, moeten we wel de Groningers een alternatieve woning (en provincie) gunnen. En dat zit er in deze woningmarkt niet in. Daar mag je CVVDA voor bedanken.

• rejer
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 20:56

[...]

Bizar eigenlijk: we laten onze energiezekerheid volledig afhangen van een vaargeul van 33 km breed in het Midden-Oosten, terwijl we bovenop een van de grootste gasbellen ter wereld wonen.

Nu we deze lente de hoofdprijs betalen voor vloeibaar gas uit het buitenland (áls die schepen er doorheen komen), zie je pas wat de sluiting van Groningen ons echt kost. De rekensom: er zit nog 450 miljard m³ in de grond, ter waarde van zo'n €157 miljard. Trek daar de schadebegroting van €50 miljard vanaf en je houdt €107 miljard over. We hadden elk van de 250.000 getroffen huishoudens letterlijk 6 ton cash kunnen geven voor een aardbevingsbestendig paleis en dan nóg 100 miljard winst maken als land.

We hebben onszelf strategisch volledig klemgezet voor het morele gelijk, terwijl de wereld om ons heen in de fik staat.

• 49euro
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 15:42
Jorah_Newstone schreef op zondag 1 maart 2026 @ 15:31:
[...]

Ik weet anders wel zeker dat de amerikanen nog wel zwaarder spul hebben, mother of bombs moab heeft die al eens gebruikt. Mischien nu meerdere moabs tegelijkertijd om.tehran plat te bombarderen?
Wat is nu het doel van Teheran volledig plat bombarderen? Dat ontgaat me volledig. Wie heeft er wat te winnen bij zoveel dood en verderf.

• FrambozenTaart
  • Niet online
Jorah_Newstone schreef op zondag 1 maart 2026 @ 15:31:
[...]

Ja natuurlijk hebben die zwaarder spul, genoeg om het collectieve menselijk bestaan naar het verleden te verbannen. Maar om nu uit een shitpost van Trump nucleaire dreiging te interpreteren...

Waarom zou USA een nuke op Iran plempen?

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20:13
rejer schreef op zondag 1 maart 2026 @ 15:42:
[...]

Bizar eigenlijk: we laten onze energiezekerheid volledig afhangen van een vaargeul van 33 km breed in het Midden-Oosten, terwijl we bovenop een van de grootste gasbellen ter wereld wonen.

Nu we deze lente de hoofdprijs betalen voor vloeibaar gas uit het buitenland (áls die schepen er doorheen komen), zie je pas wat de sluiting van Groningen ons echt kost. De rekensom: er zit nog 450 miljard m³ in de grond, ter waarde van zo'n €157 miljard. Trek daar de schadebegroting van €50 miljard vanaf en je houdt €107 miljard over. We hadden elk van de 250.000 getroffen huishoudens letterlijk 6 ton cash kunnen geven voor een aardbevingsbestendig paleis en dan nóg 100 miljard winst maken als land.

We hebben onszelf strategisch volledig klemgezet voor het morele gelijk, terwijl de wereld om ons heen in de fik staat.
Welicht dat deze (zoveelste) geopolitieke schok de ogen verder opent dat fossiele brandstoffen een moeilijke toekomst hebben in Europa. En dat we meer prioriteit geven aan elektrificatie.

• Jerie
  • Niet online
HEY_DUDE schreef op zondag 1 maart 2026 @ 15:45:
[...]

Welicht dat deze (zoveelste) geopolitieke schok de ogen verder opent dat fossiele brandstoffen een moeilijke toekomst hebben in Europa. En dat we meer prioriteit geven aan elektrificatie.
Of wellicht vinden we het vre-se-lijk en gaan we ons nu zorgen maken, om dan nadat de crisis voorbij is weer af te schalen (zoals bij regeringsbeleid covid het geval is).

Ik weet het niet. Je kunt als internationale handelspartner niet onafhankelijk zijn van anderen. Dat is het core principle van handel: jij krijgt iets nuttigs van mij, ik krijg iets nuttigs van jou. Als shit de ventilator (dreigt) te raken moet je handelen. Maar vaak doen we dat niet. Zie bijv. dreiging totale invasie Rusland in Oekraïne, of nu de situatie Trump waarbij we onafhankelijker moeten worden. Het is dan vaak 'I told you so'.

• AMARONE
USS Lincoln geraakt? Dat zou wel spectaculair zijn...

• Yakolev
  • Niet online

Yakolev

Superster

Eerste Amerikaanse militairen bevestigd omgekomen.

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
AMARONE schreef op zondag 1 maart 2026 @ 15:55:
Bron?

• Winkiller
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:33

Winkiller

De Mopperpot

https://www.timesofisrael...rier-uss-abraham-lincoln/https://www.timesofisrael...rier-uss-abraham-lincoln/

De Iraanse Revolutionaire Garde zegt dat ze het Amerikaanse vliegdekschip USS Abraham Lincoln in de Golf hebben aangevallen nadat Amerikaanse en Israëlische luchtaanvallen de opperste leider van het land hadden gedood.

"Het Amerikaanse vliegdekschip Abraham Lincoln werd getroffen door vier ballistische raketten", aldus de Garde in een verklaring die door lokale media werd verspreid. Ze waarschuwen dat "het land en de zee steeds vaker het graf zullen worden van de terroristische agressors."

[ Voor 40% gewijzigd door Winkiller op 01-03-2026 15:58 ]

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18:35
Iraanse staatsmedia roept dat, net nadat USA bekend heeft gemaakt dat ze een schip van Iran hebben laten zinken.

• Jerie
  • Niet online
AMARONE schreef op zondag 1 maart 2026 @ 15:55:
Waar lees dit dit? Wat is je bron?

Ik zie:
IRGC zegt raketten te hebben afgevuurd op vliegdekschip VS
De Iraanse Revolutionaire Garde zou vier ballistische raketten hebben afgevuurd op het Amerikaanse vliegdekschip USS Abraham Lincoln. Het wordt gemeld door Iraanse staatsmedia en is dus nog geverifieerd.

De USS Lincoln is een van de twee vliegdekschepen die de afgelopen weken naar de regio zijn gestuurd en de enige die relatief dicht bij de Iraanse kust ligt.
Via nu.nl liveblog (let er op dat de bron IRG is) https://www.nu.nl/midden-...ikaans-vliegdekschip.html (nu 51 min geleden)

• AMARONE
Jerie schreef op zondag 1 maart 2026 @ 15:59:
[...]

Waar lees dit dit? Wat is je bron?

Ik zie:

[...]

Via nu.nl liveblog (let er op dat de bron IRG is) https://www.nu.nl/midden-...ikaans-vliegdekschip.html (nu 51 min geleden)
Ja dezelfde bron. Maar goed zonder beelden zal het allemaal wel meevallen.

• Yakolev
  • Niet online

Yakolev

Superster

Centcom ontkent dat de USS Lincoln is geraakt.

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Nu online
Gundogan schreef op zondag 1 maart 2026 @ 14:59:
[...]

China verschuift wel naar andere landen. Hun olieverbruik/aanschaf schiet nog steeds omhoog, maar maken steeds nieuwe deals met landen als Brazilië en Indonesië (als doorvoer land voor olie uit landen met sancties). China's imperialisme is meer economisch dan de VS.

De VS is veel agressiever en creëert liever vazalstaten. Alleen is het nu nog de vraag of het simpelweg elimineren van de baas het beoogde effect heeft. Plus, kijkend naar landen als Irak en Afghanistan lijkt mij het op lange termijn geen stabiele relaties op te leveren of vooruitgang voor de lokale bevolking.

Trump zelf wil zoveel mogelijk investering- en vastgoed deals sluiten voor zijn familie. Kushner schuift wel aan bij de herverdeling van de scherven. 8)
Ik kan me voorstellen dat China op z'n minst niet blij is, gezien het "nieuwe" treinspoor tussen China en Iran, aangelegd voor alleen of voornamelijk olie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xveq2pI90or9kjs5T92323ODnqE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jt2w8VLb5ZQgPA45pNtkRNZA.jpg?f=fotoalbum_large

Misschien laten Israel en de US het in tact maar ik meen me te herinneren dat Trump bij de targets specifiek ook havens etc noemde?

Dit is overigens een snelle samenvatting van Google AI, maar meer informatie over dit nieuw aangelegde spoor is breed te vinden.

[ Voor 4% gewijzigd door Sjamo op 01-03-2026 16:04 ]

• Jerie
  • Niet online
AMARONE schreef op zondag 1 maart 2026 @ 16:00:
[...]

Ja dezelfde bron. Maar goed zonder beelden zal het allemaal wel meevallen.
Maar in die nu.nl bron staat 'afgevuurd op', en 'IRG zegt het' (dat is niet een neutrale bron).

Wat betreft afgevuurd op: als ik op de pispot zit, pis ik ook richting de hel.

timesofisrael, volgens de quote (ik heb de bron niet gecheckt) staat dat het schip is geraakt. Dat is heel iets anders dan 'afgevuurd op' wat nu.nl liveblog quote (met als bron IRG).

Ik wacht wel ff :P

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ik ben er hier laat bij...

Maar ik heb het idee dat de VS al een tijdje geleden is gestopt met aanvallen en dat voornamelijk Israel bezig blijft, iemand enig idee waarom dat is? Of zit ik er helemaal naast?

AMD 5800X3D, ASUS ROG Strix B550-F, 32GB Corsair DDR4, MSI RTX 5070 Ti 16G SHADOW 3X OC

• martwoutnl
Bron: Liveblog NOS
Iraanse persbureau trekt overlijdensbericht oud-president Ahmadinejad in

Het Iraanse persbureau ILNA heeft een artikel over de dood van oud-president Mahmoud Ahmadinejad ingetrokken. In een blog meldt de redactie dat de familie van Ahmadinejad heeft gezegd dat het artikel vals is.

IRNA meldde halverwege de middag dat de 69-jarige Ahmadinejad was omgekomen bij een bombardement op zijn woning in het noordoosten van Teheran. Ook zijn lijfwachten zouden hierbij zijn gedood. Bij de correctie meldt IRNA niet of ook de aanval op de woning van de oud-president niet heeft plaatsgevonden.

Ahmadinejad was tussen 2005 en 2013 de president van Iran en gold als een hardliner.

• Gundogan
  • Nu online

Gundogan

Sjamo schreef op zondag 1 maart 2026 @ 16:02:
[...]

Ik kan me voorstellen dat China op z'n minst niet blij is, gezien het "nieuwe" treinspoor tussen China en Iran, aangelegd voor alleen of voornamelijk olie.

[Afbeelding]

Misschien laten Israel en de US het in tact maar ik meen me te herinneren dat Trump bij de targets specifiek ook havens etc noemde?

Dit is overigens een snelle samenvatting van Google AI, maar meer informatie over dit nieuw aangelegde spoor is breed te vinden.
Blij zullen ze inderdaad niet zijn met het (tijdelijke) verlies van een bron van grondstoffen, maar ik denk dat de klap voor China nog wel meevalt. Zeker omdat ze dus niet ideologisch gebonden zijn aan met wie ze wel of niet handelen en dus redelijk flexibel kunnen zijn.

En een infrastructuur project lijkt me minder kostbaar dan een aanval + misschien een invasie met bezetting om toegang te krijgen tot grondstoffen.

• Superman
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 21:04
Die man heeft geen macht of invloed meer en lijkt me geen zinvolle target. Ze doen dit vanwege zijn oude uitspraken of ze willen niet dat hij terug komt nu er diverse lege posten zijn.

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:01
Ik vind het op zijn minst apart dat de hele top van het Iraanse leiderschap zo makkelijk weg te vagen is. Nu zijn de Israëliërs altijd goed op de hoogte van de whereabouts van de belangrijkste figuren maar de opbouw van troepen door de VS die al tijden gaande is dan zou je zeggen dat je in ieder geval maatregelen neemt.

Of hebben jonge facties een mogelijkheid gezien?

• baba420
  • Registratie: April 2009
  • Nu online
CornermanNL schreef op zondag 1 maart 2026 @ 16:26:
Ik vind het op zijn minst apart dat de hele top van het Iraanse leiderschap zo makkelijk weg te vagen is. Nu zijn de Israëliërs altijd goed op de hoogte van de whereabouts van de belangrijkste figuren maar de opbouw van troepen door de VS die al tijden gaande is dan zou je zeggen dat je in ieder geval maatregelen neemt.

*knip*, geen wilde theorieën zonder onderbouwing graag.

[ Voor 14% gewijzigd door NMH op 01-03-2026 17:24 ]

• Jerie
  • Niet online
Mag ik jullie herinneren aan dit staaltje propaganda van kleine ~23 jaar geleden:

Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/c1/SaddamStatue.jpg

Wikipedia: Saddam Hussein statue destruction

Hierbij zou de indruk worden gewekt dat er een gigantische juichende menigte bij stond. De indruk werd gewekt dat het een gigantische random menigte burgers was. In werkelijkheid was het geregisseerd en zodanig gefotografeerd dat het groter leek dan het was. Bij latere foto's die meer uitzoomden bleek dat. Tot zover de 'embedded journalisten'.

Het eerste wat in oorlog sterft, is de waarheid.

De strijdende partijen zijn niet objectief. Dus laten we minstens wachten tot beide partijen het bevestigen, of onafhankelijke bronnen (de vierde macht).

• Trishul

De Mossad is waarschijnlijk de beste inlichtingendienst ter wereld. Maar vergis je niet hoe makkelijk ze ook aan hun intel kunnen komen uit Iran. Genoeg tegenstanders te vinden van het regime in binnen- en buitenland.

• Charles Hill
  • Nu online
Jerie schreef op zondag 1 maart 2026 @ 16:32:
Mag ik jullie herinneren aan dit staaltje propaganda van kleine ~23 jaar geleden:

[Afbeelding]

Wikipedia: Saddam Hussein statue destruction

Hierbij zou de indruk worden gewekt dat er een gigantische juichende menigte bij stond. De indruk werd gewekt dat het een gigantische random menigte burgers was. In werkelijkheid was het geregisseerd en zodanig gefotografeerd dat het groter leek dan het was. Bij latere foto's die meer uitzoomden bleek dat. Tot zover de 'embedded journalisten'.

De strijdende partijen zijn niet objectief. Dus laten we minstens wachten tot beide partijen het bevestigen, of onafhankelijke bronnen (de vierde macht).
Wat zou dan nu propaganda zijn vraag ik mij af?

• FrambozenTaart
  • Niet online
De 'fog of war' is al weer vrij dik blijkbaar.

Betrouwbare info is natuurlijk altijd vrij schaars bij actuele ontwikkelingen rondom dergelijke situaties. Maar het helpt dan ook niet echt om een desinfo paradijs als Twitter te gaan raadplegen op zoek naar actualiteiten.

Daar draait het tenslotte niet om het leveren van objectieve informatie maar om zoveel mogelijk engagement te creëren.

• Jerie
  • Niet online
Charles Hill schreef op zondag 1 maart 2026 @ 16:43:
[...]

Wat zou dan nu propaganda zijn vraag ik mij af?
Dat we te snel conclusies trekken zonder goed te verifiëren zoals aanval USS Lincoln of dood Khamenei.

Je kunt een gerucht duiden voor wat het is: een gerucht.

Ook eens betreffende engagement/clicks/ads. Was in 2003 nauwelijks zo. Ja, op TV ads.

TikTok bijv. is ook een China tool, in VS een USA tool. He who knows the algorithm, controls the information flow.

[ Voor 24% gewijzigd door Jerie op 01-03-2026 16:53 ]

• Charles Hill
  • Nu online
Jerie schreef op zondag 1 maart 2026 @ 16:51:
[...]

Dat we te snel conclusies trekken zonder goed te verifiëren zoals aanval USS Lincoln of dood Khamenei.

Je kunt een gerucht duiden voor wat het is: een gerucht.

Ook eens betreffende engagement/clicks/ads. Was in 2003 nauwelijks zo. Ja, op TV ads.

TikTok bijv. is ook een China tool, in VS een USA tool. He who knows the algorithm, controls the information flow.
Dus de dood van Ali Khamenei is propaganda? Of kon het zijn gisteravond?

• Yakolev
  • Niet online

Yakolev

Superster

Iran claimt dat het een drone heeft neergehaald - Zij geven aan dat het een Amerikaanse MQ-9 is, echter het heeft de vorm van een Israëlische Hermes-900 (maar ook daar zijn twijfels over)

Eerste bewijs van enige luchtverdediging.

[ Voor 6% gewijzigd door Yakolev op 01-03-2026 17:00 ]

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
De B-2 bommenwerper was opnieuw ingezet:
The U.S. used stealth B-2 Spirit bombers to take out underground ballistic missile storage areas during Operation Epic Fury, according to a senior U.S. official. The bombers flew from Whiteman Air Force Base in Missouri and successfully dropped penetrator bombs on their targets, the official said.

The bombing marks the second time in a year that the rarely used aircraft has carried out a mission in Iran. The B-2 is a long-range strategic bomber that can reach anywhere in the world using aerial refueling. B-2s were used in June against Iran's nuclear facilities during Operation Midnight Hammer. Though the B-2s are capable of carrying the GBU-57, a 30,000-pound “bunker-buster” bomb known as the Massive Ordnance Penetrator, those munitions weren't used for the operation that began this weekend.

March of the Eagles

• Jerie
  • Niet online
Charles Hill schreef op zondag 1 maart 2026 @ 16:57:
[...]

Dus de dood van Ali Khamenei is propaganda? Of kon het zijn gisteravond?
Had zo kunnen zijn. Door het te beweren, forceer je de tegenstander het te ontkrachten. Daardoor zul men zich moeten laten zien (teken van leven), en dat is levensgevaarlijk in een oorlog. Daarnaast is het uitschakelen van de grote leider een gigantische klap voor het moraal. Dus ja, had zomaar zo kunnen zijn. Ik heb toen ook gezegd laten we even afwachten tot er betere bronnen zijn dan 'Israël zegt' [...]. Achteraf blijkt het waar te zijn: de tegenpartij heeft het bevestigd. Dan kun je ervan uitgaan dat het ook zo is.

• martwoutnl

Zie https://nos.nl/artikel/26...randeren-nu-is-het-oorlog
Vlak voordat de Verenigde Staten en Israël gisteren gezamenlijk Iran wilden aanvallen, hebben beide landen hun militaire plannen aangepast. Er deed zich namelijk een "unieke kans" voor om de Iraanse ayatollah Khamenei te doden, schrijft The New York Times op basis van inlichtingen van de CIA.

Khamenei werd al maanden in de gaten gehouden door de Amerikaanse inlichtingendienst. De CIA had zo een goed beeld van de verblijfplaatsen en gedragspatronen van de Iraanse leider.

Net voordat de aanvallen 's nachts uitgevoerd zouden worden, bleek uit nieuwe inlichtingen dat Khamenei samen met andere kopstukken in de ochtend in Teheran zou samenkomen voor een overleg. Op basis van deze informatie werd besloten het moment van de aanval te verplaatsen en ook de opperste leider te liquideren.
Ik ben trouwens benieuwd of in de toekomst reizigers naar Azië weer terug gaan keren naar Europese maatschappijen aangezien Emirates etc nu gewoon de hub in Dubai kwijt zijn tot nader orde.

[ Voor 6% gewijzigd door martwoutnl op 01-03-2026 17:39 ]

• Ingelogd
  • Registratie: April 2010
  • Nu online
Jerie schreef op zondag 1 maart 2026 @ 16:32:

Een dooddoener van een quote.

• Immutable
martwoutnl schreef op zondag 1 maart 2026 @ 17:38:
[...]

[...]

Ik ben trouwens benieuwd of in de toekomst reizigers naar Azië weer terug gaan keren naar Europese maatschappijen aangezien Emirates etc nu gewoon de hub in Dubai kwijt zijn tot nader orde.
Ik moet ook die richting op kortstondig dus ben benieuwd hoe dat gaat worden. Hopelijk met een ruime bocht om Iran heen.

• AMARONE
[...]

[...]

Maar toch bijzonder dat ze zo onvoorzichtig waren wetende dat dit toch wel altijd de uitkomst zou worden met een bloeddorstig Israël jagende op je.

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:49

[...]

Dat volstoppen was sowieso kansloos. Je mag als land blij zijn als je een strategische noodvoorraad hebt en wij verkwanselen het gewoon weer. Die dingen hadden op de laagste pit moeten blijven staan met heldere wetgeving over wanneer het weer open kan en voor hoelang. En voor het afdekken van het risico had de provincie gewoon structureel extra geld moeten krijgen.

Maarja, door compleet mismanagement krijg je nu symboolpolitiek met alle gevolgen van dien

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19:47
polli_ schreef op zondag 1 maart 2026 @ 14:56:
[...]

Die wapens en productielijnen liggen diep begraven in bergen tientallen kilometer onder de grond. De nuclaire installaties die vorige keer zijn aangevallen waren de slechts beveiligd van allemaal en die zwaarste wapens hadden weinig tot geen effect.
De Kola Superdeep Borehole gaat top op 12 km onder de grond, diepste ooit geboord en grond begon viscous te worden. Nu geloof ik wel dat ze in een berg boren om het wat makkelijker te maken. Maar de hoogste berg is 5km in Iran. (bijna 9km voor Everest). Ze liggen vast diep. Maar ook weer niet zo diep.

Claude: "Domain patterns emerge from iteration, not generation." - Tweakers Time Machine Extension | Chrome : FF

• Gundogan
  • Nu online

Gundogan

[...]

[...]

Je kan ook bovenlangs over Rusland met Chinese maatschappijen en in China overstappen.

Dat is voor Europese maatschappijen geen optie dus hoe zou je dan vliegen eigenlijk?

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

[...]

NL heeft ook meerdere gasreserves in Duitsland, die worden niet meegeteld in de Nederlandse statistieken:
  1. OMV Gas Storage Etzel
  2. RWE Gas Storage West
  3. Etzel-Kavernenbetriebsgesellschaft
  4. Eneco Gasspeicher
Daarom is er bij lange na geen reden tot paniek of (grote) prijsstijgingen.

AMD 5800X3D, ASUS ROG Strix B550-F, 32GB Corsair DDR4, MSI RTX 5070 Ti 16G SHADOW 3X OC

• Jerie
  • Niet online
Ingelogd schreef op zondag 1 maart 2026 @ 17:39:
[...]

Een dooddoener van een quote.
In die oorlog waar ik naar refereerde (waarbij Amerikaanse diensten logen over WMD's) zeer toepasbaar. Die oorlog vond ook nog eens in ongeveer hetzelfde gebied plaats, en had als direct gevolg het ontstaan van ISIS.

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
KLM vliegt tot en met donderdag niet op Dubai, Riyad en Dammam
Vanwege de onrust in het Midden-Oosten voert KLM tot en met 5 maart geen vluchten uit van Amsterdam naar Dubai, Riyadh en Dammam.

"De veiligheid van onze passagiers en medewerkers heeft voor KLM altijd de hoogste prioriteit", schrijft de vliegmaatschappij in een verklaring. Passagiers van wie de vlucht is geannuleerd, zijn volgens KLM inmiddels geïnformeerd.

via het NU liveblog

• Jerie
  • Niet online
Caelorum schreef op zondag 1 maart 2026 @ 18:02:
[...]

Dat volstoppen was sowieso kansloos. Je mag als land blij zijn als je een strategische noodvoorraad hebt en wij verkwanselen het gewoon weer. Die dingen hadden op de laagste pit moeten blijven staan met heldere wetgeving over wanneer het weer open kan en voor hoelang. En voor het afdekken van het risico had de provincie gewoon structureel extra geld moeten krijgen.

Maarja, door compleet mismanagement krijg je nu symboolpolitiek met alle gevolgen van dien
De provincie had van te voren al meer geld moeten ontvangen. Had men kunnen betalen via staatsfonds. We hadden ook alle winsten kunnen investeren om te sparen voor de vergrijzing, zoals de Noren. Gigantische blunder maar hindsight is 20/20. Dus zullen we nu eerst in de Groningers moeten investeren. Helaas met publiek geld, ook dat nog. Niet mee eens? Bedank de politieke partijen die het vorige eeuw voor het zeggen hadden.

• gws24
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:49

gws24

Thinking is hard!

Gundogan schreef op zondag 1 maart 2026 @ 18:31:
[...]

Je kan ook bovenlangs over Rusland met Chinese maatschappijen en in China overstappen.

Dat is voor Europese maatschappijen geen optie dus hoe zou je dan vliegen eigenlijk?
Sinds er niet meer over Rusland gevlogen wordt vliegt KLM bv via Turkije-Georgie-Azerbeidjan-Kazachstan-China naar Japan. Die route loopt net iets ten noorden van Iran.

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Lucht overwicht lijkt vrijwel volledig:
Israel’s Air Force is “flying almost freely” over Tehran as military strikes in Iran are ongoing, a military official told reporters today.
https://www.cnn.com/world...cmm81ajrv000m3d5u5ykt2xaj

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Bestseller
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 20:00
Gundogan schreef op zondag 1 maart 2026 @ 18:31:
[...]

Europese maatschappijen vliegen gewoon over Armenië en Azerbeidzjan …

• Yakolev
  • Niet online

Yakolev

Superster

Een groot gedeelte van de Iraanse marine is vernietigd door de coalitie. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pAm_Lb3HwRh9pBf2SKtzwCxr_Vo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8NtvwOTGyDPXvMqW1klkbP0E.jpg?f=fotoalbum_large

• Trichoglossus
  • Laatst online: 20:33
Yakolev schreef op zondag 1 maart 2026 @ 20:02:
Een groot gedeelte van de Iraanse marine is vernietigd door de coalitie.

[X]

[Afbeelding]
Ze hebben nogal wat bootjes. Die kunnen toch wel wat schade aanrichten. En nog wat onderzeeboten.
Een groot deel van het Iraanse materieel is in eigen land gemaakt. Iran is echter wel in hoge mate afhankelijk van Rusland, China en Noord-Korea voor ondersteuning.

Het land beschikt over bijna 300 "platformen": een klein aantal fregatten en korvetten, een reeks onderzeeboten, maar vooral veel kleine snelle boten.

Behalve de fregatten beschikt Iran ook over een hele serie kleinere boten die variëren van korvetten tot snelle aanvalsboten met kruisvluchtwapens.
https://marineschepen.nl/dossiers/iraanse-marine.html

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Yakolev schreef op zondag 1 maart 2026 @ 20:02:
Een groot gedeelte van de Iraanse marine is vernietigd door de coalitie.

[X]

[Afbeelding]
Weet iemand hoeveel impact dit heeft op Iran's mogelijkheden om de blokkade van de straat van Hormuz af te dwingen? Of doen ze dat met name via raketten die vanaf land worden afgevuurd?

• Yakolev
  • Niet online

Yakolev

Superster

Als we CENTCOM mogen geloven, dan zal de Iraanse Marine niet heel lang meer bestaan. Vrij makkelijke doelwitten.

• .ScorpionSquad
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 20:56

.ScorpionSquad

Nickname van een 14-jarige

RoD schreef op zondag 1 maart 2026 @ 20:35:
[...]

Weet iemand hoeveel impact dit heeft op Iran's mogelijkheden om de blokkade van de straat van Hormuz af te dwingen? Of doen ze dat met name via raketten die vanaf land worden afgevuurd?
Tja, ligt ook aan je definitie van een blokkade. Normaal gesproken dwing je dat af door intimidatie dmv aanwezigheid, manoeuvreren en communicatie vanuit je militaire assets in de omgeving. Meestal is er dan geen geweld nodig.

Als al deze assets op de zeebodem liggen, of hiermee opereren om andere redenen te risicovol is, is opereren met drones tegenwoordig ook een optie, maar ook die zijn uit te schakelen. Daarnaast zal je toch op een een of andere manier intel moeten kunnen vergaren, danwel via een radar, AIS detectie, of gewoon een camera.

Ik vermoed dat die laatste assets inmiddels ook wel flink aangepakt zijn. Dus een eventuele blokkade van de Hormuz Strait is nu de facto het aanvallen van civiele scheepvaart dmv one way attack drones. Wellicht dat er nog wat intel verzameld word door middel van inlichtingendrones a la MQ-9 reaper, ik heb niet scherp van de mogelijkheden zijn van Iran op dat vlak. Maar als je dan een civiel target hebt, heeft Iran nu enkel de optie om direct over te gaan tot een luchtaanval of kleine speedboats die kant op te sturen. Wat betreft dat laatste vermoed ik alleen dat niet veel personeel staat te trappelen om dat nu nog te doen, is immers een zelfmoordmissie.

'Quaevis terra patria' - Desiderius Erasmus | 'Il faut cultiver son jardin' - Voltaire

• Yakolev
  • Niet online

Yakolev

Superster

Het Franse vliegdekschip Charles de Gaulle gaat nu ook richting het strijdtoneel. Dit zou te maken kunnen hebben met de Iraanse aanvallen op de Franse marinebasis in Abu Dhabi.

• Gundogan
  • Nu online

Gundogan

Bestseller schreef op zondag 1 maart 2026 @ 20:00:
[...]

Europese maatschappijen vliegen gewoon over Armenië en Azerbeidzjan …
Ah ja natuurlijk, als dat ver weg genoeg is van het strijdtoneel. :)

• Charles Hill
  • Nu online
Het is te hopen dat het Iraanse volk niet onnodig gaat lijden, maar ik vrees her ergste als de vijand het heeft over intensiveren van aanvallen op de hoofdstad. Daar zullen toch weinig nucleaire installaties zijn!;

Netanyahu: Israël intensiveert aanvallen op Iran
De Israëlische premier Benjamin Netanyahu geeft in een videoboodschap aan dat Israël de luchtaanvallen op Teheran de komende dagen gaat opvoeren. De leider zegt dat de Israëlische krijgsmacht op "volledige sterkte" is gekomen en dat deze "als nooit tevoren" zal worden ingezet.
Bron: nu.nl

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Israëlische bombardementen in Teheran gaan onverbiddelijk door:

Iran's Ministry of Intelligence (VAJA/Vezarat-e Ettela'at Jomhuri-ye Eslami-ye Iran) has been struck in central Tehran. #Iran

NOELREPORTS (@noelreports.com) 1 maart 2026

NEW: The US-Israeli combined force appears to be increasingly targeting the Iranian internal security apparatus, which is consistent with the US-Israeli stated objective of toppling the Iranian regime. Read the full report: isw.pub/IranUpdate03... Other Key Takeaways:

Institute for the Study of War (@thestudyofwar.bsky.social) 1 maart 2026
Afbeeldingslocatie: https://cdn.bsky.app/img/feed_fullsize/plain/did:plc:wtm3vnk3ohjx6fhrmundh4kz/bafkreigrtddsvkdhpynlnflksagjfyie4yeydvfkknxg4zetdgo6oaozse@jpeg

[ Voor 6% gewijzigd door XWB op 01-03-2026 21:20 ]

March of the Eagles

Pagina: 1 ... 5 6 Laatste

Let op:
Zero Tolerance beleid
Dit topic valt onder Zero Tolerance. Dit betekent het volgende:
• We grijpen sneller in bij overtredingen.
• Er volgen sneller sancties.
Topic specifiek beleid
Wat willen we niet zien:
• Elkaar beschuldigen van drogredenen.
• Commentaar over het discussie verloop in het topic.
• Commentaar op andermans postgedrag.
• Ook de discussie over Gaza is nog steeds offtopic.
• Speculatie of samenzweringstheorieën.
Zie je een post waarvan je denk dat die niet voldoet aan onze forum/topic regels, maak dan alleen (!) een topic report aan. En laat het dan verder over aan moderatie.