RoD schreef op zondag 1 maart 2026 @ 20:35:
[...]
Weet iemand hoeveel impact dit heeft op Iran's mogelijkheden om de blokkade van de straat van Hormuz af te dwingen? Of doen ze dat met name via raketten die vanaf land worden afgevuurd?
Tja, ligt ook aan je definitie van een blokkade. Normaal gesproken dwing je dat af door intimidatie dmv aanwezigheid, manoeuvreren en communicatie vanuit je militaire assets in de omgeving. Meestal is er dan geen geweld nodig.
Als al deze assets op de zeebodem liggen, of hiermee opereren om andere redenen te risicovol is, is opereren met drones tegenwoordig ook een optie, maar ook die zijn uit te schakelen. Daarnaast zal je toch op een een of andere manier intel moeten kunnen vergaren, danwel via een radar, AIS detectie, of gewoon een camera.
Ik vermoed dat die laatste assets inmiddels ook wel flink aangepakt zijn. Dus een eventuele blokkade van de Hormuz Strait is nu de facto het aanvallen van civiele scheepvaart dmv one way attack drones. Wellicht dat er nog wat intel verzameld word door middel van inlichtingendrones a la MQ-9 reaper, ik heb niet scherp van de mogelijkheden zijn van Iran op dat vlak. Maar als je dan een civiel target hebt, heeft Iran nu enkel de optie om direct over te gaan tot een luchtaanval of kleine speedboats die kant op te sturen. Wat betreft dat laatste vermoed ik alleen dat niet veel personeel staat te trappelen om dat nu nog te doen, is immers een zelfmoordmissie.
'Quaevis terra patria' - Desiderius Erasmus | 'Il faut cultiver son jardin' - Voltaire