Iranian state media confirmed the killing of seven senior Armed Forces commanders, including the chief of the Supreme Leader's office Mohammad Shirazi, Armed Forces intelligence deputy Saleh Asadi, and logistics deputy Mohsen Darreh Baghi, among others. #Iran
— NOELREPORTS (@noelreports.com) 1 maart 2026
Iranian drone or missile strikes have hit US military facilities at Erbil International Airport in Iraq, with secondary detonations heard and visible. #Iran
— NOELREPORTS (@noelreports.com) 1 maart 2026
En dat puur door het korte termijn denken van iedere partij: hoe zorg ik ervoor dat ik ook nog de verkiezingen erna relevant blijf? Dat is de primaire zorg, daarna pas de rest. Ten tijden van de inval van Rusland in Oekraïne benoemde ik exact deze optie, maar dat bracht alleen vreemde blikken.rejer schreef op zondag 1 maart 2026 @ 15:42:
[...]
Bizar eigenlijk: we laten onze energiezekerheid volledig afhangen van een vaargeul van 33 km breed in het Midden-Oosten, terwijl we bovenop een van de grootste gasbellen ter wereld wonen.
Nu we deze lente de hoofdprijs betalen voor vloeibaar gas uit het buitenland (áls die schepen er doorheen komen), zie je pas wat de sluiting van Groningen ons echt kost. De rekensom: er zit nog 450 miljard m³ in de grond, ter waarde van zo'n €157 miljard. Trek daar de schadebegroting van €50 miljard vanaf en je houdt €107 miljard over. We hadden elk van de 250.000 getroffen huishoudens letterlijk 6 ton cash kunnen geven voor een aardbevingsbestendig paleis en dan nóg 100 miljard winst maken als land.
We hebben onszelf strategisch volledig klemgezet voor het morele gelijk, terwijl de wereld om ons heen in de fik staat.
Strategisch een enorm slechte keuze.
Tja, het doel van die strikes is ook om spullen en infrastructuur van het regime onbruikbaar te maken.Charles Hill schreef op zondag 1 maart 2026 @ 21:26:
[...]
Alsof er nog mensen in die gebouwen zijn. Dit is alleen maar risico voor de Iraanse bevolking want zo nauwkeurig bombardeert het Israëlisch leger niet.
Een regime dat in 37+ jaar is opgebouwd gaat niet vernietigd worden met luchtaanvallen. Dit is meer van dezelfde ellende in de regio.XWB schreef op zondag 1 maart 2026 @ 21:32:
[...]
Tja, het doel van die strikes is ook om spullen en infrastructuur van het regime onbruikbaar te maken.
Zeker als het klopt dat de nieuwe leiders met Trump willen praten, moeten de aanvallen stoppen om te zien wat er te bespreken is. Ook om de straat van Hormuz zsm weer open te krijgen.
Dat zou een motief kunnen zijn! Ik dacht er ook aan, maar het is vooralsnog op z'n best een hypothese. Ik denk eerder een gunstig neveneffect dan het hoofddoel, maar het zou wel meer kunnen zijn, ja.Martinez- schreef op zondag 1 maart 2026 @ 21:25:
[...]
En zie hier de reden waarom Trump is binnengevallen. Ze vonden het al niets dat we vloeibaar gas uit die regio haalden.
"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.
*knip* generalisatie/vooroordeel.Humma Kavula schreef op zondag 1 maart 2026 @ 21:28:
Waar ik nu voor vrees is dat het echt nog veel erger gaat worden.
Israël heeft al aangegeven dat de aanvallen de komende dagen alleen maar erger worden en met nu al een ziekenhuis in Teheran geraakt vrees ik het ergste nog voor het Iraanse volk.
Ze moeten oppassen dat de menigte in Iran die voor was niet tegen ze komt te staan ivm verkeerde bombardementen.
[ Voor 7% gewijzigd door defiant op 01-03-2026 23:27 ]
Daar heeft Netanyahu niet veel zin in; ook Trump wil in elk geval nog een week doorgaan met bombarderen (zoals aangekondigd) en daarna kunnen ze eens kijken of onderhandelen zin heeft.Charles Hill schreef op zondag 1 maart 2026 @ 21:37:
[...]
Zeker als het klopt dat de nieuwe leiders met Trump willen praten, moeten de aanvallen stoppen om te zien wat er te bespreken is. Ook om de straat van Hormuz zsm weer open te krijgen.
Waarover valt er nog te praten vraag je je af. De aanval van Israël en de VS maakt eens te meer duidelijk dat je kernwapens nodig hebt om jezelf te verdedigen. Dat zullen ze daar echt niet zomaar gaan staken. De zwaarste bommen bereiken bovendien niet de ondergrondse centrales. Dus zonder boots on the ground gaan ze die doelstelling niet bereiken, en dat weet Iran ook donders goed.Charles Hill schreef op zondag 1 maart 2026 @ 21:37:
[...]
Een regime dat in 37+ jaar is opgebouwd gaat niet vernietigd worden met luchtaanvallen. Dit is meer van dezelfde ellende in de regio.
The port of Dubai, UAE, sustained significant damage by Iranian drones.
— (((Tendar))) (@tendar.bsky.social) 1 maart 2026
Ik ben bang dat de bevolking komende week het grote slachtoffer gaat worden door de aanvallen te intensiveren, zoals door Netanyahu is aangegeven.XWB schreef op zondag 1 maart 2026 @ 21:44:
[...]
Daar heeft Netanyahu niet veel zin in; ook Trump wil in elk geval nog een week doorgaan met bombarderen (zoals aangekondigd) en daarna kunnen ze eens kijken of onderhandelen zin heeft.
Zonder soldaten op de grond gaat een leger en daarmee een regime inderdaad niet uitgeschakeld worden. En als ze het al aandurven soldaten te sturen, komen ze een groot leger tegen.49euro schreef op zondag 1 maart 2026 @ 21:44:
[...]
Waarover valt er nog te praten vraag je je af. De aanval van Israël en de VS maakt eens te meer duidelijk dat je kernwapens nodig hebt om jezelf te verdedigen. Dat zullen ze daar echt niet zomaar gaan staken. De zwaarste bommen bereiken bovendien niet de ondergrondse centrales. Dus zonder boots on the ground gaan ze die doelstelling niet bereiken, en dat weet Iran ook donders goed.
Waarover te praten valt is dat de aanvallen stoppen in ruil voor het nucleaire programma, (wat zeer waarschijnlijk ooit weer opgestart gaat worden).
Zat genoeg denk ik, maar ze hebben niet direct doelen om op te richten, en Israël/VS ondersteunen doen ze nu ongetwijfeld al wel.XWB schreef op zondag 1 maart 2026 @ 21:45:
Nog meer schade in Dubai, benieuwd wanneer de VAE het zat zijn?
[Bluesky]
[Afbeelding]
Alles went behalve een Twent.
nggyu nglyd
Ben er ook bang voor. Gaza 2.0Humma Kavula schreef op zondag 1 maart 2026 @ 21:28:
Waar ik nu voor vrees is dat het echt nog veel erger gaat worden.
Israël heeft al aangegeven dat de aanvallen de komende dagen alleen maar erger worden en met nu al een ziekenhuis in Teheran geraakt vrees ik het ergste nog voor het Iraanse volk.
https://www.dailymail.co....-mail-interview-iran.html
- Iraanse vluchtelingenstroom op gang richting Europa -> Meer destabilisatie van de EU, want meer stemmen voor radicaal rechts
- Gas/olie prijzen knallen omhoog -> Meer inkomsten voor de VS en Europa moet flink dokken voor Amerikaans LNG
- Democraten zitten in spagaat. Boos worden en veroordelen? Je bent pro-Iran en steunt een massa-moordenaar. Niet veroordelen? Democratische stemmers boos, want 'weak democrats'
En de VS kan elk moment stoppen. Geen regime change? Tja, de Iraniers willen blijkbaar niet, we hebben ze alle kansen gegeven.
Dit dus.
In dat geval moeten we zsm de gasleiding met Rusland herstellen.Jerie schreef op zondag 1 maart 2026 @ 21:42:
[...]
Dat zou een motief kunnen zijn! Ik dacht er ook aan, maar het is vooralsnog op z'n best een hypothese. Ik denk eerder een gunstig neveneffect dan het hoofddoel, maar het zou wel meer kunnen zijn, ja.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – Kophi E18 - keuzestress door regeerakkoord, de checklist van links & meer!
https://www.nu.nl/midden-...s-in-teheran-geraakt.html'Ziekenhuis in Teheran geraakt door Israëlische luchtaanvallen'
Israëlische luchtaanvallen zouden een ziekenhuis in Teheran hebben geraakt, meldt het Iraanse persbureau ISNA. Het ziekenhuis raakte hierdoor zwaar beschadigd en patiënten zijn geëvacueerd, vertellen ooggetuigen aan persbureau Reuters.
Zat er een IRGC basis onder?
|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|
Denk je? Hoeveel % komt er nu uit Qatar?NiGeLaToR schreef op zondag 1 maart 2026 @ 22:32:
[...]
In dat geval moeten we zsm de gasleiding met Rusland herstellen.
"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.
Vooralsnog zie ik het op helemaal niets uitdraaien behalve nog meer onrust in de regio. Zolang de oppositie/weerstand (als daar überhaupt sprake van is) geen coup kan plegen zal het inderdaad een soort van Gaza 2.0 worden waarbij gewoon alles wordt platgegooid de komende 4 weken.
Best frappant eigenlijk, ik zie een behoorlijk parallel met iemand die een speciale militaire operatie was begonnen. Die gooide ook bommen op ziekenhuizen en civiele doelen (scholen)… Ben benieuwd wanneer we net zo hard gaan protesteren en bepaalde personen op een bankje in Den Haag willen zien…
2025 Opel Grandland AWD Ultimate - 2024 Mazda MX-30
Of Groningen herstellen.NiGeLaToR schreef op zondag 1 maart 2026 @ 22:32:
[...]
Of massale subsidie voor warmtepompen en isolatie om gas af te gaan.
Of.. nouja, alles beter dan Rusland.
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Van mij mogen er best wel een aantal van die oude, machtswellustelingen op een bankje in Den Haag zitten ipv onschuldigen te vermoorden in hun naam maar zo werkt het helaas niet.Rene schreef op zondag 1 maart 2026 @ 22:39:
Trump zal niet de eerste president zijn die iets teveel hooi op de vork neemt. 4 weken voor wat?
Vooralsnog zie ik het op helemaal niets uitdraaien behalve nog meer onrust in de regio. Zolang de oppositie/weerstand (als daar überhaupt sprake van is) geen coup kan plegen zal het inderdaad een soort van Gaza 2.0 worden waarbij gewoon alles wordt platgegooid de komende 4 weken.
Best frappant eigenlijk, ik zie een behoorlijk parallel met iemand die een speciale militaire operatie was begonnen. Die gooide ook bommen op ziekenhuizen en civiele doelen (scholen)… Ben benieuwd wanneer we net zo hard gaan protesteren en bepaalde personen op een bankje in Den Haag willen zien…
Grapje zeker, gewoon annexerenNiGeLaToR schreef op zondag 1 maart 2026 @ 22:32:
[...]
Eén ding durf ik al wel te zeggen. Het lijkt er niet op dat regime-change het doel is. Ik leg het maar vast op tafel.49euro schreef op zondag 1 maart 2026 @ 15:42:
Wat is nu het doel van Teheran volledig plat bombarderen? Dat ontgaat me volledig. Wie heeft er wat te winnen bij zoveel dood en verderf.
Waar het eerder op lijkt is dat het doel simpelweg is: Iran verzwakken. Dusdanig verzwakken dat het enkel nog intern terreur kan uitoefenen. Een failed state onder de failed states.
En dan begint bij mij, en het klinkt crux, toch een beetje het vermoeden op te dringen dat deze oorlog "bought & paid for" is.
Dat Trump, die in zijn vorige regeerperiode, al aardig wat verdiend zal hebben met het verhuren van Amerikanen aan de Saudi's voor de oorlog in Jemen, de smaak te pakken heeft gekregen.
Of liever gezegd andersom: dat de Saudi's en Qatar en VAE hebben geleerd dat Trump gewoon te koop is, en voor het slijk der aarde wel de hete kastanjes uit het vuur wil halen.
We vroegen ons al af wat er tegenover zou staan om een gouden privé-vliegtuig uit Qatar te ontvangen. Wat er tegenover zou staan voor wat vastgoeddealtjes in de VAE. Wat er tegenover zou staan voor wat Crypto-slushfundjes in Saudi-Arabië.
Ik krijg er zelf buikpijn van als ik eraan denk, maar ik denk dat ik het antwoord nu wel weet.
Dat zou ook de gewijzigde positie van Netanyahu verklaren. Was het in de Twaalfdaagse Oorlog van vorig jaar nog duidelijk dat het Netanyahu was die Trump mee sleurde. Deze keer lijkt het erop dat het omgekeerde het geval is. Dat zou niet verwonderlijk zijn, als u zich bedenkt dat men er in Israel al langere tijd aan twijfelt in hoeverre Netanyahu niet bij Qatar op de loonlijst staat.
Nu zijn de Iraniërs en de Saudi's natuurlijk al eeuwen lang elkaars gezworen erfvijanden. Maar de afgelopen jaren is mee gaan spelen dat Saudi-Arabië (en in mindere mate Qatar) druk bezig is zich te willen positioneren als de primus inter pares in het Midden-Oosten. En de enige die het verkrijgen van die "top dog" positie in de weg zou staan, is Iran.
Noot: mocht u nu denken: maar Israel dan? Israel heeft zichzelf in een hele lastige positie gemanoeuvreerd, die de scope van dit topic te buiten gaat.
Ja, het gaat om duizelingwekkende bedragen. Maar als volgende week de olieprijs door het dak knalt, hebben de Arabieren de "dure externe inhuur" vóór het einde van de week al weer terugverdiend.
Ik zag dat de vluchten naar Tokyo inmiddels de noordelijke route, over de Noordpool, nemen. Duurt een uurtje of twee meer, maar dan krijgt u wel een adembenemend uitzicht en aan het eind delen ze een diploma uit (die ondergetekende natuurlijk vrolijk in het vliegtuig had laten liggen, samen met die slof peuken).gws24 schreef op zondag 1 maart 2026 @ 19:27:
Sinds er niet meer over Rusland gevlogen wordt vliegt KLM bv via Turkije-Georgie-Azerbeidjan-Kazachstan-China naar Japan. Die route loopt net iets ten noorden van Iran.
De Chinese maatschappijen mogen nog wel over Rusland vliegen. Of ze dat doen is een ander verhaal. Een paar maanden geleden dacht ik ook dat ik me wel even een paar uurtjes vliegen kon besparen door met een Chinese carrier naar Tokyo te vliegen. Dat was toch jammer, want ze vlogen via de Kaukasische route. Dat had er waarschijnlijk mee te maken dat de Russische luchtafweer triggerhappy en/of chronisch beschonken was.
Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!
Volgens mij is het plan om zoveel mogelijke leden uit te schakelen van de revolutionaire garde. En dan pas kijken hoe het ervoor staat.
Klopt. I stand corrected. Ik bedoelde te zeggen dat de tunnels tientallen kilometers lang zijn. Geen tientallen kilometers diep. De GBU-57A/B MOP gaat maar tot 60 meter diep.ZpAz schreef op zondag 1 maart 2026 @ 18:10:
[...]
De Kola Superdeep Borehole gaat top op 12 km onder de grond, diepste ooit geboord en grond begon viscous te worden. Nu geloof ik wel dat ze in een berg boren om het wat makkelijker te maken. Maar de hoogste berg is 5km in Iran. (bijna 9km voor Everest). Ze liggen vast diep. Maar ook weer niet zo diep.
Wat ik zelf denk is dat deze plannen al langer op de tafel lagen, met Israel als de aanstichter. Die hadden vorig jaar al flink veel Iraanse doelen gesloopt, en Israel wilt graag de job afmaken. En tja toen het hele zooitje in de compound samenzat, even snel groen licht geven en tada.unclero schreef op zondag 1 maart 2026 @ 23:11:
[...]
Eén ding durf ik al wel te zeggen. Het lijkt er niet op dat regime-change het doel is. Ik leg het maar vast op tafel.
Waar het eerder op lijkt is dat het doel simpelweg is: Iran verzwakken. Dusdanig verzwakken dat het enkel nog intern terreur kan uitoefenen. Een failed state onder de failed states.
En dan begint bij mij, en het klinkt crux, toch een beetje het vermoeden op te dringen dat deze oorlog "bought & paid for" is.
Dat Trump, die in zijn vorige regeerperiode, al aardig wat verdiend zal hebben met het verhuren van Amerikanen aan de Saudi's voor de oorlog in Jemen, de smaak te pakken heeft gekregen.
Of liever gezegd andersom: dat de Saudi's en Qatar en VAE hebben geleerd dat Trump gewoon te koop is, en voor het slijk der aarde wel de hete kastanjes uit het vuur wil halen.
We vroegen ons al af wat er tegenover zou staan om een gouden privé-vliegtuig uit Qatar te ontvangen. Wat er tegenover zou staan voor wat vastgoeddealtjes in de VAE. Wat er tegenover zou staan voor wat Crypto-slushfundjes in Saudi-Arabië.
Ik krijg er zelf buikpijn van als ik eraan denk, maar ik denk dat ik het antwoord nu wel weet.
Dat zou ook de gewijzigde positie van Netanyahu verklaren. Was het in de Twaalfdaagse Oorlog van vorig jaar nog duidelijk dat het Netanyahu was die Trump mee sleurde. Deze keer lijkt het erop dat het omgekeerde het geval is. Dat zou niet verwonderlijk zijn, als u zich bedenkt dat men er in Israel al langere tijd aan twijfelt in hoeverre Netanyahu niet bij Qatar op de loonlijst staat.
Nu zijn de Iraniërs en de Saudi's natuurlijk al eeuwen lang elkaars gezworen erfvijanden. Maar de afgelopen jaren is mee gaan spelen dat Saudi-Arabië (en in mindere mate Qatar) druk bezig is zich te willen positioneren als de primus inter pares in het Midden-Oosten. En de enige die het verkrijgen van die "top dog" positie in de weg zou staan, is Iran.
Noot: mocht u nu denken: maar Israel dan? Israel heeft zichzelf in een hele lastige positie gemanoeuvreerd, die de scope van dit topic te buiten gaat.
Ja, het gaat om duizelingwekkende bedragen. Maar als volgende week de olieprijs door het dak knalt, hebben de Arabieren de "dure externe inhuur" vóór het einde van de week al weer terugverdiend.
[...]
Ik zag dat de vluchten naar Tokyo inmiddels de noordelijke route, over de Noordpool, nemen. Duurt een uurtje of twee meer, maar dan krijgt u wel een adembenemend uitzicht en aan het eind delen ze een diploma uit (die ondergetekende natuurlijk vrolijk in het vliegtuig had laten liggen, samen met die slof peuken).
De Chinese maatschappijen mogen nog wel over Rusland vliegen. Of ze dat doen is een ander verhaal. Een paar maanden geleden dacht ik ook dat ik me wel even een paar uurtjes vliegen kon besparen door met een Chinese carrier naar Tokyo te vliegen. Dat was toch jammer, want ze vlogen via de Kaukasische route. Dat had er waarschijnlijk mee te maken dat de Russische luchtafweer triggerhappy en/of chronisch beschonken was.
De aanvallen op Iran kwamen hoe dan ook.
Zelfs zonder steun van de VS had Israel het zelf gedaan, zo'n kans laat je niet schieten.
Ik denk dat de VS nog wel bommen hebben die nog nooit vertoond zijn.polli_ schreef op zondag 1 maart 2026 @ 23:15:
[...]
Klopt. I stand corrected. Ik bedoelde te zeggen dat de tunnels tientallen kilometers lang zijn. Geen tientallen kilometers diep. De GBU-57A/B MOP gaat maar tot 60 meter diep.
https://www.defensenews.c...t-gen-bunker-buster-bomb/ De opvolger van de GBU 57 zijn ze al een tijdje mee bezig.
Ik denk dat na het succes in Venezuela Trump deze actie wel goed uitkomt, want opnieuw geslaagd. Ik denk zoals eerder gezegd met goede israelische intel qua locatie, geen boots on the ground nodig zoals bij Maduro maar zo precies mogelijke doelwitten en dan tomahawks erop, dus opzich nog makkelijker en dan is de beslissing snel gemaakt.FunkyTrip schreef op zondag 1 maart 2026 @ 22:16:
Volgens mij heeft het Trump regime en Netanayu er in ieder geval wel over nagedacht:
- Iraanse vluchtelingenstroom op gang richting Europa -> Meer destabilisatie van de EU, want meer stemmen voor radicaal rechts
- Gas/olie prijzen knallen omhoog -> Meer inkomsten voor de VS en Europa moet flink dokken voor Amerikaans LNG
- Democraten zitten in spagaat. Boos worden en veroordelen? Je bent pro-Iran en steunt een massa-moordenaar. Niet veroordelen? Democratische stemmers boos, want 'weak democrats'
En de VS kan elk moment stoppen. Geen regime change? Tja, de Iraniers willen blijkbaar niet, we hebben ze alle kansen gegeven.
Ik vraag mij dus af of dit niet eenzelfde snelle actie is van de VS en that's it, misschien Israël die nog even doorgaat maar geen weken of zoiets als gaza. Ik zie het niet gebeuren. En dan gaan jouw punten niet op, want voor een vluchtelingenstroom, of stijgende olieprijzen (zijn al hoog), dilemma voor democraten (in hoeverre spelen dit soort militaire succesjes bij US zwevende kiezer, mwah, valt wel mee denk ik, denk dat Trump het land zo ver verdeeld heeft met zaken die daar veel zwaarder wegen zoals ICE, Epstein dat het hem niet genoeg kan helpen) moet het conflict maanden duren.
Ik wil Trump al langer dan vandaag graag in Den Haag zien. Net zoals die andere grapjoker, Netanyahu.Rene schreef op zondag 1 maart 2026 @ 22:39:
Trump zal niet de eerste president zijn die iets teveel hooi op de vork neemt. 4 weken voor wat?
De laatste keer dat ik protesteerde, was tegen de oorlog in Irak. Wanneer was dat? 2002? 2003? Waarom? WMD's was BS. Ik zie hier trouwens niemand goedpraten wat Trump doet. Ook zie ik niemand hier die fan is van dit regime, dat veel misdaden tegen de mensenlijkheid op het geweten heeft. Desondanks is dit toch weer # zoveel eigen rechtertje spelen van USIL.
(*) s.v.p. geen verbasteringen/gebruik de echte naam.
[ Voor 3% gewijzigd door defiant op 02-03-2026 08:47 ]
Maar waarom Trump? Of ik moet iets vergeten, maar hij heeft toch niet gekker gedaan dan voorgaande presidenten. Verder met je eens.Jerie schreef op zondag 1 maart 2026 @ 23:30:
Ik wil Trump al langer dan vandaag graag in Den Haag zien.
[ Voor 3% gewijzigd door KleineJoop op 01-03-2026 23:48 ]
Voor de goede orde: Jan 6 was poging tot staatsgreep, doch interne aangelegenheid. DoJ kwestie. GOP gefaald hierin.KleineJoop schreef op zondag 1 maart 2026 @ 23:47:
[...]
Maar waarom Trump? Of ik moet iets vergeten, maar hij heeft toch niet gekker gedaan dan voorgaande presidenten. Verder met je eens.
#1 is gerelateerd aan een offtopic onderwerp. Ik ga daar niet op in. Mag niet, wil ik ook niet.
#2 executie van schipbreukelingen is een oorlogsmisdaad (het 'oorlog' of 'terrorisme' noemen van de tegenpartij, is juridisch ridicuul).
#2 hebben diverse juristen naar gekeken. Wikipedia: Executive Order 14203 was opmars naar #2 IMO.
Nummer 1 Een bestorming van een gebouw door een handvol gekken heeft geen kans van slagen en is dus geen staatsgreep te noemen. Nummer twee was ik even vergeten, ja inderdaad, maar dan nog zijn een paar anderen veel eerder aan de beurt.Jerie schreef op maandag 2 maart 2026 @ 00:02:
Voor de goede orde: Jan 6 was poging tot staatsgreep, doch interne aangelegenheid. DoJ kwestie. GOP gefaald hierin.
#1 is gerelateerd aan een offtopic onderwerp. Ik ga daar niet op in. Mag niet, wil ik ook niet.
#2 executie van schipbreukelingen is een oorlogsmisdaad (het 'oorlog' of 'terrorisme' noemen van de tegenpartij, is juridisch ridicuul).
#2 hebben diverse juristen naar gekeken. Wikipedia: Executive Order 14203 was opmars naar #2 IMO.
Jerie in "[ZT] Amerikaans/Israëlische aanval op Iran en gevolgen regio"Charles Hill schreef op zondag 1 maart 2026 @ 16:43:
[...]
Wat zou dan nu propaganda zijn vraag ik mij af?
3 voorbeelden:
1) Dood Khamenei zoals o.a. IDF beweerde.
2) GS liveblog die media die het in twijfel trekken ridiculiseren.
3) Dat plaatje, en de opmerking kijk 'de mensen' blij zijn.
rapture in "[ZT] Amerikaans/Israëlische aanval op Iran en gevolgen regio" @rapture mooie samenvatting, origineel van Snyder is trouwens kort maar krachtig; scherp.
Allen te vinden door in dit topic te zoeken naar 'propaganda': [ZT] Amerikaans/Israëlische aanval op Iran en gevolgen regio
Bovenaan staat nog een mooie woordenwisseling, vanwege het misverstand. Aankaarten dat we moeten oppassen voor propaganda houdt nog niet in dat we het eens zijn met de tegenpartij.
We willen graag objectief nieuws; waarheidsvinding, en we zijn kritisch naar de beweegredenen van Trump. Die van Netanyahu zijn wat dat betreft zuiverder. Ook dit verschil tussen hun beweegredenen is eerder besproken in dit topic. Nogmaals, de post van @rapture is een mooie over de beweegredenen van Trump. Door een historicus geschreven, die heel wat prachtige boeken over dit onderwerp heeft geschreven, met een specialisatie in het conflict Rusland vs. Oekraïne, en Oost-Europa (al mag je dat woord tegenwoordig niet meer gebruiken, noemt hij het de Bloodlands in een van zijn boeken).
De afschuwelijke spelletjes van Stalin en Hitler in deze regio, die al begon in begin jaren 30 (o.a. de Holodomor). Verdeel en heers, ethnische zuiveringen, bevolkingsgroepen tegen elkaar opzetten, en uiteindelijk degenen die zuiveringen op geweten hebben zuiveren. Systematisch. Stalin was er beter in dan Hitler (en dat doet niets aan de gruwelijkheden van Hitler). Minderheden in bijv. St. Petersburg, vakkundig om zeep geholpen om wie ze zijn. Ook Oekraïne heeft er op meerdere punten van langs gekregen, en dan beginnen de Russen vaak over nationalisme binnen Oekraïne (doen ze bij de Finnen ook graag), specifiek Bandera. De Polen zijn ook evident gesandwiched, maar ook de Baltische Staten. Geen wonder dat een Kallas zo fel gekant is tegen Poetin, of neem praktisch iedere partij in Polen van links tot rechts. Ook die lijst met couppogingen en discussie, die we eerder hadden in dit topic, is interessant in deze context.
Maarrr... het gaat wel een beetje off-topic. Het Iraanse regime heeft ook heel wat op de kerfstof, daar niet van. Doch, dat is niet waarom Trump nu deze oorlog is begonnen. Ook de verrijking van uranium lijkt een stropop. Weten we dat zeker? Dat niet, maar daar lijkt het wel op. Nogmaals, check die Substack post van Timothy Snyder. Die is korter dan deze post.
[ Voor 0% gewijzigd door defiant op 02-03-2026 08:48 ]
Dat is nummer 0, en ik zeg dat dat een interne aangelegenheid is en was. Historische experts zijn het er eigenlijk wel over eens dat dit een poging tot staatsgreep was, behalve natuurlijk de alt-right kliek. Hier zijn uitgebreide analyses op losgelaten. Met OSINT, reconstructies, noem maar op.KleineJoop schreef op maandag 2 maart 2026 @ 00:33:
[...]
Nummer 1 Een bestorming van een gebouw door een handvol gekken heeft geen kans van slagen en is dus geen staatsgreep te noemen. Nummer twee was ik even vergeten, ja inderdaad, maar dan nog zijn een paar anderen veel eerder aan de beurt.
Nummer 1 hebben we het niet over. Mag niet in dit topic. Gebruik je verbeelding.
Nummer 2 as-is. Ook hier weer, juridische experts die hier onderzoek naar hebben gedaan.
Overigens deed Rusland ontvoering van Nederlanders in internationale wateren in 2013: Wikipedia: Greenpeace Arctic Sunrise ship case ook de Sea Shepherd kan hierover mee praten, in de context van Japanse walvisjagers.
En dat is ook waarom de EU zo terughoudend was (en nog steeds eigenlijk wel een beetje is) over dat enteren van Russische schaduwvloot. Wij willen ons zoveel mogelijk nog wel aan de rules-based world houden. Dat is aimabel en te prijzen, maar het is niet eenvoudig als de tegenpartijen smerige spelletjes spelen.
Iran is niet van plan te onderhandelen met de Verenigde Staten, stelt de hoogste veiligheidsfunctionaris Ali Larijani op X.
Larijani weerspreekt uitspraken van Trump dat Teheran probeert gesprekken aan te knopen met het Witte Huis. Volgens hem heeft Trump "de regio in chaos gestort met valse hoop".
via NU liveblog
U.S. Air Force Boeing F-15E Strike Eagle fighter jet got shot down over Kuwait this morning.
— Status-6 (War & Military News) (@Archer83Able) 2 maart 2026
The pilot managed to eject safely before crash.
Presumably a friendly fire incident. pic.twitter.com/WLMt0QyKym
Laat feiten nooit in de weg staan voor goed nieuws
Nee, dat denk ik uiteraard niet - maar ik reageer op de gedachte dat de VS de dictator van het land wat de EU gas levert om legt om de prijzen van eigen LNG op te drijven.
Ik hoopte dat de ironie geen uitleg behoefde.
Vind het meest jammere dat mensen niet lezen waarop reacties komen. Zie bovenstaande…Dennis1812 schreef op zondag 1 maart 2026 @ 22:46:
[...]
Of Groningen herstellen.
Of massale subsidie voor warmtepompen en isolatie om gas af te gaan.
Of.. nouja, alles beter dan Rusland.
We kennen elkaar al zo lang en dan denk je dat ik dat serieus bedoel. Ben oprecht teleurgesteld
Kijk, eindelijk iemand die ‘m wel oppikt.
Precies, of de VS dus het vuile werk voor ons laten opknappen.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – Kophi E18 - keuzestress door regeerakkoord, de checklist van links & meer!
de piloot van deze jet is veilig en wel, opgevangen door een paar Kuwaitis. Je ziet de piloot hier achter in een SUV liggen/zitten.Yakolev schreef op maandag 2 maart 2026 @ 08:01:
Een F-15E is boven Koeweit neergestort. Waarschijnlijk Friendly Fire
[X]
https://x.com/NationSnapI...le-on-fire-in-middle-east
Gelukkig inderdaad - Ik verwacht dat ze niet de laatste gaan zijn die door FF worden neergehaald._Bailey_ schreef op maandag 2 maart 2026 @ 08:18:
[...]
de piloot van deze jet is veilig en wel, opgevangen door een paar Kuwaitis. Je ziet de piloot hier achter in een SUV liggen/zitten.
https://x.com/NationSnapI...le-on-fire-in-middle-east
https://www.turkiyetoday....hes-in-kuwait-3215419?s=1
Hier zegt men dat beiden in orde zijn.
@Slasher Weapon Systems Officer (spreek je uit als "wizzo"). De knakker die achterin zit.
[ Voor 21% gewijzigd door steveman op 02-03-2026 08:37 ]
"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!
Ik heb even zitten googlen maar kon het niet vinden, maar wat is USIL?Jerie schreef op zondag 1 maart 2026 @ 23:30:
Desondanks is dit toch weer # zoveel eigen rechtertje spelen van USIL.
@steveman wat is een WSO?
[ Voor 5% gewijzigd door Slasher op 02-03-2026 08:30 ]
Elect a clown, expect a circus.
En ze zouden het ook leuk vinden als de EU meedoet:⚡️ It appears that Iran has begun striking oil facilities in Saudi Arabia
— NEXTA (@nexta_tv) 2 maart 2026
Shahed drones attacked the ARAMCO plant in Ras Tanura.
It is one of the largest oil hubs in the world. pic.twitter.com/rCbOEm9G2F
🇨🇾🚨Confirmed. Iran attacked Cyprus overnight
— NEXTA (@nexta_tv) 2 maart 2026
A drone reached the British airbase on the island, government spokesperson Konstantinos Letymbiotis said at a briefing.
There were no casualties, and only “minor damage” was reported.
The video shows the moment of the strike. pic.twitter.com/tzflBdcvGp
[ Voor 53% gewijzigd door fsfikke op 02-03-2026 08:34 ]
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
US Imperial League? Blijkbaar bestaat de afkorting voor de Universidad San Ignacio de Loyola in Miami.Slasher schreef op maandag 2 maart 2026 @ 08:28:
[...]
Ik heb even zitten googlen maar kon het niet vinden, maar wat is USIL?
Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier
Ko Colijn, defensie expert over de aanval op Cyprus van gisteren:fsfikke schreef op maandag 2 maart 2026 @ 08:30:
Iran doet echt z’n best om Saudi Arabië heel boos te maken
[Embed]
En ze zouden het ook leuk vinden als de EU meedoet:
[Embed]
"De Iraanse leiding kiest blijkbaar niet alleen voor vergelding op Israëlische en Amerikaanse doelen, of voor Golfstaten, maar verbreedt het spectrum tot een land dat Iran niet op de korrrel nam.
Wellicht is het uit te leggen als méér dan militaire strategie.
Iran geeft zo de boodschap af dat het om een existentiële oorlog gaat."
"De Britse basis op EU-lid Cyprus is er om bondgenoten in het Midden-Oosten te beschermen, Cyprus zelf en landgenoten in bijvoorbeeld Qatar. Daarom heeft het Verenigd Koninkrijk als ex-kolonisator van het eiland die basis in Akotiri overgehouden.
Aan de twaalfdaagse oorlog van Israël en de VS deed het VK vanuit Akotiri een beetje mee, maar deze keer weigerden ze deel te nemen. Tot ergernis van Washington stelde London Akotiri en andere bases in eerste instantie niet beschikbaar.
Niettemin is Akotiri wel versterkt. Standaard staan er veertien Typhoon-gevechtsvliegtuigen die (deels) naar Qatar zijn uitgewaaierd. Er zou onlangs een squadron F-35's zijn ingevlogen, en nu ook twee tankvliegtuigen."
"Cyprus is sinds 2004 lid van de Europese Unie. Strikt genomen kan het nu artikel 42-7 van het EU-verdrag inroepen. Dat verplicht alle andere lidstaten tot hulp, inclusief militaire bijstand.
Door het raken van de basis zelf kan het ook een NAVO-zaak worden. Hoe dan ook, mislukt of niet, Iran speelt hoog spel.
De zoveelste poging van de EU-landen (ook ons land) om 'terughoudend' te zijn, eenander woord voor wegkijken, is gelogenstraft. Een antwoord moet nu wel gegeven worden."
Zeker 31 mensen gedood bij Israëlische luchtaanvallen Libanon
https://nos.nl/liveblog/2...et-met-vs#UPDATE-92720022
Bij de Israëlische luchtaanvallen op Libanon zijn 31 mensen gedood. Dat meldt het Libanese ministerie van Volksgezondheid. Daarnaast zijn er 149 gewonden gevallen.
Het Israëlische leger had inwoners van bijna vijftig plaatsen in het oosten en zuiden van Libanon opgeroepen te evacueren. Eerder daarvoor had Hezbollah een raketaanval op Israël uitgevoerd, waarna het Israëlische leger Hezbollah-doelwitten in heel Libanon onder vuur nam.
"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert
:strip_exif()/f/image/fRXT4zDRqWEikrD9Jnb2MUtl.jpg?f=fotoalbum_large)
Inwoners van Teheran vluchten uit een appartementencomplex dat werd geraakt door de Amerikaans-Israëlische aanvallen. Het gebouw lag vlak bij een politiebureau in het centrum van de stad, dat het vermoedelijke doelwit was.
Bron: NOS
[ Voor 91% gewijzigd door polthemol op 02-03-2026 09:11 ]
Volgens de Koeweitse ministerie van Defensie zijn meerdere Amerikaanse vliegtuigen neergestort vanochtend.
بيان رقم 7
— KUWAIT ARMY - الجيش الكويتي (@KuwaitArmyGHQ) 2 maart 2026
صرّح الناطق الرسمي باسم وزارة الدفاع بأنه في صباح هذا اليوم سقطت عدد من الطائرات الحربية الأمريكية، مؤكداً نجاة أطقمها بالكامل.
وأوضح أن الجهات المختصة باشرت فوراً إجراءات البحث والإنقاذ، حيث تم إخلاء الأطقم ونقلهم إلى المستشفى للاطمئنان على حالتهم الصحية وتقديم… pic.twitter.com/HYX3LGqEX1
quote: VertalingStatement No. 7
The spokesperson for the Ministry of Defense stated that several U.S. military aircraft crashed this morning, confirming the complete safety of their crews.
He explained that the relevant authorities immediately initiated search and rescue procedures, whereby the crews were evacuated and transferred to the hospital to check on their health status and provide the necessary medical care, noting that their condition is stable.
The official spokesperson added that direct coordination was conducted with the friendly U.S. forces regarding the circumstances of the incident, and joint technical measures were taken.
He affirmed that the concerned authorities are following up on the investigations to determine the causes of the incident, calling for information to be obtained from its official sources.
[ Voor 9% gewijzigd door polthemol op 02-03-2026 09:11 ]
het schijnt dat de vertaling van die tweet vanuit Kuwait niet helemaal 100% klopt, met name of het 1 vliegtuig of vliegtuigen betreft.Yakolev schreef op maandag 2 maart 2026 @ 09:01:offtopic:Volgens de Koeweitse ministerie van Defensie zijn meerdere Amerikaanse vliegtuigen neergestort vanochtend.
Of berichten die niet over Iran gaan .. Waarom ben ik opeens over de Holodomor aan het lezen..
[X]
[...]
Beste is denk ik wachten op een reactie van de Amerikanen zelf hierover.
CCN heeft CENTCOM (US Central Command) om een reactie gevraagd
[ Voor 4% gewijzigd door _Bailey_ op 02-03-2026 09:08 ]
https://www.cnn.com/world...cmm8vj2iw00083b6q1rwapkveKuwait’s Ministry of Defense said “a number of US military aircraft” crashed Monday and that “all crews survived.”
The statement comes after videos geolocated by CNN showed a fighter jet crashing in Kuwait and a pilot parachuting to the ground.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
A MiG-29 and a Yak-130 light attack/trainer. Tehran. https://t.co/UaBWEKJRMM
— Evergreen Intel (@vcdgf555) 2 maart 2026
En ben ook benieuwd of er info is over in hoeverre er echt "boots on the ground" zijn, bv special forces die bepaalde acties hebben uitgevoerd? Bv hoe hebben ze fotomateriaal van het lichaam van Ali Khameini verkregen? Als ik tv beelden zie was het meer een bunker-buster die daar het hele paleis en onderliggende bunkers heeft opgeblazen...dat lijkt nogal te conflicteren met elkaar?
Ja - CENTCOM volgen op Xolafmol schreef op maandag 2 maart 2026 @ 09:11:
Is er ergens meer info te vinden over wat precies "alle doelen" zijn van de VS, waar Trump het nu over heeft?
En ben ook benieuwd of er info is over in hoeverre er echt "boots on the ground" zijn, bv special forces die bepaalde acties hebben uitgevoerd? Bv hoe hebben ze fotomateriaal van het lichaam van Ali Khameini verkregen? Als ik tv beelden zie was het meer een bunker-buster die daar het hele paleis en onderliggende bunkers heeft opgeblazen...dat lijkt nogal te conflicteren met elkaar?
:strip_exif()/f/image/hLGQlFVibL69b3RxXiaVhfRy.jpg?f=fotoalbum_large)
Operation Epic Fury: The first 24 hours pic.twitter.com/VRcoc5G1Hd
— U.S. Central Command (@CENTCOM) 1 maart 2026
Strikt genomen is de basis Brits grondgebied .. dus geen EU territory._Bailey_ schreef op maandag 2 maart 2026 @ 08:44:
[...]
Ko Colijn, defensie expert over de aanval op Cyprus van gisteren:
"Cyprus is sinds 2004 lid van de Europese Unie. Strikt genomen kan het nu artikel 42-7 van het EU-verdrag inroepen. Dat verplicht alle andere lidstaten tot hulp, inclusief militaire bijstand.
Door het raken van de basis zelf kan het ook een NAVO-zaak worden. Hoe dan ook, mislukt of niet, Iran speelt hoog spel.
De zoveelste poging van de EU-landen (ook ons land) om 'terughoudend' te zijn, eenander woord voor wegkijken, is gelogenstraft. Een antwoord moet nu wel gegeven worden."
En voordat de NAVO zich er mee gaat bemoeien moet een lidstaat zelf Artikel 5 aanroepen. Met alleen een drone/raket op een basis buiten het eigen feitelijke grondgebied zal de UK dat niet gaan doen. Net als dat de Fransen niet iets gaan doen vanwege de aanval op hun basis in de VAE.
Paar verdwaalde drones en raketten en schijnbaar twee straaljagers boven Teheran... niet echt een keiharde tegenreactie.
Do { Ping } while ( LOL )
Article 5 is de NATO, waar de Britten wel degelijk lid van zijn.duvekot schreef op maandag 2 maart 2026 @ 09:20:
[...]
Strikt genomen is de basis Brits grondgebied .. dus geen EU territory.
En voordat de NAVO zich er mee gaat bemoeien moet een lidstaat zelf Artikel 5 aanroepen. Met alleen een drone/raket op een basis buiten het eigen feitelijke grondgebied zal de UK dat niet gaan doen. Net als dat de Fransen niet iets gaan doen vanwege de aanval op hun basis in de VAE.
De Fransen kunnen article 5 niet inroepen gezien NATO enkel gaat over Europa & Noord Amerika en dus niet over basissen buiten dat gebied (ik ken de exacte lijnen wel niet, maar de Britten konden A5 ook niet gebruiken na de aanvallen van Argentinië op de Falklands bv)
Jullie vriendelijkste zuiderbuur
Normaal vlieg je rechtstreeks met KLM naar Azië (of overstap Singapore/Hong Kong) of Zuid-Afrika. Met Emirates stap je meestal over in Dubai etc. En mensen kiezen dat ivm de prijs. Daar doel ik op. Ik ben dus benieuwd of het gedoe nu dus straks zorgt dat mensen weer terug gaan naar KLM etc.Gundogan schreef op zondag 1 maart 2026 @ 18:31:
[...]
Je kan ook bovenlangs over Rusland met Chinese maatschappijen en in China overstappen.
Dat is voor Europese maatschappijen geen optie dus hoe zou je dan vliegen eigenlijk?
Edit: Schijnt wel geraakt te zijn maar kleine aanval en weer onder controle.
Edit 2: Andere websites zeggen weer dat de produktie is stilgelegd.
Laatste edit: Volgens https://nos.nl/liveblog/2...ese-gasprijs-stijgt-flink slechts uit voorzorg stilgelegd.
[ Voor 56% gewijzigd door martwoutnl op 02-03-2026 09:40 ]
Het is een race tegen de klok voor de coalitie om de Iraanse drone / raket lanceer installaties te vernietigen - Want er is maar een gelimiteerde aantal luchtafweer munitie.Shadow_Agent schreef op maandag 2 maart 2026 @ 09:29:
Iedereen moest huiveren voor de reactie van Iran die meedogenloos zou zijn? Nou dat zien we![]()
Paar verdwaalde drones en raketten en schijnbaar twee straaljagers boven Teheran... niet echt een keiharde tegenreactie.
Zodra het op begint te raken, dan kunnen de Iraanse aanvallen steeds succesvoller worden. Maar ben het met je eens dat ik het ook vrij middelmatig vind allemaal.
[ Voor 5% gewijzigd door Yakolev op 02-03-2026 09:44 ]
Tja ik had ook niet anders verwacht eigenlijk. Vaak een hoop bombarie en over wraak en uiteindelijk stellen ze weinig voor.Shadow_Agent schreef op maandag 2 maart 2026 @ 09:29:
Iedereen moest huiveren voor de reactie van Iran die meedogenloos zou zijn? Nou dat zien we![]()
Ik denk dat door wild om zich heen te slaan een grondoorlog proberen uit te lokken. Dan wordt het wel een heel ander verhaal met ~1 miljoen soldaten.Piet_Piraat7 schreef op maandag 2 maart 2026 @ 09:47:
[...]
Tja ik had ook niet anders verwacht eigenlijk. Vaak een hoop bombarie en over wraak en uiteindelijk stellen ze weinig voor.
Als ze slim zijn, trappen omliggende landen daar niet in.
The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.
Er is vannacht een aanval geweest op de primaire marinebasis van de Iraanse Marine in Bandar Abbas. Er zijn beelden van rook en ook FIRMS laat zien dat er brand woedt.Yakolev schreef op zondag 1 maart 2026 @ 20:02:
Een groot gedeelte van de Iraanse marine is vernietigd door de coalitie.
[X]
[Afbeelding]
Hier zitten / zaten de wat grotere schepen van Iran, maar ook de zeer gevaarlijke Kilo-klasse duikboten.
Beelden van wat er op de 25ste allemaal stondNASA FIRMS showed fire overnight on Bandar Abbas
— Intelschizo (@Schizointel) 2 maart 2026
While we wait for newer satellite imagery already can take a guess at a couple ships that are berthed in this area.
IRINS Makran (K-441)
2x Alvand-class frigates
IRIS Alborz (F-72)
IRIS Sabalan (F-73)
1-2x Moudge-class… pic.twitter.com/zTsiNIC4u4
Best wel duur, zo’n oorlog. Waren al deze schepen nog steeds aangemeerd? Zou wel heel dom zijn, om ze na een dag nog steeds te laten liggen. Wel mooi als het zo is natuurlijk.Yakolev schreef op maandag 2 maart 2026 @ 09:55:
[...]
Er is vannacht een aanval geweest op de primaire marinebasis van de Iraanse Marine in Bandar Abbas. Er zijn beelden van rook en ook FIRMS laat zien dat er brand woedt.
Hier zitten / zaten de wat grotere schepen van Iran, maar ook de zeer gevaarlijke Kilo-klasse duikboten.
[X]
Beelden van wat er op de 25ste allemaal stond
[Afbeelding]
Heb je een link naar dit artikel?Charles Hill schreef op maandag 2 maart 2026 @ 08:55:
Inwoners van Teheran vluchten uit een appartementencomplex dat werd geraakt door de Amerikaans-Israëlische aanvallen. Het gebouw lag vlak bij een politiebureau in het centrum van de stad, dat het vermoedelijke doelwit was.
Bron: NOS
nope
Ah op die fiets. Dan is een maatschappij als China Southern dus ook interessant. Die zijn (afhankelijk van de bestemming uiteraard) meestal nog iets goedkoper dan maatschappijen uit het Midden-Oosten uit eigen ervaring met het vliegen naar Zuidoost Azië. Heb je wel een wat langere eerste reis omdat je dan overstapt in Guangzhou in plaats van het Midden-Oosten of Istanbul. (of direct dus met iets als de KLM afhankelijk van je bestemming)martwoutnl schreef op maandag 2 maart 2026 @ 09:34:
[...]
Normaal vlieg je rechtstreeks met KLM naar Azië (of overstap Singapore/Hong Kong) of Zuid-Afrika. Met Emirates stap je meestal over in Dubai etc. En mensen kiezen dat ivm de prijs. Daar doel ik op. Ik ben dus benieuwd of het gedoe nu dus straks zorgt dat mensen weer terug gaan naar KLM etc.
Ryzen 5 5600, 32GB, Gigabyte B550M DS3H, RX 9060 XT 16GB
Op papier. De vraag is hoeveel er, buiten de IRGC, op zouden komen dagen om het regime te verdedigen. Ik denk dat een hoop reguliere manschappen en vooral reservisten lekker thuisblijven.Standeman schreef op maandag 2 maart 2026 @ 09:50:
[...]
Ik denk dat door wild om zich heen te slaan een grondoorlog proberen uit te lokken. Dan wordt het wel een heel ander verhaal met ~1 miljoen soldaten.
Als ze slim zijn, trappen omliggende landen daar niet in.
Het is natuurlijk geen garantie voor nu, maar in de Iraans-Iraakse oorlog kwam iedereen en zijn moeder opdagen.TheBrut3 schreef op maandag 2 maart 2026 @ 10:07:
[...]
Op papier. De vraag is hoeveel er, buiten de IRGC, op zouden komen dagen om het regime te verdedigen. Ik denk dat een hoop reguliere manschappen en vooral reservisten lekker thuisblijven.
Maar van een grondoorlog kan het niet komen, geen van de landen heeft assets ervoor klaar staan.
In hoeverre kunnen we er zeker van zijn dat deze drone een oorlogsdaad van Iran is? Ik zie Trump er nog wel voor aan om Europa te misleiden door met een Iranese drone een Britse basis aan te vallen in de hoop dat Europa mee gaat doen met deze krankzinnige oorlog. Hoeveel luchtafweersystemen is deze drone over gevlogen voordat hij bij Cyprus aan kwam?_Bailey_ schreef op maandag 2 maart 2026 @ 08:44:
Two drones targeting Saudi Arabia’s Ras Tanura refinery were intercepted and destroyed, Saudi defense ministry spokesperson Turki Al-Malki was cited as saying by state-run Al Ekhbariya TV.
The refinery is one of Saudi Arabia’s largest and has a capacity of 550,000 barrels a day.
bron: https://edition.cnn.com/w...-intl-hnk?t=1772442920279
[ Voor 6% gewijzigd door _Bailey_ op 02-03-2026 10:18 ]
Ik lees zojuist dat ze ook een aanval met een drone op Ras Al Khaimah, een noordelijke grote stad in de Emiraten aan de grens met Oman. Op dit moment hebben ze dus 3 grote steden in de VAE aangevallen._Bailey_ schreef op maandag 2 maart 2026 @ 10:17:
Iran doet er echt álles aan om Saudi Arabië op de kast te krijgen, dit is volgens mij nu al de 2e Iraanse aanval op Ras Tanura;
Two drones targeting Saudi Arabia’s Ras Tanura refinery were intercepted and destroyed, Saudi defense ministry spokesperson Turki Al-Malki was cited as saying by state-run Al Ekhbariya TV.
The refinery is one of Saudi Arabia’s largest and has a capacity of 550,000 barrels a day.
bron: https://edition.cnn.com/w...-intl-hnk?t=1772442920279
Ik vraag mij af hoe lang ze dit soort dingen nog kunnen doen, het is nu echt wachten op een (flinke) tegenreactie van SA en de VAE
Vaak bu'j te bang!
Het kan ook een reactie zijn op het feit dat SA bij Trump aandrong om Iran aan te vallen._Bailey_ schreef op maandag 2 maart 2026 @ 10:17:
Iran doet er echt álles aan om Saudi Arabië op de kast te krijgen, dit is volgens mij nu al de 2e Iraanse aanval op Ras Tanura;
Soort van bestraffing.
nope
Op Substack circuleren veel video’s van verwoesting aan beide kanten — zowel in Teheran als in Tel Aviv en in verschillende Golfstaten. Ik denk dat het lastig is om momenteel betrouwbare conclusies te trekken, omdat onafhankelijke journalisten aan beide zijden sterk worden beperkt. Het is wel algemeen bekend dat VS en Israël veel sterker zijn en dus zullen hun aanvallen meer destructie tot gevolg hebben.Shadow_Agent schreef op maandag 2 maart 2026 @ 09:29:
Geen enkele3raser schreef op maandag 2 maart 2026 @ 10:13:
Hoeveel luchtafweersystemen is deze drone over gevlogen voordat hij bij Cyprus aan kwam?
Iran - Irak - Syrië - Libanon
Zero Tolerance beleid
Dit topic valt onder Zero Tolerance. Dit betekent het volgende:• We grijpen sneller in bij overtredingen.
• Er volgen sneller sancties.
Topic specifiek beleid
Wat willen we niet zien:• Elkaar beschuldigen van drogredenen.
• Commentaar over het discussie verloop in het topic.
• Commentaar op andermans postgedrag.
• Ook de discussie over Gaza is nog steeds offtopic.
• Speculatie of samenzweringstheorieën.
• Naamverbasteringen/bijnamen (zoals Bibi voor Netanyahu)
Zie je een post waarvan je denkt dat die niet voldoet aan onze forum/topic regels, maak dan alleen (!) een topic report aan. En laat het dan verder over aan moderatie.