• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

pingkiller schreef op maandag 2 maart 2026 @ 12:24:
[...]

Ik zit met dit ook af te vragen. Waarom beschiet Iran niet alleen Amerikaanse en Israëlische posities?
Waarom worden de buurlanden ook aangevallen? Zien ze de aanval wellicht als een escalatie van een breder regionaal conflict?
de US basissen in koeweit en qatar etc zijn toch 'amerikaanse posities'?
Dat de shaheds niet altijd even accuraat zijn weten we ook al uit de shaheds die Rusland dagelijks verstuurd.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Trishul
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11:18
fsfikke schreef op maandag 2 maart 2026 @ 12:17:
[...]

Misschien is het ook wel goed als media gewoon feitelijk weergeven wat er gebeurd is ipv (zoals jij bijv. doet) er wild op los speculeren over mogelijke redenen waarom.
Dat zou zeker goed zijn ja, maar die media speculeren vaak ook. Soms worden dingen te snel overgenomen of zie je subtiel de mening van de schrijver.

Was overigens niet mijn bedoeling om wild te speculeren (volgens mij deed ik dat ook niet), slechts wat extra achtergrondinformatie te geven. Ik durf te wedden dat maar heel weinig tweakers hier gehoord hadden van de Hexagon alliantie bijvoorbeeld.

Inzake Cyprus denk ik dat ook die Britse basis daar meespeelt; die is in de zomer van 2025 gebruikt voor militaire inzet tegen Iran. Je zou dit dus ook als uitgestelde vergeldingsactie kunnen zien.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:43

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

YakuzA schreef op maandag 2 maart 2026 @ 12:24:
[...]

De meerdere Shaheds die in Roemenie/Polen geland waren, hebben ook tot 0 effectieve reactie geleid, dus zie niet zo waarom het nu ineens anders zou zijn als er 1 op Cyprus land.
Zal er vanaf hangen hoe die daar terecht gekomen zijn. Verhaal met Polen was vziw tot nu toe vooral dat het afzwaaiers waren.

Dat kan bij Cyprus anders liggen.

• Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

Yakolev

Superster

MikeyMan schreef op maandag 2 maart 2026 @ 12:40:
[...]

Zal er vanaf hangen hoe die daar terecht gekomen zijn. Verhaal met Polen was vziw tot nu toe vooral dat het afzwaaiers waren.

Dat kan bij Cyprus anders liggen.
Shaheds, of beter gezegd Gerans (als we het hebben over Rusland) zijn zeer accuraat. Maar ze zijn vatbaar voor elektronische oorlogsvoering en kunnen van hun koers geraken.

Laat feiten nooit in de weg staan voor goed nieuws

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Yakolev schreef op maandag 2 maart 2026 @ 12:41:
[...]

Shaheds, of beter gezegd Gerans (als we het hebben over Rusland) zijn zeer accuraat. Maar ze zijn vatbaar voor elektronische oorlogsvoering en kunnen van hun koers geraken.
Punt blijft dat Polen en Roemenie (voor zover mij bekend) geen doelen waren. Waar Cyprus dat wel lijkt te zijn.

• unclero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:35

unclero

MB EQA ftw \o/

Ik zit met dit ook af te vragen. Waarom beschiet Iran niet alleen Amerikaanse en Israëlische posities?
Waarom worden de buurlanden ook aangevallen? Zien ze de aanval wellicht als een escalatie van een breder regionaal conflict?
Horizontale escalatie: aanvallen stakeholders/opdrachtgevers.
U denkt wellicht "ze slaan wild om zich heen". Maar bedenkt u zich dat Iran het land is dat schaken groot heeft gemaakt.
Wat we de komende paar weken van hun vooral zullen zien, zijn louter openingszetten.
  • Gaat de druk in de omringende landen snel genoeg oplopen om bij de Amerikanen erop aan te dringen er maar een einde aan te maken?
  • Hoe reageren de markten?
  • Hoe snel zullen de aangevallen landen door hun luchtdoelmunitie heen branden?
  • Hoe adaptief zijn de Amerikanen?
  • Komt de tegenstander in de verleiding om de openingszetten als iets anders te zien dan louter openingszetten?
Fort Persepolis heeft een gouden brug.
We denken wel eens: "De Amerikanen moeten iedere aanval geluk hebben, zij hoeven maar één keer geluk te hebben."
Maar Iraniërs geloven niet in geluk, daar zijn ze iets te berekenend voor.
Dat weten de Amerikanen. Dat weten de Arabieren. Dat weten de Israeliërs.

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

• Yakolev
  • Niet online

Yakolev

Superster

MikeyMan schreef op maandag 2 maart 2026 @ 12:44:
[...]

Punt blijft dat Polen en Roemenie (voor zover mij bekend) geen doelen waren. Waar Cyprus dat wel lijkt te zijn.
Ja, Cyprus lijkt me absoluut een doel. Er staan veel Britse assets.

@hcQd @Winkiller - Vergeten jullie ook niet een paar posts terug te kijken, het nieuws is al 2 keer eerder gepost.

[ Voor 16% gewijzigd door Yakolev op 02-03-2026 12:53 ]

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10:19
De drie Amerikaanse jets zijn blijkbaar door Koeweit per ongeluk neergehaald. (link)

• Winkiller
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-03 19:57

Winkiller

De Mopperpot

hcQd schreef op maandag 2 maart 2026 @ 12:46:
De drie Amerikaanse jets zijn blijkbaar door Koeweit per ongeluk neergehaald. (link)
Ja dat las ik zojuist ook op nu.nl, een link naar het artikel.

De luchtmacht van Koeweit heeft per ongeluk drie Amerikaanse F-15-gevechtsvliegtuigen neergehaald, melden de Amerikaanse strijdkrachten. Alle zes inzittenden konden de toestellen veilig verlaten en verkeren in "stabiele" conditie.

[ Voor 15% gewijzigd door Winkiller op 02-03-2026 12:50 ]

• cleef
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

cleef

Veni, vidi, amissa

Deze vond ik wel interessant over (de schending van) het nationale en international recht wat hier eerder ook langs gekomen is:

https://www.bnr.nl/nieuws/internationaal/10595208/internationaal-en-amerikaans-recht-rond-iran-hebben-het-nakijken-door-geopolitieke-belangen
'Dat wil zeggen dat de hele analyse van internationaal conflict in de Veiligheidsraad en de stemverhoudingen in die raad achterhaald zijn, en je dus eigenlijk moet overwegen of je het internationaal recht dus bijstelt.'

1 januari begin ik echt! en daarna weer elke maandag!

• Bvanham
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 08:43
Tja wordt wel een duur oorlogje als je kameraden je vliegtuigen uit de lucht gaan schieten. Gaan ze ook iets doen aan die in de weg liggende varende landingsbanen

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10:45
Trishul schreef op maandag 2 maart 2026 @ 12:39:
[...]

Dat zou zeker goed zijn ja, maar die media speculeren vaak ook. Soms worden dingen te snel overgenomen of zie je subtiel de mening van de schrijver.

Was overigens niet mijn bedoeling om wild te speculeren (volgens mij deed ik dat ook niet), slechts wat extra achtergrondinformatie te geven. Ik durf te wedden dat maar heel weinig tweakers hier gehoord hadden van de Hexagon alliantie bijvoorbeeld.

Inzake Cyprus denk ik dat ook die Britse basis daar meespeelt; die is in de zomer van 2025 gebruikt voor militaire inzet tegen Iran. Je zou dit dus ook als uitgestelde vergeldingsactie kunnen zien.
Maar eerst was er geen toestemming om de Britse basis te gebruiken.
https://www.bbc.com/news/articles/cj98egkl7l1o
Maar gisteren gaven de Britten wel toestemming
https://www.independent.c...est_group=lighteradlayout

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

• Yakolev
  • Niet online

Yakolev

Superster

Op X heeft Clement Molin een kaart gemaakt van alle betrokken landen / strijdhandelingen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5SfGYBvo_CsnXRH4YPaOYUXwPN4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/96g5vqgy14q2iv5ogb1qiWMj.jpg?f=fotoalbum_large

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Yakolev schreef op maandag 2 maart 2026 @ 13:03:
Op X heeft Clement Molin een kaart gemaakt van alle betrokken landen / strijdhandelingen.

[Afbeelding]
Ik verbaas me nogal over allerlei influencers die berichten delen in de trant van 'ik had nooit verwacht dit hier mee te maken'.

• Dutchy88
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-03 19:44
MikeyMan schreef op maandag 2 maart 2026 @ 11:52:
@Trishul Sowieso is er al een jaar of vijf een soort van nette kolonisatie aan de gang. Veel Israeli's die vastgoed kopen op Cyprus. En er ook gaan trouwen als ze een burgerlijk huwelijk willen.
Nu ken ik Cyprus aardig, maar volgens mij is dat wat te sterk aangezet. Het klopt dat er meer Israëli’s vastgoed kopen op Cyprus en dat sommigen daar trouwen omdat Israël geen burgerlijk huwelijk kent (alleen religieus). Maar dat zijn gewoon particuliere investeringen en geen ‘kolonisatie’. Dat geldt net zo goed voor andere buitenlandse kopers. Of koloniseren wij dan ook Spanje met alle landgenoten die zich daar vestigen en investeren in vastgoed? ;)

• Yakolev
  • Niet online

Yakolev

Superster

MikeyMan schreef op maandag 2 maart 2026 @ 13:05:
[...]

Ik verbaas me nogal over allerlei influencers die berichten delen in de trant van 'ik had nooit verwacht dit hier mee te maken'.
quote: Random Influencer die cursussen verkoopt
Beter om in Dubai gebombardeerd te worden met raketten dan in Europa te zitten en gebombardeerd worden met 50% belasting
Met een halfvol glas naar alles kijken, toch?

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Three US fighter jets accidentally shot down by Kuwaiti air defenses, military says
Three US fighter jets went down “due to an apparent friendly fire incident,” the US military has announced.

Kuwaiti air defenses accidentally shot the F-15E Strike Eagle fighter jets down late Sunday ET time, the statement went on to say.
https://www.cnn.com/world...cmm92owap00003b6sg87nblje

/edit: te laat zie ik nu :)

De LNG naar ons toe voor de lege voorraden wordt ook wat duurder:
Qatar’s state-run energy company QatarEnergy has stopped its production of liquified natural gas

[ Voor 88% gewijzigd door YakuzA op 02-03-2026 13:27 ]

PSN

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Dutchy88 schreef op maandag 2 maart 2026 @ 13:05:
[...]

Nu ken ik Cyprus aardig, maar volgens mij is dat wat te sterk aangezet. Het klopt dat er meer Israëli’s vastgoed kopen op Cyprus en dat sommigen daar trouwen omdat Israël geen burgerlijk huwelijk kent (alleen religieus). Maar dat zijn gewoon particuliere investeringen en geen ‘kolonisatie’. Dat geldt net zo goed voor andere buitenlandse kopers. Of koloniseren wij dan ook Spanje met alle landgenoten die zich daar vestigen en investeren in vastgoed? ;)
Denk dat je gelijk hebt. De bronnen die ik langs zie komen voor dergelijke uitspraken zijn vooral Turks/Iraans van achtergrond. Excuus voor deze overdrijving.

• olympusdenk
  • Registratie: Januari 2024
  • Nu online
[...]

Dat heeft een langere historie, verschillende posts terug te vinden in dit draadje waaronder die van rapture en ander invalshoek in die van mij over de betrokkenheid van de verschillende buurlanden.

De Saudi's die hadden al verzocht (uit Wikileaks documenten aangetoond) "cut of the head of the snake", overigens niets nieuws dit pruttelt al periode op de achtergrond betreft Iran's direct buurlanden.
rapture schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 18:42:
Timothy Snyder heeft erover geschreven.

[... inhoudelijk diepgaand stuk over verstandhoudingen]
De soennieten hebben Trump betaald om het machtscentrum van de sjiieten in elkaar te beuken. Voor een 400 miljoen dollar Qatar 747 moet je toch waar voor je geld krijgen?

[ Voor 25% gewijzigd door olympusdenk op 02-03-2026 13:43 . Reden: Toevoegen quote block ]

NL: Marstek Venus-E v2, 5.12 kWh (154.215) | MG ZS '19 44.5kWh | ZP 2.925 kWp Z | HW P1 + sockets | Pi5 met HA

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11:37
YakuzA schreef op maandag 2 maart 2026 @ 13:24:

[...]
We hebben in Nederland inderdaad een hoop geluk dat ze komende weken goed weer aangeven. Alleen de mensen met een dynamisch contract of die nu toevallig hun contract moeten vastzetten hebben minder geluk. De TTF gasprijs hier is inmiddels bijna 50% omhoog en de gasvoorraden zijn laag.

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10:49
[...]

Wat @unclero ook al aangeeft. Ze willen een regionaal conflict openen zodat iedereen (Europa, China etc.) last krijgt van stijgende olie-, metalen-, gasprijzen etc. Hoe meer landen last hebben van deze oorlog, hoe groter de druk wordt op de VS om er een einde aan te maken. Ze weten dat de VS geen invasie gaat uitvoeren dus zodra de bommen stoppen met vallen kunnen ze weer organiseren en het interne machtsvacuüm weer invullen en is het weer business as usual. Kijk Iran kan militair praktisch niks inbrengen tegen de VS en Israël en dat weten ze. Zolang die 2 landen enkel van afstand blijven schieten is Iran het enige "slachtoffer" van de oorlog. Iran wil dat veranderen door zoveel mogelijk ellende te veroorzaken in de regio. Ook als dat ten koste gaat van de eigen bevolking. Dat is simpelweg het enige wat ze kunnen doen.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

Stoney3K

Flatsehats!

YakuzA schreef op maandag 2 maart 2026 @ 13:24:
[...]
https://www.cnn.com/world...cmm92owap00003b6sg87nblje

/edit: te laat zie ik nu :)

[...]
Ja, kennelijk uit de lucht gehaald door Koeweits luchtafweergeschut.

Misschien de IFF niet aangezet of de operators van het luchtdoelgeschut hebben niet gekeken.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• Trishul
https://nos.nl/liveblog/2...-controle#UPDATE-92728032

Vierde Amerikaanse militair omgekomen

https://x.com/CENTCOM/status/2028446849078530280?s=20

Nu ook met officieel bericht van CENTCOM

[ Voor 21% gewijzigd door Trishul op 02-03-2026 14:02 ]

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11:44

bloody

0.000 KB!!

Interessant zij-nieuwtje, het lijkt dat Libanon hun Hezbollah heeft verboden te vechten/militaire activiteiten te ontplooien.
Maar.. hoe gaan ze dit handhaven? Het is nogal een grote club die je niet eventjes in bedwang houdt.
Dat gaat vast voor onrust in Libanon zorgen.

nope

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 07:05
Yakolev schreef op maandag 2 maart 2026 @ 13:17:
Met een halfvol glas naar alles kijken, toch?
offtopic:
Als je geraakt wordt hoef je zelf helemaal geen belasting meer te betalen, tel uit je winst!
Het verbaast mij niet dat Iran om zich heen slaat. Uiteindelijk gaat het weinig veranderen voor ze. Verliezen gaan ze hoe dan ook en ze weten dat Amerika en Israël dit keer niet zomaar gaan stoppen. Door niet alleen (verlaten) militaire basissen te raken, maar ook de olie-industrie, raak je het westen misschien meer dan wanneer je die drones en raketten stuk gooit op een iron-dome. Praktisch alle landen om hun heen waren al vijanden. De Islamic Revolutionary Guard Corps heeft aangegeven een groot offensief te starten, maar ik verwacht niet dat ze nog veel slagkracht hebben. Wellicht dat er de komende dagen nog regelmatig drones en raketten vanuit Iran vliegen, maar uiteindelijk zal ook dat minder worden. Ik ben sowieso benieuwd naar het 'eindspel' van Amerika en Israël naar toe gaat. Zonder 'boots on the ground' blijft het conflict heel lang hangen. Je kunt wel alles plat blijven gooien, maar dan verandert er nog niks. Misschien blijven ze hopen dat de revolutie onder de bevolking doorzet. Maar zij zullen daar een zware kluif aan hebben. Je hebt geen grote militaire installaties nodig om een bevolking te onderdrukken. Als dat niet binnen enkele dagen gebeurd geeft dat het regime van Iran genoeg tijd om georganiseerd te blijven, zelfs met de nodige bommen op hun dak. Het land binnenvallen is nog een optie, maar ik durf mijn geld erop in te zetten dat dat een zwaardere klus gaat worden dan Irak.

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online
Pepijn Nagtzaam @pepijnnagtzaam
Qatar legt z’n productie van vloeibaar aardgas stil wegens aanhoudende drone/raketaanvallen Iran. Grote stap. Qatar levert zo’n 20 procent van al het LNG ter wereld. Land is sterk afhankelijk van inkomsten daarvan, en de wereld - ook NL - heel afhankelijk van het Qatarese gas.
Journalist RTL. Zijn bron is Doha News.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

bloody schreef op maandag 2 maart 2026 @ 14:00:
Interessant zij-nieuwtje, het lijkt dat Libanon hun Hezbollah heeft verboden te vechten/militaire activiteiten te ontplooien.
Maar.. hoe gaan ze dit handhaven? Het is nogal een grote club die niet eventjes in bedwang houdt.
Dat gaat vast voor onrust in Libanon zorgen.

[X]
Daarnaast; ze hadden tot nu toe wel akkoord van Libanon dan ofzo?

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Hegseth is weer hard bezig om verwarrende informatie te verspreiden:
US Defense Secretary Pete Hegseth said today that the US strikes on Iran is not meant to be “regime change,” while he acknowledged that the leadership in the country has changed.

“This is not a so-called regime change war, but the regime sure did change and the world is better off for it,” Hegseth said.
https://www.cnn.com/world...cmm971bn500003b6r31v3lod8

PSN

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Nu online

3raser

⚜️ Premium member

YakuzA schreef op maandag 2 maart 2026 @ 14:24:

[...]
Wat is het doel dan? De nucleaire faciliteiten waren toch al volledig verwoest in de meest succesvolle aanval ooit? En ook even voor de duidelijkheid, hij noemt het zelf een oorlog. Geen speciale militaire operatie of iets om de republikeinen tevreden te houden.

• Ozzy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 06:22

Ozzy

omnia mutantur, nihil interit

YakuzA schreef op maandag 2 maart 2026 @ 14:24:

[...]
Hij heeft dat niet genoemd bij andere aanvallen, zoals in Venezuela. Dus dan had dát wel als doel om iemand anders de installeren?

Daarnaast kun je wel vraagtekens hebben bij welk doel ze dan probeerde te bereiken door het hele regime te vernietigen, de Iraanse bevolking aan te sporen om de macht te grijpen en de kroonprins van Iran als tijdelijk leider naar voren te schuiven. De VS hebben ook een behoorlijke geschiedenis van het begeleiden van regime changes over de hele wereld.

O dag schoonheid, dag schoonheid, dag schoonheid, dag, dag!

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
KLM houdt rekening met terugloop van kerosine;

"Een prijsstijging van ruwe olie betekent ook een prijsstijging van kerosine", zegt een woordvoerder tegen NU.nl.
"Daar zullen alle luchtvaartmaatschappijen mee te maken krijgen.
Daarnaast kan dit gevolgen krijgen voor de beschikbaarheid van kerosine wereldwijd, aangezien er veel ruwe olie afkomstig is uit het Midden-Oosten. Wat dit exact betekent, is nog niet duidelijk."

via NU liveblog

• MaZo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
3raser schreef op maandag 2 maart 2026 @ 14:36:
[...]

Wat is het doel dan? De nucleaire faciliteiten waren toch al volledig verwoest in de meest succesvolle aanval ooit? En ook even voor de duidelijkheid, hij noemt het zelf een oorlog. Geen speciale militaire operatie of iets om de republikeinen tevreden te houden.
Over de nucleaire dreiging en doelen hoor je ze ook niet meer.

Verder hebben luchtaanvallen nog nooit tot de val van een regime geleid. Daarvoor zijn er militairen op de grond nodig, en zelfs dan is het moeilijk.

Het Pentagon heeft Trump ook onder de bus gegooid door te stellen dat er helemaal geen aanwijzingen waren dat Iran eerst aan zou vallen.

[ Voor 9% gewijzigd door MaZo op 02-03-2026 14:46 ]

• Stoney3K
  • Nu online

Stoney3K

Flatsehats!

Ozzy schreef op maandag 2 maart 2026 @ 14:37:
[...]De VS hebben ook een behoorlijke geschiedenis van het begeleiden van regime changes over de hele wereld.
Sterker nog, dat de streng islamitische ayatollah's aan de macht kwamen die ze nu proberen er uit te wippen is de schuld van de VS geweest.

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08:19
Stoney3K schreef op maandag 2 maart 2026 @ 14:45:
[...]

Sterker nog, dat de streng islamitische ayatollah's aan de macht kwamen die ze nu proberen er uit te wippen is de schuld van de VS geweest.
De Taliban ook. Ook supergoed uitgepakt voor de US.

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

MaZo schreef op maandag 2 maart 2026 @ 14:45:
[...]

Over de nucleaire dreiging en doelen hoor je ze ook niet meer.

Verder hebben luchtaanvallen nog nooit tot de val van een regime geleid. Daarvoor zijn er militairen op de grond nodig, en zelfs dan is het moeilijk.

Het Pentagon heeft Trump ook onder de bus gegooid door te stellen dat er helemaal geen aanwijzingen waren dat Iran eerst aan zou vallen.
Trump heeft het vaag genoeg gehouden om hier niet mee in de problemen te komen: "Iranians might strike U.S. forces in the Middle East, perhaps preemptively."

• wuppie007
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11:30
Yakolev schreef op maandag 2 maart 2026 @ 12:08:
Lekker gewerkt Patriot operator.

[X]
Kan iemand duiden waarom dit is gebeurt, gezien vanuit de F15. Ik neem aan dat de F15 toch uitgerust is met een flares achtige systeem oid? Of stond hij op de automatische piloot naar 'huis'. Misschien een domme vraag maar ik ben toch erg benieuwd hoe dat gaat na zo'n missie (ik ga daar ff vanuit dat ie terug kwam uit iran). Of misschien waren de flares op... hmm ik zit net te lezen dat het een radar gestuurd systeem is waarbij flares niet helpen...

[ Voor 7% gewijzigd door wuppie007 op 02-03-2026 15:29 ]

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 02-03 22:20
TheBrut3 schreef op maandag 2 maart 2026 @ 13:43:
[...]

We hebben in Nederland inderdaad een hoop geluk dat ze komende weken goed weer aangeven. Alleen de mensen met een dynamisch contract of die nu toevallig hun contract moeten vastzetten hebben minder geluk. De TTF gasprijs hier is inmiddels bijna 50% omhoog en de gasvoorraden zijn laag.
Kijk eens naar een jaar terug. We zitten nu in Januari in een soort van dal qua prijs. Ja dan is een hoog percentage natuurlijk sneller gehaald. Maar we zitten nog aardig ver onder de prijs van vorig jaar.
We gaan misschien richting dezelfde prijs in maart. Maar het is ook weer niet zo dat het 2x de prijs van vorig jaar is. Dus langerna niet.... tenminste (nog niet.)

• Immutable
LZ86 schreef op maandag 2 maart 2026 @ 14:47:
[...]

De Taliban ook. Ook supergoed uitgepakt voor de US.
Over de Taliban gesproken, gaat ook lekker nu tussen de Taliban en Pakistan nu... Broeit daar ook aardig.

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

wuppie007 schreef op maandag 2 maart 2026 @ 15:26:
[...]

Kan iemand duiden waarom dit is gebeurt, gezien vanuit de F15. Ik neem aan dat de F15 toch uitgerust is met een flares achtige systeem oid? Of stond hij op de automatische piloot naar 'huis'. Misschien een domme vraag maar ik ben toch erg benieuwd hoe dat gaat na zo'n missie (ik ga daar ff vanuit dat ie terug kwam uit iran). Of misschien waren de flares op... hmm ik zit net te lezen dat het een radar gestuurd systeem is waarbij flares niet helpen...
Daartegen heb je Wikipedia: Chaff (countermeasure) Maar ook dat is geen 100% waterdichte verdediging. Als het hier idd om een Patriot ging, die schieten altijd twee PAC-3 raketten op een doelwit om de kans te vergroten het doel te treffen.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• Stoney3K
  • Nu online

Stoney3K

Flatsehats!

[...]

Chaff en flares zijn niet onfeilbaar, en als een afweerraket nog kilometers van een F15 vandaan is dan kun je er nog iets tegen doen. Maar dan moet je wel verwachten dat er iets aan zit te komen.

Maar een F15 verwacht geen afweergeschut in vriendelijk luchtruim dus op het moment dat die raket doel heeft gevonden was het al te laat, want het was een verrassings 'aanval'.

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:40

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

[...]
De techniek in het toestel:
F-15 cockpit rocket/missile launch alerts are generated by the Radar Warning Receiver (RWR) and EPAWSS, displaying threat symbols (e.g.'M' for missile'L' for launch) on the Head-Up Display (HUD) and Multi-Function Displays (MFDs). These systems provide audio tones and visual cues, indicating direction and missile type to trigger automatic or manual countermeasures like chaff/flares
Maar als je dichtbij vliegt dan heb je wellicht de tijd niet om flares of chaff in de juiste baan van de raket te krijgen. Of je schiet flares maar de raket heeft toch nog een lock op je uitlaat.

Hier een ander type toestel, uit een spel. Die triggered op twee types: eerst op een rader lock + afvuur en het andere systeem geeft een waarschuwing als het een missile launch heeft gedetecteerd. (ongeacht friend or foe). Let op dat de heatseaker daar ook maar net mist...

RWR (zoals in de F15, de radar lock) - MWS (missile launch detector)
YouTube: Missile Warning System - MWS vs RWR Whats the difference in DCS?

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

fsfikke schreef op maandag 2 maart 2026 @ 15:38:
[...]

Daartegen heb je Wikipedia: Chaff (countermeasure) Maar ook dat is geen 100% waterdichte verdediging. Als het hier idd om een Patriot ging, die schieten altijd twee PAC-3 raketten op een doelwit om de kans te vergroten het doel te treffen.
Maar, zou met een patriot er niet minder over zijn van die kist? De filmpjes die ik gezien heb, kwamen ze redelijk intact naar beneden.

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

MikeyMan schreef op maandag 2 maart 2026 @ 15:43:
[...]

Maar, zou met een patriot er niet minder over zijn van die kist? De filmpjes die ik gezien heb, kwamen ze redelijk intact naar beneden.
Hoezo dat? Een Patriot raket explodeert niet zoals bijv. de BUK die MH17 trof.
De PAC-3 bevat geen springkop, maar schakelt het doel uit door er met hoge snelheid tegenaan te vliegen (hit-to-kill, of kinetic energy kill).

• Yakolev
  • Niet online

Yakolev

Superster

Men vermoedt dat de Patriot systemen van Kuwait niet mee doen aan het Link 16 datalink systeem waardoor het veel gemakkelijker is (als je het hebt) te zien wat wat is.. In een hoge stress situatie met tientallen drones en raketten hebben de operators waarschijnlijk fouten gemaakt met de IFF (het identificeren van friend or foe) en zijn dus de 3 F-15s neergehaald.

Kan gebeuren, de Amerikanen hebben een halfjaar terug hun eigen F-18 neergehaald.

[ Voor 6% gewijzigd door Yakolev op 02-03-2026 15:55 ]

• Malfunctions
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 02-03 21:38
Ik ben benieuwd wanneer Iran straat Hormoes af gaat sluiten. Als ik het goed heb heeft Iran enkele Kilo onderzeeërs gehaald destijds, en die kunnen prima een lading zeemijnen meenemen. Of zijn die inmiddels uit de roulatie?

Of ze die in durven te zetten met de aanwezige Amerikaanse CBG's is een andere vraag.

Anyway, los daarvan is het openlijk vermoorden van een staatshoofd van een soevereine natie natuurlijk weer een nieuw dieptepunt in het tijdperk Trump. Los van dat het geen frisse meneer was, is het een absurde move die we als Nederland/EU zijnde keihard zouden moeten veroordelen vanwege de grove schending van het internationale recht. Maar dat durven we niet.

Wat nou als Trump ineens niet wil dat de leider van een land openlijk homoseksueel is? :X

Knowledge reigns supreme over nearly anything

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
Rutte blij met aanval op Iran

NAVO-topman Mark Rutte is blij met de Amerikaanse en Israëlische aanvallen op Iran. Het Iraanse regime vormt een groot gevaar voor NAVO-landen en hun bondgenoten, waarschuwt hij.
In een interview met BBC zegt hij blij te zijn dat "Irans middelen worden afgebroken". Europese leiders zijn volgens Rutte "extreem blij" met de aanvallen. 

Volgens Rutte is het Iraanse regime niet alleen een bedreiging voor de bevolking van het land zelf, maar ook voor Europa. "Het is een terroristisch regime en dus ook duidelijk een bedreiging voor bijvoorbeeld Londen, Hamburg en mijn eigen thuisstad Den Haag." 

De NAVO is zelf niet betrokken geweest bij de aanvallen, benadrukte hij.

via NU liveblog https://www.nu.nl/midden-...oefenen-met-partners.html

[ Voor 9% gewijzigd door _Bailey_ op 02-03-2026 16:12 ]

• Superman
  • Registratie: December 2022
_Bailey_ schreef op maandag 2 maart 2026 @ 16:09:

NAVO-topman Mark Rutte is blij met de Amerikaanse en Israëlische aanvallen op Iran. Het Iraanse regime vormt een groot gevaar voor NAVO-landen en hun bondgenoten, waarschuwt hij.
In een interview met BBC zegt hij blij te zijn dat "Irans middelen worden afgebroken". Europese leiders zijn volgens Rutte "extreem blij" met de aanvallen. 

Volgens Rutte is het Iraanse regime niet alleen een bedreiging voor de bevolking van het land zelf, maar ook voor Europa. "Het is een terroristisch regime en dus ook duidelijk een bedreiging voor bijvoorbeeld Londen, Hamburg en mijn eigen thuisstad Den Haag." 

Dadelijk blijft Iran Cyprus bestoken of vallen ze zelfs Amerikaanse basis in Turkije aan. Dan wordt NATO ook meegezogen en moeten we niet willen.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Malfunctions schreef op maandag 2 maart 2026 @ 16:07:
Ik ben benieuwd wanneer Iran straat Hormoes af gaat sluiten. Als ik het goed heb heeft Iran enkele Kilo onderzeeërs gehaald destijds, en die kunnen prima een lading zeemijnen meenemen. Of zijn die inmiddels uit de roulatie?
Ze hebben het soortvan gesloten door hun eigen Iraanse schaduwvloot tanker met een Shahed te onderscheppen?
Hierdoor gaan er flink minder schepen doorheen iig.

PSN

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
Qatar heeft 2 SU24 van Iran neergeschoten.
https://x.com/MOD_Qatar/status/2028495558319435876

• P-Rock
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 11:33
_Bailey_ schreef op maandag 2 maart 2026 @ 16:09:

via NU liveblog https://www.nu.nl/midden-...oefenen-met-partners.html
Ik had ook niet anders verwacht van Rutte. Als hij wat anders zegt dan vindt daddy hem niet meer lief. Hij veegt hiermee wel de kritiek van andere NAVO-bondgenoten zoals Spanje en Noorwegen van tafel.

[ Voor 4% gewijzigd door P-Rock op 02-03-2026 18:07 ]

• 49euro
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 06:47
P-Rock schreef op maandag 2 maart 2026 @ 17:02:
[...]

Ik had ook niet anders verwacht van Rutte. Als hij wat anders zegt dan vindt daddy hem niet meer lief.
Rutte heeft maar een doel voor ogen en dat is de oorlog in Oekraïne. Dwz dat het in zijn ogen positief is wanneer er een bondgenoot van Rusland wordt geraakt, en alles in het teken staat om Amerika zo lang mogelijk binnen boord proberen te houden. Hij heeft na MH17 er een levensmissie van gemaakt om Rusland dat betaald te gaan zetten

[ Voor 19% gewijzigd door 49euro op 02-03-2026 17:07 ]

• Trishul
Yakolev schreef op maandag 2 maart 2026 @ 15:54:
Men vermoedt dat de Patriot systemen van Kuwait niet mee doen aan het Link 16 datalink systeem waardoor het veel gemakkelijker is (als je het hebt) te zien wat wat is.. In een hoge stress situatie met tientallen drones en raketten hebben de operators waarschijnlijk fouten gemaakt met de IFF (het identificeren van friend or foe) en zijn dus de 3 F-15s neergehaald.

Kan gebeuren, de Amerikanen hebben een halfjaar terug hun eigen F-18 neergehaald.
Dat meende ik ook al gelezen te hebben ja. Ook daarom willen de VS en Israël niet dat de Golfstaten massaal ook zelf jets de lucht in sturen

• P-Rock
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 11:33
49euro schreef op maandag 2 maart 2026 @ 17:06:
[...]

Rutte heeft maar een doel voor ogen en dat is de oorlog in Oekraïne. Dwz dat het in zijn ogen positief is wanneer er een bondgenoot van Rusland wordt geraakt, en alles in het teken staat om Amerika zo lang mogelijk binnen boord proberen te houden. Hij heeft na MH17 er een levensmissie van gemaakt om Rusland dat betaald te gaan zetten
Het blijft toch vrij bizar om te zien hoe zo'n schertsfiguur als Trump macht uitoefent over Europa en niemand, behalve een paar landen, enige vorm van kritiek durft te uiten. Dit hele gedoe is notabene gestart door Trump! Hij heeft zelf het atoomakkoord met Iran in 2018 opgeblazen.

Wikipedia: United States withdrawal from the Joint Comprehensive Plan of Action

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Nu online

3raser

⚜️ Premium member

49euro schreef op maandag 2 maart 2026 @ 17:06:
[...]

En gelijk heeft hij. Laten we eerlijk zijn, zelfs als Rutte zijn mond open trekt en de moraalridder uit gaat hangen tegen Trump dan veranderd er niets aan de situatie. Dus Rutte doet het in dat opzicht perfect door Trump binnenboord te houden en zelf niet afgeleid te raken van het daadwerkelijke doel.

• DutchOwnage
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
LIVE Midden-Oosten | Trump uit harde oorlogstaal richting Iran: Grote aanvalsgolf moet nog komen

https://www.ad.nl/buitenl...-moet-nog-komen~ac528ac3/

De echte klapper moet nog komen. Wat dat precies inhoudt, blijft in het midden. Ook US boots on the ground sluit ie niet uit.

[ Voor 6% gewijzigd door DutchOwnage op 02-03-2026 17:20 ]

• Bvanham
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 08:43
Tja, hij moet wat zeggen als het effect uitblijft. Ik denk dat hij beter naar Caine had moeten luisteren, de voorraad hightech wapens is niet zo heel groot en als die op zijn wordt het aantal raketten wat doel raakt ineens een stuk hoger.

het begint een beetje op een 3-daagse SMO te lijken met net zo'n despoot aan het roer.

[ Voor 15% gewijzigd door Bvanham op 02-03-2026 17:29 ]

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
3raser schreef op maandag 2 maart 2026 @ 17:17:
[...]

En gelijk heeft hij. Laten we eerlijk zijn, zelfs als Rutte zijn mond open trekt en de moraalridder uit gaat hangen tegen Trump dan veranderd er niets aan de situatie. Dus Rutte doet het in dat opzicht perfect door Trump binnenboord te houden en zelf niet afgeleid te raken van het daadwerkelijke doel.
Trump binnenboord houden maar internationaal recht wel even aan de zijkant zetten want dat is blijkbaar iets minder belangrijk dan één van de NATO-leden gebonden te houden.

Perfect zou ik het daarmee niet noemen, hopelijk is men al ruim een jaar bezig met een NATO zonder de VS zodat je niet in deze nekklem blijft zitten. Idem met een minister van buitenlandse zaken die er begrip voor heeft. Het blijft toch allemaal vrij dun
Het Nederlandse kabinet heeft „begrip” voor de „toch risicovolle aanvallen” die Israël en de Verenigde Staten hebben uitgevoerd op Iran.

[...]

Berendsen benadrukte zaterdag vooral dat aanvallen van Iran op Israël en golflanden „moeten stoppen”
Het is nogal een positie die je hiermee kiest

[ Voor 21% gewijzigd door Napo op 02-03-2026 17:37 ]

• HollovVpo1nt
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11:08

HollovVpo1nt

I like gadgets

Europa kan langdurige economische gevolgen ondervinden van deze oorlog. En de vluchtelingen als gevolg van deze oorlog zullen ook niet in Israël opgevangen, maar in Europa. Ongelooflijk hoe zwak Europa is. Van de zijlijn toekijken...

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

HollovVpo1nt schreef op maandag 2 maart 2026 @ 17:35:
Europa kan langdurige economische gevolgen ondervinden van deze oorlog. En de vluchtelingen als gevolg van deze oorlog zullen ook niet in Israël opgevangen, maar in Europa. Ongelooflijk hoe zwak Europa is. Van de zijlijn toekijken...
Heel gek idd dat wij die Amerikaanse en Israëlische vliegtuigen niet neerschieten voordat ze Iran bereiken.

Wij zijn gewoon geen speler hierin. Mede omdat wij dachten dat oorlogje spelen stom was en zonde van het geld… De enige macht die we hebben (en die Spanje ook uitoefent) zijn de Amerikaanse militaire bases die ze zo hard nodig hebben voor dit soort aanvallen. Maar dat is een tweezijdig zwaard want wij hebben hun aanwezigheid net zo hard nodig voor onze veiligheid.

[ Voor 29% gewijzigd door fsfikke op 02-03-2026 17:53 ]

• olympusdenk
  • Nu online
P-Rock schreef op maandag 2 maart 2026 @ 17:16:
[...]

Het blijft toch vrij bizar om te zien hoe zo'n schertsfiguur als Trump macht uitoefent over Europa en niemand, behalve een paar landen, enige vorm van kritiek durft te uiten. Dit hele gedoe is notabene gestart door Trump! Hij heeft zelf het atoomakkoord met Iran in 2018 opgeblazen.

Wikipedia: United States withdrawal from the Joint Comprehensive Plan of Action
@P-Rock berichten gaan snel in draadje * stoft even een post van gisteren af * olympusdenk in "[ZT] Amerikaans/Israëlische aanval op Iran en gevolgen regio":

- "Waarom denk je dat je onze mond houden? We kunnen niet eens een cent BTW heffen zonder de VS. Die afhankelijkheden niet inzien is pas boter op je hoofd hebben, gelukkig wordt men in de EU nu wel een beetje wakker met BuyFromEU initiatieven en na maanden onder de radar dat DigiD / VS overname eindelijk in nieuws komt. Maar voorlopig is qua VS de harde realiteit we zijn nog volledig overgeleverd elke winter aan de LNG tankers vanuit Amerika die de voorraad weer voor aankomende winter moeten bijvullen."

NL: Marstek Venus-E v2, 5.12 kWh (154.215) | MG ZS '19 44.5kWh | ZP 2.925 kWp Z | HW P1 + sockets | Pi5 met HA

• Robtimus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:48

Robtimus

me Robtimus no like you

Opmerkelijk nieuws op nos.nl:
Tegen ABC News zei Trump gisteren overigens dat de VS Iraniërs op het oog had die de leiding over het land hadden moeten overnemen na de liquidatie van Khamenei, maar die zouden allemaal zijn gedood bij de Amerikaans-Israëlische aanvallen. "De aanval was zo succesvol dat de meeste kandidaten zijn gesneuveld. "Het wordt niet iemand die we op het oog hadden want die zijn allemaal dood", citeert ABC Trump.
Pres Trump told me tonight the US had identified possible candidates to take over Iran, but they were killed in the initial attack.

"The attack was so successful it knocked out most of the candidates," Trump told me. "It's not going to be anybody that we were thinking of because they are all dead. Second or third place is dead."

More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs

• rejer
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 08:18
We zitten nu midden in een tijd van rauwe realpolitik waar die papieren regeltjes en eindeloze gesprekken totaal geen indruk maken op figuren als Trump of het regime in Iran. Als Europa moeten we hier gewoon in meegaan om niet nog verder achter te lopen. We zijn eigenlijk al irrelevant aan het worden door dat gepolder en die morele superioriteit, terwijl we in de praktijk gewoon aan de kant worden geschoven.

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11:38

Dennis1812

Amateur prutser

Dan was je aanval ook niet succesvol. Als je mensen dood maakt die je eigenlijk aan de macht had willen hebben.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• Napo
  • Niet online
rejer schreef op maandag 2 maart 2026 @ 18:14:
[...]

Als Europa moeten we hier gewoon in meegaan om niet nog verder achter te lopen.
Achterlopen waar in? Wat is de indicator waar je op doelt?

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Napo schreef op maandag 2 maart 2026 @ 17:35:
[...]

Het is nogal een positie die je hiermee kiest
Zie ook nu.nl voor antwoorden van het kabinet. Het is duidelijk dat ze zich in bochten wringen om twee onverenigbare situaties toch te verenigen: het mag niet, maar het mag wel en in de toekomst mag het niet.

Toch zie je ook een stukje realisme: Nederland kan hoog of laag springen, onze mening is volkomen irrelevant. En dat is natuurlijk zo, ook binnen Europa. Duitsland is 100% pro-Israel dus de EU zal zich nooit negatiever uitdrukken dan "het vechten moet zo snel mogelijk stoppen en diplomatie is nodig voor een oplossing". Zie ook elders.

Maargoed, blijkbaar ziet het kabinet toch ook voordelen in het ombrengen van moorddadige regimes. Zeker als iemand anders het doet. Maar uiteraard is het ene moorddadige regime het andere niet...

• rejer
Napo schreef op maandag 2 maart 2026 @ 18:25:
[...]

Achterlopen waar in? Wat is de indicator waar je op doelt?
Indicator? Kijk naar de harde macht. Terwijl wij hier nog vergaderen over morele regeltjes, bepalen de VS en China de nieuwe wereldorde op basis van eigenbelang en machtsvertoon.

De feiten zijn simpel: militair kunnen we niks en economisch laten we ons gijzelen door energieprijzen en tech afhankelijkheid. Zonder de VS kunnen we niet eens onze eigen achtertuin veilig houden, laat staan op wereldniveau meepraten. Als je als continent denkt relevant te blijven met een regelboekje dat door de rest van de wereld lachend wordt verscheurt, dan loop je gewoon achter de feiten aan. We polderen onszelf de marge in terwijl de rest de koek verdeelt.

• Napo
  • Niet online
rejer schreef op maandag 2 maart 2026 @ 18:30:
[...]

Indicator? Kijk naar de harde macht. Terwijl wij hier nog vergaderen over morele regeltjes, bepalen de VS en China de nieuwe wereldorde op basis van eigenbelang en machtsvertoon.
Je stelt dat we achter lopen maar benoemt niet echt waar in dan, zonder indcator ga je ook niet stellen of je nu voor of achter loopt. Buiten pragmatisme maar je kan je afvragen of pragmatisme een goede basis geeft om een positie in te nemen. Als je daarmee je principes weggooit dan ga je ook nooit in een positie komen waarmee je wel 'relevant' gaat zijn omdat je potentieel op veel winden mee gaat varen.
De feiten zijn simpel: militair kunnen we niks en economisch laten we ons gijzelen door energieprijzen en tech afhankelijkheid. Zonder de VS kunnen we niet eens onze eigen achtertuin veilig houden, laat staan op wereldniveau meepraten. Als je als continent denkt relevant te blijven met een regelboekje dat door de rest van de wereld lachend wordt verscheurt, dan loop je gewoon achter de feiten aan. We polderen onszelf de marge in terwijl de rest de koek verdeelt.
Ongeacht de keuze gaat de impact van Nederland beperkt zijn in het grotere militaire plaatje, de EU kan als geheel daar best wel iets in doen zelfs met internationaal recht als basis maar dan zit daar wellicht de stap in het unificeren van uitgangspunten en keuzes die gemaakt worden. Daar zit de potentiele kracht - en in jouw woorden wellicht de relevantie - van de EU. Daar moet je als EU ook keuzes maken om te investeren in de eigen middellen om die 'achtertuin' veilig te houden.
Bundin schreef op maandag 2 maart 2026 @ 18:28:
Toch zie je ook een stukje realisme: Nederland kan hoog of laag springen, onze mening is volkomen irrelevant. En dat is natuurlijk zo, ook binnen Europa. Duitsland is 100% pro-Israel dus de EU zal zich nooit negatiever uitdrukken dan "het vechten moet zo snel mogelijk stoppen en diplomatie is nodig voor een oplossing". Zie ook elders.
Zeker, maar dat geeft je nog niet de bandbreedte om wel een positie in te nemen. Ja, dat wordt afgevlakt als je als unie iets zou gaan besluiten maar om dan met heel veel moeite een zo neutraal mogelijke stelling ( die niet neutraal is ) in te nemen gaat ook geen impact hebben. Dan zie ik toch veel liever een kabinet van een land die onder andere de ICC en ICJ host die wel stelling neemt dan dat je er zo in gaat zitten.

• rejer
Napo schreef op maandag 2 maart 2026 @ 18:37:
[...]

Je stelt dat we achter lopen maar benoemt niet echt waar in dan, zonder indcator ga je ook niet stellen of je nu voor of achter loopt. Buiten pragmatisme maar je kan je afvragen of pragmatisme een goede basis geeft om een positie in te nemen. Als je daarmee je principes weggooit dan ga je ook nooit in een positie komen waarmee je wel 'relevant' gaat zijn omdat je potentieel op veel winden mee gaat varen.
De indicator? Kijk naar de rekening. Terwijl wij polderen over principes, schiet de gasprijs hier met bijna 50% omhoog omdat we nul eigen regie hebben over onze energievoorziening(die sluiten we, en gooien er beton in). Ook de vluchtelingenstromen die deze oorlog straks veroorzaakt, komen gewoon weer naar Europa toe en niet naar de landen die de bommen gooien.

Je kunt wel zeggen dat principes je 'relevant' maken, maar als je alleen maar vanaf de zijlijn toekijkt terwijl de VS de koers bepaalt, ben je gewoon een toeschouwer
Rutte roept wel dat hij 'blij' is met de aanvallen, maar de NAVO was er niet eens bij betrokken; we horen het pas als de klappen al gevallen zijn. Als die principes er alleen voor zorgen dat wij de rotzooi mogen opruimen terwijl anderen de beslissingen nemen, dan loop je achter de feiten aan.

• Napo
  • Niet online
rejer schreef op maandag 2 maart 2026 @ 18:54:
[...]

De indicator? Kijk naar de rekening.
Is dat daadwerkelijk de afweging die we zouden moeten maken? Ons economische belang vs mensenlevens?

• Yakolev
  • Niet online

Yakolev

Superster

Heb er tot dusver zeer weinig over gelezen, maar weet iemand of de protesten binnen Iran zijn hervat?

• Yakolev
  • Niet online

Yakolev

Superster

Yakolev schreef op maandag 2 maart 2026 @ 09:55:
[...]

Er is vannacht een aanval geweest op de primaire marinebasis van de Iraanse Marine in Bandar Abbas. Er zijn beelden van rook en ook FIRMS laat zien dat er brand woedt.

Hier zitten / zaten de wat grotere schepen van Iran, maar ook de zeer gevaarlijke Kilo-klasse duikboten.

[X]

Beelden van wat er op de 25ste allemaal stond

[Afbeelding]
Satelliet beelden van de marinebasis van Bandar Abbas

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sBUG3EQmQll6Qg6acu4m3EzAEs8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LTgIE0PVa8kvc4JQ0GufeGGS.jpg?f=fotoalbum_large

• olympusdenk
  • Nu online
Napo schreef op maandag 2 maart 2026 @ 18:57:
[...]

Is dat daadwerkelijk de afweging die we zouden moeten maken? Ons economische belang vs mensenlevens?
Zolang we niet bereid zijn ons eigen gas reserves strategisch in te zetten, zolang we onze afhankelijkheid van fossiele energie juist verhogen door het sluiten van energiecentrales — ook in Duitsland — blijven we bij elke geopolitieke schok effectief gewoon gijzelaar van andermans beslissingen. Dan zijn wij niet degenen die de shots callen.

• alexbl69
  • Laatst online: 10:43
Napo schreef op maandag 2 maart 2026 @ 18:57:
[...]

Buiten Europa interesseert het niemand welke afweging wij maken.

Zelfs de schijn dat wij nog in welke mate dan ook relevant zijn wordt door de overige machten niet eens meer opgehouden. En waarom zouden ze ook? Er is toch niet één geluid in Europa. Degenen die zeggen namens Europa te spreken kiezen een nietszeggende middenweg om geen enkel Europees land tegen zich in het harnas te jagen.

Wie moeten Trump/Netanyahu/Xi Jinping of zelfs Poetin eigenlijk bellen om ons aan de lijn te krijgen? Vroeger waren we zogenaamd verdeeld, maar kon men ons via Bonn, Parijs en Londen tenminste nog bereiken. Wie moeten ze nu bellen? Von der Leyen? Die wordt toch niet serieus genomen?

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

• Spotmatic
  • Nu online

Spotmatic

Ken sent me

olympusdenk schreef op maandag 2 maart 2026 @ 19:22:
[...]

Zolang we niet bereid zijn ons eigen gas reserves strategisch in te zetten, zolang we onze afhankelijkheid van fossiele energie juist verhogen door het sluiten van energiecentrales — ook in Duitsland — blijven we bij elke geopolitieke schok effectief gewoon gijzelaar van andermans beslissingen. Dan zijn wij niet degenen die de shots callen.
Helemaal mee eens. Ik vraag me iedere dag af wat er moet gebeuren voordat de overheid dit ook inziet. Het kan niet zo zijn dat wij hier steeds maar weer in een enorme crisis komen als in een of ander zandbakland de vlam in de pan slaat, of de een of andere seniele machthebber het weer eens op z'n heupen krijgt. Eigen Gas Nu! ;)

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

• Charles Hill
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 09:11
olympusdenk schreef op maandag 2 maart 2026 @ 19:22:
[...]

Extra energiecentrales in welke vorm dan ook, heeft geen enkele zin als het net overvol is, zoals het geval is.

Fossiele brandstof is in ieder geval op te slaan en te gebruiken wanneer nodig. Ik zou het het graag anders zien, maar is totaal niet realistisch.

[ Voor 10% gewijzigd door Charles Hill op 02-03-2026 19:51 ]

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Slasher schreef op maandag 2 maart 2026 @ 08:28:
[...]

Ik heb even zitten googlen maar kon het niet vinden, maar wat is USIL?
@steveman wat is een WSO?
US = Verenigde Staten
IL = Israël

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

• Jorah_Newstone
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 06:49
DutchOwnage schreef op maandag 2 maart 2026 @ 17:18:
LIVE Midden-Oosten | Trump uit harde oorlogstaal richting Iran: Grote aanvalsgolf moet nog komen

De echte klapper moet nog komen. Wat dat precies inhoudt, blijft in het midden. Ook US boots on the ground sluit ie niet uit.
Met luchtaanvallen alleen win je niet, ja je schakelt mooie doelen uit, maar wil je echte verandering dan heb je toch mensen op de grond nodig. En dat wordt een lastige, weet die zelf ook wel. Volgens mij wilt die dat Iran zich gewoon overgeeft.

De grotere aanvalsgolf? Shock and awe taktiek?

• olympusdenk
  • Nu online
Charles Hill schreef op maandag 2 maart 2026 @ 19:50:
[...]

Extra energiecentrales in welke vorm dan ook, heeft geen enkele zin als het net overvol is, zoals het geval is.
Te ver ingezoomd op macro niveau. Netcongestie is niet relevant op wereldniveau — in noodsituaties rationeer je verplicht het verbruik, zonder gas draaien die turbines sowieso niet.

• olympusdenk
  • Nu online
alexbl69 schreef op maandag 2 maart 2026 @ 19:27:
[...]

Zelfs de schijn dat wij nog in welke mate dan ook relevant zijn wordt door de overige machten niet eens meer opgehouden.
Spotmatic schreef op maandag 2 maart 2026 @ 19:33:
[...]

Helemaal mee eens. Ik vraag me iedere dag af wat er moet gebeuren voordat de overheid dit ook inziet.
Het probleem is dat we vergeten zijn waarom die relevantie er ooit was. De wereldorde van de jaren ’60 tot ~2020 hing aan elkaar van de Pax Americana, een Rusland dat nog niet bekomen was van de val van de Muur, en een China dat nog in de beginfase van hun lange termijn invloedsspel zat. Die drie pijlers zijn tegelijkertijd weggevallen — en wij deden alsof de muziek gewoon door zou spelen

De verschuiving in de wereldorde is wel degelijk een zeer zorgwekkende en veel kritiek is ook terecht op de EU — maar onderschat niet dat de EU veel recentere lessen in het collectieve geheugen heeft dan de VS. Dat de EU kinderlijk eenvoudig buitenspel wordt gezet op het mondiale toneel is pijnlijk — maar het is niet het hele verhaal.

Diezelfde EU heeft met regelgeving, consumentenbescherming en standaarden wél degelijk impact, ondanks al die democratische raden die moeten draaien. De oprecht overigens zeer duidelijk zichtbare getuige daar ook van de moeite die Trump heeft met de EU als praktisch onbuigbaar handelsblok — dat hele theater over tariffs is er heus niet omdat wij er niet toe zouden doen.

En je ziet het terug in de bewegingen die nu worden gemaakt: Frankrijk dat heeft aangekondigd dat nucleaire samenwerking aanbiedt is zojuist bekend gemaakt. Een sterk signaal dat de wal het schip begint de keren binnen de EU, ook te zien dat op meerdere vlakken de UK nu de ernst inziet van sterkere toenadering tot de EU — dat zijn geen toevallige signalen.
Nederland gaat in op Frans aanbod voor samenwerking kernwapens
Nederland wil met Frankrijk gaan praten over nauwere samenwerking op het gebied van nucleaire bewapening. Het kabinet gaat daarmee in op de uitnodiging die president Macron vandaag deed aan verschillende Europese landen, melden de ministers Berendsen (Buitenlandse Zaken) en Yesilgöz (Defensie) aan de Tweede Kamer.

"De Russische agressieoorlog tegen Oekraïne heeft de veiligheidssituatie in Europa fundamenteel verslechterd", schrijven de ministers. Dit vraagt om meer verantwoordelijkheid voor de eigen Europese veiligheid. Het Franse aanbod om met Europese partners de dialoog hierover te verdiepen past in dit streven en het kabinet acht het wenselijk om op dit aanbod in te gaan."

• R_Zwart
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 02-03 20:24
DutchOwnage schreef op maandag 2 maart 2026 @ 17:18:

Je zult op hem gestemd hebben omdat hij beloofde zich niet met internationale conflicten te bemoeien en vervolgens je kinderen naar Iran gestuurd ziet worden terwijl T's kinderen lekker veilig thuis mogen blijven.

• Superman
  • Registratie: December 2022

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Charles Hill schreef op maandag 2 maart 2026 @ 19:50:
[...]

Fossiele brandstof is in ieder geval op te slaan en te gebruiken wanneer nodig. Ik zou het het graag anders zien, maar is totaal niet realistisch.
Daar gaat het helemaal niet om, er zijn nog miljoenen mensen afhankelijk van gas in Nederland, maar Russisch gas was goedkoper dus wat doen we... we sluiten de velden in Groningen zodat we zelf niet zitten met de lasten, toen brak er oorlog uit met Rusland, gas te kort... dus gaan we maar hals overkop LNG importeren terwijl we daar nog helemaal niet op ingesteld zijn. Er hoefde maar iets te gebeuren en het zou misgaan (daar waarschuwde de Gasunie notabene vorige week nog voor)... en wat ho shit... er breekt weer oorlog uit, minder LNG leveranties terwijl de niveaus al extreem laag zijn, maar de velden in Groningen openen? ho maar...

In Duitsland, kernenergie is slecht voor het milieu! Dus we sluiten de kerncentrales en toen kwam de energiecrisis en oorlog met Oekraïne, dus hals overkop alle bruinkool centrales weer open omdat er te weinig energie is (omdat die makkelijker te reactiveren zijn dan kerncentrales).

Dit is het punt wat @olympusdenk bedoeld.

AMD 5800X3D, ASUS ROG Strix B550-F, 32GB Corsair DDR4, MSI RTX 5070 Ti 16G SHADOW 3X OC

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Robtimus schreef op maandag 2 maart 2026 @ 17:57:
Opmerkelijk nieuws op nos.nl:

[...]

[...]
Niet allemaal, alleen de hooggeplaatste leden van defensie zijn uitgeschakeld.

Afbeeldingslocatie: https://focus.mediahuisgroup.com/raw/prod-mh-localteambe/M_Staat_van_horn-2026-03-01T20-42-21-073Z.jpg
https://www.standaard.be/buitenland/onthoofd-maar-niet-dood-iraans-regime-bijt-hard-terug/138229837.html

March of the Eagles

• Charles Hill
ArcticWolf schreef op maandag 2 maart 2026 @ 20:58:
[...]

Daar gaat het helemaal niet om, er zijn nog miljoenen mensen afhankelijk van gas in Nederland, maar Russisch gas was goedkoper dus wat doen we... we sluiten de velden in Groningen zodat we zelf niet zitten met de lasten, toen brak er oorlog uit met Rusland, gas te kort... dus gaan we maar hals overkop LNG importeren terwijl we daar nog helemaal niet op ingesteld zijn. Er hoefde maar iets te gebeuren en het zou misgaan (daar waarschuwde de Gasunie notabene vorige week nog voor)... en wat ho shit... er breekt weer oorlog uit, minder LNG leveranties terwijl de niveaus al extreem laag zijn, maar de velden in Groningen openen? ho maar...

In Duitsland, kernenergie is slecht voor het milieu! Dus we sluiten de kerncentrales en toen kwam de energiecrisis en oorlog met Oekraïne, dus hals overkop alle bruinkool centrales weer open omdat er te weinig energie is (omdat die makkelijker te reactiveren zijn dan kerncentrales).

Dit is het punt wat @olympusdenk bedoeld.
Er is gewoon te weinig ingekocht, daarom zijn de reserves nu bijna op. Er is absoluut capaciteit, maar dan moet dat wel opgevuld worden ipv gaan lopen bezuinigen met als risico dat we zonder komen te zitten. Belachelijk dat dat überhaupt mag, over de rug van de bevolking.

• Charles Hill
olympusdenk schreef op maandag 2 maart 2026 @ 20:22:
[...]

Te ver ingezoomd op macro niveau. Netcongestie is niet relevant op wereldniveau — in noodsituaties rationeer je verplicht het verbruik, zonder gas draaien die turbines sowieso niet.
Het gaat ook over Nederland. Wij hebben nu een probleem omdat de opslag niet vol zat voor de winter.

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 11:31
Charles Hill schreef op maandag 2 maart 2026 @ 21:36:
[...]

Er is gewoon te weinig ingekocht, daarom zijn de reserves nu bijna op. Er is absoluut capaciteit, maar dan moet dat wel opgevuld worden ipv gaan lopen bezuinigen met als risico dat we zonder komen te zitten. Belachelijk dat dat überhaupt mag, over de rug van de bevolking.
Als de voorraden nu zo goed als na de winter nog halfvol zouden zitten dan zou er net zo goed gezeik zijn.

Ergens moet er toch een klein beetje besef zijn dat voorraadbeheer op dergelijke schaal, met dergelijke bedragen in de huidige geopolitieke omgeving echt niet evident is.

*knip*, die opmerking is niet nodig.

[ Voor 7% gewijzigd door NMH op 03-03-2026 00:27 ]

Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.

• Charles Hill
Wozmro schreef op maandag 2 maart 2026 @ 21:47:
[...]

Als de voorraden nu zo goed als na de winter nog halfvol zouden zitten dan zou er net zo goed gezeik zijn.

Ergens moet er toch een klein beetje besef zijn dat voorraadbeheer op dergelijke schaal, met dergelijke bedragen in de huidige geopolitieke omgeving echt niet evident is.

*knip*
*knip*, maak de volgende keer een TR graag.

[ Voor 21% gewijzigd door NMH op 03-03-2026 00:25 ]

• Yakolev
  • Niet online

Yakolev

Superster

Er zijn nu in totaal 6 Amerikaanse militairen omgekomen - Allemaal van dezelfde aanval.

• Immutable
rejer schreef op maandag 2 maart 2026 @ 18:30:
[...]

We komen steeds meer in een wereld van: "Praatjes vullen geen gaatjes."
Wat heb je aan regels, als je tegenstanders het geen enkele moer boeit? Kan je wel zoveel verdragen, en regeltjes hebben.

Net zoals China zit in het WTO, maar lapt alles aan hun laars. Uiteindelijk helpen regeltjes geen enkele hol, want wie gaat het handhaven? Er is geen hogere macht. (Tenzij je erin gelooft.) Die dat kan handhaven.
Uiteindelijk kan alleen macht handhaven. Niet met slappe regeltjes.

Dus komt het er op neer: Praatjes vullen geen gaatjes. Alleen echte macht helpt.
Zelfs China is doodstil. Omdat ze weten dat hun eigen materieel in Iran kinderspeelgoed blijkt te zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Immutable op 02-03-2026 22:20 ]

• olympusdenk
  • Nu online
Niet onverwacht maar geen goed nieuws: Iran heeft zojuist verklaard dat de straat van Hormuz gesloten is. Gezien er al veel besproken is afgelopen pagina is valt dit ook samen met het nieuws dat LNG prijzen door de VS ook zijn verhoogd. En vanzelfsprekend gevolgen op de benzineprijzen.

• Lashrom
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 02-03 22:55
olympusdenk schreef op maandag 2 maart 2026 @ 22:24:
Niet onverwacht maar geen goed nieuws:[Embed]

Iran heeft zojuist verklaard dat de straat van Hormuz gesloten is. Gezien er al veel besproken is afgelopen pagina is valt dit ook samen met het nieuws dat LNG prijzen door de VS ook zijn verhoogd. En vanzelfsprekend gevolgen op de benzineprijzen.
Het wordt erger en erger. Dit heeft namelijk best wat grote gevolgen voornamelijk omdat Iran de derde grootste land is in het afleveren van olie. Amerika die heeft natuurlijk schijt omdat ze toch al voorzienend zijn van Venezuela. Maar toch ... Lekker dit.

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10:10
Lashrom schreef op maandag 2 maart 2026 @ 22:34:
[...]

Het wordt erger en erger. Dit heeft namelijk best wat grote gevolgen voornamelijk omdat Iran de derde grootste land is in het afleveren van olie. Amerika die heeft natuurlijk schijt omdat ze toch al voorzienend zijn van Venezuela. Maar toch ... Lekker dit.
Eeeuuuuhhhhh .. 8ste volgens deze lijst:

Wikipedia: List of countries by oil extraction

En volgens mij nog lager in 2024/2025 (maar even niet snel een goede bron daar voor)

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Charles Hill schreef op maandag 2 maart 2026 @ 21:36:
[...]

Te weinig ingekocht? wtf man... er zijn bij lange na niet genoeg LNG schepen in de wereld om het tekort aan te vullen en die schepen bouwen duurt ook jaren.
Dat de NL voorraad het bij deze relatief strenge winter het heeft volgehouden tot 11% is nog een wonder, mocht er weer zo'n winter komen met deze prognoses verwacht ik dat we dat niet gaan halen ook al zit er een backup voorraad in Duitsland.

AMD 5800X3D, ASUS ROG Strix B550-F, 32GB Corsair DDR4, MSI RTX 5070 Ti 16G SHADOW 3X OC

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:20
Lashrom schreef op maandag 2 maart 2026 @ 22:34:
[...]

Al het nieuws gevolgd?
US gasoline crosses $3 per gallon mark in test of Trump's Iran war
Bron: https://www.reuters.com/b...umps-iran-war-2026-03-02/
Gas prices are set to rise amid U.S.-Israeli war with Iran. Here's what you could pay at the pump
Bron: https://www.cbsnews.com/a...-inflation-iran-gasbuddy/

Het raakt Trump net zo hard terwijl hij nog niet zo heel lang geleden pochte dat de benzineprijs dankzij hem onder de 2 dollar weer was uitgekomen.
Amerika heeft net zo goed een probleem gezien de huidige economische omstandigheden en dat zal met de Amerikaanse militaire doden alleen nog maar meer intern verzet opleveren.

Met dat betreft heb ik meer vertrouwen in de kennis en kunde van onze Europese leiders. We hebben in de afgelopen jaren al verschillende crisissen meegemaakt die we op Europees niveau goed hebben weten te doorstaan. Hier gaan we ook wel uitkomen.

• Lashrom
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 02-03 22:55
duvekot schreef op maandag 2 maart 2026 @ 22:43:
[...]

Eeeuuuuhhhhh .. 8ste volgens deze lijst:

Wikipedia: List of countries by oil extraction

En volgens mij nog lager in 2024/2025 (maar even niet snel een goede bron daar voor)
Oh dan heb ik het vanuit een verkeerde bron gelezen. Maar zal vooralsnog ongetwijfeld grote gevolgen hebben.

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:54

Standeman

Prutser 1e klasse

Immutable schreef op maandag 2 maart 2026 @ 22:17:
[...]

We komen steeds meer in een wereld van: "Praatjes vullen geen gaatjes."
Wat heb je aan regels, als je tegenstanders het geen enkele moer boeit? Kan je wel zoveel verdragen, en regeltjes hebben.

Net zoals China zit in het WTO, maar lapt alles aan hun laars. Uiteindelijk helpen regeltjes geen enkele hol, want wie gaat het handhaven? Er is geen hogere macht. (Tenzij je erin gelooft.) Die dat kan handhaven.
Uiteindelijk kan alleen macht handhaven. Niet met slappe regeltjes.

Dus komt het er op neer: Praatjes vullen geen gaatjes. Alleen echte macht helpt.
Zelfs China is doodstil. Omdat ze weten dat hun eigen materieel in Iran kinderspeelgoed blijkt te zijn.
*knip*, stropop.

[ Voor 25% gewijzigd door NMH op 03-03-2026 09:12 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• Grunwold
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 11:07
*knip*, reactie op geknipte reactie.

[ Voor 95% gewijzigd door NMH op 03-03-2026 09:09 ]

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:54

Standeman

Prutser 1e klasse

[ Voor 95% gewijzigd door NMH op 03-03-2026 09:09 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• Stoney3K
  • Nu online

Stoney3K

Flatsehats!

[ Voor 96% gewijzigd door NMH op 03-03-2026 09:11 ]

• Grunwold
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 11:07

[ Voor 94% gewijzigd door NMH op 03-03-2026 09:09 ]

Pagina: 1 ... 8 9 Laatste

Let op:
Zero Tolerance beleid
Dit topic valt onder Zero Tolerance. Dit betekent het volgende:
• We grijpen sneller in bij overtredingen.
• Er volgen sneller sancties.
Topic specifiek beleid
Wat willen we niet zien:
• Elkaar beschuldigen van drogredenen.
• Commentaar over het discussie verloop in het topic.
• Commentaar op andermans postgedrag.
• Ook de discussie over Gaza is nog steeds offtopic.
• Speculatie of samenzweringstheorieën.
• Naamverbasteringen/bijnamen (zoals Bibi voor Netanyahu)
Zie je een post waarvan je denkt dat die niet voldoet aan onze forum/topic regels, maak dan alleen (!) een topic report aan. En laat het dan verder over aan moderatie.