Jawel pro Trump supporter met bijkomende voordeel zoon van Shah. Weliswaar zonder ervaring maar dat is bij Trump niet nodig loyaliteit dat telt.Jorah_Newstone schreef op zondag 1 maart 2026 @ 06:41:
[...]
Nouja positief? Er is geen plan vanuit trump, een leider uitschakelen zonder dat je alvast iemand daar van binnenuit de macht laat overnemen. Voorlopig zie ik het somber in voor Iran.
Indrukwekkend lijstje gefaalde staten bij elkaar.Jerie schreef op zondag 1 maart 2026 @ 00:54:
[...]
Hoe definieer je succesvol?
Hier alle couppogingen van de afgelopen ~15 jaar:
Wikipedia: List of coups and coup attempts since 2010
De successvolle (waarbij er sprake was van een regime change) hebben een andere kleur dan de pogingen.
Deze twee lijstjes zijn iets moeilijker door te spitten, maar wel vollediger (als je 50 jaar terug in de tijd wilt gaan kom je immers uit op 1976-2026):
Wikipedia: List of coups and coup attempts by country
Wikipedia: List of coups and coup attempts
Kijken we naar Frequency of Coup Events from 1945 to Early 2026, by Country van Cline Centercode:Dat is dus enkel de succesvolle (row 3 is successvolle coups, row 4 is totaal aantal coups (waarom allebei noemen, no clue))
1 2 3 4 5 6 29 Cyprus 0 0 1 1 51 Grenada 0 0 4 4 100 Poland 0 0 2 2 111 Serbia 0 0 1 1 114 Solomon Islands 0 0 1 1 131 USSR 0 0 2 2
https://militarycoups.org
Zij linken naar https://militarycoups.org/endgames.txt
Dit document stopt na 2014. Sorteer je op jaartal ($ sort -k 2n endgames.txt), krijg je (vanaf 1976):code:Verreweg het grootste deel van alle coups zijn overigens self-coups. In mijn herinnering hebben die ook de beste kans van slagen, maar... mijn geheugen is niet al te best
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 "cowcode" "year" "endgame" "endgamecoup" "exit" "country" 800 1976 1 1 1 "Thailand" 770 1977 1 1 1 "Pakistan" 700 1978 1 1 1 "Afghanistan" 630 1979 1 0 1 "Iran" 92 1979 1 1 1 "El Salvador" 640 1980 1 1 1 "Turkey" 732 1980 1 0 1 "South Korea" 290 1981 1 0 0 "Poland" 145 1982 1 0 1 "Bolivia" 160 1983 1 0 1 "Argentina" 165 1984 1 0 1 "Uruguay" 625 1985 1 0 1 "Sudan" 41 1986 1 1 1 "Haiti" 840 1986 1 0 1 "Philippines" 732 1987 1 0 1 "South Korea" 775 1988 1 1 1 "Myanmar (Burma)" 155 1989 1 0 1 "Chile" 265 1989 1 0 1 "German Democratic Republic" 290 1989 1 0 1 "Poland" 310 1989 1 0 1 "Hungary" 355 1989 1 0 1 "Bulgaria" 360 1989 1 1 1 "Romania" 710 1989 1 0 0 "China" 315 1990 1 0 0 "Czechoslovakia" 434 1990 1 0 0 "Benin" 437 1990 1 0 0 "Côte d’Ivoire" 481 1990 1 0 0 "Gabon" 712 1990 1 0 1 "Mongolia" 771 1990 1 0 1 "Bangladesh" 790 1990 1 0 1 "Nepal" 339 1991 1 0 0 "Albania" 365 1991 1 0 0 "Russia" 369 1991 1 0 0 "Ukraine" 372 1991 1 0 1 "Georgia" 432 1991 1 1 1 "Mali" 501 1991 1 0 0 "Kenya" 551 1991 1 0 1 "Zambia" 580 1992 1 0 1 "Madagascar" 615 1992 1 1 1 "Algeria" 800 1992 1 0 1 "Thailand" 553 1993 1 0 1 "Malawi" 850 1998 1 0 1 "Indonesia" 345 2000 1 0 1 "Yugoslavia" 433 2000 1 0 1 "Senegal" 372 2003 1 0 1 "Georgia" 41 2004 1 0 1 "Haiti" 703 2005 1 0 0 "Kyrgyzstan" 370 2006 1 0 0 "Belarus" 437 2006 1 0 0 "Côte d’Ivoire" 790 2006 1 0 0 "Nepal" 800 2006 1 1 1 "Thailand" 775 2007 1 0 0 "Myanmar (Burma)" 471 2008 1 0 0 "Cameroon" 630 2009 1 0 0 "Iran" 439 2011 1 0 0 "Burkina Faso" 616 2011 1 0 1 "Tunisia" 620 2011 1 0 1 "Libya" 651 2011 1 1 1 "Egypt" 652 2011 1 0 0 "Syria" 678 2011 1 0 1 "Yemen Arab Republic" 692 2011 1 0 0 "Bahrain" 651 2013 1 1 1 "Egypt" 439 2014 1 1 1 "Burkina Faso"
Stel dat Iran wél kernwapens zou hebben dan is het risico op misbruik of gebruik enorm nu. Nu claimde Trump toch al dat ze alles hadden vernietigd, maar toch, de verrijkte zooi in een raket geeft een potente vuile bom. Rusland had het zo kunnen geven, want ‘bevriend’ met het regime en kreeg er ladingen shaheds voor terug en tenslotte gebeurde er nog weinig in Iran zonder dat de Mossad het wist.
Ergo: wellicht is die dreiging niet zo groot als (jaren terug) werd beweerd? Zoals gewoonlijk passen de puzzelstukjes vooralsnog niet in elkaar - een voorspelbaar patroon.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – Kophi E18 - keuzestress door regeerakkoord, de checklist van links & meer!
Blijf het wel bijzonder vinden dat men precies wist waar die Khamenei zich schuil hield, schijnt bij de eerste aanvalsgolf al te zijn gedood, , mag toch aan nemen dat hij en een aantal hoge figuren een speciale "veilige" plek hadden, of zou het vooruitzicht van die 72 maagden zo groot zijn geweest dat het ze niet kon schelen?
Ik wil absoluut niet goedpraten wat Israël doet en heeft gedaan, maar puur puur puur technisch bekeken ben ik wel echt onder de indruk van de Mossad. Als je toch zo’n netwerk hebt en zulke gerichte aanvallen uit kan voeren dan is dat wel indrukwekkend. Ook die pieperaanval op Hezbollah, niet te geloven hoe verfijnd. Als je Israël tegen je hebt en weet dat de Mossad achter je aan zit doe je volgens mij echt geen oog meer dicht. Fascinerend.
Khamenei had zich niet echt verscholen, zijn bunker was onder zijn huis en hij had kunnen vluchten of weggaan. Dat zijn allemaal elementen die zijn opvolgers kunnen waarderen.ramrodwillem schreef op zondag 1 maart 2026 @ 07:19:
Blijf het wel bijzonder vinden dat men precies wist waar die Khamenei zich schuil hield
Ben wel benieuwd wat er nu staat te gebeuren in Iran. Het zal toch van het volk afhangen of het regime nu definitief gaat vallen. Als ik Trump hoor schakelt hij zo veel als mogelijk uit samen met Israël en heeft het volk daarna 1 kans om de macht te pakken.. (en dan maar zien hoe dat uitpakt als het überhaupt al lukt)..
Op de staatstelevisie van Iran zie je in ieder geval een grote mensenmassa in diverse steden die hun steun betuigen aan het regime. Ik zie een regime verandering helaas niet 1-2-3 gebeuren.
Hetzelfde ICC dat arrestatiebevelen voor Israelische diplomaten uitzond? ik denk dat het ICC zich daarmee voorgoed buitenspel heeft gezet. Vandaar de militaire acties die je nu waarneemt.olympusdenk schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 23:38:
[...]
Ach @dawg, misschien verschijnen Hamas, Hezbollah en de Houthi’s binnenkort voor het ICC
Tja hoe krijg je iedereen tegen je. UAE waren nog redelijk neutraal, kwestie van tijd nu dat ze pakketjes terug sturen.Grouchy schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 23:48:
UAE lagen, zo te lezen, dan ook aardig onder vuur:
Het ministerie deelde mee dat sinds het begin van de aanval 137 Iraanse ballistische raketten op het land waren afgevuurd, waarvan er 132 werden vernietigd en 5 in zee terechtkwamen. Ook werden 209 Iraanse drones gedetecteerd, waarvan er 195 werden onderschept en 14 op Iraans grondgebied en in de territoriale wateren neerstortten, wat enige nevenschade veroorzaakte.
(bron MOD UAE)
https://x.com/modgovae/status/2027864306587693527
Wat ik zo lees en zie is dat ze hebben gewacht totdat alle hoge mensen bij elkaar waren. Mossad zit overal, die wisten precies waar iedereen was en welke kleur onderbroek ze aan hadden.ramrodwillem schreef op zondag 1 maart 2026 @ 07:19:
Blijf het wel bijzonder vinden dat men precies wist waar die Khamenei zich schuil hield, schijnt bij de eerste aanvalsgolf al te zijn gedood, , mag toch aan nemen dat hij en een aantal hoge figuren een speciale "veilige" plek hadden, of zou het vooruitzicht van die 72 maagden zo groot zijn geweest dat het ze niet kon schelen?
Klopt ja, lees net een stuk er over, men zat gewoon met de gehele top bij elkaar, lekker naïef ook....
Voor Voor de mensen in Iran is dit een kantelpunt in hun geschiedenis. Khamenei was 86 — de echte klap is dat tientallen opvolgers met hem zijn gevallen. De toekomst is onzeker, maar dat was die onder de ayatollahs ook — met een economie in vrije val en een watercrisis die onder dit regime decennia hebben gewoekerd.FireBladeX schreef op zondag 1 maart 2026 @ 06:57:
[...]
Hier gaat maar een volk van lijden en dat is de Iraanse volk.
Dat volk leed al dat is geen propoganda — dat zijn duizenden doodgeschoten op straat, amper twee maanden geleden. Buitenlandse milities uit Irak, Libanon en Afghanistan ingezet tegen de eigen bevolking. Families gedwongen per kogel te betalen. Dissidenten tot in het buitenland opgejaagd. En dan hebben we het nog niet over de proxy-oorlogen via Hamas, Hezbollah, de Houthi’s, milities in Irak en Syrië waar het leed nog steeds nagalmt.
Die parabool is makkelijk te trekken vanaf je stoel hier — maar het is ook niet voorbij. De IRGC is nog geen voltooid verleden tijd en dat gaat clashes opleveren. Toch zijn er weinig regimes op aarde die zo intens door hun eigen bevolking verafschuwd worden — en die bereid waren elke prijs te betalen om aan de macht te blijven.
NL: Marstek Venus-E v2, 5.12 kWh (154.215) | MG ZS '19 44.5kWh | ZP 2.925 kWp Z | HW P1 + sockets | Pi5 met HA
De Iraanse regering geeft ook aan dat steunen van Israël en VS niet in belang van bevolking is omdat Israël Iran wil verdelen zodat ze gee bedreiging meer vormen en VS/Trump wil de olie krijgen/stelen. Dat kan je ook onder propaganda noemer zetten. Het westen heeft ook eigen propaganda dat ze de bevolking wil bevrijden.baba420 schreef op zondag 1 maart 2026 @ 07:35:
Op de staatstelevisie van Iran zie je in ieder geval een grote mensenmassa in diverse steden die hun steun betuigen aan het regime. Ik zie een regime verandering helaas niet 1-2-3 gebeuren.
Staatstelevisie? Dan zal het wel waar zijnbaba420 schreef op zondag 1 maart 2026 @ 07:35:
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Nou ja, die Epstein files en ‘hearings’ van de Clintons zullen wel even van de voorpagina’s zijn. CNN is gekocht door een Trump-vazal, dus al met al is dit een handig intermezzo om het sentiment te domineren en Trump als Grote Leider te tonen.mkmi schreef op zondag 1 maart 2026 @ 08:03:
[...]
De Iraanse regering geeft ook aan dat steunen van Israël en VS niet in belang van bevolking is omdat Israël Iran wil verdelen zodat ze gee bedreiging meer vormen en VS/Trump wil de olie krijgen/stelen. Dat kan je ook onder propaganda noemer zetten. Het westen heeft ook eigen propaganda dat ze de bevolking wil bevrijden.
Aangezien de toon of voice nu niet is olie of narco, maar ‘beter voor iedereen’ is.. tjah.. vrede
Zal ie vast de Noren weer een boze brief sturen komende week, waar die nobelprijs blijft.
Nb; waarom wordt de wereld geterroriseerd door bejaarden? Al die geschifte leiders zijn hoogbejaard.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – Kophi E18 - keuzestress door regeerakkoord, de checklist van links & meer!
Iran is een enorm land met 92 miljoen inwoners. Daar zitten vele verschillende facties/groeperingen tussen.Amdwarrior schreef op zondag 1 maart 2026 @ 07:05:
[...]
Jawel pro Trump supporter met bijkomende voordeel zoon van Shah. Weliswaar zonder ervaring maar dat is bij Trump niet nodig loyaliteit dat telt.
Met de demografie daar is erg jong, de helft jonger dan 35. Het gros heeft de Shah nooit meegemaakt.
Ik voorzie een typisch Trump Afghanistan 2.0 scenario. Bom d'r op en verder geen plan. Een machtsvacuum en talloze extremistische groeperingen met wapens die er in springen.
De gewone bevolking weer/nog meer de dupe.
BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,
Compensatie gedrag ivm een slechte, traumatische jeugd .NiGeLaToR schreef op zondag 1 maart 2026 @ 08:17:
[...]
Nb; waarom wordt de wereld geterroriseerd door bejaarden? Al die geschifte leiders zijn hoogbejaard.
Nog wat meer bevestigingen vanuit Iran:
https://edition.cnn.com/w...cmm7dna3y00003b6r9yfngfblIran’s defense minister and the chief of staff for its armed forces were both killed in the US and Israeli attacks on Iran on Saturday, Iranian state media has confirmed.
[ Voor 28% gewijzigd door YakuzA op 01-03-2026 08:22 ]
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Ben wel benieuwd hoe ze aan die foto’s komen? Inside job? Drones? 5M dollar betalen? Special forces?
Het is een hele ladder om te beklimmen, met decennia aan politieke steun en naamsbekendheid verwerven. Of de centrale man worden middels een revolutie/coup en nooit meer weggaan.NiGeLaToR schreef op zondag 1 maart 2026 @ 08:17:
[...]
Nou ja, die Epstein files en ‘hearings’ van de Clintons zullen we even van de voorpagina’s zijn. CNN is gekocht door een Trump-vazal, dus al met al is dit een handig intermezzo om het sentiment te domineren en Trump als Grote Leider te tonen.
Aangezien de toon of voice nu niet is olie of narco, maar ‘beter voor iedereen’ is.. tjah.. vrede![]()
Zal ie vast de Noren weer een boze brief sturen komende week, waar die nobelprijs blijft.
Hoe ouder men wordt, hoe meer men volhardt in het eigen wereldbeeld . Harder, koppiger, overtuigd van eigen gelijk.
Dat is niet omdat men veranderd, maar omdat hersenen zo werken. Manier van denken en overtuigingen zijn als paadjes in een grasveld. Des te meer gebruikt/bevestigd, des te dieperen breder die paadjes worden, en hoe minder dat er van af geweken wordt. Alleen door altijd breed geïnteresseerd en geïnformeerd te blijven, oprecht open te staan voor andere meningen en ideeën ga je dat tegen.
Dat zie je bij Trump, Khamenei, Putin, Xi, etc, maar ik zie het ook enorm bij mijn eigen (VVD'er) vader.
BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,
Hoe wil hij in zulke situatie gas en olie uit de grond gaan halen. Mag hopen dat ze geleerd hebben van Irak invasie 2003.DropjesLover schreef op zondag 1 maart 2026 @ 08:18:
[...]
Iran is een enorm land met 92 miljoen inwoners. Daar zitten vele verschillende facties/groeperingen tussen.
Met de demografie daar is erg jong, de helft jonger dan 35. Het gros heeft de Shah nooit meegemaakt.
Ik voorzie een typisch Trump Afghanistan 2.0 scenario. Bom d'r op en verder geen plan. Een machtsvacuum en talloze extremistische groeperingen met wapens die er in springen.
De gewone bevolking weer/nog meer de dupe.
Zal Qatar blij mee zijn nog meer concurrentie voor gas (lgn)export
Je leest veel verdeeldheid in de media, maar voor mij mag Trump de Nobelprijs voor de vrede. Ik ken wat Iraniërs en ze zijn ontzettend blij dat er nu een kans is om bevrijd te worden. *knip* voor zo'n dermate stevige stelling, verwachten we ook een uitgebreide onderbouwing met betrouwbare bronnen.
Kindermoordenaars, vrouwen moordenaars, walgelijk. Nu is het hopen dat de bevolking nog de energie en de wapens heeft om in opstand te komen, met mogelijk 10 duizenden extra slachtoffers, maar het is oorlog en ze moeten wel. Als het regime blijft zitten, wordt het nog erger, niet alleen voor de mensen in Iran, maar voor de hele wereld.
Kindermoordenaars, vrouwen moordenaars, walgelijk. Nu is het hopen dat de bevolking nog de energie en de wapens heeft om in opstand te komen, met mogelijk 10 duizenden extra slachtoffers, maar het is oorlog en ze moeten wel. Als het regime blijft zitten, wordt het nog erger, niet alleen voor de mensen in Iran, maar voor de hele wereld.
[ Voor 11% gewijzigd door defiant op 01-03-2026 12:09 ]
Hoop is geen strategie.Amdwarrior schreef op zondag 1 maart 2026 @ 08:26:
[...]
Hoe wil hij in zulke situatie gas en olie uit de grond gaan halen. Mag hopen dat ze geleerd hebben van Irak invasie 2003.
Zal Qatar blij mee zijn nog meer concurrentie voor gas (lgn)export
Trump leert überhaupt niet meer. Leren is je ongelijk erkennen en nieuwe informatie omarmen. Trump (en zn kliek) kunnen alleen denken in "never admit defeat" en "double down".
BThGvNeOA
Ik vindt het echt bizar dat het gros hier blij is met de aanvallen op Iran. Je kan het niet eens zijn met het regime maar het is/was wel gewoon een soevereine staat waar bommen op gegooid worden omdat het niet voldoet aan ONZE normen en waarden.
Ik had als voorwaarde dat de regimewijziging de plaatselijke bevolking ten goede moest komen. De ene generaal voor een andere kolonel die alleen voor hun eigen stamgenoten/gelijkgestemden/... zorgt, is voor mij dan geen succesvolle wijziging.Helixes schreef op zondag 1 maart 2026 @ 00:46:
@Arator als je je beperkt tot de nauwere definitie van Regime Change, namelijk door ingrijpen van een ander land een verandering van bewind afdwingen, dan is het lijstje wel heel erg kort hoor.
Panama is de eerste die bij mij opkomt. Er is een kans dat Venezuela zich uiteindelijk in dat rijtje voegt, wie weet. Misschien mis ik een succesverhaal in West-Afrika, ik heb het daar niet helemaal scherp.
Maar, voor de afgelopen 50 jaar is dat het wel ongeveer.
Panama was ik inderdaad vergeten.
Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier
Nobelprijs?honey schreef op zondag 1 maart 2026 @ 08:29:
Je leest veel verdeeldheid in de media, maar voor mij mag Trump de Nobelprijs voor de vrede. Ik ken wat Iraniërs en ze zijn ontzettend blij dat er nu een kans is om bevrijd te worden. *knip* Kindermoordenaars, vrouwen moordenaars, walgelijk. Nu is het hopen dat de bevolking nog de energie en de wapens heeft om in opstand te komen, met mogelijk 10 duizenden extra slachtoffers, maar het is oorlog en ze moeten wel. Als het regime blijft zitten, wordt het nog erger, niet alleen voor de mensen in Iran, maar voor de hele wereld.
[ Voor 4% gewijzigd door defiant op 01-03-2026 12:11 ]
✌
Dat is nogal een in understatement... Het was een regime met een verschrikkelijke dictator die zijn eigen bevolking liet vermoorden...squashedraven schreef op zondag 1 maart 2026 @ 08:30:
Ik vindt het echt bizar dat het gros hier blij is met de aanvallen op Iran. Je kan het niet eens zijn met het regime maar het is/was wel gewoon een soevereine staat waar bommen op gegooid worden omdat het niet voldoet aan ONZE normen en waarden.
Ik denk dat een hoop Iraniërs er geen traan om zullen maken
Vaak bu'j te bang!
De reden van de aanval is echt niet “oh die zielige bevolking”. Dat mensen dat echt geloven?squashedraven schreef op zondag 1 maart 2026 @ 08:30:
@DropjesLover neurologisch volg ik je helemaal: neuroplasticiteit neemt af en is een onbewust proces. Alleen in een aantal gevallen stemmen we zelf op deze mensen. We claimen dat de AOW leeftijd niet omhoog kan omdat je niet kunt werken na je 65e maar werkelijk alle wereldleiders zijn daar (ver) voorbij. Dat komt niet alleen door mensen die blijven zitten en nog niet overlijden, te vaak ook door stemgedrag.
Anyway, er is ruzie in het mondiale bejaardenhuis en nu zijn er twee minder.
Anyway, er is ruzie in het mondiale bejaardenhuis en nu zijn er twee minder.
Whataboutism.MJHH93 schreef op zondag 1 maart 2026 @ 08:32:
[...]
Nobelprijs?Asjeblieft niet zeg. Hij voert deze aanvallen uit met een land wat ook bekend staat om het vermoorden van vrouwen en kinderen. Laten we dat niet vergeten.
De overheid van Israël moet zich laten nog maar eens verantwoorden, maar nu mogen we alleen blij zijn.
Ik hoop dat de Iraniers erop vooruit gaan.honey schreef op zondag 1 maart 2026 @ 08:34:
[...]
Whataboutism.
De overheid van Israël moet zich laten nog maar eens verantwoorden, maar nu mogen we alleen blij zijn.
Ergens hoop ik dat mensen zich realiseren dat Trump geen zak geeft om de mensen in Iran. Net als dat hij niets geeft om de mensen in Venezuela en zelfs de mensen in de VS.
Hun vrijheid is niet zijn doel.
Propaganda moet je niet onderschatten.olafmol schreef op zondag 1 maart 2026 @ 08:34:
[...]
De reden van de aanval is echt niet “oh die zielige bevolking”. Dat mensen dat echt geloven?
Dat geloof ik ook niet. Maar het resultaat is wss wel bijzonder gunstig voor de bevolking en wat buurlandenolafmol schreef op zondag 1 maart 2026 @ 08:34:
[...]
De reden van de aanval is echt niet “oh die zielige bevolking”. Dat mensen dat echt geloven?
Vaak bu'j te bang!
Ik hoop dat iemand hetzelfde bij Nederland zal doen wanneer de bevolking uitgemoord wordt door de overheid omdat ze hun mening uitspreken. Je hebt het hier over de meest basale mensenrechten die geschonden werden. Het moet nooit zo zijn dat het recht op soevereiniteit hoger staat dan het recht om te leven.squashedraven schreef op zondag 1 maart 2026 @ 08:30:
Mwoah. “Be careful what you wish for” zegt mijn schoonvader altijd. De tijd zal het uitwijzen.-tom-562 schreef op zondag 1 maart 2026 @ 08:39:
[...]
Dat geloof ik ook niet. Maar het resultaat is wss wel bijzonder gunstig voor de bevolking en wat buurlanden
De grote vraag is wat nu? Kijk Iran was irritant in de regio, maar te beheersen. Wat krijg je er nu voor terug? Zie Irak, en alle andere interventies waarbij onduidelijke burgeroorlogen uitbraken tussen allerlei stammen en facties.
De bevolking is nu even blij (de diaspora zeker) maar voor hoe lang? Zijn er mensen met de capaciteiten om een en ander in goede banen te leiden?
Dit voelt vooral als Netanyahu die eindelijk kan afrekenen met de Ayatollah en Trump die de grote sterke leider wil uithangen.
Of dit nu allemaal zo goed is voor de bevolking van Iran, ik waag het te betwijfelen.
De bevolking is nu even blij (de diaspora zeker) maar voor hoe lang? Zijn er mensen met de capaciteiten om een en ander in goede banen te leiden?
Dit voelt vooral als Netanyahu die eindelijk kan afrekenen met de Ayatollah en Trump die de grote sterke leider wil uithangen.
Of dit nu allemaal zo goed is voor de bevolking van Iran, ik waag het te betwijfelen.
De gasprijs zal nu wel flink gaan stijgen… mijn contract loopt in September af, dus even bedenken of ik vandaag wil gaan verlengen voordat ze markt in paniek raakt maandag.
Ik zal mij rustig houden maar heb je je ooit verdiept in wat het regime de bevolking aan deed. Ooit geluisterd naar gevluchte Iraniërs met nog familie daar?squashedraven schreef op zondag 1 maart 2026 @ 08:30:
Echt een misselijke opmerking.
Als er 1 les is, dan is het dat geweldadige regime changes door buitenlands ingrijpen nooit succesvol zijn.-tom-562 schreef op zondag 1 maart 2026 @ 08:39:
[...]
Dat geloof ik ook niet. Maar het resultaat is wss wel bijzonder gunstig voor de bevolking en wat buurlanden
Het moet, hoe lastig ook, vanuit de bevolking zelf komen.
Vergeet ook niet dat de hoge poppetjes wel weg kunnen zijn, maar het hele systeem er onder (politie, geheime politie, milities, beïnvloeding via religie, corruptie waardoor iedereen chantabel is, etc) blijft gewoon bestaan.
De volgende die opborrelt heeft al ervaring in dat systeem, gebruikt het systeem, schakelt succesvol zn concurrenten uit en wordt het nieuwe baasje.
Daarom zijn we ook niet van Rusland af wanneer Putin verdwijnt, of van de huidige VS (project 2025) wanneer Trump verdwijnt.
BThGvNeOA
Dat weten de Iraniërs ook wel. Maar van wie moeten ze anders hulp verwachten? De navo? Europa? Vorige maand hebben ze in paar dagen tienduizenden demonstranten op gruwelijke wijze vermoord. Het kwam niet veel verder dan foei en wellicht een niets zeggende sanctie vanuit Europa.NiGeLaToR schreef op zondag 1 maart 2026 @ 08:36:
[...]
Ik hoop dat de Iraniers erop vooruit gaan.
Ergens hoop ik dat mensen zich realiseren dat Trump geen zak geeft om de mensen in Iran. Net als dat hij niets geeft om de mensen in Venezuela en zelfs de mensen in de VS.
Hun vrijheid is niet zijn doel.
Iraniërs smeken al decennia om hulp maar niemand helpt ze. En dan nu trump/usa gaan beschuldigen. Ja ik haat trump maar in dit geval heb ik een grotere hekel aan die voornamelijk linkse mensen die nu opeens moralistisch gaan doen.
Ik hoop dat dit een moment is in de geschiedenis dat het Iraanse volk eindelijk de macht en democratie terug krijgt. Dat het land een bakermat van democratie, vrede en vooruitgang in de regio word. Want dat hebben ze wel verdiend.
Maar is/was de Team America World Police die zonder mandaat gewoon wat regimes ten val bracht nu echt beter? Los van wat het regime zn eigen bevolking aan doet, het destabiliseert een land en de hele regio.nafofella schreef op zondag 1 maart 2026 @ 08:43:
[...]
Ik zal mij rustig houden maar heb je je ooit verdiept in wat het regime de bevolking aan deed. Ooit geluisterd naar gevluchte Iraniërs met nog familie daar?
Welk land volgt? Cuba? Ethiopië/Sudan/Eritrea, Somalië (half Afrika...)? Noord Korea?
BThGvNeOA
Het ministerie van Defensie van de Verenigde Arabische Emiraten meldt dat Iran zaterdag 137 raketten en 209 drones op het land heeft afgevuurd.
via liveblog van NU.
Op een gegeven moment is het toch wel klaar voor de VAE en gaan zij toch over op tegenaanvallen lijkt me.
via liveblog van NU.
Op een gegeven moment is het toch wel klaar voor de VAE en gaan zij toch over op tegenaanvallen lijkt me.
Wat je wel moet realiseren dat dit soort ingrepen - zo ook de 12-daagse oorlog - juist de interne bewegingen die bezig zijn met organiseren veel schade aan kunnen. Dat is ook hetgeen ik meekrijg uit de periode na de 12-daagse oorlog waarmee de regering een stuk legitimatie heeft om die harder te onderdrukken waardoor je dat soort interne bewegingen jaren terug in de tijd plaatst.nafofella schreef op zondag 1 maart 2026 @ 08:48:
[...]
Dat weten de Iraniërs ook wel. Maar van wie moeten ze anders hulp verwachten? De navo? Europa? Vorige maand hebben ze in paar dagen tienduizenden demonstranten op gruwelijke wijze vermoord. Het kwam niet veel verder dan foei en wellicht een niets zeggende sanctie vanuit Europa.
Iraniërs smeken al decennia om hulp maar niemand helpt ze. En dan nu trump/usa gaan beschuldigen. [...]
Ik hoop dat dit een moment is in de geschiedenis dat het Iraanse volk eindelijk de macht en democratie terug krijgt. Dat het land een bakermat van democratie, vrede en vooruitgang in de regio word. Want dat hebben ze wel verdiend.
Je moet ook niet vergeten dat er geen "de Iraniër" is en het extrapoleren van de groep die roept om een aanval van de VS, Israel, of een andere mogendheid. Of de roep op Pahlavi is niet iets wat homogeen wordt geroepen, het is uiterst complex om te onderbouwen welk deel van de bevolking dat soort acties goedkeurt.
De sneer richting links is overigens compleet onnodig al lijkt dat wel een modetrend ( als je nog van een trend kan spreken ) te zijn.
Mag ik even zeggen dat ik de Iraanse aanvallen op de VAE alles behalve erg vind. Mogen ze (een heel klein beetje) voelen wat ze aandoen in andere landen.
https://www.bbc.com/news/articles/c3w1nzpg5dgoSudan is taking the United Arab Emirates (UAE) to the International Court of Justice (ICJ), accusing it of supporting Sudan's paramilitary Rapid Support Forces (RSF) in the civil war.
Khartoum argues the UAE is "complicit in the genocide" of the Masalit community, in West Darfur, through its military, financial and political backing for the RSF.
[ Voor 58% gewijzigd door Yakolev op 01-03-2026 09:07 ]
Laat feiten nooit in de weg staan voor goed nieuws
Maar ondertussen ondermijnd hij internationale instanties en samenwerkingen en hij gaat echt 0 nazorg leveren aan Iran (of Venezuela), hij wil alleen maar een eigen marionet daar installeren en die kan daarbij met zo ver gaan tegen de eigen bevolking als de leider die hij net verwijderd heeft. Zo iemand verdiend geen Nobelprijs.honey schreef op zondag 1 maart 2026 @ 08:29:
Je leest veel verdeeldheid in de media, maar voor mij mag Trump de Nobelprijs voor de vrede. Ik ken wat Iraniërs en ze zijn ontzettend blij dat er nu een kans is om bevrijd te worden. *knip* Kindermoordenaars, vrouwen moordenaars, walgelijk. Nu is het hopen dat de bevolking nog de energie en de wapens heeft om in opstand te komen, met mogelijk 10 duizenden extra slachtoffers, maar het is oorlog en ze moeten wel. Als het regime blijft zitten, wordt het nog erger, niet alleen voor de mensen in Iran, maar voor de hele wereld.
Daarnaast, zolang Trump zijn rol rondom Epstein onduidelijk is, zal het comité zich er helemaal niet aan branden Trump wat dan ook toe te kennen, een vermoedelijke pedofiel de prijs toekennen zou het complete faillissement van de Nobelprijs betekenen.
[ Voor 2% gewijzigd door defiant op 01-03-2026 12:11 ]
Het klopt inderdaad dat er ook van Nederland weinig werd gedaan. Maar mag ik je er ook even op wijzen dat de VVD in zo ongeveer alle kabinetten heeft gezeten de afgelopen 35 jaar? Dus hoezo dat links-rechts frame?nafofella schreef op zondag 1 maart 2026 @ 08:48:
[...]
Dat weten de Iraniërs ook wel. Maar van wie moeten ze anders hulp verwachten? De navo? Europa? Vorige maand hebben ze in paar dagen tienduizenden demonstranten op gruwelijke wijze vermoord. Het kwam niet veel verder dan foei en wellicht een niets zeggende sanctie vanuit Europa.
Iraniërs smeken al decennia om hulp maar niemand helpt ze. En dan nu trump/usa gaan beschuldigen. Ja ik haat trump maar in dit geval heb ik een grotere hekel aan die voornamelijk linkse mensen die nu opeens moralistisch gaan doen.
Wil je de harde realiteit? Niemand hier heeft er iets aan gedaan ongeacht het politieke spectrum wanf letterlijk iedereen had er baat bij er niet aan te doen. Voor de Nederland en de EU is een stabiel regime veel beter dan deze shitzooi die de komende jaren gaat ontvouwen.
Zolang die straat van Hormuz dichtblijft, komt er geen LNG vanuit het MO naar Europa. En dan hoor je de politiek hier zeggen dat Groningen volledig dicht moet en blijven. Hopelijk leert de situatie nu dat je beter een gasput achter de hand kan houden als noodvoorraad.Bestseller schreef op zondag 1 maart 2026 @ 08:42:
De gasprijs zal nu wel flink gaan stijgen… mijn contract loopt in September af, dus even bedenken of ik vandaag wil gaan verlengen voordat ze markt in paniek raakt maandag.
En wat het gaat worden in Iran is afwachten. Regime is groter dan alleen deze figuren. En dan is de vraag wat je ervoor terugkrijgt. De sjah vroeger onderdrukte ook zijn volk. Is dus maar de vraag dat als die zoon op de troon wordt geholpen het volk echt vooruitgaat. Of dat je dan achtergebleven groepen krijgt die alsnog weer een staatsgreep plegen.
En een nobelprijs van de vrede hoort m.i. alleen voor mensen die via diplomatie iets bereiken. Niet via geweld. En als die neergeslagen opstand de reden was dan hadden ze dit weken terug kunnen doen.
Wie beschuldigt de VS van wat? Een land bombarderen zodat het weerloos is zonder plan en zonder zinnige reden? Dat is hopelijk niet alleen zichtbaar door de door jou gehate ‘links’ en heeft volgens mij niets met moralisme te maken, maar met logica.nafofella schreef op zondag 1 maart 2026 @ 08:48:
[...]
Als je Iran wilt helpen, moet je ze helpen. En dit is leuk voor het idee, maar de geschiedenis leert dat chaos en anarchie weinig behulpzaam zijn voor vrede en stabiliteit.
Ik hoop het ook en hoop, maar zie het somber in gezien de nageprate hekel aan links. Dit heeft mijn inziens geen reet met politieke stroming te maken, maar met de overtuiging dat de rechtsstaat boven het individu staat. Links of rechts.Ik hoop dat dit een moment is in de geschiedenis dat het Iraanse volk eindelijk de macht en democratie terug krijgt. Dat het land een bakermat van democratie, vrede en vooruitgang in de regio word. Want dat hebben ze wel verdiend.
Maargoed.
Gelijk weer de Nobelprijs van de vrede erbij slepen na het afvuren van raketten. Zullen we even wachten of er inderdaad vrede komt? En of Trump ook een lange termijn commitment maakt voor democratische vrede aldaar? Ik vind het misplaatst om na een enkele zeer geweldige oorlogshandeling met volledig onduidelijke afloop voor het Iraanse volk en wellicht ook de regio weer met die Nobelprijs aan te komen zetten.honey schreef op zondag 1 maart 2026 @ 08:29:
[ Voor 3% gewijzigd door defiant op 01-03-2026 12:11 ]
Ik ben trouwens benieuwd of het resterende regime of bij val regime er ook actie gaat komen van Iraanse spionnen wereldwijd. Een aanslag bijvoorbeeld.
Het gaat meer om domme actie van een zwakbegaafde president.nafofella schreef op zondag 1 maart 2026 @ 08:43:
[...]
Ik zal mij rustig houden maar heb je je ooit verdiept in wat het regime de bevolking aan deed. Ooit geluisterd naar gevluchte Iraniërs met nog familie daar?
Want laten we eerlijk zijn er is geen plan b. Straks krijgen we Irak 2.0 met een burgeroorlog als gevolg omdat men in het westen weer gemakkelijk democratie kan brengen door dictator om te leggen.
Tuurlijk is het mooi Khamenei er niet is. Maar de Iraanse Revolutionaire Garde heeft uiteraard hier rekening mee gehouden
[ Voor 9% gewijzigd door Amdwarrior op 01-03-2026 09:11 ]
honey schreef op zondag 1 maart 2026 @ 08:29:
Je leest veel verdeeldheid in de media, maar voor mij mag Trump de Nobelprijs voor de vrede.
...
Nu is het hopen dat de bevolking nog de energie en de wapens heeft om in opstand te komen, met mogelijk 10 duizenden extra slachtoffers, maar het is oorlog en ze moeten wel.
Ik geloof soms niet wat mensen durven op te schrijven.De Nobelprijs voor de Vrede is een prijs die wordt toegekend aan mensen die zich verdienstelijk hebben gemaakt bij de bevordering van de vrede.
Ruzor schreef op zondag 1 maart 2026 @ 09:14:
[...]
[...]
Ik geloof soms niet wat mensen durven op te schrijven.
Trump dreigt met ongekende luchtaanvallen als Iran hard terugslaat na dood Khamenei
Onnozelen zullen zalig zijnRuzor schreef op zondag 1 maart 2026 @ 09:14:
[...]
[...]
Trek je er niet teveel van aan, je kunt niet iedereen redden.
Trump is natuurlijk ook gewoon die eikel op het schoolplein die iedereen pest, en als er iemand een keer terugslaat is het diegene zijn schuld en slaat hij nog harder terug.
Het zal mij benieuwen wat er gaat gebeuren in Iran. Ik kan me niet voorstellen dat "even" de leiders uitschakelen opeens alle problemen daar oplevert noch dat het de bevolking bevrijdt.
Het zal mij benieuwen wat er gaat gebeuren in Iran. Ik kan me niet voorstellen dat "even" de leiders uitschakelen opeens alle problemen daar oplevert noch dat het de bevolking bevrijdt.
"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."
Als ik kijk naar de genocide in de Gazastrook en de beelden van de razzia's in de VS dan vraag ik me wel af of deze twee fascistische criminelen nu de uitgelezen karakters waren om hun evenknie met een andere religie over de kling te jagen.Bestseller schreef op zondag 1 maart 2026 @ 08:40:
[...]
Ik hoop dat iemand hetzelfde bij Nederland zal doen wanneer de bevolking uitgemoord wordt door de overheid omdat ze hun mening uitspreken. Je hebt het hier over de meest basale mensenrechten die geschonden werden. Het moet nooit zo zijn dat het recht op soevereiniteit hoger staat dan het recht om te leven.
Ik ben dan ook zelf wat voorzichtiger met juichen. Met Khomeini gaat weinig van waarde verloren dus daar zullen weinig mensen een traan om laten, maar ik vraag me af of het alle ellende en rotzooi in de hele regio nu waard is als de uitkomst niet veel anders is. Maar wie weet, misschien moeten we ons maar laten verrassen, dat is in ieder geval ook het buitenlandbeleid van Europa.
Geheel mee eens. Er zijn nog steeds mensen die het regime in Iran verdedigen en niet snappen dat deze aanval een mogelijkheid kan zijn voor de bevolking om in opstand te komen om zichzelf te bevrijden.Ruzor schreef op zondag 1 maart 2026 @ 09:14:
[...]
[...]
Het maakt dan echt niet uit of er Epstein files zijn, Israël een grote boos is, Trump een idioot of mannetjes op Mars niet groen blijken. Het is wel de VS en Israël die (weer) de kastanjes uit het vuur halen, omdat het extremistisch regime in Iran wel degelijk een gevaar vormt voor de gehele wereld, zeker als ze atoomwapens krijgen.
Verder, praat gewoon even met wat Iraniërs in Nederland.
Eens dat hij de bully van het schoolplein is onder de wereldleiders en ik ben ook bang dat het niet goed af gaat lopen (krijgen we een nieuwe IS? Weer aanslagen in Europa?), maar die mensen daar hebben wel om zijn hulp gevraagd. Wat al aangeeft hoe wanhopig ze zijn want volgens mij zijn ze daar helemaal niet zo positief over 'het westen'. Maar misschien staat Trump een beetje los van het westen, hij is ook een republikein, maar hij is meer Trump dan republikein.Arjan90 schreef op zondag 1 maart 2026 @ 09:18:
Trump is natuurlijk ook gewoon die eikel op het schoolplein die iedereen pest, en als er iemand een keer terugslaat is het diegene zijn schuld en slaat hij nog harder terug.
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Weer de kastanjes uit het vuur halen? Hun eigen aangewakkerde vuur bedoel je zeker?honey schreef op zondag 1 maart 2026 @ 09:24:
[...]
Geheel mee eens. Er zijn nog steeds mensen die het regime in Iran verdedigen en niet snappen dat deze aanval een mogelijkheid kan zijn voor de bevolking om in opstand te komen om zichzelf te bevrijden.
Het maakt dan echt niet uit of er Epstein files zijn, Israël een grote boos is, Trump een idioot of mannetjes op Mars niet groen blijken. Het is wel de VS en Israël die (weer) de kastanjes uit het vuur halen, omdat het extremistisch regime in Iran wel degelijk een gevaar vormt voor de gehele wereld, zeker als ze atoomwapens krijgen.
Het regime verdedigen, over welke populatie praat je nu?honey schreef op zondag 1 maart 2026 @ 09:24:
[...]
Geheel mee eens. Er zijn nog steeds mensen die het regime in Iran verdedigen en niet snappen dat deze aanval een mogelijkheid kan zijn voor de bevolking om in opstand te komen om zichzelf te bevrijden.
Israel en de VS zijn twee belangrijke destabiliserende factoren in de regio. Iran met het huidige regime gaat zeker niet vrijuit maar Israel en de VS gaan ook niet vrijuit. Voordat er belerend gedaan wordt richting Iran mag daar ook een reflectie plaatsvinden over wat hun rol daar is.
Ik zou het je ook aanraden dan te kijken naar de bredere populatie en niet naar een specifieke subset en niet gelimiteerd op een event - het wegvallen van Khamenei.honey schreef op zondag 1 maart 2026 @ 09:24:
Te beheersen?CornermanNL schreef op zondag 1 maart 2026 @ 08:42:
De grote vraag is wat nu? Kijk Iran was irritant in de regio, maar te beheersen.
Hoeveel raketten zijn er door de proxy's van Iran unprovoked afgevuurd op andere landen? Hoeveel moorden heeft de Iraanse geheime dienst in andere landen uitgevoerd? Hoe ver waren ze telkens bij het bezit van een kernwapen? Hoeveel eigen burgers heeft het regime in de loop der jaren vermoord?
Je kunt van het Iraanse regime veel zeggen, maar niet dat ze beheersbaar waren.
Het probleem is dat met het doden van een paar kopstukken het regime niet is verdwenen. En er is geen oppositie die direct in dat vacuüm kan springen. De 125000 leden van de revolutionaire garde en van de Iraanse geheime dienst zullen hun bevoorrechte positie kwijtraken (en misschien hun vrijheid of leven) als er een succesvolle revolutie komt. Dus zij zullen onder leiding van lagere commandanten elke vorm van protest zo snel mogelijk de kop indrukken. En degene die daar het meest succesvol in is zal zich opwerken tot de nieuwe leider van Iran. Niet omdat hij zo goed naar het volk kan luisteren, maar omdat hij de wreedste en meest meedogenloze van het hele stel is. Waarschijnlijk zal hij zich tegenover de VS en Israël in eerste instantie gematigd voordoen maar ik ben bang dat het voor de Iraanse bevolking alleen maar slechter wordt.nafofella schreef op zondag 1 maart 2026 @ 08:43:
[...]
Alleen de top uitschakelen van een slecht regime zonder een duidelijk pad naar daadwerkelijke regime-change te hebben is de meest slechte optie die je kan doen.
Als het in Nederland zover komt is het aan ons om in te grijpen niet een ander. Draai hem eens om, onze samenleving voldoet totaal niet aan de normen en waarden van de Arabische wereld. Mogen zij ons dan nu ook bevrijden van het juk van democratie?Bestseller schreef op zondag 1 maart 2026 @ 08:40:
[...]
Ik hoop dat iemand hetzelfde bij Nederland zal doen wanneer de bevolking uitgemoord wordt door de overheid omdat ze hun mening uitspreken. Je hebt het hier over de meest basale mensenrechten die geschonden werden. Het moet nooit zo zijn dat het recht op soevereiniteit hoger staat dan het recht om te leven.
Een ander land binnenvallen is misselijk. Wat er ook gebeurt in dat andere land. Het is altijd aan de bevolking zelf om in te grijpennafofella schreef op zondag 1 maart 2026 @ 08:43:
[...]
Voor de mensen die Iran veroordelen dat ze andere doelen raken in andere landen die Amerika actief steunen. Waarom?
Het is niet netjes wat Iran doet en officieel moet je alleen militaire doelen aanvallen en niet een vliegveld.
Maar kan je het Iran kwalijk nemen? Israel en Amerika hebben toch ook zonder aankondiging de eerste aanvallen uitgevoerd?
En als jij actief 1 partij steunt. Want dat doet bijvoorbeeld de UAE met gestationeerde Amerikaanse militairen en aanvallen vanuit hun land. Verwacht je dat de tegenpartij gaat zeggen: Nou jongens, foei. Ik ga jullie niet aanvallen?
Het is niet netjes wat Iran doet en officieel moet je alleen militaire doelen aanvallen en niet een vliegveld.
Maar kan je het Iran kwalijk nemen? Israel en Amerika hebben toch ook zonder aankondiging de eerste aanvallen uitgevoerd?
En als jij actief 1 partij steunt. Want dat doet bijvoorbeeld de UAE met gestationeerde Amerikaanse militairen en aanvallen vanuit hun land. Verwacht je dat de tegenpartij gaat zeggen: Nou jongens, foei. Ik ga jullie niet aanvallen?
Hmmm.. volgens mij zijn de meeste Nederlandse burgers perfectly happy met de democratische samenleving waar we in leven. Vermoed dat het enthousiasme van de gemiddelde Iraniër over hun eigen samenleving wat kleiner is.squashedraven schreef op zondag 1 maart 2026 @ 09:34:
[...]
Als het in Nederland zover komt is het aan ons om in te grijpen niet een ander. Draai hem eens om, onze samenleving voldoet totaal niet aan de normen en waarden van de Arabische wereld. Mogen zij ons dan nu ook bevrijden van het juk van democratie?
Ja want de extreemrechtse partijen worden niet groter ofzo. Er zijn ook genoeg Iraniërs die tevreden zijnalexbl69 schreef op zondag 1 maart 2026 @ 09:40:
[...]
Hmmm.. volgens mij zijn de meeste Nederlandse burgers perfectly happy met de democratische samenleving waar we in leven. Vermoed dat het enthousiasme van de gemiddelde Iraniër over hun eigen samenleving wat kleiner is.
Met die logica mag Trump ook uit de weg geruimd worden. En dat is precies wat ik gister ook al schreef, het gemak waarmee leiders worden uitgeschakeld is zorgelijk.Bestseller schreef op zondag 1 maart 2026 @ 08:40:
[...]
Uiteraard is Ali Khamenei een foute man, maar wie komt ervoor terug? En als er geen opvolger is, is een land dan beter af in chaos?
Verder is het treurig dat er één land is dat er vanaf kan komen met het schenden van internationale afspraken, om een ander fout regime te helpen de dreiging weg te nemen.
Makkelijk praten vanuit je luie stoel in Nederlandsquashedraven schreef op zondag 1 maart 2026 @ 09:36:
[...]
Een ander land binnenvallen is misselijk. Wat er ook gebeurt in dat andere land. Het is altijd aan de bevolking zelf om in te grijpen
Als dit nou net het zetje is wat ze nodig hebben ..
Vaak bu'j te bang!
Ook makkelijk om eigenlijk zonder proces iemand de doodstraf te geven want dat is er feitelijk gebeurt-tom-562 schreef op zondag 1 maart 2026 @ 09:45:
[...]
Makkelijk praten vanuit je luie stoel in Nederland
En als dit 'zetje' het niet verbeterd maar juist verergert? Neemt men - in dit geval Israel en de VS - dan ook haar verantwoordelijkheid?-tom-562 schreef op zondag 1 maart 2026 @ 09:45:
[...]
Makkelijk praten vanuit je luie stoel in Nederland
Tja ook zielig als je bedenkt dat men gemakkelijk wegkijkt als het om een land gaat waar je niks mee hebt.Charles Hill schreef op zondag 1 maart 2026 @ 09:44:
[...]
Met die logica mag Trump ook uit de weg geruimd worden. En dat is precies wat ik gister ook al schreef, het gemak waarmee leiders worden uitgeschakeld is zorgelijk.
Uiteraard is Ali Khamenei een foute man, maar wie komt ervoor terug? En als er geen opvolger is, is een land dan beter af in chaos?
Verder is het treurig dat er één land is dat er kan komen met het schenden van internationale afspraken, om een ander fout regime te helpen de dreiging weg te nemen.
Toen Rusland Oekraine binnenviel zonder oorlogsverklaring stond half Nederland op zijn achterste poten.
Nu Amerika Iran in een half jaar tijd tot 2x toe aanvalt zonder verklaring mag dat kennelijk gewoon.
Daar kan je nu nog niks over zeggen natuurlijkNapo schreef op zondag 1 maart 2026 @ 09:46:
[...]
En als dit 'zetje' het niet verbeterd maar juist verergert? Neemt men - in dit geval Israel en de VS - dan ook haar verantwoordelijkheid?
En hoe zou je dat voor je zien dansquashedraven schreef op zondag 1 maart 2026 @ 09:46:
[...]
Ook makkelijk om eigenlijk zonder proces iemand de doodstraf te geven want dat is er feitelijk gebeurt
[ Voor 30% gewijzigd door -tom-562 op 01-03-2026 09:48 ]
Vaak bu'j te bang!
Ach ja wellicht dat ie in Iran een paar duizend doden voorkomt door een paar leiders van het regime af te knallen, ondertussen breekt ie alle aanpak van klimaatverandering af, wat over een paar jaar vele oorlogen en doden tot gevolg zal hebben, executeert overal over de wereld random mensen, bemoeilijkt Oekraines mogelijkheden tot verdediging, breekt internationale rechtsorde en instituties af, vergroot de ongelijkheid in de wereld, wat ook niet lang goed meer zal gaan. Dus ja inderdaad als de Nobelprijs voor de vrede, nobelprijs voor afbraak van de wereld zou heten, dan zou hij hem verdienen.honey schreef op zondag 1 maart 2026 @ 08:29:
[ Voor 2% gewijzigd door defiant op 01-03-2026 12:12 ]
erutangiS
We hebben natuurlijk het ICC maar omdat dat eigenlijk maar een papieren tijger is mogen we zomaar anderen omleggen? Wie geeft ons het recht om van een ander te zeggen dat die dood mag?-tom-562 schreef op zondag 1 maart 2026 @ 09:47:
[...]
Daar kan je nu nog niks over zeggen natuurlijk
[...]
En hoe zou je dat voor je zien dan
Behalve dat de geschiedenis leert dat veel landen er niet structureel beter op zijn geworden na een 'zetje' vanuit de VS.-tom-562 schreef op zondag 1 maart 2026 @ 09:47:
[...]
De VS notoir slecht in het verbeteren van de situatie door in te grijpen tegen een regime dat ze niet bevalt.-tom-562 schreef op zondag 1 maart 2026 @ 09:47:
Iran is een land zonder functionerende oppositie, of ook maar georganiseerd tegengeluid. Alle macht ligt bij wat je nominaal klootzakken noemt. Naast het leger heb je de Republikeinse Garde, beide zijn goed bewapend. Er is geen traditie van democratie. Wel vann geweld.
Noem me alsjeblieft een land dat na een Amerikaanse bommenregen en decapitatiemissie in een betere situatie is terecht gekomen. Libië is op dit moment voor mij de dichtste parallel.
License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000
Het is ook niet de eerste aanval op het regime van Iran door Israel / VS. De actie van 2025 is niet dermate lang geleden met weinig echte hulp voor de populatie.Transportman schreef op zondag 1 maart 2026 @ 09:51:
[...]
Behalve dat de geschiedenis leert dat veel landen er niet structureel beter op zijn geworden na een 'zetje' vanuit de VS.
Zouden ze niet minder raketten hebben afgevuurd en moorden hebben gepleegd in andere landen dan de twee andere hegemonen in de regio? Ik heb het niet geteld, maar verwacht het bijna wel.alexbl69 schreef op zondag 1 maart 2026 @ 09:33:
[...]
Te beheersen?
Hoeveel raketten zijn er door de proxy's van Iran unprovoked afgevuurd op andere landen? Hoeveel moorden heeft de Iraanse geheime dienst in andere landen uitgevoerd?
Het waren luttele maanden tot ze een kernwapen hadden. Alleen dat al 20 jaar lang of zo. En een paar maanden terug had Trump ze nog 150 jaar teruggezet of zo. Ik weet niet hoe het zit met jouw onzinradar, maar de mijne piept hier voor een groot object. Al langer dan vandaag overigens.alexbl69 schreef op zondag 1 maart 2026 @ 09:33:
[...]
Hoe ver waren ze telkens bij het bezit van een kernwapen?
Telt alleen eigen? *knip*, ook geen impliciete vergelijkingen met Gaza graag. In Iran ben je in ieder geval nog veilig als je je mond dicht houdt en de voorschriften volgt, dat is een vrijheid die niet iedereen krijgt in gebieden waar je geen mens bent als je bepaalde ouders had of je wieg ergens stond wat iemand anders graag wilde hebben.alexbl69 schreef op zondag 1 maart 2026 @ 09:33:
[...]
Hoeveel eigen burgers heeft het regime in de loop der jaren vermoord?
[ Voor 5% gewijzigd door NMH op 01-03-2026 17:18 ]
Het gaat bij velen al fout bij de gedachte dat als je een leider uitschakelt alle problemen kunnen worden opgelost. Die foute regimes zijn niet achterlijk en die hebben ook gewoon successieplannen. Een leider kan immers ook gewoon ziek worden en overlijden.Charles Hill schreef op zondag 1 maart 2026 @ 09:44:
[...]
Met die logica mag Trump ook uit de weg geruimd worden. En dat is precies wat ik gister ook al schreef, het gemak waarmee leiders worden uitgeschakeld is zorgelijk.
Het is niet alsof de VS niet meermaals heeft bewezen mensen uit elk land te kunnen oppikken met een helikopter als de VS dat wil.-tom-562 schreef op zondag 1 maart 2026 @ 09:47:
[...]
[...]
En hoe zou je dat voor je zien dan
Ik vind het overigens goed als het regime daar valt, alleen de VS is weer bezig als een kip zonder kop.
[ Voor 13% gewijzigd door Caelorum op 01-03-2026 10:02 ]
tsja, hoe kan je de Iraanse bevolking nou verlossen van de wrede daden van hun regering/geestelijke leider? Tienduizenden demonstranten die letterlijk lukraak worden doodgeschoten afgelopen weken.
Vrouwen hebben geen écht bestaansrecht in Iran, homo's zijn onmensen daar voor lieden zoals de Ayatollah.
wat de VS en Israel nu doen helpt in the end niet als ik zo veel berichten lees. Iran is soeverein, dus niet aanvallen lees ik her en der.
Vanuit Europa hoeft Iran ook helemaal niets te verwachten, behalve sancties die de machtige leiding in Iran geen f*ck doet, zie de tienduizenden dode demonstranten van eerder nog dit jaar.
Moet de rest van de wereld dan maar de bevolking Iran aan hun lot overlaten, want soeverein?
Lijkt me toch duidelijk dat de Iraanse bevolking zonder hulp van buitenaf het echt niet gaat redden.
Erg lastige situatie voor Iran (en de rest van de wereld hoe er mee om te gaan).
Vrouwen hebben geen écht bestaansrecht in Iran, homo's zijn onmensen daar voor lieden zoals de Ayatollah.
wat de VS en Israel nu doen helpt in the end niet als ik zo veel berichten lees. Iran is soeverein, dus niet aanvallen lees ik her en der.
Vanuit Europa hoeft Iran ook helemaal niets te verwachten, behalve sancties die de machtige leiding in Iran geen f*ck doet, zie de tienduizenden dode demonstranten van eerder nog dit jaar.
Moet de rest van de wereld dan maar de bevolking Iran aan hun lot overlaten, want soeverein?
Lijkt me toch duidelijk dat de Iraanse bevolking zonder hulp van buitenaf het echt niet gaat redden.
Erg lastige situatie voor Iran (en de rest van de wereld hoe er mee om te gaan).
[ Voor 5% gewijzigd door _Bailey_ op 01-03-2026 10:03 ]
Je vergeet het abrupt 'pauzeren' van alle hulp rondom het UN aids programma, waardoor letterlijk miljoenen zullen sterven. Voor velen is het al te laat als het programma nu weer zou worden opgestart.MrOleo schreef op zondag 1 maart 2026 @ 09:50:
[...]
Ach ja wellicht dat ie in Iran een paar duizend doden voorkomt door een paar leiders van het regime af te knallen, ondertussen breekt ie alle aanpak van klimaatverandering af, wat over een paar jaar vele oorlogen en doden tot gevolg zal hebben, executeert overal over de wereld random mensen, bemoeilijkt Oekraines mogelijkheden tot verdediging, breekt internationale rechtsorde en instituties af, vergroot de ongelijkheid in de wereld, wat ook niet lang goed meer zal gaan. Dus ja inderdaad als de Nobelprijs voor de vrede, nobelprijs voor afbraak van de wereld zou heten, dan zou hij hem verdienen.
UNAIDS-waarschuwing (juli 2025): UNAIDS rapporteerde dat als de financieringsonderbrekingen (onderdeel van het stopzetten van USAID-hulp) permanent zouden zijn, dit tegen 2029 kan leiden tot 4 miljoen extra aids-gerelateerde sterfgevallen en 6 miljoen nieuwe hiv-infecties.
Bron: https://www.unaids.org/en/impact-US-funding-cuts/About
Staat los van de oorlog in Iran, maar om aan te geven waarom hij nooit een prijs zou moeten ontvangen. Gaat de president met de meeste doden als gevolg van zijn beleid worden!
Maar wie bepaalt en bewaakt dan de grens of er ingegrepen mag worden? Mag de VS ook hier orde op zaken komen stellen wanneer GroenLinks een meerderheid krijgt en Klaver premier is? Ik bedoel de grens vervaagt enorm wanneer een paar individuele in deze wereld gaan beslissen welke regering moet vallen._Bailey_ schreef op zondag 1 maart 2026 @ 10:02:
tsja, hoe kan je de Iraanse bevolking nou verlossen van de wrede daden van hun regering/geestelijke leider? Tienduizenden demonstranten die letterlijk lukraak worden doodgeschoten afgelopen weken.
Vrouwen hebben geen écht bestaansrecht in Iran, homo's zijn onmensen daar voor velen.
Moet de rest van de wereld dan maar Iran aan hun lot overlaten, want soeverein?
@_Bailey_ Ik heb het gevoel dat deze missie meer geënt is op de veiligheid van Israël dan de veiligheid van de burgers van Iran. Het is duidelijk dat dit plan al in ontwikkeling was voordat de protesten uitbraken.
Israël zal er geen traan om laten wanneer Iran zich een decennium onderdompelt in een burgeroorlog. Dat betekent gewoon dat die energie en aandacht niet tegen hen gericht is.
Saddam Hussein en Moammar Khadaffi passen prima in het rijtje van Ali Khamenei. De voortekenen voor de bevolking zijn alles behalve goed.
Israël zal er geen traan om laten wanneer Iran zich een decennium onderdompelt in een burgeroorlog. Dat betekent gewoon dat die energie en aandacht niet tegen hen gericht is.
Saddam Hussein en Moammar Khadaffi passen prima in het rijtje van Ali Khamenei. De voortekenen voor de bevolking zijn alles behalve goed.
License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000
ik snap wat je schrijft.49euro schreef op zondag 1 maart 2026 @ 10:05:
[...]
Maar wie bepaalt en bewaakt dan de grens of er ingegrepen mag worden? Mag de VS ook hier orde op zaken komen stellen wanneer GroenLinks een meerderheid krijgt en Klaver premier is? Ik bedoel de grens vervaagt enorm wanneer een paar individuele in deze wereld gaan beslissen welke regering moet vallen.
Dan laten we de Iraanse regering gewoon intact, respecteren dat ze soeverein zijn en accepteren nog tienduizenden doden oa tijdens aankomende demo's.
Ik blijf het lastig vinden.
Maar de mensen die ze nu zogenaamd helpen hebben niet zo'n goede trackrecord, vraag maar aan de buurlanden Irak en Afghanistan._Bailey_ schreef op zondag 1 maart 2026 @ 10:02:
Wat mij opvalt is hoe het politieke frame als lens werkt: Voor sommigen is alles wat de VS/Israël doen per definitie verdacht — ongeacht de lokale context. Het gebeurd bij kleine dingen zoals m het nieuws over het omkomen van Khamenei in ridiculiseren omdat het vanuit Israël komt maar kwetsender is verhaal van Iraniërs volledig compleet wordt verbasterd. Als cherry on top zie ik hier meermaals het leed van de Oekraïners erbij gesleept, bedenk wel dat hier achteloos overheen wordt gestapt dat ondanks ‘vredes’ deals Iran juist harde kern vormt — of hopelijk vormde — van Rusland / Noord-Korea axis aan onze oostgrenschampion16 schreef op zondag 1 maart 2026 @ 09:46:
[...]
Tja ook zielig als je bedenkt dat men gemakkelijk wegkijkt als het om een land gaat waar je niks mee hebt.
Toen Rusland Oekraine binnenviel zonder oorlogsverklaring stond half Nederland op zijn achterste poten.
Nu Amerika Iran in een half jaar tijd tot 2x toe aanvalt zonder verklaring mag dat kennelijk gewoon.
En zo wordt het regime een abstractie — een pion in een groter verhaal over westers imperialisme. Het leed van de bevolking onder dat regime, in het MO en in Oost-Europa past niet in dat frame, dus wordt het erkend maar onmiddellijk gerelativeerd met “maar wat komt erna.”
NL: Marstek Venus-E v2, 5.12 kWh (154.215) | MG ZS '19 44.5kWh | ZP 2.925 kWp Z | HW P1 + sockets | Pi5 met HA
De beste voorbeelden van omwentelingen zijn die er hebben plaats gevonden met druk van buitenaf, maar zonder ingrijpen. Zuid-Afrika is daar het beste voorbeeld van. We zullen nooit weten wat er gebeurd was als de Nucleaire deal van Obama door was gezet. Dat had een opstapje naar een glansrijker toekomst kunnen zijn._Bailey_ schreef op zondag 1 maart 2026 @ 10:08:
[...]
ik snap wat je schrijft.
Dan laten we de Iraanse regering gewoon intact, respecteren dat ze soeverein zijn en accepteren nog tienduizenden doden oa tijdens aankomende demo's.
Ik blijf het lastig vinden.
Het waren precies Trump en Netanyahu die die deal om zeep hebben geholpen.
Kun je dit ook alsjeblieft even vertellen tegen terroristen? Zodat hun ook niet meer mensen gaan doden?squashedraven schreef op zondag 1 maart 2026 @ 09:50:
[...]
We hebben natuurlijk het ICC maar omdat dat eigenlijk maar een papieren tijger is mogen we zomaar anderen omleggen? Wie geeft ons het recht om van een ander te zeggen dat die dood mag?
En kun je het ook even vragen aan deze mensen hier?
[ Voor 17% gewijzigd door Immutable op 01-03-2026 10:20 ]
ik begrijp je.Delerium schreef op zondag 1 maart 2026 @ 10:11:
[...]
Maar de mensen die ze nu zogenaamd helpen hebben niet zo'n goede trackrecord, vraag maar aan de buurlanden Irak en Afghanistan.
Maar wat hebben overige landen in de wereld tot nu toe echt gedaan wat ook maar enige betekenis en/of hoop geeft/gaf voor de Iraanse bevolking? Of laat de wereld Iran maar voor wat het nu is.
Sowieso niet de strenge sancties, zie de tienduizenden doden tijdens de demo's paar weken geleden. Sancties hebben 0 indruk gemaakt.
Nogmaals, ik sta niet perse achter de aanvallen van de VS (en al helemaal niet achter Trump, maar das een ander verhaal) en Israel.
Is er uberhaupt een realistische mogelijkheid om de bevolking van Iran in vrede te laten leven daar ongeacht geslacht of sexuele geaardheid?
Dan heb ik het nog niet eens over de hulp van Iran aan Hezbollah , Hamas en soortgelijke terreurclubs.
Je doet net of de ene misdaad de andere verantwoord. En ook hier in Nederland zijn demonstraties tegen de regering etc.Immutable schreef op zondag 1 maart 2026 @ 10:19:
[...]
Kun je dit ook alsjeblieft even vertellen tegen terroristen? Zodat hun ook niet meer mensen gaan doden?
[YouTube: Iranian Protest in The Hague Netherlands | Feb 21 2026]
Onze normen en waarden hier in Nederland zeggen toch dat we niet meer de doodstraf opleggen omdat wij daar niet over horen te beslissen?
Wat de echte achterliggende gedachte van die deal om zeep helpen is weet je nooit. Als USA nou erachter gekomen was dat Iran dus WEL bezig was nucleaire wapens te bouwen. En USA zoiets heeft van:Helixes schreef op zondag 1 maart 2026 @ 10:13:
[...]
De beste voorbeelden van omwentelingen zijn die er hebben plaats gevonden met druk van buitenaf, maar zonder ingrijpen. Zuid-Afrika is daar het beste voorbeeld van. We zullen nooit weten wat er gebeurd was als de Nucleaire deal van Obama door was gezet. Dat had een opstapje naar een glansrijker toekomst kunnen zijn.
Het waren precies Trump en Netanyahu die die deal om zeep hebben geholpen.
- Het de wereld vertellen wat we hebben gevonden, dat dan onze spionage dekmantel dan ook weg is.
- Ze daardoor een betere manier hebben door niks te zeggen, de deal op te zeggen. En de installaties volledig vernietigen. Zonder dat Iran vooraf weet dat Amerika het weet.
Je moet nooit zulke geheimen publiek maken. Dan is je voordeel weg. En geef je Iran juist voordeel. Dit is taktisch nadenken. Daarom kun je veel dingen ook niet publiek geven, of pas veel later.
Het doel heiligt de middelen. Werkt prima zolang zijn doel ook het jouwe is, maar wat als dat niet meer het geval is in de toekomst? Het hele atoomwapen verhaal is overigens niet zo zwart-wit. Iran was akkoord met deelonderwerpen in de onderhandelingen die door de VS zijn getorpedeerd, daarom was een vertegenwoordiger uit Oman nog naar Washington gevlogen: om dat heel duidelijk te maken. Vergeet overigens niet dat Trump uit het atoomverdrag met Iran is gestapt, terwijl het internationaal atoomagentschap en Europa aangaven dat Iran zich er wel aan hield. Dit is een door de VS gecreeerde reationalisering / excuus voor ingrijpen.honey schreef op zondag 1 maart 2026 @ 09:24:
[...]
Ik ken weinig Iraniers, maar zowel Volkskrant als nrc laten zien dat er geen onverdeelde blijheid is, al lijkt die nu wel te overheersen. Ook dat is dus niet zo zwart/wit als je stelt. Ik snap je sentiment zeker: een moorddadig regime is voor nu onthoofd. Dat is, los van alles, geen slecht iets.
De vraag is echter hoe het verder zal gaan. Het is een verdeeld land, niet iedereen zit te wachten op een nakomeling van een vorige dictator en Trump heeft alvast duidelijk gemaakt dat hij wel regime change nastreeft, maar niet van plan is om na de aanvallen betrokken te zijn bij opbouw en stabilisatie.
Nu een einde aan de ayatollahs is beter dan niksdoen? Hangt af van de alternatieven die er ook waren voor deze stap. Misschien beter dan niksdoen, maar slechter dan een andere optie. Hoe dan ook is het eenzijdige 'wij grijpen in want dat komt ons goed uit' een bijzonder gevaarlijke stap om te omarmen. Zeker wanneer de doelstellingen van de aanvallers niet per se overeenkomen met wat het beste is voor de Iraniers. Zie bijvoorbeeld Volkskrant, paywall dus quote):
Ik lees in dit topic meermaals een verwijtend "van jullie mag niemand ingrijpen want wereldorde en soeverein, dus laat de Iraanse bevolking maar creperen?". Dat is dus het andere uiterste. Maar duurzame verandering moet mede van binnenuit komen. Er moet iets van een plan liggen over hoe verder. Welke groep kan de bevolking voldoende verenigen om vooruit te kijken en te beginnen met opbouw, hoe verder met de aanhangers van het vorige regime? Is een Waarheids- en Verzoeningscommissie een haalbare kaart, zo niet: wat is dan het alternatief? Hoe voorkom je dat het alsnog wij tegen zij wordt, maar dan met een andere bovenliggende groep? Als wraak het uitgangspunt wordt van de nieuwe machthebbers loop je het risico nooit uit een geweldsspiraal te komen.‘Ik denk dat hier een duidelijk verschil is tussen wat de Israëliërs willen en wat de Amerikanen willen. De Amerikanen praten over regimeverandering. Ik denk dat ze op een of andere ingewikkelde, naïeve manier verwachten dat dat mogelijk is. Hun criteria voor succes zijn dus nogal ambitieus.
‘Terwijl de Israëliërs eigenlijk niet zozeer geïnteresseerd zijn in verandering van regime, maar eerder in vernietiging van het regime. Ze zouden volkomen tevreden zijn met het ineenstorten van de staat Iran. Hun criteria voor succes zijn veel eenvoudiger en helemaal niet zo ambitieus. Want een staat in chaos kan geen uranium verrijken, geen raketten produceren, geen enkele bedreiging vormen.’
Deze aanval is geen voorbereid plan voor regime change, samen met georganiseerde en verenigde Iraanse groeperingen die klaar staan om het machtsvacuum op te vullen. Dit is in het gunstigste geval een startpunt de goede kant op en in het slechtste geval een jarenlange guerrila-/burgeroorlog. Vanuit de VS en Israel verwacht ik weinig, laat een ander de rokende puinhopen maar opruimen.
Dus ja, ik denk dat er een betere optie was: openlijker, met steun vanuit vele landen, steun bieden aan oppositiekrachten in Iran en als er een volledig plan ligt, dan zou, als diplomatieke druk niet werkt, ingrijpen wellicht te billijken zijn.
Sommige, daar zal vast een kern van waarheid in zitten maar dat is - in mijn optiek - zeker niet de groot gemene deler op dit platform. Daar wordt in de regel genoeg nuance gegeven waarom er kritiek is op het handelen.olympusdenk schreef op zondag 1 maart 2026 @ 10:13:
[...]
Wat mij opvalt is hoe het politieke frame als lens werkt: Voor sommigen is alles wat de VS/Israël doen per definitie verdacht — ongeacht de lokale context.
Over het overleiden van Khamenei vanuit bronnen uit Israel, is dat ridiculiseren of zit daar wantrouwen bij omdat het een eenzijdige bron is met een bepaald belang? Het lijkt mij inherent verstandig om zulke claims niet zondermeer over te nemen, idem met de bevestiging vanuit de VS, het bleef in den beginne onzeker wat nu de realiteit was. Zeker met het trackrecord van Israel vanuit de twaalfdaagse oorlog waar ze claimde personen omgebracht te hebben die een week later toch rondliepen.olympusdenk schreef op zondag 1 maart 2026 @ 10:13:
Het gebeurd bij kleine dingen zoals m het nieuws over het omkomen van Khamenei in ridiculiseren omdat het vanuit Israël komt maar kwetsender is verhaal van Iraniërs volledig compleet wordt verbasterd.
Over het verbasteren van het verhaal van Iraniërs, dat is een nogal algemene claim. Waar je voor moet waken is dat het ook daar niet één homogene groep is.
DuitslandHelixes schreef op zondag 1 maart 2026 @ 09:52:
[
Noem me alsjeblieft een land dat na een Amerikaanse bommenregen en decapitatiemissie in een betere situatie is terecht gekomen. Libië is op dit moment voor mij de dichtste parallel.
[ Voor 5% gewijzigd door Shadow_Agent op 01-03-2026 10:27 ]
Do { Ping } while ( LOL )
Wat je zegt is dus:squashedraven schreef op zondag 1 maart 2026 @ 10:22:
[...]
Je doet net of de ene misdaad de andere verantwoord. En ook hier in Nederland zijn demonstraties tegen de regering etc.
Onze normen en waarden hier in Nederland zeggen toch dat we niet meer de doodstraf opleggen omdat wij daar niet over horen te beslissen?
Wij moeten tolerant zijn in ELKE situatie tegen intolerantie. Dat zeg je dan toch? Dat werkt niet in de praktijk.
En wees je bewust, de deelnemers aan deze demonstratie is een subset van de Iraniërs. Ik ken genoeg Iraniërs die juist niet naar deze demonstraties gaan mede door het standpunt dat de organisatie inneemt.Immutable schreef op zondag 1 maart 2026 @ 10:19:
[...]
[YouTube: Iranian Protest in The Hague Netherlands | Feb 21 2026]
Mensen uit deze groep die andere Iraniërs aanvallen juist doordat ze niet achter Pahalvi staan.
[ Voor 8% gewijzigd door Napo op 01-03-2026 10:29 ]
Japan kan je dan ook meetellen, heb je er in ieder geval 2
Offtopic: Ik had gehoopt dat Tweakers nog een beetje gevrijwaard zou blijven van de — in teksten....
Ook opvallend: Het blijkt dat half Nederland, of het nu op Tweakers, Geenstijl of Joop is, een uitgebreid netwerk aan Iraniërs om zich heen heeft waarmee ze regelmatig de politieke situatie in het land bespreken.
[ Voor 26% gewijzigd door PWM op 01-03-2026 10:28 ]
Ik zeg dat wij ons niet moeten mengen in interne aangelegenheden van landen die andere normen en waarden hanteren dan wij zelf. En als we het wel doen om wat voor reden dan ook dan zeker niet militair.Immutable schreef op zondag 1 maart 2026 @ 10:24:
[...]
Wat je zegt is dus:
Wij moeten tolerant zijn in ELKE situatie tegen intolerantie. Dat zeg je dan toch? Dat werkt niet in de praktijk.
Let op:
• We grijpen sneller in bij overtredingen.
• Er volgen sneller sancties.
• Elkaar beschuldigen van drogredenen.
• Commentaar over het discussie verloop in het topic.
• Commentaar op andermans postgedrag.
• Ook de discussie over Gaza is nog steeds offtopic.
• Speculatie of samenzweringstheorieën.
Zie je een post waarvan je denk dat die niet voldoet aan onze forum/topic regels, maak dan alleen (!) een topic report aan. En laat het dan verder over aan moderatie.
Zero Tolerance beleid
Dit topic valt onder Zero Tolerance. Dit betekent het volgende:• We grijpen sneller in bij overtredingen.
• Er volgen sneller sancties.
Topic specifiek beleid
Wat willen we niet zien:• Elkaar beschuldigen van drogredenen.
• Commentaar over het discussie verloop in het topic.
• Commentaar op andermans postgedrag.
• Ook de discussie over Gaza is nog steeds offtopic.
• Speculatie of samenzweringstheorieën.
Zie je een post waarvan je denk dat die niet voldoet aan onze forum/topic regels, maak dan alleen (!) een topic report aan. En laat het dan verder over aan moderatie.