• Charles Hill
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 00:51
rejer schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 20:26:
https://x.com/SkyNews/status/2027823408713502967 Netanyahu beweerd dat ze Khamenei hebben gedood. Ik ben benieuwd.
Netanyahu?? Die man is net zo'n vreselijke vent als de leiders van landen in de regio! Allemaal één pot nat, waarbij deze zich nog durft te vergelijken met westerse normen en waarden. Koosnaam voor hem is zo vreselijk ongepast, kan bijna niet erger. Er is niet voor niets een internationaal arrestatiebevel voor hem uitgevaardigd.

[ Voor 10% gewijzigd door defiant op 01-03-2026 00:12 ]

• Charles Hill
XWB schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 20:21:
Saudi-Arabië dreigt inmiddels met vergelding:

[...]
Dat zou niet zo mooi zijn, die geven geen zak om burgerslachtoffers. Dat hebben ze al bewezen in Jemen, waar burgers er niet goed vanaf komen.

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
rejer schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 20:26:
https://x.com/SkyNews/status/2027823408713502967 Netanyahu beweerd dat ze Khamenei hebben gedood. Ik ben benieuwd.
Zolang Khamenei geen teken van leven geeft blijft het speculeren. Maar het duurt inmiddels wel lang en dat voedt de speculaties.

Israël zelf gaat altijd grof te werk: 30 bommen op zijn huis.
An unsourced Channel 12 news report says Israel, having coordinated with the US, dropped some 30 bombs on Khamenei’s compound, and that Khamenei was underground at the location, but not in one of the two deepest bunkers that only US bombs could have penetrated. This report also claims Khamenei’s military secretary was killed, and unspecified members of Khamenei’s family. Satellite imagery has shown the compound largely destroyed.
Goede intel als ze precies wisten in welke bunker hij zat.

[ Voor 2% gewijzigd door defiant op 01-03-2026 00:13 ]

March of the Eagles

• olympusdenk
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 01:31
Charles Hill schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 19:48:
Bizar dat ze op de Nederlandse zenders het nog steeds hebben over stukgelopen onderhandelingen waardoor deze aanval is gestart […]
Achterdocht is gezond, maar laten we bij de feiten blijven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oNZGt6sV03-VYOSA3alqNEEzkI8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vT83mfffMojzWiqMLOgjCGDJ.jpg?f=fotoalbum_large

Even het NOS 18:00 en 20:00 journaal erbij gepakt via de NPO app: geen stukgelopen onderhandelingen als trigger, maar een maandenlange voorbereiding.

Overigens daarnaast best zorgwekkende signalen als ik hoor dat mogelijk de straat van Hormuz is afgesloten betreft de wereldwijde transport van olie en gas

NL: Marstek Venus-E v2, 5.12 kWh (154.215) | MG ZS '19 44.5kWh | ZP 2.925 kWp Z | HW P1 + sockets | Pi5 met HA

• Charles Hill
olympusdenk schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 20:34:
[...]

[Afbeelding]

Even het NOS 18:00 en 20:00 journaal erbij gepakt via de NPO app: geen stukgelopen onderhandelingen als trigger, maar een maandenlange voorbereiding.

Overigens daarnaast best zorgwekkende signalen als ik hoor dat mogelijk de straat van Hormuz is afgesloten betreft de wereldwijde transport van olie en gas
Luister naar het nieuws op de npo, daar ging het nog altijd over de stukgelopen onderhandelingen. Ik hou het bij de feiten.

• BlazeMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:26
Khamenei is dood.

Bron: https://www.n12.co.il/

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21:37

Jebus4life

BE User

Natuurlijk lag het draaiboek hiervoor klaar. Dat ligt al jaren klaar. Het wanneer en waarom is totaal irrelevant voor dat soort zaken.

Net zoals er zowel in China als de VS draaiboeken klaarliggen rond Noord/Zuid Korea, Japan en Taiwan bijvoorbeeld. De trigger is grotendeels irrelevant voor dat soort zaken.

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

• rejer
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 01:51
olympusdenk schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 20:34:
[...]

[Afbeelding]

Dergelijke operaties worden niet ad hoc besloten, maar zijn het resultaat van een grondige voorbereiding. Het is onrealistisch om te denken dat dit kort van tevoren is geïmproviseerd. Bovendien zal een land een dergelijke actie nooit van tevoren aankondigen, zeker niet met een exact tijdstip.

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 00:49
offtopic:
als ik op deze link klik, blèrt Rick Astley dan door mijn speakers?

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

• BlazeMuis
Helixes schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 20:40:
[...]
offtopic:
als ik op deze link klik, blèrt Rick Astley dan door mijn speakers?
Haha nee, N12 is zoals NOS hier is.

• Helixes
BlazeMuis schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 20:41:
Haha nee, N12 is zoals NOS hier is.
Ik begrijp dat het een Israëlische bron is.

Ik wacht liever op Iraanse bronnen, of Westerse media die het bericht onafhankelijk kunnen verifiëren....

Edit: Iran lijkt nog niet bereid de dood van hun leider aan te kondigen, als hij niet meer in leven is. Integendeel...

[ Voor 28% gewijzigd door Helixes op 28-02-2026 20:45 ]

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
Israëlische functionaris: Ayatollah Ali Khamenei is dood
Een hoge Israëlische functionaris stelt tegenover persbureau Reuters dat de Iraanse Ayatollah Ali Khamenei dood is. Zijn lichaam zou zijn gevonden. Iran heeft de dood van Khamenei nog niet bevestigd.

Via liveblog van NU

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:36
Reuters meldt het nu ook inderdaad. Wel alles op basis van Israëlische bronnen.
https://www.reuters.com/w...ounces-strike-2026-02-28/

• Charles Hill
Israël heeft teveel te winnen bij misinformatie over zijn dood. Wat mij betreft geen betrouwbare bron. Het is wachten op Iraans nieuws dat hij daadwerkelijk dood is.

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21:37

Jebus4life

BE User

Dit lijkt me iets te concreet om verzonnen te zijn. Dit is niet langer hinten dat het zo is, dit is zeggen dat je zeker bent.

Dit doen ze niet tenzij is echt met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid geloven dat hij dood is - Als je dit over 24 ofzo uur moet terugdraaien dan is dat een enorm gezichtsverlies voor het legerapparaat/mossad.

[ Voor 19% gewijzigd door Jebus4life op 28-02-2026 20:53 ]

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

• rejer
Charles Hill schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 20:50:
Israël heeft teveel te winnen bij misinformatie over zijn dood. Wat mij betreft geen betrouwbare bron. Het is wachten op Iraans nieuws dat hij daadwerkelijk dood is.
Nou, Khamenei kan Netanyahu direct ongelijk geven door een reactie ergens te plaatsen. We wachten de hele dag al op een reactie van Khamenei

(*) s.v.p. altijd de normale naam gebruiken

[ Voor 8% gewijzigd door defiant op 01-03-2026 00:10 ]

• Charles Hill
rejer schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 20:56:
[...]

Nou. Khamenei kan Netanyahu direct ongelijk geven door een reactie ergens te plaatsen. We wachten de hele dag al op een reactie van Khamenei
<knip> Onnodige reactie

[ Voor 14% gewijzigd door defiant op 01-03-2026 00:13 ]

• BlazeMuis
<knip> reactie op geknipte reactie

[ Voor 26% gewijzigd door darkrain op 28-02-2026 21:07 ]

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Charles Hill schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 20:50:
De andere kant van het verhaal is dat het Iraanse regimes, dit heel snel kan ontkrachten, door Khamenei die verschijnt. Hij heeft inmiddels de hele dag ervoor gehad, als hij nog leeft. Met het uur gaan de vermoedens dat hij begraven is onder het puin, al bevestigd dood is of ernstig gewond is geraakt, alleen maar groter worden.

Ik krijg hier ook het gevoel bij dat er misschien al een machtsstrijd bezig is, wie hem gaat opvolgen. Want eerst was er de snelle ontkenning. Toen zou hij publiekelijk gaan spreken en we horen maar niks. Als Khamenei dood is, dan zou het me niks verbazen als de top in het Iraanse regime ook enorm baalt dat er überhaupt over hem gesproken is. Kan zomaar gebeurd zijn door onwetenden die voor hun beurt hebben gesproken. Maar dat zou de druk alleen maar opvoeren om snel tot een opvolging te komen.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Potentiële opvolgers van Khamenei waren waarschijnlijk al aangeduid:
In the run-up to the U.S. and Israeli attacks on Saturday, the U.S. Central Intelligence Agency assessed that even if Iran's Supreme Leader Ayatollah Ali Khamenei was killed in the operation, he could be replaced by hardline figures from the Islamic Revolutionary Guard Corps (IRGC), two sources briefed on the intelligence said.

The agency's assessments, which were produced over the past two weeks, looked broadly at what could occur in Iran following a U.S. intervention and the extent to which a military operation could trigger regime change in the Islamic Republic -- now a pronounced objective for Washington.

IRGC figures taking power was among the multiple different scenarios that emerged, a third source familiar with the matter said.

March of the Eagles

• Charles Hill
Jebus4life schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 20:52:
Dit lijkt me iets te concreet om verzonnen te zijn. Dit is niet langer hinten dat het zo is, dit is zeggen dat je zeker bent.

Dit doen ze niet tenzij is echt met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid geloven dat hij dood is - Als je dit over 24 ofzo uur moet terugdraaien dan is dat een enorm gezichtsverlies voor het legerapparaat/mossad.
Ben dan benieuwd waar hij dan was, want zal dom zijn als hij met alle dreiging van Trump nog thuis was. Daarbij zouden er 30 bommen op het paleis zijn gegooid, dus als hij nog wel thuis was dan zal er weinig te vinden zijn gezien de vernietiging van het paleis. Maar dat laatste is een aanname.

Ik vind het overigens wel heftig hoe makkelijk leiders van landen nu worden weggewerkt. Er is nu geen enkele reden meer om terughoudend te zijn dat vijanden van Trump hetzelfde kunnen proberen, of andere leiders hetzelfde gaan doen als Trump.

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Charles Hill schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 21:03:
[...]

Ben dan benieuwd waar hij dan was, want zal dom zijn als hij met alle dreiging van Trump nog thuis was. Daarbij zouden er 30 bommen op het paleis zijn gegooid, dus als hij nog wel thuis was dan zal er weinig te vinden zijn gezien de vernietiging van het paleis. Maar dat laatste is een aanname.
Hij zat waarschijnlijk in een bunker onder zijn huis. Die 30 bommen waren waarschijnlijk deels bunker busters, vergelijkbaar met hoe de Hezbollah leiding werd uitgeschakeld.

March of the Eagles

• olympusdenk
Charles Hill schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 20:36:
[...]

Luister naar het nieuws op de npo, daar ging het nog altijd over de stukgelopen onderhandelingen. Ik hou het bij de feiten.
Kan per uitzending verschillen, maar van kwade opzet zou ik niet spreken — lot van Khamenei niet te verifiëren, berichten over een school bleken mogelijk dan weer wel/niet te kloppen, Iraanse en Israëlische bronnen spreken elkaar constant tegen. Het is dan wat makkelijk om dan onduidelijkheid meteen als onwil bij de media Nederland-breed neer te leggen.

NL: Marstek Venus-E v2, 5.12 kWh (154.215) | MG ZS '19 44.5kWh | ZP 2.925 kWp Z | HW P1 + sockets | Pi5 met HA

• BlazeMuis
XWB schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 21:06:
[...]

Hij zat waarschijnlijk in een bunker onder zijn huis. Die 30 bommen waren waarschijnlijk deels bunker busters, vergelijkbaar met hoe de Hezbollah leiding werd uitgeschakeld.
Best gek dat ze gewoon even 30 bommen kunnen droppen op exact dezelfde locatie en een bunker helemaal kapot kunnen maken.. Wat een enorme kracht hebben ze toch ook..

• Charles Hill
DaniëlWW2 schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 21:02:
[...]

De andere kant van het verhaal is dat het Iraanse regimes, dit heel snel kan ontkrachten, door Khamenei die verschijnt. Hij heeft inmiddels de hele dag ervoor gehad, als hij nog leeft. Met het uur gaan de vermoedens dat hij begraven is onder het puin, al bevestigd dood is of ernstig gewond is geraakt, alleen maar groter worden.

Ik krijg hier ook het gevoel bij dat er misschien al een machtsstrijd bezig is, wie hem gaat opvolgen. Want eerst was er de snelle ontkenning. Toen zou hij publiekelijk gaan spreken en we horen maar niks. Als Khamenei dood is, dan zou het me niks verbazen als de top in het Iraanse regime ook enorm baalt dat er überhaupt over hem gesproken is. Kan zomaar gebeurd zijn door onwetenden die voor hun beurt hebben gesproken. Maar dat zou de druk alleen maar opvoeren om snel tot een opvolging te komen.
Dat kan natuurlijk ook.

Wellicht is hij toch te bang ergens te verschijnen, bang dat hij meteen gevonden wordt.

Vooralsnog kan alles waar zijn, tot het echt duidelijk is.

• Charles Hill
BlazeMuis schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 21:11:
[...]

Best gek dat ze gewoon even 30 bommen kunnen droppen op exact dezelfde locatie en een bunker helemaal kapot kunnen maken.. Wat een enorme kracht hebben ze toch ook..
Geen idee of alle 30 ook precies raak waren. Maar het paleis is in ieder geval vernietigd.

En zoek maar eens op wat bunkerbusters zijn.

• 49euro
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23:41
rejer schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 20:56:
[...]

Nou, Khamenei kan Bibi direct ongelijk geven door een reactie ergens te plaatsen. We wachten de hele dag al op een reactie van Khamenei
Dat kan natuurlijk ook het spel zijn. Mochten ze hem niet kunnen vinden proberen ze hem natuurlijk uit de tent te lokken. De vorige keer was hij ook al weken verdwenen.

• Helixes
Charles Hill schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 21:11:
[...]

Dat kan natuurlijk ook.

Wellicht is hij toch te bang ergens te verschijnen, bang dat hij meteen gevonden wordt.

Vooralsnog kan alles waar zijn, tot het echt duidelijk is.
Mensen vergeten dat zolang er geen acute bedreiging is tegen het regime, ze ook niet per se haast hebben. Ze hebben nu de mogelijkheid Israël een flinke buil te laten vallen door de Wereld in onzekerheid te laten, en ze valse informatie te voeden. Als mensen de overwinning vieren, en Khamenei ineens op TV verschijnt, dan wordt het verhaal van een decapitation strike ineens om zeep geholpen.

• Charles Hill
XWB schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 21:06:
[...]

Slechte plek om een bunker te hebben, recht onder je eigen paleis. De bunker om naartoe te vluchten zal toch niet recht onder je eigen huis liggen lijkt mij.

Maar goed, alles is speculeren. Het zal binnenkort duidelijk worden.

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Beweren dat de leider van een land of organisatie dood is, is een bekende, beproefde manier om chaos te veroorzaken, en om er voor te zorgen dat de leider van zich laat horen. Daarmee kan men de leider lokaliseren en het daadwerkelijk voltooid verleden tijd maken. Het is dus niet serieus te nemen, tot er concreet bewijs is. Wie beweert, bewijst. Welk bewijs is er? Tot nu toe alleen hearsay van een partij die niet neutraal erin staat. Een partij van een land waar twee extreemrechtse idioten het de facto voor het zeggen hebben, en een partij die er van verdacht wordt grove oorlogsmisdaden gepleegd te hebben. Dat is helaas geen onafhankelijke partij, ook niet in deze kwestie.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

• rejer
https://x.com/JenGriffinFNC/status/2027840955684933873

Foxnews
US official confirms to Fox that US believes Khamenei and 5-10 top Iranian leaders killed in initial Israeli strike on compound; agree with Israel’s intelligence assessment.

Amerika zegt het dus nu ook.

• Martinez-
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
rejer schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 21:28:
https://x.com/JenGriffinFNC/status/2027840955684933873

Foxnews
US official confirms to Fox that US believes Khamenei and 5-10 top Iranian leaders killed in initial Israeli strike on compound; agree with Israel’s intelligence assessment.

Amerika zegt het dus nu ook.
Ja, maar dat is geen verrassing. Lekker de druk opvoeren. Het is wachten op een bevestiging van de andere kant.

• Zewatanejo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21:49

Zewatanejo

Fine Thanks!

De berichtgeving doet mij toch wat twijfelen. 30 bommen op een bunker en dan zou het lichaam gevonden zijn?

Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.

• HollovVpo1nt
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:17

HollovVpo1nt

I like gadgets

Zewatanejo schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 21:35:
De berichtgeving doet mij toch wat twijfelen. 30 bommen op een bunker en dan zou het lichaam gevonden zijn?
Hij is niet de jongste... Als die gevallen is als gevolg van schokken kan die zich ook goed verwonden. Maar goed het is speculeren.

• jdh009
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 01:13

jdh009

FP ProMod
Zewatanejo schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 21:35:
Als dit de plek is waar hij zou zijn, dan is er zeker wel een mogelijkheid dat er stukjes terug te vinden zijn. Hoe hard het ook geraakt is, niet alles is 100 procent weggeblazen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/15sq-GR5jymKJVmFB99x3n_t-mY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o6uQTJ1UTneMo8mRBaiKL8Oz.jpg?f=fotoalbum_large

"Each event is preceded by Prophecy. But without the hero, there is no Event." - Zurin Arctus, the Underking | "Ad Nocendum Potentes sumus." - Me, 30 November 1999

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:37

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

Begrip vanuit Nederlandse kabinet:
Berendsen toont namens het kabinet begrip voor de door Israël en de VS aangevoerde reden voor de aanvallen. "Er zijn al langere tijd grote zorgen over het Iraanse regime. We weten hoe repressief dit is voor zijn eigen bevolking en welke dreiging het vormt, ook vanwege zijn nucleaire en raketprogramma. Iran speelt al decennia een ontwrichtende rol in het Midden-Oosten. En het Iraanse regime vormt ook concreet een bedreiging voor de Nederlandse en Europese veiligheid."
Ook ernstige zorgen en vragen om terughoudendheid.

Ik zal het gemist hebben, want ben nog zoekende naar wat er nu naast Trump’s persoonlijke motief de werkelijke reden is om dit nu te doen. De wereld is wellicht beter af zonder Khamenei, al is het onthoofden van een dictatuur vaak recept voor een nog grotere chaos.

Wellicht is het vanuit het kabinet simpelweg pragmatisme: tis gebeurt en je doet er niets aan, maar maakt het wellicht in andere plekken beter, zoals Jemen.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – Kophi E18 - keuzestress door regeerakkoord, de checklist van links & meer!

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Onbegrijpelijke reactie. Meten met twee maten ook. Het internationaal recht werd erbij gesleept m.b.t. Oekraīne-Rusland, en terecht. Maar nu is er begrip.

Nederland als gastland van het internationaal recht. Tja…

[ Voor 15% gewijzigd door dawg op 28-02-2026 21:52 ]

It’s the economy, stupid!

• Charles Hill
Trump maakt er een steeds groter verhaal van. Met zijn gebruikelijke liegen, overdrijven en gebruik van superlatieven, moet dit waarschijnlijk ook met een halve korrel zout genomen worden;

Trump: 'Meeste Iraanse leiders zijn omgekomen'
De Amerikaanse president Trump heeft kort gesproken met een journalist van de nieuwszender NBC, die hem vroeg naar berichten dat Khamenei dood zou zijn. "Wij denken dat dat het juiste verhaal is", antwoordde Trump.

Daarnaast zijn volgens Trump ook veel andere hoge functionarissen omgekomen. "De meeste mensen die de besluiten nemen zijn omgekomen", zei Trump over de Iraanse leiders.
Bron Nu.nl

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

NiGeLaToR schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 21:40:
Begrip vanuit Nederlandse kabinet:

[...]

Wellicht is het vanuit het kabinet simpelweg pragmatisme: tis gebeurt en je doet er niets aan, maar maakt het wellicht in andere plekken beter, zoals Jemen.
Dit is gewoon een veilige reactie die niemand tegen de haren instrijkt en geen verdere actie vereist. Soort "Thought and prayers".

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:34
49euro schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 20:18:
[...]

Sorry je hebt gelijk. Ik dacht de USS Gerald R. Ford, in de Middellandse Zee en afgelopen week onderweg naar het Midden-Oosten. Maar de Bosporus is natuurlijk gewoon gesloten voor de Amerikanen vanwege het Montreux verdrag.
En hoe denk je via de Bosporus in het Midden Oosten te komen?

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

evilution schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 21:56:
[...]

Dit is gewoon een veilige reactie die niemand tegen de haren instrijkt en geen verdere actie vereist. Soort "Thought and prayers".
Voor zover het internationaal recht nog niet volledig ondermijnd is, met deze reactie ondergraaft Nederland het internationaal recht (en daarmee dus het ICC) enkel verder.

Naast dom, want Nederland is klein en als handelsland heeft Nederland bijna als geen ander baat bij het internationaal recht, ook laf.

• Grvy
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23:29

Grvy

Bot

dawg schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 21:59:
[...]

Voor zover het internationaal recht nog niet volledig ondermijnd is, met deze reactie ondergraaft Nederland het internationaal recht (en daarmee dus het ICC) enkel verder.

Naast dom, want Nederland is klein en als handelsland heeft Nederland bijna als geen ander baat bij het internationaal recht, ook laf.
It's not that deep man.. :P

Dit is een account.

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

dawg schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 21:59:
[...]

Juist als handelsland heb je er ook baat bij je een beetje op de vlakte te houden als het gaat om handelspartners. Je kunt niet handelaar en dominee zijn.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• NiGeLaToR

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

Grvy schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 22:00:
[...]

It's not that deep man.. :P
De VS doet niet aan internationaal recht óf het ICC.
Wensdenken, projectie, het maakt niet uit: ze doen waar ze zin in hebben tot iemand ze stopt. En vooralsnog is die er niet, voor zover iemand daarop zit te wachten.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – Kophi E18 - keuzestress door regeerakkoord, de checklist van links & meer!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

evilution schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 22:03:
[...]

Juist als handelsland heb je er ook baat bij je een beetje op de vlakte te houden als het gaat om handelspartners. Je kunt niet handelaar en dominee zijn.
Dat is waar, echter zijn wij gastland van het ICC. Dat maakt toch dat Nederland een wat andere positie heeft had moeten innemen.

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:33

pro_6or

amateur_60r

duvekot schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 21:58:
[...]

En hoe denk je via de Bosporus in het Midden Oosten te komen?
Via de zwarte zee, zee van azov in, Wolga don kanaal op, Kaspische zee op. Rondje draaien, terug per kerende post en dan via het suez kanaal.

Strikt genomen is Turkije en iig noordkant Iran ook midden oosten.

een treffende spreuk

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
In Dubai wordt de bevolking gewaarschuwd via een soort NL alert om dekking te zoeken. Krijg van zus ook steeds nieuwe filmpjes van raketten die over vliegen en neer worden gehaald. Beangstigend.

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:22
Drone geland op Dubai international airport.

https://x.com/noelreports/status/2027855498976887198?s=46

[ Voor 40% gewijzigd door carpebios op 28-02-2026 22:20 ]

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

In elk geval kan Trump de Nobelprijs voor de Vrede wel definitief uit zijn hoofd zetten.

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:22
dawg schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 22:22:
In elk geval kan Trump de Nobelprijs voor de Vrede wel definitief uit zijn hoofd zetten.
Hoezo, in zijn hoofd heeft hij die al gekregen.

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

• NiGeLaToR

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

RoD schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 22:14:
In Dubai wordt de bevolking gewaarschuwd via een soort NL alert om dekking te zoeken. Krijg van zus ook steeds nieuwe filmpjes van raketten die over vliegen en neer worden gehaald. Beangstigend.
‘Even’ een dictator uitschakelen heeft enorme consequenties voor de hele regio.

Tis niet voor het eerst dat je zo dicht op een conflict zit als ik het goed heb onthouden, hoop dat het goed komt en je zus veilig blijft.

• rejer
https://x.com/sentdefender/status/2027854842098487752 https://x.com/FaytuksNetwork/status/2027856083130130942

Reports of an Iranian ballistic missile or drone impact on Dubai International Airport in the United Arab Emirates.

Lijkt me niet echt handig om dat te doen....

• Charles Hill
dawg schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 22:22:
Die heeft hij toch al van de FIFA gekregen, van die andere wannabee dictator die beloftes niet nakomt?!

• RoD
  • Niet online

RoD

Veel piloten die vanuit Dubai opereren zaten al vast in andere landen (waaronder Iran, helemaal lekker). Mijn zwager is daar ook piloot, die mag zijn handjes dicht knijpen dat hij vandaag vrij was, want anders zou hij voorlopig niet terugkomen.

Alleen even hopen dat ze geen raket op hun hoofd krijgen :/

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22:54
RoD schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 22:25:
[...]

Veel piloten die vanuit Dubai opereren zaten al vast in andere landen (waaronder Iran, helemaal lekker). Mijn zwager is daar ook piloot, die mag zijn handjes dicht knijpen dat hij vandaag vrij was, want anders zou hij voorlopig niet terugkomen.

Alleen even hopen dat ze geen raket op hun hoofd krijgen :/
High risk high reward als je er voor kiest om voor een werkgever in die contreien te werken...

• Remy!!!!
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 01:07
Bobmeister schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 22:33:
[...]

High risk high reward als je er voor kiest om voor een werkgever in die contreien te werken...
Wat een nuttige opmerking :X :?

Benieuwd naar onze ombouw van Crafter naar Camper? - R.I.P. Pricewatch

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
RoD schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 22:14:
Een wolkenkrabber in Bahrein is al geraakt door een Iraanse drone, het gevaar voor burgers in de regio is nog lang niet voorbij.

March of the Eagles

• Helixes
Israël komt met een lijstje namen

CNN
The Israeli military has published a list of senior Iranian officials it says were killed in Saturday’s airstrikes.

The list includes Aziz Nasirzadeh, the country’s defense minister; Ali Shamkhani, the head of the Iranian Security Council; Mohammad Pakpour, commander of the Islamic Revolutionary Guard Corps (IRGC); Saleh Asadi, an intelligence official; research officials Hossein Jabal Amelian and Reza Mozaffari-Nia; and longtime defense liason Mohammed Shirazi.

[ Voor 60% gewijzigd door Helixes op 28-02-2026 22:39 ]

• Grouchy
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 00:28

Grouchy

meep meep

NiGeLaToR schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 22:09:
[...]

De VS doet niet aan internationaal recht óf het ICC.
Wensdenken, projectie, het maakt niet uit: ze doen waar ze zin in hebben tot iemand ze stopt. En vooralsnog is die er niet, voor zover iemand daarop zit te wachten.
Iran meer van hetzelfde, dan weet je dat het gaat botsen. Draait toch gewoon om de kwestie ballistische raketten (& het nucleair programma), ging het vervolgens ook nog eens exporteren naar haar proxies (Jemen/Libanon).
Juni 2025 hebben ze voor kennisgeving aangenomen en weer door...Dit regime wilde er niet over praten.
Gooh wat zal er dan in 2026/27 gaan gebeuren..
Meeste landen vinden het zo te lezen wel goed zo dat de US en Israël weer eens de kastanjes voor ze uit het vuur halen. Flatgebouwen en luchthavens aanvallen is natuurlijk ook niet bevorderlijk voor je PR.

Als er niks veranderd heb ie 2027 weer hetzelfde playbook. En sorry hoor maar dit soort regimes zijn elke keer zo makkelijk te monetiseren, gratis geld.

A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.

• RoD
  • Niet online

RoD

Trump zegt nu op zijn eigen sociale medium ondubbelzinnig dat Khamenei dood is. Ik heb geen link want ik zit er niet op, maar oa liveblog van Geenstijl heeft een screenshot.

Niet de meest betrouwbare bron, maar het zal gezien het uitblijven van een teken van leven en de overige geluiden, wel kloppen.

Zo niet, dan staan de VS en Israël na alle berichten natuurlijk behoorlijk in hun hemd.

Edit, hier een link https://www.bnr.nl/nieuws...iveblog-anchor-bKCFpfEAYT

[ Voor 16% gewijzigd door RoD op 28-02-2026 22:46 ]

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:47

bloody

0.000 KB!!

Zie de mensen nou blij zijn, fantastisch!

nope

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Liveblog NOS:
Volgens Trump heeft het Iraanse volk nu de kans om "hun land terug te winnen". Ook meldt hij dat "veel leden van de Iraanse Revolutionaire Garde, het leger en andere veiligheids- en politiediensten niet langer willen vechten en immuniteit willen van de VS".

• ErikT738
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 00:57
NiGeLaToR schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 21:40:
Ik zal het gemist hebben, want ben nog zoekende naar wat er nu naast Trump’s persoonlijke motief de werkelijke reden is om dit nu te doen. De wereld is wellicht beter af zonder Khamenei, al is het onthoofden van een dictatuur vaak recept voor een nog grotere chaos.
Afleiding van Epstein files en ander binnenlands leed, markt manipulatie, ontwrichting van de regio en Europa met vluchtelingen... Take your pick.

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:19
bloody schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 22:50:
[Embed]
Je bent de recente massa moorden vergeten? Toen ging de bevolking ook de straat op om vervolgens meedogenloos afgeslacht te worden. Ik zou hier echt even een slag om de arm houden mbt hoe dit conflict verder verloopt. Meestal kun je een machtsvacuüm verwachten waarbij degene die instappen nog een stukje radicaler zijn dan hun voorgangers. Irak en Afghanistan zijn hier recente voorbeelden van.

• bloody

bloody

0.000 KB!!

Miki schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 23:00:
[...]

Je bent de recente massa moorden vergeten? Toen ging de bevolking ook de straat op om vervolgens meedogenloos afgeslacht te worden. Ik zou hier echt even een slag om de arm houden mbt hoe dit conflict verder verloopt. Meestal kun je een machtsvacuüm verwachten waarbij degene die instappen nog een stukje radicaler zijn dan hun voorgangers. Irak en Afghanistan zijn hier recente voorbeelden van.
Nee hoor ik vergeet dat niet. Ook niet dat het onzeker is hoe het verder gaat lopen qua machtsvacuum etc.
maar.. je mag toch wel even blij zijn? Wat is daar mis mee? Hoeft toch niet altijd meteen "ja, maar" te zijn?

nope

• rejer
https://x.com/i/status/2027858979250946330 GeenStijl zegt dat ze hiermee zijn dood bekend maken? Naja ny times " De New York TImes interpreteert het tweetje van het account van Khamenei als indicatie van zijn dood: "suggesting that the leader of Shia Islam had died. The image used Imam Ali’s title “Hyder,” which is a battle call for Shia Muslims in war. It also showed a clerical figure, holding a sword on fire." "

[ Voor 63% gewijzigd door rejer op 28-02-2026 23:04 ]

• bloody

bloody

0.000 KB!!

Het Iraanse regime weet echt hoe ze 'vrienden' moeten maken in die regio.
Hoe zou dat werken, wetende dat je geen kans meer hebt; dan maar gewoon overal schade aanrichten / angst aanjagen?
Iranian drones hit the famous Burj al-Arab hotel in Dubai, UAE. The hotel is burning.

[ Voor 4% gewijzigd door bloody op 28-02-2026 23:05 ]

nope

• RoD
  • Niet online

RoD

bloody schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 23:04:
Hoe zou dat werken, wetende dat je geen kans meer hebt; dan maar gewoon overal schade aanrichten / angst aanjagen?

[...]

[X]
Zijn er betere bronnen? Dit overtuigt nog niet.

• bloody

bloody

0.000 KB!!

RoD schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 23:06:
[...]

Zijn er betere bronnen? Dit overtuigt nog niet.
Tendar is een prima bron imho. Ik zie vele accounts dit posten, heb die van Tendar maar gepakt.

nope

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Net de speech van de US in de spoed meeting gezien. Wat je vooral hoort is dat iedereen hier achter moet staan, anders heb je een probleem.

M.a.w. we gaan zoals destijds bij Irak, hier ook iets mee doen en het vooral niet beoordelen. Er zullen nu harde woorden vallen, maar we kunnen echt niet er tegen in gaan.

Het lijdt goed af van alle schandalen die er spelen, en je hoort nu ook dat we echt blij moeten zijn met iemand als Trump (volgens de woordvoerder van de US). Ik gok dat het zo eindigt in Syrië, puinhoop en nog meer groepen die zich afsplitsen.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Hoe zou dat werken, wetende dat je geen kans meer hebt dan maar gewoon schade overal aanrichten?

[...]

[X]
Als je weet dat het toch wel afgelopen is, kun je net zo goed zoveel mogelijk mensen meenemen.

Zie het als MAD, maar dan zonder nukes.

Als Khamenei trouwens dood is, dan is 1 van mijn eerste vragen vooral: Wat gaat dat betekenen voor moslim-extremisten? Zover ik weet is/was het nog altijd een religieus leider, en de laatste keer dat heel wat moslim-extremisten de pik hadden op Het Westen hebben we dat behoorlijk gemerkt in Europa :X

Nu heeft Daesh volgens mij meer banden met Saudi-Arabië en hun smaak van de Islam, maar toch.

Een andere vraag is natuurlijk ook: hoe nu verder. De Shah is toen der tijd niet zonder reden afgezet, om nou terug naar die tijd te gaan? Dat de elite minirokjes kon dragen bleek toen niet genoeg om de rest van de problemen te negeren. En ik kan zo 1-2-3 geen succesvolle "Regime change" bedenken van de afgelopen 50 jaar :X

Natuurlijk, het hopelijk nu ex-regime van Iran was tiranniek en als er een hel is, hoop ik dat ze het voor nog wat hoger opstoken voor Khamenei, maar eerlijk gezegd ben ik alsnog weinig hoopvol voor de toekomst van het land. Trump/Bibi die iemand neerzet kan ook nooit goed aflopen bijvoorbeeld. Niks doen kan een Libië 2.0 geven, of wie weet trekt Putin opeens nog een konijn uit de hoge hoed. Medvedev als nieuwe Ayatollah :+

Over Rusland gesproken, ook de zoveelste complete fuck-up van hun kant. Bondgenoot van hun zijn is echt helemaal niks waard, dit kan op het verdere geopolitieke toneel ook erg interessante dingen opleveren. Waarom zou je als lokale dictator nu nog dikke vriendjes met Rusland zijn? Met een beetje geluk kun je nog snel naar Moskou verhuizen, met een beetje pech verhuis je niet-vrijwillig naar de VS, of nog meer pech: kunnen ze een stoffer en blik voor je pakken.

Perun heeft de komende tijd materiaal genoeg in ieder geval :+

People as things, that’s where it starts.

• RoD
  • Niet online

RoD

bloody schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 23:08:
[...]

Tendar is een prima bron imho. Ik zie vele accounts dit posten, heb die van Tendar maar gepakt.
Geen slechte bron, maar wel gewoon iemand die dingen repost. De video laat verder niet zoveel zien, er is wel brand, maar dat zou ook nog van debris of door andere zaken kunnen komen, dus ik hou een slag om de arm.

• bloody

bloody

0.000 KB!!

RoD schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 23:20:
[...]

Geen slechte bron, maar wel gewoon iemand die dingen repost. De video laat verder niet zoveel zien, er is wel brand, maar dat zou ook nog van debris of door andere zaken kunnen komen, dus ik hou een slag om de arm.
Intussen zijn er andere filmpjes opgedoken die het vanuit een andere hoek laten zien.
Nog steeds is er kans op AI ofc.

nope

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
bloody schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 23:33:
[...]

Intussen zijn er andere filmpjes opgedoken die het vanuit een andere hoek laten zien.
Nog steeds is er kans op AI ofc.
Is er ook 1 van een wat langere duur? Of zijn ze allemaal maar een paar seconden om de kosten te drukken?

• Jerie
  • Niet online
RobinHood schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 23:19:
[...]

Als je weet dat het toch wel afgelopen is, kun je net zo goed zoveel mogelijk mensen meenemen.

Zie het als MAD, maar dan zonder nukes.

Als Khamenei trouwens dood is, dan is 1 van mijn eerste vragen vooral: Wat gaat dat betekenen voor moslim-extremisten? Zover ik weet is/was het nog altijd een religieus leider, en de laatste keer dat heel wat moslim-extremisten de pik hadden op Het Westen hebben we dat behoorlijk gemerkt in Europa :X

Nu heeft Daesh volgens mij meer banden met Saudi-Arabië en hun smaak van de Islam, maar toch.

Een andere vraag is natuurlijk ook: hoe nu verder. De Shah is toen der tijd niet zonder reden afgezet, om nou terug naar die tijd te gaan? Dat de elite minirokjes kon dragen bleek toen niet genoeg om de rest van de problemen te negeren. En ik kan zo 1-2-3 geen succesvolle "Regime change" bedenken van de afgelopen 50 jaar :X

Natuurlijk, het hopelijk nu ex-regime van Iran was tiranniek en als er een hel is, hoop ik dat ze het voor nog wat hoger opstoken voor Khamenei, maar eerlijk gezegd ben ik alsnog weinig hoopvol voor de toekomst van het land. Trump/Bibi die iemand neerzet kan ook nooit goed aflopen bijvoorbeeld. Niks doen kan een Libië 2.0 geven, of wie weet trekt Putin opeens nog een konijn uit de hoge hoed. Medvedev als nieuwe Ayatollah :+

Over Rusland gesproken, ook de zoveelste complete fuck-up van hun kant. Bondgenoot van hun zijn is echt helemaal niks waard, dit kan op het verdere geopolitieke toneel ook erg interessante dingen opleveren. Waarom zou je als lokale dictator nu nog dikke vriendjes met Rusland zijn? Met een beetje geluk kun je nog snel naar Moskou verhuizen, met een beetje pech verhuis je niet-vrijwillig naar de VS, of nog meer pech: kunnen ze een stoffer en blik voor je pakken.

Perun heeft de komende tijd materiaal genoeg in ieder geval :+
Soennitische moslims: vinden het wel best.

Sjiitische moslimextremisten: ja, daar heb je een punt.

En kommop mensen 'Geenstijl liveblog' is geen bron... ik kan zo al twee dingen quoten die ik binnen 1 minuut lezen aldaar heb gezien, die onzinnig subjectief zijn. Zo proberen zij eenieder die de dood van Khamanei in twijfel trekt belachelijk te maken.

Link dan gewoon naar de directe bron.

Ook dit (uit NOS liveblog):
Volgens Trump heeft het Iraanse volk nu de kans om "hun land terug te winnen". Ook meldt hij dat "veel leden van de Iraanse Revolutionaire Garde, het leger en andere veiligheids- en politiediensten niet langer willen vechten en immuniteit willen van de VS".
Geschreven door iemand die constant liegt, is niet serieus te nemen. Dat is het niveau Fox News 'some people say'. Pure propaganda. Hoeveel is 'veel'? 2? 5? 10? 100? 1000? 10000? Enz. Het zegt he-le-maal niets.
bloody schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 22:50:
[Embed]
En ook dit, film het even vanuit een hoog gebouw. Dit zegt niets. Ik zie vooral veel auto's. Die niet toeteren. Hoeveel mensen het zijn, hoe massaal het protest of de feestviering is, is van substantieel belang. Dat 'de mensen' blij zijn. Er zullen vast 'mensen blij zijn', maar dat 'de mensen blij zijn', dat moet nog blijken. Het. is m.i. helaas vooral wishful thinking, een propaganda spelletje.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:34
RoD schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 22:45:
Trump zegt nu op zijn eigen sociale medium ondubbelzinnig dat Khamenei dood is. Ik heb geen link want ik zit er niet op, maar oa liveblog van Geenstijl heeft een screenshot.

Niet de meest betrouwbare bron, maar het zal gezien het uitblijven van een teken van leven en de overige geluiden, wel kloppen.

Zo niet, dan staan de VS en Israël na alle berichten natuurlijk behoorlijk in hun hemd.

Edit, hier een link https://www.bnr.nl/nieuws...iveblog-anchor-bKCFpfEAYT
offtopic:
Tipje .. je kan deze site gebruiken als mirror van het account van Trump op Truth Social:
https://trumpstruth.org/statuses/36996

• olympusdenk
dawg schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 21:51:
Onbegrijpelijke reactie. Meten met twee maten ook. Het internationaal recht werd erbij gesleept m.b.t. Oekraīne-Rusland, en terecht. Maar nu is er begrip.

Nederland als gastland van het internationaal recht. Tja…
Ach @dawg, laten we over gerechtigheid hoopvol blijven — misschien verschijnen Hamas, Hezbollah en de Houthi’s binnenkort voor het ICC zonder hun Iraanse paraplu. Wat Rusland betreft: als de Shahed-fabrieken er na vanavond ook bij liggen, zou iets dichterbij zo’n 1500km Oostwaards dat begrip er ook wel zijn.

• C00P
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:38
Als dit te soepel gaat voor de Amerikanen gaan ze zich gesterkt voelen en staan er zeker nog andere landen op het menu.

Hitler ging het in het begin ook goed af, toch?

AMD XP2200+ ASUS A7V8X 2X256 RAM@333MHz Geforce4ti600

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 00:02

DropjesLover

Dit dus ->

[...]

[X]
Ze waren al geen vrienden met de rest daar, en de rest daar is wel vriendjes met de VS.
De vijand van mijn vijand is mijn vriend gaat ook de andere kant op, de vriend van mijn vijand is ook mijn vijand. Al helemaal als die ook militaire basissen host.
Net zoals dat wit Rusland ook geen vriendje is van ons.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• Bestseller
  • Laatst online: 00:44
Het vliegveld in Dubai is ook flink geraakt. Dus alle Nederlanders die in Dubai zitten, zullen er ook nog wel even blijven zitten… sterkte voor alle toeristen, zakenreizigers, bemanningsleden, etc.

• HollowGamer
  • Niet online
Waarom zien we steeds bij de BBC allemaal beelden er tussen?

Terechte taal van Iran, al hebben ze zeker geen recht van spreken gezien hun acties tegen hun eigen mensen. Hij noemt o.a. China als bondgenoot, lekker dan.

[ Voor 57% gewijzigd door HollowGamer op 28-02-2026 23:41 ]

• Jerie
  • Niet online
olympusdenk schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 23:38:
[...]

Ach @dawg, laten we hoopvol blijven — misschien verschijnen Hamas, Hezbollah en de Houthi’s binnenkort voor het ICC zonder hun Iraanse paraplu. Wat Rusland betreft: als de Shahed-fabrieken er na vanavond ook bij liggen, zou iets dichterbij zo’n 1500km Oostwaards dat begrip er ook wel zijn.
Dat zou mooi zijn, zelfde geldt voor een Maduro, een Khamenei, of... een Trump.

Het gaat helaas niet gebeuren.

Wat betreft Belarus. Die hebben bijna een revolutie gehad in ik meen 2020? Toen hadden ze de hulp van Poetin nodig om niet zelfde kant op te gaan als Euromaidan. Sindsdien is het land praktisch een vazalstaat van Rusland. Zodra ome Luka dood is, annexeert Poetin dat land. Heeft hij geen haast bij.

• Mr. Jummy
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 01:56
Caelorum schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 23:34:
[...]

Is er ook 1 van een wat langere duur? Of zijn ze allemaal maar een paar seconden om de kosten te drukken?
Nu ook bevestigt door de overheid
Authorities confirm that a drone was intercepted, and debris caused a minor fire on the Burj Al Arab's outer facade. Civil Defence teams responded immediately and brought the incident under control. No injuries have been reported.

Sultana?

• Grouchy
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 00:28

Grouchy

meep meep

UAE lagen, zo te lezen, dan ook aardig onder vuur:

Het ministerie deelde mee dat sinds het begin van de aanval 137 Iraanse ballistische raketten op het land waren afgevuurd, waarvan er 132 werden vernietigd en 5 in zee terechtkwamen. Ook werden 209 Iraanse drones gedetecteerd, waarvan er 195 werden onderschept en 14 op Iraans grondgebied en in de territoriale wateren neerstortten, wat enige nevenschade veroorzaakte.

(bron MOD UAE)
https://x.com/modgovae/status/2027864306587693527

[ Voor 5% gewijzigd door Grouchy op 28-02-2026 23:50 ]

A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.

• HollowGamer
  • Niet online
Lekker BBC om het weg te schakelen midden in de speech van Israël. Het is nog op YouTube te volgen. De reactie en sfeer is erg gespannen.

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 01:07

SomerenV

It's something!

C00P schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 23:38:
Als dit te soepel gaat voor de Amerikanen gaan ze zich gesterkt voelen en staan er zeker nog andere landen op het menu.

Hitler had z'n zinnen vooral gezet op het oosten van Europa en Rusland, en gehoopt dat Engeland vriendelijk zou bedanken voor de oorlog en neutraal zou blijven, zeker na de enorm vlotte invasie van Nederland, België en Frankrijk (wat een gewaagd plan was van één generaal, tegen het advies in van zo'n beetje iedereen). Maar Churchill wilde korte metten maken met Hitler, en vervolgens ging het in Rusland ook niet bepaald van een leien dakje :+ Hitler was er overigens ook totaal niet op voorbereid dat Engeland hem de oorlog zou verklaren. Toen dat gebeurde had ie schijnbaar een enorme 'oh shit wat nu?' reactie.

Bij Hitler was het motief vrij duidelijk, maar bij Trump weet niemand volgens mij wat z'n endgame nou precies is. Vrienden maakt hij in ieder geval niet met z'n acties. Goed dat de deur naar nieuw leiderschap in Iran nu open staat, maar hebben we ooit eerder gezien in een islamitisch land dat dat goed is gegaan? Ik vraag me nu wel af bij Trump wie zijn 'Rusland' en wie zijn 'Engeland' gaan worden, als ie zo doorgaat.

[ Voor 3% gewijzigd door SomerenV op 28-02-2026 23:54 ]

Ik Schiet Film | Website | Instagram

• olympusdenk
Bestseller schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 23:39:
Het vliegveld in Dubai is ook flink geraakt. Dus alle Nederlanders die in Dubai zitten, zullen er ook nog wel even blijven zitten… sterkte voor alle toeristen, zakenreizigers, bemanningsleden, etc.
En nog niet eens militaire vliegvelden… Dubai International (DXB), dat is een ander niveau van collaterale schade.

Edit: https://www.mirror.co.uk/...port-live-attack-36797782

[ Voor 10% gewijzigd door olympusdenk op 01-03-2026 00:05 ]

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

C00P schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 23:38:

Precies, nu wordt het bijna een soort Rad van Fortuin.

Cuba zal daar zeker op staan, Groenland ook nog altijd. Maar Mexico en Brazilië moeten zich misschien ook maar klaarmaken voor "bewolkt, met hier en daar een Tomahawk"

Met een beetje pech staat Noord-Korea er ook op.

Gelukkig heb ik Trump nog niet gehoord over Afrika :X

People as things, that’s where it starts.

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
RobinHood schreef op zondag 1 maart 2026 @ 00:04:
[...]

Precies, nu wordt het bijna een soort Rad van Fortuin.

Cuba zal daar zeker op staan, Groenland ook nog altijd. Maar Mexico en Brazilië moeten zich misschien ook maar klaarmaken voor "bewolkt, met hier en daar een Tomahawk"

Met een beetje pech staat Noord-Korea er ook op.

Gelukkig heb ik Trump nog niet gehoord over Afrika :X
Cuba wordt al aangepakt en staat aan de rand van de afgrond: de toevoer van olie is volledig afgeknepen en binnenkort zullen de elektriciteitscentrales niet meer kunnen werken. Niet alles hoeft militair aangepakt te worden: voor Cuba volstaat een wurggreep.

March of the Eagles

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 00:35
[...]
En ik kan zo 1-2-3 geen succesvolle "Regime change" bedenken van de afgelopen 50 jaar :X
Ik denk aan Portugal, Spanje, Griekenland. Al zitten we daar echt wel op die 50-jaren-grens. Tsjecho-Slovakije, Polen, Baltische Staten, misschien Roemenië. Zuid-Korea. Chili, Uruguay. Let wel, allemaal voorbeelden waar de regimewijziging van binnenuit kwam. En niet met een Amerikaanse vloot op de stoep. Misschien dat er steun was van de CIA, dat kan ik niet zeggen.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

• Helixes
@Arator als je je beperkt tot de nauwere definitie van Regime Change, namelijk door ingrijpen van een ander land een verandering van bewind afdwingen, dan is het lijstje wel heel erg kort hoor.

Panama is de eerste die bij mij opkomt. Er is een kans dat Venezuela zich uiteindelijk in dat rijtje voegt, wie weet. Misschien mis ik een succesverhaal in West-Afrika, ik heb het daar niet helemaal scherp.

Maar, voor de afgelopen 50 jaar is dat het wel ongeveer.

• Jerie
  • Niet online
[...]

Hoe definieer je succesvol?

Hier alle couppogingen van de afgelopen ~15 jaar:

Wikipedia: List of coups and coup attempts since 2010

De successvolle (waarbij er sprake was van een regime change) hebben een andere kleur dan de pogingen.

Deze twee lijstjes zijn iets moeilijker door te spitten, maar wel vollediger (als je 50 jaar terug in de tijd wilt gaan kom je immers uit op 1976-2026):

Wikipedia: List of coups and coup attempts by country

Wikipedia: List of coups and coup attempts

Kijken we naar Frequency of Coup Events from 1945 to Early 2026, by Country van Cline Center
code:
1
2
3
4
5
6
29  Cyprus  0   0   1   1
51  Grenada 0   0   4   4
100 Poland  0   0   2   2
111 Serbia  0   0   1   1
114 Solomon Islands 0   0   1   1
131 USSR    0   0   2   2
Dat is dus enkel de succesvolle (row 3 is successvolle coups, row 4 is totaal aantal coups (waarom allebei noemen, no clue))

https://militarycoups.org

Zij linken naar https://militarycoups.org/endgames.txt

Dit document stopt na 2014. Sorteer je op jaartal ($ sort -k 2n endgames.txt), krijg je (vanaf 1976):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
"cowcode"       "year"  "endgame"       "endgamecoup"   "exit"  "country"
800     1976    1       1       1       "Thailand"
770     1977    1       1       1       "Pakistan"
700     1978    1       1       1       "Afghanistan"
630     1979    1       0       1       "Iran"
92      1979    1       1       1       "El Salvador"
640     1980    1       1       1       "Turkey"
732     1980    1       0       1       "South Korea"
290     1981    1       0       0       "Poland"
145     1982    1       0       1       "Bolivia"
160     1983    1       0       1       "Argentina"
165     1984    1       0       1       "Uruguay"
625     1985    1       0       1       "Sudan"
41      1986    1       1       1       "Haiti"
840     1986    1       0       1       "Philippines"
732     1987    1       0       1       "South Korea"
775     1988    1       1       1       "Myanmar (Burma)"
155     1989    1       0       1       "Chile"
265     1989    1       0       1       "German Democratic Republic"
290     1989    1       0       1       "Poland"
310     1989    1       0       1       "Hungary"
355     1989    1       0       1       "Bulgaria"
360     1989    1       1       1       "Romania"
710     1989    1       0       0       "China"
315     1990    1       0       0       "Czechoslovakia"
434     1990    1       0       0       "Benin"
437     1990    1       0       0       "Côte d’Ivoire"
481     1990    1       0       0       "Gabon"
712     1990    1       0       1       "Mongolia"
771     1990    1       0       1       "Bangladesh"
790     1990    1       0       1       "Nepal"
339     1991    1       0       0       "Albania"
365     1991    1       0       0       "Russia"
369     1991    1       0       0       "Ukraine"
372     1991    1       0       1       "Georgia"
432     1991    1       1       1       "Mali"
501     1991    1       0       0       "Kenya"
551     1991    1       0       1       "Zambia"
580     1992    1       0       1       "Madagascar"
615     1992    1       1       1       "Algeria"
800     1992    1       0       1       "Thailand"
553     1993    1       0       1       "Malawi"
850     1998    1       0       1       "Indonesia"
345     2000    1       0       1       "Yugoslavia"
433     2000    1       0       1       "Senegal"
372     2003    1       0       1       "Georgia"
41      2004    1       0       1       "Haiti"
703     2005    1       0       0       "Kyrgyzstan"
370     2006    1       0       0       "Belarus"
437     2006    1       0       0       "Côte d’Ivoire"
790     2006    1       0       0       "Nepal"
800     2006    1       1       1       "Thailand"
775     2007    1       0       0       "Myanmar (Burma)"
471     2008    1       0       0       "Cameroon"
630     2009    1       0       0       "Iran"
439     2011    1       0       0       "Burkina Faso"
616     2011    1       0       1       "Tunisia"
620     2011    1       0       1       "Libya"
651     2011    1       1       1       "Egypt"
652     2011    1       0       0       "Syria"
678     2011    1       0       1       "Yemen Arab Republic"
692     2011    1       0       0       "Bahrain"
651     2013    1       1       1       "Egypt"
439     2014    1       1       1       "Burkina Faso"
Verreweg het grootste deel van alle coups zijn overigens self-coups. In mijn herinnering hebben die ook de beste kans van slagen, maar... mijn geheugen is niet al te best >:)

• olympusdenk
Onrust in Midden-Oosten
Ik denk dat het goed is inderdaad even uit te zoomen van de livestream en even in de bredere zin na te denken, ook even kijkend naar de Golfstaten die zitten vanavond in een positie die ze al decennia zelf hebben helpen creëren. Het is een interessante maar bijzonder complexe verdieping de verhoudingen in de regio. Saudi King Abdullah vroeg de VS in 2010 al om “cut the head off the snake” (WikiLeaks cables). De UAE noemde een nucleair Iran “absolutely untenable.” Bahrain waarschuwde dat de gevaren van niets doen groter waren dan ingrijpen.
Cut the head of Iranian snake
Saudi King Abdullah repeatedly urged the U.S. to attack Iran's nuclear facilities.[7] In one diplomatic cable, King Abdullah said it was necessary to "cut the head of the snake", in reference to Iran's nuclear program.[8][9] The Pakistani Ambassador to Saudi Arabia, Alisherzai had accused Russia of "fully supporting the Iranians' nuclear program", adding that all Shia communities in the region supported this program.[10]
Nu het kaartenhuis daadwerkelijk in beweging lijkt te komen, liggen hun eigen luchthavens niet geheel onverwacht onder vuur. Dubai International geraakt, Burj Khalifa geëvacueerd, Bahreins luchtruim dicht. Dezelfde hubs die voor miljoenen reizigers onmiskenbaar als overstaplocatie. De slang bijt terug — en niet alleen richting de hand die hem eerder gevoed heeft.

Dat is de spagaat waar de Golfstaten vanavond ook in lijken te zitten. Ze willen het Iraanse regime weg, maar vrezen de chaos en voor welke prijs als het regime valt. Ze profiteren ook zelf van hun eigen Amerikaanse militaire paraplu, maar worden nu doelwit omdat die bases er staan. Iran forceert hun hand door het conflict horizontaal op te schalen — door de Golfstaten erbij te betrekken dwingt het ze positie te kiezen. Achter gesloten deuren vragen ze al decennia om het onthoofden van de slang, maar nu Iran ze onder vuur neemt dwingen de Ayatollahs ze om te laten zien met wie ze aan tafel zaten — dát is het venijn.

Pagina: 1 2 3 Laatste

Let op:
Het bespreken van Gaza is net als elders in AWM hier helaas niet toegestaan.