• mkmi
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12:29
VindiGoosh schreef op zondag 5 april 2026 @ 08:15:
[...]

Waar heb je het over? Dat was totaal niet de strekking van onze posts…
Je kan ook aangeven waar jij het over hebt en wat jouw strekking is.

ik heb in mijn berichten duidelijk aangegeven dat regimes/regeringen vooral hun leiding dienen en op basis van objectieve cijfers de VS meeste slachtoffers hebben gemaakt afgelopen jaren.

• Ample Energy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11:45
XWB schreef op zondag 5 april 2026 @ 11:44:
[...]

Overigens is het best gebruikelijk om eigen materiaal onbruikbaar te maken. Het is ook beleid binnen het leger: iedereen weet dat het moet gebeuren als je in zo'n situatie terecht komt.

Heb laatst nog een documentaire gezien over de ontmanteling van Camp Bastion in Afghanistan: voertuigen die niet terug konden naar het VK werden vernietigd.
Dat je bij een basis die je jarenlang gebruikt hebt niet alles mee terug kunt nemen snap ik.
Dat je 2 vliegtuigen en een helikopter meeneemt om je manschappen in veiligheid te kunnen brengen en dat ze ineens allemaal tegelijk “stuck” zijn op het moment dat je ze nodig hebt is opvallend, geen standaardprocedure.

All your base are belong to us

• VindiGoosh
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 12:12
mkmi schreef op zondag 5 april 2026 @ 12:10:
[...]

Je kan ook aangeven waar jij het over hebt en wat jouw strekking is.
Dat heb ik doorlopend gedaan. Herzie daarvoor mijn post(s).
ik heb in mijn berichten duidelijk aangegeven dat regimes/regeringen vooral hun leiding dienen en op basis van objectieve cijfers de VS meeste slachtoffers hebben gemaakt afgelopen jaren.
Dit is een nieuwe zijdelingse discussie waar anderen op in mogen haken.

• Bvanham
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 14:45
XWB schreef op zondag 5 april 2026 @ 11:44:
[...]

Overigens is het best gebruikelijk om eigen materiaal onbruikbaar te maken. Het is ook beleid binnen het leger: iedereen weet dat het moet gebeuren als je in zo'n situatie terecht komt.

Heb laatst nog een documentaire gezien over de ontmanteling van Camp Bastion in Afghanistan: voertuigen die niet terug konden naar het VK werden vernietigd.
Natuurlijk, je vliegt in 2 herculessen in om 1 persoon te redden, vernietigd ze op de grond en laat dan 3 nieuwe komen om je weer op te halen. Klinkt als iets groters. Het zijn geen horsa wegwerp zwevers

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
De geïmproviseerde basis lag trouwens diep in Iran:

❗️The location of the American forward air base of the US Air Force, deployed deep inside Iran to conduct a rescue operation for the F-15 crew, was established near Isfahan (approximately 400 km from the Iran-Iraq border) — a key strategic center of Iran where missile and army bases,

🪖MilitaryNewsUA🇺🇦 (@militarynewsua.bsky.social) 5 april 2026
Afbeeldingslocatie: https://cdn.bsky.app/img/feed_fullsize/plain/did:plc:vdkutau3xlw4p5jgj7cihr3i/bafkreihqox6wi7nbeqypun4xwwu634bloitmf4wjxggdrltxnpey5laeum

March of the Eagles

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ach die C-130's waren sowieso op weg naar de uitgang 😎.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Bvanham schreef op zondag 5 april 2026 @ 12:32:
[...]

Natuurlijk, je vliegt in 2 herculessen in om 1 persoon te redden, vernietigd ze op de grond en laat dan 3 nieuwe komen om je weer op te halen. Klinkt als iets groters. Het zijn geen horsa wegwerp zwevers
wat xwb bedoelt. als het niet meer bruikbaar is (om welke reden dan ook), en je kan het niet meenemen(om welke reden dan ook) dan sloop je het.

en 2 herculessen landen op wat niet een landingsbaan is geeft dit soort resultaten.
Het kan goed gaan, of niet. Misschien hebben ze iets met de wielen geraakt wat niet mee gaf.
Bleek er toch een greppel te zijn die niet in de satellietfoto's te zien was.

ideaal stuur je een team naar vooren die de landingsstrip controleerd. Maar dat gaat niet in dit geval.
Dus gokken en hopen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8FMCeyGaSwYb9c6b7qnDoKVOysk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PXRxCkxNmj6tTjoCAP0XM7AA.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bRqQmxPUnX4h4Z8PvyyrLpIC1L4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rbAXZQRZz4pYsZC5YUEnUXPt.png?f=fotoalbum_large
misschien hebben ze de weg gebruikt. maar anders is het gewoon een zand landing zoals in het onderstaande artiekel
https://magazines.defensi.../2016/04/02_beach-landing
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vY9JuNLWbfDN03dEmsmDMa4QRqQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rvkbq8GgVWDPWMpbZ1GghFVg.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 36% gewijzigd door jack zomer op 05-04-2026 13:14 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12:57

ManiacsHouse

Scheisse!

VindiGoosh schreef op zondag 5 april 2026 @ 07:29:
[...]

Als ik jou was, alsook iedereen die jouw post plust, zal ik ermee uitkijken niet een soort van Stockholmsyndroom te ontwikkelen.

En dat je dat van mij niet zou willen aannemen snap ik, maar neem het dan van haar aan:

[YouTube: Oorlog in Iran en het Stockholmsyndroom op wereldschaal | Opinie Shohreh Feshtali]

De barbaarse wreedheid van het Iraanse regime kent geen grenzen en verdiend, ondanks de domme en wrede roekeloosheid van de Amerikaanse en Israëlische regering, geen enkele vorm van sympathie.

En ergens snap ik de emotie. Ik bedoel dit niet als verwijt, maar als herinnering.
Kom kom. Het gaat hier meer om een :X (heel veel verwensingen) type als Trump die gewoon soort van op z'n bek gaat en wat Iran zelf aangeeft een oorlogszuchtig figuur is. Deze hele oorlog en aanvallen op infrastructuur (bijv. die brug) gaat gewoon helemaal nergens meer over. Wellicht had sympathie tussen '' moeten staan.

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
Modbreak:Dit topic is Zero-Tolerance let s.v.p. op de volgende punten in de topic warning:

Wat willen we niet zien:
• Commentaar over het discussie verloop in het topic.
• Commentaar op andermans postgedrag.

Commentaar op moderatie/beleid hoort ook niet in dit topic.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Er is inmiddels wat informatie naar buiten gekomen hoe dat bemanningslid uit handen van Iran wist te blijven:
De piloot, een wapensysteemofficier, was meer dan 24 uur in onherbergzaam terrein. Hij ontweek vijandige troepen, met alleen een pistool om zich te verdedigen, door onder meer in een bergspleet te schuilen. Op een gegeven moment beklom hij een bergkam van 2.100 meter hoogte, vertelt een Amerikaanse militaire functionaris aan The New York Times.

De piloot had een beveiligd communicatiemiddel om met de reddingstroepen te coördineren, maar gebruikte dat beperkt omdat Iraanse troepen het signaal ook konden opvangen, vertelt de militaire functionaris.
De CIA was ook betrokken:
Ondertussen voerde de CIA een misleidende campagne om de Iraanse strijdkrachten te verwarren en hen te laten denken dat de piloot al gered was en het land verliet in een grondkonvooi. De geheime dienst ontdekte uiteindelijk de schuilplaats van het bemanningslid en gaf de informatie door aan het Pentagon, dat daarna de reddingsoperatie opstartte.

Amerikaanse aanvalsvliegtuigen bombardeerden Iraanse troepen en beschoten hen om ze uit de buurt van het gebied te houden waar de piloot zich schuilhield. Bij het naderen van de neergeschoten piloot vuurden Amerikaanse commando's hun wapens af om Iraanse troepen er weg te houden. Al Jazeera sprak van een vuurgevecht, maar andere bronnen spraken dat tegen.

[ Voor 15% gewijzigd door XWB op 05-04-2026 13:04 ]

March of the Eagles

• Trishul
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 07:48
XWB schreef op zondag 5 april 2026 @ 13:02:
Er is inmiddels wat informatie naar buiten gekomen hoe dat bemanningslid uit handen van Iran wist te blijven:

[...]

De CIA was ook betrokken:

[...]
Het feit dat dit verhaal al zo snel en gedetailleerd de lucht in wordt gewerkt vind ik verdacht.
Lijkt erop dat de VS graag het moraal onder de aanvallende troepen hoog wil houden. 'Als je crasht in vijandelijk gebied, zullen we alles doen om je levend terug te halen'. Ook al verliezen we een paar vliegtuigen en helikopters. Ze konden natuurlijk ook wel een succesje gebruiken om het thuisfront tevreden te houden.

[ Voor 7% gewijzigd door Trishul op 05-04-2026 14:03 ]

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Trishul schreef op zondag 5 april 2026 @ 14:03:
[...]

Het feit dat dit verhaal al zo snel en gedetailleerd de lucht in wordt gewerkt vind ik verdacht.
Lijkt erop dat de VS graag het moraal onder de aanvallende troepen hoog wil houden. 'Als je crasht in vijandelijk gebied, zullen we alles doen om je levend terug te halen'. Ook al verliezen we een paar vliegtuigen en helikopters. Ze konden natuurlijk ook wel een succesje gebruiken om het thuisfront tevreden te houden.
Beide kunnen waarheid zijn: er alles aan doen om iemand terug te halen ("leave no man behind") én dat succes uitbuiten om het thuisfront tevreden te houden.

Het is ook logisch om het moreel hoog te houden, niemand wil een leger met ongemotiveerde mensen.

March of the Eagles

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:36

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

Ze hebben gewoon speciale units die hier in getrained zijn: Parajumpers (PJs). Uit het bericht zou je kunnen opmaken dat er wellicht extra special forces zijn ingezet door de massale manhunt.

Voor de moraal is het inderdaad wel beter om ze te recoveren dan een Black Hawk Down incident op tv te krijgen ...

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Vanavond meer informatie, de piloot zou zwaargewond zijn:
President Trump geeft vanavond om 19.00 uur (Nederlandse tijd) een persconferentie, samen met het Amerikaanse leger. Daarin zullen ze naar verwachting vertellen over de missie waarbij een Amerikaanse piloot is gered.

"We hebben de zwaargewonde, maar zeer dappere F-15 officier gered uit de diepe bergen van Iran", schrijft Trump op Truth Social. "Hij is een zeer gerespecteerde kolonel. Dit soort raids worden zelden uitgevoerd." Trump prijst "moed en talent" van iedereen die was betrokken bij de missie.

March of the Eagles

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Het niveau, of liever gezegd het totale gebrek eraan, van Trump even gedemonstreerd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wK5UvafuSeuw80LgEDMwW2vjgrY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ALXrtQHqY7EOI55mvo1eS3ny.png?f=user_large

Even eraan herinneren dat wat Trump aankondigt een oorlogsmisdrijf is en een schending van internationaal recht:
Het opzettelijk aanvallen van civiele infrastructuur zoals energiecentrales is over het algemeen verboden. Zelfs in de beperkte gevallen waarin deze als militaire doelen kunnen worden aangemerkt, mag een partij energiecentrales niet aanvallen als dit buitenproportionele schade aan burgers kan toebrengen. Omdat dergelijke energiecentrales essentieel zijn voor de basisbehoeften en het levensonderhoud van tientallen miljoenen burgers, is een aanval daarop onwettig volgens het internationaal humanitair recht, en zou dit kunnen neerkomen op een oorlogsmisdrijf.

“Door met dergelijke aanvallen te dreigen, geeft de VS in feite aan bereid te zijn om een heel land in duisternis te storten, en de mensenrechten van de bevolking op leven, water, voedsel, gezondheidszorg en een adequate levensstandaard te ontnemen, en de bevolking bloot te stellen aan ernstig lijden,” zegt Guevera-Rosas.
Zie Trump dreigt met oorlogsmisdrijven in Iran

Virussen? Scan ze hier!

• Morales79
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 12:00
Trishul schreef op zondag 5 april 2026 @ 11:25:
Ik geloof niet dat de VS zonder oorlog kan eigenlijk.
Hun Militair-Industrieel-Complex (MIC) is zo enorm groot, dat moet continu draaiende gehouden worden.

Ik kan me geen VS voorstellen met een periode van bijvoorbeeld 10 jaar zonder oorlogen. Ze hebben oorlogen nodig om het MIC te voeden. En het MIC en leger is weer de facilitator om wereld dominantie te behouden. Of het nou gaat om de dollar, olie of bananen, ze pakken wat ze willen en 'vergeten' daarbij even het internationaal recht.
Na de oorlog tegen Iran kun je over een aantal jaren wel weer een oorlog tegen Iran verwachten als het IRGC er nog zit, of misschien is een ander land in het M-O of Zuid-Amerika dan aan de beurt.
Dit is ook het grote bezwaar wat ik heb tegen het optuigen van een sterke eigen defensie binnen Europa.
Zo’n grote krijgsmacht en bewapening gaat uiteindelijk tot oorlog leiden. Anders heb je militairen die alleen maar oefenen en miljarden aan wapens die liggen weg te roesten.

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
XWB schreef op zondag 5 april 2026 @ 14:11:
[...]

Beide kunnen waarheid zijn: er alles aan doen om iemand terug te halen ("leave no man behind") én dat succes uitbuiten om het thuisfront tevreden te houden.

Het is ook logisch om het moreel hoog te houden, niemand wil een leger met ongemotiveerde mensen.
Operationeel is het een indrukwekkende prestatie.

Maar tegelijkertijd is het voor de VS weer een stapje dichter richting de afgrond. Niet goed voor de moraal en de financiële situatie.

Ik vraag mij echt af wat er nog zal te vieren zijn op de 250ste verjaardag van de VS.

Iran zal niet plooien maar zich in al zijn slechtheid als martelaar presenteren.

Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.

• bloody
  • Laatst online: 09:53

bloody

0.000 KB!!

wildhagen schreef op zondag 5 april 2026 @ 14:46:
Het niveau, of liever gezegd het totale gebrek eraan, van Trump even gedemonstreerd:

[Afbeelding]
Ik zie iemand die zichzelf in een hoekje geschilderd heeft, een hoekje waar over 2 dagen de vloer wegvalt.
Denk dat hij echt in paniek is nu en probeert uit dat hoekje weg te komen. Koste wat kost, dus ook ten koste van burgers.
Iran heeft de kaarten nu, Trump kan dreigen en schreeuwen maar hij gaat hier niet lekker uit komen.

Zonet heeft een journalist gebeld met Trump, en daar blijkt hetzelfde uit als waar Trump zonet mee gedreigd heeft.
Zie voor een FoxNews clipje:

[ Voor 30% gewijzigd door bloody op 05-04-2026 15:48 ]

nope

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Morales79 schreef op zondag 5 april 2026 @ 14:55:
[...]

Dit is ook het grote bezwaar wat ik heb tegen het optuigen van een sterke eigen defensie binnen Europa.
Zo’n grote krijgsmacht en bewapening gaat uiteindelijk tot oorlog leiden. Anders heb je militairen die alleen maar oefenen en miljarden aan wapens die liggen weg te roesten.
Ik vind dat nogal een stelling. We hadden onze sterkste defensie tussen de jaren 60/70 en eind jaren 80. Volgens mij is Europa niet echt betrokken bij een oorlog in die tijd. De eerste oorlog waarbij we wel betrokken waren was de eerste golfoorlog. En dat was een oorlog die toch vooral als rechtvaardig, met steun van de VN, werd gezien.

Dat betekent, stam + t .

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

[Afbeelding]

Even eraan herinneren dat wat Trump aankondigt een oorlogsmisdrijf is en een schending van internationaal recht:

[...]

Zie Trump dreigt met oorlogsmisdrijven in Iran
Bizar hoe hij telkens het niveau nog lager weet te krijgen na wat ie al allemaal heeft uitgekraamd. Kun je je voorstellen dat een Biden of Obama dit zouden zeggen, op 1e paasdag, afsluitend met "Praise be to Allah" ? De impeachment gesprekken zouden de volgende dag al plaatsvinden maar het huidige congres doet niets en laat het allemaal gewoon gebeuren.

Als ik niet beter wist zou ik zeggen dat zijn account gehacked is maar als ie werkelijk in paniek is en wild om zich heen aan het slaan is zou ik niet verbaasd zijn dat ie dit echt zegt.

• Morales79
Apache4u schreef op zondag 5 april 2026 @ 15:23:
[...]

Ik vind dat nogal een stelling. We hadden onze sterkste defensie tussen de jaren 60/70 en eind jaren 80. Volgens mij is Europa niet echt betrokken bij een oorlog in die tijd. De eerste oorlog waarbij we wel betrokken waren was de eerste golfoorlog. En dat was een oorlog die toch vooral als rechtvaardig, met steun van de VN, werd gezien.
Ja dat zal ongetwijfeld kloppen, maar dat was ook een andere tijd. Het is niet omdat het toen zo is gelopen dat het in de toekomst ook zo gaat.
Defensiebedrijven zijn nu beursgenoteerd en rendement gedreven, dus veel lobby. En er is veel meer (geo)politieke instabiliteit.
Ik zeg ook niet dat Europa niks moet doen maar ik geloof in een self fulfilling prophecy dat het optuigen van een groot leger eerder zal leiden tot het inzetten ervan. En daarom heb ik bedenkingen. Tegelijkertijd is niets doen ook geen optie.

[ Voor 4% gewijzigd door Morales79 op 05-04-2026 16:13 ]

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Trishul schreef op zondag 5 april 2026 @ 14:03:
[...]

Daar is echt helemaal niets verdachts aan. Het opleiden van een piloot kost miljoenen en in oorlogstijd is het redelijk voorspelbaar dat er vliegtuigen neergehaald worden of verongelukken. De Amerikanen zijn daarop voorbereid en hebben eenheden getraind voor dit soort evacuatie missies. Elke piloot weet dat en rekent erop, en ja, het is goed voor het moreel dat piloten weten dat ze niet vergeten worden als het een keer fout gaat. Wat is daar "verdacht" aan?

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Morales79 schreef op zondag 5 april 2026 @ 15:59:
[...]

Ik zeg ook niet dat Europa niks moet doen maar ik geloof in een self fulfilling prophecy dat het optuigen van een groot leger eerder zal leiden tot het inzetten ervan. En daarom heb ik bedenkingen. Tegelijkertijd is niets doen ook geen optie.
Ik denk wel dat er een groot verschil met de VS is. De VS heeft namelijk helemaal geen regionale vijanden, Canada en Mexico vormen geen enkele dreiging voor het land, en verder wordt het land omgeven door de twee grootste oceanen wat een invasie onmogelijk maakt.

Daarom is het verliezen van een oorlog voor de VS een politiek probleem maar het is nooit een nationale ramp. Ze zullen nooit door een vijand bezet worden. Daarom zijn ze sneller geneigd om dat leger ver over de eigen grenzen in te zetten en grote risico's te nemen. In die comfortabele positie zit Europa niet.

En dan zwijg ik over het feit dat Europa geen President heeft die zonder noemenswaardige parlementaire controle direct bevel over het leger heeft. De VS zijn al heel wat keren in een conflict gerommeld door een President die daar niet vooraf toestemming voor had gevraagd, en voor wie inzet van het leger vaak een snelle manier is om een politiek probleem op te lossen.

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Het ding is wel duidelijk dat er een gevaarlijke gek in het Witte Huis zit. Met dat gegeven valt hier toch op te merken dat al die checks and balances van het congress blijkbaar medeplichtig zijn. De abdicatie van de macht daar is enorm en betreffende gevaarlijke gek maakt er maximaal gebruik van.

Mocht Trump verdwijnen is het niet voorbij zolang al die medeplichtigen ermee wegkomen.

• Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

Yakolev

Superster en Usual Suspect

Hezbollah heeft een Brits marineschip geraakt, volgens Israëlische bronnen. Ik betwijfel het, maar het zou wel groots nieuws zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door Yakolev op 05-04-2026 20:29 ]

Laat feiten nooit in de weg staan voor goed nieuws

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

[Afbeelding]

[...]
Het wordt met de dag absurder. Zelfs Grok gelooft niet dat dit een echte post is :X

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Twee dagen geleden passeerde er opeens wat schepen de Straat van Hormuz.
https://www.theguardian.c...strait-of-hormuz-iran-war

De achtergrond is dat de geruchten steeds sterker worden, dat de Iraanse Revolutionaire Garde, een tol aan het heffen is. Betaal iets van $1 per vat aan ons, en je mag door. Je moet alleen wel betalen in Yuan of crypto.
https://www.euronews.com/...n-transit-during-iran-war

Tja, hoe moreel twijfelachtig (daarmee druk ik me nog erg voorzichtig uit) ik dat regime ook vind, vrees ik dat we dit wel moeten doen. Dit kost ons veel te veel geld. Daarnaast bestaat er ook die enorme productie van kunstmest via het Haber-Bosch proces in die regio. Zonder die kunstmest, ga je mislukte oogsten krijgen. Voor ons hier is dat vooral extra inflatie. Voor andere delen van de wereld is het rampzalig.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• Stroopwafels
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16-05 08:21
DaniëlWW2 schreef op zondag 5 april 2026 @ 20:34:
Twee dagen geleden passeerde er opeens wat schepen de Straat van Hormuz.
https://www.theguardian.c...strait-of-hormuz-iran-war

De achtergrond is dat de geruchten steeds sterker worden, dat de Iraanse Revolutionaire Garde, een tol aan het heffen is. Betaal iets van $1 per vat aan ons, en je mag door. Je moet alleen wel betalen in Yuan of crypto.
https://www.euronews.com/...n-transit-during-iran-war

Tja, hoe moreel twijfelachtig (daarmee druk ik me nog erg voorzichtig uit) ik dat regime ook vind, vrees ik dat we dit wel moeten doen. Dit kost ons veel te veel geld. Daarnaast bestaat er ook die enorme productie van kunstmest via het Haber-Bosch proces in die regio. Zonder die kunstmest, ga je mislukte oogsten krijgen. Voor ons hier is dat vooral extra inflatie. Voor andere delen van de wereld is het rampzalig.
Op https://www.vesselfinder.com/nl kan je ook wel regelmatig zien dat er crude oil/LPG/LNG tankers passeren, maar ook dat er heel veel stil staat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WoPwqCQsOcyKdP0WhxxafwUPqsk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pPgpLacdnvJu1WgjmAC9QfPE.png?f=fotoalbum_large

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Yakolev schreef op zondag 5 april 2026 @ 20:13:
Hezbollah heeft een Brits marineschip geraakt, volgens Israëlische bronnen.

[X]

[X]

Ik betwijfel het, maar het zou wel groots nieuws zijn.
Als, als dit al klopt en het was HMS Dragon, nou dat zou nogal wat zijn.
De RN Type 45 destroyers zijn speciaal geoptimaliseerd voor de onderschepping van laagvliegende antischeepsraketten zoals P-800 en C-802. Dat is mede een erfenis van de Falkland oorlog. Dit is waarom ze zo'n forse toren hebben met een relatief kleine radar bovenin. Ze offeren bewust aardig wat capaciteiten op, om de radar hoger te plaatsen en dit soort raketten eerder te zien en neer te kunnen halen. En een Type 45 is zwaarbewapend hiertegen.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• Yakolev
  • Niet online

Yakolev

Vals nieuws Israelis zullen wel aan het stoken zijn.

[ Voor 58% gewijzigd door Yakolev op 05-04-2026 20:50 ]

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

Is er dan geen enkele leider van andere landen / EU die zegt "dit kan gewoon niet wat Trump uitkraamt"¿ Blijven we maar mak achter hem aan lopen? Wat een totale debiel die gast!

Do { Ping } while ( LOL )

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
DaniëlWW2 schreef op zondag 5 april 2026 @ 20:34:

Juridisch gezien is de Straat van Homuz een internationale doorvaartroute. Als landen zomaar een zeestraat claimen en tol eisen, en anderen zijn bereid om te betalen, dan zien we feitelijk een afbrokkeling van de internationale economische orde die na de tweede wereldoorlog is opgebouwd. De gevolgen van die keuze zullen ons lange tijd blijven achtervolgen.

[ Voor 4% gewijzigd door XWB op 05-04-2026 20:58 ]

March of the Eagles

• tjubbie
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 14:04
Yakolev schreef op zondag 5 april 2026 @ 20:49:
Vals nieuws

[X]

[X]

[X]

Israelis zullen wel aan het stoken zijn.
Ze hebben er natuurlijk een enorm belang bij om andere westerse landen in hun chaos mee te sleuren. Met de VS is het gelukt. De recente aanslagen op unifil waarbij door israel direct naar hezbollah wordt gewezen past daar ook prima in

• Techkeizer
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 15-05 09:56
XWB schreef op zondag 5 april 2026 @ 20:56:
[...]

Juridisch gezien is de Straat van Homuz een internationale doorvaartroute. Als landen zomaar een zeestraat claimen en tol eisen, en anderen zijn bereid om te betalen, dan zien we feitelijk een afbrokkeling van de internationale economische orde die na de tweede wereldoorlog is opgebouwd. De gevolgen van die keuze zullen ons lange tijd blijven achtervolgen.
Tja, Rusland, Israël en de VS hebben internationale afspraken en het recht al afgebrokkeld. De VS en Israël begonnen deze oorlog, dus dan moeten ze niet boos zijn om de rook die het creëert. Iran kan in principe nooit winnen zonder deze blokkade of een grondoorlog, want een rakettenoorlog zouden ze altijd verliezen.

De VS hadden de touwtjes in handen en hadden hierdoor veel soft power. Ze hebben die hele onzichtbare balans verpest met deze onnodige en illegale oorlog op Iran. Nu gaat het heel lang duren voordat die rechtsorde weer terug is. De geloofwaardigheid van de VS is nu helemaal kapot.

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-05 16:10

JT

VETAK y0

Iemand anders gehoord dat ze het op radio 2 hadden over een kernkop op een raket naar Haifa? 8)7 Klopt geen hout van, dan was er nu overal nieuws geweest en stond het op de FP van de NOS...Ik schrok best wel.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• marapuru
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14:28

marapuru

db.

JT schreef op zondag 5 april 2026 @ 22:16:
Iemand anders gehoord dat ze het op radio 2 hadden over een kernkop op een raket naar Haifa? 8)7 Klopt geen hout van, dan was er nu overal nieuws geweest en stond het op de FP van de NOS...Ik schrok best wel.
Hoe laat was dat ongeveer dat je het hoorde? Je kunt radio 2 terugspoelen hè.

• HEY_DUDE
  • Laatst online: 07:28
JT schreef op zondag 5 april 2026 @ 22:16:
Er is ook een bangmaak campagne gaande. Van wat bekend is heeft Iran geen raketten die Europa echt kunnen raken, max 2000km. De V.S. claimde dat een basis 4000 km verderop geraakt was en dat Iran dus ook Europa kan raken. O.a. de telegraaf deed hard mee met de langmaak campagne. Het is nu nog steeds bij de ene raket gebleven op 4000km en we moeten de V.S. dan maar vertrouwen dat het echt waar is.

Iran is prima in staat om een vuile bommen met Uranium of ander materiaal van kerncentrales te maken. Als je je zelf bang wil maken zijn er plenty mogelijkheden. Iran heeft weinig te winnen bij een vuile bom en toch wel wat te verliezen, zoals steun van Rusland. Hun huidige strategie werkt erg goed tegen de V.S.

• Bvanham
Waarschijnlijk de zoveelste automatische verkeerde vertaling. Ik heb al vaker gelezen dat warhead vertaald met kernkop

• Trishul
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 07:48
Bvanham schreef op zondag 5 april 2026 @ 22:35:
Waarschijnlijk de zoveelste automatische verkeerde vertaling. Ik heb al vaker gelezen dat warhead vertaald met kernkop
Dat denk ik ook. Ik had het ongeveer een uur geleden ook gelezen op het NOS liveblog. Er stond iets over een niet ontplofte kernkop in Haifa.

Wel slordig natuurlijk van NOS.

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Techkeizer schreef op zondag 5 april 2026 @ 22:14:
[...]

Tja, Rusland, Israël en de VS hebben internationale afspraken en het recht al afgebrokkeld. De VS en Israël begonnen deze oorlog, dus dan moeten ze niet boos zijn om de rook die het creëert. Iran kan in principe nooit winnen zonder deze blokkade of een grondoorlog, want een rakettenoorlog zouden ze altijd verliezen.

De VS hadden de touwtjes in handen en hadden hierdoor veel soft power. Ze hebben die hele onzichtbare balans verpest met deze onnodige en illegale oorlog op Iran. Nu gaat het heel lang duren voordat die rechtsorde weer terug is. De geloofwaardigheid van de VS is nu helemaal kapot.
Die rechtsorde komt nooit meer terug. De schift naar Azië (China als spil van een nieuw systeem) was al gaande, het enige wat je eigenlijk kon hopen is dat af te remmen. Wat Trump nu gedaan heeft is dat net versneld. Alles wat de VS wat gewicht geeft in de wereld is hij eigenhandig aan het terugdraaien of vernietigen, waardoor landen ofwel naar China gaan kijken, ofwel gaan proberen hun eigen boontjes te doppen of hopen dat ze samen met Europa nog een vuist kunnen maken.

De enige winnaar in het huidige conflict is Israël dat alles straffeloos kan platgooien. De VS kan dit niet winnen; de kans dat het Iraanse regime valt is héél klein. Er is géén georganiseerde oppositie die het kan overnemen, mochten de ayatollahs toch verslagen worden. Alleen raketten gaan de ayatollahs niet klein krijgen. Boots on the ground is dan het enige alternatief als je écht een regimewissel wil, maar wat krijg je dan in de plaats? Een marionettenregime dat wordt rechtgehouden door de VS en valt zodra je het land verlaat, zoals in Afghanistan? Ten koste van hoeveel militairen die ze dan voor jaren moeten legeren (of schimmige private contractors)? Trump heeft zich zoals wel vaker misrekend, en hij kan hier niet zonder gezichtsverlies onderuit. Dat maakt het een heel explosieve cocktail. Iran weet als geen ander wat asymmetrische oorlogsvoering is; ze weten ook dat ze een reguliere oorlog niet winnen, maar het slagveld ziet er anders uit dan de laatste Golfoorlog. De VS daarentegen lijken weinig te hebben geleerd van wat er in Oekraïne aan het front gebeurt.

Mijn gok is dat de controle over de straat van Hormuz een vorm van 'power play' is van Iran - laten zien wat ze kunnen (op zich niet zo moeilijk, want het blijft hun achtertuin), en de wereld laten voelen wat er gebeurt als ze zomaar worden aangevallen. De tol is dan mooi meegenomen, dat spijst de staatskas. Ik denk niet dat Iran die tol zal blijven heffen zodra er een stabiel akkoord is; daar gaan ze geen vrienden mee maken. Als ze dat te lang doen zullen andere oliestaten (zoals de Saoedi's) pijpleidingen gaan bouwen of uitbreiden om de straat van Hormuz te omzeilen, en dan is Iran zijn stok achter de deur ineens kwijt.

De straat is een levensader voor de internationale economie, en het feit dat Trump die (nog) niet kan openhouden tekent ook zijn onmacht, ondanks het luchtoverwicht en de overweldigende vuurkracht van de VS. Door selectief schepen toe te laten (ook al is het tegen betaling) toont Iran dat het redelijker is dan de VS in deze context: het blijft een regime van hardliners, maar er valt mee te praten tot op zekere hoogte, én ze houden zich aan hun afspraken. Twee dingen die je niet van de VS kan zeggen onder de huidige president.

Trump wil duidelijk zelf niet actief de politieagent gaan spelen in de straat van Hormuz, anders zou hij niet zo staan schuimbekken over de NAVO die 'm niet wil helpen. Het vuile werk is voor de hulpjes aan de andere kant van de Atlantische oceaan.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
downtime schreef op zondag 5 april 2026 @ 16:13:
[...]

Daar is echt helemaal niets verdachts aan. Het opleiden van een piloot kost miljoenen en in oorlogstijd is het redelijk voorspelbaar dat er vliegtuigen neergehaald worden of verongelukken. De Amerikanen zijn daarop voorbereid en hebben eenheden getraind voor dit soort evacuatie missies. Elke piloot weet dat en rekent erop, en ja, het is goed voor het moreel dat piloten weten dat ze niet vergeten worden als het een keer fout gaat. Wat is daar "verdacht" aan?
De piloten zelf worden ook getraind om te leren overleven:

How Elite American Forces Are Trained to Survive Behind Enemy Lines
Air Force crew learn to eat bugs, treat their wounds and evade capture before ever flying a mission.

Elite U.S. military aviators and special forces undergo intense training for the prospect they are trapped behind enemy lines—like the F-15 crew member rescued in Iran. The training is called SERE, which stands for “survival, evasion, resistance and escape.” The idea, according to an Air Force recruitment video: “The survivor’s mission is to return, with honor.”

“For aviators, the military considers SERE important because pilots can end up alone, behind enemy lines, or in hostile territory with little warning,” says David A. Deptula, a retired Air Force lieutenant general who is now dean at Arlington, Va.-based think tank Mitchell Institute for Aerospace Studies. “The training is meant to prepare them to stay alive, avoid capture when possible, resist exploitation if captured, and improve their chances of recovery,” he said in an email exchange.

The Air Force crew member rescued this weekend was seriously wounded, President Trump said. The aviator survived and evaded capture for 36 hours in a remote, mountainous part of Iran, with local forces trying to hunt him down.

March of the Eagles

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-05 16:10

JT

VETAK y0

marapuru schreef op zondag 5 april 2026 @ 22:22:
[...]

Hoe laat was dat ongeveer dat je het hoorde? Je kunt radio 2 terugspoelen hè.
Journaal van 22:00.
HEY_DUDE schreef op zondag 5 april 2026 @ 22:27:
[...]

Er is ook een bangmaak campagne gaande. Van wat bekend is heeft Iran geen raketten die Europa echt kunnen raken, max 2000km. De V.S. claimde dat een basis 4000 km verderop geraakt was en dat Iran dus ook Europa kan raken. O.a. de telegraaf deed hard mee met de langmaak campagne. Het is nu nog steeds bij de ene raket gebleven op 4000km en we moeten de V.S. dan maar vertrouwen dat het echt waar is.

Iran is prima in staat om een vuile bommen met Uranium of ander materiaal van kerncentrales te maken. Als je je zelf bang wil maken zijn er plenty mogelijkheden. Iran heeft weinig te winnen bij een vuile bom en toch wel wat te verliezen, zoals steun van Rusland. Hun huidige strategie werkt erg goed tegen de V.S.
Dat het niet zomaar hier komt ben ik van overtuigd. Ik ben bij gebruik van een kernwapen eerder bang voor pandora's box die open gaat. Het schept een precedent dat andere landen misschien ook gaan volgen. En dan wordt het allemaal wel eng. Nu geloof ik niet dat het zover komt maar ik schrok door dat nieuwsbericht.
Trishul schreef op zondag 5 april 2026 @ 22:48:
[...]

Dat denk ik ook. Ik had het ongeveer een uur geleden ook gelezen op het NOS liveblog. Er stond iets over een niet ontplofte kernkop in Haifa.

Wel slordig natuurlijk van NOS.
Ik schrok er nogal van. Ik vind het een enorm nuanceverschil.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• Techkeizer
Borromini schreef op zondag 5 april 2026 @ 22:51:
[...]

Die rechtsorde komt nooit meer terug. De schift naar Azië (China als spil van een nieuw systeem) was al gaande, het enige wat je eigenlijk kon hopen is dat af te remmen. Wat Trump nu gedaan heeft is dat net versneld. Alles wat de VS wat gewicht geeft in de wereld is hij eigenhandig aan het terugdraaien of vernietigen, waardoor landen ofwel naar China gaan kijken, ofwel gaan proberen hun eigen boontjes te doppen of te hopen dat ze samen met Europa nog een vuist kunnen maken.

De enige winnaar in het huidige conflict is Israël dat alles straffeloos kan platgooien. De VS kan dit niet winnen; de kans dat het Iraanse regime valt is héél klein. Er is géén georganiseerde oppositie die het kan overnemen, mochten de ayatollahs toch verslagen worden. Alleen raketten gaan de ayatollahs niet klein krijgen. Boots on the ground is dan het enige alternatief als je écht een regimewissel wil, maar wat krijg je dan in de plaats? Een marionettenregime dat wordt rechtgehouden door de VS en valt zodra je het land verlaat, zoals in Afghanistan? Ten koste van hoeveel militairen die ze dan voor jaren moeten legeren (of schimmige private contractors)? Trump heeft zich zoals wel vaker misrekend, en hij kan hier niet zonder gezichtsverlies onderuit. Dat maakt het een heel explosieve cocktail. Iran weet als geen ander wat asymmetrische oorlogsvoering is; ze weten ook dat ze een reguliere oorlog niet winnen, maar het slagveld ziet er anders uit dan de laatste Golfoorlog. De VS daarentegen lijken weinig te hebben geleerd van wat er in Oekraïne aan het front gebeurt.

Mijn gok is dat de controle over de straat van Hormuz een vorm van 'power play' is van Iran - laten zien wat ze kunnen (op zich niet zo moeilijk, want het blijft hun achtertuin), en de wereld laten voelen wat er gebeurt als ze zomaar worden aangevallen. De tol is dan mooi meegenomen, dat spijst de staatskas. Ik denk niet dat Iran die tol zal blijven heffen zodra er een stabiel akkoord is; daar gaan ze geen vrienden mee maken. Als ze dat te lang doen zullen andere oliestaten (zoals de Saoedi's) pijpleidingen gaan bouwen of uitbreiden om de straat van Hormuz te omzeilen, en dan is Iran zijn stok achter de deur ineens kwijt.

De straat is een levensader voor de internationale economie, en het feit dat Trump die (nog) niet kan openhouden tekent ook zijn onmacht, ondanks het luchtoverwicht en de overweldigende vuurkracht van de VS. Door selectief schepen toe te laten (ook al is het tegen betaling) toont Iran dat het redelijker is dan de VS in deze context: het blijft een regime van hardliners, maar er valt mee te praten tot op zekere hoogte, én ze houden zich aan hun afspraken. Twee dingen die je niet van de VS kan zeggen onder de huidige president.

Trump wil duidelijk zelf niet actief de politieagent gaan spelen in de straat van Hormuz, anders zou hij niet zo staan schuimbekken over de NAVO die 'm niet wil helpen. Het vuile werk is voor de hulpjes aan de andere kant van de Atlantische oceaan.
Goede analyse, ik wil wel toevoegen dat deze oorlog puur op basis van Israëls ambities gevoerd wordt. Dit Amerikaanse kabinet zit bijvoorbeeld vol Zionisten die hetzelfde willen als hun Israëlische Knesset collega's. Greater Israël. Dus Iran verzwakken en daardoor bijvoorbeeld nu Libanon vernietigen en overnemen. Kijk bijvoorbeeld hoe ze al hele dorpen en infrastructuur aan het vernietigen zijn daar in het zuiden van Libanon. Het is voor hun perfect dat de VS bezig is met Iran, zodat zij Libanon kunnen bezetten. En de wereld die dit negeert en alleen focust op Iran, Trump en de straat van Hormuz. Hier is jarenlang voor gepland, dat zie je zo.

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 19-05 20:50
Europa kan toch ondertussen ook wel Israël gaan aanpakken met geen geld die kant meer op of boetes betalen voor de schade die wij nu economisch ondervinden.

Los van het regime van Iran ben ik echt helemaal klaar met Israël. Heeft verder niets toe te voegen aan de wereld maar zorgt wel elke keer voor een shitshow.

• Raphaelo
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17-05 06:36

Raphaelo

boeiend!!

MazeWing schreef op zondag 5 april 2026 @ 09:02:
[...]

Kijk eens naar alle "misdaden tegen de mens" die Iran de afgelopen 45+ jaar heeft gepleegd en vergelijk dit met Israël.
Je weet dat de discussie over Gaza niet toegestaan is in dit topic, vraag daar dan ook niet naar.

originele signatures zijn top!

• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:59

MazeWing

The plot thickens...

Raphaelo schreef op maandag 6 april 2026 @ 07:43:
[...]

Je weet dat de discussie over Gaza niet toegestaan is in dit topic, vraag daar dan ook niet naar.
Ik start ook geen discussie. Ik probeer idiote vergelijkingen meteen dood te slaan…

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 9800X3D / RTX5090 / 64GB) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

• wildhagen
  • Niet online
Voordat de Straat van Hormuz weer open gaat wil Iran eerst compensatie voor de aangerichte schade bij de aanval door de VS en Israël:
Iran reageert met dreigementen op het ultimatum van de Trump om de Straat van Hormuz open te stellen. Volgens het kantoor van de Iraanse president wordt de zeestraat alleen geopend als doorvoerrechten de schade van de oorlog compenseren.

De Iraanse Revolutionaire Garde liet eerder weten dat de Straat van Hormuz "nooit meer in zijn eerdere vorm zal terugkeren, zeker niet voor de Verenigde Staten en Israël". Iran eist de controle over de gehele doorgang op en heeft aangekondigd een tolheffingssysteem in te voeren.
NU.nl liveblog (https://www.nu.nl/midden-...e-voor-oorlogsschade.html)

Ik denk dat dat een vrij redelijke eis is. Waarom zou Iran voor de schade moeten opdraaien, in het kader van een "You broke it, you fix it" lijkt schadevergoeding me een vrij redelijke eis eigenlijk.

Virussen? Scan ze hier!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
wildhagen schreef op maandag 6 april 2026 @ 08:41:
Voordat de Straat van Hormuz weer open gaat wil Iran eerst compensatie voor de aangerichte schade bij de aanval door de VS en Israël:

[...]

NU.nl liveblog (https://www.nu.nl/midden-...e-voor-oorlogsschade.html)

Ik denk dat dat een vrij redelijke eis is. Waarom zou Iran voor de schade moeten opdraaien, in het kader van een "You broke it, you fix it" lijkt schadevergoeding me een vrij redelijke eis eigenlijk.
Het lijkt mij echter niet iets waar Amerika/Israël überhaupt het recht hebben om toe te zeggen. Op zich zou dat Amerika niet tegen houden, maar daar gaan ze natuurlijk nooit mee akkoord

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Trump:
“Tuesday will be Power Plant Day, and Bridge Day, all wrapped up in one, in Iran. There will be nothing like it!!! Open the Fuckin’ Strait, you crazy bastards, or you’ll be living in Hell - JUST WATCH! Praise be to Allah.”
Reactie:
The Iran Embassy in South Africa said: “Seriously think about the 25th amendment, Section 4,” in an apparent reference to the constitutional provision which allows for the Vice President and the majority of Cabinet to declare the President unfit for office, thus putting the VP in charge.
Enige juiste reactie op die post van Trump, wat een kind 8)7

AMD 5800X3D, ASUS ROG Strix B550-F, 32GB Corsair DDR4, MSI RTX 5070 Ti 16G SHADOW 3X OC

• Raphaelo
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17-05 06:36

Raphaelo

boeiend!!

MazeWing schreef op maandag 6 april 2026 @ 08:12:
[...]

Ik start ook geen discussie. Ik probeer idiote vergelijkingen meteen dood te slaan…
"Kijk eens naar alle "misdaden tegen de mens" die Iran de afgelopen 45+ jaar heeft gepleegd en vergelijk dit met Israël."

<knip> net als commentaar op moderatie ook offtopic is hier...

[ Voor 18% gewijzigd door darkrain op 06-04-2026 09:47 ]

originele signatures zijn top!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
Het geeft ook geen zin om energie te steken in dergelijke vergelijkingen. Het is allemaal heel erg en veroorzaakt door totaal gestoorde psychopaten.

Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:32
ArcticWolf schreef op maandag 6 april 2026 @ 08:53:
(..)
Enige juiste reactie op die post van Trump, wat een kind 8)7
Ik had daar gisteren toevallig iets over opgezocht, maar als ze Trump willen afzetten, dan zouden ze dat pas willen doen na 27 januari 2027. Op die datum is Trump's termijn halverwege. Als Vance voor deze datum president zou worden, zou het hem één van zijn twee termijnen kosten. Het 22e amendement legt namelijk vast dat als iemand president wordt voor meer dan 2 jaar, dit telt als een termijn.

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

• ArcticWolf
  • Niet online
Jaap-Jan schreef op maandag 6 april 2026 @ 09:09:
[...]

Ik had daar gisteren toevallig iets over opgezocht, maar als ze Trump willen afzetten, dan zouden ze dat pas willen doen na 27 januari 2027. Op die datum is Trump's termijn halverwege. Als Vance voor deze datum president zou worden, zou het hem één van zijn twee termijnen kosten. Het 22e amendement legt namelijk vast dat als iemand president wordt voor meer dan 2 jaar, dit telt als een termijn.
Als ze zo doorgaan dan haalt de wereld 27 januari 2027 niet...

AMD 5800X3D, ASUS ROG Strix B550-F, 32GB Corsair DDR4, MSI RTX 5070 Ti 16G SHADOW 3X OC

• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:59

MazeWing

The plot thickens...

Raphaelo schreef op maandag 6 april 2026 @ 09:00:
[...]

"Kijk eens naar alle "misdaden tegen de mens" die Iran de afgelopen 45+ jaar heeft gepleegd en vergelijk dit met Israël."

<knip>
Misschien moet je je frustratie over het feit dat je hier niet over mag beginnen ergens anders uiten?

[ Voor 13% gewijzigd door darkrain op 06-04-2026 09:47 ]

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 9800X3D / RTX5090 / 64GB) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

• wildhagen
  • Niet online
Al zouden ze het doen, dan wordt Vance dus president.

Ik weet niet of je zijn uitspraken kent, maar op veel vlakken is Vance nog wat radicaler en extremistischer dat Trump.

Weet niet of dat voor de wereld nou zo'n vooruitgang zou zijn...

Virussen? Scan ze hier!

• ArcticWolf
  • Niet online
wildhagen schreef op maandag 6 april 2026 @ 09:21:
Al zouden ze het doen, dan wordt Vance dus president.

Ik weet niet of je zijn uitspraken kent, maar op veel vlakken is Vance nog wat radicaler en extremistischer dat Trump.

Weet niet of dat voor de wereld nou zo'n vooruitgang zou zijn...
I know... die ook maar gelijk afzetten en de nummer 3 ook :X wat een shitzooi is het toch

• Morales79
Voor wie de huidige spanningen rondom Iran, en de acties van de VS, wil duiden aan de hand van Ray Dalio’s ‘Big Cycle’-theorie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZxCmLNI9xIAiDnkW6WAJ0daQGqs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dhaFqRepDPPGTDvGMwpcdXNt.png?f=fotoalbum_large

We zien hier de overgang van Fase 5 (Interne wanorde) naar de kritieke Fase 6 (Extern conflict).

Waarom dit conflict past in de archetypische cyclus:

• De 'Overextension' van het Rijk: Dalio stelt dat leidende machten in hun eindfase vaak militair en financieel overbelast raken (overextended). De VS moet nu middelen alloceren aan een nieuw front in het Midden-Oosten, terwijl de strategische reserves (zowel materieel als financieel) al onder druk staan door Oekraïne en interne schuldposities.

• De EBITDA-oorlog (De Economische Trigger): De blokkade van de Straat van Hormuz jaagt de inflatie aan via de energieprijzen. Voor de VS, die al kampt met een schuld van $38 biljoen, betekent dit een onmogelijke keuze: de rente verhogen (einde economische groei) of geld bijdrukken om de oorlog te financieren (devaluatie van de reservemunt). Dit versnelt de erosie van de dollar-dominantie.

• Interne vs. Externe Wanorde: Dalio observeert dat landen met grote interne polarisatie vaak in externe conflicten belanden. De oorlog met Iran fungeert als een katalysator die de interne Amerikaanse politieke breuklijnen niet lijmt, maar juist blootlegt (de discussie over "America First" vs. mondiale interventie).

• De shift naar een Multipolaire Orde: Terwijl de VS vastloopt in een uitputtingsslag, zien we neutrale of rivaliserende machten (de BRICS+-as) hun eigen economische infrastructuren versterken buiten de invloedssfeer van de dollar om. Dit is het 'Suez-moment' van deze eeuw: de erkenning dat de zittende macht de wereldorde niet meer eigenhandig kan dicteren.

Conclusie: Volgens de logica van Dalio is de oorlog met Iran de "Financial Heart Attack" van de huidige orde. Het markeert het punt waarop de kosten van het behoud van het imperium groter worden dan de baten, wat de weg vrijmaakt voor de onvermijdelijke herstructurering van de wereldmacht.

Benieuwd naar jullie visie: Is dit het definitieve kantelpunt voor de dollar, of onderschatten we de veerkracht van het Amerikaanse systeem in Fase 6?

Hieronder nog een gedetailleerde versie van de Big Cycle

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F3TtlLziyDfKex29_vh8xUz73t0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/A1QNKGZkfZJVEXPjd702naD3.jpg?f=user_large

• wildhagen
  • Niet online
ArcticWolf schreef op maandag 6 april 2026 @ 09:25:
[...]

I know... die ook maar gelijk afzetten en de nummer 3 ook :X wat een shitzooi is het toch
Het is niet alleen de regering.

Dit is ook hoe een aanzienlijk deel van de Amerikaanse bevolking het wil, vergeet niet dat een aanzienlijk deel van hen op Trump gestemd heeft.

En dus op Project 2025, waar dit allemaal in stond. Dat was immers het de facto verkiezingsprogramma van Trump.

Virussen? Scan ze hier!

• mkmi
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12:29
wildhagen schreef op maandag 6 april 2026 @ 09:34:
[...]

Het is niet alleen de regering.

Dit is ook hoe een aanzienlijk deel van de Amerikaanse bevolking het wil, vergeet niet dat een aanzienlijk deel van hen op Trump gestemd heeft.

En dus op Project 2025, waar dit allemaal in stond. Dat was immers het de facto verkiezingsprogramma van Trump.
Ik ben het met jou eens dat een hoop mensen op hem hebben gestemd en die aantallen moeten we niet bagatelliseren maar Trump zei tijdens de verkiezingen ook dat hij een “peace” president wil zijn en geen oorlogen wilde starten, hij benadrukte vooral geen oorlogen in midden oosten.

• wildhagen
  • Niet online
mkmi schreef op maandag 6 april 2026 @ 09:39:
[...]

Ik ben het met jou eens dat een hoop mensen op hem hebben gestemd en die aantallen moeten we niet bagatelliseren maar Trump zei tijdens de verkiezingen ook dat hij een “peace” president wil zijn en geen oorlogen wilde starten, hij benadrukte vooral geen oorlogen in midden oosten.
Dat maakt hij ook waar, toch? In ieder geval technisch gezien.

Formeel noemt hij het immers ook geen oorlog (er is ook geen Declaration of War geweest) , maar een Speciale Militaire Operatie. Naar voorbeeld hoe Putin zijn actie in Oekraïne noemt.

Verder geeft Trump aan juist veel oorlogen beëindigd te hebben.

Daar heeft hij niet voor niets diverse prijzen voor ontvangen, bijvoorbeeld de FIFA Peace Prize. En van de (leden van de) Board of Peace.

Technisch gezien komt hij zijn verkiezingsbelofte op dit vlak dus na richting de Amerikaanse kiezers.

Dat het in de praktijk anders ligt, weet jij, weet ik en weet bijna iedereen. Behalve hemzelf, de kliek om hem heen en, kennelijk, een aanzienlijk deel van de Amerikaanse kiezers.

/sarcasm

[ Voor 3% gewijzigd door wildhagen op 06-04-2026 09:56 ]

Virussen? Scan ze hier!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14:51
Morales79 schreef op maandag 6 april 2026 @ 09:32:
Voor wie de huidige spanningen rondom Iran, en de acties van de VS, wil duiden aan de hand van Ray Dalio’s ‘Big Cycle’-theorie:
[Afbeelding]

We zien hier de overgang van Fase 5 (Interne wanorde) naar de kritieke Fase 6 (Extern conflict).

Waarom dit conflict past in de archetypische cyclus:

• De 'Overextension' van het Rijk: Dalio stelt dat leidende machten in hun eindfase vaak militair en financieel overbelast raken (overextended). De VS moet nu middelen alloceren aan een nieuw front in het Midden-Oosten, terwijl de strategische reserves (zowel materieel als financieel) al onder druk staan door Oekraïne en interne schuldposities.

• De EBITDA-oorlog (De Economische Trigger): De blokkade van de Straat van Hormuz jaagt de inflatie aan via de energieprijzen. Voor de VS, die al kampt met een schuld van $38 biljoen, betekent dit een onmogelijke keuze: de rente verhogen (einde economische groei) of geld bijdrukken om de oorlog te financieren (devaluatie van de reservemunt). Dit versnelt de erosie van de dollar-dominantie.

• Interne vs. Externe Wanorde: Dalio observeert dat landen met grote interne polarisatie vaak in externe conflicten belanden. De oorlog met Iran fungeert als een katalysator die de interne Amerikaanse politieke breuklijnen niet lijmt, maar juist blootlegt (de discussie over "America First" vs. mondiale interventie).

• De shift naar een Multipolaire Orde: Terwijl de VS vastloopt in een uitputtingsslag, zien we neutrale of rivaliserende machten (de BRICS+-as) hun eigen economische infrastructuren versterken buiten de invloedssfeer van de dollar om. Dit is het 'Suez-moment' van deze eeuw: de erkenning dat de zittende macht de wereldorde niet meer eigenhandig kan dicteren.

Conclusie: Volgens de logica van Dalio is de oorlog met Iran de "Financial Heart Attack" van de huidige orde. Het markeert het punt waarop de kosten van het behoud van het imperium groter worden dan de baten, wat de weg vrijmaakt voor de onvermijdelijke herstructurering van de wereldmacht.

Benieuwd naar jullie visie: Is dit het definitieve kantelpunt voor de dollar, of onderschatten we de veerkracht van het Amerikaanse systeem in Fase 6?

Hieronder nog een gedetailleerde versie van de Big Cycle

[Afbeelding]
Probleem voor ons is wel dat die ineenstorting behoorlijk lang kan duren.
Het Romeinse Rijk duurde honderden jaren.
Het Britse Rijk een jaar of honderd.
De Sovjet Unie een jaar of 10.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• Morales79
DropjesLover schreef op maandag 6 april 2026 @ 09:50:
[...]

Probleem voor ons is wel dat die ineenstorting behoorlijk lang kan duren.
Het Romeinse Rijk duurde honderden jaren.
Het Britse Rijk een jaar of honderd.
De Sovjet Unie een jaar of 10.
Klopt, maar ik zie al een duidelijke trend in de 3 voorbeelden die je noemt. In de huidige wereld gaan dingen nu eenmaal wat sneller dan 2k jaar geleden

• SayWhatAgain!
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-05 15:19

SayWhatAgain!

I dare you, I double dare you!

mkmi schreef op maandag 6 april 2026 @ 09:39:
[...]

Je moet dan ook niet op politici -en zeker niet op populisten- stemmen op basis van wat ze zeggen, maar op basis van wat er in het programma staat. Debatten etc. zijn alleen nuttig om een beeld van de persoon te krijgen. In het geval van Trump is het dan wonderbaarlijk dat er dan nog zoveel mensen op gestemd hebben... Maar goed, hopelijk draagt het bij aan de ondergang van de VS als wereldmacht.

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14:51
Morales79 schreef op maandag 6 april 2026 @ 09:58:
[...]

Klopt, maar ik zie al een duidelijke trend in de 3 voorbeelden die je noemt. In de huidige wereld gaan dingen nu eenmaal wat sneller dan 2k jaar geleden
dat ook, maar ook bijv. dat het sterk autocratische systemen waren.
Het verval van de VS is in zekere zin al 20 jaar bezig, maar wordt sterk afgeremd door het feit dat het (nu nog) een democratie is, waar extremen opgevolgd worden door gematigden, Republikeinen en Democraten.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• Morales79
DropjesLover schreef op maandag 6 april 2026 @ 10:09:
[...]

dat ook, maar ook bijv. dat het sterk autocratische systemen waren.
Het verval van de VS is in zekere zin al 20 jaar bezig, maar wordt sterk afgeremd door het feit dat het (nu nog) een democratie is, waar extremen opgevolgd worden door gematigden, Republikeinen en Democraten.
Maar nu raak je exact hetgeen waar ik me het meest zorgen over maak: het is nu nog een democratie.
Ik begin steeds meer overtuigd te raken dat de chaos en crisis die uit deze Iran oorlog voortkomen juist intentioneel zijn en de werkelijke doelstelling voor o.a. deze oorlog voor de krachten achter Trump (Peter Thiel & co) om uiteindelijk versneld richting een autocratie te werken (via de route burgeroorlog, staat van beleg, politiestaat). De ontwikkelingen rondom Palentir en Open AI en overname van media concerns door vriendjes recent doen ook het ergste vermoeden. Er zijn grondwettelijke scenario’s waarbinnen verkiezingen kunnen worden uitgesteld en er lijkt hierop te worden voorgesorteerd. En ik zie niet wie deze kliek nog gaat stoppen. Het leger is ook al Maga geworden. We zijn niet ver meer verwijderd van een moment dat er gewoon geen tegenmacht meer is en gerechterlijke besluiten gewoon genegeerd kunnen worden.

• wildhagen
  • Niet online
SayWhatAgain! schreef op maandag 6 april 2026 @ 10:08:
[...]

Maar goed, hopelijk draagt het bij aan de ondergang van de VS als wereldmacht.
Dat lijkt sowieso al gaande. Met name China lijkt hier aardig van te profiteren. Die zijn hun invloed in de wereld de laatste tijd steeds verder aan het vergroten, door landen die het moeilijk hebben als gevolg van bijvoorbeeld brandstoftekorten, tegemoet te komen met hulp etc. Uiteraard is dat wel (lange termijn) in hun eigen belang.

De acties van de VS en Israël tegen Iran versnellen en vergroten dus de invloed van China als opkomende wereldmacht op de wereld. Of dat het plan van Netanyahu en Trump was, geen idee, maar het is iig wel een effect.

Ook op monteair gebied zie je dat de invloed van de dollar begint af te brokkelen, en die van andere munten (zoals de Chinese yuan) aan invloed wint. Dat gaat traag, maar het gebeurt wel. Toevallig had de NOS daar vanochtend nog een aardig artikel over: Vertrouwen in dollar neemt af door oorlog, heeft de wereldmunt beste tijd gehad?
Door de oorlog in het Midden-Oosten wordt de dollar als wereldwijd betaalmiddel op de proef gesteld. De Amerikaanse munt geldt al decennia als dé valuta voor de wereldhandel, maar door de oorlog heeft het toch al wankele vertrouwen in de dollar een extra deuk opgelopen. Heeft de dollar als wereldmunt zijn beste tijd gehad?

Sinds vorige week dwingt Iran landen hun oliebetalingen te doen in de Chinese yuan. Daarmee gaat het land in tegen een internationale afspraak dat olie moet worden afgerekend in dollars. De Deutsche Bank schreef afgelopen week in een analyse dat het conflict de geschiedenisboeken in kan gaan als "de katalysator van de afbrokkeling van de dollar-dominantie".
"Het hele internationale financiële systeem draait op de dollar als rekeneenheid", zegt Bouman. Met als voordeel voor Amerika: door dat rotsvaste vertrouwen kan de VS veel lenen tegen een relatief lage rente. Bouman: "Iedereen wil toch altijd wel die dollar hebben. Amerika kan het dus heel bont maken met financieringstekorten zonder dat de rente omhoog gaat."

Maar in dat vertrouwen beginnen barsten te ontstaan. En dat begon al voor de oorlog. De Golfstaten verkopen inmiddels veel meer olie aan Azië dan aan de VS en niet elk land is er blij mee dat daar een Amerikaanse bank aan te pas moet komen. Bouman: "Veel landen, Iran voorop, vinden het ideologisch heel ingewikkeld dat ze moeten afrekenen in de munt van de aartsvijand."
En nu Amerika zijn kant van die afspraak uit 1974 - namelijk: veiligheid garanderen in de Golfregio - niet lijkt na te komen, groeien de twijfels ook bij VS-gezinde landen. Volgens de analyse van de Deutsche Bank zou dit wel eens de "perfecte storm" kunnen zijn voor de afbraak van het petrodollar-systeem.

Econoom Colijn beaamt dat de economische dominantie van de VS afneemt. Voor een deel wijt hij dat aan de opkomst van andere economieën, zoals die van China, maar ook aan de groeiende nervositeit op de wereldmarkt over Amerika's economische beleid. "Centrale banken vinden het prettig om niet al hun reserves in dollars te hebben staan. Ze willen niet het risico lopen dat de VS daar bij kan, bijvoorbeeld als er ruzie is."

De economische bokkensprongen van Trump in het afgelopen jaar, zoals het invoeren van hoge importheffingen en het aanstellen van vertrouwelingen bij de Amerikaanse Centrale Bank, dragen daaraan bij, zegt Bouman. "Nu maakt Trump het zó bont dat het de waarde van de dollar ondermijnt. Mensen gaan daardoor denken: wil ik die munt nog wel hebben?"

Virussen? Scan ze hier!

• warzaw
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09:04
Verhelderende schrijfsels zo op 2e paasdag… wel ben ik vooral ook heel benieuwd wat dit allemaal precies gaat betekenen voor Europa en hoe het uit deze chaos komt. Europa heeft natuurlijk een vreselijk sterke handelspositie, alleen militair praten we onszelf wel heel erg de put in. Misschien dan toch eindelijk een Europees leger/commandostructuur? Een wereldmacht zoals de harde wereldmachten zullen we nooit (meer) worden maar we moeten in ieder geval onszelf staande kunnen houden.

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 19-05 20:50
warzaw schreef op maandag 6 april 2026 @ 10:55:
Verhelderende schrijfsels zo op 2e paasdag… wel ben ik vooral ook heel benieuwd wat dit allemaal precies gaat betekenen voor Europa en hoe het uit deze chaos komt. Europa heeft natuurlijk een vreselijk sterke handelspositie, alleen militair praten we onszelf wel heel erg de put in. Misschien dan toch eindelijk een Europees leger/commandostructuur? Een wereldmacht zoals de harde wereldmachten zullen we nooit (meer) worden maar we moeten in ieder geval onszelf staande kunnen houden.
Ik hoop dat we nu wel gewoon een lijn gaan trekken want civiele doelen aanvallen is toch wel echt het breekpunt. Wat mij betreft dus diplomatisch keihard beide landen veroordelen en economisch aanpakken.

Tegelijkertijd nog sneller een centrale structuur opzetten (de Navo is dat natuurlijk al maar iig voorbereiden dat het zonder de VS is).

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

wildhagen schreef op maandag 6 april 2026 @ 09:34:
[...]

Dat kun je moeilijk zo stellen aangezien Trump tijdens de campagne nog ontkende dat hij iets met Project 2025 te maken had. Dan kun je dat moeilijk een verkiezingsprogramma noemen.

• wildhagen
  • Niet online
downtime schreef op maandag 6 april 2026 @ 11:43:
[...]

Dat kun je moeilijk zo stellen aangezien Trump tijdens de campagne nog ontkende dat hij iets met Project 2025 te maken had. Dan kun je dat moeilijk een verkiezingsprogramma noemen.

[YouTube: WATCH: ‘I have nothing to do with Project 2025,’ Trump says | ABC Presidential Debate]
Dat vind ik een te makkelijk excuus. Het is algemeen bekend dat Trump wel vaker A roept ("ik heb niks te maken met Project 2025") maar vervolgens B doet ("Project 2025 uitvoeren").

Dat heeft hij in zijn eerste termijn al vaak genoeg laten zien.

Dus men wist echt wel, of had redelijkerwijs kunnen weten, dat Project 2025 zijn officieuze verkiezingsprogramma was. De kliek in zijn campagneteam maakte daar nu niet bepaald een groot geheim van, ook al deed hijzelf alsof het niet zo was.

Virussen? Scan ze hier!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

wildhagen schreef op maandag 6 april 2026 @ 11:45:
[...]

Dat vind ik een te makkelijk excuus. Het is algemeen bekend dat Trump wel vaker A roept ("ik heb niks te maken met Project 2025") maar vervolgens B doet ("Project 2025 uitvoeren").

Dus men wist echt wel, of had redelijkerwijs kunnen weten, dat Project 2025 zijn officieuze verkiezingsprogramma was. De kliek in zijn campagneteam maakte daar nu niet bepaald een groot geheim van, ook al deed hijzelf alsof het niet zo was.
We weten allemaal dat Trump zelfs liegt als ie niks zegt. Maar als de kandidaat zich met zoveel woorden van een document distantieert dan kun je dat moeilijk een verkiezingsprogramma noemen, officieus of niet. Dat Trump over alles liegt, maakt niet automatisch elke beschuldiging tegen hem waar.

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Opnieuw is een hooggeplaatste Iraniër omgekomen:

Iran’s IRGC said intelligence chief Majid Khadami was killed in an airstrike, marking the death of yet another senior figure within its intelligence structure. #Iran

NOELREPORTS (@noelreports.com) 6 april 2026

March of the Eagles

• Martinez-
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
wildhagen schreef op maandag 6 april 2026 @ 11:45:
[...]

Ik denk dat je echt de capaciteiten van de gemiddelde Amerikaan overschat. Die overzien dat helemaal niet en kunnen niet zo kritisch nadenken. Behalve de kunststeden is het vooral een land waarin het gemiddelde kennisniveau dramatisch is.

Dus ja, men had het kunnen weten als ze de capaciteiten ervoor hadden, maar die hebben ze niet.

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Morales79 schreef op maandag 6 april 2026 @ 09:58:
[...]

Niet per sé. Wij zitten nu gewoon op de eerste rij, dus dat is zichtbaarder. Dingen schuiven helemaal niet zo snel, tenzij het inderdaad tot een open oorlog komt tussen rivaliserende wereldmachten. In die zin zijn data in de geschiedenis bedrieglijk, want achter de val van rijken, daar gaan processen van decennia of eeuwen achter schuil, waarin het verval intreedt, tot het punt waar historici het erover eens zijn dat imperium X of Y gevallen/verdwenen is. 476, 1453, dat zijn data die het eindpunt van een periode markeren. Die rijken houden niet van de ene dag op de andere op te bestaan. Dat gaat in kleine stapjes. Tot de laatste domino omvalt, en op papier lijkt zo'n datum heel zwart-wit, maar het eigenlijke proces is veel geleidelijker.

De Chinezen weten dat ze tijd hebben om hun rechtmatige plaats als het 'rijk van het midden' (het centrum, waar alles om draait) op te eisen. Zij zijn niet gehaast en een militaire confrontatie met de VS zal niet noodzakelijk in hun voordeel uitdraaien op dit punt. Die kunnen bij wijze van spreken achterover leunen en wachten tot de VS en zijn invloedssfeer implodeert. En dat is nu aan de gang, helaas voor ons.

Ik koester onze liberale democratie, maar die laat zelden een langetermijnvisie toe. Daar heeft Peking echt geen last van. Die kijken 10, 20 jaar vooruit. De meeste politici hier kijken niet verder dan de volgende verkiezingen.

[ Voor 7% gewijzigd door Borromini op 06-04-2026 13:43 ]

• hjs
  • Niet online

hjs

Borromini schreef op maandag 6 april 2026 @ 13:40:
[...]
De meeste politici hier kijken niet verder dan de volgende verkiezingen.
De volgende peiling bedoel je >:)
(of het volgende item in een van de talkshows op tv)

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Er ligt een nieuw plan klaar: de economie van Iran bombarderen. Israël wacht momenteel op goedkeuring van de VS.
The U.S. and Israel have a set of targets lined up in Iran designed to cripple the country’s economy and ensure the regime’s recovery from this war is long and painful.

Israel is awaiting authorization from Washington this week to begin striking Iran’s energy facilities, an Israeli official said, potentially undermining output in one of the world’s major oil-and-gas producers. In a Wall Street Journal interview, President Trump said Sunday the U.S. was prepared to hit all of Iran’s bridges and power plants, creating enough damage that it would “take 20 years to rebuild, if they’re lucky, if they have a country.”

March of the Eagles

• wildhagen
  • Niet online
Voor dat soort zaken bestaat een woord: oorlogsmisdrijven. Want dat zijn dat. Niet meer, niet minder.

Virussen? Scan ze hier!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
XWB schreef op maandag 6 april 2026 @ 13:53:
Er ligt een nieuw plan klaar: de economie van Iran bombarderen. Israël wacht momenteel op goedkeuring van de VS.
[...]
Tot zover de steun van de Iraanse bevolking die niet blij was met het regime.

Eeuwig zonde - Iran is een van de mooiste en meest bijzondere landen die ik bezocht heb. De liefste soort mensen ook, met afstand.

• Yakolev
  • Niet online

Yakolev

Ben aan het wachten totdat Kaja Kallas ook 18 sanctiepaketten aankondigt voor de Verenigde Staten en Israel, heel veel anders is dit niet dan wat Rusland doet.

Zal wel niet natuurlijk.

[ Voor 8% gewijzigd door Yakolev op 06-04-2026 14:30 ]

• gustaveau
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13:25
https://www.theguardian.c...rmuz-oil-netanyahu-israel
Israel hits Iran's South Pars petrochemical plant

Israël heeft het South Pars gasveld weer aangevallen, precies hetzelfde veld als eerder in Maart waardoor Iran als tegenaanval soortgelijke doelwitten in de hele regio is gaan bestoken.

Het is zo duidelijk dat Israël een ongeleid projectiel is waar de VS helemaal geen grip op heeft.
Een staakt het vuren komt er op deze manier natuurlijk nooit. (En dus kan Israël lekker hun gang blijven gaan in Libanon...)

• magnifor
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
https://www.aljazeera.com...d-that-affect-world-trade

Stiekem hoop ik dat het zover komt. Laat men het maar voelen.

• wildhagen
  • Niet online
gustaveau schreef op maandag 6 april 2026 @ 15:20:
https://www.theguardian.c...rmuz-oil-netanyahu-israel
Israel hits Iran's South Pars petrochemical plant

Israël heeft het South Pars gasveld weer aangevallen, precies hetzelfde veld als eerder in Maart waardoor Iran als tegenaanval soortgelijke doelwitten in de hele regio is gaan bestoken.

Het is zo duidelijk dat Israël een ongeleid projectiel is waar de VS helemaal geen grip op heeft.
Een staakt het vuren komt er op deze manier natuurlijk nooit. (En dus kan Israël lekker hun gang blijven gaan in Libanon...)
Israël en VS hebben ook nog een aanslag gepleegd op een oliebedrijf:
Volgens Iraanse staatsmedia hebben de VS en Israël nog een petrochemische installatie in Iran aangevallen. Ditmaal zou een industriecomplex bij de stad Marvdasht zijn gebombardeerd. Staatsmedia stellen dat er brand was ontstaan op het industrieterrein, maar dat het vuur onder controle is gebracht. Het Amerikaanse en Israëlische leger hebben nog niet gereageerd op de beschuldiging.

De petrochemische industrie is gericht op de verwerking van aardolie. Marvdasht ligt zo'n 250 kilometer noordelijker dan Asaluyeh, waar Israël eerder vandaag petrochemische installaties heeft gebombardeerd. Deze aanval is wel opgeëist door het Israëlische leger. Defensieminister Katz noemde deze aanval een zware klap voor de Iraanse economie.
Nos live-blog (https://nos.nl/liveblog/2...omt-met-plan-voor-bestand)

Virussen? Scan ze hier!

• Techkeizer
Ik heb hetzelfde, laat de hele wereld maar voelen. Geef mij maar 4 euro aan de pomp, zodat steuners van Israël beseffen wat dat land veroorzaakt in de wereld. Nederland die "begrip" heeft voor de aanvallen? Laat ons maar voelen wat dat inhoudt. Het is tijd dat de hele wereld wakker wordt en beseft hoe het niks doen tegen oorlogen inhoudt voor iedereen.

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Als jullie de gevolgen van o.a. MAGA-acties willen voelen dan mag dat, maar waarom moet iedereen daar onder lijden?

Dat is dezelfde denkwijze die de ayatollahs hanteren.

Dat zit wel Schnorr.

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Stukfruit schreef op maandag 6 april 2026 @ 16:03:
Als jullie de gevolgen van o.a. MAGA-acties willen voelen dan mag dat, maar waarom moet iedereen daar onder lijden?

Tja, aangezien Israel met onze instemming opereert zijn we allemaal medeplichtig. En hier is het Israel die eigenhandig de benzineprijs omhoog bombardeert.
Israel is momenteel niet bepaald het visitekaartje van Westerse Waarden. Integendeel

• wildhagen
  • Niet online

Aangezien we de VS en Israël blijven steunen als land, is het wellicht écht geen slecht idee als we de (financiële) gevolgen van die steun ook eens voelen.

Wellicht wordt het dan eens tijd om te overwegen om die steun eens te gaan herzien.

Vergeet niet dat zowel de VS als Israël hier de agressors zijn die al deze ellende veroorzaakt hebben die we nu ondervinden.

Virussen? Scan ze hier!

• Techkeizer

Niemand wilt ze voelen, maar het zat er aan te komen sinds we decennialang Israël en de VS hun gang lieten gaan en zelfs meededen. Nederland zei bijvoorbeeld begrip te hebben voor deze oorlog, dus blijkbaar accepteren we dit narratief. Tijd voor mensen om eerst te voelen en dan te beseffen.

Daar heeft geen Ayatollah iets mee te maken, veel mensen zijn het gewoon zat dat Israël en de VS zoveel chaos creëren in de wereld en niemand die wat zegt of doet. Bijvoorbeeld Spanje liet eervol zien hiertegen te zijn. Daar heb ik veel respect voor.

• derhenno
  • Registratie: Januari 2013
Techkeizer schreef op maandag 6 april 2026 @ 16:00:
[...]

Ik heb hetzelfde, laat de hele wereld maar voelen. Geef mij maar 4 euro aan de pomp, zodat steuners van Israël beseffen wat dat land veroorzaakt in de wereld. Nederland die "begrip" heeft voor de aanvallen? Laat ons maar voelen wat dat inhoudt. Het is tijd dat de hele wereld wakker wordt en beseft hoe het niks doen tegen oorlogen inhoudt voor iedereen.
Een prijs die ik met alle plezier betaal! Na bijna 50 jaar wereldwijd terrorisme sponsoren en pogingen om Israel (via via) van de kaart te willen vegen wordt het tijd deze dreiging voor de komende decennia te neutraliseren (liefst totaal elimineren). Nu we eenmaal in deze situatie zitten zeg ik: doordrukken! De Iraanse bevolking, de gehele regio en de wereld wordt er enkel beter van. Israel heeft te lang de andere wang toegekeerd bij deze existentiele dreiging, zowel bij Iran als gaza als Libanon. Op naar die 4 euro van je. Een kleine prijs voor een veel stabielere, veiligere wereld (uiteindelijk).

• Techkeizer
derhenno schreef op maandag 6 april 2026 @ 16:14:
[...]

Een prijs die ik met alle plezier betaal! Na bijna 50 jaar wereldwijd terrorisme sponsoren en pogingen om Israel (via via) van de kaart te willen vegen wordt het tijd deze dreiging voor de komende decennia te neutraliseren (liefst totaal elimineren). Nu we eenmaal in deze situatie zitten zeg ik: doordrukken! De Iraanse bevolking, de gehele regio en de wereld wordt er enkel beter van. Israel heeft te lang de andere wang toegekeerd bij deze existentiele dreiging, zowel bij Iran als gaza als Libanon. Op naar die 4 euro van je. Een kleine prijs voor een veel stabielere, veiligere wereld (uiteindelijk).
*knip*, hou de reacties een beetje constructief graag.

[ Voor 4% gewijzigd door NMH op 06-04-2026 17:57 ]

• ArcticWolf
  • Niet online
Ik niet, want dan wordt Europa automatisch meegetrokken in de oorlog en we hebben er in principe al 1 (met Rusland). Lopen al genoeg mensen te janken dat er zoveel geld aan defensie wordt uitgetrokken (waar ik in principe geen problemen mee heb), maar zelf bijdragen aan de eigen veiligheid van Europa vinden ze te ver gaan.

Dus nee liever niet want de EU is nog lang niet klaar voor een direct conflict met wie dan ook.

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Nederland kan die hoge prijzen wel hebben, de regering komt vast opnieuw met een prijsplafond voor energie, zoals in 2022. Maar voor Aziatische landen zijn de tekorten problematisch en kan hun economie instorten. Zat landen die er niets met te maken hebben en toch de gevolgen moeten dragen.

March of the Eagles

• ArcticWolf
  • Niet online
XWB schreef op maandag 6 april 2026 @ 16:23:
Nederland kan die hoge prijzen wel hebben, de regering komt vast opnieuw met een prijsplafond voor energie, zoals in 2022. Maar voor Aziatische landen zijn de tekorten problematisch en kan hun economie instorten. Zat landen die er niets met te maken hebben en toch de gevolgen moeten dragen.
Ook in NL (en West Europa ansich) geldt er een limiet (en tijdsduur) van dergelijk hoge prijzen, geen aanvoer van olie betekent ook dat er geen andere kunststof/plastic onderdelen meer geproduceerd kunnen worden. Minder aanvoer van gas is ook weer problematisch voor de landbouw etc... uiteindelijk valt het hele circus om.

Uiteindelijk valt het hele continent in recessie...

• wildhagen
  • Niet online
XWB schreef op maandag 6 april 2026 @ 16:23:
Dan moeten de VS en Israël ons (en alle getroffen landen uiteraard) maar voor compenseren.

Zij zijn degenen die deze ellende begonnen zijn en hebben veroorzaakt, laat ze de gevolgen dan maar oplossen ook.

Virussen? Scan ze hier!

• Bvanham
wildhagen schreef op maandag 6 april 2026 @ 16:28:
[...]

Dan moeten de VS en Israël ons (en alle getroffen landen uiteraard) maar voor compenseren.

Zij zijn degenen die deze ellende begonnen zijn en hebben veroorzaakt, laat ze de gevolgen dan maar oplossen ook.
Tja, en dat gaan ze nooit doen, wij zijn een stel ondankbaren volgens de USA en Israel vindt zichzelf altijd zielig en gepest.

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Een duidelijk signaal vanuit Europa:
After five weeks of war in the Middle East, it is clear that only a diplomatic solution will settle its root causes.

Any targeting of civilian infrastructure, namely energy facilities, is illegal and unacceptable. This applies to Russia’s war in Ukraine and it applies everywhere. The Iranian civilian population is the main victim of the Iranian regime. It would also be the main victim of a widening of the military campaign.
As I stressed in my recent call with the President of Iran, @DrPezeshkian
, the European Union urges Iran to immediately put an end to its attacks against countries in the region and to allow for the reestablishment of full freedom of navigation through the Strait of Hormuz.

Escalation will not achieve a ceasefire and peace. Only negotiations will, namely the ongoing efforts led by regional partners.

• Morales79
Borromini schreef op maandag 6 april 2026 @ 13:40:
[...]

Niet per sé. Wij zitten nu gewoon op de eerste rij, dus dat is zichtbaarder. Dingen schuiven helemaal niet zo snel, tenzij het inderdaad tot een open oorlog komt tussen rivaliserende wereldmachten. In die zin zijn data in de geschiedenis bedrieglijk, want achter de val van rijken, daar gaan processen van decennia of eeuwen achter schuil, waarin het verval intreedt, tot het punt waar historici het erover eens zijn dat imperium X of Y gevallen/verdwenen is.
Als je uitgaat van ‘De Big Cycle’ theorie van Dalio dan zou je kunnen betogen dat se van stap 7 naar stap 17 zijn gegaan in ca. 25/30 jaar.
Dat lijkt me toch aardig snel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F3TtlLziyDfKex29_vh8xUz73t0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/A1QNKGZkfZJVEXPjd702naD3.jpg?f=user_large

• squashedraven
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 14:22
derhenno schreef op maandag 6 april 2026 @ 16:14:
[...]

Ik mis de /s geloof ik.

• shoombak
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
We zien hier gewoon een supermacht in slowmotion naar de kloten gaan. Hopelijk is Europa voldoende voorbereid op een nieuwe wereldorde.

• Techkeizer
duvekot schreef op maandag 6 april 2026 @ 17:22:
Een duidelijk signaal vanuit Europa:
[Embed]

[...]

[...]
Een duidelijk signaal van zwakte en lafheid. Op Iran afgaan, terwijl zij de zwakke verdedigende partij zijn. Ze durven ook echt niet tegen Israël en de VS aan te gaan hé? Wat een schandalig zielig statement.

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:43
Techkeizer schreef op maandag 6 april 2026 @ 18:03:
[...]

Een duidelijk signaal van zwakte en lafheid. Op Iran afgaan, terwijl zij de zwakke verdedigende partij zijn. Ze durven ook echt niet tegen Israël en de VS aan te gaan hé? Wat een schandalig zielig statement.
"Meneer Trump en meneer Netanyahu. Ga alsjeblieft niet door met dit plan, want wij kunen niet beloven dat we nog meer smoesjes kunnen bedenken om jullie gedrag goed te praten. Jullie maken het ons steeds minder makkelijk om jullie niet in verlegenheid te brengen."

Daar komt het op neer.
Pagina: 1 ... 37 ... 54 Laatste

Let op:
Zero Tolerance beleid
Dit topic valt onder Zero Tolerance. Dit betekent het volgende:
• We grijpen sneller in bij overtredingen.
• Er volgen sneller sancties.
Topic specifiek beleid
Wat willen we niet zien:
• Elkaar beschuldigen van drogredenen.
• Commentaar over het discussie verloop in het topic.
• Commentaar op andermans postgedrag.
• Ook de discussie over Gaza is nog steeds offtopic.
• Speculatie of samenzweringstheorieën.
• Naamverbasteringen/bijnamen
• Memes/grappige plaatjes, dit is een discussietopic
• Schrijf militaire jargon afkortingen s.v.p. voluit.
Zie je een post waarvan je denkt dat die niet voldoet aan onze forum/topic regels, maak dan alleen (!) een topic report aan. En laat het dan verder over aan moderatie.

Hou de focus op de oorlog met Iran.