• mkmi
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 03:51
VindiGoosh schreef op zondag 5 april 2026 @ 08:15:
[...]

Waar heb je het over? Dat was totaal niet de strekking van onze posts…
Je kan ook aangeven waar jij het over hebt en wat jouw strekking is.

ik heb in mijn berichten duidelijk aangegeven dat regimes/regeringen vooral hun leiding dienen en op basis van objectieve cijfers de VS meeste slachtoffers hebben gemaakt afgelopen jaren.

• Ample Energy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18:29
XWB schreef op zondag 5 april 2026 @ 11:44:
[...]

Overigens is het best gebruikelijk om eigen materiaal onbruikbaar te maken. Het is ook beleid binnen het leger: iedereen weet dat het moet gebeuren als je in zo'n situatie terecht komt.

Heb laatst nog een documentaire gezien over de ontmanteling van Camp Bastion in Afghanistan: voertuigen die niet terug konden naar het VK werden vernietigd.
Dat je bij een basis die je jarenlang gebruikt hebt niet alles mee terug kunt nemen snap ik.
Dat je 2 vliegtuigen en een helikopter meeneemt om je manschappen in veiligheid te kunnen brengen en dat ze ineens allemaal tegelijk “stuck” zijn op het moment dat je ze nodig hebt is opvallend, geen standaardprocedure.

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

• VindiGoosh
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 22:20
mkmi schreef op zondag 5 april 2026 @ 12:10:
[...]

Je kan ook aangeven waar jij het over hebt en wat jouw strekking is.
Dat heb ik doorlopend gedaan. Herzie daarvoor mijn post(s).
ik heb in mijn berichten duidelijk aangegeven dat regimes/regeringen vooral hun leiding dienen en op basis van objectieve cijfers de VS meeste slachtoffers hebben gemaakt afgelopen jaren.
Dit is een nieuwe zijdelingse discussie waar anderen op in mogen haken.

• Bvanham
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22:56
XWB schreef op zondag 5 april 2026 @ 11:44:
[...]

Overigens is het best gebruikelijk om eigen materiaal onbruikbaar te maken. Het is ook beleid binnen het leger: iedereen weet dat het moet gebeuren als je in zo'n situatie terecht komt.

Heb laatst nog een documentaire gezien over de ontmanteling van Camp Bastion in Afghanistan: voertuigen die niet terug konden naar het VK werden vernietigd.
Natuurlijk, je vliegt in 2 herculessen in om 1 persoon te redden, vernietigd ze op de grond en laat dan 3 nieuwe komen om je weer op te halen. Klinkt als iets groters. Het zijn geen horsa wegwerp zwevers

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
De geïmproviseerde basis lag trouwens diep in Iran:

❗️The location of the American forward air base of the US Air Force, deployed deep inside Iran to conduct a rescue operation for the F-15 crew, was established near Isfahan (approximately 400 km from the Iran-Iraq border) — a key strategic center of Iran where missile and army bases,

🪖MilitaryNewsUA🇺🇦 (@militarynewsua.bsky.social) 5 april 2026
Afbeeldingslocatie: https://cdn.bsky.app/img/feed_fullsize/plain/did:plc:vdkutau3xlw4p5jgj7cihr3i/bafkreihqox6wi7nbeqypun4xwwu634bloitmf4wjxggdrltxnpey5laeum

March of the Eagles

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ach die C-130's waren sowieso op weg naar de uitgang 😎.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Bvanham schreef op zondag 5 april 2026 @ 12:32:
[...]

Natuurlijk, je vliegt in 2 herculessen in om 1 persoon te redden, vernietigd ze op de grond en laat dan 3 nieuwe komen om je weer op te halen. Klinkt als iets groters. Het zijn geen horsa wegwerp zwevers
wat xwb bedoelt. als het niet meer bruikbaar is (om welke reden dan ook), en je kan het niet meenemen(om welke reden dan ook) dan sloop je het.

en 2 herculessen landen op wat niet een landingsbaan is geeft dit soort resultaten.
Het kan goed gaan, of niet. Misschien hebben ze iets met de wielen geraakt wat niet mee gaf.
Bleek er toch een greppel te zijn die niet in de satellietfoto's te zien was.

ideaal stuur je een team naar vooren die de landingsstrip controleerd. Maar dat gaat niet in dit geval.
Dus gokken en hopen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8FMCeyGaSwYb9c6b7qnDoKVOysk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PXRxCkxNmj6tTjoCAP0XM7AA.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bRqQmxPUnX4h4Z8PvyyrLpIC1L4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rbAXZQRZz4pYsZC5YUEnUXPt.png?f=fotoalbum_large
misschien hebben ze de weg gebruikt. maar anders is het gewoon een zand landing zoals in het onderstaande artiekel
https://magazines.defensi.../2016/04/02_beach-landing
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vY9JuNLWbfDN03dEmsmDMa4QRqQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rvkbq8GgVWDPWMpbZ1GghFVg.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 36% gewijzigd door jack zomer op 05-04-2026 13:14 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 00:38

ManiacsHouse

Scheisse!

VindiGoosh schreef op zondag 5 april 2026 @ 07:29:
[...]

Als ik jou was, alsook iedereen die jouw post plust, zal ik ermee uitkijken niet een soort van Stockholmsyndroom te ontwikkelen.

En dat je dat van mij niet zou willen aannemen snap ik, maar neem het dan van haar aan:

[YouTube: Oorlog in Iran en het Stockholmsyndroom op wereldschaal | Opinie Shohreh Feshtali]

De barbaarse wreedheid van het Iraanse regime kent geen grenzen en verdiend, ondanks de domme en wrede roekeloosheid van de Amerikaanse en Israëlische regering, geen enkele vorm van sympathie.

En ergens snap ik de emotie. Ik bedoel dit niet als verwijt, maar als herinnering.
Kom kom. Het gaat hier meer om een :X (heel veel verwensingen) type als Trump die gewoon soort van op z'n bek gaat en wat Iran zelf aangeeft een oorlogszuchtig figuur is. Deze hele oorlog en aanvallen op infrastructuur (bijv. die brug) gaat gewoon helemaal nergens meer over. Wellicht had sympathie tussen '' moeten staan.

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:39

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
Modbreak:Dit topic is Zero-Tolerance let s.v.p. op de volgende punten in de topic warning:

Wat willen we niet zien:
• Commentaar over het discussie verloop in het topic.
• Commentaar op andermans postgedrag.

Commentaar op moderatie/beleid hoort ook niet in dit topic.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Er is inmiddels wat informatie naar buiten gekomen hoe dat bemanningslid uit handen van Iran wist te blijven:
De piloot, een wapensysteemofficier, was meer dan 24 uur in onherbergzaam terrein. Hij ontweek vijandige troepen, met alleen een pistool om zich te verdedigen, door onder meer in een bergspleet te schuilen. Op een gegeven moment beklom hij een bergkam van 2.100 meter hoogte, vertelt een Amerikaanse militaire functionaris aan The New York Times.

De piloot had een beveiligd communicatiemiddel om met de reddingstroepen te coördineren, maar gebruikte dat beperkt omdat Iraanse troepen het signaal ook konden opvangen, vertelt de militaire functionaris.
De CIA was ook betrokken:
Ondertussen voerde de CIA een misleidende campagne om de Iraanse strijdkrachten te verwarren en hen te laten denken dat de piloot al gered was en het land verliet in een grondkonvooi. De geheime dienst ontdekte uiteindelijk de schuilplaats van het bemanningslid en gaf de informatie door aan het Pentagon, dat daarna de reddingsoperatie opstartte.

Amerikaanse aanvalsvliegtuigen bombardeerden Iraanse troepen en beschoten hen om ze uit de buurt van het gebied te houden waar de piloot zich schuilhield. Bij het naderen van de neergeschoten piloot vuurden Amerikaanse commando's hun wapens af om Iraanse troepen er weg te houden. Al Jazeera sprak van een vuurgevecht, maar andere bronnen spraken dat tegen.

[ Voor 15% gewijzigd door XWB op 05-04-2026 13:04 ]

March of the Eagles

• Trishul
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 00:21
XWB schreef op zondag 5 april 2026 @ 13:02:
Er is inmiddels wat informatie naar buiten gekomen hoe dat bemanningslid uit handen van Iran wist te blijven:

[...]

De CIA was ook betrokken:

[...]
Het feit dat dit verhaal al zo snel en gedetailleerd de lucht in wordt gewerkt vind ik verdacht.
Lijkt erop dat de VS graag het moraal onder de aanvallende troepen hoog wil houden. 'Als je crasht in vijandelijk gebied, zullen we alles doen om je levend terug te halen'. Ook al verliezen we een paar vliegtuigen en helikopters. Ze konden natuurlijk ook wel een succesje gebruiken om het thuisfront tevreden te houden.

[ Voor 7% gewijzigd door Trishul op 05-04-2026 14:03 ]

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Trishul schreef op zondag 5 april 2026 @ 14:03:
[...]

Het feit dat dit verhaal al zo snel en gedetailleerd de lucht in wordt gewerkt vind ik verdacht.
Lijkt erop dat de VS graag het moraal onder de aanvallende troepen hoog wil houden. 'Als je crasht in vijandelijk gebied, zullen we alles doen om je levend terug te halen'. Ook al verliezen we een paar vliegtuigen en helikopters. Ze konden natuurlijk ook wel een succesje gebruiken om het thuisfront tevreden te houden.
Beide kunnen waarheid zijn: er alles aan doen om iemand terug te halen ("leave no man behind") én dat succes uitbuiten om het thuisfront tevreden te houden.

Het is ook logisch om het moreel hoog te houden, niemand wil een leger met ongemotiveerde mensen.

March of the Eagles

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03:46

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

Ze hebben gewoon speciale units die hier in getrained zijn: Parajumpers (PJs). Uit het bericht zou je kunnen opmaken dat er wellicht extra special forces zijn ingezet door de massale manhunt.

Voor de moraal is het inderdaad wel beter om ze te recoveren dan een Black Hawk Down incident op tv te krijgen ...

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Vanavond meer informatie, de piloot zou zwaargewond zijn:
President Trump geeft vanavond om 19.00 uur (Nederlandse tijd) een persconferentie, samen met het Amerikaanse leger. Daarin zullen ze naar verwachting vertellen over de missie waarbij een Amerikaanse piloot is gered.

"We hebben de zwaargewonde, maar zeer dappere F-15 officier gered uit de diepe bergen van Iran", schrijft Trump op Truth Social. "Hij is een zeer gerespecteerde kolonel. Dit soort raids worden zelden uitgevoerd." Trump prijst "moed en talent" van iedereen die was betrokken bij de missie.

March of the Eagles

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Het niveau, of liever gezegd het totale gebrek eraan, van Trump even gedemonstreerd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wK5UvafuSeuw80LgEDMwW2vjgrY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ALXrtQHqY7EOI55mvo1eS3ny.png?f=user_large

Even eraan herinneren dat wat Trump aankondigt een oorlogsmisdrijf is en een schending van internationaal recht:
Het opzettelijk aanvallen van civiele infrastructuur zoals energiecentrales is over het algemeen verboden. Zelfs in de beperkte gevallen waarin deze als militaire doelen kunnen worden aangemerkt, mag een partij energiecentrales niet aanvallen als dit buitenproportionele schade aan burgers kan toebrengen. Omdat dergelijke energiecentrales essentieel zijn voor de basisbehoeften en het levensonderhoud van tientallen miljoenen burgers, is een aanval daarop onwettig volgens het internationaal humanitair recht, en zou dit kunnen neerkomen op een oorlogsmisdrijf.

“Door met dergelijke aanvallen te dreigen, geeft de VS in feite aan bereid te zijn om een heel land in duisternis te storten, en de mensenrechten van de bevolking op leven, water, voedsel, gezondheidszorg en een adequate levensstandaard te ontnemen, en de bevolking bloot te stellen aan ernstig lijden,” zegt Guevera-Rosas.
Zie Trump dreigt met oorlogsmisdrijven in Iran

Virussen? Scan ze hier!

• Morales79
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 21:48
Trishul schreef op zondag 5 april 2026 @ 11:25:
Ik geloof niet dat de VS zonder oorlog kan eigenlijk.
Hun Militair-Industrieel-Complex (MIC) is zo enorm groot, dat moet continu draaiende gehouden worden.

Ik kan me geen VS voorstellen met een periode van bijvoorbeeld 10 jaar zonder oorlogen. Ze hebben oorlogen nodig om het MIC te voeden. En het MIC en leger is weer de facilitator om wereld dominantie te behouden. Of het nou gaat om de dollar, olie of bananen, ze pakken wat ze willen en 'vergeten' daarbij even het internationaal recht.
Na de oorlog tegen Iran kun je over een aantal jaren wel weer een oorlog tegen Iran verwachten als het IRGC er nog zit, of misschien is een ander land in het M-O of Zuid-Amerika dan aan de beurt.
Dit is ook het grote bezwaar wat ik heb tegen het optuigen van een sterke eigen defensie binnen Europa.
Zo’n grote krijgsmacht en bewapening gaat uiteindelijk tot oorlog leiden. Anders heb je militairen die alleen maar oefenen en miljarden aan wapens die liggen weg te roesten.

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 00:51
XWB schreef op zondag 5 april 2026 @ 14:11:
[...]

Beide kunnen waarheid zijn: er alles aan doen om iemand terug te halen ("leave no man behind") én dat succes uitbuiten om het thuisfront tevreden te houden.

Het is ook logisch om het moreel hoog te houden, niemand wil een leger met ongemotiveerde mensen.
Operationeel is het een indrukwekkende prestatie.

Maar tegelijkertijd is het voor de VS weer een stapje dichter richting de afgrond. Niet goed voor de moraal en de financiële situatie.

Ik vraag mij echt af wat er nog zal te vieren zijn op de 250ste verjaardag van de VS.

Iran zal niet plooien maar zich in al zijn slechtheid als martelaar presenteren.

Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:47

bloody

0.000 KB!!

wildhagen schreef op zondag 5 april 2026 @ 14:46:
Het niveau, of liever gezegd het totale gebrek eraan, van Trump even gedemonstreerd:

[Afbeelding]
Ik zie iemand die zichzelf in een hoekje geschilderd heeft, een hoekje waar over 2 dagen de vloer wegvalt.
Denk dat hij echt in paniek is nu en probeert uit dat hoekje weg te komen. Koste wat kost, dus ook ten koste van burgers.
Iran heeft de kaarten nu, Trump kan dreigen en schreeuwen maar hij gaat hier niet lekker uit komen.

Zonet heeft een journalist gebeld met Trump, en daar blijkt hetzelfde uit als waar Trump zonet mee gedreigd heeft.
Zie voor een FoxNews clipje:

[ Voor 30% gewijzigd door bloody op 05-04-2026 15:48 ]

nope

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Morales79 schreef op zondag 5 april 2026 @ 14:55:
[...]

Dit is ook het grote bezwaar wat ik heb tegen het optuigen van een sterke eigen defensie binnen Europa.
Zo’n grote krijgsmacht en bewapening gaat uiteindelijk tot oorlog leiden. Anders heb je militairen die alleen maar oefenen en miljarden aan wapens die liggen weg te roesten.
Ik vind dat nogal een stelling. We hadden onze sterkste defensie tussen de jaren 60/70 en eind jaren 80. Volgens mij is Europa niet echt betrokken bij een oorlog in die tijd. De eerste oorlog waarbij we wel betrokken waren was de eerste golfoorlog. En dat was een oorlog die toch vooral als rechtvaardig, met steun van de VN, werd gezien.

Dat betekent, stam + t .

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

[Afbeelding]

Even eraan herinneren dat wat Trump aankondigt een oorlogsmisdrijf is en een schending van internationaal recht:

[...]

Zie Trump dreigt met oorlogsmisdrijven in Iran
Bizar hoe hij telkens het niveau nog lager weet te krijgen na wat ie al allemaal heeft uitgekraamd. Kun je je voorstellen dat een Biden of Obama dit zouden zeggen, op 1e paasdag, afsluitend met "Praise be to Allah" ? De impeachment gesprekken zouden de volgende dag al plaatsvinden maar het huidige congres doet niets en laat het allemaal gewoon gebeuren.

Als ik niet beter wist zou ik zeggen dat zijn account gehacked is maar als ie werkelijk in paniek is en wild om zich heen aan het slaan is zou ik niet verbaasd zijn dat ie dit echt zegt.

• Morales79
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 21:48
Apache4u schreef op zondag 5 april 2026 @ 15:23:
[...]

Ik vind dat nogal een stelling. We hadden onze sterkste defensie tussen de jaren 60/70 en eind jaren 80. Volgens mij is Europa niet echt betrokken bij een oorlog in die tijd. De eerste oorlog waarbij we wel betrokken waren was de eerste golfoorlog. En dat was een oorlog die toch vooral als rechtvaardig, met steun van de VN, werd gezien.
Ja dat zal ongetwijfeld kloppen, maar dat was ook een andere tijd. Het is niet omdat het toen zo is gelopen dat het in de toekomst ook zo gaat.
Defensiebedrijven zijn nu beursgenoteerd en rendement gedreven, dus veel lobby. En er is veel meer (geo)politieke instabiliteit.
Ik zeg ook niet dat Europa niks moet doen maar ik geloof in een self fulfilling prophecy dat het optuigen van een groot leger eerder zal leiden tot het inzetten ervan. En daarom heb ik bedenkingen. Tegelijkertijd is niets doen ook geen optie.

[ Voor 4% gewijzigd door Morales79 op 05-04-2026 16:13 ]

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Trishul schreef op zondag 5 april 2026 @ 14:03:
[...]

Daar is echt helemaal niets verdachts aan. Het opleiden van een piloot kost miljoenen en in oorlogstijd is het redelijk voorspelbaar dat er vliegtuigen neergehaald worden of verongelukken. De Amerikanen zijn daarop voorbereid en hebben eenheden getraind voor dit soort evacuatie missies. Elke piloot weet dat en rekent erop, en ja, het is goed voor het moreel dat piloten weten dat ze niet vergeten worden als het een keer fout gaat. Wat is daar "verdacht" aan?

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Morales79 schreef op zondag 5 april 2026 @ 15:59:
[...]

Ik zeg ook niet dat Europa niks moet doen maar ik geloof in een self fulfilling prophecy dat het optuigen van een groot leger eerder zal leiden tot het inzetten ervan. En daarom heb ik bedenkingen. Tegelijkertijd is niets doen ook geen optie.
Ik denk wel dat er een groot verschil met de VS is. De VS heeft namelijk helemaal geen regionale vijanden, Canada en Mexico vormen geen enkele dreiging voor het land, en verder wordt het land omgeven door de twee grootste oceanen wat een invasie onmogelijk maakt.

Daarom is het verliezen van een oorlog voor de VS een politiek probleem maar het is nooit een nationale ramp. Ze zullen nooit door een vijand bezet worden. Daarom zijn ze sneller geneigd om dat leger ver over de eigen grenzen in te zetten en grote risico's te nemen. In die comfortabele positie zit Europa niet.

En dan zwijg ik over het feit dat Europa geen President heeft die zonder noemenswaardige parlementaire controle direct bevel over het leger heeft. De VS zijn al heel wat keren in een conflict gerommeld door een President die daar niet vooraf toestemming voor had gevraagd, en voor wie inzet van het leger vaak een snelle manier is om een politiek probleem op te lossen.

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Het ding is wel duidelijk dat er een gevaarlijke gek in het Witte Huis zit. Met dat gegeven valt hier toch op te merken dat al die checks and balances van het congress blijkbaar medeplichtig zijn. De abdicatie van de macht daar is enorm en betreffende gevaarlijke gek maakt er maximaal gebruik van.

Mocht Trump verdwijnen is het niet voorbij zolang al die medeplichtigen ermee wegkomen.

• Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

Yakolev

Superster

Hezbollah heeft een Brits marineschip geraakt, volgens Israëlische bronnen. Ik betwijfel het, maar het zou wel groots nieuws zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door Yakolev op 05-04-2026 20:29 ]

Laat feiten nooit in de weg staan voor goed nieuws

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

[Afbeelding]

[...]
Het wordt met de dag absurder. Zelfs Grok gelooft niet dat dit een echte post is :X

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Twee dagen geleden passeerde er opeens wat schepen de Straat van Hormuz.
https://www.theguardian.c...strait-of-hormuz-iran-war

De achtergrond is dat de geruchten steeds sterker worden, dat de Iraanse Revolutionaire Garde, een tol aan het heffen is. Betaal iets van $1 per vat aan ons, en je mag door. Je moet alleen wel betalen in Yuan of crypto.
https://www.euronews.com/...n-transit-during-iran-war

Tja, hoe moreel twijfelachtig (daarmee druk ik me nog erg voorzichtig uit) ik dat regime ook vind, vrees ik dat we dit wel moeten doen. Dit kost ons veel te veel geld. Daarnaast bestaat er ook die enorme productie van kunstmest via het Haber-Bosch proces in die regio. Zonder die kunstmest, ga je mislukte oogsten krijgen. Voor ons hier is dat vooral extra inflatie. Voor andere delen van de wereld is het rampzalig.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• Stroopwafels
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:41
DaniëlWW2 schreef op zondag 5 april 2026 @ 20:34:
Twee dagen geleden passeerde er opeens wat schepen de Straat van Hormuz.
https://www.theguardian.c...strait-of-hormuz-iran-war

De achtergrond is dat de geruchten steeds sterker worden, dat de Iraanse Revolutionaire Garde, een tol aan het heffen is. Betaal iets van $1 per vat aan ons, en je mag door. Je moet alleen wel betalen in Yuan of crypto.
https://www.euronews.com/...n-transit-during-iran-war

Tja, hoe moreel twijfelachtig (daarmee druk ik me nog erg voorzichtig uit) ik dat regime ook vind, vrees ik dat we dit wel moeten doen. Dit kost ons veel te veel geld. Daarnaast bestaat er ook die enorme productie van kunstmest via het Haber-Bosch proces in die regio. Zonder die kunstmest, ga je mislukte oogsten krijgen. Voor ons hier is dat vooral extra inflatie. Voor andere delen van de wereld is het rampzalig.
Op https://www.vesselfinder.com/nl kan je ook wel regelmatig zien dat er crude oil/LPG/LNG tankers passeren, maar ook dat er heel veel stil staat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WoPwqCQsOcyKdP0WhxxafwUPqsk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pPgpLacdnvJu1WgjmAC9QfPE.png?f=fotoalbum_large

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Yakolev schreef op zondag 5 april 2026 @ 20:13:
Hezbollah heeft een Brits marineschip geraakt, volgens Israëlische bronnen.

[X]

[X]

Ik betwijfel het, maar het zou wel groots nieuws zijn.
Als, als dit al klopt en het was HMS Dragon, nou dat zou nogal wat zijn.
De RN Type 45 destroyers zijn speciaal geoptimaliseerd voor de onderschepping van laagvliegende antischeepsraketten zoals P-800 en C-802. Dat is mede een erfenis van de Falkland oorlog. Dit is waarom ze zo'n forse toren hebben met een relatief kleine radar bovenin. Ze offeren bewust aardig wat capaciteiten op, om de radar hoger te plaatsen en dit soort raketten eerder te zien en neer te kunnen halen. En een Type 45 is zwaarbewapend hiertegen.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

Yakolev

Superster

Vals nieuws Israelis zullen wel aan het stoken zijn.

[ Voor 58% gewijzigd door Yakolev op 05-04-2026 20:50 ]

Laat feiten nooit in de weg staan voor goed nieuws

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:07

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

Is er dan geen enkele leider van andere landen / EU die zegt "dit kan gewoon niet wat Trump uitkraamt"¿ Blijven we maar mak achter hem aan lopen? Wat een totale debiel die gast!

Do { Ping } while ( LOL )

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
DaniëlWW2 schreef op zondag 5 april 2026 @ 20:34:

Juridisch gezien is de Straat van Homuz een internationale doorvaartroute. Als landen zomaar een zeestraat claimen en tol eisen, en anderen zijn bereid om te betalen, dan zien we feitelijk een afbrokkeling van de internationale economische orde die na de tweede wereldoorlog is opgebouwd. De gevolgen van die keuze zullen ons lange tijd blijven achtervolgen.

[ Voor 4% gewijzigd door XWB op 05-04-2026 20:58 ]

March of the Eagles

• tjubbie
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 22:47
Yakolev schreef op zondag 5 april 2026 @ 20:49:
Vals nieuws

[X]

[X]

[X]

Israelis zullen wel aan het stoken zijn.
Ze hebben er natuurlijk een enorm belang bij om andere westerse landen in hun chaos mee te sleuren. Met de VS is het gelukt. De recente aanslagen op unifil waarbij door israel direct naar hezbollah wordt gewezen past daar ook prima in

• Techkeizer
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 00:35
XWB schreef op zondag 5 april 2026 @ 20:56:
[...]

Juridisch gezien is de Straat van Homuz een internationale doorvaartroute. Als landen zomaar een zeestraat claimen en tol eisen, en anderen zijn bereid om te betalen, dan zien we feitelijk een afbrokkeling van de internationale economische orde die na de tweede wereldoorlog is opgebouwd. De gevolgen van die keuze zullen ons lange tijd blijven achtervolgen.
Tja, Rusland, Israël en de VS hebben internationale afspraken en het recht al afgebrokkeld. De VS en Israël begonnen deze oorlog, dus dan moeten ze niet boos zijn om de rook die het creëert. Iran kan in principe nooit winnen zonder deze blokkade of een grondoorlog, want een rakettenoorlog zouden ze altijd verliezen.

De VS hadden de touwtjes in handen en hadden hierdoor veel soft power. Ze hebben die hele onzichtbare balans verpest met deze onnodige en illegale oorlog op Iran. Nu gaat het heel lang duren voordat die rechtsorde weer terug is. De geloofwaardigheid van de VS is nu helemaal kapot.

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:13

JT

VETAK y0

Iemand anders gehoord dat ze het op radio 2 hadden over een kernkop op een raket naar Haifa? 8)7 Klopt geen hout van, dan was er nu overal nieuws geweest en stond het op de FP van de NOS...Ik schrok best wel.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• marapuru
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:36

marapuru

db.

JT schreef op zondag 5 april 2026 @ 22:16:
Iemand anders gehoord dat ze het op radio 2 hadden over een kernkop op een raket naar Haifa? 8)7 Klopt geen hout van, dan was er nu overal nieuws geweest en stond het op de FP van de NOS...Ik schrok best wel.
Hoe laat was dat ongeveer dat je het hoorde? Je kunt radio 2 terugspoelen hè.

• HEY_DUDE
  • Laatst online: 23:17
JT schreef op zondag 5 april 2026 @ 22:16:
Er is ook een bangmaak campagne gaande. Van wat bekend is heeft Iran geen raketten die Europa echt kunnen raken, max 2000km. De V.S. claimde dat een basis 4000 km verderop geraakt was en dat Iran dus ook Europa kan raken. O.a. de telegraaf deed hard mee met de langmaak campagne. Het is nu nog steeds bij de ene raket gebleven op 4000km en we moeten de V.S. dan maar vertrouwen dat het echt waar is.

Iran is prima in staat om een vuile bommen met Uranium of ander materiaal van kerncentrales te maken. Als je je zelf bang wil maken zijn er plenty mogelijkheden. Iran heeft weinig te winnen bij een vuile bom en toch wel wat te verliezen, zoals steun van Rusland. Hun huidige strategie werkt erg goed tegen de V.S.

• Bvanham
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22:56
Waarschijnlijk de zoveelste automatische verkeerde vertaling. Ik heb al vaker gelezen dat warhead vertaald met kernkop

• Trishul
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 00:21
Bvanham schreef op zondag 5 april 2026 @ 22:35:
Waarschijnlijk de zoveelste automatische verkeerde vertaling. Ik heb al vaker gelezen dat warhead vertaald met kernkop
Dat denk ik ook. Ik had het ongeveer een uur geleden ook gelezen op het NOS liveblog. Er stond iets over een niet ontplofte kernkop in Haifa.

Wel slordig natuurlijk van NOS.

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Techkeizer schreef op zondag 5 april 2026 @ 22:14:
[...]

Tja, Rusland, Israël en de VS hebben internationale afspraken en het recht al afgebrokkeld. De VS en Israël begonnen deze oorlog, dus dan moeten ze niet boos zijn om de rook die het creëert. Iran kan in principe nooit winnen zonder deze blokkade of een grondoorlog, want een rakettenoorlog zouden ze altijd verliezen.

De VS hadden de touwtjes in handen en hadden hierdoor veel soft power. Ze hebben die hele onzichtbare balans verpest met deze onnodige en illegale oorlog op Iran. Nu gaat het heel lang duren voordat die rechtsorde weer terug is. De geloofwaardigheid van de VS is nu helemaal kapot.
Die rechtsorde komt nooit meer terug. De schift naar Azië (China als spil van een nieuw systeem) was al gaande, het enige wat je eigenlijk kon hopen is dat af te remmen. Wat Trump nu gedaan heeft is dat net versneld. Alles wat de VS wat gewicht geeft in de wereld is hij eigenhandig aan het terugdraaien of vernietigen, waardoor landen ofwel naar China gaan kijken, ofwel gaan proberen hun eigen boontjes te doppen of te hopen dat ze samen met Europa nog een vuist kunnen maken.

De enige winnaar in het huidige conflict is Israël dat alles straffeloos kan platgooien. De VS kan dit niet winnen; de kans dat het Iraanse regime valt is héél klein. Er is géén georganiseerde oppositie die het kan overnemen, mochten de ayatollahs toch verslagen worden. Alleen raketten gaan de ayatollahs niet klein krijgen. Boots on the ground is dan het enige alternatief als je écht een regimewissel wil, maar wat krijg je dan in de plaats? Een marionettenregime dat wordt rechtgehouden door de VS en valt zodra je het land verlaat, zoals in Afghanistan? Ten koste van hoeveel militairen die ze dan voor jaren moeten legeren (of schimmige private contractors)? Trump heeft zich zoals wel vaker misrekend, en hij kan hier niet zonder gezichtsverlies onderuit. Dat maakt het een heel explosieve cocktail. Iran weet als geen ander wat asymmetrische oorlogsvoering is; ze weten ook dat ze een reguliere oorlog niet winnen, maar het slagveld ziet er anders uit dan de laatste Golfoorlog. De VS daarentegen lijken weinig te hebben geleerd van wat er in Oekraïne aan het front gebeurt.

Mijn gok is dat de controle over de straat van Hormuz een vorm van 'power play' is van Iran - laten zien wat ze kunnen (op zich niet zo moeilijk, want het blijft hun achtertuin), en de wereld laten voelen wat er gebeurt als ze zomaar worden aangevallen. De tol is dan mooi meegenomen, dat spijst de staatskas. Ik denk niet dat Iran die tol zal blijven heffen zodra er een stabiel akkoord is; daar gaan ze geen vrienden mee maken. Als ze dat te lang doen zullen andere oliestaten (zoals de Saoedi's) pijpleidingen gaan bouwen of uitbreiden om de straat van Hormuz te omzeilen, en dan is Iran zijn stok achter de deur ineens kwijt.

De straat is een levensader voor de internationale economie, en het feit dat Trump die (nog) niet kan openhouden tekent ook zijn onmacht, ondanks het luchtoverwicht en de overweldigende vuurkracht van de VS. Door selectief schepen toe te laten (ook al is het tegen betaling) toont Iran dat het redelijker is dan de VS in deze context: het blijft een regime van hardliners, maar er valt mee te praten tot op zekere hoogte, én ze houden zich aan hun afspraken. Twee dingen die je niet van de VS kan zeggen onder de huidige president.

Trump wil duidelijk zelf niet actief de politieagent gaan spelen in de straat van Hormuz, anders zou hij niet zo staan schuimbekken over de NAVO die 'm niet wil helpen. Het vuile werk is voor de hulpjes aan de andere kant van de Atlantische oceaan.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
downtime schreef op zondag 5 april 2026 @ 16:13:
[...]

Daar is echt helemaal niets verdachts aan. Het opleiden van een piloot kost miljoenen en in oorlogstijd is het redelijk voorspelbaar dat er vliegtuigen neergehaald worden of verongelukken. De Amerikanen zijn daarop voorbereid en hebben eenheden getraind voor dit soort evacuatie missies. Elke piloot weet dat en rekent erop, en ja, het is goed voor het moreel dat piloten weten dat ze niet vergeten worden als het een keer fout gaat. Wat is daar "verdacht" aan?
De piloten zelf worden ook getraind om te leren overleven:

How Elite American Forces Are Trained to Survive Behind Enemy Lines
Air Force crew learn to eat bugs, treat their wounds and evade capture before ever flying a mission.

Elite U.S. military aviators and special forces undergo intense training for the prospect they are trapped behind enemy lines—like the F-15 crew member rescued in Iran. The training is called SERE, which stands for “survival, evasion, resistance and escape.” The idea, according to an Air Force recruitment video: “The survivor’s mission is to return, with honor.”

“For aviators, the military considers SERE important because pilots can end up alone, behind enemy lines, or in hostile territory with little warning,” says David A. Deptula, a retired Air Force lieutenant general who is now dean at Arlington, Va.-based think tank Mitchell Institute for Aerospace Studies. “The training is meant to prepare them to stay alive, avoid capture when possible, resist exploitation if captured, and improve their chances of recovery,” he said in an email exchange.

The Air Force crew member rescued this weekend was seriously wounded, President Trump said. The aviator survived and evaded capture for 36 hours in a remote, mountainous part of Iran, with local forces trying to hunt him down.

March of the Eagles

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:13

JT

VETAK y0

marapuru schreef op zondag 5 april 2026 @ 22:22:
[...]

Hoe laat was dat ongeveer dat je het hoorde? Je kunt radio 2 terugspoelen hè.
Journaal van 22:00.
HEY_DUDE schreef op zondag 5 april 2026 @ 22:27:
[...]

Er is ook een bangmaak campagne gaande. Van wat bekend is heeft Iran geen raketten die Europa echt kunnen raken, max 2000km. De V.S. claimde dat een basis 4000 km verderop geraakt was en dat Iran dus ook Europa kan raken. O.a. de telegraaf deed hard mee met de langmaak campagne. Het is nu nog steeds bij de ene raket gebleven op 4000km en we moeten de V.S. dan maar vertrouwen dat het echt waar is.

Iran is prima in staat om een vuile bommen met Uranium of ander materiaal van kerncentrales te maken. Als je je zelf bang wil maken zijn er plenty mogelijkheden. Iran heeft weinig te winnen bij een vuile bom en toch wel wat te verliezen, zoals steun van Rusland. Hun huidige strategie werkt erg goed tegen de V.S.
Dat het niet zomaar hier komt ben ik van overtuigd. Ik ben bij gebruik van een kernwapen eerder bang voor pandora's box die open gaat. Het schept een precedent dat andere landen misschien ook gaan volgen. En dan wordt het allemaal wel eng. Nu geloof ik niet dat het zover komt maar ik schrok door dat nieuwsbericht.
Trishul schreef op zondag 5 april 2026 @ 22:48:
[...]

Dat denk ik ook. Ik had het ongeveer een uur geleden ook gelezen op het NOS liveblog. Er stond iets over een niet ontplofte kernkop in Haifa.

Wel slordig natuurlijk van NOS.
Ik schrok er nogal van. Ik vind het een enorm nuanceverschil.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• Techkeizer
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 00:35
Borromini schreef op zondag 5 april 2026 @ 22:51:
[...]

Die rechtsorde komt nooit meer terug. De schift naar Azië (China als spil van een nieuw systeem) was al gaande, het enige wat je eigenlijk kon hopen is dat af te remmen. Wat Trump nu gedaan heeft is dat net versneld. Alles wat de VS wat gewicht geeft in de wereld is hij eigenhandig aan het terugdraaien of vernietigen, waardoor landen ofwel naar China gaan kijken, ofwel gaan proberen hun eigen boontjes te doppen of te hopen dat ze samen met Europa nog een vuist kunnen maken.

De enige winnaar in het huidige conflict is Israël dat alles straffeloos kan platgooien. De VS kan dit niet winnen; de kans dat het Iraanse regime valt is héél klein. Er is géén georganiseerde oppositie die het kan overnemen, mochten de ayatollahs toch verslagen worden. Alleen raketten gaan de ayatollahs niet klein krijgen. Boots on the ground is dan het enige alternatief als je écht een regimewissel wil, maar wat krijg je dan in de plaats? Een marionettenregime dat wordt rechtgehouden door de VS en valt zodra je het land verlaat, zoals in Afghanistan? Ten koste van hoeveel militairen die ze dan voor jaren moeten legeren (of schimmige private contractors)? Trump heeft zich zoals wel vaker misrekend, en hij kan hier niet zonder gezichtsverlies onderuit. Dat maakt het een heel explosieve cocktail. Iran weet als geen ander wat asymmetrische oorlogsvoering is; ze weten ook dat ze een reguliere oorlog niet winnen, maar het slagveld ziet er anders uit dan de laatste Golfoorlog. De VS daarentegen lijken weinig te hebben geleerd van wat er in Oekraïne aan het front gebeurt.

Mijn gok is dat de controle over de straat van Hormuz een vorm van 'power play' is van Iran - laten zien wat ze kunnen (op zich niet zo moeilijk, want het blijft hun achtertuin), en de wereld laten voelen wat er gebeurt als ze zomaar worden aangevallen. De tol is dan mooi meegenomen, dat spijst de staatskas. Ik denk niet dat Iran die tol zal blijven heffen zodra er een stabiel akkoord is; daar gaan ze geen vrienden mee maken. Als ze dat te lang doen zullen andere oliestaten (zoals de Saoedi's) pijpleidingen gaan bouwen of uitbreiden om de straat van Hormuz te omzeilen, en dan is Iran zijn stok achter de deur ineens kwijt.

De straat is een levensader voor de internationale economie, en het feit dat Trump die (nog) niet kan openhouden tekent ook zijn onmacht, ondanks het luchtoverwicht en de overweldigende vuurkracht van de VS. Door selectief schepen toe te laten (ook al is het tegen betaling) toont Iran dat het redelijker is dan de VS in deze context: het blijft een regime van hardliners, maar er valt mee te praten tot op zekere hoogte, én ze houden zich aan hun afspraken. Twee dingen die je niet van de VS kan zeggen onder de huidige president.

Trump wil duidelijk zelf niet actief de politieagent gaan spelen in de straat van Hormuz, anders zou hij niet zo staan schuimbekken over de NAVO die 'm niet wil helpen. Het vuile werk is voor de hulpjes aan de andere kant van de Atlantische oceaan.
Goede analyse, ik wil wel toevoegen dat deze oorlog puur op basis van Israëls ambities gevoerd wordt. Dit Amerikaanse kabinet zit bijvoorbeeld vol Zionisten die hetzelfde willen als hun Israëlische Knesset collega's. Greater Israël. Dus Iran verzwakken en daardoor bijvoorbeeld nu Libanon vernietigen en overnemen. Kijk bijvoorbeeld hoe ze al hele dorpen en infrastructuur aan het vernietigen zijn daar in het zuiden van Libanon. Het is voor hun perfect dat de VS bezig is met Iran, zodat zij Libanon kunnen bezetten. En de wereld die dit negeert en alleen focust op Iran, Trump en de straat van Hormuz. Hier is jarenlang voor gepland, dat zie je zo.
Pagina: 1 ... 36 37 Laatste

Let op:
Zero Tolerance beleid
Dit topic valt onder Zero Tolerance. Dit betekent het volgende:
• We grijpen sneller in bij overtredingen.
• Er volgen sneller sancties.
Topic specifiek beleid
Wat willen we niet zien:
• Elkaar beschuldigen van drogredenen.
• Commentaar over het discussie verloop in het topic.
• Commentaar op andermans postgedrag.
• Ook de discussie over Gaza is nog steeds offtopic.
• Speculatie of samenzweringstheorieën.
• Naamverbasteringen/bijnamen
• Memes/grappige plaatjes, dit is een discussietopic
• Schrijf militaire jargon afkortingen s.v.p. voluit.
Zie je een post waarvan je denkt dat die niet voldoet aan onze forum/topic regels, maak dan alleen (!) een topic report aan. En laat het dan verder over aan moderatie.