Ik zie nu je edit pas. Als je wilt dat ik mijn reactie ook verwijder, laat het me even weten. Voor wat het waard is, dit was mijn reactie daarop:
Voorbeeld:
Abraham heeft bijna zijn zoon vermoord. Hij beweert dat hij in contact stond met God die hem opdroeg dat te doen “als test”.
God zou zoiets nooit doen. Als Abraham al in contact stond met iemand die zijn zoon door de doodsangsten liet lijden door notabene zijn bloedeigen vader op gruwelijke wijze te worden vermoord en daar een levenslang trauma van op te lopen, dan zou het de duivel geweest moeten zijn.
Maar nog logischer:
Abraham was niet goed bij zijn paasei. Misschien was hij wel Schizofreen.
Voortvloeiende uit deze waan, namelijk dat bepaalde mensen of volkeren dichterbij God zouden staan dan anderen, en zelfs de stem van God zouden horen, creëert de klassieke “wij”/“zij”-verdeling die in talloze conflicten wordt gebruikt om het bloedvergieten moreel te verdedigen. Niet zonder meer selectief te verwijzen naar bepaalde gebeurtenissen in het verleden, waar figuren zoals Netanyahu maar graag gebruik van maken.
Dit soort schizofrene denkwijzen, namelijk dat gelovigen in contact zouden staan met, en dat geestelijken letterlijk de stem van God zouden kunnen horen, en daarmee een verhevenheid creëren tegenover andersgelovigen of atheïsten, is niet meer van deze tijd.
Dat bedoel ik met “Abrahamisten”. Mensen die denken dat Abraham als aartsvader in contact zou staan met God, terwijl hij in zijn doen en laten eerder heeft laten zien niet helemaal lekker bij zijn hoofd te zijn.
Hetgeen daaruit voortvloeit is geen voorbeeld van hoe het wel zou moeten. Het is een voorbeeld van hoe het niet zou moeten.
Daarmee zeg ik niet dat ik tegen geloof ben. In tegendeel, ik geloof zelf ook. Maar geloof is niet hetzelfde als religie, en religie, in welke vorm dan ook, mag anno 2026 eens beginnen met zichzelf een spiegel voorhouden en eens goed nadenken over hun eigen aandeel in de wereldwijde ellende.
[
Voor 7% gewijzigd door
VindiGoosh op 05-04-2026 09:59
]