• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:15

tuinïnen

Eventus stultorum magister

Toch knap dat die heli’s daar kunnen opereren. Lijkt mij tamelijk spannend diep in vijandig gebied.

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:49

rapture

Zelfs daar netwerken?

duvekot schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 18:01:
[...]

Dat kan misschien voor het Suez kanaal en het Panama kanaal ..en nog een aantal nauwe doorgangen .. maar de Straat van Hormuz is een ingang/uitgang naar een doodlopende zee .. en alles wat daar vandaan ergens anders heen moet heeft gewoon geen volwaardig alternatief.

De pijpleiding door Saudi Arabië heen zou eventueel uitgebreid kunnen worden ... Maar daarmee wordt het nog meer een doel .. en je legt ook niet zo heel snel een nieuwe of grotere aan.
Als je niet kan rondvaren, dan ga je de productiecapaciteit in de Golfstaten afschrijven en je gaat ergens anders in nieuwe productiecapaciteit investeren.

Niet raar dat Sal van What's Going on With Shipping? zei dat de blokkade niet te lang mag duren of de Golfstaten gaan bankroet.
Volgens hem onderschatten we de gedaande schade. 6 dagen aan Ever Given lag dwars in het Suezkanaal heeft 6 weken tot 3 maanden geduurd om de scheepvaart glad te strijken. Een maand aan blokkade in de Straat van Hormuz gaat in een optimistische scenario half jaar duren om de achterstand in de scheepvaart weg te werken. 2 maanden betekent een jaar aan verpeste scheepvaart.

Er is gegeven moment dat een werelddeel afgeschreven wordt zoals je een afdeling van een bedrijf kan sluiten.

Voor een prognose van nieuwe exportcapaciteit creëren kan je naar de LNG kijken. Full scale invasion in Oekraïne heeft dit met de Noord-Amerikaanse LNG-export gedaan.

Afbeeldingslocatie: https://www.eia.gov/todayinenergy/images/2024.12.30/main.svg
https://www.eia.gov/todayinenergy/detail.php?id=64128

2 jaren later begon eerste nieuwe exportcapaciteit in 2024 in productie te komen en 6 jaren later moet de Noord-Amerikaanse LNG verdubbeld zijn.

Qatar wilde in 2024 ook in bijna een verdubbeling in 6 jaren investeren.
With this added boost, output from Qatar's North Field will rise from 77 million tpy of LNG currently to 142 million tpy by 2030, an 85% increase in production.
https://www.reuters.com/b...t-north-field-2024-02-25/
Als je 77 million tonnes per year of LNG omrekent, dan is het 10 billion cubic feet per day op de grafiek. De Noord-Amerikaanse LNG ramp up (aan bijkomende productiecapaciteit sinds full scale invasion) is genoeg om heel Qatar te vervangen. 17% van Qatar's LNG exportcapaciteit is uitgeschakeld, valt nog mee.

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:16
Ik hoop dat de andere piloot ook nog gered wordt, hoe erg ik ook tegen deze oorlog ben. Je kunt er wat van vinden dat iemand in het leger dient, maar de gemiddelde militair staat dichter bij ons dan bij de mensen door wie ze gestuurd zijn. Als de piloot gevanggenomen wordt staan hem/haar waarschijnlijk verschrikkingen te wachten, daar moeten we nooit voor gaan wensen.
Bedenkt daarbij dat een groot deel van de Amerikaanse militairen in dienst gaan om te ontsnappen aan schulden/armoede.
Bovendien zal een Amerikaanse krijgsgevangene in handen van Iran in eerste instantie slecht zijn voor het imago van het almachtige beste leger van de wereld, maar zal het ook snel als propaganda gebruikt kunnen worden door de Amerikaanse club om draagkracht te creëren en de oorlog verder te laten escaleren.

Over de reddingsactie zelf, de 'leave no man behind' doctrine is erg sterk in het Amerikaans leger, dat heeft niks met de huidige commander in chief te maken. Bovendien kun je over de slagingskans niks zeggen vanachter een toetsenbord.

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
Pejdref schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 18:58:
Ik hoop dat de andere piloot ook nog gered wordt, hoe erg ik ook tegen deze oorlog ben. Je kunt er wat van vinden dat iemand in het leger dient, maar de gemiddelde militair staat dichter bij ons dan bij de mensen door wie ze gestuurd zijn. Als de piloot gevanggenomen wordt staan hem/haar waarschijnlijk verschrikkingen te wachten, daar moeten we nooit voor gaan wensen.
Bedenkt daarbij dat een groot deel van de Amerikaanse militairen in dienst gaan om te ontsnappen aan schulden/armoede.
Bovendien zal een Amerikaanse krijgsgevangene in handen van Iran in eerste instantie slecht zijn voor het imago van het almachtige beste leger van de wereld, maar zal het ook snel als propaganda gebruikt kunnen worden door de Amerikaanse club om draagkracht te creëren en de oorlog verder te laten escaleren.

Over de reddingsactie zelf, de 'leave no man behind' doctrine is erg sterk in het Amerikaans leger, dat heeft niks met de huidige commander in chief te maken. Bovendien kun je over de slagingskans niks zeggen vanachter een toetsenbord.
Ik geloof er weinig van dat een F15 piloot militair is geworden vanwege armoede/schulden.
Als je een soeverein land illegaal gaat bombarderen, dan loop je bewust een risico. Wil je dat risico niet lopen moet je je ziek melden.

Hoe erg ik het ook vind voor diegene als persoon, je nam bewust het risico.

Je kan eerder medelijden hebben met de gebombardeerde meisjes, dan met een piloot die bewust een illegaal actie uitvoert.

EU DNS: 86.54.11.100

• squashedraven
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 21:55
c-nan schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 19:26:
[...]

Ik geloof er weinig van dat een F15 piloot militair is geworden vanwege armoede/schulden.
Als je een soeverein land illegaal gaat bombarderen, dan loop je bewust een risico. Wil je dat risico niet lopen moet je je ziek melden.

Je kan eerder medelijden hebben met de gebombardeerde meisjes, dan met een piloot die bewust een illegaal actie uitvoert.
Het blijft een mens die gewoon zijn of haar werk doet...
En medelijden met de een betekend niet dat je geen medelijden met iemand anders kan hebben

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
squashedraven schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 19:28:
[...]

Het blijft een mens die gewoon zijn of haar werk doet...
En medelijden met de een betekend niet dat je geen medelijden met iemand anders kan hebben
Wat praat je er makkelijk over, die gewoon zijn werk doet, uhu. Als jij iets illegaals moet doen van je werkgever dan doe jij dat gewoon?

Hij is niet even een meloen gaan stelen.

[ Voor 5% gewijzigd door c-nan op 03-04-2026 19:31 ]

EU DNS: 86.54.11.100

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
[...]

een f15 piloot is per definitie militair. de klm gebruikt ze niet.

Of bedoel je dat iemand die uit noodzaak bij de luchtmacht gaat geen piloot kan worden?
Misschien was dit wel zijn kans, en kwamen ze er gaande weg achter dat hij prima in een vliegtuig kan.
Misschien wou hij een hellcat. of schuld vrij een diploma halen..

ik vind wat van de houding en gedragingen van usa. Maar ik neem dat de piloot niet kwalijk.
Die heeft op dit moment weinig reeele opties dan zijn werk te doen.

[ Voor 12% gewijzigd door jack zomer op 03-04-2026 19:32 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:50

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

c-nan schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 19:30:
[...]

Wat praat je er makkelijk over, die gewoon zijn werk doet, uhu. Als jij iets illegaals moet doen van je werkgever dan doe jij dat gewoon?
Nou ja voor militairen ligt dat wat anders natuurlijk. Je weet als militair dat je moet vechten ook al sta je er niet achter. Heb je hier problemen mee san wordt je per definitie geen soldaat.

Do { Ping } while ( LOL )

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:34
rapture schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 18:43:
Als je niet kan rondvaren, dan ga je de productiecapaciteit in de Golfstaten afschrijven en je gaat ergens anders in nieuwe productiecapaciteit investeren.

Niet raar dat Sal van What's Going on With Shipping? zei dat de blokkade niet te lang mag duren of de Golfstaten gaan bankroet.
...
Er is gegeven moment dat een werelddeel afgeschreven wordt zoals je een afdeling van een bedrijf kan sluiten.
Maar dan zou Iran zijn nieuw verkregen hefboom verliezen, zouden ze voordien niet een soort tussenweg zoeken?

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

• FireBladeX
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:56
Pejdref schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 18:58:

Ik ben tegen leed van ieder mens. Ongeacht afkomst, staat, religie en noem maar op.
De oorlog kent vele burger slachtoffers en dit wordt uitbundig door Trump en zijn vriendjes gevierd.
"Wij zijn oppermachtig en bombaderen iedereen, zelfs voor onze plezier".
Je wekt dan niet echt medeleven op als jou team vervolgens slachtoffers kent. Iets met mes snijdt aan twee kanten ofzo...

Je kan ook denken als er meer van dit soort gevallen komt, dat mensen die nu in actieve dienst zijn bij USA, dat ze juist gaan protesteren. Dat zij ook niet willen sneuvelen netals hun maten voor Trump. Als moreel heel laag is gaat het vroeg of laat wel iets teweeg brengen.
Shadow_Agent schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 19:31:
[...]

Nou ja voor militairen ligt dat wat anders natuurlijk. Je weet als militair dat je moet vechten ook al sta je er niet achter. Heb je hier problemen mee san wordt je per definitie geen soldaat.
Dit is dus echt grootste onzin.
Dan kunnen we SS'ers ook anders omschrijven...het waren tenslotte gewoon militairen die aan t strijden waren.

[ Voor 11% gewijzigd door FireBladeX op 03-04-2026 19:37 ]

• Bvanham
  • Registratie: Januari 2015
Yakolev schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 11:05:
[...]

De CENTCOM ontkenning heeft betrekking op een andere geclaimde shootdown (die van het filmpje in je link).
CENTCom ontkent alles wat niet in het straatje van Trump past. die zijn ook niet onafhankelijk

• Trishul
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:18
Bvanham schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 19:36:
[...]

CENTCom ontkent alles wat niet in het straatje van Trump past. die zijn ook niet onafhankelijk
Phoh CENTCOM, dat zijn bewezen leugenaars:
- Mosul; doorgeven aan de NL F-16's dat ze een militair doelwit moeten raken, intel geverifieerd. Na een jaar in de doofpot stoppen.
- Minab; meisjesschool bombarderen meermaals, achteraf zeggen dat je het in 'onderzoek' hebt

Zo zullen er nog meer voorbeelden zijn.

• Pejdref
[...]

Dat iemand een bepaald risico neemt wil niet zeggen dat diegene de gevolgen van dat risico verdient.
Je kunt ook tegelijk medelijden hebben met meerdere partijen, en een discussie over wie meer medelijden verdient heeft geen nut. Bovendien was mijn post niet direct een pleidooi voor medelijden, maar een pleidooi om onze moraliteit niet te verliezen.

• dikkiedik
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:05
[...]

Je draait het wel een beetje om. Een militair is juist verplicht om wettelijke bevelen uit te voeren van hun meerdere. Ik ga er even vanuit dat deze F15 onderweg was richting een legitiem doelwit.

Er zijn in deze oorlog al wel wat gevallen bekend waarbij burgerdoelen zijn geraakt, maar ik ga er toch echt vanuit dat dit niet bewust het target was. En als dat wel zo is, dan zal dit met intel gedaan zijn die dit op afstand op dat moment zou legitimeren.

• Pejdref
FireBladeX schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 19:35:
[...]

Ik ben tegen leed van ieder mens. Ongeacht afkomst, staat, religie en noem maar op.
De oorlog kent vele burger slachtoffers en dit wordt uitbundig door Trump en zijn vriendjes gevierd.
"Wij zijn oppermachtig en bombaderen iedereen, zelfs voor onze plezier".
Je wekt dan niet echt medeleven op als jou team vervolgens slachtoffers kent. Iets met mes snijdt aan twee kanten ofzo...
Ik herken het wel hoor, dat ik de neiging heb om soort van blij te zijn als Iran dit soort 'overwinningen' boekt. Maar dan moet ik me eraan helpen herinneren dat als de keuze tussen 2 kwaden is, je soms beter geen keuze kunt maken.
Daarnaast zijn het niet Trump en zijn vriendjes die het gevaar lopen.
Je kan ook denken als er meer van dit soort gevallen komt, dat mensen die nu in actieve dienst zijn bij USA, dat ze juist gaan protesteren. Dat zij ook niet willen sneuvelen netals hun maten voor Trump. Als moreel heel laag is gaat het vroeg of laat wel iets teweeg brengen.

...
Waarschijnlijk wel ja, maar dat is een proces dat maanden/jaren duurt. Eerst zullen vooral de wraakgevoelens de boventoon voeren. Ik baseer me overigens volledig op onderbuikgevoel, dus schiet me gerust af (figuurlijk).

• R_Zwart
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 21:41
Shadow_Agent schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 19:31:
[...]

In Nederland MOET een militair weigeren mee te werken aan illegale militaire acties.

• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:56

MazeWing

The plot thickens...

c-nan schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 19:30:
[...]

Hij is niet even een meloen gaan stelen.
Die krijgt gewoon xy-coördinaten door, heeft wat luchtfoto's van het object en ziet het van honderden meters hoogte en drukt op het knopje. Mocht het vervolgens blijken dat het een school, ziekenhuis, etc.. was zal hij dat waarschijnlijk veel en veel later pas horen en misschien zelfs pas in de media lezen.

En je in deze situatie ziek melden en onder je plicht als soldaat te komen schuurt zeer dicht tegen elkaar aan....

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 9800X3D / RTX5090 / 64GB) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

R_Zwart schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 20:45:
[...]

In Nederland MOET een militair weigeren mee te werken aan illegale militaire acties.
Vaak blijkt pas achteraf dat iets illegaals was. Men krijgt gewoon een briefing en wordt voorzien van informatie die - op dat moment - lijkt te kloppen.

Het is niet alsof ze de opdracht krijgen om een x-aantal burgers op een lijn te zetten en dood te schieten.... |:(

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 9800X3D / RTX5090 / 64GB) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

dikkiedik schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 19:57:
[...]

Je draait het wel een beetje om. Een militair is juist verplicht om wettelijke bevelen uit te voeren van hun meerdere. Ik ga er even vanuit dat deze F15 onderweg was richting een legitiem doelwit.

Er zijn in deze oorlog al wel wat gevallen bekend waarbij burgerdoelen zijn geraakt, maar ik ga er toch echt vanuit dat dit niet bewust het target was. En als dat wel zo is, dan zal dit met intel gedaan zijn die dit op afstand op dat moment zou legitimeren.
Precies dit! In Nederland (en denk ik praktisch ieder ander land) is het gewoon bij wet verboden bevelen te negeren en kun je je in dit soort gevallen - achteraf - beroepen op een strafuitsluitingsgrond in de vorm van "bevel van een meerdere".
Uiteraard zijn er uitzonderingen zoals in mijn eerder geschetst voorbeeld.

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:15
Tja, ik vind toch dat de USA het een beetje verloren heeft bij het beschieten van die "drugs"bootjes en bij het ontdekken van overlevenden nog maar een extra rondje hebben gemaakt om het af te ronden. Dat zou je als militair toch moeten kunnen afwijzen, toch uitvoeren betekent dat je zelf in die situatie ook niet echt meer aanspraak kunt maken op wat dan ook.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

• dikkiedik
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:05
R_Zwart schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 20:45:
[...]

Dan heb je het over een obvious illegale actie zoals: 'bombaardeer even het vluchtelingen kamp want ik vind het een rot volk'.

De acties in Iran zijn niet zo overduidelijk illegaal. In elk geval niet voor mij. Even ervanuit gaande dat een aantal burgerdoelen per ongeluk geraakt zijn of dat er zodanige intel aanwezig was dat een aanval, met bijbehorende nevenschade, nog steeds te rechtvaardigen was.

Orders niet opvolgen voor een militair is een zeer hoge drempel. Het moet echt ontzettend obvious zijn dat er iets gedaan wordt wat zwaar illegaal is of valt onder oorlogsmisdaden.

• Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

Yakolev

Superster

Volgens de NYT is nog een ander toestel neergeschoten / verloren gegaan. De piloot kon gered worden. Een single-seater, dus in ieder geval geen F-15E.

Edit:
Een A-10 Warthog

[ Voor 37% gewijzigd door Yakolev op 03-04-2026 21:17 ]

Laat feiten nooit in de weg staan voor goed nieuws

• Trishul
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:18
dikkiedik schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 21:03:
[...]

Dan heb je het over een obvious illegale actie zoals: 'bombaardeer even het vluchtelingen kamp want ik vind het een rot volk'.

De acties in Iran zijn niet zo overduidelijk illegaal. In elk geval niet voor mij. Even ervanuit gaande dat een aantal burgerdoelen per ongeluk geraakt zijn of dat er zodanige intel aanwezig was dat een aanval, met bijbehorende nevenschade, nog steeds te rechtvaardigen was.

Orders niet opvolgen voor een militair is een zeer hoge drempel. Het moet echt ontzettend obvious zijn dat er iets gedaan wordt wat zwaar illegaal is of valt onder oorlogsmisdaden.
Goed dat je dat zo uitlegt, maar ik vind het ronduit schandalig dat de Amerikanen de school in Minab meerdere keren gebombardeerd hebben. En vervolgens proberen het in de doofpot te stoppen.

Dat kan je natuurlijk 'niet overduidelijk illegaal' noemen. Maar geeft wel aan waar je morele grenzen liggen.

• Mutatie
  • Registratie: Mei 2005
  • Nu online
dikkiedik schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 19:57:
[...]

Weet je het zeker? Ik geloof er niks van..

https://www.theguardian.c...an-war-christian-rhetoric

https://www.military.com/...what-roe-actually-do.html

Dit zijn geen legitieme orders. De eed is ook aan de grondwet, niet aan de president op de eerste plaats. Dit is wel echt kwaadaardig allemaal.

Ik ben het wel eens dat een piloot het hoogst waarschijnlijk niet weet. Ergens hoop ik dat dan maar.
ArcticWolf schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 21:22:
[...]
ik ken geen enkel ander land in de wereld waar mensen zichzelf beter achten dan de mensen van een ander land. In ieder geval niet in de mate dat het bewust uiten en leren om zich zo te gedragen (sportcompetities uitgezonderd :+ ).
Misschien eens interviews luisteren/bekijken met Israëliërs. Je schrikt je kapot van de onmenselijkheid..

[ Voor 22% gewijzigd door Mutatie op 03-04-2026 21:32 ]

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
dikkiedik schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 21:03:
[...]

Het grote verschil tussen de VS en Europa (en de rest van de wereld in principe), is dat de VS erg "gelovig" is. En zij zien zichzelf als "the best", dus de orders die ze opvolgen is omdat "wij zijn de beste en daarom is dit een goed iets" zonder die doctrine te challengen, omdat het zo is.
Op scholen doen ze iedere dag nog "The Pledge of Allegiance" om het patriotisme gehalte hoog te houden.

Deze oorlog is ook gestart vanuit een "God bless America, God bless Freedom"-gedachte die hun bevelhebber (Trump) heeft opgedragen.

Amerikanen zijn zo geconditioneerd dat zij letterlijk niet zomaar iets anders kunnen denken...

Europeanen (en veel meer landen in de wereld) hebben deze doctrine niet, ik ken geen enkel ander land in de wereld waar mensen zichzelf beter achten dan de mensen van een ander land. In ieder geval niet in de mate dat het bewust uiten en leren om zich zo te gedragen (sportcompetities uitgezonderd :+ ).

AMD 5800X3D, ASUS ROG Strix B550-F, 32GB Corsair DDR4, MSI RTX 5070 Ti 16G SHADOW 3X OC

• Yakolev
  • Niet online

Yakolev

Superster

Yakolev schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 21:13:
Volgens de NYT is nog een ander toestel neergeschoten / verloren gegaan. De piloot kon gered worden.

[X]

Een single-seater, dus in ieder geval geen F-15E.

Edit:
Een A-10 Warthog

[X]
Ook is 1 van de Blackhawks op zoek naar de F-15 piloten, geraakt en beschadigd geraakt.

• Yakolev
  • Niet online

Yakolev

Superster

De stand van zaken voor de VS in de laatste 24 uur. Squawk 7700 betekent in feite een noodsignaal uitsturen.

• Bvanham
  • Registratie: Januari 2015
Gelukkig is de Iraanse luchtafweer uitgeschakeld volgens donald en consorten. Die vliegtuigen vallen ws. door slecht onderhoud uit de lucht zal gezegd worden

• tiswat
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:40
Gok dat de achterban alleen maar denkt “Hit them harder!”. Maar die komen van een koude kermis thuis als dit nog maanden voort sleept.

Had de boots in the ground wel verwacht eigenlijk, zeker met het lange weekend.

• TrafalgarLaw
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 21:48
De VS hebben als het doorgaat nogmaals een cash-infuus van 200 miljard nodig. Dit keer onderwijs en health care helemaal scrappen?

• 49euro
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21:48
tiswat schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 21:40:
Gok dat de achterban alleen maar denkt “Hit them harder!”. Maar die komen van een koude kermis thuis als dit nog maanden voort sleept.

Had de boots in the ground wel verwacht eigenlijk, zeker met het lange weekend.
Er is nog van alles van de Amerikanen onderweg naar de regio. Dit weekend komt mogelijk nog te vroeg voor ze.

• baba420
  • Registratie: April 2009
  • Nu online
Hoe groot is de kans dat iemand in Washington Trump onschadelijk maakt voordat hij een nucleaire aanval laat uitvoeren op Iran? Ik ben bang dat zijn ego zodanig aangetast is dat hij dat serieus overweegt. Het land heeft volgens hem alleen maar barbaren / haatbaarden óf “lafaards” die de macht niet hebben gegrepen. “So we nuked them and we will build the most beautiful resorts. Thank you for your attention to this matter.”

• Kist
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 22:04
Yakolev schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 21:37:
De stand van zaken voor de VS in de laatste 24 uur.

[X]

Squawk 7700 betekent in feite een noodsignaal uitsturen.
Wat doet überhaupt een A-10 boven Iraans grondgebied of in de buurt daarvan? Dat ding is ontworpen voor close air support. Niet voor een extensieve lucht campagne.

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Kist schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 22:04:
[...]

Wat doet überhaupt een A-10 boven Iraans grondgebied of in de buurt daarvan? Dat ding is ontworpen voor close air support. Niet voor een extensieve lucht campagne.
Blijkbaar is de US toch een grond offensief begonnen? Niet alles staat gelijk in de media...

Paar dagen geleden in de UK, 12x A-10:
YouTube: Multiple A-10 Warthogs arrive in England

[ Voor 16% gewijzigd door ArcticWolf op 03-04-2026 22:13 ]

AMD 5800X3D, ASUS ROG Strix B550-F, 32GB Corsair DDR4, MSI RTX 5070 Ti 16G SHADOW 3X OC

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Bvanham schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 21:40:
Gelukkig is de Iraanse luchtafweer uitgeschakeld volgens donald en consorten. Die vliegtuigen vallen ws. door slecht onderhoud uit de lucht zal gezegd worden
Probleem is dat Iran met alles wat ze hebben schieten op die helikopters, dat hou je niet tegen:

❗️Iranian police tried to shoot down US Air Force HH-60G "Pave Hawk" helicopters with small arms fire while the helicopters were conducting search and rescue operations for downed F-15 pilots.

🪖MilitaryNewsUA🇺🇦 (@militarynewsua.bsky.social) 3 april 2026

March of the Eagles

• Yakolev
  • Niet online

Yakolev

Superster

Kist schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 22:04:
[...]

Ik weet dat ze in recente weken zijn gebruikt om IRGC bootjes in de Perzische Golf aan te vallen.

• unclero
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

unclero

MB EQA ftw \o/

ArcticWolf schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 21:22:
[...]

Het grote verschil tussen de VS en Europa (en de rest van de wereld in principe), is dat de VS erg "gelovig" is. En zij zien zichzelf als "the best", dus de orders die ze opvolgen is omdat "wij zijn de beste en daarom is dit een goed iets" zonder die doctrine te challengen, omdat het zo is.
Op scholen doen ze iedere dag nog "The Pledge of Allegiance" om het patriotisme gehalte hoog te houden.

Deze oorlog is ook gestart vanuit een "God bless America, God bless Freedom"-gedachte die hun bevelhebber (Trump) heeft opgedragen.

Amerikanen zijn zo geconditioneerd dat zij letterlijk niet zomaar iets anders kunnen denken...
Never get high on your own supply. zoals het oude Amerikaanse gezegde luid.
Dit is wel degelijk een probleem. Als men van jongs af aan heeft geleerd dat men in Het Beste & Gaafste Land woont, en dat nooit in twijfel durft te trekken omdat anderen u gelijk corrigeren, dan gaat u dat vanzelf ook geloven.
Aangezien niemand echt achter het gordijn durft te kijken, houden mensen elkaar ook niet echt scherp.

Geloofsgedrag is louter blootstelling maal herhaling.

Dat zien we heel sterk bij de reflectie over de Vietnam-oorlog. Men heeft drie keer zoveel bommen afgeworpen over een gebied zo groot als Oekraïne als in de hele Tweede Wereldoorlog, maar toch holden ze met de staart tussen de benen naar de uitgang.
Een deel zegt: maar we hebben eigenlijk niet verloren.
Een ander deel zegt: we hebben louter verloren omdat de politici niet mee wilden.
Áls de politici verder waren gegaan..
Áls het publiek achter de oorlog was blijven staan..
Áls we de productie van vliegtuigen en tanks nog verder op hadden geschroefd..
Als.. als.. als.
Maar zulke discussies zijn nooit reflecties.
Louter exercities vol 'ceteris paribus' en 'ignore air pressure'.

En dat is heel gevaarlijk, want dan zullen War Games op de tekentafel in het Pentagon nooit echt serieus uitgedacht kunnen worden, als de voorwaarde iedere keer is: Amerika mag niet verliezen.

Amerikaans exceptionalisme kost gewoon levens.
Europeanen (en veel meer landen in de wereld) hebben deze doctrine niet, ik ken geen enkel ander land in de wereld waar mensen zichzelf beter achten dan de mensen van een ander land. In ieder geval niet in de mate dat het bewust uiten en leren om zich zo te gedragen (sportcompetities uitgezonderd :+ ).
Een Nederlands Marine-officier b.d. zei me ooit: "Nederland heeft een goede marine, geen trotse marine. Trots heeft onze marine achtergelaten op de bodem van de Javazee."

Er zijn nog Europeanen in leven die mee hebben gemaakt dat ze uit hun eigen koloniën zijn gekegeld. Er zijn nog Europeanen in leven die hebben gezien hoe hun eigen soldaten langs de kant van de weg met de handjes in de lucht stonden als de vijandige colonnes langsreden.

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

Pagina: 1 ... 34 35 Laatste

Let op:
Zero Tolerance beleid
Dit topic valt onder Zero Tolerance. Dit betekent het volgende:
• We grijpen sneller in bij overtredingen.
• Er volgen sneller sancties.
Topic specifiek beleid
Wat willen we niet zien:
• Elkaar beschuldigen van drogredenen.
• Commentaar over het discussie verloop in het topic.
• Commentaar op andermans postgedrag.
• Ook de discussie over Gaza is nog steeds offtopic.
• Speculatie of samenzweringstheorieën.
• Naamverbasteringen/bijnamen
• Memes/grappige plaatjes, dit is een discussietopic
• Schrijf militaire jargon afkortingen s.v.p. voluit.
Zie je een post waarvan je denkt dat die niet voldoet aan onze forum/topic regels, maak dan alleen (!) een topic report aan. En laat het dan verder over aan moderatie.