• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18-05 00:15

tuinïnen

Eventus stultorum magister

Toch knap dat die heli’s daar kunnen opereren. Lijkt mij tamelijk spannend diep in vijandig gebied.

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:57

rapture

Zelfs daar netwerken?

duvekot schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 18:01:
[...]

Dat kan misschien voor het Suez kanaal en het Panama kanaal ..en nog een aantal nauwe doorgangen .. maar de Straat van Hormuz is een ingang/uitgang naar een doodlopende zee .. en alles wat daar vandaan ergens anders heen moet heeft gewoon geen volwaardig alternatief.

De pijpleiding door Saudi Arabië heen zou eventueel uitgebreid kunnen worden ... Maar daarmee wordt het nog meer een doel .. en je legt ook niet zo heel snel een nieuwe of grotere aan.
Als je niet kan rondvaren, dan ga je de productiecapaciteit in de Golfstaten afschrijven en je gaat ergens anders in nieuwe productiecapaciteit investeren.

Niet raar dat Sal van What's Going on With Shipping? zei dat de blokkade niet te lang mag duren of de Golfstaten gaan bankroet.
Volgens hem onderschatten we de gedaande schade. 6 dagen aan Ever Given lag dwars in het Suezkanaal heeft 6 weken tot 3 maanden geduurd om de scheepvaart glad te strijken. Een maand aan blokkade in de Straat van Hormuz gaat in een optimistische scenario half jaar duren om de achterstand in de scheepvaart weg te werken. 2 maanden betekent een jaar aan verpeste scheepvaart.

Er is gegeven moment dat een werelddeel afgeschreven wordt zoals je een afdeling van een bedrijf kan sluiten.

Voor een prognose van nieuwe exportcapaciteit creëren kan je naar de LNG kijken. Full scale invasion in Oekraïne heeft dit met de Noord-Amerikaanse LNG-export gedaan.

Afbeeldingslocatie: https://www.eia.gov/todayinenergy/images/2024.12.30/main.svg
https://www.eia.gov/todayinenergy/detail.php?id=64128

2 jaren later begon eerste nieuwe exportcapaciteit in 2024 in productie te komen en 6 jaren later moet de Noord-Amerikaanse LNG verdubbeld zijn.

Qatar wilde in 2024 ook in bijna een verdubbeling in 6 jaren investeren.
With this added boost, output from Qatar's North Field will rise from 77 million tpy of LNG currently to 142 million tpy by 2030, an 85% increase in production.
https://www.reuters.com/b...t-north-field-2024-02-25/
Als je 77 million tonnes per year of LNG omrekent, dan is het 10 billion cubic feet per day op de grafiek. De Noord-Amerikaanse LNG ramp up (aan bijkomende productiecapaciteit sinds full scale invasion) is genoeg om heel Qatar te vervangen. 17% van Qatar's LNG exportcapaciteit is uitgeschakeld, valt nog mee.

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Ik hoop dat de andere piloot ook nog gered wordt, hoe erg ik ook tegen deze oorlog ben. Je kunt er wat van vinden dat iemand in het leger dient, maar de gemiddelde militair staat dichter bij ons dan bij de mensen door wie ze gestuurd zijn. Als de piloot gevanggenomen wordt staan hem/haar waarschijnlijk verschrikkingen te wachten, daar moeten we nooit voor gaan wensen.
Bedenkt daarbij dat een groot deel van de Amerikaanse militairen in dienst gaan om te ontsnappen aan schulden/armoede.
Bovendien zal een Amerikaanse krijgsgevangene in handen van Iran in eerste instantie slecht zijn voor het imago van het almachtige beste leger van de wereld, maar zal het ook snel als propaganda gebruikt kunnen worden door de Amerikaanse club om draagkracht te creëren en de oorlog verder te laten escaleren.

Over de reddingsactie zelf, de 'leave no man behind' doctrine is erg sterk in het Amerikaans leger, dat heeft niks met de huidige commander in chief te maken. Bovendien kun je over de slagingskans niks zeggen vanachter een toetsenbord.

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
Pejdref schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 18:58:
Ik hoop dat de andere piloot ook nog gered wordt, hoe erg ik ook tegen deze oorlog ben. Je kunt er wat van vinden dat iemand in het leger dient, maar de gemiddelde militair staat dichter bij ons dan bij de mensen door wie ze gestuurd zijn. Als de piloot gevanggenomen wordt staan hem/haar waarschijnlijk verschrikkingen te wachten, daar moeten we nooit voor gaan wensen.
Bedenkt daarbij dat een groot deel van de Amerikaanse militairen in dienst gaan om te ontsnappen aan schulden/armoede.
Bovendien zal een Amerikaanse krijgsgevangene in handen van Iran in eerste instantie slecht zijn voor het imago van het almachtige beste leger van de wereld, maar zal het ook snel als propaganda gebruikt kunnen worden door de Amerikaanse club om draagkracht te creëren en de oorlog verder te laten escaleren.

Over de reddingsactie zelf, de 'leave no man behind' doctrine is erg sterk in het Amerikaans leger, dat heeft niks met de huidige commander in chief te maken. Bovendien kun je over de slagingskans niks zeggen vanachter een toetsenbord.
Ik geloof er weinig van dat een F15 piloot militair is geworden vanwege armoede/schulden.
Als je een soeverein land illegaal gaat bombarderen, dan loop je bewust een risico. Wil je dat risico niet lopen moet je je ziek melden.

Hoe erg ik het ook vind voor diegene als persoon, je nam bewust het risico.

Je kan eerder medelijden hebben met de gebombardeerde meisjes, dan met een piloot die bewust een illegaal actie uitvoert.

EU DNS: 86.54.11.100

• squashedraven
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 21:48
c-nan schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 19:26:
[...]

Ik geloof er weinig van dat een F15 piloot militair is geworden vanwege armoede/schulden.
Als je een soeverein land illegaal gaat bombarderen, dan loop je bewust een risico. Wil je dat risico niet lopen moet je je ziek melden.

Je kan eerder medelijden hebben met de gebombardeerde meisjes, dan met een piloot die bewust een illegaal actie uitvoert.
Het blijft een mens die gewoon zijn of haar werk doet...
En medelijden met de een betekend niet dat je geen medelijden met iemand anders kan hebben

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
squashedraven schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 19:28:
[...]

En medelijden met de een betekend niet dat je geen medelijden met iemand anders kan hebben
Wat praat je er makkelijk over, die gewoon zijn werk doet, uhu. Als jij iets illegaals moet doen van je werkgever dan doe jij dat gewoon?

Hij is niet even een meloen gaan stelen.

[ Voor 5% gewijzigd door c-nan op 03-04-2026 19:31 ]

EU DNS: 86.54.11.100

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
[...]

een f15 piloot is per definitie militair. de klm gebruikt ze niet.

Of bedoel je dat iemand die uit noodzaak bij de luchtmacht gaat geen piloot kan worden?
Misschien was dit wel zijn kans, en kwamen ze er gaande weg achter dat hij prima in een vliegtuig kan.
Misschien wou hij een hellcat. of schuld vrij een diploma halen..

ik vind wat van de houding en gedragingen van usa. Maar ik neem dat de piloot niet kwalijk.
Die heeft op dit moment weinig reeele opties dan zijn werk te doen.

[ Voor 12% gewijzigd door jack zomer op 03-04-2026 19:32 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:21

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

c-nan schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 19:30:
[...]

Wat praat je er makkelijk over, die gewoon zijn werk doet, uhu. Als jij iets illegaals moet doen van je werkgever dan doe jij dat gewoon?
Nou ja voor militairen ligt dat wat anders natuurlijk. Je weet als militair dat je moet vechten ook al sta je er niet achter. Heb je hier problemen mee san wordt je per definitie geen soldaat.

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11:07
rapture schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 18:43:
Als je niet kan rondvaren, dan ga je de productiecapaciteit in de Golfstaten afschrijven en je gaat ergens anders in nieuwe productiecapaciteit investeren.

Niet raar dat Sal van What's Going on With Shipping? zei dat de blokkade niet te lang mag duren of de Golfstaten gaan bankroet.
...
Er is gegeven moment dat een werelddeel afgeschreven wordt zoals je een afdeling van een bedrijf kan sluiten.
Maar dan zou Iran zijn nieuw verkregen hefboom verliezen, zouden ze voordien niet een soort tussenweg zoeken?

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

• FireBladeX
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:17
Pejdref schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 18:58:

Ik ben tegen leed van ieder mens. Ongeacht afkomst, staat, religie en noem maar op.
De oorlog kent vele burger slachtoffers en dit wordt uitbundig door Trump en zijn vriendjes gevierd.
"Wij zijn oppermachtig en bombaderen iedereen, zelfs voor onze plezier".
Je wekt dan niet echt medeleven op als jou team vervolgens slachtoffers kent. Iets met mes snijdt aan twee kanten ofzo...

Je kan ook denken als er meer van dit soort gevallen komt, dat mensen die nu in actieve dienst zijn bij USA, dat ze juist gaan protesteren. Dat zij ook niet willen sneuvelen netals hun maten voor Trump. Als moreel heel laag is gaat het vroeg of laat wel iets teweeg brengen.
Shadow_Agent schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 19:31:
[...]

Nou ja voor militairen ligt dat wat anders natuurlijk. Je weet als militair dat je moet vechten ook al sta je er niet achter. Heb je hier problemen mee san wordt je per definitie geen soldaat.
Dit is dus echt grootste onzin.
Dan kunnen we SS'ers ook anders omschrijven...het waren tenslotte gewoon militairen die aan t strijden waren.

[ Voor 11% gewijzigd door FireBladeX op 03-04-2026 19:37 ]

• Bvanham
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 23:10
Yakolev schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 11:05:
[...]

De CENTCOM ontkenning heeft betrekking op een andere geclaimde shootdown (die van het filmpje in je link).
CENTCom ontkent alles wat niet in het straatje van Trump past. die zijn ook niet onafhankelijk

• Trishul
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:26
Bvanham schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 19:36:
[...]

CENTCom ontkent alles wat niet in het straatje van Trump past. die zijn ook niet onafhankelijk
Phoh CENTCOM, dat zijn bewezen leugenaars:
- Mosul; doorgeven aan de NL F-16's dat ze een militair doelwit moeten raken, intel geverifieerd. Na een jaar in de doofpot stoppen.
- Minab; meisjesschool bombarderen meermaals, achteraf zeggen dat je het in 'onderzoek' hebt

Zo zullen er nog meer voorbeelden zijn.

• Pejdref
  • Niet online
[...]

Dat iemand een bepaald risico neemt wil niet zeggen dat diegene de gevolgen van dat risico verdient.
Je kunt ook tegelijk medelijden hebben met meerdere partijen, en een discussie over wie meer medelijden verdient heeft geen nut. Bovendien was mijn post niet direct een pleidooi voor medelijden, maar een pleidooi om onze moraliteit niet te verliezen.

• dikkiedik
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19-05 21:16
[...]

Je draait het wel een beetje om. Een militair is juist verplicht om wettelijke bevelen uit te voeren van hun meerdere. Ik ga er even vanuit dat deze F15 onderweg was richting een legitiem doelwit.

Er zijn in deze oorlog al wel wat gevallen bekend waarbij burgerdoelen zijn geraakt, maar ik ga er toch echt vanuit dat dit niet bewust het target was. En als dat wel zo is, dan zal dit met intel gedaan zijn die dit op afstand op dat moment zou legitimeren.

• Pejdref
  • Niet online
FireBladeX schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 19:35:
[...]

Ik ben tegen leed van ieder mens. Ongeacht afkomst, staat, religie en noem maar op.
De oorlog kent vele burger slachtoffers en dit wordt uitbundig door Trump en zijn vriendjes gevierd.
"Wij zijn oppermachtig en bombaderen iedereen, zelfs voor onze plezier".
Je wekt dan niet echt medeleven op als jou team vervolgens slachtoffers kent. Iets met mes snijdt aan twee kanten ofzo...
Ik herken het wel hoor, dat ik de neiging heb om soort van blij te zijn als Iran dit soort 'overwinningen' boekt. Maar dan moet ik me eraan helpen herinneren dat als de keuze tussen 2 kwaden is, je soms beter geen keuze kunt maken.
Daarnaast zijn het niet Trump en zijn vriendjes die het gevaar lopen.
Je kan ook denken als er meer van dit soort gevallen komt, dat mensen die nu in actieve dienst zijn bij USA, dat ze juist gaan protesteren. Dat zij ook niet willen sneuvelen netals hun maten voor Trump. Als moreel heel laag is gaat het vroeg of laat wel iets teweeg brengen.

...
Waarschijnlijk wel ja, maar dat is een proces dat maanden/jaren duurt. Eerst zullen vooral de wraakgevoelens de boventoon voeren. Ik baseer me overigens volledig op onderbuikgevoel, dus schiet me gerust af (figuurlijk).

• R_Zwart
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 17:17
Shadow_Agent schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 19:31:
[...]

In Nederland MOET een militair weigeren mee te werken aan illegale militaire acties.

• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:09

MazeWing

The plot thickens...

c-nan schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 19:30:
[...]

Hij is niet even een meloen gaan stelen.
Die krijgt gewoon xy-coördinaten door, heeft wat luchtfoto's van het object en ziet het van honderden meters hoogte en drukt op het knopje. Mocht het vervolgens blijken dat het een school, ziekenhuis, etc.. was zal hij dat waarschijnlijk veel en veel later pas horen en misschien zelfs pas in de media lezen.

En je in deze situatie ziek melden en onder je plicht als soldaat te komen schuurt zeer dicht tegen elkaar aan....

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 9800X3D / RTX5090 / 64GB) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

R_Zwart schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 20:45:
[...]

In Nederland MOET een militair weigeren mee te werken aan illegale militaire acties.
Vaak blijkt pas achteraf dat iets illegaals was. Men krijgt gewoon een briefing en wordt voorzien van informatie die - op dat moment - lijkt te kloppen.

Het is niet alsof ze de opdracht krijgen om een x-aantal burgers op een lijn te zetten en dood te schieten.... |:(

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 9800X3D / RTX5090 / 64GB) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

dikkiedik schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 19:57:
[...]

Je draait het wel een beetje om. Een militair is juist verplicht om wettelijke bevelen uit te voeren van hun meerdere. Ik ga er even vanuit dat deze F15 onderweg was richting een legitiem doelwit.

Er zijn in deze oorlog al wel wat gevallen bekend waarbij burgerdoelen zijn geraakt, maar ik ga er toch echt vanuit dat dit niet bewust het target was. En als dat wel zo is, dan zal dit met intel gedaan zijn die dit op afstand op dat moment zou legitimeren.
Precies dit! In Nederland (en denk ik praktisch ieder ander land) is het gewoon bij wet verboden bevelen te negeren en kun je je in dit soort gevallen - achteraf - beroepen op een strafuitsluitingsgrond in de vorm van "bevel van een meerdere".
Uiteraard zijn er uitzonderingen zoals in mijn eerder geschetst voorbeeld.

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17:46
Tja, ik vind toch dat de USA het een beetje verloren heeft bij het beschieten van die "drugs"bootjes en bij het ontdekken van overlevenden nog maar een extra rondje hebben gemaakt om het af te ronden. Dat zou je als militair toch moeten kunnen afwijzen, toch uitvoeren betekent dat je zelf in die situatie ook niet echt meer aanspraak kunt maken op wat dan ook.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

• dikkiedik
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19-05 21:16
R_Zwart schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 20:45:
[...]

Dan heb je het over een obvious illegale actie zoals: 'bombaardeer even het vluchtelingen kamp want ik vind het een rot volk'.

De acties in Iran zijn niet zo overduidelijk illegaal. In elk geval niet voor mij. Even ervanuit gaande dat een aantal burgerdoelen per ongeluk geraakt zijn of dat er zodanige intel aanwezig was dat een aanval, met bijbehorende nevenschade, nog steeds te rechtvaardigen was.

Orders niet opvolgen voor een militair is een zeer hoge drempel. Het moet echt ontzettend obvious zijn dat er iets gedaan wordt wat zwaar illegaal is of valt onder oorlogsmisdaden.

• Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

Yakolev

Superster en Usual Suspect

Volgens de NYT is nog een ander toestel neergeschoten / verloren gegaan. De piloot kon gered worden. Een single-seater, dus in ieder geval geen F-15E.

Edit:
Een A-10 Warthog

[ Voor 37% gewijzigd door Yakolev op 03-04-2026 21:17 ]

Laat feiten nooit in de weg staan voor goed nieuws

• Trishul
dikkiedik schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 21:03:
[...]

Dan heb je het over een obvious illegale actie zoals: 'bombaardeer even het vluchtelingen kamp want ik vind het een rot volk'.

De acties in Iran zijn niet zo overduidelijk illegaal. In elk geval niet voor mij. Even ervanuit gaande dat een aantal burgerdoelen per ongeluk geraakt zijn of dat er zodanige intel aanwezig was dat een aanval, met bijbehorende nevenschade, nog steeds te rechtvaardigen was.

Orders niet opvolgen voor een militair is een zeer hoge drempel. Het moet echt ontzettend obvious zijn dat er iets gedaan wordt wat zwaar illegaal is of valt onder oorlogsmisdaden.
Goed dat je dat zo uitlegt, maar ik vind het ronduit schandalig dat de Amerikanen de school in Minab meerdere keren gebombardeerd hebben. En vervolgens proberen het in de doofpot te stoppen.

Dat kan je natuurlijk 'niet overduidelijk illegaal' noemen. Maar geeft wel aan waar je morele grenzen liggen.

• Mutatie
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15:16
dikkiedik schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 19:57:
[...]

Weet je het zeker? Ik geloof er niks van..

https://www.theguardian.c...an-war-christian-rhetoric

https://www.military.com/...what-roe-actually-do.html

Dit zijn geen legitieme orders. De eed is ook aan de grondwet, niet aan de president op de eerste plaats. Dit is wel echt kwaadaardig allemaal.

Ik ben het wel eens dat een piloot het hoogst waarschijnlijk niet weet. Ergens hoop ik dat dan maar.
ArcticWolf schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 21:22:
[...]
ik ken geen enkel ander land in de wereld waar mensen zichzelf beter achten dan de mensen van een ander land. In ieder geval niet in de mate dat het bewust uiten en leren om zich zo te gedragen (sportcompetities uitgezonderd :+ ).
Misschien eens interviews luisteren/bekijken met Israëliërs. Je schrikt je kapot van de onmenselijkheid..

[ Voor 22% gewijzigd door Mutatie op 03-04-2026 21:32 ]

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
dikkiedik schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 21:03:
[...]

Het grote verschil tussen de VS en Europa (en de rest van de wereld in principe), is dat de VS erg "gelovig" is. En zij zien zichzelf als "the best", dus de orders die ze opvolgen is omdat "wij zijn de beste en daarom is dit een goed iets" zonder die doctrine te challengen, omdat het zo is.
Op scholen doen ze iedere dag nog "The Pledge of Allegiance" om het patriotisme gehalte hoog te houden.

Deze oorlog is ook gestart vanuit een "God bless America, God bless Freedom"-gedachte die hun bevelhebber (Trump) heeft opgedragen.

Amerikanen zijn zo geconditioneerd dat zij letterlijk niet zomaar iets anders kunnen denken...

Europeanen (en veel meer landen in de wereld) hebben deze doctrine niet, ik ken geen enkel ander land in de wereld waar mensen zichzelf beter achten dan de mensen van een ander land. In ieder geval niet in de mate dat het bewust uiten en leren om zich zo te gedragen (sportcompetities uitgezonderd :+ ).

AMD 5800X3D, ASUS ROG Strix B550-F, 32GB Corsair DDR4, MSI RTX 5070 Ti 16G SHADOW 3X OC

• Yakolev
  • Niet online

Yakolev

Yakolev schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 21:13:
Volgens de NYT is nog een ander toestel neergeschoten / verloren gegaan. De piloot kon gered worden.

[X]

Een single-seater, dus in ieder geval geen F-15E.

Edit:
Een A-10 Warthog

[X]
Ook is 1 van de Blackhawks op zoek naar de F-15 piloten, geraakt en beschadigd geraakt.

• Yakolev
  • Niet online

Yakolev

De stand van zaken voor de VS in de laatste 24 uur. Squawk 7700 betekent in feite een noodsignaal uitsturen.

• Bvanham
Gelukkig is de Iraanse luchtafweer uitgeschakeld volgens donald en consorten. Die vliegtuigen vallen ws. door slecht onderhoud uit de lucht zal gezegd worden

• tiswat
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13:32
Gok dat de achterban alleen maar denkt “Hit them harder!”. Maar die komen van een koude kermis thuis als dit nog maanden voort sleept.

Had de boots in the ground wel verwacht eigenlijk, zeker met het lange weekend.

• TrafalgarLaw
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 18:28
De VS hebben als het doorgaat nogmaals een cash-infuus van 200 miljard nodig. Dit keer onderwijs en health care helemaal scrappen?

• 49euro
  • Registratie: November 2017
  • Nu online
tiswat schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 21:40:
Gok dat de achterban alleen maar denkt “Hit them harder!”. Maar die komen van een koude kermis thuis als dit nog maanden voort sleept.

Had de boots in the ground wel verwacht eigenlijk, zeker met het lange weekend.
Er is nog van alles van de Amerikanen onderweg naar de regio. Dit weekend komt mogelijk nog te vroeg voor ze.

• baba420
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 05:45
Hoe groot is de kans dat iemand in Washington Trump onschadelijk maakt voordat hij een nucleaire aanval laat uitvoeren op Iran? Ik ben bang dat zijn ego zodanig aangetast is dat hij dat serieus overweegt. Het land heeft volgens hem alleen maar barbaren / haatbaarden óf “lafaards” die de macht niet hebben gegrepen. “So we nuked them and we will build the most beautiful resorts. Thank you for your attention to this matter.”

• Kist
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 16-05 21:31
Yakolev schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 21:37:
De stand van zaken voor de VS in de laatste 24 uur.

[X]

Squawk 7700 betekent in feite een noodsignaal uitsturen.
Wat doet überhaupt een A-10 boven Iraans grondgebied of in de buurt daarvan? Dat ding is ontworpen voor close air support. Niet voor een extensieve lucht campagne.

• ArcticWolf
  • Niet online
Kist schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 22:04:
[...]

Wat doet überhaupt een A-10 boven Iraans grondgebied of in de buurt daarvan? Dat ding is ontworpen voor close air support. Niet voor een extensieve lucht campagne.
Blijkbaar is de US toch een grond offensief begonnen? Niet alles staat gelijk in de media...

Paar dagen geleden in de UK, 12x A-10:
YouTube: Multiple A-10 Warthogs arrive in England

[ Voor 16% gewijzigd door ArcticWolf op 03-04-2026 22:13 ]

AMD 5800X3D, ASUS ROG Strix B550-F, 32GB Corsair DDR4, MSI RTX 5070 Ti 16G SHADOW 3X OC

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Bvanham schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 21:40:
Gelukkig is de Iraanse luchtafweer uitgeschakeld volgens donald en consorten. Die vliegtuigen vallen ws. door slecht onderhoud uit de lucht zal gezegd worden
Probleem is dat Iran met alles wat ze hebben schieten op die helikopters, dat hou je niet tegen:

❗️Iranian police tried to shoot down US Air Force HH-60G "Pave Hawk" helicopters with small arms fire while the helicopters were conducting search and rescue operations for downed F-15 pilots.

🪖MilitaryNewsUA🇺🇦 (@militarynewsua.bsky.social) 3 april 2026

March of the Eagles

• Yakolev
  • Niet online

Yakolev

[...]

Ik weet dat ze in recente weken zijn gebruikt om IRGC bootjes in de Perzische Golf aan te vallen.

• unclero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:42

unclero

MB EQA ftw \o/

[...]

Het grote verschil tussen de VS en Europa (en de rest van de wereld in principe), is dat de VS erg "gelovig" is. En zij zien zichzelf als "the best", dus de orders die ze opvolgen is omdat "wij zijn de beste en daarom is dit een goed iets" zonder die doctrine te challengen, omdat het zo is.
Op scholen doen ze iedere dag nog "The Pledge of Allegiance" om het patriotisme gehalte hoog te houden.

Deze oorlog is ook gestart vanuit een "God bless America, God bless Freedom"-gedachte die hun bevelhebber (Trump) heeft opgedragen.

Amerikanen zijn zo geconditioneerd dat zij letterlijk niet zomaar iets anders kunnen denken...
Never get high on your own supply. zoals het oude Amerikaanse gezegde luid.
Dit is wel degelijk een probleem. Als men van jongs af aan heeft geleerd dat men in Het Beste & Gaafste Land woont, en dat nooit in twijfel durft te trekken omdat anderen u gelijk corrigeren, dan gaat u dat vanzelf ook geloven.
Aangezien niemand echt achter het gordijn durft te kijken, houden mensen elkaar ook niet echt scherp.

Geloofsgedrag is louter blootstelling maal herhaling.

Dat zien we heel sterk bij de reflectie over de Vietnam-oorlog. Men heeft drie keer zoveel bommen afgeworpen over een gebied zo groot als Oekraïne als in de hele Tweede Wereldoorlog, maar toch holden ze met de staart tussen de benen naar de uitgang.
Een deel zegt: maar we hebben eigenlijk niet verloren.
Een ander deel zegt: we hebben louter verloren omdat de politici niet mee wilden.
Áls de politici verder waren gegaan..
Áls het publiek achter de oorlog was blijven staan..
Áls we de productie van vliegtuigen en tanks nog verder op hadden geschroefd..
Als.. als.. als.
Maar zulke discussies zijn nooit reflecties.
Louter exercities vol 'ceteris paribus' en 'ignore air pressure'.

En dat is heel gevaarlijk, want dan zullen War Games op de tekentafel in het Pentagon nooit echt serieus uitgedacht kunnen worden, als de voorwaarde iedere keer is: Amerika mag niet verliezen.

Amerikaans exceptionalisme kost gewoon levens.
Europeanen (en veel meer landen in de wereld) hebben deze doctrine niet, ik ken geen enkel ander land in de wereld waar mensen zichzelf beter achten dan de mensen van een ander land. In ieder geval niet in de mate dat het bewust uiten en leren om zich zo te gedragen (sportcompetities uitgezonderd :+ ).
Een Nederlands Marine-officier b.d. zei me ooit: "Nederland heeft een goede marine, geen trotse marine. Trots heeft onze marine achtergelaten op de bodem van de Javazee."

Er zijn nog Europeanen in leven die mee hebben gemaakt dat ze uit hun eigen koloniën zijn gekegeld. Er zijn nog Europeanen in leven die hebben gezien hoe hun eigen soldaten langs de kant van de weg met de handjes in de lucht stonden als de vijandige colonnes langsreden.

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

• Falcon10
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:57

Falcon10

Hit it i would !

Amerikaanse toestellen vallen uit de lucht met bosjes.
Lijkt er op dat Iran toch nog iets van luchtafweer heeft.
Zou het synisch zijn als Putin zoiets heeft van "Weten jullie Afghanistan nog? Toen jullie die Stinger raketten aan die vrijheidsstrijders gaven? Ghuess what i'm doing now b*tches!" 8)7

-| Hit it i would ! |-

• ArcticWolf
  • Niet online
Falcon10 schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 22:37:
Zou het synisch zijn als Putin zoiets heeft van "Weten jullie Afghanistan nog? Toen jullie die Stinger raketten aan die vrijheidsstrijders gaven? Ghuess what i'm doing now b*tches!" 8)7
Putin zit nog vast in z'n Oekraine narrative :P

maar soort gelijk verhaal, denk ik

• Trishul
Iran had wel een hoop geavanceerde Verba MANPADS gekocht van Rusland: https://www.longwarjourna...ed-air-defense-system.php

Verspreid in de bergen opwachten kan wel bijzonder effectief zijn, zelfs een laagvliegende F-35 kun je er wel mee uit de lucht halen.

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Dat valt ook wel weer mee. Tijdens de eerste zes weken van de Golfoorlog waren de verliezen veel hoger, de VS kan dat wel hebben.

March of the Eagles

• Falcon10
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:57

Falcon10

Hit it i would !

ArcticWolf schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 22:39:
[...]

Putin zit nog vast in z'n Oekraine narrative :P

maar soort gelijk verhaal, denk ik
Maar denk dat ie maar wat graag een 100 tal kisten naar Iran verscheept als dank voor de Shahed drones die ie heeft gekregen. En zelf is ie momenteel niet veel met dat soort klein kaliber gedoe. De luchtoorlog daar steekt momenteel op een status quo. F16's enz blijven zoveel mogelijk veilig boven OEkraine zelf, dus waarom dan niet Trump wat ophitsen, zodat de wereldpers nog wat minder op Oekraine focust.
XWB schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 22:49:
[...]

Dat valt ook wel weer mee. Tijdens de eerste zes weken van de Golfoorlog waren de verliezen veel hoger, de VS kan dat wel hebben.
Maar dat was een volledige grondoorlog.
Dit is alleen maar beetje "oorlogje spelen" door met je zo goed als superieure luchtmacht alles beetje platgooien (en tot ontdekking komen dat die Iraniers toch iets geleerd hebben van de oorlog die US met Irak 2x gevoerd heeft mbt wapens verbergen.)

[ Voor 30% gewijzigd door Falcon10 op 03-04-2026 22:57 ]

-| Hit it i would ! |-

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:41
Winkiller schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 15:28:
[...]

Bij onrust of hoge kosten, zoals door Houthi-aanvallen of andere conflicten in de Rode Zee en de Straat van Hormuz, mijden veel rederijen het Suezkanaal en varen ze om Afrika. Zeer grote tankers, zoals VLCC's (Very Large Crude Carriers) en ULCC's (Ultra Large Crude Carriers), zijn vaak te groot om volledig beladen door het kanaal te varen. Deze tankers moeten vaak via de Kaap de Goede Hoop varen of hun lading via pijpleidingen (zoals SUMED) verplaatsen.
Een deel van ons bedrijf houd zich bezig met lucht en zeevracht, ik kan je vertellen dat al sinds de Houthi's actiever werden in 2025 de meeste rederijen het risico niet willen nemen en om Afrika heen varen. 26k schepen in 2023, 13k schepen in 2024, 12k schepen in 2025 door het Suez kanaal.

• unclero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:42

unclero

MB EQA ftw \o/

Falcon10 schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 22:54:
Maar denk dat ie maar wat graag een 100 tal kisten naar Iran verscheept als dank voor de Shahed drones die ie heeft gekregen.
Nee. Ik twijfel daar aan.
Iran heeft uitmuntende kernwapen wetenschappers, die komen namelijk uit Rusland. Iran heeft ook uitmuntende raketwetenschappers, die komen namelijk uit Noord-Korea.
Dát is de prijs die Poetin moet betalen voor Iran's hulp aan Rusland. Het uitwisselen (tech transfer zo u wilt) van nucleaire kennis, en het inhuren van Noord-Koreanen om uit te lenen aan Iran.
Luchtafweer ontwikkelen de Iraniërs zelf. Daar hebben we inderdaad nog niet veel van gezien. Maar jaren (denk een jaar of 15) geleden sprak ik al met wat mensen die vermoedden dat bij een aanval op Iran er weinig uit de lucht geschoten zal worden, omdat men liever de vliegtuigen eerst grondig wil bestuderen en hun richtmiddelen afstellen, voor ze erop gaan schieten.

Dat zou betekenen dat we de komende week steeds vaker te horen krijgen over neergehaalde vliegtuigen. Of ze gaan daarmee wachten tot een invasie (als de Amerikanen toch een Dien Bien Phu'tje willen doen) een hele armada de lucht in zal brengen.
En zelf is ie momenteel niet veel met dat soort klein kaliber gedoe.
"Waarom nieuw maken als we het nog hebben" speelt hier ook mee. Waarom nieuwe raketten ontwikkelen als de Koude Oorlog ons een voorraad Boeks heeft nagelaten, die we eerst op gaan schieten voor we iets nieuws ontwikkelen. Hooguit sleutelen ze aan de software en neuzen ze bij de Chinezen rond voor nieuwe radars.

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

[...]

Close air support voor de reddingsmissie van de F-15-piloten blijkbaar.

En ze worden sowieso al ingezet tegen de bootjes van de IRGC (wat me heel hard met een kanon op een mug schieten lijkt, maar ik ben dan ook maar een leek). Dan stuur je die dingen toch gewoon even mee het binnenland in? 🙈

Die toestellen zijn gebouwd als een tank, die kunnen wel wat hebben qua schade. Benieuwd of we te weten gaan komen hoe die uit de lucht gehaald is.

[ Voor 7% gewijzigd door Borromini op 03-04-2026 23:57 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Yakolev
  • Niet online

Yakolev

En een tweede heli is ook geraakt.

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18-05 16:57
Het leven van een Amerikaan is blijkbaar weer dat van duizenden Iranesen waard dat een missende piloot het voorpagina nieuws in Nederland is. Intussen neemt overal wereldwijd de hongersnood toe, meerdere landen energiecrisis, duizenden burgers dood bij bombardementen, talloze oorlogsmisdaden door amerikanen maar oh jeej wat bijzonder erg dat hun F15 is gepakt.

• Raphaelo
  • Laatst online: 17-05 06:36

Raphaelo

boeiend!!

Hertog_Martin schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 01:37:
Het leven van een Amerikaan is blijkbaar weer dat van duizenden Iranesen waard dat een missende piloot het voorpagina nieuws in Nederland is. Intussen neemt overal wereldwijd de hongersnood toe, meerdere landen energiecrisis, duizenden burgers dood bij bombardementen, talloze oorlogsmisdaden door amerikanen maar oh jeej wat bijzonder erg dat hun F15 is gepakt.
Het enige voordeel van deze nieuwsberichten is dat mensen zien dat de VS niet onschendbaar is. Daar is opzich niets mis mee, misschien dat nog een paar demonstraties de VS kunnen overtuigen om naar huis te gaan en deze waanzin te stoppen.

originele signatures zijn top!

• tuinïnen

tuinïnen

Raphaelo schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 06:52:
[...]

Het enige voordeel van deze nieuwsberichten is dat mensen zien dat de VS niet onschendbaar is. Daar is opzich niets mis mee, misschien dat nog een paar demonstraties de VS kunnen overtuigen om naar huis te gaan en deze waanzin te stoppen.
Dat heeft volgens mij nog nooit geholpen.

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Raphaelo schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 06:52:
[...]

Nadeel daarvan is dat China dan +1 doet bij het pakken van Taiwan.

Hoppa, wereldwijde hardwareproblemen erbij. Het kan nog erger.

Dat zit wel Schnorr.

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Nu online
[...]

Een paar andere landen doen hetzelfde hoor. Israëli hebben ook een zeer sterk "wij zijn het door God gekozen volk" doctrine.
Japanners hangen ook heel sterk in het verleden en een groot deel van hun xenofobie en racisme uit een soort superioriteit-gevoel.
En dan natuurlijk landen als Noord Korea en China.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• Bvanham
XWB schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 22:49:
[...]

Ze kunnen het wel hebben maar het staat verdraaide slecht op je blazoen als je op dag 1 aangeeft alle luchtafweer te hebben uitgeschakeld en daarna valt er van alles uit de lucht. Net zoals het niet zo goed is om te zeggen dat ze niet meer kunnen aanvallen als daarna je basis worden lamgelegd, raffinaderijen worden in fik geschoten en je materieel op de grond OP je eigen basis verliest.

• Raphaelo
  • Laatst online: 17-05 06:36

Raphaelo

boeiend!!

Bvanham schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 08:02:
[...]

Ze kunnen het wel hebben maar het staat verdraaide slecht op je blazoen als je op dag 1 aangeeft alle luchtafweer te hebben uitgeschakeld en daarna valt er van alles uit de lucht. Net zoals het niet zo goed is om te zeggen dat ze niet meer kunnen aanvallen als daarna je basis worden lamgelegd, raffinaderijen worden in fik geschoten en je materieel op de grond OP je eigen basis verliest.
Ben wel benieuwd wat Iran gaat doen als ze die gecrashte piloot vinden. Hegseth zei dat de VS geen genade zou tonen en geen gevangen zou nemen. Zal Iran meer respect hebben voor menselijk leven dan de VS?

originele signatures zijn top!

• nafofella
  • Laatst online: 18-05 07:15
Raphaelo schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 08:12:
[...]

Ben wel benieuwd wat Iran gaat doen als ze die gecrashte piloot vinden. Hegseth zei dat de VS geen genade zou tonen en geen gevangen zou nemen. Zal Iran meer respect hebben voor menselijk leven dan de VS?
Zal een trofee zijn voor Iran. Denk juist dat ze hem goed zullen behandelen.

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
[...]

Actually...

De religieuzen doen er sinds 1952 (en eerder) pogingen om het over te nemen:
During the Cold War, the order had a history of waging anti-socialist, anti-communist and anti-anarchist crusades. They lobbied for the addition of the words "under God" to the Pledge of Allegiance, as a religious response to Soviet atheism. The Knights have actively opposed the legalization of same-sex marriage and in terms of funding, they have also been a key contributor to local measures against same-sex marriage. The Knights have donated over US$1 million to the Susan B. Anthony Foundation and other anti-abortion and anti-contraception organizations.
Bron: Wikipedia: Knights of Columbus

Yes, dat lees je goed. "under God" was tot ~1954 geen onderdeel van de pledge. Als er een "deep state" zou zijn, dan is deze club een mooi startpunt om bij te beginnen met zoeken :X

Dat zit wel Schnorr.

• Morales79
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 18:59
DropjesLover schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 07:58:
[...]

Een paar andere landen doen hetzelfde hoor. Israëli hebben ook een zeer sterk "wij zijn het door God gekozen volk" doctrine.
Japanners hangen ook heel sterk in het verleden en een groot deel van hun xenofobie en racisme uit een soort superioriteit-gevoel.
En dan natuurlijk landen als Noord Korea en China.
Voeg hier ook maar Frankrijk aan toe.
De belangrijkste reden waarom een Europese samenwerking op defensiegebied zo moeizaam verloopt is het superioriteitsdenken van de Fransen.

• tuinïnen

tuinïnen

Morales79 schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 08:33:
[...]

Voeg hier ook maar Frankrijk aan toe.
De belangrijkste reden waarom een Europese samenwerking op defensiegebied zo moeizaam verloopt is het superioriteitsdenken van de Fransen.
Of willen ze niet afhankelijk zijn ?

Ongeveer het enige land Europese land dat nog een eigen leger kan voorzien en tevens nog een serieuze kernmacht.

• Gretzkyus
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 20:18
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4zGW37Hn-bX5_CD4RhZNrJ2bNk8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H8HcvInZjCXQ1dAwpO11gd5i.jpg?f=fotoalbum_large

Een fout van de NYT die ook meteen een hoop zegt.

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

nafofella schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 08:23:
[...]

Zal een trofee zijn voor Iran. Denk juist dat ze hem goed zullen behandelen.
De trofee is die F-15 die op de grond ligt, de piloot/officier is pasmunt bij onderhandelingen met de VS.

Iran zal 'm in leven houden, maar ze hebben geen enkele reden om 'm goed te behandelen. Waarom zouden ze ook? 't Is niet alsof de VS zich aan de conventies van Genève houdt in dit conflict. Integendeel.

Alle verhalen die naar buitenkomen van westerlingen in Iraanse gevangenissen zijn dezelfde. Een Amerikaanse militair zal het waarschijnlijk alleen maar slechter vergaan.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 20:49
Gretzkyus schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 08:58:
[Afbeelding]

Ik zal vast heel dom zijn, maar wat zie je hier als fout van de NYT?

• TWKterry
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:06

TWKterry

Master Mariner

Sjamo schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 09:11:
[...]

Zoek de afkorting NATO eens opzij ik zeggen.

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Sjamo schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 09:11:
[...]

American of Atlantic ?

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:40
TWKterry schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 09:13:
[...]

Zoek de afkorting NATO eens opzij ik zeggen.
Canada is ook een deel van noord Amerika. Zie de fout ook niet.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:11

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Gretzkyus schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 08:58:
[Afbeelding]

Is het een fout? Of bewust?

Als je treaty organization wel weet te benoemen... :X

[ Voor 6% gewijzigd door MikeyMan op 04-04-2026 09:18 ]

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 20:49
hjs schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 09:15:
[...]

American of Atlantic ?
Ah, de titel, overheen gelezen. Ik ben het artikel gaan lezen en las geen heel vreemde dingen maar inderdaad.

• Gretzkyus
MikeyMan schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 09:17:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/47ZxZcxjoX1CZOFoLLE1OfoXRnQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OuXiv3gxJ5cgQu6EkWOkWUfB.jpg?f=fotoalbum_large

• nafofella
  • Laatst online: 18-05 07:15
Benieuwd of er wat gaat komen dit weekend.
Dit account maar ff checken af en toe:
https://x.com/penpizzareport?s=21

• Morales79
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 18:59
tuinïnen schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 08:55:
[...]

Of willen ze niet afhankelijk zijn ?

Ongeveer het enige land Europese land dat nog een eigen leger kan voorzien en tevens nog een serieuze kernmacht.
Klopt, hoewel de Britten dichtbij zitten en ook een kernmacht zijn.
Maar daar ging het punt niet over. De Fransen kijken nog steeds vanuit een nationalistisch superioriteitsgevoel naar de wereld.

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Nu online
Morales79 schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 09:33:
[...]

Maar daar ging het punt niet over. De Fransen kijken nog steeds vanuit een nationalistisch superioriteitsgevoel naar de wereld.
Fransen zijn wat hautain en trots op hun eigen land, maar ze claimen niet beter te zijn dan de rest, in mijn ogen. Alleen in Parijs :p

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

• Martinez-
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
MikeyMan schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 09:41:
[...]

Ja... Ok... Wat weten we nu?
Dat zelfs de pers in de VS geen flauw benul heeft van wat NATO nu daadwerkelijk is? :+

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

MikeyMan schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 09:17:
[...]

De NYT is de Post niet, die hebben wel wat hogere standaarden en stemmingmakerij is meestal niet iets waar ze aan meedoen. Dat Trump met een oorlogje zijn approval ratings wil opkrikken wil niet zeggen dat er daarom brede steun voor is in de VS.

• Gretzkyus
MikeyMan schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 09:41:
[...]

Ja... Ok... Wat weten we nu?
Wat snap je niet?

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:13
nafofella schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 09:26:
Benieuwd of er wat gaat komen dit weekend.
Dit account maar ff checken af en toe:
https://x.com/penpizzareport?s=21
Bijzonder dat je eigenlijk met niet 1:1 gerelateerde data heelveel uit kunt op maken over aanstaande beslissingen van het Pentagon en WH.

• R_Zwart
Martinez- schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 09:42:
[...]

Dat zelfs de pers in de VS geen flauw benul heeft van wat NATO nu daadwerkelijk is? :+
Of domweg een fout.

• Yakolev
  • Niet online

Yakolev

Morales79 schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 09:33:
[...]

De staat van de Britse strijdkrachten (met name de marine) is erbarmelijk op het moment. Royal Navy officieren kijken jaloers naar hun Franse collega's.

• vosss
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:05
squashedraven schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 19:28:

De Duitse soldaten tijdens WO2 deden ook gewoon hun werk. Geen kwaad woord over hen neem ik aan dan?

• R_Zwart
DropjesLover schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 09:40:
[...]

Fransen zijn wat hautain en trots op hun eigen land, maar ze claimen niet beter te zijn dan de rest, in mijn ogen. Alleen in Parijs :p
Maar de mensen in Parijs hebben wel gelijk. Dus ze claimen het niet 😁

• Barfman
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:44
Raphaelo schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 08:12:
[...]

Ik denk het ook https://www.amnesty.nl/ac...en-middenin-oorlogsgeweld

System | Racing is in my Blood

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

vosss schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 11:08:
[...]

De Duitse soldaten tijdens WO2 deden ook gewoon hun werk. Geen kwaad woord over hen neem ik aan dan?
Het overgrote deel deed inderdaad gewoon hun werk en hadden praktisch geen keus. Maar natuurlijk zouden sommige mensen hier in die tijd zich gewoon “ziek gemeld” hebben…. 8)7
Niet iedere soldaat was lid van de SS of werkte daarnaast in deeltijd bij een concentratiekamp.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Borromini schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 09:43:
[...]

De NYT is de Post niet, die hebben wel wat hogere standaarden en stemmingmakerij is meestal niet iets waar ze aan meedoen. Dat Trump met een oorlogje zijn approval ratings wil opkrikken wil niet zeggen dat er daarom brede steun voor is in de VS.
Zulke hoge standaarden dat ze zo'n enorme fout maken? Vind dit wel een extreme hoor.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Het zegt helemaal niets. Foutje bedankt...

Iedereen die zn middelbare school heeft afgemaakt zou dit moeten weten. Laat staan een journalist. Helemaal eentje van een krant met enige kapsones.

Het is verdomme een kop. :X

• Yakolev
  • Niet online

Yakolev

Amerikaanse CH-57 Chinook op de grond geraakt door een drone.

• vosss
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:05
MazeWing schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 11:26:
[...]

Het overgrote deel deed inderdaad gewoon hun werk en hadden praktisch geen keus. Maar natuurlijk zouden sommige mensen hier in die tijd zich gewoon “ziek gemeld” hebben…. 8)7
Niet iedere soldaat was lid van de SS of werkte daarnaast in deeltijd bij een concentratiekamp.
Ook leden van de SS deden "gewoon" hun werk.

Dus als je voor de een stelt, hij deed slechts zijn werk dan geldt dat natuurlijk ook voor die SS-er.

Ik ben het daar overigens niet mee eens hoor.

• Trishul
Yakolev schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 11:36:
Amerikaanse CH-57 Chinook op de grond geraakt door een drone.

[X]
Efficiënt zeg die drones. Met die Chinook kunnen de Amerikanen niet zoveel meer. Misschien wat onderdelen hergebruiken.
En dat voor iets van 1/200ste van de kosten.

Blijft wel een mooi icoon, de Chinook. Minder leuk als die voorbij vliegt, die dingen maken een enorme lawaai.

• Yakolev
  • Niet online

Yakolev

Trishul schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 11:58:
[...]

Efficiënt zeg die drones. Met die Chinook kunnen de Amerikanen niet zoveel meer. Misschien wat onderdelen hergebruiken.
En dat voor iets van 1/200ste van de kosten.

Blijft wel een mooi icoon, de Chinook. Minder leuk als die voorbij vliegt, die dingen maken een enorme lawaai.
In plaats van interceptor-drones moeten de Amerikanen eens vragen aan Oekraïne hoe zij zo efficient vijandelijke drones weten te detecteren. Ik heb volledig het idee dat het daar mis gaat. Moet toch niet kunnen dat zeer kleine groepen drones vrijwel ongezien bij basissen kunnen aankomen.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Het is toch ergens onvoorstelbaar dat de VS zó onvoorbereid tegen drones deze oorlog in gegaan.. hoe dan? Tegen een land dat de betaalbare oorlogsdrone praktisch heeft uitgevonden.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Trishul
Yakolev schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 12:03:
[...]

In plaats van interceptor-drones moeten de Amerikanen eens vragen aan Oekraïne hoe zij zo efficient vijandelijke drones weten te detecteren. Ik heb volledig het idee dat het daar mis gaat. Moet toch niet kunnen dat zeer kleine groepen drones vrijwel ongezien bij basissen kunnen aankomen.
Goed punt, maar ja Amerika, superioriteitsgevoel en het Militair-Industrieel-Complex...
Oekraïne heeft een meerlaags detectie systeem voor drones geloof ik, incl een microfoon netwerk dat continu luistert naar dat typische drone geluid en nauwkeurig kan vaststellen om wat voor type drone het gaat (Geran piston based of jet based bv). Weet niet of ze inmiddels ook infrarood cameras hebben toegevoegd aan het netwerk, dat zou dan makkelijk de laagvliegende drones met jet engine kunnen detecteren.

Ik denk eerlijk gezegd dat de Amerikanen het niet echt als prioriteit zien om hun basissen in het M-O echt goed te beveiligen.

• squashedraven
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 21:48
vosss schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 11:45:
[...]

Ook leden van de SS deden "gewoon" hun werk.

Dus als je voor de een stelt, hij deed slechts zijn werk dan geldt dat natuurlijk ook voor die SS-er.

Ik ben het daar overigens niet mee eens hoor.
Er zit wel een groot verschil tussen, een piloot krijgt te horen doelwit is x drop bom y etc. De verantwoordelijkheid van deze acties ligt bij de commandant gezien de piloot niet meer krijgt te horen dan absoluut noodzakelijk.

Het is een ander verhaal als een soldaat een dorp in loopt en begint te schieten oid.

• VidaR-9
  • Laatst online: 23:16
Trishul schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 11:58:
[...]
Ze vliegen hier aardig regelmatig over. Ik denk dat ik ze gemiddeld 1-2x per week hoor. Ik vind het juist een heerlijk en indrukwekkend geluid. Al zou ik ook weer niet naast de basis willen wonen ;)

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Yakolev schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 12:03:
[...]

Oekraïne heeft langs de grensgebieden belachelijk veel microfoons opgehangen. De opgevangen geluiden worden continu geanalyseerd en de systemen die ermee verbonden zijn slaan automatisch alarm.

Voor westerse begrippen zal dit vanuit technologisch oogpunt geen hoogstandje zijn, dus kan me voorstellen dat de VS niet geïnteresseerd is. Wij ontwikkelen liever een duur en log systeem in plaats van adhoc iets te bedenken :p

March of the Eagles

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:21

Shadow_Agent

Yakolev schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 11:07:
[...]

De staat van de Britse strijdkrachten (met name de marine) is erbarmelijk op het moment. Royal Navy officieren kijken jaloers naar hun Franse collega's.
ik zag toevallig laatst een video van Mark Felton ( _/-\o_ ) over de Engelse marine. Was inderdaad niet best gesteld met de vloot

• Bvanham
Glashelder schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 12:05:
Het is toch ergens onvoorstelbaar dat de VS zó onvoorbereid tegen drones deze oorlog in gegaan.. hoe dan? Tegen een land dat de betaalbare oorlogsdrone praktisch heeft uitgevonden.
Niet echt hoor , Amerika staat volgens mij redelijk naief in die oorlogsvoering vinden het een inferieur wapen tov hun overkill aan vliegtuigen en ander materiaal.

daarnaast hebben ze teveel vertrouwen in hun capaciteiten ook al zijn die niet meer echt beproefd de laatste 20 jaar. Daardoor krijgen ze nu de verrassingen. Wij ook trouwens als we niet vooruitdenken in onze antieke oorlogs doctrines

• Bvanham
VidaR-9 schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 12:19:
[...]

Ze vliegen hier aardig regelmatig over. Ik denk dat ik ze gemiddeld 1-2x per week hoor. Ik vind het juist een heerlijk en indrukwekkend geluid. Al zou ik ook weer niet naast de basis willen wonen ;)
Lekker hoor die slagroomkloppers. komen hier ook geregeld over, kan me er niet aan ergeren. Maar ja, ik houd ook van ouderwetse zuigermotoren etc.

• Yakolev
  • Niet online

Yakolev

Shadow_Agent schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 13:02:
[...]
ik zag toevallig laatst een video van Mark Felton ( _/-\o_ ) over de Engelse marine. Was inderdaad niet best gesteld met de vloot
Die man moet wel eens leren iets visueler te zijn met zijn filmpjes. Een tabelletje hier of daar had wel gemogen om zijn punt te maken.
Maarja, het is vrij schandalig. Volgens mij is de Italiaanse marine de Britse ook al voorbij.

Trump zijn comments over de Britten waren niet helemaal ongegrond.

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

MikeyMan schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 11:29:
[...]

Zulke hoge standaarden dat ze zo'n enorme fout maken? Vind dit wel een extreme hoor.
offtopic:
Ik hoop dat het in Nederland beter gesteld is, maar Belgische kwaliteitsmedia maken ook routineus van die fouten. De eindredactie lijkt al lang wegbezuinigd.

• Techkeizer
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 15-05 09:56
De VS heeft gisteren de grootste brug van het Midden Oosten gebombardeerd in Iran. Maar niet alleen gebombardeerd, ze hebben nadat er burgers en reddingswerkers kwamen, nog meer bommen gegooid. Een zogeheten "double-tap"
Absolute terreurdaad van dit Amerikaanse regime vol warcrimes.

https://www.reddit.com/r/PublicFreakout/s/eb3kX7T7mK

• Bvanham
Techkeizer schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 14:27:
De VS heeft gisteren de grootste brug van het Midden Oosten gebombardeerd in Iran. Maar niet alleen gebombardeerd, ze hebben nadat er burgers en reddingswerkers kwamen, nog meer bommen gegooid. Een zogeheten "double-tap"
Absolute terreurdaad van dit Amerikaanse regime vol warcrimes.

https://www.reddit.com/r/PublicFreakout/s/eb3kX7T7mK
Die brug was toch nog in aanbouw ??

• Techkeizer
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 15-05 09:56
Bvanham schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 14:33:
[...]

Die brug was toch nog in aanbouw ??
*knip*, hou het een beetje vriendelijk graag.

[ Voor 20% gewijzigd door NMH op 04-04-2026 18:10 ]

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:57

rapture

Zelfs daar netwerken?

Bvanham schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 13:08:
[...]

Niet echt hoor , Amerika staat volgens mij redelijk naief in die oorlogsvoering vinden het een inferieur wapen tov hun overkill aan vliegtuigen en ander materiaal.

daarnaast hebben ze teveel vertrouwen in hun capaciteiten ook al zijn die niet meer echt beproefd de laatste 20 jaar. Daardoor krijgen ze nu de verrassingen. Wij ook trouwens als we niet vooruitdenken in onze antieke oorlogs doctrines
We zitten nog teveel vast in de doctrines gebaseerd op jaren 80/90 rekenkracht, camera's, netwerken, software,... terwijl de Oekraïners hun doctrine op basis van de hedendaagse goedkope hardware en software ontwikkelen.

Het gat is zo groot als hoe de legers voor WOI niets met de lessons learned van de Tweede Boerenoorlog gedaan hebben.
De strijd wordt wel geschetst als de eerste moderne oorlog, met aan beide kanten moderne wapens: geweren met een magazijn van minimaal vijf patronen en een bereik van (ruim) meer dan een kilometer, die rookloos waren zodat niet zichtbaar was vanwaar geschoten werd. Het werd door waarnemers wel beschreven als een onzichtbare oorlog, waar troepen naar voren oprukten om dan plots dood of gewond neer te vallen, zonder in het oog lopende oorzaak. Een harde les was dat militairen geen blinkende of fel afstekende kentekenen konden dragen zonder onmiddellijk letterlijk een mikpunt te worden. De Britten verloren in het begin buitenproportioneel veel officieren, totdat deze leerden hun kleding aan te passen.

Lessen die te leren waren (voor wie wilde leren) omvatten het gegeven dat artillerie-beschietingen op troepen die in kolommen oprukken heel effectief zijn, dat artillerie-beschietingen op geprepareerde stellingen (zoals loopgraven) vrijwel zinloos zijn (eerder contraproductief, een waarschuwing: "he, ze gaan aanvallen"), dat frontale aanvallen op geprepareerde stellingen zeer veel menslevens kostten, en dat de tijd van de cavalerie-charge met de lans wel voorbij was (behalve onder zeer bepaalde omstandigheden). Later bleek tijdens de Eerste Wereldoorlog dat veel officieren deze lessen niet geleerd hadden, met alle gevolgen van dien. Wikipedia: Tweede Boerenoorlog
Vroeger hielden de soldaten geen rekening met schietbereik meer dan paar honderd meter. Nu houden de soldaten geen rekening met drones die alles kunnen zien en aanvallen.

De leerjongens zijn de leermeesters geworden en Oekraïne is van security taker van het Westen naar security provider aan de Golfstaten gegaan.
Pagina: 1 ... 35 ... 54 Laatste

Let op:
Zero Tolerance beleid
Dit topic valt onder Zero Tolerance. Dit betekent het volgende:
• We grijpen sneller in bij overtredingen.
• Er volgen sneller sancties.
Topic specifiek beleid
Wat willen we niet zien:
• Elkaar beschuldigen van drogredenen.
• Commentaar over het discussie verloop in het topic.
• Commentaar op andermans postgedrag.
• Ook de discussie over Gaza is nog steeds offtopic.
• Speculatie of samenzweringstheorieën.
• Naamverbasteringen/bijnamen
• Memes/grappige plaatjes, dit is een discussietopic
• Schrijf militaire jargon afkortingen s.v.p. voluit.
Zie je een post waarvan je denkt dat die niet voldoet aan onze forum/topic regels, maak dan alleen (!) een topic report aan. En laat het dan verder over aan moderatie.

Hou de focus op de oorlog met Iran.