• tiswat
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
De grap is natuurlijk dat uiteindelijk USA Iran niet makkelijk zal verslaan. Terwijl MAGA er van overtuigd is dat zij het grootste en sterkste leger zijn. Zie ook Rusland tegen Oekraïne. Uiteindelijk zijn die ‘groot’machten, toch niet zo machtig als iedereen dacht.

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18:27
wildhagen schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 08:46:
[...]

Wat ook niet zo vreemd is. Trump en Poetin zijn soortgelijke leiders, met soortgelijke ideeën en vergelijkbare methoden van aanpak.

Dat zie je niet alleen in het beleid, maar Trump neemt ook heel veel van Poetin over. Zoals het opzetten van een hele kliek van oligarchen om hem heen, die hij veel mogelijkheden geeft om zichzelf financieel flink te bevoordelen door alle berichten. Zie als voorbeeld het gedoe met de olieprijzen. Of het opheffen van delen van de sancties tegen Rusland.

Trump en Poetin zijn niet voor niets vrij compatible met elkaar, die kunnen het onderling prima vinden.

Je ziet dan ook dat de VS en Rusland weliswaar formeel geen bondgenoten zijn, maar in de praktijk wel steeds dichter naar elkaar toetrekken: ze hebben immers vergelijkbare leiders, die beiden een vergelijkbare agenda hebben. It makes sense dat je dan steeds meer naar elkaar toe groeit.
Trump wil het goed kunnen vinden met Poetin en wil graag vrienden zijn met Poetin. Poetin maakt daar in wedergeval handig gebruik van af en toe. Ik zie ze echter niet dichter naar elkaar toe kruipen.
Wat ook niet helpt, Venezuela, Iran, Syrië, Cuba, allemaal bondgenoten van Poetin, allemaal slachtoffers van Trump.

Het probleem is meer de kinderlijke adoratie van Poetin door Trump, dan dat ze compatible met elkaar zijn, of mogelijke bondgenoten. Ik denk dat Poetin ook wel voldoende hersencapaciteit heeft om in te zien dat Trump een volslagen idioot is.

• Zewatanejo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18:24

Zewatanejo

Fine Thanks!

tiswat schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 09:03:
De grap is natuurlijk dat uiteindelijk USA Iran niet makkelijk zal verslaan. Terwijl MAGA er van overtuigd is dat zij het grootste en sterkste leger zijn. Zie ook Rusland tegen Oekraïne. Uiteindelijk zijn die ‘groot’machten, toch niet zo machtig als iedereen dacht.
De grootste zwakte van de VS is hun arrogatie over de kracht van hun leger en economie

Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18:56
Requiem19 schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 08:29:
De bewuste aanvallen op civiele infrastructuur - daarbij bewust van burgerdoden - en de dreigementen om energiecentrales aan te vallen laten mij iig 2 dingen zien:

1) Het playbook van Trump is c/p dat van Rusland. Geen morele beperkingen, bewust burgerleed beroorzaken om politieke doelen te behalen
2) Onmacht: de hoop dat dit soort aanvallen wél leidt tot ineenstorting van het regime laat zien dat het niet lukt met militaire doelen. Kortom, ze hebben gefaald in de militaire aanpak.

Ironisch genoeg lijkt de VS nu enorm op Rusland.

En hebben ze zich afgesplitst van de Westerse wereld-orde. Het is nu geo-politiek nu geen bondgenoot meer die het spel speelt via de regels en afspraken van 70 jaar Westerse wereld orde.

Tot ziens Amerika….
En, in zekere zin ook, op Nazi Duitsland.
Die wilden ook met eindeloze bombardementen het VK veroveren cq breken, door met terreur een sociale ineenstorting te bewerkstellingen. Overigens komt dat allemaal voor uit het slechtste van de mens wereldbeeld, beschreven door Thomas Hobbs (1651).

Tegelijkertijd is de les uit de Tweede Wereldoorlog dat dat helemaal niet zo is en niet werkt.
In dergelijke barre tijden ging men elkaar, ongeacht rang of stand, net enorm helpen.
Het zijn voornamelijk de mensen die veel welvaart hebben / najagen en dus veel te verliezen hebben, die zo negatief over de medemens denken. Zoals de waard is...

Daarom gaat dit in/tegen Iran ook niet helpen, en zal het net het verzet en de haat tegen de VS (en helaas ook de rest van het westen dat het laat gebeuren) aanwakkeren.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• HEY_DUDE
Mawlana schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 08:59:
[...]

De grote vraag: in hoeverre gaan Europese leiders zich nog achter Trump scharen?
spoiler:
Mijn glazen bol: sancties tegen Iran, want ze luisteren niet naar Trump!
De vraag is meer hoeveel pijn wil de Europese bevolking lijden bij tegenmaatregelen richting Trump. Daar is geheel geen draagvak voor, en dat weten de leiders ook. We verkeren niet in een positie om de Amerikanen de les te lezen, wat winnen we daarbij en wie wint daar überhaupt iets bij.

Iran vind ik nog steeds wel een stukje verderfelijker dan e V.S. En een regering dat massa executies doet op zijn bevolking heb ik totaal geen medelijden mee. Ik vind dit daarom ook geen casus om de V.S. de les te lezen. Daar hadden we al veel eerder mee moeten beginnen in de forever war die al een tijdje duurt en waarin we vrolijk meegevochten hebben. De timing om nu de V.S. de les te lezen is niet uitlegbaar.

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik zie de VS Iran ook niet verslaan, daar lijkt Iran veel te sterk voor te zijn.

Ze zouden immers volgens Trump 'binnen 6 uur verslagen zijn". Nou, we zijn nu bijna 5 weken verder, en ze doen nog volop mee.

En als de VS straks grondtroepen gaat sturen, zoals de geruchten nu gaan, dan wordt het een guerrilla-oorlog gok ik. Want Iran heeft al 7 miljoen vrijwilligers geworven om een invasie te keren, las ik gisteren ergens.

Een guerrilla oorlog gaart de VS per definitie niet winnen. Dat is geen enkele grootmacht gelukt: de Sovjet-Unie in Afghanistan, de VS in Afghanistan, de VS in Vietnam.... allemaal uitgelopen op guerrilla-oorlogen, en allemaal met de staart tussen de poten afgedropen.

Als straks de bodybags in serieuze aantallen binnendruppelen moet ik nog maar eens zien of zelfs de MAGA-figuren er dan nog achter blijven staan.

Virussen? Scan ze hier!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18:48
HEY_DUDE schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 09:19:
[...]

De vraag is meer hoeveel pijn wil de Europese bevolking lijden bij tegenmaatregelen richting Trump. Daar is geheel geen draagvak voor, en dat weten de leiders ook. We verkeren niet in een positie om de Amerikanen de les te lezen, wat winnen we daarbij en wie wint daar überhaupt iets bij.

Iran vind ik nog steeds wel een stukje verderfelijker dan e V.S. En een regering dat massa executies doet op zijn bevolking heb ik totaal geen medelijden mee. Ik vind dit daarom ook geen casus om de V.S. de les te lezen. Daar hadden we al veel eerder mee moeten beginnen in de forever war die al een tijdje duurt en waarin we vrolijk meegevochten hebben. De timing om nu de V.S. de les te lezen is niet uitlegbaar.
Als je nu de VS/Trump niet de les kan/wil lezen, dan kan men dat ook niet doen richting Rusland/Putin.

Oh wacht, hypocrisie is de Europese leiders op het lijf geschreven.

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
[...]

We verkeren niet in een positie om de Amerikanen de les te lezen, wat winnen we daarbij en wie wint daar überhaupt iets bij.
Ik meen me te herinneren dat ze wel bang waren voor de handelsbazooka.

Shoot them where it hurts. Hun bankrekening.

Doet ook pijn voor Europa, maar hoe lang denk je dat MAGA dat zal volhouden? Alles aan China verkopen? Aan Rusland waar ze geen middenklasse hebben? Aan India?

Dat zit wel Schnorr.

• DropjesLover
Die leiders leven in het verleden, waarin je met een groot leger binnen trok en de boel gewoon onderwierp.
Maar nu willen die leiders (de VS iig) niet meer met een groot leger binnen trekken, en blijft het verzet ook.
Dankzij toegenomen kennis en bijv. de toegankelijkheid van allerhande chemicaliën waar makkelijk een guerilla-oorlog mee gevoerd kan worden, alsmede ook de vele, makkelijke onderlinge communicatie onder burgers.
Vroeger viel je gewoon een land binnen en eerdat de rest van het land het wist, was het al bezet. Grote steden duurden lang, of net kort omdat het allemaal eigen "koninkrijkjes" waren die ook eieren voor hun geld kozen, idem voor graafschappen of hertogdommen.

BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• Anastanax
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 14:38
Ik blijf overtuigd dat de VS het "sterkste" leger hebben.
Maar de huidige evolutie in technologie (drones) zorgt voor een zoveelste shift in wat een kleinere macht kan bereiken tegen een "klassiek" sterk leger. Eerst Oekraïne, en dit wordt nu bevestigd door Iran.
Drones lijken, vooral in het defensief (je gaat er geen territorium mee kunnen bezetten) een grote equaliser.

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
[...]

Two wrong don't make a right.

We hadden inderdaad eerder Trump 'de les' moeten lezen. Bij de situatie Venezuela hadden we veel duidelijker moeten uiten dat de handeling op geen wijze acceptabel is. Bij de uitingen van Trump jegen Groenland en Canada hadden we moeten uiten dat die compleet onacceptabel waren.

Dat houdt echter niet in dat je dan ergens een keer een lijn moet trekken.

Ongeacht of het regime in Iran verderfelijk is maakt dat nog steeds niet een gedegen basis om dan maar te intervenieren. Loop de benodigde paden om het internationale recht te respecteren en ga niet op eigen basis een land aanvallen. En dit is niet de eerste keer, idem met de aanvallen in juni 2025. Door nog steeds geen stevige positie in te nemen accepteer je impliciet als EU ook dat het international recht dood en begraven is.

• R_Zwart
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 10:33
DropjesLover schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 09:23:
[...]

Die leiders leven in het verleden, waarin je met een groot leger binnen trok en de boel gewoon onderwierp.
Dat zie je niet alleen met de manier van oorlogvoeren. Voor Trump is een succesvolle economie een land met veel fabrieken en "rokende schoorstenen", zoals in de jaren 50. Dat zie je ook in zijn berekeningen over de handelsbalans. Hij kijkt alleen hoeveel fysieke producten worden geimporteerd en geexporteerd. Dat de US big tech sector zo'n beetje het grootste deel van hun export is geworden snapt hij niet. Want dan het bijvoorbeeld de handelsbalans tussen de VS en de EU er heel anders uitgezien dan waar hij vanuit gaat.

• HEY_DUDE
Mawlana schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 09:22:
[...]

Als je nu de VS/Trump niet de les kan/wil lezen, dan kan men dat ook niet doen richting Rusland/Putin.

Oh wacht, hypocrisie is de Europese leiders op het lijf geschreven.
De hypocrisie is al lang gestart voor Trump en Iran en dat besef is er maar matig. Ik vind het lastig politiek uitlegbaar om nu plotseling ineens van af te stappen ten faveure van een verderfelijk regime in Iran. We hebben ook nog eens een veldtocht gesteund in Irak en meegevochten in een kansloos conflict in Afghanistan. En nu zijn luchtaanvallen op Iran met een verderfelijk regime een reden om onze morele superioriteit terug te vinden? Laten we even rustig afwachten. En als sancties richting Iran kans geven om zaken te verbeteren dan kan dat prima. We hebben heel wat soul searching te doen over onze samenwerking met de Amerikanen voor de lange termijn.

• HEY_DUDE
DropjesLover schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 09:18:
[...]

En, in zekere zin ook, op Nazi Duitsland.
Die wilden ook met eindeloze bombardementen het VK veroveren cq breken, door met terreur een sociale ineenstorting te bewerkstellingen. Overigens komt dat allemaal voor uit het slechtste van de mens wereldbeeld, beschreven door Thomas Hobbs (1651).

Tegelijkertijd is de les uit de Tweede Wereldoorlog dat dat helemaal niet zo is en niet werkt.
In dergelijke barre tijden ging men elkaar, ongeacht rang of stand, net enorm helpen.
Het zijn voornamelijk de mensen die veel welvaart hebben / najagen en dus veel te verliezen hebben, die zo negatief over de medemens denken. Zoals de waard is...

Daarom gaat dit in/tegen Iran ook niet helpen, en zal het net het verzet en de haat tegen de VS (en helaas ook de rest van het westen dat het laat gebeuren) aanwakkeren.
Massa bombardementen in WO2 zijn veel vaker en heviger ingezet door de geallieerden ingezet in WO2. Echter het Duitse leger was pas verslagen toen de tanks in Berlijn stonden. En hadden de bombardementen een tegengesteld effect voor het moraal van de bevolking, deze kun je niet breken met luchtaanvallen. Nu is ook het risico voor Iran, hoe meer bommen er vallen hoe meer mensen vatbaar worden voor death to America propaganda.

• Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

Yakolev

Superster

Nog een F-15 lijkt te zijn neergehaald. Vrij onbevestigd gezien de fotos van brokstukken van PressTV afkomen.

Laat feiten nooit in de weg staan voor goed nieuws

• Napo
  • Niet online
HEY_DUDE schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 09:38:
[...]

De hypocrisie is al lang gestart voor Trump en Iran en dat besef is er maar matig. Ik vind het lastig politiek uitlegbaar om nu plotseling ineens van af te stappen ten faveure van een verderfelijk regime in Iran.
Maar is het ten feveure van een verderfelijk regime in Iran of is het ten ferveure van de basis waarop we onze internationale samenleving pogen te stoelen? Het leest nogal als een justificatie _omdat_ het om Iran gaat en dat we daardoor maar over bepaalde bariere's heen te stappen omdat het anders wat lastiger in het naratief past.

International recht respecteer je ondanks de verderfelijkheid van de partij die aangevallen wordt.

• ErikT738
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 13:36
Mawlana schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 08:59:
[...]

De grote vraag: in hoeverre gaan Europese leiders zich nog achter Trump scharen?
spoiler:
Mijn glazen bol: sancties tegen Iran, want ze luisteren niet naar Trump!
Europa praat Trump graag naar de mond terwijl ze zo weinig mogelijk doen. Terecht wat mij betreft, laat een VS de antagonist maar zijn bij de uiteindelijke ineenstorting van de (handels) relaties.

We zijn in ieder geval al druk bezig met de voorbereidingen, door allerlei handels deals te sluiten.

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Iran zou nog steeds beschikken over een groot arsenaal aan mobiele raketlanceersystemen en drones:
Iran beschikt na vijf weken oorlog met de Verenigde Staten en Israël nog over de helft van zijn pakweg vijfhonderd mobiele raketlanceersystemen. Dat zeggen Amerikaanse ingewijden tegen nieuwszender CNN. Ook heeft Iran nog ‘duizenden aanvalsdrones’ tot zijn beschikking. Dit ondanks de dagelijkse Amerikaanse en Israëlische luchtaanvallen op het land. Volgens de ingewijden heeft Iran de schade kunnen beperken doordat veel systemen al voor het begin van de oorlog ondergronds zijn geplaatst.

Een van de bronnen stelt dat Iran nog steeds ‘enorme schade’ kan aanrichten in de regio. Dat zou ook blijken uit het feit dat Iran nog veel kruisraketten heeft om zijn kust te verdedigen. Iran gebruikt die raketten onder meer om de Straat van Hormuz te blokkeren. Ook zou Iran nog over ‘honderden, zo niet duizenden’, kleine militaire boten beschikken.

De nieuwe inlichtingen staan haaks op eerdere uitspraken van de Israëlische en Amerikaanse autoriteiten. Israël stelde dat nog maar een kwart van de Iraanse lanceersystemen intact is. De Amerikaanse president Donald Trump zei woensdag nog dat Irans vermogen om raketten en drones af te vuren ‘drastisch is ingeperkt’.

March of the Eagles

• HEY_DUDE
Napo schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 09:36:
[...]

Two wrong don't make a right.

We hadden inderdaad eerder Trump 'de les' moeten lezen. Bij de situatie Venezuela hadden we veel duidelijker moeten uiten dat de handeling op geen wijze acceptabel is. Bij de uitingen van Trump jegen Groenland en Canada hadden we moeten uiten dat die compleet onacceptabel waren.

Dat houdt echter niet in dat je dan ergens een keer een lijn moet trekken.

Ongeacht of het regime in Iran verderfelijk is maakt dat nog steeds niet een gedegen basis om dan maar te intervenieren. Loop de benodigde paden om het internationale recht te respecteren en ga niet op eigen basis een land aanvallen. En dit is niet de eerste keer, idem met de aanvallen in juni 2025. Door nog steeds geen stevige positie in te nemen accepteer je impliciet als EU ook dat het international recht dood en begraven is.
Ik ben nergens voor interveniëren of om dat de verdedigen. Ik verdedig de koers van de Europese leiders om ons wat afzijdig te houden. En ik vind het niet passend om nu heel hard met internationaal recht aan te komen zetten terwijl we daar in het verleden de zaken ook met voeten getreden hebben. Het draagt ook niets bij. denk ik. Ik zou eens beginnen met ons beleid richting Israel. En langzaam stappen zetten richting herstel van internationaal recht.

• tiswat
  • Nu online
[...]

Massa bombardementen in WO2 zijn veel vaker en heviger ingezet door de geallieerden ingezet in WO2. Echter het Duitse leger was pas verslagen toen de tanks in Berlijn stonden. En hadden de bombardementen een tegengesteld effect voor het moraal van de bevolking, deze kun je niet breken met luchtaanvallen. Nu is ook het risico voor Iran, hoe meer bommen er vallen hoe meer mensen vatbaar worden voor death to America propaganda.
USA en Israel creëren gewoon weer een voedingsbodem voor ongekende haat. Dit was er natuurlijk al, maar het zal nu alleen maar meer en meer worden.

• HEY_DUDE
Napo schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 09:42:
[...]

Maar is het ten feveure van een verderfelijk regime in Iran of is het ten ferveure van de basis waarop we onze internationale samenleving pogen te stoelen? Het leest nogal als een justificatie _omdat_ het om Iran gaat en dat we daardoor maar over bepaalde bariere's heen te stappen omdat het anders wat lastiger in het naratief past.

International recht respecteer je ondanks de verderfelijkheid van de partij die aangevallen wordt.
De V.S. schendt het internationaal recht. Dat wij ons afzijdig houden is al winst tov eerdere grovere schendingen. Het is ook geen justificatie door onze leiders over interventie in Iran.

• wildhagen
  • Niet online
HEY_DUDE schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 09:46:
[...]

Ik ben nergens voor interveniëren of om dat de verdedigen. Ik verdedig de koers van de Europese leiders om ons wat afzijdig te houden. En ik vind het niet passend om nu heel hard met internationaal recht aan te komen zetten terwijl we daar in het verleden de zaken ook met voeten getreden hebben. Het draagt ook niets bij. denk ik. Ik zou eens beginnen met ons beleid richting Israel. En langzaam stappen zetten richting herstel van internationaal recht.
En wat stel je voor om te doen aan ons (Europa) beleid richting Israël. Je loopt dan al heel snel de kans als 'antisemiet' beschuldigt te worden. Dat is een stokpaardje dat heel vaak gebruikt wordt voor mensen die kritiek op hun beleid hebben.

Dan worden we daar weer internationaal voor aan de schandpaal genageld, en krijgen we van Trump en mogelijk ook andere landen, nog verdere tariffs en sancties opgelegd.

Wat schieten we 1) daar zelf mee op, en 2) hoe verbetert dat de hele situatie?

Virussen? Scan ze hier!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
[...]

Ik zou eens beginnen met ons beleid richting Israel.
Volgens mij is het in Nederland makkelijker iets te roepen over de VS dan over Israël. :D Daarnaast: Israël krijgt nog steeds rugdekking van de VS, dus indirect raak je de VS...

• Napo
  • Niet online
[...]

Ik ben nergens voor interveniëren of om dat de verdedigen. Ik verdedig de koers van de Europese leiders om ons wat afzijdig te houden. En ik vind het niet passend om nu heel hard met internationaal recht aan te komen zetten terwijl we daar in het verleden de zaken ook met voeten getreden hebben. Het draagt ook niets bij. denk ik.
En ik denk dat die afzijdigheid ook de positie van de EU schaadt. Juist omdat we maar al te goed zouden moeten kunnen weten dat we ook niet al te goede sier hebben gemaakt met historische acties. Juist lering daar uit trekken kan ons helpen om daar wel een positie in in te nemen.
Ik zou eens beginnen met ons beleid richting Israel. En langzaam stappen zetten richting herstel van internationaal recht.
Eens, en dan niet zo zeer langzaam maar het naratief daar consequent ophangen aan het internationale recht. Dat had de EU al moeten doen met het associatieverdrag met Israel in tijden dat de acties in Gaza een grens paseerde. Dat hebben we toen laten liggen en dat maakt het nu ook wel wat lastiger om nu wel een lijn te trekken. Echter, is het nu ook geen lijn trekken net zo problematisch want dan kan je amper nog maar iets doen omdat we het toen ook niet deden.

Voldoet Israel nog aan de voorwaarden van het associatieverdag? Indien nee dan moet je daar actief naar gaan handelen met als uiteindelijk consequentie het potentieel opzeggen daarvan. Dat is niet de eerste stap, dat kan prima via controles naar opschorten naar uiteindelijk opzeggen indien er geen verbetering is naar het gewenste niveau.

• Napo
  • Niet online
wildhagen schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 09:49:
[...]

En wat stel je voor om te doen aan ons (Europa) beleid richting Israël. Je loopt dan al heel snel de kans als 'antisemiet' beschuldigt te worden. Dat is een stokpaardje dat heel vaak gebruikt wordt voor mensen die kritiek op hun beleid hebben.

Dan worden we daar weer internationaal voor aan de schandpaal genageld, en krijgen we van Trump en mogelijk ook andere landen, nog verdere tariffs en sancties opgelegd.

Ik hoor je wat zegt, de vraag is wat de consequenties zouden kunnen zijn als de EU dat niet doet. En ja, het associatieverdrag potentieel opzeggen heeft consequenties maar dat zorgt er wel voor dat je enige basis van principes in stand kan houden. Dat is wellicht geen directe verbetering van de situatie in het midden-oosten maar is het accepteren dat er potentieel een grens gepasseert wordt wel iets dat de situatie verbetert? Is er een 'middenweg'?

Als we enkel kijken naar onze eigen economische situatie dan kunnen we net zo goed de olie vanuit Rusland weer importeren.

[ Voor 5% gewijzigd door Napo op 03-04-2026 09:53 ]

• DropjesLover
R_Zwart schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 09:37:
[...]

Dat zie je niet alleen met de manier van oorlogvoeren. Voor Trump is een succesvolle economie een land met veel fabrieken en "rokende schoorstenen", zoals in de jaren 50. Dat zie je ook in zijn berekeningen over de handelsbalans. Hij kijkt alleen hoeveel fysieke producten worden geimporteerd en geexporteerd. Dat de US big tech sector zo'n beetje het grootste deel van hun export is geworden snapt hij niet. Want dan het bijvoorbeeld de handelsbalans tussen de VS en de EU er heel anders uitgezien dan waar hij vanuit gaat.
Eerder de Robber Barons tijd van 1895, toen de industriële revolutie op stoom was, alsmede extreme ongelijkheid en vervuiling, en nauwelijks overheidsbemoeienis (en belastingen) omdat die de snel veranderende wereld niet bij kon benen.

Dat is een groot deel van het "conservatieve" probleem. De oliegarchen willen terug naar de Robber Barons tijd. De burger hoopt op terugkeer naar de jaren gouden jaren 50-60. Even vergetende dat er toen gewoon een toptarief-schaal was tot 80%, inkomensongelijkheid laag was, maar ook bijv. sociale programma's en medische zorg (kosten) minimaal waren.

https://archief.rijksbegr.../miljoenennota/mn1960.pdf
Zorgkosten waren ~105 miljoen op een begroting van 7,2 miljard gulden. Die verhouding is nu ietsje anders.
[...]

Nazi-Duitsland werd volgens mij platgebombardeerd om vooral de oorlogseconomie in puin te schieten, niet om het moraal te breken. De economie van Iran ligt al in puin na decennia van economische sancties.
Daarbij kwam de bevolking er ook wel achter dat de Nazi's niet zo chill waren. Dat is wel het punt dat Trump zei te willen, dat de bevolking de macht greep. Maar dat gebeurt niet domweg omdat de voorbereiding en de structuren er niet voor zijn. Puur de top poppetjes en het leger in puin schieten doet helemaal aan de onderliggende structuren cq hoe de overheid en al z'n macht/controle/corruptie georganiseerd is.

[ Voor 14% gewijzigd door DropjesLover op 03-04-2026 10:11 ]

BThGvNeOA

• HEY_DUDE
wildhagen schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 09:49:
[...]

Ik geloof niet dat de discussie van een boycot van producten uit bezette gebieden nou veel stof deed opwaaien internationaal. Ook in Europa kunnen we daar meer consensus verkrijgen. Ik zou het herstel van internationaal recht toch in dit soort kleine stappen zien de komende decennia ipv het volledig opgeven van internationaal recht.

• FireBladeX
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:43
HEY_DUDE schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 09:48:
[...]

De V.S. schendt het internationaal recht. Dat wij ons afzijdig houden is al winst tov eerdere grovere schendingen. Het is ook geen justificatie door onze leiders over interventie in Iran.
Wat is het internationaal recht?
Juist ja, helemaal niets.
Het is een papieren tijger die niets waard is.

Hetzelfde geldt voor internationale strafhof. Er staan paar mensen op de lijst die aangehouden mogen worden maar vandaag de dag nogsteeds vrij rond bewegen… (vooral afkomstig uit Israël).

Deze conflicten hebben een ding heel duidelijk gemaakt. Internationaal (straf)recht is niks waard. Het gaat om wie het sterkst is of ze ermee wegkomen.

• Napo
  • Niet online
DropjesLover schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 09:53:
[...]

De economie van Iran ligt al in puin na decennia van economische sancties.
Dat was ook het startpunt van de demonstraties. Sluiten van de bazaars mede door de alsmaar stijgende inflatie.

• HEY_DUDE
[...]

Eerder de Robber Barons tijd van 1895, toen de industriële revolutie op stoom was, alsmede extreme ongelijkheid en vervuiling.

[...]

Nazi-Duitsland werd volgens mij platgebombardeerd om vooral de oorlogseconomie in puin te schieten, niet om het moraal te breken. De economie van Iran ligt al in puin na decennia van economische sancties.
Daarbij kwam de bevolking er ook wel achter dat de Nazi's niet zo chill waren. Dat is wel het punt dat Trump zei te willen, dat de bevolking de macht greep. Maar dat gebeurt niet domweg omdat de voorbereiding en de structuren er niet voor zijn. Puur de top poppetjes en het leger in puin schieten doet helemaal aan de onderliggende structuren cq hoe de overheid en al z'n macht/controle/corruptie georganiseerd is.
Strategisch bombarderen van steden en burgers was een belangrijk onderdeel.
The purpose of the area bombardment of cities was laid out in a British Air Staff paper, dated 23 September 1941:[177]

The ultimate aim of an attack on a town area is to break the morale of the population which occupies it. To ensure this, we must achieve two things: first, we must make the town physically uninhabitable and, secondly, we must make the people conscious of constant personal danger. The immediate aim, is therefore, twofold, namely, to produce (i) destruction and (ii) fear of death.
From February 1942 onward, the British bombing campaign against Germany became even less restricted and increasingly targeted industrial sites and civilian areas.[38][page needed][39] When the United States began flying bombing missions against Germany, it reinforced British efforts. The Allies attacked oil installations, and controversial firebombings took place against Hamburg (1943), Dresden (1945), and other German cities.[40]
Historie wordt geschreven door de winnaars.

https://en.wikipedia.org/...mbing_during_World_War_II

Bombardementen zoals op Dresden zijn ook niet uitlegbaar in termen van de oorlogseconomie aanpakken.

• 49euro
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 18:47
HEY_DUDE schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 09:07:
[...]

Ik denk dat Poetin ook wel voldoende hersencapaciteit heeft om in te zien dat Trump een volslagen idioot is.
Natuurlijk weet Poetin dat. Hij heeft hem tot tweemaal toe in het zadel geholpen bij de verkiezingen. Het is notabene een vooropgezet plan om de Amerikaanse hegemonie af te breken.

• Stukfruit
  • Niet online
HEY_DUDE schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 10:01:
[...]

Daarom hebben we historici die verder kijken dan naar wat grote leiders willen ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Stukfruit op 03-04-2026 10:07 ]

Dat zit wel Schnorr.

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003

ManiacsHouse

Scheisse!

FireBladeX schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 09:54:
[...]

Deze conflicten hebben een ding heel duidelijk gemaakt. Internationaal (straf)recht is niks waard. Het gaat om wie het sterkst is of ze ermee wegkomen.
En hoe je met je 'vrienden' omgaat. Zie Trump. Die zegt niet hey ik snap het, jij jouw mening even goede vrienden. Die is in staat je te naaien met zijn tarrifs en desnoods met geweld (Groenland etc...). Want krijgt zin niet. Zo hetzelfde met Israël. Die zijn volledig onbetrouwbaar. Ook simpelweg in staat om geweld te gebruiken tegen 'vrienden'. Alles doorsnijden voor ons eigen belang zou ik zeggen, alleen het noodzakelijke behouden. En vooral geen bruine armen halen zoals een Jette...

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16:49
Yakolev schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 09:40:
Nog een F-15 lijkt te zijn neergehaald. Vrij onbevestigd gezien de fotos van brokstukken van PressTV afkomen.

[X]
Toch wel opvallend hoor - dat ze blijkbaar zó veel haast hebben dat ze relatief kwetsbare vliegtuigen inzetten om bombardementen uit te voeren. Natuurlijk zijn de meeste GBAD-assets uitgeschakeld, maar het ligt ook voor de hand dat je wat sniper-units achter de hand houdt. Wie weet is dit trouwens een MANPADS-aanval, maar die ligt natuurlijk ook altijd op de loer.

Dit zijn gewoon ingecalculeerde verliezen. Omdat ze haast hebben.

Modbericht voor iedereen in het topic: probeer zo weinig mogelijk afkortingen of jargon dat mogelijk niet onmiddelijk voor iedereen duidelijk is te gebruiken. Niet iedereen zal bijvoorbeeld weten dat GBAD voor Ground-Based Air Defense staat en MANPADS voor Man-Portable Air-Defense Systems, of ook wat dat dat precies zijn (dan kan een linkje naar uitleg eventueel helpen)

[ Voor 20% gewijzigd door begintmeta op 03-04-2026 10:31 ]

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

• DropjesLover
HEY_DUDE schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 10:01:
[...]

Strategisch bombarderen van steden en burgers was een belangrijk onderdeel.

[...]

[...]

https://en.wikipedia.org/...mbing_during_World_War_II

Bombardementen zoals op Dresden zijn ook niet uitlegbaar in termen van de oorlogseconomie aanpakken.
Bottomline is, puur bombarderen werkt niet. Niet om te veroveren, niet de eigen bevolking een regime-change uit te laten voeren.

Daarvoor zijn toch echt boots-on-the-ground voor nodig, inclusief een wil van de bevolking zelf.
Elke recentere oorlog van de VS is geeindigd in uiteindelijk een nederlaag. Vietnam, Irak, Afghanistan.

BThGvNeOA

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:23
[...]

Eerder de Robber Barons tijd van 1895, toen de industriële revolutie op stoom was, alsmede extreme ongelijkheid en vervuiling, en nauwelijks overheidsbemoeienis (en belastingen) omdat die de snel veranderende wereld niet bij kon benen.
Er is een reden waarom Tolkien daar een bestseller over heeft geschreven.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• R_Zwart
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 10:33
Stukfruit schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 10:06:
[...]

Daarom hebben we historici die verder kijken dan naar wat grote leiders willen ;)
Rutte is historicus....

• Trishul
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17:39
Yakolev schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 09:40:

[X]
Erg benieuwd of de piloot het overleefd heeft. Zo ja, dan zou het erg interessant zijn hoe Trump en cult zullen reageren op een Amerikaanse soldaat als krijgsgevangene in handen van IRGC.

• Yakolev
  • Niet online

Yakolev

Superster

Helixes schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 10:12:
[...]

Toch wel opvallend hoor - dat ze blijkbaar zó veel haast hebben dat ze relatief kwetsbare vliegtuigen inzetten om bombardementen uit te voeren. Natuurlijk zijn de meeste GBAD-assets uitgeschakeld, maar het ligt ook voor de hand dat je wat sniper-units achter de hand houdt. Wie weet is dit trouwens een MANPADS-aanval, maar die ligt natuurlijk ook altijd op de loer.

Dit zijn gewoon ingecalculeerde verliezen. Omdat ze haast hebben.
De Amerikanen kunnen dankzij de EA-18 Growler met EW wel zeer effectief luchtverdediging / radars onderdrukken. Gecombineerd met een redelijk zwakke luchtverdediging en het is "redelijk veilig" voor 4de generatie vliegtuigen in het Iraans Luchtruim. De F-15 is pas de tweede shootdown (de F-35 de eerste) in een maand aan vluchten boven Iran.

China wilt met de J-16D variant hetzelfde bereiken. Rusland kan boven Oekraïne niet hetzelfde wegens een gebrek aan een equivalent (en natuurlijk ook de belachelijk sterke Oekraïense luchtverdediging).

[ Voor 9% gewijzigd door Yakolev op 03-04-2026 10:50 . Reden: Extra aanvulling met linkjes voor de leken ]

• wildhagen
  • Niet online
Trishul schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 10:33:
[...]

Erg benieuwd of de piloot het overleefd heeft. Zo ja, dan zou het erg interessant zijn hoe Trump en cult zullen reageren op een Amerikaanse soldaat als krijgsgevangene in handen van IRGC.
[cynisch]
Ergens heb ik het idee dat het hem geen drol kan schelen zo'n krijgsgevangene, Trump en zijn kliek hebben voldoende financiele belangen bij de oorlog om dat te negeren...
[/cynisch]

Hij kan er alleen nogal weinig aan doen. Wat wil hij doen als er een krijgsgevangene in Iraanse handen is? Nog meer troepen eropaf sturen, met het risico dat die op hun beurt ook krijgsgevangen raken?

Dan krijg je die slapstick-achtige dingen als 'who rescues the rescuers of the rescuers of the rescuers of the...?'.

Enige wat ik dan eventueel zie gebeuren is dat er onvrede onder de bevolking ontstaat. Dan vind hij wel weer een afleiding daarvoor, door bijvoorbeeld ter afleiding weer een andere oorlog te beginnen (Cuba, Nigeria, Groenland, Mexico, Canada... aan kandidaten die hij bedreigt heeft geen gebrek), en is iedereen weer met iets anders bezig.

Virussen? Scan ze hier!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:06

FunkyTrip

Funky vidi vici!

tiswat schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 09:47:
[...]

USA en Israel creëren gewoon weer een voedingsbodem voor ongekende haat. Dit was er natuurlijk al, maar het zal nu alleen maar meer en meer worden.
Is dat in het geval van Israël ook niet gewoon het doel? Israël bestaat en breidt uit bij de gratie van deze haat. Hoe meer Israël gehaat wordt door buurlanden, des te eenvoudiger kunnen ze land innemen voor hun groot-Israel ideaal onder het mom van 'bescherming van de staat tegen terroristen'. Gaza, Libanon etc etc.

Een tweede einddoel, wat Rusland en het huidige regime in de VS goed uitkomt is destabilisatie van Europa. De oorlog op Iran was een mooie gelegenheid om dit doel een stapje verder te helpen: olie & gascrisis, vluchtelingen, excuus om Oekraine niet meer te helpen. Heel nihilistisch, maar het werkt wel.

Ik hoop dat het zooitje machthebbers in de EU deze lijnen ook voorzien en er op acteren.

Dit dus.

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:03

tuinïnen

Eventus stultorum magister

https://theaviationist.com/2026/04/03/iran-f-15e-debris/

Hierbij nog een goede bron met wat meer onderzoek naar de wrakstukken. Hoewel ik eerst twijfelde aan de bronnen op X lijkt de kans dat er daadwerkelijk een F15 is neergehaald boven Iran steeds waarschijnlijker.

CENTCOM ontkent nog even overigens

[ Voor 6% gewijzigd door tuinïnen op 03-04-2026 10:59 ]

• edie
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:11
Misschien een idee om niet elk ongeverifieerd "bericht"/"nieuws" hier te delen? Scheelt ook weer speculatie en iedere keer updates van "toch niet" etc.

"In America, consumption equals jobs. In these days, banks aren't lending us the money we need to buy the things we don't need to create the jobs we need to pay back the loans we can't afford." - Stephen Colbert

• wildhagen
  • Niet online
FunkyTrip schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 10:56:
[...]

Is dat in het geval van Israël ook niet gewoon het doel? Israël bestaat en breidt uit bij de gratie van deze haat. Hoe meer Israël gehaat wordt door buurlanden, des te eenvoudiger kunnen ze land innemen voor hun groot-Israel ideaal onder het mom van 'bescherming van de staat tegen terroristen'. Gaza, Libanon etc etc.
Daar maken ze ook geen geheim van hoor. Sterker nog, Israël heeft al aangegeven welke landen ze ook nog willen aanvallen na Iran: iig staan Jordanië, Syrië, Libanon, Egypte en Irak op de "annexatie-wensenlijst" voor een Groot-Israël:
Israeli Finance Minister Bezalel Smotrich has suggested that Israel is destined to expand to include Jordan, and even beyond, to parts of Syria, Lebanon, Jordan, Egypt and even Iraq. In a documentary film by Arte in 2024, Smotrich said “it is written that the future of Jerusalem is to expand to Damascus.”.This view has support in some parts of Israeli society. Israel’s incursions into Jordan and Syria has intensified international concerns that some actors in Israel are pursuing expansion into other countries.

In 2024 Daniella Weiss said "We know from the Bible that the real borders of Greater Israel are the Euphrates and the Nile".

In February 2026, Mike Huckabee, the United States Ambassador to Israel, told conservative talk-show host Tucker Carlson in an interview that it would be "fine" if Israel took over the entire Middle East.
(van Wikipedia: Greater Israel)

De VS zal Israël altijd steunen, dus ook die zullen straks wel mee gaan draaien in een toekomstige oorlog tegen die landen.

En voor de duidelijkheid deze Smotrich is niet zomaar een willekeurige Twitteraar die dit roept. Dit is een minister in de regering van Netanyahu met een enorme hoeveelheid invloed. De facto is het de 2e man (na Netanyahu zelf) van het land en één van zijn (beoogde) opvolgers...

Als al die landen straks betrokken raken in de oorlog denk ik dat we een veelvoud van de huidige (economische of andere) problemen gaan ondervinden, en dat de huidige problemen compleet verbleken.

Virussen? Scan ze hier!

• Yakolev
  • Niet online

Yakolev

Superster

tuinïnen schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 10:56:
https://theaviationist.com/2026/04/03/iran-f-15e-debris/

Hierbij nog een goede bron met wat meer onderzoek naar de wrakstukken. Hoewel ik eerst twijfelde aan de bronnen op X lijkt de kans dat er daadwerkelijk een F15 is neergehaald boven Iran steeds waarschijnlijker.

CENTCOM ontkent nog even overigens
De CENTCOM ontkenning heeft betrekking op een andere geclaimde shootdown (die van het filmpje in je link).

• Trishul
Franse tanker is door de straat van Hormuz gevaren: https://www.bloomberg.com...z-in-first-since-iran-war

Dat is dan de eerste West-Europese tanker geloof ik?
Ik vermoed dat o.a. de Fransen achter de schermen onderhandelen met Iran. Ze zien natuurlijk ook grote opportuniteiten in Iran met hun bedrijven zoals TotalEnergies, Stellantis, Schneider Electric, enz.

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

Over tankers gesproken: Laatste kerosinetanker op weg naar Rotterdam: ‘Als het op is, kun je niet meer vliegen’

https://www.bnr.nl/nieuws...-kun-je-niet-meer-vliegen

Wordt duur op vakantie als je deze zomer wilt vliegen. Niet dat dat per definitie slecht is overigens.

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Trishul schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 11:29:
Franse tanker is door de straat van Hormuz gevaren: https://www.bloomberg.com...z-in-first-since-iran-war

Ik vermoed dat o.a. de Fransen achter de schermen onderhandelen met Iran. Ze zien natuurlijk ook grote opportuniteiten in Iran met hun bedrijven zoals TotalEnergies, Stellantis, Schneider Electric, enz.
Dit is de manier natuurlijk voor Europese landen. Publiekelijke afstand nemen van de US/Israel aanval en ze geen gebruik laten maken van militaire basissen in hun landen. Dan kun je met Iran de diplomatieke route bewandelen en schepen doorgang geven door de straat.

Ik ben benieuwd hoe Rutte volgende week bij Trump op de koffie uit verf gaat komen. Hij kan niet meer claimen dat alle EU landen achter deze oorlog staan dus hij zal iets anders uit de hoge hoed moeten toveren.

• Shadow_Agent
  • Nu online

Shadow_Agent

Trishul schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 11:29:

Is dit een tanker met olie of een containerschip? Volgens nu.nl gaat het om een containerschip namelijk dat naar Iran vaart.
Een containerschip van een Franse eigenaar is door de Straat van Hormuz gevaren, meldt persbureau Bloomberg. Het is het eerste West-Europese schip dat de straat passeert sinds het begin van de oorlog in het Midden-Oosten.
Ook Bloomberg meldt een containerschip zie ik.

• Shadow_Agent
  • Nu online

Shadow_Agent

kazuka schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 12:43:
[...]

Dit is de manier natuurlijk voor Europese landen. Publiekelijke afstand nemen van de US/Israel aanval en ze geen gebruik laten maken van militaire basissen in hun landen. Dan kun je met Iran de diplomatieke route bewandelen en schepen doorgang geven door de straat.

Ik ben benieuwd hoe Rutte volgende week bij Trump op de koffie uit verf gaat komen. Hij kan niet meer claimen dat alle EU landen achter deze oorlog staan dus hij zal iets anders uit de hoge hoed moeten toveren.
Rutte kennende lacht ie alles weg en roept ondertussen de Amerikanen op om toch vooral op dictator Trump te stemmen. Die man is gewoon een trekpop van Trump c.s.

• Helixes
Shadow_Agent schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 12:38:
Wordt duur op vakantie als je deze zomer wilt vliegen. Niet dat dat per definitie slecht is overigens.
Als ik kijk hoeveel olie- en brandstofopslagen in vlammen opgaan in de verschillende kinetisch opgelegde sancties, kan ik me niet voorstellen dat de Wereld netto positief af is met al dit oorlogsgeweld...

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Over tankers gesproken: Laatste kerosinetanker op weg naar Rotterdam: ‘Als het op is, kun je niet meer vliegen’

Ik vind dit allemaal maar moeilijk te rijmen met die zogenaamde experts die laatst in de Tweede Kamer waren en die geen tekorten verwachten :'). De manier waarop onze overheid hiermee omgaat (laconiek) vind ik zo enorm frustrerend. Doet me denken vlak voor Corona waarbij werd aangegeven dat men verwachtte dat het niet in Nederland zou komen :F

Neem burgers zou gewoon eens serieus. Die lezen ook gewoon het nieuws.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Trishul
Shadow_Agent schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 12:44:
[...]

Is dit een tanker met olie of een containerschip? Volgens nu.nl gaat het om een containerschip namelijk dat naar Iran vaart.

[...]

Ook Bloomberg meldt een containerschip zie ik.
Geen tanker dan maar een Frans containerschip. Geeft wel aan dat Iran niet zo'n probleem heeft met de Fransen.
Eerste schip van een West-Europees land dat mag doorvaren.

Voor ons als NL een ander verhaal, omdat wij van de West-Europese landen misschien wel het meest achter de VS en Israël staan. Zelfs een Merz was kritischer op de aanval van de VS-Israël tegen Iran.

• Miki
  • Laatst online: 16:37
Glashelder schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 12:58:
[...]

Ik vind dit allemaal maar moeilijk te rijmen met die zogenaamde experts die laatst in de Tweede Kamer waren en die geen tekorten verwachten :'). De manier waarop onze overheid hiermee omgaat (laconiek) vind ik zo enorm frustrerend. Doet me denken vlak voor Corona waarbij werd aangegeven dat men verwachtte dat het niet in Nederland zou komen :F

Maar in hoeverre moet ik een ronkende koptekst van een commercieel nieuwsplatform serieus nemen in vergelijking met experts die onze volksvertegenwoordigers inlichten?

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:01

rapture

Zelfs daar netwerken?

[...]

De hypocrisie is al lang gestart voor Trump en Iran en dat besef is er maar matig. Ik vind het lastig politiek uitlegbaar om nu plotseling ineens van af te stappen ten faveure van een verderfelijk regime in Iran. We hebben ook nog eens een veldtocht gesteund in Irak en meegevochten in een kansloos conflict in Afghanistan. En nu zijn luchtaanvallen op Iran met een verderfelijk regime een reden om onze morele superioriteit terug te vinden? Laten we even rustig afwachten. En als sancties richting Iran kans geven om zaken te verbeteren dan kan dat prima. We hebben heel wat soul searching te doen over onze samenwerking met de Amerikanen voor de lange termijn.
Meevechten in Irak en Afghanistan was in eigen belang van de Europeanen. Blood debt op de Amerikanen plaatsen zodat zij ons moeten helpen als de russen komen. Daarom gingen de Oekraïners in 2003 ook naar Irak.

• wildhagen
  • Niet online
Helixes schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 12:56:
[...]

Als ik kijk hoeveel olie- en brandstofopslagen in vlammen opgaan in de verschillende kinetisch opgelegde sancties, kan ik me niet voorstellen dat de Wereld netto positief af is met al dit oorlogsgeweld...
Dat lijkt me ook niet.

Die benzineprijzen is zo ongeveer het MINST belangrijke van alle problemen die door deze situatie veroorzaakt worden. Who cares, even plat gezegd? Als je alleen daarop focust is het wel héél kortetermijn en eigenbelang aan het redeneren.

De dieselprijzen, die véél harder stijgen (al 10.5 cent vandaag in 1 dag!) gaan veel meer pijn doen aan het land en de economie. Immers, (zo goed als) alle transport gebeurt met vrachtwagens die op diesel rijden. Letterlijk van alles, van prullaria, tot voedsel, wordt met vrachtwagens getransporteerd.

Die zullen dat op den duur ook gaan doorberekenen aan hun klanten, en die klanten uiteindelijk ook weer aan de consument. Gevolg, fors stijgende prijzen, afnemende koopkracht, en oplopende inflatie. En mogelijk ook op oplopende werkeloosheid als er bedrijven om gaan vallen omdat ze het niet meer financieel kunnen bolwerken.

Maar tractoren, die je voor voedselproductie nodig hebt, gebruiken óók diesel -> voedselprijzen dus ook omhoog, want kosten voor brandstof worden ook hier uiteraard gewoon doorberekend.

Maar olie wordt ook nog eens gebruikt voor VEEL meer dingen dan alleen transport. Plastics worden (grotendeels) uit olie gemaakt. Maar ook voor productie van medicijnen is olie nodig. Etc etc.

Ook daar gaat een hoge olieprijs uiteindelijk dus zorgen voor duurdere produkten, duurdere medicijnen etc etc etc. Wat de koopkracht nog verder in kan perken.

En voor al deze problemen mogen we Trump, Netanyahu en álle mensen die hen steunen, héél erg dankbaar zijn. De wereld wordt er beter van. /s

Virussen? Scan ze hier!

• desalniettemin
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 13:29
Glashelder schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 12:58:
[...]

Draait allemaal om geld. Kost allemaal teveel waardoor de staatsschuld nog verder oploopt. Die schijnt al bijna 500 miljard euro te zijn.

• gustaveau
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17:50

Er staan raffinaderijen in Nederland die kerosine kunnen maken, dus zolang we nog (de juiste) olie krijgen komt het wel goed.

• Helixes
@wildhagen Wat me stoort aan deze hele oorlog is dat het conflict, plat gezegd, gereduceerd wordt tot een getal op een reclamezuil bij een tankstation langs de snelweg.

We hebben het hier over een illegale oorlog begaan door twee oude mannen die hun achterwerk afvegen met de postkoloniale Wereldorde, en alleen nog geloven in hun eigen macht en onoverwinnelijkheid. In Libanon en Iran - en ver daarbuiten - vallen dagelijks dodelijke slachtoffers. Oorlogsmidaden worden over en weer begaan alsof dat slechts de cost of doing business is. Intussen worden de onderliggende problemen onder dit conflict niet opgelost - of zelfs versterkt.

Maar daar bekommert men zich niet om. Men maakt zich zorgen over een benzineprijs die - wat? 15%? - hoger ligt.

• Yakolev
  • Niet online

Yakolev

Superster

Een waardige opvolger voor Behind Enemy Lines eindelijk in de maak?

• DropjesLover
wildhagen schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 13:16:
[...]

Dat lijkt me ook niet.

Die benzineprijzen is zo ongeveer het MINST belangrijke van alle problemen die door deze situatie veroorzaakt worden. Who cares, even plat gezegd? Als je alleen daarop focust is het wel héél kortetermijn en eigenbelang aan het redeneren.

De dieselprijzen, die véél harder stijgen (al 10.5 cent vandaag in 1 dag!) gaan veel meer pijn doen aan het land en de economie. Immers, (zo goed als) alle transport gebeurt met vrachtwagens die op diesel rijden. Letterlijk van alles, van prullaria, tot voedsel, wordt met vrachtwagens getransporteerd.

Die zullen dat op den duur ook gaan doorberekenen aan hun klanten, en die klanten uiteindelijk ook weer aan de consument. Gevolg, fors stijgende prijzen, afnemende koopkracht, en oplopende inflatie. En mogelijk ook op oplopende werkeloosheid als er bedrijven om gaan vallen omdat ze het niet meer financieel kunnen bolwerken.

Maar tractoren, die je voor voedselproductie nodig hebt, gebruiken óók diesel -> voedselprijzen dus ook omhoog, want kosten voor brandstof worden ook hier uiteraard gewoon doorberekend.

Maar olie wordt ook nog eens gebruikt voor VEEL meer dingen dan alleen transport. Plastics worden (grotendeels) uit olie gemaakt. Maar ook voor productie van medicijnen is olie nodig. Etc etc.

Ook daar gaat een hoge olieprijs uiteindelijk dus zorgen voor duurdere produkten, duurdere medicijnen etc etc etc. Wat de koopkracht nog verder in kan perken.

En voor al deze problemen mogen we Trump, Netanyahu en álle mensen die hen steunen, héél erg dankbaar zijn. De wereld wordt er beter van. /s
Besef ook dat slechts 20% van de oliehandel geraakt is. Maar dat de prijzen veel meer gestegen zijn dan die 20%.
Oftewel, elke olie-land wordt hier makkelijk (nog) rijker zijn. En laat de VS daar nu eentje van zijn.
Ook in acht nemende dat onder Biden er eigenlijk al een maximale hoeveelheid geboord / opgepompt werd, waardoor Trumps "drill baby drill" eigenlijk nergens op sloeg.
Meer winst/omzet kan door meer te verkopen, of door dezelfde hoeveelheid duurder te verkopen....

Niet dat er daardoor meer banen er bij komen in de olie-industrie overigens, maar de (beurs)cijfers van de oliebedrijven gaan zo lekker de hoogte in natuurlijk!

BThGvNeOA

• wildhagen
  • Niet online
DropjesLover schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 13:55:
[...]

Besef ook dat slechts 20% van de oliehandel geraakt is. Maar dat de prijzen veel meer gestegen zijn dan die 20%.
Oftewel, elke olie-land wordt hier makkelijk (nog) rijker zijn. En laat de VS daar nu eentje van zijn.
Precies. En de facto krijgt de VS nu ook de Venezulaanse olie, en hij zal ook wel op de Iraanse olie azen. Of het lukt valt nog te betwijfelen uiteraard.

Krijgt-ie straks een nog grotere invloed.

En dan heeft hij ook al gedreigd met oorlogen tegen Cuba en Nigeria. Ook die laatste is een vrij grote olieproducent, dus dat kan nóg meer ellende opleveren qua olieprijzen als hij daar daadwerkelijk ook een oorlog gaat starten.

Virussen? Scan ze hier!

• Shadow_Agent
  • Nu online

Shadow_Agent

Helixes schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 13:24:

Maar daar bekommert men zich niet om. Men maakt zich zorgen over een benzineprijs die - wat? 15%? - hoger ligt.
Geheel met je post eens, maar ik reageer even op dit: als ik zie hoeveel auto's er nog op weg zijn dan heb ik het idee dat slechts een handjevol mensen zich echt druk maakt. Ja inderdaad, wat je hoort is de benzine is duur.
Wat @wildhagen terecht aankaart is dat diesel een veel groter probleem is en significant meer impact heeft op alles wat we doen, consumeren, nodig hebben.

Naast de genoemde vrachtwagens voor het vervoeren van levensmiddelen hebben we ook vrachtwagen voor vervoer van bouwmaterialen van en naar de bouwplaatsen, naar fabrieken, klusbedrijven en bouwondernemingen hebben auto's op diesel, woningbouwprojecten zullen hierdoor NOG duurder worden want ergens moeten die liters diesel gecompenseerd worden. Hypotheekrente stijgt ook las ik dus minder hypotheek nodig -> Woningcrisis verergert.

Vrachtvervoer gaat niet alleen per schip maar ook met het vliegtuig -> kerosine is nog sterker gestegen dus ook vrachtvervoer via de lucht stukken duurder.

We kunnen zo nog wel even doorgaan vrees ik. Toch merk ik weinig "paniek" of zorgen. Behalve hier in dit topic krijg ik niet het idee dat de man/vrouw op de straat zich echt grote zorgen maakt over de toekomst. Terwijl we jaren last gaan krijgen hiervan....

:( Wat een waanzin waarin Trump en z'n boevenkliek ons stort

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15:43
gustaveau schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 13:21:
[...]

Er staan raffinaderijen in Nederland die kerosine kunnen maken, dus zolang we nog (de juiste) olie krijgen komt het wel goed.
In hoeverre kunnen die raffinaderijen voorzien in het binnenlands verbuik als ze (de juiste) olie krijgen en voor welke produkten zijn we afhankelijk van import?
Bijv UK is exporteur van benzine, maar voor diesel ~40% en Kerosine ~75% afhankelijk van import
En voor de UK kerosine import komt 60% uit de golf regio.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• Stoney3K
wildhagen schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 13:58:
[...]

Precies. En de facto krijgt de VS nu ook de Venezulaanse olie, en hij zal ook wel op de Iraanse olie azen. Of het lukt valt nog te betwijfelen uiteraard.

Krijgt-ie straks een nog grotere invloed.

En dan heeft hij ook al gedreigd met oorlogen tegen Cuba en Nigeria. Ook die laatste is een vrij grote olieproducent, dus dat kan nóg meer ellende opleveren qua olieprijzen als hij daar daadwerkelijk ook een oorlog gaat starten.
Dat probleem wordt straks nog een keer interessanter als je bedenkt dat de raffinaderijen en andere chemische fabrieken zelf óók gestookt worden op olie.

• DropjesLover
Shadow_Agent schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 13:59:
[...]

Geheel met je post eens, maar ik reageer even op dit: als ik zie hoeveel auto's er nog op weg zijn dan heb ik het idee dat slechts een handjevol mensen zich echt druk maakt. Ja inderdaad, wat je hoort is de benzine is duur.
Het is een frame dat iedereen op de weg zit omdat men het makkelijk kan betalen en leuk vindt.
Natuurlijk vindt iedereen het hartstikke leuk om 's ochtends en 's avonds met z'n allen op hetzelfde moment in met de auto de weg op te gaan, en lekker de medemens dwars te zitten *O*
Gelukkig is autobezit in Nederland ook hartstikke betaalbaar, met nauwelijks wegenbelasting en meer dan genoeg parkeerplekken!

/s

Nee, eigenlijk is net door de hoge brandstofprijzen, de trieste conclusie dat men echt geen keuze heeft. . Al kost het €5/l, men zal toch echt naar werk moeten.
In Nederland rijdt men gemiddeld 15km van/naar werk. Dat betekent, in acht nemend stadsverkeer en redelijk zuinige autootjes van gemiddeld 11 jaar oud, grofweg 1l per keer, 2l per dag. Dat maakt nu ~€5/dag. Maar met werk verdien bij minimumloon nog steeds 8x€9/u netto per dag.
"sorry baas, ik kom niet want de brandstof is te duur" gaat gewoon echt niet gebeuren.

Misschien is het wel de trigger dat men werk dichter bij huis gaat zoeken.

Al is dit ook weer een crisis. Niks blijvends. Zeer vervelend, maar niet iets waardoor de meeste bedrijven of regeringen echt fundamentele keuzes gaan maken mbt investeringen in warmtepompen, isolatie, etc.

BThGvNeOA

• Stoney3K
DropjesLover schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 14:18:
[...]

Nee, eigenlijk is net door de hoge brandstofprijzen, de trieste conclusie dat men echt geen keuze heeft. . Al kost het €5/l, men zal toch echt naar werk moeten.
In Nederland rijdt men gemiddeld 15km van/naar werk. Dat betekent, in acht nemend stadsverkeer en redelijk zuinige autootjes van gemiddeld 11 jaar oud, grofweg 1l per keer, 2l per dag. Dat maakt nu ~€5/dag. Maar met werk verdien bij minimumloon nog steeds 8x€9/u netto per dag.
"sorry baas, ik kom niet want de brandstof is te duur" gaat gewoon echt niet gebeuren.

Misschien is het wel de trigger dat men werk dichter bij huis gaat zoeken.
Ik denk dat het straks vooral op gaat vallen wanneer de schilder en de loodgieter ineens 2 keer zo duur worden omdat ze kilometers moeten maken.

• wildhagen
  • Niet online
Stoney3K schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 14:16:
[...]

Dat probleem wordt straks nog een keer interessanter als je bedenkt dat de raffinaderijen en andere chemische fabrieken zelf óók gestookt worden op olie.
Goed punt!

En nóg interessanter is als je kijkt wat de grootste raffinaderijen ter wereld zijn qua output:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UYLUnse1xBnub7cC5PcBskOiQL0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/vdgHwMJ5bzKJoF9RrxbxiO3V.png?f=user_large

(zie ook https://thenationonlineng...-refineries-in-the-world/)

Dus 5 van de 10 zitten nu al in de zak van Trump en zijn backers (Big Oil etc). Die van Venezuela zijn de facto nu ook van de VS, nu ze daar een pro-VS puppet aan de macht geholpen hebben. En als Trump echt een oorlog tegen Nigeria start krijgt hij ook die nog in handen en heeft hij dus 7 van de 10 grootste raffinaderijen de facto in handen.

En aangezien hij toch onze belangen al zo in het achterhoofd heeft (kuch /s) kan hij dat mooi gebruiken om ons (als Europa) een hard aan te pakken.

Maar verder speelt olie echt geen rol bij al zijn oorlogen. Echt niet! Pinky swear, on my girl scouts honor!

Virussen? Scan ze hier!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

Een klein beetje zoet op het zuur, Saoedi-Arabië is erin geslaagd de olie-export weer enigszins op te voeren. Het land heeft via een oost-west pijpleiding ruwweg 7 miljoen vaten ruwe olie per dag verplaatst naar een vrije haven aan de Rode Zee. De export van Saoedi-Arabië ligt hierdoor dagelijks 3,5 à 4 miljoen vaten hoger dan voorheen.

bron: volkskrant

• DropjesLover
Stoney3K schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 14:22:
[...]

Ik denk dat het straks vooral op gaat vallen wanneer de schilder en de loodgieter ineens 2 keer zo duur worden omdat ze kilometers moeten maken.
Of dat een schilder of loodgieter uit de buurt grof goedkoper is dan eentje van 50km verderop. Al helemaal sinds internet, je weet eigenlijk nauwelijks waar een bedrijf werkelijk tegenwoordig zit.
Dat zo veel mensen met dezelfde of zeer vergelijkbare banen elke dag langs elkaar rijden verbaast mij altijd al.

BThGvNeOA

• Raphaelo
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:03

Raphaelo

boeiend!!

Winkiller schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 14:24:
Een klein beetje zoet op het zuur, Saoedi-Arabië is erin geslaagd de olie-export weer enigszins op te voeren. Het land heeft via een oost-west pijpleiding ruwweg 7 miljoen vaten ruwe olie per dag verplaatst naar een vrije haven aan de Rode Zee. De export van Saoedi-Arabië ligt hierdoor dagelijks 3,5 à 4 miljoen vaten hoger dan voorheen.

bron: volkskrant
De Houthi rebellen in Yemen hebben nu de kans om iets heel erg grappigs te doen.

Als er een ding positief aan deze oorlog is, is het dat het de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen wel heel erg duidelijk maakt. Hopelijk leren wij er een les uit voor de toekomst. Hernieuwbare energie is soevereine energie.

originele signatures zijn top!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

Raphaelo schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 14:27:
[...]
De Houthi rebellen in Yemen hebben nu de kans om iets heel erg grappigs te doen.
Yup omdat een groot deel van de export die over de Rode Zee gaat, via de nauwe zeestraat van Bab el Mandeb moet. Daarom zei ik al een klein beetje zoet op het zuur :o

• Ample Energy
  • Laatst online: 18:37
Raphaelo schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 14:27:
[...]

Hopelijk leren wij er een les uit voor de toekomst.
<knip> Je mag je punt duidelijk maken met tekst, niet met een muur van emoij's...

[ Voor 60% gewijzigd door darkrain op 03-04-2026 14:59 ]

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

• TWKterry
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:43

TWKterry

Master Mariner

Winkiller schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 14:34:
[...]

Yup omdat een groot deel van de export die over de Rode Zee gaat, via de nauwe zeestraat van Bab el Mandeb moet. Daarom zei ik al een klein beetje zoet op het zuur :o
Dat is slecht voor Azie, maar voor Europa kan je natuurlijk gewoon door het Suez kanaal heb je alleen het noordelijke deel van de Rode Zee.

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18:50
Ik heb ook nog een zoetzuur nieuwtje: vandaag gehoord van iemand die werkt in een groot chemisch bedrijf in de haven van Antwerpen.

Voor sommige chemische producten (ik heb geen details) hebben ze de productie moeten opvoeren om dat alles afgewogen het blijkbaar momenteel interessanter is om hier te produceren dan om het van China te laten komen.

Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.

• wildhagen
  • Niet online
TWKterry schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 15:23:
[...]

Dat is slecht voor Azie, maar voor Europa kan je natuurlijk gewoon door het Suez kanaal heb je alleen het noordelijke deel van de Rode Zee.
Wat ik begreep is dat het Suez kanaal al redelijk overbelast is en nauwelijks capaciteit over heeft.

Daarnaast, past zo'n bulktanker door dat kanaal? Daar zit toch een maximum aan qua afmetingen en gewicht?

Plus, heeft Egypte (en de verzekeraar!) zin om het risico te nemen dat men iets probeert om het kanaal te blokkeren? Dan zou Egypte een harde klap qua Inkomsten krijgen....

Virussen? Scan ze hier!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

wildhagen schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 15:27:
[...]
Daarnaast, past zo'n bulktanker door dat kanaal? Daar zit toch een maximum aan qua afmetingen en gewicht?
Bij onrust of hoge kosten, zoals door Houthi-aanvallen of andere conflicten in de Rode Zee en de Straat van Hormuz, mijden veel rederijen het Suezkanaal en varen ze om Afrika. Zeer grote tankers, zoals VLCC's (Very Large Crude Carriers) en ULCC's (Ultra Large Crude Carriers), zijn vaak te groot om volledig beladen door het kanaal te varen. Deze tankers moeten vaak via de Kaap de Goede Hoop varen of hun lading via pijpleidingen (zoals SUMED) verplaatsen.

• wildhagen
  • Niet online
Winkiller schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 15:28:
[...]

Bij onrust of hoge kosten, zoals door Houthi-aanvallen of andere conflicten in de Rode Zee en de Straat van Hormuz, mijden veel rederijen het Suezkanaal en varen ze om Afrika. Zeer grote tankers, zoals VLCC's (Very Large Crude Carriers) en ULCC's (Ultra Large Crude Carriers), zijn vaak te groot om volledig beladen door het kanaal te varen. Deze tankers moeten vaak via de Kaap de Goede Hoop varen of hun lading via pijpleidingen (zoals SUMED) verplaatsen.
Zoiets vermoedde ik al. Zag je in 2021 ook toen de Ever Given een klein probleempje had: Wikipedia: 2021 Suez Canal obstruction

Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/1/15/Ever_Given_in_Suez_Canal_viewed_from_ISS_%28cropped%29_3_to_2.jpg/960px-Ever_Given_in_Suez_Canal_viewed_from_ISS_%28cropped%29_3_to_2.jpg

Je ziet dat er maar weinig nodig is om het kanaal dagenlang, of wekenlang, te blokkeren. En dan is het met een olietanker nog even iets riskanter om obvious redenen...

Plus, als extra complicatie, dat Egypte door het Westen natuurlijk ook niet zo heel denderend is behandeld de laatste jaren, omdat het westen steeds de kant van Israël koos bij onderlinge conflicten. Kan ook nog een extra reden zijn dat Egypte zou zeggen: "go play with yourselves, vaar maar om!".

Virussen? Scan ze hier!

• Shadow_Agent
  • Nu online

Shadow_Agent

wildhagen schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 15:36:
[...]

Zoiets vermoedde ik al. Zag je in 2021 ook toen de Ever Given een klein probleempje had: Wikipedia: 2021 Suez Canal obstruction

[Afbeelding]

Je ziet dat er maar weinig nodig is om het kanaal dagenlang, of wekenlang, te blokkeren. En dan is het met een olietanker nog even iets riskanter om obvious redenen...

Plus, als extra complicatie, dat Egypte door het Westen natuurlijk ook niet zo heel denderend is behandeld de laatste jaren, omdat het westen steeds de kant van Israël koos bij onderlinge conflicten. Kan ook nog een extra reden zijn dat Egypte zou zeggen: "go play with yourselves, vaar maar om!".
aan de andere kant: Egypte kan ook zeggen: jullie mogen door het Suez kanaal als je ons maar steunt als Israël ons land binnenvalt. Kan twee kanten op gaan

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Zoals verwacht is de schatting dat maar de helft van de lanceer installaties een raket/bomb van de VS heeft ontvangen:
Roughly half of Iran’s missile launchers are still intact and thousands of one-way attack drones remain in Iran’s arsenal despite the daily pounding by US and Israeli strikes against military targets over the past five weeks, according to recent US intelligence assessments, three sources familiar with the intel told CNN.
https://edition.cnn.com/2...us-military-strikes-trump

Blijft wel een scherp contract met alle claims vanuit de Trump administration.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• wildhagen
  • Niet online
De Amerikaanse president Donald Trump stelt dat zijn land 'met iets meer tijd makkelijk de Straat van Hormuz kan heropenen.' Door een Iraanse blokkade varen nauwelijks nog schepen door de zeestraat, die van groot belang is voor de internationale handel.

,,Met iets meer tijd kunnen we gemakkelijk de Straat van Hormuz openen, de olie pakken en een fortuin verdienen", aldus Trump op Truth Social. Hij legt niet uit hoe de Verenigde Staten de Iraanse controle over de zeestraat zullen beëindigen en over welke olie hij het heeft.
Mijn god zeg. In welk alternatief universum leeft die man? We pakken het gewoon en verdienen een fortuin. Ehm, begging your pardon, maar was het niet de bedoeling van de inval in Iran om de bevolking zo genaamd te helpen? Dat riep hij toch vanaf het begin?

Daar hoor je hem nu niet meer over... Of was het nou bedoeld om de bankrekening van de Trump Organisation eens flink te spekken?

Het enige wat hij voor de Iraanse bevolking gedaan heeft is ze van de regen in de drup laten belanden en ze bestoken met bommen en rakketten....

Nou, dat soort "hulp" zit de bevolking niet echt op te wachten denk ik....

En de gevolgen van zijn spelletjes worden ook op de voedselmarkt merkbaar:
De oorlog in het Midden-Oosten stuwt ook de wereldwijde voedselprijzen. Volgens de Voedsel- en Landbouworganisatie van de Verenigde Naties (FAO) stegen deze in maart voor de tweede maand op rij, gedreven door met name hogere energieprijzen.

De FAO-voedselprijsindex, die als wereldwijde graadmeter voor de voedselprijzen geldt, liep met 2,4 procent op. Tot begin dit jaar wees de score juist op prijsdaling. In februari was vervolgens sprake van de eerste toename in vijf maanden.

Binnen de index steeg de categorie plantaardige oliën het scherpst, met 5,1 procent ten opzichte van februari. Dat komt omdat palmolieprijzen hun hoogste punt bereikten sinds medio 2022. Volgens de FAO was dat ook een gevolg van de stijgende olieprijzen.
Beide quotes van het AD Liveblog (https://www.bndestem.nl/b...-voedselprijzen~ac528ac3/)

Virussen? Scan ze hier!

• HCMarX
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:38
Ik blijf vinden dat financiële markten alle ellende veel te weinig inprijzen. Wellicht omdat er geen echt alternatief is voor aandelen, maar er komt nog zoveel ellende aan voor normale mensen wereldwijd. Donald Trump lijkt te proberen direct of indirect de grootste massamoordenaar van de 21e eeuw teworden.

[ Voor 3% gewijzigd door HCMarX op 03-04-2026 17:19 ]

Gamecube (games) kopen of ruilen??

• DropjesLover
HCMarX schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 16:21:
Ik blijf vinden dat financiële markten alle ellende veel te weinig inprijzen. Wellicht omdat er geen echt alternatief is voor aandelen, maar er komt nog zoveel ellende aan voor normale mensen wereldwijd. Donald Trump probeert direct of indirect de grootste massamoordenaar van de 21e eeuw te willen worden.
Dat de financiele markten het niet inprijzen is omdat de het maar een duidelijke relatief kortstondige verstoring is.
Ja het jaagt iedereen op kosten en verstoort de wereldhandel, maar over een maandje is dit echt wel opgelost door de druk van de acute problemen (brandstofprijzen).
Beleggen doe je doorgaans voor de lange termijn, en de productie en consumptie schiet weer gewoon naar het oude punt zodra de olie/energie weer stroomt.
Kapot geschoten installaties worden weer herbouwd, zeker met het kapitaal van de golfstaten zal dat tegen extra budget snel gerealiseerd worden.

Wat inderdaad te weinig ingecalculeerd wordt, is de langdurig toenemende onbetrouwbaarheid van de VS.

[ Voor 7% gewijzigd door DropjesLover op 03-04-2026 16:31 ]

BThGvNeOA

• wildhagen
  • Niet online
DropjesLover schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 16:29:
[...]

Dat de financiele markten het niet inprijzen is omdat de het maar een duidelijke relatief kortstondige verstoring is.
Ja het jaagt iedereen op kosten en verstoort de wereldhandel, maar over een maandje is dit echt wel opgelost door de druk van de acute problemen (brandstofprijzen).
Dat valt nog te bezien. De meeste deskundigen verwachten juist dat het door de aanhoudende onrust, en het feit dat Trump ook oorlogen in Cuba en Nigeria wil gaan starten, nog verder zal gaan oplopen.

Sowieso lopen in 2027 weer diverse regelingen mbt accijnskorting af, waardoor er op 1 januari 2027 sowieso 26 cent bijkomt. En op 1 januari 2028 nog eens 13 cent.

Ik denk niet dat je erop hoeft te rekenen dat op korte termijn (6-12 maanden) de prijzen dramatisch zullen dalen. Sure, er zal wel eens een dag zijn dat er wat centen af gaan, maar een paar dagen erna komen die er net zo hard weer bij...

Virussen? Scan ze hier!

• DropjesLover
wildhagen schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 16:35:
[...]

Dat valt nog te bezien. De meeste deskundigen verwachten juist dat het door de aanhoudende onrust, en het feit dat Trump ook oorlogen in Cuba en Nigeria wil gaan starten, nog verder zal gaan oplopen.
Hoewel niet goed voor de wereldorde, zijn Cuba en Nigeria nou niet bepaald enorme economische spelers.
Goed, uit Nigeria komt wel een enorme hoeveelheid olie en wonen er 235 miljoen mensen, maar verder is het met een gpd van 285 miljard domweg klein voor het aantal (zeer arme) mensen.
Sowieso lopen in 2027 weer diverse regelingen mbt accijnskorting af, waardoor er op 1 januari 2027 sowieso 26 cent bijkomt. En op 1 januari 2028 nog eens 13 cent.

Ik denk niet dat je erop hoeft te rekenen dat op korte termijn (6-12 maanden) de prijzen dramatisch zullen dalen. Sure, er zal wel eens een dag zijn dat er wat centen af gaan, maar een paar dagen erna komen die er net zo hard weer bij...
Accijnzen zijn iets dat in Nederland speelt. Beleggen is een wereldmarkt.
Net zoals dat een autoloze zondag wel het verbuik in Nederland zal verminderen, maar niet de prijzen zak drukken, want wereldmarkt.

BThGvNeOA

• -Bonalds
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 17:58
De olie pakken en er een fortuin mee verdienen... Dat lukt alleen met boots on the ground en Kharg eiland, in tact, bezet houden... Iran zit waarschijnlijk te gniffelen in het vuistje bij die gedachte.. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door -Bonalds op 03-04-2026 16:45 ]

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

[...]

In welk parallel universum speelt zich dit af en hoe kom ik daar?

Het is echt wel uitgesloten dat dit over een maandje wel even opgelost is. De oorlog duurt nog zeker minimaal 3 weken volgens Trump (wordt waarschijnlijk aanzienlijk langer..). Stel dat het over een 3 weken op magische wijze ineens opgelost is dan duurt het nog wel even voordat de olie en gasleveringen weer op gang komen. Sommigen productielocaties zijn naar verwachting voor jaren uitgeschakeld.

Hoe kom je erbij dat dit over een maandje weer gefixed is?

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:56
TWKterry schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 15:23:
[...]

Het is maar de vraag of er nog genoeg tankers in gebruik zijn die klein genoeg zijn om door het Suezkanaal te varen:
Het Suezkanaal speelde in de jaren 50 en 60 van de 20e eeuw een belangrijke rol bij het transport van aardolie van het Midden-Oosten naar Europa. Ongeveer 10% van de internationaal verhandelde olie werd door het kanaal getransporteerd. Na de blokkade van het kanaal in 1967 namen reders grotere olietankers in de vaart die niet meer beperkt werden door de afmetingen van het Suezkanaal. Het kanaal werd in 1975 weer voor scheepvaartverkeer geopend, maar veel tankers zijn niet teruggekeerd waardoor het belang van het kanaal voor de olietankvaart afnam.
Kennelijk wordt het merendeel van de olie met grotere schepen om de Kaap gevaren.

iRacing Profiel

• tiswat
  • Nu online
Ouch dus toch die F15e neergehaald.

https://nos.nl/l/2608340#UPDATE-93464436

• bloody
  • Nu online

bloody

0.000 KB!!

Het is nog wel even spannend of de piloot gevangen genomen wordt, of er toch op tijd een extractie plaats vindt. Edit: het schijnt dat er twee bemanningsleden zijn, eentje lijkt dood te zijn, andere onbekend.
Iran is er natuurlijk alles aan gelegen om zo'n gegijzelde te hebben.

Schijnt (!) dat 1 van de reddingsheli's ook al neergeschoten is, dat gaat wel echt de verkeerde kant uit voor de VS.

[ Voor 7% gewijzigd door bloody op 03-04-2026 17:25 ]

nope

• HCMarX
[...]

Beleggen doe je doorgaans voor de lange termijn, en de productie en consumptie schiet weer gewoon naar het oude punt zodra de olie/energie weer stroomt.
Kapot geschoten installaties worden weer herbouwd, zeker met het kapitaal van de golfstaten zal dat tegen extra budget snel gerealiseerd worden.

Wat inderdaad te weinig ingecalculeerd wordt, is de langdurig toenemende onbetrouwbaarheid van de VS.
Er zijn gewoon fysieke tekorten aan het ontstaan, Iran heeft volgens mij geen reden om haastig tot een oplossing te komen, en het gaat niet alleen om olie, maar ook om kunstmest, helium.

Ook is schade aan energie installaties iets dat tijd zal kosten om te repareren en weer terug te komen op oude export niveaus.

Wellicht ga je wel zien dat elektrificatie nog verder gaat versnellen wat op de middellange termijn natuurlijk wel een nagel in de doodskist van olie is, maar ik denk dat de markt toch vooral jouw scenario inprijst. Ik zie dat, maar ik geloof het niet.

• Trishul
bloody schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 17:21:
[...]

Het is nog wel even spannend of de piloot gevangen genomen wordt, of er toch op tijd een extractie plaats vindt.

Schijnt (!) dat 1 van de reddingsheli's ook al neergeschoten is, dat gaat wel echt de verkeerde kant uit voor de VS.
[X]
Dat zou wel geniaal zijn van de Iraniërs. Een Amerikaanse jet neerhalen en vervolgens ook de reddingsheli die de piloot wil komen redden.
Ja dit klinkt misschien een beetje cru, maar dan moet je als land maar niet duizenden kilometers van je landsgrenzen beginnen met een oorlog.

• HCMarX
[...]

Het is nog wel even spannend of de piloot gevangen genomen wordt, of er toch op tijd een extractie plaats vindt. Edit: het schijnt dat er twee bemanningsleden zijn, eentje lijkt dood te zijn, andere onbekend.

[X]
Hoewel een reddingsactie qua intentie bewonderingswaardig is, lijkt me dat het met een helikopter wel bijna een zelfmoord missie eerlijk gezegd? Ik weet niet wat de protocollen hiervoor zijn?

• DropjesLover
HCMarX schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 17:30:
[...]

Hoewel een reddingsactie qua intentie bewonderingswaardig is, lijkt me dat met een helikopter wel bijna een zelfmoord missie eerlijk gezegd? Ik weet niet wat de protocollen hiervoor zijn?
Helaas is de Commander in Chief en zijn Minister of War nogal verwijderd van de realiteit en hebben ze wat te veel films gezien...

BThGvNeOA

• wildhagen
  • Niet online
HCMarX schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 17:30:
[...]

Hoewel een reddingsactie qua intentie bewonderingswaardig is, lijkt me dat met een helikopter wel bijna een zelfmoord missie eerlijk gezegd? Ik weet niet wat de protocollen hiervoor zijn?
Dat weten Trump en zijn volgelingen ook niet, en ik denk het leger zelf ook niet. Alle hoge officieren die naar dat soort kleine details keken zijn recent allemaal opgestapt, ontslagen, of weggepromoveerd naar het Hoofd Toiletbeheer oid. Of een combinatie van die zaken.

En veel van wat er wél overblijft heeft het drukker met het een wit voetje bij Trump halen dan met iets onbelangrijks en saais als het plannen van een militaire operatie.,

Tsja. Wat dan nog overblifjt doet misschirn hun stinkende best, maar het laat dan wel wat te wensen over allemaal.

Virussen? Scan ze hier!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:01

rapture

Zelfs daar netwerken?

Winkiller schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 15:28:
[...]

De zeer grote tankers zijn gemaakt om het varen rond Afrika haalbaar te maken.

Een oude regel in het ontwerpen van bewegende voorwerpen, is hoe groter je iets maakt, hoe meer economisch haalbaar het wordt. Brunel heeft de strategie van een voldoende grote schip bouwen al toegepast.
Brunel applied the experimental evidence of Beaufoy[73] and further developed the theory that the amount a ship could carry increased as the cube of its dimensions, whereas the amount of resistance a ship experienced from the water as it travelled increased by only a square of its dimensions.[74] This would mean that moving a larger ship would take proportionately less fuel than a smaller ship. To test this theory, Brunel offered his services for free to the Great Western Steamship Company, which appointed him to its building committee and entrusted him with designing its first ship, the Great Western.[70][71][72]
Wikipedia: Isambard Kingdom Brunel
Als je alle afmetingen verdubbelt, dan gaat het frontaal oppervlakte (en weerstand van het water en vereiste motorvermogen) kwadratisch (maal 4) omhoog en het interne volume (en waterverplaatsing en tonnage) tot de derde macht (maal 8 ) omhoog.

Alle afmetingen maal 3 is nog gunstiger, motorvermogen en verbruik maal 9 en interne volume en tonnage maal 27. Hoe groter een schip, hoe kleiner het percentage van interne volume en tonnage dat de machinekamer en brandstoftank nodig heeft.

Een keertje het Suezkanaal dicht doen en ze bouwden voldoende grote supertankers om rendabel rond Afrika te kunnen varen. Als de Straat van Hormuz te lang dicht blijft, dan worden de wereldwijde handelsroutes herschikt. Normaal gezien is het herschikken van handelsroutes iets dat tijdens de wereldoorlogen gebeurde.

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003

ManiacsHouse

Scheisse!

Trishul schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 17:27:
[...]

Dat zou wel geniaal zijn van de Iraniërs. Een Amerikaanse jet neerhalen en vervolgens ook de reddingsheli die de piloot wil komen redden.
Ja dit klinkt misschien een beetje cru, maar dan moet je als land maar niet duizenden kilometers van je landsgrenzen beginnen met een oorlog.
Exact dat. En daarbij ze vragen er zelf om. Wat hebben ze te zoeken in Iran? Ik heb totaal geen enkele medelijden meer met de VS en Israël.

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:51
rapture schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 17:43:
Als de Straat van Hormuz te lang dicht blijft, dan worden de wereldwijde handelsroutes herschikt. Normaal gezien is het herschikken van handelsroutes iets dat tijdens de wereldoorlogen gebeurde.
Dat kan misschien voor het Suez kanaal en het Panama kanaal ..en nog een aantal nauwe doorgangen .. maar de Straat van Hormuz is een ingang/uitgang naar een doodlopende zee .. en alles wat daar vandaan ergens anders heen moet heeft gewoon geen volwaardig alternatief.

De pijpleiding door Saudi Arabië heen zou eventueel uitgebreid kunnen worden ... Maar daarmee wordt het nog meer een doel .. en je legt ook niet zo heel snel een nieuwe of grotere aan.

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
[...]

[X]
Er is meer materieel ingezet voor de reddingsoperatie:

The US Air Force lost a F-15 Strike Eagle over Iran, presumably shot down. Currently SAR operations are ongoing to retrieve the two crewmen. An HC-130J refueling two HH-60G Pave Hawks can be seen deep inside Iranian airspace.

(((Tendar))) (@tendar.bsky.social) 3 april 2026

[ Voor 26% gewijzigd door XWB op 03-04-2026 18:14 ]

March of the Eagles

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Eentje zou al gered zijn:

One of the crew members of the American F-15E shot down over Iran has been rescued. The search for the second is ongoing.

The Wall Street Journal (@wsj.com) 2026-04-03T16:27:23.704959Z

March of the Eagles

Pagina: 1 ... 34 35 Laatste

Let op:
Zero Tolerance beleid
Dit topic valt onder Zero Tolerance. Dit betekent het volgende:
• We grijpen sneller in bij overtredingen.
• Er volgen sneller sancties.
Topic specifiek beleid
Wat willen we niet zien:
• Elkaar beschuldigen van drogredenen.
• Commentaar over het discussie verloop in het topic.
• Commentaar op andermans postgedrag.
• Ook de discussie over Gaza is nog steeds offtopic.
• Speculatie of samenzweringstheorieën.
• Naamverbasteringen/bijnamen
• Memes/grappige plaatjes, dit is een discussietopic
• Schrijf militaire jargon afkortingen s.v.p. voluit.
Zie je een post waarvan je denkt dat die niet voldoet aan onze forum/topic regels, maak dan alleen (!) een topic report aan. En laat het dan verder over aan moderatie.