• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 19:27
ericplan schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 11:39:
Het zou me niet verbazen als deze actie van Trump uitdraait op z’n impeachment. Dat is volgens mij de enige manier waarop Amerika zonder al teveel gezichtsverlies uit deze oorlog kan stappen. Dan is het wel handig als Vance niet te oorlogszuchtig lijkt.
Ik wil niet zeggen dat het niet zo is. Het kan goed zijn dat de politieke klasse zijn handen van hem aftrekt naarmate Trump en het Amerikaanse leger steeds verder wegzakt in het Persische moeras.

Maar dan denk ik dat er wel een andere gelegenheid wordt gevonden om het uit de macht te zetten. Trump is zo corrupt dat je achterstevoren tussen je benen door op een dartbord kan mikken om te bepalen om welke reden hem af te zetten.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

• Trishul
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 00:21
Charles Hill schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 10:42:
Ondertussen in Libanon, opnieuw is niemand veilig! Schandalig

'Libanon meldt twaalf doden na Israëlische aanval op gezondheidscentrum

In de plaats Borj Qalaouiya in Zuid-Libanon zijn zeker twaalf medische hulpverleners gedood, meldt het Libanese staatspersbureau ANI. Het zou gaan om artsen, ambulancepersoneel en verpleegkundigen die dienst hadden in het centrum.'

Bron: nu.nl
Ik ben me prima bewust van de tijden waarin we leven, waarin 'Westerse landen' doen wat ze willen en toonbeeld zijn van hypocrisie.
Maar het is toch afschuwelijk als je ziet hoe dat ziekenhuis in Libanon vernietigd is, totaal onbruikbaar geworden. En dan ook nog 12 medici vermoord.

En dan hadden we twee weken geleden natuurlijk al de meisjesschool in Minab, iets van 170 kinderen vermoord.
Ik noem het steeds bewust vermoord, want dat is het, met voorbedachte rade mensen doden.

Maar nee, hier roept onze president zenuwachtig dat hij 'begrip' heeft voor de aanvallen van de VS-Israël. Wat zijn we toch ook een zielige vazalstaat.

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:01
Trishul schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 11:56:
[...]
Ik ben me prima bewust van de tijden waarin we leven, waarin 'Westerse landen' doen wat ze willen en toonbeeld zijn van hypocrisie.
Maar het is toch afschuwelijk als je ziet hoe dat ziekenhuis in Libanon vernietigd is, totaal onbruikbaar geworden. En dan ook nog 12 medici vermoord.

En dan hadden we twee weken geleden natuurlijk al de meisjesschool in Minab, iets van 170 kinderen vermoord.
Ik noem het steeds bewust vermoord, want dat is het, met voorbedachte rade mensen doden.

Maar nee, hier roept onze president zenuwachtig dat hij 'begrip' heeft voor de aanvallen van de VS-Israël. Wat zijn we toch ook een zielige vazalstaat.
Tja, aan de andere kant deed/doet Iran dat voorheen ook aan de lopende band. Het is gewoon lastig balanceren in dit geval omdat je een slechte partij hebt, die op een onterechte wijze wordt aangevallen en waarbij aan beide kanten slechte dingen gebeuren. En Israël is b.v. ook geen lieverdje, maar tegelijkertijd was die regio een nog veel grotere zooi als ze er niet waren. Het is uiteindelijk gewoon lastig om hier een goed standpunt in te nemen.

En je kunt dit als land veroordelen, maar dan verandert er ook niets behalve dat je je eigen positie weer zwakker maakt. Maar tegelijkertijd laat het simpele feit dat we niet verder gaan dan 'begrip' tonen daarin wel zien dat we het er ook niet mee eens zijn.

Bedenk dat het uiteindelijk om je kracht en vrienden gaat wat je kunt bereiken.

[removed]

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 00:51
ericplan schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 11:39:
[...]

Het zou me niet verbazen als deze actie van Trump uitdraait op z’n impeachment. Dat is volgens mij de enige manier waarop Amerika zonder al teveel gezichtsverlies uit deze oorlog kan stappen. Dan is het wel handig als Vance niet te oorlogszuchtig lijkt.
Ik vraag mij af al dat ophemelen van de 'grote leider' Trump (die zich dat gretig laat welgevallen) door zijn medestanders ook een (mentale) manier zou kunnen zijn om als het echt te heet wordt alle schuld in zijn schoenen te schuiven, een ander poppetje naar voor te schuiven (Vance?) en dan gewoon kunnen verderdoen. Misschien qua uiterlijk vertoon iets minder vulgair maar in de kern juist hetzelfde.

Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.

• Trishul
redwing schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 12:13:
[...]

Tja, aan de andere kant deed/doet Iran dat voorheen ook aan de lopende band. Het is gewoon lastig balanceren in dit geval omdat je een slechte partij hebt, die op een onterechte wijze wordt aangevallen en waarbij aan beide kanten slechte dingen gebeuren. En Israël is b.v. ook geen lieverdje, maar tegelijkertijd was die regio een nog veel grotere zooi als ze er niet waren. Het is uiteindelijk gewoon lastig om hier een goed standpunt in te nemen.

En je kunt dit als land veroordelen, maar dan verandert er ook niets behalve dat je je eigen positie weer zwakker maakt. Maar tegelijkertijd laat het simpele feit dat we niet verder gaan dan 'begrip' tonen daarin wel zien dat we het er ook niet mee eens zijn.

Bedenk dat het uiteindelijk om je kracht en vrienden gaat wat je kunt bereiken.
Nee sorry dit vind ik het bagatalliseren van de gebeurtenissen. Als je terug wil gaan naar het verleden van Iran, ga dan meteen maar terug naar 1952. En de Britse en Amerikaanse inmenging omdat ze natuurlijk koste wat kost hun oliebelangen wilden veiligstellen.
Het is volkomen begrijpelijk dat Iran daarom de VS, VK en in het verlengde daarvan Israël niet vertrouwd. Nog los van de slopende Westerse sancties waardoor ze veel zelfontwikkeling is ontnomen.

Natuurlijk moeten we de acties van Iran niet goedpraten, maar wat Israël en de VS doen is nog erger. Ik zie Iran geen kinderschool of ziekenhuis bombarderen en daar honderden doden veroorzaken. Of tienduizenden kinderen vermoorden vlakbij Israël. Of meer dan honderd kinderen vermoorden in Libanon. Of bewezen verkrachters vrijspreken en zelfs prijzen. Landjepik Westelijke Jordaanoever en Golanhoogte. Of... Weet je, de lijst is eindeloos.
En het weerwoord is altijd hetzelfde; ja maar Iran... Op die manier kan de ene partij altijd onbeperkt doorgaan met zijn atrociteiten, want er is toch niemand die ze ter verantwoording roept.

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Helixes schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 11:22:

Het is duidelijk voor de lezer dat Vance deze keer bepaald niet te spreken is over deze SMO. Immers, het was Vance die Trump op het schild hees juist omdat hij zich zo keurig netjes buiten de conflicten heeft gehouden in zijn eerste periode.
Vance hees niemand op het schild. Vance is geen speler, heeft geen machtsbasis, maar is een pion van Peter Thiel. De echte vraag zou moeten zijn wat het zegt over de relatie tussen Trump en Thiel.

• Morales79
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 21:48
Helixes schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 11:22:
Soms is het ook belangrijk te kijken naar dingen die schitteren in afwezigheid. Vandaag schrijft CNN over Vance - voor fans van Vance, zeg maar.

Vance’s distance from the Iran war is getting more conspicuous

[...]

Het is duidelijk voor de lezer dat Vance deze keer bepaald niet te spreken is over deze SMO. Immers, het was Vance die Trump op het schild hees juist omdat hij zich zo keurig netjes buiten de conflicten heeft gehouden in zijn eerste periode. Misschien herkent hij ook de impopulariteit van de oorlog, en vreest dat die aan hem gaat kleven mocht hij ambities hebben ooit zijn baas te vervangen.
Vance is de man voor de lange termijn die naar voren is geschoven door Peter Thiel. Trump is voor Thiel de nuttige idioot voor de korte termijn. Dit conflict biedt de mogelijkheid voor Vance is om zich te gaan positioneren als de echte Maga man, en als dit Trump zijn ondergang wordt trekt hij Vance niet met hem mee.

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:17
Helixes schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 11:49:
[...]

Ik wil niet zeggen dat het niet zo is. Het kan goed zijn dat de politieke klasse zijn handen van hem aftrekt naarmate Trump en het Amerikaanse leger steeds verder wegzakt in het Persische moeras.

Maar dan denk ik dat er wel een andere gelegenheid wordt gevonden om het uit de macht te zetten. Trump is zo corrupt dat je achterstevoren tussen je benen door op een dartbord kan mikken om te bepalen om welke reden hem af te zetten.
En wat gebeurt er als Trump impeached wordt (en ook nog in de senaat veroordeeld, hij is immers al 2x geimpeached). Trump draagt het stokje over en gaat golfen op Mario o Lago?

Dat wordt en gegintantische shitshow natuurlijk. Trump vraagt loyaliteit aan zijn volgers en wellicht inclusief ice en diverse milities. Dat is een zwart scenario, voor de V.S. maar ook voor de GOP. De huidige GOP heeft geen route om Trump af te zetten en er enigszins ongeschonden uit te komen.

Ergo Trump blijft zitten waar hij zit. En deze troef tot chaos heeft hij ook na het aflopen van de 2e termijn nog.

Trump zou binnenkort wel iemand onder de bus gooien voor Iran, en wellicht gaan zijn gelovigen daar gewoon weer braaf in mee. Trump heeft nooit een plan maar altijd wel iemand om de schuld te geven.

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Nog vijf tankvliegtuigen hebben schade opgelopen:
Five U.S. Air Force refueling planes were struck and damaged on the ground at Prince Sultan air base in Saudi Arabia, according to two U.S. officials.

The tankers were hit during an Iranian missile strike on the Saudi base in recent days, the officials said. U.S. Central Command declined to comment. The tankers were damaged but not fully destroyed and are being repaired, one of the officials said. No one was killed in the strikes.

March of the Eagles

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04:08

rapture

Zelfs daar netwerken?

unclero schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 11:39:
The Cato Institute, een conservatieve denktank en vehikel van de gebroeders Koch, heeft een aardig stuk gepubliceerd over een invasie van Iran: Ground War in Iran Would Be Hell

De meeste argumenten tegen zo'n invasie zijn in dit topic al ruimschoots aan de orde gekomen. Maar een aantal paragrafen wil ik u niet onthouden:

"Such a war couldn’t be undertaken without a massive mobilization, and a fundamental reordering of American global commitments, requiring the diversion of forces from Europe, Asia, and elsewhere. An invasion of Iran would therefore impel the United States to confront something it has long sought to avoid: hard choices about the limits of its global military footprint."

En de uiteindelijke conclusie, liever nu de keutel intrekken, dan een waarschijnlijke mogelijkheid op wegzinken in een moeras:

"Given the totality of Iran’s geography, demographics, military capability, and geopolitical connections, the prospect of an American invasion of the country should be unthinkable. Yet Trump’s ill-considered decision to launch the war, coupled with his vague-but-ambitious goals, has made this impossible scenario a military possibility. Given the horrific costs such an invasion would entail, however, Trump should choose a different path: declare “victory” and de-escalate."
En een goedwerkende strategie voor de underdogs die tegen een grootmacht moet verdedigen, is de vijand in een eindeloze moeras binnenlokken waar ze alle tijd van de wereld hebben om de oorlog van vader op zoon op kleinzoon door te geven.

Toen Trump met de Taliban onderhandelde, hadden ze waarschijnlijk verteld dat ze de tweede generatie strijders zijn en de kleinzonen staan al klaar om de oorlog van 20 naar 40 jaren te verlengen. Dit is hoe een underdog zoals de Afghanen, Noord-Vietnamezen,... de strategische overwinning op de lange termijn behalen.

• redwing
  • Laatst online: 00:01
Trishul schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 12:34:
[...]
Nee sorry dit vind ik het bagatalliseren van de gebeurtenissen. Als je terug wil gaan naar het verleden van Iran, ga dan meteen maar terug naar 1952. En de Britse en Amerikaanse inmenging omdat ze natuurlijk koste wat kost hun oliebelangen wilden veiligstellen.
Het is volkomen begrijpelijk dat Iran daarom de VS, VK en in het verlengde daarvan Israël niet vertrouwd. Nog los van de slopende Westerse sancties waardoor ze veel zelfontwikkeling is ontnomen.

Natuurlijk moeten we de acties van Iran niet goedpraten, maar wat Israël en de VS doen is nog erger. Ik zie Iran geen kinderschool of ziekenhuis bombarderen en daar honderden doden veroorzaken.
Iran veroorzaakt jaarlijks honderden/duizenden doden puur al door executies. Het is bekend dat ze overal terreurcellen hebben en wereldwijd zijn aanslagen te herleiden naar Iran. En ook de huidige aanvallen van Iran hebben al heel wat burgerdoden gekost. Dit zijn geen dingen die je tegen ellkaar af kunt strepen om te bepalen wie erger is, alle partijen hier zijn gewoon slecht.
Of tienduizenden kinderen vermoorden vlakbij Israël. Of meer dan honderd kinderen vermoorden in Libanon. Of bewezen verkrachters vrijspreken en zelfs prijzen. Landjepik Westelijke Jordaanoever en Golanhoogte. Of... Weet je, de lijst is eindeloos.
En het weerwoord is altijd hetzelfde; ja maar Iran... Op die manier kan de ene partij altijd onbeperkt doorgaan met zijn atrociteiten, want er is toch niemand die ze ter verantwoording roept.
Maar ik praat dan ook niets goed, ik stel alleen dat alle partijen hier slecht zijn en het daardoor eigenlijk onmogelijk is om een kant te kiezen. En je dus ook niet kunt verwachten van de regering dat ze hier een heel duidelijke stelling in kunnen nemen. En dan is 'begrip hebben voor' een stelling die duidelijk aangeeft dat je het niet eens bent met de aanval, maar tegelijkertijd ook aangeeft dat je inziet dat Iran een gevaarlijke partij is daar.

[removed]

• Helixes
HEY_DUDE schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 13:23:
En wat gebeurt er als Trump impeached wordt (en ook nog in de senaat veroordeeld, hij is immers al 2x geimpeached). Trump draagt het stokje over en gaat golfen op Mario o Lago?

Dat wordt en gegintantische shitshow natuurlijk. Trump vraagt loyaliteit aan zijn volgers en wellicht inclusief ice en diverse milities. Dat is een zwart scenario, voor de V.S. maar ook voor de GOP. De huidige GOP heeft geen route om Trump af te zetten en er enigszins ongeschonden uit te komen.
We treden buiten de oevers van dit topic, maar dat is inderdaad de vraag. Ik vind het lastig voorstellen dat als de politieke klasse Trump laat vallen hij nog genoeg basis heeft om zijn zin door te drukken. Uiteraard gaan we wel Braziliaanse taferelen zien als dat gebeurd.

Let goed op dat hij een opdracht aan zijn defensie-apparaat heeft gegeven waar ze niet per se achter hebben gestaan. Dat is altijd gevaarlijk.
Trump zou binnenkort wel iemand onder de bus gooien voor Iran, en wellicht gaan zijn gelovigen daar gewoon weer braaf in mee. Trump heeft nooit een plan maar altijd wel iemand om de schuld te geven.
Dat sowieso. Maar, als deze SMO van dagen naar maanden gaat, dan denk ik niet dat dat genoeg gaat zijn.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Indien het echt op bezetten en een grondoorlog in Iran aankomt wens ik de VS veel succes; dat land is de afgelopen 2500 jaar niet voor niets onafhankelijk gebleven en alleen van binnenuit te veranderen. Er wonen 100 miljoen mensen en hoewel ze niet tevreden zijn met hun eigen regime zijn ze geen van allen vergeten dat in de jaren ‘80 de VS gifgas leverde aan Saddam die het tegen Iran heeft gebruikt. Van recenter aard uiteraard de avonturen van de VS in Afghanistan, dat nu nog steeds Taliban is.

Iran gaat niet winnen, maar ook niet verliezen. En hoe dit voor Trump privé afloopt weet ik niet, maar impeachment zeker niet. Binnenlandse politiek in de VS is dood, de grondwet is begraven en niemand durft maar wat te doen. Misschien dat een natuurlijk dood nog een fatsoenlijke einde levert, maar zelfs daar reken ik niet op. Voor inspiratie kijk ik naar Poetin met zijn onzalige idee dat al 4 jaar loopt, dat kan de VS ook…. Tot de midterms.

De olieprijzen zullen nog wel een tijdje stijgen.

• Helixes
@Delerium Er zijn aanwijzigen dat het om een gelimiteerde invasie van Kharg gaat, een eiland zo 30 km uit de kust dieper in de Persische golf, dat wordt gebruikt als hub voor Iran's olie-export. Het zou als pressiemiddel moeten worden gebruikt om de Straat van Hormuz vrij te geven. Vannacht zouden alle militaire doelen op Kharg al zijn verwoest - volgens "betrouwbare bron" Donald J. Trump.

USS Tripoli - een amfibisch landingsschip dat bij alle andere marines een vliegdekschip zou heten - wordt met zo 2.500 mariniers die kant uit gestuurd.

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 00:35
Trishul schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 11:56:
Ik lees (CBS) dat 1619 van de 2379 mio kuub / jaar uit de VS komt. Niet om goed te praten dat we de aanvallen goedpraten maar 'choose your battles' lijkt me ook hier van toepassing.
De oranje sloopkogel is onvoorspelbaar en zijn handelen heeft aardig blootgelegd hoe 'principieel' we (en niet alleen Nederland) zijn geweest de afgelopen decennia, zie ook de toespraak van Mark Carney.

[ Voor 4% gewijzigd door mekkieboek op 14-03-2026 15:01 ]

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Helixes schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 14:55:
@Delerium Er zijn aanwijzigen dat het om een gelimiteerde invasie van Kharg gaat, een eiland zo 30 km uit de kust dieper in de Persische golf, dat wordt gebruikt als hub voor Iran's olie-export. Het zou als pressiemiddel moeten worden gebruikt om de Straat van Hormuz vrij te geven.
Welja, een amfibische aanval op een eiland van 8x5 kilometer binnen het bereik van elke raket en drone die Iran nog heeft, nadat ze zich 45 jaar konden voorbereiden op een aanval waarvan elk Iraans schoolkind snapt dat ie ooit zou komen (want 90% van de olie-export). What could possibly go wrong?

• saikol
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:15
10 minuten geleden
Trump hoopt op hulp bij vrijhouden Straat van Hormuz
President Trump zegt dat een groot aantal landen marineschepen naar het Midden-Oosten zullen sturen, om samen met de VS het passeren van de Straat van Hormuz mogelijk te maken. Om welke landen het gaat, meldt de president niet in zijn bericht op Truth Social. Trump zegt te hopen dat China, Japan, Zuid-Korea, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk een bijdrage zullen leveren.

De president vult aan dat de VS de kustlijn van Iran bombardeert en "voortdurend" Iraanse schepen "uit het water schiet". "Linksom of rechtsom, de zeestraat moet openblijven", besluit Trump.
Uit het nu.nl liveblog.

Stiekem hoop ik dat andere landen hier niet heel happig op gaan reageren zodat de druk op Trump op zal lopen. Als het resultaat is dat de komende tijd mijn bezine duurder wordt is dat een consequentie die ik graag aamvaard als we daarmee aan de andere kant van de plas wat kunnen veroorzaken.

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-04 19:38
saikol schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 15:35:
[...]

Uit het nu.nl liveblog.

Stiekem hoop ik dat andere landen hier niet heel happig op gaan reageren zodat de druk op Trump op zal lopen. Als het resultaat is dat de komende tijd mijn bezine duurder wordt is dat een consequentie die ik graag aamvaard als we daarmee aan de andere kant van de plas wat kunnen veroorzaken.
"We willen best die straat vrijhouden, op voorwaarde dat je een streep door je importheffingen haalt."

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• Bvanham
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22:56
XWB schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 13:27:
Nog vijf tankvliegtuigen hebben schade opgelopen:

[...]
Het gaat hardstikke goed met die oorlog lees ik al. De naieviteit straalt er vanaf bij de Amerikanen alsof ze niet gewend zijn aan een oorlog waar ze ook iets moeten doen ipv onzichtbaar bombarderen.

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:55
Stoney3K schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 15:39:
[...]

"We willen best die straat vrijhouden, op voorwaarde dat je een streep door je importheffingen haalt."
En natuurlijk wel ff "dankuwel EU" zeggen live op TV! ;)

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:46
@Delerium Er zijn aanwijzigen dat het om een gelimiteerde invasie van Kharg gaat, een eiland zo 30 km uit de kust dieper in de Persische golf, dat wordt gebruikt als hub voor Iran's olie-export. Het zou als pressiemiddel moeten worden gebruikt om de Straat van Hormuz vrij te geven. Vannacht zouden alle militaire doelen op Kharg al zijn verwoest - volgens "betrouwbare bron" Donald J. Trump.

USS Tripoli - een amfibisch landingsschip dat bij alle andere marines een vliegdekschip zou heten - wordt met zo 2.500 mariniers die kant uit gestuurd.
"Leuk" dat dit schip die kant uit gaat .. maar daar heb je weinig aan op dit moment ... Het vaart ergens op de grote Oceaan begreep ik. Dus nog wel een lange weg te gaan. En dan moet het ook nog zelf door de straat van Hurmoz heen varen .. en daarna nog eens 900Km langs de Iraanse kust om bij Kharg aan te komen ...

Daar heb je niet heel veel aan. Terwijl de US al een vliegdekschip voor de kust van Oman heeft drijven volgens mij .. met nog wat ondersteunende schepen er omheen.

En je kan erg weinig doen tegen een heleboel kleine bootjes die op je af komen van allerlei kanten die heel erg gefocust zijn op het tot zinken brengen van welk Amerikaans schip dan ook.

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:13
saikol schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 15:35:
[...]

Uit het nu.nl liveblog.

Laat Israël lekker helpen, zij zijn samen met de VS de oorlog gestart. Ik hoop dat de EU er buiten blijft.

EU DNS: 86.54.11.100

• HCMarX
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:31
Ja terughoudendheid en enige referentie naar internationaal recht in verdere gesprekken met de VS zou vanuit de EU wel fijn zijn. Het doet me echt pijn om te zien hoe a) de VS zonder fatsoenlijk nadenken over de gevolgen nadenkt, en b) hoe vooral Israël zich weer als een beest gedraagd. Wat je ook van het Iraanse regime vindt (ik heb ook mijn mening), wat verwacht je te bereiken met het starten van deze oorlog.

Gamecube (games) kopen of ruilen??

• Alex_79
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 18:15
downtime schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 15:35:
[...]

Welja, een amfibische aanval op een eiland van 8x5 kilometer binnen het bereik van elke raket en drone die Iran nog heeft, nadat ze zich 45 jaar konden voorbereiden op een aanval waarvan elk Iraans schoolkind snapt dat ie ooit zou komen (want 90% van de olie-export). What could possibly go wrong?
Ik zou zeggen, zoek eens op Dardanellen expeditie in WO1.

• saikol
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:15
olafmol schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 15:45:
[...]

En natuurlijk wel ff "dankuwel EU" zeggen live op TV! ;)
En de rekening betalen voor de inzet. Zoals wij wapens uit Amerikaanse voorraden ‘mogen kopen’ en meneer Trump het vervolgens loopt te verkondigen alsof zij zelf zoveel doneren

• unclero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:14

unclero

MB EQA ftw \o/

Alex_79 schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 16:28:
Ik zou zeggen, zoek eens op Dardanellen expeditie in WO1.
Ik zat zelf nog aan Iwo Jima te denken. Inclusief het keurig netjes wachten tot de Amerikanen allemaal zijn geland voor ze de luikjes openden om ze in de rug neer te maaien. En als dan de luchtsteun komt blijken ze toch nog heel wat AA-batterijen te hebben.

Maar de overeenkomsten met de Dardanellen zijn er ook. Hierbij brak het de Britten op dat er nergens goed dekking gezocht kon worden (mul zand, dus nauwelijks loopgraven) en dat de Britse marine op gepaste afstand moest blijven omdat ze anders zelf in het schootsbereik van de Turkse kustbatterijen kwamen. (de USS Tripoli blijft netjes op de Arabische Zee, oorlogsbodems wagen het niet om de straat van Hormuz door te varen, niemand wil een Blücher worden)

En dan nu te bedenken dat het hier gaat om een rotspuist van 8x5km dat volledig in handen is van de IRGC, dat de afgelopen decennia bezig is geweest met het voorbereiden op een mogelijke aanval op het eiland.

Het is niet alsof de Amerikanen en de Iraniërs geen ervaring hebben met luchtdroppings.

Het zou stom zijn om zoiets te doen. Maar als er Amerikaans bloed vloeit op Iraanse grond zou dat voor Washington/Mar-a-Lago wellicht een mooie casus belli zijn voor een grotere operatie.

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:28

Standeman

Prutser 1e klasse

Ik denk niet dat Trump veel intelligenter is dan Putin.

Ik ben wel nieuwsgierig of het dodental van Amerikaanse soldaten richting de 1,2 miljoen gaat over vier jaar.
Alles hangt af of het een grond oorlog gaat worden of niet.
Als het aan de staat Israël ligt, gebeurt het wel en gaan we nog veel meer ellende zien.

[ Voor 16% gewijzigd door Standeman op 14-03-2026 17:25 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Standeman schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 17:24:

Ik ben wel nieuwsgierig of het dodental van Amerikaanse soldaten richting de 1,2 miljoen gaat over vier jaar.
Als het aan de staat Israël ligt, gebeurt het wel en gaan we nog veel meer ellende zien.
Tsjah, wat wil je met luchtaanvallen nog bereiken, als dat je endgame is, dan heb je helemaal niets bereikt, geen regime change in ieder geval. Dus zul je wel boots on the ground moeten doen, dan ga je echt de miserie in, en dat wil het volk in de US toch niet?

[ Voor 9% gewijzigd door Slasher op 14-03-2026 17:33 ]

How bad is it on a scale from one to Spurs

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 05-04 16:13
Bij andere marines heet het ook gewoon een amfibisch landingsschip, ook wel helicopter carrier genoemd, en dat is een vorm van vliegdekschip/aircraft carrier.

• Standeman

Standeman

Prutser 1e klasse

Slasher schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 17:33:
[...]

Tsjah, wat wil je met luchtaanvallen nog bereiken, als dat je endgame is, dan heb je helemaal niets bereikt, geen regime change in ieder geval. Dus zul je wel boots on the ground moeten doen, dan ga je echt de miserie in, en dat wil het volk in de US toch niet?
Dat wil het volk zeker niet. Maar dat is niet iets wat Trump heel erg interesseert. Het gaat om hemzelf, geld en macht en ook in die specifieke volgorde.
Wat kan het volk doen? Stemmen? We gaan in november zien of het überhaupt effect gaat hebben. Volgens Trump is stemmen sowieso niet meer nodig.

• Emgeebee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-03 14:16
Ik hoor net toch wel een bizarre (en tegelijk hilarische) complottheorie:
"Trump administration is about to fully release the Epstein files to deter attention away from the Iran debacle"
:+

[ Voor 4% gewijzigd door Emgeebee op 14-03-2026 19:26 ]

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Israël zou een tekort aan interceptors hebben, met name degene om ballistische raketten te onderscheppen:
Israel informed the US this week that it is running critically low on ballistic missile interceptors as the conflict with Iran rages on, US officials told Semafor.

Israel had reportedly entered the current war already low on interceptors that were fired during last summer’s conflict with Iran. Israel’s long-range defense system has strained under Iran’s attacks; CNN reported that Iran was adding cluster munitions to its missiles, which may exacerbate the depletion of the stock.

The US has been aware of Israel’s low capacity for months, one US official said: “It’s something we expected and anticipated.”
Het is niet duidelijk hoe dat gat gevuld moet worden:
It’s also unclear whether the US might seek to sell or share any of its own interceptors with Israel, which would pose its own strain on domestic supplies. The US has included missile defense assets in past provisions of military aid to Israel.

“We have all that we need to protect our bases and our personnel in the region and our interests,” the US official said, adding that Israel is “coming up with solutions to address” their shortage.
Uiteraard kan Israël altijd de luchtmacht inzetten, maar dat zou minder effectief zijn.
Israel has other ways to defend against Iranian missiles during the war, including via fighter jets, but the interceptors are among the most effective defensive weapons against long-range fire. Its Iron Dome missile defense system is designed to repel more short-range fire.

March of the Eagles

• dierkx36
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 00:52

Onderschat nooit je tegenstander.
Afghanistan, Vietnam, Mogadishu : voorbeelden genoeg waar onderschatting leidde tot een volledige afgang.
Iran gaat de VS zich op kapot bijten, ik zou er niet raar van staan kijken als er US grond operaties gestart worden in Iran, er meerdere hot-spots zullen op flaren (voornamelijk door groeperingen in landen die gesponseerd werden door Iran)

Dat gezegd : Trump heeft 2 hersencellen waarvan er 1 parttime werkt en de ander met vakantie is.

[ Voor 15% gewijzigd door dierkx36 op 14-03-2026 23:12 ]

Inhoud : 40% cynisme, 50% sarcasme en 10% caffeine.

• Fornoo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 03-04 21:26

Het zijn beide machiavelliaanse figuren.

Ze hoeven geen genieën te zijn, maar slim genoeg om invloedrijke en/of intelligente personen voor hun karretje te spannen. Of dat nou door middel van corruptie of intimidatie gebeurt maakt ze niet uit. Het doel heiligt de middelen.

• olympusdenk
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 02:47
Trishul schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 12:34:
[...]

Ik zie Iran geen kinderschool of ziekenhuis bombarderen […] En het weerwoord is altijd hetzelfde; ja maar Iran…
Dit is precies het soort ongebreidelde framing dat op X.com en Facebook zo goed werkt: één emotioneel beeld, één schuldige, en wie nuanceert is medeplichtig.

Iran hoeft geen scholen te bombarderen — ze laten het doen. Hamas, Hezbollah, de Houthi’s, sjiitische milities in Irak en Syrië, Rusland, Noord-Korea. Stuk voor stuk bondgenoten met een bloedspoor van atrociteiten binnen én buiten de eigen landsgrenzen: honderdduizenden doden in Syrië met behulp van Iraanse milities die Assad in het zadel hielden. Tienduizenden in Jemen. Duizenden tot tienduizenden eigen burgers afgeslacht, en dan nog de protesten van januari 2026. En datzelfde regime leverde de designs voor de Shahed-drones aan Rusland — de slachtingen van Bucha, Mariupol, het bloedigste conflict steeds dichter aan onze voordeur op Europees grondgebied in 80 jaar, de blauwdrukken voor die atrociteiten liggen in Teheran. Miljoenen Oekraïners die huis en haard hebben moeten verlaten, duizenden opgevangen in Nederland en de rest van de EU — de vluchtelingencrisis aan onze eigen oostgrens die Iran mede heeft gefaciliteerd. En dan zijn we nog niet eens begonnen over de gruwelijkheden en bloedvergieten van Iran’s proxies.

En nu levert Rusland diezelfde drones terug aan Iran.
Zelensky: Rusland levert Shahed-drones aan Iran
Rusland levert volgens de Oekraïense president Zelensky Shahed-drones aan Iran in de oorlog tegen de Verenigde Staten en Israël. Dat heeft Zelensky in een interview met de Amerikaanse zender CNN gezegd. Volgens Zelensky is het "100 procent zeker" dat Iran Shahed-drones die in Rusland zijn geproduceerd heeft ingezet om Amerikaanse bases aan te vallen.

Aanvankelijk leverde Iran de Shahed-drones aan Rusland, maar het land produceert de drones nu ook zelf. De onbemande vliegtuigjes met explosieven exploderen zodra het doelwit wordt geraakt. De Iraanse Shahed-drones werden voor het eerst op grote schaal ingezet door het Russische leger in de oorlog tegen Oekraïne

“Ja maar Iran” is niet het weerwoord. Het is het onderwerp.

NL: Marstek Venus-E v2, 5.12 kWh (154.215) | MG ZS '19 44.5kWh | ZP 2.925 kWp Z | HW P1 + sockets | Pi5 met HA

• olympusdenk
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 02:47
Het is trouwens niet te miskennen dat Iran de long game speelt. En dan Trump. Hij heeft zijn hele leven onderhandeld vanuit een machtspositie — vaders geld, een leger advocaten, en het soort intimidatie dat werkt zolang de ander kleiner is en iets te verliezen heeft. Dat is zijn gereedschap, en eerlijk gezegd heeft het hem verbazingwekkend ver gebracht.

Maar Iran is geen aannemer uit New Jersey die je kapot procedeert. Een verzetsidentiteit die ouder is dan de Islamitische Republiek, een geografische troefkaart die je niet kunt wegbomben, wegonderhandelen of wegtweeten — de Straat van Hormuz — en negentig miljoen mensen daarachter. Mijnen in de Straat van Hormuz — bewezen of niet, de dreiging alleen al is genoeg. De kaart met Irans geverifieerde aanvallen op buurlanden spreekt meer boekdelen dan 100 Tweets. Status quo Hormuz feitelijk dicht, Iran bepaalt wie er doorheen mag, aanvallen over de hele regio. Trumps enige gereedschap is intimidatie — en dat werkt, werkte.. zolang de ander kleiner is en iets te verliezen heeft. Maar je kunt een zeestraat niet wegonderhandelen.

En dan moet ik nog even terugdenken aan Lubach filmpje recent over Poetin. Want terwijl Trump en zijn regering daar vastloopt, lacht Moskou in z’n vuistje — datzelfde Rusland dat nu Geran-drones teruglevert aan Iran casht honderden miljoenen per dag extra aan die olieprijs. Oorlogseconomie die Moskou direct de middelen geeft om ons het vuur aan de schenen te leggen door het conflict aan onze eigen oostgrens onder druk zetten.

NL: Marstek Venus-E v2, 5.12 kWh (154.215) | MG ZS '19 44.5kWh | ZP 2.925 kWp Z | HW P1 + sockets | Pi5 met HA

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
Trump gisteravond in een telefonisch interview met ABC :

“Iran wants to make a deal, and I don’t want to make it because the terms aren’t good enough yet,” Trump told NBC News during a phone interview, adding that any agreement would need to be “very solid.”

When asked what those terms might include, the president declined to provide details. “I don’t want to say that to you,” he said.

He also told NBC News the strikes on Kharg Island “totally demolished” most of the island but that “we may hit it a few more times just for fun.

bron: https://edition.cnn.com/w...-us-israel-trump-03-15-26

en dat is dan de baas van het grootste leger in de wereld....what could possibly go wrong...

• olafmol
Trumps onvoorspelbaarheid (of het nu door pure domheid of een echte strategie is) is momenteel z’n grootste kracht. Want hoe kun je anticiperen of plannen op zulke random acties, elke dag is weer een verrassing. Three body problem is er niets bij.

Net als China doet moet de EU ervoor waken om niet actief in dit conflict gefrommeld te worden. Never interrupt your enemy when he’s making a mistake.

Als het stof neergedaald is maar eens kijken hoe Trump en de VS ervoor staan.

[ Voor 28% gewijzigd door olafmol op 15-03-2026 09:33 ]

• Fornoo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 03-04 21:26
olafmol schreef op zondag 15 maart 2026 @ 09:32:
Trumps onvoorspelbaarheid (of het nu door pure domheid of een echte strategie is) is momenteel z’n grootste kracht. Want hoe kun je anticiperen of plannen op zulke random acties, elke dag is weer een verrassing. Three body problem is er niets bij.

Net als China doet moet de EU ervoor waken om niet actief in dit conflict gefrommeld te worden. Never interrupt your enemy when he’s making a mistake.
Hij is onvoorspelbaar en ik ben er vanaf overtuigd dat hij zelf ook geen idee heeft wat hij volgende week voor kletspraat verkoopt. Het enige voorspelbare aan Trump is, is dat hij zijn eigenbelang altijd voorop plaatst. Dat maakt zijn gedrag en uitlatingen niet voorspelbaarder, maar het verklaart wel een hoop. Altijd de vlucht naar voren. Mislukt er een plannetje, der op en der overheen met iets anders.

Dat gedrag is overigens niet voorbehouden aan domme mensen. Slimme mensen kunnen dit gedrag ook vertonen. :)

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:45
Ik mag inderdaad hopen dat niemand zich laat paaien om zijn marine te sturen.

Ik zat gisteren eens te filosoferen met de gedachte dat dit gewoon allemaal de bedoeling is. De end game het einde van het M-O als olie imperium.

In principe is de USA al de grootste olieproducent ter wereld. Ik las dat men in Californië ook al wat dubieuze vergunning had verleend om productie in beschermende gebieden aan te zwengelen. Daarbij zullen een hoop landen ook niet schromen om van Rusland wat olie te kopen, zeker als meneer Bessent de sacties opheft.

Het enige wat de VS hoeft te doen is lang genoeg in het mierennest prikken. De straat van Hormuz is slechts een afleiding. Als de luchtafweer van bevriende landen op is kan Iran de infrastructuur, welke de afgelopen decennia is opgebouwd, uitschakelen. Als heel het midden oosten dus een paar decennia wordt teruggezet kunnen de kaarten opnieuw geschud worden.

2025 Opel Grandland AWD Ultimate - 2024 Mazda MX-30

• CasterTroy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 05-04 16:34
Ik zou me ook niet verbazen als de EU door het stof moet van Trump wanneer het verzoek tot sturen van oorlogsschepen niet ingewilligd wordt. Zie de volgende blackmail van Trump al voor me in kader van support Oekraïne. Of tarieven die de EU in de toekomst mag betalen aan Trump wanneer doorvaart weer mogelijk is. Maar zoals in eerdere reacties van anderen
Alles is mogelijk met deze man.

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:46
Rene schreef op zondag 15 maart 2026 @ 09:49:

Ik zat gisteren eens te filosoferen met de gedachte dat dit gewoon allemaal de bedoeling is. De end game het einde van het M-O als olie imperium.

In principe is de USA al de grootste olieproducent ter wereld. Ik las dat men in Californië ook al wat dubieuze vergunning had verleend om productie in beschermende gebieden aan te zwengelen. Daarbij zullen een hoop landen ook niet schromen om van Rusland wat olie te kopen, zeker als meneer Bessent de sacties opheft.

Het enige wat de VS hoeft te doen is lang genoeg in het mierennest prikken. De straat van Hormuz is slechts een afleiding. Als de luchtafweer van bevriende landen op is kan Iran de infrastructuur, welke de afgelopen decennia is opgebouwd, uitschakelen. Als heel het midden oosten dus een paar decennia wordt teruggezet kunnen de kaarten opnieuw geschud worden.
En China is de lachende derde die een stuk minder problemen gaat hebben met de verminderde/duurdere olie producten.

Hier een aantal artikelen van de NY Times die daar betrekking op hebben:

China’s Edge in an Oil Shock: Electric Cars and Renewables

En dit opiniestuk over hoe China stukken voor ligt op Amerika .. en dat het alleen maar groter wordt gezien Trump zijn obsessie met olie. Er wordt nu al meer electriciteit opgewekt ik China dan de US en Europa gecombineerd.

Trump Is Obsessed With Oil, but Chinese Batteries Will Soon Run the World

En de investeringen in duurzame energie in de US is al flink aan het afnemen:
U.S. Solar Installations Fell in 2025 as Trump Attacked Clean Energy

(Maar de verdere discussie hierover moet maar naar [ZT] Trump II en Amerikaanse binnenlandse politiek #3 gaan)

• Helixes
CasterTroy schreef op zondag 15 maart 2026 @ 10:29:
Ik zou me ook niet verbazen als de EU door het stof moet van Trump wanneer het verzoek tot sturen van oorlogsschepen niet ingewilligd wordt. Zie de volgende blackmail van Trump al voor me in kader van support Oekraïne. Of tarieven die de EU in de toekomst mag betalen aan Trump wanneer doorvaart weer mogelijk is. Maar zoals in eerdere reacties van anderen
Alles is mogelijk met deze man.
Ik maak me vooral zorgen over Japan en Korea. Die hebben óók een verzoek gehad. Maar, tegelijk, hebben die beide een militair apparaat die veel meer regionaal gefocust is, en in het geheel niet expeditionair. Ook zij hebben een verzoek gehad te helpen. En, als je dacht dat Europa afhankelijk was van de VS, dan denk ik dat je nog niet in het Verre Oosten bent geweest.

Het lontje van Trump is op dit moment ongelofelijk kort. Het lijkt mij dat hij, als hij niet uitkijkt, nog wel eens hele domme dingen zou kunnen doen, die de machtsbalans aan de Oostkust van Azië nog wel eens heel ver in de richting van China zou kunnen laten doorslaan.

• Helixes
CNN pakt vandaag uit met een groot achtergrondartikel over de situatie in de afgelopen 2 weken. Het is een zeer interessant artikel, en verplichte leeskost voor iedereen die geïnteresseerd is.

Hier wat hoogtepunten:
Spurred by fresh intelligence that the country’s 86-year-old supreme leader, Ali Khamenei, was meeting with his top officials on the morning of February 28, the US and Israel had accelerated plans for an attack in hopes of wiping out the regime’s senior leadership all at once.

If it worked, officials calculated, the resulting power vacuum could be filled by a slate of lower-tier leaders they hoped would be open to ushering in a more US-friendly era in Iran.
The first strikes on targets across the country succeeded in killing Khamenei and other high-ranking aides. Yet as early reports trickled in, it became clear they’d created a new problem: All the candidates the administration had eyed to lead Iran had been wiped out too.
Oepsie.
Trump was specifically cautioned that the “most likely” outcome of killing Khamenei was that he would be replaced by another similarly hardline leader, she said, though officials went into the strikes holding out hope that they would result in a friendlier face atop the Iranian regime.

“That remains the hope and it was a possibility. But also the most likely outcome presented to the president — and he knew this — was a more hardline person being appointed by whatever was left of the regime,” Leavitt said.
Dus hoewel de inschatting was dat er een nieuwe hardliner zou komen, was de hoop gevestigd op een wonder. Tja, zo kan ik het ook.
Senior Trump officials walked through the potential consequences of sparking a Middle East conflict, warning the president at multiple points that they could be unpredictable and far-reaching, people familiar with the deliberations said.
Yet amid efforts to limit Trump’s circle and cut down on the risk for leaks, the war-planning process was not as robust as normal, said one senior US official. The White House sharply downsized its National Security Council over the last year, undercutting the coordinating role that it’s typically played in gathering input from across the government and ensuring any key concerns or considerations don’t fall through the cracks.
“The NSC used to be the final synthesizer before going to deputy or principal meetings for approvals,” the senior US official said of the administration’s internal processes. “Without a real interagency process led by the NSC, the planning falls apart.”

Leavitt disputed that the NSC or the war-planning process has been weakened, pointing to the administration’s past successful military operations as evidence.
“The president doesn’t need layers and layers of bureaucrats providing papers to him to make foreign policy statements and decisions,” she said. “This is a president who leads based on facts and intelligence provided to him by his top team.”

As Trump leaned further in favor of strikes, those around him rushed to stay aligned, embracing the more optimistic projections that Iran could be quickly and decisively defeated, eliminating it as a threat in the region and opening the door to a popular uprising.
En dit, dames en heren, is hoe je per ongeluk een oorlog begint. Belangrijke adviseurs en discussiegremia negeren of wegbezuinigen - omdat je op ze neerkijkt. Geloof in je eigen gelijk. En je omringen door yes-men, die voor hun gekozen carrièrepad afhankelijk zijn van het bevestigen van de grote leider.

Het artikel sluit af met de volgende woorden:
Yet as the war pushed toward its third week, Trump has appeared more invigorated by celebrating his present successes rather than grappling with the uncertain path ahead.

Asked Friday in an interview on Fox News Radio when the war will be over, Trump responded: “When I feel it. Feel it in my bones.”
Was er ooit zo'n vibes based oorlog? Begonnen omdat je er zin in had, in de vurige hoop op een betere leider - tegen beter weten in. En, als dat niet goed uitpakt - doorgaan tot de reuma je een dagje wat beter gezind is.

Mijn walging en minachting kent geen grenzen...

• Sineplex
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 00:02
Rene schreef op zondag 15 maart 2026 @ 09:49:

Natuurlijk is dat de endgame, dat is het altijd al geweest wanneer de VS zich bemoeien met het M-O. Controle over olie in het M-O raakt China, en dat weet Trump heel goed. Landen als de VAE en Saudi Arabie worden ook nog meer in de hoek van de VS gedwongen. Kijk je naar prognoses t.a.v. inflatie, dan raken de hogere olieprijzen Azie meer dan Europa en de VS.

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 03-04 12:12
Helixes schreef op zondag 15 maart 2026 @ 10:57:
En dit, dames en heren, is hoe je per ongeluk een oorlog begint. Belangrijke adviseurs en discussiegremia negeren of wegbezuinigen - omdat je op ze neerkijkt. Geloof in je eigen gelijk. En je omringen door yes-men, die voor hun gekozen carrièrepad afhankelijk zijn van het bevestigen van de grote leider.
Ik zie hier een herhaling van Putin enkele jaren geleden. 'even' en SMO starten en binnen 3 dagen klaar zijn. Ik heb werkelijk geen idee hoe lang dit conflict nog gaat duren.

• Helixes
Sineplex schreef op zondag 15 maart 2026 @ 11:01:
Natuurlijk is dat de endgame, dat is het altijd al geweest wanneer de VS zich bemoeien met het M-O. Controle over olie in het M-O raakt China, en dat weet Trump heel goed. Landen als de VAE en Saudi Arabie worden ook nog meer in de hoek van de VS gedwongen. Kijk je naar prognoses t.a.v. inflatie, dan raken de hogere olieprijzen Azie meer dan Europa en de VS.
Wat je vergeet is dat China géén democratie is, en het zit niet in een verkiezingsjaar. Beijing kan diens bevolking gewoon opdragen dingen te doen die we in het Westen niet zouden accepteren - zoals bijvoorbeeld tijdens de Coronacrisis. Geen brandstof? Benzine op de bon! Zit het economisch even tegen? Jammer de bammer. Mei ban fa noemen de Chinezen dat - het is niet anders.

Ik verwacht dat China de pijn besluit te nemen, omdat het overall in het Westen meer pijn doet. Niet voor cijfermatig, maar wel omdat wij democratiën hebben.

• bloody
  • Laatst online: 22:47

bloody

0.000 KB!!

Trump heeft bij zijn aantreden dhr Brendan Carr aangesteld als hoofd van de FCC, zeg maar de media waakhond. De FCC is daarmee een verlenging van Trump geworden.

Anyway, blijkbaar is Trump de negatieve berichtgeving in de USA media over de oorlog in Iran een beetje zat, want de FCC dreigt nu om de licenties van die media in te trekken. Freedom of speech etcetc.
Federal Communications Commission Chair Brendan Carr threatened to revoke broadcasters' licenses over coverage of the Iran war, after President Trump accused news outlets of "intentionally misleading" the American public.
"The New York Times and The Wall Street Journal (in particular), and other Lowlife "Papers" and Media actually want us to lose the War," Trump said in a social media post, calling the journalists "sick and demented people."

Carr in a follow-up post warned the FCC would consider Iran war coverage when renewing broadcasters licenses.
"Broadcasters that are running hoaxes and news distortions - also known as the fake news - have a chance now to correct course before their license renewals come up," he wrote in a social media post. "The law is clear. Broadcasters must operate in the public interest, and they will lose their licenses if they do not."
https://eu.usatoday.com/s...war-coverage/89154891007/

Wat was dat ook alweer met dictators die de media willen controleren?

nope

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Ik vind de hulpvraag van Trump aan Europa wel geinig. Of wij doen mee met hem, ondanks alle beledigingen, en zitten in een door hem gestarte oorlog, of wij doen niet mee zodat Trump kan zeggen tegen zijn achterban dat die laffe Europeanen toch echt geen bondgenoten zijn.

De vraag stellen kostte Trump niets, het antwoord maakt voor hem niets uit en het levert hem linksom of rechtsom exact wat hijzelf wilde. Best knap. Maar de Amerikaanse bevolking is met dit soort geintjes wel tamelijk ver heen.

• HEY_DUDE
bloody schreef op zondag 15 maart 2026 @ 11:44:
Trump heeft bij zijn aantreden dhr Brendan Carr aangesteld als hoofd van de FCC, zeg maar de media waakhond. De FCC is daarmee een verlenging van Trump geworden.

Anyway, blijkbaar is Trump de negatieve berichtgeving in de USA media over de oorlog in Iran een beetje zat, want de FCC dreigt nu om de licenties van die media in te trekken. Freedom of speech etcetc.

[...]

[...]

[...]

https://eu.usatoday.com/s...war-coverage/89154891007/

Wat was dat ook alweer met dictators die de media willen controleren?
Goede kans dat Trump er achter komt dat een oorlog heel handig is om zaken er doorheen te duwen. Noodtoestand etc. De meeste dictators varen wel bij een oorlog. En nog steeds lijkt een voldoende groot deel van zijn achterban hierin mee te gaan.

Nog even en het gaat de grootse vaderlandse oorlog tegen het kwaad heten en iedereen die het niet met je eens is is een buitenlandse agent. Het enige wat me blijft verbazen is de snelheid hiervan.

Groenland staat sowieso snel weer op het menu.

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Een Iraanse drone vliegt minutenlang over een Amerikaanse basis in Irak en neemt rustig de tijd om een doelwit uit te zoeken:

FPV attack at Camp Victory (Iraqi), Baghdad Airport, Iraq. Impact on a LAMS at 33.263558, 44.21337

Evergreen Intel (@vcdgf555.bsky.social) 15 maart 2026

March of the Eagles

• Trishul
olympusdenk schreef op zondag 15 maart 2026 @ 06:38:
[...]

Dit is precies het soort ongebreidelde framing dat op X.com en Facebook zo goed werkt: één emotioneel beeld, één schuldige, en wie nuanceert is medeplichtig.

Iran hoeft geen scholen te bombarderen — ze laten het doen. Hamas, Hezbollah, de Houthi’s, sjiitische milities in Irak en Syrië, Rusland, Noord-Korea. Stuk voor stuk bondgenoten met een bloedspoor van atrociteiten binnen én buiten de eigen landsgrenzen: honderdduizenden doden in Syrië met behulp van Iraanse milities die Assad in het zadel hielden. Tienduizenden in Jemen. Duizenden tot tienduizenden eigen burgers afgeslacht, en dan nog de protesten van januari 2026. En datzelfde regime leverde de designs voor de Shahed-drones aan Rusland — de slachtingen van Bucha, Mariupol, het bloedigste conflict steeds dichter aan onze voordeur op Europees grondgebied in 80 jaar, de blauwdrukken voor die atrociteiten liggen in Teheran. Miljoenen Oekraïners die huis en haard hebben moeten verlaten, duizenden opgevangen in Nederland en de rest van de EU — de vluchtelingencrisis aan onze eigen oostgrens die Iran mede heeft gefaciliteerd. En dan zijn we nog niet eens begonnen over de gruwelijkheden en bloedvergieten van Iran’s proxies.

En nu levert Rusland diezelfde drones terug aan Iran.
Zelensky: Rusland levert Shahed-drones aan Iran
Rusland levert volgens de Oekraïense president Zelensky Shahed-drones aan Iran in de oorlog tegen de Verenigde Staten en Israël. Dat heeft Zelensky in een interview met de Amerikaanse zender CNN gezegd. Volgens Zelensky is het "100 procent zeker" dat Iran Shahed-drones die in Rusland zijn geproduceerd heeft ingezet om Amerikaanse bases aan te vallen.

Aanvankelijk leverde Iran de Shahed-drones aan Rusland, maar het land produceert de drones nu ook zelf. De onbemande vliegtuigjes met explosieven exploderen zodra het doelwit wordt geraakt. De Iraanse Shahed-drones werden voor het eerst op grote schaal ingezet door het Russische leger in de oorlog tegen Oekraïne

“Ja maar Iran” is niet het weerwoord. Het is het onderwerp.
Niks framing, dit zijn gewoon recente gebeurtenissen. Ik gaf als voorbeeld het bombarderen van de school in Minab en het ziekenhuis in Libanon. We hoeven ook niet te doen alsof dit iets unieks is van die partijen; Irak, Cuba, Afghanistan, Syrië, Vietnam en Gaza liggen nog vers in het geheugen.

Waar is de directe hand van Iran te zien in een bombardement op een ziekenhuis of school in, laten we zeggen, Israël of de VS? En laten we dan niet vergeten dat die school in Minab met de grond gelijk is gemaakt inclusief kinderen en hulpverleners. En dat ziekenhuis in Libanon is onbruikbaar geworden en daarnaast 12 medici vermoord.
Is die er? Of moet je dan weer allerlei dingen met de haren erbij slepen om een punt te kunnen maken?

Ik heb het gevoel dat wijzen op de (recente) atrociteiten uitgevoerd door de VS-Israël hier erg gevoelig ligt bij sommige tweakers. Maar dit is een vrij forum neem ik aan, dus dit soort atrociteiten uitgevoerd door deze extreme regimes moeten we gewoon kunnen benoemen.

Is er trouwens hard bewijs dat Rusland Geran drones levert aan Iran voor gebruik tegen Amerikaanse/Israëlische doelen? Dat Zelensky dat roept is nog geen bewijs natuurlijk, die heeft er alle belang bij. Overigens wel een geweldige leider vind ik, Zelensky.

• Superman
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 04:25
XWB schreef op zondag 15 maart 2026 @ 12:20:
Een Iraanse drone vliegt minutenlang over een Amerikaanse basis in Irak en neemt rustig de tijd om een doelwit uit te zoeken:

[Bluesky]
Mischien wordt het tijd om Zelenskyy te bellen die aangeboden heeft om te helpen tegen drones.

• Alex_79
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 18:15
Superman schreef op zondag 15 maart 2026 @ 13:45:
[...]

Mischien wordt het tijd om Zelenskyy te bellen die aangeboden heeft om te helpen tegen drones.
Vanuit US standpunt een no go omdat er niks mee verdiend kan worden. Ze willen hoogstwaarschijnlijk zelf een vriend in de industrie een dik contract gunnen met kickbacks. De evt korte termijn gevolgen kan ze nog niks schelen. Dat kan veranderen als er meer FPV aanvallen komen die dodelijke afloop hebben

• Winkiller
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:34

Winkiller

De Mopperpot

Nu ook op YT: Dit is het moment waarop een Iraanse drone rond een Amerikaanse militaire basis in Irak cirkelt voordat hij in een van de gebouwen crasht.

De beelden werden vrijgegeven door de door Iran gesteunde Iraakse militie Kataiba Hezbollah, na een aanval op de Amerikaanse Victory Base nabij de luchthaven van Bagdad.

Het is vermoedelijk de eerste keer dat deze proxygroep een drone met voorgeprogrammeerde camera's heeft gebruikt om de Amerikaanse verdediging te doorbreken.

• 49euro
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 20:44
Superman schreef op zondag 15 maart 2026 @ 13:45:
[...]

As we speak zijn er 3 teams vanuit Oekraïne in het Midden Oosten om een demonstratie uit te voeren hoe een verdediging met drones werkt. Onder andere Qatar, de Emiraten en Saudi Arabië hebben belangstelling. Net als een militaire basis van Amerika in Jordanië. Natuurlijk is het maar de vraag of het voor deals gaat zorgen, maar dit doet Zelenski niet zonder toestemming van Trump denk ik zo maar.

https://www.reuters.com/b...st-drone-help-2026-03-15/

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 01:32

NMH

Moderator General Chat
Een aantal reacties is afgesplitst naar Aardgas: aanvoer, gebruik en noodzaak.

• wildhagen
  • Niet online
Trump dreigt weer naar NAVO landen die weigeren om de door hemzelf moet zijn oorlog veroorzaakte problemen in Iran op te lossen:
President Trump heeft in een interview met de krant Financial Times gezegd dat het militaire bondgenootschap NAVO een "zeer slechte toekomst" heeft als de andere landen niet helpen met het heropenen van de Straat van Hormuz. "Het is niet meer dan logisch dat mensen die baat hebben bij de Straat meehelpen met ervoor zorgen dat daar niets slechts gebeurt", aldus Trump.

Om dezelfde reden zegt de president dat hij mogelijk zijn bezoek aan China zal uitstellen uit ongenoegen over de opstelling van dat land. Hij zou daar later deze maand president Xi ontmoeten. In een post op sociale media riep Trump onlangs onder meer China op om te helpen bij het beveiligen van schepen die door de Straat varen.

Het interview kan gezien worden als een manier om druk te zetten op andere landen om militaire hulp te verlenen bij het heropenen van de Straat, die door Iran is geblokkeerd. Tot nu toe heeft geen enkel ander land concrete hulp toegezegd. De FT meldde zondag wel dat EU-lidstaten een plan bespraken om aan zo'n missie mee te doen.

Tegenover de krant Wall Street Journal zeggen leden van de regering-Trump dat er komende week een aankondiging komt over een 'coalitie' van landen die gaan helpen bij het heropenen van de Straat, maar over dat plan zijn nog geen details naar buiten gekomen.
https://nos.nl/liveblog/2...dubai-in-brand-door-drone

De VS heeft met hun oorlog dit probleem volledig zelf veroorzaakt. Laat ze dan het probleem lekker ook zelf oplossen ipv het op andermans bordje te gooien.

Virussen? Scan ze hier!

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
In het op NOS gelinkte artikel op FT wordt genoemd dat hij binnen twee weken hulp wil eist:
“I think China should help too because China gets 90 per cent of its oil from the Straits [sic],” Trump said. Waiting until the summit would be too late, he said.

“We’d like to know before that. It’s [two weeks is] a long time.” He added that his trip to China might also be put back. “We may delay,” Trump said. He did not say for how long.
Over Rusland is hij natuurlijk zeer mild:
Asked whether Russia was helping Iran with satellite data to target US and Israeli anti-missile shields, Trump said: “I don’t know one way or the other. But you could also make the case that we helped Ukraine to an extent. It’s hard to say: ‘you’re targeting us, but we’ve been helping Ukraine’.”
Ik kan me herinneren dat er bij Boekestijn en De Wijk eens gezegd werd dat de VS meer afhankelijk is van die olie dan Europa. Laatstgenoemde zou nu pas een lange overeenkomst aangaan, maar die zou pas in de startblokken staan en nu gehinderd worden door de mogelijkheid om dit uit te voeren.

Dus voor Trump zou je nu kunnen stellen: "you don't have the cards".

Jammer dat Europa afhankelijk is van Amerikaanse LNG en sommige landen hun gasopslag niet tijdig ver genoeg hebben verhoogd omdat het afzetten van de straat van Hormuz alleen maar één van de redenen zou zijn om dit wel te moeten doen :X

Dat zit wel Schnorr.

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:17

tuinïnen

Eventus stultorum magister

Stukfruit schreef op maandag 16 maart 2026 @ 03:49:

Ik kan me herinneren dat er bij Boekestijn en De Wijk eens gezegd werd dat de VS meer afhankelijk is van die olie dan Europa. Laatstgenoemde zou nu pas een lange overeenkomst aangaan, maar die zou pas in de startblokken staan en nu gehinderd worden door de mogelijkheid om dit uit te voeren.

Dus voor Trump zou je nu kunnen stellen: "you don't have the cards".

Jammer dat Europa afhankelijk is van Amerikaanse LNG en sommige landen hun gasopslag niet tijdig ver genoeg hebben verhoogd omdat het afzetten van de straat van Hormuz alleen maar één van de redenen zou zijn om dit wel te moeten doen :X
Ja want Europa produceert zoveel olie en de VS niet. Idem voor het gas/LNG.

Als er toch 1 regio afhankelijk is is het Europa wel.

• HEY_DUDE
wildhagen schreef op maandag 16 maart 2026 @ 03:00:
Trump dreigt weer naar NAVO landen die weigeren om de door hemzelf moet zijn oorlog veroorzaakte problemen in Iran op te lossen:

[...]

De VS heeft met hun oorlog dit probleem volledig zelf veroorzaakt. Laat ze dan het probleem lekker ook zelf oplossen ipv het op andermans bordje te gooien.
De NAVO is al niet meer. Goed moment om er dan op een geschikt moment voor ons de handdoek in de ring te gooien.

• Waaj
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
Het lijkt erop dat Trump z'n excuus heeft gefabriceerd om de Navo op te blazen. Laat hem dan ook maar de stekker eruit trekken (en ons niet in zijn smerige spelletjes in Iran te laten rommelen).

• wildhagen
  • Niet online
tuinïnen schreef op maandag 16 maart 2026 @ 07:18:
[...]

Ja want Europa produceert zoveel olie en de VS niet. Idem voor het gas/LNG.

Als er toch 1 regio afhankelijk is is het Europa wel.
Ook Europa produceert wel degelijk olie en gas. Vooral Noorwegen en Groot-Brittannië zijn grote producenten, ook Nederland produceert een en ander op de Noordzee.

Ook Duitsland, Frankrijk en Italië hebben olieproductie, in kleinere hoeveelheden.

Weliswaar minder dan je zou willen, maar het is niet alsof we helemaal niets zelf produceren.

Virussen? Scan ze hier!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 02-04 01:19

Garyu

WW

Waaj schreef op maandag 16 maart 2026 @ 07:42:
Het lijkt erop dat Trump z'n excuus heeft gefabriceerd om de Navo op te blazen. Laat hem dan ook maar de stekker eruit trekken (en ons niet in zijn smerige spelletjes in Iran te laten rommelen).
Wie zei ook alweer "you're either with us, or against us"? Ik had geen hoge pet op van die man, maar de huidig president van de VS die laat Bush Jr er in hindsight in een positiever daglicht staan zeg...

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• So_Surreal
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 23:40
Garyu schreef op maandag 16 maart 2026 @ 08:42:
[...]

Wie zei ook alweer "you're either with us, or against us"? Ik had geen hoge pet op van die man, maar de huidig president van de VS die laat Bush Jr er in hindsight in een positiever daglicht staan zeg...
Het is gewoon pure afpersing, gewoon maffia gedrag.

• 49euro
Waaj schreef op maandag 16 maart 2026 @ 07:42:
Uiteindelijk is het ook in ons belang om de staat van Hormoez open te houden. Nu we geen fossiele brandstoffen importeren uit Rusland en het Midden Oosten neemt de afstandelijkheid van de VS alleen maar verder toe.

Ik zie die hulp van Europa dus wel gang komen. Laten we hopen dat dit puur ter ondersteuning van de defensie is van Amerikaanse targets, het liefst vanuit open zee. Dit is natuurlijk een vrij makkelijke manier om Trump te pleasen en ondertussen afdwingbare afspraken te maken over wapens die wij, en Oekraïne tekort komen.

• squashedraven
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 22:04
49euro schreef op maandag 16 maart 2026 @ 08:59:
[...]

Uiteindelijk is het ook in ons belang om de staat van Hormoez open te houden. Nu we geen fossiele brandstoffen importeren uit Rusland en het Midden Oosten neemt de afstandelijkheid van de VS alleen maar verder toe.

Ik zie die hulp van Europa dus wel gang komen. Laten we hopen dat dit puur twee ondersteuning van de defensie is van Amerikaanse targets. Dit is natuurlijk een vrij makkelijke manier om Trump te pleasen en ondertussen afdwingbare afspraken te maken over wapens die wij, en Oekraïne tekort komen.
Als we daarheen gaan (en ik hoop het eigenlijk niet) dan moet dat ook wel heel duidelijk in EU verband zijn en niet in NAVO verband

• 49euro
squashedraven schreef op maandag 16 maart 2026 @ 09:00:
[...]

Als we daarheen gaan (en ik hoop het eigenlijk niet) dan moet dat ook wel heel duidelijk in EU verband zijn en niet in NAVO verband
Dat lijkt mij ook. Trump kan wel om de NAVO roepen maar die hebben natuurlijk helemaal geen mandaat om daar momenteel mee te vechten. Dan moet Trump een truc gaan uithalen om de NAVO de oorlog te slepen

• wildhagen
  • Niet online
squashedraven schreef op maandag 16 maart 2026 @ 09:00:
[...]

Vraag is of Trump wel zal toestaan of dat in EU verband gebeurd, en dat hij niet gaat eisen dat het in NAVO verband gebeurd, waarbij dan ook de regie opeist voor zichzelf.

Trump heeft immers geen belang bij voordelen voor de EU, wel voor de NAVO, waar ze zelf een onderdeel van zijn. MAGA heeft ook geen belang bij voordelen voor de EU.

Virussen? Scan ze hier!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

[...]

Of zoals CNN het analyseert:
If Trump has already won the Iran war, why does he need foreign ships to help him end it?
https://edition.cnn.com/2...strait-of-hormuz-analysis
A week ago, President Donald Trump told Britain not to bother sending ships to the Middle East because he’d already won the Iran war.

Now, he’s calling on America’s “special relationship” ally; fellow NATO states; and even China to dispatch vessels to open the Strait of Hormuz.

[ Voor 16% gewijzigd door YakuzA op 16-03-2026 09:07 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Helixes
[...]

You break it, you own it.

Trump heeft zijn bondgenoten niet geconsulteerd of ook maar geïnformeerd of over het beginnen van deze oorlog. Ik weet zeker dat die bondgenoten hem dan hadden uitgelegd dat de Straat dicht zou gaan, en dat het dat niet waard zou zijn. Ze zouden de expeditie op deze manier hebben afgeraden, en ook van deelname hebben afgezien. Misschien wel precies om die reden.

Het openhouden van de Straat wordt een bloedige bende. Feitelijk is het een kill zone die gemaakt is voor het opblazen van schepen. Marineschepen zijn daarop zeker geen uitzondering. Ik snap dat Trump er geen zin in heeft die last alleen te dragen, dus wordt het zware werk nu afgewenteld op de bondgenoten. Door middel van chantage nog wel.

Laten we ook even stilstaan bij de spelregels van de Navo. Artikel 5 voorziet inderdaad in steun van je bondgenoten - maar alleen als je wordt aangevallen. Als je daar geen gehoor aan geeft, is de Navo inderdaad dood. Nu zet Trump die norm op zijn kop door zélf de agressor te zijn, en ook nog eens steun te eisen.

We gaan zien hoe dit zich ontwikkelt. Het is duidelijk dat Trump een grotere hap heeft genomen dan hij zou kunnen kauwen - om maar even bij de Amerikaanse zegswijzen te blijven. Nu zit hij met de scherven. Was het een week geleden dat hij de Britten vertelde geen hulp nodig te hebben nadat al het zware werk was opgeknapt?

Nou dan.

• squashedraven
wildhagen schreef op maandag 16 maart 2026 @ 09:03:
[...]

Vraag is of Trump wel zal toestaan of dat in EU verband gebeurd, en dat hij niet gaat eisen dat het in NAVO verband gebeurd, waarbij dan ook de regie opeist voor zichzelf.

Trump heeft immers geen belang bij voordelen voor de EU, wel voor de NAVO, waar ze zelf een onderdeel van zijn. MAGA heeft ook geen belang bij voordelen voor de EU.
Mijn hele genuanceerde antwoord zou zijn, "graag of niet"

• Bloodclot
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05-04 09:09

Bloodclot

Jawier!

Dit wordt hoe dan ook een lange termijn bloedbad, Trump zal nooit buigen.

uiteindelijk zullen er weer schepen door de 'street van the great Trumpuz' weer open zijn, met vele contract winning aan de zijde van de familie trump. Vele tol-betaling aan de peace president.

• Bvanham
[...]

Ik zie die hulp van Europa dus wel gang komen. Laten we hopen dat dit puur ter ondersteuning van de defensie is van Amerikaanse targets, het liefst vanuit open zee. Dit is natuurlijk een vrij makkelijke manier om Trump te pleasen en ondertussen afdwingbare afspraken te maken over wapens die wij, en Oekraïne tekort komen.
Iran heeft toch aangegeven dat iedereen de straat kan passeren zolang ze geen US of Israel zijn . Wat is er dan voor ons te halen ?

• bloody

bloody

0.000 KB!!

Ik vind het opvallend dat de zojuist met veel tamtam benoemde Board of Peace precies niets van zich laat horen.
Maar wellicht moet de naam letterlijk genomen worden en is deze Board alleen actief in vredestijd.

nope

• D-Ed
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
49euro schreef op maandag 16 maart 2026 @ 09:02:
[...]

Dat lijkt mij ook. Trump kan wel om de NAVO roepen maar die hebben natuurlijk helemaal geen mandaat om daar momenteel mee te vechten. Dan moet Trump een truc gaan uithalen om de NAVO de oorlog te slepen
De truc? Ook al varen ‘we’ die kant op als EU, Trump zal meteen vanuit z’n vliegtuig of golfbaan roepen op zijn socials dat de NAVO onderweg is. Dát haalt alle koppen en onze politici kunnen aan de praattafels weer uitleggen dat het écht niet zo is en ondertussen zijn we dus een oorlog in gerommeld…

• Bvanham
bloody schreef op maandag 16 maart 2026 @ 09:19:
Ik vind het opvallend dat de zojuist met veel tamtam benoemde Board of Peace precies niets van zich laat horen.
Maar wellicht moet de naam letterlijk genomen worden en is deze Board alleen actief in vredestijd.
Nee, die board is alleen bedoeld om meer geld aan Donald te geven, niet om echt iets te doen maar daar komen ze nu langzaam aan allemaal wel achter.

• tiswat
  • Registratie: September 2006
Bloodclot schreef op maandag 16 maart 2026 @ 09:15:
Dit wordt hoe dan ook een lange termijn bloedbad, Trump zal nooit buigen.

uiteindelijk zullen er weer schepen door de 'street van the great Trumpuz' weer open zijn, met vele contract winning aan de zijde van de familie trump. Vele tol-betaling aan de peace president.
Het wordt uiteindelijk een gevalletje Boots on the ground. Klopt het omzetten naar Department of War toch wel uit, want god... wat zijn ze aan veel oorlogen begonnen.

• Helixes
Ik zal niet de eerste zijn die deze organisatie Bored of Peace zou noemen :Y)

Sigrid Kaag schoof gister weer eens aan bij Buitenhof. Ze gaf aan dat het Gaza-comité van de BoP nog steeds niet samen is gekomen, en dat er nog geen datum is waarop men dat gaat doen. Ondanks haar beste pogingen. Dat, terwijl dat comité nu juist de bestaansreden van die hele BoP is. Het is niet lastig te concluderen dat het ze inderdaad niet om de vrede van doen is.

Het gaat Trump meer om zichzelf, en de glorie die hij zich daarmee kan vergaren. En, de miljarden die hij van de verschillende landen heeft weten af te troggelen. Kunnen we nog één keer een groepsfoto mét Gianni Infantino doen?

• wildhagen
  • Niet online
Die Board of Peace, of eigenlijk is "Board of War, Hate, and Agression" een betere naam, is sowieso een aanfluiting.

Kijk alleen maar de dubieuze landen die er lid van zijn, dat zegt al genoeg.

Plus het feit dat die landen één miljard per stuk moesten betalen aan Trump zelf, dus niet eens aan die Board, om toe te mogen treden. Dat het aan Trump zelf betaald moest worden geeft ook wel aan wat het hele doel van die Board was...

Virussen? Scan ze hier!

• Waaj
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
[...]

Voor mij is Trumps dreigement van hetzelfde niveau als Putin die roept dat wij moeten ingrijpen in Oekraïne om de levering van Russische olie aan Europa te waarborgen. Kwestie van een hele dikke NEE dus. Trumps oorlog is Trumps rotzooi en wij moeten ons niet laten meeslepen.

Ik realiseer mij heel goed dat de sluiting van de straat van Hormuz grote gevolgen heeft voor onze energieprijzen, iets dat ook mij persoonlijk financieel hard zal raken. En dat het opblazen van de NAVO grote gevolgen heeft voor ons en voor Oekraïne. Maar wij moeten ons niet langer laten chanteren door de maffiapraktijken van het Trump-regime, de grens daarvan is voor mij nu bereikt.

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Iran zelf komt ook met een oplossing:
Als de lading betaald wordt in Chinese yuan, zou Teheran tankers wél de toelating geven om door de Straat van Hormuz te varen. Dat overweegt het regime, zei een Iraanse functionaris tegen CNN. Het zou een aardschok voor het huidige financiële systeem kunnen zijn.

Als Iran doorzet, krijgt het prestige van de dollar een klap. Het kan leiden tot een situatie waarin landen die bereid zijn om te betalen in de Chinese munt wel goedkope olie kunnen krijgen uit Iran, mogelijk ook uit andere landen uit de Perzische Golf. Voor landen die dat niet willen, blijft de Straat van Hormuz gesloten, met hogere prijzen tot gevolg. De dreigende energiecrisis kan daardoor een uitsluitend westers probleem worden, tenzij de regering-Trump erin slaagt om de Straat van Hormuz weer open te bombarderen, iets wat niet voor de hand ligt.
De Straat van Hormuz blijkt toch een serieuze troefkaart te zijn...

[ Voor 3% gewijzigd door XWB op 16-03-2026 09:47 ]

March of the Eagles

• bloody

bloody

0.000 KB!!

wildhagen schreef op maandag 16 maart 2026 @ 09:38:
[...]

Die Board of Peace, of eigenlijk is "Board of War, Hate, and Agression" een betere naam, is sowieso een aanfluiting.
Yeap, mijn bericht was dan ook ietwat sarcastisch bedoeld ;)

nope

• bloody

bloody

0.000 KB!!

Gelukkig hebben we nog core-MAGA voor een soliede, out of the box oplossing voor de straat van Hormuz, gewoon een kanaal maken en zo de bottleneck omzeilen. zal er nu echt een /s bijzetten, je wordt wel spontaan depri van het niveau van die gasten.

nope

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

XWB schreef op maandag 16 maart 2026 @ 09:46:

[...]

Je moet het de Iraniërs nageven dat dit wel echt een hele slimme move is.

Tegelijkertijd geeft dit Trump wel het excuus om soldaten binnen te laten vallen want dit kunnen ze echt niet over hun kant laten gaan.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• olafmol
[...]

Idd, beggars can't be choosers. We zijn gewoon (te) afhankelijk, dus veel hebben we momenteel niet te willen.

• olafmol
Glashelder schreef op maandag 16 maart 2026 @ 09:52:
[...]

Je moet het de Iraniërs nageven dat dit wel echt een hele slimme move is.

Tegelijkertijd geeft dit Trump wel het excuus om soldaten binnen te laten vallen want dit kunnen ze echt niet over hun kant laten gaan.
Ze hebben Trump (en ons) redelijk bij de ballen. Ik vraag me wel af hoe het zit met Israel? Daar horen we vrij weinig van.

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 02:33
wildhagen schreef op maandag 16 maart 2026 @ 09:38:
[...]

Kijk alleen maar de dubieuze landen die er lid van zijn, dat zegt al genoeg.

Plus het feit dat die landen één miljard per stuk moesten betalen aan Trump zelf, dus niet eens aan die Board, om toe te mogen treden. Dat het aan Trump zelf betaald moest worden geeft ook wel aan wat het hele doel van die Board was...
Was het niet zo dat die landen op uitnodiging (tenzij later ingetrokken: Canada) lid konden worden voor 3 jaar, maar dat ze door het betalen van 1 miljard dollar direct permanent lid konden worden?

• wildhagen
  • Niet online

[...]

Als Iran dat voor elkaar krijgt zou dat imho een enorme stunt zijn, dan krijgt de dollar (en dus de VS) een enorme klap qua reputatie , waarmee ze wereldwijd meteen aan invloed inboeten.

Hopelijk lukt het Iran om dit door te voeren.

Virussen? Scan ze hier!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:09
Mooi weer dat Trump nu de NAVO toch in deze shitshow wilt betrekken. Dit is echt Iraq en Afghanistan all over qua draaiboek.

"We maken er een teringzooi van en trekken dan andere landen mee die shitshow in". Zucht, what a time to be alive.

• tiswat
  • Registratie: September 2006
De_Bastaard schreef op maandag 16 maart 2026 @ 10:10:
Mooi weer dat Trump nu de NAVO toch in deze shitshow wilt betrekken. Dit is echt Iraq en Afghanistan all over qua draaiboek.

"We maken er een teringzooi van en trekken dan andere landen mee die shitshow in". Zucht, what a time to be alive.
Zoals altijd met Republikeinen. History keeps repeating itself.

• Emgeebee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-03 14:16

[...]

Misschien is dit wel het hele plan van Trump; de petro-dollar in elkaar laten ploffen zodat de handelsbalans weer rechttrekt. Liberation day all! :+

• Standeman

Standeman

Prutser 1e klasse

[...]

Dit is een directe aanval op de petrodollar en kan de USA potentieel veel schade toebrengen. Hier gaat echt een serieuze reactie op komen vanuit de USA en zet ze lijnrecht tegenover China.

[ Voor 5% gewijzigd door Standeman op 16-03-2026 10:13 ]

• squashedraven
Standeman schreef op maandag 16 maart 2026 @ 10:12:
[...]

Dit is een directe aanval op de petrodollar en kan de USA potentieel veel schade toebrengen. Hier gaat echt een serieuze reactie op komen vanuit de USA en zet ze lijnrecht tegenover China.
India en China zullen wel meegaan in dit voorstel, als de EU ook mee gaat in het voorstel van Iran (we betalen tenslotte toch al in buitenlandse valuta) staat de VS wel redelijk alleen in de woestijn te schreeuwen.

• wildhagen
  • Niet online
[...]

Misschien kunnen ze een oorlog tegen Iran starten? Oh, wacht...

De VS wil Iran nu al vernietigen, wat kan men nog meer tegen het land doen dan dat, om dit te voorkomen?

Enige wat ik zie is dat ze andere landen die hierin meegaan óók de oorlog verklaren. Dan hebben we direct een wereldoorlog te pakken.

Ik denk dat zelfs een extreem vijandige en agressieve president als Trump niet zo gek is. Of iig, dat hoop ik dan..

Virussen? Scan ze hier!

• squashedraven
wildhagen schreef op maandag 16 maart 2026 @ 10:16:
[...]

Misschien kunnen ze een oorlog tegen Iran starten? Oh, wacht...

De VS wil Iran nu al vernietigen, wat kan men nog meer tegen het land doen dan dat, om dit te voorkomen?

Enige wat ik zie is dat ze andere landen die hierin meegaan óók de oorlog verklaren. Dan hebben we direct een wereldoorlog te pakken.

Ik denk dat zelfs een extreem vijandige en agressieve president als Trump niet zo gek is. Of iig, dat hoop ik dan..
Meerdere kernmachten de oorlog verklaren... Ik zie het hem doen maar ik zie dan ook wel een aantal leden van het congres ingrijpen (eigenlijk meer hoop dan zie) en de heer Trump in een mooi mouwloos wit jasje in een kamer te stoppen

• ErikT738
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 22:48
olafmol schreef op maandag 16 maart 2026 @ 10:00:
[...]

Ze hebben Trump (en ons) redelijk bij de ballen. Ik vraag me wel af hoe het zit met Israel? Daar horen we vrij weinig van.
Is dat zo? Of is het voor ons om het even of we in Yuan of Dollars betalen? Uiteraard maken we er geen vrienden mee in de VS, maar echte vrienden waren dat toch al niet meer.

Nou ja, koop maar alvast wat je nodig denkt te hebben de komende jaren, want goedkoper zal het allemaal niet worden.

• olafmol
[...]

De vraag is of China zich hier door Iran in laat frommelen. Die zijn niet helemaal achterlijk, en hebben vooral belang bij stabiliteit en economische groei, wereldwijd.

• ErikT738
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 22:48
squashedraven schreef op maandag 16 maart 2026 @ 10:18:
[...]

Meerdere kernmachten de oorlog verklaren... Ik zie het hem doen maar ik zie dan ook wel een aantal leden van het congres ingrijpen (eigenlijk meer hoop dan zie) en de heer Trump in een mooi mouwloos wit jasje in een kamer te stoppen
Oorlog verklaren lijkt sowieso niet meer van deze tijd. Men valt gewoon binnen en noemt het geen oorlog.

• olafmol
ErikT738 schreef op maandag 16 maart 2026 @ 10:19:
[...]

Is dat zo? Of is het voor ons om het even of we in Yuan of Dollars betalen? Uiteraard maken we er geen vrienden mee in de VS, maar echte vrienden waren dat toch al niet meer.

Nou ja, koop maar alvast wat je nodig denkt te hebben de komende jaren, want goedkoper zal het allemaal niet worden.
Je weet wat Trump dan gaat doen als wij hierin meegaan: NAVO stapt ie uit, Ukraine mag het zelf uitzoeken en Putin krijgt vrij spel. Tarrifs all over the place, en mss ook nog wel ff wat Internet services die uitgezet worden. Veel plezier jongens!

We zijn gewoon veel te afhankelijk van zowel de VS als de olie/gas uit het MO. We kunnen wel stoer mee willen doen, maar we hebben wat dat betreft niet zo heel veel drukmiddelen, behalve ons geld.
Pagina: 1 ... 19 ... 37 Laatste

Let op:
Zero Tolerance beleid
Dit topic valt onder Zero Tolerance. Dit betekent het volgende:
• We grijpen sneller in bij overtredingen.
• Er volgen sneller sancties.
Topic specifiek beleid
Wat willen we niet zien:
• Elkaar beschuldigen van drogredenen.
• Commentaar over het discussie verloop in het topic.
• Commentaar op andermans postgedrag.
• Ook de discussie over Gaza is nog steeds offtopic.
• Speculatie of samenzweringstheorieën.
• Naamverbasteringen/bijnamen
• Memes/grappige plaatjes, dit is een discussietopic
• Schrijf militaire jargon afkortingen s.v.p. voluit.
Zie je een post waarvan je denkt dat die niet voldoet aan onze forum/topic regels, maak dan alleen (!) een topic report aan. En laat het dan verder over aan moderatie.