License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000
Ik ben me prima bewust van de tijden waarin we leven, waarin 'Westerse landen' doen wat ze willen en toonbeeld zijn van hypocrisie.Charles Hill schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 10:42:
Ondertussen in Libanon, opnieuw is niemand veilig! Schandalig
'Libanon meldt twaalf doden na Israëlische aanval op gezondheidscentrum
In de plaats Borj Qalaouiya in Zuid-Libanon zijn zeker twaalf medische hulpverleners gedood, meldt het Libanese staatspersbureau ANI. Het zou gaan om artsen, ambulancepersoneel en verpleegkundigen die dienst hadden in het centrum.'
Bron: nu.nl
Maar het is toch afschuwelijk als je ziet hoe dat ziekenhuis in Libanon vernietigd is, totaal onbruikbaar geworden. En dan ook nog 12 medici vermoord.
En dan hadden we twee weken geleden natuurlijk al de meisjesschool in Minab, iets van 170 kinderen vermoord.
Ik noem het steeds bewust vermoord, want dat is het, met voorbedachte rade mensen doden.
Maar nee, hier roept onze president zenuwachtig dat hij 'begrip' heeft voor de aanvallen van de VS-Israël. Wat zijn we toch ook een zielige vazalstaat.
Tja, aan de andere kant deed/doet Iran dat voorheen ook aan de lopende band. Het is gewoon lastig balanceren in dit geval omdat je een slechte partij hebt, die op een onterechte wijze wordt aangevallen en waarbij aan beide kanten slechte dingen gebeuren. En Israël is b.v. ook geen lieverdje, maar tegelijkertijd was die regio een nog veel grotere zooi als ze er niet waren. Het is uiteindelijk gewoon lastig om hier een goed standpunt in te nemen.Trishul schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 11:56:
[...]
Ik ben me prima bewust van de tijden waarin we leven, waarin 'Westerse landen' doen wat ze willen en toonbeeld zijn van hypocrisie.
Maar het is toch afschuwelijk als je ziet hoe dat ziekenhuis in Libanon vernietigd is, totaal onbruikbaar geworden. En dan ook nog 12 medici vermoord.
En dan hadden we twee weken geleden natuurlijk al de meisjesschool in Minab, iets van 170 kinderen vermoord.
Ik noem het steeds bewust vermoord, want dat is het, met voorbedachte rade mensen doden.
Maar nee, hier roept onze president zenuwachtig dat hij 'begrip' heeft voor de aanvallen van de VS-Israël. Wat zijn we toch ook een zielige vazalstaat.
En je kunt dit als land veroordelen, maar dan verandert er ook niets behalve dat je je eigen positie weer zwakker maakt. Maar tegelijkertijd laat het simpele feit dat we niet verder gaan dan 'begrip' tonen daarin wel zien dat we het er ook niet mee eens zijn.
Bedenk dat het uiteindelijk om je kracht en vrienden gaat wat je kunt bereiken.
[removed]
Ik vraag mij af al dat ophemelen van de 'grote leider' Trump (die zich dat gretig laat welgevallen) door zijn medestanders ook een (mentale) manier zou kunnen zijn om als het echt te heet wordt alle schuld in zijn schoenen te schuiven, een ander poppetje naar voor te schuiven (Vance?) en dan gewoon kunnen verderdoen. Misschien qua uiterlijk vertoon iets minder vulgair maar in de kern juist hetzelfde.ericplan schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 11:39:
[...]
Het zou me niet verbazen als deze actie van Trump uitdraait op z’n impeachment. Dat is volgens mij de enige manier waarop Amerika zonder al teveel gezichtsverlies uit deze oorlog kan stappen. Dan is het wel handig als Vance niet te oorlogszuchtig lijkt.
Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.
Nee sorry dit vind ik het bagatalliseren van de gebeurtenissen. Als je terug wil gaan naar het verleden van Iran, ga dan meteen maar terug naar 1952. En de Britse en Amerikaanse inmenging omdat ze natuurlijk koste wat kost hun oliebelangen wilden veiligstellen.redwing schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 12:13:
[...]
Tja, aan de andere kant deed/doet Iran dat voorheen ook aan de lopende band. Het is gewoon lastig balanceren in dit geval omdat je een slechte partij hebt, die op een onterechte wijze wordt aangevallen en waarbij aan beide kanten slechte dingen gebeuren. En Israël is b.v. ook geen lieverdje, maar tegelijkertijd was die regio een nog veel grotere zooi als ze er niet waren. Het is uiteindelijk gewoon lastig om hier een goed standpunt in te nemen.
En je kunt dit als land veroordelen, maar dan verandert er ook niets behalve dat je je eigen positie weer zwakker maakt. Maar tegelijkertijd laat het simpele feit dat we niet verder gaan dan 'begrip' tonen daarin wel zien dat we het er ook niet mee eens zijn.
Bedenk dat het uiteindelijk om je kracht en vrienden gaat wat je kunt bereiken.
Het is volkomen begrijpelijk dat Iran daarom de VS, VK en in het verlengde daarvan Israël niet vertrouwd. Nog los van de slopende Westerse sancties waardoor ze veel zelfontwikkeling is ontnomen.
Natuurlijk moeten we de acties van Iran niet goedpraten, maar wat Israël en de VS doen is nog erger. Ik zie Iran geen kinderschool of ziekenhuis bombarderen en daar honderden doden veroorzaken. Of tienduizenden kinderen vermoorden vlakbij Israël. Of meer dan honderd kinderen vermoorden in Libanon. Of bewezen verkrachters vrijspreken en zelfs prijzen. Landjepik Westelijke Jordaanoever en Golanhoogte. Of... Weet je, de lijst is eindeloos.
En het weerwoord is altijd hetzelfde; ja maar Iran... Op die manier kan de ene partij altijd onbeperkt doorgaan met zijn atrociteiten, want er is toch niemand die ze ter verantwoording roept.
Vance hees niemand op het schild. Vance is geen speler, heeft geen machtsbasis, maar is een pion van Peter Thiel. De echte vraag zou moeten zijn wat het zegt over de relatie tussen Trump en Thiel.Helixes schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 11:22:
Het is duidelijk voor de lezer dat Vance deze keer bepaald niet te spreken is over deze SMO. Immers, het was Vance die Trump op het schild hees juist omdat hij zich zo keurig netjes buiten de conflicten heeft gehouden in zijn eerste periode.
Vance is de man voor de lange termijn die naar voren is geschoven door Peter Thiel. Trump is voor Thiel de nuttige idioot voor de korte termijn. Dit conflict biedt de mogelijkheid voor Vance is om zich te gaan positioneren als de echte Maga man, en als dit Trump zijn ondergang wordt trekt hij Vance niet met hem mee.Helixes schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 11:22:
Soms is het ook belangrijk te kijken naar dingen die schitteren in afwezigheid. Vandaag schrijft CNN over Vance - voor fans van Vance, zeg maar.
Vance’s distance from the Iran war is getting more conspicuous
[...]
Het is duidelijk voor de lezer dat Vance deze keer bepaald niet te spreken is over deze SMO. Immers, het was Vance die Trump op het schild hees juist omdat hij zich zo keurig netjes buiten de conflicten heeft gehouden in zijn eerste periode. Misschien herkent hij ook de impopulariteit van de oorlog, en vreest dat die aan hem gaat kleven mocht hij ambities hebben ooit zijn baas te vervangen.
En wat gebeurt er als Trump impeached wordt (en ook nog in de senaat veroordeeld, hij is immers al 2x geimpeached). Trump draagt het stokje over en gaat golfen op Mario o Lago?Helixes schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 11:49:
[...]
Ik wil niet zeggen dat het niet zo is. Het kan goed zijn dat de politieke klasse zijn handen van hem aftrekt naarmate Trump en het Amerikaanse leger steeds verder wegzakt in het Persische moeras.
Maar dan denk ik dat er wel een andere gelegenheid wordt gevonden om het uit de macht te zetten. Trump is zo corrupt dat je achterstevoren tussen je benen door op een dartbord kan mikken om te bepalen om welke reden hem af te zetten.
Dat wordt en gegintantische shitshow natuurlijk. Trump vraagt loyaliteit aan zijn volgers en wellicht inclusief ice en diverse milities. Dat is een zwart scenario, voor de V.S. maar ook voor de GOP. De huidige GOP heeft geen route om Trump af te zetten en er enigszins ongeschonden uit te komen.
Ergo Trump blijft zitten waar hij zit. En deze troef tot chaos heeft hij ook na het aflopen van de 2e termijn nog.
Trump zou binnenkort wel iemand onder de bus gooien voor Iran, en wellicht gaan zijn gelovigen daar gewoon weer braaf in mee. Trump heeft nooit een plan maar altijd wel iemand om de schuld te geven.
Nog vijf tankvliegtuigen hebben schade opgelopen:
Five U.S. Air Force refueling planes were struck and damaged on the ground at Prince Sultan air base in Saudi Arabia, according to two U.S. officials.
The tankers were hit during an Iranian missile strike on the Saudi base in recent days, the officials said. U.S. Central Command declined to comment. The tankers were damaged but not fully destroyed and are being repaired, one of the officials said. No one was killed in the strikes.
En een goedwerkende strategie voor de underdogs die tegen een grootmacht moet verdedigen, is de vijand in een eindeloze moeras binnenlokken waar ze alle tijd van de wereld hebben om de oorlog van vader op zoon op kleinzoon door te geven.unclero schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 11:39:
The Cato Institute, een conservatieve denktank en vehikel van de gebroeders Koch, heeft een aardig stuk gepubliceerd over een invasie van Iran: Ground War in Iran Would Be Hell
De meeste argumenten tegen zo'n invasie zijn in dit topic al ruimschoots aan de orde gekomen. Maar een aantal paragrafen wil ik u niet onthouden:
"Such a war couldn’t be undertaken without a massive mobilization, and a fundamental reordering of American global commitments, requiring the diversion of forces from Europe, Asia, and elsewhere. An invasion of Iran would therefore impel the United States to confront something it has long sought to avoid: hard choices about the limits of its global military footprint."
En de uiteindelijke conclusie, liever nu de keutel intrekken, dan een waarschijnlijke mogelijkheid op wegzinken in een moeras:
"Given the totality of Iran’s geography, demographics, military capability, and geopolitical connections, the prospect of an American invasion of the country should be unthinkable. Yet Trump’s ill-considered decision to launch the war, coupled with his vague-but-ambitious goals, has made this impossible scenario a military possibility. Given the horrific costs such an invasion would entail, however, Trump should choose a different path: declare “victory” and de-escalate."
Toen Trump met de Taliban onderhandelde, hadden ze waarschijnlijk verteld dat ze de tweede generatie strijders zijn en de kleinzonen staan al klaar om de oorlog van 20 naar 40 jaren te verlengen. Dit is hoe een underdog zoals de Afghanen, Noord-Vietnamezen,... de strategische overwinning op de lange termijn behalen.
Iran veroorzaakt jaarlijks honderden/duizenden doden puur al door executies. Het is bekend dat ze overal terreurcellen hebben en wereldwijd zijn aanslagen te herleiden naar Iran. En ook de huidige aanvallen van Iran hebben al heel wat burgerdoden gekost. Dit zijn geen dingen die je tegen ellkaar af kunt strepen om te bepalen wie erger is, alle partijen hier zijn gewoon slecht.Trishul schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 12:34:
[...]
Nee sorry dit vind ik het bagatalliseren van de gebeurtenissen. Als je terug wil gaan naar het verleden van Iran, ga dan meteen maar terug naar 1952. En de Britse en Amerikaanse inmenging omdat ze natuurlijk koste wat kost hun oliebelangen wilden veiligstellen.
Het is volkomen begrijpelijk dat Iran daarom de VS, VK en in het verlengde daarvan Israël niet vertrouwd. Nog los van de slopende Westerse sancties waardoor ze veel zelfontwikkeling is ontnomen.
Natuurlijk moeten we de acties van Iran niet goedpraten, maar wat Israël en de VS doen is nog erger. Ik zie Iran geen kinderschool of ziekenhuis bombarderen en daar honderden doden veroorzaken.
Maar ik praat dan ook niets goed, ik stel alleen dat alle partijen hier slecht zijn en het daardoor eigenlijk onmogelijk is om een kant te kiezen. En je dus ook niet kunt verwachten van de regering dat ze hier een heel duidelijke stelling in kunnen nemen. En dan is 'begrip hebben voor' een stelling die duidelijk aangeeft dat je het niet eens bent met de aanval, maar tegelijkertijd ook aangeeft dat je inziet dat Iran een gevaarlijke partij is daar.Of tienduizenden kinderen vermoorden vlakbij Israël. Of meer dan honderd kinderen vermoorden in Libanon. Of bewezen verkrachters vrijspreken en zelfs prijzen. Landjepik Westelijke Jordaanoever en Golanhoogte. Of... Weet je, de lijst is eindeloos.
En het weerwoord is altijd hetzelfde; ja maar Iran... Op die manier kan de ene partij altijd onbeperkt doorgaan met zijn atrociteiten, want er is toch niemand die ze ter verantwoording roept.
[removed]
We treden buiten de oevers van dit topic, maar dat is inderdaad de vraag. Ik vind het lastig voorstellen dat als de politieke klasse Trump laat vallen hij nog genoeg basis heeft om zijn zin door te drukken. Uiteraard gaan we wel Braziliaanse taferelen zien als dat gebeurd.HEY_DUDE schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 13:23:
En wat gebeurt er als Trump impeached wordt (en ook nog in de senaat veroordeeld, hij is immers al 2x geimpeached). Trump draagt het stokje over en gaat golfen op Mario o Lago?
Dat wordt en gegintantische shitshow natuurlijk. Trump vraagt loyaliteit aan zijn volgers en wellicht inclusief ice en diverse milities. Dat is een zwart scenario, voor de V.S. maar ook voor de GOP. De huidige GOP heeft geen route om Trump af te zetten en er enigszins ongeschonden uit te komen.
Let goed op dat hij een opdracht aan zijn defensie-apparaat heeft gegeven waar ze niet per se achter hebben gestaan. Dat is altijd gevaarlijk.
Dat sowieso. Maar, als deze SMO van dagen naar maanden gaat, dan denk ik niet dat dat genoeg gaat zijn.Trump zou binnenkort wel iemand onder de bus gooien voor Iran, en wellicht gaan zijn gelovigen daar gewoon weer braaf in mee. Trump heeft nooit een plan maar altijd wel iemand om de schuld te geven.
License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000
Indien het echt op bezetten en een grondoorlog in Iran aankomt wens ik de VS veel succes; dat land is de afgelopen 2500 jaar niet voor niets onafhankelijk gebleven en alleen van binnenuit te veranderen. Er wonen 100 miljoen mensen en hoewel ze niet tevreden zijn met hun eigen regime zijn ze geen van allen vergeten dat in de jaren ‘80 de VS gifgas leverde aan Saddam die het tegen Iran heeft gebruikt. Van recenter aard uiteraard de avonturen van de VS in Afghanistan, dat nu nog steeds Taliban is.
Iran gaat niet winnen, maar ook niet verliezen. En hoe dit voor Trump privé afloopt weet ik niet, maar impeachment zeker niet. Binnenlandse politiek in de VS is dood, de grondwet is begraven en niemand durft maar wat te doen. Misschien dat een natuurlijk dood nog een fatsoenlijke einde levert, maar zelfs daar reken ik niet op. Voor inspiratie kijk ik naar Poetin met zijn onzalige idee dat al 4 jaar loopt, dat kan de VS ook…. Tot de midterms.
De olieprijzen zullen nog wel een tijdje stijgen.
@Delerium Er zijn aanwijzigen dat het om een gelimiteerde invasie van Kharg gaat, een eiland zo 30 km uit de kust dieper in de Persische golf, dat wordt gebruikt als hub voor Iran's olie-export. Het zou als pressiemiddel moeten worden gebruikt om de Straat van Hormuz vrij te geven. Vannacht zouden alle militaire doelen op Kharg al zijn verwoest - volgens "betrouwbare bron" Donald J. Trump.
USS Tripoli - een amfibisch landingsschip dat bij alle andere marines een vliegdekschip zou heten - wordt met zo 2.500 mariniers die kant uit gestuurd.
USS Tripoli - een amfibisch landingsschip dat bij alle andere marines een vliegdekschip zou heten - wordt met zo 2.500 mariniers die kant uit gestuurd.
Let op:
• We grijpen sneller in bij overtredingen.
• Er volgen sneller sancties.
• Elkaar beschuldigen van drogredenen.
• Commentaar over het discussie verloop in het topic.
• Commentaar op andermans postgedrag.
• Ook de discussie over Gaza is nog steeds offtopic.
• Speculatie of samenzweringstheorieën.
• Naamverbasteringen/bijnamen (zoals Bibi voor Netanyahu)
• Memes/grappige plaatjes, dit is een discussietopic
Zie je een post waarvan je denkt dat die niet voldoet aan onze forum/topic regels, maak dan alleen (!) een topic report aan. En laat het dan verder over aan moderatie.
Zero Tolerance beleid
Dit topic valt onder Zero Tolerance. Dit betekent het volgende:• We grijpen sneller in bij overtredingen.
• Er volgen sneller sancties.
Topic specifiek beleid
Wat willen we niet zien:• Elkaar beschuldigen van drogredenen.
• Commentaar over het discussie verloop in het topic.
• Commentaar op andermans postgedrag.
• Ook de discussie over Gaza is nog steeds offtopic.
• Speculatie of samenzweringstheorieën.
• Naamverbasteringen/bijnamen (zoals Bibi voor Netanyahu)
• Memes/grappige plaatjes, dit is een discussietopic
Zie je een post waarvan je denkt dat die niet voldoet aan onze forum/topic regels, maak dan alleen (!) een topic report aan. En laat het dan verder over aan moderatie.