How bad is it on a scale from one to Spurs
en het gevolg is dat de VS compleet geisoleerd raakt op het wereldtoneel. Gaat echt niet gebeuren ze vinden zichzelf veel te belangrijkolafmol schreef op maandag 16 maart 2026 @ 10:22:
[...]
Je weet wat Trump dan gaat doen als wij hierin meegaan: NAVO stapt ie uit, Ukraine mag het zelf uitzoeken en Putin krijgt vrij spel. Tarrifs all over the place, en mss ook nog wel ff wat Internet services die uitgezet worden. Veel plezier jongens!
We zijn gewoon veel te afhankelijk van zowel de VS als de olie/gas uit het MO. We kunnen wel stoer mee willen doen, maar we hebben wat dat betreft niet zo heel veel drukmiddelen, behalve ons geld.
Ik vind dit wel van die typische reacties. Denk je niet dat wij hier ook heel veel last van zullen hebben?wildhagen schreef op maandag 16 maart 2026 @ 10:09:
[...]
Hopelijk lukt het Iran om dit door te voeren.
Vind je dat het waard?
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Vind ik lastig in te schatten. China houdt zich erg stil momenteel, ik denk dat ze even de kat uit de boom kijken. Niet overhaast reageren.olafmol schreef op maandag 16 maart 2026 @ 10:19:
[...]
De vraag is of China zich hier door Iran in laat frommelen. Die zijn niet helemaal achterlijk, en hebben vooral belang bij stabiliteit en economische groei, wereldwijd.
Maar het is geen geheim dat China al langer pogingen doet om de yuan een grotere rol te laten spelen in internationale betalingen. Zo'n unieke kans kunnen ze niet zomaar laten schieten.
Het klinkt natuurlijk volkomen logisch zolang je maar nergens over nadenkt. Overigens is het gebruik van nukes voor constructiedoeleinden al onderzocht: Project Plowshare. Daar zijn niet weinig bommen tegenaan gegooid, ook.bloody schreef op maandag 16 maart 2026 @ 09:51:
Gelukkig hebben we nog core-MAGA voor een soliede, out of the box oplossing voor de straat van Hormuz, gewoon een kanaal maken en zo de bottleneck omzeilen.
[X]
zal er nu echt een /s bijzetten, je wordt wel spontaan depri van het niveau van die gasten.
Voor de hand liggende conclusie: het is mogelijk, maar er zijn wat probleempjes met fallout. Die is te beperken, maar dan moet je wel bommen gebruiken die daar specifiek voor geschikt zijn. Uiteindelijk is het geheel in de jaren '70 stopgezet vanwege de negatieve publieke opinie.
Een diepere analyse waarom "eventjes" een hoop bommen detoneren om snel een kanaaltje te graven van weinig praktische insteek getuigt is dan weer niet nodig, denk ik. Stoer doen met nukes is onverminderd populair.
Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".
En dus moeten we maar blindelings meegaan in alles wat Trump eist met zijn chantagepraktijken?olafmol schreef op maandag 16 maart 2026 @ 10:22:
[...]
Je weet wat Trump dan gaat doen als wij hierin meegaan: NAVO stapt ie uit, Ukraine mag het zelf uitzoeken en Putin krijgt vrij spel. Tarrifs all over the place, en mss ook nog wel ff wat Internet services die uitgezet worden. Veel plezier jongens!
We zijn gewoon veel te afhankelijk van zowel de VS als de olie/gas uit het MO. We kunnen wel stoer mee willen doen, maar we hebben wat dat betreft niet zo heel veel drukmiddelen, behalve ons geld.
Als hij straks Europa direct militair of economisch aanvalt moeten we dat ook maar accepteren, "want we zijn zo afhankelijk van ze"?
Als je aan dit soort agressie van Trump gaat toegeven gaat het van kwaad tot erger.
Als hij ziet dat hij keer op keer zijn zin krijgt net zijn chantage en eisen zal hjj alleen maar méér eisen gaan stellen.
Aan dat soort Bully gedrag moet je niet mee blijven doen.
Virussen? Scan ze hier!
antwoord op de vraag, ja dat vindt ik het persoonlijk waardGlashelder schreef op maandag 16 maart 2026 @ 10:26:
[...]
Ik vind dit wel van die typische reacties. Denk je niet dat wij hier ook heel veel last van zullen hebben?
Vind je dat het waard?
Iran misschien, maar wie zegt dat er geen rebellen groep "per ongeluk" een EU gelieerde tanker onder vuur neemt, "we dachten dat het Amerika was, oeps, foutje"Bvanham schreef op maandag 16 maart 2026 @ 09:19:
[...]
Iran heeft toch aangegeven dat iedereen de straat kan passeren zolang ze geen US of Israel zijn . Wat is er dan voor ons te halen ?
Ja, maar al die shit doet hij toch wel uiteindelijk. Of hij wordt teruggefloten door zijn handlers omdat die er te veel bij te verliezen hebben. Sowieso zijn we goed op weg naar het opblazen van de wereldeconomie zo.olafmol schreef op maandag 16 maart 2026 @ 10:22:
[...]
Ik ook. Dan maar even door de pijn heen bijten, maar toe blijven geven aan een chantage figuur als Trump leidt alleen tot meer chantagesquashedraven schreef op maandag 16 maart 2026 @ 10:28:
[...]
antwoord op de vraag, ja dat vindt ik het persoonlijk waard
Bullies als, Trump stoppen niet als ze hun zin krijgen, die gaan alleen maar méér eisen.
We moeten stoppen met het zien van de VS als onze vriend. Dat zijn ze niet meer, ze gaan steeds meer richting onze vjjand.
Virussen? Scan ze hier!
Wat is het alternatief? Deze keer toegeven en dan wachten welke eis hij de volgende keer mee komt? In mijn ogen gaan we ergens een moment krijgen dat we de rekening moeten betalen van alles wat er nu gebeurd, liever vroeger dan later want die rekening wordt alleen maar duurder.Glashelder schreef op maandag 16 maart 2026 @ 10:26:
[...]
Ik vind dit wel van die typische reacties. Denk je niet dat wij hier ook heel veel last van zullen hebben?
Vind je dat het waard?
Buiten dat is 'gasprices of 2 dollars per gallon' ook een stokpaardje van hem, als dat op gaat lopen komt er hopelijk meer interne druk op hem. Wat betreft internet services uitzetten geloof ik het niet zo, dat kost de techbros veel te veel geld en invloed.
Het probleem wat ik daarmee heb is China. Het regime in China zijn ook geen lieverdjes, en door deze verschuiving van macht worden we nog veel afhankelijker van China dan we nu zijn. China is qua regime gewoon hopeloos: zal nooit van zijn leven democratiseren. De VS is tanende, maar er is nog wel wat hoop dat ze nog uit dit Trump tijdperk komen als een democratie.wildhagen schreef op maandag 16 maart 2026 @ 10:31:
[...]
Ik ook. Dan maar even door de pijn heen bijten, maar toe blijven geven aan een chantage figuur als Trump leidt alleen tot meer chantage
Bullies als, Trump stoppen niet als ze hun zin krijgen, die gaan alleen maar méér eisen.
We moeten stoppen met het zien van de VS als onze vriend. Dat zijn ze niet meer, ze gaan steeds meer richting onze vjjand.
Ik heb het idee dat jullie dit willen uit wrok richting de VS, en niet perse omdat het beter is. Angst is geen goede raadgever maar wraak is dat ook zeer zeker niet.
Dat weet ik niet, maar het is wel wat extreem om te hopen dat de VS valt, wetende dat dat voor ons alles behalve goed nieuws is.saikol schreef op maandag 16 maart 2026 @ 10:33:
[...]
Wat is het alternatief? Deze keer toegeven en dan wachten welke eis hij de volgende keer mee komt? In mijn ogen gaan we ergens een moment krijgen dat we de rekening moeten betalen van alles wat er nu gebeurd, liever vroeger dan later want die rekening wordt alleen maar duurder.
Buiten dat is 'gasprices of 2 dollars per gallon' ook een stokpaardje van hem, als dat op gaat lopen komt er hopelijk meer interne druk op hem. Wat betreft internet services uitzetten geloof ik het niet zo, dat kost de techbros veel te veel geld en invloed.
Het schreeuwt gevoelens van wraak en een weg met ons mentaliteit. Weinig rationeel.
[ Voor 30% gewijzigd door Glashelder op 16-03-2026 10:36 ]
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Iedereen heeft het over die internet services e.d. waar de EU afhankelijk van is. Maar dit is hetzelfde voor Canada, Japan, Australië die inmiddels ook allemaal 'Nee' hebben gezegd.olafmol schreef op maandag 16 maart 2026 @ 10:22:
[...]
Het huidige regime van China heeft inderdaad wel wat dubieuze acties uitgevoerd om het zo maar te zeggen. Maar is het zo erg dat het geen democratie is/wordt? Wij hoeven onze normen en waarden toch niet aan anderen op te leggen? We moeten ook niet gaan doen alsof onze democratie of die in de VS heilig zijnGlashelder schreef op maandag 16 maart 2026 @ 10:35:
[...]
Het probleem wat ik daarmee heb is China. Het regime in China zijn ook geen lieverdjes, en door deze verschuiving van macht worden we nog veel afhankelijker van China dan we nu zijn. China is qua regime gewoon hopeloos: zal nooit van zijn leven democratiseren. De VS is tanende, maar er is nog wel wat hoop dat ze nog uit dit Trump tijdperk komen als een democratie.
Ik heb het idee dat jullie dit willen uit wrok richting de VS, en niet perse omdat het beter is. Angst is geen goede raadgever maar wraak is dat ook zeer zeker niet.
[...]
Dat weet ik niet, maar het is wel wat extreem om te hopen dat de VS valt, wetende dat dat voor ons alles behalve goed nieuws is.
Het schreeuwt gevoelens van wraak en een weg met ons mentaliteit. Weinig rationeel.
Het is makkelijk roepen over "normen en waarden opleggen" en gaan relativeren als je zelf niet in een strafkamp zit omdat je je mond open hebt gedaan over lokaal wanbeleid.squashedraven schreef op maandag 16 maart 2026 @ 10:40:
Het huidige regime van China heeft inderdaad wel wat dubieuze acties uitgevoerd om het zo maar te zeggen. Maar is het zo erg dat het geen democratie is/wordt? Wij hoeven onze normen en waarden toch niet aan anderen op te leggen? We moeten ook niet gaan doen alsof onze democratie of die in de VS heilig zijn
Waar je voor moet waken is dat je zelf geen klimaat schept voor zulke dingen in je eigen land door het allemaal maar met de mantel der liefde te bedekken.
Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".
Natuurlijk gaan we hier veel last van krijgen. Maar ik zou het het ook waard vinden. Dit is net zoals een hack; zodra je losgeld betaald schep je een precedent, en wordt de hoogte van het losgeld de volgende keer nog hoger.Glashelder schreef op maandag 16 maart 2026 @ 10:26:
[...]
Vind je dat het waard?
Natuurlijk is het kiezen tussen 2 kwaden. Een potentiële enorme economische crisis vs een bullyende president van het machtigste land ter wereld. Maar we zijn in Europa redelijk verwend; we zijn welvarend en kunnen financieel meer klappen opvangen dan we denken. Persoonlijk zou ik graag wat inleveren voor wat meer rust op het wereldtoneel. Maar goed, niet iedereen zal in die positie zitten.
Zeg ik dat wij onze normen en waarden moeten opleggen? Volgens mij niet.squashedraven schreef op maandag 16 maart 2026 @ 10:40:
[...]
Het huidige regime van China heeft inderdaad wel wat dubieuze acties uitgevoerd om het zo maar te zeggen. Maar is het zo erg dat het geen democratie is/wordt? Wij hoeven onze normen en waarden toch niet aan anderen op te leggen? We moeten ook niet gaan doen alsof onze democratie of die in de VS heilig zijn
Waar het mij om gaat is dat ik liever nauwere banden onderhoud met landen die onze normen en waarde delen dan met landen die dat niet doen. En op dat vlak staat de VS nog altijd een stuk dichter bij ons dan China. En nogmaals: ze zijn tanende, maar de hoop is nog niet verloren.
In dat licht gezien vind ik de houding dat men hoopt dat de VS ten onder gaat gewoon een bijzondere, omdat het niet in het eigen belang is => weg met ons.
Misschien moet dit maar gebeuren, alszijnde dat wij voorlopig olie in Yuan kopen, zodat wij, de EU, meer zekerheid hebben voor olie en gaslevering. Dan tonen we eindelijk een keer écht ballen tegenover Trump: "JIJ bent deze oorlog begonnen, JIJ lost het maar op. Je laat Oekraine ook stikken". Wij leggen onze focus vol op Oekraine.olafmol schreef op maandag 16 maart 2026 @ 10:22:
[...]
Ik ben benieuwd op Trump echt zover gaat met zijn tarrifs en internetservices uitzetten. Zijn grote bek tegen China hield ook niet voldoende stand.
Laat de USA maar wankelen, NU is het moment. En daarvoor 'gebruiken' wij China.
Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler
Welke soldaten? De 2500 mariniers zijn nog zeker een week onderweg. En een invasie van (delen van) Iran vereist een troepenmacht in de honderdduizenden. Dat duurt maanden om op te bouwen.Glashelder schreef op maandag 16 maart 2026 @ 09:52:
[...]
Tegelijkertijd geeft dit Trump wel het excuus om soldaten binnen te laten vallen want dit kunnen ze echt niet over hun kant laten gaan.
De VS heeft op dit moment helemaal geen hoge kaarten om te spelen.
Die zijn druk met Hezbollah en moeten dus nu op meerdere fronten vechten, terwijl de raketten inmiddels in beginnen te slaan in Tel Aviv door een tekort aan luchtverdediging.olafmol schreef op maandag 16 maart 2026 @ 10:00:
[...]
Ik vraag me wel af hoe het zit met Israel? Daar horen we vrij weinig van.
Dit geeft geen enkele veiligheidsgarantie. Er gaan zo enorm veel tankers elke dag door deze waterpassage heen. Dat gaat Iran allemaal niet controleren wie wel of niet betaald heeft. Vroeg of laat zal er een tanker worden geraakt die zinkt - en dan is de straat helemaal geblokkeerd.XWB schreef op maandag 16 maart 2026 @ 09:46:
Iran zelf komt ook met een oplossing:
Dat is wat mij betreft een valse equivalent. Kijk naar wat ze met Hong Kong hebben gedaan. Het meest formatieve moment in de Chinese historie in de recente geschiedenis zijn de Tianamen-protesten. Laten we niet vergeten hoe dat is afgelopen.squashedraven schreef op maandag 16 maart 2026 @ 10:40:
China is een autocratische, nationalistische en imperialistische natie op een manier die we eigenlijk al generaties niet meer hebben gezien in het Westen. Naast dat het geen democratie is, is het óók geen rechtsstaat. Ik denk dat we onze internationale nieuwsgaring te weinig op China afstellen om ons er aan te herinneren dat hoe slecht het ook in de VS gaat, het in China nog altijd een stuk slechter is.
License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000
De VS handelt ook niet in ons belang, maar in het belang van MAGA. zie hun vijandige acties (tariffs et) tegen oa de EU, en het feit dat Trump steeds meer toenadering zoejt tot Rusland (,zoals nu weer het afzwakken van sancties tegen Rusland mbt oliehandel)Glashelder schreef op maandag 16 maart 2026 @ 10:44:
[...]
Zeg ik dat wij onze normen en waarden moeten opleggen? Volgens mij niet.
Waar het mij om gaat is dat ik liever nauwere banden onderhoud met landen die onze normen en waarde delen dan met landen die dat niet doen. En op dat vlak staat de VS nog altijd een stuk dichter bij ons dan China. En nogmaals: ze zijn tanende, maar de hoop is nog niet verloren.
In dat licht gezien vind ik de houding dat men hoopt dat de VS ten onder gaat gewoon een bijzondere, omdat het niet in het eigen belang is => weg met ons.
De VS handelt net zoveel in ons belang als Rusland, China etc. Namelijk: in hun geheel niet.
En ze delen onze waarden ook niet. Hun waarden zijn op dit moment: dit land doet niet wat wij willen? Tariffs erop, en als dat niet helpt, gooien we er gewoon een paar bommen op.
Dat zijn niet bepaald de in Europa heersende waarden en normen.
Virussen? Scan ze hier!
Wat wel zo is (momenteel althans) is dat als er een afspraak wordt gemaakt met china deze over het algemeen intact blijft gezien china gebaat is bij stabiliteit. Dit is geenzins het geval met de verenigde staten momenteel. Dus als handelspartner zou ik momenteel china boven de verenigde staten verkiezen.Helixes schreef op maandag 16 maart 2026 @ 10:47:
[...]
Dat is wat mij betreft een valse equivalent. Kijk naar wat ze met Hong Kong hebben gedaan. Het meest formatieve moment in de Chinese historie in de recente geschiedenis zijn de Tianamen-protesten. Laten we niet vergeten hoe dat is afgelopen.
China is een autocratische, nationalistische en imperialistische natie op een manier die we eigenlijk al generaties niet meer hebben gezien in het Westen. Naast dat het geen democratie is, is het óók geen rechtsstaat. Ik denk dat we onze internationale nieuwsgaring te weinig op China afstellen om ons er aan te herinneren dat hoe slecht het ook in de VS gaat, het in China nog altijd een stuk slechter is.
De VS is in het verleden reeds oorlogen begonnen omdat landen olie wilden verhandelen buiten de dollar om (al is het allemaal een publiek geheim natuurlijk), dus ik verwacht dat ze hiervoor die soldaten snel op transport zullen zetten. Veel keus hebben ze niet.. Feitelijk staat een beetje het overleven van de VS op het spel: zonder dollar als wereldmunt wordt hun staatsschuld in een klap onhoudbaar.Skyaero schreef op maandag 16 maart 2026 @ 10:46:
[...]
Welke soldaten? De 2500 mariniers zijn nog zeker een week onderweg. En een invasie van (delen van) Iran vereist een troepenmacht in de honderdduizenden. Dat duurt maanden om op te bouwen.
De VS heeft op dit moment helemaal geen hoge kaarten om te spelen.
Alternatief is dat de VS de straat gaat blokkeren voor schepen die in yuan betalen.. maar zullen ze zo ver gaan? Ik zie het ze op zich wel doen totdat de grondtroepen er zijn.
Dat ben ik met je eens, maar dat is op dit moment. De strijd is nog niet gestreden dat dit ook zo blijft in de VS. Er is nog wel hoop dat een volgende president tot bezinning komt.wildhagen schreef op maandag 16 maart 2026 @ 10:48:
[...]
De VS handelt ook niet in ons belang, maar in het belang van MAGA. zie hun vijandige acties (tariffs et) tegen oa de EU, en het feit dat Trump steeds meer toenadering zoejt tot Rusland (,zoals nu weer het afzwakken van sancties tegen Rusland mbt oliehandel)
De VS handelt net zoveel in ons belang als Rusland, China etc. Namelijk: in hun geheel niet.
En ze delen onze waarden ook niet. Hun waarden zijn op dit moment: dit land doet niet wat wij willen? Tariffs erop, en als dat niet helpt, gooien we er gewoon een paar bommen op.
Dat zijn niet bepaald de in Europa heersende waarden en normen.
China is daarentegen China. Dat regime zit zo sterk in het zadel, daar gaat niets veranderen. Waarom zouden ze? Hun strategie werkt. Nog even en ze zijn de grote wereldmacht. De sleutels worden momenteel in hun richting gegooid door Trump. En jullie zijn daar voorstander van.
[ Voor 38% gewijzigd door Glashelder op 16-03-2026 10:54 ]
Dat is beeldvorming. Trump schreeuwt veel harder en schiet alle kanten op. Dat zien we in de media. China handelt nog extremer richting eigenbelang dan de VS, maar doet dit subtiel. En al decennia lang.squashedraven schreef op maandag 16 maart 2026 @ 10:49:
[...]
Wat wel zo is (momenteel althans) is dat als er een afspraak wordt gemaakt met china deze over het algemeen intact blijft gezien china gebaat is bij stabiliteit. Dit is geenzins het geval met de verenigde staten momenteel. Dus als handelspartner zou ik momenteel china boven de verenigde staten verkiezen.
Mooi voorbeeld is het hele debacle met NXP. Tegen alle afspraken in werden alle IPs en eigendommen van dit chipbedrijf stilletjes overgeheveld richting China. Vervolgens wordt er rechtstatelijk correct ingegrepen in NL, door tussenkomt van een rechter, en zie de reactie van China.
Probeer door die media-bubbel heen te kijken ajb.
De PowerPoint presentatie van Powell in die tijd had meer inhoud dan het volledige Trump kabinet.. Toen leek het nog ergens op…De_Bastaard schreef op maandag 16 maart 2026 @ 10:10:
Mooi weer dat Trump nu de NAVO toch in deze shitshow wilt betrekken. Dit is echt Iraq en Afghanistan all over qua draaiboek.
"We maken er een teringzooi van en trekken dan andere landen mee die shitshow in". Zucht, what a time to be alive.
De VS staat momenteel alleen op papier dichterbij ons. Democratie is het daar niet meer, aangezien de president alles met decreten besluit en (geheel zoals een goede democratie het betaamt) overal poppetjes neerzet die het met hemzelf eens zijn.Glashelder schreef op maandag 16 maart 2026 @ 10:44:
[...]
Ik ben het met je eens dat in basis de VS dichterbij zou moeten staan, maar waar China zich binnenlands ongewenst gedraagd, doet de VS dat over het gehele wereldtoneel. Ik weet wel wat ik op dat moment liever heb. De kans dat 'wij' weggevaagd worden van het wereldtoneel is met een spelers als de VS in de huidige gedragingen i.m.o. groter dan wanneer we nu met China mee gaan.
Destijds moest men nog liegen over een en ander om iedereen zo gek te krijgen gezellig mee te doen met oorlogje spelen. Dat doen ze tegenwoordig niet meer, men is open over het beleid -- doe mee met ons of anders. Eh, vooruitgang?D-Ed schreef op maandag 16 maart 2026 @ 10:55:
De PowerPoint presentatie van Powell in die tijd had meer inhoud dan het volledige Trump kabinet.. Toen leek het nog ergens op…
Dat ligt er maar net aan op welke thema's je focust. Als je bijvoorbeeld naar energie kijkt, waar het in feite nu over gaat, dan zet China veel meer in op duurzame energie. Ze zijn zelfs te koploper op wind en zon.Glashelder schreef op maandag 16 maart 2026 @ 10:44:
[...]
Dat is iets dat Europa ook wil. In de VS wordt dit afgeremd en ook de VS door middel van de lange arm van Washington probeert dat ook te remmen in Europa. Echt overstappen op duurzaam is dan ook bij uitstek de manier om uit de olieproblemen te komen.
Als je naar volkerenrecht kijkt, de VS heeft nauwelijks verdragen erkend of geratificeerd. VS heeft zelfs het VN-Kinderrechtenverdrag niet geratificeerd. Ook het gebruik van militaire of soortgelijke milities tegen de eigen burger past niet goed bij onze normen en waarden.
De enige normen en waarden die nog enigszins overeen komen zijn het neo-liberalisme/kapitalisme, maar het wordt wel eens tijd om de economie voor de happy few niet meer boven aan het lijstje te zetten. En met de huidige Amerikaanse regering zie je ook vooral een handelsoorlog ontstaan, waarbij de economie als drukmiddel wordt ingezet.
Op veel vlakken is China op dit moment waarschijnlijk zelfs een betrouwbaardere, rustigere, bekwame partner dan de VS. En natuurlijk China spioneert en cybert aan alle kanten. De VS hoeft dat niet, omdat we heel veel gegevens al vrijwillig delen.
O dag schoonheid, dag schoonheid, dag schoonheid, dag, dag!
Mee eens, maar nogmaals: er is nog hoop na deze president.jbdeiman schreef op maandag 16 maart 2026 @ 10:58:
[...]
De VS staat momenteel alleen op papier dichterbij ons. Democratie is het daar niet meer, aangezien de president alles met decreten besluit en (geheel zoals een goede democratie het betaamt) overal poppetjes neerzet die het met hemzelf eens zijn.
Ik ben het met je eens dat in basis de VS dichterbij zou moeten staan, maar waar China zich binnenlands ongewenst gedraagd, doet de VS dat over het gehele wereldtoneel. Ik weet wel wat ik op dat moment liever heb. De kans dat 'wij' weggevaagd worden van het wereldtoneel is met een spelers als de VS in de huidige gedragingen i.m.o. groter dan wanneer we nu met China mee gaan.
En de VS is nog wel een rechtsstaat. China? LOL.
Ja, denk je dat?squashedraven schreef op maandag 16 maart 2026 @ 10:49:
Wat wel zo is (momenteel althans) is dat als er een afspraak wordt gemaakt met china deze over het algemeen intact blijft gezien china gebaat is bij stabiliteit. Dit is geenzins het geval met de verenigde staten momenteel. Dus als handelspartner zou ik momenteel china boven de verenigde staten verkiezen.
China heeft de Universele Verklaring voor de Rechten van de Mens ondertekend. Hoe denk je dat het daarmee gaat? China is lid van het ICJ - maar weigert gehoor te geven aan diens uitspraken wanneer die zich tegen hen keert.
Ik herhaal graag dat China geen rechtsstaat is. De rechten die Chinese bedrijven in Europa hebben gelden niet voor Europese bedrijven in China. Verdiep je ook eens in wat er is gebeurd met de Chinese dochter van ARM. Denk je dat een Europees bedrijf een grote Chinese chip-producent zou kunnen overnemen, zoals een Chinees bedrijf een deel van NXP heeft in weten te lijven? Bedrijfsspionage is een van de kernactiviteiten van China. China is er op uit monopolies te creëren op basis van ongekende staatssteun, om zo Westerse concurrenten stuk te maken in strategische industrieën.
Wat ik met je eens ben, is dat China een stuk minder schreeuwerig is op het moment. Maar, vergis je niet in de aard van je strategische partners als je voor China kiest. China zal het internationale merkenrecht en patentrecht moeten erkennen - en voorzien in een onafhankelijk arbitragemechanisme. Het zal meer vrijheid moeten toestaan voor internationaal kapitaal, evenredig aan wat China in het Westen kan en mag doen. Het zal diens militaire industrie moeten ontvlechten van diens civiele. En dán kunnen we het nog eens hebben over strategische partnerschappen.
En nu terug naar Iran
License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000
Ik ben het met je analyse eens en onze afhankelijkheid van China is mij al lang een doorn in het oog. Maar momenteel vormt de VS een grotere en directere bedreiging voor onze vrede en stabiliteit dan China doet.Helixes schreef op maandag 16 maart 2026 @ 10:47:
[...]
Een tweede (Machiavelliaans) punt is dat het deels inruilen van de petrodollar door de yuan de relatie tussen China en de VS niet zal verbeteren. Aangezien Trump niet zijn aandacht lijkt te kunnen richten op meerdere punten tegelijkertijd kan het voordelig zijn om hem met een nieuw probleem op te zadelen.
Tja, dat was anders ook gebeurd. Als het Iran gelieerde rebellen zijn wat de US altijd beweert worden ze geinstrueerd door Iran. Als Iran het zover krijgt dat de wereld doorgaat zonder de US of Israel dan zou je ze bijna een prijs geven.ErikT738 schreef op maandag 16 maart 2026 @ 10:31:
[...]
Ja, maar al die shit doet hij toch wel uiteindelijk. Of hij wordt teruggefloten door zijn handlers omdat die er te veel bij te verliezen hebben. Sowieso zijn we goed op weg naar het opblazen van de wereldeconomie zo.
In het licht van deze acties valt het beleid van Rusland en (China in mindere mate) dan wel weer mee. het is de USA die er een zooitje van maakt voor ons, want wanneer precies was Iran een grote dreiging voor ons?
Ik zou zeggen dat samenwerking met China een prima middel vormt om de relatie met de VS te balanceren.
Uiteindelijk moeten we hier in de EU denken aan ons eigen belang en niet die van de VS. De VS wil haar honderden miljarden dollars inkomsten uit de EU niet kwijt, hoe MAGA dat ook wil spinnen. Als ze dat wel doorzetten, dan zijn de onze markt voor software en wapens definitief kwijt.
Wapen experts en Rutte roepen heel hard dat we niet zonder wapens uit de VS kunnen tegen Rusland. Maar wat is nu echt cruciaal tegen Rusland wat we op dit moment minder goed kunnen produceren als de VS? Luchtafweer. Nou ontwikkel dat wat we hebben maar in rap tempo verder dan. Want luchtafweer zoals Patriots zijn ook niet de heilige graal als we kijken naar het Midden-Oosten conflict. Een radar vernietigd en vervolgens zijn je dure PAC raketten van miljoenen per stuk een pak minder effectief. Al die miljarden lekker in eigen industrie steken.
Als Trump nu de aanval wil kiezen op NATO/EU dan kunnen we dat even balanceren door te dreigen met betaling in Yuans. En bovendien, Trump zei toch een paar dagen geleden nog dat ze de oorlog al zo goed als gewonnen hadden
Trump zal nu alles de schuld gaan geven. De NAVO, EU, China, Rusland en ook Iran. Hij moet iets voor zijn achterban! Want we klagen hier dat de benzineprijs 10-20% is gestegen. In Amerika is de gemiddelde 'regular gas price' in een maand tijd gestegen van $2,929 naar $3,718, dat is bijna 27%! En daar is zijn achterban wel gevoelig voor.
Helaas kan ik weinig zeer recente approval rating polls vinden vanuit diverse bronnen. Ik ben benieuwd of deze verder omlaag zal gaan, want in eerste instantie ging deze omhoog door de inzet boven Iran.
Dit. Echt eng hoe sommige een dictator in China aanhangen, puur vanwege hun haat jegens Trump. ICE is niets in vergelijking met wat er in China gebeurt buiten het beeld van de camera's.Glashelder schreef op maandag 16 maart 2026 @ 11:04:
Mee eens, maar nogmaals: er is nog hoop na deze president.
En de VS is nog wel een rechtsstaat. China? LOL.
En na de midterms zit Trump sowieso vast, want dan wordt hij op alles teruggefloten.
Als ze ook Euro's zouden accepteren...XWB schreef op maandag 16 maart 2026 @ 09:46:
Iran zelf komt ook met een oplossing:
[...]
De Straat van Hormuz blijkt toch een serieuze troefkaart te zijn...
"Wij" stonden ook gewoon achter de atoom-deal nadat Trump 1 die opblies.
BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,
Ik las dat ook Zuid-Korea, die ook door Trump gevraagd was, ook voor de "eer" bedankt heeft om de vuile was, die door de VS zelf veroorzaakt is, voor hen op te gaan ruimen.TheBrut3 schreef op maandag 16 maart 2026 @ 11:42:
Trump heeft zichzelf goed gemanoeuvreerd. Japan en Australië hebben aangegeven dat ze niks gaan sturen en inmiddels heeft ook Duitsland dat aangegeven, daarbij neem ik aan dat het EU deel van de NAVO Duitsland ook zal volgen.
Virussen? Scan ze hier!
Maar hebben wel een aantal van EU-GB basissen laten gebruiken door de VS voor "verdedigend werk" en hebben de oorlog niet veroordeeld.DropjesLover schreef op maandag 16 maart 2026 @ 11:45:
[...]
Als ze ook Euro's zouden accepteren...![]()
"Wij" stonden ook gewoon achter de atoom-deal nadat Trump 1 die opblies.
De vraag is of je nog wel betrouwbare approval ratings gaat kunnen vinden...TheBrut3 schreef op maandag 16 maart 2026 @ 11:42:
Trump heeft zichzelf goed gemanoeuvreerd. Japan en Australië hebben aangegeven dat ze niks gaan sturen en inmiddels heeft ook Duitsland dat aangegeven, daarbij neem ik aan dat het EU deel van de NAVO Duitsland ook zal volgen.
Trump zal nu alles de schuld gaan geven. De NAVO, EU, China, Rusland en ook Iran. Hij moet iets voor zijn achterban! Want we klagen hier dat de benzineprijs 10-20% is gestegen. In Amerika is de gemiddelde 'regular gas price' in een maand tijd gestegen van $2,929 naar $3,718, dat is bijna 27%! En daar is zijn achterban wel gevoelig voor.
Helaas kan ik weinig zeer recente approval rating polls vinden vanuit diverse bronnen. Ik ben benieuwd of deze verder omlaag zal gaan, want in eerste instantie ging deze omhoog door de inzet boven Iran.
[...]
Dit. Echt eng hoe sommige een dictator in China aanhangen, puur vanwege hun haat jegens Trump. ICE is niets in vergelijking met wat er in China gebeurt buiten het beeld van de camera's.
En na de midterms zit Trump sowieso vast, want dan wordt hij op alles teruggefloten.
Bijna alles wordt daar gecensureerd of met een MAGA cult saus overgoten.
Ik zou ook niet zomaar uitgaan van de correcte werking van de rechtsstaat in de VS. Die is de afgelopen tijd enorm uitgehold en de Trump regering trekt er niet zoveel van aan door regeren per decreten.
Trump is de oorlog gestart in navolging van Israël, lastig om nu zomaar eruit te stappen. Het kan wel natuurlijk, maar gezichtsverlies zou enorm zijn en als Israël door blijft gaan is het maar de vraag hoelang zij het in hun eentje volhouden.
De straat van Hormuz is helemaal niet dicht!
Iran said on Monday that the Strait of Hormuz, a key shipping chokepoint that carries about one-fifth of world’s crude oil, is “not closed” but operating under “special conditions.”
Ship traffic through the strait has been mostly halted since the start of the war more than two weeks ago, with Iran only allowing through a handful of vessels.
Volgens mij is dit een methode om de partijen die door Trump zijn benaderd te paaien zich vooral níét in dit wespennest te steken“Parties not involved in the military aggression against Iran have been able to pass through the Strait of Hormuz in coordination with and with permission from our armed forces,” Iranian foreign ministry spokesperson Esmaeil Baghaei said on Monday.
“No coastal country in such a situation can allow enemy ships and vessels to pass normally in order to strengthen themselves and carry out aggressive actions against that coastal state,” he added, adding that the US, Israel and their supporters “should naturally not be able to use the Strait of Hormuz to strike Iran.”
En terecht dat "we" dan helaas voor de ruggegraatloosheid van onze politiek leiders (want de EU is toch echt opgemaakt uit politiek leiders uit alle individuele landen) moeten bloeden.squashedraven schreef op maandag 16 maart 2026 @ 11:48:
[...]
Maar hebben wel een aantal van EU-GB basissen laten gebruiken door de VS voor "verdedigend werk" en hebben de oorlog niet veroordeeld.
BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,
In dat opzicht heeft Iran wel goed door wat ze moeten doen om Trump/US alsmede de MAGA-beweging daadwerkelijk pijn te laten doen; hiermee slaan ze direct 2 vliegen in 1 klap: geld komt niet (meer) in het laatje van de US en aangezien dat Trump/US met regelmaat in de clinch ligt met China (iig op Economisch niveau) gooien ze daar ook nog even benzine op de US-China relatie.Standeman schreef op maandag 16 maart 2026 @ 10:12:
[...]
Dit is een directe aanval op de petrodollar en kan de USA potentieel veel schade toebrengen. Hier gaat echt een serieuze reactie op komen vanuit de USA en zet ze lijnrecht tegenover China.
Al een tijdje zo, er gaan gewoon Chinese en Indiase tankers door die staat. Natuurlijk wel minder dan voorheen maar dat is logisch gezien de controles en afstemming.Helixes schreef op maandag 16 maart 2026 @ 11:54:
Straat van Hormuz dicht?
De straat van Hormuz is helemaal niet dicht!
[...]
[...]
Volgens mij is dit een methode om de partijen die door Trump zijn benaderd te paaien zich vooral níét in dit wespennest te steken
In het geval van China logisch natuurlijk, is een bondgenoot van Iran. In het geval van India wel een beetje apart. Aan de ene kant stond Modi nog een paar weken geleden in de Knesset een toespraak te houden maar aan de andere kant hebben ze ook dat Iraans marineschip incl bemanning opgevangen. Geopolitics 2.0 denk ik.
Het probleem met die rechten is natuurlijk ook dat er een scheef speelveld is. Als de Chinezen altijd maar onze rechten hadden gevolgd, dan waren ze altijd arm gebleven, dus zij hebben een ander model gehanteerd waarmee ze zelf ook rijkdom konden creeren, is dat zo gek?Helixes schreef op maandag 16 maart 2026 @ 11:04:
[...]
De rechten die Chinese bedrijven in Europa hebben gelden niet voor Europese bedrijven in China. Verdiep je ook eens in wat er is gebeurd met de Chinese dochter van ARM. Denk je dat een Europees bedrijf een grote Chinese chip-producent zou kunnen overnemen, zoals een Chinees bedrijf een deel van NXP heeft in weten te lijven? Bedrijfsspionage is een van de kernactiviteiten van China. China is er op uit monopolies te creëren op basis van ongekende staatssteun, om zo Westerse concurrenten stuk te maken in strategische industrieën.
Vervolgens is het nu volgens mij ook zo dat wij ons juist protectionistischer aan het opstellen zijn de laatste tijd (onder leiding van de VS) en dus dat die rechten helemaal niet vaststaan? Ze lijken vooral vast te staan zolang wij daarvan kunnen profiteren? En waarom zou het westen die regels soweiso moeten kunnen bepalen?
Ik lees ook her en der dat Nederland strategisch belangrijke bedrijven als NXP aan buitenlandse mogendheden nooit zou moeten toestaan en dat verkoop van bepaalde bedrijven die samenwerken met de overheid (bijv. die DigiD-supplier) aan een buitenlandse mogendheid niet zou moeten kunnen, dat lijkt me precies wat China juist doet?
Ik heb altijd een beetje het idee dat wij heel makkelijk vanuit ons Westerse model redeneren, maar dat model is juist gemaakt om ons rijk te maken en rijk te houden?
Wat betreft staatssteun hebben we zelf dat systeem ook geintroduceerd, zij maken daar in dit geval ook handig gebruik van in bepaalde industrieën. Beste voorbeeld voor ons is waarschijnlijk de landbouwsector, maar ook in de autoindustrie geldt dit in het verleden afaik. Goed voorbeeld doet volgen toch?
Ook dat merken- en patentenrecht is weer zo'n systeem dat het Westen vooral heeft bedacht om rijk te blijven lijkt me? Als een ontwikkelingsland daaraan mee wil doen, dan staan ze per definitie al met 10-0 achter, omdat ze zelf geen patenten of merken hebben en dus overal voor mogen lappen, terwijl er voor R&D eigenlijk geen geld is. Het is ook niet alsof wij tijdens onze kolonisatie en ook in de jaren daarna maar afdrachten hebben gedaan aan landen voor alle shit die we gestolen hebben. Rules for thee but not for me?Wat ik met je eens ben, is dat China een stuk minder schreeuwerig is op het moment. Maar, vergis je niet in de aard van je strategische partners als je voor China kiest. China zal het internationale merkenrecht en patentrecht moeten erkennen - en voorzien in een onafhankelijk arbitragemechanisme. Het zal meer vrijheid moeten toestaan voor internationaal kapitaal, evenredig aan wat China in het Westen kan en mag doen. Het zal diens militaire industrie moeten ontvlechten van diens civiele. En dán kunnen we het nog eens hebben over strategische partnerschappen.
En nu terug naar Iran
Al met al heb ik altijd een beetje moeite met dit soort zaken, aangezien het me allemaal wat hypocriet lijkt. Waarmee ik verder overigens niet wil suggereren dat China wel onze beste vriend is, want dat is niet het geval. Al dit soort kritiek vind ik echter wel altijd een tikkeltje hypocriet.
Was toen ook naar aanleiding van aanvallen op olietankers en destijds had Trump o.a. Soleimani omgelegd met luchtaanvallen.
Missie was behoorlijk succesvol, als in: daar waar Nederland of Frankrijk zich bevonden zorgde de aanwezigheid voor rust en geen aanvallen. Je zag ook meteen het effect als NL/FR gebieden hadden verlaten, want de onrust nam dan gelijk toe - totdat NL of FR weer terug was met een marineschip in dat gebied.
Ook erg interessant? De Amerikanen hadden er ook een eigen missie met vergelijkbaar doel en toen hebben de Fransen en Nederlanders nadrukkelijk besloten daar níet aan deel te nemen, maar zelfstandig en los van de Amerikanen te opereren. Bleek een goede keuze: de Amerikanen zorgden niet echt voor rust/stabiliteit en waren wel een beetje ongewenst, terwijl Nederland en Frankrijk die rust wel brachten en bovendien ook graag gezien werden door de golfstaten.
Van dat schip, dat was toch Sri Lanka, niet India, die hem opving?Trishul schreef op maandag 16 maart 2026 @ 12:20:
[...]
In het geval van India wel een beetje apart. Aan de ene kant stond Modi nog een paar weken geleden in de Knesset een toespraak te houden maar aan de andere kant hebben ze ook dat Iraans marineschip incl bemanning opgevangen. Geopolitics 2.0 denk ik.
Virussen? Scan ze hier!
Ik had me voorgenomen om de politieke en diplomatiek situatie van China te laten voor wat hij was, omdat ze hier off topic is. Maar laat ik dit zeggen.Snowdog schreef op maandag 16 maart 2026 @ 12:20:
Het probleem met die rechten is natuurlijk ook dat er een scheef speelveld is. Als de Chinezen altijd maar onze rechten hadden gevolgd, dan waren ze altijd arm gebleven, dus zij hebben een ander model gehanteerd waarmee ze zelf ook rijkdom konden creeren, is dat zo gek?
Japan, Korea, Taiwan en Singapore hebben aangetoond dat je ongelijk hebt. Zij laten zien dat verwestersing, en respect voor de internationale orde wel degelijk kan leiden tot welvaart - bredere welvaart dan in China, ook.
En nu keer ik echt terug naar Iran. Want, net als in Iran is niet brede welvaart van het hoogste belang - maar instandhouding van het systeem. In beide landen is een amorf maar uniform en diep geïnstitutionaliseerd systeem gecreëerd dat primair bestaat om het voortbestaan van zichzelf te garanderen.
Dat heeft Trump niet begrepen toen ze besloten een bom te gooien op de woning van Khamenei. En dat is wat het Westen niet begreep toen het door toenadering te zoeken hoopte op een liberaler China.
India heeft de Iris Lavan een veilige haven aangeboden: https://m.economictimes.c...articleshow/129571482.cmswildhagen schreef op maandag 16 maart 2026 @ 12:25:
[...]
Van dat schip, dat was toch Sri Lanka, niet India, die hem opving?
Dat schip en crew is dus gered. Iris Dena heeft het niet gered; getorpedeerd door een Amerikaanse onderzeeër voor de kust van Sri Lanka. Maar ook die had toestemming om aan te komen meren in een Indiase haven.
Ze waren er voor een maritieme parade/oefening.
Dank, die was ik even vergeten idd.Trishul schreef op maandag 16 maart 2026 @ 12:32:
[...]
India heeft de Iris Lavan een veilige haven aangeboden: https://m.economictimes.c...articleshow/129571482.cms
Dat schip en crew is dus gered. Iris Dena heeft het niet gered; getorpedeerd door een Amerikaanse onderzeeër voor de kust van Sri Lanka. Maar ook die had toestemming om aan te komen meren in een Indiase haven.
Ze waren er voor een maritieme parade/oefening.
Virussen? Scan ze hier!
Bron en meer info: https://www.bndestem.nl/b...oor-de-economie~a3546abd/Na de blokkade van de Straat van Hormuz dreigt nu een nieuwe klap voor de wereldeconomie. De Jemenitische Houthi-rebellen dreigen namelijk de cruciale zeestraat Bab el-Mandeb te blokkeren. Zo willen ze Iran steunen.
Bab el-Mandeb (Arabisch voor de ‘Poort der Tranen’) is een amper 26 kilometer brede en 50 kilometer lange zeestraat tussen Jemen en de Afrikaanse kust van Djibouti en Eritrea, die de onmisbare schakel vormt tussen de Rode Zee en de Indische Oceaan.
Volgens de Indische nieuwssite The Sunday Guardian passeert via dit knooppunt niet alleen een gigantische stroom aan consumptiegoederen tussen Azië en Europa, maar ook maar liefst 12 procent van de totale wereldwijde oliehandel.
Onder meer Saoedi-Arabië pompt, nu de Straat van Hormuz nagenoeg dicht is, zijn olie via pijpleidingen naar de havenstad Yanbu aan de Rode Zee. Om China en India te bereiken, moeten die olietankers via Bab el-Mandeb passeren.
De Jemenitische Houthi-rebellen overwegen om deze zeestraat nu volledig te blokkeren voor schepen die onderweg zijn naar Amerikaanse of Israëlische havens. „Zodra de beslissing is genomen, kan een zeeblokkade van start gaan”, klinkt het dreigend bij Abed al-Thawr, een functionaris van de militaire tak van de Houthi’s.
Ook de leider van de beweging, Abdul Malik al-Houthi, liet volgens persbureau AFP al weten dat zijn troepen klaarstaan. „We zijn klaar om op elk moment te reageren.”
Virussen? Scan ze hier!
Hoe de midterms gaan worden, dat is een kristallen bol: Hoe je het wendt of keert, Trump is momenteel geen bondgenoot van ons (als in Europa) en heeft zowel in zijn 1e als in zijn 2e termijn diverse (Europese) bruggen verbrand waardoor er geen effectieve en gebalanceerde samenwerking meer mogelijk is.TheBrut3 schreef op maandag 16 maart 2026 @ 11:42:
[...]
Dit. Echt eng hoe sommige een dictator in China aanhangen, puur vanwege hun haat jegens Trump. ICE is niets in vergelijking met wat er in China gebeurt buiten het beeld van de camera's.
Verder is een eventuele republikeinse opvolger van Trump (iig, vanuit het MAGA-kamp) geen haar beter op dat vlak en ik verwacht niet dat deze MAGA-opvolger een andere vorm van diplomatie zal aanhangen om de relatie met Europa te gaan verbeteren (behalve als ze er meer economisch zelf op vooruit gaan, dan wel natuurlijk).
Het feit is gewoon dat door het bully gedrag van Trump, de USA een eventuele voordeel van de twijfel (die je een bondgenoot of vriend wel zou geven) gewoon hebben verloren. Hoe vaak moet je dit soort gedrag nou accepteren?
Ik zou als Nederlandse politicus gewoon een dikke middelvinger geven aan Trump: acties hebben consequenties, maar het lijkt erop alsof Trump/USA alleen de consequenties willen accepteren als zij er (diplomatiek/economisch) beter van worden ongeacht wat de gevolgen zijn op het wereldtoneel.
En het neemt niet weg dat China op dit moment een stuk stabieler is als het gaat om (al aanwezige) belangen in verhouding met economische samenwerking.
Verder vinden wij het ook geen probleem om zaken te doen met andere landen op deze aarde die ook geen goede democratische normen en waarden hebben als het gaat om discriminatie, rechtstpraak, mensenrechten, etc; ook Saudi-Arabië en de VAE hebben geen goed track-record op dit gebied, dus waar leg je de (econimische samenwerkings) grens?
Je hebt gelijk hoor. Maar dit zie ik toch echt ook als een poging een wig te drijven in wat Trump in ieder geval aanneemt de Westerse coalitie te zijn. Alle ambasadeurs van Iran krijgen nu vast ineens een telegram om eens te komen praten over wat hier nu precies mee wordt bedoeld en, a propos, óns land heeft zich toch niet in deze oorlog gemengd?! Wat er al wel niet zoal kan worden gedaan om in het gevlei van Iran te komen.Trishul schreef op maandag 16 maart 2026 @ 12:20:
Al een tijdje zo, er gaan gewoon Chinese en Indiase tankers door die staat. Natuurlijk wel minder dan voorheen maar dat is logisch gezien de controles en afstemming.
In het geval van China logisch natuurlijk, is een bondgenoot van Iran. In het geval van India wel een beetje apart. Aan de ene kant stond Modi nog een paar weken geleden in de Knesset een toespraak te houden maar aan de andere kant hebben ze ook dat Iraans marineschip incl bemanning opgevangen. Geopolitics 2.0 denk ik.
En dat terwijl Trump - met de moker - een coalitie probeert in elkaar te timmeren?
Iran biedt hier gewoon een uitweg aan die landen die twijfelen. Natuurlijk zullen er concessies moeten worden gedaan die allicht niet geheel welriekend zijn. Maar goed - alles beter dan een oorlogsbodem op, nu ja, de bodem van de Straat van Hormuz.
Aan de andere kant, er gaat maar een klein deel van de wereldwijde olieproductie door die straat. Om daar je ziel voor te verkopen.. Het drijft de prijs op maar het is niet dat er geen levering meer mogelijk is. En dan heb je nog China, die hebben enorme reserves en houden dit wel even vol.Helixes schreef op maandag 16 maart 2026 @ 12:59:
[...]
Iran biedt hier gewoon een uitweg aan die landen die twijfelen. Natuurlijk zullen er concessies moeten worden gedaan die allicht niet geheel welriekend zijn. Maar goed - alles beter dan een oorlogsbodem op, nu ja, de bodem van de Straat van Hormuz.
LNG van Qatar komt wel onder druk en zet meer druk op de gasmarkt, daar zijn we, zoals al jaren, erg kwetsbaar.
Als je denkt dat olie het probleem (niet) is, dan heb je het fout. Het probleem van die straat is water en voedsel. Iran heeft een water probleem, maar ook de landen die iran aanvalt. Ze zijn afhankelijk van gezuiverde zoutwaterplants om aan drinkwater te komen. Als een van de twee partijen beslissen om deze plants aan te vallen dan is het hele midden oosten in rep en roer en zullen er beslissingen gemaakt worden die de hele wereld treft.tuinïnen schreef op maandag 16 maart 2026 @ 13:15:
[...]
Aan de andere kant, er gaat maar een klein deel van de wereldwijde olieproductie door die straat. Om daar je ziel voor te verkopen.. Het drijft de prijs op maar het is niet dat er geen levering meer mogelijk is. En dan heb je nog China, die hebben enorme reserves en houden dit wel even vol.
LNG van Qatar komt wel onder druk en zet meer druk op de gasmarkt, daar zijn we, zoals al jaren, erg kwetsbaar.
Iran kijkt ook naar de historische band heb ik het idee. Met China en India hebben ze zelfs millennia oude banden. En die landen hebben geen enkele Amerikaanse militaire basissen op hun grondgebied.Helixes schreef op maandag 16 maart 2026 @ 12:59:
[...]
Je hebt gelijk hoor. Maar dit zie ik toch echt ook als een poging een wig te drijven in wat Trump in ieder geval aanneemt de Westerse coalitie te zijn. Alle ambasadeurs van Iran krijgen nu vast ineens een telegram om eens te komen praten over wat hier nu precies mee wordt bedoeld en, a propos, óns land heeft zich toch niet in deze oorlog gemengd?! Wat er al wel niet zoal kan worden gedaan om in het gevlei van Iran te komen.
En dat terwijl Trump - met de moker - een coalitie probeert in elkaar te timmeren?
Ze hebben met de VS nooit goede ervaringen gehad, begon al in 1952 of misschien zelfs eerder. Hetzelfde geldt voor het VK, Israël en nog wel wat landen. De Golfstaten ook niet meer sinds een tijdje (Wikileaks en Abraham akkoorden?) maar je ziet nu dat ze steeds Amerikaanse belangen bestoken in de regio. Het risico van het huisvesten van Amerikaanse basissen in je land denk ik dan.
Ik denk trouwens dat een Franse of Spaanse tanker ook wel toestemming zou kunnen krijgen.
Van het NOS liveblog: https://nos.nl/liveblog/2...sting-in-beiroet-in-beeldZoals het er nu voor staat, gaat Nederland voorlopig geen rol spelen bij de beveiliging van de Straat van Hormuz. Dat zegt premier Jetten.
"We moeten eerlijk zijn", zei hij tegen een aantal journalisten. "Met het huidige aantal aanvallen dat daar plaatsvindt, zal het heel moeilijk zijn om daar op korte termijn een missie in gang te zetten."
Zijn opmerking komt nadat president Trump de druk op bondgenoten heeft opgevoerd om schepen te sturen om de zeestraat te helpen beveiligen. De Amerikaanse leider waarschuwde dat de toekomst van de NAVO "zeer slecht" kan zijn als andere landen de VS daarin niet steunen.
Minister van Buitenlandse Zaken Berendsen zei vanochtend dat hij het niet uitsluit dat Nederland een rol kan spelen in de Straat van Hormuz, maar dat daar wel zorgvuldig over moet worden besloten.
Jetten stelde dat er serieus gekeken wordt naar elk verzoek vanuit de EU of andere landen. "Maar het is nu echt nog te vroeg om te zeggen wat voor soort missie dat dan zal zijn en of Nederland daar een bijdrage aan kan leveren."
Ook diverse andere Europese landen, zoals Duitsland en Griekenland, hebben inmiddels aangegeven geen zin te hebben om de door de VS veroorzaakte rotzooi op te gaan lossen. Idem voor Japan, Australië, Zuid-Korea etc.
Virussen? Scan ze hier!
Doorklikken voor het live interview waar dit wordt verteld.Trump said that kamikaze sea drones do not exist and were created by AI. Because if they existed, America would have struck them long ago.
— WarTranslated (Dmitri) (@wartranslated.bsky.social) 16 maart 2026
[ Voor 18% gewijzigd door YakuzA op 16-03-2026 14:01 ]
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Dan nog is niet de hele olielevering gestopt, want er is ook nog de oost-west pijpleiding dwars door Saudi-Arabië heen. Die hebben ze aangelegd in de vorige eeuw als backup mocht de straat van Hormuz afgesloten worden.wildhagen schreef op maandag 16 maart 2026 @ 12:38:
Meer problemen rondom Hormuz
[...]
Bron en meer info: https://www.bndestem.nl/b...oor-de-economie~a3546abd/
Twee problemen met die route helaas:
- vervang de SvH slechts voor ongeveer 33% als je naar de capaciteit kijkt
- het is wel een makkelijk SPOF doelwit.. 1 drone en de leiding is de pijp uit voor afzienbare tijd
nope
Dat gaat dus via de haven van Yanbu. Maar om die te bereiken moeten schepen dus precies door die straat varen die de Houthi’s nu willen gaan blokkeren.bloody schreef op maandag 16 maart 2026 @ 14:01:
[...]
Dan nog is niet de hele olielevering gestopt, want er is ook nog de oost-west pijpleiding dwars door Saudi-Arabië heen. Die hebben ze aangelegd in de vorige eeuw als backup mocht de straat van Hormuz afgesloten worden.
Twee problemen met die route helaas:
- vervang de SvH slechts voor ongeveer 33% als je naar de capaciteit kijkt
- het is wel een makkelijk SPOF doelwit.. 1 drone en de leiding is de pijp uit voor afzienbare tijd
Daarmee wordt dus ook die haven, en dus ook die pijpleiding, dus ook niet meer toegankelijk.
Virussen? Scan ze hier!
Schepen die naar Europa gaan hebben daar geen last van iig, want Bab el-Mandeb ligt naar het zuiden.wildhagen schreef op maandag 16 maart 2026 @ 14:05:
[...]
Dat gaat dus via de haven van Yanbu. Maar om die te bereiken moeten schepen dus precies door die straat varen die de Houthi’s nu willen gaan blokkeren.
Daarmee wordt dus ook die haven, en dus ook die pijpleiding, dus ook niet meer toegankelijk.
nope
Welke andere optie hebben schepen naar Europa dan? Het Suezkanaal, dat nu al overbelast is?bloody schreef op maandag 16 maart 2026 @ 14:10:
[...]
Schepen die naar Europa gaan hebben daar geen last van iig, want Bab el-Mandeb ligt naar het zuiden.
Datzelfde kanaal is ook kwetsbaar voor blokkade, één obstakel kan het hele kanaal weken of zelfs maandenlang onbruikbaar maken.
Zie de Evergreen enkele jaren terug nog. En de Houthi’s hebben eerder al aangegeven er niet voor te schromen om dit kanaal een high priority doelwit te maken indien nodig.
Virussen? Scan ze hier!
Wanneer gaat er een journalist nu eens de vraag stellen die op ieders lippen brandt:YakuzA schreef op maandag 16 maart 2026 @ 14:00:
Gelukkig, de kamikaze zee drones bestaan niet volgens Trump:
[Bluesky]
Doorklikken voor het live interview waar dit wordt verteld.
Will you resign, mr. President, if that turns out to be a lie?
Dat is aardig, maar de Houthi's laten het de afgelopen weken aardig afweten en weten ook wel dat een eventueel handelen nu zonder enige rugdekking van Iran ook het einde kan/zal zijn voor hun. Angst voor Israël schijnt in die gelederen groot te zijn.wildhagen schreef op maandag 16 maart 2026 @ 14:14:
[...]
Zie de Evergreen enkele jaren terug nog. En de Houthi’s hebben eerder al aangegeven er niet voor te schromen om dit kanaal een high priority doelwit te maken indien nodig.
Laten we het vooral hopen. Maar ik weet niet of Egypte daarop wil gokken met hun kanaal en niet preventief (zelfbescherming) olietankers tijdelijk niet meer toelaat.tuinïnen schreef op maandag 16 maart 2026 @ 14:22:
[...]
Dat is aardig, maar de Houthi's laten het de afgelopen weken aardig afweten en weten ook wel dat een eventueel handelen nu zonder enige rugdekking van Iran ook het einde kan/zal zijn voor hun. Angst voor Israël schijnt in die gelederen groot te zijn.
En wat de verzekeraars van die schepen van die risico's vinden.
Virussen? Scan ze hier!
Draait u de kaart eens om.Waaj schreef op maandag 16 maart 2026 @ 11:16:
Ik ben het met je analyse eens en onze afhankelijkheid van China is mij al lang een doorn in het oog. Maar momenteel vormt de VS een grotere en directere bedreiging voor onze vrede en stabiliteit dan China doet.
De tijd dat een vijfde van de wereldbewoners Europeaan was, en Europa en Amerika samen goed waren voor 80% van het wereldwijde GDP ligt al enige tijd achter ons. Alleen wij in Europa denken nog steeds dat we in die tijd leven.
Vlak na de inval in Oekraïne sprak ik met zakenrelaties in Zuid-Afrika en Indonesië. Ik verbaasde mij over dat hun overheden daar zachtgezegd schouderophalend op reageerden. Zij antwoordden: "Als wij een probleem hebben, is het ons probleem. Als Europa een probleem heeft, is het ineens een probleem van de wereld."
En dat sentiment is in de gehele Global South (inmiddels 44% van het wereldwijde GDP, en groeiende) te vinden. En dat is alleen maar erger geworden sinds de Gaza-oorlog. "U wilt ons de les lezen over moraliteit, rechtsorde en mensenrechten? Laat ons niet lachen, u heeft aantoonbaar geen geweten!"
Deels heeft dat natuurlijk te maken met koloniale verleden, maar ook met het wegbezuinigen van soft power (denk: Wereldomroep), in wiens vacuum natuurlijk de Chinezen zijn gesprongen (en in diens kielzog ook de Russen en de Iraniërs (denk: PressTV)).
Ja, China werkt hard aan een terugkeer naar het oude Tribuutstelsel. Alles moet daarvoor wijken, en niets kan op tegen het eindeloze geduld en de eindeloos diepe zakken van de Chinezen (en als ze daarvoor de CPC aan de kant moeten schuiven, zullen ze dat doen, maar dat is voer voor een ander topic). Voor ons in Europa is dat slecht nieuws. In Afrika denkt men eerder: alles beter dan die Europeanen.
Het enige - en dat is in vrijwel alle topics hier regelmatig langsgekomen - wat Amerika, én China, én Rusland ontzag danwel angst inboezemd, is een verenigd Europa. Want wij kunnen nog zuchten dat we zo weinig tech-reuzen hebben, in vergelijking met de Amerikanen. Maar we maken nog steeds twee keer zoveel auto's, twee keer zoveel vliegtuigen en tien keer zoveel machines als de Amerikanen (en over de scheepsbouw ga ik het niet eens hebben, want dat is té makkelijk).
Amerika weet dit. En in Moskou hebben ze slapeloze nachten voor het moment dat we hier zouden zeggen "ach, misschien hadden De Gaulle en Churchill wel een punt over die Amerikanen" en we gaan schouder aan schouder staan. En het huidige gedoe in de Straat van Hormuz is voor ons een proef. Oorlogsbodems sturen gaan we niet doen. De vraag is vooral of we hier in Europa geduld genoeg hebben om de olie en gas ook niet maar in renminbi af te gaan rekenen. Gelukkig is de lente in aantocht, dus de volgende winter is nog ver weg.
We hebben genoeg vet op de botten om eerst nog even de autoloze zondagen van stal te halen, samen met het welbekende thuiswerken.
Wederom definiëer "het Westen".Helixes schreef op maandag 16 maart 2026 @ 12:28:
Japan, Korea, Taiwan en Singapore hebben aangetoond dat je ongelijk hebt. Zij laten zien dat verwestersing, en respect voor de internationale orde wel degelijk kan leiden tot welvaart - bredere welvaart dan in China, ook.
U moet zich bedenken dat "Westerse Beschaving" iets heel anders is als "Het Westen".
Daarnaast zien wij de Westerse Beschaving vooral als Amerika waaromheen Europa, Australië, Japan enz. als satellieten cirkelen.
In de Rest van de Wereld (China incluis) ziet men dat heel anders. Daar ziet men "Westerse Beschaving" vooral als Europa (en dan specifiek het gedeelte dat de Verlichting heeft doormaakt). En Amerika, Australië, Japan, etc zijn daar slechts satellieten van.
Daar komt ook het mengelmoesje van minderwaardigheidscomplex en exceptionalisme vandaan dat ik in Amerika en Japan regelmatig proef.
Amerika is een beetje alsof u uit een gegoede familie komt, en Amerika is dat jongste neefje dat een keertje goed gegokt had met dat crypto gedoe, en nu naar het kerstdiner komt in een hele snelle, glimmende auto. Iedereen ziet dat dat neefje rijker is dan de rest van de familie. En dat neefje begint allures te krijgen dat híj de eer van uw familie hoog moet houden. Maar de rest van de familie weet dat de buitenwereld vooral naar de rest van de familie kijkt voor de goede naam.
En dat is een belangrijk gegeven in de huidige omgang met Iran: Iran zal Europa altíjd los zien van Amerika. En Washington kan hard roepen dat slechts zij het alleenrecht hebben op "het vrije westen" en zij het "lichtende baken zijn van de Westerse Beschaving". Maar dat zijn zij niet. En dat weten de Amerikanen. En dat weten de Iraniërs ook.
Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!
Vanwege de Jemenitische problemen en piraterij rondom de hoorn van Afrika gaan er de laatste maanden al weinig schepen door het Suez. Er zou capaciteit moeten zijn voor de olietankers die feitelijk slechts halverwege hoeven te zijn.wildhagen schreef op maandag 16 maart 2026 @ 14:14:
[...]
Welke andere optie hebben schepen naar Europa dan? Het Suezkanaal, dat nu al overbelast is?
Datzelfde kanaal is ook kwetsbaar voor blokkade, één obstakel kan het hele kanaal weken of zelfs maandenlang onbruikbaar maken.
Bron, een collega met een familielid die op de grote vaart zit en nu eerst 7 weken van Nederland naar Dubai moest varen, en nu weer rechtsomkeert kan.
Ook voor hun is het Suez geen optie, de vracht wordt nog steeds niet verzekerd.
[ Voor 13% gewijzigd door DropjesLover op 16-03-2026 15:22 ]
BThGvNeOA
Ik las laatst ergens dat het dicht was voor Israël, Amerika en hun bondgenoten. Ik denk dat de crux in dat laatste zit. En Iran kan wel roepen dat het open is voor de rest maar maatschappijen willen geen risico lopen. Er zijn al genoeg schepen die niet uit Amerika en co komen aangevallen.Helixes schreef op maandag 16 maart 2026 @ 11:54:
Straat van Hormuz dicht?
En inzake verzoek Trump. Hij heeft het veroorzaakt, los het dan zelf maar op. En ik wordt moe van zijn dreigementen richting de NAVO. Als je toch graag eruit wil, stap dan eens een keer eruit. Maar dan is hij zijn drukmiddel kwijt.
Tjah, het is toch niet heel gek dat men nu een afkeer van Amerika krijgt, juist doordat zij de problemen (op een enorm rap tempo ook) aan het veroorzaken zijn?TheBrut3 schreef op maandag 16 maart 2026 @ 11:42:
Op dit moment is Amerika simpelweg een mindere handelspartner dan dat China dit is. Wil dat zeggen dat we alle ballen op China moeten gooien? Nee, lijkt mij niet. Maar wat we wel kunnen doen om Trump / Amerika weer in het gareel te krijgen, is ze het echt laten voelen:
1. Ga maar wat meer met China in zee, betaal de olie maar in de Chinese munt (of wellicht, dat je met Iran kan afspreken het gewoon in Euro's te doen, dan heeft dat de voorkeur? Zowel Amerika als Israël zijn geen onderdeel van EU of de Europese Monetaire Unie);
2. Gooi de deuren naar Amerika niet dicht, maar ga vooral ook zelf als EU (moet prima kunnen als je de Euro kan versterken door dat als betaalmiddel te hanteren voor Olie) aan de slag om minder afhankelijk te worden;
3. Zorg dat je voor de 'afhankelijkheidszaken' goede afspraken maakt met zowel Amerika áls China, zodat je niet van 1 van beiden afhankelijk bent;
Virussen? Scan ze hier!
Ik ben hiermee (en de reactie van o.a. Jetten) toch aangenaam verrast door onze Europese politiek, hopelijk houden ze voet bij stuk.wildhagen schreef op maandag 16 maart 2026 @ 16:12:
Ook Spanje en Italië geven zojuist aan zich niet door Trump te willen laten chanteren, en geen zin hebben om steun te sturen om de rotzooi die de Amerikanen aan het aanrichten zijn bij Hormuz op te ruimen.
Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp
Punt 1 en punt 2 staan echter momenteel lijnrecht tegenover elkaar. Niet mee doen met de missie in Iran is 1, maar ook nog de handelsbetrekkingen aanhalen gaat natuurlijk nooit goed vallen in het Witte huis. Dan gooi je in ieder geval tot de midterms, en waarschijnlijk nog wel langer de deur voor diplomatie met Amerika potdicht.jbdeiman schreef op maandag 16 maart 2026 @ 16:01:
[...]
Tjah, het is toch niet heel gek dat men nu een afkeer van Amerika krijgt, juist doordat zij de problemen (op een enorm rap tempo ook) aan het veroorzaken zijn?
Op dit moment is Amerika simpelweg een mindere handelspartner dan dat China dit is. Wil dat zeggen dat we alle ballen op China moeten gooien? Nee, lijkt mij niet. Maar wat we wel kunnen doen om Trump / Amerika weer in het gareel te krijgen, is ze het echt laten voelen:
1. Ga maar wat meer met China in zee, betaal de olie maar in de Chinese munt (of wellicht, dat je met Iran kan afspreken het gewoon in Euro's te doen, dan heeft dat de voorkeur? Zowel Amerika als Israël zijn geen onderdeel van EU of de Europese Monetaire Unie);
2. Gooi de deuren naar Amerika niet dicht, maar ga vooral ook zelf als EU (moet prima kunnen als je de Euro kan versterken door dat als betaalmiddel te hanteren voor Olie) aan de slag om minder afhankelijk te worden;
3. Zorg dat je voor de 'afhankelijkheidszaken' goede afspraken maakt met zowel Amerika áls China, zodat je niet van 1 van beiden afhankelijk bent;
Wat mij betreft had Jette zich nog iets feller uitgesproken.. Nu lijkt hij de deur open te houden..HandyLumberjack schreef op maandag 16 maart 2026 @ 16:25:
[...]
Ik ben hiermee (en de reactie van o.a. Jetten) toch aangenaam verrast door onze Europese politiek, hopelijk houden ze voet bij stuk.
Afijn, gelukkig ben ik geen politicus
Nou ja, zo verrassend is het nou ook weer niet -- want het enige waar Trump concreet mee gedreigd heeft als we niet meedoen is de NAVO te laten vallen. Nou, hij heeft het ruim voor Iran al zonneklaar gemaakt dat hij daar sowieso niet veel mee op heeft en dat we vooral onze eigen boontjes moeten doppen, en dan moet hij nu niet gek opkijken als we daar gehoor aan geven. Trump ziet de NAVO als een transactionele deal -- in zijn hoofd is er een Artikel 5 dat zegt dat als 1 lid van de NAVO aanvalt, de rest dan ook moet aanvallen. Het subtiele verschil met "aangevallen worden", dat voelt hij niet zo. Maar dat Trump niet kan lezen is niet ons manco.HandyLumberjack schreef op maandag 16 maart 2026 @ 16:25:
Ik ben hiermee (en de reactie van o.a. Jetten) toch aangenaam verrast door onze Europese politiek, hopelijk houden ze voet bij stuk.
Zelfs ten tijde van de Irak-oorlog moest Amerika nog stevig inpraten op de rest van het Westen om ook mee te doen (inclusief verzonnen massavernietigingswapens) want een oorlog begin je niet zomaar. Althans, niet als je geen Trump heet. Wat is het argument nu? "Ja maar jullie hebben ook olie/gas nodig". Tja, en wat geeft ons de beste kans om die te krijgen -- samen met Amerika op de een of andere manier Iran eronder proberen te krijgen, of ons koest houden?
Je moet als "bondgenoot" van Amerika nu toch wel goed gek zijn om gezellig mee te doen met die heilloze operatie daar. Als in, je moet het letterlijk puur doen om het witte voetje te halen, want een ander voordeel is er niet uit te slepen.
Snap het wel, waarom zouden we ons in een andere oorlog mengen terwijl Rusland afwacht...HandyLumberjack schreef op maandag 16 maart 2026 @ 16:25:
[...]
AMD 5800X3D, ASUS ROG Strix B550-F, 32GB Corsair DDR4, MSI RTX 5070 Ti 16G SHADOW 3X OC
Waarom zou deze leugen de druppel zijn, na de vele duizenden leugens die hij al verteld heeft?Helixes schreef op maandag 16 maart 2026 @ 14:20:
[...]
Wanneer gaat er een journalist nu eens de vraag stellen die op ieders lippen brandt:
Will you resign, mr. President, if that turns out to be a lie?
Ik denk dat Amerika daarna zowel Europa als Azië (China) weer nodig heeft wanneer Trump geen president meer is. Dat het niet goed zal vallen is dan maar zo, je mag i.m.o. echt wel laten merken dat ze hun hand (of eigenlijk Trump zijn hand) overspeelt heeft.49euro schreef op maandag 16 maart 2026 @ 16:25:
[...]
Punt 1 en punt 2 staan echter momenteel lijnrecht tegenover elkaar. Niet mee doen met de missie in Iran is 1, maar ook nog de handelsbetrekkingen aanhalen gaat natuurlijk nooit goed vallen in het Witte huis. Dan gooi je in ieder geval tot de midterms, en waarschijnlijk nog wel langer de deur voor diplomatie met Amerika potdicht.
Je betaalt hem dan ook met gelijke munt terug he, dus door enerzijds te zeggen, wij doen niet mee, maar anderzijds te zeggen, vooralsnog gaan we olie kopen in de Chinese munt, zodat onze burgers niet van die dure energie hoeven af te nemen. Ik ben er oprecht van overtuigd dat je daar meer mee wint dan verliest als Europa zijnde (maar nog mooier zou het zijn als Iran ook de Euro zou toestaan).
Voor Nederland komt de bulk (ongeveer 2/3) van het LNG uit de VS, dat lijkt me wel een troefkaart /pressiemiddel voor trump. We moeten immmers in de komende zomermaanden de voorraden weer aanvullen. Anders moeten we welhaast voorsorteren om de nederlandse gasvelden te kunnen heropenen. Of eventueel gas afrekenen in roebel zogezegd maar dat is zo mogelijk nóg onwenselijker.unclero schreef op maandag 16 maart 2026 @ 14:59:
De vraag is vooral of we hier in Europa geduld genoeg hebben om de olie en gas ook niet maar in renminbi af te gaan rekenen. Gelukkig is de lente in aantocht, dus de volgende winter is nog ver weg.
We hebben genoeg vet op de botten om eerst nog even de autoloze zondagen van stal te halen, samen met het welbekende thuiswerken.
Maar wie weet kunnen de overige gasleveranciers hun kranen nog wat verder openen, een flink hogere prijs zou daarbij wellicht helpen.
| | | · | | · | | · | | · | | | : | | |·| |·| |·| |·|
Zonder de oorlog in Oekraïne op de achtergrond was ik het volledig met je eens. Oekraïne heeft echter nog steeds Amerikaanse wapens en inlichtingen nodig om de boel overeind te houden. Dat conflict is voor Europa velen malen belangrijker dan het conflict in het Midden Oosten.jbdeiman schreef op maandag 16 maart 2026 @ 16:55:
[...]
Ik denk dat Amerika daarna zowel Europa als Azië (China) weer nodig heeft wanneer Trump geen president meer is. Dat het niet goed zal vallen is dan maar zo, je mag i.m.o. echt wel laten merken dat ze hun hand (of eigenlijk Trump zijn hand) overspeelt heeft.
Je betaalt hem dan ook met gelijke munt terug he, dus door enerzijds te zeggen, wij doen niet mee, maar anderzijds te zeggen, vooralsnog gaan we olie kopen in de Chinese munt, zodat onze burgers niet van die dure energie hoeven af te nemen. Ik ben er oprecht van overtuigd dat je daar meer mee wint dan verliest als Europa zijnde (maar nog mooier zou het zijn als Iran ook de Euro zou toestaan).
Maar een pressiemiddel voor wat, precies? Om met de volle, verpletterende kracht van Zijner Majesteits Marine Iran te onderwerpen? Of gaan we de Nederlandse commando's de woestijn bloedrood laten kleuren zodat onze huiskamers warm kunnen blijven?mekkieboek schreef op maandag 16 maart 2026 @ 17:16:
Voor Nederland komt de bulk (ongeveer 2/3) van het LNG uit de VS, dat lijkt me wel een troefkaart /pressiemiddel voor trump. We moeten immmers in de komende zomermaanden de voorraden weer aanvullen. Anders moeten we welhaast voorsorteren om de nederlandse gasvelden te kunnen heropenen.
Laten we wel wezen, Amerika the greatest nation on Earth heeft ons niet nodig daar, en dat weten ze zelf ook wel. Als we al iets zouden doen dan heeft dat alleen zin in Europees verband, en dat sleep je er ook niet uit met druk op Nederland. Het zou niets meer of minder zijn dan de zoveelste poging Europa te versplinteren in kleinere stukjes die gemakkelijker onderdrukt kunnen worden, en dat moeten we te allen tijde voorkomen. Ook als we daarvoor behoorlijk wat ongemak voor moeten ondergaan en allerlei andere deals moeten gaan sluiten.
Nou heb ik makkelijk praten want ik heb de verwarming sowieso al nooit aan, maar toch.
Enkele quotes:
After you make us lose $900,000 we will invest no less than that to finish you
Ref: Jerie in "[ZT] Trump II en Amerikaanse binnenlandse politiek #3" over onderzoek Pew inzake gedeelde normen en waarden, specifiek gokken.The attempt by these gamblers to pressure me to change my reporting so that they would win their bet did not and will not succeed. But I do worry that other journalists may not be as ethical if they are promised some of the winnings
"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.
Maar als de VS geen LNG levert dan zal Europa er ook niet voor betalen = minder inkomsten + klant Europa gaat op zoek naar alternatieven (meer investeringen in zon/wind/batterij, alternatieve gasleveranciers,...)mekkieboek schreef op maandag 16 maart 2026 @ 17:16:
[...]
Voor Nederland komt de bulk (ongeveer 2/3) van het LNG uit de VS, dat lijkt me wel een troefkaart /pressiemiddel voor trump. We moeten immmers in de komende zomermaanden de voorraden weer aanvullen. Anders moeten we welhaast voorsorteren om de nederlandse gasvelden te kunnen heropenen. Of eventueel gas afrekenen in roebel zogezegd maar dat is zo mogelijk nóg onwenselijker.
Maar wie weet kunnen de overige gasleveranciers hun kranen nog wat verder openen, een flink hogere prijs zou daarbij wellicht helpen.
Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.
Niet perse om ons het vuile werk te laten doen voor zijn ondoordachte oorlog met Iran. Pressiemiddel voor om het even wat, de schoolbully wil niets liever dan macht uitoefenen over zwakkeren. Daarom was trump niet blij dat de sup. court zijn malle tarieven onwettig verklaarde. Daarmee was ie een hefboom kwijt.MneoreJ schreef op maandag 16 maart 2026 @ 17:27:
Maar een pressiemiddel voor wat, precies? Om met de volle, verpletterende kracht van Zijner Majesteits Marine Iran te onderwerpen? Of gaan we de Nederlandse commando's de woestijn bloedrood laten kleuren zodat onze huiskamers warm kunnen blijven?
| | | · | | · | | · | | · | | | : | | |·| |·| |·| |·|
Er is maar één ding dat Trump momenteel wil: geen gezichtsverlies lijden als hij de aftocht moet blazen.MneoreJ schreef op maandag 16 maart 2026 @ 17:27:
Maar een pressiemiddel voor wat, precies? Om met de volle, verpletterende kracht van Zijner Majesteits Marine Iran te onderwerpen? Of gaan we de Nederlandse commando's de woestijn bloedrood laten kleuren zodat onze huiskamers warm kunnen blijven?
Hij moet óf een Win (bij voorkeur via een dealtje) thuis kunnen presenteren.
Of hij moet de schuld in de schoenen van een ander kunnen schuiven.
"Ja, ík wilde wel. Maar die nietsnutten van zogenaamde bondgenoten hebben het voor mij verprutst. Als zij niet in de weg hadden gestaan, had ik de mooiste deal allertijden kunnen sluiten. Maar helaas."
Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!
Jetten is inmiddels helaas al weer een stuk bijgedraaid, aldus Nu.nl.MneoreJ schreef op maandag 16 maart 2026 @ 16:34:
[...]
Nou ja, zo verrassend is het nou ook weer niet -- want het enige waar Trump concreet mee gedreigd heeft als we niet meedoen is de NAVO te laten vallen. Nou, hij heeft het ruim voor Iran al zonneklaar gemaakt dat hij daar sowieso niet veel mee op heeft en dat we vooral onze eigen boontjes moeten doppen, en dan moet hij nu niet gek opkijken als we daar gehoor aan geven. Trump ziet de NAVO als een transactionele deal -- in zijn hoofd is er een Artikel 5 dat zegt dat als 1 lid van de NAVO aanvalt, de rest dan ook moet aanvallen. Het subtiele verschil met "aangevallen worden", dat voelt hij niet zo. Maar dat Trump niet kan lezen is niet ons manco.
Zelfs ten tijde van de Irak-oorlog moest Amerika nog stevig inpraten op de rest van het Westen om ook mee te doen (inclusief verzonnen massavernietigingswapens) want een oorlog begin je niet zomaar. Althans, niet als je geen Trump heet. Wat is het argument nu? "Ja maar jullie hebben ook olie/gas nodig". Tja, en wat geeft ons de beste kans om die te krijgen -- samen met Amerika op de een of andere manier Iran eronder proberen te krijgen, of ons koest houden?
Je moet als "bondgenoot" van Amerika nu toch wel goed gek zijn om gezellig mee te doen met die heilloze operatie daar. Als in, je moet het letterlijk puur doen om het witte voetje te halen, want een ander voordeel is er niet uit te slepen.
Nederland "staat open voor" elk verzoek om bij te dragen aan de beveiliging van de Straat van Hormuz, zegt premier Jetten. Maar de aanvallen die daar nu plaatsvinden maken hulp op dit moment onmogelijk. Nederland heeft ook nog geen verzoek gehad om bij te dragen, voegde hij eraan toe.
Dat is toch ongeveer een open uitnodiging om gevraagd te worden om mee te mogen doen.
Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp
EnTrump roept landen opnieuw op te helpen in Straat van Hormuz
Trump heeft opnieuw bondgenoten opgeroepen zich te melden voor de bescherming van de Straat van Hormuz. "We beschermen jullie al veertig jaar en nu zeggen jullie: we raken liever niet betrokken", zegt Trump. "Jullie willen niet betrokken raken in iets heel kleins, waar niet veel zal worden geschoten. Ze hebben niet veel munitie meer over."
Volgens Trump zijn enkele landen al om, al wilde hij niet zeggen welke. "Misschien willen ze niet dat ik de namen noem, omdat ze dan worden aangevallen." Maar, verzekerde de Amerikaanse leider hen, Iran is na weken van aanhoudende Israëlisch-Amerikaanse beschietingen slechts nog een "papieren tijger".
Trump: 'We hebben niemand nodig'
Ondanks zijn vraag om hulp, zegt Trump nu op een persconferentie dat de VS niemand nodig heeft. "We zijn de sterkste natie ter wereld." Hij noemt de beveiliging van de Straat van Hormuz een 'testcase'. "Omdat ik al jaren zeg dat als we ze ooit nodig zouden hebben, ze er niet zullen zijn."
Trump voegt toe dat buitenlandminister Marco Rubio binnenkort een lijst zal publiceren van landen die hebben toegezegd te helpen bij de beveiliging van de Straat van Hormuz. Volgens de Amerikaanse president zijn ze "erg enthousiast".
Omdat je er dan een conversatie over kan beginnen. Waarom zouden we je op je woord vertrouwen als je niet bereid bent consequenties te verbinden aan je uitspraken. Welke waarde hebben je woorden dan?gustaveau schreef op maandag 16 maart 2026 @ 16:51:
Waarom zou deze leugen de druppel zijn, na de vele duizenden leugens die hij al verteld heeft?
Als hij bereid is consequenties te verbinden aan zijn woorden, dan zou je er eens een keer een ding van kunnen maken.
De reactie van onze buitenlandminister die er tussen stond vond ik ook prima, dat we op dit moment niet aan een missie bij kunnen dragen. Al genuanceerder dan Jetten zijn opmerking.
We zien hier wel weer een nieuwe manier van ‘TACO’.
Heerlijk. Zo’n half billboard vasthouden in de tuin van het Witte Huis en dan met landen als IJsland, Panama, Costa Rica, Liechtenstein en Vaticaanstad komen natuurlijkMilo85 schreef op maandag 16 maart 2026 @ 18:28:
Van nu.nl liveblog
[...]
En
“ Trump voegt toe dat buitenlandminister Marco Rubio binnenkort een lijst zal publiceren van landen die hebben toegezegd te helpen bij de beveiliging van de Straat van Hormuz. Volgens de Amerikaanse president zijn ze "erg enthousiast".”
“Ze hebben toegezegd hun volledige militaire apparaat beschikbaar te stellen”
Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.
Je mag daar echt wel wat steviger positie in nemen. Eén bondgenoot vanuit de NATO en één groot handelspartner hebben besloten om een oorlog te starten tegen Iran. Daarbij is er een neveneffect in de straat van Hormuz die men vooraf deels had kunnen uittekenen. Het deelnemen aan een missie maakt je onderdeel van deze oorlog die niet op basis van het internationale recht is gestart. Dit constante ping-pongen tussen veroordelen maar ook weer niet te hard om de VS niet tegen de haren te strijken blijft twijfelachtig.saikol schreef op maandag 16 maart 2026 @ 18:42:
[...]
De reactie van onze buitenlandminister die er tussen stond vond ik ook prima, dat we op dit moment niet aan een missie bij kunnen dragen. Al genuanceerder dan Jetten zijn opmerking.
Je vergeet de nogal beruchte marine van AndorraAmple Energy schreef op maandag 16 maart 2026 @ 18:48:
[...]
Heerlijk. Zo’n half billboard vasthouden in de tuin van het Witte Huis en dan met landen als IJsland, Panama, Costa Rica, Liechtenstein en Vaticaanstad komen natuurlijk![]()
“Ze hebben toegezegd hun volledige militaire apparaat beschikbaar te stellen”
The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.
Is die gevreesder dan de landmacht van de Azoren?Standeman schreef op maandag 16 maart 2026 @ 18:59:
[...]
Je vergeet de nogal beruchte marine van Andorra
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
Tsja, ik vind het ook nogal een Rutte antwoord. Maar goed, ik zou ook geen goede zijn voor de politiek.Napo schreef op maandag 16 maart 2026 @ 18:59:
[...]
Je mag daar echt wel wat steviger positie in nemen. Eén bondgenoot vanuit de NATO en één groot handelspartner hebben besloten om een oorlog te starten tegen Iran. Daarbij is er een neveneffect in de straat van Hormuz die men vooraf deels had kunnen uittekenen. Het deelnemen aan een missie maakt je onderdeel van deze oorlog die niet op basis van het internationale recht is gestart. Dit constante ping-pongen tussen veroordelen maar ook weer niet te hard om de VS niet tegen de haren te strijken blijft twijfelachtig.
Rutte houdt zich trouwens ook angstvallig stil in deze.
[ Voor 44% gewijzigd door NMH op 16-03-2026 19:41 ]
Hier ben ik inderdaad ook bang voor. De VS zit, na hun grote muil de afgelopen anderhalf jaar, op hun knieën. Laat ze aub daar en in hun eigen vet gaar koken.magnifor schreef op maandag 16 maart 2026 @ 19:07:
Let maar op dat de landen die nu het hardst roepen niet mee te doen aan de missie straks een halve armada sturen. *knip*
[ Voor 20% gewijzigd door NMH op 16-03-2026 19:41 ]
Nou ja, het probleem is wel dat de rest van de wereldeconomie hierdoor naar de maan wordt geholpen, dus ik zou zelf geen problemen ermee hebben dat andere landen ingrijpen, maar dan niet de VS als bondgenoot zien. Eerder de VS verantwoordelijk houden.Martinez- schreef op maandag 16 maart 2026 @ 19:15:
[...]
Hier ben ik inderdaad ook bang voor. De VS zit, na hun grote muil de afgelopen anderhalf jaar, op hun knieën. Laat ze aub daar en in hun eigen vet gaar koken.
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
We hebben niemand nodig, we willen alleen even vaststellen welke hondjes komen als de baas roept. De hondjes die niet komen, die hoeven later geen kluifje te verwachten.Milo85 schreef op maandag 16 maart 2026 @ 18:28:
Trump: 'We hebben niemand nodig'
Ondanks zijn vraag om hulp, zegt Trump nu op een persconferentie dat de VS niemand nodig heeft. "We zijn de sterkste natie ter wereld." Hij noemt de beveiliging van de Straat van Hormuz een 'testcase'. "Omdat ik al jaren zeg dat als we ze ooit nodig zouden hebben, ze er niet zullen zijn."
Ja, we zijn er nooit voor Amerika geweest in afgelopen tijden. Ik kan me althans geen enkel incident of oorlog herinneren waarbij we Amerika militair ondersteund hebben, ook al bleek dat absoluut niet in ons eigen belang.
Ons einddoel is regime change! ...eventueel zelfs in Iran.Stoney3K schreef op maandag 16 maart 2026 @ 19:20:
Eerder de VS verantwoordelijk houden.
Dat krijg je wanneer je de economie niet verder ontwikkeld wanneer de mogelijkheid er is en je vast blijft houden aan oude gebruiken. De afhankelijkheid van dinosap had allang verder teruggebracht moeten zijn.Stoney3K schreef op maandag 16 maart 2026 @ 19:20:
[...]
Nou ja, het probleem is wel dat de rest van de wereldeconomie hierdoor naar de maan wordt geholpen, dus ik zou zelf geen problemen ermee hebben dat andere landen ingrijpen, maar dan niet de VS als bondgenoot zien. Eerder de VS verantwoordelijk houden.
Daarnaast ontstaan hierdoor ook nieuwe kansen. Pak die aan.
Rutte zal straks wel weer tevoorschijn komen en roepen dat we absoluut niks voorstellen zonder het leger van de VSMilo85 schreef op maandag 16 maart 2026 @ 19:03:
[...]
Tsja, ik vind het ook nogal een Rutte antwoord. Maar goed, ik zou ook geen goede zijn voor de politiek.
Rutte houdt zich trouwens ook angstvallig stil in deze.
Ik verwacht overigens dat de 'bondgenoten die zo enthousiast willen meehelpen' een aantal uit de Board of Peace zijn.
Persoonlijk denk ik ook niet dat je die optie zou moeten uitsluiten.HandyLumberjack schreef op maandag 16 maart 2026 @ 18:27:
[...]
Jetten is inmiddels helaas al weer een stuk bijgedraaid, aldus Nu.nl.
Nederland "staat open voor" elk verzoek om bij te dragen aan de beveiliging van de Straat van Hormuz, zegt premier Jetten. Maar de aanvallen die daar nu plaatsvinden maken hulp op dit moment onmogelijk. Nederland heeft ook nog geen verzoek gehad om bij te dragen, voegde hij eraan toe.
Dat is toch ongeveer een open uitnodiging om gevraagd te worden om mee te mogen doen.
Trump is op een domme ondoordachte manier deze oorlog begonnen. Hij heeft in economische zin de aanval (onrechtmatig, aldus de supreme court) geopend op zijn bondgenoten en heeft zich verraderlijk opgesteld richting Europa door te heulen met Poetin.
Er zijn talloze zwaktes in de persoon Trump alsook in zijn geopolitiek beleid die onze Europese leiders zouden kunnen (en moeten) uitbuiten.
Hoe ondoordacht deze oorlog ook is aangepakt: deze kans om het terroristische regime van Iran de nek om te draaien is zelden zo groot geweest als nu en zal zich de komende decennia waarschijnlijk niet weer voor doen. De voordelen hiervan zouden niet alleen in de eerste plaats voor de Iraniërs zelf heel groot zijn, maar in de tweede en derde plaats voor de regio en de wereld ook. En wij hoeven die oorlog niet eens te voeren.
M.i. zouden Europese bondgenoten er dus verstandig aan doen om defensieve hulp uit te onderhandelen: Een coalitie van welwillende Europese landen komen de zeemijnen vegen en scheepvaart escorteren in ruil voor veiligheidsgaranties voor Oekraïne, en een einde aan de hand boven het hoofd houden voor Poetin, bijvoorbeeld.
Het is geen kwestie van “Wel of niet doen?”, het moet een kwestie zijn van “Onder welke voorwaarden doen we wat wel en wat niet?”.
Dat Trump een narcistische idioot is ziet vrijwel iedereen, maar die mening doet niet terzake. Onze Europese leiders zouden deze persoonlijkheid en al de strategische fouten die eruit voortkomen maximaal moeten uitknijpen en uitbuiten in het voordeel van ons continent.
De houding van Sanchez, Mertz en Griekenland helpen daar niet bij. Je moet de deur openhouden voor politieke uitruil van belangen. En daarmee vind ik de houding van onze premier in dit geval tactischer.
Grote kanttekening hierbij; het is natuurlijk wel de vraag wat een dergelijke afspraak met de regering Trump waard zou zijn, en gezien de gebeurtenissen van de afgelopen jaren (ook in zijn eerste termijn) zijn een gebrek aan harde garanties zacht gezegd onwenselijk, maar politiek de deur dichtgooien zoals Mertz dat nu doet is m.i. ook onwenselijk.
Zero Tolerance beleid
Dit topic valt onder Zero Tolerance. Dit betekent het volgende:• We grijpen sneller in bij overtredingen.
• Er volgen sneller sancties.
Topic specifiek beleid
Wat willen we niet zien:• Elkaar beschuldigen van drogredenen.
• Commentaar over het discussie verloop in het topic.
• Commentaar op andermans postgedrag.
• Ook de discussie over Gaza is nog steeds offtopic.
• Speculatie of samenzweringstheorieën.
• Naamverbasteringen/bijnamen (zoals Bibi voor Netanyahu)
• Memes/grappige plaatjes, dit is een discussietopic
Zie je een post waarvan je denkt dat die niet voldoet aan onze forum/topic regels, maak dan alleen (!) een topic report aan. En laat het dan verder over aan moderatie.