• polli_
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 00:21
YakuzA schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 23:15:
[...]

Met het lucht overwicht van de VS/Israel wordt het moeilijk leveren voor Rusland/China.
De volgende lading is al onderweg:

https://www.washingtonpos...d-key-military-chemicals/

Met 56% van de wereldwijde scheepvaart fabricage hebben ze geen probleem om elke dag een schip die richting in te sturen.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

polli_ schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 17:27:
[...]
De volgende lading is al onderweg:

https://www.washingtonpos...d-key-military-chemicals/

Met 56% van de wereldwijde scheepvaart fabricage hebben ze geen probleem om elke dag een schip die richting in te sturen.
Als de VS dat wil, worden die schepen onderzeeërs als ze ergens bij Sri Lanka varen uiteraard.
Het is niet alsof Iran iets kan doen om dat te voorkomen naast proberen te verstoppen en hopen dat de VS ze niet flagged.

[ Voor 10% gewijzigd door YakuzA op 11-03-2026 17:32 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• FrambozenTaart
  • Registratie: Maart 2024
  • Niet online
Fornoo schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 17:08:
[...]

Trumps beweegredenen zijn mijns inziens extreem simpel: zichzelf op een voetstuk plaatsen. Daar is inderdaad helemaal niets, nul komma nul rationeels aan. Dat beeld strookt volledig met zijn handelen vanaf zijn jeugd tot aan nu. Dat is zijn plan. Andere beweegreden hebben geen enkele logica.

Onafhankelijk van Amerika worden zie ik niet zo snel gebeuren. Of we het willen of niet, we hebben Amerika nodig om economische en militaire krachten te bundelen tegen krachten buiten die bundel.
Tja, toch wordt er wel werk gemaakt van meer Europese onafhankelijkheid. En dat is simpelweg het directe gevolg als je een onbetrouwbaar (zaken)partner bent gebleken waarvan de bevolking het niet schroomt om een narcistisch en extremistisch pedofiel zwijn aan het roer te zetten die constant tarieven braakt en landverovering kotst.

Durf wel te stellen dat Amerika zijn beste tijd voorlopig heeft gehad, ook in de eventuele periode na Trump. Zitten daar iets teveel geestelijk zieke lui aan de touwtjes te trekken.

Hoop dan ook van harte dat al die onrust zich snel wat meer intern keert. Laat die Amerikanen de shitshow die ze gecreëerd hebben zelf maar oplossen.

A man who fears suffering is already suffering from what he fears.

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Fornoo schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 17:08:
[...]

Trumps beweegredenen zijn mijns inziens extreem simpel: zichzelf op een voetstuk plaatsen. Daar is inderdaad helemaal niets, nul komma nul rationeels aan. Dat beeld strookt volledig met zijn handelen vanaf zijn jeugd tot aan nu. Dat is zijn plan. Andere beweegreden hebben geen enkele logica.

Onafhankelijk van Amerika worden zie ik niet zo snel gebeuren. Of we het willen of niet, we hebben Amerika nodig om economische en militaire krachten te bundelen tegen krachten buiten die bundel.
Begrijp ik, maar als Trump bijvoorbeeld stelt dat hij bijna klaar is in Iran dan is dat niet serieus te nemen aangezien de man morgen weer wat anders zegt.

Wellicht niet zo snel maar wat mij betreft zetten we alles op alles. Net als destijds met corona ben ik ook nu voor het opschorten van bepaalde rechten (bijvoorbeeld bezwaarprocedures, of aanbestedingen) als het daarmee sneller kan. Kunnen we daarna met parlementaire enquêtes dat evalueren. Maar, we zitten in een noodsituatie. Vind ik tenminste. Daar dienen we naar te handelen. EU breed uiteraard.

Ik mis urgentie. De wereldorde is er nu een van might makes right. Junglewetten. Willen we eten of gegeten worden?

[ Voor 3% gewijzigd door dawg op 11-03-2026 17:41 ]

It’s the economy, stupid!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23:32
Nee, dit is juist een gigantisch probleem voor de VS. ze hebben dus bijna alle doelen die ze op het oog hadden vernietigd. Maar, niets wijst er op dat ze daarmee de Straat van Hormuz kunnen heropenen. Sure, de raketten- en dronebarrage lijkt wel een beetje gesust - misschien loopt de voorraad bij Iran ook op zijn einde.

Maar de Straat blijft gesloten. Op dit moment kan Trump de voorwaarden van het einde van de oorlog helemaal niet dicteren. Het feit dat de doelen op zijn is een teken van zwakte en machteloosheid.

Edit: ook aan de onderhandelingstafel blijft er zo weinig over. Je kunt dus niet zeggen bereid te zijn, zeg, een deel van de luchtmacht intact te laten in ruil voor heropening van de Straat. Alles wat je zou kunnen weggeven is al vernietigd.

Edit edit: Om deze oorlog te winnen, zal Trump moeten escaleren, niet de-escaleren. Als men zich nu terugtrekt, laat Iran zien dat ze baas zijn in eigen achtertuin. De volgende keer dat Iran bedreigd wordt gaat de Straat gewoon weer dicht - het is duidelijk het enige drukpunt waar Trump gevoelig voor is. Bovendien zijn de consequenties van een aanval gekend. Als Trump de macht van het regime wil breken, zal hij toch echt minimaal de bocht rond de Straat moeten Bevrijden van het Iraanse regime.

[ Voor 32% gewijzigd door Helixes op 11-03-2026 18:43 ]

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:55
bloody schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 17:03:
https://edition.cnn.com/w...-us-israel-trump-03-11-26

Trump zegt dat de oorlog voorspoedig gaat en snel gaat stoppen.

[...]

Voortgang van een oorlog uitgedrukt in de hoeveelheid aangerichte schade. Tja, dat krijg je met zo'n beperkt wereldbeeld.
Gek genoeg maakt Trump hier een terechte observatie “ there is not much left to bomb”. Maar dat betekent niet dat het einde van de oorlog nadert maar vooral dat de militaire opties van uit de lucht uitgeput raken voor de VS. Lijkt me een terechte observatie.

Dat het ook het einde van de oorlog is is infantiel wensdenken van Trump zijn kant. Of de VS geeft het gewoon op dan heb je inderdaad de oorlog beëindigt (en verloren)

• Fornoo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:37
dawg schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 17:38:
[...]

Begrijp ik, maar als Trump bijvoorbeeld stelt dat hij bijna klaar is in Iran dan is dat niet serieus te nemen aangezien de man morgen weer wat anders zegt.

Wellicht niet zo snel maar wat mij betreft zetten we alles op alles. Net als destijds met corona ben ik ook nu voor het opschorten van bepaalde rechten (bijvoorbeeld bezwaarprocedures, of aanbestedingen) als het daarmee sneller kan. Kunnen we daarna met parlementaire enquêtes dat evalueren. Maar, we zitten in een noodsituatie. Vind ik tenminste. Daar dienen we naar te handelen. EU breed uiteraard.

Ik mis urgentie. De wereldorde is er nu een van might makes right. Junglewetten. Willen we eten of gegeten worden?
Helemaal mee eens dat de man niet serieus te nemen is.

Ik ben het totaal niet eens met de zwart/wit houding, het alles op alles zetten om onafhankelijk van Amerika te worden. Vooral het stukje om bepaalde rechten op te schorten. Daar had ik ook een grote afkeer van tijdens corona, ondanks ik me de beweegredenen kon voorstellen. Met name omdat ik niet zo'n hoge pet op heb van de neutraliteit en rationaliteit van Europese leiders. Het is vuur met vuur bestrijden. Dat is mijns inziens handelen vanuit een overlevingsinstinct. Paniek. Dat vind ik proportioneel bij oorlog of dreiging van oorlog, maar daar is nog lang geen sprake van. Willen we rust terugbrengen, dan zul je zelf die rust moeten uitstralen. Dat betekent niet dat we niet tegelijk kunnen werken aan onze eigen doelen, maar alle bruggen verbranden vind ik veel te extreem op dit moment.

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Agent47 schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 15:41:
[...]

In het Amerikaanse congres zitten ook enorm veel Joodse mensen. Het ligt dan ook allemaal enorm gevoelig bij die mensen. Netanyahu heeft dan ook alleen maar een grote mond omdat hij Amerika achter zich heeft staan, anders was dit nooit gebeurd.
Valt wel mee volgens Wiki:
As of 2025, there are 10 Jewish senators and 25 Jewish members of the House of Representatives serving in the United States Congres
Op een totaal van 435 voor het Congres

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:49
Helixes schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 17:45:
Als men zich nu terugtrekt, laat Iran zien dat ze baas zijn in eigen achtertuin. De volgende keer dat Iran bedreigd wordt gaat de Straat gewoon weer dicht
Ik mag toch hopen dat hierdoor ook wat landen wakker worden en bijvoorbeeld gaat denken om meer capaciteit via pijpleidingen. Of mogelijk een kanaal graven om de Straat van Hormuz deels te omzeilen.

Natuurlijk kan je niet alles wat daar nu doorheen komt opvangen, maar een groter deel dan nu moet kunnen.

• Deruxian
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online

Deruxian

p4 2.8 1024mb, 6800 gt

Kan Iran meer uitrichten of is dit het? Altijd roepen over de totale vernietiging van de staat Israël en Amerika en dan is dit het?

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Deruxian schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 19:21:
Kan Iran meer uitrichten of is dit het? Altijd roepen over de totale vernietiging van de staat Israël en Amerika en dan is dit het?
Ik heb het idee dat het meer bluf is dan een dreigement.

How bad is it on a scale from one to Spurs

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:41
HEY_DUDE schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 18:02:
[...]

Gek genoeg maakt Trump hier een terechte observatie “ there is not much left to bomb”. Maar dat betekent niet dat het einde van de oorlog nadert maar vooral dat de militaire opties van uit de lucht uitgeput raken voor de VS. Lijkt me een terechte observatie.

Dat het ook het einde van de oorlog is is infantiel wensdenken van Trump zijn kant. Of de VS geeft het gewoon op dan heb je inderdaad de oorlog beëindigt (en verloren)
Dit was volledig te voorspellen en precies het toneelstukje wat hij gaat opvoeren. De overwinning uitroepen omdat er niets meer aan te vallen is. Dat Iran zich paramilitair organiseert en de regio nog komende jaren zal terroriseren dat is bijzaak voor hem.

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23:32
Je moet dit ook vooral zien als interne marketing. Alle politiek is binnenlandse politiek. Ook buitenlandse politiek is binnenlandse politiek. De VS en Israël zijn de aartsvijand. De eeuwige strijd is wat regimes als die van Iran in het zadel houdt.

Ik denk dat nooit de inschatting is geweest dat Iran Israël de Middellandse Zee in zou kunnen bombarderen - zolang het geen bikes zou hebben in ieder geval. Bedenk ook dat als Iran nu al genoeg slagkracht zou hebben gehad om diens vijanden van het lijf te houden, of te vernietigen - ze die kernwapens niet eens nodig zouden hebben gehad.

Laat niet onverlet dat Iran inderdaad de facto de Straat van Hormuz kan sluiten. Dat is mogelijk nog steeds goed genoeg.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

• magnifor
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Iron Dome is de cheatcode in deze. Zonder dat zou israel nu waarschijnlijk half plat gebombardeerd zijn net als Iran maarja, wanneer je Iron Dome hebt komt de tegenpartij niet ver met wat drones en raketten. Dat is ook waarom Israel de ballen heeft om aan te vallen. Als je bij voorbaat al weet dat de tegenpartij je bijna niks kan maken ligt de lat om een offensief te starten veel lager. Krijgen we boots on ground? Nee, zowel Trump als Bibi durven dat niet aan want onder de streep zullen ze vast en zeker winnen maar wordt een bloedige en langdurige strijd. Lekker laf veiliger achter je Iron Dome een heel land plat bombarderen, dat is waar ze goed in zijn.

• magnifor
  • Niet online
[...]

In het Amerikaanse congres zitten ook enorm veel Joodse mensen. Het ligt dan ook allemaal enorm gevoelig bij die mensen. Netanyahu heeft dan ook alleen maar een grote mond omdat hij Amerika achter zich heeft staan, anders was dit nooit gebeurd.
*knip* s.v.p. geen speculatie, post altijd een betrouwbare bron.

[ Voor 22% gewijzigd door defiant op 11-03-2026 21:33 ]

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:30

greatgonzo

schit-te-rend!

Als ik dan lees dat de FBI waarschuwd dat Iran Californië wilde aanvallen met drones.. de kans bestaat natuurlijk dat ze Oekraïne kopiëren door die zeecontainer met drones de USA in te voeren.

Denk dat ze daar niet veel aan kunnen doen. Er zal best wel AA rondom militaire basis zijn, en de echt grote steden, maar een willekeurig grote stad in de Midwest pak je natuurlijk zo..

• Trishul
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:27
greatgonzo schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 20:37:
Als ik dan lees dat de FBI waarschuwd dat Iran Californië wilde aanvallen met drones.. de kans bestaat natuurlijk dat ze Oekraïne kopiëren door die zeecontainer met drones de USA in te voeren.

Denk dat ze daar niet veel aan kunnen doen. Er zal best wel AA rondom militaire basis zijn, en de echt grote steden, maar een willekeurig grote stad in de Midwest pak je natuurlijk zo..
Bewijs van de FBI voor die claim lijkt flinterdun, maar ik kan me voorstellen dat Iran graag de BigTech kantoren/datacenters daar wil aanpakken.
Datacenters van BigTech zijn ook al getroffen in VAE.

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:56

Standeman

Prutser 1e klasse

magnifor schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 20:36:
[...]

Was het ook niet zo dat elke Amerikaanse President een eed moet afleggen om koste wat het kost Israel te beschermen en zonodig militair moet ingrijpen? Meen mij ooit zoiets te hebben gezien of gehoord.
Dat lijkt me volledige onzin. Een stuk desinformatie.
De eed van de president is volgens mij niet veranderd ver voor de oprichting van de staat Israël.

Maar ik kan het even niet goed terug vinden wat allemaal veranderd is aan article 2.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• Mr.Joker
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:19
Standeman schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 21:52:
[...]

De eed van de president is volgens mij niet veranderd ver voor de oprichting van de staat Israël.

Maar ik kan het even niet goed terug vinden wat allemaal veranderd is aan article 2.
Ze gaan wel allemaal naar de muur in Jeruzalem behalve John F. Kennedy :)

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:56

Standeman

Prutser 1e klasse

Mr.Joker schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 21:53:
[...]

Ze gaan wel allemaal naar de muur in Jeruzalem behalve John F. Kennedy :)
Dat de USA en Israël op een perverse manier met elkaar verweven zijn, ge f ik gelijk toe.
Het ging mij om de eed die de president van de USA aflegt. En daar speelt de staat Israël voor zover ik weet geen rol in.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• Charles Hill
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 22:35
[...]

Vergeet niet de lobbygroepen zoals AIPAC (American Israel Public Affairs Committee) en de Anti-Defamation League (ADL), en christenzionistische groepen zoals Christians United for Israel (CUFI), die steeds sterker is geworden en achter de harde lijn van het extremistische regime van Israël staat. Die groepen hebben allen veel invloed op het pro-Israelisch beleid in de VS, en met name onder Trump krijgen ze veel voor elkaar.

Bron: aipac.org, adl.org, cufi.org

• Mr.Joker
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:19
Charles Hill schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 21:57:
[...]

Vergeet niet de lobbygroepen zoals AIPAC (American Israel Public Affairs Committee) en de Anti-Defamation League (ADL), en christenzionistische groepen zoals Christians United for Israel (CUFI), die steeds sterker is geworden en achter de harde lijn van het extremistische regime van Israël staat. Die groepen hebben allen veel invloed op het pro-Israelisch beleid in de VS, en met name onder Trump krijgen ze veel voor elkaar.

Bron: aipac.org
Het zijn ook Christelijke evangelisten die heel pro-Israelisch zijn en in de Amerikaanse regering zitten. Ook hier in Nederland in het parlement. Zie bijvoorbeeld de CU en SGP in Nederland.

Zij hebben bepaalde interpretaties van Bijbelse teksten waarbij ze wel voor Israel moeten zijn, anders worden ze vervloekt (volgens hun interpretatie (Numeri 24:9).

Dit is ook gewoon grotendeels een theologische oorlog vanuit de US en Israël. Hebben Trump en consorten dit laatst ook niet toegegeven?
https://www.theguardian.c...an-war-christian-rhetoric
https://www.middleeasteye...an-part-biblical-prophecy

Hetzelfde met Bush en Irak:

https://www.telegraph.co....usade-against-evil-doers/

[ Voor 20% gewijzigd door Mr.Joker op 11-03-2026 22:04 ]

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Kan Iran meer uitrichten of is dit het?
Nou, ze hebben de straat van Hormuz momenteel in wurg greep, al eens naar de benzine prijzen gekeken?
Wat denk je van de rest zoals LNG, de rest van de olie producerende landen daar. Zolang die straat dicht blijft heeft Iran nog een aardige troef in mijn optiek.
Altijd roepen over de totale vernietiging van de staat Israël en Amerika en dan is dit het?
Als ze die straat dicht weten te houden zou dit ook de US aardig kunnen ontwrichten, dollar = oil, los van de gevoerde politiek wat ook ontwrichtend kan werken, evenals de rest van de wereld.
Ik weet niet hoeveel Iran aan raketten nog heeft maar als die gewoon doorgaan dan kan Israël ook gewoon nog het nodige verwachten, ook hun luchtverdediging zal minder worden.

Wear Sunscreen!

• magnifor
  • Niet online
Standeman schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 21:52:
[...]

Goed, dat is iets wat blijkbaar is hangen bij mij vanuit het verleden. Echter zit ik er niet ver naast want je hebt de QME wat wettelijk vastgelegd is dat de VS min of meer verplicht Israel de middelen te geven om zich te “verdedigen” tegen elke vorm van vijandigheid: https://en.wikipedia.org/...Qualitative_Military_Edge

Iets verteld mij dat je dit zeer breed kunt interpreteren en min of meer een eed is waar elke president zich aan moet houden.

• Charles Hill
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 22:35
Mr.Joker schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 22:02:
[...]

Het zijn ook Christelijke evangelisten die heel pro-Israelisch zijn en in de Amerikaanse regering zitten. Ook hier in Nederland in het parlement. Zie bijvoorbeeld de CU en SGP in Nederland.

Zij hebben bepaalde interpretaties van Bijbelse teksten waarbij ze wel voor Israel moeten zijn, anders worden ze vervloekt (volgens hun interpretatie (Numeri 24:9).

Dit is ook gewoon grotendeels een theologische oorlog vanuit de US en Israël. Hebben Trump en consorten dit laatst ook niet toegegeven?
https://www.theguardian.c...an-war-christian-rhetoric
https://www.middleeasteye...an-part-biblical-prophecy

Hetzelfde met Bush en Irak:

https://www.telegraph.co....usade-against-evil-doers/
Ja, die Pete Hegseth is een gevaarlijke gek met zijn moderne kruistocht opvattingen, en actief daarop aanstuurt bij soldaten. En dit speelde in het verleden ook al inderdaad.

En in Nederland is die evangelistische steun voor Israël er ook. Maar ook anderen in de Nederlandse regering staan openlijk achter het zionistisch beleid. Toen de eerste bommen vielen en onschuldigen vermoord werden, liepen in Nederland politici rond met speldjes met de Israëlische vlag, en omhelsde Rutte de Israëlische ambassadeur, ipv hem op het matje te roepen voor het bombarderen van burgerdoelen. Schurken in mijn ogen, mijn mening.

[ Voor 15% gewijzigd door Charles Hill op 11-03-2026 22:19 ]

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:55
Ze hebben 400 kg medium tot hoog verrijkt Uranium, gokje dat ze nu wel echt een kernwapen willen ontwikkelen. Of de ondergrondse faciliteiten voldoende vernietigd zijn om dat te voorkomen is allerminst duidelijk.

Daarnaast is het hele alternatieve businessmodel van Dubai aan het instorten. Af en toe een paar goedkope drones die kant, maakt Dubai voorlopig wel een onaangename plek om te verblijven (alhoewel je je kan afvragen waarom het eerder wel aangenaam werd gevonden in een autoritaire moslim staat met een klimaat waarbij je maar beperkt naar buiten kan etc).

De golf staten waren net enigszins aan de hand van Israel door o.a. de Abraham akkoorden. Ik heb op langere termijn zeer mijn twijfels over de houdbaarheid van de staat Israel. Als je alles en iedereen om je heen of bombardeert of meesleept een oorlog in, dan maak je allicht geen vrienden. De V.S. staat nu direct achter ze, maar als de antisemitische stromingen in de V.S. steeds vocaler worden (extreme rightwing MAGA), dan staan ze straks ook alleen.

De gevolgen zijn moeilijk te overzien, maar zijn weinig positief.

• MrOleo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22:28
*knip* s.vp. geen rants.

https://www.nu.nl/midden-...lsstop-op-golfstaten.html
VN-Veiligheidsraad eist dat Iran stopt met aanvallen Golfstaten
De Veiligheidsraad van de Verenigde Naties heeft een resolutie aangenomen waarin Iran wordt opgeroepen om te stoppen met het aanvallen van de Golfstaten. Volgens de resolutietekst zijn die aanvallen in strijd met het internationaal recht en vormen ze een "ernstige dreiging voor de internationale vrede en veiligheid".

Dertien van de vijftien landen in de Veiligheidsraad stemden voor de resolutie. Alleen Rusland en China onthielden zich van stemming.

De resolutie veroordeelt ook de Iraanse acties die gericht zijn op het afsluiten van de Straat van Hormuz. Iran heeft meerdere commerciële schepen beschoten op die zeestraat die zo belangrijk is voor de wereldwijde oliehandel.

[ Voor 13% gewijzigd door defiant op 11-03-2026 23:09 ]

erutangiS

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

HEY_DUDE schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 22:20:
[...]
Ik heb op langere termijn zeer mijn twijfels over de houdbaarheid van de staat Israel.
Probleem is wel dat daar 10 miljoen mensen wonen die 1: daar niet weg willen, en 2: eigenlijk niemand wil ze hebben in zulke aantallen...

Ben het wel met je eens dat een staat die alleen kan overleven door er een muur om heen te bouwen en voortdurend de buren te bombarderen eigenlijk niet levensvatbaar is. Maar wat is het alternatief?

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:04

bloody

0.000 KB!!

Slecht nieuws, Hezbollah doet nu ook mee. Blijkbaar trekken ze zich niks aan van het verbod op militaire activiteiten, uitgevaardigd door de Libanese regering. Tja, ze zijn ook wel heel groot daar, niemand die ze iets kan doen.

nope

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:04

bloody

0.000 KB!!

Meerdere olietankers staan in brand nu na een aanval vanuit Iran.

nope

• Trishul
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:27
bloody schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 22:58:
Meerdere olietankers staan in brand nu na een aanval vanuit Iran.
[Embed]
Dat is interessant als dat zo is.
Mochten die op chokepoints in brand staan of uiteindelijk zinken, dan is daarmee effectief de fysieke blokkade een feit.

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:31
Trishul schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 23:08:
[...]

Dat is interessant als dat zo is.
Mochten die op chokepoints in brand staan of uiteindelijk zinken, dan is daarmee effectief de fysieke blokkade een feit.
Ze zullen waarschijnlijk gewoon voor anker liggen.

Ik tolk het meer als de spreekwoordelijke rat in de val. Die schepen kunnen geen kant op, ze moeten via Hormuz naar buiten. Er liggen nu ook teveel tankers om effectief te verdedigen, en als de tankers er niet uit kunnen zal de marine erin moeten.

Wat een clusterfuck in opbouw als dit klopt…

(Edit: en ondertussen roepen dat de oorlog al gewonnen was in het eerste uur.)

[ Voor 6% gewijzigd door Rene op 11-03-2026 23:17 ]

2025 Opel Grandland AWD Ultimate - 2024 Mazda MX-30

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 02:55
... vormen ze een "ernstige dreiging voor de internationale vrede en veiligheid"...

Welke vrede?

Volgens mij zijn twee niet nader te noemen landen begonnen met deze "militaire operatie". Wellicht heb ik iets gemist, maar is die "provocatie" ook veroordeeld?

• polli_
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 00:21
YakuzA schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 17:31:
[...]

Als de VS dat wil, worden die schepen onderzeeërs als ze ergens bij Sri Lanka varen uiteraard.
Het is niet alsof Iran iets kan doen om dat te voorkomen naast proberen te verstoppen en hopen dat de VS ze niet flagged.
Niet als het onder Chinese vlag vaart of vliegt. Denk niet dat het VS het aandurft om een Chinese schip of vliegtuig aan te vallen. Enigste wapen wat de VS tegen China heeft zijn sancties.

• olympusdenk
  • Registratie: Januari 2024
  • Nu online
Uit LIVE-Feed van Reuters en NOS

Voor de kust van Irak zijn twee buitenlandse olietankers aangevallen en vervolgens in brand gevlogen.

Afbeeldingslocatie: https://cdn.nos.nl/image/2026/03/12/1336689/1920x1080a.jpg

NL: Marstek Venus-E v2, 5.12 kWh (154.215) | MG ZS '19 44.5kWh | ZP 2.925 kWp Z | HW P1 + sockets | Pi5 met HA

Pagina: 1 ... 16 17 Laatste

Let op:
Zero Tolerance beleid
Dit topic valt onder Zero Tolerance. Dit betekent het volgende:
• We grijpen sneller in bij overtredingen.
• Er volgen sneller sancties.
Topic specifiek beleid
Wat willen we niet zien:
• Elkaar beschuldigen van drogredenen.
• Commentaar over het discussie verloop in het topic.
• Commentaar op andermans postgedrag.
• Ook de discussie over Gaza is nog steeds offtopic.
• Speculatie of samenzweringstheorieën.
• Naamverbasteringen/bijnamen (zoals Bibi voor Netanyahu)
• Memes/grappige plaatjes, dit is een discussietopic
Zie je een post waarvan je denkt dat die niet voldoet aan onze forum/topic regels, maak dan alleen (!) een topic report aan. En laat het dan verder over aan moderatie.