• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

b_g_e schreef op maandag 9 maart 2026 @ 17:04:
Snyder betoogt overigens, dat de oorlog een terroristische aanval in de VS zou kunnen uitlokken, die dan gebruikt zou kunnen worden om de democratie nog verder uit te hollen / de verkiezingen in de herfst te beïnvloeden.
Iets meer dan een week geleden hadden Snyder en Phillips O’Brien gesproken over wat een luchtmacht wel (bestaande regime slopen) of niet (geen inspraak op wat de mensen met wapens gaan doen, welke opvolgers, gaan ze een burgeroorlog uitvechten,... Boots on the ground is nodig om inspraak te hebben op wat het volgende regime wordt) kan doen.
This post contains my conversation with military historian Phillips O’Brien about the U.S. strikes on Iran. Phillips walked us through what air power can and can’t do — it can devastate a regime, but it can’t replace one, and what we’ve likely unleashed is a chaotic internal struggle with no clear plan for what comes next.
https://snyder.substack.com/p/making-sense-of-iran-war
Ze spraken ook over hoe de Amerikaanse verkiezingen uit state niveau weghalen en het federale niveau gaat het toe-eigenen. Een mogelijkheid is Iraanse beïnvloeding (bv trollenfabrieken slaan terug) als argument gebruiken.

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 20:03
YakuzA schreef op maandag 9 maart 2026 @ 11:57:
[...]

*knip*

Verder is het wel slecht van de VS om niet gewoon te melden dat mogelijk gewoon hun fout was en dat ze op de IGRC mikten.
In tegenstelling tot een land als Rusland, zal de VS niet expres scholen mikken, maar voor de militaire doelen gaan.
De VS misschien niet maar Israël is zo verwerpelijk als elk ander bananen land. Dus ook 'foute' intel van Israël kan het zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door NMH op 09-03-2026 20:19 ]

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22:12
Ligt het aan mij als ik denk dat Europa/NAVO momenteel aan het doen is wat ze moet doen?
Boten richting de regio, luchtafweer paraat,... (En waarschijnlijk nog veel andere dingen achter de schermen)

De boel verdedigen waar nodig en toch niet meegaan in de waanzin van de VS/Israël.

Geen simpele evenwichtsoefening. Hopelijk kan het volgehouden worden.

Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Wozmro schreef op maandag 9 maart 2026 @ 20:13:
Ligt het aan mij als ik denk dat Europa/NAVO momenteel aan het doen is wat ze moet doen?
Boten richting de regio, luchtafweer paraat,... (En waarschijnlijk nog veel andere dingen achter de schermen)

De boel verdedigen waar nodig en toch niet meegaan in de waanzin van de VS/Israël.

Geen simpele evenwichtsoefening. Hopelijk kan het volgehouden worden.
De ballistische raket boven Turkije was ook door ‘NATO defenses’ onderschept.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
https://www.nonzero.org/p/iran-and-the-immorality-of-openai
And as long as I’m laying out strands that I promise to tie together by the end of this piece: (1) The Washington Post reported this week that Anthropic’s Claude AI has helped select targets hit by the US in the Iran war; and (2) Reuters reported that, according to a preliminary investigation, it was the US, not Israel, whose air strikes hit an elementary school on the first day of the war, killing more than 100 Iranian girls.
Het artikel gaat eigenlijk over dat Amodei's waarborgen ontoereikend waren, maar bovenstaande quote vond ik interessant in de context van dit topic. De vraag wie er juridisch verantwoordelijk is, is ook interessant, al is het maar de vraag of die ooit beantwoord gaat worden...

Gelukkig voor Trump, geeft hij niets om kinderen, vrouwen, of Iraniërs. Kan hij weer lekker goed slapen vanavond.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

• its_me_
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 21:06
Vandaag met een Iraanse collega van mij gesproken over de oorlog tegen het Iraanse regime. Onder meer haar ouders maar ook andere familie en vrienden zijn in Iran.

Ze vertelde met een anekdote dat de oorlog die nu gaande is nodig is om het land en de regio vooruit te helpen. Ze was dus eigen "blij" met de aanval vanuit Israël en de VS. Ze vertelde dit verhaal wel met tranen in de ogen vanwege alle pijn die de burgers van het land moeten leiden. Maar deze pijn was in haar ogen dus noodzakelijk om in de toekomst als land beter te worden en uiteindelijk echte vrijheid te krijgen.

Heftig verhaal, maar ook enigszins hoopvol.

Benieuwd of er nog andere Iraniërs zijn in dit topic en wat hun beelden zijn.

• olympusdenk
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 17:23
“De vraag wie er juridisch verantwoordelijk is” @Jerie Het lijkt erop dat Anthropic die vraag ook zeer helder in het vizier heeft:

NL: Marstek Venus-E v2, 5.12 kWh (154.215) | MG ZS '19 44.5kWh | ZP 2.925 kWp Z | HW P1 + sockets | Pi5 met HA

• Killjoy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:50

Killjoy

Klingon lawn products

its_me_ schreef op maandag 9 maart 2026 @ 21:22:
Vandaag met een Iraanse collega van mij gesproken over de oorlog tegen het Iraanse regime. Onder meer haar ouders maar ook andere familie en vrienden zijn in Iran.

Ze vertelde met een anekdote dat de oorlog die nu gaande is nodig is om het land en de regio vooruit te helpen. Ze was dus eigen "blij" met de aanval vanuit Israël en de VS. Ze vertelde dit verhaal wel met tranen in de ogen vanwege alle pijn die de burgers van het land moeten leiden. Maar deze pijn was in haar ogen dus noodzakelijk om in de toekomst als land beter te worden en uiteindelijk echte vrijheid te krijgen.

Een collega hier had het ook over die conflicterende gevoelens ja. Hoop en vrees tegelijk.

Het is den ambtenaar verboden gedurende den werktijd alcoholhoudende dranken te gebruiken, bij zich te hebben of in de dienstlokalen te bewaren.

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:13

bloody

0.000 KB!!

Nou, ik verwacht dat binnenkort Trump de overwinning aankondigt/uitroept.
Er zijn meerdere berichten naar buiten gekomen die daar op wijzen: en
https://www.washingtonpos...-trump-netanyahu-endgame/
“I’m not sure it’s in our interest to fight until the regime is toppled,” said the Israeli official. “Nobody wants a never-ending story.”
...
“Of course, we wish to topple the regime, but that’s not the only endgame,” the Israeli said. Once the major military targets have been eliminated, “Israel would have achieved its goals,” he explained.
Mocht dat zo zijn, zal de situatie relatief snel weer op het oude niveau zitten vermoed ik. China heeft veel hier van geleerd, dus die zal lachende derde zijn.

nope

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Zat er wel in, de Iraanse bevolking is compleet irrelevant voor de US/Israelische regeringen. Enkel de eigen positie is relevant.

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
bloody schreef op maandag 9 maart 2026 @ 21:33:
Nou, ik verwacht dat binnenkort Trump de overwinning aankondigt/uitroept.
Er zijn meerdere berichten naar buiten gekomen die daar op wijzen:
[X]

en
https://www.washingtonpos...-trump-netanyahu-endgame/

[...]

Mocht dat zo zijn, zal de situatie relatief snel weer op het oude niveau zitten vermoed ik. China heeft veel hier van geleerd, dus die zal lachende derde zijn.
Een zoon aan de macht van wie je de vader vermoord hebt, what could possibly go wrong.

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:40

Yucon

*broem*

Bundin schreef op maandag 9 maart 2026 @ 21:39:
Zat er wel in, de Iraanse bevolking is compleet irrelevant voor de US/Israelische regeringen. Enkel de eigen positie is relevant.
Hij sorteerde er al op voor, met 'maar ze moeten het zelf doen'. Dan kun je achteraf makkelijk je schouders ophalen en je erop beroepen dat ze het zelf schuld zijn omdat ze het niet gedaan hebben.

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17:27

Ik snap die hoop niet zo goed, nog nooit heeft een bombardement en het doden van het hoofd geleid tot een regime verandering ten gunste van de bevolking & stappen naar een democratie. Tenzij je er echt fors in gaat investeren nadat het gelukt is om het regime te verwijderen. En dat doet de VS niet, nooit gedaan ook. Op het Marshall plan na maar dat was ook eigenbelang.

Dit was puur een rekening die Netanyahu open had staan en perse wilde vereffenen. De bevolking van Iran schiet er niets mee op. Sterker de macht is nu naar een jongere generatie gegaan. Versneld, met hele goede machtsbasis in de inlichtingendiensten & republikeinse garde. Het is er een die weer decennia mee kan.

• Jerie
  • Niet online

Welke Iraniërs zijn gevlucht? Ik bedoel, qua cultureel-religieuze achtergrond?

De kans dat een Sjiitische Moslim vlucht is niet nul. Ook een wezenlijk percentage Sjiitische Moslims zijn tegen het regime, gaan de straat op. Echter de kans dat een Soenitische Moslim, Iraanse Koerd, Christelijke Iraniër, of Zoroastristische Iraniër vlucht is gemiddeld genomen groter dan Sjiitische Moslims.

Iraniërs met Joodse achtergrond kunnen zo naar Israël (dat kan een ieder met Joodse bloedlijn, ook al is het nog zo ver weg). Christendom en Zoroastrisme daarentegen niet. Denk wel dat ze een verhoor voor de kiezen krijgen.

Ik heb bij mij in de straat een familie wonen die is gemengd Marokkaans en nog een land (te specifiek om te noemen). Ze worden met de nek aangekeken. Ze zijn Christen, maar men ziet een kleurtje en men hoort wel eens Arabisch. Gewoon nette mensen. Pijnlijk om te zien. Gelukkig heeft vader een goede baan.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

• bloody

bloody

0.000 KB!!

Yucon schreef op maandag 9 maart 2026 @ 21:52:
[...]

Hij sorteerde er al op voor, met 'maar ze moeten het zelf doen'. Dan kun je achteraf makkelijk je schouders ophalen en je erop beroepen dat ze het zelf schuld zijn omdat ze het niet gedaan hebben.
Ja, het is een onvervalste TACO zoals we die al langer kennen van hem.

nope

• Jerie
  • Niet online
CornermanNL schreef op maandag 9 maart 2026 @ 21:53:
[...]

Ik snap die hoop niet zo goed, nog nooit heeft een bombardement en het doden van het hoofd geleid tot een regime verandering ten gunste van de bevolking & stappen naar een democratie. Tenzij je er echt fors in gaat investeren nadat het gelukt is om het regime te verwijderen. En dat doet de VS niet, nooit gedaan ook. Op het Marshall plan na maar dat was ook eigenbelang.

Dit was puur een rekening die Netanyahu open had staan en perse wilde vereffenen. De bevolking van Iran schiet er niets mee op. Sterker de macht is nu naar een jongere generatie gegaan. Versneld, met hele goede machtsbasis in de inlichtingendiensten & republikeinse garde. Het is er een die weer decennia mee kan.
Trump staat bij mij 3-0 achter, hij kan weinig goed doen. Als hij iets goed doet, ben ik cynisch. Ik neem aan dat hij achter de schermen aan het onderhandelen is. Daarom dat hij een ballonetje opgooit over de exit strategie. Goed zo jongen, braaf ...

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:38
Bundin schreef op maandag 9 maart 2026 @ 21:39:
Ik kijk ook helemaal niet verbaasd op als Trump nu straks alles weer terugtrekt en zegt dat 'de oorlog voorbij is' puur en alleen omdat ie de aandelenmarkt in elkaar heeft zien kieperen de afgelopen week, en zijn vriendjes nu uitgebreid hebben kunnen kopen.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• Bundin
  • Niet online
Stoney3K schreef op maandag 9 maart 2026 @ 22:09:
[...]

Ik kijk ook helemaal niet verbaasd op als Trump nu straks alles weer terugtrekt en zegt dat 'de oorlog voorbij is' puur en alleen omdat ie de aandelenmarkt in elkaar heeft zien kieperen de afgelopen week, en zijn vriendjes nu uitgebreid hebben kunnen kopen.
En de kiezers vinden stijgende benzineprijzen niet cool.

• cleef
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

cleef

Veni, vidi, amissa

Een Iraanse collega van mij is gevlucht voor het regime (al een leven lang geleden, woont hier al 30+ jaar en spreekt vloeiend nl etc). Hij heeft daar nog familie wonen, hij is geen moslim en heeft ook niets met enige religie. En hij is woest op de US en Israël. Hij is ervan overtuigd dat dit Iran nog veel meer kapot maakt. Hij ziet de rijke cultuur/geschiedenis van Iran verwoest worden totdat er geen enkele mogelijkheid meer is om hier ooit nog iets van te maken.

Maar goed, er zijn dus ook bij Iraniërs mensen die dit absoluut niet toejuigen.

1 januari begin ik echt! en daarna weer elke maandag!

• HollovVpo1nt
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09:18

HollovVpo1nt

I like gadgets

Bundin schreef op maandag 9 maart 2026 @ 22:10:
[...]

En de kiezers vinden stijgende benzineprijzen niet cool.
Ik weet niet of het je bedoeling is om het te bagatelliseren, maar sinds de covid crisis zijn de energieprijzen gestegen als gevolg van Rusland/Oekraïne en nu weer als gevolg van USraël/Iran. Keer op keer betalen wij hier de rekenen van die agressies. En nog maar te zwijgen over de vluchtelingenstroom uit het midden oosten als gevolg van het USraël terrorisme. Je denkt toch niet dat VS or Israël die vluchtelingen gaan opvangen? Ze komen gewoon naar West Europa en zullen wij weer maatschappij ontwrichtende discussies hebben over migratie en vluchtelingen.

'Niet cool' dekt de lading niet. Er zijn mensen die keihard geraakt worden door de kostenstijgingen aan de pomp. We hebben al belachelijk hoge brandstofprijzen hier.

• Bundin
  • Niet online
HollovVpo1nt schreef op maandag 9 maart 2026 @ 22:27:
[...]

'Niet cool' dekt de lading niet. Er zijn mensen die keihard geraakt worden door de kostenstijgingen aan de pomp. We hebben al belachelijk hoge brandstofprijzen hier.
Ik had het over de kiezers die Trump (of eigenlijk: de republikeinen) relevant vindt: Amerikaanse.

[ Voor 4% gewijzigd door Bundin op 09-03-2026 23:02 ]

• Vis
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online

Vis

HEY_DUDE schreef op maandag 9 maart 2026 @ 21:45:
[...]

Een zoon aan de macht van wie je de vader vermoord hebt, what could possibly go wrong.
Maar is ie wel echt dood?

Niemand die het zeker weet. Die ayatollahs laten zich nooit zien. Ze kunnen mooi roepen van dit of dat, maar het is voor de bühne.

Trump is een dealtjes maker. Hij kan met de eer strijken, terwijl er niks veranderd straks voor het Iraanse volk.
Same old, same old.

Dat de bevolking van Iran dit toejuicht snap ik niet zo.. nu is vrij simpel een opvolger gekomen die weer jaren lang hetzelfde of waarschijnlijk erger regime in stand houdt aldaar..

En Trump zal blijven roepen dat hij weer een oorlog heeft "opgelost".

Wie geloofd deze bullshit nog?

Nikon D610 || 85mm 1.8G || 50mm f1.8D || AW 15 R3 ||

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:38
Vis schreef op maandag 9 maart 2026 @ 23:18:
[...]

Maar is ie wel echt dood?

Niemand die het zeker weet. Die ayatollahs laten zich nooit zien. Ze kunnen mooi roepen van dit of dat, maar het is voor de bühne.
En laten we ook niet vergeten dat Khamenei Jr. nu ook een enorme schietschijf is geworden.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• Wippie1234
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
RobinHood schreef op maandag 9 maart 2026 @ 17:07:
[...]

Verder is, zoals al gezegd, het deel waar grote schepen kunnen varen in De Straat heel smal, dus een paar brandende tankers en je hebt een vrij permanent probleem. Afgezien nog van de directe kosten van een gezonken supertanker. En natuurlijk de ecologische problemen, maar met alle brandende raffinaderijen lijkt men zich daar sowieso al weinig zorgen over te maken.
Zo smal is het niet. Er zijn in het smalle stuk 2 lanes ieder 3km breed gescheiden door een bufferzone van 2km breed.

• Vis
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online

Vis

Stoney3K schreef op maandag 9 maart 2026 @ 23:31:
[...]

En laten we ook niet vergeten dat Khamenei Jr. nu ook een enorme schietschijf is geworden.
Ach, het is één groot playbook van Trump om de aandacht van de Epstein files weg te nemen toen het ze even heet werd.

Je hoort er nu even niks meer over natuurlijk.

Nikon D610 || 85mm 1.8G || 50mm f1.8D || AW 15 R3 ||

• olympusdenk

Wat ik hieronder deel is nadrukkelijk niet eerstehands. Het is in deze draad soms makkelijk voor velen om het land te reduceren tot een leider versus andere leider, een regime tegen een hardliner — terwijl er ~90 miljoen mensen achter schuilgaan die daar niet om gevraagd hebben. Het bevredigt misschien iemands eigen frame — maar de regimes en de bevolking zijn niet hetzelfde.

Ik kan het me eerlijk gezegd niet voorstellen. 45 jaar onder een regime dat je niet hebt gekozen. Misschien een tiende van de bevolking is verbonden aan het systeem — de IRGC, de Basij, de elite die ervan profiteert. De rest krijg je dan mee heeft geen stem. Vrouwen die op straat worden geslagen om een hoofddoek, mensen die verdwijnen als ze protesteren. Het leeft echt onder Iraniërs — de rijkdom van hun land die opgaat aan milities en buitenlandse oorlogen, terwijl ze zelf worstelen met hun vrijheid, hun toekomst, hun waardigheid.

Als je dan beelden ziet van Iraniërs die staan te juichen wanneer regimefaciliteiten worden geraakt — wat ik meekrijg dat is écht niet omdat ze van de VS houden. Dat is hoe diep de woede naar dit regime zit. En als je dan eerlijk mag zijn, geen van de betrokken partijen heeft echt het beste voor met die 90 miljoen — niet de VS met her willen uitschakelen van het regime samen met Israël, niet China en Rusland. En wat doen wij — wij hebben er hier vanaf de zijlijn ook een handje van de mond vol te hebben over Trump, maar als Europa een fractie van die energie in eigen geopolitieke slagkracht had gestoken, hadden we nu niet vanaf de zijlijn hoeven toekijken. Er zijn verscheidene presidenten aan hem voorafgegaan en wij hebben al die tijd op soft power geleund.

En zoals @cleef hierboven laat zien — er zijn ook Iraniërs die woedend zijn op de VS en Israël en hun cultuur zien verdwijnen. En die hoor je minder snel en het contrast lijkt me onderling sterk met de mensen die op de Dam de dood van Khamenei vieren. Maar dat is juist het punt: die 90 miljoen laten zich niet vangen in één sentiment. Juist die versimpeling tot platitudes is een dooddoener voor een echte discussie.

Iran is een eeuwenoude beschaving — van het zoroastrische Perzië tot vandaag — laten we niet vergeten dat er een geweldige mensen die zichzelf nog steeds met hun roots identificeren van voor de Shah. En van wat ik bij deze mag delen uit mijn bescheiden ervaring — ze willen niets liever dan teruggaan. Terug naar hun familie, hun thuis, hun land. Niet het land van de IRGC of de Basij, maar hun land. Maar onthoud wel dat ondanks deze perceptie de Iraanse cultuur niet monolitisch is. Het is daarom lastig om dat met zekerheid door te trekken naar iedereen die daar nog woont, maar velen wachten al 45 jaar op dat moment.

NL: Marstek Venus-E v2, 5.12 kWh (154.215) | MG ZS '19 44.5kWh | ZP 2.925 kWp Z | HW P1 + sockets | Pi5 met HA

• Jerie
  • Niet online
Stoney3K schreef op maandag 9 maart 2026 @ 22:09:
[...]

Ja, nadat ze eerst de boel geshort hadden.

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:35

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

(jarig!)
@HollovVpo1nt tja, Europa verdient die stroom dan ook.
Bart van den Brink, de nieuwe CDA-minister voor Asiel en Migratie, was namens Nederland afgereisd naar Brussel. Hij zei na afloop van het overleg tegen Trouw dat ‘opvang in de regio natuurlijk altijd het beste is, ook voor mensen om weer terug te kunnen gaan.’

Maar, moest hij erkennen: ‘Er is in deze regio al enorm veel aan de hand. Dus het opvangen van vluchtelingen zou voor een aantal landen in de regio gelijk enorm veel betekenen.
Src.
https://www.volkskrant.nl...htelingencrisis~bb7abae7/

Dus men praat over opvang in de regio en geeft zichzelf ook gelijk een optie om er maar van af te zien. :')

Er zijn daar genoeg landen die het kunnen maar wellicht niet willen. Al die rijke golf staten bouwen de meest imposante zaken. Geld zat om ergens opvang te bouwen.

Edit: @olympusdenk oh daar ben ik mij zeker van bewust. Maar dat is niet Europa zijn probleem....

[ Voor 5% gewijzigd door sh4d0wman op 10-03-2026 07:57 ]

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

• olympusdenk
sh4d0wman schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 02:10:
@HollovVpo1nt tja, Europa verdient die stroom dan ook.

[...]

Src.
https://www.volkskrant.nl...htelingencrisis~bb7abae7/

Dus men praat over opvang in de regio en geeft zichzelf ook gelijk een optie om er maar van af te zien. :')

Er zijn daar genoeg landen die het kunnen maar wellicht niet willen. Al die rijke golf staten bouwen de meest imposante zaken. Geld zat om ergens opvang te bouwen.
Opvang in de regio klinkt logisch, maar historisch gezien is de verhouding tussen de Iran en de Golfstaten en andere buurlanden waaronder Turkije complexer dan het lijkt. De soennitische Golfstaten gaan ook niet zomaar de deur openzetten voor sjiitische Iraanse vluchtelingen — niet als diezelfde Golfstaten die scheiding tussen enerzijds de Islamitische Republiek / Iraanse Revolutionaire Garde en de onderdrukte bevolkingsgroepen niet gescheiden zien. En de Iraanse staat al decennia als existentiële bedreiging zien.

Afbeeldingslocatie: https://prod-img.standaard.be/public/nieuws/sv4xrl-b86901c2-f60c-11e3-aaa1-3e0fac44a009-web-scale-0.3067485-0.3067485--.jpg/alternates/THREE_TWO_1620/b86901c2-f60c-11e3-aaa1-3e0fac44a009_web_scale_0.3067485_0.3067485__.jpg

@rapture zette dat eerder scherp neer rapture in "[ZT] Amerikaans/Israëlische aanval op Iran en gevolgen regio"

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

wat ik hoor is dat radar voor luchtafweer in de regio teveel is kapotgeschoten voor vroegtijdige interceptie waardoor VS bases niet goed beschermd kunnen worden laat staan de omgeving, dat de voorraad munitie terug is gevallen op minder effectieve raketten omdat de voorraad goede luchtafweer-raketten op is. Iron Dome is ook gatenkaas aan het worden en kan lang niet alles meer voorkomen door modernisering van aanvalssystemen en een beperkte voorraad munitie.

Is het dan niet een kwestie van tijd totdat Israël in paniek raakt als de inslagen 'thuis' blijven toenemen (iets waarvan goede weergave mogelijk ontbreekt door censuur)?

PS: als bronvermelding nodig is kan ik daar wel wat huiswerk op plegen. dit betreft vooral interviews met militair experts via youtube kanalen. Maar daarin zie ik mijn vraag hierover niet beantwoord. Wel lijken verschillende bronnen het eens te zijn dat Iran de gedoodverfde winnaar zal worden (beter voorbereid, hoge wilskracht (bereidheid om voor de natie te sterven, recente ervaring met langdurige oorlog), verdedigingspositie die ze goed in stand kunnen houden door type landschap en omvang. Als VS dat ook zo ziet dan kan ik mij een terugtrekking met de kin omhoog wel indenken ook omdat de missie-goals vaag zijn gezien het uranium verhaal en regime change nogal rammelt).

[ Voor 36% gewijzigd door JJ Le Funk op 10-03-2026 09:10 ]

d:)b :henk d:)b

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:23
JJ Le Funk schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 08:45:
wat ik hoor is dat radar voor luchtafweer in de regio teveel is kapotgeschoten voor vroegtijdige interceptie waardoor VS bases niet goed beschermd kunnen worden laat staan de omgeving, dat de voorraad munitie terug is gevallen op minder effectieve raketten omdat de voorraad goede luchtafweer-raketten op is. Iron Dome is ook gatenkaas aan het worden en kan lang niet alles meer voorkomen door modernisering van aanvalssystemen en een beperkte voorraad munitie.

Is het dan niet een kwestie van tijd totdat Israël in paniek raakt als de inslagen 'thuis' blijven toenemen (iets waarvan goede weergave mogelijk ontbreekt door censuur)?

PS: als bronvermelding nodig is kan ik daar wel wat huiswerk op plegen. dit betreft vooral interviews met militair experts via youtube kanalen. Maar daarin zie ik mijn vraag hierover niet beantwoord. Wel lijken verschillende bronnen het eens te zijn dat Iran de gedoodverfde winnaar zal worden (beter voorbereid, hoge wilskracht (bereidheid om voor de natie te sterven, recente ervaring met langdurige oorlog), verdedigingspositie die ze goed in stand kunnen houden door type landschap en omvang. Als VS dat ook zo ziet dan kan ik mij een terugtrekking met de kin omhoog wel indenken ook omdat de missie-goals vaag zijn gezien het uranium verhaal en regime change nogal rammelt).
Trump leeft vooral op zijn TACO strategie. Ik ben benieuwd hoe ver Iran wilt gaan in deze. Trump opende gisteren al de deur naar zijn exit (alle doelen behaald, alles gezonken, geen raketten, geen luchtafweer bla bla bla...).

Echter is dit de eerste keer dat zo een strategie serieus verkeerd kan uitpakken. Want als Iran vastberaden is om de straat van Hormuz gesloten te houden kan hij geen TACO doen, dan moet hij dus all-in. Ik las in wat rapporten dat het echt een probleem wordt na ca. 30 dagen.

All-in kan betekenen dat de VS daadwerkelijk militair moet escorteren door de straat van Hormuz of dat ze aan land moeten. Uiteraard is het meest optimale dat Iran zijn keutel intrekt, maar daar geloof ik momenteel weinig van (via nu):
Iran: 'Onderhandelingen met de VS niet langer op de agenda'
Iran gaat door met aanvallen zolang dat nodig is. Dat zegt de Iraanse minister van Buitenlandse Zaken Abbas Araghchi tegen het Amerikaanse PBS News. Ook geeft hij aan dat onderhandelingen met de VS over de oorlog niet langer op de agenda staan.
Overigens denk ik dat het echt een shitshow wordt op het moment dat Iran selectief schepen laat passeren (kort door de bocht: Chinese schepen in het bijzonder).

2025 Opel Grandland AWD Ultimate - 2024 Mazda MX-30

• bloody

bloody

0.000 KB!!

De nodige mensen (incl schoonzoon) worden alvast voor de bus gegooid.
Blame deflection terwijl hij uiteindelijk zelf verantwoordelijk is en de beslissing genomen heeft.

Wie wordt geofferd? Zal mij niets verbazen als Pete de laan uitgestuurd wordt. Naar verluidt

nope

• saikol
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:38
Rene schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 09:57:
[...]

Trump leeft vooral op zijn TACO strategie. Ik ben benieuwd hoe ver Iran wilt gaan in deze. Trump opende gisteren al de deur naar zijn exit (alle doelen behaald, alles gezonken, geen raketten, geen luchtafweer bla bla bla...).

Echter is dit de eerste keer dat zo een strategie serieus verkeerd kan uitpakken. Want als Iran vastberaden is om de straat van Hormuz gesloten te houden kan hij geen TACO doen, dan moet hij dus all-in. Ik las in wat rapporten dat het echt een probleem wordt na ca. 30 dagen.

All-in kan betekenen dat de VS daadwerkelijk militair moet escorteren door de straat van Hormuz of dat ze aan land moeten. Uiteraard is het meest optimale dat Iran zijn keutel intrekt, maar daar geloof ik momenteel weinig van (via nu):
Iran kan zijn redenatie direct ontkrachten door direct na het stoppen een groot salvo drones en raketten af te vuren (mochten ze die nog hebben).

Wat betreft het militair escorteren: In het nieuws lees je al dat Macron aan zo'n plan zou werken, dat zou dan weer een mooie 'escape kaart' zijn voor Trump.
Ik hoop niet dat 'we' als zijnde EU/NAVO dat gaan doen, ISR/US zaaien de chaos en laten een ander weer het vuile werk opknappen en de gaten dicht lopen.

• squashedraven
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 22:22
saikol schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 10:40:
[...]

Iran kan zijn redenatie direct ontkrachten door direct na het stoppen een groot salvo drones en raketten af te vuren (mochten ze die nog hebben).

Wat betreft het militair escorteren: In het nieuws lees je al dat Macron aan zo'n plan zou werken, dat zou dan weer een mooie 'escape kaart' zijn voor Trump.
Ik hoop niet dat 'we' als zijnde EU/NAVO dat gaan doen, ISR/US zaaien de chaos en laten een ander weer het vuile werk opknappen en de gaten dicht lopen.
Als we het doen moeten we het vanuit EU doen, niet vanuit de NAVO. Vanuit de NAVO suggereren we namelijk dat we het eens zijn met de VS. Als we als EU constructief bijdragen aan de rust daar krijgen we misschien ook eens een beetje goodwill in het midden oosten.

Dat dit scenario een long shot is geef ik volledig toe. Maar gezien de banden met VS toch wel redelijk aan het verzuren zijn is het niet verkeerd om op andere internationale gebieden in een goed boekje te staan

• Trishul
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:33
When anchor Amna Nawaz pushed Araghchi on the issue, pointing out that the Irani military had conducted airstrikes on multiple oil facilities in other nations – and that a spokesperson for Iran’s Revolutionary Guards had said: “If you can tolerate oil at more than $200 per barrel, continue this game” – Araghchi maintained that “what we are doing is only defending ourselves”.

“We are facing an act of aggression, which is absolutely illegal. And what we are doing is the act of self-defense, which is legal and legitimate. Well, we have already warned everybody in the region that, if the US attacks us, since we cannot reach the American soil, we have to attack their bases in the region, their facilities, their installations, their assets.

“And as a result, the war would be spread into the whole region. So this is the consequences, the consequence of the U.S. aggression against us. We are not responsible for that.”
https://www.theguardian.c...-69afd6a08f08ef977b473191

Ergens zou het goed zijn als Iran schepen gelieerd aan de VS zou tegenhouden.
Want Trump heeft weer eens met de beurzen lopen spelen door te zeggen dat de oorlog zo goed als voorbij is. Het zou goed zijn als de Iraniërs dat nu zelf bepalen.

• Rene
squashedraven schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 10:51:
[...]

Als we het doen moeten we het vanuit EU doen, niet vanuit de NAVO. Vanuit de NAVO suggereren we namelijk dat we het eens zijn met de VS. Als we als EU constructief bijdragen aan de rust daar krijgen we misschien ook eens een beetje goodwill in het midden oosten.

Dat dit scenario een long shot is geef ik volledig toe. Maar gezien de banden met VS toch wel redelijk aan het verzuren zijn is het niet verkeerd om op andere internationale gebieden in een goed boekje te staan
Vooralsnog lijkt het een Europees onderonsje. NL heeft namelijk de Evertsen naar het oosten van de middelandse zee gestuurd, niet in NAVO verband overigens. Wel opmerkelijk:
Zr.Ms. Evertsen maakt deel uit van het vlootverband met het Franse vliegdekschip Charles de Gaulle. Frankrijk heeft Nederland vorige week verzocht om blijvende ondersteuning binnen dit vlootverband. De sensoren en wapensystemen van Zr.Ms. Evertsen zijn zeer geschikt om een scheepsverband te verdedigen tegen dreigingen van drones en raketten.
Hopelijk is dit een voorzichtig Europees antwoord op de Carrier groups van de VS. Overigens ook een prima alternatief voor de SNMG mocht het NAVO verband uit elkaar vallen.

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Rene schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 11:21:
[...]

Vooralsnog lijkt het een Europees onderonsje. NL heeft namelijk de Evertsen naar het oosten van de middelandse zee gestuurd, niet in NAVO verband overigens. Wel opmerkelijk:
[...]
Hopelijk is dit een voorzichtig Europees antwoord op de Carrier groups van de VS. Overigens ook een prima alternatief voor de SNMG mocht het NAVO verband uit elkaar vallen.
De radar die boven op de Evertsen ronddraait is echt state of the art .. en daarin is Nederland echt een van de koplopers op radar gebied. Tijdens vroege testen zagen ze verschillende rare signalen terug komen .. bleek dat ze de ISS hadden gedetecteerd met hun radar _/-\o_

Meer leesvoer:
https://marineschepen.nl/...nding-op-radargebied.html

https://marineschepen.nl/...nding-op-radargebied.html

• HCMarX
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-04 22:43
bloody schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 10:17:
De nodige mensen (incl schoonzoon) worden alvast voor de bus gegooid.
Blame deflection terwijl hij uiteindelijk zelf verantwoordelijk is en de beslissing genomen heeft.

Wie wordt geofferd? Zal mij niets verbazen als Pete de laan uitgestuurd wordt. Naar verluidt

[X]
Hij begint zichzelf echt publiekelijk kandidaat te stellen voor de domkop van de eeuw. Hoeveel mensen in de VS accepteren deze **** nog als de president? Hij helpt echt de hele wereld naar de kloten. En Israël staat inmiddels ook wel gemarkeerd als onderdeel van de axis of evil in mijn boek.. Echt verschrikkelijk om te zien hoe allerlei corrupte zeventig plussers de wereld gewoon kapot maken..

Gamecube (games) kopen of ruilen??

• rejer
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 03-04 21:52
HCMarX schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 12:53:
[...]

En Israël staat inmiddels ook wel gemarkeerd als onderdeel van de axis of evil in mijn boek.
<knip> offtopic

[ Voor 53% gewijzigd door darkrain op 10-03-2026 14:07 ]

• Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

Yakolev

Superster

Maar moeten er 41 mensen om het leven komen bij een zoektocht naar stoffelijke resten van iemand die 40 jaar geleden is omgekomen.

Van de BBC
Overnight, one Israeli operation in a town in the eastern Bekaa Valley - a focal point of the rising hostilities - saw at least 41 people killed and 40 injured, according to the Lebanese health ministry.

Three Lebanese soldiers were among the dead, and locals listed the names of civilians, including children, they said had been killed.

The focus of the operation in Nabi Chit was recovering the remains of an Israeli military airman who went missing in Lebanon 40 years ago.

On Saturday, there was a hole in the ground in the corner of the town cemetery where a grave had been dug up.

"They thought he was there but there was nothing," one local man said, gesturing at the empty grave.
https://www.bbc.com/news/articles/cy8l2p2l3v0o

Laat feiten nooit in de weg staan voor goed nieuws

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-04 09:56
Trishul schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 11:42:
[...]

Dat is ook een interessante. De VS komt hiermee langzaam in een spagaat. Want Rusland is een grote leverancier van olie en gas, en je kan als kopend land zo aankloppen bij Rusland en ze leveren maar al te graag.
Allerlei landen kregen sancties opgelegd door de VS voor het kopen van Russische olie en waren hiermee gestopt of hadden dit sterk verminderd. Mooi voorbeeld is India.
Die hebben nu nog een voorraad voor maximaal 45 dagen, kwestie van tijd voordat ze weer orders sturen naar Moskou: https://www.theguardian.c...-69a7d1e88f085ed1e38a4fd8
Dit spagaat is nu toch wel erg wrang voor Oekraïne. India mag van de VS alweer olie importeren vanuit Rusland: https://www.bbc.com/news/articles/cy031d1ny7jo. Dus nu profiteert Rusland dubbel van de oorlog in Iran. Het kan z'n olie weer kwijt boven de toonbank en de prijs ervan is ook nog eens flink gestegen :F .

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:42

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Hij begint zichzelf echt publiekelijk kandidaat te stellen voor de domkop van de eeuw. Hoeveel mensen in de VS accepteren deze **** nog als de president? Hij helpt echt de hele wereld naar de kloten.
Dat zien Republikeinse stemmers niet. Die krijgen hun media van Republikeinse media. He who controls the media controls the population. En de media is voor het overgrote deel in handen van Republikeins-gelieerde miljardairs. CNN ook binnenkort en dan zal net als Politico en de WaPo de subtiele shift plaatsvinden. En tiktok, facebook en X ondertussen uiteraard ook. Heel veel (en vrijwel alles van een GOP-stemmer) van wat een gemiddelde Amerikaan te zien krijgt gaat door de rechts-conservatieve filter en algoritmes.

[ Voor 13% gewijzigd door FunkyTrip op 10-03-2026 14:14 ]

Dit dus.

• Martinez-
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
[...]

Hij begint zichzelf echt publiekelijk kandidaat te stellen voor de domkop van de eeuw. Hoeveel mensen in de VS accepteren deze **** nog als de president? Hij helpt echt de hele wereld naar de kloten. En Israël staat inmiddels ook wel gemarkeerd als onderdeel van de axis of evil in mijn boek.. Echt verschrikkelijk om te zien hoe allerlei corrupte zeventig plussers de wereld gewoon kapot maken..
Ik blijf het ook bijzonder vinden dat de VS steeds lijkt te verkiezen voor een of andere bejaarde die het land moet leiden.

Vroeger klopte het dat de langstlevende ook het verstandigste was (want de rest was al dood), die tijd zijn we echt voorbij. Oud ≠ verstand. Niet dat Vance een goede keus zou zijn overigens... ;)

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Zonder social media zouden dergelijke corrupte figuren als Trump & Netanyahu nu niet meer aan de macht zijn. Ik zie social media van de techbro’s als een soort massavernietigingswapen. Als het aan mij zou liggen zou ik ze allen verbieden.

[ Voor 4% gewijzigd door dawg op 10-03-2026 16:14 ]

It’s the economy, stupid!

• honey
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-04 20:32
Ik lees: “ Trump zegt tegen Fox News dat hij mogelijk bereid is met Iran te praten.” en “ Parlementsvoorzitter Iran: 'Absoluut niet op zoek naar staakt-het-vuren'”

Ik kan dit niet anders lezen als een vernedering voor de VS, en lijkt richting op te gaan van de Russische vernedering die ook dachten Oekraïne er even onder te krijgen in 3 dagen. Ik hoop dat het regime gaat vallen, maar op dit moment denken de Iraniërs dat ze kunnen winnen.

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:46

ericplan

5180 Wp PV

dawg schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 16:14:
Zonder social media zouden dergelijke corrupte figuren als Trump & Netanyahu nu niet meer aan de macht zijn. Ik zie social media van de techbro’s als een soort massavernietigingswapen. Als het aan mij zou liggen zou ik ze allen verbieden.
Voldoende belasting heffen op inkomen en vermogen zou ook al schelen. Een klein groepje extreem rijke mannen is in het bezit van zo’n beetje het hele medialandschap in de US. Geld maakt meer kapot dan je lief is.

A'dam PVOutput

• saikol
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:38
ericplan schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 16:41:
[...]

Voldoende belasting heffen op inkomen en vermogen zou ook al schelen. Een klein groepje extreem rijke mannen is in het bezit van zo’n beetje het hele medialandschap in de US. Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het gevaarlijkste is nog dat Trump wel weg kan zijn straks, maar via al die mediakanalen wordt daarna de volgende 'redder' weer naar voren geschoven. Stel dat er nog eerlijke verkiezingen komen en een democratische kandidaat wint gaat deze 4 HEEEEL drukke jaren krijgen om zaken terug te draaien en bepaalde machten beter scheiden, anders gaan ze daarna weer 4 jaar alles in een speedrun slopen zoals we nu zien.

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:46
In de Straat van Hormuz lijkt Iran bezig tot actie om zeemijnen te gaan leggen. https://x.com/jenniferjjacobs/status/2031433322555937181

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

• Morales79
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 21:33
Ik krijg toch wel de indruk dat de VS in blinde planiek is en dat deze aanval een historische blunder is. Iran kan met guerilla tactics dit veel langer uitzingen dan het westen de economische gevolgen kan en wil verdragen.
Dit is gewoon weer een zoveelste oorlog waar de VS grote spijt van krijgt. Zonder gezichtsverlies eruit stappen zal niet meer gaan want Iran zal drones blijven sturen naar de Golfstaten en olietankers aanvallen die de straat van Hormuz proberen over te steken. VS heeft daarmee de regie niet meer ondanks de stoere praatjes voor de camera’s.
China zou weleens de bepalende factor kunnen worden. Gaan zij Iran tot de orde roepen of maken ze een deal dat zij wel hun olie en lng krijgen en het westen niet? Veel landen zullen de VS niet meer vertrouwen hierna. Denk ook aan de Golfstaten. Dachten dat ze beschermd zouden worden maar dit blijkt een loze belofte en hun hele imago als veilige moderne stadstaten voor de rijken ligt in duigen. Het is gewoon een ontiegelijk domme zet waar Trump zich in heeft laten kletsen door de Israel lobby en de gevolgen zijn niet te overzien. Ook zeker niet voor ons in Europa.

[ Voor 12% gewijzigd door Morales79 op 10-03-2026 23:20 ]

• Wozmro
Mogelijke (hele dure) optie: met alle mogelijke middelen de doorvaart van schepen beveiligen tegen aanvallen van Iran.

De VS, Europa, golfstaten, allemaal samen.

En Trump zal de schuld op Hegsett steken en die ontslaan.

Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.

• TerminalNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22:19
Jumpman schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 20:27:
In de Straat van Hormuz lijkt Iran bezig tot actie om zeemijnen te gaan leggen. https://x.com/jenniferjjacobs/status/2031433322555937181
Als dit waar gaat zijn dan kunnen we voorlopig vergeten dat de oliestroom weer op gang gaat komen.

Een paar strategisch afgezonken tankers en er komt echt niks meer doorheen de komende maanden.

• HEY_DUDE
  • Nu online
TerminalNL schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 22:19:
[...]

Als dit waar gaat zijn dan kunnen we voorlopig vergeten dat de oliestroom weer op gang gaat komen.

Een paar strategisch afgezonken tankers en er komt echt niks meer doorheen de komende maanden.
De zoon van een religieuze gek is aan de macht. Zijn vader is omgebracht. Hij heeft in iedergeval volledige steun van Poetin. De vraag is of China ook niet wapens aan Iran gaat leveren om het Westen te pesten. Dit heeft veel ingrediënten om heel langdurig een shitshow te worden.

En al die arabische olie staatjes die Trump hebben lopen paaien, volledig in hun gezicht ontploft. Ik zou dat geschonken vliegtuit saboteren als ik hun was.

Het is niet dat de Amerikanen niet wisten dat dit kon gebeuren, de inlichtingendiensten hadden netjes gerapporteerd dat regime change in Iran niet haalbaar was. Maar als de leider het een prestatie vind om een olifant van een giraffe te onderscheiden, kan iedereen die Trump aanhanger was/is dit ook aan zichzelf toeschrijven.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

HEY_DUDE schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 22:37:
[...]
De zoon van een religieuze gek is aan de macht. Zijn vader is omgebracht. Hij heeft in iedergeval volledige steun van Poetin. De vraag is of China ook niet wapens aan Iran gaat leveren om het Westen te pesten. Dit heeft veel ingrediënten om heel langdurig een shitshow te worden.
Met het lucht overwicht van de VS/Israel wordt het moeilijk leveren voor Rusland/China.

PSN

• unclero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:01

unclero

MB EQA ftw \o/

RobinHood schreef op maandag 9 maart 2026 @ 17:07:
Over de Iraanse vloot gesproken:

Waar zijn de duikbootjes?

De Fateh zou uitgeschakeld zijn, maar er horen nog 3 Kilo klasse duikboten rond te duiken, en dat zijn meen ik vrij capabele bootjes. En dan hebben ze nog een hele rits Ghadir mini-duikbootjes die zeker in de Golf érg gevaarlijk kunnen zijn.
Over de Kilo klasse maak ik mij niet zoveel zorgen.
De Ghadir mini-duikbootjes des te meer. Die zijn speciaal ontworpen voor het ondiepe water van de Golf, en zijn in staat weken rustig op de bodem te liggen wachten. Ze kunnen niet alleen kruisraketten afvuren maar ook supercavitatie-torpedo's.

In de Iraanse militaire doctrine zijn die ook niet bedoeld om helemaal in het begin (de openingszetten) van een oorlog ingezet te worden.

Ik mis ook nog de ekranoplans en we missen nog een paar drone-carriers. Die laatste zijn omgebouwde koopvaardijschepen, een paar zijn er al kapot, en een paar anderen zijn er maanden geleden al vertrokken.
En waar iedereen zich nu over lijkt te buigen is de vraag: zijn dit 'gewone' zeemijnen, of zijn dit 'nieuwe zeemijnen', die eigenlijk een soort loitering munition is. Een stationaire onderzee-drone, zo u wilt (naast de gebruikelijke array aan sensoren ook nog een IFF-systeem en remote control).

De straat van Hormuz lijkt heel wat op de kaart, maar de vaargeul is enger dan die van de Westerschelde.
Morales79 schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 21:33:
China zou weleens de bepalende factor kunnen worden. Gaan zij Iran tot de orde roepen of maken ze een deal dat zij wel hun olie en lng krijgen en het westen niet?
Dat houd ik ook nog open als mogeljkheid. In de persconferenties van het Chinese MinBuZa van de afgelopen dagen was het vooral van die wollige Chinese ambtenarentaal over harmonie in de wereld en respect voor soevereiniteit. Maar één blik op marinetraffic laat zien dat er een fikse vloot van Chinese trawlers (en in de Chinese marine doctrine is er slechts een vage grens tussen trawler en naval trawler) in de buurt ligt.
Als er over een paar dagen wat van die trawlers de straat van Hormuz op stomen en vervolgens tankers onder Chinese vlag onder escorte naar buiten geleiden, dan weten we genoeg.

Nu we het over escortes hebben. Ik hoor al een tijdje niks over de Houthi's. Dat het bij hun stil blijft, baart mij ook zorgen.

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:00
Strategie of pure domheid? Het meest waarschijnlijke scenario leek me eerst dat Trump zich had laten meeslepen door het eigen initiatief van de Isrealis.

Maar het zou me ook niet verbazen als dit een manier is om de wereld (en in ieder geval China) af te knijpen van olie, en zo meer macht te kunnen uitoefenen (en geld te verdienen). Venezuela, Iran, en straks ws ook Cuba.

[ Voor 3% gewijzigd door olafmol op 10-03-2026 23:56 ]

• duvekot
  • Nu online
Ze worden iig gezien en aangevallen

• Bvanham
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22:23
*knip* s.v.p. geen speculatie/samenzweringstheorieën

[ Voor 29% gewijzigd door defiant op 11-03-2026 12:20 ]

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Wozmro schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 21:56:
Mogelijke (hele dure) optie: met alle mogelijke middelen de doorvaart van schepen beveiligen tegen aanvallen van Iran.

De VS, Europa, golfstaten, allemaal samen.
En je dus actief menging in dit conflict dat op twijfelachtige wijze gestart is?
Daar zou je mijns inziens een andere route moeten willen bewandelen. Vooropgesteld is het beschermen van bondgenoten een rol die je wel in kan en moet nemen indien daar om gevraagd wordt maar je moet daarin wel de context meenemen dat één ( voorheen ) bondgenoot dit conflict gestart is samen met een partner die een associatieverdrag met de EU heeft.

Juist die route van de-escaleren en het zorgen dat deze partijen de consequenties van hun keuzes dragen is daarin essentieel voordat een doekje voor het bloeden wordt gegeven. Wat dat betreft moet je ook zo veel mogelijk voorkomen dat je dit conflict in gezogen wordt.

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 13:44
Volgens het liveblog van nu.nl is er weer een vrachtschip geraakt in de Straat van Hormuz. Schepen die twijfelde om te gaan varen zullen dat vast weer heroverwegen.

Toch opmerkelijk dat de wereldhandel afhangt van een paar van dit soort vaargeulen; Straat van Hormuz, Suezkanaal, Panamakanaal en de Straat van Malakka.

• Napo
  • Niet online
TheBrut3 schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 08:35:
Toch opmerkelijk dat de wereldhandel afhangt van een paar van dit soort vaargeulen; Straat van Hormuz, Suezkanaal, Panamakanaal en de Straat van Malakka.
Straat van Hormuz is daarin dan nog wel een uitzondering omdat het alternatief er effectief niet is. Voor de overige 3 die je benoemt zijn er wel alternatieven al hebben die een grote impact op de reistijd. De goederen komen er in ieder geval nog edoch veel later tegen meer brandstofkosten. Bij het sluiten van de straat van Hormuz is er geen realistisch alternatief met grote impact op de rest van de wereld.

Deels af te vangen indien de overige landen die olie en gas exporteren niet problematisch zouden zijn maar dat is ook niet ( meer ) de situatie. Daar zit dan ook een grote troef vanuit Iran, niet zo zeer de militaire kracht om daadwerkelijk impact te hebben op de VS maar wel middels dit soort acties de druk op de VS ( en Israel ) vergroten.

• HEY_DUDE
  • Nu online
Volgens het liveblog van nu.nl is er weer een vrachtschip geraakt in de Straat van Hormuz. Schepen die twijfelde om te gaan varen zullen dat vast weer heroverwegen.

Het is vooral opmerkelijk dat de wereldhandel afhangt van iemand met zeer beperkte geestelijke vermogens.

• ErikT738
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 15:57
*knip* reactie op mbr'ed post. Voor zover ik kan zien zijn ze zelf erg goed in iedereen tegen zich in het harnas jagen. Deze situatie is echt niet vanuit het niets ontstaan.

Ja, je kan de facto de schuld bij de VS leggen, aangezien zonder ingrijpen van de VS Iran zoals we dat kennen nooit was onstaan.

[ Voor 25% gewijzigd door defiant op 11-03-2026 12:21 ]

• Napo
  • Niet online
ErikT738 schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 08:55:
[...]

Deze situatie is echt niet vanuit het niets ontstaan.
Dat is nogal een generiek statement wat je op alles kan toepassen. Maar voordat ik daar een poging op ga doen om hier op te reageren. Hoe breed wil je dit trekken? Vanaf het moment dat Israel en de VS besloten om Iran aan te vallen of verder terug?

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 10:39
If you break it, you own it

Ondanks wat Trump zoal heeft gezegd, lijkt het mij dat deze oorlog nog lang niet voorbij is. Sowieso lijkt Israël Netanyahu de gelegenheid te gebruiken om Iran nog maar eens een eeuw dichter richting het stenen tijdperk te bombarderen - naar mijn beste interpretatie in een poging om de verkiezingen later dit jaar te winnen. Maar zelfs als de Amerikanen Trump besluit dat het zo wel welletjes is, lijkt het me niet dat Iran dan plots ophoudt met hun terreurcampagne.

Iedereen heeft het er de hele tijd over dat Iran kernwapens wil, of Israël wil vernietigen - maar het primaire doel van het regime is vooral zichzelf in stand houden. Uiteraard hebben ze nog een varkentje te wassen aan het thuisfront. Maar, ik denk dat ze voor eens en altijd glashelder willen maken dat Iran, als het dat wil, een egeltje kan zijn. De primaire verdediging is wellicht matig tot zwak - de Amerikanen en Israëli's hebben nu twee keer laten zien die in een weekje te kunnen ontmantelen. Maar, de secundaire verdediging is de aanval - door het Midden-Oosten en de rest van de Wereld te kunnen gijzelen. En, ik denk dat ze er alles aan gaan doen om dat punt nog wat kracht bij te zetten. En ik denk ook dat de Houthi's hebben aangetoond dat de VS onmachtig is dat volledig te voorkomen.

Op dit moment is er niet langer de verwachting dat Israël en de VS Iran tot een revolutie te kunnen dwingen, zonder een invasie op touw te zetten - en dat lijken ze niet bereid te doen. Dat betekent dat, zo goed als Israël dat eerder gewend was in Gaza, men er af en toe zal moeten grasmaaien: Eén keer in de zoveel tijd de vliegtuigen laten opstijgen en doelen uitschakelen voordat het onkruid weer uit de hand loopt. Iran heeft daar evenwel géén trek in, en ik verwacht dat ze door zullen gaan dat, wat Iran betreft, Israël - en vooral de VS - daarmee zouden pokeren met de veiligheid, welvaart en energiezekerheid van zichzelf - en de rest van de Wereld.

De beste manier voor het Iraanse regime om diens toekomst veilig te stellen is nú het gaspedaal indrukken, en niet in te houden. En ik verwacht ook dat we dat in alle hevigheid gaan zien.

Ik denk dat het Witte Huis inmiddels ook een beetje in de smiezen begint te krijgen dat ze wellicht iets beter hadden moeten luisteren naar hun topadviseurs. Ik verwijs graag naar het bekende aforisme van Powell waar ik mee begon.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

• Wozmro

Er zijn nog wel een paar van die 'straatjes'. het Kanaal bijvoorbeeld. Rotterdam en Antwerpen dichtgooien is niet zo moeilijk. Is al gebeurd in de geschiedenis.

Het gaat goed zolang het goed gaat maar uiteindelijk zijn het zwakke plekken in de JIT-wereldeconomie.

Tijd om de risicoanalyses te herwerken zou ik zeggen.

• Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

Yakolev

Superster

Wat cijfers over hoe groot de Iraanse ballistische raketten / drone aanvallen nog zijn. De schwung lijkt er uit, maar tientallen raketten / drones per dag is nog altijd aanzienlijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZgcEsZljxVDlESe0I9uxIsRNyFQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/loArkGuPLIDdku3PncDmbtat.jpg?f=fotoalbum_large

Laat feiten nooit in de weg staan voor goed nieuws

• ErikT738
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 15:57
Napo schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 09:36:
[...]

Dat is nogal een generiek statement wat je op alles kan toepassen. Maar voordat ik daar een poging op ga doen om hier op te reageren. Hoe breed wil je dit trekken? Vanaf het moment dat Israel en de VS besloten om Iran aan te vallen of verder terug?
Verder terug natuurlijk. Iran stelt zich al jaren op als vijand van het westen en talloze andere landen, en steunt ook actief allerlei groepen die onrust stoken in de regio. De enige echte vriend die ze nog over lijken te hebben is Rusland, en dat is ver weg en notoir onbetrouwbaar. In zo'n positie kan je gewoon niet onbeperkt onrust blijven stoken zonder te kunnen dreigen met atoombommen.

Begrijp me niet verkeerd, ik ga niet verkondigen dat de VS en Israël de "good guys" zijn in dit conflict (die zijn er namelijk niet), maar dat het echt niet nodig is om een false flag uit te voeren om mensen/landen een hekel te laten krijgen aan Iran.

• HollovVpo1nt

HollovVpo1nt

I like gadgets

Het wordt steeds duidelijker hoe deze oorlog tot stand gekomen is, de puzzelstukjes vallen op hun plek.
Steeds meer senatoren rapporteren na 'gesloten deuren' bijeenkomsten dat *knip* s.v.p. geen verbasteringen. geen plan heeft, ze doen maar wat.

En waarom hebben ze geen zou je denken?
- Voormalig Minister van Buza van VS Antony Blinken onthult dat Israël achter de scherm ook op voorgaande presidenten druk uitvoerde om Iran aan te vallen, met de bluf dat Israël op het punt stond Iran aan te vallen als VS het niet deed. Alleen voorgaande presidenten, in het bijzonder Obama, hebben de diplomatieke route gekozen.
- Marco Rubio zei al eerder dat Israël de VS getriggerd heeft om Iran aan te vallen.

Netanyahu is al decennia bezig om met zijn leugens en dreigementen de VS een oorlog in te slepen wat in niemand anders belang is dan Netanyahu en ze hebben eindelijk een nuttige idioot Trump gevonden die de aas gebeten heeft. Het zal ook wel meespelen dat Trump omring is met religieus extremisten. Dit is toch te bizar voor woorden:

Afbeeldingslocatie: https://i.ytimg.com/vi/kcysQmPQvbs/hq720.jpg

En dan heb je ook nog eens deze enge berichten waarin de VS-extremisten biblische teksten als argumentatie en moraal voor de oorlog gebruiken.

Christiane Amanpour rapporteert ook dat de Golfstaten dit hele gebeuren ook zien als aanleiding om hun samenwerking met de VS een kritisch tegen het licht te houden. Decennialang hebben Golfstaten Amerikaanse militaire bases gehuisvest als onderdeel van een veiligheidsafspraak waarbij de VS hen zouden beschermen.... Wat zie je nu gebeuren.. het huisvesten van Amerikaanse bases hen tot doelwit maakt voor Iraanse vergeldingsacties, terwijl de VS nergens te bekennen is voor veiligheid en vooral gericht is op de verdediging van Israël.

Gelukkig komt er steeds groter maatschappelijk besef over wie de echte terroristen in die regio zijn. De bullies die alles denken te kunnen maken omdat grote broer VS toch wel helpt.

[ Voor 3% gewijzigd door defiant op 11-03-2026 12:22 ]

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:15
HollovVpo1nt schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 10:46:

Gelukkig komt er steeds groter maatschappelijk besef over wie de echte terroristen in die regio zijn. De bullies die alles denken te kunnen maken omdat grote broer VS toch wel helpt.
Nu nog de Europese leiders... Maar ze zijn als de dood voor "tarrifs" van Trump en het uitgemaakt worden voor antisemiet...

• Miki
  • Nu online
Mawlana schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 11:36:
[...]

Nu nog de Europese leiders... Maar ze zijn als de dood voor "tarrifs" van Trump en het uitgemaakt worden voor antisemiet...
Die transitie is al lang in gang gezet alleen Europa beweegt en schreeuwt niet zo luidruchtig als Amerika. Europa voorlopig tijd als voordeel met de wetenschap dat Trump of in November al vleugellam is met de verkiezingen van het huis dan wel 2 jaar later met de presidentsverkiezingen.

Daarbij is soevereiniteit in software en betaalsysteem (digitale euro) is echt wel een duidelijk signaal en datzelfde geldt ook voor 8 Europese landen die met Frankrijk optrekken voor een nucleair schild en verdere ontwikkeling rondom militair materieel.

[ Voor 3% gewijzigd door Miki op 11-03-2026 11:49 ]

• Bvanham
Miki schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 11:48:
[...]

Die transitie is al lang in gang gezet alleen Europa beweegt en schreeuwt niet zo luidruchtig als Amerika. Europa voorlopig tijd als voordeel met de wetenschap dat Trump of in November al vleugellam is met de verkiezingen van het huis dan wel 2 jaar later met de presidentsverkiezingen.

Daarbij is soevereiniteit in software en betaalsysteem (digitale euro) is echt wel een duidelijk signaal en datzelfde geldt ook voor 8 Europese landen die met Frankrijk optrekken voor een nucleair schild en verdere ontwikkeling rondom militair materieel.
Als je ziet hoeveel onheil Trump in 13 maanden kan aanrichtten stop je dat toch liever vroeger dan later. Op dit tempo zitten we in WW3 voor het november is.

• MaZo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ik vind het best schokkend hoe selectief / gecensureerd de media is. Ik lees alleen maar hoe groot de Amerikaanse en Israelische successen zijn, maar er wordt met geen woord gerept over de schade en slachtoffers die de tegenpartij dagelijks aanricht. Er is een hoop AI troep op X te vinden, maar er staan genoeg legitieme beelden van rakenaanvallen op en chaos in Israel. Ook lees je niks over de aanslag op Smotrich zijn zoon door Hezbollah, terwijl Smotrich het notebene zelf op X gepost heeft. Zelfs de BBC is objectiever.

• Miki
  • Nu online
Bvanham schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 11:54:
[...]

Als je ziet hoeveel onheil Trump in 13 maanden kan aanrichtten stop je dat toch liever vroeger dan later. Op dit tempo zitten we in WW3 voor het november is.
Nee, daar geloof ik weinig van. Trump is extreem gevoelig voor economische en financiële effecten, nou ja, eigenlijk zijn donoren. Trump trekt uiteindelijk altijd zijn keutel in, en dat zal ook hier weer gaan gebeuren met Iran. Ik kan me zo voorstellen dat de oliesjeiken er ondertussen wel mee klaar zijn, omdat hun directe business > leisure paradijzen voor de elite geraakt worden. Die Boeing die Qatar kado gaf zal wel even fijntjes herinnerend worden over de telefoon. Idem voor de financiering van Truth social en andere republikeinse speeltjes > financiering overname HBO want Paramount had zelf helemaal geen middelen.

Er zal straks wel weer een toneelstukje opgevoerd worden hoe fantastisch Trump wel niet onderhandeld heeft met Iran en dan trekt Amerika weer volledig haar handen af van het Midden-Oosten.

[ Voor 11% gewijzigd door Miki op 11-03-2026 12:20 ]

• cleef
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

cleef

Veni, vidi, amissa

https://www.bnr.nl/nieuws...at-van-hormuz-trump-woest

Trump is woest mbt de zeemijnen die Iran heeft gelegd ... Wat gaat die doen, Iran de oorlog verklaren? O wacht...

Dit voelt echt als complete machteloosheid vanuit de US en ontzettende kortzichtigheid. Ik ben heel benieuwd hoelang de US dit vol gaat houden. Ik zie op korte termijn geen verandering/verbetering.

1 januari begin ik echt! en daarna weer elke maandag!

• Emgeebee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-03 14:16
Miki schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 12:18:
[...]

Nee, daar geloof ik weinig van. Trump is extreem gevoelig voor economische en financiële effecten, nou ja, eigenlijk zijn donoren. Trump trekt uiteindelijk altijd zijn keutel in, en dat zal ook hier weer gaan gebeuren met Iran. Ik kan me zo voorstellen dat de oliesjeiken er ondertussen wel mee klaar zijn, omdat hun directe business > leisure paradijzen voor de elite geraakt worden. Die Boeing die Qatar kado gaf zal wel even fijntjes herinnerend worden over de telefoon.

Er zal straks wel weer een toneelstukje opgevoerd worden hoe fantastisch Trump wel niet onderhandeld heeft met Iran en dan trekt Amerika weer volledig haar handen af van het Midden-Oosten.
Machiavelli: "War begins when you will, but they do not end when you please"

Trump kan wel willen, maar hij heeft de touwtjes niet in handen. Iran heeft nul komma nul garantie dat, als er nu een staakt-het-vuren komt, Israël en de US niet over 6 maanden weer op de stoep staan. Dus gaat Iran door met het bestoken van US allies in de regio om de kosten te verhogen. Ze zien nu zwakte bij Trump, dat gaan ze uitbuiten.

• Helixes
cleef schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 12:20:

Trump is woest mbt de zeemijnen die Iran heeft gelegd ... Wat gaat die doen, Iran de oorlog verklaren? O wacht...
Het feit dat Iran mijnen legt, of in ieder geval een poging daartoe doet, moet ingecalculeerd zijn bij aanvang van deze oorlog. Natuurlijk is er een hoop voor de bühne, maar als hij dit niet heeft zien aankomen, dan is het tijd voor een nieuwe President.
Dit voelt echt als complete machteloosheid vanuit de US en ontzettende kortzichtigheid. Ik ben heel benieuwd hoelang de US dit vol gaat houden. Ik zie op korte termijn geen verandering/verbetering.
Het ziet er naar uit dat de VS steeds minder keuze heeft. Iran is er (zoals @Emgeebee al aangeeft) alles bij gebaat om dit conflict zo pijnlijk mogelijk te maken voor de VS, de Golfregio en de rest van de Wereld. Er zal door alle partijen het hardst naar de VS worden gekeken om de schade die Iran aanbrengt te beperken, of ongedaan te maken. Uit het avontuur met de Houthi's weten we dat de VS daar maar deels in kan slagen. In beginsel is dat natuurlijk goed genoeg voor Iran.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

• HollovVpo1nt

HollovVpo1nt

I like gadgets

Helixes schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 12:54:
[...]

Het feit dat Iran mijnen legt, of in ieder geval een poging daartoe doet, moet ingecalculeerd zijn bij aanvang van deze oorlog. Natuurlijk is er een hoop voor de bühne, maar als hij dit niet heeft zien aankomen, dan is het tijd voor een nieuwe President.

[...]

Het ziet er naar uit dat de VS steeds minder keuze heeft. Iran is er (zoals @Emgeebee al aangeeft alles bij gebaat om dit conflict zo pijnlijk mogelijk te maken voor de VS, de Golfregio en de rest van de Wereld. Er zal door alle partijen het hardst naar de VS worden gekeken om de schade die Iran aanbrengt te beperken, of ongedaan te maken. Uit het avontuur met de Houthi's weten we dat de VS daar maar deels in kan slagen. In beginsel is dat natuurlijk goed genoeg voor Iran.
Niks aan deze oorlog is ingecalculeerd. Wall Street Journal vandaag
Iran is exporting more oil through the Strait of Hormuz than before the war, showing it is in control of a strategic waterway that it has closed off to the rest of the region’s oil producers.
- Iran exporteert nu meer olie dan vóór de oorlog.
- Ze huren tankers van de Russische schaduwvloot om die olie te exporteren, waardoor Rusland een deel van de inkomsten krijgt dat het kan gebruiken in de oorlog tegen Oekraïne.
- Bijna alle export gaat naar China, wat helpt om Chinese goederen concurrerender te maken ten opzichte van die van Amerikaanse bondgenoten in Oost-Azië en Europa.

• Miki
  • Nu online
Emgeebee schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 12:23:
[...]

Machiavelli: "War begins when you will, but they do not end when you please"

Trump kan wel willen, maar hij heeft de touwtjes niet in handen. Iran heeft nul komma nul garantie dat, als er nu een staakt-het-vuren komt, Israël en de US niet over 6 maanden weer op de stoep staan. Dus gaat Iran door met het bestoken van US allies in de regio om de kosten te verhogen. Ze zien nu zwakte bij Trump, dat gaan ze uitbuiten.
Trump is alleen geen Machiavelli ;)

Trump handelt niet langs gebruikelijke patronen behalve die van hemzelf. Zolang het beeld is geschetst dat hij een goede deal of overwinning heeft behaald dan is hij als de noorderzon weer vertrokken en met de volgende afpersing bezig. Groenland, Venezuela en zeer waarschijnlijk Iran. Dat Iran nog hier en daar nog een raket afvuurt zal Trump een verdere zorg zijn.

Als het hem te heet onder de voeten wordt wordt er een toneelstukje opgevoerd zodat hij een uitweg heeft en de toch al kritiekloze media brengt het als groot nieuws. Afgelopen week ging door een groteske leugen de olieprijs weer omlaag toen hij aankondigde dat de oorlog wat hem betreft klaar was. Die oorlog is nog helemaal niet voorbij maar de beeldvorming is al deels gekeerd.

Ik durf de weddenschap wel aan dat Trump op korte termijn op een boot te zien is met een paar grote vlaggen op de achtergrond waarin hij victorie kraait. Want ja, de jaloezie dat Bush dat ook kon zal hem wel bijgebleven zijn.

• Winkiller
  • Laatst online: 20:34

Winkiller

De Mopperpot

*knip*, zou je bij je plaatsen van een video iets duidelijker kunnen omschrijven wat daar te zien is?

[ Voor 86% gewijzigd door NMH op 11-03-2026 18:04 ]

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

cleef schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 12:20:

Als reactie hebben ze 16 schepen die mijnen kunnen leggen ook uitgeschakeld.
Iraanse mijnenleggers vernietigd in Straat van Hormuz

De VS zegt dat het zestien Iraanse schepen heeft vernietigd die mijnen neerlegden in de straat van Hormuz. De aanval komt uren nadat Trump had gedreigd dat als Iran mijnen zou leggen, ze onmiddellijk zouden worden verwijderd.

Het Amerikaanse leger heeft vervolgens beelden gepubliceerd van de aanval. Daarop is te zien dat schepen worden uitgeschakeld. "Amerikaanse troepen hebben op 10 maart meerdere Iraanse marineschepen uitgeschakeld, waaronder zestien mijnenleggers, nabij de Straat van Hormuz", staat bij het bericht op X.
https://nos.nl/collectie/...an-hormuz#UPDATE-92935530

PSN

• Fornoo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 03-04 21:26
Miki schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 13:02:
[...]

Trump is alleen geen Machiavelli ;)

Trump handelt niet langs gebruikelijke patronen behalve die van hemzelf. Zolang het beeld is geschetst dat hij een goede deal of overwinning heeft behaald dan is hij als de noorderzon weer vertrokken en met de volgende afpersing bezig. Groenland, Venezuela en zeer waarschijnlijk Iran. Dat Iran nog hier en daar nog een raket afvuurt zal Trump een verdere zorg zijn.

Als het hem te heet onder de voeten wordt wordt er een toneelstukje opgevoerd zodat hij een uitweg heeft en de toch al kritiekloze media brengt het als groot nieuws. Afgelopen week ging door een groteske leugen de olieprijs weer omlaag toen hij aankondigde dat de oorlog wat hem betreft klaar was. Die oorlog is nog helemaal niet voorbij maar de beeldvorming is al deels gekeerd.

Ik durf de weddenschap wel aan dat Trump op korte termijn op een boot te zien is met een paar grote vlaggen op de achtergrond waarin hij victorie kraait. Want ja, de jaloezie dat Bush dat ook kon zal hem wel bijgebleven zijn.
Grappig hoe de meningen kunnen verschillen, ik vind Trump echt machiavelliaans (is dat een woord?).

Als je de wiki erbij haalt:

"Machiavellisme is een persoonlijkheidstrek die zich kenmerkt door de bereidheid om manipulatie en misleiding te gebruiken om het geïsoleerd eigenbelang te dienen en gaat gepaard met een cynisch wereldbeeld. Een machiavellist ontbeert empathie en is onverschillig voor moraliteit, en degenen die hoog scoren op Machiavellisme hebben lage niveaus van schuldgevoel en berouw."

Daar scoort hij op alle punten, juist en vooral het stukje van louter het eigenbelang dienen. Ik vermoed dat je intelligentie aan machiavellisme koppelt. Trump is geen genie, maar hij is ook niet dom. Hij heeft mijns inziens de kunst van het manipuleren extreem goed onder de knie.

• Rene
YakuzA schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 13:38:
[...]

Als reactie hebben ze 16 schepen die mijnen kunnen leggen ook uitgeschakeld.

[...]
https://nos.nl/collectie/...an-hormuz#UPDATE-92935530
Je hebt alleen geen dedicated platform nodig om mijnen te leggen. Ook dit schept problemen voor de VS. In principe kan je mijnen leggen vanaf een speedboot, visserschip, Olietanker en alles wat daartussen zit. Kijk maar goed naar de video van die 16 'mijnenleggers', dat zijn voornamelijk kleine bootjes.

Een paar dagen geleden riep Trump heel hard dat heel de marine was uitgeschakeld, gisteren waren er opeens 16 mijnenleggers gezonken.... Het klopt van geen kant.

Overigens, ik weet niet welke mijnen Iran gedumpt heeft, maar als dit moderne grondmijnen zijn kunnen deze zonder probleem een VLCC tot zinken brengen. Maar je kan het ook anders zien, als Iran de afgelopen X aantal jaar met een hydrofoon al het schroefgeluid in kaart heeft gebracht kunnen ze in principe selectief aanvallen. Ze zouden bij wijze van de ontsteker kunnen triggeren op het schroefgeluid van een Arley Burke Destroyer...

Bij het gebruik van contactmijnen kunnen ze de diepte zo instellen dat 95% van de scheepvaart 'over' de mijn heenvaart, maar een tanker met een diepgang van 20+ meter wel contact maakt. Contactmijnen zijn overigens makkelijker te detecteren dan grondmijnen.

• Fr33z
  • Nu online
Helixes schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 12:54:
[...]

[...]

Het ziet er naar uit dat de VS steeds minder keuze heeft. Iran is er (zoals @Emgeebee al aangeeft) alles bij gebaat om dit conflict zo pijnlijk mogelijk te maken voor de VS, de Golfregio en de rest van de Wereld. Er zal door alle partijen het hardst naar de VS worden gekeken om de schade die Iran aanbrengt te beperken, of ongedaan te maken. Uit het avontuur met de Houthi's weten we dat de VS daar maar deels in kan slagen. In beginsel is dat natuurlijk goed genoeg voor Iran.
Waarom denk je dat Trump over deze oorlog heeft nagedacht? ze kunnen niet eens een consequente uitleg geven van waarom ze het doen, wat ze willen bereiken, wanneer het klaar is etc. Alles wijst er op dat Netanyahu gewoon eindelijk 'beet' heeft na decennia proberen te dreigen met 'ja nee wij gaan aanvullen echt waar dus doe maar snel mee anders ben je later de zak' zoals iemand hierboven postte. Elke vorige president heeft dat naast zich neergelegd en Bibi terug zijn hok in gestuurd. Trump heeft zich laten beetnemen en zit nu met een brandende drol op zijn deurmat die hij niet uit kan stampen.

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 02-04 16:45

Kheos

FP ProMod
Fornoo schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 13:57:
[...]
Trump is geen genie, maar hij is ook niet dom. Hij heeft mijns inziens de kunst van het manipuleren extreem goed onder de knie.
Dat ga je toch eens even mogen onderbouwen. Is Trump goed in manipuleren? Of zijn de organisaties die hem als handpop/useful idiot gebruiken extreem goed in manipuleren?

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-04 10:58
O.a. Nederland gaan hun strategische olie-voorraad aanspreken. Volgens https://nos.nl/artikel/26...ijsstijging-tegen-te-gaan
Nederland en 31 andere landen brengen een recordhoeveelheid olie uit hun strategische reserves op de markt. Dit moet de omhooggeschoten olieprijs drukken en de economische schade van de prijspiek dempen.

Het gaat om 400 miljoen vaten olie, maakte het Internationaal Energieagentschap (IEA) in Parijs bekend.

• Helixes
Fr33z schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 14:29:
Waarom denk je dat Trump over deze oorlog heeft nagedacht? ze kunnen niet eens een consequente uitleg geven van waarom ze het doen, wat ze willen bereiken, wanneer het klaar is etc.
Hij heeft er zeker over nagedacht. Het kan goed zijn dat hij zich heeft vergist, maar hij heeft er zeker over nagedacht. Militaire adviseurs zullen hem ook hebben gevoed met informatie - precies van het soort waar we het nu over hebben. Maar die kan hij natuurlijk hebben genegeerd. Ik denk dat we over de chaos rond deze oorlog in de toekomst nog wel meer gaan vernemen.

Door trouwens geen specifieke doelen voor de oorlog af te geven (of daar vaag over te doen), kun je dat natuurlijk met terugwerkende kracht altijd nog doen natuurlijk. Mission Accomplished, zogezegd. Misschien heeft hij dat een beetje van de Russen afgekeken ook.
Alles wijst er op dat Netanyahu gewoon eindelijk 'beet' heeft na decennia proberen te dreigen met 'ja nee wij gaan aanvullen echt waar dus doe maar snel mee anders ben je later de zak' zoals iemand hierboven postte. Elke vorige president heeft dat naast zich neergelegd en Bibi terug zijn hok in gestuurd. Trump heeft zich laten beetnemen en zit nu met een brandende drol op zijn deurmat die hij niet uit kan stampen.
We weten natuurlijk veel niet over de dynamiek tussen Trump en Netanyahu. Echter, het lijkt me niet dat Trump iemand is die zich tegen zijn zin in een expeditionair avontuur laat storten. Ik denk dat dat te kort door de bocht is. Netanyahu is op dit moment dusdanig geïsoleerd dat hij volledig afhankelijk is van Trump. Dat feit zal Trump niet zijn ontgaan.

Sowieso heeft de VS eerder conflicten in het Midden-Oosten weten te stoppen door te dreigen steun in te trekken voor Israël, of andere bondgenoten.

Netanyahu heeft de overwinning over Iran nodig om in het zadel te blijven, en we hebben gezien dat Trump bereid is behoorlijk ver te gaan om bevriende staatshoofden te helpen in die zin. Sowieso is het zijn naarste zielsverwant - beide kennen de druk van de het strafrecht, en beide gebruiken hun positie om consequenties uit het verleden te ontvluchten. Ik denk dat we daarin eerder motivatie moeten zoeken.

Uiteraard zijn er anderen die geloven dat Netanyahu Trump in de pocket heeft met deze of gene vorm van Compromat - zo goed als dat gerucht ook geldt voor de Russen. Ik wil daar voorzichtig mee zijn.

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 19:32
Als ik luister naar dit interview op Fox News dan wordt het Amerikaanse leger helemaal blij van de samenwerking met het Israëlische leger. Dat in tegenstelling tot de eerdere samenwerking met andere "allies". Toch wat wrang. Maar maakt ook meer duidelijk hoe Trump tot zijn eerdere denigrerende opmerkingen over de NAVO-leden kwam misschien?

YouTube: Gen Keane: This is SIGNIFICANT

• Bvanham
Sjamo schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 15:22:
Als ik luister naar dit interview op Fox News dan wordt het Amerikaanse leger helemaal blij van de samenwerking met het Israëlische leger. Dat in tegenstelling tot de eerdere samenwerking met andere "allies". Toch wat wrang. Maar maakt ook meer duidelijk hoe Trump tot zijn eerdere denigrerende opmerkingen over de NAVO-leden kwam misschien?

YouTube: Gen Keane: This is SIGNIFICANT
Ze vinden het wel prettig om superieur te voelen over hun collega's en niet afgedroogd te worden in oefeningen door coalitiepartners.

• Fornoo
Kheos schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 14:43:
[...]

Dat ga je toch eens even mogen onderbouwen. Is Trump goed in manipuleren? Of zijn de organisaties die hem als handpop/useful idiot gebruiken extreem goed in manipuleren?
"Dat ga je toch eens even mogen onderbouwen." Je kunt het ook vriendelijk vragen. ;)

Ik heb al aangegeven dat het mijn beeld van Trump is. Je mag het er mee oneens zijn.

Het is mijns inziens eerder een wisselwerking tussen Trump en groepen mensen wiens waarden en normen overeenkomen met die van Trump, dan dat Trump een loopjongen is voor die groepen. Daarvoor is hij echt te narcistisch. Einde van de dag gaat het Trump om Trump. Hij heeft genoeg trouwe dienders bij het oud vuil gezet.

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 01-04 06:38

Agent47

I always close my contracts.

HollovVpo1nt schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 10:46:
Het wordt steeds duidelijker hoe deze oorlog tot stand gekomen is, de puzzelstukjes vallen op hun plek.
Steeds meer senatoren rapporteren na 'gesloten deuren' bijeenkomsten dat [mbr]*knip* s.v.p. geen verbasteringen.[/mbr] geen plan heeft, ze doen maar wat.

En waarom hebben ze geen zou je denken?
- Voormalig Minister van Buza van VS Antony Blinken onthult dat Israël achter de scherm ook op voorgaande presidenten druk uitvoerde om Iran aan te vallen, met de bluf dat Israël op het punt stond Iran aan te vallen als VS het niet deed. Alleen voorgaande presidenten, in het bijzonder Obama, hebben de diplomatieke route gekozen.
- Marco Rubio zei al eerder dat Israël de VS getriggerd heeft om Iran aan te vallen.

Netanyahu is al decennia bezig om met zijn leugens en dreigementen de VS een oorlog in te slepen wat in niemand anders belang is dan Netanyahu en ze hebben eindelijk een nuttige idioot Trump gevonden die de aas gebeten heeft. Het zal ook wel meespelen dat Trump omring is met religieus extremisten. Dit is toch te bizar voor woorden:

[Afbeelding]

En dan heb je ook nog eens deze enge berichten waarin de VS-extremisten biblische teksten als argumentatie en moraal voor de oorlog gebruiken.

Christiane Amanpour rapporteert ook dat de Golfstaten dit hele gebeuren ook zien als aanleiding om hun samenwerking met de VS een kritisch tegen het licht te houden. Decennialang hebben Golfstaten Amerikaanse militaire bases gehuisvest als onderdeel van een veiligheidsafspraak waarbij de VS hen zouden beschermen.... Wat zie je nu gebeuren.. het huisvesten van Amerikaanse bases hen tot doelwit maakt voor Iraanse vergeldingsacties, terwijl de VS nergens te bekennen is voor veiligheid en vooral gericht is op de verdediging van Israël.

In het Amerikaanse congres zitten ook enorm veel Joodse mensen. Het ligt dan ook allemaal enorm gevoelig bij die mensen. Netanyahu heeft dan ook alleen maar een grote mond omdat hij Amerika achter zich heeft staan, anders was dit nooit gebeurd.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

• Miki
  • Nu online
Fornoo schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 13:57:
[...]

Grappig hoe de meningen kunnen verschillen, ik vind Trump echt machiavelliaans (is dat een woord?).

Als je de wiki erbij haalt:

"Machiavellisme is een persoonlijkheidstrek die zich kenmerkt door de bereidheid om manipulatie en misleiding te gebruiken om het geïsoleerd eigenbelang te dienen en gaat gepaard met een cynisch wereldbeeld. Een machiavellist ontbeert empathie en is onverschillig voor moraliteit, en degenen die hoog scoren op Machiavellisme hebben lage niveaus van schuldgevoel en berouw."

Daar scoort hij op alle punten, juist en vooral het stukje van louter het eigenbelang dienen. Ik vermoed dat je intelligentie aan machiavellisme koppelt. Trump is geen genie, maar hij is ook niet dom. Hij heeft mijns inziens de kunst van het manipuleren extreem goed onder de knie.
Ik zou Trump eerder kenmerken als transactioneel en narcistisch. Het is puur eigen gewin alleen zit er helemaal geen plan of strategie achter dat wat je wel verwacht van iemand met machiavellisme.
Helixes schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 14:55:
[...]

Hij heeft er zeker over nagedacht. Het kan goed zijn dat hij zich heeft vergist, maar hij heeft er zeker over nagedacht. Militaire adviseurs zullen hem ook hebben gevoed met informatie - precies van het soort waar we het nu over hebben. Maar die kan hij natuurlijk hebben genegeerd. Ik denk dat we over de chaos rond deze oorlog in de toekomst nog wel meer gaan vernemen.

Door trouwens geen specifieke doelen voor de oorlog af te geven (of daar vaag over te doen), kun je dat natuurlijk met terugwerkende kracht altijd nog doen natuurlijk. Mission Accomplished, zogezegd. Misschien heeft hij dat een beetje van de Russen afgekeken ook.

[...]

We weten natuurlijk veel niet over de dynamiek tussen Trump en Netanyahu. Echter, het lijkt me niet dat Trump iemand is die zich tegen zijn zin in een expeditionair avontuur laat storten. Ik denk dat dat te kort door de bocht is. Netanyahu is op dit moment dusdanig geïsoleerd dat hij volledig afhankelijk is van Trump. Dat feit zal Trump niet zijn ontgaan.

Sowieso heeft de VS eerder conflicten in het Midden-Oosten weten te stoppen door te dreigen steun in te trekken voor Israël, of andere bondgenoten.

Netanyahu heeft de overwinning over Iran nodig om in het zadel te blijven, en we hebben gezien dat Trump bereid is behoorlijk ver te gaan om bevriende staatshoofden te helpen in die zin. Sowieso is het zijn naarste zielsverwant - beide kennen de druk van de het strafrecht, en beide gebruiken hun positie om consequenties uit het verleden te ontvluchten. Ik denk dat we daarin eerder motivatie moeten zoeken.

Uiteraard zijn er anderen die geloven dat Netanyahu Trump in de pocket heeft met deze of gene vorm van Compromat - zo goed als dat gerucht ook geldt voor de Russen. Ik wil daar voorzichtig mee zijn.
Compromat geloof ik ook niet, eerder het feit dat hij via handige constructies allerlei financieel gewin behaald in relatie tot de Russen en Netanyahu.

Er zijn namelijk overduidelijke patronen zichtbaar tussen de deals die hij sluit als president en vervolgens de business deals die hij kort daarvoor of erna via één van zijn familieleden weer afsluit.
De NY times had afgelopen december ook daar een heel mooi artikel over: https://www.nytimes.com/i...policy-conflicts-web.html

• Fornoo
Miki schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 15:46:
[...]

Ik zou Trump eerder kenmerken als transactioneel en narcistisch. Het is puur eigen gewin alleen zit er helemaal geen plan of strategie achter dat wat je wel verwacht van iemand met machiavellisme.

[...]

Compromat geloof ik ook niet, eerder het feit dat hij via handige constructies allerlei financieel gewin behaald in relatie tot de Russen en Netanyahu.

Er zijn namelijk overduidelijke patronen zichtbaar tussen de deals die hij sluit als president en vervolgens de business deals die hij kort daarvoor of erna via één van zijn familieleden weer afsluit.
De NY times had afgelopen december ook daar een heel mooi artikel over: https://www.nytimes.com/i...policy-conflicts-web.html
Dat is mijns inziens nu juist wat hem machiavelliaans maakt.

"Machiavellisme (psychologie): een persoonlijkheidstrek die zich kenmerkt door de bereidheid om manipulatie en misleiding te gebruiken om eigenbelang"

Verwarring zaaien is ook een vorm van manipulatie. Trumps enige doel is om Trump op een voetstuk te plaatsen.

• Fr33z
  • Nu online
Helixes schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 14:55:
[...]

[...]

Hoe verklaar je dan dat Rubio letterlijk zegt dat ze er door Israel bijgelapt zijn? Er zijn dan 2 verklaringen:

1. rubio liegt en zit er (opzettelijk) naast. Zou kunnen maar wat wint hij daar mee?
2. het is zo dat israel de VS heeft pootje gelicht en Trump probeert dat te verbergen.

het feit dat Trump er met een hyperbool op reageert ("nee wij hebben HEN erbij gesleept, zonder ons wilden ze niet eens etc etc.") vind ik een typisch voorbeeld van hoe hij elke keer liegt en bedriegt. Er is maar 1 weg: de vlucht naar voren en door het in het belachelijke te trekken hoop je dat mensen je ook nog geloven.
Ik geloof er dus niks van. Jij blijkbaar wel.

• -Bonalds
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 03-04 20:06
Fr33z schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 15:56:
[...]

Hoe verklaar je dan dat Rubio letterlijk zegt dat ze er door Israel bijgelapt zijn? Er zijn dan 2 verklaringen:

1. rubio liegt en zit er (opzettelijk) naast. Zou kunnen maar wat wint hij daar mee?
2. het is zo dat israel de VS heeft pootje gelicht en Trump probeert dat te verbergen.

het feit dat Trump er met een hyperbool op reageert ("nee wij hebben HEN erbij gesleept, zonder ons wilden ze niet eens etc etc.") vind ik een typisch voorbeeld van hoe hij elke keer liegt en bedriegt. Er is maar 1 weg: de vlucht naar voren en door het in het belachelijke te trekken hoop je dat mensen je ook nog geloven.
Ik geloof er dus niks van. Jij blijkbaar wel.
Een andere verklaring kan zijn dat zowel de VS als Israel gewoon 'gekocht' zijn door SA/Qatar... En proberen met deze onzin verklaringen daar van af te leiden.

EA sports, paramount, vastgoed, een vliegtuig'; daar moet een tegenprestatie voor komen ;)

• Fr33z
  • Nu online
-Bonalds schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 16:07:
[...]

Een andere verklaring kan zijn dat zowel de VS als Israel gewoon 'gekocht' zijn door SA/Qatar... En proberen met deze onzin verklaringen daar van af te leiden.

EA sports, paramount, vastgoed, een vliegtuig'; daar moet een tegenprestatie voor komen ;)
interessant driehoekje heb je dan >:) Ik vind het leuk om nieuwe verklaringen te lezen maar deze lijkt me oprecht veel te ingewikkeld, zeker voor dat stelletje idioten in dat Witte Huis. Don't attribute to malice that which can be attributed to stupidity zeg maar. Leugens volhouden is moeilijk en zo'n extra dubbele bodem zouden ze echt niet lang genoeg verstopt kunnen houden denk ik.

het lijkt me daarom nog steeds aannemelijker dat 1 van de 2 de waarheid spreekt en de ander daarmee voor de bus heeft geflikkerd, en ik weet wel wie ik meer geloof (M. rubio dus)

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Ik denk dat speculeren over de beweegredenen van Trump zinloos is. Dat impliceert namelijk dat er een coherent plan is, dat Trump rationeel nadenkt, überhaupt nadenkt over lange termijn.

Ook voor ons (de Unie) is het zinloos. Beter richten we onze aandacht op het zo snel mogelijk onafhankelijk worden van de VS. :)

It’s the economy, stupid!

• Bvanham
*knip*, voor vragen of feedback over een moderatie graag DM contact opnemen met de betreffende moderator.

[ Voor 68% gewijzigd door NMH op 11-03-2026 19:42 ]

• bloody

bloody

0.000 KB!!

martwoutnl schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 14:54:
O.a. Nederland gaan hun strategische olie-voorraad aanspreken. Volgens https://nos.nl/artikel/26...ijsstijging-tegen-te-gaan

[...]
Dit is wel echt bizar veel hoor, 20% van de reserves er in 1 keer door.
Geen wonder dat de prijzen even daalden, als die vrijgegeven olie opgemaakt is (4 dagen doet de hele wereld er over om die 400m vaten op te maken volgens de NOS), dan kun je dat truucje nog een paar keer herhalen, maar het is letterlijk vrij eindig.
De prijs zal dan ook weer gaan stijgen als de situatie rond Iran niet verbeterd.

nope

• bloody

bloody

0.000 KB!!

https://edition.cnn.com/w...-us-israel-trump-03-11-26

Trump zegt dat de oorlog voorspoedig gaat en snel gaat stoppen.
President Donald Trump said Wednesday that the war with Iran will end “soon,” claiming there’s little left to target and reiterating that the decision to end the conflict will be his call.
...
The war is going great. We are way ahead of the timetable. We have done more damage than we thought possible, even in the original six-week period,
Voortgang van een oorlog uitgedrukt in de hoeveelheid aangerichte schade. Tja, dat krijg je met zo'n beperkt wereldbeeld.

nope

• Fornoo
dawg schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 16:38:
Ik denk dat speculeren over de beweegredenen van Trump zinloos is. Dat impliceert namelijk dat er een coherent plan is, dat Trump rationeel nadenkt, überhaupt nadenkt over lange termijn.

Ook voor ons (de Unie) is het zinloos. Beter richten we onze aandacht op het zo snel mogelijk onafhankelijk worden van de VS. :)
Trumps beweegredenen zijn mijns inziens extreem simpel: zichzelf op een voetstuk plaatsen. Daar is inderdaad helemaal niets, nul komma nul rationeels aan. Dat beeld strookt volledig met zijn handelen vanaf zijn jeugd tot aan nu. Dat is zijn plan. Andere beweegreden hebben geen enkele logica.

Onafhankelijk van Amerika worden zie ik niet zo snel gebeuren. Of we het willen of niet, we hebben Amerika nodig om economische en militaire krachten te bundelen tegen krachten buiten die bundel.
Pagina: 1 ... 16 ... 36 Laatste

Let op:
Zero Tolerance beleid
Dit topic valt onder Zero Tolerance. Dit betekent het volgende:
• We grijpen sneller in bij overtredingen.
• Er volgen sneller sancties.
Topic specifiek beleid
Wat willen we niet zien:
• Elkaar beschuldigen van drogredenen.
• Commentaar over het discussie verloop in het topic.
• Commentaar op andermans postgedrag.
• Ook de discussie over Gaza is nog steeds offtopic.
• Speculatie of samenzweringstheorieën.
• Naamverbasteringen/bijnamen
• Memes/grappige plaatjes, dit is een discussietopic
• Schrijf militaire jargon afkortingen s.v.p. voluit.
Zie je een post waarvan je denkt dat die niet voldoet aan onze forum/topic regels, maak dan alleen (!) een topic report aan. En laat het dan verder over aan moderatie.