• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Snowdog schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 19:43:
[...]

Geen idee of het nou toeval is of niet, maar volgens mij mis je Israel in dat lijstje en gok direct ook dat die de kroon spannen.
Israël is naar mijn idee nog steeds een verboden onderwerp. Dus doe ik er weinig meer idd

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:01

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Yakolev schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 21:02:
[...]

Bron svp

Rusland en haar gigantische Yelabuga fabriek produceert geeneens 500 Geran drones per dag.
Wat Israëlische nieuwssites hebben het over dergelijke aantallen. Maar zoals ik zei, dat zal deels propaganda zijn.

Reuters heeft het over 10k per maand.

https://www.reuters.com/b...4/?utm_source=chatgpt.com

Maargoed, het punt was dat de kennis en kunde van Oekraïne toegevoegde waarde heeft in dit gedonder.

• Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

Yakolev

Superster

MikeyMan schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 21:16:
[...]

Wat Israëlische nieuwssites hebben het over dergelijke aantallen. Maar zoals ik zei, dat zal deels propaganda zijn.

Reuters heeft het over 10k per maand.

https://www.reuters.com/b...4/?utm_source=chatgpt.com

Maargoed, het punt was dat de kennis en kunde van Oekraïne toegevoegde waarde heeft in dit gedonder.
Even alsnog wat laatste statistieken en dan houd ik er ook erover op. Want de Amerikanen, Israel en hun Arabische bondgenoten presteren beter dan Oekraïne.

Iran had om 6 uur (lokale tijd) vandaag pas iets van 1600 drones gelanceerd, en verreweg de meesten op Dag 1 al. Dat zijn aantallen van helemaal niks vergeleken met wat de VS tot haar beschikking heeft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vhWDmJubciufRtEaP8pGw2Y_UFI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/quDC6R6SHoRlP8VDNpmDbFdF.jpg?f=fotoalbum_large

Oekraine is vast ontzettend van waarde als men over gaat tot grondoorlog - operaties in de Sahel, Sudan en Syrie hebben dat al bewezen, echter tegen Shahed / Geran drones hebben de Amerikanen meer dan genoeg kennis en wapens in huis om van het probleem af te komen.

[ Voor 3% gewijzigd door Yakolev op 04-03-2026 21:32 ]

Laat feiten nooit in de weg staan voor goed nieuws

• Jorah_Newstone
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 01:47
Duizenden koerdische soldaten zijn begonnen aan een grondoffensief vanuit Irak naar Iran. Waarschijnlijk gebacked up door de VS.

https://x.com/sentdefender/status/2029310223127629915
https://x.com/Faytuks/status/2029305138465181766

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:38
De vragenstellers van Fox hebben weer eens een enquête gehouden over Trump en Iran:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6_Emix5KdBygaTXLEXU5BaWAhqs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Wbsk9ZaFy63RaHKKTAb56AL0.png?f=fotoalbum_large

Dus 57% procent is het niet eens Trump ..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fey1NDmL0TJqauAn_ebRQS-hlUQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/G22G9UsxEGbzKafLtweGpaOY.png?f=fotoalbum_large
En over hoe ze met Iran omgaan is ook niet echt positief.

En dit is van Fox News ...

bron: https://static.foxnews.co...pline_march-3-release.pdf

• unclero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:21

unclero

MB EQA ftw \o/

AMARONE schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 19:18:
Het verbaasd mij hoe zwak de kritiek op Israël is want die schieten echt alles aan bonken vanuit de arrogantie dat ze onaantastbaar zijn ofzo.
"Wild om zich heen slaan" dringt tot mij op. Doorgaans niet een goed teken.
Vraag mij ook af wanneer Iraniërs gaan denken van leuk. Maar ze schieten alles inclusief onschuldigen aan bonken maar wanneer komen ze echt helpen ..
Geef het een week tot ze erachter komen dat "regime change" loze woorden waren, danwel louter wensdenken om te komen tot een Ayatollah die wél zaken met Trump wil doen, of er een militaire dictatuur op staat (zoals die generaal op de Israelische televisie wenste).

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

• Allard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:33
ArcticWolf schreef op maandag 2 maart 2026 @ 20:58:
[...]

Daar gaat het helemaal niet om, er zijn nog miljoenen mensen afhankelijk van gas in Nederland, maar Russisch gas was goedkoper dus wat doen we... we sluiten de velden in Groningen zodat we zelf niet zitten met de lasten, toen brak er oorlog uit met Rusland, gas te kort... dus gaan we maar hals overkop LNG importeren terwijl we daar nog helemaal niet op ingesteld zijn. Er hoefde maar iets te gebeuren en het zou misgaan (daar waarschuwde de Gasunie notabene vorige week nog voor)... en wat ho shit... er breekt weer oorlog uit, minder LNG leveranties terwijl de niveaus al extreem laag zijn, maar de velden in Groningen openen? ho maar...
[...]
Het gasveld in Groningen weer open vind ik een slecht idee. Ten eerste zit er nog maar voor 15 jaar gas in dat veld tenzij we het slechts als aanvulling gebruiken.
Maar belangrijker, we zitten al dicht op het maximale wat eruit gehaald kan worden zonder het risico op zware aardbevingen te vergroten. Er zijn diverse studies gedaan en die wijzen op steeds vaker en zwaardere aardbevingen, tot 30 bevingen per jaar, oplopend in zwaarte tot schaal 4 of 5

Dan kan je de historische binnenstad van Groningen afschrijven en je zult vrijwel heel Groningen aardbevingbestendig moeten herbouwen. Niet alleen de woningen, maar ook bedrijfspanden, scholen, ziekenhuizen, en bijv. het Eemshavengebied.
En daar komt de gezondheidschade nog bij, die niet beperkt blijft tot Groningen. De bevingen houden ook niet op bij de grens dus de Duitsers kunnen ook nog eens aan komen kloppen met een schadeclaim.

En dat voor slechts 15 jaar aan aardgas. En over 15 jaar moet de politiek dan weer dezelfde knoop doorhakken als nu, met als enige verschil dat we dan écht geen alternatief meer hebben.

I think all rightthinking people in this country are sick and tired of being told that ordinary, decent people are fed up in this country with being sick and tired.

• unclero

unclero

MB EQA ftw \o/

alexbl69 schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 20:09:
Het enige dat ze stopt is de wetenschap dat het dan echt game-over is. Dan hebben de andere landen geen keuze dan Iran fysiek binnen te vallen en de hele top te elimineren.
Wel eens bij stilgestaan dat de enige reden dat ze Iran fysiek niet zijn binnengevallen, is dat de kans op het succesvol belegeren van Fort Persepolis bijzonder klein is?
Zeker met die kleine legertjes in die regio.
Met de Amerikanen erbij maken ze nog een kans, maar zoals ik al een keer eerder schreef zal dat niet een kwestie zijn van jaren, maar van decennia.
Ik snap ze helemaal. Een trosje troepen en spullen uitlenen kost niet zoveel.
Als ze er een Patriot-batterij voor terugkrijgen is de prijs ruimschoots betaald.
Als ze er mee om de oren kunnen slaan als Trump weer eens zegt "maar wat hebben die Oekraïeners nou voor óns gedaan?" is bonus.
Er zijn (waren) allerlei 'vredesonderhandelingen' gepland, waarbij de Amerikanen ook aanschuiven, dan kunnen ze maar beter op goede voet staan.
Voor hen is dit van existentieel belang.

Het risico van een "Georgië" (die keurig troepen hadden geleverd voor de vorige Irak-oorlog, maar toen de Russen kwamen gaven hun nieuwe vrienden ineens niet thuis) moeten ze voor lief nemen.
Jorah_Newstone schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 22:47:
Duizenden koerdische soldaten zijn begonnen aan een grondoffensief vanuit Irak naar Iran. Waarschijnlijk gebacked up door de VS.

Klinkt goed. Ik hoop dat ze deze keer wel keiharde garanties hebben gekregen dat ze niet meer zomaar bij het grofvuil worden gezet, als de strijd voorbij is of als het mis gaat.

Maar in hoeverre dit serieus zal worden moet nog worden bezien. U moet zich ook bedenken dat de Koerden in die regio al de afgelopen 10 jaar strijd leveren, wat in de tweede helft van vorig jaar en begin dit jaar is geintensifeerd wegens het verzwakken van het centrale gezag in die regio (wat ook weer te maken had met de aanhoudende protesten).
Dit zijn ook niet de mensen die u even kan vragen op te rukken naar Tehran. Grote kans dat die het wel welletjes vinden zodra de eigen regio in handen is.

En dan kan het centrale gezag ook zelfs denken: snijden we dat stuk er maar af, we pakken het wel weer terug zodra we ons herpakt hebben. En vervolgens laten ze dat varen in de hoop dat de Koerden het hierbij laten, en na een tijdje weer verwikkelt raken in hun stammenstrijd (men heeft in die regio een heel lang geheugen) en eeuwenoude bloed- en eervetes.

[ Voor 5% gewijzigd door defiant op 05-03-2026 22:29 ]

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

• Trishul
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:53
Wat ik me nou afvraag, in het Noorden van Irak heb je toch veel Sjiïten wonen. Is er niet een kans aanwezig dat die groep behoorlijk de Koerden zal tegenwerken?
We hebben al gezien in een buurland van Iran dat de geloofsgenoten niet terugdeinzen om zelfs een Amerikaanse ambassade te bestormen.

• TrafalgarLaw
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 14:41
MikeyMan schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 19:11:
[...]

Next up, Turkey...
Aldus Naftali Bennett...

https://monitoring.bbc.co.uk/product/b0005iqo

Die lui zijn echt helemaal van het padje allemaal.
Ze willen inderdaad een stukje Turkije voor hun Greater Israel plan. De vraag is in welk tijdbestek, 50 jaar, 100 jaar….?

• Jorah_Newstone
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 01:47
https://x.com/sentdefender/status/2029411633949262261
After speaking to several direct sources, I now feel confident in reporting that an F-15E Strike Eagle with the U.S. Air Force crashed early Wednesday during a strike mission over Southwestern Iran. The cause of the crash is still unknown, though at least one source attributed it to Iranian air defenses, with both the Pilot and Weapon Systems Officer (WSO) able to successfully eject over Iran.

Following the crash, Combat Search and Rescue (CSAR) elements with the U.S and Israeli Air Force - on standby in a neighboring country - were activated, entering Iran roughly an hour after the crash of the F-15. In the resulting operation, both crewmembers were found and safely evacuated without further incident, being transported to Prince Sultan Air Base in Saudi Arabia. The Pilot and WSO are claimed to suffered minor injuries but were in otherwise “good condition,” with both being airlifted for further treatment to Muwaffaq Salti Air Base in Jordan.

Further confirmation and details of the incident are expected to come at a later time from U.S. Central Command (CENTCOM).
Iran is erin geslaagd om een F15-E neer te halen.
US hebben zover dus 4 straaljagers verloren. Waarvan dus 3 een oopsie waren.

• Yakolev
  • Niet online

Yakolev

Superster

Jorah_Newstone schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 05:51:
https://x.com/sentdefender/status/2029411633949262261

[...]

Iran is erin geslaagd om een F15-E neer te halen.
US hebben zover dus 4 straaljagers verloren. Waarvan dus 3 een oopsie waren.
Ontzettend benieuwd of dit wordt bevestigd door Centcom. Er waren beelden van een neergestorte vliegtuig gisteren, maar men ging er vanuit dat het de Iraanse Yak-130 betrof.

• mkmi
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:39
Homeland schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 16:55:
Zou Iran nog over gaan tot een aanval met een dirty bomb? Wat stopt ze om (het "kleine" beetje wat ze hebben) nuclear materiaal op een drone te binden en die weer naar allerhande steden te sturen?
*knip*, dit is wel erg speculatief zonder degelijke onderbouwing.

[ Voor 44% gewijzigd door NMH op 05-03-2026 20:31 ]

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10:58

Wat denken ze daarmee te bereiken? Kans is groot dat Iran straks dat gebied gaat binnenvallen of bombardeert en je straks ook oorlog Iran-Irak krijgt. En als puntje bij paaltje komt, laat Trump ze straks weer vallen als een baksteen.

[ Voor 7% gewijzigd door martwoutnl op 05-03-2026 08:29 ]

• Yakolev
  • Niet online

Yakolev

Superster

Het nieuws hierover is onwaar. Aziz Ahmad is de Chief of Staff van Iraaks Koerdistan.

• squashedraven
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 22:03
Yakolev schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 08:33:
[...]

Het nieuws hierover is onwaar.

[X]

Aziz Ahmad is de Chief of Staff van Iraaks Koerdistan.
Maargoed Iran zei ook dat de ayatollah niet dood was terwijl andere partijen zeiden van wel. Dus om het nu direct pertinent als onwaar te bestempelen

• Yakolev
  • Niet online

Yakolev

Superster

squashedraven schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 08:40:
[...]

Maargoed Iran zei ook dat de ayatollah niet dood was terwijl andere partijen zeiden van wel. Dus om het nu direct pertinent als onwaar te bestempelen
Dat durf ik in dit geval best wel. Iran, maar ook Turkije zouden moord en brand schreeuwen als Iraakse Koerden Iran zouden zijn binnengevallen.

Ik denk best dat het kan gebeuren, maar gisteravond absoluut van niet.

Je ziet ook dat Faytuks (uit het bericht van @Jorah_Newstone ) hun tweet hebben verwijderd.

[ Voor 8% gewijzigd door Yakolev op 05-03-2026 08:46 ]

• Yakolev
  • Niet online

Yakolev

Superster

Yakolev schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 08:05:
[...]

Ontzettend benieuwd of dit wordt bevestigd door Centcom. Er waren beelden van een neergestorte vliegtuig gisteren, maar men ging er vanuit dat het de Iraanse Yak-130 betrof.
Volgens “Defense Officials” wordt het bericht op dit moment nog ontkend. Dan Lamonthe werkt voor de Washington Post

[ Voor 23% gewijzigd door Yakolev op 05-03-2026 08:48 ]

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15:15
Misschien heb ik het gemist, maar ik heb geen enkele "duider" bij de talkshows over deze optie gehoord ?

Hoe deskundig/geinformeerd zijn die mensen ?

Uit NL media ook "Amerikaanse media meldden eerder al dat de VS overweegt Koerdische strijdkrachten van wapens te voorzien om een volksopstand in Iran te ontketenen."

• Yakolev
  • Niet online

Yakolev

Superster

MEN-O schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 08:49:
Misschien heb ik het gemist, maar ik heb geen enkele "duider" bij de talkshows over deze optie gehoord ?

Hoe deskundig/geinformeerd zijn die mensen ?

Uit NL media ook "Amerikaanse media meldden eerder al dat de VS overweegt Koerdische strijdkrachten van wapens te voorzien om een volksopstand in Iran te ontketenen."
Over welke mensen heb je het precies?

• edie
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:20
Het zou helpen wanneer niet elke random post van een random account hier direct wordt gedeeld.

"In America, consumption equals jobs. In these days, banks aren't lending us the money we need to buy the things we don't need to create the jobs we need to pay back the loans we can't afford." - Stephen Colbert

• darkrain
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:19

darkrain

Moderator Discord / General Chat

Geniet. Punt.

Staat me bij dat Sentdefender wel vaker mis zit... Ik vind dat zelf geen goede bron meer in ieder geval.

Tweakers Discord

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:47
Meevaller voor Trump: geen toestemming Congres nodig voor doorgaan met oorlog
De Amerikaanse president Trump heeft geen toestemming nodig van het Congres om de oorlog tegen Iran voort te zetten. Een stemming daarover pakte met 53 tegen 47 uit in het voordeel van Trump.

52 van de 53 Republikeinen stemden tegen het voorstel, maar doordat er ook één Democraat tegen stemde, kwam het totaal aantal tegenstemmen toch op 53 uit. Als het voorstel het wel gehaald had, had het Congres iedere keer toestemming moeten geven aan Trump om nieuwe aanvallen uit te voeren.

De Democratische leider van de Senaat, Chuck Schumer, deed vooraf een indringend beroep op de senatoren: "Staat u aan de kant van het Amerikaanse volk, dat klaar is met de eindeloze oorlogen in het Midden-Oosten? Of staat u aan de kant van Trump en minister Hegseth, die ons halsoverkop een nieuwe oorlog in leiden?" Volgens de Republikeinse senator John Barrasso "dwarsbomen de Democraten liever Trump, dan dat ze het nucleaire programma van Iran vernietigen".
De Senaat is dus van mening dat deze oorlog gerechtvaardigd is in het belang van de 'Amerikaanse zelfverdediging' terwijl het om een aanval ging zonder voorafgaande aanleiding.

De democratie en rechtsstaat in dat land is echt helemaal stuk. |:(

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16:34
Yakolev schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 20:41:
Men doet alsof er alleen maar dure PAC-3 raketten vanuit Patriots geschoten worden op de Shaheds, in werkelijkheid gebruiken de Amerikanen (net als de Oekraïeners) gewoon redelijk goedkope APKWS raketten.

US F-15Es With Laser Guided Anti-Drone Mini Rockets Deployed In Middle East
https://medium.com/the-do...-middle-east-51a3ac6b196e

[X]
Ik denk inderdaad dat dit de manier is. Volgens mij is APKWS nog niet op deze manier op grote schaal ingezet tegen one-way attack drones, dus ik ben erg nieuwsgierig wat de effectiviteit gaat zijn. Efficiëntie is in ieder geval top, met zo $25k per raketje.

Als dit een succes wordt, moeten we misschien in Europa ook maar gaan kijken of we de guidance kits onder licentie zouden kunnen bouwen.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

• Yakolev
  • Niet online

Yakolev

Superster

Helixes schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 09:06:
[...]

Ik denk inderdaad dat dit de manier is. Volgens mij is APKWS nog niet op deze manier op grote schaal ingezet tegen one-way attack drones, dus ik ben erg nieuwsgierig wat de effectiviteit gaat zijn. Efficiëntie is in ieder geval top, met zo $25k per raketje.

Als dit een succes wordt, moeten we misschien in Europa ook maar gaan kijken of we de guidance kits onder licentie zouden kunnen bouwen.
Oekraïne is hier ook al gebruik van gaan maken - Blijkt echt ontzettend effectief te zijn. De kosten van een Shahed / Geran liggen hoger dan een APKWS.

[ Voor 4% gewijzigd door Yakolev op 05-03-2026 09:08 ]

• Helixes
Yakolev schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 09:07:
Oekraïne is hier ook al gebruik van gaan maken - Blijkt echt ontzettend effectief te zijn. De kosten van een Shahed / Geran liggen hoger dan een APKWS.
Voor zover ik weet heeft Oekraïne ze alleen ingezet als (spotgoedkope) GBAD, in de vorm van VAMPIRE kits. Door het systeem luchtmobiel te maken verandert de scope natuurlijk behoorlijk. Ik geloof dat er 19 APKWS raketjes in een pod gaan, keer twee kom je dan op 38 op de meeste straaljagers. VAMPIRE heeft ruimte voor vier raketjes.

De schaal en mobiliteit zouden zomaar het shahed-alike probleem goeddeels kunnen oplossen. Dat maakt me ook zo nieuwsgierig :)

Jammer trouwens dat Europa weinig vliegtuigen heeft die hiervoor kunnen worden ingezet. Finland heeft nog een paar F/A18's. F-16 is geschikt. En er wordt gewerkt aan integratie met Gripen. Maar, F-35, Eurofighter en Rafale staan niet op de keuzekaart. Apache wél (Hydra-70 is ontwikkeld voor Apache) - maar ik heb geen idee of die snel genoeg zijn om effectief te blijken.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

• Yakolev
  • Niet online

Yakolev

Superster

Helixes schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 09:18:
[...]

Voor zover ik weet heeft Oekraïne ze alleen ingezet als (spotgoedkope) GBAD, in de vorm van VAMPIRE kits. Door het systeem luchtmobiel te maken verandert de scope natuurlijk behoorlijk. Ik geloof dat er 19 APKWS raketjes in een pod gaan, keer twee kom je dan op 38 op de meeste straaljagers. VAMPIRE heeft ruimte voor vier raketjes.

De schaal en mobiliteit zouden zomaar het shahed-alike probleem goeddeels kunnen oplossen. Dat maakt me ook zo nieuwsgierig :)

Jammer trouwens dat Europa weinig vliegtuigen heeft die hiervoor kunnen worden ingezet. Finland heeft nog een paar F/A18's. F-16 is geschikt. En er wordt gewerkt aan integratie met Gripen. Maar, F-35, Eurofighter en Rafale staan niet op de keuzekaart. Apache wél (Hydra-70 is ontwikkeld voor Apache) - maar ik heb geen idee of die snel genoeg zijn om effectief te blijken.
:)

Ukrainian Air Force F-16 Captured Shooting Down Russian Target with APKWS II
https://theaviationist.co...-russian-target-apkws-ii/

• squashedraven
Stoney3K schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 09:03:
[...]

De Senaat is dus van mening dat deze oorlog gerechtvaardigd is in het belang van de 'Amerikaanse zelfverdediging' terwijl het om een aanval ging zonder voorafgaande aanleiding.

De democratie en rechtsstaat in dat land is echt helemaal stuk. |:(
Ik denk dat de key hier is dat als Trump nu voor elk raketje toestemming moet vragen het risico op verlies/US doden groter wordt en dat ze daarom het maar even aankijken. De kat is tenslotte al uit de tas, wanneer de situatie wat gestabiliseerd is zou de stemming maar zo de andere kant op kunnen vallen

• Yakolev
  • Niet online

Yakolev

Superster

Azerbaijan lijkt ook aangevallen te zijn door Iran. Mike Eckel is een journalist van Radio Free Europe

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
ook Italië gaat nu helpen

Italy is planning to send air defense aid to Gulf countries in the face of Iranian air strikes, Prime Minister Giorgia Meloni said on Thursday.

“Like the United Kingdom, France and Germany, Italy intends to send assistance to Gulf countries, specifically in the field of defense and in particular air defense,” Meloni told radio station RTL 102.5.

“This is not only because they are friendly nations, but above all because tens of thousands of Italians live in the region and around 2,000 Italian troops are deployed there – people we want, and must, protect,” she added.

bron: https://edition.cnn.com/w...-us-israel-trump-03-05-26

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15:15
Yakolev schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 08:52:
[...]

Over welke mensen heb je het precies?
Ik bedoelde de duiders, dus ex-militairen, politici etc die dagelijks aan die tafels zitten.

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

_Bailey_ schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 09:31:
“This is not only because they are friendly nations, but above all because tens of thousands of Italians live in the region and around 2,000 Italian troops are deployed there – people we want, and must, protect,” she added.
Dus de Italiaanse belastingbetalers, gaan betalen voor de veiligheid van degene die geen belasting wilden betalen.

• TIGER1125
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 31-03 17:32
Yakolev schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 08:05:
[...]

Of dat de Yak-130 of mogelijk die F-15 betreft weet ik niet, maar Israël heeft vannacht(?)/vanochtend(?) wel beelden vrijgegeven van het uitschakelen van die Yak-130. Dus dat zal geen Friendly-fire kill geweest zijn.

Berichten vanuit Sri-Lanka wijzen ook op een tweede Iraans marine schip in die buurt/op weg richting Sri-Lanka. Die zal dan ook vandaag of morgen wel aan de beurt zijn. Kan me overigens niet aan de indruk onttrekken dat daar ook iets speelt om de USS Abraham Lincoln te bedreigen.

Zou namelijk heel raar zijn, wanneer er een ander schip gekelderd wordt, je die kant op gaat terwijl je absoluut geen partij bent voor je tegenstander.

[ Voor 30% gewijzigd door TIGER1125 op 05-03-2026 09:47 ]

• Yakolev
  • Niet online

Yakolev

Superster

TIGER1125 schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 09:43:
[...]

Of dat de Yak-130 of mogelijk die F-15 betreft weet ik niet, maar Israël heeft vannacht(?)/vanochtend(?) wel beelden vrijgegeven van het uitschakelen van die Yak-130. Dus dat zal geen Friendly-fire kill geweest zijn.
Ja, de F-35I op Yak-130 was zeker weten geen FF nee.

Vraag mij af wat de Yak-130 aan het doen was, waarschijnlijk zelf aan het jagen op Amerikaanse / Israëlische drones. De variant van Iran heeft geen AESA radar, ik betwijfel of ze wisten (tot het laatste moment) dat er een Israëlische F-35 in de buurt was.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Helixes schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 09:18:
[...]

Joh, schuif een paar van die units de oekrainse grens over en ze hacken het volgende week aan elkaar :+

Wel apart dat nieuwere vliegtuigen compatibiliteit inleveren overigens.

Zie trouwens ook wat (vage) filmpjes langs komen van Israelische laser systemen als afweer. Als dat werkt gaat de unitprijs wel fors omlaag natuurlijk.

[ Voor 10% gewijzigd door MikeyMan op 05-03-2026 09:49 ]

• TIGER1125
Yakolev schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 09:47:
[...]

Ja, de F-35I op Yak-130 was zeker weten geen FF nee.

Vraag mij af wat de Yak-130 aan het doen was, waarschijnlijk zelf aan het jagen op Amerikaanse / Israëlische drones. De variant van Iran heeft geen AESA radar, ik betwijfel of ze wisten (tot het laatste moment) dat er een Israëlische F-35 in de buurt was.
Denk dat ze pas op het moment van radar-lock, iets door hadden, en toen was het al ruimschoots te laat.

Israëlische beelden zijn daarbij ook wel heel erg summier om iets over te zeggen van de situatie. Zou zo maar gewoon een random encounter geweest kunnen zijn voor die F-35

[ Voor 17% gewijzigd door TIGER1125 op 05-03-2026 09:50 ]

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:18
*knip*, reactie op geknipte reactie.

[ Voor 70% gewijzigd door NMH op 05-03-2026 20:31 ]

Alonso over het inhalen in 2026: "it’s more of an evasive manoeuvre than an overtake.”

• Yakolev
  • Niet online

Yakolev

Superster

TIGER1125 schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 09:43:
[...]

[i]Berichten vanuit Sri-Lanka wijzen ook op een tweede Iraans marine schip in die buurt/op weg richting Sri-Lanka. Die zal dan ook vandaag of morgen wel aan de beurt zijn. Kan me overigens niet aan de indruk onttrekken dat daar ook iets speelt om de USS Abraham Lincoln te bedreigen.
Ik zag dit stukje later pas.

Het andere Iraanse marine schip is meer een bevoorradingsschip, al helemaal geen gevaar voor de Amerikanen. Sri Lanka probeert dit schip (of beter gezegd haar bemanning) in bescherming te nemen.

• TIGER1125
MikeyMan schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 09:48:
[...]

Joh, schuif een paar van die units de oekrainse grens over en ze hacken het volgende week aan elkaar :+

Zie trouwens ook wat (vage) filmpjes langs komen van Israelische laser systemen als afweer. Als dat werkt gaat de unitprijs wel fors omlaag natuurlijk.
Als het werkt is ook Israëlische onafhankelijkheid voor ieder Westers land onmogelijk, totdat ze zelf een effectief werkend systeem kunnen produceren/reverse engineeren.

• Helixes
MikeyMan schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 09:48:
Ja best wel. Dat Rafale geen ondersteuning heeft ligt voor de hand - Franse toestellen weigeren Amerikaans te spreken. Maar deze pods zouden op een Typhoon niet misstaan. De F-35 is een heel ander vliegtuig, ik denk niet dat je een stealth-profiel kan bewaren met twee van die pods onder je vleugels, en ik denk niet dat ze hun dingetje kunnen doen vanuit de internal bays.
Mja. Laserwapens worden ons natuurlijk al heel erg lang beloofd. Ik wil niet zeggen dat het niet kan werken, maar ik blijf enigszins sceptisch. Sowieso is het redelijk point defense natuurlijk - misschien vergelijkbaar met wat je met een Gepard kan bereiken. Blijkbaar blijft het technologisch een uitdaging, maar je bent ook afhankelijk van goed weer en andere factoren. Wat we ook niet weten is of een interceptie gepaard gaat met tien of twintig mislukte pogingen. We gaan het kortom meemaken.

• Yakolev
  • Niet online

Yakolev

Superster

Helixes schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 09:58:
[...]

Ja best wel. Dat Rafale geen ondersteuning heeft ligt voor de hand - Franse toestellen weigeren Amerikaans te spreken. Maar deze pods zouden op een Typhoon niet misstaan. De F-35 is een heel ander vliegtuig, ik denk niet dat je een stealth-profiel kan bewaren met twee van die pods onder je vleugels, en ik denk niet dat ze hun dingetje kunnen doen vanuit de internal bays.

[...]

Mja. Laserwapens worden ons natuurlijk al heel erg lang beloofd. Ik wil niet zeggen dat het niet kan werken, maar ik blijf enigszins sceptisch. Sowieso is het redelijk point defense natuurlijk - misschien vergelijkbaar met wat je met een Gepard kan bereiken. Blijkbaar blijft het technologisch een uitdaging, maar je bent ook afhankelijk van goed weer en andere factoren. Wat we ook niet weten is of een interceptie gepaard gaat met tien of twintig mislukte pogingen. We gaan het kortom meemaken.
Gezien het ontwikkeld is door de Amerikaanse tak van BAE, lijkt het me niet onmogelijk dat de Typhoon op den duur ook integratie kan krijgen (ook geproduceerd voor een deel door BAE)

• martwoutnl
Yakolev schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 09:30:
Azerbaijan lijkt ook aangevallen te zijn door Iran.

[X]

Mike Eckel is een journalist van Radio Free Europe
Inmiddels ook een video van de aanval op het vliegveld daar https://x.com/i/status/2029472689555947842
Bron: X-account Osinttechnical

• mkmi
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:39
*knip*, reactie op geknipte reactie.

[ Voor 77% gewijzigd door NMH op 05-03-2026 20:31 ]

• virtualJac
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10:22
PWM schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 09:35:
[...]

Dus de Italiaanse belastingbetalers, gaan betalen voor de veiligheid van degene die geen belasting wilden betalen.
Er zijn ook zat mensen die daar wonen en gewoon belasting betalen hoor. Het zijn niet allemaal trendy influencers. Al dus iemand die tijdje in Qatar gewoond heeft en de Nederlandse schatkist flink gespekt heeft in die tijd. You're welcome :w

there's no tweak without the tweaker

• SimonBR39
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 22:16
Allard schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 22:56:
[...]

Het gasveld in Groningen weer open vind ik een slecht idee. Ten eerste zit er nog maar voor 15 jaar gas in dat veld tenzij we het slechts als aanvulling gebruiken.
...

En dat voor slechts 15 jaar aan aardgas. En over 15 jaar moet de politiek dan weer dezelfde knoop doorhakken als nu, met als enige verschil dat we dan écht geen alternatief meer hebben.
Ik denk dat daar wel de crux zit, 'tenzij'. Ik weet niet wag de kosten zijn om het open te houden als verzekering, maar dan heb je altijd iets om op terug te vallen. Dat geeft flink wat leverage, t.o.v. landen die dit eventueel willen misbruiken (stop op LNG export bijv).

• squashedraven
SimonBR39 schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 10:31:
[...]

Ik denk dat daar wel de crux zit, 'tenzij'. Ik weet niet wag de kosten zijn om het open te houden als verzekering, maar dan heb je altijd iets om op terug te vallen. Dat geeft flink wat leverage, t.o.v. landen die dit eventueel willen misbruiken (stop op LNG export bijv).
Niks "tenzij" sluiten die putten en niet meer over beginnen. Dat gas kan niet langdurig veilig naar boven gehaald worden dus kan het niet naar boven gehaald worden zo simpel is het

• Bernard0343
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21:24
Zojuist zat ik in de auto wat te somberen over de chaos die mogelijk zal ontstaan door de wijze waarop deze oorlog zich lijkt uit te breiden.

De Iraanse reactie op de Israëlische / Amerikaanse aanvallen, zoveel mogelijk drones op zoveel mogelijk landen afschieten én het afsluiten van de Straat van Hormuz, was te verwachten. Maar ik vraag me vooral af wát de Israëli's en Amerikanen als einddoel zien en in hoeverre ze niet heel hard bezig zijn om deze regio, voor langere tijd, nóg instabieler te maken.
  • Het lijkt duidelijk dat deze twee landen (voorlopig) niet met een opvolger van Khamenei om tafel willen zitten. Israël dreigt om iedere opvolger te liquideren.
  • Het is niet zo dat, uit de huidige puinhoop, zich spontaan een stabiel, pro-Amerikaanse bewind opbloeit.
De Amerikanen hebben duidelijk aangegeven dat ze niet aan 'nation-building' gaan doen, de Iraniërs moeten het maar zelf uitzoeken. De kans dat zij straks opgescheept worden met een dictatoriaal regime (ayatollah-light of een militaire dictatuur) is levensgroot.

Tegelijkertijd proberen de Amerikanen de Koerden zover te krijgen om in opstand te komen. Ik denk dan gelijk aan de mislukte opstand van de Iraakse Koerden in 1991. Daarnaast, vraag is hoe een toekomstig Iraans regime hierop zal reageren, om nog maar te zwijgen over de reactie van Turkije, mocht deze opstand leiden tot een Koerdische staat aan zijn oostgrens.

Maar vooral, mocht Iran wegzinken in instabiliteit of een burgeroorlog zal dat, naast het onnoemelijke leed voor de bevolking, leiden tot een band van instabiliteit. Deze band begint aan de Afghaans-Pakistaanse grens en loopt door tot aan de Middellandse Zee (Afghanistan, Iran, Irak, Syrië, Libanon). Conflicten in deze landen, zullen met elkaar vervlochten raken en deze instabiliteit zal langere tijd voor blijven duren.

En dit zal 'ons' in Europa óók raken, naast de economische gevolgen, komt er mogelijk wéér een vluchtelingenstroom op gang. Ik vind het dan buitengewoon cynisch dat de populisten die nu pal achter de Israëlisch / Amerikaanse militaire actie staan, dán, waarschijnlijk, om het hardst roepen dat deze vluchtelingen niet welkom zijn.

En tot slot, ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat zo'n uitkomst bepaalde figuren in het Witte Huis niet eens slecht zal uitkomen.

No AI tools were used in writing this post. It's a product of human stupidity.

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18:44
Ik vrees dat vanuit de Amerikanen (en eigenlijk ook vanuit Iran) een heilige oorlog nog het meest realistische einddoel/scenario is.
Uit haat de ander willen kapotmaken. En ook om er geld aan te verdienen.

https://jonathanlarsen.su...were-told-iran-war-is-for

Het voelt al raar om realistisch en heilige oorlog in 1 zin te schrijven.

Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.

• Stoney3K
Wozmro schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 11:40:
Ik vrees dat vanuit de Amerikanen (en eigenlijk ook vanuit Iran) een heilige oorlog nog het meest realistische einddoel/scenario is.

Het voelt al helemaal raar om over een 'heilige oorlog' te praten die uitgevoerd wordt door een land wat geavanceerde kernwapens heeft.

• Vis
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23:22

Vis

Bernard0343 schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 11:04:

En dit zal 'ons' in Europa óók raken, naast de economische gevolgen, komt er mogelijk wéér een vluchtelingenstroom op gang. Ik vind het dan buitengewoon cynisch dat de populisten die nu pal achter de Israëlisch / Amerikaanse militaire actie staan, dán, waarschijnlijk, om het hardst roepen dat deze vluchtelingen niet welkom zijn.

En tot slot, ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat zo'n uitkomst bepaalde figuren in het Witte Huis niet eens slecht zal uitkomen.
De bekende "verdeel en heers" tactiek.

Zo oud als de Romeinen, en nog altijd spelen de machthebbers daarmee, zodat het domme volk populistisch blijft stemmen.

Nikon D610 || 85mm 1.8G || 50mm f1.8D || AW 15 R3 ||

• Helixes

We weten alleen niet wie onze combat unit commander is, en wat zijn verantwoordelijkheidsgebied is. We hebben geen idee of dit een breed gedragen mening is binnen de top van het Amerikaanse leger, of slechts de mening is van een individu.

Deze zeloot is hier nu al een paar keer aangehaald als ware het beleid vanuit het Pentagon. Daar lijkt ofwel geen sprake van, dan wel schieten de huidige bronnen en artikelen tekort.

Voor mensen die daarin geïnteresseerd zijn: Dit heet Millenialisme - ofwel, de gedachte dat het einde der tijden nabij is, beginnend met de 1.000 jarige koninkrijk Gods, getekend door strijd tegen het kwaad. Weet je wie er nog meer met precies dezelfde motivatie een heilige oorlog en het einde der tijden heeft proberen te ontketenen?

Isis

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:17

Yucon

*broem*

Stoney3K schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 11:42:
[...]

Het voelt al helemaal raar om over een 'heilige oorlog' te praten die uitgevoerd wordt door een land wat geavanceerde kernwapens heeft.
Het is tamelijk ironisch dat dit einde-der-tijden gedachtegoed aan de kant van iran meegespeeld heeft in de wens om ervoor te zorgen dat ze geen kernwapens zou krijgen.

• Team-RiNo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17:08

Je mag het een heilige oorlog noemen maar uiteindelijk is dit het Westen vs. een stukje terroristische islam dat als enig doel heeft het vernietigen van Israël, Amerika en het hele westerse gedachtengoed/de hele westerse leefstijl.

Een klein percentage van de bevolking in Iran heeft de macht, gebruikt resources – ten koste van zijn eigen volk – om zichzelf te bewapenen en meerdere terroristische groeperingen te financieren. Daarbij schromen ze ook absoluut niet om hun eigen volk als schild te gebruiken. Iedereen die tegen hen is wordt vermoord; ook kinderen van 15–16 jaar krijgen daar de doodstraf, alles ten koste van hun terroristische ideologie. Als wij dit regime hun gang zouden laten gaan, vallen ze binnen een paar jaar de westerse wereld sowieso aan. Ze hebben er nooit een geheim van gemaakt dat dit hun doel is en wat mij betreft rechtvaardigt dit ook de actie die er nu vanuit Israël en de VS is.

Dat er een paar mensen in het leger zijn die dit aan het christendom verbinden, ja dat zal. Maar deze actie wordt uitgevoerd om de westerse samenleving te beschermen waar wij ook in leven.

Verder heb geen enkel probleem met religie, maar religie en staat zouden wel altijd gescheiden moeten blijven. Ik ben het met je eens dat dit in de VS niet altijd zo is, maar in dit geval zie ik dat niet als het motief.

5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D

• Stoney3K
Team-RiNo schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 12:13:
[...]

Je mag het een heilige oorlog noemen maar uiteindelijk is dit het Westen vs. een stukje terroristische islam dat als enig doel heeft het vernietigen van Israël, Amerika en het hele westerse gedachtengoed/de hele westerse leefstijl.

Dat er een paar mensen in het leger zijn die dit aan het christendom verbinden, ja dat zal. Maar deze actie wordt uitgevoerd om de westerse samenleving te beschermen waar wij ook in leven.
Iran heeft alleen nooit zelf actief geprobeerd om de Westerse leefstijl aan te vallen. Een hoop dreigende taal, maar het is nooit zo geweest dat ze zelf bijvoorbeeld Israël of Turkije zijn binnen gevallen.

De schermutselingen tussen Israël en Iran zijn er altijd al geweest, en vanuit Israël gezien kun je zeker spreken van een heilige oorlog, want ze willen hiermee wraak nemen op niet alleen Iran maar op de islam in het algemeen. En dat de VS heeft aangevallen, gaf ze genoeg rechtvaardiging om nu vol op het orgel te mogen gaan en niet alleen maar een paar raketten heen en weer te schieten.

Als het alleen maar om het uitschakelen van de militaire capaciteit van Iran zou gaan, dan zou het internationale recht er veel minder problemen mee hebben, maar dan zou je ook niet de binnenstad van Teheran bestoken.

• martwoutnl
Een CNN-team heeft permissie om te filmen in Iran zie https://x.com/cnnipr/status/2029508171274785144 voor eerste reportage. X-account verslaggever is @fpleitgenCNN

• HollovVpo1nt
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:07

HollovVpo1nt

I like gadgets

[...]

Weeg deze stelling van waar je theoretisch bang voor bent ten opzichte van wat er daadwerkelijk is gebeurd. Het begint oud te worden om te roepen dat is een terroristische regime is we daarom moeten acteren, als die terroristische regime geen wezenlijke dreining is voor je bestaan. In al die tijd dat we roepen dat er in het Midden Oosten terroritstische regimes zijn hebben we/ het westen:
- Syrië gedestabiliseeerd
- Lybië gedestabiliseerd
- Iran gedestabiliseerd
- Lebanon gedestablisieerd
- Genodice van Palestijnen gedoogd

Zuiver op de NCTV definitie van terrorisme: "Terrorisme is het uit ideologische of religieuze motieven plegen van ernstig geweld, of dreigen daarmee, tegen mensen of de samenleving. Het doel is om een bevolking angst aan te jagen, maatschappelijke veranderingen af te dwingen of politieke besluitvorming te beïnvloeden."

Amerika en Israël hebben uit ideologische of religieuze motieven ernstig geweld gepleegd tegen mensen én de samenleving van al die landen met het doel een maatschappelijke verandering af te dwingen en politieke beseluitvorming te beïnvloeden. Als de werkelijk verrichte daden een maatschap zijn en niet wat mensen scanderen, dan zijn Amerika en Israël grotere terroristen.

En sowieso is de term 'terroristische islam' een dooddoener in dit soort complexe discussies. Begin jaren 80 heeft nota bene Israël zelf Iran van wapens voorzien in de Iran-Irak oorlog. Als Iran zo'n dreiging is voor Israël, waarom zou je ze van wapens voorzien? Dat is dus typisch de MO van Israël. Het doel van de steun van Israël aan Iran was om Irak te destabilizeren en uit te schakelen. En daarna waren de vizieren gericht op Iran natuurlijk, toen was Iran aan de beurt.

En dat is typisch de handelswijze van Israël. Bedenk maar een reden waarom een land een dreiging voor je is en jut de VS op om er samen iets aan te doen. De volgende na Iran is ook alweer bekend, het propaganda apparaat komt op gang om Turkije in het vizier te krijgen.

Laten we ons focussen op wat er daadwerkelijk is gebeurd in de context. Als we sec landen aanvallen op hun ideologie alleen zou je de halve wereldbol moeten wegvagen.

Overigens is de politieke top van de VS en de regering van Israël binnen elke mogelijke definitie die je kunt bedenken een religieus extrimistische regime vastberaden voor zionistische doelen. Ik bedenkt dit niet, bekijk het interview van Tucker Carlson maar met Mike Huckabee.

• Martinez-
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online

Het voelt alsof ze een oorlog in de middeleeuwen aan het voeren zijn. Wat een immense treurnis als, er wederom om denkbeeldige figuren, oorlog te voeren. :S

Edit: Ter verduidelijking, ik ga ervanuit dat dit echt niet het geval is.

[ Voor 5% gewijzigd door Martinez- op 05-03-2026 13:24 ]

• Wozmro
[...]

Een klein percentage van de bevolking in Iran heeft de macht, gebruikt resources – ten koste van zijn eigen volk – om zichzelf te bewapenen en meerdere terroristische groeperingen te financieren. Daarbij schromen ze ook absoluut niet om hun eigen volk als schild te gebruiken. Iedereen die tegen hen is wordt vermoord; ook kinderen van 15–16 jaar krijgen daar de doodstraf, alles ten koste van hun terroristische ideologie. Als wij dit regime hun gang zouden laten gaan, vallen ze binnen een paar jaar de westerse wereld sowieso aan. Ze hebben er nooit een geheim van gemaakt dat dit hun doel is en wat mij betreft rechtvaardigt dit ook de actie die er nu vanuit Israël en de VS is.

Verder heb geen enkel probleem met religie, maar religie en staat zouden wel altijd gescheiden moeten blijven. Ik ben het met je eens dat dit in de VS niet altijd zo is, maar in dit geval zie ik dat niet als het motief.
Beide regimes zijn elkaar waard wat betreft hun gewelddadigheid wat mij betreft.

Ik ga niet beginnen kwantificeren hoeveel levens ze al verwoest hebben, hoeveel schade ze aangericht hebben om dan te bepalen welke van de twee de minst slechte is.

Hun basisgedachte is exact gelijk: extreme haat tegenover een andere partij. Haat omwille van de haat, niets of weinig anders. Niet bij een volledig volk maar bij enkelingen die volledig mentaal gestoord zijn en iedereen daarin meesleuren.

Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.

• unclero

unclero

MB EQA ftw \o/

het Westen vs. een stukje terroristische islam
Dit is werkelijk te plat.

Ten eerste, ga de definitie van "het Westen" eens op zoeken. Ook die is fluide.
Hier in West-Europa zijn we sterk geneigd, met "het Westen" te bedoelen, West-Europa plus Noord-Amerika.
Wij vinden tot "westerse kernwaarden" ook horen de gelijkheid van man en vrouw, en het homohuwelijk. Daar gruwelt men in delen van Amerika erg van.

In de Amerikaanse denkschool goldt lang dat men bij "het Westen" bedoelde: iedereen die op 25 december kerstmis viert, plus Israel. Hiermee kan men bijvoorbeeld Japan wél tot het Westen rekenen, maar Bulgarije niet.

In de Arabische wereld bezigt men nauwelijks termen als "het Westen". Daar gebruikt men termen als "de Franken", of verwijst men naar de Amerikanen met "de ketters" (omdat men er in die hoek van de wereld nog niet helemaal over uit is of het Angelsaksische protestantisme wel tot het Christendom behoort).

• Ozzy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 31-03 09:52

Ozzy

omnia mutantur, nihil interit

Martinez- schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 12:56:
[...]
Het voelt alsof ze een oorlog in de middeleeuwen aan het voeren zijn. Wat een immense treurnis als er, wederom om denkbeeldige figuren, oorlog te voeren. :S
Ik geloof (pun intended?) daar niets van. Alles dat Trump doet is economisch en grondstof of anderszinds transactioneel gedreven. Als je de verklaringen ziet van verschillende hooggeplaatste personen: Trump, Hegseth en Rubio, dan staan hun verklaring haaks op elkaar, alsof ze geen idee hebben waarom ze daar bezig zijn. En mijn idee is dat dat ook écht zo is, omdat Israël de aanstichter is en de VS daar onder druk iets omheen moest verzinnen.

Als het echt religieus is dan zou de VS de taliban, de koerden en dergelijke niet bewapenen. En zou Israël palestijnse stammen, zoals Hamas en op dit moment weer andere stammen, niet ondersteunen. Daar is naar mijn idee maar één reden voor. Chaos creeëren bij doelen en imperialisme / kolonisatie. Het beloofde land, of Groot-Israël (wat op zich wel een zionistisch - dus deels religieus, deels politiek idee is), grenst natuurlijk voor een deel aan Iran. het is naar mijn idee ook niet toevallig dat het gebied waar nu chaos is nagenoeg allemaal binnen dat beloofde land valt.

Ik denk dus dat het niet vanwege denkbeeldige figuren is, maar om land, grondstoffen en macht. Eeuwenoude en tegelijkertijd tijdsloze doelen dus.
offtopic:
Opvallend genoeg is dat natuurlijk dezelfde redenatie die Putin in Groot-Rusland ziet

O dag schoonheid, dag schoonheid, dag schoonheid, dag, dag!

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Helixes schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 11:52:
[...]

We weten alleen niet wie onze combat unit commander is, en wat zijn verantwoordelijkheidsgebied is. We hebben geen idee of dit een breed gedragen mening is binnen de top van het Amerikaanse leger, of slechts de mening is van een individu.

Deze zeloot is hier nu al een paar keer aangehaald als ware het beleid vanuit het Pentagon. Daar lijkt ofwel geen sprake van, dan wel schieten de huidige bronnen en artikelen tekort.

Voor mensen die daarin geïnteresseerd zijn: Dit heet Millenialisme - ofwel, de gedachte dat het einde der tijden nabij is, beginnend met de 1.000 jarige koninkrijk Gods, getekend door strijd tegen het kwaad. Weet je wie er nog meer met precies dezelfde motivatie een heilige oorlog en het einde der tijden heeft proberen te ontketenen?

Isis
Eindtijdfascisme. (Cadeaulink)
Het is een geloofssysteem dat in de kern genocidaal is, en het verraadt het wonder en de schoonheid van deze wereld. Wij geloven dat hoe meer mensen inzien hoezeer rechts is bezweken voor het armageddoncomplex, hoe groter de bereidheid zal zijn om terug te vechten – in het besef dat nu werkelijk alles op het spel staat. Onze tegenstanders weten maar al te goed dat we een tijdperk van noodtoestanden zijn binnengetreden, maar hun reactie daarop is het omarmen van dodelijke en egoïstische waanideeën. Verstrikt in uiteenlopende apartheidsfantasieën van gebunkerde veiligheid, kiezen zij ervoor om de aarde te laten branden.

Nog niet zo lang geleden waren het vooral religieuze fundamentalisten die tekenen van de apocalyps begroetten met blijde opwinding over de langverwachte rapture. Trump heeft inmiddels belangrijke posten toevertrouwd aan mensen die deze vurige orthodoxie onderschrijven, onder wie christelijke zionisten. Zij zien het gebruik van vernietigend geweld door Israël om zijn territoriale voetafdruk uit te breiden niet als illegale wreedheden, maar als een gelukkig teken dat het Heilige Land steeds dichter bij de omstandigheden komt waarin de Messias zal terugkeren en de gelovigen hun hemelse koninkrijk zullen ontvangen.

Mike Huckabee, Trumps ambassadeur in Israël, heeft nauwe banden met het christelijk zionisme, net als Pete Hegseth, zijn minister van Defensie. Ook Noem en Russell Vought – de architect van Project 2025 en momenteel hoofd van het Bureau voor Begroting en Management – zijn er allebei uitgesproken voorstanders van. Zelfs Peter Thiel, die openlijk homo is en berucht om zijn uitbundige levensstijl, is de laatste tijd gaan mijmeren over de komst van de antichrist (spoiler: hij denkt dat het Greta Thunberg is – waarover later meer).
Aanrader om te lezen.

It’s the economy, stupid!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Ozzy Trum zelf misschien niet, maar z'n achterban en vooral ook Vance en Hagseth zijn in grote mate toch wel border line evangelicals... Althans, in hun uitingen naar diezelfde achterban.

• Bernard0343
Ozzy schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 13:18:
[...]

Ik geloof (pun intended?) daar niets van. Alles dat Trump doet is economisch en grondstof of anderszinds transactioneel gedreven. Als je de verklaringen ziet van verschillende hooggeplaatste personen: Trump, Hegseth en Rubio, dan staan hun verklaring haaks op elkaar, alsof ze geen idee hebben waarom ze daar bezig zijn. En mijn idee is dat dat ook écht zo is, omdat Israël de aanstichter is en de VS daar onder druk iets omheen moest verzinnen.

Als het echt religieus is dan zou de VS de taliban, de koerden en dergelijke niet bewapenen. En zou Israël palestijnse stammen, zoals Hamas en op dit moment weer andere stammen, niet ondersteunen. Daar is naar mijn idee maar één reden voor. Chaos creeëren bij doelen en imperialisme / kolonisatie. Het beloofde land, of Groot-Israël (wat op zich wel een zionistisch - dus deels religieus, deels politiek idee is), grenst natuurlijk voor een deel aan Iran. het is naar mijn idee ook niet toevallig dat het gebied waar nu chaos is nagenoeg allemaal binnen dat beloofde land valt.

Ik denk dus dat het niet vanwege denkbeeldige figuren is, maar om land, grondstoffen en macht. Eeuwenoude en tegelijkertijd tijdsloze doelen dus.
offtopic:
Opvallend genoeg is dat natuurlijk dezelfde redenatie die Putin in Groot-Rusland ziet
Ook ik denk dat, ondanks dat veel republikeinse types graag aanschurken tegen de christen nationalisten, diep-religieuze redenen geen rol spelen in de hoofden van de huidige bewoners van het Witte Huis en het Pentagon.

Mogelijk dat, behalve economische motieven, deze oorlog een poging is om de aandacht af te leiden van de binnenlandse problemen waarmee de huidige Amerikaanse regering kampt (Epstein, ICE, economie). Een korte, succesvolle, oorlog kan de aandacht prima afleiden én kan de Republikeinse positie in de mid-terms in november verbeteren.

Vraag is natuurlijk of dit scenario uitkomt. Ongeveer 60 procent van de Amerikanen is niet gediend van deze militaire actie, ik vraag me af of er een reeël scenario/uitkomst is waardoor de Amerikanen deze oorlog wél zullen steunen. Het kan natuurlijk zijn dat Trump roept dat de VS hij gewonnen heeft, zodra de laatste Iraanse drone is afgeschoten. Maar als dit te lang duurt zal hij de Europeanen de schuld geven roepen dat ánderen er een zooitje van hebben gemaakt. Hoe dan ook, Trump zal, ruim voor de verkiezingen in november, zijn handen van Iran en deze oorlog af willen trekken, ongeacht de chaos waarin hij het midden-oosten dan ingestort heeft.

Nu ja, ik weet wat ik vanavond ga doen, de film 'Wag the Dog' nogmaals bekijken.

• Helixes
Bernard0343 schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 14:40:
Vraag is natuurlijk of dit scenario uitkomt. Ongeveer 60 procent van de Amerikanen is niet gediend van deze militaire actie, ik vraag me af of er een reeël scenario/uitkomst is waardoor de Amerikanen deze oorlog wél zullen steunen. Het kan natuurlijk zijn dat Trump roept dat de VS hij gewonnen heeft, zodra de laatste Iraanse drone is afgeschoten. Maar als dit te lang duurt zal hij de Europeanen de schuld geven roepen dat ánderen er een zooitje van hebben gemaakt. Hoe dan ook, Trump zal, ruim voor de verkiezingen in november, zijn handen van Iran en deze oorlog af willen trekken, ongeacht de chaos waarin hij het midden-oosten dan ingestort heeft.
Mja. Ik roep al een tijdje dat Trump handelt alsof er geen electorale consequenties meer zijn. Sommigen lijken te denken dat de verklaring moet worden gezocht in zijn gezondheidssituatie. Anderen denken dat Trump er op aanstuurt de democratie in de VS de facto op te heffen, of dusdanig te corrumperen dat de wil van het volk er niet echt meer toe doet.

Hoe het ook zei, onder normale omstandigheden zou Trump met deze aanval inderdaad een gigantisch electoraal risico hebben genomen. Zeker in een verkiezingsjaar. Maar goed, we gaan zien of er over negen maanden nog sprake is van normale omstandigheden. Of, in ieder geval, omstandigheden die normaal genoeg zijn om die electorale consequenties te laten gelden.

• Ozzy

Ozzy

Helixes schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 14:47:
[...]

Mja. Ik roep al een tijdje dat Trump handelt alsof er geen electorale consequenties meer zijn. Sommigen lijken te denken dat de verklaring moet worden gezocht in zijn gezondheidssituatie. Anderen denken dat Trump er op aanstuurt de democratie in de VS de facto op te heffen, of dusdanig te corrumperen dat de wil van het volk er niet echt meer toe doet.

Hoe het ook zei, onder normale omstandigheden zou Trump met deze aanval inderdaad een gigantisch electoraal risico hebben genomen. Zeker in een verkiezingsjaar. Maar goed, we gaan zien of er over negen maanden nog sprake is van normale omstandigheden. Of, in ieder geval, omstandigheden die normaal genoeg zijn om die electorale consequenties te laten gelden.
Het vijandiger opstellen naar Iran toe staat letterlijk in Project 2025. Dat was natuurlijk wat er pak hem beet een maand geleden gebeurde. Spierballen taal, steun aan de opstandelingen. Maar zowel de anti-kern-wapenaanval, als de oorlog nu, komt uit de koker van Israël. Je leest ook verschillende artikelen dat de Heritage Foundation (de schrijvers van Project 2025) zo'n oorlog niet bedoeld hebben, maar dat ze meer een koude-oorlog scenario voor ogen hadden. Trump is nu toevallig president, maar een eventuele opvolger uit dezelfde ideologische hoek zal ook die denktank volgen.

• Ozzy

Ozzy

MikeyMan schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 14:35:
@Ozzy Trum zelf misschien niet, maar z'n achterban en vooral ook Vance en Hagseth zijn in grote mate toch wel border line evangelicals... Althans, in hun uitingen naar diezelfde achterban.
Je laatste opmerking legt de nuance op de juiste plek. "Doe wat ik zeg, niet wat ik doe". Dat heeft niets met religie te maken, maar met macht en volksmennerij. En dat Trump zichzelf als gods gazant ziet en zichzelf als Paus afbeeld, dat is wat we in Nederland met een mooie term "verward of onbegrepen gedrag" zijn gaan noemen, of de jongere generatie no cap delulu (of zoiets).
Overigens, ditzelfde kun je ook zeggen over de Zionist Netanyahu, de Islamist Khamenei en de russisch-orthodoxe Putin. Die zitten allemaal precies in dat snijvlak van religie en politiek met het eigen heilige gelijk aan hun zijde.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Ozzy Het probleem in deze is dat ook binnen het leger dit als soort van Jihad aangekondigd lijkt te zijn.

https://www.theguardian.c...an-war-christian-rhetoric

Heeft het dan iets met religie te maken... Tsjah, er zit wat overlap tussen extreem conservatisme, Maga en evangelicals.

[ Voor 24% gewijzigd door MikeyMan op 05-03-2026 15:14 ]

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Het zal niet een verrassing zijn, maar er is call of duty beeldmateriaal verwerkt in social medie posts van het Witte huis :)
White House posts Iran strike video montage that includes "Call of Duty" footage
The White House is facing criticism for a social media video that mixed “Call of Duty” game footage with clips of American missile strikes inside Iran.

The minute-long montage, captioned “Courtesy of the Red, White & Blue,” has garnered more than 30 million views on Elon Musk’s X, according to the social network.
https://www.cnn.com/world...cmmdj9tq0000o356stykjvmjm

[ Voor 7% gewijzigd door YakuzA op 05-03-2026 15:23 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• virtualJac
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10:22
Yucon schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 12:12:
[...]

Het is tamelijk ironisch dat dit einde-der-tijden gedachtegoed aan de kant van iran meegespeeld heeft in de wens om ervoor te zorgen dat ze geen kernwapens zou krijgen.
Einde der tijden wordt in de bijbel aangekondigd als 'wanneer ieder land zich tegen Israël keert'. Dus niet gek dat dit gedachtegoed bij sommigen naar boven komt.

there's no tweak without the tweaker

• Ozzy

Ozzy

MikeyMan schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 15:13:
@Ozzy Het probleem in deze is dat ook binnen het leger dit als soort van Jihad aangekondigd lijkt te zijn.

https://www.theguardian.c...an-war-christian-rhetoric

Heeft het dan iets met religie te maken... Tsjah, er zit wat overlap tussen extreem conservatisme, Maga en evangelicals.
En gelukkig hebben daar in ieder geval 200 soldaten officieel vraagtekens bij gezet. Om eerlijk te zijn, ik heb sowieso moeite - als atheïst / agnost - om dat soort leiders serieus te nemen (serieus nemen in de zin van niet kunnen geloven dat hun gedrag wordt beïnvloed door een heilig boek en interpretaties daarvan, ze hebben uiteraard wel serieuze invloed op ons). Een land of leider dat gelooft in een boek waar in staat "gij zult niet doden" en "heb uw naasten lief" en zich zo gedraagt als we nu zien dan heb je er in het beste geval niets van begrepen en in het slechtste geval hoor je in een inrichting thuis. En het staat in al die heilige boeken op een of andere manier zo beschreven.
Ook daarom kan, of wellicht beter gezegd, wil ik niet geloven dat dit echt gebeurt vanuit een religieuze overtuiging. Wellicht is dat naïef.

[ Voor 7% gewijzigd door Ozzy op 05-03-2026 15:34 ]

• Bernard0343
[...]

Hoe het ook zei, onder normale omstandigheden zou Trump met deze aanval inderdaad een gigantisch electoraal risico hebben genomen. Zeker in een verkiezingsjaar. Maar goed, we gaan zien of er over negen maanden nog sprake is van normale omstandigheden. Of, in ieder geval, omstandigheden die normaal genoeg zijn om die electorale consequenties te laten gelden. Het zou mij niets verbazen als Rottumerplaat dan door Amerikaanse mariniers is 'bevrijd'.
Wat de achtergronden van het handelen van Trump zijn, is lastig te verklaren. Feit is inderdaad dat hij het voor zijn opvolgers / onderknuppels behoorlijk moeilijk maakt. Anthony Scaramucci had hier wel een aardige verklaring voor: Trump is zó vol van zichzelf dat hij iéder ander élk succesje misgunt.

Wat wel opvallend is, is dat nu ook Republikeinen zich tegen de onderknuppels van Trump lijken te keren, Pam Bondi die gedagvaard wordt om onder ede de 'onregelmatigheden' in de Epstein bestanden te verklaren, de toenemende kritiek, ook van republikeinse zijde, op Kirsti Noem en de manier waarop zij Homeland Security leidt.

Dat betekent natuurlijk niet dat de positie van Trump in gevaar komt. Maar zolang de approval ratings van Trump niet sterk stijgen, zal de onvrede onder republikeinse kandidaten toenemen. Maar zij zullen zich pas nadát de primaries geweest zijn, tegen Trump durven keren. En dat is in september. Wie weet hoe de wereld er dan uitziet.

• boesOne
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-04 13:35

boesOne

meuh

Ozzy schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 15:30:
[...]

En gelukkig hebben daar in ieder geval 200 soldaten officieel vraagtekens bij gezet. Om eerlijk te zijn, ik heb sowieso moeite - als atheïst / agnost - om dat soort leiders serieus te nemen (serieus nemen in de zin van niet kunnen geloven dat hun gedrag wordt beïnvloed door een heilig boek en interpretaties daarvan, ze hebben uiteraard wel serieuze invloed op ons). Een land of leider dat gelooft in een boek waar in staat "gij zult niet doden" en "heb uw naasten lief" en zich zo gedraagt als we nu zien dan heb je er in het beste geval niets van begrepen en in het slechtste geval hoor je in een inrichting thuis. En het staat in al die heilige boeken op een of andere manier zo beschreven.
Ook daarom kan, of wellicht beter gezegd, wil ik niet geloven dat dit echt gebeurt vanuit een religieuze overtuiging. Wellicht is dat naïef.
Ik denk dat geloof een van de gevaarlijkste facetten van het menszijn is. Je kan gelovige mensen alles laten doen uit naam van de religie, zelfs zichzelf laten opofferen. Dit is echt doodeng.
Een tot de tanden bewapende christelijk/fascistische staat die nietsontziend alles wat in de weg staat uit de weg ruimt om zo bloedig mogelijk het einde der tijden te bewerkstelligen.. :X

I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.

• DutchOwnage
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:12
YakuzA schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 15:21:
Het zal niet een verrassing zijn, maar er is call of duty beeldmateriaal verwerkt in social medie posts van het Witte huis :)

[...]
https://www.cnn.com/world...cmmdj9tq0000o356stykjvmjm
En dit komt dan uit de hoek van de machtigste persoon op aarde. Het is verdrietig en gekmakend deze tijd waarin we leven.

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:43
[...]

Nou ja, in 't geval van Trump zullen er natuurlijk ook geen verkiezingen meer komen. Want er is géén manier voor Trump om, zonder de grondwet te wijzigen, rechtsgeldig opnieuw gekozen te worden als President. En ik heb de indruk dat 't effect van zijn handelen op anderen, of dat nu z'n tegenstanders (democraten) of bondgenoten (republikeinen) zijn, hem bijzonder weinig interesseert.
En of hij de nu de meerderheid in 't congres heeft of niet, dat boeit toch ook niet? Hij is de president, dus hij bepaalt.

Dus in zijn ogen loopt hij ook geen risico; denk ik ;)

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

[knip]

[knip]
Als je denkt dat dat echt de reden is dan heb je toch het één en ander gemist lijkt me.

Ik snap sowieso niet dat mensen zonder enige reserveringen het oorlogszuchtige gedrag van hun leiders bepleiten door klakkeloos het narratief over te nemen.

Laat het nog eens in je hoofd rondrollen;
We hebben het Iraanse regime vermoord omdat ze ons echt elk moment hadden kunnen aanvallen.

Klinkt haast als een Russisch excuus zou je zeggen...
Het lijkt overigens ook wel dat men in de VS nine-eleven alweer helemaal vergeten zijn. Verbrand alle verdragen, verbreek alle onderhandelingen, vermoord alle kans op diplomatie.

Operation epic furie!!!! gaat natuurlijk al onze westerse problemen oplossen met Iran. Sure /s

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:59

Nox

Noxiuz

Hippocampus schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 16:20:
[...]

Als je denkt dat dat echt de reden is dan heb je toch het één en ander gemist lijkt me.

Ik snap sowieso niet dat mensen zonder enige reserveringen het oorlogszuchtige gedrag van hun leiders bepleiten door klakkeloos het narratief over te nemen.

Laat het nog eens in je hoofd rondrollen;
We hebben het Iraanse regime vermoord omdat ze ons echt elk moment hadden kunnen aanvallen.

Klinkt haast als een Russisch excuus zou je zeggen...
Het lijkt overigens ook wel dat men in de VS nine-eleven alweer helemaal vergeten zijn. Verbrand alle verdragen, verbreek alle onderhandelingen, vermoord alle kans op diplomatie.

Operation epic furie!!!! gaat natuurlijk al onze westerse problemen oplossen met Iran. Sure /s
Tja, hij vond Khamenei waarschijnlijk gewoon een enorme l*l en wilde dat er een regime change kwam. Israel had ie sowieso wel in zijn broekzak zitten. De verrijking van uranium was een prima excuus samen met het gewelddadige neerslaan van protesten. Alleen hij komt erachter dat iedere keer de kop van de slang eraf hakken niet het gewenste resultaat oplevert. Je moet zoiets met boots on the ground doen, verkiezingen organiseren (want zelf hebben ze geen flauw benul hoe ze dat goed en correct moeten doen en waarschijnlijk geen capaciteit), het is niet gewoon een bom op een Ayatollah flikkeren en klaar. En dat is meermaals gebleken. Daarom hadden Europese landen ook geen behoefte om hier een oorlog te beginnen. Kansloze missie.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Nox schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 16:27:
[...]

Je moet zoiets met boots on the ground doen, verkiezingen organiseren (want zelf hebben ze geen flauw benul hoe ze dat goed en correct moeten doen en waarschijnlijk geen capaciteit), het is niet gewoon een bom op een Ayatollah flikkeren en klaar.
En dat is meermaals gebleken.
Wat vooral gebleken is uit het verleden is dat dat vooral niet werkt (Irak/Afghanistan/Vietnam).

Het is toch vrij duidelijk wat de VS gaat doen? Ze gooien de boel plat en liquideren net zo lang leiders totdat er een leiding zit die ze zint.

Ik kan me eigenlijk niet herinneren dat iemand ooit het lef gehad heeft om een dergelijke strategie te hanteren.. dus volgens mij kunnen we niets zeggen of dit gaat werken. Maar we moeten eens moeten stoppen met de hele tijd roepen dat de enige manier boots on the ground zijn. Want dat is in ieder geval aantoonbaar onwaar.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:59

Nox

Noxiuz

Glashelder schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 16:31:
[...]

[...]

Wat vooral gebleken is uit het verleden is dat dat vooral niet werkt (Irak/Afghanistan/Vietnam).

Het is toch vrij duidelijk wat de VS gaat doen? Ze gooien de boel plat en liquideren net zo lang leiders totdat er een leiding zit die ze zint.

Ik kan me eigenlijk niet herinneren dat iemand ooit het lef gehad heeft om een dergelijke strategie te hanteren.. dus volgens mij kunnen we niets zeggen of dit gaat werken. Maar we moeten eens moeten stoppen met de hele tijd roepen dat de enige manier boots on the ground zijn. Want dat is in ieder geval aantoonbaar onwaar.
Ik bedoelde dat met alleen luchtaanvallen ga je er ook niet komen. Het gaat waarschijnlijk sowieso niet lukken, maar zonder botg al helemaal niet. De enige kans dat het wel lukt is met heel veel middelen, waaronder dus botg.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Nox schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 16:35:
[...]

Ik bedoelde dat met alleen luchtaanvallen ga je er ook niet komen. Het gaat waarschijnlijk sowieso niet lukken, maar zonder botg al helemaal niet. De enige kans dat het wel lukt is met heel veel middelen, waaronder dus botg.
Dat bedoel ik dus, dat weten we niet, omdat nog nooit in de geschiedenis (AFAIK) een land geprobeerd heeft een ander land te veranderen alleen door te dreigen de regering telkens af te slachten.

Nu weten we ook niet of de VS en Israël dat echt van plan zijn, maar momenteel lijkt het daar wel een beetje op heb ik het idee.. Ze proberen het natuurlijk ook met Venezuela dus best kans dat ze het hier ook willen proberen.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 14:30
[...]

Tja, hij vond Khamenei waarschijnlijk gewoon een enorme l*l en wilde dat er een regime change kwam. Israel had ie sowieso wel in zijn broekzak zitten. De verrijking van uranium was een prima excuus samen met het gewelddadige neerslaan van protesten. Alleen hij komt erachter dat iedere keer de kop van de slang eraf hakken niet het gewenste resultaat oplevert. Je moet zoiets met boots on the ground doen, verkiezingen organiseren (want zelf hebben ze geen flauw benul hoe ze dat goed en correct moeten doen en waarschijnlijk geen capaciteit), het is niet gewoon een bom op een Ayatollah flikkeren en klaar. En dat is meermaals gebleken. Daarom hadden Europese landen ook geen behoefte om hier een oorlog te beginnen. Kansloze missie.
Na Irak en Afhanistan heb ik er geen vertrouwen in dat de VS / NAVO / ... dergelijke landen kunnen sturen op de lange termijn, ook niet met boots on the ground. Sterker nog, zo te zien hebben we daar niets van geleerd.

En over dat thema gesproken, de VS maakt het voor wat meer rechtstatelijke landen wel moeilijk om in de toekomst mee te doen met hun militaire operaties - nu ze vrij duidelijk geen enkele boodschap hebben aan enige wetten, kaders, doelgerichtheid, enz ("rules of engagement are bullshit").

• Bernard0343
rik86 schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 16:15:
[...]

Nou ja, in 't geval van Trump zullen er natuurlijk ook geen verkiezingen meer komen. Want er is géén manier voor Trump om, zonder de grondwet te wijzigen, rechtsgeldig opnieuw gekozen te worden als President. En ik heb de indruk dat 't effect van zijn handelen op anderen, of dat nu z'n tegenstanders (democraten) of bondgenoten (republikeinen) zijn, hem bijzonder weinig interesseert.
En of hij de nu de meerderheid in 't congres heeft of niet, dat boeit toch ook niet? Hij is de president, dus hij bepaalt.

Dus in zijn ogen loopt hij ook geen risico; denk ik ;)
En dáár overschat je (mogelijk / hopelijk) de macht van de Amerikaanse president. Het Amerikaanse congres heeft de hand op de knip. Een president kan van alles willen, voor geld zal hij bij het congres moeten aankloppen.

Als Trump in september nog steeds even impopulair is, zullen republikeinse kandidaten afstand willen nemen van deze president, immers teveel geassocieerd worden met Trump zal dan hun kansen om verkozen te worden, fors, doen afnemen. Trump weet dit. In het komende half jaar zal hij, misschien, nog meer idioterie uit de kast trekken, om zijn populariteitscijfers op te krikken. Want mochten in november de democraten winnen, krijgt hij niet veel meer voor elkaar.

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Nu online
Trump vindt zoon van Ali Khamenei waarschijnlijkste opvolger
President Trump zegt tegen de Amerikaanse nieuwssite Axios dat Mojtaba Khamenei de waarschijnlijkste kandidaat is om zijn vader Ali op te volgen als hoogste leider van het land. Die uitkomst is volgens hem "onacceptabel".

Trump heeft aangegeven uit te zijn op verandering van het regime in Teheran. Tegen Axios zegt hij dat hij direct betrokken wil zijn bij het kiezen van een opvolger van ayatollah Ali Khamenei, die deze week om het leven kwam door luchtaanvallen.
Wat een grootheidswaanzin weer. Zal me niks verbazen als dit de druppel is die de emmer doet overlopen. Iets met pick your fights.

Ik blijf het vooral naïef vinden dat ze denken dat ze er wel even over heen walsen. Hadden ze een soort van Oekraïne verwacht wat alleen maar zou verdedigen en afhankelijk is van andere landen zijn wapens.

De VS en Israël hebben er duidelijk voor gezorgd dat de vlam in de pan slaat zonder plan. Iran heeft nu letterlijk en figuurlijk duizenden doelen om op te schieten, daar kan je geen luchtafweer tegenaan laten boksen. Dat Iran nu dus andere landen aanvalt is daar een logisch gevolg van, in plaats van een relatief klein oppervlak verzadigen met drones scheppen ze nu problemen voor de overige landen.

Op termijn brokkelt de steun naar de VS en Israël waarschijnlijk rap af als ze niet in staat zijn om hun bondgenoten te verdedigen. Aan de andere kant is Iran een groot land, het is geen postzegel zoals de Gaza strook. Met alleen luchtaanvallen gaan ze het regime waarschijnlijk niet op de knieën krijgen.

Ben benieuwd of de VS gedwongen wordt om straks dus met grondtroepen aan te vallen…

2025 Opel Grandland AWD Ultimate - 2024 Mazda MX-30

• Spotmatic
  • Laatst online: 23:05

Spotmatic

Ken sent me

Ik stel voor dat we in Europees verband alvast een luchtcorridor met de USA opzetten. Dan kunnen ze daar netjes alle vluchtelingen uit de regio (die dus vluchteling zijn door hun toedoen) humanitair opvangen. De USA is ook nog een mooi groot land met heel veel ruimte. What's not to like?! ;)

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
Bernard0343 schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 16:43:
[...]

En dáár overschat je (mogelijk / hopelijk) de macht van de Amerikaanse president. Het Amerikaanse congres heeft de hand op de knip. Een president kan van alles willen, voor geld zal hij bij het congres moeten aankloppen.

Als Trump in september nog steeds even impopulair is, zullen republikeinse kandidaten afstand willen nemen van deze president, immers teveel geassocieerd worden met Trump zal dan hun kansen om verkozen te worden, fors, doen afnemen. Trump weet dit. In het komende half jaar zal hij, misschien, nog meer idioterie uit de kast trekken, om zijn populariteitscijfers op te krikken. Want mochten in november de democraten winnen, krijgt hij niet veel meer voor elkaar.
Nee, ik overschat 't niet, Trump overschat 't; Die gaat per decreet regeren en om zich heen laten slaan en is zich denk ik niet bewust wat 't verliezen van de meerderheid in 't congres is.

Verder helemaal met je eens hoor :) Maar ik denk dus echt dat Trump denkt dat voor hem verkiezingen niet meer nodig zullen zijn.

• Yakolev
  • Niet online

Yakolev

Superster

Het andere Iraanse schip in de Indische Oceaan is geïnterneerd door Sri Lanka. Beste oplossing na het zinken van het fregat gisteren. Thord are Iversen is een Noorse marine expert / analist.

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:19
[...]

Dat zie je verkeerd Israël heeft Trump in zijn broekzak zitten. Er wordt een lang gewenste wens van Israël uitgevoerd. Tegen de wens van Trump zijn achterban en America first ideologie.

• bloody
  • Registratie: Juni 1999

bloody

0.000 KB!!

Een grote olieraffinaderij in Bahrein is aangevallen met ballistische raketten vanuit Iran. Meer footage van de daadwerkelijke inslagen: https://x.com/Faytuks/status/2029597951967015230

nope

• bloody

bloody

0.000 KB!!

Het gaat wel 'goed' op de energiemarkt zeg, grote klappen in Azië al.
Dit gaat een groot probleem worden, ook Europa zal hier mee te maken krijgen ben ik bang.
Eind van de week zal de benzine hier wel recordprijzen aantikken.

[ Voor 12% gewijzigd door bloody op 05-03-2026 20:14 ]

nope

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

bloody schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 20:11:
Dit gaat een groot probleem worden, ook Europa zal hier mee te maken krijgen ben ik bang.
[X]
En hier denken ze nog steeds Groningen dicht te gaan gooien want afspraak is afspraak O+

• bloody

bloody

0.000 KB!!

Glashelder schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 20:35:
[...]

En hier denken ze nog steeds Groningen dicht te gaan gooien want afspraak is afspraak O+
Ja, bijna schattig te noemen, de oneindige naïviteit van onze politici. Echt hoe dan he.

nope

• Winkiller
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:57

Winkiller

De Mopperpot

Glashelder schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 20:35:
[...]

De overheid veranderd steeds de spelregels (onbetrouwbaar) dus Groningen kan fluiten naar sluiten >:)
Over tot de orde van de dag !!

• ArcticWolf
  • Niet online
Allard schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 22:56:
[...]

Maar belangrijker, we zitten al dicht op het maximale wat eruit gehaald kan worden zonder het risico op zware aardbevingen te vergroten. Er zijn diverse studies gedaan en die wijzen op steeds vaker en zwaardere aardbevingen, tot 30 bevingen per jaar, oplopend in zwaarte tot schaal 4 of 5

Dan kan je de historische binnenstad van Groningen afschrijven en je zult vrijwel heel Groningen aardbevingbestendig moeten herbouwen. Niet alleen de woningen, maar ook bedrijfspanden, scholen, ziekenhuizen, en bijv. het Eemshavengebied.
En daar komt de gezondheidschade nog bij, die niet beperkt blijft tot Groningen. De bevingen houden ook niet op bij de grens dus de Duitsers kunnen ook nog eens aan komen kloppen met een schadeclaim.

Er zit nog 500 miljard m3 gas in Groningen en ja eens we moeten niet Groningen afschrijven, echter het is wel handig om voor de levenszekerheid binnen NL toch wel het minimale op te pompen of in ieder geval standby te hebben...

Voor woningen en elektriciteitscentrales is dat ca. 13,5 miljard m3 gas per jaar: https://www.cbs.nl/nl-nl/...n-2022-laagste-in-50-jaar

Geen idee hoe dat 4 jaar later is, maar ik verwacht dat het gasverbruik bij woningen nog wel gedaald is met aansluitingen van nieuwe WP's etc...
Een deel kunnen we importeren via Noorwegen (maar die doet ook de rest van Europa), dus laten we het op 8~10 miljard m3 per jaar houden (er werd voorheen ruim 30 miljard m3 per jaar gewonnen), in ieder geval dat het mogelijk is om dat op te pompen. Nu zijn we en blijven we afhankelijk of de Straat van Hormuz weer op tijd open kan zonder dat er nog meer LNG tankers naar de bodem worden geschoten... nee dat is een fijn vooruitzicht.

Net als deze situatie, alles gaat op slot en de pleuris breekt uit:
bloody schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 20:11:
[X]
Bij diesel en benzine prijzen rond de 3 euro per liter stort hier ook de economie in.

AMD 5800X3D, ASUS ROG Strix B550-F, 32GB Corsair DDR4, MSI RTX 5070 Ti 16G SHADOW 3X OC

• Wozmro
Waarom denk je dat eigen gas dan goedkoop/goedkoper zal zijn?

Zal het niet verleidelijk zijn om te verkopen aan de meestbiedende op de wereldmarkt?

En een deel van de opbrengst zal je moeten achter de hand houden om schade te vergoeden.

De oplossing zal niet liggen in meer van hetzelfde doen vrees ik.

[ Voor 12% gewijzigd door Wozmro op 05-03-2026 21:08 ]

• ArcticWolf
  • Niet online
Wozmro schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 21:06:
Waarom denk je dat eigen gas dan goedkoop/goedkoper zal zijn?

Zal het niet verleidelijk zijn om te verkopen aan de meestbiedende op de wereldmarkt?

En een deel van de opbrengst zal je moeten achter de hand houden om schade te vergoeden.

De oplossing zal niet liggen in meer van hetzelfde doen vrees ik.
Huh? Het gaat niet om goedkoop gas... het gaat erom dat er genoeg gas beschikbaar is.

Er zijn niet genoeg LNG tankers ter wereld (en voldoende depots in de EU) om aan de volledige Europese vraag te voldoen.

We hebben mazzel dat feb/maart zo enorm mild zijn en dit bericht was letterlijk een paar dagen tot start oorlog...
https://www.rtvnoord.nl/e...r-we-lopen-wel-een-risico

Als medio maart/eind maart de eerste LNG tankers (vanuit Qatar) nog steeds niet onderweg kunnen hebben we wel een probleem.

[ Voor 23% gewijzigd door ArcticWolf op 05-03-2026 21:24 ]

AMD 5800X3D, ASUS ROG Strix B550-F, 32GB Corsair DDR4, MSI RTX 5070 Ti 16G SHADOW 3X OC

• Martinez-
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
Frankrijk gaat zich in Libanon ermee bemoeien:

Macron: alles op alles zetten om oorlog in Libanon te voorkomen - https://nos.nl/l/2604862#UPDATE-92799873

De ontwikkelingen gaan snel. Frankrijk die Libanon gaat verdedigen tegen Israël. Ik ben benieuwd wat daar het resultaat van gaat zijn.. :-(

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:19
Martinez- schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 22:48:
Frankrijk gaat zich in Libanon ermee bemoeien:

Macron: alles op alles zetten om oorlog in Libanon te voorkomen - https://nos.nl/l/2604862#UPDATE-92799873

De ontwikkelingen gaan snel. Frankrijk die Libanon gaat verdedigen tegen Israël. Ik ben benieuwd wat daar het resultaat van gaat zijn.. :-(
Vermoed dat ze de strijd tegen Hamas steunen en niet zozeer in het vaarwater van Israel gaan zitten.

Wel een epic shitshow deze militaire operatie alleen Rusland en China ontbreken nog voor het verdedigen van hun belangen daar. We zijn lang niet zo dichtbij een wereldwijd conflict geweest.

• Trishul
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:53
Ik denk dat het goed is dat Frankrijk zich bemoeit met Libanon. Want voor je het weet is ook Libanon toegeëigend. Dat zou me echt niet verbazen.

Nog even los van wat er feitelijk gezien gebeurt op de Westelijke Jordaanoever, heeft Israël de Golanhoogte al terug gegeven 8)7

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

HEY_DUDE schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 22:55:
[...]
Vermoed dat ze de strijd tegen Hamas steunen en niet zozeer in het vaarwater van Israel gaan zitten.

Wel een epic shitshow deze militaire operatie alleen Rusland en China ontbreken nog voor het verdedigen van hun belangen daar. We zijn lang niet zo dichtbij een wereldwijd conflict geweest.
Hezbollah ;)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Grunwold
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 23:20
Pete Hegseth denkt voldoende ammunitie te hebben voor de oorlog tegen Iran en gelooft niet in politiek correcte oorlogen (?):

“Iran is hoping that we cannot sustain this – which is a really bad miscalculation,” he said.

“Our munitions are full up and our will is iron-clad, which means our timeline is ours to control,” he said.

“The dumb politically correct wars of the past are the opposite of what we are doing here,” he added.

https://www.aljazeera.com...ds-lebanon?update=4370053

[ Voor 15% gewijzigd door Grunwold op 05-03-2026 23:35 ]

• unclero

unclero

MB EQA ftw \o/

Trishul schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 23:07:
Ik denk dat het goed is dat Frankrijk zich bemoeit met Libanon.
Wederom, oude banden.
Van alle voormalige Franse koloniën is Libanon de oudste. Veel Libanese adel kunnen hun afstamming nog terug traceren naar Frankische kruisridders (denk maar aan Suleiman Antoine Frangieh, de politicus die door Hezbollah naar voren was geschoven als mogelijke presidentskandidaat, maar het verloor van huidig president Joseph Aoun). De heersende macht is ook vooral Frans opgeleid.

(er zijn overigens nog wat meer van die oude banden in de regio met Europese landen.. denk maar aan de Koning van Spanje die de jure nog de titel Koning van Jeruzalem heeft)
Want voor je het weet is ook Libanon toegeëigend. Dat zou me echt niet verbazen.
Toegeëigend zou ik zo niet zeggen. Israel prefereert het uit strategische overwegingen, om omringt te worden door militaire dictaturen.
Libanon is geprobeerd (zie burgeroorlog), maar met een stevige Franse (en Italiaanse) voet tussen de deur is het een democratie, zij het een zwakke.

Pagina: 1 ... 13 ... 33 Laatste

Let op:
Zero Tolerance beleid
Dit topic valt onder Zero Tolerance. Dit betekent het volgende:
• We grijpen sneller in bij overtredingen.
• Er volgen sneller sancties.
Topic specifiek beleid
Wat willen we niet zien:
• Elkaar beschuldigen van drogredenen.
• Commentaar over het discussie verloop in het topic.
• Commentaar op andermans postgedrag.
• Ook de discussie over Gaza is nog steeds offtopic.
• Speculatie of samenzweringstheorieën.
• Naamverbasteringen/bijnamen
• Memes/grappige plaatjes, dit is een discussietopic
• Schrijf militaire jargon afkortingen s.v.p. voluit.
Zie je een post waarvan je denkt dat die niet voldoet aan onze forum/topic regels, maak dan alleen (!) een topic report aan. En laat het dan verder over aan moderatie.