• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:47

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Grunwold schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 23:27:
Pete Hegseth denkt voldoende ammunitie te hebben voor de oorlog tegen Iran en gelooft niet in politiek correcte oorlogen (?):

“Iran is hoping that we cannot sustain this – which is a really bad miscalculation,” he said.

“Our munitions are full up and our will is iron-clad, which means our timeline is ours to control,” he said.

“The dumb politically correct wars of the past are the opposite of what we are doing here,” he added.

https://www.aljazeera.com...ds-lebanon?update=4370053
Rob de Wijk gaf gisteren in de podcast aan dat de uitspraak op zichzelf zou kunnen kloppen. Voor offensief materiaal. En/of afgeschoten vanaf vliegtuigen.

De uitdaging gaat hem natuurlijk zitten in luchtafweer. In tweede instantie voor Oekraïne.

• mkmi
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:45
Grunwold schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 23:27:
“The dumb politically correct wars of the past are the opposite of what we are doing here,” he added.[/i]
Volgens Republikeinen gaat het ook niet om een oorlog, maar om een "limited combat operation". Vergelijkbaar met de manier waarop Poetin in 2022 zijn acties in Oekraïne omschreef.

https://thehill.com/homen...an-denies-trump-iran-war/

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

unclero schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 23:28:
Israel prefereert het uit strategische overwegingen, om omringt te worden door militaire dictaturen.
Is dat zo? Ik denk dat Israel het liefst door landen als Jordanië omringt wordt

• Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

Yakolev

Superster

PWM schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 09:02:
[...]

Is dat zo? Ik denk dat Israel het liefst door landen als Jordanië omringt wordt
Kijk hun pogingen om Syrië te destabiliseren, terwijl al-Sharaa letterlijk alles doet om door het Westen tof gevonden te worden (inclusief vrije verkiezingen binnen een paar jaar).

Jordanië wordt geaccepteerd, want ze kunnen dat land op ieder vlak domineren. Een welvarend Syrië is al veel moeilijker.

Laat feiten nooit in de weg staan voor goed nieuws

• Yakolev
  • Niet online

Yakolev

Superster

De VS denken zelf de meisjesschool te hebben geraakt in Teheran.

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20:46
Yakolev schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 10:40:
De VS denken zelf de meisjesschool te hebben geraakt in Teheran.

[X]
Mooi. Postzegel er op, en adresseren aan Den Haag.

:Y)

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

• Yakolev
  • Niet online

Yakolev

Superster

Helixes schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 10:45:
[...]

Ik wil het absoluut niet goed praten, maar de school grensde letterlijk aan een IRGC compound. (waarschijnlijk expres)

Maar dit zal ook wel te maken hebben met het schijt hebben aan de Rules of Engagement zoals Hegseth het een paar dagen geleden verwoordde.

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:51

rapture

Zelfs daar netwerken?

mkmi schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 08:56:
[...]

Volgens Republikeinen gaat het ook niet om een oorlog, maar om een "limited combat operation". Vergelijkbaar met de manier waarop Poetin in 2022 zijn acties in Oekraïne omschreef.

https://thehill.com/homen...an-denies-trump-iran-war/
De oorlog verklaren is al een lange tijd uit de mode om verschillende redenen.

Juridische ambiguïteit is handig om het oorlogsrecht weg te houden. Als je zegt dat het een oorlog is, dan zeg je dat het oorlogsrecht van toepassing is.

Als het geen oorlog is, dan kan je de oorlog niet verliezen. Risico op de oorlog verliezen bij voorbaat uitsluiten.

• Trishul
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 01:22
Yakolev schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 10:52:
[...]

Ik wil het absoluut niet goed praten, maar de school grensde letterlijk aan een IRGC compound. (waarschijnlijk expres)

Maar dit zal ook wel te maken hebben met het schijt hebben aan de Rules of Engagement zoals Hegseth het een paar dagen geleden verwoordde.
Aan de andere kant pochen de Amerikanen altijd met hun superieure wapens en precisie.
Talloze oorlogen later, geloof ik er niet zoveel van. Of de intenties zijn gewoon slecht, dat kan ook natuurlijk want ik zag op social media al een hoop AI filmpjes verspreid worden dat Iran dit zelf gedaan zou hebben.

• edie
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:48
[...]

"Ik wil het absoluut niet goed praten, maar <praat het goed>"

"In America, consumption equals jobs. In these days, banks aren't lending us the money we need to buy the things we don't need to create the jobs we need to pay back the loans we can't afford." - Stephen Colbert

• Yakolev
  • Niet online

Yakolev

Superster

edie schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 10:58:
[...]

"Ik wil het absoluut niet goed praten, maar <praat het goed>"
Stuk eronder gelezen maat? Het niet zo nauw nemen met risico's door het loslaten van de Rules of Engagement.

• Helixes

Maar dit zal ook wel te maken hebben met het schijt hebben aan de Rules of Engagement zoals Hegseth het een paar dagen geleden verwoorde.
De zaak is complex, dat ben ik met je eens. De VS heeft zich niet aan het oorlogsrecht gehouden door een school aan te vallen. Iran heeft zich niet aan het oorlogsrecht gehouden door een school zo dicht op een militair object te plaatsen. In principe heeft de VS dus een goed punt om zich achter te verschuilen.

Het feit dat Iran dat heeft gedaan legt natuurlijk wel extra verantwoordelijkheid op de VS in diens risico-afweging. Bovendien staat de VS bekend om diens intel (zeker als je de intel van Israël er bij optelt) en diens precisiewapens.

Intussen zijn er ~150 kinderen dood als consequentie van een combinatie van wederzijdse schendingen van het oorlogsrecht, en roekeloosheid. Het ICC is prima voorzien om daar een afweging in te maken. Zoals men steeds roept in de Epstein-files, de Wereld heeft behoefte aan openheid. Laat, dus, maar zien.

Natuurlijk is dit expliciet niet hoe de VS in de wedstrijd staat, ze zijn geen lid van het ICC - en Iran ook niet. Bovendien weigert de VS de jurisdictie van dat hof te erkennen; en zweert diens onderdanen te bevrijden uit Den Haag mocht het ooit zover komen dat er een Amerikaan daar gevangen wordt gezet.

... Maar dat laat niet onverlet dat ik die hypocrisie niet graag nog een keertje onderstreep natuurlijk.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

• Alex_79
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 15:42
USA lijkt het op dit moment met "war on the cheap" af te willen doen. Zelf alleen luchtmacht of marine acties uit laten voeren en de Koerden inzetten voor grondoperaties. Hoeven ze niet zelf het land in zoals Carter een keer in de jaren 70 liet uitvoeren (wat ook een clusterf*ck van jewelste werd)

• rejer
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21:52
Helixes schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 10:45:
[...]

Den Haag? Dat is alleen het adres van een Europese hobbyclub met een geheven vingertje. De rest van de wereld kijkt er niet eens naar om.

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:23
Alex_79 schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 11:00:
USA lijkt het op dit moment met "war on the cheap" af te willen doen. Zelf alleen luchtmacht of marine acties uit laten voeren en de Koerden inzetten voor grondoperaties. Hoeven ze niet zelf het land in zoals Carter een keer in de jaren 70 liet uitvoeren (wat ook een clusterf*ck van jewelste werd)
Ik ben ook nog altijd bang dat dit straks voor de VS een Vietnam 2.0 gaat worden, en dan kan Trump sowieso inpakken. Goeie vraag of Vance dat dan nog met een charme-offensief recht kan breien.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• Yakolev
  • Niet online

Yakolev

Superster

@Helixes

Ik vind het dan ook zeer complex. Het is ook heel goed mogelijk dat de Amerikanen zelf ook geen idee hadden, de school was vroeger wel onderdeel van de basis. Maar tegelijkertijd moet je voor iedere strike wel zeer gedegen onderzoek doen.

Maar gezien Iran en de VS inderdaad beide geen lid zijn van het ICC, denk ik dat we allemaal binnen een paar weken alle meisjes vergeten zijn, behalve natuurlijk de naasten die er de rest van hun leven ermee moeten leven...

Het is oprecht verschrikkelijk.

• Helixes
Yakolev schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 11:07:
Maar gezien Iran en de VS inderdaad beide geen lid zijn van het ICC, denk ik dat we allemaal binnen een paar weken alle meisjes vergeten zijn, behalve natuurlijk de naasten die er de rest van hun leven ermee moeten leven...

offtopic:
Qua schaal is 150 dode meisjes natuurlijk niet onvergelijkbaar met wat Epstein over de jaren heeft uitgespookt. Beide zijn verschrikkelijk, en walgelijk. Maar goed, Iran is ver en, bovendien, zijn de meisjes daar naar alle waarschijnlijkheid niet Christelijk, en niet blank. Dat doet ons de zaak te snel, en te makkelijk vergeten.

Je zou hopen dat MAGA op haar achterste benen zou staan bij het idee dat deze vredesduif van een President een meisjesschool heeft gebombardeerd. Zij stellen zich immers op als de beschermers van de kinderen van deze Wereld tegen alle wreedheden waaraan ze kunnen worden blootgesteld. Bovendien walgen zij óók van de oorlogszucht van de VS. Maar goed. Uit die hoek verwacht ik ook al niks. Want, verkeerde meisjes. Verkeerde paspoort. Verkeerde kleur. Verkeerde religie. Te ver van huis.

Walgelijk....

• Yakolev
  • Niet online

Yakolev

Superster

En dan lees je dit - Complexiteit neemt alleen maar toe.

[ Voor 18% gewijzigd door Yakolev op 06-03-2026 11:19 ]

• rejer
Israël en Amerika hebben zich daar toch nooit door laten weerhouden om er ook wat op te gooien?

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:14
Stoney3K schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 11:01:
[...]

Ik ben ook nog altijd bang dat dit straks voor de VS een Vietnam 2.0 gaat worden, en dan kan Trump sowieso inpakken. Goeie vraag of Vance dat dan nog met een charme-offensief recht kan breien.
. Die is ook al de zoveelste actie van Trump die in zijn gezicht ontploft. Maar men blijft het een leider vinden iemand die van het ene grove incident naar het andere grove incident struikelt zonder ook maar enige controle is over wat voor situatie dan ook. De beste analyse die ik daarover hoorde gaf aan dat het electoraat ook totaal niet weet wat het wil en van het ene frame naar het andere rent. Dat levert een dito leider op.

Als ik alle experts mag geloven zijn er voor Iran twee waarschijnlijke scenario’s. Het regime blijft zitten en heeft dan wellicht mogelijkheden om zich te herbewapenen via Rusland en China. Het land valt uiteen en verschillende facties ontstaan, het Syrië scenario. Met het verschil dat er veel wapens in Iran zijn en heel veel getrainde militairen die zich bij facties of terreur groepen kunnen aansluiten.

Ik ken de Vietnam geschiedenis niet goed maar volgens mij is dat altijd beperkt gebleven tot een conflict binnen het land zelf in een geopolitiek belangen arm gebied. Er is nu gewoon een lont aangestoken en iedereen staat er naast en we hopen dat de tegenstander wordt opgeblazen en je zelf er ongeschonden uit komt.

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:11
Het is overigens vrij normaal dat er civiele infrastructuur aan een militaire basis grenst. Op de basis waar ik jaren gelden was gestationeerd was er ook een kinderdagverblijf.

Het is gewoon verschrikkelijk dat er dus een bom op een school land, met alle gevolgen van dien. Een school bombarderen is een misdaad, ook als deze aan militaire infrastructuur grenst, zelfs als deze voor militaire doelen gebruikt wordt zal men voorzichtig zijn.

2025 Opel Grandland AWD Ultimate - 2024 Mazda MX-30

• Yakolev
  • Niet online

Yakolev

Superster

HEY_DUDE schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 11:20:
[...]
Ik ken de Vietnam geschiedenis niet goed maar volgens mij is dat altijd beperkt gebleven tot een conflict binnen het land zelf in een geopolitiek belangen arm gebied. Er is nu gewoon een lont aangestoken en iedereen staat er naast en we hopen dat de tegenstander wordt opgeblazen en je zelf er ongeschonden uit komt.
Moet je ze niet in Cambodia en Laos zeggen dit. (okee ik weet dat je zelf aangeeft weinig over het conflict te weten)

[ Voor 6% gewijzigd door Yakolev op 06-03-2026 11:24 ]

• HEY_DUDE
Yakolev schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 11:23:
[...]

Moet je ze niet in Cambodia en Laos zeggen dit. (okee ik weet dat je zelf aangeeft weinig over het conflict te weten)
Enlighten me zou ik zeggen :) Blijft nog steeds een zeer beperkt conflict in mijn ogen in tegen stelling tot Iran die inmiddels iets van 10 landen aan het bombarderen is.

• Yakolev
  • Niet online

Yakolev

Superster

HEY_DUDE schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 11:30:
[...]

Enlighten me zou ik zeggen :) Blijft nog steeds een zeer beperkt conflict in mijn ogen in tegen stelling tot Iran die inmiddels iets van 10 landen aan het bombarderen is.
Amerikaanse bombardementen in Cambodia op Noord-Vietnamese bevoorradingslinies naar de Vietcong hebben er onder andere toe geleid dat de staat verzwakte, de bevolking radicaliseerde met als uiteindelijke resultaat dat Pol Pot en de rode Khmer de macht konden grijpen daar. (super simpel gezegd, maar zo simpel was het niet)

Pol Pot is denk ik de meest genocidale persoon die ooit heeft bestaan.
Wikipedia: Cambodian genocide

Cambodia verloor op een bevolking van 7 miljoen ongeveer 1.2 tot 2.8 miljoen mensen.

Hele interessante, maar ontzettend deprimerende leesvoer.

Maar ontzettend offtopic dit.

[ Voor 3% gewijzigd door Yakolev op 06-03-2026 11:52 ]

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:39
Stoney3K schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 11:01:
[...]

Daar geloof ik niks van. De enige partner die Iran nog heeft, heeft zelf z'n handen vol. Inmiddels hebben ze wel vrijwel alle buurlanden tegen zich in het harnas gejaagd. Dit gaat Iran niet meer winnen.

De enige reden dat Vietnam zo liep was de uitgebreide steun door de USSR.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

• Team-RiNo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:16
Yakolev schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 11:17:
En dan lees je dit - Complexiteit neemt alleen maar toe.

[X]
Geeft wel weer aan wat voor een regime we mee te dealen hebben, exact hetzelfde als hun terroristische proxies. Overleven ten koste van alles en iedereen i.p.v. opgeven en de stem van het volk laten gelden.

Gelukkig begrijpen de Iraniërs dit en hebben ze verliezen er voor over om dit regime omver te werpen.

5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:39
Yakolev schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 11:07:
@Helixes

Ik vind het dan ook zeer complex. Het is ook heel goed mogelijk dat de Amerikanen zelf ook geen idee hadden, de school was vroeger wel onderdeel van de basis. Maar tegelijkertijd moet je voor iedere strike wel zeer gedegen onderzoek doen.

Misschien hadden ze ook gedacht dat de school dicht was op een zaterdag?

• Martinez-
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
[...]

Letterlijk een paar posts boven je:

“The dumb politically correct wars of the past are the opposite of what we are doing here,” he added.

Dit is nevenschade in de ogen van de VS. Waarschijnlijk met hetzelfde excuus als dat jij nu gebruikt om het enigszins goed te kunnen praten.

• Trishul
Arjantje72 schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 12:08:
[...]

Zaterdag is gewoon een school- en werkdag in het Islamitische deel van het MO voor zover ik weet.
Kan een dure miscalculatie zijn geweest, of misschien te zware bommen gebruikt dat een groter gebied verwoest heeft dan gewenst.

Ik vind het overigens niet zo bijzonder dat de school vlakbij een kazerne ligt. Hier in NL hebben we in stedelijk gebied ook woningen, hotels, noem maar op vlakbij kazernes.

• Martinez-
  • Niet online
Rene schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 11:21:
Het is overigens vrij normaal dat er civiele infrastructuur aan een militaire basis grenst. Op de basis waar ik jaren gelden was gestationeerd was er ook een kinderdagverblijf.

Het is gewoon verschrikkelijk dat er dus een bom op een school land, met alle gevolgen van dien. Een school bombarderen is een misdaad, ook als deze aan militaire infrastructuur grenst, zelfs als deze voor militaire doelen gebruikt wordt zal men voorzichtig zijn.
Het is een misdaad, maar ik ken een land (die je hier verder niet mag benoemen, want dan word je op je vingers getikt of krijg je een labeltje mee) die meervoudige misdaden heeft uitgevoerd en er nog steeds ongestraft mee weg komt.

Mooi, zo'n papieren misdaad die in de fysieke wereld geen consequenties heeft.

• HollovVpo1nt
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:39

HollovVpo1nt

I like gadgets

Team-RiNo schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 12:07:
[...]

Geeft wel weer aan wat voor een regime we mee te dealen hebben, exact hetzelfde als hun terroristische proxies. Overleven ten koste van alles en iedereen i.p.v. opgeven en de stem van het volk laten gelden.

Gelukkig begrijpen de Iraniërs dit en hebben ze verliezen er voor over om dit regime omver te werpen.
Als je omlaat scrolt dat zie dat dezelfde persoon die bericht heeft dat die gebouwen overgenomen zijn door krijgsmachten, ook gezegd heeft dat die gebouwen gesloten zijn. Die gebouwen worden dus voor militaire doeleinden gebruikt, maar er zitten geen burgers in, voor zover je dat suggereerde.

En vanuit dat perspectief heb ik liever dat krijgsmachten in civiele infrastructuur zitten in deze tijden, aangezien in ieder geval Israël zeer bedreven is in het vernietigen van cieviele infrastructuur mét burger erin.

Degenen die foei roepen moeten voor de gein eens de dichtheid en spreiding van militaire infrastructuur in Tel Aviv t.o.v. civiele locaties een opzoeken. Dat brengt 'maar X verbergt zich tussen burgers' wel in een ander daglicht.

[ Voor 10% gewijzigd door HollovVpo1nt op 06-03-2026 12:31 ]

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-04 10:59

Nox

Noxiuz

[...]

In de islamitische wereld is het weekend op zondag en maandag :+ Oeps.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:39
Nox schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 12:48:
[...]

Trishul schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 12:24:
[...]

Zaterdag is gewoon een school- en werkdag in het Islamitische deel van het MO voor zover ik weet.
Kan een dure miscalculatie zijn geweest, of misschien te zware bommen gebruikt dat een groter gebied verwoest heeft dan gewenst.

Ik vind het overigens niet zo bijzonder dat de school vlakbij een kazerne ligt. Hier in NL hebben we in stedelijk gebied ook woningen, hotels, noem maar op vlakbij kazernes.
Ki
Dat wist ik niet, bedankt.
Dan is er echt geen excuus te bedenken.

• Team-RiNo
  • Laatst online: 16:16
HollovVpo1nt schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 12:29:
[...]

Als je omlaat scrolt dat zie dat dezelfde persoon die bericht heeft dat die gebouwen overgenomen zijn door krijgsmachten, ook gezegd heeft dat die gebouwen gesloten zijn. Die gebouwen worden dus voor militaire doeleinden gebruikt, maar er zitten geen burgers in, voor zover je dat suggereerde.

En vanuit dat perspectief heb ik liever dat krijgsmachten in civiele infrastructuur zitten in deze tijden, aangezien in ieder geval Israël zeer bedreven is in het vernietigen van cieviele infrastructuur mét burger erin.

Degenen die foei roepen moeten voor de gein eens de dichtheid en spreiding van militaire infrastructuur in Tel Aviv t.o.v. civiele locaties een opzoeken. Dat brengt 'maar X verbergt zich tussen burgers' wel in een ander daglicht.
Ik heb het niet over de dichtheid of de nabijheid van militaire infrastructuur. Het punt is dat de IRGC en Hamas zich ook regelmatig verschuilen in of bij civiele doelen die nog in gebruik zijn. Over het hoge aantal burgerslachtoffers kun je uiteraard van alles vinden, maar dat neemt niet weg dat Hamas burgers bewust als schild heeft gebruikt. Dat is iets wat de IRGC ook al jaren doet (bij interne protesten bijvoorbeeld, door moskeeën als basis te gebruiken en vervolgens te klagen dat de bevolking die aanvalt) en naar alle waarschijnlijkheid nu opnieuw zal doen.

Of je wel of niet gelooft wat VN-organisaties of overheden je vertellen in deze conflicten is een ander verhaal, maar voor mij staat vast dat de IRGC en hun proxies, zoals Hamas, militaire activiteiten uitvoeren vanuit civiele locaties, wat in mijn opinie hen verantwoordelijk maakt voor de burgerslachtoffers.

Voor ons buitenstaanders zitten we hierdoor alleen maar propaganda te lezen. Burgerdoelen met wel/niet burgers aangevallen, zij zullen het op iedere manier tegen ons gaan gebruiken of er nou wel of niet burgerslachtoffers gevallen zijn. Feit is gewoon dat zij burgers en civiele middelen gebruiken voor militaire doeleinden wat tot dit leidt en hun schuldig maakt aan de gevolgen daarvan.

5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Nox schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 12:48:
[...]

De landen die ik ken daar in de Golf hebben juist weekend op vrijdag en zaterdag?

In Iran is het volgens google juist donderdag en vrijdag weekend. Lijkt nogal te verschillen dus.

[ Voor 17% gewijzigd door fsfikke op 06-03-2026 13:20 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• HEY_DUDE
[...]

Bij Jinek of Pauw zat van de week iemand die OSINT onderzoek had gedaan naar deze aanslag. Claim was dat het een dag was dat er veel aanwezigen waren zonder twijfel.

• shoombak
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Escalatie?

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

HEY_DUDE schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 13:22:
[...]

Bij Jinek of Pauw zat van de week iemand die OSINT onderzoek had gedaan naar deze aanslag. Claim was dat het een dag was dat er veel aanwezigen waren zonder twijfel.
Waar zouden anders die 150 dode kinderen vandaan komen? Dat er mensen aanwezig waren lijkt me iets waar niemand aan twijfelt.

• Yakolev
  • Niet online

Yakolev

Superster

Ik denk dat de Chinezen ook informatie doorgeven.

Het is weinig anders dan wat de Amerikanen jarenlang aan Oekraïne geven.

• HEY_DUDE
fsfikke schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 13:23:
[...]

Waar zouden anders die 150 dode kinderen vandaan komen? Dat er mensen aanwezig waren lijkt me iets waar niemand aan twijfelt.
Gek genoeg gaf deze journalist aan dat het aantal nog niet geverifieerd was. Ook niet dat het niet zo is maar er waren nog geen bronnen die het bevestigden. Ze liep vooral te hoop tegen de claim dat de school dicht was, wat zeer duidelijk desinformatie is,

• edie
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:48
Dergelijke tweets zijn echt vervelend te lezen zonder oorspronkelijke bronverwijzing. Ik ben niet bekend met alle accounts op dat platform en de betrouwbaarheid daarvan.

Hier de bron:
Russia is providing Iran intelligence to target U.S. forces, officials say

The targeting information has included the locations of American warships and aircraft in the Middle East, the officials said.

Russia is providing Iran with targeting information to attack American forces in the Middle East, the first indication that another major U.S. adversary is participating — even indirectly — in the war, according to three officials familiar with the intelligence.

[...]

"In America, consumption equals jobs. In these days, banks aren't lending us the money we need to buy the things we don't need to create the jobs we need to pay back the loans we can't afford." - Stephen Colbert

• Yakolev
  • Niet online

Yakolev

Superster

edie schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 13:31:
[...]

Dergelijke tweets zijn echt vervelend te lezen zonder oorspronkelijke bronverwijzing. Ik ben niet bekend met alle accounts op dat platform en de betrouwbaarheid daarvan.

Hier de bron:

[...]
Russia is providing Iran with targeting information to attack American forces in the Middle East, the first indication that another major U.S. adversary is participating — even indirectly — in the war, according to three officials familiar with the intelligence.
Opmerkelijk citaat, aangezien China voortdurend publiekelijk beelden van Amerikaanse bases in het Midden-Oosten toont.

En waarom de Russen het doen.
“The Russians are more than aware of the assistance that we’re giving the Ukrainians,” said one of the officials familiar with Moscow’s support for Tehran. “I think they were very happy to try to get some payback.”

[ Voor 16% gewijzigd door Yakolev op 06-03-2026 13:38 ]

• mkmi
Emirates gaat weer dagelijks vliegen tussen Dubai en Schiphol, en naar andere bestemmingen.

Het is opvallend, maar als de luchtvaartmaatschappij schat dat het veilig is en de passagiers vertrouwen hebben in de veiligheid, zullen de vluchten doorgaan.

https://www.nu.nl/economi...-dubai-naar-schiphol.html

• Martinez-
  • Niet online
Ik vind vooral de arrogantie van Hegseth hierin weer stuitend. China en Rusland wegschrijven als 'niet significante factoren' werkt provocerend. Bij deze regering Trump vraag je je daarom constant af: Is het vanwege de complete incompetentie van de zittende regering of past het in hun 'plan'?

• PWM
  • Niet online

PWM

mkmi schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 14:02:
Emirates gaat weer dagelijks vliegen tussen Dubai en Schiphol, en naar andere bestemmingen.

Het is opvallend, maar als de luchtvaartmaatschappij schat dat het veilig is en de passagiers vertrouwen hebben in de veiligheid, zullen de vluchten doorgaan.

https://www.nu.nl/economi...-dubai-naar-schiphol.html
Inderdaad erg opvallend. Ben zelf niet bang aangelegd en heb ook in dubieuze vliegtuigen gezeten. Maar zou nu toch niet lekker die A380 instappen.

En Iran weet wat het moet doen zaterdag. Ze hoeven het vliegveld niet te raken, maar 3-4 drones die kant op en de boel kan dicht.

• mkmi
Natuurlijk spelen de kosten een rol, maar veiligheid in de burgerluchtvaart is ook essentieel. De kosten van het sluiten van het vliegveld van Dubai worden geschat tussen de 80.000 en 1 miljoen dollar per minuut.

https://businessnow.mt/du...-to-1-million-per-minute/

[ Voor 18% gewijzigd door mkmi op 06-03-2026 14:16 ]

• rejer
The Islamic Republic has launched missiles at the UAE, Bahrain, Qatar, Kuwait, Oman, Jordan, Iraq, and Saudi Arabia. It is targeting our Arab neighbors.

These violations of their sovereignty are unacceptable and we condemn them. But this is nothing new.

This is who the Islamic Republic has always been. And this is why it must end.

For nearly five decades, this terrorist regime has sown chaos and bloodshed across our region.

It propped up Assad, turning Syria into a graveyard.

It planted Hezbollah; as a state within a state in Lebanon.

It armed the Houthis to destabilize the Arabian Peninsula.

It empowered militias in Iraq that undermine Iraqi sovereignty.

It attacked the economic hubs of the Kingdom of Saudi Arabia and the United Arab Emirates.

None of this has ever been the desire of the Iranian people, but rather that of the regime occupying our country. Now, however, the landscape has fundamentally shifted.

Assad is gone. Hezbollah has been decimated. The regime’s military nuclear program has been set back. Its economy is in freefall.

The pillars of this regime’s aggression are crumbling.

The Iranian people have paid the price, in blood, to reach this moment. The regime massacred at least tens of thousands of my compatriots in just two days. But it didn’t break the people. Instead, the regime itself is breaking.

Today, history reminds us of our future potential.

Before the revolution, Iran worked closely with Arab leaders — from King Faisal to Sheikh Zayed to King Hussein to President Sadat.

In Oman, my father helped Sultan Qaboos defend his country against insurgency.

We were true partners then. We will be true partners again.

The Iranian people have called on me to lead the transition after the regime is gone. I have accepted that responsibility. Part of their great mandate to me is to return our nation and our foreign relations to normalcy. I will do exactly that.

My commitment is to ensure the transition is orderly, the country is stabilized, and Iranians determine their future through the ballot box. We will not repeat the mistakes of past transitions. We will avoid de-Baathification scenarios and maintain as many bureaucrats and public servants in the transition as possible.

Iranians have made their choice — at an enormous price. Now I ask our friends in the Arab world to join us. To prepare to recognize and engage our transitional government.

We will rebuild our nation not for expansion, but to serve the Iranian people. We will base our diplomatic relations, not on exportation of ideology, but on mutual respect and shared interests. We will reintegrate into the regional and global economy to increase prosperity for the citizens of all of our nations.

Standing with the Iranian people is not charity. It is a strategic investment in making our region one of the most stable, secure, and prosperous in the world.

Together, we can build a Middle East our children will be proud to inherit.

Take this new path with us.
https://x.com/PahlaviReza/status/2029897283039592517

Interessante move van Pahlavi. Hij probeert hier duidelijk de angst voor een 'Irak-scenario' weg te nemen door te beloven dat hij niet alle ambtenaren ontslaat. Dat is historisch gezien waar het vaak misgaat: als je de hele administratie wegvaagt, krijg je direct een failed state.

Hij verkoopt een stabiel Iran niet als een ideologisch extraatje, maar als een keiharde businesscase voor de regio. Minder milities, meer handel. De grote vraag blijft natuurlijk of de jeugd in Iran hem echt als de grote verlosser ziet, of dat ze hem alleen als een tijdelijke 'interim-manager' accepteren tot er echte verkiezingen zijn.

Benieuwd of de Saudische buren hier nu echt op happen of dat ze eerst de kat uit de boom kijken tot het regime in Teheran écht wankelt.

• Martinez-
  • Niet online
mkmi schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 14:16:
Natuurlijk spelen de kosten een rol, maar veiligheid in de burgerluchtvaart is ook essentieel. De kosten van het sluiten van het vliegveld van Dubai worden geschat tussen de 80.000 en 1 miljoen dollar per minuut.

https://businessnow.mt/du...-to-1-million-per-minute/
Dat is nogal een bandbreedte (van 920.000 euro). :+

• PWM
  • Niet online

PWM

Martinez- schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 14:19:
[...]

Dat is nogal een bandbreedte (van 920.000 euro). :+
Beide zijn waarschijnlijk waar ;) Die 80.000 zijn de directe kosten die gemaakt worden. Die 1 miljoen rekent alles mee, inclusief economische vervolgschade.

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:03
PWM schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 14:05:
[...]

Inderdaad erg opvallend. Ben zelf niet bang aangelegd en heb ook in dubieuze vliegtuigen gezeten. Maar zou nu toch niet lekker die A380 instappen.

En Iran weet wat het moet doen zaterdag. Ze hoeven het vliegveld niet te raken, maar 3-4 drones die kant op en de boel kan dicht.
Ze vliegen niet hun standaard route van voor het conflict .. (dat was bijna een rechte "great circle route" via de zwarte zee, Turkije, Irak/Iran grens ..en dan over de golf naar Dubai)

Nu vliegen ze helemaal naar het zuiden naar Oman .. dan draaien naar het westen en naar de grens Oman/Saudi .. en daarna ruim onder Riyadh door richting Rode Zee en Egypte . En daar ruim ver weg van Israël de Middellandse Zee op ..

• duvekot
PWM schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 14:29:
[...]

Beide zijn waarschijnlijk waar ;) Die 80.000 zijn de directe kosten die gemaakt worden. Die 1 miljoen rekent alles mee, inclusief economische vervolgschade.
Als je een ster netwerk hebt met Dubai als centrum . Dan staat je gehele netwerk wereldwijd meteen stil.

Dus ja .. hoeveel verdient Emirates jaarlijks met vliegen... gedeeld door het aantal minuten per jaar.

Plus de lopende kosten van het vliegtuig en personeel gaat gewoon door .. plus alles vliegtuigen die vast staan op verschillende plekken in de wereld.

• mkmi
[...]
Correct, het hangt ervan af welke kosten worden meegerekend. Dat staat ook in het artikel dat ik eerder heb gelinkt.

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:09
Rene schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 11:21:

Might is right, er is geen enkele partij met de kracht om de US verantwoording af te dwingen mbt hun oorlogsmisdaden.

Dat is helaas de realiteit waarin we momenteel leven.

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

• Martinez-
  • Niet online
[...]

Maar dan is het toch gewoon 1 miljoen per minuut? I.p.v. bandbreedte kan je dan beter het totaal bedrag onderverdelen in categorieën, een bandbreedte geeft normaliter een waarde binnen een enkele variabele of resultaat.

Enfin - dank voor de toelichting!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:51

rapture

Zelfs daar netwerken?

rejer schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 14:16:
[...]

Interessante move van Pahlavi. Hij probeert hier duidelijk de angst voor een 'Irak-scenario' weg te nemen door te beloven dat hij niet alle ambtenaren ontslaat. Dat is historisch gezien waar het vaak misgaat: als je de hele administratie wegvaagt, krijg je direct een failed state.

Hij verkoopt een stabiel Iran niet als een ideologisch extraatje, maar als een keiharde businesscase voor de regio. Minder milities, meer handel. De grote vraag blijft natuurlijk of de jeugd in Iran hem echt als de grote verlosser ziet, of dat ze hem alleen als een tijdelijke 'interim-manager' accepteren tot er echte verkiezingen zijn.

Benieuwd of de Saudische buren hier nu echt op happen of dat ze eerst de kat uit de boom kijken tot het regime in Teheran écht wankelt.
De-Ba'athification is het slechtste dat je kan doen. De mensen hebben niet een partijkaart omdat ze in de ideologie geloven, wel omdat de capabele mensen toegang tot de hogere jobs willen.

Alle bestaande ambtenaren ontslaan en buiten de publieke sector houden, is alle professionals buitenhouden en je probeert met land met juniors en stagiaires te runnen.

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Bossie schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 14:47:
[...]

Might is right, er is geen enkele partij met de kracht om de US verantwoording af te dwingen mbt hun oorlogsmisdaden.

Dat is helaas de realiteit waarin we momenteel leven.
En dat was een kleine 25 jaar geleden in Irak niet anders.

Toen is de staatsschuld flink omhoog gegaan door die peperdure oorlogen (Irak en Afghanistan).

Tussendoor nog een bankencrisis/huizencrisis, en een publieke vernedering middels grote lekken capabilities (Snowden en Vault 7).

Kijk je naar Wikipedia: Lijst van landen naar staatsschuld zie je twee bronnen: CIA (World Factbook) en IMF. Die laatste hebben ze afgeschaft (ik vraag me af of ze het intern nog hebben, maar dat is een ander verhaal), en die tweede kan Trump afwimpelen als fakenews.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

• Jerie
  • Niet online
rejer schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 14:16:
[...]

Als deze man geïnstalleerd wordt, en fysiek aldaar aanwezig moet zijn, dan is er een probleempje in de vorm van opvolging. Deze man gaat een aanslag in Iran nooit overleven (het welbekende probleem van erfelijke troonopvolging ie. koningshuizen & keizerrijken). Hij zal wel, net zoals zijn vader, een vazal zijn van de VS. Maar dat is met de andere golfstaten min of meer hetzelfde.

Uiteindelijk kan het voor een post-Trump tijdperk een stabiele factor blijken. De macht van Rusland is dan ingeperkt. Er zitten genoeg haviken in de VS die de handreiking van Trump richting Rusland als een tijdelijke poppenkast zien.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

• gustaveau
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20:45
Martinez- schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 15:00:
[...]

Maar dan is het toch gewoon 1 miljoen per minuut? I.p.v. bandbreedte kan je dan beter het totaal bedrag onderverdelen in categorieën, een bandbreedte geeft normaliter een waarde binnen een enkele variabele of resultaat.

Enfin - dank voor de toelichting!
1 miljoen x 1440 minuten per dag is 1,5 miljard per dag. Dat is ongeveer de helft van wat heel NL per dag aan BNP genereerd.
Tikje aan de hoge kant lijkt me, maar bekt natuurlijk wel lekker.

• duvekot
gustaveau schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 18:21:
[...]

1 miljoen x 1440 minuten per dag is 1,5 miljard per dag. Dat is ongeveer de helft van wat heel NL per dag aan BNP genereerd.
Tikje aan de hoge kant lijkt me, maar bekt natuurlijk wel lekker.
Alleen Emirates had een omzet van rond de 35 Miljard dollar per jaar .. dat is iets van 66.500 dollar per minuut omzet (dus geen winst)

• jens17
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19:56
duvekot schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 18:32:
[...]

Alleen Emirates had een omzet van rond de 35 Miljard dollar per jaar .. dat is iets van 66.500 dollar per minuut omzet (dus geen winst)
Dat. En vervolgens gekeken naar de piekdrukte op een bepaald moment.

• Trishul
Onderschat niet wat een perfecte hub DXB is voor alle long haul vliegmaatschappijen. Het is prachtig centraal gelegen en de ideale hub tussen Europa en Azië/Oceanië. Ook altijd goede faciliteiten aanwezig.

DXB dat al een week stilligt is wel een enorme tegenslag voor de VAE. Zou me niet verbazen als de economische schade in de honderden miljoenen loopt. En dan ook nog de reputatieschade.

• Yakolev
  • Niet online

Yakolev

Superster

Een Iraans oorlogsschip heeft zich nu laten interneren in India, nadat een ander dat eerder al in Sri Lanka had gedaan.

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:13

bloody

0.000 KB!!

Omdat de straat van Hormuz dicht is, kan er geen olietanker meer door.
Dit heeft tot gevolg dat de opslagtanks allemaal vol zitten en er niets meer bij kan.
Dus wordt de productie teruggeschroeft, nu ook al in Koeweit.
BREAKING: Kuwait has begun cutting production at its oil fields after running out of room to store its bottled-up crude oil, per WSJ.

Details include:

1. Kuwait is discussing limiting production to just what it needs to cover domestic consumption

2. A decision on those broader cutbacks is expected within days, sources say

3. Once production is shut, restarting production can take days or even weeks

4. Kuwait's ~2.6 million barrels of oil production per day appear to be at risk

Oil storage in the Gulf countries is nearing maximum capacity.
https://x.com/KobeissiLetter/status/2029921828190241161

nope

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Meevaller voor de Golfstaten is dat ze op een gegeven moment wel weer kunnen leveren en de gas- en olieprijzen dan met tientallen procenten zijn gestegen.

Dat zal enigszins compenseren voor de schade die ze nu zijn opgelopen.

• Jerie
  • Niet online
Volgens mij kan Saoedi Arabië nog steeds olie leveren. Immers geografisch gezien kunnen ze dat via westen van hun land.

Bloomberg had daar of 3 en 5 maart artikel over:

https://www.bloomberg.com...a-red-sea-to-avoid-hormuz

https://www.bloomberg.com...ulf-storage-fills-up-fast

Dit betreft de haven Yanbu:

Wikipedia: Yanbu

Specifiek:

Wikipedia: King Fahd Industrial Port (Yanbu)

Dat maakt het ook een interessant target, dat zal verdedigd moeten worden. Dat de VS Iraanse oorlogsschepen buiten de buurt van Iran aanvalt is logisch. Het is oorlog, en dergelijke schepen zouden nog wel eens andere schepen aan kunnen vallen, zoals inderdaad tankers.

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18:45
Jerie schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 01:02:
Volgens mij kan Saoedi Arabië nog steeds olie leveren. Immers geografisch gezien kunnen ze dat via westen van hun land.
De capaciteit van de pijplijn naar het westen is niet groot genoeg.

• olympusdenk
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 18:56
TheBrut3 schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 02:08:
[...]

Klopt — Petroline doet 5 tot 7 miljoen vaten per dag van je op z’n best zo’n éénderde mee op. Bij lange na niet genoeg.

De VS ziet dat ook: Let op wat Bessent hier eigenlijk zegt:
"We may ​unsanction other Russian oil," ​Bessent told Fox Business' "Kudlow" program.

"There ‌are ⁠hundreds of millions of sanctioned barrels of sanctioned crude on the water ​and in ​essence, ⁠by unsanctioning them, Treasury can create ​supply, and we ​are ⁠looking at that," he added.
In drie maanden tijd zijn twee van de drie grootste producenten van zwaar ruwe olie uitgeschakeld. Eerst grote olieproducent Venezuela, nu Iran. En Iran’s proxies die het containertransport verstoorden — Houthi’s in de Rode Zee, Hezbollah in Libanon — worden ook hard aangepakt.

De derde grote heet Rusland — een axis die de afgelopen maanden flinke klappen heeft geïncasseerd. Iraanse drones en raketten voor Oekraïne invasie vallen voor het Kremlin weg, raffinaderijketens zijn verstoord, sanctienetwerken ontmanteld.

Wat overblijft na de neutralisatie van Venezuela, Iran en haar proxies is een klein lijstje: Rusland en Noord-Korea — het één levert wapens, het ander geen olie. Maar als straks de Russische sancties sneuvelen zodat het Westen kan tanken…

Wat een ontwikkeling.

NL: Marstek Venus-E v2, 5.12 kWh (154.215) | MG ZS '19 44.5kWh | ZP 2.925 kWp Z | HW P1 + sockets | Pi5 met HA

• duvekot
En toch geen vluchten van en naar Dubai door Emirates. Was toch iets te voorbarig blijkbaar ... Dus die 66.500 dollar omzet verlies per minuut duurt nog eventjes verder.

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

duvekot schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 08:50:
En toch geen vluchten van en naar Dubai door Emirates.

[Embed]

Was toch iets te voorbarig blijkbaar ... Dus die 66.500 dollar omzet verlies per minuut duurt nog eventjes verder.
Denk dat dat hiermee te maken heeft: Oh, schijnt weer door te gaan:

[ Voor 10% gewijzigd door fsfikke op 07-03-2026 09:03 ]

• dikkiedik
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:10
headliner vanmorgen dat de Iraanse president aangeeft te stoppen met aanvallen van omliggende landen. Hij geeft zelfs aan dat de voorgaande aanvallen berusten op een vergissing. Interessant. Miscommunicatie in de bevel structuur.

Vandaar wellicht weer de snelle her opstart van Emirates. Toch een behoorlijke explosie op de luchthaven en bijna een hull loss van een A380. Dat moet je niet te vaak doen als airline.

wellicht geeft dit wel weer tijdelijk rust in de regio. Eerst zien dan geloven.

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
dikkiedik schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 09:44:
headliner vanmorgen dat de Iraanse president aangeeft te stoppen met aanvallen van omliggende landen.

Eerst zien dan geloven.
precies, die kerel is zo onbetrouwbaar als de pest. Alles wat hij zegt neem ik met een container zout.

• PWM
  • Niet online

PWM

Wat hij volgens mij zegt: De raketten zijn nu bijna op.

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 23:12
Ik vraag me af of Trump nog gaat doorzetten met die 10% globale tarrifs met de onrust nu in de wereld en wat voor gevolgen dat nog kan hebben.

• dikkiedik
_Bailey_ schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 09:58:
[...]

precies, die kerel is zo onbetrouwbaar als de pest. Alles wat hij zegt neem ik met een container zout.
wat wel opvalt is dat er een rake klap wordt gegeven op de luchthaven van DXB. Emirates die langzaam de vluchten weer opstart moest direct weer stoppen.

Vrijwel direct daarna deze aankondiging van de Iraanse president.

Emirates begint toch direct weer met vliegen.

Dit klinkt alsof er toch garanties zijn afgegeven, anders ga je niet na zo'n aanval op DXB weer direct vliegen. En aangezien vliegverkeer voor de UAE en Dubai van levensbelang zijn heb ik het idee dat deze aanval een brug te ver ging voor de UAE. Ik weet niet waar toe zij in staat zijn, maar misschien zijn er wel serieuze dreigingen geuit naar Iran samen met andere golf staten om per direct te stoppen.

• mkmi
Op NOS en Al-Jazeera staat dat Iran zegt dat ze buurlanden met rust laten tenzij aanvallen vanuit die landen starten. Of dat betrouwbaar is (Iran gaat doen wat het zegt) is een tweede natuurlijk.

Link nos

Link Al-Jazeera

[ Voor 28% gewijzigd door mkmi op 07-03-2026 10:33 ]

• Yakolev
  • Niet online

Yakolev

Superster

mkmi schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 10:12:
Op NOS en Al-Jazeera staat dat Iran zegt dat ze buurlanden met rust laten tenzij aanvallen vanuit die landen starten. Of dat betrouwbaar is (Iran gaat doen wat het zegt) is een tweede natuurlijk.

Link nos

Link Al-Jazeera
Wellicht ook bang voor een grondinvasie vanuit Azerbaijan. In het noordwesten van Iran wonen veel mensen van Azeri afkomst - dat zou een aanval kunnen vergemakkelijken.

We hebben ook tegen Armenië / Nagarno-Karabach gezien hoe effectief dat land is.

[ Voor 5% gewijzigd door Yakolev op 07-03-2026 11:07 ]

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
mkmi schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 10:12:

Link nos

Link Al-Jazeera
Interessante ontwikkeling. Lijkt erop dat de strategie van Iran om de hele regio mee te trekken in chaos en daardoor anti-oorlog sentiment op te wekken bij de buurlanden, is mislukt. Tenminste, als dit bericht vanuit Iran klopt natuurlijk, altijd maar weer afwachten.

Het ging ook wel heel ver, met nota bene drones richting Turkije, Cyprus en Azerbeidzjan. Komt nogal wanhopig over.

• 49euro
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21:48
RoD schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 11:18:
[...]

Interessante ontwikkeling. Lijkt erop dat de strategie van Iran om de hele regio mee te trekken in chaos en daardoor anti-oorlog sentiment op te wekken bij de buurlanden, is mislukt. Tenminste, als dit bericht vanuit Iran klopt natuurlijk, altijd maar weer afwachten.

Het ging ook wel heel ver, met nota bene drones richting Turkije, Cyprus en Azerbeidzjan. Komt nogal wanhopig over.
Ik denk wanneer US en Israël je aanvallen de wanhoop ook erg dichtbij is.

• cleef
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

cleef

Veni, vidi, amissa

[...]

Ik hoorde/las ergens (helaas even geen bron) dat de communicatie niet meer ging vanaf bevelhebbers naar legereenheden, maar dat elke legereenheid in Iran op dit soort scenario's draaiboeken heeft klaarliggen die ze dan gaan afdraaien. Dus vermoedelijk is dit (chaos in de verregaande regio) het standaard draaiboek wat er in Iran afgespeeld wordt bij verlies van communicatie.

1 januari begin ik echt! en daarna weer elke maandag!

• Trishul
[...]

Ik weet niet of dat nou echt de reden was voor Iran om al die landen aan te vallen. Ik zie het meer als payback omdat bijvoorbeeld uitgelekt was dat de Golfstaten en Saudi-Arabië graag zien dat de VS ingrijpt tegen Iran en de eerste focus van Iran waren natuurlijk Amerikaanse belangen zoals basissen en hotels waar Amerikanen vaak komen.

De payback hebben die landen nu wel gehad: grote economische schade (verstoring olie/gas productie en instorting toeristen sector) en reputatieschade (influencers worden weer ingezet om te verkondigen dat alles echt tiptop is en de luchtafweer perfect werkt).

Ik vermoed dat Iran en proxies nu de focus zullen verleggen op de straat van Hormuz. Daarmee kunnen ze de economieën van de Golfstaten en Saudi-Arabië nog verder treffen.

• Jerie
  • Niet online
TheBrut3 schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 02:08:
[...]

De haven moet het ook nog aankunnen. Qua verkeer is het er wel druk, of het drukker dan normaal is? Ik heb geen reference point.

Als de opslag vol zit, zijn dat sitting ducks. Als Iran nog slagcapaciteit heeft. Want de tactiek om op allerlei landen om hen heen in het wilde westen te schieten, lijkt inderdaad mislukt (goh).

• Flamesz
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:07
cleef schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 11:47:
[...]

Ik hoorde/las ergens (helaas even geen bron) dat de communicatie niet meer ging vanaf bevelhebbers naar legereenheden, maar dat elke legereenheid in Iran op dit soort scenario's draaiboeken heeft klaarliggen die ze dan gaan afdraaien. Dus vermoedelijk is dit (chaos in de verregaande regio) het standaard draaiboek wat er in Iran afgespeeld wordt bij verlies van communicatie.
Voelt als een niet nucleaire variant Dead Hand

• TrafalgarLaw
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 22:55
YouTube: Iran latest: Incoherent messaging and media struggling to keep up | ...
Van Al-Jazeera

Wel interessant om te zien hoe de Amerikaanse media de oorlog (proberen te) framen en hoe dat vanuit Midden-Oosten gezien wordt. Het valt me ook op hoe weinig aandacht er is voor de aanval op een basisschool voor meisjes waarbij het dodental rond de 200 ligt, ook schokkend om te horen dat het een two-tap aanval was blijkbaar.

We gaan zien of dit daadwerkelijk een boots-on-the-ground oorlog wordt (ik verwacht van wel) of dat de VS een half mislukte poging wagen met (alweer) Koerdische milities die ze eerder in de steek hebben gelaten.

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:23
Flamesz schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 15:02:
[...]

Voelt als een niet nucleaire variant Dead Hand
Met het grote verschil dat het "Dead Hand" systeem naar verluidt bedoeld was om alles te lanceren als een soort last-resort om de hele wereld naar de maan te helpen, waardoor het als een afschrikmiddel gebruikt kon worden om niet de hele legertop uit te schakelen.

Dat is nog wel van een ander kaliber dan een vrij normaal backup-scenario voor wanneer de communicatie met de legerleiding ontbreekt.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• R_Zwart
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 21:41
TrafalgarLaw schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 15:06:
YouTube: Iran latest: Incoherent messaging and media struggling to keep up | ...
Van Al-Jazeera

Wel interessant om te zien hoe de Amerikaanse media de oorlog (proberen te) framen en hoe dat vanuit Midden-Oosten gezien wordt. Het valt me ook op hoe weinig aandacht er is voor de aanval op een basisschool voor meisjes waarbij het dodental rond de 200 ligt, ook schokkend om te horen dat het een two-tap aanval was blijkbaar.

We gaan zien of dit daadwerkelijk een boots-on-the-ground oorlog wordt (ik verwacht van wel) of dat de VS een half mislukte poging wagen met (alweer) Koerdische milities die ze eerder in de steek hebben gelaten.
Ik kan eigenlijk niet wachten op een boots-on-the-ground scenario waarvoor honderdduizenden Amerikanen verplicht daarheen moeten. Eens kijken hoe de bevolking van de VS daar op reageert als er vliegtuigen vol met dodelijke slachtoffers terug vliegen.

• TrafalgarLaw
R_Zwart schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 15:15:
[...]

Ik kan eigenlijk niet wachten op een boots-on-the-ground scenario waarvoor honderdduizenden Amerikanen verplicht daarheen moeten. Eens kijken hoe de bevolking van de VS daar op reageert als er vliegtuigen vol met dodelijke slachtoffers terug vliegen.
Het is zó bizar dat de amerikanen wél een grondoffensief plannen voor het geval dat het nodig is maar Israel dus waarschijnlijk niet. De vraag wordt dus of amerikanen bereid zijn te sterven voor Israel. Veel van de republikeinen niet, slechts de judea-christo evangalisten misschien (zie ook hoe het als een heilige oorlog tegen Iran wordt gedoopt). Wat heeft Netenyahu gedaan om Trump voor zijn karretje te spannen vraag ik mij af.

[ Voor 10% gewijzigd door TrafalgarLaw op 07-03-2026 15:22 ]

• bloody

bloody

0.000 KB!!

TrafalgarLaw schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 15:20:
[...]
Wat heeft Netenyahu gedaan om Trump voor zijn karretje te spannen vraag ik mij af.
Persoonlijk zou het mij niets verbazen als Netanyahu een boekje opengedaan heeft over de Epstein files :+ .
<knip> Graag de memes achterwege laten hier

[ Voor 40% gewijzigd door darkrain op 07-03-2026 15:57 ]

nope

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 22:15
TrafalgarLaw schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 15:20:
[...]

Het is zó bizar dat de amerikanen wél een grondoffensief plannen voor het geval dat het nodig is maar Israel dus waarschijnlijk niet. De vraag wordt dus of amerikanen bereid zijn te sterven voor Israel. Veel van de republikeinen niet, slechts de judea-christo evangalisten misschien (zie ook hoe het als een heilige oorlog tegen Iran wordt gedoopt). Wat heeft Netenyahu gedaan om Trump voor zijn karretje te spannen vraag ik mij af.
Gewoon, betaald cq vastgoed deal.

Bereken je warmteverlies

• TrafalgarLaw
Spykie schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 15:33:
[...]

Ik vraag me af of Iran ook zijn torens/hotels/vastgoed gaat aanvallen en dat de reden wordt voor een full-scale invasion.

• Kist
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 22:04
Spykie schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 15:33:
[...]

Iets met Epstein en mogelijke banden met de Mossad.

• dikkiedik
President VAE reageert voor het eerst: 'Geen makkelijke prooi'
Luchtverdedigingssystemen in de Verenigde Arabische Emiraten zijn bezig met het neerhalen van Iraanse raketten en drones. Dat meldt het ministerie van Defensie van de VAE op X.

"Het ministerie bevestigt dat er geluiden in verschillende delen van het land te horen zijn, afkomstig van luchtafweersystemen die bezig zijn ballistische raketten te onderscheppen", luidt de verklaring. Burgers in de VAE wordt gevraagd om zich te houden aan veiligheidsvoorschriften die worden verstuurd, zoals het uit de buurt blijven van ramen en deuren.

De president van de Verenigde Arabische Emiraten heeft voor het eerst publiekelijk gereageerd op de aanvallen in de Golfregio. Volgens hem bevindt zijn land zich in "oorlogstijd". Hij zegt dat de VAE "een olifantenhuid" heeft en dat het land geen makkelijke prooi is.

Een functionaris van de VAE eist dat de "Iraanse agressie tegen niet-strijdende landen, de Golfstaten, onmiddellijk wordt beëindigd".
lijkt er op dat de president van Iran vanmorgen een broodje aap verhaal heeft opgehouden. Of dat de commandostructuur zodanig verrot is dat zelfs na 8 uur nog niet alle troepen ingelicht zijn.

Nieuwe aanval op VAE.

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
dikkiedik schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 17:43:
[...]

lijkt er op dat de president van Iran vanmorgen een broodje aap verhaal heeft opgehouden. Of dat de commandostructuur zodanig verrot is dat zelfs na 8 uur nog niet alle troepen ingelicht zijn.

Nieuwe aanval op VAE.
Ook Bahrein en Abu Dhabi weer.
Die Iraanse president is wederom bewezen uiterst onbetrouwbaar. Zoals de gehele Iraanse leiding.

• Yakolev
  • Niet online

Yakolev

Superster

_Bailey_ schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 18:13:
[...]

Ook Bahrein en Abu Dhabi weer.
Die Iraanse president is wederom bewezen uiterst onbetrouwbaar. Zoals de gehele Iraanse leiding.
Ik zou de president niet onbetrouwbaar noemen, ik denk gewoon niet dat hij controle heeft over de IRGC.

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
dikkiedik schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 17:43:
[...]

Nieuwe aanval op VAE.
Ja, de raketten of drones zijn ingeslagen vlak bij waar mijn zus woont in Dubai. Dit heeft niets met militaire doelen te maken, puur terroriseren van burgers.

• bloody

bloody

0.000 KB!!

Yakolev schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 18:47:
[...]

Ik zou de president niet onbetrouwbaar noemen, ik denk gewoon niet dat hij controle heeft over de IRGC.
Dat lijkt inderdaad zo te zijn. Zie bv https://x.com/BashaReport/status/2030278518395838703 met een lang verhaal, paar stukjes er uit:
Divisions inside Iran’s leadership are now spilling into the public sphere. Hardline outlet Raja News, which reflects the views of hawkish factions within the Islamic Revolutionary Guard aligned camp, sharply criticized President Masoud after his televised address. The criticism focused largely on his public apology to Gulf states, which the outlet argued projected weakness during wartime.
Dit is interessant, praatte de President voor z'n beurt door excuses aan te bieden?

Ook lijken ze het niet eens te zijn met de 'fire at will' die door de president opgelegd is, want die "undermined Iran’s deterrence strategy and handed legal arguments to international institutions and hostile states that could challenge Iran’s claim of legitimate self defense."

nope

• ArcticWolf
  • Niet online
RoD schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 18:55:
[...]

Ja, de raketten of drones zijn ingeslagen vlak bij waar mijn zus woont in Dubai. Dit heeft niets met militaire doelen te maken, puur terroriseren van burgers.
Ik snap alleen niet waarom... het enige wat ze hiermee bereiken is dat de VS en Israel zwaardere aanvallen gaan uitvoeren (ook al is dat voor die 2 een bijzaak).

AMD 5800X3D, ASUS ROG Strix B550-F, 32GB Corsair DDR4, MSI RTX 5070 Ti 16G SHADOW 3X OC

• Distortion
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:03

Distortion

Bottle to Throttle

Een mogelijkheid is dat de Shahed-136 drones gejammed worden, en uit koers raken.

The only mystery in life is why the kamikaze pilots wore helmets

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:26
[...]

Ik begrijp je beredenering niet helemaal. Dat een raket vlak bij je zus neerkomt hoeft niet te betekenen dat het geen militaire doel heeft. Welk baat heeft Iran er bij om de burgers in Dubai te terroriseren?

[ Voor 7% gewijzigd door c-nan op 07-03-2026 21:09 ]

EU DNS: 86.54.11.100

• TrafalgarLaw
[...]

Ik heb een paar kennissen ook in Dubai wonen die nu ook een Dubaise nationaliteit hebben. Ze gingen er heen zodat hun pasgeboren kind ook de Dubaise nationaliteit kreeg. Talk about bad timing.

Het kan zijn dat Iran intel heeft over waar er (belangrijke) amerikanen wonen en daarom op de algemene bevolking schieten. Daarnaast is Dubai posterchild voor het decadente westen en een experiment door de Emiraten om een bestaan middels toerisme op te bouwen ipv. eeuwig afhankelijk te zijn van oliebronnen. Iedere aanval op Dubai doet het toerisme kelderen en zullen mensen zich tweemaal bedenken om naar het MO af te reizen. Je zou het kunnen zien als een financieel doelwit.

• durian
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 02-04 19:56
TrafalgarLaw schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 21:09:
[...]

Ik heb een paar kennissen ook in Dubai wonen die nu ook een Dubaise nationaliteit hebben. Ze gingen er heen zodat hun pasgeboren kind ook de Dubaise nationaliteit kreeg. Talk about bad timing.

Het kan zijn dat Iran intel heeft over waar er (belangrijke) amerikanen wonen en daarom op de algemene bevolking schieten. Daarnaast is Dubai posterchild voor het decadente westen en een experiment door de Emiraten om een bestaan middels toerisme op te bouwen ipv. eeuwig afhankelijk te zijn van oliebronnen. Iedere aanval op Dubai doet het toerisme kelderen en zullen mensen zich tweemaal bedenken om naar het MO af te reizen. Je zou het kunnen zien als een financieel doelwit.
offtopic:
Een Dubaise nationaliteit? Emirati bedoel je? Dat word je toch niet zomaar tenzij je banden met de UAE hebt? (familieboek, of hoe dat heet in het Nederlands)? Of is dat tegenwoordig ook te koop? :)
Pagina: 1 ... 14 ... 35 Laatste

Let op:
Zero Tolerance beleid
Dit topic valt onder Zero Tolerance. Dit betekent het volgende:
• We grijpen sneller in bij overtredingen.
• Er volgen sneller sancties.
Topic specifiek beleid
Wat willen we niet zien:
• Elkaar beschuldigen van drogredenen.
• Commentaar over het discussie verloop in het topic.
• Commentaar op andermans postgedrag.
• Ook de discussie over Gaza is nog steeds offtopic.
• Speculatie of samenzweringstheorieën.
• Naamverbasteringen/bijnamen
• Memes/grappige plaatjes, dit is een discussietopic
• Schrijf militaire jargon afkortingen s.v.p. voluit.
Zie je een post waarvan je denkt dat die niet voldoet aan onze forum/topic regels, maak dan alleen (!) een topic report aan. En laat het dan verder over aan moderatie.