Yakolev schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 10:52:
Ik wil het absoluut niet goed praten, maar de school grensde letterlijk aan een IRGC compound. (waarschijnlijk expres)
Maar dit zal ook wel te maken hebben met het schijt hebben aan de Rules of Engagement zoals Hegseth het een paar dagen geleden verwoorde.
De zaak is complex, dat ben ik met je eens. De VS heeft zich niet aan het oorlogsrecht gehouden door een school aan te vallen. Iran heeft zich niet aan het oorlogsrecht gehouden door een school zo dicht op een militair object te plaatsen. In principe heeft de VS dus een goed punt om zich achter te verschuilen.
Het feit dat Iran dat heeft gedaan legt natuurlijk wel extra verantwoordelijkheid op de VS in diens risico-afweging. Bovendien staat de VS bekend om diens intel (zeker als je de intel van Israël er bij optelt) en diens precisiewapens.
Intussen zijn er ~150 kinderen dood als consequentie van een combinatie van wederzijdse schendingen van het oorlogsrecht, en roekeloosheid. Het ICC is prima voorzien om daar een afweging in te maken. Zoals men steeds roept in de Epstein-files, de Wereld heeft behoefte aan openheid. Laat, dus, maar zien.
Natuurlijk is dit expliciet niet hoe de VS in de wedstrijd staat, ze zijn geen lid van het ICC - en Iran ook niet. Bovendien weigert de VS de jurisdictie van dat hof te erkennen; en zweert diens onderdanen te bevrijden uit Den Haag mocht het ooit zover komen dat er een Amerikaan daar gevangen wordt gezet.
... Maar dat laat niet onverlet dat ik die hypocrisie niet graag nog een keertje onderstreep natuurlijk.
License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000