• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Grunwold schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 23:27:
Pete Hegseth denkt voldoende ammunitie te hebben voor de oorlog tegen Iran en gelooft niet in politiek correcte oorlogen (?):

“Iran is hoping that we cannot sustain this – which is a really bad miscalculation,” he said.

“Our munitions are full up and our will is iron-clad, which means our timeline is ours to control,” he said.

“The dumb politically correct wars of the past are the opposite of what we are doing here,” he added.

https://www.aljazeera.com...ds-lebanon?update=4370053
Rob de Wijk gaf gisteren in de podcast aan dat de uitspraak op zichzelf zou kunnen kloppen. Voor offensief materiaal. En/of afgeschoten vanaf vliegtuigen.

De uitdaging gaat hem natuurlijk zitten in luchtafweer. In tweede instantie voor Oekraïne.

• mkmi
  • Registratie: Juli 2007
  • Nu online
Grunwold schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 23:27:
“The dumb politically correct wars of the past are the opposite of what we are doing here,” he added.[/i]
Volgens Republikeinen gaat het ook niet om een oorlog, maar om een "limited combat operation". Vergelijkbaar met de manier waarop Poetin in 2022 zijn acties in Oekraïne omschreef.

https://thehill.com/homen...an-denies-trump-iran-war/

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

unclero schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 23:28:
Israel prefereert het uit strategische overwegingen, om omringt te worden door militaire dictaturen.
Is dat zo? Ik denk dat Israel het liefst door landen als Jordanië omringt wordt

• Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

Yakolev

Superster

PWM schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 09:02:
[...]

Is dat zo? Ik denk dat Israel het liefst door landen als Jordanië omringt wordt
Kijk hun pogingen om Syrië te destabiliseren, terwijl al-Sharaa letterlijk alles doet om door het Westen tof gevonden te worden (inclusief vrije verkiezingen binnen een paar jaar).

Jordanië wordt geaccepteerd, want ze kunnen dat land op ieder vlak domineren. Een welvarend Syrië is al veel moeilijker.

Laat feiten nooit in de weg staan voor goed nieuws

• Yakolev
  • Niet online

Yakolev

Superster

De VS denken zelf de meisjesschool te hebben geraakt in Teheran.

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12:22
Yakolev schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 10:40:
De VS denken zelf de meisjesschool te hebben geraakt in Teheran.

[X]
Mooi. Postzegel er op, en adresseren aan Den Haag.

:Y)

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

• Yakolev
  • Niet online

Yakolev

Superster

Helixes schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 10:45:
[...]

Ik wil het absoluut niet goed praten, maar de school grensde letterlijk aan een IRGC compound. (waarschijnlijk expres)

Maar dit zal ook wel te maken hebben met het schijt hebben aan de Rules of Engagement zoals Hegseth het een paar dagen geleden verwoordde.

• rapture
  • Registratie: Februari 2004

rapture

Zelfs daar netwerken?

mkmi schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 08:56:
[...]

Volgens Republikeinen gaat het ook niet om een oorlog, maar om een "limited combat operation". Vergelijkbaar met de manier waarop Poetin in 2022 zijn acties in Oekraïne omschreef.

https://thehill.com/homen...an-denies-trump-iran-war/
De oorlog verklaren is al een lange tijd uit de mode om verschillende redenen.

Juridische ambiguïteit is handig om het oorlogsrecht weg te houden. Als je zegt dat het een oorlog is, dan zeg je dat het oorlogsrecht van toepassing is.

Als het geen oorlog is, dan kan je de oorlog niet verliezen. Risico op de oorlog verliezen bij voorbaat uitsluiten.

• Trishul
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Yakolev schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 10:52:
[...]

Ik wil het absoluut niet goed praten, maar de school grensde letterlijk aan een IRGC compound. (waarschijnlijk expres)

Maar dit zal ook wel te maken hebben met het schijt hebben aan de Rules of Engagement zoals Hegseth het een paar dagen geleden verwoordde.
Aan de andere kant pochen de Amerikanen altijd met hun superieure wapens en precisie.
Talloze oorlogen later, geloof ik er niet zoveel van. Of de intenties zijn gewoon slecht, dat kan ook natuurlijk want ik zag op social media al een hoop AI filmpjes verspreid worden dat Iran dit zelf gedaan zou hebben.

• edie
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
[...]

"Ik wil het absoluut niet goed praten, maar <praat het goed>"

"In America, consumption equals jobs. In these days, banks aren't lending us the money we need to buy the things we don't need to create the jobs we need to pay back the loans we can't afford." - Stephen Colbert

• Yakolev
  • Niet online

Yakolev

Superster

edie schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 10:58:
[...]

"Ik wil het absoluut niet goed praten, maar <praat het goed>"
Stuk eronder gelezen maat? Het niet zo nauw nemen met risico's door het loslaten van de Rules of Engagement.

• Helixes

Maar dit zal ook wel te maken hebben met het schijt hebben aan de Rules of Engagement zoals Hegseth het een paar dagen geleden verwoorde.
De zaak is complex, dat ben ik met je eens. De VS heeft zich niet aan het oorlogsrecht gehouden door een school aan te vallen. Iran heeft zich niet aan het oorlogsrecht gehouden door een school zo dicht op een militair object te plaatsen. In principe heeft de VS dus een goed punt om zich achter te verschuilen.

Het feit dat Iran dat heeft gedaan legt natuurlijk wel extra verantwoordelijkheid op de VS in diens risico-afweging. Bovendien staat de VS bekend om diens intel (zeker als je de intel van Israël er bij optelt) en diens precisiewapens.

Intussen zijn er ~150 kinderen dood als consequentie van een combinatie van wederzijdse schendingen van het oorlogsrecht, en roekeloosheid. Het ICC is prima voorzien om daar een afweging in te maken. Zoals men steeds roept in de Epstein-files, de Wereld heeft behoefte aan openheid. Laat, dus, maar zien.

Natuurlijk is dit expliciet niet hoe de VS in de wedstrijd staat, ze zijn geen lid van het ICC - en Iran ook niet. Bovendien weigert de VS de jurisdictie van dat hof te erkennen; en zweert diens onderdanen te bevrijden uit Den Haag mocht het ooit zover komen dat er een Amerikaan daar gevangen wordt gezet.

... Maar dat laat niet onverlet dat ik die hypocrisie niet graag nog een keertje onderstreep natuurlijk.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

• Alex_79
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 11:56
USA lijkt het op dit moment met "war on the cheap" af te willen doen. Zelf alleen luchtmacht of marine acties uit laten voeren en de Koerden inzetten voor grondoperaties. Hoeven ze niet zelf het land in zoals Carter een keer in de jaren 70 liet uitvoeren (wat ook een clusterf*ck van jewelste werd)

• rejer
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 11:37
Helixes schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 10:45:
[...]

Den Haag? Dat is alleen het adres van een Europese hobbyclub met een geheven vingertje. De rest van de wereld kijkt er niet eens naar om.

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:10
Alex_79 schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 11:00:
USA lijkt het op dit moment met "war on the cheap" af te willen doen. Zelf alleen luchtmacht of marine acties uit laten voeren en de Koerden inzetten voor grondoperaties. Hoeven ze niet zelf het land in zoals Carter een keer in de jaren 70 liet uitvoeren (wat ook een clusterf*ck van jewelste werd)
Ik ben ook nog altijd bang dat dit straks voor de VS een Vietnam 2.0 gaat worden, en dan kan Trump sowieso inpakken. Goeie vraag of Vance dat dan nog met een charme-offensief recht kan breien.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• Yakolev
  • Niet online

Yakolev

Superster

@Helixes

Ik vind het dan ook zeer complex. Het is ook heel goed mogelijk dat de Amerikanen zelf ook geen idee hadden, de school was vroeger wel onderdeel van de basis. Maar tegelijkertijd moet je voor iedere strike wel zeer gedegen onderzoek doen.

Maar gezien Iran en de VS inderdaad beide geen lid zijn van het ICC, denk ik dat we allemaal binnen een paar weken alle meisjes vergeten zijn, behalve natuurlijk de naasten die er de rest van hun leven ermee moeten leven...

Het is oprecht verschrikkelijk.

• Helixes
Yakolev schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 11:07:
Maar gezien Iran en de VS inderdaad beide geen lid zijn van het ICC, denk ik dat we allemaal binnen een paar weken alle meisjes vergeten zijn, behalve natuurlijk de naasten die er de rest van hun leven ermee moeten leven...

offtopic:
Qua schaal is 150 dode meisjes natuurlijk niet onvergelijkbaar met wat Epstein over de jaren heeft uitgespookt. Beide zijn verschrikkelijk, en walgelijk. Maar goed, Iran is ver en, bovendien, zijn de meisjes daar naar alle waarschijnlijkheid niet Christelijk, en niet blank. Dat doet ons de zaak te snel, en te makkelijk vergeten.

Je zou hopen dat MAGA op haar achterste benen zou staan bij het idee dat deze vredesduif van een President een meisjesschool heeft gebombardeerd. Zij stellen zich immers op als de beschermers van de kinderen van deze Wereld tegen alle wreedheden waaraan ze kunnen worden blootgesteld. Bovendien walgen zij óók van de oorlogszucht van de VS. Maar goed. Uit die hoek verwacht ik ook al niks. Want, verkeerde meisjes. Verkeerde paspoort. Verkeerde kleur. Verkeerde religie. Te ver van huis.

Walgelijk....

• Yakolev
  • Niet online

Yakolev

Superster

En dan lees je dit - Complexiteit neemt alleen maar toe.

[ Voor 18% gewijzigd door Yakolev op 06-03-2026 11:19 ]

• rejer
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 11:37
Israël en Amerika hebben zich daar toch nooit door laten weerhouden om er ook wat op te gooien?

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12:12
Stoney3K schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 11:01:
[...]

Ik ben ook nog altijd bang dat dit straks voor de VS een Vietnam 2.0 gaat worden, en dan kan Trump sowieso inpakken. Goeie vraag of Vance dat dan nog met een charme-offensief recht kan breien.
. Die is ook al de zoveelste actie van Trump die in zijn gezicht ontploft. Maar men blijft het een leider vinden iemand die van het ene grove incident naar het andere grove incident struikelt zonder ook maar enige controle is over wat voor situatie dan ook. De beste analyse die ik daarover hoorde gaf aan dat het electoraat ook totaal niet weet wat het wil en van het ene frame naar het andere rent. Dat levert een dito leider op.

Als ik alle experts mag geloven zijn er voor Iran twee waarschijnlijke scenario’s. Het regime blijft zitten en heeft dan wellicht mogelijkheden om zich te herbewapenen via Rusland en China. Het land valt uiteen en verschillende facties ontstaan, het Syrië scenario. Met het verschil dat er veel wapens in Iran zijn en heel veel getrainde militairen die zich bij facties of terreur groepen kunnen aansluiten.

Ik ken de Vietnam geschiedenis niet goed maar volgens mij is dat altijd beperkt gebleven tot een conflict binnen het land zelf in een geopolitiek belangen arm gebied. Er is nu gewoon een lont aangestoken en iedereen staat er naast en we hopen dat de tegenstander wordt opgeblazen en je zelf er ongeschonden uit komt.

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:18
Het is overigens vrij normaal dat er civiele infrastructuur aan een militaire basis grenst. Op de basis waar ik jaren gelden was gestationeerd was er ook een kinderdagverblijf.

Het is gewoon verschrikkelijk dat er dus een bom op een school land, met alle gevolgen van dien. Een school bombarderen is een misdaad, ook als deze aan militaire infrastructuur grenst, zelfs als deze voor militaire doelen gebruikt wordt zal men voorzichtig zijn.

2025 Opel Grandland AWD Ultimate - 2024 Mazda MX-30

• Yakolev
  • Niet online

Yakolev

Superster

HEY_DUDE schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 11:20:
[...]
Ik ken de Vietnam geschiedenis niet goed maar volgens mij is dat altijd beperkt gebleven tot een conflict binnen het land zelf in een geopolitiek belangen arm gebied. Er is nu gewoon een lont aangestoken en iedereen staat er naast en we hopen dat de tegenstander wordt opgeblazen en je zelf er ongeschonden uit komt.
Moet je ze niet in Cambodia en Laos zeggen dit. (okee ik weet dat je zelf aangeeft weinig over het conflict te weten)

[ Voor 6% gewijzigd door Yakolev op 06-03-2026 11:24 ]

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12:12
Yakolev schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 11:23:
[...]

Moet je ze niet in Cambodia en Laos zeggen dit. (okee ik weet dat je zelf aangeeft weinig over het conflict te weten)
Enlighten me zou ik zeggen :) Blijft nog steeds een zeer beperkt conflict in mijn ogen in tegen stelling tot Iran die inmiddels iets van 10 landen aan het bombarderen is.

• Yakolev
  • Niet online

Yakolev

Superster

HEY_DUDE schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 11:30:
[...]

Enlighten me zou ik zeggen :) Blijft nog steeds een zeer beperkt conflict in mijn ogen in tegen stelling tot Iran die inmiddels iets van 10 landen aan het bombarderen is.
Amerikaanse bombardementen in Cambodia op Noord-Vietnamese bevoorradingslinies naar de Vietcong hebben er onder andere toe geleid dat de staat verzwakte, de bevolking radicaliseerde met als uiteindelijke resultaat dat Pol Pot en de rode Khmer de macht konden grijpen daar. (super simpel gezegd, maar zo simpel was het niet)

Pol Pot is denk ik de meest genocidale persoon die ooit heeft bestaan.
Wikipedia: Cambodian genocide

Cambodia verloor op een bevolking van 7 miljoen ongeveer 1.2 tot 2.8 miljoen mensen.

Hele interessante, maar ontzettend deprimerende leesvoer.

Maar ontzettend offtopic dit.

[ Voor 3% gewijzigd door Yakolev op 06-03-2026 11:52 ]

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:53
Stoney3K schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 11:01:
[...]

Daar geloof ik niks van. De enige partner die Iran nog heeft, heeft zelf z'n handen vol. Inmiddels hebben ze wel vrijwel alle buurlanden tegen zich in het harnas gejaagd. Dit gaat Iran niet meer winnen.

De enige reden dat Vietnam zo liep was de uitgebreide steun door de USSR.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

• Team-RiNo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:21
Yakolev schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 11:17:
En dan lees je dit - Complexiteit neemt alleen maar toe.

[X]
Geeft wel weer aan wat voor een regime we mee te dealen hebben, exact hetzelfde als hun terroristische proxies. Overleven ten koste van alles en iedereen i.p.v. opgeven en de stem van het volk laten gelden.

Gelukkig begrijpen de Iraniërs dit en hebben ze verliezen er voor over om dit regime omver te werpen.

5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
Yakolev schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 11:07:
@Helixes

Ik vind het dan ook zeer complex. Het is ook heel goed mogelijk dat de Amerikanen zelf ook geen idee hadden, de school was vroeger wel onderdeel van de basis. Maar tegelijkertijd moet je voor iedere strike wel zeer gedegen onderzoek doen.

Misschien hadden ze ook gedacht dat de school dicht was op een zaterdag?

• Martinez-
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
[...]

Letterlijk een paar posts boven je:

“The dumb politically correct wars of the past are the opposite of what we are doing here,” he added.

Dit is nevenschade in de ogen van de VS. Waarschijnlijk met hetzelfde excuus als dat jij nu gebruikt om het enigszins goed te kunnen praten.

• Trishul
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Arjantje72 schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 12:08:
[...]

Misschien hadden ze ook gedacht dat de school dicht was op een zaterdag?
Zaterdag is gewoon een school- en werkdag in het Islamitische deel van het MO voor zover ik weet.
Kan een dure miscalculatie zijn geweest, of misschien te zware bommen gebruikt dat een groter gebied verwoest heeft dan gewenst.

Ik vind het overigens niet zo bijzonder dat de school vlakbij een kazerne ligt. Hier in NL hebben we in stedelijk gebied ook woningen, hotels, noem maar op vlakbij kazernes.

• Martinez-
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
Rene schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 11:21:
Het is overigens vrij normaal dat er civiele infrastructuur aan een militaire basis grenst. Op de basis waar ik jaren gelden was gestationeerd was er ook een kinderdagverblijf.

Het is gewoon verschrikkelijk dat er dus een bom op een school land, met alle gevolgen van dien. Een school bombarderen is een misdaad, ook als deze aan militaire infrastructuur grenst, zelfs als deze voor militaire doelen gebruikt wordt zal men voorzichtig zijn.
Het is een misdaad, maar ik ken een land (die je hier verder niet mag benoemen, want dan word je op je vingers getikt of krijg je een labeltje mee) die meervoudige misdaden heeft uitgevoerd en er nog steeds ongestraft mee weg komt.

Mooi, zo'n papieren misdaad die in de fysieke wereld geen consequenties heeft.

• HollovVpo1nt
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

HollovVpo1nt

I like gadgets

Team-RiNo schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 12:07:
[...]

Geeft wel weer aan wat voor een regime we mee te dealen hebben, exact hetzelfde als hun terroristische proxies. Overleven ten koste van alles en iedereen i.p.v. opgeven en de stem van het volk laten gelden.

Gelukkig begrijpen de Iraniërs dit en hebben ze verliezen er voor over om dit regime omver te werpen.
Als je omlaat scrolt dat zie dat dezelfde persoon die bericht heeft dat die gebouwen overgenomen zijn door krijgsmachten, ook gezegd heeft dat die gebouwen gesloten zijn. Die gebouwen worden dus voor militaire doeleinden gebruikt, maar er zitten geen burgers in, voor zover je dat suggereerde.

En vanuit dat perspectief heb ik liever dat krijgsmachten in civiele infrastructuur zitten in deze tijden, aangezien in ieder geval Israël zeer bedreven is in het vernietigen van cieviele infrastructuur mét burger erin.

Degenen die foei roepen moeten voor de gein eens de dichtheid en spreiding van militaire infrastructuur in Tel Aviv t.o.v. civiele locaties een opzoeken. Dat brengt 'maar X verbergt zich tussen burgers' wel in een ander daglicht.

[ Voor 10% gewijzigd door HollovVpo1nt op 06-03-2026 12:31 ]

Pagina: 1 ... 13 14 Laatste

Let op:
Zero Tolerance beleid
Dit topic valt onder Zero Tolerance. Dit betekent het volgende:
• We grijpen sneller in bij overtredingen.
• Er volgen sneller sancties.
Topic specifiek beleid
Wat willen we niet zien:
• Elkaar beschuldigen van drogredenen.
• Commentaar over het discussie verloop in het topic.
• Commentaar op andermans postgedrag.
• Ook de discussie over Gaza is nog steeds offtopic.
• Speculatie of samenzweringstheorieën.
• Naamverbasteringen/bijnamen (zoals Bibi voor Netanyahu)
Zie je een post waarvan je denkt dat die niet voldoet aan onze forum/topic regels, maak dan alleen (!) een topic report aan. En laat het dan verder over aan moderatie.