• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Het is natuurlijk wel schrijnend om te zien dat de Unie na Rusland de les van energieonafhankelijkheid nog steeds niet geleerd heeft. Sinds 2022 had de Unie zoveel meer kunnen doen maar we staren als konijnen in koplampen.

Ik erger me er kapot aan dat de geluiden in de Unie maar ook in Nederland nog steeds niet spreken over zo snel als menselijk mogelijk is die afhankelijkheden af te bouwen. Meer, veel meer zon, wind en EU-breed.

It’s the economy, stupid!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:22

Stoney3K

Flatsehats!

dawg schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 15:21:
Ik erger me er kapot aan dat de geluiden in de Unie maar ook in Nederland nog steeds niet spreken over zo snel als menselijk mogelijk is die afhankelijkheden af te bouwen. Meer, veel meer zon, wind en EU-breed.
Maar dat betekent dus ook kilometers aan stroomkabels bij bouwen als je alle industrie wil gaan elektrificeren.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Stoney3K schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 15:22:
[...]

Maar dat betekent dus ook kilometers aan stroomkabels bij bouwen als je alle industrie wil gaan elektrificeren.
Correct, en de keuze om dat niet of beperkt te doen zorgt er voor dat je deels aan de grillen van de markt bent overgeleverd. Wellicht moet je dan ook meer kijken naar flexibiele afschaling waneer het moet en een basis die strategisch _altijd_ benodigd is.

Daarmee dus wellicht niet alles maar wel wat benodigd is.

Je zou hopen dat we, zoals door een ander opgemerkt, daar kritisch naar kijken na de invasie van Oekraine en dat je die afhankelijkheid van andere mogendheden beperkt of mitigeert indien ze wegvallen. Midden-oosten heeft andere risico's dan Rusland, en zo ook weer als de VS maar al met al moet je daar wel een scenario op de plank hebben leggen voor als het effectueert.

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Stoney3K schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 15:22:
[...]

Uw punt is? :)

Kijk, we zitten in een noodsituatie. Eigenlijk al sinds 2014 (Krim & MH17) maar vooruit, vanaf 2022. En deze situatie is enkel nog veel verder uit de hand gelopen met het aantreden van Trump. Of zijn we de nationale veiligheidsstrategie van de VS alweer vergeten? En dan nu dus een escalerend conflict in het MO.

We moeten eens gaan handelen alsof ook wij in de Unie actief in conflict zijn. Want dat zijn we, make no mistake. Weliswaar worden we (nog) niet plat gebombardeerd maar er vinden wel hybride acties plaats. En zijn we dus veel, maar dan ook veel te afhankelijk voor energie van voorheen Rusland, het MO en momenteel de VS. Hoe dom kunnen we zijn?

Daarnaast is het zo dat met klimaatontwrichting de kans op gewapende conflicten enkel groter wordt, en veelal op plekken waar het normaliter al droog en heet is. Dus dit gaat nog veel erger worden.
spoiler:
Tot in den treure maar de verrechtsing die we overal zien gaat nog eens onze ondergang worden.

• Grunwold
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 22:07
Yakolev schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 15:15:
[...]

Dat fregat hing al geruime tijd in de buurt van Sri Lanka rond en was zo ver wij weten geen gevaar voor de Amerikanen. Het schip was niet betrokken bij gevechtsoefeningen en niet onderweg naar het strijdtoneel. Besloot men wel die kant op te varen, dan kan je alsnog besluiten te handelen zodra het in de buurt komt.

Er zijn volgens recente berichtgevingen al tientallen mensen omgekomen en minstens 100 vermisten. Van mij had dat absoluut niet gehoeven.

*Britse Marine, de Engelse marine bestaat al honderden jaren niet meer.
Daarbij is het dubbel zo snitchy om mensen op zee aan te vallen en ze vervolgens aan hun lot over te laten. Dat was zelf iets waar de Duitsers in hun u-boats moeite mee hadden in WOII omdat het zo laf is en het is ook de reden dat we geen info meer delen over mogelijke smokkelaars met Amerika in de Caraïbische zee.

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20:39
Grunwold schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 15:32:
Daarbij is het dubbel zo snitchy om mensen op zee aan te vallen en ze vervolgens aan hun lot over te laten. Dat was zelf iets waar de Duitsers in hun u-boats moeite mee hadden in WOII omdat het zo laf is en het is ook de reden dat we geen info meer delen over mogelijke smokkelaars met Amerika in de Caraïbische zee.
Dit hangt natuurlijk wel een beetje van de context af. Je hebt op een onderzeeër niet zo gek veel middelen en ruimte om mensen te hulp te schieten. Je kunt reddingsoperaties prima uitbesteden aan andere schepen in de buurt, of zoals hier het geval lijkt, de marine van een naburig land.

Op dit moment is deze informatie te vers om te kunnen nagaan of dat de Amerikanen zich een beetje correct hebben gekwijt van hun nazorgplicht. In ieder geval lijkt het er wel op dat ze geen aanvallen hebben gedaan op het schip of personeel nadat duidelijk was dat deze verloren was.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 00:19
dawg schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 15:32:
[...]

Uw punt is? :)

Kijk, we zitten in een noodsituatie. Eigenlijk al sinds 2014 (Krim & MH17) maar vooruit, vanaf 2022. En deze situatie is enkel nog veel verder uit de hand gelopen met het aantreden van Trump. Of zijn we de nationale veiligheidsstrategie van de VS alweer vergeten? En dan nu dus een escalerend conflict in het MO.

We moeten eens gaan handelen alsof ook wij in de Unie actief in conflict zijn. Want dat zijn we, make no mistake. Weliswaar worden we (nog) niet plat gebombardeerd maar er vinden wel hybride acties plaats. En zijn we dus veel, maar dan ook veel te afhankelijk voor energie van voorheen Rusland, het MO en momenteel de VS. Hoe dom kunnen we zijn?

Daarnaast is het zo dat met klimaatontwrichting de kans op gewapende conflicten enkel groter wordt, en veelal op plekken waar het normaliter al droog en heet is. Dus dit gaat nog veel erger worden.
spoiler:
Tot in den treure maar de verrechtsing die we overal zien gaat nog eens onze ondergang worden.
40% van de wereldwijde scheepvaart is bezig met het vervoeren van fossiele brandstoffen (voor eenmalig gebruik) en gebruikt daarvoor ook (veel) fossiele brandstoffen.

Er valt dus potentieel heel veel geld uit te sparen door te investeren in stroomkabels (en pv, windmolens, batterijen,...)

Nog even los van alle bijkomende schade door het gebruik van fossiele brandstoffen. Onder andere ook conflicten als deze.

Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Skybullet schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 15:14:
[...]

Sorry dat ik het zeg maar die +/- 100-200 man op dat schip is een statistiek op het totaalplaatje van wat er deze dagen gebeurd.
Het gebrek aan respect voor het leven is echt stuitend. Dit waren gewoon vaders en zoons van mensen, die 3000km van een gevechtszone lagen te slapen. Poef, dood, alsof je helemaal niets waard bent.

Als ze zich waren gaan mengen was het echt een heel ander verhaal. Nu ben je gewoon vermoord, zodat Hegseth stoere filmpjes kan posten.

Laten ze in ieder geval proberen het te doen lijken, of het Amerikaanse regime niet zo moorddadig is als het Iraanse.

Ik kan er echt misselijk van woorden, hoe alle toetsenbord ridders de dood en geweld goed kunnen praten.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Wel weer jammer, ze hebben nu al jaren kunnen zien in Oekraine hoe je met Shaheds etc om moet gaan en om kennis op te doen om die te onderscheppen, en nu:
US air defenses may not be able to intercept many of Iran’s one-way drones
Trump administration officials told lawmakers during a closed-door briefing on Capitol Hill Tuesday that Iran’s Shahed attack drones represent a major challenge and US air defenses will not be able to intercept them all, according to a source in the briefing.

The drones, Defense Secretary Pete Hegseth and Chairman of the Joint Chiefs of Staff Gen. Dan Caine acknowledged, are posing a bigger problem than anticipated, two sources in the briefing told CNN. They are known to fly low and slow – a feature that makes them more able to evade air defenses than ballistic missiles.
https://edition.cnn.com/2...n-attack-drones-challenge

[ Voor 5% gewijzigd door YakuzA op 04-03-2026 16:00 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

/edit: was hierboven al gepost.

[ Voor 83% gewijzigd door YakuzA op 04-03-2026 16:00 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

YakuzA schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 15:55:
Wel weer jammer, ze hebben nu al jaren kunnen zien in Oekraine hoe je met Shaheds etc om moet gaan en om kennis op te doen om die te onderscheppen, en nu:

[...]

[...]
Maar, they don’t have the cards, zei de VS in al hun arrogantie.

• Skybullet
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 04-03 18:12
PWM schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 15:44:
[...]

Het gebrek aan respect voor het leven is echt stuitend. Dit waren gewoon vaders en zoons van mensen, die 3000km van een gevechtszone lagen te slapen. Poef, dood, alsof je helemaal niets waard bent.

Als ze zich waren gaan mengen was het echt een heel ander verhaal. Nu ben je gewoon vermoord, zodat Hegseth stoere filmpjes kan posten.

Laten ze in ieder geval proberen het te doen lijken, of het Amerikaanse regime niet zo moorddadig is als het Iraanse.

Ik kan er echt misselijk van woorden, hoe alle toetsenbord ridders de dood en geweld goed kunnen praten.
Ik praat het nergens goed maar ik ben wel realistisch. We kunnen het hier allemaal gaan lopen afkeuren en verontwaardigd reageren. *knip*, zo hoeft het niet. Dit is wel hoe het gaat. En veel mensen in Nederland zijn iets te ver verwijderd in mijn optiek van de echte wereld.

Die kazernes, hoofdkantoren en barakken die je elke nacht de lucht in ziet gaan; daar liggen, staan of zitten ook vaders en moeders, ooms en tantes. En die zijn ook vrijwel allemaal niet direct deel aan het nemen aan het gevecht. Maar als bewaker van een munitiedepot, monteur van een tank of matroos aan boord van een schip ben je ook een doel.

[ Voor 6% gewijzigd door NMH op 04-03-2026 19:44 ]

• PWM
  • Niet online

PWM

Skybullet schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 16:04:
[...]

Ik praat het nergens goed maar ik ben wel realistisch.
En
*knip*
Je praat het dus wel goed. *knip*, niet mensen op zo'n manier wegzetten graag.

*knip*, reactie op geknipt deel. Elke raket moet afgewogen worden, juist omdat je het overwicht hebt. En ja, elke ontploffende barak met slapende soldaten die echt geen risico vormen in het huidige landschap, is net zo crimineel. We leven niet in 1944 met een all-out war en vooral heel veel onduidelijkheid en een gebrek aan technologie, wat zorgde voor massale bombardementen.

De US heeft alle intel, alle wapens en, zeker na de eerste 2 dagen, alle tijd om dingen grondig te analyseren. In plaats daarvan zijn ze letterlijk aan het moorden geslagen, zonder enig duidelijk einddoel. Het ergste: Ze zijn er nog fucking trots op ook.

Fuck around and find out, prima. En ik ben ook geen watje. Zelfs van een tasjesdief die onder een trein komt bij het vluchten, kan ik gniffelen van de karma. Maar op het moment dat je gewoon weg mensen begint te vermoorden en 40% van het land het nog mooi vind ook, is er toch iets grondig mis.

[ Voor 15% gewijzigd door NMH op 04-03-2026 19:55 ]

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

PWM schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 16:15:
[...]

En

[...]

Je praat het dus wel goed. *knip*

*knip* Elke raket moet afgewogen worden, juist omdat je het overwicht hebt. En ja, elke ontploffende barak met slapende soldaten die echt geen risico vormen in het huidige landschap, is net zo crimineel. We leven niet in 1944 met een all-out was en vooral heel veel onduidelijkheid en een gebrek aan technologie, zorgde voor massale bombardementen.

De US heeft alle intel, alle wapens en, zeker na de eerste 2 dagen, alle tijd om dingen grondig te analyseren. In plaats daarvan zijn ze letterlijk aan het moorden geslagen, zonder enig duidelijk einddoel. Het ergste: Ze zijn er nog fucking trots op ook.

Fuck around and find out, prima. En ik ben ook geen watje. Zelfs van een tasjesdief die onder een trein komt bij het vluchten, kan ik gniffelen van de karma. Maar op het moment dat je gewoon weg mensen begint te vermoorden en 40% van het land het nog mooi vind ook, is er toch iets grondig mis.
Eens.

Bedenk dat de VS zichzelf beschouwen als door god gezonden. Vooral deze regering met figuren als Hegseth en Miller.

[ Voor 8% gewijzigd door NMH op 04-03-2026 19:50 ]

• Sandor_Clegane
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

Sandor_Clegane

Fancy plans and pants to match

dawg schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 15:21:
Het is natuurlijk wel schrijnend om te zien dat de Unie na Rusland de les van energieonafhankelijkheid nog steeds niet geleerd heeft. Sinds 2022 had de Unie zoveel meer kunnen doen maar we staren als konijnen in koplampen.

Nationaliseren van energie, het is echt te gek voor woorden hoe de gasprijs nu alweer aan het stuiteren is.

Less alienation, more cooperation.

• Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

Yakolev

Superster

Een F-35 van de Israelische luchtmacht heeft een Iraanse Yak-130 neergeschoten. Ik vind het vooral indrukwekkend dat Iran nog vliegtuigen de lucht in krijgt. Zeer ongelijke strijd wel tussen de twee vliegtuigen.

Laat feiten nooit in de weg staan voor goed nieuws

• Jansen-nl
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 05:28
Hegseth leest vast een andere Bijbel... @dawg
Luke 6:36 ESV
[36] Be merciful, even as your Father is merciful
Echter, ik herken bij mezelf helaas ook de neiging om te vergeten dat dit om mensenlevens gaat. Idem bij de invasie van Oekraïne waarbij aan beide kanten zoveel doden vallen... als je enkel op afstand meeleest en kijkt vergeet je dit soms.

Zie hier een totaal andere insteek: https://www.rd.nl/artikel/1140906-khamenei-stierf-voor-hij-jezus-leerde-kennen

“He is no fool who gives what he cannot keep to gain what he cannot lose.” - Jim Elliot

• PWM
  • Niet online

PWM

Yakolev schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 16:38:
Een F-35 van de Israelische luchtmacht heeft een Iraanse Yak-130 neergeschoten. Ik vind het vooral indrukwekkend dat Iran nog vliegtuigen de lucht in krijgt.

[X]

Zeer ongelijke strijd wel tussen de twee vliegtuigen.
Ik ben ook wel benieuwd wat de gedachte was, toen de piloot opsteeg. Er was maar 1 uitkomst mogelijk en die stond vast zodra de wielen los waren. Lijkt wel een zelfmoordpoging.

• Malfunctions
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 23:43
alexbl69 schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 08:32:
[...]
Laat ik het zo vragen: vind je het aanvaardbaar dat we als internationale gemeenschap maar aan de zijlijn moeten blijven staan terwijl een regime tienduizenden van haar burgers afslacht, terwijl die burgers de buitenwereld smeken om hulp?

Neem aan van niet.
Dat doen 'we' toch ook bij Gaza? Staan we toch ook te kijken en doen we niks? Of is dat ineens anders omdat het Israël betreft?

En zo zijn er op de wereld nog veel meer regimes die zich niet gedragen naar onze Westerse maatstaven. Denk dat minimaal 30% van de Afrikaanse landen daaraan voldoet. Zijn we daar actief aan het ingrijpen?

Knowledge reigns supreme over nearly anything

• Helixes
Jansen-nl schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 16:38:
Echter, ik herken bij mezelf helaas ook de neiging om te vergeten dat dit om mensenlevens gaat. Idem bij de invasie van Oekraïne waarbij aan beide kanten zoveel doden vallen... als je enkel op afstand meeleest en kijkt vergeet je dit soms.

Zie hier een totaal andere insteek: https://www.rd.nl/artikel/1140906-khamenei-stierf-voor-hij-jezus-leerde-kennen
Nu ben ik wel erg nieuwsgierig wat het RD daar te zeggen heeft, maar helaas kan ik daar verder niet bij. Is er een goede quote die ons inzicht kan geven in de denkwijze aan de Nederlandse kant van de conservatief-Christelijke beweging?

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 04-03 18:24
Ik vraag me af wat hun definitie van "winnen" is. Om te winnen moet je eerst een doelstelling hebben...dat lijkt te ontbreken...

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
Yakolev schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 16:38:
Een F-35 van de Israelische luchtmacht heeft een Iraanse Yak-130 neergeschoten. Ik vind het vooral indrukwekkend dat Iran nog vliegtuigen de lucht in krijgt.

[X]

Zeer ongelijke strijd wel tussen de twee vliegtuigen.
alsof je een Zundap uit de lucht schiet met je F35 :+

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Trump’s Best Foreign Policy? Not Starting Any Wars. By JD Vance
He has my support in 2024 because I know he won’t recklessly send Americans to fight overseas.
De ironie.

Heel die extreemrechtse kliek in de VS ligt met elkaar overhoop door de aanval van de VS op Iran.

• Rubberen
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:48
De manier waarop Pete Hegseth de pers informeert over de aanval op een marineschip met die duikboot is toch schrijnend. Het is precies of de gemmidelde Amerikaan denkt dat dit allemaal een simulatie is en als dat nog niet genoeg is doen ze er nog een Hollywood sausje over. 'A silent death '..

Ik heb ondertussen de indruk dat minstens 50% van de totale bevolking in de US gewoonweg niet meer spoort.

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Helixes schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 16:44:
[...]

Nu ben ik wel erg nieuwsgierig wat het RD daar te zeggen heeft, maar helaas kan ik daar verder niet bij. Is er een goede quote die ons inzicht kan geven in de denkwijze aan de Nederlandse kant van de conservatief-Christelijke beweging?
Van christenen weet ik het niet maar hoe Uri Rosenthal zich gisteren in 1000 bochten probeerde te wringen om de aanval goed te praten vond ik wel heel gênant. Maar goed, die man praat ook alles wat Israël doet goed.

• Team-RiNo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:37
Malfunctions schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 16:41:
[...]

Dat doen 'we' toch ook bij Gaza? Staan we toch ook te kijken en doen we niks? Of is dat ineens anders omdat het Israël betreft?

En zo zijn er op de wereld nog veel meer regimes die zich niet gedragen naar onze Westerse maatstaven. Denk dat minimaal 30% van de Afrikaanse landen daaraan voldoet. Zijn we daar actief aan het ingrijpen?
Met dat laatste ben ik het zeker eens. Er zijn wereldwijd inderdaad veel regimes die zich niet naar westerse maatstaven gedragen, en daar grijpen we lang niet altijd actief in. Dus in dit geval zit er ook zeker een ander voordeel in voor de VS maar goed, hoe erg is dat? Als ook 90% van de Iraanse bevolking daarmee geholpen wordt.

De situatie in Gaza vind ik echter wel een lastig vraagstuk. Er zijn zonder twijfel veel onschuldige burgerslachtoffers gevallen door de Israëlische aanvallen, maar dat is ook om dat Hamas zich bewust tussen burgerdoelen heeft opgesteld en vanuit die locaties opereert.

Het Iraanse regime en Hamas (wat gewoon een verlengde daarvan is) hebben er nooit een geheim van gemaakt dat ze Israel (en de VS) willen vernietigen zodra ze de kans krijgen en dat heeft weinig te maken met recente acties van Israel. Die wil gaat ver terug zonder dat ze daar echt een duidelijke reden voor hebben. Met die kennis, dat ze er altijd gewoon open over zijn geweest en voor veel terreur zorgen, vind ik ergens wel dat er een legitieme reden is om aan te vallen. Waarom zou je moeten blijven wachten tot ze sterker worden en echt een grote bedreiging zijn? Je weet wat ze willen en wat ze uiteindelijk gaan doen, dat is geen speculatie want dat zeggen ze zelf openlijk.

5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D

• Yakolev
  • Niet online

Yakolev

Superster

De twee Iraanse Kilo klasse duikboten zijn nu ook waarschijnlijk gezonken in een recente aanval. Dat waren de laatste 2 potentieel echt gevaarlijke assets die men nog had.

• Homeland
  • Niet online
Zou Iran nog over gaan tot een aanval met een dirty bomb? Wat stopt ze om (het "kleine" beetje wat ze hebben) nuclear materiaal op een drone te binden en die weer naar allerhande steden te sturen?

• Jansen-nl
  • Laatst online: 05:28
Helixes schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 16:44:
[...]

Heb je het artikel wel kunnen lezen, of loop je tegen een paywall aan? In dit artikel niet zozeer denk ik. Over het algemeen ligt er bij het RD meer nadruk op het Israëlische perspectief, maar bij recente conflicten komt het lijden van alle partijen belicht. Ik zal eens zoeken naar een goede quote.

Onderstaande quote uit het artikel trof me wel en vind ik heel sterk. Deze Iraanse weet enerzijds het kwaad en onrecht volledig benoemen, maar kiest ervoor om niet te haten. Knap als je dat kunt als je eigen land en familie zo te lijden heeft.
Dat de ayatollah afgelopen zaterdag gedood werd door Israëlisch-Amerikaanse luchtaanvallen, vindt de Iraanse „jammer”. „Hij stierf voor hij Jezus leerde kennen”, legt ze bewogen uit. „Daarom dans ik niet van blijdschap bij de dood van Khamenei en zeg ik niet dat Trump een engel is.”

“He is no fool who gives what he cannot keep to gain what he cannot lose.” - Jim Elliot

• Helixes
dawg schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 16:50:
Van christenen weet ik het niet maar hoe Uri Rosenthal zich gisteren in 1000 bochten probeerde te wringen om de aanval goed te praten vond ik wel heel treurig. Maar goed, die man praat ook alles wat Israël doet goed.
Haha, hebben ze hém weer opgegraven?

Ik heb het fragment niet gezien. Maar, ik herinner me Rosenthal vooral om dat voorval waarbij er een Nederlander in de dodencel in Iran belandde omdat ze het lef had te protesteren tegen het regime. Rosenthal, voor zover ik weet de eerste Joodse minister van Buitenlandse Zaken van ons land, was voorgedragen door Rutte persoonlijk. Hij had ook geholpen bij de coalitie-onderhandelingen voor Rutte-1.

Maar goed. Toen bleek ineens dat Joodse hoogwaardigheidsbekleders eigenlijk helemaal geen diplomatieke ingang hadden in Teheran. Hij kon maar geen contact krijgen met zijn Iraanse tegenpool. Dus, moest dat op een lager gremium worden opgepakt en kreeg Nederland zo maar geen grip op de zaak. De veroordeelde heeft dat uiteindelijk ook niet overleefd.

Ik heb altijd het gevoel gehad dat hij dat de rest van z'n leven met zich heeft meegedragen. Ik heb hem sindsdien ook veelvuldig horen uitspreken tegen Iran, en is altijd voorstander geweest van ingrijpen.

In die zin is er ook niks nieuws onder de zon.

Zahra Bahrami

• Helixes
Jansen-nl schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 16:57:
Heb je het artikel wel kunnen lezen, of loop je tegen een paywall aan?
Ja, paywall.

Dank in ieder geval voor de quote!

• Malfunctions
  • Registratie: Februari 2016
Fraggert schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 11:11:
Ik weet even niet of het hier thuishoor, (de UKR/RU topics zijn wat specifieker) maar schijnbaar heeft een US onderzeer bij Sri Lanka een iraanse fregat doen zinken.

[Bluesky]

@Yakolev was me voor zie : Yakolev in "[ZT] Amerikaans/Israëlische aanval op Iran en gevolgen regio"
Volgens mij zouden de Amerikanen dat omschrijven als een 'act of war'. Al helemaal als het andersom zou zijn. Maar Ze doen er alles aan om de term oorlog niet in de mond te nemen, omdat alleen het congres de macht heeft om een oorlogsverklaring op te stellen.

Het is een verschrikkelijk soepzooitje wat de VS allemaal aan het doen is. Bij elk ander land zou de VN op de achterste benen staan. Maaromdat het de VS is durft men dat niet.

Knowledge reigns supreme over nearly anything

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 04-03 18:06
YakuzA schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 15:55:

[...]

[...]
Toch ook wel raar, lijken mij ideale doelen voor de old skool AA die gewoon patronen schiet. Gaan niet snel en een voorspelbaar traject.

• Zeus
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:44
Ook ik wordt echt misselijk van de uitzichtloosheid van de situatie, het creëren van chaos, dood en verderf uit persoonlijk gewin. Er is gewoon geen plan van de VS. Kijk maar naar het 'leiderschap' dat al meer dan 3 verschillende redenen geeft voor de oorlog; 1) Iran wilde ons aanvallen nadat Israël ze zou aanvallen (Rubio); 2) Nee het was om de nucleaire capaciteit te vernietigen (Vance) of 3) was het omdat Iran Trump zou willen doden (Trump). Wat is het plan? Wanneer is deze oorlog gewonnen?

We moeten nu een grens trekken. Voor ons Europeanen is dit alleen maar slecht nieuws. Destabilisatie in landen niet zo ver van hier, opnieuw migratiestromen die opgang gaan komen omdat nu Israël Libanon naar de filistijnen bombardeert, Iran dat uiteindelijk waarschijnlijk in een burgeroorlog terechtkomt. Misschien komen er nog meer landen bij.
En ondertussen de aanvoer van fossiele brandstoffen uit die regio naar Europa in gevaar. We gaan van de ene afhankelijkheid naar de andere; de VS verkoopt het wel aan ons. Als we maar lief zijn en onze monden houden. Als we maar slikken dat zij de baas zijn en zij bepalen wat goed voor ons is. Als ze maar hun toxische AI shit kunnen verkopen aan Europa en de bubbel in stand houden.
En wat doet Europa? Investeren in energie-efficiëntie, klimaatdoelen en energieonafhankelijkheid? Neeeeee. De arme Europese industrie heeft het al zo zwaar. Regelgeving moet worden teruggebracht, er moet geld gaan naar grote industrie, de fossiele brandstofauto moet weer worden kunnen gemaakt anders gaat de industrie failliet.

Het zijn dezelfde belangen als groot kapitaal in de VS. We zijn bezig met een race to the bottom, omdat we geen lijn in het zand durven te zetten. De oorlog in Iran helpt de VS alleen maar om ons kapot te maken.

Ik zie ook de problemen, maar de oplossingen liggen niet in het politieke gereuteteutel van de CDU en de VVD om maar iedereen tevreden te stellen en geen keuzes te maken. De oplossing ligt in vergaande Europese samenwerking, eindelijk die Europese markt eens afmaken (waarom hebben we in elk land andere streamingrechten? waarom kan ik niet met dezelfde papieren en hypotheek een huis kopen over de grens?) en geloven in een toekomst waar wij onze welvaart moreel en fysiek durven te verdedigen - hier en over de grens.

"Zeus was so enamored by Europa that he decided to seduce and ravage her. "

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Homeland schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 16:55:
Zou Iran nog over gaan tot een aanval met een dirty bomb? Wat stopt ze om (het "kleine" beetje wat ze hebben) nuclear materiaal op een drone te binden en die weer naar allerhande steden te sturen?
Wat zouden ze daarmee opschieten? Als ze willen terroriseren, dan moeten ze genoeg slagkracht over hebben om het daarna nóg een keer te doen, want het wapen van terreur is niet de bom, maar de dreiging voor de volgende.

Het scenario wat ik eerder zie gebeuren is dat Iran voor de "verschroeide aarde" tactiek gaat en zelfs hun eigen bevolking niet meer gaat beschermen.

• Homeland
  • Niet online
Stoney3K schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 17:11:
[...]

Wat zouden ze daarmee opschieten? Als ze willen terroriseren, dan moeten ze genoeg slagkracht over hebben om het daarna nóg een keer te doen, want het wapen van terreur is niet de bom, maar de dreiging voor de volgende.

Het scenario wat ik eerder zie gebeuren is dat Iran voor de "verschroeide aarde" tactiek gaat en zelfs hun eigen bevolking niet meer gaat beschermen.
Omdat ze op een gegeven moment niets te verliezen hebben (en dat moment lijkt steeds dichterbij te komen) en slechts schade aan willen richten, zelfde als de verschroeide aarde tactiek maar dan proberen andere landen/steden daarin mee te nemen.

• Helixes
Tja... tja...

Iran neemt het op tegen twee nucleaire machten. Eén nucleaire supermacht, en één met een bijzonder fijn afgestelde trekker. Nucleaire oorlog - of dat nu gebeurd met conventionele nucleaire wapens, of met vuile bommen, is een strijd die Iran gaat verliezen.

Als het doel is Teheran te glazuren in een dun laagje glas, dan denk ik dat het inzetten van die dirty bomb van je een uitstekende methode zou zijn om dat te bewerkstelligen. In alle andere gevallen lijkt mij dat het soort escalatie waarvoor zelfs de Iraniërs zullen hoeden. Iran verkeert niet in de gelukkige positie MAD te hebben met de VS, of zelfs maar Israël. Ze zijn wel verzekerd van unilaterale vernietiging, en dat zal denk ik de moeite niet waard zijn.

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:33

DirtyBird

Praktiserend denker

Zeus schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 17:10:
Ook ik wordt echt misselijk van de uitzichtloosheid van de situatie, het creëren van chaos, dood en verderf uit persoonlijk gewin. Er is gewoon geen plan van de VS. Kijk maar naar het 'leiderschap' dat al meer dan 3 verschillende redenen geeft voor de oorlog; 1) Iran wilde ons aanvallen nadat Israël ze zou aanvallen (Rubio); 2) Nee het was om de nucleaire capaciteit te vernietigen (Vance) of 3) was het omdat Iran Trump zou willen doden (Trump). Wat is het plan? Wanneer is deze oorlog gewonnen?

We moeten nu een grens trekken. Voor ons Europeanen is dit alleen maar slecht nieuws. Destabilisatie in landen niet zo ver van hier, opnieuw migratiestromen die opgang gaan komen omdat nu Israël Libanon naar de filistijnen bombardeert, Iran dat uiteindelijk waarschijnlijk in een burgeroorlog terechtkomt. Misschien komen er nog meer landen bij.
En ondertussen de aanvoer van fossiele brandstoffen uit die regio naar Europa in gevaar. We gaan van de ene afhankelijkheid naar de andere; de VS verkoopt het wel aan ons. Als we maar lief zijn en onze monden houden. Als we maar slikken dat zij de baas zijn en zij bepalen wat goed voor ons is. Als ze maar hun toxische AI shit kunnen verkopen aan Europa en de bubbel in stand houden.
En wat doet Europa? Investeren in energie-efficiëntie, klimaatdoelen en energieonafhankelijkheid? Neeeeee. De arme Europese industrie heeft het al zo zwaar. Regelgeving moet worden teruggebracht, er moet geld gaan naar grote industrie, de fossiele brandstofauto moet weer worden kunnen gemaakt anders gaat de industrie failliet.

Het zijn dezelfde belangen als groot kapitaal in de VS. We zijn bezig met een race to the bottom, omdat we geen lijn in het zand durven te zetten. De oorlog in Iran helpt de VS alleen maar om ons kapot te maken.

Ik zie ook de problemen, maar de oplossingen liggen niet in het politieke gereuteteutel van de CDU en de VVD om maar iedereen tevreden te stellen en geen keuzes te maken. De oplossing ligt in vergaande Europese samenwerking, eindelijk die Europese markt eens afmaken (waarom hebben we in elk land andere streamingrechten? waarom kan ik niet met dezelfde papieren en hypotheek een huis kopen over de grens?) en geloven in een toekomst waar wij onze welvaart moreel en fysiek durven te verdedigen - hier en over de grens.
Ik ben het deels met je eens, maar niet dat we hier ook maar alles overboord moeten gooien voor industrie en economische groei. Dat is ook weer conformeren aan een toon die de VS zet.
Als we onafhankelijk willen zijn moeten we ook een eigen pad durven kiezen. En als we de toxische AI hier niet willen moeten we die buiten de deur houden.
Dan maar geen vrij wereldhandel. Als de VS zich niet aan regels en afspraken wil houden, moeten wij het spel niet eens meer willen spelen. Laat ze zich maar isoleren, dan kijken we wel naar het oosten ipv het westen en kijken we of we daar misschien tot een fatsoenlijke dialoog kunnen komen.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

• Trishul
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 00:07
Yakolev schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 16:53:
De twee Iraanse Kilo klasse duikboten zijn nu ook waarschijnlijk gezonken in een recente aanval. Dat waren de laatste 2 potentieel echt gevaarlijke assets die men nog had.

[X]
Dat zou wel zonde zijn zeg. Had toch wel tof geweest als die Kilo class submarines een Amerikaans marineschip hadden laten zinken. Al was het alleen maar om die stoere praat van Hegseth een beetje in te dammen.

• Yakolev
  • Niet online

Yakolev

Superster

Trishul schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 17:27:
[...]

Dat zou wel zonde zijn zeg. Had toch wel tof geweest als die Kilo class submarines een Amerikaans marineschip hadden laten zinken. Al was het alleen maar om die stoere praat van Hegseth een beetje in te dammen.
Ik had wel iets meer verwacht van alle Iraanse onderzeeërs, maar voor zover we weten zijn ze allemaal in hun havens uitgeschakeld.

Enige Iraans schip dat ik heb zien uitvaren was een corvette, die vandaag ook is uitgeschakeld door de Amerikanen. Trouwens geen Iraanse marine schip, maar eentje van de Revolutionaire Garde.

[ Voor 10% gewijzigd door Yakolev op 04-03-2026 17:35 ]

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
De VS gaan behoorlijk snel door hun munitievoorraden heen, de oorlog in Iran kan beter niet te lang duren:
The Pentagon is rapidly burning through its stocks of precision weapons less than a week into the massive campaign of airstrikes against Iran, while also expending sophisticated air defense missiles at a rate that puts the U.S. military potentially “days away” from having to prioritize which targets to intercept, according to three people familiar with the matter.

U.S. munitions stocks have been depleted by years of trade-offs in the defense budget, aid to countries such as Ukraine, and more recently the Trump administration’s vast use of the military to carry out its foreign policy. After little more than a year in office, Trump has launched attacks in seven countries — Iraq, Iran, Nigeria, Somalia, Syria, Venezuela and Yemen — and fired dozens of missiles in more than 40 strikes on alleged drug traffickers at sea around Latin America.

“When you combine the amount of munitions that we have spent over the last year attacking the Houthis, the amount of munitions that are spent on … the seven different military conflicts the president has put America into, our munitions are low,” Sen. Mark R. Warner (Virginia), the ranking Democrat on the Senate Intelligence Committee, said after attending the briefing with Rubio and other top Trump officials Monday.
Het is niet ondenkbaar dat er munitievoorraden in Azië aangesproken moeten worden, wat de VS zou kunnen verzwakken wanneer er oorlog met China zou uitbreken.
The Washington Post previously reported that Caine warned Trump ahead of the operation that an extended campaign posed acute risks for the U.S. military, including a drain on its limited stores of precision weapons, according to multiple people familiar with the discussions.

Two of the people familiar with the U.S. inventories said that an extended conflict in the Middle East could require drawing down munitions stocks in the Indo-Pacific region. A separate U.S. official, speaking on the condition of anonymity to describe the sensitive state of munitions, said that inventories were so thin that a lengthy campaign against Iran wouldn’t leave enough munitions for other threats, especially China.

March of the Eagles

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 04-03 18:06
XWB schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 17:31:
De VS gaan behoorlijk snel door hun munitievoorraden heen, de oorlog in Iran kan beter niet te lang duren:

[...]

Het is niet ondenkbaar dat er munitievoorraden in Azië aangesproken moeten worden, wat de VS zou kunnen verzwakken wanneer er oorlog met China zou uitbreken.

[...]
Binnen Europa (en over Europa) wordt geklaagd dat men niet oorlogsklaar is, maar als Amerika nu al door hun munitie heen raakt zijn zij dat ook zeker niet.

• Zeus
U.S. Treasury Secretary Scott Bessent doubled down on President Donald Trump's threat to halt trade with Spain on Wednesday, arguing Madrid had "put American lives at risk"
https://www.politico.eu/a...nchez-donald-trump-spain/

Precies dit dus. Opnieuw een schep erbovenop. Spanje heeft geweigerd haar basissen beschikbaar te stellen voor de Amerikaanse bombardementen. VS reageert met chantage. Het gaat om het recht van de sterkste. Niks meer, niks minder.

[ Voor 26% gewijzigd door Zeus op 04-03-2026 17:42 ]

• Charles Hill
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 21:11
Team-RiNo schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 16:51:
[...]

Met dat laatste ben ik het zeker eens. Er zijn wereldwijd inderdaad veel regimes die zich niet naar westerse maatstaven gedragen, en daar grijpen we lang niet altijd actief in. Dus in dit geval zit er ook zeker een ander voordeel in voor de VS maar goed, hoe erg is dat? Als ook 90% van de Iraanse bevolking daarmee geholpen wordt.

De situatie in Gaza vind ik echter wel een lastig vraagstuk. Er zijn zonder twijfel veel onschuldige burgerslachtoffers gevallen door de Israëlische aanvallen, maar dat is ook om dat Hamas zich bewust tussen burgerdoelen heeft opgesteld en vanuit die locaties opereert.

Het Iraanse regime en Hamas (wat gewoon een verlengde daarvan is) hebben er nooit een geheim van gemaakt dat ze Israel (en de VS) willen vernietigen zodra ze de kans krijgen en dat heeft weinig te maken met recente acties van Israel. Die wil gaat ver terug zonder dat ze daar echt een duidelijke reden voor hebben. Met die kennis, dat ze er altijd gewoon open over zijn geweest en voor veel terreur zorgen, vind ik ergens wel dat er een legitieme reden is om aan te vallen. Waarom zou je moeten blijven wachten tot ze sterker worden en echt een grote bedreiging zijn? Je weet wat ze willen en wat ze uiteindelijk gaan doen, dat is geen speculatie want dat zeggen ze zelf openlijk.
'Die wil gaat ver terug zonder dat ze daar echt een duidelijke reden voor hebben'??

Dan is je kennis van de situatie heel erg beperkt als dit is wat jij echt vindt op basis van wat jij weet.

Er is voldoende informatie beschikbaar om die kennis wel op te doen. En dan zal je mening ook zeker bijgesteld worden, dat kan niet anders.

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Ook de Golfstaten kunnen dit niet lang volhouden, luchtafweer gaat er in snel tempo doorheen:
Experts zeiden eerder deze week tegen The Wall Street Journal dat de VS en zijn bondgenoten sneller afweerraketten afvuren dan die vervangen kunnen worden. Een anonieme Amerikaanse functionaris zei dat de Amerikanen voorraden uit Zuidoost-Azië moeten halen als de oorlog voortsleept.

Vooral Qatar, Bahrein en de Verenigde Arabische Emiraten zouden de afgelopen dagen honderden Iraanse drones en raketten hebben neergeschoten. Bloomberg meldde maandag dat Qatar nog maar voor vier dagen aan afweermunitie zou hebben. Het ministerie van Buitenlandse Zaken ontkent dat.
De VS zouden vooralsnog niet willen aanvullen:
Daarnaast zeggen bronnen tegen nieuwssite Middle East Eye dat de VS geen gehoor geeft aan verzoeken vanuit de Golfstaten om de afweermunitievoorraden aan te vullen. Het is niet duidelijk om welke landen het gaat.

March of the Eagles

• Charles Hill
XWB schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 17:40:
Ook de Golfstaten kunnen dit niet lang volhouden, luchtafweer gaat er in snel tempo doorheen:

[...]

[...]
De VS kan ook niet zomaar aanvullen. Het duurt een tijd voordat munitie vanuit de VS daar is waar het moet zijn. En heeft zelf ook een bepaalde hoeveelheden mee aan boord genomen. Schepen hebben een beperkte opslag. In de VS zal vast het nodige nog wel liggen.

• 49euro
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 04-03 18:21
XWB schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 17:31:

[...]

[...]
Mooi, dat betekent dus er nog meer prioriteit komt te liggen op eigen productie in Europa.

Weten we dus meteen waar die zuinigheid richting in Oekraïne door kwam. De wapens zijn beloofd aan Israël en de Golfstaten. Daar liggen blijkbaar de prioriteiten van de VS. Ofwel is er smeergeld betaald door deze landen.

[ Voor 4% gewijzigd door 49euro op 04-03-2026 17:51 ]

• R_Zwart
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 20:08
TheBrut3 schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 17:33:
[...]

Binnen Europa (en over Europa) wordt geklaagd dat men niet oorlogsklaar is, maar als Amerika nu al door hun munitie heen raakt zijn zij dat ook zeker niet.
Maar daarvan heeft Trump uiteraard Biden al de schuld gegeven. Hij had ook even kunnen checken hoeveel voorraad er was natuurlijk voordat hij een oorlog begon. Maar dat zou betekenen dat je nadenkt en plant.

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
49euro schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 17:49:
[...]

Mooi, dat betekent dus er nog meer prioriteit komt te liggen op eigen productie in Europa.

Weten we dus meteen waar die zuinigheid richting in Oekraïne door kwam. De wapens zijn beloofd aan Israël en de Golfstaten. Daar liggen blijkbaar de prioriteiten van de VS. Ofwel is er smeergeld betaald door deze landen.
Dat is toch geen nieuwe bevinding?

• Jorah_Newstone
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 06:17
Zeus schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 17:36:
[...]

Precies dit dus. Opnieuw een schep erbovenop. Spanje heeft geweigerd haar basissen beschikbaar te stellen voor de Amerikaanse bombardementen. VS reageert met chantage. Het gaat om het recht van de sterkste. Niks meer, niks minder.
Even wat getallen: https://tradingeconomics.com/spain/exports/united-states
Zie je dat het totaal bezopen is wat trump doet. (Spanje importeert ook meer uit de VS dan dat ze exporteren). Maargoed dat is verder offtopic hier. Het is ook enorme kleuter als die zijn zin niet krijgt.
Iran belt met Qatar: 'Raketten waren bedoeld voor VS'
De Iraanse minister van Buitenlandse Zaken heeft net gebeld met de premier van Qatar. Hij zei dat de raketten die insloegen op Qatar eigenlijk gericht waren op Amerikaanse doelen. Qatar verwerpt die lezing. De premier benadrukt dat het land de Iraanse agressie zal beantwoorden met "het recht op zelfverdediging".
Betekend dit dat Qatar het zat is en zich nu wat meer gaat mengen?

• 49euro
Napo schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 17:51:
[...]

Dat is toch geen nieuwe bevinding?
Niets nieuws aan de zon. Maar we zijn met name afhankelijk van de VS op het gebied van Patriots. Wanneer ze die zelf ook niet meer hebben dan helpt slijmen natuurlijk ook niet meer. Dan moet je echt zelf aan de gang.

• Jorah_Newstone
Yakolev schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 17:30:
[...]

Ik had wel iets meer verwacht van alle Iraanse onderzeeërs, maar voor zover we weten zijn ze allemaal in hun havens uitgeschakeld.

Enige Iraans schip dat ik heb zien uitvaren was een corvette, die vandaag ook is uitgeschakeld door de Amerikanen.

[X]

Trouwens geen Iraanse marine schip, maar eentje van de Revolutionaire Garde.
Het lijkt erop dat de hele Iraanse marine vakantie had ofzo. 8)7

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Zeus schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 17:36:
[...]

Kan helemaal niet want Spanje is lid van de Unie. Dus of de VS handelt met de Unie in zijn geheel of niet.

• 49euro
Betekend dit dat Qatar het zat is en zich nu wat meer gaat mengen?
Ik denk niet dat Iran echt wakker ligt van de dreiging die uitgaat van Qatar. Wanneer je aan het vechten bent tegen Rico Verhoeven en Muhammad Ali maakt het niet veel verschil meer voor je overlevingskansen wanneer Rob Jetten de ring binnen komt lopen.

• Charles Hill
Ik las net een bizar stukje op de nu.nl liveblog. Helaas kan ik het artikel van the Guardian niet openen:

'Amerikaanse militairen klagen over Christelijke retoriek van leidinggevenden

Amerikaanse commandanten zouden extremistische christelijke retoriek hanteren rond de oorlog in Iran. Daarover hebben ruim 200 militairen geklaagd bij een militaire belangenvereniging, meldt The Guardian.

De militaire operatie tegen Iran zou worden omschreven als "onderdeel van God's plan". President Trump zou "door Jezus uitverkoren zijn om de eindtijd in gang te zetten en zo de wederkomst van de Messias mogelijk te maken". De belangenvereniging heeft een klacht ingediend.'

Edit: https://www.ms.now/opinio...ilitary-religious-freedom

[ Voor 7% gewijzigd door Charles Hill op 04-03-2026 18:04 ]

• Jorah_Newstone
49euro schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 17:59:
[...]

Ik denk niet dat Iran echt wakker ligt van de dreiging die uitgaat van Qatar. Wanneer je aan het vechten bent tegen Rico Verhoeven en Muhammad Ali maakt het niet veel verschil meer voor je overlevingskansen wanneer Rob Jetten de ring binnen komt lopen.
Klopt ja, maar als Qatar over de dam is, kan het zijn dat anderen ook volgen.
Qatar troepenmacht 27k
Verenigde emiraten: 65k
Saudi arabia: 275k
Oman: 42k

Als Iran net zo lang doorgaat, loopt de emmer wel een keertje over natuurlijk.

• ArcticWolf
  • Niet online
XWB schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 17:40:

[...]

[...]
Trump administration could order U.S. manufacturers to make more munitions amid Iran war
https://www.nbcnews.com/p...tions-iran-war-rcna261312

Geen idee of dit daadwerkelijk helpt op korte termijn.

AMD 5800X3D, ASUS ROG Strix B550-F, 32GB Corsair DDR4, MSI RTX 5070 Ti 16G SHADOW 3X OC

• Yakolev
  • Niet online

Yakolev

Superster

Jorah_Newstone schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 17:55:
[...]

Het lijkt erop dat de hele Iraanse marine vakantie had ofzo. 8)7
Heel eerlijk, tegen de Amerikaanse marine / luchtmacht valt helemaal niks te doen. Uitvaren = vernietigd worden.

Laatste keer dat een marine van een ander land nog enigszins dichtbij kwam was de Royal Navy in 1943/1944

(Hoewel, geef de PLAN nog een jaar of 5)

[ Voor 5% gewijzigd door Yakolev op 04-03-2026 18:08 ]

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04-03 18:05

Metro2002

Memento mori

Ik vermoed dat zijn punt is dat dat niet van de een op de andere dag allemaal geregeld is. Overal waar ik kom liggen al straten open gebroken voor het aanleggen van warmtenetten of verzwaring van het stroomnet, in mijn woonplaats staan ook al de hele winter enorme accupakketten als extra buffer voor de stroomvoorziening omdat de transformatorhuisjes het niet meer aankunnen.

Ik las pas ook nog een heel stuk achtergrondinfo over de electrificatie van Tata steel in ewmagazine en hoe ontzettend veel geld, tijd en moeite daar aan te pas gaat komen. Alle Vergunningen zijn rond maar voor de boel daar operationeel is ben je gewoon 10 jaar en ettelijke miljarden (!) verder.
Er wordt echt wel hard gewerkt aan de energietransitie maar iets wat in meer deccenia, zo niet honderd jaar opgebouwd is heb je niet even in een paar jaar omgebouwd naar iets anders. Ik zou ook graag zien dat e.e.a. sneller ging maar je kunt geen ijzer met handen breken.

Persoonlijk zou ik ook graag zien dat ons kabinet de focus eens wat meer zou leggen op energie onafhankelijkheid dan het klimaat. De klimaatvoordelen volgen immers vanzelf.

• 49euro
Jorah_Newstone schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 18:04:
[...]

Qatar troepenmacht 27k

Dat is meer dan ik dacht. Maar wel allemaal zonder gevechten ervaring. Het lijkt me zeer onverstandig wanneer die zich in Iran gaan begeven wanneer de Amerikanen en Israëliërs daar bezig zijn

• ArcticWolf
  • Niet online
Jorah_Newstone schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 18:04:
[...]

Qatar troepenmacht 27k

Ik had verwacht dat Saudi sowieso al zou aanhaken aangezien zij op de achtergrond lopen hebben duwen op actie.

Maar wie weet...
https://www.jpost.com/middle-east/article-888716

AMD 5800X3D, ASUS ROG Strix B550-F, 32GB Corsair DDR4, MSI RTX 5070 Ti 16G SHADOW 3X OC

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Metro2002 schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 18:05:
[...]

Ik vermoed dat zijn punt is dat dat niet van de een op de andere dag allemaal geregeld is. Overal waar ik kom liggen al straten open gebroken voor het aanleggen van warmtenetten of verzwaring van het stroomnet, in mijn woonplaats staan ook al de hele winter enorme accupakketten als extra buffer voor de stroomvoorziening omdat de transformatorhuisjes het niet meer aankunnen.

Ik las pas ook nog een heel stuk achtergrondinfo over de electrificatie van Tata steel in ewmagazine en hoe ontzettend veel geld, tijd en moeite daar aan te pas gaat komen. Alle Vergunningen zijn rond maar voor de boel daar operationeel is ben je gewoon 10 jaar en ettelijke miljarden (!) verder.
Er wordt echt wel hard gewerkt aan de energietransitie maar iets wat in meer deccenia, zo niet honderd jaar opgebouwd is heb je niet even in een paar jaar omgebouwd naar iets anders. Ik zou ook graag zien dat e.e.a. sneller ging maar je kunt geen ijzer met handen breken.

Persoonlijk zou ik ook graag zien dat ons kabinet de focus eens wat meer zou leggen op energie onafhankelijkheid dan het klimaat. De klimaatvoordelen volgen immers vanzelf.
Kan het hier enigszins mee eens zijn maar Nederland haalt zijn klimaatdoelen niet eens. En in de EU worden onder aanvoering van de christendemocraten en extreemrechts de Green Deal ernstig afgezwakt.

En dat is niet wat we nu nodig hebben. De urgentie wordt dus nog niet voldoende gevoeld.

• Skybullet
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 04-03 18:12
PWM schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 16:15:

*knip*

*knip*, reactie op geknipt deel.

En Iran vuurt nogsteeds wild raketten en drones om zich af. Naar allerlei doelen en landen, voornamelijk civiele schade in niet betrokken landen. Als ze daar mee stoppen dan kunnen we idd praten over de huidge bombardementen en of een torpedo wel proportioneel was of niet.

Ik hou het maar weer eens gezien hier. De toon is altijd eenzijdig.

[ Voor 17% gewijzigd door NMH op 04-03-2026 19:55 ]

• Charles Hill
Skybullet schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 18:10:
[...]

*knip*, reactie op geknipt deel.

En Iran vuurt nogsteeds wild raketten en drones om zich af. Naar allerlei doelen en landen, voornamelijk civiele schade in niet betrokken landen. Als ze daar mee stoppen dan kunnen we idd praten over de huidge bombardementen en of een torpedo wel proportioneel was of niet.

*knip*, reactie op geknipte reactie.

[ Voor 27% gewijzigd door NMH op 04-03-2026 19:52 ]

• PWM
  • Niet online

PWM

Mijn observatie:

Het verheerlijken van dodelijk geweld tegen niet-bedreigende tegenstanders. Het ontmenselijken van vijanden (door hun dood te vieren en trots te tonen). Buitensporig militair geweld buiten conflict zone, laat zien dat macht belangrijker is dan internationaal recht. Het past allemaal in een fascistische cultuur van brute kracht en intimidatie.

[ Voor 24% gewijzigd door NMH op 04-03-2026 19:52 ]

• Grunwold
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 22:07
[...]

[ Voor 56% gewijzigd door NMH op 04-03-2026 19:53 ]

• Zeus
[...]

*knip*

[ Voor 46% gewijzigd door NMH op 04-03-2026 19:54 ]

• P-Rock
  • Laatst online: 00:55
Met hoeveel landen is Israel ondertussen in oorlog?

Die Netanyahu moet ook zo snel mogelijk achter het hekje van het Internationaal Strafhof.

• rejer
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 03:30
Ik zie hier veel mensen afgeven op de VS en de inval in Iran. En Spanje krijgt applaus omdat ze de bases blokkeren. Maar even serieus: wat hadden ze dan moeten doen?

In januari reden die gasten van het regime op motorfietsen met machinegeweren door de straten. Tienduizenden mensen zijn gewoon in koelen bloede afgeslacht. *knip*, onderbouw dat soort stellingen graag.

Dus voor de mensen die tegen deze inval zijn: wat was jullie oplossing op het moment dat die moordpartij bezig was? Hadden we die slachting gewoon door moeten laten gaan omdat het "hun eigen wetten" zijn? Of is er een magische oplossing die ik niet zie?

En bespaar me alsjeblieft het argument "ja, maar in Afrika doet de VS ook niks". Dat weten we nu wel, maar dat is een dooddoener die niks verandert aan de slachting die in Iran aan de gang was.

Ik hoor vooral wat er niet mag (oorlog), maar ik ben benieuwd hoe jullie dat moreel rechtbreien. Is "niets doen" echt de betere optie terwijl een heel volk wordt uitgemoord?

[ Voor 3% gewijzigd door NMH op 04-03-2026 20:05 ]

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 06:23

Dennis1812

Amateur prutser

Als we die redenatie volgen moeten we de Chinese overheid ook omver werpen. Afslachting van Oeigoeren is ook een tragisch verhaal met veel te veel zinloos gemoord.

En zouden we de Amerikaanse overheid ook omver moeten werpen aangezien hij Amerika 100 jaar terug de tijd in trapt qua wetten en verheerlijking van racisme en discriminerende.

Zo ook het regime in Rusland die duizenden Oekraïners zinloos laat afslachten en ook eigen mensen in Kampen stopt.

En zou je in genoeg Zuid Amerikaanse landen moeten ingrijpen. En Afrikaanse. En Turkije.. en.. bijna overal?
Al spant China de kroon denk ik.

Het is geen beginnen aan op die wijze.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• Zeus
rejer schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 18:38:
Ik zie hier veel mensen afgeven op de VS en de inval in Iran. En Spanje krijgt applaus omdat ze de bases blokkeren. Maar even serieus: wat hadden ze dan moeten doen?

In januari reden die gasten van het regime op motorfietsen met machinegeweren door de straten. Tienduizenden mensen zijn gewoon in koelen bloede afgeslacht. *knip*

Dus voor de mensen die tegen deze inval zijn: wat was jullie oplossing op het moment dat die moordpartij bezig was? Hadden we die slachting gewoon door moeten laten gaan omdat het "hun eigen wetten" zijn? Of is er een magische oplossing die ik niet zie?

En bespaar me alsjeblieft het argument "ja, maar in Afrika doet de VS ook niks". Dat weten we nu wel, maar dat is een dooddoener die niks verandert aan de slachting die in Iran aan de gang was.

Ik hoor vooral wat er niet mag (oorlog), maar ik ben benieuwd hoe jullie dat moreel rechtbreien. Is "niets doen" echt de betere optie terwijl een heel volk wordt uitgemoord?
Het gaat ze helemaal niet om regime change. Toen de demonstraties waren heeft de VS exact niks gedaan. En hoeveel landen heeft de VS weten te overtuigen van democratie met bombardementen? Nee vertel ons .
Ze hebben een stick(meer een bulldozer) maar geen carrot. Investeren in dialoog met de hele regio, armoedebestrijding, civiele gezelschap en dan pas duidelijke grenzen aangeven met geweld zijn bewezen methodes die werken.

[ Voor 1% gewijzigd door NMH op 04-03-2026 20:04 ]

• P-Rock
  • Laatst online: 00:55

In januari reden die gasten van het regime op motorfietsen met machinegeweren door de straten. Tienduizenden mensen zijn gewoon in koelen bloede afgeslacht. *knip*

Trump had nooit het atoomakkoord met Iran moeten opblazen in 2018. De enige reden dat hij dat heeft gedaan is omdat Obama die deal had gemaakt. Deze oorlog is 100% de schuld van Trump.

[ Voor 1% gewijzigd door NMH op 04-03-2026 20:04 ]

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011

Kheos

FP ProMod
Inderdaad Sudan. Of de Gaza strook. Oekraïne. Ethiopië. Congo... Dus laten we alsjeblieft niet doen alsof het Trump om die arme Iranezen te doen is. Die kunnen hem werkelijk waar geen ene zak schelen. Het gaat hier zelfs niet eens om het Amerikaanse belang maar om zijn persoonlijke belangen. Dit is een puur politieke aanval van een buitenlandse mogendheid (waarvan hij had gezegd dat hij die niet ging starten) met gevolgen voor ons allemaal. Dus wat had hij moeten doen? Aan tafel zitten. Onderhandelen. Embargo's opleggen. De lont uit het kruidvat halen. Bemiddelen. Vluchtelingen opnemen. Alles behalve een land aanvallen en een schip opblazen 3000 km van het conflict vandaan.

• HCMarX
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:28
P-Rock schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 18:50:
[...]

Trump had nooit het atoomakkoord met Iran moeten opblazen in 2018. De enige reden dat hij dat heeft gedaan is omdat Obama die deal had gemaakt. Deze oorlog is 100% de schuld van Trump.
Trump maakt de wereld kapot en heeft linksom of rechtsom nog steeds het idee dat hij de Nobelprijs voor de vrede verdiend. Er valt niets goeds te zeggen over het Iraanse regime, maar het starten van deze oorlog zou wel eens het domste besluit van de 21e eeuw kunnen zijn.

Gamecube (games) kopen of ruilen??

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011

Dennis1812

Amateur prutser

Ach, de FIFA maakt wel een prijs voor hem. Alles om hem blij te houden blijkbaar.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:23

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

HCMarX schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 18:57:
[...]

Trump maakt de wereld kapot en heeft linksom of rechtsom nog steeds het idee dat hij de Nobelprijs voor de vrede verdiend. Er valt niets goeds te zeggen over het Iraanse regime, maar het starten van deze oorlog zou wel eens het domste besluit van de 21e eeuw kunnen zijn.
Wat was het ook alweer? Als jullie me de Nobelprijs niet geven, hoef ik niet meer aan vrede te denken geloof ik...

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

P-Rock schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 18:27:

Die Netanyahu moet ook zo snel mogelijk achter het hekje van het Internationaal Strafhof.
Next up, Turkey...
Aldus Naftali Bennett...

https://monitoring.bbc.co.uk/product/b0005iqo

Die lui zijn echt helemaal van het padje allemaal.

[ Voor 10% gewijzigd door MikeyMan op 04-03-2026 19:12 ]

• unclero
  • Registratie: Juni 2001

unclero

MB EQA ftw \o/

ArcticWolf schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 18:08:
Ik had verwacht dat Saudi sowieso al zou aanhaken aangezien zij op de achtergrond lopen hebben duwen op actie.
Waarom zouden ze? Ze hadden allemaal toch veel geld betaalt om Amerika in te huren het vuile werk op te laten knappen?

En zelfs áls de Iraniërs over een van de vele rode lijnen heen gaan. Weet dat het in Saudi-Arabië (en de regio) wemelt van de PMC's en andere extern ingehuurde soldaten. Die zullen ze naar voren schuiven. Het zal niet de eerste keer zijn dat er ineens Amerikanen, Pakistanen, Sudanezen of Britten in een Saudisch uniform opduiken.

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 04:52

Het verbaasd mij hoe zwak de kritiek op Israël is want die schieten echt alles aan bonken vanuit de arrogantie dat ze onaantastbaar zijn ofzo.

Vraag mij ook af wanneer Iraniërs gaan denken van leuk. Maar ze schieten alles inclusief onschuldigen aan bonken maar wanneer komen ze echt helpen ..

• ArcticWolf
  • Niet online
AMARONE schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 19:18:
[...]

Het verbaasd mij hoe zwak de kritiek op Israël is want die schieten echt alles aan bonken vanuit de arrogantie dat ze onaantastbaar zijn ofzo.

Vraag mij ook af wanneer Iraniërs gaan denken van leuk. Maar ze schieten alles inclusief onschuldigen aan bonken maar wanneer komen ze echt helpen ..
Het verbaasd mij hoeveel wapens en munitie Israel wel niet heeft opgespaard de afgelopen jaren 8)7

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:34

bloody

0.000 KB!!

De Presentator komt er achter dat de militaire waarheid toch subtiel anders is dan hij het liefst op Fox zou vertellen.
:surprised-pikachu:
During a closed-door briefing Tuesday with lawmakers on Capitol Hill, Defense Secretary Pete Hegseth and Chairman of the Joint Chiefs of Staff Gen. Dan Caine acknowledged that Iran’s Shahed-style attack drones represent a major challenge, posing a bigger problem than anticipated, adding that air defenses will not be able to intercept them all, two sources in the briefing told CNN.
https://x.com/sentdefender/status/2029256453509267500

nope

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:34

bloody

0.000 KB!!

Dit is overigens wel een heel interessante toevoeging:

nope

• Charles Hill
AMARONE schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 19:18:
[...]

Zoals een Iraanse vrouw in Nederland zo goed zei; de vijand van mijn vijand is nog altijd de vijand.

• cleef
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

cleef

Veni, vidi, amissa

Bnr had een artikel vandaag: https://www.bnr.nl/nieuws/internationaal/10595372/regime-change-in-iran-gedoemd-te-mislukken-geschiedenis-kent-geen-succesvolle-voorbeelden
De politicoloog, gespecialiseerd in sociale bewegingen, heeft weinig fiducie in de oprechtheid van de woorden van de Amerikaanse president. Maar dat doet er eigenlijk niet toe, want ook als Trump er wel oprecht op uit is om het Iraanse volk te bevrijden, is dit niet de weg, denkt Dekker. 'Trump zegt: The country is yours to take. Wie zijn dat yours dan? Het suggereert dat er in Iran één leiderschap was en dat daaronder één volk dat dan de macht grijpt. Dat is natuurlijk een totaal absurde voorstelling van hoe zo'n land in elkaar zit.'
En verder hoef je toch niet een zwart/wit afweging te maken? Iran is fout en slecht, maar dat betekend niet dat een land aanvallen je "goed" maakt.

Je noemt zelf al: "is "niets doen" echt een betere optie" en die vraag is nu nog onmogelijk te beantwoorden, dat komt pas na deze oorlog. Want als er door dit alles straks nog 100.000 mensen extra dood gaan? Want next Isis die op komt, een net zo bruut regime ervoor in de plaats, een complete burger oorlog met xxx andere doden?

Het is nu niet te zeggen, maar als het doel regime change is, dan is dit, aldus bijna alle experts, niet de manier... En dan heb je er als bevolking uiteindelijk misschien geen bal aan gehad, hoe vreselijk hard die realiteit ook is.

[ Voor 0% gewijzigd door NMH op 04-03-2026 20:05 ]

1 januari begin ik echt! en daarna weer elke maandag!

• Snowdog
  • Laatst online: 05:02
Dennis1812 schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 18:44:
Als we die redenatie volgen moeten we de Chinese overheid ook omver werpen. Afslachting van Oeigoeren is ook een tragisch verhaal met veel te veel zinloos gemoord.

En zouden we de Amerikaanse overheid ook omver moeten werpen aangezien hij Amerika 100 jaar terug de tijd in trapt qua wetten en verheerlijking van racisme en discriminerende.

Zo ook het regime in Rusland die duizenden Oekraïners zinloos laat afslachten en ook eigen mensen in Kampen stopt.

En zou je in genoeg Zuid Amerikaanse landen moeten ingrijpen. En Afrikaanse. En Turkije.. en.. bijna overal?
Al spant China de kroon denk ik.

Het is geen beginnen aan op die wijze.
Geen idee of het nou toeval is of niet, maar volgens mij mis je Israel in dat lijstje en gok direct ook dat die de kroon spannen.

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21:28

't is bij Netanyahu 't zelfde als bij Trump, ze hebben afleiding nodig van de binnenlandse chaos; Netanyahu misschien nog wel meer dan Trump, want daar hangen voor zover ik 't begrepen heb heel wat strafrechtelijke onderzoeken boven z'n hoofd, maar zolang hij premier is, is hij onschendbaar. Dus hij wil premier blijven, want daarna hangt die.

En waarom Iran wel aangepakt wordt, maar bijv. een Israël, een China, een Noord-Korea of een VS niet? Dat zijn en niet toevalligerwijs landen met grote legers, maar ook nog eens kernmachten.
Zodra een land een kernwapen heeft, is een oorlogsverklaring aan zo'n land echt wel een risico. Het is niet voor niets dat de druk op Noord-Korea enorm was zolang ze nog geen kernwapen hadden en nu bij Iran er kostte wat 't kost voorkomen wordt dat ze een kernwapen krijgen.

Bijkomend, een Noord-Korea en een Israël hebben weinig natuurlijke grondstoffen. Dus economisch geen aantrekkelijk doelwit, militair ook geen fijn doelwit.
En extra bij Israël, het is een democratie die over 't algemeen best redelijk werkt en er zit nog steeds een enorm historisch schuldgevoel bij 't westen (wat Israël ook te pas en te onpas gebruikt/misbruikt)

Dus dat Iran nu 't haasje is, is echt heel erg verklaarbaar. En ik hoop dat 't wat goeds brengt voor de bevolking, dan is 't nog een soort blessing in disguise, maar ik heb er een hard hoofd in.

edit: als extra aanvulling voor Israël, daar zijn in 't najaar weer verkiezingen, dat wordt echt do-or-die voor Netanyahu; En 't zag er enigszins somber voor 'm uit, deze oorlog gaat of heel goed of heel slecht voor 'm uitpakken. En ik vermoed dat een groot deel van 't westen hoopt dat 't slecht uitpakt voor Netanyahu en 't probleem zich daardoor zelf oplost.

[ Voor 10% gewijzigd door rik86 op 04-03-2026 19:52 ]

• alexbl69
  • Laatst online: 22:33
Het enige dat ze stopt is de wetenschap dat het dan echt game-over is. Dan hebben de andere landen geen keuze dan Iran fysiek binnen te vallen en de hele top te elimineren.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02:53

rapture

Zelfs daar netwerken?

bloody schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 19:23:
Dit is overigens wel een heel interessante toevoeging:
[X]
De Oekraïners hebben al ervaring in Syrië, Sudan,...
WASHINGTON, Dec 11 (Reuters) - Syrian fighters received about 150 drones as well as other covert support from Ukrainian intelligence operatives last month, weeks ahead of the rebels' advance that toppled Bashar al-Assad over the weekend, according to the Washington Post.

Citing unnamed sources familiar with Ukrainian military activities, the Post late on Tuesday said Ukrainian intelligence sent about 20 drone operators and about 150 first-person-view drones about four to five weeks ago to aid Hayat Tahrir al-Sham (HTS).
https://www.reuters.com/w...-post-reports-2024-12-11/
Oekraïense SOF helpt in Sudan met het vechten tegen een groepering gesteund Wagner.

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

alexbl69 schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 20:09:
[...]

Het enige dat ze stopt is de wetenschap dat het dan echt game-over is. Dan hebben de andere landen geen keuze dan Iran fysiek binnen te vallen en de hele top te elimineren.
Maar dat is niet anders als je één kernwapen hebt. Want de afschrikwekkende werking van een kernwapen heeft alleen effect als je er 1 kan laten zien dat die werkt, en daarna kan zeggen dat je er nog meer hebt.

Een enkel kernwapen inzetten puur als 'last resort' wapen is zinloos tenzij je het als kamikaze-actie doet om je eigen hoofdstad op te blazen in een gebaar van "als wij niet kunnen winnen, dan kan niemand het", als een soort ultieme rage-quit dus.

• Yakolev
  • Niet online

Yakolev

Superster

Oekraïne probeert een wit voetje te halen, net als toen het bijvoorbeeld aanbood om brandweerlieden naar California te sturen toen daar fikse branden waren. Het is mooi voor PR, maar dat is het ook wel.

Interception rates van Iraanse ballistische raketten en drones liggen hoger dan vergelijkbare Oekraïense pogingen tegen Russische raketten / drones. Het gevaar gaat alleen nog maar verder afnemen nu de Verenigde Staten / Israel jagen op Iraanse lanceerplatforms.

• Charles Hill
Yakolev schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 20:30:
Oekraïne probeert een wit voetje te halen, net als toen het bijvoorbeeld aanbood om brandweerlieden naar California te sturen toen daar fikse branden waren. Het is mooi voor PR, maar dat is het ook wel.

Interception rates van Iraanse ballistische raketten en drones liggen hoger dan vergelijkbare Oekraïense pogingen tegen Russische raketten / drones. Het gevaar gaat alleen nog maar verder afnemen nu de Verenigde Staten / Israel jagen op Iraanse lanceerplatforms.
Zij hebben wel een hele hoop ervaringen en daarmee kennis opgedaan als het gaat om oorlogvoering met drones. En ook zeker als het gaat om bestookt te worden met Iraanse drones in de handen van Russen.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

De efficiëntie van de Oekraïense afweer zal wel wat hoger liggen. Lagere kosten per down that is.

En alles waar ze geen duur spul op hoeven af te schieten levert een besparing voor later op. Denk dat dit meer is dan PR.

• Yakolev
  • Niet online

Yakolev

Superster

MikeyMan schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 20:37:
[...]

De efficiëntie van de Oekraïense afweer zal wel wat hoger liggen. Lagere kosten per down that is.

En alles waar ze geen duur spul op hoeven af te schieten levert een besparing voor later op. Denk dat dit meer is dan PR.
Men doet alsof er alleen maar dure PAC-3 raketten vanuit Patriots geschoten worden op de Shaheds, in werkelijkheid gebruiken de Amerikanen (net als de Oekraïeners) gewoon redelijk goedkope APKWS raketten.

US F-15Es With Laser Guided Anti-Drone Mini Rockets Deployed In Middle East
https://medium.com/the-do...-middle-east-51a3ac6b196e

[ Voor 9% gewijzigd door Yakolev op 04-03-2026 20:53 ]

• Bvanham
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22:54

Yakolev weet het weer beter natuurlijk maar ondertussen zijn Rusland en Oekraïne de enige twee landen met echte expertise is Oorlogsvoering met drones. Vraag dat maar aan de nato ijdens hun laatste oefening met oekraine

https://www.demorgen.be/n...3A%2F%2Fwww.google.com%2F

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Yakolev schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 20:41:
[...]

Men doet alsof er alleen maar dure PAC-3 raketten vanuit Patriots geschoten worden op de Shaheds, in werkelijkheid gebruiken de Amerikanen (net als de Oekraïeners) gewoon redelijk goedkope APKWS raketten.

US F-15Es With Laser Guided Anti-Drone Mini Rockets Deployed In Middle East
https://medium.com/the-do...-middle-east-51a3ac6b196e

[X]
Produceren ze daar ook miljoenen per jaar van? Battlefield tried and tested? Continu geupdate?

Ben er echt van overtuigd dat de hele Navo de kennis en kunde die Oekraïne op dit vlak aanbiedt met twee handen moet aangrijpen.

• Yakolev
  • Niet online

Yakolev

Superster

MikeyMan schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 20:55:
[...]

Produceren ze daar ook miljoenen per jaar van? Battlefield tried and tested? Continu geupdate?

Ben er echt van overtuigd dat de hele Navo de kennis en kunde die Oekraïne op dit vlak aanbiedt met twee handen moet aangrijpen.
Pretty much. *knip* s.v.p. geen commentaar op elkaars postgedrag, zie topic warning.

[ Voor 16% gewijzigd door defiant op 04-03-2026 22:46 ]

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Israel schat de productie van alleen al de shaheds tegen de duizend per dag. Met een stockpile van ongeveer 80k. Laat het de helft zijn, vanuit propaganda overwegingen, is het nog steeds snel klaar met de raketten.

[ Voor 12% gewijzigd door defiant op 04-03-2026 22:46 ]

• Yakolev
  • Niet online

Yakolev

Superster

MikeyMan schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 21:01:
[...]

Israel schat de productie van alleen al de shaheds tegen de duizend per dag. Met een stockpile van ongeveer 80k. Laat het de helft zijn, vanuit propaganda overwegingen, is het nog steeds snel klaar met de raketten.
Bron svp

Rusland en haar gigantische Yelabuga fabriek produceert geeneens 500 Geran drones per dag.

• Jorah_Newstone
MikeyMan schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 19:10:
[...]

Wat was het ook alweer? Als jullie me de Nobelprijs niet geven, hoef ik niet meer aan vrede te denken geloof ik...
Trump stopt pas met oorlogvoeren als hij de nobel prijs voor de vrede heeft ontvangen ;)

• Jorah_Newstone

Iran verkoopt shaheds aan rusland, dus tja als ze die kraan kunnen dichtknijpen en kunnen helpen Iran te verslaan. Why not.
Pagina: 1 ... 12 13 Laatste

Let op:
Zero Tolerance beleid
Dit topic valt onder Zero Tolerance. Dit betekent het volgende:
• We grijpen sneller in bij overtredingen.
• Er volgen sneller sancties.
Topic specifiek beleid
Wat willen we niet zien:
• Elkaar beschuldigen van drogredenen.
• Commentaar over het discussie verloop in het topic.
• Commentaar op andermans postgedrag.
• Ook de discussie over Gaza is nog steeds offtopic.
• Speculatie of samenzweringstheorieën.
• Naamverbasteringen/bijnamen (zoals Bibi voor Netanyahu)
Zie je een post waarvan je denkt dat die niet voldoet aan onze forum/topic regels, maak dan alleen (!) een topic report aan. En laat het dan verder over aan moderatie.