't is bij Netanyahu 't zelfde als bij Trump, ze hebben afleiding nodig van de binnenlandse chaos; Netanyahu misschien nog wel meer dan Trump, want daar hangen voor zover ik 't begrepen heb heel wat strafrechtelijke onderzoeken boven z'n hoofd, maar zolang hij premier is, is hij onschendbaar. Dus hij wil premier blijven, want daarna hangt die.
En waarom Iran wel aangepakt wordt, maar bijv. een Israël, een China, een Noord-Korea of een VS niet? Dat zijn en niet toevalligerwijs landen met grote legers, maar ook nog eens kernmachten.
Zodra een land een kernwapen heeft, is een oorlogsverklaring aan zo'n land echt wel een risico. Het is niet voor niets dat de druk op Noord-Korea enorm was zolang ze nog geen kernwapen hadden en nu bij Iran er kostte wat 't kost voorkomen wordt dat ze een kernwapen krijgen.
Bijkomend, een Noord-Korea en een Israël hebben weinig natuurlijke grondstoffen. Dus economisch geen aantrekkelijk doelwit, militair ook geen fijn doelwit.
En extra bij Israël, het is een democratie die over 't algemeen best redelijk werkt en er zit nog steeds een enorm historisch schuldgevoel bij 't westen (wat Israël ook te pas en te onpas gebruikt/misbruikt)
Dus dat Iran nu 't haasje is, is echt heel erg verklaarbaar. En ik hoop dat 't wat goeds brengt voor de bevolking, dan is 't nog een soort blessing in disguise, maar ik heb er een hard hoofd in.
edit: als extra aanvulling voor Israël, daar zijn in 't najaar weer verkiezingen, dat wordt echt do-or-die voor Netanyahu; En 't zag er enigszins somber voor 'm uit, deze oorlog gaat of heel goed of heel slecht voor 'm uitpakken. En ik vermoed dat een groot deel van 't westen hoopt dat 't slecht uitpakt voor Netanyahu en 't probleem zich daardoor zelf oplost.
[
Voor 10% gewijzigd door
rik86 op 04-03-2026 19:52
]