olympusdenk schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 00:31:
[...]
“Natuurlijk steunt Iran haar proxy’s
maar…” — dat is precies wat de tijdlijn laat zien.
Sinds 1982. Tien premiers, zeven Amerikaanse presidenten en een verdrag verder, en het patroon is identiek. Dat lag niet aan Netanyahu, dat lag niet aan Trump, dat lag niet aan het verscheuren van het JCPOA.
Wat de tijdlijn laan ziet is dat Iran een nuclear programma had. Meer ook niet. En JCPOA was het instrument om te waarborgen dat Iran haar programma niet voor wapen doeleinden zou gebruiken. Dat doel werd gediend, totdat JCPOA eenzijdig opgezegd was.
We zitten hier toch om op de inhoud in te gaan en niet om te jij-bakken? Niet om met oneliners en sentiment de draad over te nemen en dan elkaars verontwaardiging van een plusje te voorzien alsof dat een argument is — want dat is geen debat, dat is een echo. Daar verandert geen muur van “waarom” iets aan.
We zijn hier inderdaad om het over de inhoud te hebben, en de 'waarom' vraag is een sterk inhoudelijke vraag. Het enkel opsommen van enkele gebeurtenissen zonder context voegt niks toe aan de discussie.
Je zou het niet accepteren als iemand elke Russische raket op Oekraïne wegverklaart met “maar NAVO-uitbreiding.” Is veertien keer “waarom” vragen zonder één bron context — of is het wegrelativeren?
Zie je zelf de ironie van deze stelling wanneer bij elke opsomming van mensenrechtenschending door Israël en genocidale daden van Israël er een standaard verweer komt van "ja maar 7 oktober"?
En waar heb je het over qua bron? Jij deelt een bron dat een bepaalde gebeurtenis is gebeurd, ik daag jou uit op de context van de gebeurtenis. Ik ga niet per gebeurtenis jou corrigeren op de context, ik ben geen schoolmeester en met de waarom vraag is 80% van jouw gebeurtenissen uit te dagen.
Onrust in het Midden-Oosten gebeurt niet in een vacuum. Als je de klok nog verder terug spoelt dan 1982, waarom niet zo ver terug gaan om de Amerikaanse inmenging in Iran onder de loep te nemen van 1953 wat een regelrechte ramp was voor de stabiliteit van de regio?
Er zijn veel factoren variabel in de regio maar er zijn ook duidelijke constanten: Imperialisme van de VS onder druk en in samenspraak met Israël.