Stalensnuitje schreef op zondag 19 april 2026 @ 14:49:
[...]
Andere boeg dan maar: het lijkt mij lekker om naast m’n textiel pak ook een motor jeans te hebben voor “even” een rondje. ChatGPT kan me vast de beste deal geven en vertellen waar ik op moet letten, maar dan zijn we te snel uitgepraat, dus liever hier: wie rijdt ermee, welke omstandigheden, wanneer is het juist niet handig/fijn etc.
Ik ben hier eigenlijk ook wel benieuwd naar. Zeker voor op de scooter zou ik wel zo'n jeans erbij willen hebben. Ik zit nu vaak in m'n gewone spijkerbroek op dat ding (uiteraard wel altijd minimaal een motorjas en handschoenen aan, en de helm op dus) maar da's geen perfecte oplossing natuurlijk.
Je bent vaak geneigd te denken dat er bij dat ritje naar de supermarkt bijvoorbeeld, waar je amper boven de 50k/u komt niet zoveel kan gebeuren. Maar ik heb ooit ook brommer gereden, in die tijd waren mijn nu grijze haren nog de wilde haren dus uit ervaring weet ik dat ook met <50km/u tegen de straat komen best wel wat kan veroorzaken

Gisteren toch nog ff aan de Diversion staan beunhannessen. Zijkappen eraf zodat ik bij de pomp kon komen, motor gestart (hij deed 't zomaar weer) en een tijd laten lopen. Op een gegeven moment begon-ie weer een beetje moeilijk te doen, en wat me opviel is dat de brandstofpomp gloeiend heet was. Nou had ik dat ding (waarom, ik weet 't eigenlijk ook niet) aangesloten op zowel elektra als vacuüm. Toch eens testen wat er gebeurd als ik vacuüm eraf gooi. Ding laten koelen, weer laten lopen en na een tijdje de pomp wederom gloeiend heet. Wel g*d%$%$%
Vacuüm erop, stekker eraf zodat de pomp het puur van vacuüm moet hebben. Hok startte met enige moeite, liep daarna best prima en bleef ook gewoon prima door lopen. Pomp koud, dat lijkt goed

Ding de schuur uit, gear aan en een rondje rijden. Trok redelijk goed maar doet nu onderin de toeren wel moeilijk. Als test nog even een keer de choke er (ietsje) bij gepakt en voila, het ding pakt gewoon goed op. Voor nu de carbs iets rijker gezet (uiteraard bijgehouden hoeveel ik ze verdraaid heb) en de bougies _goed_ schoongemaakt. Ergens komende week ff een stukje rijden, en dan wil ik de bougies nog eens zien. Daarna gewapend met de carbtune naar de loods die ik met vrienden huur om 'm daar ff goed af te stellen/zeker te weten dat-ie goed is afgesteld, lijkt me iets meer een klusje om op een industrieterrein te doen dan hier in een woonwijk
In niet (goed) rijdende staat brengt zo'n ding niks meer op terwijl ik een nette goed rijdende Diversion 900 ook wel weg zie gaan voor 2k+. Ding verkeerd verder gewoon in nette/goede staat dus het is zonde om dat ding nu als opknapper weg te doen. Terwijl ik al twijfelde over iets lichters heb ik 2 keer in korte tijd problemen met de brandstof toevoer... It's a sign, a sign i tell you
[
Voor 45% gewijzigd door
Destruction op 19-04-2026 19:32
]
Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.