• Kalevandaal
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11:02
Is de laatste twee pagina's wel erg serieus geworden zeg :X
Denk dat we rustig kunnen zeggen dat iedereen wel eens buiten de lijntjes kleurt maar de wet echt wel zwart wit is bij het stop bord (instructeur voor B was ook woedend dat ik met 1 km/u nog doorrolde).

Ik stel voor dat @Vrijdag weer eens een paar plaatjes uit de hoge hoed tovert (NSFW) :+
Want, het is tenslotte @Vrijdag

• Waaj
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
Andersom kan natuurlijk ook, gelijkwaardige kruisingen waar je altijd stopt om te kijken of er iets aan komt zoals hier

Overigens vind ik dat er met de motor minder vaak de noodzaak is om helemaal te stoppen dan met de auto. Je hebt veel minder voertuig voor je, dus je kan de situatie overzien zonder dat je op de kruisende weg komt, en er zijn geen delen van je voertuig die het zicht blokkeren.

• Pyr0_
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12:20
Kalevandaal schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 11:01:
Is de laatste twee pagina's wel erg serieus geworden zeg :X
Denk dat we rustig kunnen zeggen dat iedereen wel eens buiten de lijntjes kleurt maar de wet echt wel zwart wit is bij het stop bord (instructeur voor B was ook woedend dat ik met 1 km/u nog doorrolde).

Ik stel voor dat @Vrijdag weer eens een paar plaatjes uit de hoge hoed tovert (NSFW) :+
Want, het is tenslotte @Vrijdag
Mag ik ook? O-)
I know niet bepaald uit de oude doosch, maar ik rij dan ook pas een goeie 2 jaar motor.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mN3L5zS0PW_-iMJDLiRi03-KZNY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/v7bQNJbyaotCnkNRvVNNrXvt.jpg?f=user_large

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4YkPfQEBVj6iTGipOR6RJi1BqN0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ly3kPmWFzj4YBava5a9xBX6L.jpg?f=fotoalbum_large

Eerste motorreis, voorjaar 2006, 4 maanden m’n rijbewijs, met motorclub (Keizer Karel) naar Oostenrijk (voet van de Gross Glockner hier).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q98_BQIrUStz87o8RLotbjmNb6c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YBB5nniNbxcxBJa8csKl5W9m.jpg?f=fotoalbum_large

Tweede motorreis, zomer 2006, 7 maanden m’n rijbewijs. Noorwegen, met pap en mam

[ Voor 40% gewijzigd door _eLMo_ op 17-04-2026 11:23 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

• BvZwolle
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
Stalensnuitje schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 10:49:
[...]

Ik nomineer deze. Ook nog in een 30-zone, als je je daar ook nog netjes aan houdt kun je dit echt ruim vooruit inschatten. En dan nog natuurlijk niet gewoon “doorknallen”, maar per se stilstaan vind ik in dit geval echt onzin. Mijn €0,02
Deze ken ik ook erg goed. Ik denk dat vooral de situatie van fietsers gecombineerd met motorvoertuigen van rechts hier voor verwarring kan zorgen. Ik vind het geen gekke plek om een STOP bord neer te zetten. Dit is zo'n beetje het meest bereden fietspad van Kampen.

• WilbertNeems
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 15:40
geert_s schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 10:08:
[...]
zonder daadwerkelijk je landingsgestel uit te laten.
Dat beschrijft inderdaad mooi de significantie die je soms voelt van wat voor een opgave het wel niet is om helemaal je voet uit te moeten steken dat je vanalles probeert om dat vooral te voorkomen. 8)

• Waaj
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VWwBOS6c1FhfqtEOdHOMXBdFaSI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qzkwzEUyy88N2fxA8NYljfpv.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn eerste motorreis, met de motor naar Zweden in 1996. Helaas geen foto's waar ik zelf ook opsta.

Die Virago had een 10 liter tank (excl reserve) en een verbruik van 1:13 dus heel wat tankstations gezien dat jaar :X

• WilbertNeems
Waaj schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 11:03:
Andersom kan natuurlijk ook, gelijkwaardige kruisingen waar je altijd stopt om te kijken of er iets aan komt zoals hier
Mooi voorbeeld. Precies zo'n moeilijke hoek.

Zelfs als het zicht goed is heb ik met zo'n hoek nog moeite en kijk ik minsten 3 keer heel overdreven voordat ik daadwerkelijk mezelf heb overtuigd dat ik het goed gezien heb en door kan rijden zonder te stoppen.

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online

Destruction

(ex-)Automonteur

Goed, nachtje over geslapen, ik zal nog eens een poging doen.
HTT-Thalan schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 08:40:
[...]

Vooropgesteld, ik heb je niks genoemd en als niks weggezet.
Je schreef letterlijk dit:
HTT-Thalan schreef op donderdag 16 april 2026 @ 21:21:
[...]

Je weet wat ik hierop ga zeggen, of niet?
Dat is op ieder moment van de dag een waarde oordeel.
Je argumentatie is echter grotendeels langs de lijnen van "ik weet wat ik doe" en "het gaat altijd goed".
En hier doe je het gewoon nog een keer.
Ik heb ook mensen in de auto gehad die al jaren zonder rijbewijs of verzekering reden zonder boetes of brokken. Zijn dit dan ook allemaal bewezen goede en verantwoordelijke chauffeurs?
Nee, zeker niet. Want die hadden geen rijbewijs en waren alleen al daarom dus NIET verzekerd. Totaal onverantwoord.
Dat gezegd hebbende, er worden natuurlijk ook wel eens fouten gemaakt met bebording en situaties kunnen veranderen. Met dat ik het achterhoofd, wil jij eens 1 of meerdere situaties via google Street View voorleggen met stop borden waar jij doorrijdt zonder stoppen omdat jij oordeelt dat dit prima kan? Dan kijk ik mee.
Als ik kijk hoe er op mij is gereageerd terwijl ik tot 2 keer toe uitleg hoe ik daarmee om ga, vrees ik dat ik er niet kom met een streetview linkje en een omschrijving. Ik zou met een camera op mijn helm moeten gaan rond rijden en situaties letterlijk laten zien, voordat sommigen hier zullen begrijpen wat ik met die 2 eerdere posts precies bedoelde. Ik heb daar niet zo'n zin in. Als mensen hier heel erg graag willen denken dat ik zo'n stopbord met 80km/u voorbij race, dan moeten ze dat maar doen. Sterker, fantaseer dat dan maar naar 150km/u. 200km/u for all i care. Maar projecteer de eigen misvatting niet op mij.
Aikon schreef op donderdag 16 april 2026 @ 21:16:
Ik stop als dat nodig om 100% goed de situatie te overzien, anders rij ik door. Ongeacht of er wel geen bord staat. Moeilijker is het niet wmb. Net als dat als t groen wordt, ik altijd eerst nog even links rechts kijk, en dan pas wegrij. Regels zijn belangrijk, maar de praktijk belangrijker. Goede discussie wel ;)
Dit dus. Het gaat om een stukje doorstroming van het verkeer. Niet alleen bij dat stopbord, maar zeker ook bij nadering van een kruispunt zonder installaties of een rotonde bijvoorbeeld. Mensen kijken niet vooruit maar naderen de situatie, gooien de ankers uit en als ze stil staan gaan ze eens kijken.... Dat kan anders en daar is de doorstroming van het verkeer bij gebaat, maar kennelijk mocht ik dat hier niet opmerken want ik ben automatisch een gevaar op de weg omdat ik niet van plan ben tot volledige stilstand te komen voor een mug van rechts 8)7
geert_s schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 09:29:
Nou nou, lekker toontje hier. Nuance is weer ver te zoeken.

Ik ben ook wel situaties tegengekomen waar een stopbord staat en je denkt, waarom in godsnaam. Met geen hond in de omgeving en een overzichtelijke situatie blijven mijn voetjes ook gewoon op de stepjes hoor.

In de meeste gevallen gaat het wel om een onoverzichtelijke situatie, en zie je helemaal niets van het verkeer tot je koppie iets over de stopstreep links en rechts heeft gegluurd. Ja dan stop ik natuurlijk ook.
Volledig mee eens, en dat is dus ook exact wat ik doe. Maar je hebt afremmen tot laten we zeggen stapvoets en je hebt afremmen tot 0km/u, daarna beginnen met kijken en ook daarna waarnemen dat je infeite onterecht geheel tot stilstand bent gekomen. Met mijn 15km/u kan ik gelijk weer optrekken als er inderdaad niets aankomt en sta ik ook heel snel stil als er iets aan blijkt te komen.

Dat een pennenlikkend "befehl ist befehl!" type agent mij zou kunnen bekeuren is iets anders en dat ligt imo toch echt bij de agent zelf. Als ik heb kunnen waarnemen dat er absoluut niets aan komt is er in de basis geen enkele reden om volledig stil te gaan staan, als een agent mij daarvoor zou bekeuren zou ik eerder denken dat die agent een zeikerd is dan dat ik echt iets fout gedaan heb en daarvoor straf krijg.
Ik geloof dan ook niet dat @Destruction als een wegpiraat met 80 langs de stopborden scheurt, maar meer doelt op vergelijkbare situaties.
Natuurlijk doe ik dat niet, ik schreef ook "Dat bord staat er niet voor niks, dus opletten geblazen". Zoals hierboven beschreven vind ik het alleen onzin om bij zo'n bord ten aller tijde tot volledige stilstand af te remmen omdat dat bord dat nou eenmaal voorschrijft. Het kan niet de bedoeling van de wetgever zijn dat we alles maar blind doen zoals voorgeschreven en niet meer zelf onze hersenen gebruiken.

Heel star altijd maar de regels volgen kan je ook gewoon in de problemen brengen. Ik ken hier in de omgeving een weg waar je 60km/u mag rijden. Als het mooi weer is zou je daar ook prima 100km/u kunnen rijden (nee, betekent niet dat dat mag of dat ik dat doe) maar in winterse omstandigheden is 30km/u daar eigenlijk al heel hard. Het gebeurt ook wel eens dat auto's daar in de naastgelegen sloot eindigen 8)7 "Ik mocht daar 60!" Dan snappen ze het dus niet...
En voor de mensen die zeggen dat verkeersregels zwart-wit zijn. Jullie rijden nooit boven de snelheidslimiet om even iemand in te halen of jezelf uit een gevaarlijke situatie te halen zeker? 80 is 80 he, heel zwart-wit.
Het zou een hele mooie wereld zijn als theorie altijd 1:1 op de praktijk zou passen, maar dat is zoals ook jij opmerkt vrijwel nooit het geval. De theorie schiet vaak te kort danwel geeft niet per definitie de beste instructie.
RBH schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 09:54:
Wat vinden jullie dan van deze situatie bijvoorbeeld?
Dit is een typisch voorbeeld van waar ik met maximaal 15km/u zou naderen, om zodra ik zie dat er niks aan komt weer gewoon op te trekken.

Volgens sommigen hier betekent dit dat ik dit punt met minimaal 80km/u voorbij zou scheuren. Da's mijlenver naast de waarheid, maar soit :P
HTT-Thalan schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 10:29:
[...]

Maar ik zit hier niet te beweren dat ik een geweldige chauffeur ben.
Als dit is bedoeld richting mij bewijs je wel dat je mijn posts niet goed hebt gelezen. Dat heeft er namelijk nooit gestaan.
Stalensnuitje schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 10:49:
[...]

Ik nomineer deze. Ook nog in een 30-zone, als je je daar ook nog netjes aan houdt kun je dit echt ruim vooruit inschatten. En dan nog natuurlijk niet gewoon “doorknallen”, maar per se stilstaan vind ik in dit geval echt onzin. Mijn €0,02
Een kennis van me heeft daar vlak achter gewoond, je mag daar 30km/u en IMO is de situatie daar over het algemeen prima te overzien inderdaad. Afremmen tot stilstand (of überhaupt afremmen afgezien van afremmen voor de drempel) in principe niet nodig als het fietspad gewoon vrij is.

En ik weet ook wel dat zo'n STOP bord meer te maken heeft met het feit dat de plaatser van dat bord (gemeente/wegbeheerder/whatever) van mening is dat het een gevaarlijk punt betreft. In sommige gevallen ben ik het daar 200% mee eens en stop ik volledig, bij anderen vind ik dat het meevalt omdat het voldoende vooraf te overzien is, zoals dit voorbeeld in Kampen.
Ik zou zeggen, haal die borden weg bij dat voorbeeld uit Kampen en plaats ze op deze locatie. Hier heb je echt 0,0 zicht en is stoppen echt noodzakelijk. Het feit ook dat er niet eens zo'n spiegel is neergezet toont wel aan dat de wegbeheerder hier zit te slapen.

[ Voor 8% gewijzigd door Destruction op 17-04-2026 12:10 ]

Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.

• Stalensnuitje
  • Registratie: December 2006
  • Nu online
BvZwolle schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 11:24:
[...]

Deze ken ik ook erg goed. Ik denk dat vooral de situatie van fietsers gecombineerd met motorvoertuigen van rechts hier voor verwarring kan zorgen. Ik vind het geen gekke plek om een STOP bord neer te zetten. Dit is zo'n beetje het meest bereden fietspad van Kampen.
Dat klopt, maar die kun je dus letterlijk aan beide kanten van 100m afstand aan zien komen. Ik denk dan: waarom zijn alle kruisingen van de Vloeddijk, met 0 zicht naar links, “gewoon” met haaientanden en staat hier een stopbord? Zelfs de Jan Ligthartstraat, 1 kruising verderop met hetzelfde fietspad, heeft haaientanden. Dit heeft met drukte te maken en niks met de fysieke inrichting en dat vind ik onlogisch.

• UTwizard
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:45
Hah, ik dacht al, die kruising komt me wel heel bekend voor, niet zo vreemd als dat in "mijn" regio is :+

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:59

iMars

Full time prutser

_eLMo_ schreef op woensdag 15 april 2026 @ 22:27:
September 2025:
[Afbeelding]

€42 voor banden wisselen, ik zet de hele fiets er neer, en krijg hem met nieuwe banden terug. En prima zaakje.

Mijn dealer (Simako) was ook te duur, en vertelde eerlijk dat ze liever geen bandenwerk doen (zijn ze te duur voor), maar bieden het aan voor klanten die de kosten minder boeit en met 1 adres klaar willen zijn. Ze verwezen mij door naar Compound, die zitten 5 huisnummers verder, zelfde straat.
Idem voor mij, zet 'm in mijn geval bij Goedhart neer, krijg een leenmotor, en eind van de dag, of anders volgende dag weer ophalen (afhankelijk van hoe druk het is).

Koop hier mijn P1 reader :)

• jeroenathome
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:34

jeroenathome

Een regel tekst

@HTT-Thalan @Waaj In Duitsland moet je de voet duidelijk aan de grond zetten en minstens 1 seconde stil staan. Als ik het goed heb is het in Frankrijk de regel dat beide voeten aan de grond moeten.

Heeft wel toe dat ik het niet altijd doe. Ligt aan hoe overzichtelijk de situatie is.

Ik rij voor mijn plezier en ben niet op de vlucht.

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Kars schreef op donderdag 16 april 2026 @ 13:31:
Gisteren weer eens woon-werk gedaan :)
Aangezien het hier over nieuwe banden gaat; die heb ik er net onder en nog geen meter mee gereden. Dus in de ochtend (toen het stiekem nog wel fris was) maar even als een oude opa over de rotondes... Op de terugweg was het heerlijk warm en kon de hellingshoek gestaag omhoog.
Het zijn overigens Pirelli Diablo Rosso II banden, ouder model, maar ik kan er mee lezen en schrijven. Toen ik de motor kocht zaten er Angel ST's onder, op zich oké maar ik miste het sportievere gedrag. De Rosso II laat die oude gele banaan een stuk frivoler sturen :Y

[Afbeelding]

Nice. Ik rijd de Rosso III en die zijn voor straatgebruik prima als de temperatuur maar een beetje in het asfalt zit. Onder de tien graden Celsius is het billenknijpen....

Motor onderhoud bijhouden | Mijn Aprilia RSV Mille Alitalia

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:12
Destruction schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 11:40:
Goed, nachtje over geslapen, ik zal nog eens een poging doen.

Je schreef letterlijk dit:
Dan heb ik toch niks genoemd of geoordeeld? Alleen wijzen op onze gezamenlijke kennis in deze en jouw wetenschap dat ik langs de rij-normering zal antwoorden.
Dat is op ieder moment van de dag een waarde oordeel.
...
En hier doe je het gewoon nog een keer.
Helemaal niet? Ik haal voorbeelden aan die net zoals jouw argumenten niet voor het juiste punt pleiten. Dat je in 1x slaagde en nooit ongevallen hebt gehad zegt in principe niks over je rijvaardigheid, het kan ook aan een serie andere factoren liggen. Dat je niet hebt bewezen dat je een gevaar bent betekent niet automatisch dat je alles wel goed zult doen en altijd de juiste inschattingen maakt.

Ikzelf was ook zo'n chauffeur, nooit claims, nooit schades, nooit ongelukken en 500.000+ km gereden. En toch kreeg ik aardig wat tikken op de vingers bij de instructie opleiding.
Nee, zeker niet. Want die hadden geen rijbewijs en waren alleen al daarom dus NIET verzekerd. Totaal onverantwoord.
Maar ze hebben toch "bewezen" dat ze het kunnen? Ze hebben immers geen brokken gemaakt. Zie je niet hoe je hier je eigen punt onderuit haalt?
Als ik kijk hoe er op mij is gereageerd terwijl ik tot 2 keer toe uitleg hoe ik daarmee om ga, vrees ik dat ik er niet kom met een streetview linkje en een omschrijving....
Sorry, maar dit is echt een enorm zwaktebod. Je zit heel stellig te verkondigen dat de situatie die jij in je route hebt, dit toelaat, en nu geen boter bij de vis? Vertrouw je mijn oordeel niet?
Dit dus. Het gaat om een stukje doorstroming van het verkeer. Niet alleen bij dat stopbord, maar zeker ook bij nadering van een kruispunt zonder installaties of een rotonde bijvoorbeeld. Mensen kijken niet vooruit maar naderen de situatie, gooien de ankers uit en als ze stil staan gaan ze eens kijken.... Dat kan anders en daar is de doorstroming van het verkeer bij gebaat, maar kennelijk mocht ik dat hier niet opmerken want ik ben automatisch een gevaar op de weg omdat ik niet van plan ben tot volledige stilstand te komen voor een mug van rechts 8)7
Als een route dermate veel doorstroming nodig heeft dat een stop bord daar een belemmering voor is, klopt er iets niet aan de route. Een situatie die zo slecht te overzien is dat je een stop bord nodig acht is nooit een hoofdroute want dan kiezen ze voor een herinrichting (of snoeien).
Volledig mee eens, en dat is dus ook exact wat ik doe. Maar je hebt afremmen tot laten we zeggen stapvoets en je hebt afremmen tot 0km/u, daarna beginnen met kijken en ook daarna waarnemen dat je infeite onterecht geheel tot stilstand bent gekomen. Met mijn 15km/u kan ik gelijk weer optrekken als er inderdaad niets aankomt en sta ik ook heel snel stil als er iets aan blijkt te komen.

Dat een pennenlikkend "befehl ist befehl!" type agent mij zou kunnen bekeuren is iets anders en dat ligt imo toch echt bij de agent zelf. Als ik heb kunnen waarnemen dat er absoluut niets aan komt is er in de basis geen enkele reden om volledig stil te gaan staan, als een agent mij daarvoor zou bekeuren zou ik eerder denken dat die agent een zeikerd is dan dat ik echt iets fout gedaan heb en daarvoor straf krijg.

[...]

Natuurlijk doe ik dat niet, ik schreef ook "Dat bord staat er niet voor niks, dus opletten geblazen". Zoals hierboven beschreven vind ik het alleen onzin om bij zo'n bord ten aller tijde tot volledige stilstand af te remmen omdat dat bord dat nou eenmaal voorschrijft. Het kan niet de bedoeling van de wetgever zijn dat we alles maar blind doen zoals voorgeschreven en niet meer zelf onze hersenen gebruiken.

Heel star altijd maar de regels volgen kan je ook gewoon in de problemen brengen. Ik ken hier in de omgeving een weg waar je 60km/u mag rijden. Als het mooi weer is zou je daar ook prima 100km/u kunnen rijden (nee, betekent niet dat dat mag of dat ik dat doe) maar in winterse omstandigheden is 30km/u daar eigenlijk al heel hard. Het gebeurt ook wel eens dat auto's daar in de naastgelegen sloot eindigen 8)7 "Ik mocht daar 60!" Dan snappen ze het dus niet...

[...]

Het zou een hele mooie wereld zijn als theorie altijd 1:1 op de praktijk zou passen, maar dat is zoals ook jij opmerkt vrijwel nooit het geval. De theorie schiet vaak te kort danwel geeft niet per definitie de beste instructie.

[...]

Dit is een typisch voorbeeld van waar ik met maximaal 15km/u zou naderen, om zodra ik zie dat er niks aan komt weer gewoon op te trekken.

Volgens sommigen hier betekent dit dat ik dit punt met minimaal 80km/u voorbij zou scheuren. Da's mijlenver naast de waarheid, maar soit :P

[...]

Als dit is bedoeld richting mij bewijs je wel dat je mijn posts niet goed hebt gelezen. Dat heeft er namelijk nooit gestaan.

[...]

Een kennis van me heeft daar vlak achter gewoond, je mag daar 30km/u en IMO is de situatie daar over het algemeen prima te overzien inderdaad. Afremmen tot stilstand (of überhaupt afremmen afgezien van afremmen voor de drempel) in principe niet nodig als het fietspad gewoon vrij is.

En ik weet ook wel dat zo'n STOP bord meer te maken heeft met het feit dat de plaatser van dat bord (gemeente/wegbeheerder/whatever) van mening is dat het een gevaarlijk punt betreft. In sommige gevallen ben ik het daar 200% mee eens en stop ik volledig, bij anderen vind ik dat het meevalt omdat het voldoende vooraf te overzien is, zoals dit voorbeeld in Kampen.

[...]

Ik zou zeggen, haal die borden weg bij dat voorbeeld uit Kampen en plaats ze op deze locatie. Hier heb je echt 0,0 zicht en is stoppen echt noodzakelijk. Het feit ook dat er niet eens zo'n spiegel is neergezet toont wel aan dat de wegbeheerder hier zit te slapen.
Ik vind dat je heel dapper stellig verkondigt dat anderen het allemaal fout zien, terwijl je zelf geen wegbeheerder of examinator of wat dan ook bent. Iets met stuurlui aan wal. Vaak is er een invalshoek die je niet overweegt of een factor die je niet bekend is. Niet zelden mag er op de kruisende weg ingehaald worden (afdelingen allen) of is er seizoensbegroeing die zicht belemmert.

Wegbeheerders zijn niet gek op stop borden en plaatsen ze alleen als ze dat niet anders op kunnen lossen, en ook vaak omdat mensen aan hebben getoond dat overzicht zelf niet te hebben.

Last but not least, er moet marge zijn. Marge om foutjes van anderen op te vangen zoals jij die na een lange dag niet scherp genoeg kijkt of een inhaler op die weg die iets te hard rijdt. En als iedereen per situatie zelf gaat beoordelen of een bord wel of niet geldig is, waar trekken we dan de grens?

• ozzynator
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16:27

ozzynator

Nevermind.

Ik ga eens een bak popcorn en een pilsje pakken en lekker meelurken.....

Moette doen.

• Wiyter
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 14:56
ozzynator schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 13:36:
Ik ga eens een bak popcorn en een pilsje pakken en lekker meelurken.....
Ik kijk gezellig met je mee :9

Wel mooi dat ik nu bij elk stop bord wat ik tegenkom tijdens mijn motorritjes moet denken aan deze discussie.
Zie ik dadelijk toch nog die opgevoerde scooterrijder over het hoofd :+

• ozzynator
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16:27

ozzynator

Nevermind.

Gewoon stoppen, voetje aan de grond en door. Paar jaar geleden in de VS va A geweest, daar heeft zowat elk kruispunt (zonder verkeerslichten) 4 stopstrepen. Iedereen stopt netjes, kijkt naar links en rechts en rijdt verder. Ben je met 2 tegelijk? Dan mag degene die er het eerste was voorrang krijgen van de ander.

Moette doen.

• Blomminator
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Op mijn Enfield 411 heb ik het standaard 'ruitje' - dit rijdt vorstelijk als ik mijn helm open heb, met de 'kaak' geheel naar achteren geklapt (met vizier wél dicht). Echter, als ik de kaak dichtklap, is het een continu geklapper. Daar word ik tureluurs van. Aerodynamica/luchtstromen is allemaal knetterlastig, maar zou een 'opzetruitje' een oplossing zijn, of een grotere ruit, of juist kleiner, om dit te verbeteren? Ervaringen of do's en dont's?! Ik wil best iets kopen, maar heb weinig behoefte aan een hele collectie ruitjes in mijn schuurtje omdat ik niet bij de oplossing ben gekomen.

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 16:50
Blomminator schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 15:16:
Op mijn Enfield 411 heb ik het standaard 'ruitje' - dit rijdt vorstelijk als ik mijn helm open heb, met de 'kaak' geheel naar achteren geklapt (met vizier wél dicht). Echter, als ik de kaak dichtklap, is het een continu geklapper. Daar word ik tureluurs van. Aerodynamica/luchtstromen is allemaal knetterlastig, maar zou een 'opzetruitje' een oplossing zijn, of een grotere ruit, of juist kleiner, om dit te verbeteren? Ervaringen of do's en dont's?! Ik wil best iets kopen, maar heb weinig behoefte aan een hele collectie ruitjes in mijn schuurtje omdat ik niet bij de oplossing ben gekomen.
Om het nog ingewikkelder te maken: ligt het niet gewoon aan je helm. Kan me voorstellen dat je met het kinstuk naar achter geklapt ook last zou moeten hebben van turbulentie. Misschien nog wel meer.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• geert_s
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 16:30

geert_s

Gamertag: Brulbak

Dat blijft echt lastig, zeker omdat je zegt dat het beter gaat met helm open dan met helm dicht. Dat klinkt niet echt logisch voor mij, want meestal vangt het stuk dat openklapt juist veel wind.

Ik heb zelf mijn ruitje er afgesloopt, en nu zit ik met mijn bek in de volle wind. Dat is meer nekspieren kweken, maar minder turbulent geklapper op mijn voorhoofd.

Mazda CX-5 '15 | Honda CB1000R '19

• Blomminator
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Hmm, ja, ik heb een Scorpion exo-tech. Geen idee of het de helm is. Ik kan het ruitje wel demonteren, stukje rijden en kijken of het dan weg is. Maarja, of het dan echt het ruitje, of indien het nog klappert, de helm. De helm kan het ook zijn.

Hmm, ik zal vanavond - langere rit voor de boeg - even op de pegs gaan staan! Dan ben ik wel redelijk uit de luchtstroom van 't ruitje. Wellicht is dat een eerste goede test.

• WilbertNeems
Ervaringen of do's en dont's?! Ik wil best iets kopen, maar heb weinig behoefte aan een hele collectie ruitjes in mijn schuurtje omdat ik niet bij de oplossing ben gekomen.
In mijn ervaring kun je dit alleen ervaren en ontkom je dus niet aan een collectie ruitjes in de schuur met daarbij de conclusie van @geert_s: beter met je bek vol in de wind dan heb je i.i.g. geen turbulentie.

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

Herman

FP ProMod
.

[ Voor 98% gewijzigd door Herman op 17-04-2026 15:55 . Reden: Nvm ]

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

• Waaj
  • Niet online
@Blomminator, het linkje dat je deelt is van een hoog ruitje dus ik denk dat je eerder een lager ruitje moet hebben dan iets hoger. Verder kan ook de hoek van het ruitje nog verschil uitmaken. Wat ook vaak gebeurt bij een hoger ruitje is dat er direct achter het ruitje onderdruk ontstaat waardoor de lucht die langs het ruitje stroomt naar binnen wordt gezogen en daardoor ontstaat weer turbulentie. Dat kan je weer oplossen door te zorgen dat er op andere plekken lucht kan worden aangevoerd, bijvoorbeeld van onderen of door gaten te maken in je ruitje. Je zou lekker ouderwets met plakband draadjes aan de binnenkant van je ruitje kunnen plakken en kijken waar turbulentie optreedt.

• Waaj
  • Niet online
Herman schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 15:53:
Prachtig weer buiten. Motor rijden is leuk. En toch users die achter een schermpje kruipen om elkaar digitaal in de haren te vliegen in een motortopic 8)7
Misschien is dat wel het probleem, het is heerlijk weer om te rijden maar om allerlei redenen kunnen we dat niet dus zitten we chagrijnig achter ons toetsenbord op elkaar te reageren }:|

• geert_s
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 16:30

geert_s

Gamertag: Brulbak

Blomminator schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 15:27:
Hmm, ja, ik heb een Scorpion exo-tech. Geen idee of het de helm is. Ik kan het ruitje wel demonteren, stukje rijden en kijken of het dan weg is. Maarja, of het dan echt het ruitje, of indien het nog klappert, de helm. De helm kan het ook zijn.

Hmm, ik zal vanavond - langere rit voor de boeg - even op de pegs gaan staan! Dan ben ik wel redelijk uit de luchtstroom van 't ruitje. Wellicht is dat een eerste goede test.
Even gaan staan kan in ieder geval wel helpen om te bepalen of het zonder ruitje minder klappert.
Misschien ook even de voering van je helm bij het kinstuk checken? en ventilatie open/dicht? Het klinkt wel een beetje als een helmprobleem eigenlijk.

Mazda CX-5 '15 | Honda CB1000R '19

• Destruction
  • Nu online

Destruction

(ex-)Automonteur

@HTT-Thalan Je reageert ook maar weer op de helft van de inhoud, om mij daarop vervolgens de maat te nemen. Daar klopt geen hout van. Ik reageer ook op andere voorbeelden dus je kunt prima beoordelen hoe ik erover denk. Daar heb ik geen extra "boter bij de vis" voor nodig, die boter is er namelijk al. En nee ik ga geen video opnemen om zo concreet mogelijk tot op exact de juiste cijfers achter de comma voorbeelden te geven van situaties, zodat er geen mogelijkheid meer is voor verkeerde interpretatie zoals een aantal hier dat nu doen.

Ik herhaal: Ik laat mij hier niet wegzetten als een gevaar op de weg, omdat ik niet in 100% van de gevallen tot 100% stilstand kom bij zo'n stop bord, omdat ik dat niet in 100% van de gevallen (zie het geposte voorbeeld uit Kampen) nodig vindt. Dat jij nu in opleiding bent tot instructeur en alle regeltjes om je oren geslagen krijgt is iets anders. Ik ben geen instructeur en ik heb die ambitie ook niet, en wij zijn niet jouw leerlingen die je die regeltjes allemaal in hun koppie moet stampen. Je leeft hopelijk ook niet in de waan dat jouw leerlingen na het rijexamen alles 100% tot in exact detail zo blijven doen als jij het ze aanleert?
Waaj schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 15:56:
[...]

Misschien is dat wel het probleem, het is heerlijk weer om te rijden maar om allerlei redenen kunnen we dat niet dus zitten we chagrijnig achter ons toetsenbord op elkaar te reageren }:|
Ik heb vandaag gewoon 250km gereden hoor ;)

Helaas blijft het daar voorlopig wel bij, want de Diversion is weer kapot. Begon op 3 cilinders te lopen, sloeg daarna af en start niet meer. Met de choke erop heb ik hem dat laatste stukje nog naar huis kunnen rijden, en nu staat-ie in de schuur op de brug. Ik weet eigenlijk niet waarom ik hem op de brug gezet heb, want ik ben eigenlijk wel een beetje klaar met het hok. Als ik hem nog repareer, is dat puur om hem daarna te kunnen verkopen.

[ Voor 25% gewijzigd door Destruction op 17-04-2026 16:17 ]

Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.

• HTT-Thalan
  • Laatst online: 17:12
Destruction schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 16:15:
@HTT-Thalan Je reageert ook maar weer op de helft van de inhoud, om mij daarop vervolgens de maat te nemen. Daar klopt geen hout van. Ik reageer ook op andere voorbeelden dus je kunt prima beoordelen hoe ik erover denk. Daar heb ik geen extra "boter bij de vis" voor nodig, die boter is er namelijk al. En nee ik ga geen video opnemen om zo concreet mogelijk tot op exact de juiste cijfers achter de comma voorbeelden te geven van situaties, zodat er geen mogelijkheid meer is voor verkeerde interpretatie zoals een aantal hier dat nu doen.

Ik herhaal: Ik laat mij hier niet wegzetten als een gevaar op de weg, omdat ik niet in 100% van de gevallen tot 100% stilstand kom bij zo'n stop bord, omdat ik dat niet in 100% van de gevallen (zie het geposte voorbeeld uit Kampen) nodig vindt. Dat jij nu in opleiding bent tot instructeur en alle regeltjes om je oren geslagen krijgt is iets anders. Ik ben geen instructeur en ik heb die ambitie ook niet, en wij zijn niet jouw leerlingen die je die regeltjes allemaal in hun koppie moet stampen. Je leeft hopelijk ook niet in de waan dat jouw leerlingen na het rijexamen alles 100% tot in exact detail zo blijven doen als jij het ze aanleert?

[...]

Ik heb vandaag gewoon 250km gereden hoor ;)

Helaas blijft het daar voorlopig wel bij, want de Diversion is weer kapot. Begon op 3 cilinders te lopen, sloeg daarna af en start niet meer. Met de choke erop heb ik hem dat laatste stukje nog naar huis kunnen rijden, en nu staat-ie in de schuur op de brug. Ik weet eigenlijk niet waarom ik hem op de brug gezet heb, want ik ben eigenlijk wel een beetje klaar met het hok. Als ik hem nog repareer, is dat puur om hem daarna te kunnen verkopen.
Maar ik vínd jou helemaal geen gevaar op de weg, en daar kan ik ook helemaal niet over oordelen. Heb ik ook nooit gezegd. Mijn opmerking over de boter bij de vis ging over die Streetview linkjes, ik wil graag zien over welke situaties je in het eerste geval sprak.

• Destruction
  • Nu online

Destruction

(ex-)Automonteur

HTT-Thalan schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 16:28:
[...]

Maar ik vínd jou helemaal geen gevaar op de weg, en daar kan ik ook helemaal niet over oordelen. Heb ik ook nooit gezegd. Mijn opmerking over de boter bij de vis ging over die Streetview linkjes, ik wil graag zien over welke situaties je in het eerste geval sprak.
Ik heb daarna gereageerd op 2 gedeelde voorbeelden, dus je kunt weten hoe ik daarover denk. Heel die "geen boter bij de vis" opmerking slaat dan gewoon nergens op. De reactie op die voorbeelden staat notabene in de post die je quote.

• Flesdop
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17:09
Iets heel anders dan maar, mijn route voor Juni, bijna 2000km door UK en Wales:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2UjqiIYvc2-v5OBxt-23UtHp-F4=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/0FUBLZ1UyIw5OLZCbtUCfndZ.png?f=fotoalbum_medium
De waypoints staan nergens voor, was alleen voor de routeplanning.

Wordt mijn eerste reis zo ver alleen, met de boot over heen en terug. Heb er zin an!

[ Voor 7% gewijzigd door Flesdop op 17-04-2026 16:59 ]

• kneusteun
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17:01
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nr8mzUrh8l3AdCieRWRXw6kUiZo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HBNJgvt1s29aWOcCRvjUWYNO.jpg?f=fotoalbum_large
Geen idee of mensen hem volgen (baldinger) maar moet wel lachen om zijn plaat.
TMP zijn mijn initialen 🤣

• Tribunus
  • Laatst online: 17:17
Vandaag de nieuwe (voor mij) fiets opgehaald!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yOjN9g0b62FOVkvmqIXHXQoJJP0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xTJIvAYuA5C8ZKO9MV3O5E0u.jpg?f=fotoalbum_large

@LankHoar @Chakotay @harley kan 1 van jullie deze in de TS zetten?

Hopelijk veel veilige kilometers deze keer 😆

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Tribunus schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 17:17:
Vandaag de nieuwe (voor mij) fiets opgehaald!

[Afbeelding]

@LankHoar @Chakotay @harley kan 1 van jullie deze in de TS zetten?

Hopelijk veel veilige kilometers deze keer 😆
Poah, lekker. Welkom bij de ktm club

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Project 40: met bibber in de tank kijken...

Project 40 ligt al enkele dagen / weken stil door het gebrek aan delen. De remschijf van rimotoshop gaat nooit aankomen wegens oplichting. Het voorwiel is nog niet klaar want het rubber is er nog niet bij de bandenboer, de voorvork is binnenkort klaar want de glijlagers zijn binnengekomen bij RA-suspension *O*

Wat rest er eigenlijk nog? De voorkant in orde maken moet nog gebeuren maar ik mis nog de delen 8)7 ;(

De plastiek delen dan maar gaan halen alsook de tank. Hey, die tank is verdacht licht :? En dan met grote angst de tankdop loshalen.... Op de bodem geen roest, aan de vulopening een beetje roest. En aan de hals wat plekjes. Kortom: dat kon veel en veel erger zijn.

Dus we gaan volgende week dat ding eens samenbouwen en dan starten om het koelsysteem te ontluchten.

Dit weekend: de tank, de plastiek delen en het zadel eens ontdoen van 20 jaar kelderstof...

En dan de hamvraag. Gaan we terug naar een volledige kuip of gaan we voor iets anders (Dakar Look) of houden we het zo?

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• Destruction
  • Nu online

Destruction

(ex-)Automonteur

kneusteun schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 17:01:
[Afbeelding]
Geen idee of mensen hem volgen (baldinger) maar moet wel lachen om zijn plaat.
TMP zijn mijn initialen 🤣
Eerlijk gezegd dacht ik bij TMP eerder aan de oranje president :P

Pagina: 1 ... 21 22 Laatste