Goed, nachtje over geslapen, ik zal nog eens een poging doen.
Je schreef letterlijk dit:
Dat is op ieder moment van de dag een waarde oordeel.
Je argumentatie is echter grotendeels langs de lijnen van "ik weet wat ik doe" en "het gaat altijd goed".
En hier doe je het gewoon nog een keer.
Ik heb ook mensen in de auto gehad die al jaren zonder rijbewijs of verzekering reden zonder boetes of brokken. Zijn dit dan ook allemaal bewezen goede en verantwoordelijke chauffeurs?
Nee, zeker niet. Want die hadden geen rijbewijs en waren alleen al daarom dus NIET verzekerd. Totaal onverantwoord.
Dat gezegd hebbende, er worden natuurlijk ook wel eens fouten gemaakt met bebording en situaties kunnen veranderen. Met dat ik het achterhoofd, wil jij eens 1 of meerdere situaties via google Street View voorleggen met stop borden waar jij doorrijdt zonder stoppen omdat jij oordeelt dat dit prima kan? Dan kijk ik mee.
Als ik kijk hoe er op mij is gereageerd terwijl ik tot 2 keer toe uitleg hoe ik daarmee om ga, vrees ik dat ik er niet kom met een streetview linkje en een omschrijving. Ik zou met een camera op mijn helm moeten gaan rond rijden en situaties letterlijk laten zien, voordat sommigen hier zullen begrijpen wat ik met die 2 eerdere posts precies bedoelde. Ik heb daar niet zo'n zin in. Als mensen hier heel erg graag willen denken dat ik zo'n stopbord met 80km/u voorbij race, dan moeten ze dat maar doen. Sterker, fantaseer dat dan maar naar 150km/u. 200km/u for all i care. Maar projecteer de eigen misvatting niet op mij.
Aikon schreef op donderdag 16 april 2026 @ 21:16:
Ik stop als dat nodig om 100% goed de situatie te overzien, anders rij ik door. Ongeacht of er wel geen bord staat. Moeilijker is het niet wmb. Net als dat als t groen wordt, ik altijd eerst nog even links rechts kijk, en dan pas wegrij. Regels zijn belangrijk, maar de praktijk belangrijker. Goede discussie wel

Dit dus. Het gaat om een stukje doorstroming van het verkeer. Niet alleen bij dat stopbord, maar zeker ook bij nadering van een kruispunt zonder installaties of een rotonde bijvoorbeeld. Mensen kijken niet vooruit maar naderen de situatie, gooien de ankers uit en als ze stil staan gaan ze eens kijken.... Dat kan anders en daar is de doorstroming van het verkeer bij gebaat, maar kennelijk mocht ik dat hier niet opmerken want ik ben automatisch een gevaar op de weg omdat ik niet van plan ben tot volledige stilstand te komen voor een mug van rechts

geert_s schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 09:29:
Nou nou, lekker toontje hier. Nuance is weer ver te zoeken.
Ik ben ook wel situaties tegengekomen waar een stopbord staat en je denkt, waarom in godsnaam. Met geen hond in de omgeving en een overzichtelijke situatie blijven mijn voetjes ook gewoon op de stepjes hoor.
In de meeste gevallen gaat het wel om een onoverzichtelijke situatie, en zie je helemaal niets van het verkeer tot je koppie iets over de stopstreep links en rechts heeft gegluurd. Ja dan stop ik natuurlijk ook.
Volledig mee eens, en dat is dus ook exact wat ik doe. Maar je hebt afremmen tot laten we zeggen stapvoets en je hebt afremmen tot 0km/u, daarna beginnen met kijken en ook daarna waarnemen dat je infeite onterecht geheel tot stilstand bent gekomen. Met mijn 15km/u kan ik gelijk weer optrekken als er inderdaad niets aankomt en sta ik ook heel snel stil als er iets aan blijkt te komen.
Dat een pennenlikkend "befehl ist befehl!" type agent mij zou kunnen bekeuren is iets anders en dat ligt imo toch echt bij de agent zelf. Als ik heb kunnen waarnemen dat er absoluut niets aan komt is er in de basis geen enkele reden om volledig stil te gaan staan, als een agent mij daarvoor zou bekeuren zou ik eerder denken dat die agent een zeikerd is dan dat ik echt iets fout gedaan heb en daarvoor straf krijg.
Ik geloof dan ook niet dat @
Destruction als een wegpiraat met 80 langs de stopborden scheurt, maar meer doelt op vergelijkbare situaties.
Natuurlijk doe ik dat niet, ik schreef ook "Dat bord staat er niet voor niks, dus opletten geblazen". Zoals hierboven beschreven vind ik het alleen onzin om bij zo'n bord ten aller tijde tot volledige stilstand af te remmen omdat dat bord dat nou eenmaal voorschrijft. Het kan niet de bedoeling van de wetgever zijn dat we alles maar blind doen zoals voorgeschreven en niet meer zelf onze hersenen gebruiken.
Heel star altijd maar de regels volgen kan je ook gewoon in de problemen brengen. Ik ken hier in de omgeving een weg waar je 60km/u mag rijden. Als het mooi weer is zou je daar ook prima 100km/u kunnen rijden (nee, betekent niet dat dat mag of dat ik dat doe) maar in winterse omstandigheden is 30km/u daar eigenlijk al heel hard. Het gebeurt ook wel eens dat auto's daar in de naastgelegen sloot eindigen

"Ik mocht daar 60!" Dan snappen ze het dus niet...
En voor de mensen die zeggen dat verkeersregels zwart-wit zijn. Jullie rijden nooit boven de snelheidslimiet om even iemand in te halen of jezelf uit een gevaarlijke situatie te halen zeker? 80 is 80 he, heel zwart-wit.
Het zou een hele mooie wereld zijn als theorie altijd 1:1 op de praktijk zou passen, maar dat is zoals ook jij opmerkt vrijwel nooit het geval. De theorie schiet vaak te kort danwel geeft niet per definitie de beste instructie.
Dit is een typisch voorbeeld van waar ik met maximaal 15km/u zou naderen, om zodra ik zie dat er niks aan komt weer gewoon op te trekken.
Volgens sommigen hier betekent dit dat ik dit punt met minimaal 80km/u voorbij zou scheuren. Da's mijlenver naast de waarheid, maar soit

Als dit is bedoeld richting mij bewijs je wel dat je mijn posts niet goed hebt gelezen. Dat heeft er namelijk nooit gestaan.
Stalensnuitje schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 10:49:
[...]
Ik nomineer
deze. Ook nog in een 30-zone, als je je daar ook nog netjes aan houdt kun je dit echt ruim vooruit inschatten. En dan nog natuurlijk niet gewoon “doorknallen”, maar per se stilstaan vind ik in dit geval echt onzin. Mijn €0,02
Een kennis van me heeft daar vlak achter gewoond, je mag daar 30km/u en IMO is de situatie daar over het algemeen prima te overzien inderdaad. Afremmen tot stilstand (of überhaupt afremmen afgezien van afremmen voor de drempel) in principe niet nodig als het fietspad gewoon vrij is.
En ik weet ook wel dat zo'n STOP bord meer te maken heeft met het feit dat de plaatser van dat bord (gemeente/wegbeheerder/whatever) van mening is dat het een gevaarlijk punt betreft. In sommige gevallen ben ik het daar 200% mee eens en stop ik volledig, bij anderen vind ik dat het meevalt omdat het voldoende vooraf te overzien is, zoals dit voorbeeld in Kampen.
Ik zou zeggen, haal die borden weg bij dat voorbeeld uit Kampen en plaats ze op deze locatie. Hier heb je echt 0,0 zicht en is stoppen echt noodzakelijk. Het feit ook dat er niet eens zo'n spiegel is neergezet toont wel aan dat de wegbeheerder hier zit te slapen.
[
Voor 8% gewijzigd door
Destruction op 17-04-2026 12:10
]
Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.