Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility
Dat klinkt als ervaring.Bommes schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 21:56:
[...]
En goed opletten als het een beetje waait dat je hem met de schuine kant in de wind zet.
[...]
Mijn budget is rond de 4 á 5 duizend euri. Had ergens gelezen dat vanaf 2019 de HPE versie een sterker blok heeft.
Vorige week heb ik kleppen gesteld van mijn BMW r1100rs . Een boutje is er, op een of andere manier, net scheef ingegaan waardoor ik een helicoil heb moeten tappen. Vervelend, overkomelijk. Bijzonder ook, want ik heb niet lopen beuken.
Afgelopen week weigerden mijn remmen dienst aan de voorzijde. Revisieset besteld en nieuwe remleidingen. Vanaf de remklauwen richting de abs-unit gewerkt. Ging prima. Totdat ik het laatste stuk moest monteren, de leiding vanaf de abs-unit richting de remverdeler aan de voorkant. Je kan niet voorkomen dat die remleiding een heel klein beetje onder spanning staat, puur door zijn eigen stijfheid, en je kan de eerste paar slagen niet zien omdat die remslang, banjobout, alles ervoor zit. Je draait zeer zachtjes in met een steeksleutel, terwijl je met je andere hand moeilijk de remleiding wegduwd; draad weer in puin
Ik sleutel redelijk vaak aan auto's, ik heb nog nooit een helicoil of wat dan ook moeten tappen, ook niet in aluminium koppen en dergelijke. Wat een vuilnis, is dit normaal aan motorfietsen, is dit een BMW dingetje? Langzamerhand durf ik er niet meer aan te sleutelen, namelijk.
3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | aroTHERM plus | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89
Ja.silverball schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 11:22:
Is sleutelen aan een motorfiets echt zoveel moeilijker?
Wat voor een BMW was het?silverball schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 11:22:
Wat een vuilnis, is dit normaal aan motorfietsen, is dit een BMW dingetje? Langzamerhand durf ik er niet meer aan te sleutelen, namelijk.
Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.
r1100rs.
3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | aroTHERM plus | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89
JanPedaal schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 10:19:
[...]
Mooi, haha! Het is zeker vrijdag vandaag.
Ik mis trouwens de traditionele @Vrijdagpost wel hoor, met bloedmooie roodharige dames op caféracers en supersports. Was toch altijd een mooie inluiding van het weekend
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/D43ObCUrKlHvEQLDLIW5EzIi.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Ja7EyeRVs1YeAQtCNemswDQn.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/tGXeW8A5toaIP7E694UMinR2.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/F2d4eYnYpTgHbffPybczz6va.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/79BVT3bj6ymIK7Kh85tnB2p5.jpg?f=fotoalbum_large)
Nou vooruit. Hier een paar
En deze maar weer om te lachen:
(meteen wat van de bingokaart afgestreept
De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!
Opzetten lukte uiteindelijk wel, maar het gewapper van die tent die nacht had hem wel wakker gehouden.
@MichielK71
De HPE''s vanaf 2019 tot ergens '20 of '21 kunnen wel wat olie verbruiken.
Wat dat betreft zijn de oude Quasar (voor 2019) blokjes beter.
Vermogen is met de HPE niet echt heel veel toegenomen dus daarvoor hoef je geen HPE te kiezen.
De vering is adequaat maar houd niet echt over. Eentje waar al geupgrade vering onder zit heeft de voorkeur, dat kost je namelijk zo weer 750 euro voor een setje Bitubo's voor en achter.
Accessoires zijn los best prijzig, dus wil je bijvoorbeeld een orginele Vespa topkoffer dan scheelt je dat veel geld als je een Vespa aanschaft waar die al op zit.
Het hoge windscherm is waardeloos, tenminste als je een motor rijder bent, leuk voor in de stad misschien, maar verder alleen maar een grote windvanger.
De onderdelen voor onderhoud zijn echt niet duur, setje banden heb je voor een 150 euro wel besteld, remblokjes 10 of 15 euro. Luchtfilter is een schuimfilter, dus zelf te wassen en in te oliën. Gaat maar 1,5 liter olie in, enz enz.
Ik merk met rijden niet echt heel veel verschil tussen mijn oude 250 GTS uit 2006 of de HPE 300 uit 2024 die ik nu heb.
Sterker nog, de nieuwe voelt wat zwaarder aan de achter kant. Niet met optillen, maar met flink snel over drempels rijden merk ik dat het achter allemaal wat "harder, en zwaarder" voelt.
Of te wel een nette oudere 250 of 300 is echt niks mis mee.
Wel is het design weer net wat gelikter met de nieuwere HPE's. Keuzes keuzes.
Wat betreft betrouwbaarheid: ik heb er echt nooit iets mis mee gehad.
Benzine er in, wat onderhoud (dat makkelijk zelf te doen is) en rijden maar.
1 storing met de vorige, abs sensor in het voorwiel. En dat rijdend van ongeveer 5000km aanschaf tot 35.000km bij verkoop.
Ja ik heb wel wat andere problemen gehad maar dat kwam door mijzelf, klein brandje bij/in de motor ruimte gaf wel wat storingen nadien. Dat brandje kwam omdat ik met het vullen van de tank vanuit een reserve fles benzine flink wat knoeide over de hete motor. Daar kan de Vespa niks aan doen.
If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.
Als je van tevoren had gevraagd of je erop zou passen, en iemand had met Cycle Ergo gereageerd, dan had ie geteldVrijdag schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 11:28:
[...]
En deze maar weer om te lachen:
[Afbeelding]
(meteen wat van de bingokaart afgestreept)
Mazda CX-5 '15 | Honda CB1000R '19
Die is gebouwd als een auto
Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.
Nou nee, je kunt overal veel beter bij, je hebt geen brug nodig, minder speciaal gereedschap, enz enz.
Ik durf wel te stellen dat sleutelen aan motoren makkelijker is dan aan auto's.
If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.
Ik meen me te herinneren dat je ook wel eens foto's hebt geplaatst van de variomatic. Was dat gewoon regulier onderhoud, of toch een puntje dat wel wat gevloek heeft opgeleverd?Bommes schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 11:34:
@Jolke nou ja die Belg had flink moeite om dat ding opgezet te krijgen. Het waaide redelijk en hij had niet echt notie van die schuine kant in de wind.
Opzetten lukte uiteindelijk wel, maar het gewapper van die tent die nacht had hem wel wakker gehouden.
@MichielK71
Vermogen is met de HPE niet echt heel veel toegenomen dus daarvoor hoef je geen HPE te kiezen.
De vering is adequaat maar houd niet echt over. Eentje waar al geupgrade vering onder zit heeft de voorkeur, dat kost je namelijk zo weer 750 euro voor een setje Bitubo's voor en achter.
Accessoires zijn los best prijzig, dus wil je bijvoorbeeld een orginele Vespa topkoffer dan scheelt je dat veel geld als je een Vespa aanschaft waar die al op zit.
Het hoge windscherm is waardeloos, tenminste als je een motor rijder bent, leuk voor in de stad misschien, maar verder alleen maar een grote windvanger.
De onderdelen voor onderhoud zijn echt niet duur, setje banden heb je voor een 150 euro wel besteld, remblokjes 10 of 15 euro. Luchtfilter is een schuimfilter, dus zelf te wassen en in te oliën. Gaat maar 1,5 liter olie in, enz enz.
Ik merk met rijden niet echt heel veel verschil tussen mijn oude 250 GTS uit 2006 of de HPE 300 uit 2024 die ik nu heb.
Sterker nog, de nieuwe voelt wat zwaarder aan de achter kant. Niet met optillen, maar met flink snel over drempels rijden merk ik dat het achter allemaal wat "harder, en zwaarder" voelt.
1 storing met de vorige, abs sensor in het voorwiel. En dat rijdend van ongeveer 5000km aanschaf tot 35.000km bij verkoop.
Ja ik heb wel wat andere problemen gehad maar dat kwam door mijzelf, klein brandje bij/in de motor ruimte gaf wel wat storingen nadien. Dat brandje kwam omdat ik met het vullen van de tank vanuit een reserve fles benzine flink wat knoeide over de hete motor. Daar kan de Vespa niks aan doen.
't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.
Haha, ben ik even blij dat ik me heb ingehouden! Heb er maar eentje afgestreept...;-)
Crap, goed puntgeert_s schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 11:35:
[...]
Als je van tevoren had gevraagd of je erop zou passen, en iemand had met Cycle Ergo gereageerd, dan had ie geteldOf doelde je op een ander vakje?
De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!
Thanks @Bommes .Bommes schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 11:34:
@MichielK71
Dus beter een 2018 model met het oude blok en niet teveel KM. En dan ook een koffer erop als die erbij zit en later geld steken in verbeterde vering. Persoonlijk vind ik een groot windscherm helemaal niks. Net alsof je achter een stuk thermopane zit. Een laag schermpje is wel oké.
[ Voor 5% gewijzigd door MichielK71 op 08-05-2026 13:04 ]
Meet(ing) in the middle kan bij mij in Boekel als je wilt, koffie, koek en inbussleutels staan altijd klaar. En rijd ook gaag een stukkie mee met de T7 als dat uitkomt - ik schaar me ook nog wel onder de beginnend offroad rijders overigens.Joris748 schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 22:34:
[...]
Goed plan, gezellig. Ik woon in de buurt van Oss.