• JanPedaal
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

JanPedaal

Coureur extraordinaire

Mooi, haha! Het is zeker vrijdag vandaag.
Ik mis trouwens de traditionele @Vrijdagpost wel hoor, met bloedmooie roodharige dames op caféracers en supersports. Was toch altijd een mooie inluiding van het weekend *O*

Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09-07 17:44
Bommes schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 21:56:
[...]

En goed opletten als het een beetje waait dat je hem met de schuine kant in de wind zet.

[...]
Dat klinkt als ervaring. :7

• MichielK71
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 04-06 14:36
@Bommes Als ervaringsdeskundige met een Vespa GTS 300, wat zijn de aandachtspunten waar je op moet letten als je op zoek bent naar een 2e hands exemplaar.

Mijn budget is rond de 4 á 5 duizend euri. Had ergens gelezen dat vanaf 2019 de HPE versie een sterker blok heeft.

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 09-07 17:36

silverball

De wagen voor moderne mensen

Is sleutelen aan een motorfiets echt zoveel moeilijker?

Vorige week heb ik kleppen gesteld van mijn BMW r1100rs . Een boutje is er, op een of andere manier, net scheef ingegaan waardoor ik een helicoil heb moeten tappen. Vervelend, overkomelijk. Bijzonder ook, want ik heb niet lopen beuken.

Afgelopen week weigerden mijn remmen dienst aan de voorzijde. Revisieset besteld en nieuwe remleidingen. Vanaf de remklauwen richting de abs-unit gewerkt. Ging prima. Totdat ik het laatste stuk moest monteren, de leiding vanaf de abs-unit richting de remverdeler aan de voorkant. Je kan niet voorkomen dat die remleiding een heel klein beetje onder spanning staat, puur door zijn eigen stijfheid, en je kan de eerste paar slagen niet zien omdat die remslang, banjobout, alles ervoor zit. Je draait zeer zachtjes in met een steeksleutel, terwijl je met je andere hand moeilijk de remleiding wegduwd; draad weer in puin :X :X :X

Ik sleutel redelijk vaak aan auto's, ik heb nog nooit een helicoil of wat dan ook moeten tappen, ook niet in aluminium koppen en dergelijke. Wat een vuilnis, is dit normaal aan motorfietsen, is dit een BMW dingetje? Langzamerhand durf ik er niet meer aan te sleutelen, namelijk.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | aroTHERM plus | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
silverball schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 11:22:
Ja.
Wat een vuilnis, is dit normaal aan motorfietsen, is dit een BMW dingetje? Langzamerhand durf ik er niet meer aan te sleutelen, namelijk.
Wat voor een BMW was het?

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• silverball

silverball

Chevy454 schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 11:26:
[...]

Ja.

[...]

Wat voor een BMW was het?
r1100rs.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | aroTHERM plus | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

• Vrijdag
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11:29

Vrijdag

De Goede

JanPedaal schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 10:19:
[...]

Ik mis trouwens de traditionele @Vrijdagpost wel hoor, met bloedmooie roodharige dames op caféracers en supersports. Was toch altijd een mooie inluiding van het weekend *O*
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7MtTiIx4Oz9dsIsGpSDhgCE89MM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/D43ObCUrKlHvEQLDLIW5EzIi.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qo01_OPGNfOEg7potj5t2NfhEbA=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Ja7EyeRVs1YeAQtCNemswDQn.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JUF8088TmJxeb25XEDIIILxSJlI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tGXeW8A5toaIP7E694UMinR2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nduRhe3wVbGcrszyEGyGaUDvC6w=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/F2d4eYnYpTgHbffPybczz6va.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lwNx9MPkvG8cep6ljoYKxW0e3aA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/79BVT3bj6ymIK7Kh85tnB2p5.jpg?f=fotoalbum_large

Nou vooruit. Hier een paar ;)

En deze maar weer om te lachen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CqigasLkIIii1pEtUVSsVXjLQKQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aFmCJVyjF3ttU1Y6ULpCFD7C.jpg?f=fotoalbum_large

(meteen wat van de bingokaart afgestreept :P )

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08:57
@Jolke nou ja die Belg had flink moeite om dat ding opgezet te krijgen. Het waaide redelijk en hij had niet echt notie van die schuine kant in de wind.
Opzetten lukte uiteindelijk wel, maar het gewapper van die tent die nacht had hem wel wakker gehouden.

@MichielK71
De HPE''s vanaf 2019 tot ergens '20 of '21 kunnen wel wat olie verbruiken.
Wat dat betreft zijn de oude Quasar (voor 2019) blokjes beter.
Vermogen is met de HPE niet echt heel veel toegenomen dus daarvoor hoef je geen HPE te kiezen.

De vering is adequaat maar houd niet echt over. Eentje waar al geupgrade vering onder zit heeft de voorkeur, dat kost je namelijk zo weer 750 euro voor een setje Bitubo's voor en achter.

Accessoires zijn los best prijzig, dus wil je bijvoorbeeld een orginele Vespa topkoffer dan scheelt je dat veel geld als je een Vespa aanschaft waar die al op zit.
Het hoge windscherm is waardeloos, tenminste als je een motor rijder bent, leuk voor in de stad misschien, maar verder alleen maar een grote windvanger.

De onderdelen voor onderhoud zijn echt niet duur, setje banden heb je voor een 150 euro wel besteld, remblokjes 10 of 15 euro. Luchtfilter is een schuimfilter, dus zelf te wassen en in te oliën. Gaat maar 1,5 liter olie in, enz enz.

Ik merk met rijden niet echt heel veel verschil tussen mijn oude 250 GTS uit 2006 of de HPE 300 uit 2024 die ik nu heb.
Sterker nog, de nieuwe voelt wat zwaarder aan de achter kant. Niet met optillen, maar met flink snel over drempels rijden merk ik dat het achter allemaal wat "harder, en zwaarder" voelt.
Of te wel een nette oudere 250 of 300 is echt niks mis mee.
Wel is het design weer net wat gelikter met de nieuwere HPE's. Keuzes keuzes.

Wat betreft betrouwbaarheid: ik heb er echt nooit iets mis mee gehad.
Benzine er in, wat onderhoud (dat makkelijk zelf te doen is) en rijden maar.
1 storing met de vorige, abs sensor in het voorwiel. En dat rijdend van ongeveer 5000km aanschaf tot 35.000km bij verkoop.
Ja ik heb wel wat andere problemen gehad maar dat kwam door mijzelf, klein brandje bij/in de motor ruimte gaf wel wat storingen nadien. Dat brandje kwam omdat ik met het vullen van de tank vanuit een reserve fles benzine flink wat knoeide over de hete motor. Daar kan de Vespa niks aan doen.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

• geert_s
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 11:19

geert_s

Gamertag: Brulbak

Vrijdag schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 11:28:
[...]

[Afbeelding]

Als je van tevoren had gevraagd of je erop zou passen, en iemand had met Cycle Ergo gereageerd, dan had ie geteld :) Of doelde je op een ander vakje?

Mazda CX-5 '15 | Honda CB1000R '19

• Chevy454
  • Niet online
Die is gebouwd als een auto

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• Bommes
Nou nee, je kunt overal veel beter bij, je hebt geen brug nodig, minder speciaal gereedschap, enz enz.
Ik durf wel te stellen dat sleutelen aan motoren makkelijker is dan aan auto's.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:46
Bommes schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 11:34:
@Jolke nou ja die Belg had flink moeite om dat ding opgezet te krijgen. Het waaide redelijk en hij had niet echt notie van die schuine kant in de wind.
Opzetten lukte uiteindelijk wel, maar het gewapper van die tent die nacht had hem wel wakker gehouden.

@MichielK71
Vermogen is met de HPE niet echt heel veel toegenomen dus daarvoor hoef je geen HPE te kiezen.

De vering is adequaat maar houd niet echt over. Eentje waar al geupgrade vering onder zit heeft de voorkeur, dat kost je namelijk zo weer 750 euro voor een setje Bitubo's voor en achter.

Accessoires zijn los best prijzig, dus wil je bijvoorbeeld een orginele Vespa topkoffer dan scheelt je dat veel geld als je een Vespa aanschaft waar die al op zit.
Het hoge windscherm is waardeloos, tenminste als je een motor rijder bent, leuk voor in de stad misschien, maar verder alleen maar een grote windvanger.

De onderdelen voor onderhoud zijn echt niet duur, setje banden heb je voor een 150 euro wel besteld, remblokjes 10 of 15 euro. Luchtfilter is een schuimfilter, dus zelf te wassen en in te oliën. Gaat maar 1,5 liter olie in, enz enz.

Ik merk met rijden niet echt heel veel verschil tussen mijn oude 250 GTS uit 2006 of de HPE 300 uit 2024 die ik nu heb.
Sterker nog, de nieuwe voelt wat zwaarder aan de achter kant. Niet met optillen, maar met flink snel over drempels rijden merk ik dat het achter allemaal wat "harder, en zwaarder" voelt.

1 storing met de vorige, abs sensor in het voorwiel. En dat rijdend van ongeveer 5000km aanschaf tot 35.000km bij verkoop.
Ja ik heb wel wat andere problemen gehad maar dat kwam door mijzelf, klein brandje bij/in de motor ruimte gaf wel wat storingen nadien. Dat brandje kwam omdat ik met het vullen van de tank vanuit een reserve fles benzine flink wat knoeide over de hete motor. Daar kan de Vespa niks aan doen.
Ik meen me te herinneren dat je ook wel eens foto's hebt geplaatst van de variomatic. Was dat gewoon regulier onderhoud, of toch een puntje dat wel wat gevloek heeft opgeleverd?

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• silverball

silverball

Nou ja, tnx @Bommes @Chevy454 ik ga nu ook alle T-stukken dan maar meenemen en voorzichtiger te werk. Ik weet het anders ook niet.

• Kanseleur
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 08-07 23:58
Haha, ben ik even blij dat ik me heb ingehouden! Heb er maar eentje afgestreept...;-)

• Vrijdag
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11:29

Vrijdag

De Goede

geert_s schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 11:35:
[...]

Als je van tevoren had gevraagd of je erop zou passen, en iemand had met Cycle Ergo gereageerd, dan had ie geteld :) Of doelde je op een ander vakje?
Crap, goed punt :-(

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

• MichielK71
@MichielK71

Thanks @Bommes .

Dus beter een 2018 model met het oude blok en niet teveel KM. En dan ook een koffer erop als die erbij zit en later geld steken in verbeterde vering. Persoonlijk vind ik een groot windscherm helemaal niks. Net alsof je achter een stuk thermopane zit. Een laag schermpje is wel oké.

Ik kom o.a. de volgende op MP tegen:
https://www.marktplaats.nl/v/motoren/motoren-piaggio/m2396973722-vespa-gts-sei-giorni-300cc-bj-2023
https://www.marktplaats.nl/v/motoren/motoren-overige-merken/m2392164624-vespa-gts-300-hpe-2020-abs
https://www.marktplaats.nl/v/motoren/motoren-piaggio/m2390125163-vespa-gts-300-lage-km-stand
https://www.marktplaats.nl/v/motoren/motoren-overige-merken/m2386139172-vespa-gts-300-ie-gts300-gts-300-super-sport-nieuwe-banden
https://www.marktplaats.nl/v/motoren/motoren-piaggio/m2373423283-vespa-gts-250-i-e-scooter-rood

Een witte of rode lijkt me leuk om dan de andere kleuren van de Italiaanse vlag op te laten wrappen.

[ Voor 25% gewijzigd door MichielK71 op 08-05-2026 14:35 ]

• Thedr
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09-07 10:35
Joris748 schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 22:34:
[...]

Goed plan, gezellig. Ik woon in de buurt van Oss.
Meet(ing) in the middle kan bij mij in Boekel als je wilt, koffie, koek en inbussleutels staan altijd klaar. En rijd ook gaag een stukkie mee met de T7 als dat uitkomt - ik schaar me ook nog wel onder de beginnend offroad rijders overigens.

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Nu online

A13X

Dude

Thedr schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 13:05:
[...]

Meet(ing) in the middle kan bij mij in Boekel als je wilt, koffie, koek en inbussleutels staan altijd klaar. En rijd ook gaag een stukkie mee met de T7 als dat uitkomt - ik schaar me ook nog wel onder de beginnend offroad rijders overigens.
Zwaai dan ff als je langs Veghel rijd, haak ik ook aan als de agenda het toelaat. Enne hier ook offroad beginner, ofja 1 cursus en beetje ervaring. :P

Awesome

• Bommes
DrivinUCrazy schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 11:44:
[...]

Ik meen me te herinneren dat je ook wel eens foto's hebt geplaatst van de variomatic. Was dat gewoon regulier onderhoud, of toch een puntje dat wel wat gevloek heeft opgeleverd?
Regulier onderhoud, wat in mijn geval achterstallig was.. doordat ik er te lang mee door was blijven rijden.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Vorige week heb ik kleppen gesteld van mijn BMW r1100rs . Een boutje is er, op een of andere manier, net scheef ingegaan waardoor ik een helicoil heb moeten tappen. Vervelend, overkomelijk. Bijzonder ook, want ik heb niet lopen beuken.

Afgelopen week weigerden mijn remmen dienst aan de voorzijde. Revisieset besteld en nieuwe remleidingen. Vanaf de remklauwen richting de abs-unit gewerkt. Ging prima. Totdat ik het laatste stuk moest monteren, de leiding vanaf de abs-unit richting de remverdeler aan de voorkant. Je kan niet voorkomen dat die remleiding een heel klein beetje onder spanning staat, puur door zijn eigen stijfheid, en je kan de eerste paar slagen niet zien omdat die remslang, banjobout, alles ervoor zit. Je draait zeer zachtjes in met een steeksleutel, terwijl je met je andere hand moeilijk de remleiding wegduwd; draad weer in puin :X :X :X

Ik sleutel redelijk vaak aan auto's, ik heb nog nooit een helicoil of wat dan ook moeten tappen, ook niet in aluminium koppen en dergelijke. Wat een vuilnis, is dit normaal aan motorfietsen, is dit een BMW dingetje? Langzamerhand durf ik er niet meer aan te sleutelen, namelijk.
Kleppen stellen ben ik nog niet aan begonnen, ik ben handig met hout maar nog echt een beginnend voertuigsleutelaar. Ondertussen aan de (oude) Corsa van mijn dame eea gedaan, en wat dingen aan de motor. De motor wil ik wel grotendeels zelf gaan doen, en dat gaat me uiteindelijk prima af. Ben begonnen met olie verversen, heb nu richtingaanwijzers vervangen (veel kuipdelen...), luchtfilter vervangen, achterwiel versteld. Voor komende maanden ergens staat het vervangen van ketting + kettingwielen op het programma.

Wel vind ik het uit elkaar/loshalen van de kuip een berg werk om zoiets simpels als een luchtfilter te kunnen bereiken; ik heb dat afgelopen weekend gedaan en ook de tank losgehaald om dat te kunnen doen.

[ Voor 6% gewijzigd door Boudewijn op 08-05-2026 14:59 ]

• Bommes
MichielK71 schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 13:04:
[...]

Thanks @Bommes .

Dus beter een 2018 model met het oude blok en niet teveel KM. En dan ook een koffer erop als die erbij zit en later geld steken in verbeterde vering. Persoonlijk vind ik een groot windscherm helemaal niks. Net alsof je achter een stuk thermopane zit. Een laag schermpje is wel oké.

Ik kom o.a. de volgende op MP tegen:
https://www.marktplaats.nl/v/motoren/motoren-piaggio/m2396973722-vespa-gts-sei-giorni-300cc-bj-2023
https://www.marktplaats.nl/v/motoren/motoren-overige-merken/m2392164624-vespa-gts-300-hpe-2020-abs
https://www.marktplaats.nl/v/motoren/motoren-piaggio/m2390125163-vespa-gts-300-lage-km-stand
https://www.marktplaats.nl/v/motoren/motoren-overige-merken/m2386139172-vespa-gts-300-ie-gts300-gts-300-super-sport-nieuwe-banden
https://www.marktplaats.nl/v/motoren/motoren-piaggio/m2373423283-vespa-gts-250-i-e-scooter-rood

Een witte of rode lijkt me leuk om dan de andere kleuren van de Italiaanse vlag op te laten wrappen.
Van de gene die je nu linkt.
De eerste een sei giorni, speciale uitvoering. Hate it or love it. 2de hands meestal wat lager geprijsd. Daarnee gezegd wat minder populair? Ik vind daarvan het dashboardje wel een beetje oubollig. Maar dat is persoonlijke smaak. Die is wel van een goed bouwjaar voor wat betreft de HPE, kans op olie verbruik is er daarbij eigenlijk niet.
2de linkje, opletten dus met olie verbruik. Maar dat is niet te controleren bij een proefrit helaas. Ik zou het ding er niet perse op laten staan. Vind je de kleur en opties tof dan doen.
3de ik vind die gif groene kleur niks, maar daar is dus persoonlijk.
4de wit is inderdaad wel een gave basis om te modden, alles zwart, met de wiite lak, of inderdaad een Italiaanse vlag er op. Ook wel al een oude voor dat geld
5de link die rode.. wel erg op leeftijd ondertussen, maar ook het gunstigste geprijsd. Ik zie wel dat die zo een zwarte rubberen voetenmat heeft. Die zorgen altijd voor fikse lak schade. Zoals een telefoon hoesje bij je gsm. Er gaat rotzooi onder zitten, en de lak krast. Niet zo heel erg als je die mat mooi vind en wil laten liggen. Vind je het lelijk en moet het ding er af, dan heb je dus gegarandeerd zichtbare lak schade.
Edit: zie nu dat die blauwe die mat ook heeft, ik zou hem daarop laten staan.

Van dit rijtje zou ik voor de eerste gaan die Sei giorni. De advertentie komt op mij over alsof het een motorrijder is die het ding verkoopt. Geen scooter boy met hadtasje. Echt heel weinig km's, lijkt me gewoon bijna nieuw.
Ter info: Die van mij is uit de laatste maand 2022 (dat is model serie 2023, wat kleine wijzigingen aan kapjes en dergelijke) heeft iets over 19.000km gereden. En die heb ik een paar maanden terug voor 5000 gekocht bij een dealer met 3 maanden garantie. Met nieuwe banden, laag orgineel windschermpje en nieuwe Vespa topkoffer in kleur.

[ Voor 9% gewijzigd door Bommes op 08-05-2026 15:20 ]

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 03:43

4x2

lộn xộn quá

Bommes schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 11:38:
[...]

Nou nee, je kunt overal veel beter bij, je hebt geen brug nodig, minder speciaal gereedschap, enz enz.
Op z'n minst prettiger, motoren loop ik aan te knutselen omdat ik het leuk vind, auto's omdat het moet.
silverball schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 11:46:
Nou ja, tnx @Bommes @Chevy454 ik ga nu ook alle T-stukken dan maar meenemen en voorzichtiger te werk. Ik weet het anders ook niet.
Het klinkt een beetje als een matig geval van LEO ;)

leeg

• UTwizard
  • Laatst online: 09-07 16:00
JanPedaal schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 10:19:
[...]

Supersports? Zijn er naast mijn vriendin en mij (en nu sinds kort @TheProst ) nog mensen die dat gaaf/mooi vinden dan? Ik heb het idee dat wij de laatste der Mohikanen zijn.

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

418O2

u mad?

UTwizard schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 15:28:
[...]

Supersports? Zijn er naast mijn vriendin en mij (en nu sinds kort @TheProst ) nog mensen die dat gaaf/mooi vinden dan? Ik heb het idee dat wij de laatste der Mohikanen zijn.
Ik vind ze heel gaaf, maar hoef er niet zelf op de openbare weg mee te rijden. En met mij zijn er vast meer die er zo over denken

• DrivinUCrazy
Exact dat. :)
Ik vind ze wel degelijk mooi hoor!
Maar ik zou er geen willen hebben. Ik pas er niet lekker op, op de weg kan ik het ding niet ten volle benutten, je kan niet makkelijk bagage meenemen,...

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• TheProst
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 08-07 23:33

TheProst

comparison is the thief of joy

Ik heb het "geluk" dat ik niet zo groot ben. Ook heb ik voor werk alleen een laptop nodig dus een rugtas is genoeg. Misschien dat als ik later met wat meer ervaring ga rijden er nog iets bij komt. Geen idee wat dat zou worden want op een adventure ga ik niet passen.

An audi a day keeps de doctor away | AMD R5 9600X + ASUS 5080 ASTRAL | Bekijk mijn inventaris

• TheProst

TheProst

[...]

Heb jij zelf dan ook een supersport? Ik zie in het overzicht 2 naked staan.

An audi a day keeps de doctor away | AMD R5 9600X + ASUS 5080 ASTRAL | Bekijk mijn inventaris

• UTwizard
  • Laatst online: 09-07 16:00
TheProst schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 15:47:
[...]

Heb jij zelf dan ook een supersport? Ik zie in het overzicht 2 naked staan.
Wat er bij mij bij het overzicht staat klopt al jaren niet meer :+ maar voor de "gewone kilometers" en vakanties rijden mijn vriendin en ik allebei een naked inderdaad. Daarnaast hebben we allebei nog wat sportiever speelgoed voor circuitdagen en een keer een mooie zomeravond als de wegen leeg zijn, bijvoorbeeld met grote voetbalwedstrijden :P

[ Voor 3% gewijzigd door UTwizard op 08-05-2026 16:06 ]

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08:41
[...]

Jahoor, ik vind ze nog steeds gaaf! Maar er zijn zo weinig plekken waar die dingen nog tot hun recht komen.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• TheProst

TheProst

UTwizard schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 15:59:
[...]

Wat er bij mij bij het overzicht staat klopt al jaren niet meer :+ maar voor de "gewone kilometers" en vakanties rijden mijn vriendin en ik allebei een naked inderdaad. Daarnaast hebben we allebei nog wat sportiever speelgoed voor circuitdagen en een keer een mooie zomeravond als de wegen leeg zijn, bijvoorbeeld met grote voetbalwedstrijden :P
Ik zou met die van mij ook wel het circuit op willen. Ik heb nog een waarde bon van oud collega's voor circuit training in lelystad. Dat ga ik wel pas doen als ik eerst wat meer kilometers op de normale weg heb gereden.

Nu weet ik nog niet wat dat sportievere speelgoed is. maar ik god die aprilia die in je pf staat.

• MichielK71
Bommes schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 15:05:
[...]

Van de gene die je nu linkt.
De eerste een sei giorni, speciale uitvoering. Hate it or love it. 2de hands meestal wat lager geprijsd. Daarnee gezegd wat minder populair? Ik vind daarvan het dashboardje wel een beetje oubollig. Maar dat is persoonlijke smaak. Die is wel van een goed bouwjaar voor wat betreft de HPE, kans op olie verbruik is er daarbij eigenlijk niet.
2de linkje, opletten dus met olie verbruik. Maar dat is niet te controleren bij een proefrit helaas. Ik zou het ding er niet perse op laten staan. Vind je de kleur en opties tof dan doen.
3de ik vind die gif groene kleur niks, maar daar is dus persoonlijk.
4de wit is inderdaad wel een gave basis om te modden, alles zwart, met de wiite lak, of inderdaad een Italiaanse vlag er op. Ook wel al een oude voor dat geld
5de link die rode.. wel erg op leeftijd ondertussen, maar ook het gunstigste geprijsd. Ik zie wel dat die zo een zwarte rubberen voetenmat heeft. Die zorgen altijd voor fikse lak schade. Zoals een telefoon hoesje bij je gsm. Er gaat rotzooi onder zitten, en de lak krast. Niet zo heel erg als je die mat mooi vind en wil laten liggen. Vind je het lelijk en moet het ding er af, dan heb je dus gegarandeerd zichtbare lak schade.
Edit: zie nu dat die blauwe die mat ook heeft, ik zou hem daarop laten staan.

Van dit rijtje zou ik voor de eerste gaan die Sei giorni. De advertentie komt op mij over alsof het een motorrijder is die het ding verkoopt. Geen scooter boy met hadtasje. Echt heel weinig km's, lijkt me gewoon bijna nieuw.
Ter info: Die van mij is uit de laatste maand 2022 (dat is model serie 2023, wat kleine wijzigingen aan kapjes en dergelijke) heeft iets over 19.000km gereden. En die heb ik een paar maanden terug voor 5000 gekocht bij een dealer met 3 maanden garantie. Met nieuwe banden, laag orgineel windschermpje en nieuwe Vespa topkoffer in kleur.
Fijn dat je zo even meekijkt. Ik vind de Sei Giorni ook wel een mooie uitvoering. Zou daar nog een rekje met een koffer achterop passen denk je?

En dat van die rubber voetmatten, daar had ik dus nooit zo over nagedacht. Je hebt met die tip daar wel een hoop mogelijke ellende mee voorkomen.

• Pyr0_
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10:59
Bommes schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 21:56:
[...]

Inderdaad flink wat ruimte, maar ook wel echt een serieuze zak (niet jij :P ) om mee te nemen.
En goed opletten als het een beetje waait dat je hem met de schuine kant in de wind zet.
[Afbeelding]
Links mijn tentje, rechts die van 1 van de Belgen waar ik bij aangehaakt was vorig jaar.
Dank voor de verheldering, ik dacht even.... :+

Flinke zak inderdaad, maar ik redeneerde zo dat ik in totaal ong hetzelfde gewicht aan bagage meenam als afgelopen jaar en dat was goed te doen. Toen sleepte ik een tentje van 3.2kg en een nutteloze tarp van 2kg mee. En m'n swmotech rolbag van 90l slikt em makkelijk.

Sterker nog, in totaal sleep ik zo'n 10kg minder mee dan vorig jaar augustus. En de totale hoeveelheid kilos aan bagage is ongeveer hetzelfde gebleven (~25kg). :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1OdfbRA8ZY_c3tJNBEeapKeccPI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ZxzbaDc2x7pLHCokEYtiR1CQ.jpg?f=user_large

[ Voor 8% gewijzigd door Pyr0_ op 08-05-2026 16:39 ]

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online

Destruction

(ex-)Automonteur

DrivinUCrazy schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 15:31:
Exact dat. :)
Ik vind ze wel degelijk mooi hoor!
Maar ik zou er geen willen hebben. Ik pas er niet lekker op, op de weg kan ik het ding niet ten volle benutten, je kan niet makkelijk bagage meenemen,...
Same here :) Zo'n R6 als voorbeeld, ik vind het best een mooie motor om te zien. Maar het is niks voor mij, om de redenen die jij hier ook aangeeft.

Zelf een VFR750F en een CBR600F gehad, vond het ook mooie motoren maar ik reed er uiteindelijk weinig op omdat ik met rugklachten (hernia) niet lang op dat soort motoren kan rond rijden.

Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.

• Bommes
MichielK71 schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 16:32:
[...]

Fijn dat je zo even meekijkt. Ik vind de Sei Giorni ook wel een mooie uitvoering. Zou daar nog een rekje met een koffer achterop passen denk je?
Ja zeker, eigenlijk is alleen het stuur met kappen en voorspatbord met koplamp anders.
De rest is gelijk, dus achterrekje past zondermeer. Ook uitlaten, vering etc. Dat is allemaal gelijk.
Nou ja wel bouwjaar/serie afhankelijk.
Zeker bij vering op letten, zitten wat aanpassingen in de voorvork in de jaren.
De SIP webshop heeft echt wel veel accessoires, orgineel, maar ook van hun eigen merk, Faco en dergelijke. Veel keuze.

• Chevy454
  • Niet online
Bommes schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 11:38:
Het is niet omdat je er meer toegang tot heb betekent niet dat het niet moeilijker is. De marge voor fouten zijn kleiner. Een M6 vs een M8 vs een M12.

Werken aan een vrachtwagen is eenvoudiger maar ook veel zwaarder.

• Chevy454
  • Niet online
Project 40: de tellerunit

Mijn voorkant is van een KLR600 maar de veerpoten, de remklauw en wiel zijn nu KLR650. De triple tree en kroonplaar van de KLR650 is van staal, die van de KLR600 uit aluminium maar de gaten komen overeen.

Ik wil de tellerunit van de KLR650 hebben maar die past niet met het lichtframe van de KLR600 ;(. Dus moet ik dat frame vervangen door de KLR650 versie maar die is voor een kuip op het frame ontworpen.

Dus nu moet ik gaan besluiten hoe belangrijk die teller unit is voor mij en of ik daarvoor weer een hele adventure kuip wil hebben. Snijden in die KLR600 armatuur wil ik vermijden want moeilijk delen te vinden.

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:13
Wij rijden hier allemaal rond met de grondaanname dat elke automobilist ons dood wil rijden. En ik als (bijna helemaal, nu echt) motor instructeur weet dat als geen ander. Maar wat me toch elke keer verbaast is de frequéntie waarmee ze dat pogen te doen :/.

Op mijn route naar huis kom ik langs deze kruising:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5YhzCHOoOSFT9FjvRrUBr_BBtOg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/6aMO0131W0eWWvI2BYbzDY3w.png?f=fotoalbum_large

Ik reed in noordelijke richting en dus op de rechter strook van de rechter baan. Precies zoals ook op deze foto stonden er enkele auto's te wachten op de strook voor linksaf, die moeten wachten op het tegemoetkomende verkeer. Ik ben altijd enigzins op mijn hoede op dit punt omdat wanneer ik in zuidelijke richting rijdt, het verkeer een korte invoegstrook heeft en altijd te langzaam naar links komt. Soms snapt ook iemand het hele concept invoegstrook niet en trekt gewoon direct de rijbaan op zonder die strook uberhaupt te benutten.

Maar nu ging ik noordelijk en trok een ontzettende doos in een opel model koektrommel hem zó tussen de rij wachtende auto's door, de rechterstrook op. Ik kon alleen nog heel hard remmen om te zorgen dat ik er niet op reed. Ik denk dat mijn spidey sense al iets eerder is afgegaan, juist omdat ik specifiek dit punt gewoon echt niet vertrouw, want ik heb de ABS loze oldtimer netjes in bedwang gehouden, maar ik ben wel echt geschrokken. Ze reed uiteindelijk ook mijn dorp in en heb haar dus toch even met een handgebaar naar de kant verwezen en gevraagd waar dat in hemelsnaam over ging. Ben niet gaan schreeuwen of schelden uiteraard maar de schrik was wel in mijn stem te horen denk ik. Ze had me "gewoon echt niet gezien". Er reed ook verkeer achter mij, dus ook al had ze mijn relatief kleine voertuig niet opgemerkt snap ik nog niet waarom ze hem direct naar rechts trok en niet de linkerbaan gebruikte om snelheid te maken.

Eeuwig dom. "Ja maar ik rijdt hier dus normaal echt nooit" en "het was zo druk" bla bla. Ik heb haar gezegd dat ik hoop dat ze er iets van heeft geleerd in de trant van "nu weet je het voor de volgende keer" en ben gauw naar huis gereden.

Enkele weken hiervoor ook al een knuppel die in de lichtjestunnel in Emmen zijn koekblik zó voor mijn motor langs de linkerbaan op trok zonder richting of spiegelen. "Ik zag je niet" - ik reed expres in zijn spiegels want dat doe ik altijd als ik op de linkerbaan rijd, dus hij heeft gewoon niet eens gecheckt. Wilde even naar links omdat die baan iets sneller leek te rijden (in de spits).

* HTT-Thalan zucht eens heel diep en hangt zijn airbagvest weer aan de lader.

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 12:05

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
harley schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 21:06:
@Joris748 leuk dat het beviel, nu ben je besmet met het tet virus ;)

[...]

Ik ben wel in india ( en Nepal) geweest, maar alleen noorden van India.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Gestart in New Delhi, via Agra, Lucknow, Ayodhya, Grens overgestoken bij Sunaili,, Butwal, Pokhara, Tatopani, Kagbeni, Muktinath, Chitwan, Kathmandu.

We zijn via een nederlandse reisorganisator gegaan, maar die kan ik niet aanraden en zou ik ook niet nog een keer mee reizen. volgende keer regel ik alles zelf, en hotels kun je makkelijk ter plekke op de dag zelf boeken.

Motoren waren Royal Enfield Himalayan 450, niet snel of groot maar het brengt je overal waar je wezen moet, en die kunnen ze (meestal :X ) wel repareren.
Ik heb alles op polarsteps (minus de meeste tegenslagen van/door de reisorganisatie) als je wilt, maar de regio waar jij naartoe gaat is natuurlijk heel ergens anders.

Wat betreft reizen in India -> links rijden is makkelijk, je gaat vanzelf met de flow mee, en pas als je echt ergens achteraf alleen rijdt zou je je kunnen vergissen. ( zoals wij in een lege tunnel de verkeerde weghelft op gegaan na een afslag)
Ja Koeien zijn heilig en lopen/slapen overal op de weg. Maar ook zwerfhonden moet je voor oppassen ( heb er 1 aangereden helaas)
Verkeer is chaos, en toch gaat het eigenlijk altijd wel goed. Ook met oversteken niet drie keer kijken of treuzelen maar gewoon doen en dan stopt iedereen vanzelf, dit gaat volledig tegen je europese natuur in maar zo werkt het daar.

Als je de weg kwijt bent altijd vragen waar iets is, dus niet gericht vragen is het (al wijzend) die kant op. Ze antwoorden namelijk anders altijd met ja dus als je vraagt is dat links is het antwoord ja, als je vraagt is het rechts is het antwoord ook ja. Als je vraagt welke kant dan moeten ze of een goed antwoord geven of ontkennen en daar heb je uiteindelijk meer aan dan verkeerd rijden :+
Met engels kom je in de meeste plaatsen goed vooruit, internet kost geen drol en bereik was overal beter dan in zeg duitsland 8)

Eten is natuurlijk afhankelijk van wat je lekker vindt, maar als ze daar zeggen niet of beetje pittig, dan is dat naar onze maatstaven nog steeds erg pittig ;) niet flessen water en salade zou je beter mijden ( of je maag moet al resistent zijn)
Dank voor het delen van je ervaring! Wat een avontuur zeg. Ik heb er echt zin in, maar heb nog geen succes met het vinden van een motor. Nu bij twee websites een aanvraag ingediend maar nog 0 reactie. Wil dat wel graag binnen een week ofzo rond hebben, want anders ga ik niet een week langer in India blijven als ik toch geen bike heb :+

Goede tip qua weg vragen, "nee" zeggen werkt toch even net wat anders in die cultuur.

Qua eten ga ik inderdaad alleen iets dat gekookt is naar binnen werken, niets wat rauw is. Ook als het gewassen is in drinkwater van hun dan is er nog een bestaand risico voor ons westerlingen :)

Je zegt dat je zelf alles zou regelen de volgende keer. Waar zou je een motor weg halen?

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

• Bommes
@MichielK71 Ik moet toch terug komen op een stukje wat ik eerder schreef.
Vandaag nog weer een stukje op de Vespa gereden. Stoplicht sprintjes is de HPE echt wel sneller dan de oude 250 GTS. Nou was die volledig vergelijkbaar met de oude 300, vanuit stilstand dan toch.
Bij de HPE komt het voorwieltje net niet los met vol optrekken, met wat naar achteren zitten gaat die zeker voor los, zonder moeite.

Vandaag een nieuwe slaapzak gekocht voor mijn volgende motor tripje.
Een Nomad Inca Premium 1000 XL
Heb denk ik de laatste gekocht dei ze hadden, want hij is op zie ik nu.
225cm lang, wel mummy maar niet te smal/klein. Goede mix tussen klein pak formaat, toch nog wat isolatie, en prijs. 109 euro voor betaald.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qB4o8IOLIdUHbs2od0b3lMRXk2U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SMpJICjMfnqQf5MVd764h0CF.jpg?f=fotoalbum_large

Bij de Vespa dealer ook nog een andere ABS ring voor in het achter wiel gehaald. Daarmee gaat de kilometerteller weergave minder afwijken. Daarnaast is de HPE Vespa begrenst op topsnelheid, doordat die nu dus lager weer wordt gegeven kun je theoretisch harder rijden.
Dit allemaal wel in de ideale wereld, want de keren dat ik in de begrenzer kwam op de snelweg zijn uitzonderlijk. Ding mist net het vermogen om daar makkelijk te komen, je hebt dan echt de slipstream hulp van andere voertuigen bij nodig.

[ Voor 9% gewijzigd door Bommes op 08-05-2026 21:25 ]

• jjonkie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09-07 21:39
TheProst schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 08:39:
[...]

Hoe zijn je bluetooth rechten verdeeld? Als je naar je cardo in de bluetooth instellingen bekijkt en dan achter cardo tandwiel aanklikt. Staat het schuifje bij oproepen wel naar rechts geschoven?
Ja, die staan goed. Ik heb ook de bluetooth verbinding met de head unit eruit gegooid na het maken van de verbinding maar alsnog komt het geluid van de head unit 8)7 En werkt de mic dus niet
Bartje1983 schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 08:48:
[...]

Wellicht kan je in de android head unit de microfoon disablen?

Ter info, welke head unit heb jij? En wat voor motor?
Nee in de head unit kan ik verder weinig tot niet instellen. Volgens de chinees waar ik em van heb gekocht ondersteund deze unit geen android telefoons |:(

Dit is de unit waar het om gaat

https://nl.aliexpress.com/item/1005012030428812.html?spm=a2g0o.cart.shoppingCartRecommend.2.48a261d7KhE25w&gps-id=shoppingCartRecommend&scm=1007.13440.426876.0&scm_id=1007.13440.426876.0&scm-url=1007.13440.426876.0&pvid=9ad3ebf9-ed54-42fa-84a1-2e63461436bd&_t=gps-id%3AshoppingCartRecommend%2Cscm-url%3A1007.13440.426876.0%2Cpvid%3A9ad3ebf9-ed54-42fa-84a1-2e63461436bd%2Ctpp_buckets%3A668%232846%238109%231935&pdp_ext_f=%7B%22order%22%3A%227389%22%2C%22spu_best_type%22%3A%22price%22%2C%22eval%22%3A%221%22%2C%22orig_sl_item_id%22%3A%221005012030428812%22%2C%22orig_item_id%22%3A%221005010230164694%22%2C%22sceneId%22%3A%223440%22%2C%22fromPage%22%3A%22recommend%22%7D&pdp_npi=6%40dis%21EUR%21178.58%2167.50%21%21%21178.58%2167.50%21%402103846917782666284167295e4746%2112000057319871049%21rec%21NL%21129750154%21X%211%210%21n_tag%3A-29919%3Bd%3Ab094ec%3Bm03_new_user%3A-29895%3BpisId%3A5000000206174507&utparam-url=scene%3AshoppingCartRecommend%7Cquery_from%3A%7Cx_object_id%3A1005012030428812%7C_p_origin_prod%3A1005010230164694

Motor is een Triumph Tiger 800XR maar daar zit weinig elektronica op die roet in het eten kan gooien ( gelukkig )

Foto voor de opvulling _/-\o_
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/UGk2C4t.jpeg

[ Voor 3% gewijzigd door jjonkie op 08-05-2026 21:09 ]

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

HTT-Thalan schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 18:21:
Wij rijden hier allemaal rond met de grondaanname dat elke automobilist ons dood wil rijden. En ik als (bijna helemaal, nu echt) motor instructeur weet dat als geen ander. Maar wat me toch elke keer verbaast is de frequéntie waarmee ze dat pogen te doen :/.

[Afbeelding]

Ik reed in noordelijke richting en dus op de rechter strook van de rechter baan. Precies zoals ook op deze foto stonden er enkele auto's te wachten op de strook voor linksaf, die moeten wachten op het tegemoetkomende verkeer. Ik ben altijd enigzins op mijn hoede op dit punt omdat wanneer ik in zuidelijke richting rijdt, het verkeer een korte invoegstrook heeft en altijd te langzaam naar links komt. Soms snapt ook iemand het hele concept invoegstrook niet en trekt gewoon direct de rijbaan op zonder die strook uberhaupt te benutten.

Maar nu ging ik noordelijk en trok een ontzettende doos in een opel model koektrommel hem zó tussen de rij wachtende auto's door, de rechterstrook op. Ik kon alleen nog heel hard remmen om te zorgen dat ik er niet op reed. Ik denk dat mijn spidey sense al iets eerder is afgegaan, juist omdat ik specifiek dit punt gewoon echt niet vertrouw, want ik heb de ABS loze oldtimer netjes in bedwang gehouden, maar ik ben wel echt geschrokken. Ze reed uiteindelijk ook mijn dorp in en heb haar dus toch even met een handgebaar naar de kant verwezen en gevraagd waar dat in hemelsnaam over ging. Ben niet gaan schreeuwen of schelden uiteraard maar de schrik was wel in mijn stem te horen denk ik. Ze had me "gewoon echt niet gezien". Er reed ook verkeer achter mij, dus ook al had ze mijn relatief kleine voertuig niet opgemerkt snap ik nog niet waarom ze hem direct naar rechts trok en niet de linkerbaan gebruikte om snelheid te maken.

Eeuwig dom. "Ja maar ik rijdt hier dus normaal echt nooit" en "het was zo druk" bla bla. Ik heb haar gezegd dat ik hoop dat ze er iets van heeft geleerd in de trant van "nu weet je het voor de volgende keer" en ben gauw naar huis gereden.

Enkele weken hiervoor ook al een knuppel die in de lichtjestunnel in Emmen zijn koekblik zó voor mijn motor langs de linkerbaan op trok zonder richting of spiegelen. "Ik zag je niet" - ik reed expres in zijn spiegels want dat doe ik altijd als ik op de linkerbaan rijd, dus hij heeft gewoon niet eens gecheckt. Wilde even naar links omdat die baan iets sneller leek te rijden (in de spits).

Tsja ik ben op zo'n manier dus een keer door een halve tamme van mijn motor afgereden. Superkut maar hoort er helaas wel bij.

Schade was stiekem best fors en ik heb 4 maanden met gekneusde ribben gelopen. Als je niet slim bent moet je maar tegen pijn kunnen :X

• Destruction
  • Nu online

Destruction

(ex-)Automonteur

HTT-Thalan schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 18:21:

[Afbeelding]

* Destruction herinnert zich een discussie over verkeersinzicht...

Iets waar we koekblikkers in ieder geval vrijwel nooit op kunnen betrappen :/ Ik dacht dat die mensen ook gewoon een rijexamen moesten doen? Het lijkt wel of een rijbewijs tegenwoordig slechts een aanbeveling is :/

Wat mij betreft is er heel wat werk aan de winkel voor de rijopleiding B. Niet in de laatste plaats een AVB onderdeel, eerst maar op privé terrein het hok fatsoenlijk leren bedienen. Daarvoor examen afleggen en als dat is behaald (en de theorie...) de openbare weg op. Veel meer hameren op kijkgedrag en erin stampen dat ze extra moeten opletten op fietsers, motorrijders etc.

Bij dom en gevaarlijk gedrag zoals kloten met telefoons en ongevallen veroorzaken op een net niet helemaal rechte weg zoals de N50 moeten die mensen maar langs het CBR voor een art. 130 onderzoek. Een rijbewijs is geen recht maar een vergunning. En die vergunning moet wmb wat sneller in gevaar komen, als we daarnaast de rijopleiding voor B gelijk gaan stellen aan die voor A dan is de verkeersveiligheid (en ook de doorstroming) daar enorm bij gebaat.

Dit is ook een reden dat ik tegenwoordig rond rijdt als een halve motoragent (veel geel), niet omdat ik het mooi vind maar met name wanneer de zon er ook nog eens op schijnt valt het behoorlijk goed op (de helm that is). Het blijft heel triest dat dit nodig is :/

Nu ik toch op de rijopleiding B aan het ranten ben, en nu ik reageer op een instructeur.... Ik ben eigenlijk wel benieuwd, probeer jij je leerlingen in de auto wat motor dingen bij te brengen? In de zin van, beter kijken, zicht halen, etc?

Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.

• Stalensnuitje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08:24
Bommes schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 20:55:
@MichielK71 Ik moet toch terug komen op een stukje wat ik eerder schreef.

[...]

Vandaag nog weer een stukje op de Vespa gereden. Stoplicht sprintjes is de HPE echt wel sneller dan de oude 250 GTS. Nou was die volledig vergelijkbaar met de oude 300, vanuit stilstand dan toch.
Bij de HPE komt het voorwieltje net niet los met vol optrekken, met wat naar achteren zitten gaat die zeker voor los, zonder moeite.

Vandaag een nieuwe slaapzak gekocht voor mijn volgende motor tripje.
Een Nomad Inca Premium 1000 XL
Heb denk ik de laatste gekocht dei ze hadden, want hij is op zie ik nu.
225cm lang, wel mummy maar niet te smal/klein. Goede mix tussen klein pak formaat, toch nog wat isolatie, en prijs. 109 euro voor betaald.
[Afbeelding]
Dank voor de tip, ik heb ook nog een nieuwe nodig met een kleinere pakmaat dan de reguliere slaapzakken die we nu hebben liggen. Ben alleen niet zo’n fan van de mummy-types (ik heb graag wat ruimte om me heen ‘s nachts :+ ), maar zo’n XL is misschien nog te doen

• Bommes
@Stalensnuitje ik ook niet, mummie slaapzaken jakkie bah.
Maar goed toch maar eens proberen. Deze is wat ruimer, nog steeds wel krapper dan een deken model.
Maar van dekenmodellen zijn er nou niet echt veel die en een beetje isoleren en tegelijk ook een kleine pakmaat.

• Stalensnuitje
Nou ja, dat dus… als t kenteken op tijd binnen is kan ik dinsdag de Trident ophalen, dan kijk ik gelijk eens even bij de kampeerhal in Roden (y)

• Barista
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 06:54
Destruction schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 21:12:
[...]

Iets waar we koekblikkers in ieder geval vrijwel nooit op kunnen betrappen :/ Ik dacht dat die mensen ook gewoon een rijexamen moesten doen? Het lijkt wel of een rijbewijs tegenwoordig slechts een aanbeveling is :/
Zonder flauw te willen zijn: dat is het ook natuurlijk. Je beheerst het voertuig en kent de regels. Maar daarna ga je pas ervaring op doen.

En ondanks dat ik de bestuurders in @HTT-Thalan zijn voorbeeld heel erg stom vind, moet je ook niet onderschatten hoe lastig je soms te zien bent.

Opa vertelt: eenmaal liep ik eens over straat en was ik van plan om over te steken. Dus ik keek rechts want daar kwam het verkeer vandaan. In mijn blikveld stond een lantaarnpaal en voor eventjes leek de weg vrij, totdat er achter die lantaarnpaal een motor rijder verscheen. Ik was nog zeker 3 of 4m van de weg af die ik wilde passeren maar besefte mij toen pas dat je als motorrijder je zelfs kunt verstoppen achter een lantaarnpaal. Sindsdien win ik vaak bij verstoppertje op de motor.

• Joris748
Barista schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 22:25:
[...]

Zonder flauw te willen zijn: dat is het ook natuurlijk. Je beheerst het voertuig en kent de regels. Maar daarna ga je pas ervaring op doen.

En ondanks dat ik de bestuurders in @HTT-Thalan zijn voorbeeld heel erg stom vind, moet je ook niet onderschatten hoe lastig je soms te zien bent.

Opa vertelt: eenmaal liep ik eens over straat en was ik van plan om over te steken. Dus ik keek rechts want daar kwam het verkeer vandaan. In mijn blikveld stond een lantaarnpaal en voor eventjes leek de weg vrij, totdat er achter die lantaarnpaal een motor rijder verscheen. Ik was nog zeker 3 of 4m van de weg af die ik wilde passeren maar besefte mij toen pas dat je als motorrijder je zelfs kunt verstoppen achter een lantaarnpaal. Sindsdien win ik vaak bij verstoppertje op de motor.
Vervang lantaarnpaal door A-stijl of B-stijl. Geen enkel probleem om als motorrijder daarachter te verdwijnen.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• HTT-Thalan
Destruction schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 21:12:
[...]

Wat mij betreft is er heel wat werk aan de winkel voor de rijopleiding B. Niet in de laatste plaats een AVB onderdeel, eerst maar op privé terrein het hok fatsoenlijk leren bedienen. Daarvoor examen afleggen en als dat is behaald (en de theorie...) de openbare weg op. Veel meer hameren op kijkgedrag en erin stampen dat ze extra moeten opletten op fietsers, motorrijders etc.

Bij dom en gevaarlijk gedrag zoals kloten met telefoons en ongevallen veroorzaken op een net niet helemaal rechte weg zoals de N50 moeten die mensen maar langs het CBR voor een art. 130 onderzoek. Een rijbewijs is geen recht maar een vergunning. En die vergunning moet wmb wat sneller in gevaar komen, als we daarnaast de rijopleiding voor B gelijk gaan stellen aan die voor A dan is de verkeersveiligheid (en ook de doorstroming) daar enorm bij gebaat.

Dit is ook een reden dat ik tegenwoordig rond rijdt als een halve motoragent (veel geel), niet omdat ik het mooi vind maar met name wanneer de zon er ook nog eens op schijnt valt het behoorlijk goed op (de helm that is). Het blijft heel triest dat dit nodig is :/

Nu ik toch op de rijopleiding B aan het ranten ben, en nu ik reageer op een instructeur.... Ik ben eigenlijk wel benieuwd, probeer jij je leerlingen in de auto wat motor dingen bij te brengen? In de zin van, beter kijken, zicht halen, etc?
Ik doe best wel wat zaken buiten de CBR norm om ja. Ik leer ze b.v. noodstops maken en een bermproef (uitwijk/noodstop half in de berm), na het examen komen ze nog terug voor slipcursus, rondje in de vrachtwagen rijden (begrip kweken) en we laten ze een pionnen parcours rijden terwijl ze een appje moeten versturen (wat altijd mis gaat).

Tijdens de rit zelf gaat het idd vaak over zichtlijnen, veilige plekken opzoeken en ik wijs altijd aan waar gevaar vandaan kan komen. Ben ook heel streng op dode hoeken checken en achteraf pollen 'wat ze gezien hebben op dat pad of straatje' - soms gaan ze dan liegen of gokken maar ik weet natuurlijk al wat er zat en heb in mijn spiegels gezien dat zij het niet gecheckt hebben.

Er zit ook altijd bij elke opleiding een lesje in waarbij we te voet een kruising gaan uitmeten qua stopafstand (reactietijd + remweg) bij verschillende snelheden en ik laat ze visueel de dode hoeken zien door mij daarin te verstoppen.

Ondanks dat alles - je kan wel op de opleiding ranten, maar als hun voertuigbeheersing gebrekkig is kom je al niet door het examen heen hoor. De meeste issues die ik met mensen die zich misdragen in het verkeer zijn ofwel rijbewijslozen (fiets, fatbike etc) en mensen die niet recentelijk zijn geslaagd ofwel al wat jaren "ervaring". Die vrouw van vandaag was overduidelijk eentje met wel jaren maar geen kilometers ervaring en weinig over/inzicht.

[ Voor 7% gewijzigd door HTT-Thalan op 08-05-2026 22:39 ]

• HTT-Thalan
Joris748 schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 22:31:
[...]

Vervang lantaarnpaal door A-stijl of B-stijl. Geen enkel probleem om als motorrijder daarachter te verdwijnen.
YouTube: Video: Officer hides motorcycle behind pen

[ Voor 9% gewijzigd door HTT-Thalan op 08-05-2026 22:44 ]

• Stalensnuitje
HTT-Thalan schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 22:31:
[...]

Ik doe best wel wat zaken buiten de CBR norm om ja. Ik leer ze b.v. noodstops maken en een bermproef (uitwijk/noodstop half in de berm), na het examen komen ze nog terug voor slipcursus, rondje in de vrachtwagen rijden (begrip kweken) en we laten ze een pionnen parcours rijden terwijl ze een appje moeten versturen (wat altijd mis gaat).
Wel tof dit, ik herinner me dat mijn instructeur voor B me ook een noodstop leerde: “80 rijden en als ik Stop zeg rem je zo hard als je kunt”. Dat gaat dan lang niet hard genoeg natuurlijk, dus de laatste meters stampt hij dat bedaar ff op de bodem, zit je alsnog met je neus op het stuur :+ Daarna nog een paar keer jezelf echt vanaf snelheid het ABS in laten remmen (op droog moet je dan ook wel vrij serieus trappen) om te merk hoe hard je eigenlijk kúnt remmen met zo’n hok.

En ja, motor instructeur had er ook altijd een handje van om de uitwijkmanoeuvre te breed en te kort uit te zetten, net als de slalom, zodat je het (a) nog iets beter zou leren en (b) het op je examen i.i.g. vrij makkelijk afging ;)

• Stalensnuitje
Om nog maar te zwijgen van zuignap-telefoonhouders onder de binnenspiegel. Die krengen zouden echt verboden moeten worden :(

• Bommes
Stalensnuitje schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 22:54:
[...]

Om nog maar te zwijgen van zuignap-telefoonhouders onder de binnenspiegel. Die krengen zouden echt verboden moeten worden :(
Dat zijn ze ook als ze het zicht belemmeren.

• Destruction
  • Nu online

Destruction

(ex-)Automonteur

Stalensnuitje schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 22:54:
[...]

Ik moet dan altijd weer hier aan denken:
Good old Blik op de Weg.

• JanPedaal
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

JanPedaal

Coureur extraordinaire

Vrijdag schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 11:28:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Nou vooruit. Hier een paar ;)

[Afbeelding]

Okee, leuk, maar of foto 5 en 6 echt bloedrood en mooiharig zijn valt nog te bezien.

Mijn weekend is in ieder geval nu al gemaakt <3

Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility

• NLDViane
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12:02
[...]

Prachtig, maar niet praktisch en minder geschikt voor waar en hoe ik er mee wil rijden helaas

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:20
Heb veel motoren gehad sinds mijn 18e, maar supersport blijft mijn voorkeur houden!

[ Voor 63% gewijzigd door Willem op 09-05-2026 00:18 ]

Motor (of auto) onderhoud bijhouden

• Kars
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 08:37
@LankHoar kun je mijn locatie in de OP wijzigen? Je mag me bij de Duitsers zetten :)

1-7-4-10-2-8-6-12-3-9-5-11

• Stalensnuitje
En dan de afsluiter: “maar ja, we hebben nog nooit iemand bekeurd zien worden voor een navigatiescherm op de ruit” O-)

• Stalensnuitje
Willem schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 00:18:
Heb veel motoren gehad sinds mijn 18e, maar supersport blijft mijn voorkeur houden!
Ik heb zelf ooit een “sport” (super wil ik de FZR600 niet noemen :+ ) gehad. Hoewel ik een enkel type, zoals de R6 of een Daytona 675 echt mooi gelijnd vind, heb ik daarna alleen maar steeds rechterop zittende fietsen gekocht :*)

• Aikon
  • Niet online
Bommes schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 22:15:
@Stalensnuitje ik ook niet, mummie slaapzaken jakkie bah.
Maar goed toch maar eens proberen. Deze is wat ruimer, nog steeds wel krapper dan een deken model.
Maar van dekenmodellen zijn er nou niet echt veel die en een beetje isoleren en tegelijk ook een kleine pakmaat.
Als je het lekker warm is, neem ik een 2e slaaphoes mee (zo'n dunnetje voor in je slaapzak), die doe ik dan om m'n matje (want die is plastic, NeoAir ding). Slaapzak open ritsen, heb je alsnog een deken. Slaapt idd wel beter vind ik, maar wat je zegt, mummy is gewoon kleiner. En als het echt koud is, is dat gedeelte voor over je hoofd toch ook wel erg fijn.

• Joris748
@LankHoar wil jij mij toevoegen aan de topic start?

Noord-Brabant
@Joris748
Ducati
DesertX
2024

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i4XefgPWuUcMd2mB68tOL4TfC34=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hDa5VcFys4bwgqaEBqKupEOZ.jpg?f=fotoalbum_large

• Joris748
Nog even een kleine rant. Afgelopen woensdag er weer achter gekomen hoe kut en hoe slecht zichtbaar die geïntegreerde (rem)licht en richtingaanwijzers van BMW zijn. Ik reed dus in een groep met alleen maar van die dingen en je moet zo goed opletten om de richtingaanwijzers op tijd te zien. Wat mij betreft wordt deze implementatie verboden |:(

• streamnl
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Voor de bingo....

Ik ben nog nooit met de motor naar Engeland geweest en daar wil ik dit jaar verandering in brengen. Ik heb dit jaar 6 dagen (1 dag meer dan vorig jaar :7 ) en ga weer solo.

Mijn plan/idee, via de snelweg naar de trein (ook nieuw) en dan in Engeland nog 1 klein stukje rijden.
En de resterende dagen wil ik indelen zoals je hieronder kan zien. Is dit wijs? Verkijk ik me in de route/afstand? Mis ik iets? Normaal... vind ik 250 km op mijn motor toch wel z'n beetje de max.
https://www.myrouteapp.com/nl/social/folder/14838134?mode=share

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/INw2f5ypKe6bIqIvaPnD7bGmXMQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2jrJl0B2cEWHkqiz6Ab8e6uM.png?f=fotoalbum_large

Luxemburg, BE, DE e.d., vind ik niet zo lastig om daar een meerdaagse trip van te maken. Nu merk ik dat ik dit wel lastig vind en veel twijfels heb "of ik het wel goed doe..."

Ik waardeer de feedback en alvast bedankt

Meer dan ik dacht...

• ll roel j
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09:03
streamnl schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 10:09:
Voor de bingo....

Ik ben nog nooit met de motor naar Engeland geweest en daar wil ik dit jaar verandering in brengen. Ik heb dit jaar 6 dagen (1 dag meer dan vorig jaar :7 ) en ga weer solo.

Mijn plan/idee, via de snelweg naar de trein (ook nieuw) en dan in Engeland nog 1 klein stukje rijden.
En de resterende dagen wil ik indelen zoals je hieronder kan zien. Is dit wijs? Verkijk ik me in de route/afstand? Mis ik iets? Normaal... vind ik 250 km op mijn motor toch wel z'n beetje de max.
https://www.myrouteapp.com/nl/social/folder/14838134?mode=share

[Afbeelding]

Luxemburg, BE, DE e.d., vind ik niet zo lastig om daar een meerdaagse trip van te maken. Nu merk ik dat ik dit wel lastig vind en veel twijfels heb "of ik het wel goed doe..."

Ik waardeer de feedback en alvast bedankt
Waarom zo en niet bijvoorbeeld richting Wales?
Of meer op de bonnefooi? Richtpunt instellen, die kant op rijden en ergens begin van de middag een hotel boeken?

Je bent dan wat vrijer en kunt meer of minder rijden naar gelang hoe je je voelt.

[ Voor 7% gewijzigd door ll roel j op 09-05-2026 10:26 ]

• streamnl
  • Niet online
Normaal, ja. Zo doe ik het normaal ook. Tijdens het ontbijt/ lunch kijken waar ik die avond ga slapen.

Er zijn wat plekken die ik graag wil zien

De zuidelijke kustlijn, de parken bij Exeter, cheddar en Stonehenge. De punten op mijn route staan niet vast maar geeft me wel “houvast “dat ik kom bij de plekken die ik graag wil zien/rijden.

[ Voor 18% gewijzigd door streamnl op 09-05-2026 10:54 ]

Meer dan ik dacht...

• Aikon
  • Niet online
250km per dag is voor mij een mooie afstand. Lijkt me prima dus. Tent mee of dezelfde dag hotel zoeken? Kan niet fout gaan toch?

• Destruction
  • Nu online

Destruction

(ex-)Automonteur

HTT-Thalan schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 22:31:
[...]

Ondanks dat alles - je kan wel op de opleiding ranten, maar als hun voertuigbeheersing gebrekkig is kom je al niet door het examen heen hoor. De meeste issues die ik met mensen die zich misdragen in het verkeer zijn ofwel rijbewijslozen (fiets, fatbike etc) en mensen die niet recentelijk zijn geslaagd ofwel al wat jaren "ervaring". Die vrouw van vandaag was overduidelijk eentje met wel jaren maar geen kilometers ervaring en weinig over/inzicht.
Ik denk zelf dat het invoeren van een extra examen zoals bij de motor het niveau wel omhoog zou brengen. En dan het "AVB" examen in plaats van de TTT laten komen. Om mijn part heeft een leerling dan zijn vrijstelling voor de bijzondere verrichtingen ook behaald, zoiets. Eerst goed bedienen, en daarna pas het verkeer in :)

Fietsers blijven een ramp, inderdaad. Ook daar denk ik, laat die beschermstatus intact voor fietsers jonger dan 12 jaar, en schaf hem daarna af. Fietsen zonder licht, geen richting aangeven, behalve naar de telefoon niet op of om kijken.... En als het mis gaat, is iemand anders aansprakelijk? Dat moet wmb gelijk stoppen. Je houdt je niet aan de regels en kiest er dus heel bewust voor om extra gevaar te lopen. Dan ook niet piepen achteraf en netjes de schade aan de tegenpartij vergoeden. Een fiets rijbewijs gaat misschien nog net iets te ver, maar er moet wel iets gebeuren :/

* Destruction is het triest genoeg wel gewend 30x voor zichzelf én anderen te moeten kijken. Veel koekblikkers vinden hun telefoon nou eenmaal belangrijker dan mijn leven, spiegels zijn er voor de sier, onze eigen hersenen gebruiken in het verkeer gaan we niet doen (stel je voor, verkeersinzicht krijgen.. Dat moeten we niet hebben hoor! 8)7 ), en dan heb ik het nog niet over de verzekeringspremie verhogers die en masse tegen elkaar rijden elke keer weer |:(

Nog even terugkomend op mijn CBF projectje, afgezien van de oude banden rijdt het ding best wel prima eigenlijk (reed, want na dinsdag heb ik er niet meer op gereden). Wel valt op dat de snelheidsmeter/kmteller niet werkt. Ik las hier en daar dat er dan een snelheidssensor bovenop de bak verrot zou zijn, maar.... Die heeft deze CBF helemaal niet. Dan zou de teller via de ABS sensor worden aangedreven. Het ABS systeem vertoond geen storingen, lampje gaat keurig uit na een paar meter rijden dus dat werkt allemaal. Toch maar eens achter een ander tellerhuis aan, om te testen. Als dat werkt kan ik de laatste dingen (o.a banden) doen en dan kan ik er ook echt mee rijden :)

[ Voor 14% gewijzigd door Destruction op 09-05-2026 11:49 ]

• jeroenathome
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09:18

jeroenathome

Een regel tekst

@streamnl Hopelijk heb je meer plezier van jou reis dan ik. In Dublin is mijn motor gejat. Dankzij de tracker hebben ze de motor teruggevonden, maar reparatie duurt minstens 5 dagen. De remschijf hebben ze niet op voorraad en moet uit Nederland komen. Met de verzekering overeen gekomen dat de motor naar Nederland wordt gebracht.

Een vakantie van 18 dagen is na 6 dagen bijna ten einde.

Ik rij voor mijn plezier en ben niet op de vlucht.

• Aikon
  • Niet online
Shit hee, dat is echt balen man. :(

• R4NCOR
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06-07 23:00

R4NCOR

eigenlijk gewoon Niels

ozzynator schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 16:35:
[...]

Klopt, als er water in zou zitten zou de motor niet lopen. Zou gewoon zsm aftoppen met verse, dat mengt zich wel.
Uiteindelijk de gok genomen en dit gewoon gedaan. Een gepland voorzichtig kwartiertje om weer even te wennen werd al gauw een uur of anderhalf weer genieten O+ Thanks ook @Excliber en @jeroenathome voor jullie adviezen!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OFFccFbzP_ca-nxMQyIDoZPJGSU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/S2lNtxuxIU4HzJiGaDq0jnKV.jpg?f=user_large

• streamnl
  • Niet online
jeroenathome schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 11:39:
@streamnl Hopelijk heb je meer plezier van jou reis dan ik. In Dublin is mijn motor gejat. Dankzij de tracker hebben ze de motor teruggevonden, maar reparatie duurt minstens 5 dagen. De remschijf hebben ze niet op voorraad en moet uit Nederland komen. Met de verzekering overeen gekomen dat de motor naar Nederland wordt gebracht.

Een vakantie van 18 dagen is na 6 dagen bijna ten einde.
Zo! Dat is behoorlijk klote! Sterkte ermee!

(Goeie opmerking over de tracker. Straks eentje extra kopen(of die van mijn sleutelbos werk afhalen))

Meer dan ik dacht...

• Waaj
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
@jeroenathome balen en sterkte!

• jeroenathome

jeroenathome

Een regel tekst

Kijk wel goed welke tracker je neemt. Sommige werken nog met 2g of dat er extra kosten zijn.

Daarbij zou het wel een leuke tweakers artikel zijn over waaraan een goede tracker moet voldoen. Een tracker die maar 1 keer per dag een update geeft is niet handig bij diefstal van een motor. Tegenwoordig hebben de criminelen een detector voor trackers zoals airbag. Deze worden dan met jammer tegen gewerkt.

De Garda(politie Ierland) heeft dankzij de tracker de motor binnen een uur teruggevonden. Ze keken eerst verbaasd toen ik zei dat de motor nog bewoog.

Het gekste was wel dat de locatie waar de motor in de schuur stond er niet uit zag als een achterbuurt op streetview.

Ik heb de monimoto 9. Deze heeft een alarm stand en het zou ook mogelijk moeten zijn om een melding van diefstal te doen in de app

• WeirdScience
  • Registratie: April 2026
  • Niet online
Motorcycle Counter Steering. Goede leerstof imho.

YouTube: Counter Steering | The interesting physics behind it

I love it when a plan comes together :7

• Waaj
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
Nee. Tenzij je nog zijwieltjes op je trapfiets nodig hebt.

• ozzynator
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11:53

ozzynator

Nevermind.

@R4NCOR mooie xsr! Hier ook weer wat aan die van mevrouw geklust. Ketting gesmeerd en de akrapovic een beetje beter vastgeschroefd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9FS1hK3UsNy8LvdZE3zYhKxNq9U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AuG8skfgq94VUdE9rBLy2oqS.jpg?f=fotoalbum_large

Moette doen.

• DrivinUCrazy
Waaj schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 13:42:
Nee. Tenzij je nog zijwieltjes op je trapfiets nodig hebt.
Dit inderdaad. Goed om je van bewust te zijn om op hogere snelheden een snelle koersverandering te bewerkstelligen (zoals uitwijken).
Verder niet over nadenken, want iedereen die op twee wielen fietst, beheerst dit al.

• HTT-Thalan
Destruction schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 11:37:
[...]

Ik denk zelf dat het invoeren van een extra examen zoals bij de motor het niveau wel omhoog zou brengen. En dan het "AVB" examen in plaats van de TTT laten komen. Om mijn part heeft een leerling dan zijn vrijstelling voor de bijzondere verrichtingen ook behaald, zoiets. Eerst goed bedienen, en daarna pas het verkeer in :)

Fietsers blijven een ramp, inderdaad. Ook daar denk ik, laat die beschermstatus intact voor fietsers jonger dan 12 jaar, en schaf hem daarna af. Fietsen zonder licht, geen richting aangeven, behalve naar de telefoon niet op of om kijken.... En als het mis gaat, is iemand anders aansprakelijk? Dat moet wmb gelijk stoppen. Je houdt je niet aan de regels en kiest er dus heel bewust voor om extra gevaar te lopen. Dan ook niet piepen achteraf en netjes de schade aan de tegenpartij vergoeden. Een fiets rijbewijs gaat misschien nog net iets te ver, maar er moet wel iets gebeuren :/

* Destruction is het triest genoeg wel gewend 30x voor zichzelf én anderen te moeten kijken. Veel koekblikkers vinden hun telefoon nou eenmaal belangrijker dan mijn leven, spiegels zijn er voor de sier, onze eigen hersenen gebruiken in het verkeer gaan we niet doen (stel je voor, verkeersinzicht krijgen.. Dat moeten we niet hebben hoor! 8)7 ), en dan heb ik het nog niet over de verzekeringspremie verhogers die en masse tegen elkaar rijden elke keer weer |:(

Nog even terugkomend op mijn CBF projectje, afgezien van de oude banden rijdt het ding best wel prima eigenlijk (reed, want na dinsdag heb ik er niet meer op gereden). Wel valt op dat de snelheidsmeter/kmteller niet werkt. Ik las hier en daar dat er dan een snelheidssensor bovenop de bak verrot zou zijn, maar.... Die heeft deze CBF helemaal niet. Dan zou de teller via de ABS sensor worden aangedreven. Het ABS systeem vertoond geen storingen, lampje gaat keurig uit na een paar meter rijden dus dat werkt allemaal. Toch maar eens achter een ander tellerhuis aan, om te testen. Als dat werkt kan ik de laatste dingen (o.a banden) doen en dan kan ik er ook echt mee rijden :)
Daar zit meer achter, die beschermde status. De inzet van hulpdiensten kost ook geld, en die moet ergens verhaald kunnen worden, zo vinden verzekeraars en ziekenhuizen enzo. Dus stellen ze standaard de partij aansprakelijk (let op, dat is wat anders dan schuldig zijn) die sowieso verplicht een WA verzekering heeft: De automobilist dus. Dat kan je zeker aanvechten als je kunt aantonen dat er overmacht was c.q. dat jij het ongeval niet redelijkerwijs had kunnen voorkomen, maar dat moet je dan civielrechtelijk doen. B.v. met behulp van dashcambeelden, getuigen, foto's ter plaatse etc.

• HTT-Thalan
Sorry, maar ik vind dit een heel slecht filmpje. De bewegingen zijn slecht geanimeerd en geven niet goed weer wat een motor(rijder) echt doet, en de uitleg wordt onnodig ingewikkeld gemaakt.

Een wiel dat een vertraging of versnelling mee krijgt wil rechtop blijven - denk maar aan een muntje dat je wegketst. Zodra de gang eruit is, valt hij pas om. Als je countersteering benut duw je de motor onder jezelf weg. Je duwt b.v. tegen de rechterkant van je stuur aan, waardoor je kortstondig naar links stuurt en het gewicht naar rechts valt en voila, je valt de bocht in. Omdat de motor rechtop wil blijven, maar jij het gewicht onder je wegduwt, krijg je dus twee krachten die elkaar tegenwerken, de motor wil rechtop en jij probeert hem om te duwen (in feite). Een bocht is dus een gecontroleerde val.

Moeilijker moet je het niet maken denk ik.

Ga jij in een bocht krachtig remmen of versnellen, wint de motor het weer en ga je rechtop rijden.

Kijk liever deze:

YouTube: Can a Flat-Tread Motorcycle Turn? How Motorbikes Steer

[ Voor 5% gewijzigd door HTT-Thalan op 09-05-2026 18:27 ]

• 4x2

4x2

lộn xộn quá

jeroenathome schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 13:17:
Het gekste was wel dat de locatie waar de motor in de schuur stond er niet uit zag als een achterbuurt op streetview.
Heel Dublin is een vercrackte achterbuurt, sommige inwoners hebben alleen wat meer geld :+

leeg

• ozzynator

ozzynator

Nevermind.

streamnl schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 10:53:
Normaal, ja. Zo doe ik het normaal ook. Tijdens het ontbijt/ lunch kijken waar ik die avond ga slapen.

Er zijn wat plekken die ik graag wil zien

De zuidelijke kustlijn, de parken bij Exeter, cheddar en Stonehenge. De punten op mijn route staan niet vast maar geeft me wel “houvast “dat ik kom bij de plekken die ik graag wil zien/rijden.
Vorig jaar ongeveer zelfde route gedaan, maar dan met de auto. Schitterend mooie streek. Alleen als het regent, regent het de hele dag, houdt daar rekening mee.

Stonehenge tja, ik zou er langs rijden en het entreegeld aan iets anders besteden.

Moette doen.

• Destruction
  • Nu online

Destruction

(ex-)Automonteur

HTT-Thalan schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 18:11:
[...]

Daar zit meer achter, die beschermde status. De inzet van hulpdiensten kost ook geld, en die moet ergens verhaald kunnen worden, zo vinden verzekeraars en ziekenhuizen enzo. Dus stellen ze standaard de partij aansprakelijk (let op, dat is wat anders dan schuldig zijn) die sowieso verplicht een WA verzekering heeft: De automobilist dus.
Fietsers ook maar een verzekeringsplicht dan. Opgelost :)

Een groep weggebruikers die zich structureel zo slecht gedraagt en zich totaal niet bewust is van de eigen kwetsbaarheid onderweg zou je niet moeten belonen met een beschermstatus. Bij kinderen ligt dat uiteraard iets anders, die kun je nog niet in staat achten om verkeerssituaties al heel goed in te schatten.

Vanmiddag de houder en geschakelde voeding voor de Rider maar weer op de Diversion gebouwd. Het plan is/was om die te gaan verkopen omdat ik toch wel graag een lichtere motor wil, maar ik wil die CBF eerst goed in orde maken en in tussentijd niet zonder motor zitten. Het verhaal van de niet werkende snelheidsmeter/kmteller van de CBF lijkt iets ingewikkelder te worden dan vooraf gedacht. Oh en nee @geert_s, geen "teveel hooi op m'n vork" :P Het gaat gewoon ietsje langer duren allemaal :) Als dat opgelost is stelt de rest (beurtje en een set banden vooral) niets meer voor .

[ Voor 28% gewijzigd door Destruction op 09-05-2026 20:30 ]

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:30
Vandaag de DJI Osmo Action 6 gekocht om te gaan filmen tijdens het rijden. Ik heb, zoals eerder vermeld, een jethelm. Dus een chin mount gaat helaas niet. Ik wil de camera nu wel gaan plakken. Maar de mount die erbij zit, plakt niet over het gehele oppervlak als ik deze in het midden wil plakken.. heeft iemand een tip?

De camera heeft een horizontal steady modus, maar die wil ik liever niet gebruiken, omdat die wat meer zoomt dan ik wil.

• HTT-Thalan
Destruction schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 20:16:
[...]

Fietsers ook maar een verzekeringsplicht dan. Opgelost :)

Een groep weggebruikers die zich structureel zo slecht gedraagt en zich totaal niet bewust is van de eigen kwetsbaarheid onderweg zou je niet moeten belonen met een beschermstatus. Bij kinderen ligt dat uiteraard iets anders, die kun je nog niet in staat achten om verkeerssituaties al heel goed in te schatten.

Vanmiddag de houder en geschakelde voeding voor de Rider maar weer op de Diversion gebouwd. Het plan is/was om die te gaan verkopen omdat ik toch wel graag een lichtere motor wil, maar ik wil die CBF eerst goed in orde maken en in tussentijd niet zonder motor zitten. Het verhaal van de niet werkende snelheidsmeter/kmteller van de CBF lijkt iets ingewikkelder te worden dan vooraf gedacht. Oh en nee @geert_s, geen "teveel hooi op m'n vork" :P Het gaat gewoon ietsje langer duren allemaal :) Als dat opgelost is stelt de rest (beurtje en een set banden vooral) niets meer voor .
En voetgangers dan?

• Destruction
  • Nu online

Destruction

(ex-)Automonteur

Die hebben als het goed is een WA verzekering ;)

• Barista
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 06:54
@jeroenathome wat een klote situatie. Fijn in ieder geval dat je motor terecht is. Maak je verblijf zo comfortabel mogelijk, dat verlicht de pijn misschien iets.

• jeroenathome

jeroenathome

Een regel tekst

@Barista Het hotel was zeer meewerkend. Alleen voor de eerste nacht hebben we betaald. De tweede dag heeft ons niks gekost. Vandaag bij het uitchecken hoefde ik de derde overnachting en eten/drinken niet te betalen.

Mijn reisgenoot is zoals gepland de tweede dag vertrokken voor de rest van de vakantie. Ook voor hem zal de vakantie niet lekker eindigen om dit gebeuren.

Ondertussen ben ik weer thuis. Hopelijk kan ik vanavond goed slapen in eigen bed. Dat is de laatste dagen niet echt gelukt.

• 4x2

4x2

lộn xộn quá

turkeyhakan schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 20:18:
Vandaag de DJI Osmo Action 6 gekocht om te gaan filmen tijdens het rijden. Ik heb, zoals eerder vermeld, een jethelm. Dus een chin mount gaat helaas niet. Ik wil de camera nu wel gaan plakken. Maar de mount die erbij zit, plakt niet over het gehele oppervlak als ik deze in het midden wil plakken.. heeft iemand een tip?

De camera heeft een horizontal steady modus, maar die wil ik liever niet gebruiken, omdat die wat meer zoomt dan ik wil.
Harnasje om je lichaam (interactief beeld, maar rustiger dan op de helm, YouTube: Big Honda event 2025 overview als voorbeeld ), een gebogen helm mount halen of een 3D geprinte variant voor je helm zoeken/maken.

En verplichte zeuropmerking over een jethelm (heb dr ook 1 voor de boodschappenscooter ;) )

leeg

• Destruction
  • Nu online

Destruction

(ex-)Automonteur

4x2 schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 22:30:
[...]

En verplichte zeuropmerking over een jethelm (heb dr ook 1 voor de boodschappenscooter ;) )
Tsja, ik kan in die context wel iets gaan zeggen over je kin bij een evt. crash, maar zeker op de terugweg doet je kin toch al pijn van het tegen de grond stuiteren door de prijzen tegenwoordig :P

* Destruction heeft tegenwoordig een systeemhelm, op de PS zit de klep vaak niet dicht. Op de motor meestal wel.

• Chevy454
  • Niet online
Even de wegenbelasting voor de KLR650 betaald. Ik weigerde die te betalen voordat ik een km ermee had gereden :+ 134,50 euro waarvan 61,50 belasting voor inverkeersstelling.

En net gekeken of het registeren als oldtimer goedkoper is: nee want ik zit al op het minimum maar met oldtimer betaal je evenveel maar mag je minder 8)7

[ Voor 31% gewijzigd door Chevy454 op 10-05-2026 09:57 ]

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:30
4x2 schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 22:30:
[...]

Harnasje om je lichaam (interactief beeld, maar rustiger dan op de helm, YouTube: Big Honda event 2025 overview als voorbeeld ), een gebogen helm mount halen of een 3D geprinte variant voor je helm zoeken/maken.

Ik heb een nek bevestiging gekocht van DJI! Vanavond maar gelijk proberen :-) Geeft toch een wat mooier beeld denk ik dan een chest view! Dank voor het meedenken!!

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Nu online

A13X

Dude

turkeyhakan schreef op zondag 10 mei 2026 @ 14:14:
[...]

Ik heb een nek bevestiging gekocht van DJI! Vanavond maar gelijk proberen :-) Geeft toch een wat mooier beeld denk ik dan een chest view! Dank voor het meedenken!!
Ongevraagde mening...
spoiler:
Net eens gekeken, no way, bij een crash die action cam in je strot geramd krijgen brrr. Ik pas.

Awesome

• Pyr0_
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10:59
A13X schreef op zondag 10 mei 2026 @ 14:21:
[...]

Ongevraagde mening...
spoiler:
Net eens gekeken, no way, bij een crash die action cam in je strot geramd krijgen brrr. Ik pas.
spoiler:
Ah joh, voel je niks meer van. In dat geval knal je ook met je kin tegen het asfalt met zo'n helm en met een beetje snelheid... you get the picture.

• Joris748
Maar gelukkig hebben we de beelden nog _O-

• HTT-Thalan
Joris748 schreef op zondag 10 mei 2026 @ 15:12:
Maar gelukkig hebben we de beelden nog _O-
Ik begrijp heus dat ongevraagd advies vaak niet gewenst en ten overvloede gegeven wordt, maar als het om best gevaarlijke zaken gaat snap ik echt niet dat mensen zo eigenwijs blijven.

• Joris748
HTT-Thalan schreef op zondag 10 mei 2026 @ 16:21:
[...]

Ik begrijp heus dat ongevraagd advies vaak niet gewenst en ten overvloede gegeven wordt, maar als het om best gevaarlijke zaken gaat snap ik echt niet dat mensen zo eigenwijs blijven.
Als je geen probleem ziet, heb je ook geen oplossingen nodig ;)

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

HTT-Thalan schreef op zondag 10 mei 2026 @ 16:21:
[...]

Evolutie is in sommige gevallen een prachtprincipe.

• ozzynator

ozzynator

Nevermind.

Het zal wel leuk zijn op sociale media. Denk ik.

Moette doen.

• Destruction
  • Nu online

Destruction

(ex-)Automonteur

Joris748 schreef op zondag 10 mei 2026 @ 16:45:
[...]

Als je geen probleem ziet, heb je ook geen oplossingen nodig ;)
Precies! Een alcoholist heeft geen drank probleem zolang er voorraad in huis is :P

Pagina: 1 ... 32 ... 54 Laatste