• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:56

Destruction

(ex-)Automonteur

geert_s schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 21:51:
[...]

[...]

Valt één van deze onder de "ik heb eigenlijk teveel hooi op mijn vork genomen, maar ga nu toch maar door" klusprojecten, of zal ik een ander slachtoffer voor de bingo zoeken? :D
Het zou een beetje gek zijn als ik teveel hooi op mijn vork genomen heb. Gezien mijn voormalige beroep moet ik hier wel uit komen :+ Misschien moet er een "motor projectje" voor de bingo kaart komen? :P

[ Voor 7% gewijzigd door Destruction op 05-05-2026 22:18 ]

Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:53
Mijn Vespa tripje voor aankomende zomer wat moeten aanpassen.
Ik word dit jaar 50, en kom er niet onderuit dit te vieren ben ik bang. Dat komt mooi uit op een vrijdagavond.
Maar dan is vertrek op de zaterdag vroege ochtend daarop volgend niet heel realistisch.
Dus 1 dag later vertrek, misschien lul ik er nog een late zaterdag middag vertrek bij.. :P
Maar omdat er een stuk in mijn route zit dat enkel op dinsdag en donderdag opengesteld is (Via del Sale in Italië) en ik die oorspronkelijk op de woensdag in mijn route had zitten, schoof die nu dus naar donderdag, en da ken dus nie.
Dus wat zitten knippen in de routes, dinsdag route wat langer gemaakt, dan kan ik woensdag nog dat stuk Via del Sale mee pakken. Die route ook wat korter gemaakt zodat ik de tijd heb om lekker te lummelen.
Routes voor vrijdag en zaterdag zijn beide nu nog wat kort, dan moet ik zondag nog wel echt ff flink zadel zitten om weer thuis te geraken.
Dus nog wat aanpassingen te gaan, maar we komen er wel.

https://www.myrouteapp.co...route/13336065?mode=share
Dag 1 heb ik 4 tank stops anders haal ik het niet met mijn 200km snelweg bereik. Binnendoor lukt wel wat meer, maar op de snelweg, WOT denk ik dat het dan wel een heel eind op is.
Nadeel is dat eerste tankstation in Frankrijk net te ver is, maar het voorlaatste in België net na Luik.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

• Pyr0_
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07:43
Bommes schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 22:13:
Ik word dit jaar 50, en kom er niet onderuit dit te vieren ben ik bang. Dat komt mooi uit op een vrijdagavond.
Maar dan is vertrek op de zaterdag vroege ochtend daarop volgend niet heel realistisch.
Dus 1 dag later vertrek, misschien lul ik er nog een late zaterdag middag vertrek bij.. :P
Maar omdat er een stuk in mijn route zit dat enkel op dinsdag en donderdag opengesteld is (Via del Sale in Italië) en ik die oorspronkelijk op de woensdag in mijn route had zitten, schoof die nu dus naar donderdag, en da ken dus nie.
Dus wat zitten knippen in de routes, dinsdag route wat langer gemaakt, dan kan ik woensdag nog dat stuk Via del Sale mee pakken. Die route ook wat korter gemaakt zodat ik de tijd heb om lekker te lummelen.
Routes voor vrijdag en zaterdag zijn beide nu nog wat kort, dan moet ik zondag nog wel echt ff flink zadel zitten om weer thuis te geraken.

Dag 1 heb ik 4 tank stops anders haal ik het niet met mijn 200km snelweg bereik. Binnendoor lukt wel wat meer, maar op de snelweg, WOT denk ik dat het dan wel een heel eind op is.
Nadeel is dat eerste tankstation in Frankrijk net te ver is, maar het voorlaatste in België net na Luik.
Tanken voor/na/in Luik en dan in Luxemburg een optie? In Virton (vlak voor Franse grens) zitten trouwens ook nog een paar tankstations.

Wel echt flink wat snelweg kilometers zeg, maar je zult wel 'moeten' om die afstand in een week te doen. In mijn planning ben ik op dag 7 pas in Monaco, laat staan weer terug thuis. :z

• Waaj
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online

Houd je er rekening mee dat tussen Luik en Baraque-Fraiture drie forse hellingen zitten? Die zullen ook een flinke aanslag doen op je benzineverbruik.

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

Als je zo'n belangrijke mijlpaal bereikt, heb je recht op extra kadootjes toch? :P.

https://www.bever.nl/p/tr...dstoffles-mecfa42029.html

Afbeeldingslocatie: https://productimage001.bever.nl/productimages/550x825/mecfa42029_3031_11_nl.jpg

of, afhankelijk van hoeveel die vespa drinkt:

https://www.amazon.com/Gi...id=1778047813&sr=8-2&th=1

Afbeeldingslocatie: https://m.media-amazon.com/images/I/618mlft3nnL._AC_SL1500_.jpg

[ Voor 20% gewijzigd door HTT-Thalan op 06-05-2026 08:11 ]

• Deathaspire
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 07:52
Die route heb ik (bij benadering) vorig jaar gedaan. Frans - Italiaanse alpen zijn echt wel prachtig.
Wij zijn wel een stuk door Zwitserland gegaan toen.
Ik vond dit op mn tourmoto al een flinke rit, dus respect dat jij dit op een vespa gaat doen :D

• kneusteun
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 07:35
Ik heb die bovenste, al 2x leeggestaan en gaat mij niet nog een keer gebeuren.
Die onderste wil ik nog aanschaffen, iets makkelijker mee te nemen in mijn geval.

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
geert_s schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 21:51:
Valt één van deze onder de "ik heb eigenlijk teveel hooi op mijn vork genomen, maar ga nu toch maar door" klusprojecten, of zal ik een ander slachtoffer voor de bingo zoeken? :D
Nee, dat zijn van die dingen die je kan verwachten.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• HTT-Thalan
  • Nu online
kneusteun schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 08:14:
Ik heb die bovenste, al 2x leeggestaan en gaat mij niet nog een keer gebeuren.
Die onderste wil ik nog aanschaffen, iets makkelijker mee te nemen in mijn geval.
Dan sta je nog steeds leeg, maar hoef je minder ver te lopen :+.

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Chevy454 schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 08:16:
[...]

Nee, dat zijn van die dingen die je kan verwachten.
En dit, inderdaad :)

Dus nee @geert_s, dit valt niet onder "teveel hooi op mijn vork" :P

Ook als ik m'n uitgaven bekijk tot nu toe zou ik het ding met winst kunnen doorverkopen :)

Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.

• geert_s
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 09-07 19:09

geert_s

Gamertag: Brulbak

Destruction schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 08:34:
[...]

En dit, inderdaad :)

Dus nee @geert_s, dit valt niet onder "teveel hooi op mijn vork" :P

Ook als ik m'n uitgaven bekijk tot nu toe zou ik het ding met winst kunnen doorverkopen :)
Ok ok, ik wacht nog wel even rustig af. Als het tegen het eind van het jaar nog niet gelukt is koop ik zelf wel een of ander hok. Nul kluservaring, dus ieder klusproject is in principe teveel hooi op mijn vork :+

Mazda CX-5 '15 | Honda CB1000R '19

• HTT-Thalan
  • Nu online
geert_s schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 08:36:
[...]

Ok ok, ik wacht nog wel even rustig af. Als het tegen het eind van het jaar nog niet gelukt is koop ik zelf wel een of ander hok. Nul kluservaring, dus ieder klusproject is in principe teveel hooi op mijn vork :+
Ik heb wel eens een oude transalp gekocht puur om te slopen. Goeie winst gemaakt op de losse delen. En meer dan een hamer en een sleutelset heb je niet nodig, kluservaring ook niet :P.

[ Voor 8% gewijzigd door HTT-Thalan op 06-05-2026 08:39 ]

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

[...]

Gewoon doen!

En dan als disclaimer zo'n sticker plakken

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/juAjwM8gJuALZZ_1dLhJmsXuaGo=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/D6vmVtUaYCxmJekQOys6upyS.jpg?f=user_large

Heeft een evt. koper ook gelijk duidelijkheid over de evt. garantie :+

• Waaj
  • Niet online
[...]

Ik heb nog een Aprilia Caponord klusproject staan mocht je interesse hebben O-)

• Adder28
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 09-07 15:01
@Bommes hoeveel anders is zo'n reis met een vespa ivm je andere machine? Buiten de obvious minder pk en het fysieke uiterlijk van beide machines

• Chevy454
  • Niet online
Destruction schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 08:34:
HA... ha... ;(
De KLR gaat nooit meer weg, teveel sentiment en ook vanuit dat oogpunt in orde gemaakt en tal van delen verzameld.

Mijn motoren zijn echt ook voor die reden gekocht, klussen als ontspanning (en mijn kennis op peil houden, all die bits en bytes zijn leuk maar je moet de basis niet vergeten) en rijden is mooi meegenomen.
Een hobby kost geld, sommige meer als een andere.

[ Voor 11% gewijzigd door Chevy454 op 06-05-2026 11:57 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• Chevy454
  • Niet online
Destruction schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 08:40:
[...]

Gewoon doen!

En dan als disclaimer zo'n sticker plakken

[Afbeelding]

Heeft een evt. koper ook gelijk duidelijkheid over de evt. garantie :+
Waar kan je die in bulk kopen?
Een hok kopen zou ik niet doen, meestal zijn er tal van hokken in betere staat om te kopen als je ooit wilt verkopen dus je ziet je geld nooit terug. En als je iets koopt om te klussen, iets waar er VEEL van zijn gemaakt om onderdelen te vinden. Ik heb bijvoorbeeld maar 3 voorremklauwen van een KLR650A in europa gevonden.

[ Voor 39% gewijzigd door Chevy454 op 06-05-2026 12:01 ]

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Chevy454 schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 11:58:
[...]

Waar kan je die in bulk kopen?
Dat weet ik eigenlijk niet meer. Kwam ze een keer online tegen voor een euro per stuk, zag de humor er wel van in en heb er toen 10 besteld voor 10 euro :P

En inderdaad, ik vind het ook gewoon leuk om af en toe eens zo'n ding op te knappen. Is winst maken het doel? Nee. Maar het is wel mooi meegenomen en eigenlijk moet het verschil tussen een goede en een opknapper kopen ook wel een beetje de moeite waard zijn natuurlijk ;) Het is mooi als ik volgend jaar mijn eigen inleg weer voor die CBF terug krijg, en dat gaat waarschijnlijk ook wel lukken :)

De Diversion daarentegen... Daarvan weet ik nu al dat ik mijn eigen inleg niet terug krijg. Ben er inmiddels ook wel over uit dat als de biedingen straks heel erg tegen vallen, het ding dan maar gewoon moet blijven staan. Ding is verder in een prima staat, vers op de banden en met 70K op de teller ook nog lang niet op. Maar z'n grote voordeel is tegelijk ook z'n grote nadeel, rijklaar 260kg. Goede toerbuffel maar echt leuk gooien en smijten is 't niet. Dat is op die CBF nu al wel het geval :P

• WeirdScience
  • Registratie: April 2026
  • Niet online
@Chevy454

https://www.dutchriders.o...e/5x-waarschuwingssticker

-

Ik heb hier ook wel een paar keer moeten lachen om sommige teksten.

https://www.kentekentekst.nl/kentekenstickers

[ Voor 44% gewijzigd door WeirdScience op 06-05-2026 12:24 ]

I love it when a plan comes together :7

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22:16

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Mijn zakenreis naar India gaat nu eigenlijk 100% zeker door, dus ik wil een week road trippen plannen vanaf Bangalore. @harley wat was jouw ervaring van door India rijden? Hoe heb je een motor geregeld, en heb je zelf rijkleding etc. meegenomen of hoe pakte je dat aan? Hoor graag je inzichten.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 07:19
LankHoar schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 13:55:
Mijn zakenreis naar India gaat nu eigenlijk 100% zeker door, dus ik wil een week road trippen plannen vanaf Bangalore. @harley wat was jouw ervaring van door India rijden? Hoe heb je een motor geregeld, en heb je zelf rijkleding etc. meegenomen of hoe pakte je dat aan? Hoor graag je inzichten.
Ik heb een tour gedaan door het noorden van India. Via een NL organisatie, dus met motor regelen kan ik je niet helpen. Qua rijden: links rijden en lekker toeteren voor elke bocht. Er zijn geen verkeersregels, meer richtlijnen. En bij een ongeluk heeft diegene gelijk die het snelst de meeste vrienden kan optrommelen :)

PVoutput

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22:16

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
s020506 schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 14:18:
[...]

Ik heb een tour gedaan door het noorden van India. Via een NL organisatie, dus met motor regelen kan ik je niet helpen. Qua rijden: links rijden en lekker toeteren voor elke bocht. Er zijn geen verkeersregels, meer richtlijnen. En bij een ongeluk heeft diegene gelijk die het snelst de meeste vrienden kan optrommelen :)
Dat klinkt wel spannend! Ik denk niet dat ik snel veel vrienden kan optrommelen daar, haha. Ga wel kijken of ik 2 collega's kan meeten waarmee ik jaren heb samengewerkt bij vorige werkgever, maar that's about it.

Links rijden ging in Australië ook prima in mijn eentje, dus daar maak ik me niet zo'n zorgen om. En toeter dus goed controleren voor ik de motor meenemen ;)

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

• Waaj
  • Niet online
In Australië kom je geen heilige koeien, spookrijdende kamelenkarren, stenengooiende apen, hongerige tijgers of dronken olifanten tegen op de snelweg. En ze hebben in Australië 1.449.398.480 minder inwoners.

ben helemaal niet jaloers hoor O-)

[ Voor 3% gewijzigd door Waaj op 06-05-2026 14:38 ]

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:16

Herman

FP ProMod
Ik zag gisteravond dat Zack Courts van Daily Rider weer op de motor zit en hij heeft een video geüpload:
Een half jaar na zijn ongelukkig motorongeluk op een circuit in Spanje waarbij hij zijn nek en zijn enkel brak.

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07:11
Waaj schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 14:38:
In Australië kom je geen heilige koeien, spookrijdende kamelenkarren, stenengooiende apen, hongerige tijgers of dronken olifanten tegen op de snelweg. En ze hebben in Australië 1.449.398.480 minder inwoners.

ben helemaal niet jaloers hoor O-)
Dus, niet op de snelweg komen? :+

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 07:19
LankHoar schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 14:26:
[...]

Dat klinkt wel spannend! Ik denk niet dat ik snel veel vrienden kan optrommelen daar, haha. Ga wel kijken of ik 2 collega's kan meeten waarmee ik jaren heb samengewerkt bij vorige werkgever, maar that's about it.

Links rijden ging in Australië ook prima in mijn eentje, dus daar maak ik me niet zo'n zorgen om. En toeter dus goed controleren voor ik de motor meenemen ;)
De steden zijn hectisch. Buiten de stad is het rustiger, maar je moet goed blijven opletten. Van onze groep had iemand de blinde bocht iets te krap gepakt en kwam toen een tegenligger tegen. Onze Indiaanse begeleider heeft dat toen geregeld, en uitgelegd hoe dat daar een beetje werkt. Maar goed, zij denken dat ze afzetten, jij denkt alleen dat je een biertje of 2 minder kan pakken.

Filmpje van een reisgenoot: Dehradun naar Leh

[ Voor 5% gewijzigd door s020506 op 06-05-2026 15:25 ]

PVoutput

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 07:36
Later meer :9

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wpp2uqRqvWQzhquOYKbI_-E4q2c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KNfERaZzuulU1hZWKEn7bjEq.jpg?f=fotoalbum_large

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• Bommes
Adder28 schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 11:07:
@Bommes hoeveel anders is zo'n reis met een vespa ivm je andere machine? Buiten de obvious minder pk en het fysieke uiterlijk van beide machines
Topsnelheid: De Vespa loopt net 125 op de gps, dat is pak lager dan de 130 of 140km/u die je in Frankrijk op de tolweg makkelijk kunt aanhouden met elke andere motor.

Bagage: de mogelijkheden zijn beperkter, geen zijkoffers of tassen mogelijk zonder flinke schade aan lak/plaatdelen.
Bij een Vespa is het frame 1 geheel met wat er uitziet als de zijkappen en dat is in kleur gespoten metaal.
Daar tassen overheen hangen is vragen om compleet vernaggelde lak.
Dus topkoffer, roltas achterop het zadel en zware meuk in de bergruimte onder het zadel.

Wielmaat:Met 12 inch wieltjes zijn de remschijven ook een pak kleiner + automaat dus afremmen op de motor is ook minimaal.
Zeker in de bergen ga je dat merken met remmen. Zijn veel sneller oververhit, dus opletten. Maar remmen is angst toch?
Ook is zo een kleine wielmaat instabieler, dus het rijd wat minder vanzelf rechtdoor.
Dat is een nadeel op de snelweg en langere stukken rechtdoor. Maar een groot voordeel op de slinger weggetjes.

Comfort: dat is beter dan op de gemiddelde motor. Op mijn vorige Vespa kon ik makkelijk heel de dag rijden zonder zadelpijn. Sterker nog de Dutch 1000 was (voor mij) geen enkel probleem, 1000 km binnendoor in 24 uur.

Oh en accu leeg is niet aanduwen ivm met die automaat. Dus op de camping niet het contact er op laten staan om zooi op te laden.

Maar eenmaal de snelweg af, ligt de gemiddelde snelheid gewoon net zo hoog als op de normale motor. En bovenal voor mij: ik vind de beleving en sfeer erg belangrijk en daar krijg ik een grote smile van in mijn helm. Ja ik houd ook zeker van een beetje door gassen, en ook dat is gewoon goed mogelijk op de Vespa.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3mddrI0CD4hJ4nOMBGQBpj8to2g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/frt7pW8KOu6bJxkgEHKjgovi.jpg?f=fotoalbum_large

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

• DrivinUCrazy
En vergeet de aanspraak / aandacht niet die zo'n Vespa met zich meebrengt.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• Bommes
Zeker @DrivinUCrazy dat was met mijn Guzzi ook zo, nog meer zelfs.
Met de Aprilia nu kijkt niemand op of om, anonimiteit alom :P

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Kleine update voor de jaloersmakend foto's! Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V6ehZNvNTRCgF3zBbYvveHuT1G0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kTEjI8UUUzn7HCpVFTErCabn.jpg?f=fotoalbum_large

In het zwarte woud ergens halverwege de 500 even een fotootje geschoten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sI4YZeHJ7XSkL8tY9OgArYm9uCE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CEBWyj1N4QmZ2PvIRC2RwexQ.jpg?f=fotoalbum_large

En een korte intermezzo in een stukje Zwitserse alp.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GSKQKBTlWmR-gJsj-kotI_WKVt4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/elsmuSnERDHauTYw09D2iSVb.jpg?f=fotoalbum_large En na EINDELIJK Liechtenstein geplakt te hebben gister, kon ik vandaag Italië plakken!

Momenteel in de Dolomieten, en uiteindelijk door richting de Amalfi kust *O*

• Chevy454
  • Niet online
Project 40: die verdomde voorrem.

Goed, we hebben de remklauw gereviseerd. Er is 130ml aan vers remvloeistof doorheen gegaan om te ontluchten. De hendel blijft naar mijn gevoel te zacht, dus er moet nog wat lucht zitten maar dat zou ik moeten merken door een paar keer flink te pompen. Maar het punt blijft hetzelfde dus dat lijkt me sterk.

Dus maar een rempomprevisieset besteld en gaan we die ook maar in orde maken.

[ Voor 3% gewijzigd door Chevy454 op 06-05-2026 18:38 ]

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:26
En je remhendel over night even ingeknepen houden met een tie wrap.

Motor (of auto) onderhoud bijhouden

• Chevy454
  • Niet online
Willem schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 19:26:
En je remhendel over night even ingeknepen houden met een tie wrap.
Dat gebeurt dus nu. Ook regelmatig even met een rubberen hamer van onder naar boven tikjes geven om de bellen naar boven te drijven.

• Joris748
Vanochtend om 9.00u mocht ik me melden bij een camping in Diepenheim voor de allroad basic training van Berrt. Ik was het eerste, want ik was rechtstreeks naar de camping gereden. Niet veel later kwam de instructeur, samen met de overige deelnemers. Op iemand met een R 1300 GSA en mezelf na, reed iedereen met gehuurde R 1300 GS (splinternieuw, met kentekens met de nieuwe sidecode) en een F 900 GS.

Na een bakje koffie en kennismaking, begonnen we met staan op een stilstaande motor. Om meteen een beetje gevoel te krijgen hoe je input op de voetsteunen geeft en wat een juiste houding is. Daarna reden we naar een wei waar we begonnen met de eerste oefening: motor optillen. Die GS til je gemakkelijk op, want die ligt door de hangtieten onder een hoek van 30 graden. Ik heb de mijne ook even neergelegd, maar die ligt bijna vlak en is amper in je eentje recht te zetten :X

Daarna achtereenvolgens: staand wegrijden en staand stoppen, een zo krap mogelijk cirkel rijden, slalom en als laatste door geultjes rijden. De grip viel niet tegen met de Pirelli Scorpion STR, maar door de modder in de geultjes voelde ik me meer passagier dan in controle. Dit was wel het meest intensieve deel van de dag. Ik zat nog veel te gespannen op de motor :o

Na een goede lunch was de volgende tussenstop in een bosje met een singletrack lag. Behoorlijk modderig, boomstammetje en een heuveltje. Mooi om het geleerde in de praktijk te brengen. Wel heel pittig door de modder. Het begon al een beetje op offroad rijden te lijken! oOo

Toen door naar een zandpad met stukken flinke modder voor de remoefeningen. Eerst alleen achterrem met ABS, daarna alleen achterrem zonder ABS en laatste achterrem zonder ABS en voorrem met ABS. Alleen ik was nog behoorlijk aan het worstelen met de sporen in de modder. Maar ineens lukte het! Ik voelde me geen passagier meer, maar kon de motor sturen en corrigeren. Wat een ontzettend gaaf gevoel. *O* *O* *O*

De resterende 1,5 uur hebben we nog flink wat zandpaden gereden. Soms wat droger, soms modder, soms wat gravel. Maar ik begon er echt lol en handigheid in te krijgen. Al regelmatig naar 2 of 3 versnelling. Achterwiel laten spinnen, lijnen rijden, motor een beetje laten zoeken, gecontroleerd remmen. Helaas konden we de oefening met los zand niet doen, want er was geen los zand door de regen. Gelukkig viel de regen mee, 's ochtends regelmatig lichte regen gehad. 's middags een flinke bui die ook weer snel voorbij was. De regen was geen spelbreker, maakte het eigenlijk vooral uitdagender door de modder.

Ik kan de training iedereen aanraden. Heb veel vertrouwen gekregen en genoeg basis om nu zelf te gaan oefenen. Geloof dat ik er een ontzettend gave hobby bij heb. Dit had ik eerder moeten doen O+

(foto's volgen nog)

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• Adder28
Bedankt, soms al eens zitten twijfelen om een 300cc scooter te halen voor zulke zaken te doen en het gemak te hebben snel af te stappen, maar dan kijk ik naar mijn street twin en doet het hart pijn.

• WilbertNeems
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 21:54
@Joris748 Zeker leuk zoiets. Kostte het die € 425? Misschien niet veel voor het begin van een nieuwe hobby, alleen als je een keer vaker wil gaan voor wat progressie en "opslaan" van de vaardigheden. :'(

• Bommes
@Adder28 ik sanp het, ik heb ook een andere motor er naast. Een Tuareg 660, met cruise control, 80 pk en een quick shifter.
In alles de veel gavere motor om zo een Alpen tripje mee te maken.
Maar toch ga ik met de Vespa, omdat het kan, en omdat er nog wel een volgende trip komt, met de Tuareg, of met de motor dit ik dan heb.
Laatste trip met de (vorige) Vespa was in 2017, maar toen was ik al in Italië aan het werken en , en had alleen de Vespa bij. De hele reis vanuit NL daar heen is voor mij deel van het "avontuur".

@Joris748 gaaf he.. (y) Goed bezig, en op naar meer ervaring, dag ritjes, en misschien ooit een TET tripje?

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Adder28 schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 20:22:
[...]

Bedankt, soms al eens zitten twijfelen om een 300cc scooter te halen voor zulke zaken te doen en het gemak te hebben snel af te stappen, maar dan kijk ik naar mijn street twin en doet het hart pijn.
Het toeval wil dat iemand hier in het topic nog een 300cc te koop heeft :P

Of is-ie al weg, @4x2?

• Joris748
WilbertNeems schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 20:31:
@Joris748 Zeker leuk zoiets. Kostte het die € 425? Misschien niet veel voor het begin van een nieuwe hobby, alleen als je een keer vaker wil gaan voor wat progressie en "opslaan" van de vaardigheden. :'(
Haha, ik heb het even opgezocht. Inderdaad 425 EUR. Dacht dat het 100 EUR goedkoper minder duur was. Was in ieder geval goed besteed. Ik ga nu lekker zelf offroad kilometers maken en dan misschien aan het einde van de zomer een Advanced intermediate training doen.

• Bommes
Je kunt het beter aan zo een cursus uitgeven dan aan allerlei zooi uit de catalogus van Touratech.

Daar over gesproken, er kwam hier daarstraks ergens een linkje voorbij voor zo een brandstof zak, op Amazon, die nog steeds iets van €100 moest kosten??
Die hebben ze dan wel weer lekker voordelig bij Touratech.
https://www.touratech.com...bare-wegwerpbidon-8l.html
Ik ga heeeel misschien een 1 liter flesje mee nemen voor de noodgevallen, maar er zijn overal genoeg tankstations, met iets over de 200 km snelweg en 250 km binnendoor bereik komt dat echt wel goed met mijn Vespa

• harley
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 07:03
@Joris748 leuk dat het beviel, nu ben je besmet met het tet virus ;)
LankHoar schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 13:55:
Ik ben wel in india ( en Nepal) geweest, maar alleen noorden van India.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ait0FWagNb0rZ5O6nfyspUn3iB4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SPiARPrFNtwiKbffpXOPvaY1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WyKmoa0f5KXStspwWBtYTM3QMP4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ikQaQ6hTWbx04EwmMEldlgJF.jpg?f=fotoalbum_large

Gestart in New Delhi, via Agra, Lucknow, Ayodhya, Grens overgestoken bij Sunaili,, Butwal, Pokhara, Tatopani, Kagbeni, Muktinath, Chitwan, Kathmandu.

We zijn via een nederlandse reisorganisator gegaan, maar die kan ik niet aanraden en zou ik ook niet nog een keer mee reizen. volgende keer regel ik alles zelf, en hotels kun je makkelijk ter plekke op de dag zelf boeken.

Motoren waren Royal Enfield Himalayan 450, niet snel of groot maar het brengt je overal waar je wezen moet, en die kunnen ze (meestal :X ) wel repareren.
Ik heb alles op polarsteps (minus de meeste tegenslagen van/door de reisorganisatie) als je wilt, maar de regio waar jij naartoe gaat is natuurlijk heel ergens anders.

Wat betreft reizen in India -> links rijden is makkelijk, je gaat vanzelf met de flow mee, en pas als je echt ergens achteraf alleen rijdt zou je je kunnen vergissen. ( zoals wij in een lege tunnel de verkeerde weghelft op gegaan na een afslag)
Ja Koeien zijn heilig en lopen/slapen overal op de weg. Maar ook zwerfhonden moet je voor oppassen ( heb er 1 aangereden helaas)
Verkeer is chaos, en toch gaat het eigenlijk altijd wel goed. Ook met oversteken niet drie keer kijken of treuzelen maar gewoon doen en dan stopt iedereen vanzelf, dit gaat volledig tegen je europese natuur in maar zo werkt het daar.

Als je de weg kwijt bent altijd vragen waar iets is, dus niet gericht vragen is het (al wijzend) die kant op. Ze antwoorden namelijk anders altijd met ja dus als je vraagt is dat links is het antwoord ja, als je vraagt is het rechts is het antwoord ook ja. Als je vraagt welke kant dan moeten ze of een goed antwoord geven of ontkennen en daar heb je uiteindelijk meer aan dan verkeerd rijden :+
Met engels kom je in de meeste plaatsen goed vooruit, internet kost geen drol en bereik was overal beter dan in zeg duitsland 8)

Eten is natuurlijk afhankelijk van wat je lekker vindt, maar als ze daar zeggen niet of beetje pittig, dan is dat naar onze maatstaven nog steeds erg pittig ;) niet flessen water en salade zou je beter mijden ( of je maag moet al resistent zijn)

[ Voor 13% gewijzigd door harley op 06-05-2026 21:32 ]

.

• Joris748
Tip voor links rijden: plak met tape een pijl naar links aan de binnenkant van je kuitruitje.

• Joris748
En de plaatjes:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yPD26aflB6pakV-medlqpAUdSno=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Iwy1Ax3DSPxwomID4stHOHiO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4h0_fV5jVKBWm0DVWZnu1nJtIsY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WroWFcDhyVc8ixSxbXyLU1Py.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FDGLnZu6Xz_NsCfK5CbS-vvxKGE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XSz4BtTO9CVashscqiaG3hlJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZM5Tz6o_auOJByAr-H5KavSzPy4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qN0XZznjmWO8ZXEhiNBuGUXL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iZZmkqnDvN5ZDQrz0HI9NPM4Y1Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MFitH2jDNTacXqIXIa29apVy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i4XefgPWuUcMd2mB68tOL4TfC34=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hDa5VcFys4bwgqaEBqKupEOZ.jpg?f=fotoalbum_large

• fdees
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 09-07 16:01

fdees

Trust me I'm an Engineer

Chevy454 schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 18:38:
Project 40: die verdomde voorrem.

Goed, we hebben de remklauw gereviseerd. Er is 130ml aan vers remvloeistof doorheen gegaan om te ontluchten. De hendel blijft naar mijn gevoel te zacht, dus er moet nog wat lucht zitten maar dat zou ik moeten merken door een paar keer flink te pompen. Maar het punt blijft hetzelfde dus dat lijkt me sterk.

Dus maar een rempomprevisieset besteld en gaan we die ook maar in orde maken.
Ik heb wel eens gezien dat ze het met een massagegun deden de luchtbellen eruit trillen. Of misschien met een oscilierende multitool ertegen aan houden

The client is not always right. - Enzo Ferrari; Design the Future

• fdees

fdees

Trust me I'm an Engineer

Heel gaaf, ik ga er 22 mei zelf ook een doen. Maar dan in Belgie. Ik hoop wat meer vertrouwen te gaan krijgen in de motor

• Chevy454
  • Niet online
fdees schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 21:35:
Ik heb wel eens gezien dat ze het met een massagegun deden de luchtbellen eruit trillen. Of misschien met een oscilierende multitool ertegen aan houden
De vibrator van de vrouw ga ik niet gebruiken. Straks mag ik helemaal niet meer motorrijden :+

Of bedoelde je een ander soort gereedschap :? :+

• Bommes
@Joris748 ongevraagde tip: kantel je stuur een klein beetje verder naar voren. Dat zal je sta positie nog wat verbeteren. Je hendels staan al perfect, maar die moet je dan weer iets terug omhoog zetten natuurlijk.
En leer je zelf de mantra aan: ellebogen naar buiten, en repeat, en repeat.

• Joris748
Bommes schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 21:02:
Je kunt het beter aan zo een cursus uitgeven dan aan allerlei zooi uit de catalogus van Touratech.

Daar over gesproken, er kwam hier daarstraks ergens een linkje voorbij voor zo een brandstof zak, op Amazon, die nog steeds iets van €100 moest kosten??
Ik ga heeeel misschien een 1 liter flesje mee nemen voor de noodgevallen, maar er zijn overal genoeg tankstations, met iets over de 200 km snelweg en 250 km binnendoor bereik komt dat echt wel goed met mijn Vespa
En ook deze tailbag uit de Touratech collectie lijkt me nog niet zo verkeerd:

https://www.touratech.com/nl/staarttas-passagierstas-reizen.html

Interessanter geprijsd dan deze van Enduristan:

https://enduristan.nl/products/tail-pack-large

• Joris748
Bommes schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 21:47:
@Joris748 ongevraagde tip: kantel je stuur een klein beetje verder naar voren. Dat zal je sta positie nog wat verbeteren. Je hendels staan al perfect, maar die moet je dan weer iets terug omhoog zetten natuurlijk.
En leer je zelf de mantra aan: ellebogen naar buiten, en repeat, en repeat.
Ik worstel idd nog behoorlijk met mijn stahouding. Ben 1m90. Werd wel beter gaandeweg. Ik ga het zeker proberen!

• Bommes
Waar woon je eigenlijk @Joris748 of dan toch de regio?
We kunnen vast eens onderweg op de TET (bingo kaart heeft ondertussen een TET gat er in) afspreken?
Al was het maar om een keer wat te lullen en ervaringen uit te wisselen, bakkie te drinken en elkaarsmotor af te zeiken.. :P Set inbussleutels mee zetten we meteen je stuur achterstevoren.

Keertje door de weeks, als je nog vrije dagen hebt >:)

[ Voor 8% gewijzigd door Bommes op 06-05-2026 22:34 ]

• Bommes
Vanmiddag toen ik op het werk was, een appje van She-Who-Must-Not-Be-Named, mijn vrouw.
Zeg ik ben iets aan het regelen voor je verjaardag, kun je toch niet die laatste week van juni op trip gaan.. |:( 8)7
Gisteren avond dus heel de avond aan het schuiven geweest om die dinsdag en donderdag afsluiting van een route deel te ontwijken. Moet ik het nu weer terug aanpassen.
Natuurlijk had ik niet een back up gemaakt van voor de aanpassing.. :-( MRA overschrijft die meteen, tenzij je eerst een copie maakt en die dus als backup bewaard.

Evengoed dus nu weer aangepast.
Wel nog steeds de taak om in de donderdag/vrijdag wat te gaan schuiven om die iets verder noordelijker uit te laten komen. Nu blijft er namelijk nog een rit over op zaterdag terug weg vanuit Dole Frankrijk naar Eindhoven. Dat is nog steeds 650 km rijden.
Van de andere kant, maximaal bochtjes draaien in de Alpen en gewoon ff nog 1 dag afzien naar huis is ook een acceptabele oplossing. :P

• Joris748
Bommes schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 22:28:
Waar woon je eigenlijk @Joris748 of dan toch de regio?
We kunnen vast eens onderweg op de TET (bingo kaart heeft ondertussen een TET gat er in) afspreken?
Al was het maar om een keer wat te lullen en ervaringen uit te wisselen, bakkie te drinken en elkaarsmotor af te zeiken.. :P

Keertje door de weeks, als je nog vrije dagen hebt >:)
Goed plan, gezellig. Ik woon in de buurt van Oss.

• fdees

fdees

Trust me I'm an Engineer

Chevy454 schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 21:41:
[...]

De vibrator van de vrouw ga ik niet gebruiken. Straks mag ik helemaal niet meer motorrijden :+

Of bedoelde je een ander soort gereedschap :? :+
Die kan je ook gebruiken, maar je hebt massageguns als deze Echt een massagegun en heb het wel bij MTB's gezien dat mensen deze op hun leidingen zetten en dat ze dan het systeemontluchten.

Wat je met het gereedschap van je vrouw doet hoef ik niet te weten :+ ;)

• Aikon
  • Niet online
Bommes schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 21:02:

Ik heb die zak in Finland gebruikt, op zich prima, maar echt alleen als nood. Als in: die heb je niet continue vol bij je, want dat werkt niet. Vullen als je echt een tekort verwacht, en daarna weer legen. Een literflesje of duurdere benzineblaas kan je wel altijd vol bij je hebben.

Overigens is mijn idee altijd dat extra benzine niet helpt. Met x liter extra, zou ik gewoon langer doorgaan en alsnog leeg staan. Als 20 liter niet genoeg is, dan is 25 dat ook niet. Ik heb nu ook weleens gehad, ik pak de volgende pomp wel, dat heb ik dan nog eerder. Terwijl er in weze zat pompen zijn vrijwel overal in Europa. Tenzij er uiteraard echt geen benzine te verkrijgen is, zoals toen in Finland pas na 300km, dan is reserve nodig natuurlijk.

• kneusteun
Als de benzine meter van de t7 zou werken gaf ik je gelijk ;)

• Aikon
  • Niet online
Bommes schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 22:33:
[...]

Vanmiddag toen ik op het werk was, een appje van She-Who-Must-Not-Be-Named, mijn vrouw.
Zeg ik ben iets aan het regelen voor je verjaardag, kun je toch niet die laatste week van juni op trip gaan.. |:( 8)7
Nee >:) Tenzij ik 2 weken ga...

• Stalensnuitje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:57
fdees schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 07:19:
[...]
Wat je met het gereedschap van je vrouw doet hoef ik niet te weten :+ ;)
Wat z’n vrouw met zijn gereedschap doet ook niet btw :+

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:14

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

kneusteun schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 07:46:
Die werkt wel alleen niet zoals jij het zou willen zien >:) :+
Ach ja, de eerste keer ging hij op reserve en na het tanken kwam ik tot de conclusie dat er nog 5 liter in zat.
Even het verbruik uit gerekend en ik bleek nog zeker 110 km verder te kunnen rijden voordat hij echt leeg was.......
Dus vanaf dat moment kijk ik gewoon wat was mijn verbruik tot nu toe (boordcomputer is aardig accuraat) en hoe ver kom ik dan nog met het reserve deel (-10km).

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

• kneusteun
ollie1965 schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 09:10:
[...]

Die werkt wel alleen niet zoals jij het zou willen zien >:) :+
Ach ja, de eerste keer ging hij op reserve en na het tanken kwam ik tot de conclusie dat er nog 5 liter in zat.
Even het verbruik uit gerekend en ik bleek nog zeker 110 km verder te kunnen rijden voordat hij echt leeg was.......
Dus vanaf dat moment kijk ik gewoon wat was mijn verbruik tot nu toe (boordcomputer is aardig accuraat) en hoe ver kom ik dan nog met het reserve deel (-10km).
Daar zou ik nog happy mee zijn ;)

Bij mij is het als hij op reserve staat kan ik 6L tanken..... :+
edit:
geef mij maar een vlotter over een berekening....

[ Voor 5% gewijzigd door kneusteun op 07-05-2026 09:54 ]

• Chevy454
  • Niet online
Project 40: proefritje.

Nou, de remhendel met een tie wrap de hele nacht laten staan en het is iets beter. Nou, we moeten toch echt eens een proefrit maken. De motor gestart (altijd handig :+), dan naar buiten gereden en we komen tot een stop maar we moeten de remhendel toch echt ver aantrekken. Aangezien ik geen kledij / helm op had want enkel uit de garage toch even 100m gereden om die remmen te voelen in onze wijk.

Nope. Nee. Dit wordt het niet. Terug in de garage gereden.

* Chevy454 mokt een heel eind en bekijkt de remschijf.

Oh, de remblokken moeten misschien nog even pakken? Eerst een tweede ontbijt en dan een rondje door de wijk maken. De remmen werden iets beter maar blijft ondermaats. Misschien de remblokken verglaasd :?

Maargoed. Het werden 5 rondjes door de wijk. Goed voor 10km, het motorisch gedeelte is goed. De motor bleef mooi op temperatuur. De remmen blijven gewoon slecht. Ik weet dat deze 40 jaar oud qua techniek zijn, ik weet dat deze nieuw al ondermaats waren maar dat ze zo slecht zouden zijn?

* Chevy454 kijkt uit naar de EBC 320mm remschijf en race remblokken.
Dat zou een goede combinatie zijn volgens de KLR650 community. En anders naar een SV650 remklauw gaan voor meer remkracht.

* Chevy454 heeft wel van die 20 minuten genoten *O*

• Waaj
  • Niet online
Ik ben met een kameraad ooit op 14 juli (nationale feestdag) in Frankrijk stil komen staan omdat wij door waren gereden tot de tank bijna leeg was en alle tankstations in de dorpen gesloten waren. Pre-internet tijd dus wij konden ook niet opzoeken of er nog een tankstation in de buurt was dat wel nog open was.

Sindsdien ingevoerd dat ik bij het eerste tankstation na 200km stop om te tanken. Bijna iedere motor kan dan nog ~150km rijden, en dat is genoeg marge om geen probleem te hebben als er opeens een aantal tankstations langs de route gesloten zijn.

En afgelopen jaar dus een 6 liter fuel bladder van desert fox gekocht en meegenomen omdat het onduidelijk was of er überhaupt een tankstation was op een stuk van 380km.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mjFrOBQhQthd8IHWc83xjY4J8DA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0CIWMrwRegMcuujTf8Aby3uo.jpg?f=fotoalbum_large

Die heb ik gevuld een week of 2 achterop gebonden meegesleept, gelukkig niet nodig gehad.

• Adder28
Ik hou het principe aan: tank halfvol = eerste tankstation vullen (uitgezonderd autostrades). Zo kom je nooit zonder te zitten. In FR en DE moeten ze nog 24/7 tankstations uitvinden, wat absurd is in deze eeuw.

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik tank gewoon wanneer mijn mede-rijders moeten tanken. Ik rijd een motor met een 30L benzine tank. _O- :7

[ Voor 4% gewijzigd door _eLMo_ op 07-05-2026 11:52 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Star Citizen

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

418O2

u mad?

Ik hou me maar wijselijk stil... #ktmleven

• kneusteun
Stond de “tank/benzine” al op de kaart? Ja toch?

• Kalevandaal
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09-07 12:48
Ik heb afgelopen weekeind mijn nieuwe achterband "even" ingereden (250 km ;)), maar reed over de dijk vanuit Enkhuizen richting Lelystad toen mn brandstoflampje aan ging.
Navi aangezet (jaja XT2, start de discussie maar weer) en op basis van afstand + brandstofprijs een pomp aangeklikt.
Op het moment van invoeren op de navi had ik nog 60 km over, de pomp was 5 km weg. Maar dat was helaas hemelsbreed :o .

Toen ik aankwam had ik nog 10 km aan rijbereik O-) en heb er schoon 17 liter in gepompt

• Joris748
Adder28 schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 11:46:
Ik hou het principe aan: tank halfvol = eerste tankstation vullen (uitgezonderd autostrades). Zo kom je nooit zonder te zitten. In FR en DE moeten ze nog 24/7 tankstations uitvinden, wat absurd is in deze eeuw.
Zo sta je de hele dag te tanken. Pas als het lampje voor reserve aangaat, zoek ik een tankstation op. De keren dat ik bijna zonder benzine kwam te zitten, zijn op de vingers van 1 hand te tellen.

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:14

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

kneusteun schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 09:53:
[...]

Daar zou ik nog happy mee zijn ;)

Bij mij is het als hij op reserve staat kan ik 6L tanken..... :+
edit:
geef mij maar een vlotter over een berekening....
Euh, en dat is met de T7? Die heeft standaard toch iets van 17 liter inhoud? Hoe dan?

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

• Waaj
  • Niet online
Joris748 schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 12:34:
[...]

Zo sta je de hele dag te tanken. Pas als het lampje voor reserve aangaat, zoek ik een tankstation op. De keren dat ik bijna zonder benzine kwam te zitten, zijn op de vingers van 1 hand te tellen.
Eens komt de dag dat je je realiseert dat dat een slecht idee was :+

Een halve tank is bij de meeste motoren toch 150-200km gereden. Dan is het ook niet erg om even te stoppen.

• kneusteun
ollie1965 schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 12:47:
[...]

Euh, en dat is met de T7? Die heeft standaard toch iets van 17 liter inhoud? Hoe dan?
Schijnbaar dat de T7 berekent hoeveel toeren en verbruik je rijdt. Zit veel verschil in per motor, de ene T7 is er blijkbaar erger in of mijn manier van rijden schopt de boel in de war.

• Adder28
[...]

Ik doe meestal dagtochten van 500+ km, das 1x tanken tijdens de dag als ik ergens passeer (verlies je 2 min) en 1x vol tanken als ik thuiskom (tankstation is 500m van mijn deur).

Ik sta meer te stretchen onderweg dan te tanken...

• Joris748
Waaj schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 12:57:
[...]

Eens komt de dag dat je je realiseert dat dat een slecht idee was :+
En dan? Dan sta ik een keer zonder benzine? Wordt ook wel weer opgelost.
Een halve tank is bij de meeste motoren toch 150-200km gereden. Dan is het ook niet erg om even te stoppen.
Er zijn betere en mooiere plekken om te stoppen dan een tankstation. Terrasje, plekje in de natuur, etc.

• Waaj
  • Niet online
Joris748 schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 13:03:
[...]

En dan? Dan sta ik een keer zonder benzine? Wordt ook wel weer opgelost.
Dat kost je meer tijd dan die 5 minuten die een "extra" tankststop je kost.
[...]

Er zijn betere en mooiere plekken om te stoppen dan een tankstation. Terrasje, plekje in de natuur, etc.
Helemaal mee eens. Maar we hebben het over tanken, niet over een elektrisch voertuig opladen. Slang erin hangen, volgooien, slang weer ophangen, betalen en door. 5 Minuten max en dan doorrijden tot een mooi plekje om te stoppen :)

• Joris748
Waaj schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 13:08:
[...]

Dat kost je meer tijd dan die 5 minuten die een "extra" tankststop je kost.
[...]

Helemaal mee eens. Maar we hebben het over tanken, niet over een elektrisch voertuig opladen. Slang erin hangen, volgooien, slang weer ophangen, betalen en door. 5 Minuten max en dan doorrijden tot een mooi plekje om te stoppen :)
Ach ja, het is net waar je voorkeur naar uit gaat ;)

• Chevy454
  • Niet online
Het probleem met tanken is vooral mijn persoonlijke tank, elke keer als ik de blaas moet legen vul ik die van de motor weer vol. Met benzine wel te verstaan. :+
Project 40: kom nou!

De motor is dus rijdende maar die grotere remschijf moet nog aankomen. Japparts helpt heel goed mee om een SMX4039 te leveren maar ik heb via ebay ook een tusk set besteld. Eind van de maand zou een remschijf hier moeten zijn ;(

Tot die tijd blijft de "green mean fighting machine" mooi op stal staan. We gaan met de BMWs rijden komende periode.

[ Voor 54% gewijzigd door Chevy454 op 07-05-2026 14:12 ]

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:16

Herman

FP ProMod
Bottleneck met lange ritten bij mij is toch wel mijn fysiek. Na 2-3 uur ben ik toch wel toe aan een pauze om even de benen te strekken. Goed moment om gelijk even de tank te vullen :)

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

• Adder28
Hoe maken jullie eig dat je comfortabel blijft tijdens lange ritten?

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Adder28 schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 14:34:
Rijden met vrienden + intercom.
Van de ene op de andere bips zitten (dus stukje ernaast zitten).
Benen op forward controls / over de cilinders (boxer) leggen.
Even staan.
Regelmatig stoppen.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Star Citizen

• kneusteun
Ik heb juist het omgekeerde, ik denk altijd ik ga lekker rustig een rondje doen beetje stoppen op mooie plekjes en dan even lekker ergens een lunch doen en genieten van het weer.

Resultaat, rij om 9 uur in de ochtend weg en kom 7 uur s'avonds weer thuis met al mijn eten en drinken in de tas onaangeraakt, lege tank en toch gewoon weer aan een stuk door gereden....

• BvZwolle
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09-07 11:33
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gJ6RaFWMcpTy6GbGfCdG-ai9b1o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VGvTj9b4ROfoAriAwOkKDFbn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N27CzAcLZBVmeV2My8m2IXtb9pM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y67GOIPaMZQltBatuKav9X0v.jpg?f=fotoalbum_large
De ketting ook weer mooi op spanning gebracht. Verbazingwekkend eigenlijk met hoe weinig nm de meeste bouten vastgezet dienen te worden.
Intercom en zoveel mogelijk bochten. Rechte stukken zijn killing voor mijn rug. Met bochten geen centje pijn.

De gekste rij dag begon om 22:30u tot de volgende ochtend 8:15u in de auto, motoren van de aanhanger halen en tot 20:00u doorgereden.

Het begon in Nederland door Duitsland. Daar op de motor via Oostenrijk naar Italië.

Was een topdag.

[ Voor 45% gewijzigd door BvZwolle op 07-05-2026 14:52 ]

• DrivinUCrazy
[...]

Het ligt gewoon heel sterk aan de regio. Eifel? Geen probleem. Schwarzwald/Vogezen/Luxemburg? Ook geen probleem.
Pyreneeën? Nou... :o Zeker als je de kleine binnendoorweggetjes pakt, kom je niet altijd een tankstation tegen. Dat nog benzine heeft. En open is op het moment dat jij er aan komt zetten. :+
Een passende motor, ergonomisch goed afgesteld, zitvlees kweken, en vooral: geen saaie stukken rijden. Ik heb meer last van een uur snelweg, dan van een dag lang bochten. Dat laatste houdt me namelijk actief bezig in het zadel.

En met groepen stop ik iedere 75-90 minuten op zijn minst 10 minuten om even de benen te strekken en wat te drinken. Als ik alleen ben zou dat ook een goede stelregel zijn, maar wil ik dat ook nog wel eens oprekken. Naar 2-3 uur, wat eigenlijk te lang is want dat voel ik de dag erna in mijn knieën. :X

• Aikon
  • Niet online
kneusteun schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 07:46:
Mijn benzinemeter heeft nog nooit gewerkt, kwaaltje van deze GS. Nieuw tanklint is me te duur.

Dus ik tank na 250 km op de dagteller, max 285 liefst, behalve in wat rustigere streken, dan na 200 al. Theoretisch kan ik 320-340 km op een tank. Op vakantie dus meestal 1x per dag, of einde dag sowieso meestal, wel fijn om met een volle tank te beginnen :)

• Bommes
Ik dacht laat ik het toch maar eens opzoeken voor mijn nieuwe Vespa.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eVuW4zLbqykinM4OhO2dSs2-0YM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6dO2lcqV9ve9ndYY4xpVdVvD.jpg?f=fotoalbum_large
Dus bij snelweg gebruik loopt het bereik terug naar ongeveer 160km.. :X

Dus toch maar zorgen voor wat extra tankstops op de heenweg :P

• Adder28
Zal ook afhangen van hoe snel je gaat. Boven de 110 gaat het verbruik drastisch omhoog, merk ik toch bij al mijn machines. 110 is zowat de sweet spot, 100 als je het echt rustigaan kan/wil doen.

• jjonkie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:39
Een motor topic op tweakers, was even vergeten dat die er is en nog heel actief ook ! Top.

Graag maak ik even gebruik van jullie kennis want dit avontuur kost me al flink wat uren vrije tijd.

Android auto unit op mijn motor, werkt goed.

Cardo Packtalk Neo op mijn helm, werkt ook goed

Samsung S24 luistert via de headset van mijn cardo ook naar me.

Maar nu komt het, zodra ik de Android unit aanzet en de verbinding komt tot stand dan kaapt deze de audio van de cardo. Geluid komt wel door maar de microfoon niet meer.

Ik kan dus helemaal niets meer met spraakopdrachten.Terwijl de telefoon en Cardo nog steeds verbinding met elkaar hebben. Ik ben er al uren mee bezig geweest maar het lukt me niet om spraakopdrachten te gebruiken als de Android auto draait.

Iemand een idee hoe dit op te lossen ?

• Pyr0_
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07:43
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0chRKYYJnSxnNpho1Tk5NgBSXis=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/pypdsDI7r0az1TzX6ABjmaNb.jpg?f=user_large

Even m'n nieuwe tentje uitproberen, aan de moezel, na een heerlijke tocht vol met de beste bochtige weggetjes die de Eiffel te bieden heeft en een schnitzel in m'n maag.

Er zijn slechtere dagen.

Ohja, en tentje bevalt ook goed, wat een luxe al die ruimte. :) Heerlijk.

[ Voor 17% gewijzigd door Pyr0_ op 07-05-2026 21:28 ]

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 03:43

4x2

lộn xộn quá

Aikon schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 17:28:
[...]
Mijn benzinemeter heeft nog nooit gewerkt, kwaaltje van deze GS. Nieuw tanklint is me te duur.

Dus ik tank na 250 km op de dagteller, max 285 liefst, behalve in wat rustigere streken, dan na 200 al. Theoretisch kan ik 320-340 km op een tank. Op vakantie dus meestal 1x per dag, of einde dag sowieso meestal, wel fijn om met een volle tank te beginnen :)
https://2a76f8-2.myshopif...l-aorador-bmw-alternativo

Die blijft wel werken omdat ie net wat anders werkt dan het origineel, ook op m'n ex-RT geinstalleerd, werkte perfect, installeren valt wel mee qua moeite.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WVUCRa6QNagq7WGnxvKLoeWJj84=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j9fmcK5zFuJ50SVI8IIDouQl.jpg?f=fotoalbum_large

De 3D geprinte ontstekingsplaat van alu voor m'n MTX binnen gekregen van PCBway, komende dagen maar even pas knutselen.
Had express een paar dingen net wat strakker gemaakt qua maten zodat ik het met de draaibank aan kan passen om evt printfoutjes op te vangen.
Hopelijk werkt m'n instelbare ontstekingsunit dan eindelijk en heb ik gewoon een fatsoenlijke dynamo op het hok (en het vliegwiel is 100gr lichter, maar daar ging het me niet echt om)
Ding was 140$ incl verzenden, belasting en blabla, viel nog wel mee.

leeg

• Bommes
Pyr0_ schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 21:27:
[Afbeelding]

Even m'n nieuwe tentje uitproberen, aan de moezel, na een heerlijke tocht vol met de beste bochtige weggetjes die de Eiffel te bieden heeft en een schnitzel in m'n maag.

Er zijn slechtere dagen.

Ohja, en tentje bevalt ook goed, wat een luxe al die ruimte. :) Heerlijk.
Inderdaad flink wat ruimte, maar ook wel echt een serieuze zak (niet jij :P ) om mee te nemen.
En goed opletten als het een beetje waait dat je hem met de schuine kant in de wind zet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CHe_qMCmalox0zht1DfJexnZ2aI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FYpTObC5z7cpI9aEWo0GCUE6.jpg?f=fotoalbum_large
Links mijn tentje, rechts die van 1 van de Belgen waar ik bij aangehaakt was vorig jaar.

[ Voor 22% gewijzigd door Bommes op 07-05-2026 21:59 ]

• Chevy454
  • Niet online
4x2 schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 21:34:
Ding was 140$ incl verzenden, belasting en blabla, viel nog wel mee.
Dat is niet te gek duur. Heb je het bestand in 3MF formaat aangeleverd?

• Aikon
  • Niet online
4x2 schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 21:34:
[...]

https://2a76f8-2.myshopif...l-aorador-bmw-alternativo

Die blijft wel werken omdat ie net wat anders werkt dan het origineel, ook op m'n ex-RT geinstalleerd, werkte perfect, installeren valt wel mee qua moeite.
Dank je, ik ken deze, maar ja, €150 en het voegt voor mij niks toe. :)

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 03:43

4x2

lộn xộn quá

Chevy454 schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 22:18:
[...]
Dat is niet te gek duur. Heb je het bestand in 3MF formaat aangeleverd?
STL
Had zelf wat zitten tekenen (lang leve Tinkercad) en een stuk of veel varianten uitgeprint tot ik dr 1 had die zo goed als kloppend was.
Moet nog wel een paar dingetjes doen, maar dat valt allemaal wel mee qua moeite, eens ff kijken of ik het dit weekend werkend krijgt.
Al moet de stinkdiesel ook nog aandacht hebben :+

leeg

• botoo
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 23:43

botoo

💀 too old to die young

Nodig?

-nee

Nuttiger dan wat ik had?

-nee

Maar ik vind deze zo fraai en met de extra kit kan ik ook de ontluchting naar buiten gooien ipv die drassige zooi terug in de cylinders.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XPhGCMzRsNLziBxoIR9X-Jo2yCc=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/Oe3nxdjJWhplluDWSl7BsX5V.webp?f=user_large

Assault Charge High-Flow Air Cleaner

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

• TheProst
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 08-07 23:33

TheProst

comparison is the thief of joy

jjonkie schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 21:21:
Ik kan dus helemaal niets meer met spraakopdrachten.Terwijl de telefoon en Cardo nog steeds verbinding met elkaar hebben. Ik ben er al uren mee bezig geweest maar het lukt me niet om spraakopdrachten te gebruiken als de Android auto draait.

Hoe zijn je bluetooth rechten verdeeld? Als je naar je cardo in de bluetooth instellingen bekijkt en dan achter cardo tandwiel aanklikt. Staat het schuifje bij oproepen wel naar rechts geschoven?

[ Voor 4% gewijzigd door TheProst op 08-05-2026 08:41 ]

An audi a day keeps de doctor away | AMD R5 9600X + ASUS 5080 ASTRAL | Bekijk mijn inventaris

• TheProst
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 08-07 23:33

TheProst

comparison is the thief of joy

Nou daar staat ze met de nieuwe rubbers. Poah, wat rijdt dit anders. Veel meer grip, veel soepeler door bochten heen. Wereld van verschil. Banden van het weekend maar even goed inrijden.

Gisteren was ook de Cardo packtalk neo binnen gekomen. Met muziek op de motor is toch wel fijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/izimEGgwi-JQ2yutHOrFRFoTmjM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gqt0pfMb4qk9fAljUMyoobbD.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hnEHeqQfNljqMXxMbOYDwulbmvo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5jELYXZU8vxyc5tVgHt6r67J.jpg?f=fotoalbum_tile

An audi a day keeps de doctor away | AMD R5 9600X + ASUS 5080 ASTRAL | Bekijk mijn inventaris

• Bartje1983
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 09-07 15:04
jjonkie schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 21:21:
Een motor topic op tweakers, was even vergeten dat die er is en nog heel actief ook ! Top.

Graag maak ik even gebruik van jullie kennis want dit avontuur kost me al flink wat uren vrije tijd.

Android auto unit op mijn motor, werkt goed.

Cardo Packtalk Neo op mijn helm, werkt ook goed

Samsung S24 luistert via de headset van mijn cardo ook naar me.

Maar nu komt het, zodra ik de Android unit aanzet en de verbinding komt tot stand dan kaapt deze de audio van de cardo. Geluid komt wel door maar de microfoon niet meer.

Wellicht kan je in de android head unit de microfoon disablen?

Ter info, welke head unit heb jij? En wat voor motor?

• DrivinUCrazy
Laatst was er weer de reguliere GPS discussie. Ik ga even vrolijk verder. :+

Tomtom heeft momenteel een storing met plan.tomtom.com. Dat gebruik je om je POI's en zoekgeschiedenis te synchroniseren. Voor de meeste gebruikers niet zo spannend, dan vul je het adres handmatig in... behalve de motorrijders. Die gebruiken dat óók om de GPX bestanden met het apparaat te synchroniseren.
Dit speelt al vanaf afgelopen woensdag.

Ze zetten nu een backup terug, maar houd er rekening mee dat gewijzigde data van de afgelopen week weg kan zijn. Misschien heb je net de routes voor je hemelvaartweekend gesynchroniseerd... Dan sta je donderdag toch raar te kijken als ze weer verdwenen zijn.

https://help.tomtom.com/h...ingen-bij-Plan-TomTom-com

• JRBonenberg
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 08:03
DrivinUCrazy schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 09:05:

Tomtom heeft momenteel een storing met plan.tomtom.com. Dat gebruik je om je POI's en zoekgeschiedenis te synchroniseren. Voor de meeste gebruikers niet zo spannend, dan vul je het adres handmatig is... behalve de motorrijders. Die gebruiken dat óók om de GPX bestanden met het apparaat te synchroniseren.

Ze zetten nu een backup terug, maar houd er rekening mee dat gewijzigde data van de afgelopen week weg kan zijn. Misschien heb je net de routes voor je hemelvaartweekend gesynchroniseerd... Dan sta je donderdag toch raar te kijken als ze weer verdwenen zijn.

Thanks! Ik zit inderdaad al sinds woensdag te klooien met routes die verdwijnen, mijn POI’s voor lunch en tankstops die verdwijnen…..heb nu alles maar gesyncd en daarna de internetverbinding verbroken, best onhandig als je net van gisteren tot zondag gaat touren 😥

Had ook al een ticket gemaakt bij TomTom, maar geen reactie gehad tot nu toe.

• Excliber
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 09-07 20:06

Tomtom heeft momenteel een storing met plan.tomtom.com. Dat gebruik je om je POI's en zoekgeschiedenis te synchroniseren. Voor de meeste gebruikers niet zo spannend, dan vul je het adres handmatig is... behalve de motorrijders. Die gebruiken dat óók om de GPX bestanden met het apparaat te synchroniseren.

Bedankt ik vraag me al een aantal dagen af wat er aan de hand is en of het aan mij ligt🤣 hopelijk snel opgelost

• geert_s
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 09-07 19:09

geert_s

Gamertag: Brulbak

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MrryRWacLtZGYNTfAvPjHjEGiiY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mVyGFhDcTs6ArV3Qirg2fvn7.png?f=fotoalbum_large

Mazda CX-5 '15 | Honda CB1000R '19

Pagina: 1 ... 31 ... 54 Laatste