Hét grote motortopic - Deel 28 (2026) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 60 61 Laatste
Acties:

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:35

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Melkunie schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 09:20:
[...]

Ken je toevallig het obscure websiteje Motor-Forum? Dat is zelfs gestart vanuit een Tweaker omdat de hoeveelheid motorgelul hier destijds teveel was volgens de mods :D

[...]
Jaren lang gezeten, erg vermakelijk geweest _O- :)

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Aikon schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 20:55:
[...]

Ik zit er wel serieus aan te denken om deze winter een 2e fiets erbij te nemen om eens echt te ervaren hoe dat is op een vakantie. Maar dan wel écht wat lichter.
ik las ff dat je een pekelfiets zocht :+ .

maar je wilt een lichter tourfiets voor vakantie om dat eens te proberen t.o.v. je GS(A)?

aan wat voor criteria zit je te denken? of roep eens een type wat een beetje vinkjes aantikt op je wensenlijstje.

ben wel even benieuwd :)

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Fraggert schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 11:04:
[...]

ik las ff dat je een pekelfiets zocht :+ .

maar je wilt een lichter tourfiets voor vakantie om dat eens te proberen t.o.v. je GS(A)?

aan wat voor criteria zit je te denken? of roep eens een type wat een beetje vinkjes aantikt op je wensenlijstje.

ben wel even benieuwd :)
Ongeveer t zelfde wensenlijstje als jij hebt geloof ik. ;) ik heb een x-country gereden, zoiets. 150 kg 55pk oid. Maar eens mn huidige reis eens afmaken hoor.

• aseppie
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online
Dag mensen, heb me lange tijd geleden in dit topic al eens gemeld en sindsdien met periodes gevolgd. Voordat ik met vragen op de proppen kom een paar updates:

Mei 2022 een proefvlucht gemaakt vanaf mijn Kawasaki ZZR600 wat ik niemand kan aanbevelen. Helaas werd ik over het hoofd gezien door een autobestuurder die van rechts een rijksweg opstuurde en dus geen voorrang verleende. Mijn motor heeft dit toen niet overleefd, maar ben er zelf met lichte zenuwschade in de schouder (waarschijnlijk van het engeltje dat er zat ;) ) vanaf gekomen (en een paar weken spierpijn en kneusingen).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xdyKUdZIw2IMcSCAZHFlov8NW1s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/awkgVIzMd3dL8Oj4jxmGhnmj.jpg?f=fotoalbum_large

Vervolgens een jaartje later weer een aantal proefritten gemaakt en uiteindelijk weer bij een 'mean green machine' uitgekomen, namelijk een ZX-6R uit 2008 (hierbij dus het verzoek de startpost te wijzigen):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U0kz3aHP7Ss5KTZoFP5AYVv93kw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mFx8NpLuonXqJamLeMJcywRJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wrQEVfO9m3nZyGnPTNsEYmXf9T0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ovaWyuS57LX43EiSgFrgkaA3.jpg?f=fotoalbum_large

Na zo'n anderhalf jaar gesteggel tussen verzekeringen en letselschadeadvocaat uiteindelijk een schadevergoeding ontvangen die deels gebruikt is voor een reis naar de VS afgelopen jaar. Twee weken Oostkust met een huurauto en een georganiseerde motorreis aan de Westkust op een BMW R18:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QblSYSV6HRG62Wk7kDQDMh_qCwA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EryApOu9zUI9rCBXRqXU3pAc.jpg?f=fotoalbum_large

Was een gezellige groep en een geweldige ervaring!

Momenteel ben ik eigenlijk op zoek naar oordoppen om muziek te kunnen luisteren, bellen en makkelijker te navigeren op de motor (tot heden gereden met standaard Alpine dopjes tegen windgeruis). Ik ben erg benieuwd naar ervaringen en meningen van andere motorrijders over de opties die ik overweeg:
  • Optie 1: Audinc (oid), op maat gemaakt, met speakers en Bluetooth om te koppelen met mijn telefoon (Pixel 9) en dus eigenlijk alles vanaf de telefoon te doen. Ik heb geen ervaring met spraakbediening van de telefoon, maar gezien mensen waarmee ik vaker rijdt ook geen Sena/Cardo gebruiken is dit in mijn ogen de beste all-roud oplossing. Mogelijke nadelen zijn wanneer er iets niet meer helemaal werkt of er toch een Sena/Cardo komt het best wel een dure optie is om te vervangen.
  • Optie 2: Audinc (oid), op maakt gemaakt, met speakers en bedraad om aan te sluiten op een draadloze Sena/Cardo. In mijn ogen een mindere optie en in directe aanschaf ook duurder aangezien er dan ook een Sena/Cardo zal moeten komen en dan trek je volgens mij opnieuw een kan wormen los.
  • Optie 3: Gewoon de Alpine's blijven gebruiken en een Sena/Cardo (of eventueel ander Bluetooth) kit plaatsen. Dit is in mijn ogen de tussenoplossing en waarschijnlijk meest future-proof?
Er zijn een paar redenen waarom ik erg twijfel:
  • Audiokwaliteit: muziek, bellen, navigatie. Bij welke oplossing is dit het beste te horen.
  • Omgevingsgeluid: helemaal geen omgevingsgeluid is ook niet fijn, dus is Optie 1 niet te beperkt hierin als ik geluidsbescherming EN muziek heb?
  • Fitting van op maat gemaakt: in het verleden (15-20 jaar terug) wel eens otoplastieken van een werkgever gehad, maar mijn ervaring is dat deze na een paar maanden of jaartje toch niet meer zo lekker zitten of dat er een verschil tussen rechts en links ontstaat. Is dit tegenwoordig beter? Zijn er verschillende materialen?
Hoor graag een aantal ervaringen en adviezen :P

• Barista
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22:34
@aseppie Fijn dat je weer herstelt bent van zo'n crash en dat de schade meeviel. Leuk groen racemonster.

Ik heb deze op aanraden van een maatje van mij aangeschaft: https://www.aliexpress.com/w/wholesale-ejeas-q7.html

Ik moet 'm nog installeren dus kan weinig zeggen over de kwaliteit. Maar ik heb juist eerst zoiets gekocht omdat ik benieuwd ben hoe goed het allemaal werkt en hoe fijn het is. Als het bevalt, kan ik later altijd nog upgraden naar de gerenommeerde merken zoals Sena of Cardo.

• fdees
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 16:31

fdees

Trust me I'm an Engineer

@aseppie Ik zou gewoon voor optie 3 gaan. Ik rij een combinatie opmaat gemaakte doppen en Cardo Packtalk Bold. Dat is gewoon goede geluidskwaliteit, hoor muziek, podcasts en navigatie gewoon goed.

Je hoeft ook geen Cardo/Sena te nemen met Mesh of groepsride. Een Cardo Spirit HD is enkel bluetoothheadset.

Je laatste punt over twijfel of otoplastiek veranderden, nee. De doppen veranderen niet je lichaam veranderd. De voorschriften zijn eigenlijk om de 4 jaar vervangen, dan is 300 wel veel voor iets wat je eigenlijk maximaal 4 jaar kan gebruiken en dan moet weggooien.

Even chargeren er rijden hele volksstammen met een Cardo/Sena-systeem en otoplastiek/schuimpjes. Dus denk niet dat je daar perse heel bang voor moet zijn

The client is not always right. - Enzo Ferrari; Design the Future

• Derr_Hans
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Melkunie schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 09:20:
[...]

Ken je toevallig het obscure websiteje Motor-Forum? Dat is zelfs gestart vanuit een Tweaker omdat de hoeveelheid motorgelul hier destijds teveel was volgens de mods :D

https://www.motor-forum.n...um-is-25-geworden.483471/

[...]
Ik heb daar een slapend account, vorige week weer eens gepost.
Ik ben dan ook meer een lezer dan een poster :P

Wist niet van het Tweakers verleden, dat is dan wel weer grappig om te horen.

--

Mijn nieuwe XSR900 staat in de Garage, 11:45 de sleutel van Motoveda in Ede gekregen en 17:00 thuis en dus meteen 200KM op de teller gereden. De Tail Tidy is ook binnen die zal ik vanavond anders morgen er nog op zetten.

Morgen Kort rondje met wat dijkjes en ff een mooi plekje zoeken voor een foto, denk alleen niet dat ik weer 200km gaat rijden. Zondag a.s. staat er een 180km tocht met Familie leden die motor rijden namelijk.

WoW: Doutz @ Defias brotherhood

• WeirdScience
  • Registratie: April 2026
  • Niet online
Wat weekend kijkvoer. Enjoy. ;)

Enduro Madness Thailand

Don't forget the popcorn.

| I love it when a plan comes together | Today is a gift enjoy your present

• ll roel j
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:42
WeirdScience schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 13:57:
Wat weekend kijkvoer. Enjoy. ;)

Enduro Madness Thailand

Don't forget the popcorn.
Op 12:00 komt @Bommes ook ff door beeld. 🤭🤭

• WeirdScience
  • Registratie: April 2026
  • Niet online
ll roel j schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 14:11:
[...]

Op 12:00 komt @Bommes ook ff door beeld. 🤭🤭
Die gast komt ook overal hè! 8)

| I love it when a plan comes together | Today is a gift enjoy your present

• jeroenathome
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:05

jeroenathome

Een regel tekst

Het is ook grappig dat precies op dat punt van de video de meeste kijkers heeft.

Ik rij voor mijn plezier en ben niet op de vlucht.

• aseppie
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online
Barista schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 12:54:
@aseppie Fijn dat je weer herstelt bent van zo'n crash en dat de schade meeviel. Leuk groen racemonster.

Ik heb deze op aanraden van een maatje van mij aangeschaft: https://www.aliexpress.com/w/wholesale-ejeas-q7.html

Ik moet 'm nog installeren dus kan weinig zeggen over de kwaliteit. Maar ik heb juist eerst zoiets gekocht omdat ik benieuwd ben hoe goed het allemaal werkt en hoe fijn het is. Als het bevalt, kan ik later altijd nog upgraden naar de gerenommeerde merken zoals Sena of Cardo.
Heb er een rechtstreeks besteld, eens kijken of het op die manier bevalt. Kan in de toekomst dan altijd upgraden.

• Derr_Hans
  • Niet online
Kort ritje vandaag, beetje langs wat mensen rijden en een foto maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1XAXlizG1111dPOHY7O5bFb53DY=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6AeUlqPNjrSOU0q5t3wiLBqe.jpg?f=fotoalbum_medium

• ozzynator
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21:08

ozzynator

Nevermind.

Moette doen.

• Barista
YouTube: The 70 year old Honda engine that is still in everything - Gio GX125 Review

Dit laat wel goed zien waarom ik m'n '78 Honda ss50 met Chinees imitatie 150cc blok zo leuk vind. Het voelt als speelgoed.

• MrMarcie
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17:59

MrMarcie

CFMoto 450MT

kneusteun schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 13:09:
[...]

Mijn T7 dacht ik ook zuinig op te zijn, zeker omdat destijds de licht blauwe rally erg lastig te vinden was... 3 weken later stond ik tot de uitlaat in de drek :o
Daar is ie ook voor gemaakt.

Mijn trip | Van Nederland naar Japan op mijn CFMoto 450MT

• MrMarcie

MrMarcie

CFMoto 450MT

Adder28 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 10:19:
Of veel mensen moeten leren aanvaarden dat een 700cc meer dan voldoende is voor europees gebruik ;-)

Ik rij wel op een versys 1000 en dat is eigenlijk al overkill voor touring, kan mij niet inbeelden waarom je dan nog een 1290-1390 nodig hebt.
Ben op een CFMoto 450MT van Nederland naar Japan gereden. Vlieg morgen terug. 450 is genoeg, kom je overal door- en overheen. En kan je ook nog oprapen want dat moet je af en toe doen. 4x gebeurd tijdens deze reis.

• Adder28
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 15:28
Indeed, als ik ooit buiten europa zou gaan, zou een cb500x mijn eerste keuze zijn om het te doen. Binnen 5-10 jaar zou ik al durven met een cfmoto. Kwestie voor onderdelen en dealers, tenzij dat nu al geen probleem meer is?

• Aikon
  • Niet online
Maarre... 500 is meer dan 450 he ;)

Je hebt ook een gast die op een eenwieler de wereld is rondgefietst. Je kan gewoon doen wat je wilt :)

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:15
Aikon schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 15:50: Je kan gewoon doen wat je wilt :)
Behalve als het over een motor gaat, dan dien je eerst hier toestemming te vragen.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

• MrMarcie

MrMarcie

CFMoto 450MT

Adder28 schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 14:49:
Indeed, als ik ooit buiten europa zou gaan, zou een cb500x mijn eerste keuze zijn om het te doen. Binnen 5-10 jaar zou ik al durven met een cfmoto. Kwestie voor onderdelen en dealers, tenzij dat nu al geen probleem meer is?
Die 450 is al genoeg getest. Ik heb tijdens bandenwissel in Osch alleen wiellagers achter moeten vervangen. Dat is bekend zwak punt maar kostte 30 dollar.

Andere motoren hadden allemaal issues van gebroken dingen tot lekkende veringen. Die cfmoto 450mt ben ik superblij mee. Geeft veel vertrouwen en doet alles moeiteloos. Op de (snel)wegen niet harder gereden dan 110. Hoge snelheden moet je m niet voor kopen. Wel rallyzadel erop voor meer comfort.

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:30
MrMarcie schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 13:25:
[...]

Ben op een CFMoto 450MT van Nederland naar Japan gereden. Vlieg morgen terug. 450 is genoeg, kom je overal door- en overheen. En kan je ook nog oprapen want dat moet je af en toe doen. 4x gebeurd tijdens deze reis.
Wauw gaaf! Is er ergens een reisverslag te lezen ?

• kneusteun
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 19:13
CF heeft ook romaniacs gewonnen dus ze kunnen ook wel wart, ik snap alleen niet waarom iedereen dat ding licht noemt, scheelt maar 8kg ten opzichte van mijn stock T7 rally die niet meer stock is, dus afhankelijk van bagage is het gewicht verschil niet eens zo denderend.

• Aikon
  • Niet online
Waarom een lichte motor kopen die net zo zwaar is als een zware? :+

Ik ben drie dagen blijven hangen op een geweldige camping, alleen bereikbaar met een 4x4. Mn pols deed zeer na een val (toen ik dronken was...). Nu weer verder met de ACT. Overal honden, rock, en craft beer vd tap. Hemel op aarde.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A59_K5YfdaEhDoCfU12HWOOmpmw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JC3bIq7orSFDgqeyS3H4hotW.jpg?f=fotoalbum_large

• Jampot007
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 21:19
Ik ben vrij lang 193cm maar daar hebben meer Nederlanders last van. Ik vond de CFmoto 450 oncomfortabel omdat mijn knie precies uitkomt in de scherpe punt van de tank omdat de tank al snel breder wordt. Met beide zadels.

V&A: 3D Print Service + \\ Industrieel Product Ontwerpen

• kneusteun
Jampot007 schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 08:56:
Ik ben vrij lang 193cm maar daar hebben meer Nederlanders last van. Ik vond de CFmoto 450 oncomfortabel omdat mijn knie precies uitkomt in de scherpe punt van de tank omdat de tank al snel breder wordt. Met beide zadels.
Ja dat is wel een ding. Vond hem overigens een prachtig geluid hebben, en rijdt ook best wel aardig door, miste wel iets koppel maar dat weet je als je hem koopt. En op de snelweg ben je wel ietsje minder happy, 110km/h was nog te doen, maar hoger was het niet comfortabel rijden voor lange stukken,

Maar ik vond vooral opvallend hoe vaak men tegen mij zei dat die CF450 veel lichter is dan de T7, terwijl stock ze beide elkaar 9 kg ontlopen. Dan zou ik eerder naar een crf300L, dan bespaar je 50kg.

Die kove's leken mij ook heel interessant de 450 en 800 rallly, maar heb nu ook de eerste klanten daarvan gesproken en die zijn niet allemaal even blij.

• Jampot007
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 21:19
Kove is ook weer wat duurder.

Qjmotor zou je nog naar kunnen kijken

V&A: 3D Print Service + \\ Industrieel Product Ontwerpen

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Leeswijzer

ik breng allicht wat zaken soms wat gechargeerd en/of zwart/wit. Lees hier even doorheen en weet dat we het hier slechts hebben over mijn mening, beweegredenen en ervaringen. :)

You mileage may vary.

Here weg go! *O*

Afgelopen zaterdag heb ik bij SImoka BDM in Apeldoorn de F450GS kunnen huren.

Een tijdje terug, ergens eind april, heb ik bij de vestiging in Elst een kleine proefrit gemaakt.

Die proefrit smaakte dus zeker in elk geval naar meer.

Ik neem jullie even terug naar de tekentafel waarom ik naar de 450 kijk.

Jarenlang boxer gereden, vnl op mijn 1150GSA en nu sinds een kleine 2 jaar een 1200GS uit het jaar 2009.

Op die laatste heb ik eigenlijk bar weinig gereden. Voornamelijk doordat ik deze in een in de hoek van een te kleine berging moet stallen. Wil ik die pakken, moet ik een aanhanger en 2 fietsen er uit halen voor ik fatsoenlijk de GS kan pakken.

In de tussentijd verhuist en zelfs met de beschikking van een garage (waar ik ook al mijn gereedschap kwijt moet en werkruimte wil overhouden neemt de boxer flink wat ruimte in.

Last, but not least, het oog wil ook wat…..en al die moderne motoren hebben wel kekke dashboards zeg. Daar heb ik ook wel oren..uuhh ogen naar.

Zwaar? Ja, ik vind de boxer ook zwaar. Nee, het is geen onmogelijk en onhandelbaar apparaat, maar ik vind de GS nét een forse tik te zwaar (worden).

Owja……ik wil wat onthaasten op de motor. Op de 1200 ben ik haast altijd wel enigszins sportief aan het vegen. Zeker in het hedendaagse verkeer (iedereen zit op zijn telefoon en auto’s, zeker EV’s, gaan harder van hun plek dan 20 auto’s jaar geleden) bemerk ik dat de veiligheidsmarge gekrompen is (en ja daar draag ik dus zelf aan bij). Op de 450 heb ik gemerkt dat ik meer ontspannen toer en geniet door het lagere vermogen.

2024/2025

Een proefritje op zowel een F800GS als een F900XR ergens in 2025 liet mij al weten dat downsizen een uitstekend plan leek.

Ter vergelijking ook nog een CFmoto 450MT en een V-Strom 800 aan de tand gevoeld.

Binnenkort wil ik nog eens op een Honda NX500 rijden en ook op de ERC-loze F450GS Exclusive of Sport.

Eind 2024 kreeg ik, zoals velen hier, de F450GS in het snotje en ergens begin februari meldde ik mij hier in het topic met een vol verwachting kloppend hartje.

Dít beloofde de motor te zijn die ik eigenlijk al die tijd zocht!.

2026

Fast Forward naar 1 augustus 2026. Het vervolg op de proefrit van ergens in april 2026. Rond 09:00 met Patrick en zijn collega van BDM de paperassen in orde gemaakt en kon ik vertrekken. Allereerst even terug naar huis via de snelweg (daar had ik tijdens de eerste proefrit geen gelegenheid toe) voor een eerste indruk bij 100km/h+.

Thuis even aan vrouwlief laten zien en geconcludeerd dat de 450 prima stond bij de nieuwe bestrating en garagedeuren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dotmfI4a2OH2ifpgPNeReIm0vaI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cPkRoRV97wVtDvMwej84F6rq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2WWA_hfqNbeheQnxddXM0o9fskk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9FsEL38KPISy05OhSTIECvr3.jpg?f=fotoalbum_large

Ik koos ervoor om een route aan elkaar te rijden van zeer bekende stukken zodat ik mij lekker op de motor kon concentreren. De huur-GS kon helaas niet worden voorzien van een navigatiesysteem of telefoonhouder.

Heerlijk binnendoor via Hoenderloo richting Ede gereden en daar via de A30 naar Nijkerk, mijn oude woonplaats. Vanuit Nijkerk weer binnendoor via Bunschoten richting Baarn en via Hilversum naar mijn ouders gereden voor een kop koffie en een broodje en om eens te zien wat zij van de motor vonden. Mijn vader hoorde in de tuin de motor al aankomen dus die stond met zijn mobieltje in de aanslag al klaar.
Na 2 bakken koffie en de lunch mijn weg vervolgd en dus moest ook mijn vertrek op de gevoelige plaat worden vastgelegd.
Onderweg besloten een groter stuk snelweg te pakken. Na me door de bebouwde kom geworsteld te hebben, schoot ik de snelweg op en vervolgde ik mijn weg op de A1 richting huis. Na 80 kilometer snelweg een laatste stukje binnendoor richting een goedkoop tankstation en met een volle tank weer binnendoor naar de Stadhoudersmolenweg in Apeldoorn om de F450GS in te leveren.

Ik heb 220 kilometer gereden in totaal. Hieronder even mijn indrukken van deze “proefrit”.

Snelweg

Prima te doen, voldoende vermogen om fors te kunnen inhalen. Verwacht geen enorme acceleratie want het is en blijft en 420cc blokje. Maar ik heb geenszins het idee gehad vermogen te kort te komen. Dit is echter geen motor om relaxed naar de Noordkaap te jagen met 600km per dag. Ja, het kan!…..prettig?..mwoch….het is niet waar de 450GS voor ontwikkeld is maar met wat aanpassingen kun je met alles natuurlijk op reis onder het motto dat “vroegáh de boten nog van hout en de mannen van staal waren”.

Windbescherming.

De windbescherming is ruim voldoende, ik ervaar voor namelijk wind op mijn borst. Windgeruis rond mijn helm viel mee, maar was wel aanwezig (voornamelijk geluid, niet zozeer turbulentie) maar houd rekening dat ik een Tour-X 5 heb mét klep. Ook ervaar je wat meer wind rond je schenen. Al met al viel het me heel erg mee en was positief verrast.

Zadelcomfort

Het zadel is prettig stevig en zit goed. Na de rit van 220 kilometer merkte ik wel dat mijn/een grote GS iets comfortabel was en dat ik op het laatste stuk soms wat naar achteren schoof. Het zadel is gelukkig ruim en je kan prima tegen het duo-zitje aan gaan zitten. Je hebt dan wel iets minder goed de motor klem tussen je benen. Ik prefereerde het om meer naar voren te gaan zitten maar hebt ruim plek tijdens langere stukken om even te schuiven.

De 450 was niet voorzien van het ééndelige enduro zadel. Ik verwacht dat die ietsje stugger zal zijn maar ook smaller (en 2 centimeter hoger AFAIK).

Sturen

Net als met de proefrit ervaarde ik de 450 als een echte GS. Het is een heerlijk licht sturende machine die zich thuis voelt op de welbekende “B-roads” en zich (zoals we reeds hebben mogen zien) ook als een vis in het water voelt op het onverharde.

Wie weet hoe een GS rijdt, voelt zich meteen thuis op de kleine 2 pitter. De ergonomie is op en top GS.

De gemiddelde influencer roept steevast “confidence inspiring” en dat is de motor dan ook zeker als je dit bekijkt vanuit een beginnende rijder.

Het frame houdt zicht goed in bochtenwerk, er is geen sprake van een te licht gefabriceerd bottenstelsel om die 175 kilo te bereiken als winnaar in de “lichtgewicht” ADV klasse als het op rijklare massa uitkomt.

Speels en uitnodigend zijn andere dooddoeners die in me op komen. Komende van een Telelever fiets moest ik wel weer even wennen aan het fenomeen “fork-dive” maar dat wende gelukkig snel.

Gewicht

Manoeuvreren met de 450 is een lachertje. Met speels gemak duw en trek je dit even op zijn plaats op de oprit of in je schuur/berging/garage of door de smalle steeg achter je huis.

Een middenbok zit er niet op, maar als die (aftermarket) beschikbaar komt dan nies je die er zo op is mijn verwachting. Wel zo handig met ketting smeren, nog zo iets om weer aan te moeten wennen na jaren cardan.

Quickshifter

Werkt prima, up en down zonder problemen. Heb wel het idee dat de QS het meest vloeiende is bij wat meer toeren. Ik meen dat dit met ASA (of het heet daar ook QS) op de grote boxers niet veel anders is. Ik heb de QS echter weinig gebruikt.

ERC

“Last”….maar zeker weer niet “least”…..hoe zit dat nu met die ERC en een langere rij-ervaring.

Die ERC doet zijn ding prima en werkt gewoon feilloos. Met kortere bochtjes bij het stoplicht wegrijdend en dan links of rechts afslaand een weg in wende ik wat sneller dat er iets meer gas moeten worden gegeven. Nogmaals, de ERC functioneert in principe probleemloos.

Dit is inherent aan een motor met wat lichter vermogen, een compleet andere karakteristiek dan een boxerlok waarbij het koppel natuurlijk eerder beschikbaar is maar ook doordat het motorblokje wat hoogtoeriger is (ook zeker in vergelijk met bijv de CFMoto 450MT met 42PK en 44 Nm).

Waar de ERC mij irriteert is met nog lagere snelheden en toeren rijden en/of manoeuvreren. Een voorbeeldje is file-rijden in een eindeloze stoet vakantiegangers met fietsenrekken in een zeer druk rond Otterlo/Hoenderloo et cetera.

Rijd je 5-10km ….beetje richting stapvoets dan rijd je dus met een exponentieel en behoorlijke zwik toeren die aardig buiten proportie zijn in verhouding met je snelheid.

Het blokje is sowieso al wat hoorbaar, er komt aardig wat geluid onder de tank weg.

In dat geval merk je dus niet zoals met een slippende koppeling dat je met een zakkend toerental steeds proportineel meer trekkracht kwijt raakt, de ERC is gewoon, veel meer, ineens zijn trekkracht kwijt.

Dit vang je dus op door wat meer toeren te pakken maar bij dit soort lage snelheden (file, straatje keren, bijz verrichtingen zoals je 8tje) dat je verhoudingsgewijs een bak meer gas moet geven dan eigenlijk zou moeten. Door het grote gat tussen wel of niet trekkracht vanaf stationair gaat dat ook niet echt subtiel als je in het gebied bivakkeert tussen net wel, net niet trekkracht uit je bak.

Onderaan de streep is het voor mij zo: de ERC? Nee, liever niet.

Let wel, dit is mijn persoonlijke mening en iedereen is vrij om zijn eigen mening te vormen over de ERC. Ik vind het gewoonweg niet lekker genoeg rijden om dat ding in de optie lijst aan te vinken zoals de ERC nu (!) functioneert. “Optie lijst” hoor ik iedereen zeggen, daar mee bedoel ik dat ik de ERC niet zou kiezen als het een optie zijn. Maar dat gaat ook op voor de QS. Dure opties die ik niet als meerwaarde ervaar zoals ik motorrij.

Dealbreaker? Mja, eigenlijk toch nog steeds wel een beetje "ja". En dat vind ik echt heel jammer om te moeten zeggen.

We kennen BMW natuurlijk als premium-merk met premium-prijzen en sinds jaar en dag leveren ze standaardconfiguraties waarna je onder het motto individualisering helemaal los kunt gaan met pakketten en opties.

Ik vind het raar, jammer en (gezien sommige prijzen) aardig schunnig dat je op de Trophy (waar je dus al een meerprijs voor neerlegt) de QS én ERC door je strot geduwd krijgt (let even niet op de bewoording, ik zit midden in mijn verhaal en proefrit-emotie/frustratie). :+

Modificatie ERC

Ik zet hem hier ook nog even neer. Na de rit een leuk gesprek gehad bij BDM over mijn ervaringen en mij werd verteld dat BMW met een modificatie gaat komen voor wat betreft de ERC. Er zou sprake zijn van een aanpassing “waarbij deze met een “significant” lager toerental zou gaan aangrijpen”.

Wat dat inhoud was nog niet bekend bij Simako.

Ik weet van de eerdere discussies over de ERC dat het een systeem is dat op de “rekluse”-koppeling lijkt. Die worden dusdanig afgesteld dat de koppeling aangrijpt bij slechts enkele 100-den toeren boven het stationair toerental. Bij wedstrijdgebruik meen ik dat dit slechts echt heel dicht bij het stationaire toerental gebeurt om zo snel mogelijk weg te kunnen rijden na het startschot.

Het absurde hoge toerental bij BMW zou voortkomen uit een soort veiligheidsmarge om, zeker beginnende rijders (een groot deel van de doelgroep voor de 450), niet onbedoeld weg te laten rijden bij onbedoeld gas geven. Dit heb ik nergens echter vanuit BMW bevestigd gezien, voor zover ik me kan herinneren. Er is dus ook een kans aanwezig dat er vanuit BMW sprake is van een gebrekkige implementatie van een, in theorie, prima werkende variant op een handmatige koppeling.

~[beetje overdreven rant]

Hallo, Herr BMW, hierbij mijn bestelling voor een F450GS Trophy.

Even zien….met spaakwielen dus die gietwielen hoef ik niet……ow die krijg ik sowieso, dus de spaakwielen krijgen geen meerprijs maar schaf je aan tegen de volle bak en ik heb dan dus een set gietwielen over die zelfs de straatstenen niet hoeven. Vreemd, maar toe maar..geld moet rollen...blijkbaar harder dan een set gietwielen op zolder.

Ja, ook dat kekke Endurozadel…..ah, dat is wel een meerprijs-verhaal....dus ik heb niet het 2 delige zadel dan naast mijn gietwielen liggen? OK, vreemd, de ene keer wel dan weer niet.

Maar ja gooi verder alles er maar op verder…..GPS-houder en meteen maar zo’n dure Navigator, setje valbeugels en een handige topkoffer voor onderweg. Wat zegt u? Ja, zonder QS en ERC…die hoef ik niet…anders benoem ik die wel…wat zegt u? Dat kan niet? Ow, dan wacht ik even modeljaar 2027 af, even zien wat dat voor mogelijkheden zou brengen. Allicht een gemodificeerde ERC die geen dealbreker is voor me of misschien komt die wel als optie.

Zul je net zien dat de Trophy kleur komt te vervallen en pimpelpaars er voor terug komt 😂

[/beetje overdreven rant]

En nu?

En op de vraag van Simako: hoe zie je jezelf nu verder gaan?

Ik ga nog proefrijden op de F450GS Exclusive of Sport, welke beide zonder ERC als demo beschikbaar zijn. En omdat we het niet over een halfje bruin hebben ga ik in het kamp van Honda rijden op de NX500. Al naar gelang die ervaring weet ik of ik nóg verder met gaan kijken.

Dan heb ik een beter idee van de Trophy in zijn geheel……want met een ruime 10K ga ik niet over een paar nachten ijs.

Duimen jullie mee voor een ERC als optie of, op zijn minst, een gemodificeerde ERC die hooguit oppakt @1500rpm ? Thanks, dat wordt gewaardeerd.

Vragen en handtekeningen na de show, maar nu eerst een kop koffie. ;-) :P

[ Voor 1% gewijzigd door Fraggert op 03-08-2026 12:29 . Reden: Tiepvautun en opmaak. ]

• mkrmr
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11:15

mkrmr

Tesla Model 3, BMW K1600

Mooi verhaal @Fraggert En heel verstandig om op modeljaar 2027 te wachten, veel kinderziektes worden bij BMW na het eerste jaar in produktie verbeterd, dus wellicht ook het ERC gedrag.

En alle accesoires kun je natuurlijk ook via andere aanbieders (Wunderlich e.d) kopen volgend jaar, die zullen inmiddels ook genoeg dingen maken nu voor deze kleine GS.

• kneusteun
Valt mij vooral op dat mijn algoritme amper nog iets van die BMW laat zien?

Had wat test en reviews gezien waar de uitslag vaak was "leuke motor, niet voor offroad".

Daarna heb ik eigenlijk weinig vernomen op trophypeet na die er een stel echte wielen in had gezet.

Dus ben wel benieuwd of ze beetje goed verkopen, ik had in ieder geval meer aandacht verwacht ofzo

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

mkrmr schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 12:30:
Mooi verhaal @Fraggert En heel verstandig om op modeljaar 2027 te wachten, veel kinderziektes worden bij BMW na het eerste jaar in produktie verbeterd, dus wellicht ook het ERC gedrag.

En alle accesoires kun je natuurlijk ook via andere aanbieders (Wunderlich e.d) kopen volgend jaar, die zullen inmiddels ook genoeg dingen maken nu voor deze kleine GS.
Zekers, ik verwacht dat de Sport en Exclusive (en de in NL niet verkrijgbare Basic) uiteindelijk wel hard gaan lopen hoor.

Merken als Heed en Outback Mototrek voor valbeugels en natturlijk SWMotech en de echt grote jongens als Touratech en Wunderlich zullen alles wel gaan aanbieden.

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

kneusteun schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 12:34:
Valt mij vooral op dat mijn algoritme amper nog iets van die BMW laat zien?

Had wat test en reviews gezien waar de uitslag vaak was "leuke motor, niet voor offroad".

Daarna heb ik eigenlijk weinig vernomen op trophypeet na die er een stel echte wielen in had gezet.

Dus ben wel benieuwd of ze beetje goed verkopen, ik had in ieder geval meer aandacht verwacht ofzo
Klopt, die indruk heb ik ook zeker zelf.

Allicht door toch ook gewoon leveringsproblemen wereldwijd van de motor in zijn geheel maar ook de accesoires zoals de spaakwielen.

en ja, ook op het GS forum is er natuurlijk de discussie "echte wielen" dus een enduro setje met minimaal 21/17 en het liefst 21/18, maar als je door d ehele marketing heen rikt en focust op de doelgroep van deze GS dan 19/17 daar toch echt de meest logische keuze, maar goed nogmaals, IMHO.

ondanks alle introductie filmpjes gaat die 450 gewoon echt wel minder hardcore ingezet worden dan doet vermoeden. Genoeg 21érs bij de concurettie, BMW laat de schal doorslaan naar 19", kun je net zo makkelijk mee het stoepje voor het terras mee overwinnen :P

even gekscherend:
#makelifearidelattemacchiato

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:52
Mijn kleine van 1.5 vind motoren werkelijk fantastisch. Zal wel door mij komen, daar ik veel met een helm in huis heb gelopen als voorpret tot de levering :-)

zijn er kindvriendelijke motormeetings? We zijn alle dealers al afgeweest :-)

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
turkeyhakan schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 12:58:
Mijn kleine van 1.5 vind motoren werkelijk fantastisch. Zal wel door mij komen, daar ik veel met een helm in huis heb gelopen als voorpret tot de levering :-)

zijn er kindvriendelijke motormeetings? We zijn alle dealers al afgeweest :-)
Bezoek een keer een circuitdag! :Y

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:52
Koekstra schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 13:07:
[...]

Bezoek een keer een circuitdag! :Y
Tips? :-) Is dat in Assen bijvoorbeeld?

• WilbertNeems
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 22:37
kneusteun schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 10:32:
[...]

Ja dat is wel een ding. Vond hem overigens een prachtig geluid hebben, en rijdt ook best wel aardig door, miste wel iets koppel maar dat weet je als je hem koopt. En op de snelweg ben je wel ietsje minder happy, 110km/h was nog te doen, maar hoger was het niet comfortabel rijden voor lange stukken,

Maar ik vond vooral opvallend hoe vaak men tegen mij zei dat die CF450 veel lichter is dan de T7, terwijl stock ze beide elkaar 9 kg ontlopen. Dan zou ik eerder naar een crf300L, dan bespaar je 50kg.

Die kove's leken mij ook heel interessant de 450 en 800 rallly, maar heb nu ook de eerste klanten daarvan gesproken en die zijn niet allemaal even blij.
Laatst ook een dag een 450 MT mee gehad, mij viel ook direct het lekkere geluid op bij het starten en lage toeren en in de stad. Bij een beetje door rijden vond ik het geluid wel minder overtuigend. Lekker klinkend bij lage toeren (i.i.g. met de juiste uitlaat) en minder bij hoog is in mijn inschatting inherent aan een p-twin.

Verder natuurlijk veel vergelijkingen getrokken met mijn Himalayan 450, en dan mis ik ook zowel koppel bij de 450 MT en een relatief korte "power band". Doortrekken in de toeren gaf mij minder voldoening dan ik had verwacht terwijl ik dat met de één-cilinder Himalayan wel lekker vind op zijn tijd.

450 MT stuurt wel erg makkelijk zoals je verwacht van een compacte all-road met 21 inch voorwiel, iets harder tegensturen vanwege het grote voorwiel natuurlijk maar verder een lichte controleerbare massa. Remmen ook gewoon prima

Wat betreft "comfort" scoort de Himalayan dan weer beduidend beter met een goed gecontroleerde demping op drempels en slecht wegdek. Terwijl de 450 MT dan weer een beter zadel voor comfort heeft op de lange stukken snelweg.

Styling is verder erg persoonlijk maar vind ze beide mooi op hun eigen manier.

Just my 2 cents, voor mij i.i.g. nog eens bevestiging dat ik voor mezelf de juiste keuze heb gemaakt met de Himalayan. Vooral het lekker kunnen "uitmelken" tot de toerenbegrenzer is toch een groot onderdeel van wat er leuk is aan een motor met iets minder vermogen.

• kneusteun
Ik heb nog nooit op een himalayan gereden, ben heel erg benieuwd naar die 450, die schijnt nog best goed te zijn.

Die helemaal zwarte variant vind ik ook best wel tof qua looks.

• WilbertNeems
kneusteun schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 13:25:
Ik ook. ;) Oh en het verbruik is ook tof, 3,4l/100 is mijn langdurig gemiddelde.
kneusteun schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 13:25:
Ik heb nog nooit op een himalayan gereden, ben heel erg benieuwd naar die 450, die schijnt nog best goed te zijn.

Ik heb er wel eens een proefrit op gemaakt (op in een indoor zand heuvel!) en die dingen gaan prima. Niet mee op de weg gereden dus geen idee of ze daar genoeg vermogen hebben.. maar offroad kachelen ze lekker door..
Het oude 400 model vond ik er cooler uitzien, maar de 450 schijnt wel een stuk betere motor te zijn..

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

• WilbertNeems
@ToolkiT Geen ervaring met de Himalayan 400, wel met Guzzi V50 Nato's. Dan kun je met de Himalayan 450 toch een stuk makkelijker inhalen dan met een V50 Nato en die heeft met 26 pk dan al weer 1,5 pk meer dan een Himalayan 400. ;)

• UTwizard
  • Laatst online: 16:48
turkeyhakan schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 13:08:
[...]

Tips? :-) Is dat in Assen bijvoorbeeld?
Yep, bijvoorbeeld op de dagen dat de RSZ ZAC races worden gereden is de paddock gewoon gratis toegankelijk: ZAC Races - RSZ Motorsport

Edit: Of RSZ Vrij Rijden: Vrij Rijden - RSZ Motorsport Dit zijn dan geen races, maar "gewone" trackdays.

[ Voor 19% gewijzigd door UTwizard op 03-08-2026 13:45 ]

• Barista
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TW45Oj-bhHkg__3Si0onS54BjlU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jZ8OptzcHMt9ptPSP02FYOE9.jpg?f=fotoalbum_large plaatje voor de aandacht

Hebben jullie nog tips voor motor gerelateerde YouTube kanalen? Bekend hier zijn sowieso FortNine, ItchyBoots en Adam Riemann, maar nog andere tips? Ik ken via dit forum bijv. ook 'Haye op reis'. Niet dat ik daar ooit nog content van verwacht maar wat een heerlijke droogkloot is dat zeg.

Mijn lijstje:
  • C90Adventures
  • RocketMan
  • Robert Baldinger
  • Haye op Reis
  • FortNine
Recentelijk nog Superfastmatt toegevoegd aan m'n kanalen nav post hier maar die maakt niet echt motor content.

Plus dan nog laatste idee/vraag: zou dit een lijstje voor de homepage kunnen zijn? @LankHoar

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
UTwizard schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 13:42:
[...]

Yep, bijvoorbeeld op de dagen dat de RSZ ZAC races worden gereden is de paddock gewoon gratis toegankelijk: ZAC Races - RSZ Motorsport

Edit: Of RSZ Vrij Rijden: Vrij Rijden - RSZ Motorsport Dit zijn dan geen races, maar "gewone" trackdays.
@turkeyhakan neem wel gehoorprotectie mee!

Als je het netjes vraagt mag je vaak ook een pitbox in. Wij laten mensen vaak wel door als er iemand van ons in de box zit. Kids vinden het geweldig om de "racemotoren" te bekijken.

Lees: een straatfiets met slicks. :+

Als je door de pitbox loopt kun je zelfs bij de pitmuur staan op start/finish.

[ Voor 8% gewijzigd door KillaZ op 03-08-2026 22:43 ]

K to the KillaZ

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:23

Destruction

(ex-)Automonteur

KillaZ schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 22:41:
[...]

@turkeyhakan neem wel gehoorprotectie mee!

Als je het netjes vraagt mag je vaak ook een pitbox in. Wij laten mensen vaak wel door als er iemand van ons in de box zit. Kids vinden het geweldig om de "racemotoren" te bekijken.

Lees: een straatfiets met slicks. :+

Als je door de pitbox loopt kun je zelfs bij de pitmuur staan op start/finish.
Dit dus.

Wel heel goed uitkijken voor je de pitlane oversteekt uiteraard. Zeker bij de RSZ races, waar de pitlane ook actief gebruikt wordt door de "teams". Onvoorzichtig gedrag zal niet getolereerd worden en als iemand van RSZ je dat ziet doen moet je niet raar opkijken als ze je de paddock af gooien.

Een vriend van me reed sinds dit jaar RSZ races, maar bij de laatste heeft-ie de versnellingsbak van z'n motor verkloot dus dat is voor nu even klaar :P

Ford Mondeo Wagon 2.0 16v '06 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.

• KillaZ
  • Nu online
Destruction schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 22:46:
[...]

Dit dus.

Wel heel goed uitkijken voor je de pitlane oversteekt uiteraard. Zeker bij de RSZ races, waar de pitlane ook actief gebruikt wordt door de "teams". Onvoorzichtig gedrag zal niet getolereerd worden en als iemand van RSZ je dat ziet doen moet je niet raar opkijken als ze je de paddock af gooien.

Een vriend van me reed sinds dit jaar RSZ races, maar bij de laatste heeft-ie de versnellingsbak van z'n motor verkloot dus dat is voor nu even klaar :P
Ja dat lijkt mij evident, maar bij RSZ maken ze gebruik van die luide hoorn toch? Dan ben je wel een debiel als je die negeert in de pitstraat :+

K to the KillaZ

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

KillaZ schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 23:10:
[...]

Ja dat lijkt mij evident, maar bij RSZ maken ze gebruik van die luide hoorn toch? Dan ben je wel een debiel als je die negeert in de pitstraat :+
Ik zie er veel die gewoon zonder op of om te kijken de pitlane willen oversteken :/ Net als op de openbare weg zeg maar...

Daarom toch maar even extra vermelden. Pitlane is in principe een nogo area. Geen toegang, tenzij. En voor die tenzij zou ik in zijn situatie eerst heel goed kijken, kind optillen en dan vlot naar de overkant van de pitstraat :)

Ford Mondeo Wagon 2.0 16v '06 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Het gaat me nog lukken ook nog denk ik: de 140k eind deze maand met de RT halen. Heb die nu bijna een jaar maar deze avond de 138k aangetikt, 2500km ermee gereden. Het valt me op dat het rijden nu beter gaat. Het woon werk is om routine op te bouwen, de wegen verkennen en dan memory muscle op te bouwen. En dan nu weer wat gevoel opbouwen qua bandendruk en rijgedrag daarop. Sessies van 2h rijden zijn nu mogelijk en vandaag 200km op de teller gezet. Proberen dat nu elke dag (muv een date night met mijn vrouw) te doen om wat meer vertrouwen te tanken.

Die circuit trainingdag heeft wel geholpen om verder te gaan.

En een geheel andere noot: zeg schat, die SV7GX van Suzuki ziet er wel leuk uit. Niks voor jou :? Volgens mij wilt mijn vrouw mij iets zeggen maar wat :?

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:14

4x2

lộn xộn quá

Fraggert schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 11:47:
En op de vraag van Simako: hoe zie je jezelf nu verder gaan?

Ik ga nog proefrijden op de F450GS Exclusive of Sport, welke beide zonder ERC als demo beschikbaar zijn. En omdat we het niet over een halfje bruin hebben ga ik in het kamp van Honda rijden op de NX500. Al naar gelang die ervaring weet ik of ik nóg verder met gaan kijken.

Duimen jullie mee voor een ERC als optie of, op zijn minst, een gemodificeerde ERC die hooguit oppakt @1500rpm ? Thanks, dat wordt gewaardeerd.
Ter info, de NX500 is er ook met de e-clutch, waarschijnlijk een betere implementatie dan BMW z'n ERC (ander systeem ook)

leeg

• KillaZ
  • Nu online
Destruction schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 23:15:
[...]

Ik zie er veel die gewoon zonder op of om te kijken de pitlane willen oversteken :/ Net als op de openbare weg zeg maar...

Daarom toch maar even extra vermelden. Pitlane is in principe een nogo area. Geen toegang, tenzij. En voor die tenzij zou ik in zijn situatie eerst heel goed kijken, kind optillen en dan vlot naar de overkant van de pitstraat :)
Tja, het is dit jaar sowieso wel gek vind ik. Afgelopen keer klapte er 1tje vol op start finish op de achterkant van een ander onder code 60. Veel schade, motor die erop klapte op start finish in brand. Dat terwijl er al dik een ronde code 60 was.....

De keer daarvoor in de instructiegroep (!) een sneu incident waar een rijder op de veenslang bij het aanremmen zijn voorrem blokkeerde, viel en de persoon achter hem over zijn helm reed.
Gelukkig uiteindelijk goed gekomen, maar het MMT van de trauma heli is wel 45 minuten bezig geweest....

Enfin, Donderdag mogen we weer! *O*

Dit keer een coach mee, dus die 2:00:150 gaat er aan :Y

K to the KillaZ

• WilbertNeems
Chevy454 schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 23:26:
En een geheel andere noot: zeg schat, die SV7GX van Suzuki ziet er wel leuk uit. Niks voor jou :? Volgens mij wilt mijn vrouw mij iets zeggen maar wat :?
V2 > boxer twin natuurlijk. Of misschien ik wil wel achterop mee maar alleen zonder risico langs de weg te stranden. ;)

• Kars
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13:42
Barista schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 21:21:
[Afbeelding] plaatje voor de aandacht

Hebben jullie nog tips voor motor gerelateerde YouTube kanalen? Bekend hier zijn sowieso FortNine, ItchyBoots en Adam Riemann, maar nog andere tips? Ik ken via dit forum bijv. ook 'Haye op reis'. Niet dat ik daar ooit nog content van verwacht maar wat een heerlijke droogkloot is dat zeg.

Mijn lijstje:
  • C90Adventures
  • RocketMan
  • Robert Baldinger
  • Haye op Reis
  • FortNine
Recentelijk nog Superfastmatt toegevoegd aan m'n kanalen nav post hier maar die maakt niet echt motor content.

Plus dan nog laatste idee/vraag: zou dit een lijstje voor de homepage kunnen zijn? @LankHoar
Ik heb er nog een paar voor je:
- 44Teeth (Engelse humor, helaas is één van de leden onlangs weggegaan, maar ze hebben echt leuke content)
- Doodle On A Motorcycle (Amerikaanse dame die toegankelijke maar interessante content maakt)
- tshansen (Noorse motorrijder/filmmaker, mooie all-road en camping content)
- DanDanTheFireman (Amerikaan die crash-analyses loslaat op filmpjes van anderen, af en toe best interessant)

1-7-4-10-2-8-6-12-3-9-5-11

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Ik chargeer graag

@Fraggert mijn dealer (Simako Elst) zegt dat ze de 450GS niet kunnen leveren in afzienbare tijd. Door de problematiek op de brandstofmarkt ligt de fabriek in India half plat.

Elst heeft er 3 geleverd gekregen (demo’s dus) en daarna nog 1 of 2 en nu niks meer. Hij had er 40 kunnen verkopen, maar BMW kan niet leveren 🤷

Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Star Citizen

• Adder28
Kars schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 08:58:
[...]

Ik heb er nog een paar voor je:
- 44Teeth (Engelse humor, helaas is één van de leden onlangs weggegaan, maar ze hebben echt leuke content)
- Doodle On A Motorcycle (Amerikaanse dame die toegankelijke maar interessante content maakt)
- tshansen (Noorse motorrijder/filmmaker, mooie all-road en camping content)
- DanDanTheFireman (Amerikaan die crash-analyses loslaat op filmpjes van anderen, af en toe best interessant)
Bijvoegend:

- stefan Meitinger
- Adam Riemann
- ADV-moto
- Bart
- DifferentSpokes
- Dreamontwowheels
- Driving 4 Answers
- Eaglewood Adventures
- Joe Ryan (Freewayproject)
- Kanyarfoto
- Mikesonbikes
- Motocontrol
- SterlingNoren
- NothingToProve
- Schaaf
- Sagar Sheldekar
- BeardedGrump
- Una Mota
- Twowheelsmax

Zo genoeg? :)

• kneusteun
High side low side podcast is ook vaak nog wel grappig

• MrMarcie

MrMarcie

CFMoto 450MT

wd200 schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 07:22:
[...]

Wauw gaaf! Is er ergens een reisverslag te lezen ?
Zie mijn signature.

Mijn lijstje:
  • C90Adventures
  • RocketMan
  • Robert Baldinger
  • Haye op Reis
  • FortNine

https://www.youtube.com/@TheMissendenFlyer
https://www.youtube.com/@AutoalexCars/search?query=bike
https://www.youtube.com/@droommotor
https://www.youtube.com/@Charley.Boorman
https://www.youtube.com/@ABRmagazine
https://www.youtube.com/@BretTkacs
https://www.youtube.com/@HarveyRidesBikes

• diabyte
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:44
Nog wat (voornamelijk) reisvloggers die ik hierboven niet voorbij heb zien komen:

https://www.youtube.com/@OffSheGoesADV
https://www.youtube.com/@LNRmoto (Nederlandse)
https://www.youtube.com/@checkpoint_chaser (Nederlandse, probeert wel een beetje teveel ItchyBoots te zijn)

https://www.youtube.com/@giggleviking (Nederlander, geinige TET content)

edit, nog vergeten:

https://www.youtube.com/@BigRockMoto (veel reviews van motoren, kleding en accesoires)
https://www.youtube.com/@BaronVonGrumble

[ Voor 20% gewijzigd door diabyte op 04-08-2026 13:35 ]

• kneusteun
Ja als vrouw lijkt het makkelijk scoren :)

Ik krijg vaak zo'n cringe van die reacties, van die oude 50+ers die net iets te "doe je best meisje" en "ik ben trots op je meisje" veel reacties achterlaten... in de hoop dat iemand het ooit leest ofzo.

• streamnl
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Heel gaaf!
Van 11 April t/m 3 aug. Iets van 3,5 maanden.
Je kan het zo duur maken als je zelf wilt… I know, maar ik zag dat jij vooral in gebouwen sliep ipv wildkamperen.

Als je de spullen niet meerekent die je op je motor hebt, mag ik vragen hoeveel zo’n onderneming ongeveer kost?

Meer dan ik dacht...

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Een tijd geleden kwam ik nog Free Miles MC tegen, een video reeks waarin hij met een oude Diversion 600 naar o.a ijsland reed sprak me wel aan, omdat ik zelf zo'n Div600 heb gehad maar ook omdat het principe van roadtrips met goedkope "zooi" me wel aanstaat. Als zijn claim dat hij (destijds?) een student was met amper budget en 0,0 mechanische kennis waarheid is, vind ik het ergens ook wel lef hebben om dan met oude meuk zo'n reis te maken :P

De laatste tijd heb ik het idee dat hij ook press bikes krijgt en is het stukje relatable content op de achtergrond geraakt. Dat vind ik dan wel weer jammer, maar vooral vanwege de oudere content op het kanaal benoem ik hem toch even :)

[ Voor 14% gewijzigd door Destruction op 04-08-2026 14:56 ]

• streamnl
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Dat vind ik jammer van een hoop YouTubers die ik volg(de).

Ik kijk ook graag naar filmpjes waarin iemand bijv. iets wat compleet verroest is, weer hersteld. Eerst deden enkele personen die ik volgde dat met huis, tuin en keuken apparatuur, tegenwoordig hebben ze hightech spul. En ik snap ze wel, vooral als je het gesponsord krijgt maar ik vind het minder leuk om te zien.

Meer dan ik dacht...

• badkuip
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18:16
Haye op Reis is mijn favoriet. Vlogs gemaakt met Windows Movie Maker of Magix Video deluxe. Dat niveau en daarom heel leuk. Gortdroge humor en echt door de blubber en langs de rotsen met zijn oude BMW. Etappe 1 was mislukt omdat ie op weg naar centraal Azië compleet aan gort werd gereden in België. Kerel gaat dapper terug naar huis en gaat een paar dagen later alsnog, voor poging 2.

Andere favoriet is Mike on the bike in Noorwegen. Een Brabo met een GS die een GS ook gebruikt waarvoor een GS bedoeld is, off roaden. Die kerel spreek Coleman (van de branders en tentjes) consequent uit als Kolenman. Tegenwoordig is hij zwaar commercieel en vooral bezig met zijn eigen bedrijf en sponsoren. Dat is zijn goed recht maar daarom doet ie niet zoveel spannends meer. De oude tripjes staan nog steeds op YouTube.

Ik vind het moeilijk af en toe met YouTube. Heel veel vloggers hebben het heel veel over mooie spulletjes of doen uitgebreid reviews van restaurantjes en cafeetjes waar ze zitten. Beetje gezapig af en toe. Mensen die van de gebaande paden gaan, die inventief een motor fixen onderweg, dat is wat mij meer aanspreekt.

[ Voor 4% gewijzigd door badkuip op 04-08-2026 16:07 ]

• Bommes
Pedro moto:
https://youtube.com/playl...pnLCD&si=zn71Tv1JJ8Xd-bK_
Zeker zijn eerste filmpjes/jaren zijn echte wel goed. Mooie, erg lange reis ook.
Naar Australië, door naar Zuid Amerika.

Mede tweakers:
https://youtube.com/@grav...t3873?si=KOfi93kwEN3PUZKU

Erg goede content vanuit de andere kant van de wereld:
https://youtube.com/playl...NiPcR&si=2wUiBetdgWrq2rD7
Zelfde kanaal playlist van reis van London naar Sydney
https://youtube.com/playl...vqA_R&si=O_DqB38ynznr2W-9

Andre kant op:
https://youtube.com/@northandleftabit?si=xLxiqkALC09ledFg

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

• jeroenathome
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:05

jeroenathome

Een regel tekst

Als je rustiger de wereld rond wil ten opzichte van Itchy boots kan je ook kijken naar Kinga van On her bike. Blijft langer in een land en heeft meer interactie met de locals. Tevens mag zij graag kamperen en zoekt ze niet de meest afgelegen plaatsen op. Ze is nu bezig met Centraal- en zuid-Amerika. Dan heeft zij alle werelddelen gezien.

Ik rij voor mijn plezier en ben niet op de vlucht.

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Mijn lijstje:
  • C90Adventures
  • RocketMan
  • Robert Baldinger
  • Haye op Reis
  • FortNine

RRC Restoration https://youtube.com/@rrcrestoration?si=y7t_fNkhjjIzaD99

En als je de droge humor van Superfastmatt kan waarderen dan is er ook nog Geoffrey Croker.
https://youtube.com/@rrcrestoration?si=y7t_fNkhjjIzaD99
Heeft een Laverda gedaan maar doet meer met LaRo”s. Uitermate vermakelijk echter.

Zijn 2de kanaal is ook erg leuk maar vnl dus landrover

https://youtube.com/@crokervsrover?si=KDbkHdSBKKU7C6NS

Buiten de doos aanraders met leuke filmpjes en humor

Bankwerken, cnc freeswerk

hilarische gast:

https://youtube.com/@noengineerhere?si=J4DIZ7fHtzhtZCFf

Ook leuke, top filmwerk en humor

https://youtube.com/@inhe...ining?si=osFEsSWYd-wdwT-x

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

_eLMo_ schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 11:40:
@Fraggert mijn dealer (Simako Elst) zegt dat ze de 450GS niet kunnen leveren in afzienbare tijd. Door de problematiek op de brandstofmarkt ligt de fabriek in India half plat.

Elst heeft er 3 geleverd gekregen (demo’s dus) en daarna nog 1 of 2 en nu niks meer. Hij had er 40 kunnen verkopen, maar BMW kan niet leveren 🤷
Thanks voor het delen, dat zal de aankomende tijd niet veel beter worden vrees ik.

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

streamnl schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 16:03:
Dat vind ik jammer van een hoop YouTubers die ik volg(de).

Ik kijk ook graag naar filmpjes waarin iemand bijv. iets wat compleet verroest is, weer hersteld. Eerst deden enkele personen die ik volgde dat met huis, tuin en keuken apparatuur, tegenwoordig hebben ze hightech spul. En ik snap ze wel, vooral als je het gesponsord krijgt maar ik vind het minder leuk om te zien.
Yup, ik snap het ook wel. Met meer budget komen er wat meer mogelijkheden en dan wil je die eigenlijk ook benutten.

Maar toch zie ik liever dat iemand relatable blijft met goedkope ouwe meuk en dito sleutelwerk. En dan mag zo iemand ondertussen stiekem (multi) miljonair worden, dat maakt me verder niet uit.

@ToolkiT noemde hier al AutoAlex. Da's eigenlijk net zoiets. Ik gun die man het succes dat-ie heeft, maar juist hetgeen waar hij bekend mee werd (de goedkope oude zooi) raakt ook daar op de achtergrond, nu komen er toch vrij vaak Porsches (wel ouder en met hoge kmstand, maar toch) voorbij en dat soort zut. Toch jammer. En dan snap ik ook dat het wat lastig kan zijn om 10+ jaar lang nieuwe ideeën te bedenken om met oude meuk te gaan ondernemen.

Terug over motoren dan maar? :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FTU2RjoIrTneXJ4ewJYdAQtjLrk=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/TCiPEcuhB9poGpf2IA46e18q.jpg?f=user_large
Bij de volgende beurt moet ik hier maar eens een volsyntheet in gooien, of dikkere olie. Bij de hogere temperaturen (zoals de afgelopen dagen) wordt de olie te dun en dat merk je o.a bij het schakelen. Aangezien dit toch vooral een mooi weer fiets is zou het wel prettig zijn als ik met dit soort weer kan rijden zonder op een gegeven moment verplicht te zijn het ding vanuit neutraal in z'n 1 te trappen ipv te klikken, idem met vooral terugschakelen.

Ik weet al wel zeker dat ik iets anders wil (CBF600A (de naked) of een Yamaha XJ6, zoiets) maar ik ben er nog niet over uit*. Waar ik wel over uit ben is dat ik zolang ik de Diversion nog heb er goed voor wil zorgen en 't ding heel wil houden :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7Gz7PaShHwqeDRwiEr6fbDi5TfA=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/lMt3v9fXd6xUAuvb2F4GWFGM.jpg?f=user_large

Datzelfde geldt voor dit apparaat, de olie is inmiddels een keer of 2 ververst (dat gaat ook deels vanzelf omdat al deze scooters wel wat olie gebruiken :P), ik wil hem binnenkort weer ff op de brug gooien voor o.a een onderhoudsbeurt, achterband en achterremmen (gelijk mee pakken als 't toch uit elkaar ligt), en dan gelijk de uitlaat ff wat opfrissen (bus hittebestendig zwart heb ik hier liggen). Bij aankoop had ik nog het plan om 't ding optisch ook weer helemaal netjes te maken, maar ik vind het eigenlijk wel prima zo. Als ik dit ding in deze optische staat naast een Gilera Runner parkeer weet ik welke ze zullen jatten en welke (de PS) ze laten staan :+

*ik weet ook nog niet welke alternatieven er zijn voor die 2 genoemde fietsen. Ivm hernia's wil ik wat rechtop zitten, en een wat minder zware motor (Diversion doet 250+kg rijklaar). Ik zoek wat dat betreft een gooi en smijt fiets waar ik ook langere ritten op kan volhouden. Veel vermogen hoeft 't niet te hebben, wel graag mogelijkheden voor een topkoffer. Wat ik precies wil besteden weet ik eigenlijk ook nog niet, dus echt geen haast.

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

jeroenathome schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 19:35:
Als je rustiger de wereld rond wil ten opzichte van Itchy boots kan je ook kijken naar Kinga van On her bike. Blijft langer in een land en heeft meer interactie met de locals. Tevens mag zij graag kamperen en zoekt ze niet de meest afgelegen plaatsen op. Ze is nu bezig met Centraal- en zuid-Amerika. Dan heeft zij alle werelddelen gezien.
en natuurlijk Runa van het kanaal Off She Goes

https://www.youtube.com/@OffSheGoesADV

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Trouwens.....

Kan iemand een zwarte F450GS Exclusive "photoshoppen" met het witte enduro zadel en de spaakwielen van de Trophy? d:)b

als ik dat via het gratis Firefly doe van Adobe dan wordt het een blauwe F800GS waar ik niet om gevraagd heb |:(

Afbeeldingslocatie: https://www.bmwgsclub.nl/forum/uploads/monthly_2026_08/afbeelding.png.559774bd29ebaf5806e2abb2e752e7ac.png

• geert_s
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22:02

geert_s

Gamertag: Brulbak

Fraggert schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 09:20:
Trouwens.....

Kan iemand een zwarte F450GS Exclusive "photoshoppen" met het witte enduro zadel en de spaakwielen van de Trophy? d:)b

als ik dat via het gratis Firefly doe van Adobe dan wordt het een blauwe F800GS waar ik niet om gevraagd heb |:(

[Afbeelding]
Zoiets?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pCjlPW24-W75pYBtfaI0yJgY1Lc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Fq6YE2reotP0W4nIVkxgibkC.png?f=fotoalbum_large

met andere bronafbeelding:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yBj4xsr7ks-7N40ho6TNs1bSI7k=/x800/filters:strip_exif()/f/image/3gVT6VUtamxVA2o4hwwlQ74T.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door geert_s op 05-08-2026 09:27 ]

Mazda CX-5 '15 | Honda CB1000R '19

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Die kleur klopt in elk geval, maar ik had iets duidelijker moeten zijn.

Firefly maakt er meteen een compleet ander type motor van |:(

Het zou gaan om een F450GS Exclusive, dat is deze motor:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j3-xedL-g3gnyvgSgCLPJ9FJ7eI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/2CnHcvfOPnoWkesC62OQG5dG.jpg?f=user_large

en dan met zulke spaakwielen en het ééndelige witte enduro zadel.
Afbeeldingslocatie: https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQgyOf1XMX-TXTWTvchzvl_3v57Zl2mYOKZTCZWnEdvbBvyTuUkjK9Jz4Q3&s=10

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Edit......
@geert_s

oeh die 2de van je geeft al een goede indruk, de logo's zijn niet helemaal correct maar ik zie waar ik naar toe wil met dat ding :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jNTzz9slXiDvKeGNCJdijNAQAFE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wZyIzqZYYvj6gNVn6xJXGRVT.jpg?f=fotoalbum_large

• geert_s

geert_s

Fraggert schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 09:30:
[...]

Die kleur klopt in elk geval, maar ik had iets duidelijker moeten zijn.

Firefly maakt er meteen een compleet ander type motor van |:(

Het zou gaan om een F450GS Exclusive, dat is deze motor:

[Afbeelding]

en dan met zulke spaakwielen en het ééndelige witte enduro zadel.
[Afbeelding]
Ik had niet helemaal goed gelezen inderdaad, vandaar de snelle edit ;)

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

geert_s schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 09:40:
[...]

Ik had niet helemaal goed gelezen inderdaad, vandaar de snelle edit ;)
knap hoor, hartstikke leuk gedaan in elk geval. Dank je wel _/-\o_

Edit:

Mijn broertje is met Gemini aan de slag gegaan:

Men neme een F450GS Exclusive.....

Afbeeldingslocatie: https://www.bmwgsclub.nl/forum/uploads/monthly_2026_08/1870004692_F450GSExclusiveCosmicBlackschuin.jpg.e7e904d392c7dcfd6d7abe861ea0c4d5.jpg

en frotten daar spaakwielen onder en maken het af met het witte enduro zadel.

Afbeeldingslocatie: https://www.bmwgsclub.nl/forum/uploads/monthly_2026_08/1965858490_F450GSExclusiveCosmicBlackschuinendurozadelenspaakwielen.jpg.e62941efe9f5fb7b9a4d618843ae99aa.jpg

Het zadel klopt niet helemaal qua two-tone (en die rode strepen geven minimaal 6 pk en 11Nm extra en anders verzinnen we daar ook nog wel wat op) maar het plaatje laat mij zien goed genoeg zien waar ik naar toe kan met een zwarte Exclusive mocht die ERC van de Trophy me blijven tegenstaan.

Afbeeldingslocatie: https://d2akct5dekqm4p.cloudfront.net/128/media/571x429/77255b652a8-2-56639.jpg

[ Voor 65% gewijzigd door Fraggert op 05-08-2026 10:09 ]

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Fraggert schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 09:42:
[...]

Edit:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Het zadel klopt niet helemaal qua two-tone maar het plaatje laat mij zien goed genoeg zien waar ik naar toe kan met een zwarte Exclusive mocht die ERC van de Trophy me blijven tegenstaan.

[Afbeelding]
Het middelste deel van de tankafdekking kan je ook los kopen en overzetten, dan loopt die witte lijn van het zadel door. Lijkt me wel gaaf, maar risico is wel dat je er een beetje een pandamotor van maakt :9

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

Destruction schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 22:42:
[...]

@ToolkiT noemde hier al AutoAlex. Da's eigenlijk net zoiets. Ik gun die man het succes dat-ie heeft, maar juist hetgeen waar hij bekend mee werd (de goedkope oude zooi) raakt ook daar op de achtergrond, nu komen er toch vrij vaak Porsches (wel ouder en met hoge kmstand, maar toch) voorbij en dat soort zut. Toch jammer. En dan snap ik ook dat het wat lastig kan zijn om 10+ jaar lang nieuwe ideeën te bedenken om met oude meuk te gaan ondernemen.
Dan moet je TDC gaan kijken (zuster/dochter kanaal) die hebben meer oude meuk..
AA heeft nu wat duurder spul (porsche etc) maar wel high milage crap versies.. dus dat is wel on brand IMHO..

• geert_s

geert_s

Fraggert schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 09:42:
[...]

Edit:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Het zadel klopt niet helemaal qua two-tone (en die rode strepen geven minimaal 6 pk en 11Nm extra en anders verzinnen we daar ook nog wel wat op) maar het plaatje laat mij zien goed genoeg zien waar ik naar toe kan met een zwarte Exclusive mocht die ERC van de Trophy me blijven tegenstaan.

[Afbeelding]
Hold my beer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x6-6blfRxNIBGKtIKTeuE09wZAQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5iINOnubJa8I2RAlXboFj7he.png?f=fotoalbum_large Ik geef het op. Ach je hebt er een beeld bij :D

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

noes schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 10:07:
[...]

Het middelste deel van de tankafdekking kan je ook los kopen en overzetten, dan loopt die witte lijn van het zadel door. Lijkt me wel gaaf, maar risico is wel dat je er een beetje een pandamotor van maakt :9
Ah ik zie wat je bedoelt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DFLFtCepI4gD7YcnlJgnmmzXOGA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cUnWXap23tRk3l7lv77qX1K6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://mediapool.bmwgroup.com/cache/P9/202604/P90634752/P90634752-bmw-f-450-gs-trophy-stills-600px.jpg

Die ga ik wel even onthouden, het Panda-effect snap ik, maar ik zie dat eerder als je het koppie van het beestje bedoelt. Bij horloges is "panda" een veel gebruikte term namelijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zqdZk_ypAs1HPr8qgnPknXczL1U=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/oL7o9L3sL7QaknubFyfofwP4.jpg?f=user_large

Maar ik snap waar je inderdaad even voor waarschuwt _/-\o_

• kneusteun
WIt zadel.... ben benieuwd hoe lang zoiets wit blijft...

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

geert_s schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 10:19:
[...]

Ik geef het op. Ach je hebt er een beeld bij :D
dank je wel voor de moeite man _/-\o_ wordt gewaardeerd d:)b

Al vrij snel na de eerste proefrit in april heb ik dit al even in mijn achterhoofd gehad omdat mij die ERC gewoon niet beviel. DIt geeft me een alternatief om te overwegen voor ik de overstap maak naar Honda o.i.d. ;)

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

kneusteun schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 10:23:
i hear ya.....goed punt, maar zeker op die Trophy moet er wel komen hoor.

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:04
kneusteun schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 10:23:
Is alleen wit als het uit de fabriek komt :+

• kneusteun
Ja kan best dat het goed schoon te maken is, maar nogal een keuze.

Ziet er wel heel tof uit!

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Fraggert schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 10:21:
[...]

Ah ik zie wat je bedoelt.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Die ga ik wel even onthouden, het Panda-effect snap ik, maar ik zie dat eerder als je het koppie van het beestje bedoelt. Bij horloges is "panda" een veel gebruikte term namelijk.

[Afbeelding]

Maar ik snap waar je inderdaad even voor waarschuwt _/-\o_
Ik bedoelde gewoon: veel wit en veel zwart ;) De witte SC59 Fireblade heeft dat ook een beetje (maar natuurlijk overwegend wit)

Afbeeldingslocatie: https://i.pinimg.com/564x/ff/d6/c4/ffd6c420f9e244a001c99f01401b6082.jpg

Niet persé lelijk, maar wel wat smaakgevoeliger.

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

kneusteun schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 10:37:
Ja kan best dat het goed schoon te maken is, maar nogal een keuze.

Ziet er wel heel tof uit!
Best een kanshebber zo, mocht die ERC* gewoon roet in MIJN eten blijven gooien.

*ook na een eventuele modificatie van BMW die er aan zit te komen
noes schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 11:19:
[...]

Ik bedoelde gewoon: veel wit en veel zwart ;) De witte SC59 Fireblade heeft dat ook een beetje (maar natuurlijk overwegend wit)

[Afbeelding]

Niet persé lelijk, maar wel wat smaakgevoeliger.
Ah, ja, hier heb ik wat minder moeite mee. Dat gaat pas spelen als 2 kleuren min of meer echt 50/50 in het design naar voren komen. De verhouding mag wel wat subtieler, een 2de kleur zie ik dan wat meer als accentkleur.

DIe tip van jou van de tankcover zou wat mij betreft nog wel net kunnen, ik zou dan wel afhaen als in de staartsectie ook nog eens witte vlakken terugkomen ofzo.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DFLFtCepI4gD7YcnlJgnmmzXOGA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cUnWXap23tRk3l7lv77qX1K6.jpg?f=fotoalbum_large

Die Trophy is natuurlijk al helemaal een zuurstok (in a good way) maar daar worden meer kleuren gebruikt dus dat vind ik zeker wel fraai.

• LaborGardens
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Mag ik alle mensen, die onlangs "Haye op reis" hebben aanbevolen ontzettend bedanken? Wat een vermaak is dat zeg. Ik heb de komende avonden iets te kijken :)

• Adder28
Zijn er ook rijders die boeken over motors lezen? vooral reisverhalen.

Nu we toch bezig zijn met aanraders ;-)

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Adder28 schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 11:43:

Naast het boek van de eerste "LongWay Round" vond ik deze leuk:

Jupiters reizen
Dromen van Jupiter
Terugkeer van Jupiter

Iconisch denk ik haast wel........Van auteur Ted Simon.

Op MF is een draadje maar die is laatste bijgewerkt in 2025 maar liep al vanaf 2008.

https://www.motor-forum.n...n-en-reisverhalen.192949/

• Adder28
Aha die kende ik niet. Even het lijstje aanvullen :)

• Barista

Alles van @Aikon ;)

• Kars
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13:42

Zen en de Kunst van het Motoronderhoud ;)

Een reisverhaal en psychologisch epistel in één. Taaie kost, maar prachtig.

1-7-4-10-2-8-6-12-3-9-5-11

• LaborGardens
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Paul van Hooff: Van hier tot Tokyo en Man in het zadel
LaborGardens schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 14:06:
[...]

Paul van Hooff: Van hier tot Tokyo en Man in het zadel
Plus1 voor Paul (RIP)

andere tips:
https://www.nathanmillwar...t-page/the-long-ride-home
https://www.elspethbeard....page/lone-rider-paperback
https://www.amazon.co.uk/...&keywords=jacqui+furneaux
https://www.loispryce.com/books/
en Itchy boots boek is ook moeite waard :)

[ Voor 8% gewijzigd door ToolkiT op 05-08-2026 14:17 ]

• Derr_Hans
  • Niet online
Weet niet hoeveel Yamaha rijders zijn die de geintergreerde Garmin hebben in hun Dash.
Wellicht intressant als alternatief voor de Garmin App: https://pillion.app/en/

Hier mee kan je dus Google Maps of elk andere Navigatie app op je dash tonen i.p.v. de Garmin Streetcross app. Als je wilt kan je elke app laten zien alleen lijk me dat niet handig i.c.m. youtube videos en rijden ;)

Nu heb ik de StreetCross app getest van Huis (regio Arnhem) naar Waalwijk binnen door met snelweg vermijden om bij een klant te komen en met de App zelf is eigenlijk niets mis mee, vond het duidelijk en goed te volgen. Dit terwijl er toch een aardig aantal mensen zijn die het niets vinden.

Alleen als ik met een groep rij dan wordt Google Maps vaak gebruikt want gratizz en de route word dan gedeeld. Dan moet ik mijn oude telefoon (die omgetoverd is naar Android Auto) weer gebruiken ipv van mijn dash. Dus dit lijk mij een leuke oplossing hiervoor, ik zal het vandaag eens testen als ik naar Huis rij vanuit werk.

• Bommes
Op jou eerdere aanraden ook gekocht. Rechtstreeks bij hem zelf besteld, krijg je er een leuke persoonlijke boodschap in geschreven.
Tenminste dat heb ik.
Leuk boek om te lezen ook!

Hier staat ook nog een leuk rijtje:
https://www.motorreiziger.nl/posts/motor-reisboeken-top-10/

Oh en Vroom with a view mag niet ontbreken!!
https://www.amazon.com/Vr...talys-Dolce/dp/1933572019

[ Voor 11% gewijzigd door Bommes op 05-08-2026 17:44 ]

• Derr_Hans
  • Niet online
Derr_Hans schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 15:26:
Weet niet hoeveel Yamaha rijders zijn die de geintergreerde Garmin hebben in hun Dash.
Update, het werkt en elk willekeurige app kan ik op mijn Das laten zien. Alleen moet ik het scherm aan laten en dat is nou precies wat ik niet wil want dan kan ik net zo goed mijn oude mobiel gebruiken.

App is nog in ontwikkeling, zit ook op hun Discord dus hopelijk is dat een puntje die ze aanpakken.

• ibothead
  • Laatst online: 18:02
Derr_Hans schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 15:26:

Hier mee kan je dus Google Maps of elk andere Navigatie app op je dash tonen i.p.v. de Garmin Streetcross app. Als je wilt kan je elke app laten zien alleen lijk me dat niet handig i.c.m. youtube videos en rijden ;)

Nu heb ik de StreetCross app getest van Huis (regio Arnhem) naar Waalwijk binnen door met snelweg vermijden om bij een klant te komen en met de App zelf is eigenlijk niets mis mee, vond het duidelijk en goed te volgen. Dit terwijl er toch een aardig aantal mensen zijn die het niets vinden.

Alleen als ik met een groep rij dan wordt Google Maps vaak gebruikt want gratizz en de route word dan gedeeld. Dan moet ik mijn oude telefoon (die omgetoverd is naar Android Auto) weer gebruiken ipv van mijn dash. Dus dit lijk mij een leuke oplossing hiervoor, ik zal het vandaag eens testen als ik naar Huis rij vanuit werk.
Oeh ik heb een mt09 2026 model en gebruik eigenlijk helemaal de app niet ofzo of dasboard! Alleen een garmin xt en telefoon gekoppeld aan cardo voor muziek

• Aikon
  • Niet online
Haha tnx.

Nou de komende wordt ook weer leuk...
Het begon met deze in de achterband van een Fransoos:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t5CaYP_4K7xF5V7f6RXYVda7Uhk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NOHj77huYppEAHA2tNhOP0cX.jpg?f=fotoalbum_large

En toen met een andere gast een verkeerd pad op, na 500 mtr rotsen met 25%+ omhoog, maar de berg opgelopen en besloten dat teruggaan beter was. Al met ruim 2 uur bezig geweest met die kilometer. In 30+ graden zonder eten op 2km hoogte. We waren compleet gesloopt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VbqP4al1Qf1y2sRa8-fGTz83HvE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mCBiehksqZmutJC9VZ5Uyq60.jpg?f=fotoalbum_large

Om maar terug te rijden naar mn slaaplek van eergister, welke echt geweldig is
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bKa01M2lLH6UFMnhVyTaPTRT3_U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0qR7yBeAzcnKZG7YC5sPmttQ.jpg?f=fotoalbum_large

De nonnen vh klooster in de bergen konden mn piemeltje zien toen ik t water indook. Wat een dag dit. Maar of ik de Zwarte Zee nog haal...

• Derr_Hans
  • Niet online
ibothead schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 18:02:
[...]

Oeh ik heb een mt09 2026 model en gebruik eigenlijk helemaal de app niet ofzo of dasboard! Alleen een garmin xt en telefoon gekoppeld aan cardo voor muziek
Ik heb mijn XSR900 2026 ook maar net en merk nu al wel dat de Yamaha my ride app soms een beetje apart is. Voornamelijk als je motor net op contact zet, je moet echt ff wachten voor je verbinding heb en als je een mindere 4g verbinding heb (zoals ik heb bij mijn garage) dan wilt hij steeds iets uploaden en blijft dan in die loop zitten. Gelukkig is de Yamaha app niet nodig voor de Streetcross app van Garmin.

Als je de muziek controls wilt gebruiken dan moet je wel de Yamaha my ride app aan hebben, maar ja je kan ook gewoon de headset knoppen gebruiken dus dat is echt een gimmick.

De Garmin Streetcross app is verder wel ok hoor, maar voornamelijk als gewoon ergens heen wil binnen Nederland en met of zonder snelweg vermijden gebruikt om een rit interessanter te maken of een dichtbij zijnde pompstation te vinden. Het is niet echt een navigatie app om tour ritjes te plannen en on the fly aanpassen gezien deze optie er niet is. Je kan wel GPX files/routes importeren die je kan maken met andere 3rd party software volgens reddit mensen.

De app die ik eerder gelinkt heb, daar heb je heel die Yamaha my ride of Streetcross app dus niet voor nodig. Als je bluetooth verbinding heb met je motor dan open je de app op je telefoon, kies je een app die je wilt streamen of je hele telefoon. Dan op je dashbord open je de navigatie optie en je ziet je app/telefoon op je dashboard.

Dit werk goed en pakt meteen op, youtube en google maps kon ik op mijn dashboard tonen met zon 15fps, zelfs mijn outlook app. Momenteel kan je je telefoon scherm niet uitzetten. Hopelijk werken ze hier nog aan, gezien de app nog in development is. Deze geeft toch weer wat meer mogelijkheden van wat je kan doen zoals bijvoorbeeld een dashcam gericht naar achter waar live beeld ziet op een telefoon app.

Scheelt toch weer wat devices op je stuur :P

Pagina: 1 ... 60 61 Laatste