Hét grote motortopic - Deel 28 (2026) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 55 56 Laatste
Acties:

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:33
DrivinUCrazy schreef op maandag 13 juli 2026 @ 11:45:
[...]

Let wel, ik heb nooit zelf kleppen gesteld. Of überhaupt olie vervangen, dus hier spreekt geen ervaringsdeskundige. :+ Ik ben wel ietwat technisch aangelegd, en babbel nog wel eens met de monteur die mijn motor onderhoudt. (elektrische problemen denk ik nog wel eens met hem mee ;) )

Als ik het goed heb begrepen moet het kleppendeksel er af om de klepspeling te kunnen meten. Dat lijkt me logisch. De bereikbaarheid daarvan is ook nog wel eens een dingetje, maar meestal lukt dat wel.
Uiteraard zijn hier toleranties voor, maar bij de eerste controlebeurt zit het in de regel nog binnen die toleranties. En dat komt simpelweg doordat de kwaliteit hiervan tegenwoordig veel beter is dan vroeger. Vooral bij de grotere merken, waaronder de japanners.
Ik heb nog nooit de kleppen daadwerkelijk moeten stellen op een Honda. Nee, dat zeg ik verkeerd, één keer, op een Transalp die al twee keer rond geweest was. En zelfs die zat strikt gezien nog binnen de marge.

De CB125F gaat over 300km voor de eerste beurt en die krijg een klepcontrole, ik verwacht daar óók niks van.

De Ural? Daar heb je het voelersetje gewoon standaard in de kofferbak liggen :+.

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 07:30

A13X

Dude

jeroenathome schreef op maandag 13 juli 2026 @ 13:00:
@Italioboy Ik ben van een FZ8 fazer naar een Teneré gegaan. Er zit zeker een verschillen tussen beide motoren. Het is misschien een grote stap, maar ik ben blij dat ik het gedaan heb. Al mis ik af en toe wel een beetje extra pk. Ben van 100+ naar 74 pk gegaan.

De zitpositie van een tracer en vstrom lijken veel op elkaar. Ik denk niet dat een merkbaar verschil zal maken.

@JBS Zelf geen ervaring met kleppenstellen of opmeten. De fabrikant geeft aan wanneer de kleppen gecontroleerd moeten worden. Dit is in de handleiding terug te vinden. Net als onderhoudsintervallen voor de olie en luchtfilter. In de werkplaatshandleiding kan je vinden hoeveel speling nog getolereerd wordt.

Begin dit jaar zijn de kleppen bijgesteld van mijn Teneré. Je kan zeker het verschil merken tussen voor en na. Niet dat de motor slechter is gaan lopen, maar alles loopt net even soepeler en het geluid is anders.
En @Italioboy Ik ben van een FZ1N naar een Husqvarna Norden 901 gegaan. 150pk > 105pk 108Nn > 105Nm echter bij lagere toeren. Nou ben ik niet het type van een knie aan de grond of v-max+30+ ofzo. Maar ik rij nu denk harder met de Norden dan ik deed met de FZ1N :X

Het enige dat ik in het begin soms miste was het ver doortrekken in toeren. Nu is het schakelen bij 8k ipv 12k, maar nu kom ik meteen lomp van m'n plek ipv pas richting de 8k. Vering vreet alles op dus minder last van het wegdek of drempels(weeeehhh). 0 spijt

Awesome

• Aerkhanite
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14-07 12:37

Aerkhanite

Snapt er geen reet van

Hey! Ik ben op dit moment bezig met lessen voor AVB (vol A), maar even een stomme vraag:
Ik heb een (jet) scooterhelm, Vinz, wel 22.06 gecertificeerd. Mag ik hiermee afrijden (AVB/D)?

Ik zie bij CBR zelf niet dat het verplicht is voor een hybride/integraalhelm. Ik heb een redelijk grote kop dus zelfs de grootste van die van de rijschool zitten echt krap strak.

Ik ben nog niet van plan om echt te toeren, meer voor stadsverkeer, dus gelijk een Schubert C5 voor iets wat ik mogelijk niet haal is net iets te veel :P .

• Excliber
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 16:20
@Aerkhanite

Cbr zegt enkel “een goedgekeurde (ECE-keurmerk) en goedpassende motorhelm met vizier en sluiting om deze op het hoofd te bevestigen. Een goedgekeurde helm met sluiting, maar zonder vizier wordt toegestaan wanneer een (zonne)bril wordt gedragen;”

zie ook:

https://www.cbr.nl/nl/rijbewijs-halen/motor/praktijkexamen-motor/welke-kleding-moet-je-aan-tijdens-een-motorexamen

Zorg vooral ook dat je motorschoenen hebt die de gehele enkel bedekken.

Je zal niet de eerste zijn die daarop niet mag afrijden zoals onder andere ik al eerder weleens heb aangegeven in dit topic😁

En neem alle kleding regels in acht en dus ook rekening houden met het seizoen.

[ Voor 21% gewijzigd door Excliber op 13-07-2026 14:20 ]

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
HTT-Thalan schreef op maandag 13 juli 2026 @ 13:49:
[...]

Ik heb nog nooit de kleppen daadwerkelijk moeten stellen op een Honda. Nee, dat zeg ik verkeerd, één keer, op een Transalp die al twee keer rond geweest was. En zelfs die zat strikt gezien nog binnen de marge.

De CB125F gaat over 300km voor de eerste beurt en die krijg een klepcontrole, ik verwacht daar óók niks van.

De Ural? Daar heb je het voelersetje gewoon standaard in de kofferbak liggen :+.
Maar bij die Ural komt de klepspeling ook niet op een tiende millimeter ;)

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• HTT-Thalan
Joris748 schreef op maandag 13 juli 2026 @ 14:44:
[...]

Maar bij die Ural komt de klepspeling ook niet op een tiende millimeter ;)
Ik geloof dat sleutel 10 dubbelt als voelermaatje _O-.

• Aerkhanite
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14-07 12:37

Aerkhanite

Snapt er geen reet van

Excliber schreef op maandag 13 juli 2026 @ 14:15:
@Aerkhanite

Cbr zegt enkel “een goedgekeurde (ECE-keurmerk) en goedpassende motorhelm met vizier en sluiting om deze op het hoofd te bevestigen. Een goedgekeurde helm met sluiting, maar zonder vizier wordt toegestaan wanneer een (zonne)bril wordt gedragen;”

zie ook:

https://www.cbr.nl/nl/rijbewijs-halen/motor/praktijkexamen-motor/welke-kleding-moet-je-aan-tijdens-een-motorexamen

Zorg vooral ook dat je motorschoenen hebt die de gehele enkel bedekken.

Je zal niet de eerste zijn die daarop niet mag afrijden zoals onder andere ik al eerder weleens heb aangegeven in dit topic😁

En neem alle kleding regels in acht en dus ook rekening houden met het seizoen.
Yep, dat had ik dus ook gelezen, dit is de helm, dus dat zou goed moeten zijn. Maar ik vroeg me af of iemand hier ervaring mee had qua CBR-examinatoren zelf.
Ik heb gewoon jas, boots, handschoenen, etc, al. Alleen helm was nog een dingetje.
Alles in de coronatijd bij faillisementveilingen echt voor tientjes kunnen kopen :P.

• BvZwolle
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:41
@Aerkhanite vertrouw je je kin en voortanden toe aan zo'n helm als je een schuiver maakt?

Ik zou sowieso voor een meer gerenommeerd merk gaan, als je om een helm gaat. Hier krijg ik geen goed gevoel bij, ondanks de keuring...

Volgens mij is er onlangs een test gedaan door Motor73 of een ander blad. Daar kwamen de goedkope helmen allemaal vrij bekaaid uit de testen.

[ Voor 24% gewijzigd door BvZwolle op 13-07-2026 15:02 ]

• geert_s
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 16:56

geert_s

Gamertag: Brulbak

Aerkhanite schreef op maandag 13 juli 2026 @ 14:53:
[...]

Yep, dat had ik dus ook gelezen, dit is de helm, dus dat zou goed moeten zijn. Maar ik vroeg me af of iemand hier ervaring mee had qua CBR-examinatoren zelf.
Ik heb gewoon jas, boots, handschoenen, etc, al. Alleen helm was nog een dingetje.
Alles in de coronatijd bij faillisementveilingen echt voor tientjes kunnen kopen :P.
CBR vind het wel goed. Een examinator kan er natuurlijk wel een mening over hebben, want hoe serieus neem je het veilig motorrijden als met een goedkope jethelm aankomt. Hij kan je er niet op laten zakken of je weigeren, maar bewust of onbewust kan het wel meespelen.

En moet je het zelf wel willen? Het biedt natuurlijk gewoon niet de bescherming rondom, zoals een systeem- of integraalhelm.

Mazda CX-5 '15 | Honda CB1000R '19

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15-07 22:38

-tom-562

Oliesjeik

Italioboy schreef op maandag 13 juli 2026 @ 12:17:
Ik ben aan het overwegen om mijn Yamaha Tracer 900 GT 2020 de deur uit te doen en er iets anders voor terug te kopen. Mijn oog is gevallen op een Suzuki VStrom 800DE. Iemand deze stap gemaakt van een Sport Tour naar een Adventure? Ik wil meer onverhard gaan rijden, dat kan in nederland prima met de Tracer maar merk dat hij toch wel tegen zijn veerweg aanloopt als het wat hobbeliger wordt.
Volgens mij is een V-strom net zo hard Adventure als jou MT09. De V-strom is 20mm meer veerweg als de MT09. Volgens mij is dat te verwaarlozen.

Vaak bu'j te bang! ID.4 - ETV 1000 - FS1 <insert ecologische borstklopperij>

• Italioboy
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15-07 13:01
-tom-562 schreef op maandag 13 juli 2026 @ 15:19:
[...]

Volgens mij is een V-strom net zo hard Adventure als jou MT09. De V-strom is 20mm meer veerweg als de MT09. Volgens mij is dat te verwaarlozen.
Nee, dat is de straatversie. De DE versie heeft 220mm veerweg, dat is bijna 90mm meer dan mijn Tracer.

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15-07 22:38

-tom-562

Oliesjeik

Italioboy schreef op maandag 13 juli 2026 @ 15:23:
[...]

Nee, dat is de straatversie. De DE versie heeft 220mm veerweg, dat is bijna 90mm meer dan mijn Tracer.
Ahh ja, ik zie het nu, incl. 21" voorwiel. Als je wat meer offroad/TET wilt rijden lijkt mij dat een prima motor.
Ik heb nu een aantal keer op een motor met 21" voorwiel gereden, maar ik vond dat wel echt anders rijden qua bochten. Maar dat zal vooral een kwestie van wennen zijn verwacht ik

Vaak bu'j te bang! ID.4 - ETV 1000 - FS1 <insert ecologische borstklopperij>

• HTT-Thalan
[...]

Een jethelm is technisch gezien toegestaan, en naar Nederlandse wetgeving én CBR huisregels in orde.

Mijn tip zou zijn om voor elke rit die je met deze helm maakt, even een hamburger te eten. Het zou de laatste kunnen zijn, want als je met zo'n ding face first het asfalt raakt eet je de rest van je leven door een rietje :P.

• HTT-Thalan
-tom-562 schreef op maandag 13 juli 2026 @ 15:30:
[...]

Ahh ja, ik zie het nu, incl. 21" voorwiel. Als je wat meer offroad/TET wilt rijden lijkt mij dat een prima motor.
Ik heb nu een aantal keer op een motor met 21" voorwiel gereden, maar ik vond dat wel echt anders rijden qua bochten. Maar dat zal vooral een kwestie van wennen zijn verwacht ik
Je moet er vooral harder voor werken. een 21" wiel 'wil' minder snel de bocht in/om vanwege de grotere stabiliteit in de lengterichting. Zulke motoren zijn dus 'minder geschikt' voor het sportievere bochtenwerk dan een 'straatmotor' maar dat is natuurlijk een kwestie van perceptie. Ook met een ADV kun je nog lekker sportief rijden als je de randjes maar niet op wilt zoeken.

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Nu online
Bij redelijk normale snelheden merk je dat vrij weinig van. Het is zoals @Joris748 al zij, bij flink hogere snelheid merk je de "traagheid" van het 21" wiel.

Zo een V-strom 800DE is een mooie middenweg lijkt mij. Niet echt extreem offroad, netjes geprijsd, toch wat meer veerweg, 21" voor. Dikke prima denk ik.
Oh en geen 13 in een dozijn ding (kuch GS, kuch KTM), dus wat dat betreft +1

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

• Morwen
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 09:46
Ik zou een 'echte' helm kopen. Of in ieder geval tijdens het examen een les-helm opzetten. Hier ga je gewoon nadeel van krijgen, hoe netjes je ook rijdt. Als hij je vraagt waarom je dat ding ophebt en je zegt dat je alleen in de stad een paar rondjes denkt te rijden dan zal hij je bij twijfel eerder laten zaken, al is het alleen al onbewust. Ik vind het zelf ook raar, zo'n duur rijbewijs en dan daarop besparen. Tsja.

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:54
Aerkhanite schreef op maandag 13 juli 2026 @ 14:09:
Hey! Ik ben op dit moment bezig met lessen voor AVB (vol A), maar even een stomme vraag:
Ik heb een (jet) scooterhelm, Vinz, wel 22.06 gecertificeerd. Mag ik hiermee afrijden (AVB/D)?

Ik zie bij CBR zelf niet dat het verplicht is voor een hybride/integraalhelm. Ik heb een redelijk grote kop dus zelfs de grootste van die van de rijschool zitten echt krap strak.

Ik ben nog niet van plan om echt te toeren, meer voor stadsverkeer, dus gelijk een Schubert C5 voor iets wat ik mogelijk niet haal is net iets te veel :P .
En een systeemhelm? Ik had zelf ook een jethelm, maar in de stad is de flexibliteit van een jethelm erg fijn en voor langere ritten (die ik verwacht had niet te maken) is een gesloten helm echt fantastisch. Ik heb zelf een Shoei Neotec 3, maar kan mij voorstellen dat zoiets voor nu iets te prijzig is?

• Joris748
  • Nu online
HTT-Thalan schreef op maandag 13 juli 2026 @ 15:59:
[...]

Je moet er vooral harder voor werken. een 21" wiel 'wil' minder snel de bocht in/om vanwege de grotere stabiliteit in de lengterichting. Zulke motoren zijn dus 'minder geschikt' voor het sportievere bochtenwerk dan een 'straatmotor' maar dat is natuurlijk een kwestie van perceptie. Ook met een ADV kun je nog lekker sportief rijden als je de randjes maar niet op wilt zoeken.
Ik heb afgelopen weekend in de Eifel de randjes echt wel opgezocht. Dat gaat prima met een adventure bike (met goede 80/20 banden). En het gaf me heel veel voldoening.

Ja, een hoogpotige straatmotor zal wendbaarder zijn. Maar die mindere wendbaarheid is er niet onder de 60 km/h. Is heel beperkt tussen de 60 en de 120 km/h. Daarboven wordt het minder, maar dan gaat het al lomp hard.

Disclaimer: ik weet niet hoe een DRE rijdt in vergelijking met mijn DesertX (met 110 pk).

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• Excliber
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 16:20
@Aerkhanite

Volgens de specs zou het goed moeten zijn, ik zou voor de zekerheid als backup een veiligheidsbril meenemen (gewoon zo een ding van een paar euro).

Mocht het een donkerdere dag of moment/terrein zijn waardoor je het zonnevizier niet kan gebruiken of het je hinder oplevert, of de examinator vind wellicht dat een zonnevizier niet telt als vizier vanwege het niet volledig transparant zijn en dus het beperken van de gebruiksmogelijkheden. Dan kun je de veiligheidsbril opzetten en voldoe je technisch gezien aan de regels.

En het geeft de examinator wellicht wat meer het gevoel dat je ondanks de keuze helm toch enigszins over de veiligheid nagedacht hebt.

Want even los van wat iemand wellicht vind van de keuze helm is het vanuit veiligheidsperspectief gezien (en dat telt toch zwaar mee bij motorrjden) de minder veilige keuze helm.

Zelf zou ik overwegen om voor het examen een rijschool helm te lenen of beter nog een eigen integraalhelm (mijn inziens kosten die nou ook weer niet de wereld je hoeft niet meteen een hele dure te kopen om veiliger te zijn en beter voor de dag te komen).

Maar dit is just my 2 cents :)

Edit,

Wat @Morwen ook aangeeft en ook het advies van @turkeyhakan is ook valide.

[ Voor 16% gewijzigd door Excliber op 13-07-2026 18:38 ]

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online

Destruction

(ex-)Automonteur

HTT-Thalan schreef op maandag 13 juli 2026 @ 15:57:
Mijn tip zou zijn om voor elke rit die je met deze helm maakt, even een hamburger te eten. Het zou de laatste kunnen zijn, want als je met zo'n ding face first het asfalt raakt eet je de rest van je leven door een rietje :P.
Na de val kan iemand die hamburger toch wel voor je in een blender flikkeren? :P

Dat je 'm daarna opdrinkt.

[ Voor 3% gewijzigd door Destruction op 13-07-2026 18:50 ]

Ford Mondeo Wagon 2.0 16v '06 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.

[...]

Mijn indruk is dat als je met goed spul aankomt bij examen je al 1-0 voor staat bij examinator omdat hij ziet dat je een verstandig persoon bent.. kom je met jethelm, gewone spijkerbroek etc dan denkt hij ook dat veiligheid niet je prio is..

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

• Morwen
ToolkiT schreef op maandag 13 juli 2026 @ 18:56:
[...]

Mijn indruk is dat als je met goed spul aankomt bij examen je al 1-0 voor staat bij examinator omdat hij ziet dat je een verstandig persoon bent.. kom je met jethelm, gewone spijkerbroek etc dan denkt hij ook dat veiligheid niet je prio is..
Klopt. Zowel de AVB examinator als verschillende rij instructeurs (ook van andere rijscholen) hebben me gecomplimenteerd met de keus voor een witte Arai. :+
Ik wilde ivm een bril en geen mogelijkheid tot lenzen ook eerst een systeemhelm. Bij Termaat Nijmegen (aanbeveling) mocht ik er eentje uit de showroom even goed doordrukken en ja, ook dan gaat je kin naar de klote als je echt schuift. Jethelm zou niet eens meer in me op komen, m'n Arai zit zo lekker ik mis echt niks aan comfort.

• HTT-Thalan
Bommes schreef op maandag 13 juli 2026 @ 16:04:
Bij redelijk normale snelheden merk je dat vrij weinig van. Het is zoals @Joris748 al zij, bij flink hogere snelheid merk je de "traagheid" van het 21" wiel.

Zo een V-strom 800DE is een mooie middenweg lijkt mij. Niet echt extreem offroad, netjes geprijsd, toch wat meer veerweg, 21" voor. Dikke prima denk ik.
Oh en geen 13 in een dozijn ding (kuch GS, kuch KTM), dus wat dat betreft +1
Wat noem je hogere snelheden? Ik merk duidelijk verschil bij een uitwijkoefening met 51-52km/u tussen een motor met 17" of 21" voorwiel. De laatste moet je harder voor werken. Het is niet dat het niet kan ofzo, maar het kost iets meer moeite.

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:31
Ik denk dat je daarbij ook vooral de geometrie van de motorfiets voelt. De balhoofd hoek, de naloop van het voorwiel, de afstand tussen de 2 assen, het gewicht, het zwaartepunt...
Tegelijkertijd is het stuur breder en heb je dus meer hefboom.
Oh ja, en ook nog een beetje de grootte van die twee wielen.

Zelfs met een Africa Twin met 21" en de variant met 19" spelen er meer factoren mee dan alleen die wielmaat, al komt dat nog het meest in de buurt van een eerlijke vergelijking. ;)

Laat ik het anders zeggen: met de Super Tenere had ik de stepjes en zelfs de middenbok nog wel eens (zelden hoor) aan de grond, en de banden nog wel eens tot óver de rand van het loopvlak gereden. Bij de Tracer lukt de stepjes aan de grond alleen als ik de fiets daarna weer moet oprapen. ;)
niet dat ik dat actief probeer, trouwens. Integendeel

[ Voor 4% gewijzigd door DrivinUCrazy op 14-07-2026 00:02 ]

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
ToolkiT:
Welkom Aprilia Tuareg rally! :7
[Afbeelding]
Veel plezier met de Appie! Gaaf ding.

Motor (of auto) onderhoud bijhouden

• Joris748
  • Nu online
HTT-Thalan schreef op maandag 13 juli 2026 @ 21:55:
[...]

Wat noem je hogere snelheden? Ik merk duidelijk verschil bij een uitwijkoefening met 51-52km/u tussen een motor met 17" of 21" voorwiel. De laatste moet je harder voor werken. Het is niet dat het niet kan ofzo, maar het kost iets meer moeite.
Een beetje werken is niet verkeerd, dat geeft je juist het gevoel dat je hard gaat :)

Bij snelheden ruim boven de 120 km/h krijg ik het niet meer gecompenseerd met harder werken. Insturen gaat nog wel, maar omgooien is een uitdaging. Waar een sport of een sport/tour de bocht in valt, moet je de DesertX echt de bocht in duwen.

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
cyntax schreef op maandag 13 juli 2026 @ 13:21:
@JBS Stellen is bij sommige motoren wel lastiger en kostbaarder dan controleren. Zeker bij V motorblokken. Voorste cylinder zou je bijvoorbeeld wel kunnen controleren door de kleppendeksel voorover te kantelen maar niet volledig eraf te halen. Als je moet stellen dan zit de kleppendeksel wel in de weg en moet die er volledig af. Om daar genoeg ruimte voor te maken moet je dus vaak de radiator ook verwijderen, om dat makkelijker te doen moet het voorwiel eruit etc. etc.
De voorste is het makkelijkste. De achterkant is pas leuk als je de achterbrug eruit moet halen want dat wil je omdat je dan meteen de pivot kan schoonmaken en opnieuw smeren. Oh wacht..

* Chevy454 heeft dat klusje dus uitgesteld maar zal over 2000km toch moeten gebeuren bij de SV650.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• Willem
  • Nu online
Ligt aan de fiets. De voorste van een Mille is ruk omdat zoals @cyntax al noemt: wil je het deksel eraf krijgen heb je idealiter de ruimte nodig waar je radiatoren zitten. Mijn geluk was dat de fiets toch al uit elkaar lag. Achterste cilinder was een koekie, hoewel je daar bij de Appie een balans-as hebt zitten, wat de voorste (gelukkig) niet heeft. Heb vorig jaar de speling van de kleppen gecontroleerd en zes van de achter waren out-spec. Voor 5 eur p/s met inruil van de oude, shimms op gewicht kunnen krijgen.

Motor (of auto) onderhoud bijhouden

• Aikon
  • Niet online
Inmiddels is m'n reisverslag van m'n retourtje Sicilië af: https://www.motor-forum.n...-itali%C3%AB-2026.483801/

Afgelopen zondag de ABS unit vervangen, maar of het nou echt heeft geholpen weet ik niet... vrijdag hopelijk vertrekken richting Roemenië denk ik. En dan zie ik wel hoe het loopt, vast goed :)
Willem schreef op maandag 13 juli 2026 @ 22:09:
[...]

Veel plezier met de Appie! Gaaf ding.
Thanks!
Inmiddels 300mijl op gereden (dus halverwege de inrijd periode) ofte wel meer dan 9 uur in zadel gezeten.. en moet zeggen dat het een super fijne motor is, zowel onroad als off road :)

Inmiddels wat accesoires erop:
Koelekont hoes over zadel en een tailbag zodat ik kettenslot mee kan nemen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PCeEOUsBatUAv3_aVI258Pd1eh4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AWJTgJtZylb9v1BCtgK01fR4.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E9ghtJvPxcz6638fsDHMKgeS7wA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XQ3oV8ecnb5NDRHeBWBLMXEr.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FPArEJvFNCKpH4lCWAk1YtHHXZI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KDqZ1odQtO1HU6XJcQxRJAkD.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v2oI5_md0C5ZPlIywagguNuEMYg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/2GywOf9TCmlv6jx8qHyTxMSO.png?f=fotoalbum_large
summer nights :)

[ Voor 10% gewijzigd door ToolkiT op 14-07-2026 11:01 ]

• kneusteun
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17:42
Echt mooie fiets, die kleurstelling is wel een van de beste van heel wat adv's.

• Destruction
  • Nu online

Destruction

(ex-)Automonteur

@ToolkiT ik zie bij die van jou geen knopje dat als contactslot dient? :P

Ford Mondeo Wagon 2.0 16v '06 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.

• ozzynator
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16:19

ozzynator

Nevermind.

Destruction schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 11:22:
Contactslot is inmiddels een beetje jaren 90 aan het worden...

Moette doen.

• Nico95
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15-07 12:13
@ToolkiT maakt die coolcover veel verschil? heb ook wel eens gekeken voor m'n duc, maar twijfel of het effect nou echt groot is.

• RBH
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16:53

RBH

Heeft iemand ervaring met een ander (comfort) zadel op de SV650 (derde generatie als dat iets uitmaakt)? Ik heb nu een paar ritjes van ongeveer 1,5 uur gemaakt en ik merk dat mijn achterste er dan écht wel klaar mee is.. :-(

• Destruction
  • Nu online

Destruction

(ex-)Automonteur

ozzynator schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 13:03:
[...]

Contactslot is inmiddels een beetje jaren 90 aan het worden...
Ik gok dat @ToolkiT wel weet waar ik op doel.

En jaren '90? Toen bestond dit model Touareg nog niet, toch? Zit toch echt een contactslot op ;)

Destruction schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 11:22:
Die van mij is idd geen AutoAlex special ;)
We kwamen Alex, Gareth en Will van merch trouwens tegen op ABR.. Alex herkent mij inmiddels ook al _O-

Nico95 schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 13:05:
@ToolkiT maakt die coolcover veel verschil? heb ook wel eens gekeken voor m'n duc, maar twijfel of het effect nou echt groot is.
ik heb er een op mijn V85TT en vind het erg prettig.. een wolletje kan ook, maar dit is neater..
En voor het geld hoef je het niet te laten als je de aliexpress special koopt..

• kneusteun
Gaat dat niet glijden als een gek? ik wordt al vervelend als een motorbroek daar geen leer of tpu heeft ofzo.

• ozzynator
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16:19

ozzynator

Nevermind.

Destruction schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 13:26:
[...]

Ik gok dat @ToolkiT wel weet waar ik op doel.

En jaren '90? Toen bestond dit model Touareg nog niet, toch? Zit toch echt een contactslot op ;)
Dan denk ik dat jullie inderdaad iets naders bedoelen dan wat ik denk.

Moette doen.

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

Aikon schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 07:28:
Inmiddels is m'n reisverslag van m'n retourtje Sicilië af: https://www.motor-forum.n...-itali%C3%AB-2026.483801/

Afgelopen zondag de ABS unit vervangen, maar of het nou echt heeft geholpen weet ik niet... vrijdag hopelijk vertrekken richting Roemenië denk ik. En dan zie ik wel hoe het loopt, vast goed :)
Daar zijn mooie wegen te vinden! De Transfăgărășan is in de zomer doorgaans erg druk, de Transalpina is ook een mooie bergpas.

Vergeet ook absoluut niet om eens een keer als toetje een papanași te bestellen! :9

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

• Joris748
  • Nu online
ozzynator schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 14:45:
[...]

Aprilia heeft eind jaren 80 al een Tuareg 600 gehad. Bedoel je die? :+

• Destruction
  • Nu online

Destruction

(ex-)Automonteur

[...]

Ik zal even schaamteloze spam posten, dat verduidelijkt een hoop waarschijnlijk.
Ik zie daar toch echt een contactslot op een vrij recente motor, dus hoezo is dat iets uit de 90's? Het meerendeel van de motoren heeft gewoon nog een contactslot, een enkeling is inderdaad keyless.

[...]

here you go:

• pietjepuk01
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14:35
ToolkiT schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 13:34:
[...]

ik heb er een op mijn V85TT en vind het erg prettig.. een wolletje kan ook, maar dit is neater..
Ik ben wel benieuwd, glijd het niet? 2 weken geleden een rondje van 1600 km gemaakt in 3 dagen door de Ardennen en Noord-Frankrijk, en toen merkte ik wel dat ik na 2 uur last van m'n achterste kreeg. Claude gaf me als tip zoiets te nemen, maar ik weet niet zo goed of het zou helpen..
pietjepuk01 schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 15:33:
[...]

Ik ben wel benieuwd, glijd het niet? 2 weken geleden een rondje van 1600 km gemaakt in 3 dagen door de Ardennen en Noord-Frankrijk, en toen merkte ik wel dat ik na 2 uur last van m'n achterste kreeg. Claude gaf me als tip zoiets te nemen, maar ik weet niet zo goed of het zou helpen..
Nee heeft best veel grip :)

• Nico95
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15-07 12:13
ToolkiT schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 13:34:
[...]

ik heb de bestelling ooit eens gedaan maar nooit geleverd en geld retour gehad. bij warme dagen is de hitte van die cilinder onder m'n poepert soms toch wel wat vervelend :9

wellicht toch nog eens proberen, thanks!

• Aikon
  • Niet online
Als ik hier zo kijk: https://www.wereldreisgids.nl/weer-en-klimaat (tip!)
Het lijkt in Roemenië de komende twee weken relatief koel te blijven, dus ik ga daar heen heb ik 'besloten'.

Iemand nog goede tips? Ik zoek vooral de minder bekende dingen, een leuk museum zoals ik de vorige keer getipt kreeg, of wat dan ook. Reis gaat denk ik grofweg naar Tsjechië, en dan de bergjes volgen: grens Polen/Slowakije, Oekraine, Lviv ofzo, richting Bucharest, Constanta, Sofia en via Servië terug. Of mogelijk Griekenland en met de boot naar Venetië. Ik heb eigenlijk tijd gehad om bezienswaardigheden op te zoeken...

• Joris748
  • Nu online
Morgenavond een nieuwe achterband laten steken voor mijn trip naar Zweden en Noorwegen. En meteen voorwiel laten balanceren ... op de een of andere manier ben ik het plaklood verloren :X

Laatste dingetjes aan de fiets doen en dan is hij klaar voor de trip. Zondag vertrekken! Dag 1 via snelwegen naar Puttgarden, ferry naar Rødby en dan een eerste overnachting in Strøby.
Op dag 2, via de brug over de Sont, sectie 1 van de TET op. Eens kijken hoe ver ik op de tweede dag kom. Met een beetje mazzel kan ik al een stuk van sectie 5 rijden. Plan is om rond 15.00u een plek te zoeken om te overnachten.

Heb er ontzettend veel zin in, maar vind het toch ook wel een beetje spannend :o

• Aikon
  • Niet online
Joris748 schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 22:38:
Morgenavond een nieuwe achterband laten steken voor mijn trip naar Zweden en Noorwegen. En meteen voorwiel laten balanceren ... op de een of andere manier ben ik het plaklood verloren :X

Laatste dingetjes aan de fiets doen en dan is hij klaar voor de trip. Zondag vertrekken! Dag 1 via snelwegen naar Puttgarden, ferry naar Rødby en dan een eerste overnachting in Strøby.
Op dag 2, via de brug over de Sont, sectie 1 van de TET op. Eens kijken hoe ver ik op de tweede dag kom. Met een beetje mazzel kan ik al een stuk van sectie 5 rijden. Plan is om rond 15.00u een plek te zoeken om te overnachten.

Heb er ontzettend veel zin in, maar vind het toch ook wel een beetje spannend :o
Heel vet hoor, veel plezier. Tentje mee? 15:00 is wel tikkie vroeg niet?

Dat plaklood verlies ik ook regelmatig (laatst bleef de lijm zitten, dus alleen het lood kwam los...), ben benieuwd waar ik goede kwaliteit kan kopen.

• Joris748
  • Nu online
Aikon schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 07:33:
[...]

Heel vet hoor, veel plezier. Tentje mee? 15:00 is wel tikkie vroeg niet?
Yes, zie het kampeertopic voor mijn nieuwe tentje. Mijn trekkerstentje leek me echt te klein.

Misschien is 15.00u idd een tikkeltje vroeg en kan 16.00u ook nog wel. Ik ga er ook vanuit dat ik niet meteen een plek vind om te overnachten. Heb me sowieso voorgenomen om niet te lang door te rijden. Het is allemaal nieuw voor mij en als je vermoeid bent, maak je eerder fouten.
Dat plaklood verlies ik ook regelmatig (laatst bleef de lijm zitten, dus alleen het lood kwam los...), ben benieuwd waar ik goede kwaliteit kan kopen.
Ah, dat is dus "normaal" |:( Naja, maar goed in de gaten houden dus.

• kneusteun

Check goed de weersvooruitzichten, zag toevallig gister dat het noorden volgende week wat meer koeler en natter weer te wachten staat. Zou lullig zijn als je alleen inpakt voor mooi weer.

Have fun! slaapplekken vind je in Zweden overal! gebruik de apps om de shelters te vinden.
edit:
https://vindskyddskartan.se/en/ ook een website gevonden die ze laat zien.

[ Voor 6% gewijzigd door kneusteun op 15-07-2026 07:56 ]

• Joris748
  • Nu online
kneusteun schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 07:55:
[...]

Check goed de weersvooruitzichten, zag toevallig gister dat het noorden volgende week wat meer koeler en natter weer te wachten staat. Zou lullig zijn als je alleen inpakt voor mooi weer.

Have fun! slaapplekken vind je in Zweden overal! gebruik de apps om de shelters te vinden.
edit:
https://vindskyddskartan.se/en/ ook een website gevonden die ze laat zien.
Dankjewel voor de tips! Het zuidwesten van Zweden lijkt nog redelijk goed, maar ik mag wel een paar buitjes verwachten. Was ook de reden om last minute nog een andere tent te kopen.

• kneusteun
Joris748 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 08:07:
[...]

Dankjewel voor de tips! Het zuidwesten van Zweden lijkt nog redelijk goed, maar ik mag wel een paar buitjes verwachten. Was ook de reden om last minute nog een andere tent te kopen.
Als het regent kan een shelter ideaal zijn, zet je alleen een binnentent tegen muggen op.

Scheelt weer natte meuk meenemen.

• Joris748
  • Nu online
Wat betreft dat plaklood. Ik lees dat standaard plaklood relatief gemakkelijk los komt bij offroad gebruik. Er zijn fabrikanten die een extra sterke lijmlaag gebruiken. Ook worden spaakgewichten genoemd. Andere optie is om er goede ductape overheen te plakken. Ik denk dat ik dat laatste maar doe voor de zekerheid.

• Bommes
  • Nu online
Ik vervang nu al een aantal jaar zelf mijn banden op de motor.
Balanceren is daarmee ook al een aantal jaren verleden tijd.
Met flinke noppen merk ik vrij weinig van een eventueel onbalans.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oGE214Q10y82nIsKpwxYAxSdIns=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ECR77qmy53PmgpYVNSU4Daiu.jpg?f=fotoalbum_large

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

• Barista
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 13:33
Ik hoorde laatst dat je er ook korrels in kan doen (tubeless banden). Die zorgen dan voor balans wanneer het wiel gaat draaien.

• fdees
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 16:35

fdees

Trust me I'm an Engineer

Ik heb in het verleden Ride-on in mijn banden gehad, dit zou ook een balancerende werking hebben. Zou ook alles sealant werken, heb het nooit nodig gehad gelukkig en de laatste keer banden vervangen is het er ook niet ingegaan.

Merkte ik een verschil dat ik het niet had, niet echt.

The client is not always right. - Enzo Ferrari; Design the Future

Bij ABR heb ik een offroad training gedaan (half uurtje ofzo, maar toch leuk)..
en 1 tip gebruik ik nu steeds (on en off road):
Als je ergens stopt, met name op oneven terein) houd hem dan in 1 en gebruik de noodknop om motor uit te zetten.. koppeling los, stuur op een hoek en je hebt een soort parkeer rem.. en bij wegrijden is het koppeling in, starten en wegrijden.. zonder te hoeven klooien met pedalen en van voet wisselen etc etc..
Super simpel ding, maar erg handig :)

• Bommes
  • Nu online
@ToolkiT groote ergernis aan mijn Vespa tijdens de laatste trip door de Alpen.
Automaat, dus deze tip kan ik daar niet bij toepassen. Dus bij ff stop voor een foto op een helling is dat ding niet anders dan met de hand op een van de remmen op zijn plek te houden.
Bij mijn vorige Vespa had ik nog de originele remhendels en kom ik met het stuur uiterst links of rechts door de grotere hendels een van de remmen vast klem met mijn knie.
Nu van die kleine mini zwarte rem hendels gaat dat ook niet meer.

• kneusteun
Ik vraag mij regelmatig af of mensen hem in de N zetten bij stops en stop lichten...

Ik sta altijd in de 1 en koppeling in, maar viel me steeds meer op dat lui lopen te kutten bij het wegrijden.
kneusteun schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 13:45:
Ik vraag mij regelmatig af of mensen hem in de N zetten bij stops en stop lichten...

Ik sta altijd in de 1 en koppeling in, maar viel me steeds meer op dat lui lopen te kutten bij het wegrijden.
Hier in de UK gaan de lampen Rood-Oranje-groen.. dus bij rood heb ik hem in N (minder belasting voor koppeling, en bij van achter aangereden worden ook beter denk ik) en als hij oranje word zet ik hem in 1..
In NL zou ik denk ik zelfde als jij doen..

• Joris748
  • Nu online
ToolkiT schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 13:31:
Als je ergens stopt, met name op oneven terein) houd hem dan in 1 en gebruik de noodknop om motor uit te zetten.. koppeling los, stuur op een hoek en je hebt een soort parkeer rem.. en bij wegrijden is het koppeling in, starten en wegrijden.. zonder te hoeven klooien met pedalen en van voet wisselen etc etc..
En als je de motor toch op de zijstandaard gaat zetten, hoef je de dodemansknop niet te gebruiken. Als het goed is slaat hij vanzelf af.

Joris748 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 14:03:
[...]

En als je de motor toch op de zijstandaard gaat zetten, hoef je de dodemansknop niet te gebruiken. Als het goed is slaat hij vanzelf af.
ja dat kan ook (y)

• DrivinUCrazy
Dit doe ik altijd al. Ik parkeer altijd in de versnelling. Alleen bij het op de middenbok zetten moet ie vervolgens weer in de neutraal, anders ben je tegen een blokkerende achterwiel aan het duwen.

Veel mensen denken dat hierdoor de noodknop onevenredig hard slijt, maar dat is dus niet (meer) waar. Tegenwoordig is het alleen nog maar een vrijgave-signaaltje naar de ECU, en loopt er geen vermogen door die schakelaar. De contacten slijten daar dus bijna niet van.
Veel motoren hebben tegenwoordig ook de startknop+killswitch met elkaar geïntegreerd. Dit kan absoluut geen kwaad.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• Chevy454
  • Niet online
en gebruik de noodknop om motor uit te zetten..
Wel een kanttekening: je onderbreekt de onsteking met de noodstop. Bobines kunnen het op termijn niet leuk vinden.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Chevy454 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 15:39:
[...]

Wel een kanttekening: je onderbreekt de onsteking met de noodstop. Bobines kunnen het op termijn niet leuk vinden.
bij moderne fietsen lijkt me dat de ECU dat netjes regeld?

• fdees

fdees

Trust me I'm an Engineer

Ik heb keyless op mijn motor, dus ik kan hem alleen uitzetten met de start/stopschakelaar.

Maar ja het is handig om hem in de versnelling uit te zetten als het heuvelachtig is, ik zet wel eigenlijk altijd mijn voet op de achterrem, dan kan mijn been in de zomer wat verder weg van de uitlaat. Love the heat of a scrambler

• DrivinUCrazy
Chevy454 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 15:39:
[...]

En dat is dus precies wat ik bedoel in de reactie erboven. :P Bij een moderne motor is dat dus niet meer het geval, volg de elektra schema's maar.
Nou ja, je killswitch schakelt hoogstens de plus naar de bobines uit, en de ECU de min. Maar het maakt elektrisch gezien niet uit welk draadje je onderbreekt. ;)

Je onderbreekt vooral het vrijgavesignaal naar de ECU, en die onderbreekt vervolgens de ontsteking.
De contactsleutel haalt zelfs de volledige spanning er af, dus ik zie het verschil voor de bobines, puur elektrisch bekeken, sowieso niet.

• Aikon
  • Niet online
En modern is in dit geval? Alles met injectie bij wijze van of?

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Aikon schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 18:28:
Als je BMW rijd al sinds 1980 ofzo. Ik ken bijna niemand die de fiets uit zet met de sleutel.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Star Citizen

• Morwen
Ach, komt dat van offroad? Ik heb een maand of twee geleden nieuwe bandjes erop laten zetten door de garage in de buurt. Monteur had 'm al naar buiten gezet en de oprit daar is behoorlijk schuin. Ik voelde bij het ophalen daar wel enig ameuristisch schaamtegevoel toen ik daar samen met mijn vader stond te prutsen en mijn eigen motor niet gestart kreeg. :+
Morwen schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 19:04:
[...]

Ach, komt dat van offroad? Ik heb een maand of twee geleden nieuwe bandjes erop laten zetten door de garage in de buurt. Monteur had 'm al naar buiten gezet en de oprit daar is behoorlijk schuin. Ik voelde bij het ophalen daar wel enig ameuristisch schaamtegevoel toen ik daar samen met mijn vader stond te prutsen en mijn eigen motor niet gestart kreeg. :+
kweetniet of het daar vandaan komt, maar is daar wel erg handig :)

• DrivinUCrazy
Aikon schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 18:28:
Zoiets ja.

Ik begrijp sowieso niet helemaal waarom een bobine uitzetten schadelijk is. Of, áls het schadelijk is, wat je dan anders zou moeten doen als gebruiker, met name wat dat dan oplost.

Er zitten voor zover ik weet 2 draadjes aan, een plus en een min. Het is immers een soort transformator.
Die zet je aan of uit. Dus, enlighten me waarom de ene methode schadelijker is dan de andere. :)

• Destruction
  • Nu online

Destruction

(ex-)Automonteur

kneusteun schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 13:45:

Bij stoplichten altijd in z'n 1 ja. Mocht de één of andere koekenbakker zijn telefoon belangrijker vinden dan voor zich kijken dan zie ik dat in mijn spiegels aankomen en heb ik nog een kans om weg te rijden voordat ik het ziekenhuis (of erger: de kist) in gekegeld wordt.

Parkeren vrijwel altijd in neutraal. In heuvel achtig gebied zou ik dat niet doen, maar op de vlakke plaatsen waar ik 't ding meestal parkeer maakt 't niet uit.

Wat @Bommes zegt mbt de scooter, de PS heeft ooit wel een handrem functie gehad, te zien aan de hendel van de achterrem. Maar werken doet-ie niet. Ik moet ook nog een keer de gecombineerde remmen slopen, dan ook maar eens kijken of ik die parkeerrem kan herstellen :)

• Rick-Jan
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17:41

Rick-Jan

always connected

DrivinUCrazy schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 19:24:
[...]

Zoiets ja.

Ik begrijp sowieso niet helemaal waarom een bobine uitzetten schadelijk is. Of, áls het schadelijk is, wat je dan anders zou moeten doen als gebruiker, met name wat dat dan oplost.

Er zitten voor zover ik weet 2 draadjes aan, een plus en een min. Het is immers een soort transformator.
Die zet je aan of uit. Dus, enlighten me waarom de ene methode schadelijker is dan de andere. :)
Wat ik zo op internet lees is het enige nadeel dat je verlichting, handvatverwarming etc kan blijven werken als je m uit zet met de kill switch. Dus stel je zet m langer weg dan kan het nogal vervelend zijn.

En uiteraard is er een video over gemaakt:

YouTube: Debunking the Motorcycle Kill-Switch Mystery | MC Garage

[ Voor 11% gewijzigd door Rick-Jan op 15-07-2026 19:55 ]

You have two error checking devices installed in two sockets on your head. They are called eyes .

• Joris748
  • Nu online

Update: er heeft nooit plaklood opgezeten. Er was maar 5 gram nodig. Oorzaak van de trilling is de gecupte voorband. Zaterdag ook maar een nieuw voorbandje :X

Weet nu ook weer wanneer het trillen begon: nadat ik de bandenspanning verhoogd had voor een lang stuk snelweg.

• DrivinUCrazy
Rick-Jan schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 19:52:
[...]

Wat ik zo op internet lees is het enige nadeel dat je verlichting, handvatverwarming etc kan blijven werken als je m uit zet met de kill switch. Dus stel je zet m langer weg dan kan het nogal vervelend zijn.

En uiteraard is er een video over gemaakt:

YouTube: Debunking the Motorcycle Kill-Switch Mystery | MC Garage
Dat weet ik wel. Het ging om schade, wat ik mij niet kan voorstellen met de elektrotechnische kennis die ik heb.

• Bommes
  • Nu online
Joris748 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 20:02:
[...]

Update: er heeft nooit plaklood opgezeten. Er was maar 5 gram nodig. Oorzaak van de trilling is de gecupte voorband. Zaterdag ook maar een nieuw voorbandje :X

Weet nu ook weer wanneer het trillen begon: nadat ik de bandenspanning verhoogd had voor een lang stuk snelweg.
Cuppen van de voorband zie je vaker bij wat zwaardere, hogere ADV fietsen. Zeker als je wat sportiever gaat rijden.
Hard intemmen voor een bocht is de boos doener.

• Joris748
  • Nu online
Barista schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 12:12:
Ik hoorde laatst dat je er ook korrels in kan doen (tubeless banden). Die zorgen dan voor balans wanneer het wiel gaat draaien.
Degene die mijn banden wisselt is een ex-motorfietsmonteur en is nu truckmonteur. Hij vertelde dat ze het bij vrachtwagenbanden veel gebruiken. Maar die zijn zwaar, komen traag op gang, hebben een lage snelheid en geringe onbalans zul je niet merken.

Voor motorfietsen heeft hij er minder vertrouwen in, vanwege snel accelereren en vertragen.
Bommes schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 20:54:
[...]

Cuppen van de voorband zie je vaker bij wat zwaardere, hogere ADV fietsen. Zeker als je wat sportiever gaat rijden.
Hard intemmen voor een bocht is de boos doener.
Ben benieuwd hoe lang het duurt voordat het nieuwe voorbandje begint te cuppen. Was overigens op het midden van het loopvlak, dus moet met normaal aanremmen gebeurt zijn.

Vermoed ook dat het nog de eerste voorband is. Mag dan ook wel na 16.000 km.

• Chevy454
  • Niet online
ToolkiT schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 15:50:
bij moderne fietsen lijkt me dat de ECU dat netjes regeld?
ISO26262 is er wel bij motorfietsen maar nog niet zo hard geïmplementeerd zoals bij auto's.
Maar het is een emergency kill switch. Dat behoeft geen software die even nadenkt om wat te doen. Die moet hardwarematig gewoon afschakelen. Of ze vuren voor de maximale energie bereikt is en je krijgt een zwakke vonk maar je kan te vroeg vuren, of de IC laat deze tot maximale dwell lopen (want geen controle meer) en tegen die tijd is de vonk te laat en maak je ook minder koppel. Maar dan heb je meer hitte in de bobine.
DrivinUCrazy schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 16:00:
Je onderbreekt vooral het vrijgavesignaal naar de ECU, en die onderbreekt vervolgens de ontsteking.

De contactsleutel haalt zelfs de volledige spanning er af, dus ik zie het verschil voor de bobines, puur elektrisch bekeken, sowieso niet.
Nee, bij contact uit doorloop je de gehele statemachine van de FIE. Bij een kill switch doe je een harde stop aan het einde van de berekening in plaats aan het begin van de keten. Dat zorgt ervoor dat de hele controle keten op de noodrem komt te staan.

Sterker nog, bij de eerste keer contact aan wordt binnen 300ms de shut off paths getest waarbij men de hardware probeert uit te schakelen. Als deze niet werken binnen de ECU dan start de motor niet.
_eLMo_ schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 18:42:
Als je BMW rijd al sinds 1980 ofzo. Ik ken bijna niemand die de fiets uit zet met de sleutel.
Bij een CDI onderbreek je de lading van de condensator welke de bobine laadt. Als je echter deze onderbreekt wanneer deze een puls krijgt om de bobine te laden dan werkt deze nog de actieve ontlading af maar blokkeert dan de volgende. Hoe hier de bobines kapot gaan weet ik niet meer want de kill switch zit normaal op de ingang van de condensator en niet op de uitgang om schade aan de condensator te voorkomen.

[ Voor 56% gewijzigd door Chevy454 op 15-07-2026 22:59 ]

• kneusteun
[...]

Me

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16:37
Ik zoek een bus remmenreiniger,. Met zo een plastic tuutje dat je kan richten. Vaak zo een rood tuutje die met een plakbandje aan de bus zit vastgemaakt.

Moet ergens achter zijn, krijg het niet echt lekker schoon. Iemand een idee?

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 15:22

Wokschotel

Op 6 wielen

[...]

Interesting, ik ken echt letterlijk niemand die de killswitch gebruikt om 'm uit te zetten. Inclusief mezelf. Gewoon met de sleutel.

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 13:50
Wokschotel schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 07:46:
[...]

Interesting, ik ken echt letterlijk niemand die de killswitch gebruikt om 'm uit te zetten. Inclusief mezelf. Gewoon met de sleutel.
Oh, dat doe ik wel eens. Vaker gebruik ik de standaard. Motor is key-less, dus met de sleutel is nu geen optie. Bij vorige motoren deed ik dat wel.

Het is een beetje gewenning, maakt toch allemaal geen klap uit.

PVoutput

• Bommes
  • Nu online
_Apache_ schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 07:16:
Ik zoek een bus remmenreiniger,. Met zo een plastic tuutje dat je kan richten. Vaak zo een rood tuutje die met een plakbandje aan de bus zit vastgemaakt.

Lidl, witte bussen, hebben ze ook ketting reiniger en ketting vet van.
Daar zit een klein (5cm) rood tuutje bij de bus remmenreiniger.
Deze week stonden ze weer bij onze Lidl zag ik.

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:56

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Ik krijg gelijk Gaston Rahier vibes.... Altijd mooi om te zien hoe hij wegreed, size doesn't matter! :+

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

• fdees

fdees

Trust me I'm an Engineer

_Apache_ schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 07:16:

kan je niet de spuittuit van een bus WD40 op een busremreiniger even zetten?

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 17:30
JL Koppelle schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 09:34:
[...]

Vandaag naar de Silvrettapas. En dan kijken waar we aan het einde van de dag belanden.

[...]
Maar die is dicht tot 2030...

Jolke in "Hét grote motortopic - Deel 28 (2026)"

• MrMarcie
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17:00

MrMarcie

CFMoto 450MT

Chevy454 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 22:20:
[...]

ISO26262 is er wel bij motorfietsen maar nog niet zo hard geïmplementeerd zoals bij auto's.
Maar het is een emergency kill switch. Dat behoeft geen software die even nadenkt om wat te doen. Die moet hardwarematig gewoon afschakelen. Of ze vuren voor de maximale energie bereikt is en je krijgt een zwakke vonk maar je kan te vroeg vuren, of de IC laat deze tot maximale dwell lopen (want geen controle meer) en tegen die tijd is de vonk te laat en maak je ook minder koppel. Maar dan heb je meer hitte in de bobine.

[...]

Nee, bij contact uit doorloop je de gehele statemachine van de FIE. Bij een kill switch doe je een harde stop aan het einde van de berekening in plaats aan het begin van de keten. Dat zorgt ervoor dat de hele controle keten op de noodrem komt te staan.

Sterker nog, bij de eerste keer contact aan wordt binnen 300ms de shut off paths getest waarbij men de hardware probeert uit te schakelen. Als deze niet werken binnen de ECU dan start de motor niet.

[...]

Bij een CDI onderbreek je de lading van de condensator welke de bobine laadt. Als je echter deze onderbreekt wanneer deze een puls krijgt om de bobine te laden dan werkt deze nog de actieve ontlading af maar blokkeert dan de volgende. Hoe hier de bobines kapot gaan weet ik niet meer want de kill switch zit normaal op de ingang van de condensator en niet op de uitgang om schade aan de condensator te voorkomen.
Bij mijn CFmoto 450MT staat gewoon in de manual dat je hem zo uit kan zetten. Dus geen probleem zo'n knop.

For sale | "Goodbyes are only for those who love with their eyes. Because for those who love with heart and soul there is no such thing as separation" Rumi

impressie van Tuareg Rally op local green lanes:[YouTube: https://youtu.be/q8rZu-Jnd9w]

• kneusteun
ToolkiT schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 13:27:
impressie van Tuareg Rally op local green lanes:
[YouTube]
YouTube: Adv 2026

Merk dat de insta 360 best goed werkt met dat soort shots, snelheid effect blijft meer aanwezig.

Wel iets meer kutten om het op YT te gooien, als je niet 360graden beeld wil.

• Melkunie
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15:28
[...]
Cuppen van de voorband zie je vaker bij wat zwaardere, hogere ADV fietsen.
Oh jeej...
Zeker als je wat sportiever gaat rijden.
Oh nevermind :+ 🐌
kneusteun schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 14:40:
[...]

YouTube: Adv 2026

Merk dat de insta 360 best goed werkt met dat soort shots, snelheid effect blijft meer aanwezig.

Wel iets meer kutten om het op YT te gooien, als je niet 360graden beeld wil.
ik gebruik mijn Rayban meta zonnebril om te filmen.. scheelt weer dingen monteren etc.. gewoon bril opzetten en gaan..
Maar 360 geeft wel meer beeld.. de mijne doet alleen portrait.. duidelijk gemaakt voor instagram etc..

• kneusteun
ToolkiT schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 14:53:
[...]

ik gebruik mijn Rayban meta zonnebril om te filmen.. scheelt weer dingen monteren etc.. gewoon bril opzetten en gaan..
Maar 360 geeft wel meer beeld.. de mijne doet alleen portrait.. duidelijk gemaakt voor instagram etc..
Ja in gebruik wel wat makkelijker inderdaad. Wel rare keuze dat het dan alleen portrait is?!?! Zeker aangezien je niet je zonnebril zijwaarts op kan zetten en je blikveld (normaal gesproken) meer portrait is :?

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
kneusteun schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 15:01:
[...]

Ja in gebruik wel wat makkelijker inderdaad. Wel rare keuze dat het dan alleen portrait is?!?! Zeker aangezien je niet je zonnebril zijwaarts op kan zetten en je blikveld (normaal gesproken) meer portrait is :?
Het is de Rayban Meta, dat is de keuze :P

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Star Citizen

_eLMo_ schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 15:07:
[...]

Het is de Rayban Meta, dat is de keuze :P
precies... Meta is eigenaar van insta.. dus ze willen de content daar ipv youtube..
wel jammer, voor de rest technisch een imposant ding.. dat je in meta sphere zit is wel grootste nadeel..

• Joris748
  • Nu online
Melkunie schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 14:49:
[...]

Oh jeej...

[...]

Oh nevermind :+ 🐌
Haha, zolang je maar het gevoel hebt dat je hard gaat :9

• lohost
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:48

lohost

iemand had al localhost :-(

Bommes schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 13:44:
@ToolkiT groote ergernis aan mijn Vespa tijdens de laatste trip door de Alpen.
Automaat, dus deze tip kan ik daar niet bij toepassen. Dus bij ff stop voor een foto op een helling is dat ding niet anders dan met de hand op een van de remmen op zijn plek te houden.
Bij mijn vorige Vespa had ik nog de originele remhendels en kom ik met het stuur uiterst links of rechts door de grotere hendels een van de remmen vast klem met mijn knie.
Nu van die kleine mini zwarte rem hendels gaat dat ook niet meer.
Voor gewone fietsen, ik ga nog wel eens bepakt op stap, is de tip om een riempje mee te nemen om met de remhendel een handrem te maken op je fiets. Dat werkt natuurlijk ook prima op een motor. Alleen nog een praktische plek geven zodat je er onderweg snel bij kunt.

Afbeeldingslocatie: https://cdn2.deboerdrachten.nl/media/640x640/LVW020977_simson-toeclip-riemen-2-stuks_0.jpg

---People who say it can't be done, should not interrupt those who are doing it.---

Pagina: 1 ... 55 56 Laatste