Hét grote motortopic - Deel 28 (2026) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 65 66 Laatste
Acties:

• kneusteun
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 13:33
GSX-MAN schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 13:06:
Oh, ik ga geen Chinees kopen. De kans dat er over tien jaar niets meer voor te krijgen is, is mij te groot.
Ik denk dat CF moto wel redelijk voet aan grond heeft ondertussen, denk dat het lastiger kan worden om bepaalde dingen voor deze bmw's te vinden. En uncle wang is tyfus goedkoop en snel, dus voor die CF zou ik mij niet zoveel zorgen maken.

Maar die BMW is 80k gebruikt, ik acht de kans groot dat je daar nog wel werk aan gaat krijgen, dus afhankelijk van of je zelf alles kan zou ik daar ook even over nadenken.

Maar zoals gezegd hou rekening met gear en kosten tijdens het rijden, vallen is niet de vraag of, maar wanneer en hoeveel pijn het doet aan het lijf en aan de geld kant.
edit:
vergeet niet even te vermelden wat je wil gaan doen, beetje rustig aan tokkelen en reizen, of toch ook wel beetje in NL gaan jagen en technisch rijden?

[ Voor 10% gewijzigd door kneusteun op 24-08-2026 13:39 ]

• kneusteun
Adder28 schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 13:24:
[...]

Kan je niet hetzelfde zeggen over elke ICT voertuig? Met de komende elektrificatie.
Is gewoon een gevoel dat mensen hebben, die snap ik.

Bij Kove is het ook nog wel iets wat ik voorbij hoor komen, maar ik ken ook heel veel mensen met CF450's en die bestellen zich rot voor bedragen waar ik van kan dromen (allemaal tering goedkoop)

• GSX-MAN
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:07

GSX-MAN

de/het/een

Andere optie, en da's niet geheel ondenkbaar, is een Himalayan 450.

Slecht idee... Hoe laat?

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 25-08 23:31

iMars

Full time prutser

Nou als ik van vrouwlief goedkeuring krijg (wat ik nooit zal krijgen :+ ) zou ik zo een CFMoto 450MT kopen voor erbij. Zeer leuke fietjes en over 10 jaar heb ik 'm al zodanig afgeragd, dat ie sowieso al afgeschreven is :o _O-

Koop hier mijn P1 reader :)

• kneusteun
GSX-MAN schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 13:45:
Andere optie, en da's niet geheel ondenkbaar, is een Himalayan 450.
Heel tof ding! Ik baal er van dat ik er nog niet op gereden heb.

Maar dan zit je trouwens ook wel weer op 8 a 9k kaal, of zijn die tweedehands wel aardig gezakt?

[ Voor 17% gewijzigd door kneusteun op 24-08-2026 14:05 ]

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

kneusteun schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 14:04:
[...]

Heel tof ding! Ik baal er van dat ik er nog niet op gereden heb.

Maar dan zit je trouwens ook wel weer op 8 a 9k kaal, of zijn die tweedehands wel aardig gezakt?
Nee, tweedehands is nog drama. Dus dat wordt meteen een money pit.

Slecht idee... Hoe laat?

• mr_zippey
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10:04
kneusteun schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 12:19:
[...]

Vet! Zag dit weekend in Duitsland vlakbij er een te koop staan, die prijzen zijn erg goed te doen.

Hoe rijdt dat nu? Niet comfortabel gok ik
Erg speels, leuk en licht t.o.v. van wat ik al heb, noem het ook m'n brommertje.. Niet erg comfortabel voor hele lange afstanden inderdaad, al kan je er evt. ook een 'comfort' zadel voor kopen. Verder wel voorzien van QS up en down, abs en heb er vorig jaar een standaard FuelX op geïnstalleerd, dan loopt hij net wat lekkerder.

W211 E200K - GSF 600 Bandit '95 - GSF 1200 Bandit '04 - Svartpilen 401 '22 - FJR 1300 '08

• kneusteun
GSX-MAN schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 14:27:
[...]

Nee, tweedehands is nog drama. Dus dat wordt meteen een money pit.
Had je al beetje zand ervaringen? wat wil je doen? lange reizen of gewoon echt voor de fun in NL?

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

kneusteun schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 16:18:
[...]

Had je al beetje zand ervaringen? wat wil je doen? lange reizen of gewoon echt voor de fun in NL?
één dag training op de R1150GS van Elles Dijkhuizen.

Het idee is nu om wat zand/gravel etc in Nederland te oefenen en dan een keer naar Scandinavië.

Maar de uitkomst kan ook gewoon zijn dat het weer overwaait.

Slecht idee... Hoe laat?

• WeirdScience
  • Registratie: April 2026
  • Niet online
GSX-MAN schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 13:06:
Oh, ik ga geen Chinees kopen. De kans dat er over tien jaar niets meer voor te krijgen is, is mij te groot.
Is een Honda crf450rl dan een optie?

Weird Science | Klisjee | I love it when a plan comes together | Today is a gift enjoy your present

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

Dikke kans dat het blok niet verschilt, maar dan zit er in elk geval het netwerk van Honda achter als er iets is.

Slecht idee... Hoe laat?

• steveman
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 10:32

steveman

Comfortabel ten onder

Vraag je om een grote beurt + vloeistoffen, krijg je grote beurt want remmerij en kvs "hoeft nog niet".
*Le duik in de facturen* -> 4 jaar geleden voor het laatst gedaan :F

Je moet ook gvd alles zelf doen.
goh, dat zei ik vier jaar geleden ook al

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online

Destruction

(ex-)Automonteur

steveman schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 18:32:
Vraag je om een grote beurt + vloeistoffen, krijg je grote beurt want remmerij en kvs "hoeft nog niet".
*Le duik in de facturen* -> 4 jaar geleden voor het laatst gedaan :F

Je moet ook gvd alles zelf doen.
goh, dat zei ik vier jaar geleden ook al
Had een vriend van me ook vorig jaar (of daarvoor, weet het niet zeker meer)

Motor naar een grote motorzaak hier in de omgeving, hij heeft dat ding al 8 jaar en buiten de standaard dingen had-ie er nog nooit iets aan gedaan. Ding weggebracht en aangegeven dat-ie 'm eens grondig aangepakt wilde hebben, incl een ultrasoonbad voor de carburateurs, controle klepspeling, etc. etc.

Bij ophalen bleek dat ze eigenlijk alleen een grote beurt hadden gedaan "Hij loopt hartstikke mooi dus we wilden er niet aan zitten verder" :/

Bij een 1e generatie R6 snap ik het ergens nog wel, maar van de andere kant... Die standaard grote beurt hadden zij dan ook niet hoeven doen. Want in hoofdzaak was dat niet waarom de motor daar stond.

Ford Mondeo Wagon 2.0 16v '06 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Ik chargeer graag

Gewoon alles zelf doen, of goeie garagist. Maar goeie garagist is duur ;P

Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Star Citizen

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
En duidelijk zijn in wat je gedaan wil hebben, en wat mij door schade en schande duidelijk is geworden: vraag gewoon om bewijs in de vorm van rapportage, foto of video.

KV moet je elk jaar (desnoods elke twee jaar) gewoon meepakken, rem/koppelingsvloeistof hoeft niet altijd. Heb je heel simpel apparaatje voor dat het percentage water meet. Binnen 2 sec. uitsluitsel of het écht nodig is.

Vanuit de garage-kant bekeken: als je helder communiceert is er niets aan de hand.

Motor (of auto) onderhoud bijhouden

• Pyr0_
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10:59
Daarom ook gewoon duidelijk zijn in wat je wilt gedaan hebben lijkt me. Een 'grote beurt' laat nogal wat open voor interpretaties, dat blijkt wel. Gewoon afspraken maken, zelf je onderzoek doen wat er gedaan moet worden en als je niet zeker van je zaak bent, overleggen en dan afspreken wat gedaan wordt. Zo loop je ook niet (of iig minder) het risico, dat ze dingen doen die niet nodig zijn, maar wel makkelijk geld op verdienen.

Anyway, vandaag weer eens lekker erop uit geweest in Luxemburg, wat een heerlijke hobby blijft het toch. Stukje minder lange route als gepland, voelde me niet helemaal lekker voor de lunch en met nog 260km te gaan op dat moment vond ik het niet verstandig om dat helemaal uit te rijden. Dus in Kurviger maar een flink aantal waypoints overgeslagen, maar alsnog 350km gereden. Tegen het einde voelde ik me weer helemaal prima en heb ik me toch prima geamuseerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0LMl5r9tZ1ordsZLgCTPn9xk9js=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/PhFIKutMQHgH4zFP30hjA5PI.png?f=fotoalbum_medium

Wel nog 2 kleine issues gehad die ik niet kon verklaren, krijg op een gegeven moment een oranje vakje met een ! teken op m'n dash. Enigste wat ik merkte was dat m'n CC het niet meer deed, verder niks. En na een aantal stops was de ! weg en deed de CC het weer.. En bij een tankstop herkende ie m'n keyfob niet, alsof die niet in range was, kon 'm wel nog aanzetten met de pincode. Lekker vaag en geheel der verwachting des Italiaans dat beide dingen zichzelf vanzelf oploste..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KXQqSSmh4tNR1Bz4Mh4KKVhbefo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fYy3MTMuMTeShO7V73hvIMnD.jpg?f=fotoalbum_large
In Luxemburg lijkt het trouwens net alsof het al herfst is, zoveel verkleuring in de bladeren!

Motorgear en ultieme speakers te koop op MP.

• kneusteun
Is hier in twente ook al wel behoorlijk, door de droogte zelfs al bomen die al het blad hebben laten vallen.

• steveman
  • Registratie: Mei 2001

steveman

Comfortabel ten onder

Mensen, lezen is gratis.

Ten overvloedde: dit is iets dat de dealer waar je het ding in onderhoud hebt moet weten, de klant mag een volslagen a-technisch persoon zijn en alsnog de juiste service ontvangen.

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

• Yamy_Daffy
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:57
Vandaag eerste klus achter de rug.

Distributiedeksel lekte olie. Bij de hoek van het kleppendeksel.

Nu nog voorvork keerringen en de koppeling deze week.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kaXVd6Nm0hTSAt1fljwdCZcGhDw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v7c3V8hhFa8kPfVw9OM0mSKP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GGot3j2ihxe70vwehLpT90idWDk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Mt8CfB89inB1KBjrE3YwapsS.jpg?f=fotoalbum_large

PVOutput 11x Longi 360wp zo PSN: Yamy_Daffy

• botoo
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 12:14

botoo

💀 too old to die young

_eLMo_ schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 19:08:
Gewoon alles zelf doen, of goeie garagist. Maar goeie garagist is duur ;P
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vZbaSAHruzoDFrZc38l7c2y66-E=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/7TrsOXfZf8DUwnYdqsHjgJey.jpg?f=user_large

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:58
Willem schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 19:32:
KV moet je elk jaar (desnoods elke twee jaar) gewoon meepakken, rem/koppelingsvloeistof hoeft niet altijd. Heb je heel simpel apparaatje voor dat het percentage water meet. Binnen 2 sec. uitsluitsel of het écht nodig is.
Ik neem aan dat je juist precies andersom bedoeld?
In de onderhoudsinterval van zo goed als elk voertuig die ik tot nu toe onder handen heb gehad, is het vervangen van remvloeistof eerder/vaker dan de koelvloeistof.

Alles het om een apparaatje gaat, dan kan ik je vertellen dat er ook zo een metertje is voor de koelvloeistof.
Die voor remvloeistof meet het vochtgehalte in die vloeistof. Die voor koelwater meet de vorst beveiliging.
In beide gevallen belangrijke informatie, maar zeer zeker niet de enige reden of voorwaarden om de betreffende vloeistoffen te vervangen.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

• Yamy_Daffy
Bommes schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 21:37:
[...]

In de onderhoudsinterval van zo goed als elk voertuig die ik tot nu toe onder handen heb gehad, is het vervangen van remvloeistof eerder/vaker dan de koelvloeistof.

Alles het om een apparaatje gaat, dan kan ik je vertellen dat er ook zo een metertje is voor de koelvloeistof.
Die voor remvloeistof meet het vochtgehalte in die vloeistof. Die voor koelwater meet de vorst beveiliging.
In beide gevallen belangrijke informatie, maar zeer zeker niet de enige reden of voorwaarden om de betreffende vloeistoffen te vervangen.
Koelvloeistof kan je ook meten met ph staafje. Deze verandert naar mate de leeftijd. Voor de motor zal ik ongeveer 2 jaar aanhouden als interval. Remvloeistof en Koppelings vloeistof zou ik jaarlijks doen. ABS units zijn niet goedkoop om te vervangen. Dan maar een halve liter remvloeistof per jaar kopen.

• Willem
  • Nu online
Bommes schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 21:37:
Niet per se. Ik doelde op de uitspraak: als het niet nodig is, is het niet nodig. Een metertje in de dot4 om te zien of de vloeistof nog goed is, ook al is het een jaar oud zou voor een monteur een signaal zijn om te zeggen: het is niet nodig.
Bommes:
Die laatste zin: couldn't agree more. Je hebt de voorgeschreven onderhoudsinterval, maar vergeet daarnaast de common sense niet. Blijf er daarnaast bij dat garagehouder / monteur verantwoordelijk is voor de inhoud maar ook de communicatie.

• gebruikershaes
  • Registratie: April 2007
  • Nu online
Hoe lang houden jullie het meestal vol op de motor op een dag?

Vandaag een ritje van net geen 3 uur gedaan en was er eigenlijk weer klaar mee. Wel een mooi ritje langs de molens in Drenthe.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ujOR9Ik3TNPjGccWmZIXnGKkJWE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/usdnN1PpF1ES5iJ8eSe6dmW2.jpg?f=fotoalbum_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pb46WPvUQLFkLTorA-oO_JJ4wtc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/MI2Wt33WRkzvJ3caduYzSuJd.png?f=fotoalbum_large

• Uberdude
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 24-08 23:52
gebruikershaes schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 23:35:

Vandaag een ritje van net geen 3 uur gedaan en was er eigenlijk weer klaar mee. Wel een mooi ritje langs de molens in Drenthe.

[Afbeelding] [Afbeelding]
Mn max is rond de 4 a 5 uur ligt aan het wegdek, niet veel langer want dan is het 3 dagen bijkomen met mn slechte rug

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

Toen ik van de Speed Triple naar de Tiger ging, kon ik ineens 2,5 achter elkaar in het zadel zitten. Dan zijn lange dagen ineens makkelijker te doen.

Slecht idee... Hoe laat?

• jeroenathome
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12:39

jeroenathome

Een regel tekst

@gebruikershaes De zitpositie heeft veel invloed of je het de hele dag vol houdt. Voor de rest is het op gezette tijden een pauze nemen. Met de Teneré rij ik zonder problemen meerdere uren achtereen. Dat was met een FZ8 niet vol te houden.

Ik rij voor mijn plezier en ben niet op de vlucht.

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online

Fysiek kan ik het de hele dag volhouden, ook meerdere dagen achter elkaar. Dat was op mijn oude RSV Mille, maar op de DesertX is dat nog steeds zo. Bij mij zit de beperking vooral in vermoeidheid, ik moet wat vaker stoppen om scherp te blijven.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• streamnl
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

~[Afbeelding] ~[Afbeelding]
Als ik na ~75min even 5 a 10 min pauze neem en dan wat rondloop, eigenlijk de hele dag

Meer dan ik dacht...

• Aikon
  • Niet online
Met wat gewenning de hele dag. Maar ligt ook erg aan wat je rijdt, snelweg vind ik vrij kut een hele dag, doorgaande wegen is prima, en offroad, dat je veel beweegt en staat is het beste. Al krijg ik wel wat last van m'n onderrug met langdurig staand klimmen. Maar nogmaals: gewenning is heel belangrijk. Als je opeens 3 uur gaat rijden kan dat best heftig zijn.
Yamy_Daffy schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 22:03:
[...]

Koelvloeistof kan je ook meten met ph staafje. Deze verandert naar mate de leeftijd. Voor de motor zal ik ongeveer 2 jaar aanhouden als interval. Remvloeistof en Koppelings vloeistof zou ik jaarlijks doen. ABS units zijn niet goedkoop om te vervangen. Dan maar een halve liter remvloeistof per jaar kopen.
Twee jaar zou prima moeten zijn voor remvloeistof. Koppelings- en koelvloeistof hoeft bij sommige motoren nooit. Oftewel: het ligt er maar net aan. Ik had laatst, eigenlijk per ongeluk ook, versnellingsbak- en cardanolie na 10K alweer ververst, het kwam er als nieuw uit. Is gewoon niet nodig. Zeker als je het laat doen is het gewoon geld weggooien. :)

• gebruikershaes
  • Nu online
jeroenathome schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 06:09:
@gebruikershaes De zitpositie heeft veel invloed of je het de hele dag vol houdt. Voor de rest is het op gezette tijden een pauze nemen. Met de Teneré rij ik zonder problemen meerdere uren achtereen. Dat was met een FZ8 niet vol te houden.
Ik heb het idee dat de zitpositie op de scrambler best prima is. Hiervoor reed ik een monster en dat was een uurtje max. Heb ook een custom seat die veel comfortabeler is dan standaard. Wellicht kan ik nog kijken naar bar risers. En verder den ik gewoon meer rijden en vaker pauze. Ik rijd zo’n 1000km per jaar. Is niks natuurlijk. In de auto rijd ik bijna in 1 stuk door naar Kroatië zonder problemen.

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Als de weg naar bochtig genoeg is gaat een volle werkdag rijden me prima af. Aan t eind van de dag wel goed moe, maar wel goed moe ;)

Lange stukken op rechte wegen en de kans op verveling, kramp en ongemakken neemt rap toe.

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

• Loei123
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13:04
gebruikershaes schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 07:56:
[...]

Ik heb het idee dat de zitpositie op de scrambler best prima is. Hiervoor reed ik een monster en dat was een uurtje max. Heb ook een custom seat die veel comfortabeler is dan standaard. Wellicht kan ik nog kijken naar bar risers. En verder den ik gewoon meer rijden en vaker pauze. Ik rijd zo’n 1000km per jaar. Is niks natuurlijk. In de auto rijd ik bijna in 1 stuk door naar Kroatië zonder problemen.
Ik zou denken dat een Monster als naked vrij comfortabel is, en dat dat voor de meeste nakeds geldt.

Heb ik dit mis of verschilt dit gewoon per persoon?

Op de VTR houd ik het aardig goed vol, maar zou ergens wel graag een naked willen rijden.

• RBH
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online

RBH

Nice, gisteren ook bijna 2 uur in die omgeving rondgereden, heerlijke omgeving daar. :)

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/99SmC8Sg/JT6A4869.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/whXjW0WZ/JT6A4875.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door RBH op 25-08-2026 08:46 ]

• Barista
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 09:40
GSX-MAN schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 23:54:
Toen ik van de Speed Triple naar de Tiger ging, kon ik ineens 2,5 achter elkaar in het zadel zitten. Dan zijn lange dagen ineens makkelijker te doen.
Maat van mij is van een sport naar de speed Triple gegaan. Die rijdt daar gerust 350 km of meer mee op een dag. Wel heeft hij het stuur iets verhoogd en naar achteren gezet maar hij vindt het zeer comfortabel.

Het is ook een beetje wat je gewend bent en wat je referentie is.

Ik vind op mijn Alp een rondje van 250/300 goed te doen.

[ Voor 7% gewijzigd door Barista op 25-08-2026 08:48 ]

• pietjepuk01
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 25-08 15:02
Ligt er inderdaad een beetje aan. Op de AT kan ik prima meerdere uren vertoeven, maar krijg dan wel last van het zitvlak. Dus liever dan 1,5 uur rijden en even een kop koffie ergens, dan wordt de rijdag veel langer. Op de TransAlp maakt het eigenlijk niet zoveel verschil, dat zadel lijkt wel comfortabeler, ondanks dat ze 32 jaar van elkaar verschillen in leeftijd. Maar daar mis ik weer het comfort van cruise, handvatverwarming etc etc.

Er is voor de AT nu zo'n gaasmatje-zitvlak-verbeteraar onderweg vanaf Ali, hopelijk maakt dat nog verschil.

• ozzynator
  • Registratie: Augustus 2011
  • Nu online

ozzynator

Nevermind.

[...]

Is niks natuurlijk. In de auto rijd ik bijna in 1 stuk door naar Kroatië zonder problemen.
Ik neem aan dat je dan regelmatig stopt om te tanken? Dan heb je zo al 10 minuten andere houding.

Denk dat het ook wel aan de snelheid ligt, als ik kijk dan heb je gemiddeld ongeveer 40 km/h en dat is ook veel vermoeiender dan rechttoe rechtaan met 100 of harder op de snelweg.

Moette doen. FXBBS '24 en CBF1000F '12

• Willem
  • Nu online
gebruikershaes:
Op supersports heel lang. Op mijn Mille en RSV4 nul rugpijn en problemen na lange rit of circuitdag, op een GS of zelfs Tuono of andere naked na een uur al last van m'n rug.

• jeroenathome
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12:39

jeroenathome

Een regel tekst

[...]

Meer kilometers maken helpt zeker. Dit jaar staat de teller voor mij op 6000 km. Het had veel meer kunnen zijn als mijn motor niet werd gestolen in mei. 3 maanden niet gereden.

Ik rij voor mijn plezier en ben niet op de vlucht.

• gebruikershaes
  • Nu online
Willem schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 09:09:
[...]

Op supersports heel lang. Op mijn Mille en RSV4 nul rugpijn en problemen na lange rit of circuitdag, op een GS of zelfs Tuono of andere naked na een uur al last van m'n rug.
Dat is ook bijzonder. Of heb je een goeie bierbuik waarmee je op de tank kunt liggen? 😬

• gebruikershaes
  • Nu online
Barista schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 08:47:
[...]

Maat van mij is van een sport naar de speed Triple gegaan. Die rijdt daar gerust 350 km of meer mee op een dag. Wel heeft hij het stuur iets verhoogd en naar achteren gezet maar hij vindt het zeer comfortabel.

Het is ook een beetje wat je gewend bent en wat je referentie is.

Ik vind op mijn Alp een rondje van 250/300 goed te doen.
Ik kan me hier ook iemand op het forum herinneren die met een tripple in 1 dag naar Oostenrijk reed. 8)7 Buns of steel ipv balls.

• Jolke
  • Laatst online: 13:13
Sinds ik van een VTR naar een GS overgestapt ben, kan ik veel langer aan één stuk rijden. En dat is niet omdat het lekkerder zit, maar omdat ik minder vaak hoef te tanken. :+
Met mijn F750GS kan ik prima 3-4 uur achter elkaar door rijden, dan wel een langere pauze van 20-30 minuten. En weer door. Calimoto laat zien dat mijn langste rit 9,5 uur op een dag was.

Meestal krijg ik er om 4 of 5 uur wel genoeg van, dat is een mooie tijd om ergens aan te komen, eind van de middag. Het is me alleen nog niet vaak gelukt.
Kijken of het a.s. weekend lukt als ik naar Kroatië ga rijden. O-)

[ Voor 6% gewijzigd door Jolke op 25-08-2026 09:39 ]

• gebruikershaes
  • Nu online
Loei123 schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 08:33:
[...]

Ik zou denken dat een Monster als naked vrij comfortabel is, en dat dat voor de meeste nakeds geldt.

Heb ik dit mis of verschilt dit gewoon per persoon?

Op de VTR houd ik het aardig goed vol, maar zou ergens wel graag een naked willen rijden.
Geen idee. Heb niet veel nakeds gereden. De Yamaha van rijschool was prima. Maar de monster was echt niet te doen. Met name doordat de zadel naar voren af liep en je met je zak op de tank zat.

• Stalensnuitje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13:32
gebruikershaes schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 09:26:
[...]

Ik kan me hier ook iemand op het forum herinneren die met een tripple in 1 dag naar Oostenrijk reed. 8)7 Buns of steel ipv balls.
Snelweg neem ik aan? Verschrikkelijk saai natuurlijk, maar zet dat ding op 150 en het moet "prima" kunnen toch? Elke 2u tanken = pauze, dan kom je er vanzelf.

• Bommes
Bij mijn week tripjes prak ik meestal op dag 1 iets tussen de 750 a 850km weg. Mix van snelweg en grotere doorgaande wegen.
Op de Vespa dit jaar, met 40 graden op de thermometer was het 753km. Gaar van, maar wel gelukt, en de volgende dag na een uur sturen al in de Alpen.

In 2021 met de Guzzi vanuit Salbertrand in 1 rit snelwegen naar Nuenen/Eindhoven. Dat was wel afzien maar ook nog te doen.

In de bergen meestal tussen de 275 en 350km voor de dag ritten. Dat zijn wel volle dagen sturen.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

• Kalevandaal
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12:06
Zoals de rest ook al aangeeft, ik denk binnendoor ca. 300 km, al begint het achterwerk wel te protesteren.
Vorige keer via snelweg naar Nijmegen gereden, dan gaan de kilometers natuurlijk veel harder tov de dijkjes. Toen was ik na 2 dagen sturen wel een houten kont verder ;)
Overigens heb ik het comfort zadel op de explorer (zat er al op toen ik hem kocht). Ben wel nieuwsgierig hoe lang ik het op het standaard zadel zou uithouden.

Overigens staat hij nu met lekkende voorvork stil, garage heeft pas over een maand tijd :|
PS. Ik zou onderhoud graag zelf willen doen, maar in het geval van de motor vind ik toch het risico te groot. Het blijven maar 2 wieltjes waar je afhankelijk van bent

• Willem
  • Nu online
gebruikershaes:
Dat is ook bijzonder. Of heb je een goeie bierbuik waarmee je op de tank kunt liggen? 😬
't Is geen flinke spoiler maar alles helpt ;)
Maar wat vind je er bijzonder aan?

[ Voor 8% gewijzigd door Willem op 25-08-2026 10:10 ]

• Vrijdag
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:51

Vrijdag

De Goede

RBH schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 08:40:
[...]

Nice, gisteren ook bijna 2 uur in die omgeving rondgereden, heerlijke omgeving daar. :)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat een gave kleurstelling 8)

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

• Adder28
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 12:22
Uit curiositeit, wat eten of drinken jullie tegen de vermoeidheid tijdens het rijden? Ik merk dat na 5-6u de concentratie nihil is, maar koffie lust ik niet en van energiedrank kom ik meestal slecht. Water drink ik wel, maar ik was aan het loeren naar kokoswater voor de elektrolyten.

• RBH
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online

RBH

Vrijdag schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 10:24:
[...]

Wat een gave kleurstelling 8)
Ja, erg blij mee nog steeds O+

• Joris748
  • Nu online
Adder28 schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 10:56:
Uit curiositeit, wat eten of drinken jullie tegen de vermoeidheid tijdens het rijden? Ik merk dat na 5-6u de concentratie nihil is, maar koffie lust ik niet en van energiedrank kom ik meestal slecht. Water drink ik wel, maar ik was aan het loeren naar kokoswater voor de elektrolyten.
Alcoholvrije weizen (let op, is wat anders dan witbier)!
https://wielerrevue.nl/ar...re-herstelshake-na-je-rit
Onderzoekers van verschillende sportuniversiteiten buigen zich al jaren over de ideale hersteldrank voor duursporters. Daarbij komt alcoholvrij weizenbier ontzettend vaak als absolute winnaar uit de bus.

Dit specifieke Duitse tarwebier is van nature namelijk volledig isotoon. Dat betekent dat de concentratie van water, koolhydraten en mineralen in het glas exact gelijk is aan die van het menselijk bloed. Je uitgedroogde lichaam zuigt deze voedingsstoffen daardoor als een spons op, wat veel vlotter werkt dan bij een groot glas kraanwater of een mierzoete sportdrank.
Anders wil ik wel eens een gewone isotone dorstlesser pakken. En een paar handjes gezoute noten of chips.

[ Voor 6% gewijzigd door Joris748 op 25-08-2026 11:37 ]

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• _eLMo_
  • Niet online

_eLMo_

Ik chargeer graag

Joris748 schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 11:06:
[...]

-edit: https://wielerrevue.nl/ar...re-herstelshake-na-je-rit
Sorry, maar mijn netwerk blokkeert tracking links, heb je ook de bron B)

[ Voor 21% gewijzigd door _eLMo_ op 25-08-2026 12:13 ]

• Joris748
  • Nu online
_eLMo_ schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 11:31:
[...]

Sorry, maar mijn netwerk blokkeert tracking links, heb je ook de bron B)
Sorry, heb het gefixt.

• Bommes
Niet alleen drinken maar ook wat eten.
Appeltje, banaan, noten, energie repen, van die sportgel dingen, krentenbollen, zakje chips, borrelnoten 8)
Drinken: water, cola, jus d'orange. Zeker die laatste doe ik het goed op.

Vooral sinds ik met een rugzak met daarin zo een water zak rond rijd heb ik minder snel vermoeidheid verschijnselen. Drink namelijk dan veel meer, en ook meer verdeeld over de dag.
Die lange snelweg dag laatst die waar het kwik de 40graden aantikte: 2 keer de 2 liter camelbag leeg gedronken, en nog een blikje fanta. Na aankomst op de camping nog 2 grote bier en nog een halve liter water.

Onderschat vocht dus niet, ook al is het niet super warm, drink meer dan je denkt nodig te hebben.

• Aikon
  • Niet online
Wat ik normaal ook eet, niks speciaals. Boterham met pindakaas ofzo. Dat je concentratie na 6 uur wat minder is, lijkt me vrij normaal, en misschien een teken om gewoon te stoppen voor die dag. Of op z'n minst even een goede, lange pauze. Maar persoonlijk rij ik niet vaak veel langer dan 6 uur over een hele dag. Zoveel haast ik heb ik niet.

• Adder28
Mjah het probleem is dat ik al 1u30 moet rijden eer het interessant wordt, dus dan zit je al aan 3u rijden voor nog maar iets leuks te doen. Dan nog rijden...

Dat waren dagen van makkelijk 8u-10u rijden. En het vat is wel af rond de 4-5u inderdaad, maar dan moet je nog de hele trok terug naar huis.

• Yamy_Daffy
R1100GS kon ik de hele dag op rijden. Op naar Oostenrijk in 1 dag.

YZF750R was ik al af van Zoetermeer naar Assen. 1x naar Manchester gereden op 1 dag. Heb die motor 3 dagen niet meer aangekeken!

GSX-R zelfde verhaal. Na 3 uur gewoon af en klaar.

Nu K1200RS dat zit een stuk comfortabeler. Is ook echt een km vreter. Maar nog geen lange ritten gedaan. (Eerst technisch in orde maken)

• Aikon
  • Niet online
Tja, dan heb je gewoon meer tijd nodig @Adder28 Wellicht de avond ervoor erheen rijden, overnachtig. Dan een dag gewoon lekker rijden, en volgende ochtend weer terug.

• Adder28
Aikon schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 12:08:
Tja, dan heb je gewoon meer tijd nodig @Adder28 Wellicht de avond ervoor erheen rijden, overnachtig. Dan een dag gewoon lekker rijden, en volgende ochtend weer terug.
Ja helaas is de tijd niet ter beschikking :D Klein kindje

• Joris748
  • Nu online
Adder28 schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 12:10:
[...]

Ja helaas is de tijd niet ter beschikking :D Klein kindje
Dat is dan heel gemakkelijk te regelen. Je partner wil misschien ook wel een nachtje weg met een vriendin ... win-win :9

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online

Destruction

(ex-)Automonteur

Joris748 schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 13:15:
[...]

Dat is dan heel gemakkelijk te regelen. Je partner wil misschien ook wel een nachtje weg met een vriendin ... win-win :9
Precies. En als die dames dan de kleine meenemen, kun jij rustig motorrijden :P

Ford Mondeo Wagon 2.0 16v '06 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Nu online

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Als ik maar afwisselend rijd, dus geen snelweg zonder afwisseling/geen beweging, en mijn pauzes neem (starten met 1x per 2 uur en dan gedurende de dag korter) dan een hele dag.
Dat kan dan uitmonden in een rit die een Iron Butt waardig is.

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

• Joris748
  • Nu online
Destruction schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 13:18:
[...]

Precies. En als die dames dan de kleine meenemen, kun jij rustig motorrijden :P
Creatief! Ik had een andere constructie in gedachten, maar deze is ook niet verkeerd :P

• gebruikershaes
  • Nu online
Willem schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 10:10:
[...]

't Is geen flinke spoiler maar alles helpt ;)
Maar wat vind je er bijzonder aan?
Nou ja, meeste mensen vinden supersports oncomfortabel. Bij jou lijkt dat niet zo te zijn.

• Adder28
Ha de dame heeft geen rijbewijs, dus de opties zijn vrij beperkt. Ik moet er mij vooral eens achterzetten, maar met de 40+ de afgelopen zomer is het er weinig van gekomen.

• Barista
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 09:40
Ben jij nog voornemens om een verslag te schrijven @Bommes nav je laatste Vespa reis? Ik kwam door zo'n verslag op dit topic jaren terug.

• ibothead
  • Laatst online: 11:59
Bommes schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 22:38:
[...]

Mijn vrouw is in de overgang, of ik nou op de bank slaap of naast haar in bed, de actie is net zo nihil.. :X
Op de bank, in mijn geval het extra bed in onze kantoorruimte is vaak wel de rustige/stilte/betere keuze.
ooh damm arme jij!
En extra los bed is vaak wel een dingetje in relatie merk ik! Meerderen die ik ken slapen soms apart ivm hun vrouw of man niet totaal rustig is in hun slaap

• Bommes
Barista schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 18:36:
Ben jij nog voornemens om een verslag te schrijven @Bommes nav je laatste Vespa reis? Ik kwam door zo'n verslag op dit topic jaren terug.
Ja eigenlijk wel, maar nog geen tijd voor weten te vinden helaas.

• mkrmr
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11:21

mkrmr

Tesla Model 3, BMW K1600

ollie1965 schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 13:24:
[...]

Als ik maar afwisselend rijd, dus geen snelweg zonder afwisseling/geen beweging, en mijn pauzes neem (starten met 1x per 2 uur en dan gedurende de dag korter) dan een hele dag.
Dat kan dan uitmonden in een rit die een Iron Butt waardig is.
Zonder snelweg, en met zo veel pauzes, is een Iron Butt afstand (1000 mijl/1610 km binnen 24 uur) niet te halen.

Maar de Dutch1000 wel haalbaar, al is de 1000 km een pittige uitdaging. Je zit dan bijna 20 uur op de motor zonder hele lange stops:

Vier Afstanden, Eén Avontuur Deelnemers kunnen kiezen uit vier afstanden: 1000, 700, 500 of 300 kilometer. De routes voeren uitsluitend over prachtige binnenwegen door heel Nederland en moeten binnen 24 uur worden afgelegd. Elk jaar worden nieuwe, uitdagende routes samengesteld om de ervaring fris en boeiend te houden. De tocht draait niet om snelheid, maar om het plezier en de voldoening van het rijden binnen de verkeersregels. Veiligheid staat voorop: ken je grenzen en neem pauze wanneer dat nodig is.

• Bommes
mkrmr schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 19:50:
[...]

Zonder snelweg, en met zo veel pauzes, is een Iron Butt afstand (1000 mijl/1610 km in 24 uur) niet te halen.

Maar de Dutch1000 wel haalbaar, al is de 1000 km een pittige uitdaging. Je zit dan bijna 20 uur op de motor zonder hele lange stops:

Vier Afstanden, Eén Avontuur Deelnemers kunnen kiezen uit vier afstanden: 1000, 700, 500 of 300 kilometer. De routes voeren uitsluitend over prachtige binnenwegen door heel Nederland en moeten binnen 24 uur worden afgelegd. Elk jaar worden nieuwe, uitdagende routes samengesteld om de ervaring fris en boeiend te houden. De tocht draait niet om snelheid, maar om het plezier en de voldoening van het rijden binnen de verkeersregels. Veiligheid staat voorop: ken je grenzen en neem pauze wanneer dat nodig is.
De Dutch1000 heb ik 1keer uit gereden, andere 2 keer dat ik deelnam uitgevallen met materiaal pech.
Leuk om een keertje mee te maken maar voor mij niet nog eens.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KaBUuH8Bgf9opGh8ch4SIasRszA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QJkZmzL4lDd35aN7kRU9LBqB.jpg?f=fotoalbum_large

• ibothead
  • Laatst online: 11:59

ik ga donderdag aan een route van 580km waarvan 300 snelweg naar het zwarte woud doen! Mijn garmin zegt 7 uur rijden 8-) Wordt denk wel 10 uur met stops en pauzes

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
Het ligt nogal aan je vertrekpunt natuurlijk, maar zelfs die 300km snelweg is al veel naar mijn smaak. Natuurlijk, je wil ook naar je eindbestemming. Maar op een reguliere zondagsrit rij ik normaal zo'n 500km, waarvan 150-170km snelweg om van en naar huis te komen of een verstedelijkt gebied te doorkruisen. Uitschieters naar 600km (of meer, maar dan wordt het afzien) kan ook nog wel in de maanden dat er heel lang daglicht is.

Over daglicht gesproken: Gisteren was er 's ochtends weer zo'n mooie nevel laag boven de velden. Prachtig terwijl de zon opkomt!

@hierboven:
Op een rit naar het Schwarzwald probeer ik vaak snelweg en binnendoor af te wisselen. Zo maak ik een combinatie van kilometers maken, en de route interessant houden. Maar dan moet je eigenlijk wel al vanuit Maastricht via Sankt Vith rijden, anders heb je al te veel Ruhrgebied waar je langs af moet rijden.
Wat ik regelmatig doe: snelweg tot Winterspelt, dan half uurtje binnendoor. Snelweg op of B51 afzakken, Moezel over en dan de 1 weer op. Drie kwartiertje snelweg, en weer een stukje binnendoor.
Al naar gelang de bestemming pak ik dan een stukje Pfalz mee of niet (Pirmasens). De ene keer via Wissembourg een stukje frankrijk pakken om wat af te snijden, de andere keer blijf ik in Duitsland.

En zo krijg ik de dag wel om. :)

[ Voor 40% gewijzigd door DrivinUCrazy op 25-08-2026 21:20 ]

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• Joris748
  • Nu online
Willem schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 09:09:
[...]

Heb toen ik nog jong en knap (dom) was een keer een bijna Iron Butt gehaald op een Ducati 748. ‘s Ochtends om 10.00u vertrokken uit Firenze, via Pisa en Genua richting de Mont Blanc. Na een nachtje doorhalen was ik om 6.00u ‘s ochtends weer thuis. Ruim 1500 km op de teller.

Met de supersports reed ik gemakkelijk constant 160-170 op de snelwegen. Dan vertrokken we om 6.00u ‘s ochtends en stonden we voor 10.00u in het Zwarte Woud. Dan had je nog een uurtje of 8 voor de resterende 600 km om via binnenwegen bv ergens in de buurt van de Brennerpas uit te komen. Maar daar moest je stevig voor doorrijden. Dat lukt me nu echt niet meer, niet in de laatste plaats doordat de kruissnelheid van de DesertX veel lager is.

Mits je de zithouding een beetje verteert, kun je met een supersport/superbike enorme dagafstanden afleggen.

[ Voor 5% gewijzigd door Joris748 op 25-08-2026 21:56 ]

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 25-08 23:31

iMars

Full time prutser

Totaal afhankelijk van de route en scene. Ik zou denk niet fijn vinden om meerdere dagen achter elkaar elke dag 6~7 uur snelweg te moeten rijden. Maar toen ik vorig jaar 1,5 week door Schotland reed, had ik dagen van 4 tot 7 uur en null komma null probleem. Alleen maar binnen weggetjes, geen snelwegen/autowegen, gewoon alles binnendoor, heerlijk!

Koop hier mijn P1 reader :)

• ollie1965
  • Nu online

ollie1965

mkrmr schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 19:50:
[...]

Zonder snelweg, en met zo veel pauzes, is een Iron Butt afstand (1000 mijl/1610 km binnen 24 uur) niet te halen.
Met 100% geen snelweg geef ik je gelijk (gestaakt na 22 uur in D). Maar misschien had ik het beter moeten duiden, maar een (volgens mij uit mijn hoofd) A44 in D is niet echt geen rechte snelweg die met 130 heel leuk sturen oplevert. Zoiets of een mooie B in de Schwäbische Alp met 100/120.

• BM
  • Laatst online: 12:47

BM

Admin Softe Goederen
Zo, gister voor de zekerheid maar nieuw achterbandje laten monteren, en dan zaterdag vertrekken richting Italie voor een weekje sturen in de Dolomieten oOo

Onwijs veel zin in, hopelijk trekken de weersvoorspellingen nog een beetje bij, maar word hoe dan ook een topweek :)

Xbox
Even the dark has a silver lining

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
BM schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 07:50:
Zo, gister voor de zekerheid maar nieuw achterbandje laten monteren, en dan zaterdag vertrekken richting Italie voor een weekje sturen in de Dolomieten oOo

Onwijs veel zin in, hopelijk trekken de weersvoorspellingen nog een beetje bij, maar word hoe dan ook een topweek :)
Welk bandje heb je?

Ik ben laatst van de standaard metzeler naar de Road 6 gegaan op de SAS. Dat is echt een enorm verschil geweest in vertrouwen op het asfalt, zowel droog als nat.

K to the KillaZ

• BM
  • Laatst online: 12:47

BM

Admin Softe Goederen
KillaZ schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 08:32:
[...]

Welk bandje heb je?

Ik ben laatst van de standaard metzeler naar de Road 6 gegaan op de SAS. Dat is echt een enorm verschil geweest in vertrouwen op het asfalt, zowel droog als nat.
Pirelli Scorpion Trail III

Denk dat ze de reis nog wel overleefd zouden hebben, maar wil met mijn banden geen risico nemen, dus liever iets te vroeg gewisseld, dan te laat. Ben er dik tevreden mee, had er voorheen Michelin Anakee Road onder liggen. Ook niks mis mee, maar heb wel het gevoel dat ik met deze Pirelli's net ff met wat meer vertrouwen rijd. :)

Xbox
Even the dark has a silver lining

• Jolke
  • Laatst online: 13:13
Joris748 schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 11:06:
[...]

[...]

Anders wil ik wel eens een gewone isotone dorstlesser pakken. En een paar handjes gezoute noten of chips.
Weizen is sowieso een goed idee, vooral nà een motorrit. :9B

• Nycrea
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10:20
GSX-MAN schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 17:28:
[...]

Dikke kans dat het blok niet verschilt, maar dan zit er in elk geval het netwerk van Honda achter als er iets is.
Ik heb precies gedaan wat jij nu wil doen, en heb een aantal maandan lang zitten kijken en vergelijken. O.a. tweedehands oudere modellen, vooral KTMs, maar op de shortlist uiteindelijk deze vier:

Suzuki DRZ4S - duurder, goede vering, genoeg power voor incidenteel snelweg, goede betrouwbaarheid
Honda CRF300L - Weinig power, mindere vering, goedkoper, goeds betrouwbaarheid
KTM 390 Enduro R - goedkoper, meer power, mindere vering, mindere betrouwbaarheid
Kove 450 Rally - onduidelijke betrouwbaarheid, echt een rally machine, teveel power voor mij

Ik heb uiteindelijk de DRZ gekocht omdat die toch de beste reviews en langdurige betrouwbaarheid lijkt te hebben. De himalayan is veel te zwaar wat mij betreft, komt in de buurt van 700CC twins, dat wilde ik niet.

[ Voor 25% gewijzigd door Nycrea op 26-08-2026 09:35 ]

🇺🇦

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

Nycrea schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 09:26:
[...]

Ik heb precies gedaan wat jij nu wil doen, en heb een aantal maandan lang zitten kijken en vergelijken. O.a. tweedehands oudere modellen, vooral KTMs, maar op de shortlist uiteindelijk deze vier:

Suzuki DRZ4S
Honda CRF300L
KTM 390 Enduro R
Kove 450 Rally

Ik heb uiteindelijk de DRZ gekocht omdat die toch de beste reviews en langdurige betrouwbaarheid lijkt te hebben.
Een dual sport is misschien nog wel een beter idee, ja. Lichter, hanteerbaarder. Maar wel kut met peren als ik, nog "even" 1.000 kilometer snelweg moet doen om in Hirtshals te komen.

Slecht idee... Hoe laat?

• Nycrea
GSX-MAN schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 09:33:
[...]

Een dual sport is misschien nog wel een beter idee, ja. Lichter, hanteerbaarder. Maar wel kut met peren als ik, nog "even" 1.000 kilometer snelweg moet doen om in Hirtshals te komen.
Heb wat meer context toegevoegd in mn vorige post. Wat ik met de DRZ doe is zowel offroad parken en ook adventure touring / TET. Maar ik rijd dan naar het buitenland met trailer om daar op te stappen.

🇺🇦

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

Nycrea schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 09:36:
[...]

Heb wat meer context toegevoegd in mn vorige post. Wat ik met de DRZ doe is zowel offroad parken en ook adventure touring / TET. Maar ik rijd dan naar het buitenland met trailer om daar op te stappen.
Da's luxe. Zou ik ook doen als ik de kans had. Maar:
-Ik heb geen trekhaak;
-Wat ik met aanhangers gereden heb in het verleden, was geen dolle pret;
-Bij ons in de wijk kan je nauwelijks parkeren, dan zou ik moeten kijken of ik de garage zo kan herinrichten dat zo'n aanhanger er op zijn kant in past;

Desondanks vind ik deze ook wel gaaf:

https://www.marktplaats.nl/v/motoren/motoren-suzuki/m2433350532-unieke-suzuki-dr-z400s-klaar-voor-wereldreis-offroad?c=4dc4183dfac1254e7aa85845826d5acd

Slecht idee... Hoe laat?

• Nycrea
GSX-MAN schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 10:07:
[...]

Da's luxe. Zou ik ook doen als ik de kans had. Maar:
-Ik heb geen trekhaak;
-Wat ik met aanhangers gereden heb in het verleden, was geen dolle pret;
-Bij ons in de wijk kan je nauwelijks parkeren, dan zou ik moeten kijken of ik de garage zo kan herinrichten dat zo'n aanhanger er op zijn kant in past;

Desondanks vind ik deze ook wel gaaf:

https://www.marktplaats.nl/v/motoren/motoren-suzuki/m2433350532-unieke-suzuki-dr-z400s-klaar-voor-wereldreis-offroad?c=4dc4183dfac1254e7aa85845826d5acd
Ja zeker prima ding die 400S. De banden die hij er op heeft vind ik niet echt geschikt voor "offroad avonturen" maar dat is makkelijk aan te passen. - Ah Ik zie dat hij twee sets wielen erbij heeft, zeker een goede deal. Als je die mosko tassen er bij krijgt ook nog, echt een koopje.

Aanhanger is luxe inderdaad, maar kun je evt ook huren voor redelijke prijs. Als je inderdaad van plan bent om ook 1000+km snelweg naar bestemming te doen dan is een iets grotere meer adventure motor wel fijn. Het kan zeker op een dualsport, maar niet ideaal. Alhoewel ik 1000KM snelweg op geen enkele motor echt leuk of ideaal vind.

[ Voor 5% gewijzigd door Nycrea op 26-08-2026 10:20 ]

🇺🇦

• kneusteun
GSX-MAN schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 09:33:
[...]

Ja dat is wel het nadeel van die lichtere.

Bekende van mij is wel gewoon prima met een CRF 300 naar Noorwegen geweest en weer terug, snelweg is gewoon niet ideaal maar je krijgt er wel een makkelijke fiets voor zand voor terug.

De T7 bijvoorbeeld is dikke prima op de snelweg maar voor veel mensen te zwaar voor offroad.

Daarom is in mijn ogen de 450 klasse eigenlijk perfect voor opstappers, helemaal als je een twee pitter hebt.

Kijk vooral ook in Duitsland voor adv's die zijn daar nog flink goedkoper.

• ollie1965
  • Nu online

ollie1965

[...]

Suzuki DRZ4S - duurder, goede vering, genoeg power voor incidenteel snelweg, goede betrouwbaarheid
KTM 390 Enduro R - goedkoper, meer power, mindere vering, mindere betrouwbaarheid
Kove 450 Rally - onduidelijke betrouwbaarheid, echt een rally machine, teveel power voor mij
Als het dan toch lichter mag zijn omdat de afstanden toch op een aanhanger zijn....

Rieju Aventura Rally 307 (of de R)
Die is bij mij in beeld gekomen. Spaans bedrijf wat een Chinese motor (Hengjian S3 FE300 geloof ik) verbetert heeft naar eigen inzicht. Rieju is geen onbekende in die wereld (Trail/Enduro)
En het blok is dan volgens mij weer een kloon van de KLX250/300
Heeft even issues gehad met starten/verbranding met hun R kit maar dat blijkt nu opgelost te zijn.

In sommige testen komt deze beter eruit dan de CRF300L

• Adder28
De chinezen zijn toch echt goed bezig lijkt mij, als ze dit kunnen aanhouden en de service/support hoog houden, gaan er veel mensen overschakelen. Ik zie al teveel CFmoto 450's overal passeren op youtube.

• ozzynator
  • Registratie: Augustus 2011
  • Nu online

ozzynator

Nevermind.

Adder28 schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 12:15:
De chinezen zijn toch echt goed bezig lijkt mij, als ze dit kunnen aanhouden en de service/support hoog houden, gaan er veel mensen overschakelen. Ik zie al teveel CFmoto 450's overal passeren op youtube.
ja youtube is zeker representatief en niet doordrenkt door sponsoring. Zeker als je er 1x naar gezocht en/of gekeken hebt.

[ Voor 6% gewijzigd door ozzynator op 26-08-2026 12:19 ]

Moette doen. FXBBS '24 en CBF1000F '12

• Adder28
ozzynator schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 12:19:
[...]

ja youtube is zeker representatief en niet doordrenkt door sponsoring. Zeker als je er 1x naar gezocht en/of gekeken hebt.
Dat is nu eenmaal hun strategie, en ik zie die wel werken. Ze sponsoren al romaniacs, kleinere reisorganisaties beginnen ze ook aan te schaffen. Ze doen het goed, beetje de rest wakkerschudden en concurrentie bieden.

• ollie1965
  • Nu online

ollie1965

Adder28 schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 12:15:
China is zo bezig omdat men jaren lang voor gevestigde merken modellen mocht produceren naar hun normen en daar hebben ze veel van geleerd. Bij sommige waar men voor produceerden heeft men bedongen dat men na X jaar productie (en uit roulatie gaan van model/blok) dit mochten gebruiken. Dus zie je ineens blokken tevoorschijn komen die in basis toch wel verdacht lijken op (mijn voorbeeld) een KLX250/300 lijken. Zeker iets meer doorontwikkeld vanwege de nieuwe eisen (Euro 5 (+)), maar de basis komt vaak van de "oude/gevestigde" merken.

• Joris748
  • Nu online
kneusteun schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 11:23:
[...]

Ja dat is wel het nadeel van die lichtere.

Bekende van mij is wel gewoon prima met een CRF 300 naar Noorwegen geweest en weer terug, snelweg is gewoon niet ideaal maar je krijgt er wel een makkelijke fiets voor zand voor terug.

De T7 bijvoorbeeld is dikke prima op de snelweg maar voor veel mensen te zwaar voor offroad.

Daarom is in mijn ogen de 450 klasse eigenlijk perfect voor opstappers, helemaal als je een twee pitter hebt.

Kijk vooral ook in Duitsland voor adv's die zijn daar nog flink goedkoper.
Nu zijn de TET routes die ik in Zweden en Noorwegen heb gereden niet heel uitdagend. Daar is een T7 niet snel te zwaar.

• kneusteun
Joris748 schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 12:38:
[...]

Nu zijn de TET routes die ik in Zweden en Noorwegen heb gereden niet heel uitdagend. Daar is een T7 niet snel te zwaar.
Dat klopt, maar als je ook in NL wil "spelen" dan kan het wel een hand vol zijn.

Sterker nog de TET zweden hoef je geen adv voor te halen, dan is een scrambler al perfect.

• kneusteun
ozzynator schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 12:19:
[...]

CF is ondertussen in NL volgens mij een van de meest verkochten adv's.

Ik ken er een hoop en kom er een hoop tegen en ze lijken toch echt wel een degelijk product neer te zetten.

Het feit dat bij romaniacs de CF's het erg goed deden is ook niet verkeerd natuurlijk.

• kneusteun
[...]

Ik heb uiteindelijk de DRZ gekocht omdat die toch de beste reviews en langdurige betrouwbaarheid lijkt te hebben. De himalayan is veel te zwaar wat mij betreft, komt in de buurt van 700CC twins, dat wilde ik niet.
Kove 450 heeft wel eens problemen in electronica, en op zich geen issue maar een bekende van mij staat al 2 maand stil en mist zijn trip omdat kove niet het onderdeel kan leveren... dat is wel erg zuur.

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:51
YouTube: Samen naar de Hubo

YouTube: Samen terug van de Hubo

Ik mag blijkbaar niet meer embedden hier? Er wordt automagisch een link van gemaakt en de video tags werken niet meer.

• bakkie1985
  • Registratie: Juli 2011
  • Nu online
Adder28 schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 12:22:
[...]

Dat is nu eenmaal hun strategie, en ik zie die wel werken. Ze sponsoren al romaniacs, kleinere reisorganisaties beginnen ze ook aan te schaffen. Ze doen het goed, beetje de rest wakkerschudden en concurrentie bieden.
Ik ken dealers die er al vanaf willen omdat er tijdens garantie nogal wat problemen zijn met de claims. Dealers moeten vaak (bij veel merken) de reparatie en onderdelen voorschieten waarna ze de boel claimen bij de merken. Dit is een groot issue, ze keren niet/nauwelijks/traag uit. Ik ken ook een dealer die contract had liggen maar om deze reden niet in zee is gegaan. Het is niet allemaal kommer en kwel als het om de kwaliteit van de blokken gaat helaas.

Hun marketingstrategie werkt wel als een kanon, kan zeggen wat je wil.

• _eLMo_
  • Niet online

_eLMo_

Ik chargeer graag

kneusteun schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 12:44:
[...]

Kove 450 heeft wel eens problemen in electronica, en op zich geen issue maar een bekende van mij staat al 2 maand stil en mist zijn trip omdat kove niet het onderdeel kan leveren... dat is wel erg zuur.
Dan krijg je toch een leenfiets mee? Hoezo laat je dealer je je vakantie missen omdat hij een onderdeel niet kan leveren? 8)7

Desnoods een flinke korting op huurfiets ofzo.

[ Voor 5% gewijzigd door _eLMo_ op 26-08-2026 13:11 ]

• kneusteun
_eLMo_ schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 13:11:
[...]

Dan krijg je toch een leenfiets mee? Hoezo laat je dealer je je vakantie missen omdat hij een onderdeel niet kan leveren? 8)7

Desnoods een flinke korting op huurfiets ofzo.
Omdat de dealer van kove geen onderdeel krijgt.

Hij had zelf met Kove Frankrijk gebeld en die gaven aan geen voorraad te hebben, uiteindelijk heeft ie met de dealer geprobeerd het te fixen met delen van een ander merk maar dat lukte ook niet.

En een leenfiets meegeven voor een rally vakantie waarbij hij zeker weet dat hij een beschadigde fiets terug krijgt... ik snap de dealer wel. Denk dat dealers ook niet snel een leenfiets meegeven aan iemand die er trackdays mee gaat doen.

• kneusteun
bakkie1985 schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 12:50:
[...]

Ik ken dealers die er al vanaf willen omdat er tijdens garantie nogal wat problemen zijn met de claims. Dealers moeten vaak (bij veel merken) de reparatie en onderdelen voorschieten waarna ze de boel claimen bij de merken. Dit is een groot issue, ze keren niet/nauwelijks/traag uit. Ik ken ook een dealer die contract had liggen maar om deze reden niet in zee is gegaan. Het is niet allemaal kommer en kwel als het om de kwaliteit van de blokken gaat helaas.

Hun marketingstrategie werkt wel als een kanon, kan zeggen wat je wil.
Wat zijn de issues dan, ik heb denk ik 5 mensen in mijn directe omgeving met zo'n ding en ik denk wel 20+ andere tegengekomen op events of dergelijke en herken dit totaal niet.

Er zijn er wel een paar met wat kleine issues geweest maar herken niet wat je zegt, dus ben wel benieuwd naar wat meer toelichting.
Pagina: 1 ... 65 66 Laatste