Hét grote motortopic - Deel 28 (2026) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 71 72 Laatste
Acties:
Zondag ochten een groepsrit gemaak met TRF (TrailRiders Fellowship) over de lokale byways/green lanes.

Impressies:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7t9pDzpHY5yekKBBwN_aeaW5dSw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/uRsJhkPdbLjTUGcaujkMVxAb.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MO2UclMeOAAMEjKsivC9XLnYGwc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/vEEvunuIekrY9IVEqDO5z5jm.png?f=fotoalbum_large
weet niet of deze link werkt, maar gemonteerd filmpje van een van de andere riders:
https://www.facebook.com/...48152215/1093155246625724

[ Voor 7% gewijzigd door ToolkiT op 14-09-2026 10:11 ]

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Banden vraagje, heeft er iemand al praktijk ervaring met de TKC80gen2?
Zo ja hoe bevallen die? zowel op straat als in modder?

• kneusteun
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 18:08
pietjepuk01 schreef op maandag 14 september 2026 @ 09:41:
[...]

Ik ben gaan voor een Kriega Rugtas, vooral vanwege het Quadlock systeem (niet te verwarren met de telefoonhouder) zodat de rugzak strak op je rug zit. Ik heb de Kriega R22.
Eens ik gebruik hem nu overal voor, ook een wandeltocht is echt heerlijk ineens.

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 17:03
ozzynator schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 11:56:
Niet te veel poespas er op, want extra gewicht en nog minder snelheid. En hoger verbruik..... :)

Vorige week overigens in Wasserbillig getankt, daar was de e5 geprijsd met €1,748 per liter. Is 1 straat met, ik denk, 12 tankstations. Dus alle merken om te kiezen. Netjes allemaal dezelfde prijs.[Afbeelding]
In Luxemburg hebben alle tankstations dezelfde prijs. Scheelt uitzoeken waar je heen moet rijden. :)
In elke grensplaats heb je wel een reeks aan tankstations, o.a. Schengen, Rumelange, Dudelange in het zuiden, of Longwy, Martelange en Pommerloch in het westen. Maar ook in het noorden bij Wemperhardt. Opvallend wenig dan weer rond de èchte toeristische plaatsen als Vianden of Echternach.

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:35

4x2

lộn xộn quá

kneusteun schreef op maandag 14 september 2026 @ 11:25:
[...]
Eens ik gebruik hem nu overal voor, ook een wandeltocht is echt heerlijk ineens.
Had 'm (R25, 1e niet waterdichte type) zaterdag ook even gebruikt toen ik met vrouw & hond naar het centrum ging omdat zij een pakje op moest halen, dat quadlock systeem werkt echt geweldig.

leeg

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:13
Nou 30 september dagtochtje richting ten Kate in Nieuw-Leusen voor de 1000 beurt aan de CB125F. Ik kan erop wachten gelukkig. Gelijk even prijsopvraag gedaan voor wat onderdelen, kijken of zij voor een vergelijkbaar tarief willen/kunnen leveren dan scheelt dat gedoe.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2bjlcjQo8QU16NkxbRuq_hqoVa8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dUWFAHadNreMZkZie76MHUOt.png?f=fotoalbum_large

• kneusteun
Ik snap eigenlijk die extra kopplampen niet zo goed, is elke motor dan zo slecht uitgerust met zijn koplamp? heb nog nooit te weinig licht gehad van een van mijn motoren...

• Adder28
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 11:53
kneusteun schreef op maandag 14 september 2026 @ 13:29:
Ik snap eigenlijk die extra kopplampen niet zo goed, is elke motor dan zo slecht uitgerust met zijn koplamp? heb nog nooit te weinig licht gehad van een van mijn motoren...
Als al die SUV's ons mogen verblinden, mogen wij hen ook verblinden >:)

• kneusteun
Adder28 schreef op maandag 14 september 2026 @ 13:32:
[...]

Als al die SUV's ons mogen verblinden, mogen wij hen ook verblinden >:)
Kun je dat toelichten?

Ik wordt ook weinig verblind, en is dat dan normaal specifiek SUV?

Ik neem aan dat het een geintje is? want als je een SUV verblindt van voren is dat misschien nadelig voor jezelf....

• GSX-MAN
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:02

GSX-MAN

de/het/een

Mijn Tiger 1050 had echt hondsberoerde verlichting. Maar goed, daar reed ik toch alleen maar overdag mee, dus daar heb ik niets aan gedaan of toegevoegd.

Slecht idee... Hoe laat?

• kneusteun
Ik zie steeds vaker halve kerstbomen met overdag rijverlichting die gewoonweg verblindend is.

Vooral ADV's hebben schijnbaar stock waardeloze verlichting

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

Ik had op de Blackbird het andere uiterste: Xenon. Voor niemand leuk, zeg maar.

Slecht idee... Hoe laat?

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

Op de nieuwe hebben ze extra lampen meegeleverd. Zal wel uit kunnen, gok ik.
Afbeeldingslocatie: https://cdn.qonnex.com/eyJidWNrZXQiOiJxb25uZXgtYXBpLWltYWdlcyIsImtleSI6ImludmVudG9yaWVzXC9jZDM5MzFmODc2YjYzYTBhOTNjYTRjM2NmMzk4MDhhYlwvNmE4NWJjMDQzZjVhYTM3MDU1OTgwNi5qcGciLCJlZGl0cyI6eyJyb3RhdGUiOm51bGwsInJlc2l6ZSI6eyJ3aWR0aCI6MTAyNCwiaGVpZ2h0Ijo3NjgsImZpdCI6ImNvbnRhaW4iLCJ3aXRob3V0RW5sYXJnZW1lbnQiOnRydWUsImJhY2tncm91bmQiOiIjY2NjY2NjIn0sInRvRm9ybWF0IjoianBnIn0sInZlcnNpb24iOiIwIn0=?signature=a7ad82bfd55400a7770d3bf2b2e96f301a6d2b1d4089ce455bb0873a34c3a00b

Slecht idee... Hoe laat?

Voor veel mensen gaat het meer om gezien worden dan zelf zien..
Maar sommige oudere motoren hebben ook wel bar slechte lampen..

• geert_s
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 16:26

geert_s

Gamertag: Brulbak

kneusteun schreef op maandag 14 september 2026 @ 13:44:
Ik zie steeds vaker halve kerstbomen met overdag rijverlichting die gewoonweg verblindend is.

Vooral ADV's hebben schijnbaar stock waardeloze verlichting
Welnee, ze vinden het gewoon leuk staan. Of ze denken dat het veiliger is, terwijl 50% gewoon ruk staat afgesteld.

Mazda CX-5 '15 | Honda CB1000R '19

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

Mensen denken van wel meer dingen dat het veiliger is. Gele jassen, bijvoorbeeld. Of open uitlaten.

Slecht idee... Hoe laat?

• geert_s

geert_s

GSX-MAN schreef op maandag 14 september 2026 @ 13:49:
Mensen denken van wel meer dingen dat het veiliger is. Gele jassen, bijvoorbeeld. Of open uitlaten.
Gele jassen verblinden niet.

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

geert_s schreef op maandag 14 september 2026 @ 13:50:
[...]

Klopt. Ze werken ook alleen maar als jas.

Slecht idee... Hoe laat?

• Adder28
kneusteun schreef op maandag 14 september 2026 @ 13:41:
[...]

Kun je dat toelichten?

Ik wordt ook weinig verblind, en is dat dan normaal specifiek SUV?

Ik neem aan dat het een geintje is? want als je een SUV verblindt van voren is dat misschien nadelig voor jezelf....
Het was inderdaad een geintje. Ik doelde eerder dat ik vaak in mijn gewone wagen (Golf 7) verblind wordt als er zo'n range rover of dodge ram afkomt die perfect op ooghoogte schijnt.

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

Zo. Hoe vaak ik niet voor iemand rijd waarvan één of meer koplampen kut staan afgesteld...

Slecht idee... Hoe laat?

GSX-MAN schreef op maandag 14 september 2026 @ 13:51:
[...]

Klopt. Ze werken ook alleen maar als jas.
"And the science is ambivalent: one European survey found hi-viz motorcycle clothing made a modest difference to driver perception of motorcyclists, but others have found no significant statistical link between the use of high visibility motorbike gear and actually being seen."
https://www.whitedalton.c...viz-motorcycle-gear-work/

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:10
Overweeg zelf ook nogsteeds 2 extra lampen op mijn motor te zetten, de zichtbaarheid neemt toe, ik zie een motor sneller in mijn spiegel als hij 3 lampen heeft (zowel op de motor als in de auto).

Hoe ben je bij de Givi gekomen @HTT-Thalan

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Ah de "met verblindend licht aan zien ze me beter" rijders. Ze hebben alleen niet in de gaten, dat anderen hun snelheid niet in kunnen schatten, omdat ze niet naar ze kunnen kijken zonder verblind te worden..
geert_s schreef op maandag 14 september 2026 @ 13:50:
[...]

Open uitlaten ook niet :P

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

ToolkiT schreef op maandag 14 september 2026 @ 13:55:
[...]

"And the science is ambivalent: one European survey found hi-viz motorcycle clothing made a modest difference to driver perception of motorcyclists, but others have found no significant statistical link between the use of high visibility motorbike gear and actually being seen."
Het kutte is, dat er in het kader van schijnveiligheid (no pun intended met lampen) en lekker makkelijk scoren altijd een risico bestaat dat zo'n gele clownsjas verplicht wordt. En daarom is het fijn dat er lobbygroepen als MAG en FEMA bestaan.

Slecht idee... Hoe laat?

• geert_s

geert_s

ToolkiT schreef op maandag 14 september 2026 @ 13:55:
[...]

Ja deze discussie is vaker geweest. Sommige mensen hier weigeren te geloven dat veiligheid in gradaties komt en geen garantie, en dat eindigt dan in de bekende "ja maar als ze niet kijken, dan zien ze je toch niet". Wat op zich waar is, maar natuurlijk niet voor 100% van de automobilist geldt. Gelukkig kijkt er een deel wel, maar registreert soms niet goed. En soms is het zicht slecht, en kan hi-viz dus wel helpen.

Goed, weer genoeg laten rage-baiten voor vandaag.

• geert_s

geert_s

Joris748 schreef op maandag 14 september 2026 @ 13:55:
Ah de "met verblindend licht aan zien ze me beter" rijders. Ze hebben alleen niet in de gaten, dat anderen hun snelheid niet in kunnen schatten, omdat ze niet naar ze kunnen kijken zonder verblind te worden..

[...]

Nee je zou kunnen beargumenteren dat gele jassen net zo hinderlijk zijn voor het oog zijn als open uitlaten voor de oren, maar dat is geloof ik ook niet helemaal een eerlijke vergelijking.

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

Hey, ieder zijn ding hè? Als je wel in zo'n jas wil rijden hou ik je niet tegen. Ik pas er alleen voor, en ben blij dat we die keuze hebben.

Eerder in dit topic was er een conversatie over heleboel A-kleding en leer. Als je je daarmee prettiger voelt moet je daar zeker voor gaan.

Slecht idee... Hoe laat?

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

Als ik mensen van buiten Nederland spreek, kan ik ook niet rationeel onderbouwen waarom niemand hier een helm draagt op de fiets. Desondanks ben ik ook niet van plan er eentje te gaan dragen.

Slecht idee... Hoe laat?

• geert_s

geert_s

GSX-MAN schreef op maandag 14 september 2026 @ 14:07:
Hey, ieder zijn ding hè? Als je wel in zo'n jas wil rijden hou ik je niet tegen. Ik pas er alleen voor, en ben blij dat we die keuze hebben.

Eerder in dit topic was er een conversatie over heleboel A-kleding en leer. Als je je daarmee prettiger voelt moet je daar zeker voor gaan.
Dat is helemaal prima! Ieder zijn ding. Ik pleit helemaal niet voor verplichting. Ook niet voor verplichte AAA-kleding etc.

Maar roepen dat het schijnveiligheid is of zoals (iemand, weet niet of jij het was) eerder zei het niet werkt, dat lijkt me gewoon niet waar, en lijkt me desinformatie. Verder is wat mij betreft iedereen helemaal vrij te doen en laten wat ie wil.

Mijn voorkeur heeft wel enig schoeisel dat de verpakking een beetje bij elkaar houdt. Scheelt opruimwerk als het misgaat.

• Joris748
  • Nu online
geert_s schreef op maandag 14 september 2026 @ 14:06:
[...]

Nee je zou kunnen beargumenteren dat gele jassen net zo hinderlijk zijn voor het oog zijn als open uitlaten voor de oren, maar dat is geloof ik ook niet helemaal een eerlijke vergelijking.
Ik vind de gemiddelde Hayabusa ook hinderlijk voor het oog. Maar zolang ik er niet op hoef te rijden vind ik het prima :+ Net als met high-vis kleding.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• geert_s

geert_s

Joris748 schreef op maandag 14 september 2026 @ 14:20:
[...]

Ik vind de gemiddelde Hayabusa ook hinderlijk voor het oog. Maar zolang ik er niet op hoef te rijden vind ik het prima :+ Net als met high-vis kleding.
Amen.

GSX-MAN schreef op maandag 14 september 2026 @ 14:08:
Als ik mensen van buiten Nederland spreek, kan ik ook niet rationeel onderbouwen waarom niemand hier een helm draagt op de fiets. Desondanks ben ik ook niet van plan er eentje te gaan dragen.
Omdat de infrastructuur voor fietsers in NL zo goed is dat de kans op een ongeluk heel klein is..
In tegenstelling tot hier waar de fiets infrastructuur ongeveer op nivo jaren 70 is..
* ToolkiT draagt nog steeds geen fietshelm trouwens..

in Australia was een helm verplicht.. wat niet ideaal is bij 35C+

BasvanS schreef op maandag 14 september 2026 @ 13:55:
Overweeg zelf ook nogsteeds 2 extra lampen op mijn motor te zetten, de zichtbaarheid neemt toe, ik zie een motor sneller in mijn spiegel als hij 3 lampen heeft (zowel op de motor als in de auto).

Hoe ben je bij de Givi gekomen @HTT-Thalan
Wat ook helpt (denk ik) is dat mij 3 lampen, mensen beter afstand kunnen inschatten..

• Adder28
ToolkiT schreef op maandag 14 september 2026 @ 14:22:
[...]

Omdat de infrastructuur voor fietsers in NL zo goed is dat de kans op een ongeluk heel klein is..
In tegenstelling tot hier waar de fiets infrastructuur ongeveer op nivo jaren 70 is..
* ToolkiT draagt nog steeds geen fietshelm trouwens..

in Australia was een helm verplicht.. wat niet ideaal is bij 35C+
Ik ga niemand met de vinger wijzen, maar als ik zie hoeveel schade er vermeden kan worden door gewoon een helm te dragen, draag ik altijd een helm. Vriendin van mij smaakt en ruikt niets meer voor de rest van haar leven door een val met de fiets wegens openslaande deur van een wagen aan 15/u, waar ze geland is op haar hoofd zonder helm.

Ik eet nog graag met smaak ;)

• HTT-Thalan
Joris748 schreef op maandag 14 september 2026 @ 13:55:

[...]

en @kneusteun @geert_s Goed afstellen is ook een vak natuurlijk. Maar ik ga ze daadwerkelijk gebruiken waar ze voor bedoeld zijn - bij slecht weer en mist. Ik rij er woon-werk mee en dus ook gewoon 's morgens om half 8 of 's avonds om half 10 en als het dan slecht weer is zie je hier vrij weinig: geen straatverlichting en geen ZOAB. Bovendien is het hier tussen de weilanden geregeld enorm mistig en nu al ben ik de laatste week 2/3 keer met stevige mist naar kantoor gereden. Nu is de standaard LED unit van de CB125F al niet heel slecht qua lichtopbrengst, nu wordt het nog beter wanneer nodig.

@BasvanS ik kom nogal eens twijfelachtige kwaliteit tegen bij Alibaba producten en daar ben ik een beetje klaar mee. Givi is in principe altijd goed spul en ze hebben een setje lampen die op een valbeugel te monteren zijn, met een zekering/accu kabel komen en ook met een fatsoenlijke stuurbediening. Bij mijn Twin kan zoiets geintegreerd worden op het bestaande dashboard (ik heb daar daadwerkelijk een 'mistlamp' knop met signaal-icoontje op het dashboard) maar op de brommer is zoiets natuurlijk nooit voorzien dus handig dat Givi het dan kant en klaar aanbied.

Verder blijkt dat ik mijn soft bags ook daadwerkelijk benut voor allerlei spul maar ze hangen bij gebrek aan een rack gewoon teveel naar binnen toe dus dan maar hard panniers. Iets duurder en zwaarder (en luchtweerstand) maar ik kom in principe toch niet boven de 80km/h behalve bij hoge uitzondering.

• WilbertNeems
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 17:16
rows schreef op donderdag 10 september 2026 @ 13:26:
[...]

Klopt idd, daarom zij ik ook vaak ipv altijd. Overigens is AAA geen kwalificatie voor alleen slijtvastheid. In het officiele document nen-en-17092-2-2020-en-268798 wordt gesproken over: Protection from impact and abrasion. Vandaar dat je vaak lvl 2 en meerdere protectoren ziet in AAA tov AA en A.
Interessant, dat wist ik niet. Kun je die norm ergens inzien?

• WilbertNeems
@HTT-Thalan Ben wel benieuwd of de CB125F er nog wel uit kan met al die accesoires in de uitgebreide berekening inclusief brandstofbesparing die je ooit deelde om de aankoop bij de wederhelft te verantwoorden. :9

• geert_s

geert_s

HTT-Thalan schreef op maandag 14 september 2026 @ 14:31:
[...]

en @kneusteun @geert_s Goed afstellen is ook een vak natuurlijk. Maar ik ga ze daadwerkelijk gebruiken waar ze voor bedoeld zijn - bij slecht weer en mist. Ik rij er woon-werk mee en dus ook gewoon 's morgens om half 8 of 's avonds om half 10 en als het dan slecht weer is zie je hier vrij weinig: geen straatverlichting en geen ZOAB. Bovendien is het hier tussen de weilanden geregeld enorm mistig en nu al ben ik de laatste week 2/3 keer met stevige mist naar kantoor gereden. Nu is de standaard LED unit van de CB125F al niet heel slecht qua lichtopbrengst, nu wordt het nog beter wanneer nodig.

@BasvanS ik kom nogal eens twijfelachtige kwaliteit tegen bij Alibaba producten en daar ben ik een beetje klaar mee. Givi is in principe altijd goed spul en ze hebben een setje lampen die op een valbeugel te monteren zijn, met een zekering/accu kabel komen en ook met een fatsoenlijke stuurbediening. Bij mijn Twin kan zoiets geintegreerd worden op het bestaande dashboard (ik heb daar daadwerkelijk een 'mistlamp' knop met signaal-icoontje op het dashboard) maar op de brommer is zoiets natuurlijk nooit voorzien dus handig dat Givi het dan kant en klaar aanbied.

Verder blijkt dat ik mijn soft bags ook daadwerkelijk benut voor allerlei spul maar ze hangen bij gebrek aan een rack gewoon teveel naar binnen toe dus dan maar hard panniers. Iets duurder en zwaarder (en luchtweerstand) maar ik kom in principe toch niet boven de 80km/h behalve bij hoge uitzondering.
Als je ze gewoon gebruikt waarvoor ze bedoeld zijn, en goed afstelt natuurlijk, dan is er niets mis mee. Lijkt me zeer verstandig zelfs. In de regio Rotterdam heb ik af en toe complete zoeklichten in mijn spiegels schijnen, daar heb ik wel problemen mee.

• geert_s

geert_s

WilbertNeems schreef op maandag 14 september 2026 @ 14:37:
@HTT-Thalan Ben wel benieuwd of de CB125F er nog wel uit kan met al die accesoires in de uitgebreide berekening inclusief brandstofbesparing die je ooit deelde om de aankoop bij de wederhelft te verantwoorden. :9
Al deze accessoires waren sowieso niet meegerekend voor accordering van de directie natuurlijk :+

• HTT-Thalan
geert_s schreef op maandag 14 september 2026 @ 14:40:
[...]

Al deze accessoires waren sowieso niet meegerekend voor accordering van de directie natuurlijk :+
En @WilbertNeems ik heb de directie reeds buitenspel gezet door haar eerst een grote doos accessoires voor haar eigen hobby te laten bestellen en daarna pas te vertellen dat ik óók wat nodig heb.

Ik zit sowieso nog niet on track met de ROI :p. O.a. omdat ik er minder mee reed dan gepland door diverse omstandigheden maar ook omdat er inderdaad nog wat spul op en aan moet nu.

Voornaamste punt is nu even de interne ACG. Het kreng heeft géén startmotor en gebruikt een interne Dynamo/Generator om de motor aan te slingeren. Prima oplossing, heel elegant, maar het ding vereist dus zo weinig startstroom dat die ACG niet heel zwaar is. Dientengevolge schakelt mijn HVV uit als ik stationair voor de lichten sta _O-. Ik vraag me dus af wat hij gaat doen als er nog meer load bij komt. Ik heb zo'n speciale tang liggen om stroomopbrengst in watt te meten dus eens kijken of ik wat kan uitvissen.

• Thedr
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10:59
Heeft er iemand hier ervaring met Back to Basics travel? Specifiek een rit als deze: https://www.backtobasictravels.nl/offroad-route-veghel/
Ben van zin deze binnenkort te gaan doen en hoopte op wat aanwijzingen en tips en tricks onderweg. Maar het lijkt dat dit onderweg volledig onbegeleid is. Dan vind ik €155 voor een .gpx en een kop koffie wel vrij fors 8)7

• cyntax
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
ToolkiT schreef op maandag 14 september 2026 @ 14:22:
[...]

Wat ook helpt (denk ik) is dat mij 3 lampen, mensen beter afstand kunnen inschatten..
Overdag ja, snachts, nee. Zeker als het regent en het donker is, zonder straat verlichting zie je alleen maar 1 grote witte vlek je tegemoet komen in de zijspiegels van de auto.

Ieder zn ding maar vind het nogal grappig om te zien dat in de randstad allemaal ADV’s rondrijden met 4 extra mistlampen op vol vermogen aan terwijl overal straatverlichting is. In Zweden en Noorwegen hadden veel auto’s en motoren ook extra verlichting, maar die stonden allemaal uit als het niet nodig was.

Ik heb eerlijk gezegd ook maar 1x de mistlampen op mijn GSA’s gebruikt. Dat was op Col de l'Iseran waar ik door een inschattingsfout om 2330 in dichte mist overheen reed.

[ Voor 11% gewijzigd door cyntax op 14-09-2026 15:08 ]

• kneusteun
Thedr schreef op maandag 14 september 2026 @ 14:57:
Heeft er iemand hier ervaring met Back to Basics travel? Specifiek een rit als deze: https://www.backtobasictravels.nl/offroad-route-veghel/
Ben van zin deze binnenkort te gaan doen en hoopte op wat aanwijzingen en tips en tricks onderweg. Maar het lijkt dat dit onderweg volledig onbegeleid is. Dan vind ik €155 voor een .gpx en een kop koffie wel vrij fors 8)7
Wat wil je precies?

Jan is wel een toffe vent die mooie ritten organiseert, maar het is natuurlijk ook een bedrijf dat kosten heeft.

En waarom wil je de begleiding? Je wilt eigenlijk een cursus?

voor 155 euro wil ik je wel volgen ;)

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17:22
Ze schieten als paddestoelen uit de grond, van die zelf benoemde offroad instructeurs die ritjes organiseren.
In dit geval staat er duidelijk op de site dat er geen instructie is, dat het voor de ervaren offroad rijder is, enz enz.
Dus is het 155 euro voor een kop koffie, lunch en een GPX. tja of je het dat waard vind kun je alleen zelf inschatten.
De GPX van de TET is gratis, dus eigenlijk is de vraag: heb je 155 euro over voor een kop koffie en lunch?

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

Ik vind het geen rare vraag, je mag best wat verwachten voor dat bedrag.

Slecht idee... Hoe laat?

• kneusteun
precies wat Bommes zegt, er zit een verschil in back to basics en een willekeurige influencer.

Ik gok dat back2basics alles netjes geregeld heeft qua verzekeringen en EHBO etc. Hij is ook al een tijd bezig. Maar die heeft een lading huurmotoren en een busje etc als bedrijf om alles te runnen.

Een influencer vraagt hetzelfde en daar rijdt je een dag achteraan en dan mag je hopen dat hij weet wat ie je aanleert (ik ken een paar van die gasten die zelf amper de techniek kennen, laat staan gebruiken)

En dan dus wat als het mis gaat?

• kneusteun
Ben volgende week vrij, dus als je een ritje wil doen roep maar! En wees niet bang ik heb er nog zomer banden onder liggen dus gek zal het niet worden…
Grappig dat klinkt net zoiets als de rit die ik zondag maakte maar dan voor een bak geld..
Is er in NL een TRF achtige organisatie? zo niet, misschien een gat in de markt?

• Thedr
kneusteun schreef op maandag 14 september 2026 @ 15:20:
[...]

Wat wil je precies?

Jan is wel een toffe vent die mooie ritten organiseert, maar het is natuurlijk ook een bedrijf dat kosten heeft.

En waarom wil je de begleiding? Je wilt eigenlijk een cursus?

voor 155 euro wil ik je wel volgen ;)
Ten eerste een dagje offroad rijden, daarnaast eventueel onderweg wat tips en tricks of aanwijzingen krijgen van iemand die een klein beetje weet wat 'ie doet. Voor dat geld zou ik wel iets van begeleiding verwachten, in ieder geval meer dan een kop koffie, lunch en een .gpx bestand. Ik gun hem zijn boterham van harte, maar ik kan mijn euro's ook maar 1x uitgeven. Dan doe ik liever een keer een 'echte' training of een dag/sessie met iemand als Elles Dijkhuizen.
Bommes schreef op maandag 14 september 2026 @ 15:40:
[...]

Dus is het 155 euro voor een kop koffie, lunch en een GPX. tja of je het dat waard vind kun je alleen zelf inschatten.
De GPX van de TET is gratis, dus eigenlijk is de vraag: heb je 155 euro over voor een kop koffie en lunch?
Nee, denk het niet dus -O-

Ik heb zelf enkele routes (o.a. GOTR routes van afgelopen jaren, in '24 zelf meegereden) en ken in de regio een aantal leuke stukken. Uiteraard kan ik ook gewoon een stuk TET gaan rijden - onderweg zijn er genoeg gelegenheden waar een bak koffie en een bord friet met frikandel te halen is.

Het idee is om op 3 oktober te gaan rijden in de regio*, in ieder geval samen met mijn broer.

*straal van een km of 30 rondom Boekel (NB)

Gewoon een stuk TET pakken kan dus ook prima. Mijn broer woont in Valburg dus zou ook een redelijke uitvalsbasis kunnen vormen, hoewel we bij mij in de regio beiden de weg een stuk beter kennen.

[ Voor 13% gewijzigd door Thedr op 14-09-2026 16:56 ]

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:43
cyntax schreef op maandag 14 september 2026 @ 15:07:
[...]

Overdag ja, snachts, nee. Zeker als het regent en het donker is, zonder straat verlichting zie je alleen maar 1 grote witte vlek je tegemoet komen in de zijspiegels van de auto.

Ieder zn ding maar vind het nogal grappig om te zien dat in de randstad allemaal ADV’s rondrijden met 4 extra mistlampen op vol vermogen aan terwijl overal straatverlichting is. In Zweden en Noorwegen hadden veel auto’s en motoren ook extra verlichting, maar die stonden allemaal uit als het niet nodig was.

Ik heb eerlijk gezegd ook maar 1x de mistlampen op mijn GSA’s gebruikt. Dat was op Col de l'Iseran waar ik door een inschattingsfout om 2330 in dichte mist overheen reed.
Dat ligt er dan weer aan hoe de lampen zijn afgesteld. Op de Super Tenere had ik breedstralers (SW motech, overigens), en die waren vrij laag afgesteld. Daarvan heeft nooit iemand kunnen beweren dat ze verblindden. Ze stonden wel vrijwel altijd aan.

Tegelijkertijd heb ik laatst een collega-rijder er op geattendeerd dat zijn aanvullende lampen zo fel waren dat ik maar niet meer in de spiegel keek. Dat is ook niet helemaal de bedoeling denk ik. ;)
Hij heeft ze inmiddels overigens een stuk omlaag gericht. :)

Op de Tracer heb ik ook nooit het nut ingezien van (hellingshoekafhankelijke) bochten verlichting. Totdat ik in Oostenrijk over een onverlichte pas door het bos moest. Toen was het goud waard.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• kneusteun
Thedr schreef op maandag 14 september 2026 @ 16:52:
[...]

Ten eerste een dagje offroad rijden, daarnaast eventueel onderweg wat tips en tricks of aanwijzingen krijgen van iemand die een klein beetje weet wat 'ie doet. Voor dat geld zou ik wel iets van begeleiding verwachten, in ieder geval meer dan een kop koffie, lunch en een .gpx bestand. Ik gun hem zijn boterham van harte, maar ik kan mijn euro's ook maar 1x uitgeven. Dan doe ik liever een keer een 'echte' training of een dag/sessie met iemand als Elles Dijkhuizen.

[...]

Ik heb zelf enkele routes (o.a. GOTR routes van afgelopen jaren, in '24 zelf meegereden) en ken in de regio een aantal leuke stukken. Uiteraard kan ik ook gewoon een stuk TET gaan rijden - onderweg zijn er genoeg gelegenheden waar een bak koffie en een bord friet met frikandel te halen is.

Het idee is om op 3 oktober te gaan rijden in de regio*, in ieder geval samen met mijn broer.

Gewoon een stuk TET pakken kan dus ook prima. Mijn broer woont in Valburg dus zou ook een redelijke uitvalsbasis kunnen vormen, hoewel we bij mij in de regio beiden de weg een stuk beter kennen.
In principe geeft backtobasics ook al jarenlang training hoor, maar hij doet reizen van groot tot klein, maar ook dag events en routes blijkbaar.

Ik vind het een beetje gemeen hem over een kam te scheren met "influencers" dat is hij zeker niet. Maar hij komt in de volgende tetatet podcast langs misschien wel mooi om te kijken hoe die het zelf gaat uitleggen.

• Bommes
Thedr schreef op maandag 14 september 2026 @ 16:52:
[...]

[...]

Niks mis met die back to basic travel de vraag te stellen of hij ook instructies geeft tijdens het rijden van die route.
Maar is dat die Jan op de Motor van insta?

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

• kneusteun
Nee is een andere jan, ik denk vandaar de verwarring. Volgens mij heeft jan wel een cursus gevolgd bij jan 😂 (meen ik mij te herinneren)

Jan op de motor is een influencer

Backtobasictravels is echt een bedrijf, geeft cursussen en heeft een lading 390’s die je kan huren of die hij soms in andere landen heeft staan zodat mensen daar een reis kunnen doen.(waar hij dan ook meerijdt en assistentie geeft etc)

• Thedr
kneusteun schreef op maandag 14 september 2026 @ 18:25:
[...]

In principe geeft backtobasics ook al jarenlang training hoor, maar hij doet reizen van groot tot klein, maar ook dag events en routes blijkbaar.

Ik vind het een beetje gemeen hem over een kam te scheren met "influencers" dat is hij zeker niet. Maar hij komt in de volgende tetatet podcast langs misschien wel mooi om te kijken hoe die het zelf gaat uitleggen.
Ik wil hem ook zeker niet op die manier bejegenen, hij biedt ook trainingen aan van beginners tot verder gevorderden en idd ook reizen naar en in het buitenland. Daar besteed ik het dan veel liever aan, zij het bij hem of iemand anders :)

Ik ga 3 oktober in ieder geval een eind rijden, route t.b.d. maar waarschijnlijk een (stuk) GOTR route of TET. Die van vorig jaar loopt hier nog net niet door de achtertuin.

Als er liefhebbers zijn om een stuk mee te rijden: altijd goed

• Daniel L.
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 16:21
Ik kom net terug van onze gezinsvakantie in de Dolomieten, zonder motor dus (ik heb mijn Alpentripje immers een paar weken geleden al gehad). Wel enorm veel motoren gezien en twee dingen vielen me op:
  1. Wat wordt er af en toe gruwelijk asociaal gereden. Man, man, man… Dat doet onze reputatie toch echt geen goed :(.
  2. Ze lijken die GS gratis weg te geven bij een pakje boter. Ik denk echt dat de helft van de motoren die voorbij komt, een GS is. Nu zijn het ook enorm capabele motoren maar een tikkie saai is het wel 😅. Plaatje ter illustratie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DBdr8ZoZ2xpBP06L42lcwDvZi78=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1jHIWBnMxAK0OYPL3qpfDHgi.jpg?f=fotoalbum_large

En geen enkele DesertX gezien, dus we blijven lekker exclusief @Joris748 ;) .

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

DrivinUCrazy schreef op maandag 14 september 2026 @ 17:54:
[...]

Op de Tracer heb ik ook nooit het nut ingezien van (hellingshoekafhankelijke) bochten verlichting. Totdat ik in Oostenrijk over een onverlichte pas door het bos moest. Toen was het goud waard.
Mijn K1600GT heeft een kantelende xenon koplamp om de lichtstraal zoveel mogelijk de bocht te laten verlichten. Vrijwel iedere nachtrit ben ik daar blij mee, ik had niet verwacht dat het zó groot verschil zou maken.

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

• botoo
  • Registratie: November 1999
  • Nu online

botoo

💀 too old to die young

Dat meesturende effect is ook aftermaket te krijgen bij bv JC Speaker, niet goedkoop maar wel gaaf spul.

Afbeeldingslocatie: https://www.jwspeaker.com/wp-content/uploads/led-motorcycle-headlight-model-8691-adaptive-2-black-34-2018-with-logo-1200x1200.jpg
https://www.jwspeaker.com...ts-model-8691-adaptive-2/

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Thedr schreef op maandag 14 september 2026 @ 18:40:
[...]

Ik wil hem ook zeker niet op die manier bejegenen, hij biedt ook trainingen aan van beginners tot verder gevorderden en idd ook reizen naar en in het buitenland. Daar besteed ik het dan veel liever aan, zij het bij hem of iemand anders :)

Ik ga 3 oktober in ieder geval een eind rijden, route t.b.d. maar waarschijnlijk een (stuk) GOTR route of TET. Die van vorig jaar loopt hier nog net niet door de achtertuin.

Als er liefhebbers zijn om een stuk mee te rijden: altijd goed
Wat is de GOTR route?
Daniel L. schreef op maandag 14 september 2026 @ 20:11:
Ik kom net terug van onze gezinsvakantie in de Dolomieten, zonder motor dus (ik heb mijn Alpentripje immers een paar weken geleden al gehad). Wel enorm veel motoren gezien en twee dingen vielen me op:
  1. Wat wordt er af en toe gruwelijk asociaal gereden. Man, man, man… Dat doet onze reputatie toch echt geen goed :(.
  2. Ze lijken die GS gratis weg te geven bij een pakje boter. Ik denk echt dat de helft van de motoren die voorbij komt, een GS is. Nu zijn het ook enorm capabele motoren maar een tikkie saai is het wel 😅. Plaatje ter illustratie:
[Afbeelding]

Je hebt wel gelijk, zo belachelijk veel GS'en... het is bijna een nadeel. En dat terwijl ze belachelijk duur zijn...

• Joris748
  • Nu online
Daniel L. schreef op maandag 14 september 2026 @ 20:11:
[Afbeelding]

Dat is mooi! Geen dertien in een dozijn dus :)

Volgens www.kenteken.tv zijn er alleen al in Nederland ca 3200 stuks BMW 1300 GS(A) geregistreerd, tegenover 159 stuks DesertX.

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Ik chargeer graag

Het zijn natuurlijk ook wel juist de mensen die ver rijden en de centen hebben voor een mooie nieuwe fiets die je daar tegen komt.

En vergeet niet, de meesten daar zouden beter een RT kunnen rijden, maar die is een stuk duurder dan een GS(A) :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/APWaNa-Q4681nwHXU9DDxJ9ctk8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x5JncR5Za95QyIxDYxv2lIm9.jpg?f=fotoalbum_large

Groetjes

Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Star Citizen

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

Ik zat op het terras van ons vaste motorhotel eens te grappen dat ik geen GS ging kopen, want geen midlifecrisis had. Het werd ijzig stil. Toen ik later de parkeerplaats zag snapte ik waarom.

Dat was vorig jaar, denk ik. Nu heeft mijn maat een GS en heb ik net een Tiger 1200 gekocht. Denk wel dat die midlifecrisis er is.

Je koopt natuurlijk niet alleen een fiets om mee op avontuur te gaan. Het bezit is gevoelsmatig ook al onderdeel van het avontuur. Dit voorjaar stonden er twee GS-en op een aanhanger bij het hotel naast ons. Vonden de Eifel vanuit Eindhoven te ver rijden.

[ Voor 28% gewijzigd door GSX-MAN op 14-09-2026 23:38 ]

Slecht idee... Hoe laat?

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Maar als je daadwerkelijk ermee op avontuur gaat, tetje ofzo, dan zie je ze toch nog amper ;) uiteindelijk gaat het er om of de fiets bevalt, niet hoeveel er nog meer rondrijden

• Bommes
https://www.getofftheroad.eu/gotr-event/
Georganiseerde off road dag route+ bbq vanuit een KTM dealer en wat meer sponsoren.
Jaarlijks een andere route, soms met wat stukken TET er in. Locatie Zuid Oost Brabant en meestal wat Noord Limburg er bij.
Mensen die hem al gereden hebben, hebben daar nog de gpx routes van, en die worden her en der gedeeld.

[ Voor 13% gewijzigd door Bommes op 15-09-2026 08:09 ]

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

Voor ik daadwerkelijk offroad zou gaan rijden, zou ik wel weer een extra cursus doen. Die ene dag is alweer een paar jaar geleden, ik schat mezelf niet zo hoog in dat ik de Tiger meteen moeiteloos het bos in stuur. Nou ja, in wel...

Slecht idee... Hoe laat?

• Adder28
GSX-MAN schreef op maandag 14 september 2026 @ 23:36:
Ik zat op het terras van ons vaste motorhotel eens te grappen dat ik geen GS ging kopen, want geen midlifecrisis had. Het werd ijzig stil. Toen ik later de parkeerplaats zag snapte ik waarom.

Dat was vorig jaar, denk ik. Nu heeft mijn maat een GS en heb ik net een Tiger 1200 gekocht. Denk wel dat die midlifecrisis er is.

Je koopt natuurlijk niet alleen een fiets om mee op avontuur te gaan. Het bezit is gevoelsmatig ook al onderdeel van het avontuur. Dit voorjaar stonden er twee GS-en op een aanhanger bij het hotel naast ons. Vonden de Eifel vanuit Eindhoven te ver rijden.
Ik heb ooit eens met de R1250 GS en RT back to back gereden toen ik aan het testrijden was, samen met een multistrada, 1290 SAS, AT, Vstrom 1050, tracer 9,...

De GS was de enige waar ik opzat en direct voelde: "hier kan ik nu mee naar de alpen rijden in 1 trok".

En daarna de GS weggezet en een versys 1000 gekocht :P

Maar de eerste keer GS rijden snapte ik waarom er zoveel verkocht worden, het is de ideale zwitserse zakmes voor veel mensen die gewoon willen rijden.

• WilbertNeems
Prima zwitsers zakmes zo'n GS maar mist wat emotie. Om in gelijke termen te blijven doe me dan maar een Romeinse Gladius of Japanse Katana.

• Barista
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15:04
Ik begrijp de keuze voor een GS ook volkomen nadat ik er eenmaal op heb gereden. Lekker uit de wind, soepel, krachtig en 't voelde vrijwel direct vertrouwd. Tegelijkertijd was het ook mijn enige proefrit waar een kerstboom aan waarschuwingslampen aan ging op 't dashboard en waar ik bij een 'olieniveau'-waarschuwing toch even naar de kant ging om de dealer te bellen of dit wel oké was...

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

Ik hoop vooral dat de Tiger een beetje snel klaar is. Nou kan ik er doordeweeks maar beperkt op rijden, maar de hele aanschaf is op deze manier een beetje een anticlimax. Je leeft er naartoe, en dan blijkt het ineens niet door te gaan op de dag die je verwacht had.

Natuurlijk blij dat ik geen motor met lekke voorvork meekrijg, maar het hele moment is nu wel een beetje weg.

Slecht idee... Hoe laat?

_eLMo_ schreef op maandag 14 september 2026 @ 23:32:

En vergeet niet, de meesten daar zouden beter een RT kunnen rijden, maar die is een stuk duurder dan een GS(A) :+
Groetjes
is dat zo in NL?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z02RPYSKyHAIZVkauV0Gqo4eTIY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2p88RiQU9eLlyGIFKzFVmfPJ.png?f=fotoalbum_large
https://build-my-bike.bmw...S0736,S07A6,S08CA/SE_TEXT

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/92_TH6d0_PmFKDtpwE-n7fIHrPg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0bdQexmJH5C7raeDEkKcUDPS.png?f=fotoalbum_largehttps://build-my-bike.bmw...S0736,S07A6,S08CA/SE_TEXT

hier is een GSA dezelfde prijs.. wel appart dat een GS goedkoper is, dat wel..

• Joris748
  • Nu online
De GSA en RT hebben ook in Nederland dezelfde prijs. De GS is ca 4000 EUR goedkoper. Ik verwacht dat die 4000 EUR wel de doorslag geeft.

Joris748 schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 10:42:
[...]

De GSA en RT hebben ook in Nederland dezelfde prijs. De GS is ca 4000 EUR goedkoper. Ik verwacht dat die 4000 EUR wel wel door doorslag geeft.
idd de GS en RT zijn best vergelijkbaar.. en voor 4K koop je best veel mistlampen ;)

• Joris748
  • Nu online
ToolkiT schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 10:46:
[...]

idd de GS en RT zijn best vergelijkbaar.. en voor 4K koop je best veel mistlampen ;)
En wat spul uit de Wunderlich catalogus >:)

Dat gezegd hebbende, ik heb nog nooit een motor gekocht met mijn verstand en omdat hij zo praktisch is. Heb op hele goede motoren gereden, maar was er niet van onder de indruk omdat ze te soepel, te glad en/of te saai waren. Geef mij maar de buitenbeentjes met gebruiksaanwijzing. Dat vind ik dan weer leuk 8)

Nouja, 1x een R6 voor op het circuit omdat mijn verstand zei dat racen met een 748 niet verstandig was (iets met bodemloze put) :+

• Adder28
WilbertNeems schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 10:08:
Prima zwitsers zakmes zo'n GS maar mist wat emotie. Om in gelijke termen te blijven doe me dan maar een Romeinse Gladius of Japanse Katana.
Mist emotie? Als die traktor gaat trillen, dan voel je het wel. Recent de R12 eens gereden, dat was pas rauw rijden. Het ding trilde harder dan bepaalde bedspeeltjes :P
Joris748 schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 10:49:
[...]

En wat spul uit de Wunderlich catalogus >:)

Dat gezegd hebbende, ik heb nog nooit een motor gekocht met mijn verstand en omdat hij zo praktisch is. Heb op hele goede motoren gereden, maar was er niet van onder de indruk omdat ze te soepel, te glad en/of te saai waren. Geef mij maar de buitenbeentjes met gebruiksaanwijzing. Dat vind ik dan weer leuk 8)

Nouja, 1x een R6 voor op het circuit omdat mijn verstand zei dat racen met een 748 niet verstandig was (iets met bodemloze put) :+
mijn geschiedenins is de Varadero125, Verys650(gen1), Fazer8ABS, Moto Guzzi's en nu de Toe-rag.. dus duidelijk niet een verstandshuwelijk ;)

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Ik chargeer graag

Heb jij ooit een basis GSA / RT zien rijden? Dit is de juiste vergelijking, met kleur en alle pakketten aangevinkt (zoals 95% verkocht wordt), zonder verdere opties:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gme4Hu4ow-sQ30hdnFr8107u87I=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GVhZxw2Ood8G0tcaC2Eg3JJ5.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/coK_w_GCH66Htl78bf7lX21SnH0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uV1vDIslarKLmxGR9vbngEXH.jpg?f=fotoalbum_tile
@Joris748 de normale GS is sinds het 1300 platform geen competitor meer voor de RT, veel minder windbescherming.

[ Voor 3% gewijzigd door _eLMo_ op 15-09-2026 11:07 ]

Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Star Citizen

• botoo
  • Registratie: November 1999
  • Nu online

botoo

💀 too old to die young

Deze dame weet wat echt trilt.
(En ja, als je echt van je vullingen af wilt dan is een oude V-twin de juiste manier.)

Afbeeldingslocatie: https://i.ebayimg.com/images/g/QqEAAeSwRkZqNvGG/s-l1600.png

Voor oude mannen is het ook een prima prostaat masseuse (ask me how I know :+ ).

[ Voor 17% gewijzigd door botoo op 15-09-2026 11:19 ]

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

• kneusteun
Bommes schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 08:04:
[...]

https://www.getofftheroad.eu/gotr-event/
Georganiseerde off road dag route+ bbq vanuit een KTM dealer en wat meer sponsoren.
Jaarlijks een andere route, soms met wat stukken TET er in. Locatie Zuid Oost Brabant en meestal wat Noord Limburg er bij.
Mensen die hem al gereden hebben, hebben daar nog de gpx routes van, en die worden her en der gedeeld.
Is nu vooral een Kove event geworden toch? ik zie tenminste amper nog KTM maar voornamelijk Kove marketing.

En de routes zijn al gewoon op fora en whatsapps verspreid helaas... net als een hoop andere gpx files.

Zie hier ook mijn dubbele gevoel bij cursussen en ritjes, het lijkt alsof alles terug naar dezelfde plekken komt. Ik weet nog toen er geen tet was dat het bij mij lokaal een enkeling was op een enduro en heeeeeeel soms een ADV tegenkwam. Tegenwoordig laden ze hier trailers leeg.... vanuit Duitsland (mag je niet tetten) en vanuit het westen van NL waar niet zoveel is.

Iedereen begint met de TET, neemt wat vrienden mee en die beginnen ook met TET, maar daarna gaan ze zelf routes maken (vanuit de plekken die ze al kennen), maar die zijn vaak in Brabant/Drenthe, daar is nu denk ik de meeste druk van ADV's en dergelijke, en dat blijft in stand want daar zijn de cursussen, daar worden weer gpx files van gedeeld en vanuit daar gaan weer andere nieuwe routes maken.

Hier lokaal gaat het best al wel mis qua afsluitingen en gemeenten die overleggen hoe dit aan te pakken....

En dan is het lulligste dat de meeste zich gedragen, maar het beeld van "ze rijden overal" wordt bevestigd door de drukte. Kortom ik ben er bang voor dat dit niet heel lang stand gaat houden op deze manier,

• kneusteun
botoo schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 11:17:
(En ja, als je echt van je vullingen af wilt dan is een oude V-twin de juiste manier.)

[Afbeelding]

Voor oude mannen is het ook een prima prostaat masseuse (ask me how I know :+ ).
Kunnen we AI hier zoveel mogelijk weglaten? op andere plekken draaien mensen ook al door....

• Adder28
kneusteun schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 11:19:
[...]

Is nu vooral een Kove event geworden toch? ik zie tenminste amper nog KTM maar voornamelijk Kove marketing.

En de routes zijn al gewoon op fora en whatsapps verspreid helaas... net als een hoop andere gpx files.

Zie hier ook mijn dubbele gevoel bij cursussen en ritjes, het lijkt alsof alles terug naar dezelfde plekken komt. Ik weet nog toen er geen tet was dat het bij mij lokaal een enkeling was op een enduro en heeeeeeel soms een ADV tegenkwam. Tegenwoordig laden ze hier trailers leeg.... vanuit Duitsland (mag je niet tetten) en vanuit het westen van NL waar niet zoveel is.

Iedereen begint met de TET, neemt wat vrienden mee en die beginnen ook met TET, maar daarna gaan ze zelf routes maken (vanuit de plekken die ze al kennen), maar die zijn vaak in Brabant/Drenthe, daar is nu denk ik de meeste druk van ADV's en dergelijke, en dat blijft in stand want daar zijn de cursussen, daar worden weer gpx files van gedeeld en vanuit daar gaan weer andere nieuwe routes maken.

Hier lokaal gaat het best al wel mis qua afsluitingen en gemeenten die overleggen hoe dit aan te pakken....

En dan is het lulligste dat de meeste zich gedragen, maar het beeld van "ze rijden overal" wordt bevestigd door de drukte. Kortom ik ben er bang voor dat dit niet heel lang stand gaat houden op deze manier,
Het "Corona" effect, dit zie je ook bij wandelroutes en allerhande. Teveel volk en genoeg volk dat zich misdraagt waardoor de brave gestraft worden samen met de minder brave.
Stond vorige week in Dinant op een zondag, wat een drukte aan toeristen en motorrijders. En genoeg van alle kanten die zich misdroegen dat het niet mooi meer was.
Ik snap de mensen meer en meer dat ze zich gaan ergeren en maatregelen willen. Niemand heeft nood aan een Duc met open uitlaat die 10 min lang de hele vallei bijeenbrult. Laat staan zo een motor om de 10 min voorbij je deur.

[ Voor 3% gewijzigd door Adder28 op 15-09-2026 11:51 ]

• WilbertNeems
Adder28 schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 10:50:
[...]

Mist emotie? Als die traktor gaat trillen, dan voel je het wel. Recent de R12 eens gereden, dat was pas rauw rijden. Het ding trilde harder dan bepaalde bedspeeltjes :P
Vind trillen nou niet persé emotie. Misschien combinatie van wat trillen met geluid, maar qua geluid bekoren de BMW-boxers mij niet, ook niet met een Akrapovič.

• Adder28
WilbertNeems schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 11:51:
[...]

Vind trillen nou niet persé emotie. Misschien combinatie van wat trillen met geluid, maar qua geluid bekoren de BMW-boxers mij niet, ook niet met een Akrapovič.
Emotie moet niet positief zijn, ik vloekte zelf op die boxer van de trillingen en het gestamp. Een schreeuwende 4 Cyl of V10, dat is dan weer positieve emotie.
_eLMo_ schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 11:06:
[...]

Heb jij ooit een basis GSA / RT zien rijden? Dit is de juiste vergelijking, met kleur en alle pakketten aangevinkt (zoals 95% verkocht wordt), zonder verdere opties:
[Afbeelding][Afbeelding]
Wat bizar dat de RT opties duurder zijn..

• HTT-Thalan
De meesten van die GS(A)'s komen zelden tot nooit van het asfalt af, en ik mijn bescheiden beleving zijn ze daar ook te breed en zwaar voor. Als ik die crisis ooit krijg denk ik dat ik eerder een 1600GT zou willen proberen, die is tenminste bedoeld voor dat werk en schijnt enorm comfortabel te zijn.

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17:09

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Maar, voor de echte BMW liefhebber (of dat nu 4 of 2 wielen is), het moet natuurlijk wel iets anders zijn dan de plebs dus ik ga mij onderscheiden door dingen toe te voegen.
En zo komt men op een GSA uit die.... tja je moet er van houden
Ik heb die laatste FJR ook laten staan in zijn laatste jubileum uitvoering

[ Voor 10% gewijzigd door ollie1965 op 15-09-2026 12:44 ]

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

• MrMarcie
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15:46

MrMarcie

CFMoto 450MT

GSX-MAN schreef op maandag 14 september 2026 @ 13:49:
Precies, als ze je niet zien zien ze je niet. Hoeveel opvallende kleuren of verlichting je ookt hebt. Zelf goed opletten dus.

Mijn trip | Van Nederland naar Japan op mijn CFMoto 450MT

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

Stonden bij het motorhotel eens twee GSen in triple black uitvoering, zo te zien alle opties en opvolgende kentekens. Wat zal die BMW dealer een goede dag gehad hebben...

Slecht idee... Hoe laat?

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16:02

Destruction

(ex-)Automonteur

MrMarcie schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 12:51:
[...]

Precies, als ze je niet zien zien ze je niet. Hoeveel opvallende kleuren of verlichting je ookt hebt. Zelf goed opletten dus.
Meer opvallende kleding is een onderdeel, maar het blijft altijd zelf heel goed opletten en er vooral niet op vertrouwen dat ander verkeer je gezien heeft. Want eigenlijk heb je gewoon geluk als ze je gezien hebben :/

Ford Mondeo Wagon 2.0 16v '06 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.

ollie1965 schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 12:43:
Maar, voor de echte BMW liefhebber (of dat nu 4 of 2 wielen is), het moet natuurlijk wel iets anders zijn dan de plebs dus ik ga mij onderscheiden door dingen toe te voegen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/58lxAnuuNpsrHA4eoK3ZhEDi0wU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/cih9OOUybwVJNSIICcaitwEH.png?f=fotoalbum_large

• cyntax
  • Nu online
ollie1965 schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 12:43:
Ik heb het vermoeden dat BMW Nederland nog even snel de laatste voorraad moet slijten. Ik verwacht dat tijdens de EICMA de facelift wordt geintroduceerd van de 1300 en mogelijk de M1300GS.

• Joris748
  • Nu online
cyntax schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 14:47:
[...]

Ik heb het vermoeden dat BMW Nederland nog even snel de laatste voorraad moet slijten. Ik verwacht dat tijdens de EICMA de facelift wordt geintroduceerd van de 1300 en mogelijk de M1300GS.
Hoppa, wat gouden accentjes erop. Nog wat accessoires die nog op de plank auf lager liggen.

Of zijn we nu te cynisch? :X

• WilbertNeems
cyntax schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 14:47:
[...]

Lijkt me niet, deze zijn doelbewust zo geproduceerd. Te omvangrijke wijzigingen dat dit een ombouwpakket kan zijn om bestaande voorraad wat op te leuken.

Vind het trouwens zelf best leuk, maar ja heb ook een Himalayan in Hanle Black.Afbeeldingslocatie: https://cdn1.smartprix.com/rx-izlsDgJ1S-w420-h420/royal-enfield-himala.webp

• WilbertNeems
Schaamteloos kopieergedrag van BMW nu ik het even laat bezinken.

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17:53

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

[...]

FFS _O- _O- _O-

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• cyntax
  • Nu online
WilbertNeems schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 15:06:
[...]

Lijkt me niet, deze zijn doelbewust zo geproduceerd. Te omvangrijke wijzigingen dat dit een ombouwpakket kan zijn om bestaande voorraad wat op te leuken.

Vind het trouwens zelf best leuk, maar ja heb ook een Himalayan in Hanle Black.[Afbeelding]
Het zijn alleen maar cosmetische aanpassingen. Zou ik door mijn dealer zo hebben kunnen laten aanpassen voor minder dan 1000€. Wat andere stickers, aantal onderdelen poedercoaten of anodiseren, zadeldekjes en je bent er al.

Enige extra onderdeel is dat aluminium plaatje op de kroonplaat, maar die is ook al een keer eerder gebruikt op de laatste oplage van de 1250GS, net voor de introductie van de 1300GS

Spy shots van de M1300 GS trouwens: https://www.advpulse.com/adv-news/spy-shots-reveal-new-dirt-focused-bmw-m-1300-gs-on-the-way/

Ben benieuwd!

[ Voor 14% gewijzigd door cyntax op 15-09-2026 15:45 ]

• ozzynator
  • Registratie: Augustus 2011
  • Nu online

ozzynator

Nevermind.

[...]

Je houdt denk ik zelfs nog wat over voor een signaalkleurige Schubert C5.

Moette doen. Pan America ST 2026 en CBF1000F '12

• WilbertNeems
cyntax schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 15:35:
[...]

Het zijn alleen maar cosmetische aanpassingen. Zou ik door mijn dealer zo hebben kunnen laten aanpassen voor minder dan 1000€. Wat andere stickers, aantal onderdelen poedercoaten of anodiseren, zadeldekjes en je bent er al.

Enige extra onderdeel is dat aluminium plaatje op de kroonplaat, maar die is ook al een keer eerder gebruikt op de laatste oplage van de 1250GS, net voor de introductie van de 1300GS
Alleen nieuwe goude wielen bestellen voor een Triple Black kost waarschijnlijk al € 1.000. Door BMW Nederland wel te doen, die kunnen misschien Triple Blacks af fabriek met goeden wielen laten komen of misschien zelfs wisselen met een eigen voorraad. Maar je dealer gaat al die wijzigingen niet doen voor € 1.000.

Punt is, kan me niet voorstellen dat ze 100 Triple Blacks die nog op voorraad stonden even hebben opgeleukt, dan zijn ze beter af met de juiste korting. Dit lijkt me vantevoren bedacht.

• pietjepuk01
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:54
cyntax schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 15:35:
[...]

Spy shots van de M1300 GS trouwens: https://www.advpulse.com/adv-news/spy-shots-reveal-new-dirt-focused-bmw-m-1300-gs-on-the-way/

Ben benieuwd!
Ik snap oprecht niet waarom een 1300GS een 'M' versie moet hebben.. Maar, dat zal wel passen bij de logica dat van elke BMW een 'M' serie editie is, en van elke Mercedes een 'AMG' editie, met of zonder bijbehorende technische aanpassingen.. Leuk, maar vooral voor de fabrikant en verkoper.

• cyntax
  • Nu online
@WilbertNeems Gouden wielen zijn een 56 euro upgrade als je al kruisspaakwielen hebt geselecteerd op een nieuwe GS. Anders wat van 500 euro voor kruisspaakwielen ongeacht de kleur tegenwoordig (bij een nieuwe GS). Mijn punt was dat de huidige 1300GS waarschijnlijk wordt gefacelift. Dat is in het verleden altijd zo gebleken na de introductie van een 'limited edition'.

@pietjepuk01 Ik verwacht dat ze hiermee een waardige opvolger willen maken van de HP2 Enduro. Ik vind het wel mooi, lekker de engineers hun gang laten gaan om iets baanbrekends te bouwen wat natuurlijk niet geschikt is voor jan en alleman maar wat wel een bewijs is van hoe ver we zijn gekomen in de techniek.

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17:09

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Hahaha, een M voor een GS. Alsof je dat kwijt kunt op adventure routes. We heten niet allemaal Peterhansel, Rahier enz. En "power is nothing without control"
En daar had een favoriet van een aantal personen hier wel eens een mooie vergelijk over gemaakt.

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

• Uberdude
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18:10
botoo schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 11:17:

[Afbeelding]

Voor oude mannen is het ook een prima prostaat masseuse (ask me how I know :+
Jammer dat d'r shirtje wat typfoutjes heeft, ff de ai prompt wat beter schrijven :9
Pagina: 1 ... 71 72 Laatste