Ik heb nog nooit de kleppen daadwerkelijk moeten stellen op een Honda. Nee, dat zeg ik verkeerd, één keer, op een Transalp die al twee keer rond geweest was. En zelfs die zat strikt gezien nog binnen de marge.DrivinUCrazy schreef op maandag 13 juli 2026 @ 11:45:
[...]
Let wel, ik heb nooit zelf kleppen gesteld. Of überhaupt olie vervangen, dus hier spreekt geen ervaringsdeskundige.Ik ben wel ietwat technisch aangelegd, en babbel nog wel eens met de monteur die mijn motor onderhoudt. (elektrische problemen denk ik nog wel eens met hem mee
)
Als ik het goed heb begrepen moet het kleppendeksel er af om de klepspeling te kunnen meten. Dat lijkt me logisch. De bereikbaarheid daarvan is ook nog wel eens een dingetje, maar meestal lukt dat wel.
Uiteraard zijn hier toleranties voor, maar bij de eerste controlebeurt zit het in de regel nog binnen die toleranties. En dat komt simpelweg doordat de kwaliteit hiervan tegenwoordig veel beter is dan vroeger. Vooral bij de grotere merken, waaronder de japanners.
De CB125F gaat over 300km voor de eerste beurt en die krijg een klepcontrole, ik verwacht daar óók niks van.
De Ural? Daar heb je het voelersetje gewoon standaard in de kofferbak liggen
/f/image/AWJTgJtZylb9v1BCtgK01fR4.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/XQ3oV8ecnb5NDRHeBWBLMXEr.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/KDqZ1odQtO1HU6XJcQxRJAkD.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/2GywOf9TCmlv6jx8qHyTxMSO.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ECR77qmy53PmgpYVNSU4Daiu.jpg?f=fotoalbum_large)