• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:57

charrel

Cortisol4life..

Destruction schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 23:14:
[...]

Tsja, ik kan in die context wel iets gaan zeggen over je kin bij een evt. crash, maar zeker op de terugweg doet je kin toch al pijn van het tegen de grond stuiteren door de prijzen tegenwoordig :P

* Destruction heeft tegenwoordig een systeemhelm, op de PS zit de klep vaak niet dicht. Op de motor meestal wel.
Reden dat ik nu ook een jet helm heb, die heb ik tenminste altijd dicht. De systeem helm had ik 9 van de 10 keer opgeklapt staan :+

Mooie voor de discussie wat is veiliger >:)

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:32
Wat is dit een bijzonder topic zeg. Hoe kunnen mensen blijven doordrammen? Sorry hoor, maar stop aub met jullie ongevraagde meningen. Bedankt dat jullie mijn enthousiasme proberen onderuit te halen, maar dat gaat jullie helaas niet lukken. Ik zal ook geen enkele vraag meer stellen in dit topic. Hoe vaak heb ik wel niet aangegeven geen behoefte te hebben aan telkens een terugkerende opmerking? Ik wens jullie allemaal een fijne avond.

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 19:17

A13X

Dude

Ongevraagde meningen op een internet forum, wat gek dat verwacht je toch niet 8)7

Awesome

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:44
A13X schreef op zondag 10 mei 2026 @ 20:13:
Ongevraagde meningen op een internet forum, wat gek dat verwacht je toch niet 8)7
En zeker op Tweakers niet /3

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

• harley
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 07:03
LankHoar schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 20:01:
[...]

Dank voor het delen van je ervaring! Wat een avontuur zeg. Ik heb er echt zin in, maar heb nog geen succes met het vinden van een motor. Nu bij twee websites een aanvraag ingediend maar nog 0 reactie. Wil dat wel graag binnen een week ofzo rond hebben, want anders ga ik niet een week langer in India blijven als ik toch geen bike heb :+

Goede tip qua weg vragen, "nee" zeggen werkt toch even net wat anders in die cultuur.

Qua eten ga ik inderdaad alleen iets dat gekookt is naar binnen werken, niets wat rauw is. Ook als het gewassen is in drinkwater van hun dan is er nog een bestaand risico voor ons westerlingen :)

Je zegt dat je zelf alles zou regelen de volgende keer. Waar zou je een motor weg halen?
Ik denk rechtstreeks

www.royalenfield.com/in/en/rentals/

Heb me er nog niet zo in verdiept, nog genoeg andere landen die ik ook wil bezoeken dat india voorlopig nog niet aan de beurt is ;)

@jeroenathome mooi klote, en je motor gejat en je vakantie naar de klote.

Motor terugvinden is 1 maar is die ook schadevrij...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9kNZ9zXD7DmJ-79JcoCcAlIGjQs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/06Qn6oNvsTUINBxyYLCuhAPG.jpg?f=fotoalbum_large

Vrijdag naar Zeeland gereden en tentje opgezet, zaterdag de zeelandiarun gereden en vandaag weer terug. Toch lekker gereden en alles ging helemaal prima binnenkort dus ook maar weer eens solo gaan rijden.

[ Voor 28% gewijzigd door harley op 10-05-2026 21:37 ]

.

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:53

Herman

FP ProMod
turkeyhakan schreef op zondag 10 mei 2026 @ 14:14:
[...]

Ik heb een nek bevestiging gekocht van DJI! Vanavond maar gelijk proberen :-) (...)
Zoiets?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rUblhsCymBT0bFFW9t-qWthUO78=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/CB9iiw753pT3g8Gu3yeukXpo.jpg?f=user_large

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

• A13X

A13X

Dude

snip: de huiskamer is een paar deuren verder

[ Voor 85% gewijzigd door We Are Borg op 11-05-2026 19:59 ]

Awesome

• Herman

Herman

FP ProMod
snip: de huiskamer is een paar deuren verder

[ Voor 89% gewijzigd door We Are Borg op 11-05-2026 19:59 ]

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:28
Ik kende ze ook niet, ik heb het ook opgezocht. Maar als ik de plaatjes zie, dan heb ik liever een borstharnas waar een camera op zit, denk ik. Maar goed, dat ben ik; dat is natuurlijk geen advies.
offtopic:
Wat ik wél opvallend vind, is dat iemand een jethelm nodig heeft omdat hij anders last heeft van een opgesloten gevoel, maar vervolgens wel zo'n ding om zijn nek wil hangen. Ik kan dat moeilijk rijmen. Maar dat is mijn probleem niet.
Voor het komende hemelvaartweekend zijn de weersvoorspellingen samengevat: vochtig en frisjes. Ik heb nog maar een bestelling van wat extra warme onderkleding gedaan zodat ik wat droge setjes extra kan meenemen. :P

Maar, de problemen bij Tomtom lijken voor mij persoonlijk wel voorbij te zijn. Er wordt een backup teruggezet van 1 mei.
Ik heb een aantal spookroutes in mijn account gehad: delen van tracks die er opeens als route in stonden. Ik werk niet met routes, dus die waren heel snel gevonden. Alle POI's behalve mijn thuisadres waren ook weg; inmiddels zijn deze ook terug.

Alsnog denk ik wel dat ik woensdag via USB de gewenste routes op de tomtom zet, en voorlopig even zonder internet rijd. ;)

[ Voor 14% gewijzigd door DrivinUCrazy op 11-05-2026 08:25 ]

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Volgens mij haat mijn vrouw mij en stuurt ze aan op een scheiding.
Zeg schat, wat vind je van deze R1200GS?
Ja die ziet er wel goed uit.
Waarom koop je die niet?

* Chevy454 vraagt zich af waarom mijn vrouw nu weer dit voorstel doet.

Maargoed, ik moet nu de BMW F800GT verkopen om plaats te maken voor die BMW R1200GS te financieren want die is dus gekocht :+

[ Voor 6% gewijzigd door Chevy454 op 10-05-2026 21:28 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Scheiding én een 1200GS? Mazzelaar :)

• Chevy454
  • Niet online
Aikon schreef op zondag 10 mei 2026 @ 21:42:
Scheiding én een 1200GS? Mazzelaar :)
Helaas heb ik zoveel geluk niet. Maar wel een R1200GS :Y)

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• jeroenathome
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18:50

jeroenathome

Een regel tekst

@harley Helaas niet. De schijfrem is doorgeslapen om de motor te verplaatsen. Beide zijkoffers zijn weg en er zitten nu aan beide zijden uitstekende delen van het racksysteem.De inhoud van de topkoffer is ook leeg geroofd.

Om weer veilig te kunnen rijden moet er een nieuwe remschijf gemonteerd worden. Blijkt 4a5 dagen te duren voor dit vanuit Nederland bij de dealer in Ierland aankomt.

Gisteren thuis gekomen en de motor wordt gerepatrieerd. In juli stond een weekend met de club op de planning maar daar heb ik mij voor afgemeld. Even geen zin om weg te gaan en het is de vraag of de motor dan terug is en gerepareerd.

Een verpeste vakantie voor 2 personen. Mijn reisgenoot gaat alleen verder. Is toch minder gezellig.

Ik rij voor mijn plezier en ben niet op de vlucht.

• harley
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 07:03
Dat is altijd klote.

Ken het van mijn oude tenere. Die is gejat bij de gast waar ik hem aan verkocht had. Topkoffer gedeukt, contactslot kapot, topkuip/koplamp ontwricht voorvork en stuur krom en tank gedeukt. Dus ondanks terugvinden is de motor afgeschreven.

.

• Barista
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14:17
jeroenathome schreef op zondag 10 mei 2026 @ 22:23:
@harley Helaas niet. De schijfrem is doorgeslapen om de motor te verplaatsen. Beide zijkoffers zijn weg en er zitten nu aan beide zijden uitstekende delen van het racksysteem.De inhoud van de topkoffer is ook leeg geroofd.

Om weer veilig te kunnen rijden moet er een nieuwe remschijf gemonteerd worden. Blijkt 4a5 dagen te duren voor dit vanuit Nederland bij de dealer in Ierland aankomt.

Gisteren thuis gekomen en de motor wordt gerepatrieerd. In juli stond een weekend met de club op de planning maar daar heb ik mij voor afgemeld. Even geen zin om weg te gaan en het is de vraag of de motor dan terug is en gerepareerd.

Een verpeste vakantie voor 2 personen. Mijn reisgenoot gaat alleen verder. Is toch minder gezellig.
Je doet de naam wel eer aan.

• Daniel L.
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 14:19
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uFqfVq4C-T0BWZ2zKeA6G4rHBns=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Cif2VBXIi4VJhe1rHtrCzoqa.jpg?f=fotoalbum_large
Lekkere dag vandaag op de dijkjes. Heerlijk uitwaaien (letterlijk en figuurlijk).

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19:25

Destruction

(ex-)Automonteur

turkeyhakan schreef op zondag 10 mei 2026 @ 19:58:
Bedankt dat jullie mijn enthousiasme proberen onderuit te halen, maar dat gaat jullie helaas niet lukken.
Is dit nodig? Exact helemaal niemand hier probeert enig enthousiasme weg te nemen. Hoe meer motorrijders hoe liever. Zeker als die motorrijders vervolgens het koekblik thuis laten, want dat scheelt weer files waar we allemaal zo'n gruwelijke hekel aan hebben.

Over het algemeen bedoeld iedereen het hier goed met elkaar. En ja soms levert dat een ongevraagde mening/ongevraagd advies op. En een enkele keer loopt het iets uit de hand en volgen er waarde oordelen. Vrij recent kreeg ik er in dit topic ook van langs op basis van een opmerking die ik maakte mbt STOP borden bij kruispunten. Ik mocht in die situatie niet vinden dat zo'n bord op het ene kruispunt wat terechter staat dan op het andere en volledig tot stilstand komen (imo!) niet altijd nodig is. Nou prima, dan weet ik dat ook weer. Veranderd dat iets aan mijn mening/inzicht? Nee, helemaal niets. En dat heb ik op dat moment ook uitgelegd, dus dat ga ik niet herhalen (omdat ik geen herhaling van die discussie wil die dan weer een herhaling van een modbreak teweeg gaat brengen) :)

Ik zelf heb één keer iets gezegd over een jethelm, en daar heb ik het bij gelaten. Op de motorscooter heb ik de klep van mijn systeemhelm vaak open staan dus wie ben ik om een ander de maat te nemen over het gebrek aan kin bescherming :D Ik weet dat daardoor de kans op letsel bij een evt. valpartij groter is, precies zoals ik weet dat de kans op letsel bij een aanrijding sowieso vele malen groter is dan wanneer ik in het koekblik zit. Als ik in plaats van motorrijden voortaan ga dammen kan me eigenlijk niks meer gebeuren. Maar ik vind dammen niks aan, geheel itt motorrijden. Hoe voorzichtig je ook bent, geheel risicoloos leven is onmogelijk dus in zekere zin zal iedereen moeten accepteren dat de kans dat je gewond raakt (of erger: invalide raakt/vervroegd overlijdt) nou eenmaal nooit 0 is. Uiteraard is dat geen vrijbrief om maar zo roekeloos als mogelijk te leven, maar als bijvoorbeeld jij een jethelm fijn vindt moet je gewoon je jethelm dragen. Zolang dat in ieder geval maar een goedgekeurde helm is.

Zelf rijdt ik eigenlijk alleen met een open helm binnen de bebouwde kom. Boven de 70km/u vind ik het niet zo prettig meer met de wind in m'n bakkes :P Ik kan me er wat dat betreft ook helemaal niks meer bij voorstellen dat ik ooit 100km/u reed op een snorbrommertje :X

mbt dat laatste: De :X emoticon zegt natuurlijk al wel wat. Laat ik zeggen dat ik het wel leuk vond om dat ding (oude Vespa met iirc een 100cc icm een vario) te bouwen toen ik 17 was, maar zoals wel vaker bij dat soort projecten is bouwen en testen een stuk leuker dan er echt mee rond rijden. Die 100km/u was gemeten door een vriend van me die op zijn motor achter me aan reed, en zo wordt dit verhaal weer semi-ontopic :P Dus in het kort, disclaimer: Test gedaan in een rustig gebied, 17 jaar destijds en dat ding is (ibj mij althans) nooit een daily geweest.

[ Voor 12% gewijzigd door Destruction op 10-05-2026 23:16 ]

Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.

• botoo
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 18:41

botoo

💀 too old to die young

Wat betreft jet-helm, kinstuk en gestuiter op het asfalt betreft, als je te bang bent om zonder kinstuk te rijden kan je misschien beter helemaal niet op de motor stappen snip: dat laatste is niet nodig

Het is allemaal arbitrair, wat voor de één veilig niet veilig genoeg is kan voor de ander afdoende zijn. Ja, je mag met een pothelm in je korte broek met flipflops op de motor stappen, niet mijn idee maar wie dat prima vindt hoef je niet keer op keer op de beperkte veiligheidsaspecten te wijzen. snip: dat laatste is niet nodig

[ Voor 17% gewijzigd door We Are Borg op 11-05-2026 20:00 ]

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

• Grubeater
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 24-06 00:48

Grubeater

Gëxcommuniseerde Aap.

Chevy454 schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 11:16:
Project 40: proefritje.

Nou, de remhendel met een tie wrap de hele nacht laten staan en het is iets beter. Nou, we moeten toch echt eens een proefrit maken. De motor gestart (altijd handig :+), dan naar buiten gereden en we komen tot een stop maar we moeten de remhendel toch echt ver aantrekken. Aangezien ik geen kledij / helm op had want enkel uit de garage toch even 100m gereden om die remmen te voelen in onze wijk.

Nope. Nee. Dit wordt het niet. Terug in de garage gereden.

* Chevy454 mokt een heel eind en bekijkt de remschijf.

Oh, de remblokken moeten misschien nog even pakken? Eerst een tweede ontbijt en dan een rondje door de wijk maken. De remmen werden iets beter maar blijft ondermaats. Misschien de remblokken verglaasd :?

Maargoed. Het werden 5 rondjes door de wijk. Goed voor 10km, het motorisch gedeelte is goed. De motor bleef mooi op temperatuur. De remmen blijven gewoon slecht. Ik weet dat deze 40 jaar oud qua techniek zijn, ik weet dat deze nieuw al ondermaats waren maar dat ze zo slecht zouden zijn?

* Chevy454 kijkt uit naar de EBC 320mm remschijf en race remblokken.
Dat zou een goede combinatie zijn volgens de KLR650 community. En anders naar een SV650 remklauw gaan voor meer remkracht.

* Chevy454 heeft wel van die 20 minuten genoten *O*
Ik heb gemist of je de remleidingen ook hebt vernieuwd? Want stalen remleidingen zetten vrijwel niet uit onder druk, terwijl bejaarde remleidingen dat wel gaan doen en zo remdruk verminderen.
Joris748 schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 08:49:
Nog even een kleine rant. Afgelopen woensdag er weer achter gekomen hoe kut en hoe slecht zichtbaar die geïntegreerde (rem)licht en richtingaanwijzers van BMW zijn. Ik reed dus in een groep met alleen maar van die dingen en je moet zo goed opletten om de richtingaanwijzers op tijd te zien. Wat mij betreft wordt deze implementatie verboden |:(
@_eLMo_ vond dat bij zijn eigen R1300GSA ook irritant en heeft een extra remlicht gemonteerd.

Dit weekend bij de Batavierenrace ook maar een Bingo gedaan. Als nieuwe ploegleider was dit een nieuwe uitdaging voor mij, erg leuk om te doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PaXGuTeVgAO8QhIm3G9nayaNGjs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UlSYmkevalDnx9mQEMiSdr9Z.jpg?f=fotoalbum_large

Zitten er in dit topic nog mensen die bij de Bata als verkeersregelaar op de motor hebben geholpen?

Honda Transalp XL600V | BMW R1200RT-P | Mijn fotomeuk |

• jeroenathome
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18:50

jeroenathome

Een regel tekst

Barista schreef op zondag 10 mei 2026 @ 22:37:
[...]

Je doet de naam wel eer aan.
Om de humor niet verloren te laten gaan. Vorig jaar ging de vakantie langs de Atlantische kust van Ierland. Sindsdien heb ik een leprechaun bij mij tijdens de motorvakanties. De vakantie in de Dolomieten eindigde met de motor in de takels. Nu is dit gebeurd. Gisteren maar even op de folklore van Ierland gezocht en over de leprechaun.

Ben niet bijgelovig, maar het is de laatste keer dat die is meegeweest.

Ik rij voor mijn plezier en ben niet op de vlucht.

• Aikon
  • Niet online
Zonde dat je die vakantie in juli hebt afgezegd, dan moet die motor echt wel weer rijden hoor! Nieuwe remschijf en koffers? Paar uurtjes werk toch, gewoon je annulering annuleren man :P

• DrivinUCrazy
Het grootste probleem zit vaak in de repatriëring zelf. Dat kan nog wel eens een tijdje duren voordat zo'n motor op een verzameltransport mee gaat naar Nederland. ;)

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• Chevy454
  • Niet online
Grubeater schreef op maandag 11 mei 2026 @ 01:48:
Ik heb gemist of je de remleidingen ook hebt vernieuwd? Want stalen remleidingen zetten vrijwel niet uit onder druk, terwijl bejaarde remleidingen dat wel gaan doen en zo remdruk verminderen.
Staalomvlochten remleiding zit er al jaren op.

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Chevy454 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 08:15:
[...]

Staalomvlochten remleiding zit er al jaren op.
Ook die hebben een houdbaarheidsdatum. Daar ben ik een keer achter gekomen toen ik voor een stoplicht wilde afremmen en de staalomvlochten slang het begaf. Het was een heel miniscuul lekje maar genoeg om de remdruk in één keer geheel te laten verdwijnen uiteraard. En dan kom je er weer eens achter hoe weinig remkracht de achterrem eigenlijk heeft :X

Trouwens, ik mis hier eigenlijk een beetje de discussie over de door de EU te verplichten APK voor motoren. Lidstaten hebben nu de vrijheid om zelf te bepalen of ze het doen of niet, daar wil de EU van af naar het schijnt. Toen ik weer eens op MF keek zag ik dat het daar paniek is, hier niks :p

[ Voor 24% gewijzigd door Destruction op 11-05-2026 08:36 ]

Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.

• DrivinUCrazy
Destruction schreef op maandag 11 mei 2026 @ 08:34:
[...]

Ook die hebben een houdbaarheidsdatum. Daar ben ik een keer achter gekomen toen ik voor een stoplicht wilde afremmen en de staalomvlochten slang het begaf. Het was een heel miniscuul lekje maar genoeg om de remdruk in één keer geheel te laten verdwijnen uiteraard. En dan kom je er weer eens achter hoe weinig remkracht de achterrem eigenlijk heeft :X

Trouwens, ik mis hier eigenlijk een beetje de discussie over de door de EU te verplichten APK voor motoren. Lidstaten hebben nu de vrijheid om zelf te bepalen of ze het doen of niet, daar wil de EU van af naar het schijnt. Toen ik weer eens op MF keek zag ik dat het daar paniek is, hier niks :p
Ik denk dat het vooral door de insteek van de aanwezige rijders is.
Hier zitten vooral veel serieuze rijders die hun zaakjes wel in orde hebben, niet te veel blèrpijpen, verlichting ok... Dan heb je van een APK ook niet veel te vrezen.
Vind ik het nodig? Niet echt. Zeker voor mijn eigen motor niet die altijd in goede staat verkeert, anders komt die niet buiten.

Maar tegelijkertijd zie ik regelmatig motoren staan bij mijn vaste monteur waarvan ik denk... enkeltje schroothoop was misschien rendabeler geweest. En dat mag dan niet in orde gemaakt worden want dat kost geld. Dus in die zin snap ik de APK wel, maar dan moet het wél een nuttige check zijn.
Volgens mij zit die monteur ook niet echt op die APK te wachten.

In Vlaanderen wordt de motorkeuring nota bene vanaf midden 2026 weer afgeschaft, hoewel dit daar alleen verplicht was als de motor werd verkocht. Ik heb daar iets te veel gevallen van gehoord die op onbenullige punten werden afgekeurd, maar echt technische issues werd niet naar gekeken. 8)7

Wat ik vooral vrees is dat het een opmaat is naar een jaarlijkse kilometerregistratie, om daar vervolgens rekeningrijden op los te laten. En dáár heb ik dan weer absoluut geen zin in. Zeker omdat minimaal 75% van mijn kilometers in het buitenland worden afgelegd. ;)

• geert_s
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 16:38

geert_s

Gamertag: Brulbak

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XqjkIVpjfzo2MIiPIt0vuVYdHCE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KLoNfh8Ni5bfn8UukPvJPXOn.png?f=fotoalbum_large Staat op de kaart.

Hier het filmpje op Reddit van hoe het gebeurde.

Mazda CX-5 '15 | Honda CB1000R '19

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:07

4x2

lộn xộn quá

Gisteren met de elektroplee naar motorkledingcenter in Eindhoven gereden bij wijze van test (het is ongeveer m'n woon-werk afstand)
80km totaal, volledig binnendoor gereden, mezelf aan de GPS snelheid gehouden (en zelfs een auto ingehaald tussen Valkenswaard en Leende)
17% resterend toen ik terug kwam, reistijd 2x45min (ipv 2x30min)
3.7KWh verbruikt, dus wat dat betreft wel voor ongeveer 1 euro op en neer gezoemd :+

En een mooie John Doe motorspijkerbroek gekocht, want ik wilde iets hebben met AAA rating (@geert_s )

leeg

• A13X

A13X

Dude

botoo schreef op zondag 10 mei 2026 @ 23:17:
Wat betreft jet-helm, kinstuk en gestuiter op het asfalt betreft, als je te bang bent om zonder kinstuk te rijden kan je misschien beter helemaal niet op de motor stappen maar in een koekblik blijven zitten, sterker nog, beter helemaal niet aan het verkeer deelnemen.

Het is allemaal arbitrair, wat voor de één veilig niet veilig genoeg is kan voor de ander afdoende zijn. Ja, je mag met een pothelm in je korte broek met flipflops op de motor stappen, niet mijn idee maar wie dat prima vindt hoef je niet keer op keer op de beperkte veiligheidsaspecten te wijzen. (Behalve als je graag de betweter met het ' foei' vingertje uit wilt hangen natuurlijk.)
Wat een kolder zeg, dat je iets afraad betekend niet 1 op 1 dat je iets niet durft. Vroeger genoeg op "dag rijbewijs" snelheden gereden. Zou ik je toch echt afraden en zou ik nu ook niet zo snel meer doen. Durf het nog steeds hoor, maar realiseer mij prima dat het echt dom is.

Dat iets dom is zeg ik je ook gerust, ook jaren geleden met een maatje rondje van 60km in 45min gedaan. Hij voorop en alles in 60km zones, aan het eind gezegd dat ik op die manier geen rondjes meer doe. Draaide een keer bij 120 de hendel dicht en hij liep nog fors uit.

Iemand maakt stomme keuzes? Moet hij zelf weten. Maar dan niet huilen als je daarop aangesproken word. Hij vraagt om advies voor het een, dan krijg je dat ook voor het ander. Zeker als je nieuw in het topic bent en ook nog eens met rijbewijs B een mp3 wilt gaan rijden.

Hij werd er een paar keer op gewezen, niks extreems of dwingend. Hell ik zette mijn mening nog in spoilertags en zei niet dat hij het niet moest doen. Als je daar niet tegen kunt moet je naast rijlessen een weerbaarheidstraining gaan volgen.

Awesome

• geert_s

geert_s

4x2 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 09:26:
Gisteren met de elektroplee naar motorkledingcenter in Eindhoven gereden bij wijze van test (het is ongeveer m'n woon-werk afstand)
80km totaal, volledig binnendoor gereden, mezelf aan de GPS snelheid gehouden (en zelfs een auto ingehaald tussen Valkenswaard en Leende)
17% resterend toen ik terug kwam, reistijd 2x45min (ipv 2x30min)
3.7KWh verbruikt, dus wat dat betreft wel voor ongeveer 1 euro op en neer gezoemd :+

En een mooie John Doe motorspijkerbroek gekocht, want ik wilde iets hebben met AAA rating (@geert_s )
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n_PR8oydKED-zY7K65X9FAGltpM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2YuBBr8JmBCBAuEH1MOVObeE.png?f=fotoalbum_large Check.

[ Voor 184% gewijzigd door We Are Borg op 13-05-2026 09:02 ]

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

DrivinUCrazy schreef op maandag 11 mei 2026 @ 09:06:
[...]

Ik denk dat het vooral door de insteek van de aanwezige rijders is.
Hier zitten vooral veel serieuze rijders die hun zaakjes wel in orde hebben, niet te veel blèrpijpen, verlichting ok... Dan heb je van een APK ook niet veel te vrezen.
Vind ik het nodig? Niet echt. Zeker voor mijn eigen motor niet die altijd in goede staat verkeert, anders komt die niet buiten.
Dat heb ik hier dus ook. Ik wil niet op een barrel in slechte staat rond rijden dus ik houd hem in goede staat. Iets anders is onacceptabel.

De CBF houd ik ook binnen, o.a omdat de banden al 8 jaar oud zijn en ik eerst andere punten op i'tjes wil hebben gezet voor ik die vervang. Hij is inmiddels niet meer geschorst (ik moest er toch op de één of andere manier een test rit mee kunnen maken...) maar voor ik hem écht rijklaar acht komt het ding dus niet zomaar weer op de weg. Het is geen barrel (zeker niet), maar hij is op dit moment ook nog niet echt fit for use.
Maar tegelijkertijd zie ik regelmatig motoren staan bij mijn vaste monteur waarvan ik denk... enkeltje schroothoop was misschien rendabeler geweest. En dat mag dan niet in orde gemaakt worden want dat kost geld. Dus in die zin snap ik de APK wel, maar dan moet het wél een nuttige check zijn.
Volgens mij zit die monteur ook niet echt op die APK te wachten.
Ik zie zelf inderdaad ook wel eens heel slecht onderhouden barrels voorbij komen, banden 10+ jaar oud, ketting kurk droog, slechte remmen etc... Ik snap het ergens ook wel weer, maar dan zou ik nog steeds liever zien dat de Politie vaker controles houdt en slechte exemplaren middels een WOK melding uit het verkeer haalt. Dan ben je er immers ook.
In Vlaanderen wordt de motorkeuring nota bene vanaf midden 2026 weer afgeschaft, hoewel dit daar alleen verplicht was als de motor werd verkocht. Ik heb daar iets te veel gevallen van gehoord die op onbenullige punten werden afgekeurd, maar echt technische issues werd niet naar gekeken. 8)7
Die was dus vooral bedacht om mensen op kosten te jagen :/ Keuring voor verkoop, tsja... En dan heb je een motor staan waar e.e.a aan mankeert en die wil je als opknapper verkopen, dat kan dan dus niet meer? Dat zou toch gestoord zijn 8)7
Wat ik vooral vrees is dat het een opmaat is naar een jaarlijkse kilometerregistratie, om daar vervolgens rekeningrijden op los te laten. En dáár heb ik dan weer absoluut geen zin in. Zeker omdat minimaal 75% van mijn kilometers in het buitenland worden afgelegd. ;)
Op zichzelf heb ik ook niks tegen een jaarlijkse kilometerregistratie, het zou opzich wel goed zijn als je - net als bij auto's - een beetje kunt peilen of een tellerstand wel of niet klopt. Op dit moment is dat bij motoren nog niet echt mogelijk.

Rekeningrijden ben ik natuurlijk wel fel op tegen. Zeker omdat juist wij als motorrijders niet bijdragen aan een file probleem of iets, maar dat probleem juist verkleinen. Men zou heel blij met ons moeten zijn, als ze het al niet willen bemoedigen dan moeten ze het in ieder geval ook niet gaan ontmoedigen.
A13X schreef op maandag 11 mei 2026 @ 09:31:
Zeker als je nieuw in het topic bent en ook nog eens met rijbewijs B een mp3 wilt gaan rijden.
Ok dat wist ik niet maar dat vind ik dus wel iets heel anders. Geen motorrijbewijs en op een driewieler, dat kun je dus écht geen motorrijden noemen. Hell voor mijn motorscooter moet je (25cc en 1 of 2 kw teveel) een A2 rijbewijs hebben en zelfs dat noem ik geen motorrijden.

Ik ben er opzich niet op tegen dat die dingen bestaan hoor, maar de wet moet imo wel zodanig worden aangepast dat zo iemand dan in ieder geval rijbewijs B + motor theorie + AVB op zak moet hebben, en dan krijg iemand daarna een code bij z'n rijbewijs die aangeeft dat hij/zij ook op een 3 wieler mag rijden die harder gaat dan 45km/u (dus buiten AM, maar geen A), zoiets. Dan kan de politie ook onderscheid maken. Maar als je je theorie en AVB al binnen hebt, kun je net zo goed doorgaan voor AVD zodat je gewoon overal op mag rijden. AVD is dan het kostenplaatje of het moeilijke niet meer.

• Chevy454
  • Niet online
Destruction schreef op maandag 11 mei 2026 @ 10:08:
Die was dus vooral bedacht om mensen op kosten te jagen :/ Keuring voor verkoop, tsja... En dan heb je een motor staan waar e.e.a aan mankeert en die wil je als opknapper verkopen, dat kan dan dus niet meer? Dat zou toch gestoord zijn 8)7
Jawel. Je kan die enkel niet op een legale manier naar het keuringstation rijden tenzij op een aanhanger.

Ik heb dat met mijn SV650S en de R1150RT met de verzekering geregeld dat we wel gedekt zijn maar enkel en alleen naar de keuring en terug. Ik kon eventueel nog bij staande houding een preek krijgen en een boete voor het rijden met een voertuig welke geen wegenbelasting betaald had.

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19:41
Net terug van een weekendje Winterberg, was echt heel tof. Prachtig weer geweest (geen druppel gevallen), temperatuur was erg fijn. Vrijdag heen - vanaf Arnhem binnendoor gegaan (bijna 400km totaal). Zaterdag daar een rondje, zondag weer terug.

Heerlijk in de buurt gereden, langs Langscheid (Sorpedamm), langs de Mohnesee gereden en de L553 door Sauerland. Hier en daar geluncht (en kunnen laden). In drie dagen toch ruim 1000km gereden.

Wat is die 190Nm toch beestachtig als je wat bochten en heuvels voor je hebt 8)

[ Voor 28% gewijzigd door _Apache_ op 11-05-2026 11:03 ]

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:54

-tom-562

Oliesjeik

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5EUCJDoNKd6PxoUqKVa5hAEpmWA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RDbcJRqPrWvQWLLWMdeAfb5L.jpg?f=fotoalbum_large

Eindelijk eens een goede foto van mijn motor. Wachtend om opgehaald te worden want hij was stuk :+
Wilde 2 weken geleden een stukje rijden, alleen dacht de Capo daar na 30km anders over... Flink stotteren en inhouden, uiteindelijk op een halve cilinder een tankstation gehaald. Had het idee dat de motor niet genoeg benzine kreeg (liep 5 seconden stationair, en viel daarna stotterend uit). En dat bleek uiteindelijk ook te kloppen. Het benzinefilter was helemaal opgezwollen en er liep niks meer uit (plastic filter). Uitendelijk vervangen voor een aluminium filter van Mahle (origineel Aprilia was iets van 80 euro 8)7 de Mahle een tientje).
Nu loopt die weer als een zonnetje, en heb er sinds aanschaf zo'n 1000 km mee gereden. Wel wat probleempjes gehad in die tijd; lekkende O-ring bij een injector, verstopt benzinefilter en een gescheurde O-ring van de quick connectors van de tank. Verder de remklauw achter die vast bleef zitten als je hard geremd had, dit bleek uiteindelijk in de rempomp te zitten, die heb ik vervangen voor een universele van 20 euro.
To do's:
  • Olie beurtje
  • Nieuwe banden (twijfel alleen tussen gewoon straat banden of een setje 80/20 banden o.i.d.)
  • Nieuwe kettingset
  • Op zoek naar een setje nieuwe remschijven
Verder hopen op geen nieuwe problemen :P

Vaak bu'j te bang! ID.4 - ETV 1000 - FS1 <insert ecologische borstklopperij>

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

418O2

u mad?

Chevy454 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 10:17:
[...]

Jawel. Je kan die enkel niet op een legale manier naar het keuringstation rijden tenzij op een aanhanger.

Ik heb dat met mijn SV650S en de R1150RT met de verzekering geregeld dat we wel gedekt zijn maar enkel en alleen naar de keuring en terug. Ik kon eventueel nog bij staande houding een preek krijgen en een boete voor het rijden met een voertuig welke geen wegenbelasting betaald had.
Met de apk in Nederland voor autos mag je gewoon zonder apk naar een keuringsstation rijden. In België mag dat dus niet?

• Arcalite
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18:42
_Apache_ schreef op maandag 11 mei 2026 @ 10:58:
Net terug van een weekendje Winterberg, was echt heel tof. Prachtig weer geweest (geen druppel gevallen), temperatuur was erg fijn. Vrijdag heen - vanaf Arnhem binnendoor gegaan (bijna 400km totaal). Zaterdag daar een rondje, zondag weer terug.

Heerlijk in de buurt gereden, langs Langscheid (Sorpedamm), langs de Mohnesee gereden en de L553 door Sauerland. Hier en daar geluncht (en kunnen laden). In drie dagen toch ruim 1000km gereden.

Wat is die 190Nm toch beestachtig als je wat bochten en heuvels voor je hebt 8)
Winterberg staat voor mij en een vriend aankomend weekend op de planning. Het weer lijkt niet zo goed te zijn als afgelopen weekend maar toch zin in :)

Ik ben wel nieuwsgierig naar de route die je vanaf Arnhem gereden hebt. Wij rijden ook langs Arnhem dus wie weet kunnen wij die ook rijden als je de GPX kan/wil delen O+

Yamaha Tracer 9GT '25

• _Apache_
Arcalite schreef op maandag 11 mei 2026 @ 11:09:
[...]

Winterberg staat voor mij en een vriend aankomend weekend op de planning. Het weer lijkt niet zo goed te zijn als afgelopen weekend maar toch zin in :)

Ik ben wel nieuwsgierig naar de route die je vanaf Arnhem gereden hebt. Wij rijden ook langs Arnhem dus wie weet kunnen wij die ook rijden als je de GPX kan/wil delen O+
Ik had er laadstops in (want e-motor), dus aan de daadwerkelijke gpx heb je niet zo gek veel. Maar wil ze wel in de DM delen.

Wel een tip, ik breek de GPX'en in een aantal delen per dag, dus dag 1 - deel 1, dag 1-2, dag 1-3, dag 2-1, etc.. Dus mocht je issues hebben (hervatten van route door omleiding bijv), start je na een stop weer een nieuw deel is alles weer OK.

Maar vanaf vd Valk Arnhem naar Hotel Seehof. Daar kan je binnen zitten als het slecht weer. Bij mooi weer rij je 200meter verder, het bierstube terras. Vervolgens binnendoor naar restaurant Geronimo, ook weer prima koffie en aan het de prachtige Mohnesee. Vervolgens is het nog maar 75km naar Winterberg, waar wij neerstreken in Hotel Winterberg Resort.

Dag 2 was een rondje van Winterberg naar Hallenberg, Berghausen, Bad Freedeburg, via Pasel weer omhoog Sorpesee en Mohnesee naar Winterberg (~270km).

[ Voor 5% gewijzigd door _Apache_ op 11-05-2026 11:28 ]

• Chevy454
  • Niet online
418O2 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 11:01:
Met de apk in Nederland voor autos mag je gewoon zonder apk naar een keuringsstation rijden. In België mag dat dus niet?
Hangt ervanaf of er nog wegenbelasting wordt betaald. Indien wel dan kan je dat doen, in mijn gevallen waren die allemaal geschrapt en kan je dus niet op een legale manier rijdend naar de keuring gaan. Tenzij op een aanhanger.

• Arcalite
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18:42
_Apache_ schreef op maandag 11 mei 2026 @ 11:23:
[...]

Ik had er laadstops in (want e-motor), dus aan de daadwerkelijke gpx heb je niet zo gek veel. Maar wil ze wel in de DM delen.

Wel een tip, ik breek de GPX'en in een aantal delen per dag, dus dag 1 - deel 1, dag 1-2, dag 1-3, dag 2-1, etc.. Dus mocht je issues hebben (hervatten van route door omleiding bijv), start je na een stop weer een nieuw deel is alles weer OK.

Maar vanaf vd Valk Arnhem naar Hotel Seehof. Daar kan je binnen zitten als het slecht weer. Bij mooi weer rij je 200meter verder, het bierstube terras. Vervolgens binnendoor naar restaurant Geronimo, ook weer prima koffie en aan het de prachtige Mohnesee. Vervolgens is het nog maar 75km naar Winterberg, waar wij neerstreken in Hotel Winterberg Resort.

Dag 2 was een rondje van Winterberg naar Hallenberg, Berghausen, Bad Freedeburg, via Pasel weer omhoog Sorpesee en Mohnesee naar Winterberg (~270km).
Met deze tussenstops red ik mij wel als ik de Garmin op adventure route zet. Thanks :D
Vanavond ff puzzelen.

Yamaha Tracer 9GT '25

• botoo
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 18:41

botoo

💀 too old to die young

A13X schreef op maandag 11 mei 2026 @ 09:31:
[...]

Wat een kolder zeg, dat je iets afraad betekend niet 1 op 1 dat je iets niet durft.

<>

Hij werd er een paar keer op gewezen, niks extreems of dwingend. Hell ik zette mijn mening nog in spoilertags en zei niet dat hij het niet moest doen. Als je daar niet tegen kunt moet je naast rijlessen een weerbaarheidstraining gaan volgen.
Het was niet op iemand speciaal gericht maar de jethelm 'waarschuwingen' zijn al veel vaker langsgekomen (mijn respons ook btw, dus eigenlijk dubbelpost :') ).

Ik weet niet of je mij nu aanraad om een weerbaarheidtraining te gaan volgen of de jethelm drager? Als je mij bedoeld dan zit dat wel goed, ik ben niet zo gauw op mijn pik getrapt :+

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

• kneusteun
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17:40
turkeyhakan schreef op zondag 10 mei 2026 @ 19:58:
Wat is dit een bijzonder topic zeg. Hoe kunnen mensen blijven doordrammen? Sorry hoor, maar stop aub met jullie ongevraagde meningen. Bedankt dat jullie mijn enthousiasme proberen onderuit te halen, maar dat gaat jullie helaas niet lukken. Ik zal ook geen enkele vraag meer stellen in dit topic. Hoe vaak heb ik wel niet aangegeven geen behoefte te hebben aan telkens een terugkerende opmerking? Ik wens jullie allemaal een fijne avond.
Dus het topic is bijzonder, omdat een paar mensen je wijzen op iets (of het nu goed bedoeld is of niet)

Door een paar ongevraagde meningen plaats jij een ongevraagde mening (en scheer je een heel topic over 1 kam) :+ /s

Beetje dikke huid zal je helpen in de toekomst, je kan dergelijke meningen niet lezen of negeren, momenteel is het sowieso in de maatschappij een drama dus als je niet een dikke huid hebt dan krijg je het nog knap lastig. Iedereen en je moeder is momenteel druk met een willekeurig mening in het rond te slingeren. Vraag in een willekeurig topic een tip voor "iets" en iedereen heeft wel wat te zeiken of een mening om te gooien.

Hierbij mijn ongezouten en ongevraagde mening.... al rij je zonder helm, is mij om het even en ik ben ook geen handhaver.

• A13X

A13X

Dude

botoo schreef op maandag 11 mei 2026 @ 12:18:
[...]

Het was niet op iemand speciaal gericht maar de jethelm 'waarschuwingen' zijn al veel vaker langsgekomen (mijn respons ook btw, dus eigenlijk dubbelpost :') ).

Ik weet niet of je mij nu aanraad om een weerbaarheidtraining te gaan volgen of de jethelm drager? Als je mij bedoeld dan zit dat wel goed, ik ben niet zo gauw op mijn pik getrapt :+
Degene met de lange tenen en een jethelm met nekactioncam ;)

Awesome

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:16

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

kneusteun schreef op maandag 11 mei 2026 @ 12:38:
[...]. al rij je zonder helm, is mij om het even en ik ben ook geen handhaver.
Kijk daar heb ik weer een ongevraagde mening over >:)
Over mensen die extra risico’s nemen en de eventuele kosten als het fout gaat op de samenleving afwentelen…. Het zou minimaal beboet moeten worden en als de persoon daadkrachtig is misschien wel volledig opdraaien voor de extra kosten. Of zo’n systeem als in Finland, procentueel naar inkomen van het vorige belastingjaar, krijg je hele realistische boetes voor iedereen hoogste boet ooit in finland
Dus geen helm en aangereden worden, alles vergoed maar het hoofdletsel lang niet alles.

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

• SinergyX
  • Laatst online: 12:49

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Mag ik 19 claimen van de bingo kaart? :P

Niet mijn eerste les meer, maar inmiddels 6 en plannen van examens zijn ingezet voor een afrijmoment in juli. Rijd al goeie 3 jaar schakelbrommer (Hanway), toch stukje voordeel uitgehaald met wennen van een motor. Snelle oefeningen gaan me aanzienlijk beter af (snelle slalom, uitwijk, noodstop) dan langzaam, maar wordt elke les weer een stuk beter.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• Chevy454
  • Niet online
@geert_s Zou ik nu wel of geen GS kopen? Het antwoord is dus duidelijk :+

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:13
Destruction schreef op maandag 11 mei 2026 @ 08:34:
[...]

Die discussie is toch wel vaker voorbij gekomen? De reacties zijn hier, zoals altijd, verdeeld. Ik denk oprecht dat het veel aangedragen tegenargument, namelijk dat wij bikers onze fietsen goed onderhouden (ondersteund door het feitjes dat slechts een zeer minimale hoeveelheid ongevallen te wijten waren aan de onderhoudsstatus van de motor in kwestie) echt wel waar is, for the most part. Maar zelf hoop ik stiekem op weer een extra drempel voor het 'loud pipes' kamp.

Het is zeker zo dat er óók mensen zijn die een 'legale' aftermarket plaatsen, met db-killers en zo afgesteld dat hij toch binnen de normen valt. Maar het leeuwendeel doet het voor de 'sound' en een groot gedeelte van die uitlaten maken zelfs bij het verkeerslicht stationair al een pokkeherrie. En die mogen ze van mij gelijk van de weg trekken. Een APK zou w.m.b. ook een geluidsmeting bevatten of gewoon simpelweg een check op aanwezigheid van de originele uitlaat.

Dan heb je nog steeds sleutelaars (en een slip-on is meestal echt niet veel werk) maar ik kan buiten meer blauw op straat (wat nooit lijkt te gebeuren) ook niet veel anders verzinnen.

• Jampot007
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 19:02
Ik kan me nu ook officieel melden als motoreigenaar, een f800gs tweedehands met een ton op de klok aangekocht. Of dat een verstandige koop is moet blijken maar voorlopig rijd die grotendeels als een zonnetje in elk geval.

Boven de 6000 toeren gaat die wat trillen en het stuur staat ietsjepietsje scheef, in de rubbers? Rijd wel mooi rechtdoor.

Telefoonhouder, schijfremslot voor de verzekering en een hoes heb ik maar gelijk bestelt.

Deze tassen vind ik wel mooi maar hebben die een laptopvak? En een hoger windscherm lijkt me wel fijn, ff zoeken. Maar dat is het wel qua add-ons

https://www.amazon.nl/Rhi...6d200e&pd_rd_i=B0BTBN7M9L

V&A: 3D Print Service + \\ Industrieel Product Ontwerpen

• geert_s

geert_s

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tDJA6ooUQn2t_qupa36Zsb9zZxU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mWr0KXuS0DQRH9EVRe8BaBbo.png?f=fotoalbum_large Gaat lekker zo jongens.
Jampot007 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 13:21:
Ik kan me nu ook officieel melden als motoreigenaar, een f800gs tweedehands met een ton op de klok aangekocht. Of dat een verstandige koop is moet blijken maar voorlopig rijd die grotendeels als een zonnetje in elk geval.

Boven de 6000 toeren gaat die wat trillen en het stuur staat ietsjepietsje scheef, in de rubbers? Rijd wel mooi rechtdoor.

Telefoonhouder, schijfremslot voor de verzekering en een hoes heb ik maar gelijk bestelt.

Deze tassen vind ik wel mooi maar hebben die een laptopvak? En een hoger windscherm lijkt me wel fijn, ff zoeken. Maar dat is het wel qua add-ons

Nog even een plaatje bij het praatje, dan kunnen we 18 ook afstrepen.

[ Voor 192% gewijzigd door We Are Borg op 13-05-2026 09:02 ]

• _Apache_
Ik vind de APK discussie altijd ontsporen in mensen die niet willen dat hun aftermarket uitlaat verboden gaat worden, en vaak de wat meer ervaren rijders en garagisteren die genoeg horrorverhalen hebben van hoe motoren nu rondrijden en absoluut voor bepaalde minimum aan veiligheid zijn.

Voor mij of het niet puur terug naar fabrieksspec (zoals het nu in Duitsland is), maar als jij over de e-keur gaat is het wel te veel imho.

Verder is het prima om harde limieten te hanteren voor wat veilig is.
  • "Nergens mag het profiel ondieper zijn dan x mm"
  • "Remblokken moeten tenminste x mm remmateriaal hebben"
  • "Remhendel met het handvat niet raken, etc."
  • "Dotcode van banden mag niet ouder zijn dan 7j"
En zo kan je er nog wel meer verzinnen. Geef een garage het mandaat om dit te toetsen - en dus ook geaudit word bij steekproef - en je kan het prima met een beurt controleren.

[ Voor 17% gewijzigd door _Apache_ op 11-05-2026 13:29 ]

• A13X

A13X

Dude

Chevy454 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 13:16:
@geert_s Zou ik nu wel of geen GS kopen? Het antwoord is dus duidelijk :+
Kan niet, staat niet op de bingo kaart :+

Awesome

• geert_s

geert_s

_Apache_ schreef op maandag 11 mei 2026 @ 13:26:
Ik vind de APK discussie altijd ontsporen in mensen die niet willen dat hun aftermarket uitlaat verboden gaat worden, en vaak de wat meer ervaren rijders en garagisteren die genoeg horrorverhalen hebben van hoe motoren nu rondrijden.

Voor mij of het niet puur terug naar fabrieksspec (zoals het nu in Duitsland is), maar als jij over de e-keur gaat is het wel te veel imho.

En zo kan je er nog wel meer verzinnen. Geef een garage het mandaat om dit te toetsen - en dus ook geaudit word bij steekproef - en je kan het prima met een beurt controleren.
Als het beperkt blijft tot banden, remmen en verlichting in acceptabele staat, dus écht voor de veiligheid van de motorrijder zelf, dan vind ik het eigenlijk wel prima. Als het maar niet doorslaat naar de regeltjes-mierenneukerij zoals we dat zo goed kunnen in Nederland. En ja, die uitlaat zal vooral wel voer voor discussie worden, maar als we lekker willen blijven rijden zullen we daar misschien als motorrijders ook maar eens iets voor moeten willen opofferen.(oei, start ik nu zelf de nummer 2 op de lijst weer op?).

Registreren km-stand ben ik trouwens helemaal voor. niet voor het rekeningrijden, maar wel voor het beter voorkomen van het terugdraaien. Liefst meteen EU-centraal geregeld om zo ook de importmotoren beter te kunnen controleren.

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:13
geert_s schreef op maandag 11 mei 2026 @ 13:34:
[...]

Als het beperkt blijft tot banden, remmen en verlichting in acceptabele staat, dus écht voor de veiligheid van de motorrijder zelf, dan vind ik het eigenlijk wel prima. Als het maar niet doorslaat naar de regeltjes-mierenneukerij zoals we dat zo goed kunnen in Nederland. En ja, die uitlaat zal vooral wel voer voor discussie worden, maar als we lekker willen blijven rijden zullen we daar misschien als motorrijders ook maar eens iets voor moeten willen opofferen.(oei, start ik nu zelf de nummer 2 op de lijst weer op?).

Registreren km-stand ben ik trouwens helemaal voor. niet voor het rekeningrijden, maar wel voor het beter voorkomen van het terugdraaien. Liefst meteen EU-centraal geregeld om zo ook de importmotoren beter te kunnen controleren.
Vergeet schades niet. Tijdje terug filmpje over gezien, dat er dus stiekem heel veel schademotoren geimporteerd en (weer) verkocht worden en dat hier weinig tot geen controle / handhaving op is.

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Je laatste punt vind ik ook een grote misser bij de APK van auto's. De banden mogen prima 20+ jaar oud zijn, zolang het profiel nog maar goed is en er geen droogte scheuren in zitten 8)7 :X

• f2ride2001
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 04-07 18:57
Ja sorry hoor, maar omdat er paar idioten zijn gaan we meteen de hele groep over 1 kam scheren en alles controleren? Je moet gewoon beter handhaven en die paar idioten pakken. Je kunt er niet vanuitgaan dat we hier in Nederland de APK simpel regelen. Hiervoor verwijs ik slechts naar het 3 stappen rijbewijs wat nergens anders ingevoerd is ondanks of juist door EU advies.

Als argument wordt telkens weer de veiligheid aangehaald. Als dat je ECHTE argument is, waarom worden E-fietsen dan niet aangepakt met afgelopen jaren een zeer grote stijging van dodelijke slachtoffers (een veelvoud van het aantal motorrijders)?

Ik zie er niets in en zie (als zeer ervaren sleutelaar met meer 25 jaar ervaring) heel vaak ook het geklungel van de dealer terug bij mij omdat ik er wel uit kom en de dealer niet. Dus voel geen behoefte aan een APK voor mijn motoren (meervoud aan tijd en geld straks voor een keuring waarvan ik weet dat ie toch wel voldoet)

• geert_s

geert_s

Destruction schreef op maandag 11 mei 2026 @ 13:44:
[...]

Je laatste punt vind ik ook een grote misser bij de APK van auto's. De banden mogen prima 20+ jaar oud zijn, zolang het profiel nog maar goed is en er geen droogte scheuren in zitten 8)7 :X
Harde grens van de meeste fabrikanten is 10 jaar heb ik laatst begrepen. Lijkt me een goed idee die ook als harde grens voor de APK te hanteren. Maar goed, het overgrote deel van de oude banden zal ook wel droogtescheurtjes vertonen toch?

• Adder28
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 10:05
f2ride2001 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 13:46:

Als argument wordt telkens weer de veiligheid aangehaald. Als dat je ECHTE argument is, waarom worden E-fietsen dan niet aangepakt met afgelopen jaren een zeer grote stijging van dodelijke slachtoffers (een veelvoud van het aantal motorrijders)?
Omdat echt handhaven geld kost, dat er meestal niet is. Bovendien loopt de wet altijd jaren achter de feiten aan. En omdat ebikes weer fietsers raakt wat weer een big nono is want we moeten de mensen juist op de fiets krijgen. Makkelijker dan een beperkte groep te viseren die het door vele rotte appels makkelijk maakt (geluid, onverantwoord rijgedrag,...) om geviseerd te worden.

• geert_s

geert_s

f2ride2001 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 13:46:
Ja dat is wel MIJN echte argument ja. En wat mij betreft worden e-fietsen ook eens goed aangepakt. Ik geloof alleen dat het daar een ander probleem is dan slecht/onvoldoende onderhoud aan de e-fiets. Daar gaat het om bewust opvoeren tot een voertuig dat eigenlijk als bromfiets geclassificeerd zou moeten worden. Dat vind ik dan weer een taak voor de handhaving, want daar is al voldoende regelgeving voor. En dan bedoel ik niet het verbieden van fatbikes in bepaalde gebieden (wat een idiote maatregel is dat).

• kneusteun
ollie1965 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 13:02:
[...]

Kijk daar heb ik weer een ongevraagde mening over >:)
Over mensen die extra risico’s nemen en de eventuele kosten als het fout gaat op de samenleving afwentelen…. Het zou minimaal beboet moeten worden en als de persoon daadkrachtig is misschien wel volledig opdraaien voor de extra kosten. Of zo’n systeem als in Finland, procentueel naar inkomen van het vorige belastingjaar, krijg je hele realistische boetes voor iedereen hoogste boet ooit in finland
Dus geen helm en aangereden worden, alles vergoed maar het hoofdletsel lang niet alles.
Ja leuk, maar zo zwart wit werkt het niet.

Als een jethelm als dat verboden was dan had je een punt gehad. En mijn mening dat hij van mij part zonder helm rijdt, betekent niet dat ik wil dat hij dit doet maar dat er dan vanzelf een keer een agent naast hem staat, het is niet aan mij of welke burger dan ook om te handhaven.

Maar dan gaan we ook maar een tarief extra invoeren voor supersports en adv's want die hebben ook meer kans op een crash.

• Jampot007
geert_s schreef op maandag 11 mei 2026 @ 13:25:

Nog even een plaatje bij het praatje, dan kunnen we 18 ook afstrepen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F9n9hfmCDAIdc5JEN6b3SZW-L6U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ACWI0H15iCfifh5CzKDCPQ42.jpg?f=fotoalbum_large

Bouwjaar 2010 zal ik dan ook maar vermelden voor de topicstart.

• geert_s

geert_s

Jampot007 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 13:55:
[...]

[Afbeelding]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9DdTvQZTH8zFDiwRZFJEoatrYGc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qS6v0ownrBRDym9DJ5lKbntO.png?f=fotoalbum_large

• Sinny
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 10:09
-tom-562 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 10:59:
[Afbeelding]

Eindelijk eens een goede foto van mijn motor. Wachtend om opgehaald te worden want hij was stuk :+
Wilde 2 weken geleden een stukje rijden, alleen dacht de Capo daar na 30km anders over... Flink stotteren en inhouden, uiteindelijk op een halve cilinder een tankstation gehaald. Had het idee dat de motor niet genoeg benzine kreeg (liep 5 seconden stationair, en viel daarna stotterend uit). En dat bleek uiteindelijk ook te kloppen. Het benzinefilter was helemaal opgezwollen en er liep niks meer uit (plastic filter). Uitendelijk vervangen voor een aluminium filter van Mahle (origineel Aprilia was iets van 80 euro 8)7 de Mahle een tientje).
Nu loopt die weer als een zonnetje, en heb er sinds aanschaf zo'n 1000 km mee gereden. Wel wat probleempjes gehad in die tijd; lekkende O-ring bij een injector, verstopt benzinefilter en een gescheurde O-ring van de quick connectors van de tank. Verder de remklauw achter die vast bleef zitten als je hard geremd had, dit bleek uiteindelijk in de rempomp te zitten, die heb ik vervangen voor een universele van 20 euro.
To do's:
  • Olie beurtje
  • Nieuwe banden (twijfel alleen tussen gewoon straat banden of een setje 80/20 banden o.i.d.)
  • Nieuwe kettingset
  • Op zoek naar een setje nieuwe remschijven
Verder hopen op geen nieuwe problemen :P
@geert_s #22? Hier is wat 80/20 twijfel, dus die mag misschien ook wel van de bingokaart ;) of moet er daarvoornog wat meer discussie over ontstaan :+

• A13X

A13X

Dude

Ook 17, het is voor hem een nieuwe motor

Awesome

• geert_s

geert_s

A13X schreef op maandag 11 mei 2026 @ 14:23:
[...]

Ook 17, het is voor hem een nieuwe motor
Die bewaar ik nog even voor iemand anders :)

• geert_s

geert_s

Sinny schreef op maandag 11 mei 2026 @ 14:23:
[...]

@geert_s #22? Hier is wat 80/20 twijfel, dus die mag misschien ook wel van de bingokaart ;) of moet er daarvoornog wat meer discussie over ontstaan :+
Ah, die had ik even gemist. Ja hoor, 80/20 is genoemd dus ik doe het ervoor.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AXGKgsNuk0QmJp38hKWOID8SoUs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZZBcFIwcja8U8x9d2HJjoWFP.png?f=fotoalbum_large

• MichielK71
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 04-06 14:36
Destruction schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 20:41:
[...]

Die hebben als het goed is een WA verzekering ;)
En fietsers dus ook. Uit mijn eigen verzekering ervaring (werk) is de particuliere WA verzekering iets wat bijna iedereen heeft. Alleen een paar verstokte geloofsovertuigers niet. En helaas steeds vaker de mensen van buitenlandse afkomst ook niet.

• MichielK71
Ik vind de APK discussie altijd ontsporen in mensen die niet willen dat hun aftermarket uitlaat verboden gaat worden, en vaak de wat meer ervaren rijders en garagisteren die genoeg horrorverhalen hebben van hoe motoren nu rondrijden en absoluut voor bepaalde minimum aan veiligheid zijn.

Maar niet iedereen laat de motor bij een garage onderhouden. Dus dan moet je zelf al bovenstaande punten checken. En dat is dus het probleem.

• _Apache_
MichielK71 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 15:02:
[...]

Maar niet iedereen laat de motor bij een garage onderhouden. Dus dan moet je zelf al bovenstaande punten checken. En dat is dus het probleem.
Wat ik hierboven noem, is in 5min te controleren. Dan kan jij naar garage zijn die de check voor je doet en dat registreert voor je.

Met wat lichte administratieve checks erbij (kenteken, vin, afgelezen km stand) en je rijdt zo weer naar buiten bij een garage. Daar hoef jij je onderhoud niet te laten doen, wel de check. Voordat jij jouw hete koffie kan drinken is de motor alweer klaar. Snap echt het probleem niet?

Maar zodra we een motor importeren die blijkbaar een ton meer heeft gelopen dan het klokje aangeeft is .. OH MY GOOOODD WAAROM CHECKEN WE DIE KM STAND NIET.. BOOS!!@ONEONE

[ Voor 10% gewijzigd door _Apache_ op 11-05-2026 15:10 ]

• MichielK71
_Apache_ schreef op maandag 11 mei 2026 @ 15:05:
[...]

Wat ik hierboven noem, is in 5min te controleren. Met wat lichte administratieve checks erbij (kenteken, vin, afgelezen km stand) en je rijdt zo weer naar buiten bij een garage. Daar hoef jij je onderhoud niet te laten doen, wel de check. Voordat jij jouw hete koffie kan drinken is de motor alweer klaar. Snap echt het probleem niet?

Maar zodra we een motor importeren die blijkbaar een ton meer heeft gelopen dan het klokje aangeeft is .. OH MY GOOOODD WAAROM CHECKEN WE DIE KM STAND NIET.. BOOS!!@ONEONE
Voor alle duidelijkheid, ik ben niet tegen de APK voor motorfietsen. Ik benoemde alleen een argument wat door zelfsleutelaars in de regel aangehaald wordt. Als het een simpele check is op de door jou genoemde punten zal het wel meevallen.

Aan de andere kant, als ik nu een afspraak voor onderhoud wil maken bij de dealer (noem geen naam) waar ik mijn motor heb gekocht ben ik over 2 maanden pas aan de beurt. Dus hebben de motorzaken wel tijd in de werkplaats om al dat keuringswerk erbij te doen. Want al is het maar een paar minuten, rond het met de administratie maar af op een kwartier, dan is dat met alle motoren in Nederland wel een hoop kwartiertjes.

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik heb nu al een 2-jaarlijkse "keuring", want mijn SCM certificaat moet elke 2 jaar verlengt / "gekeurd" worden.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Star Citizen

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 07:04
botoo schreef op zondag 10 mei 2026 @ 23:17:
Wat betreft jet-helm, kinstuk en gestuiter op het asfalt betreft, als je te bang bent om zonder kinstuk te rijden kan je misschien beter helemaal niet op de motor stappen maar in een koekblik blijven zitten, sterker nog, beter helemaal niet aan het verkeer deelnemen.

Het is allemaal arbitrair, wat voor de één veilig niet veilig genoeg is kan voor de ander afdoende zijn. Ja, je mag met een pothelm in je korte broek met flipflops op de motor stappen, niet mijn idee maar wie dat prima vindt hoef je niet keer op keer op de beperkte veiligheidsaspecten te wijzen. (Behalve als je graag de betweter met het ' foei' vingertje uit wilt hangen natuurlijk.)
Een vriendin van mij is een keer in de Ardennen van een quad gestuiterd, met een gangetje van max 30 km/h. Heeft 6 weken alleen maar vloeibaar voedsel kunnen "eten".

Het wrange is, dat zij voor vertrek aan mij vroeg waarom ik mijn eigen (integraal)helm gebruikte. Want dat zou toch zonde zijn als je die beschadigt...

Maar iedereen mag van mij helemaal zelf weten of hij of zij zijn/haar onderkaak en gebit wil beschermen.

iRacing Profiel

• KleineG
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 01-07 17:14
Hoi Allen,

Ik ben een nieuwe volger van dit topic en heb een vraag voor mensen met een oldtimer. Ik heb zelf een paar weken een oldtimer (kawasaki Z650 uit 1980 met 15.700 km) overgekocht van een oom.

Nu wil ik deze voor een grote beurt wegbrengen, maar de garage (motostore in Uithoorn) gaf aan dat als er iets is met het motorblok zoals de carberateurs, dat ze dat niet doen. Maar kent iemand een garage in de buurt van Mijdrecht/Vinkeveen/Uithoorn, die dus de grote beurt kan doen en eventueel ander onderhoud als dat nodig is?

Ik probeer te vermijden om het zelf te doen omdat ik er geen tijd, de ruimte of de middelen voor heb!

• Waaj
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
@KleineG Niet direct een antwoord op je vraag maar rijdt de motor nog, wanneer heeft die voor het laatst gereden en voor het laatst een beurt gehad? Als hij jaren stil heeft gestaan kan ik mij indenken dat een garage er op dit moment geen tijd voor heeft, het is de drukste periode van het jaar voor motorzaken. Maar heeft hij vorig jaar nog gereden dan snap ik niet dat ze er niet aan willen beginnen.

En een motor uit 1980 met 15.700km? Die moet nog ingereden worden :) Alvast veel plezier ermee!

• evil_lemon
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 18:51
Jampot007 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 13:55:
[...]

[Afbeelding]

Gaaf! Mag ik vragen wat je ervoor betaald hebt? Ik ben langzaam ook aan het oriënteren op welke motor ik wil kopen, maar het budget is nogal beperkt dus ik weet nog niet helemaal wat ik wil.

• 418O2
  • Niet online

418O2

u mad?

Ik zou hem dan helemaal niet eens wegbrengen, want ze hebben geen idee waar ze aan werken dus. Ik zou een oldtimer specialist in de buurt zoeken, dan komt het vaak wel goed, dat zijn vakidioten vaak

• kneusteun
Jampot007 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 13:21:

nee.

Ook zou ik daar geen laptop in doen. Ding heeft geen body dus je laptop wordt de hele dag tegen je motor geslagen. Bij een glijder of val van de motor is je laptop ook weg…

Let op volgende discussie incoming 😂

Ik gebruik een rugzak, ja een rugzak. Dan kan ik mijn laptop ook vanaf de motor meenemen naar een andere locatie, of de hele dag slepen van locatie naar locatie.

Je zou voor een topkoffer kunnen gaan, maar voor mij persoonlijk geen optie. En zorg dat alles vast kan anders is het een shaker.

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

418O2 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 16:08:
Ik zou hem dan helemaal niet eens wegbrengen, want ze hebben geen idee waar ze aan werken dus. Ik zou een oldtimer specialist in de buurt zoeken, dan komt het vaak wel goed, dat zijn vakidioten vaak
Ik merkte dit al met mijn brommer, ja het is een chinees merk, maar de technisch is redelijk 'spartaans', vrijwel alle grote zaken in de buurt gaven enkel aan electrisch of 'moderne scooters' te doen, uiteindelijk een eenmanszaakje gevonden die nog wel de kennis heeft van oudere mechaniek.

@KleineG Ik weet niet of Zoetermeer in jouw 'in de buurt' valt, maar ik hoorde vrij goede verhalen over van Wijk, die doet ook veel oudere motoren.

Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• KleineG
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 01-07 17:14
Waaj schreef op maandag 11 mei 2026 @ 16:06:
@KleineG Niet direct een antwoord op je vraag maar rijdt de motor nog, wanneer heeft die voor het laatst gereden en voor het laatst een beurt gehad? Als hij jaren stil heeft gestaan kan ik mij indenken dat een garage er op dit moment geen tijd voor heeft, het is de drukste periode van het jaar voor motorzaken. Maar heeft hij vorig jaar nog gereden dan snap ik niet dat ze er niet aan willen beginnen.

En een motor uit 1980 met 15.700km? Die moet nog ingereden worden :) Alvast veel plezier ermee!
Hij rijdt nog, maar had laatst wel dat het gas bleef hangen. Denk dat hij in 2024 voor het laatst een beurt heeft gehad. Toen is in ieder geval weer nagekeken volgens de onderhoud papieren, die ik heb van de vorige garage (die zijn jammer genoeg geswitcht dat ze alleen nog triumph doen).

Die oom had hem nieuw gekocht, paar keer opgereden en toen kregen ze kinderen, dus werd er steeds minder gereden. Heeft hem nooit willen verkopen tot dit jaar. Hij heeft hem gelukkig altijd binnen in een garage gezet en wel altijd de motor even starten en heel soms de straat op en neer, maar meer niet.

• Willem
  • Laatst online: 19:06
Destruction:
Interessant artikel op de website van FEMA:

https://www.femamotorcycling.eu/dutch-indepth-study-2026/

Ga er vanuit dat dit soort onderzoeken worden meegenomen in de afwezig van het invoeren van een APK voor motorfietsen. Je zou kunnen zeggen dat technische defecten of slecht onderhoud waarschijnlijk géén dominante hoofdoorzaak zijn van motorongevallen. Anyhow, volgens mij is het nog lang niet zo ver.

Motor (of auto) onderhoud bijhouden

• ozzynator
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16:39

ozzynator

Nevermind.

KleineG schreef op maandag 11 mei 2026 @ 15:32:
Hoi Allen,

Ik ben een nieuwe volger van dit topic en heb een vraag voor mensen met een oldtimer. Ik heb zelf een paar weken een oldtimer (kawasaki Z650 uit 1980 met 15.700 km) overgekocht van een oom.

Nu wil ik deze voor een grote beurt wegbrengen, maar de garage (motostore in Uithoorn) gaf aan dat als er iets is met het motorblok zoals de carberateurs, dat ze dat niet doen. Maar kent iemand een garage in de buurt van Mijdrecht/Vinkeveen/Uithoorn, die dus de grote beurt kan doen en eventueel ander onderhoud als dat nodig is?

Ik probeer te vermijden om het zelf te doen omdat ik er geen tijd, de ruimte of de middelen voor heb!
Daar zit geen odb op, dus weten ze niet wat ze moeten doen als er iets niet goed mocht zijn. Denk dat je bij een kleinere lokale motorzaak meer geluk hebt, daar zijn zoals hierboven staat vaak nog specialisten die weten hoe een carburateur werkt.

Moette doen.

• Jampot007
kneusteun schreef op maandag 11 mei 2026 @ 16:12:
[...]

nee.

Ook zou ik daar geen laptop in doen. Ding heeft geen body dus je laptop wordt de hele dag tegen je motor geslagen. Bij een glijder of val van de motor is je laptop ook weg…

Let op volgende discussie incoming 😂

Ik gebruik een rugzak, ja een rugzak. Dan kan ik mijn laptop ook vanaf de motor meenemen naar een andere locatie, of de hele dag slepen van locatie naar locatie.

Je zou voor een topkoffer kunnen gaan, maar voor mij persoonlijk geen optie. En zorg dat alles vast kan anders is het een shaker.
Toch een werklaptop :p . Koffers vind ik persoonlijk niet mooi en zien er ook niet bijster aerodynamisch uit. Voorlopig ga ik wel een rugzak doen ja de komende weken dus ik zal ff kijken hoe dat bevalt! Ben jij niet bang als je iets hards in je rugzak hebt dat dit juist voor extra schade kan zorgen bij een eventuele val? Ik heb wel een jas mét grote rugprotector.

• Stalensnuitje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:30
geert_s schreef op maandag 11 mei 2026 @ 14:27:
[...]

Die bewaar ik nog even voor iemand anders :)
Shotgun ik dat plekje vast, morgen ophalen *O*

PS: lekker op tijd, maar ik zou toch zweren dat er een motor-smiley was? Of had ik die vroggâh (opa vertelt…) op IRC ofzo :?

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19:46
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I4bwt6uQiJSFZrbLLdmqZE4nhC0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WgNt32akZG351HYyyfbBhXlH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KFU8TAusVpQOYDhWk7ep7NE-TfI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/unX1NPO8fiozbMZkuK8EzyMN.jpg?f=fotoalbum_large

Bij een Chinese motor horen ook Chinese tassen. Vandaag mee op pad geweest en flink wat buien meegepakt... Alles droog _/-\o_

[ Voor 27% gewijzigd door Bo0bz op 11-05-2026 17:20 ]

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020 | Kia EV6 84kW

• Bommes
MichielK71 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 15:11:

Aan de andere kant, als ik nu een afspraak voor onderhoud wil maken bij de dealer (noem geen naam) waar ik mijn motor heb gekocht ben ik over 2 maanden pas aan de beurt. Dus hebben de motorzaken wel tijd in de werkplaats om al dat keuringswerk erbij te doen. Want al is het maar een paar minuten, rond het met de administratie maar af op een kwartier, dan is dat met alle motoren in Nederland wel een hoop kwartiertjes.
En juist die is mijns inziens het grootste probleem aan dit, op een beleidsafdeling verzonnen, plan.
Er zijn nu al handjes te weinig in de techniek om binnen fatsoenlijke termijnen, en voor normaal geld onderhoud uit te voeren.
Laat staan dat ook ineens dat kwartiertje apk voor alle motoren op kenteken in NL bij moet.

Dat kwartier is trouwens nog wel erg krap gerekend. Vanaf moment dat de monteur met de betreffende apk opdracht begint.
Motor binnen halen, remtest, uitlaatgassen checken, verlichting, speling op diverse zaken, alles deugdelijk bevestigd, enz.
Keuring online registreren, motor weer naar buiten, klaar voor de volgende werk opdracht.
Punten voor controle beetje losjes op de auto apk punten uit mijn duim gezogen.
Maar dat gaat echt wel meer dan een kwartiertje kosten.
Motorgarages moeten daarnaast ook nog extra apparatuur aanschaffen, mensen opleiden, waarschijnlijk ook wel mensen werven.

Ik ben echt heel benieuwd hoe de markt, die er zelf zo voor aan het lobbyen is geweest, dit gaat invullen.
Maar het is er nog niet door, eerst nog een volgende stap in het Europees Parlement, daarna nog per lidstaat invoeren, enz.
Dan zijn we zo 5, of nog meer jaren verder.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:16

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

@kneusteun

Ik bedoel dus mensen die bewust overtreden. Legaal volgens de wet, we dokken samen de ziektekosten.

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Stalensnuitje schreef op maandag 11 mei 2026 @ 16:49:
[...]

Shotgun ik dat plekje vast, morgen ophalen *O*

PS: lekker op tijd, maar ik zou toch zweren dat er een motor-smiley was? Of had ik die vroggâh (opa vertelt…) op IRC ofzo :?
Ik lees dit en ben meteen gaan zoeken, er was zeker een smiley.

Maar zou dus geen motor zijn, want hij droeg geen helm :P
[bug] er mist een smiley - Stoute bugs - GoT

• iMars
  • Laatst online: 08-07 23:30

iMars

Full time prutser

SinergyX schreef op maandag 11 mei 2026 @ 18:44:
[...]

Ik lees dit en ben meteen gaan zoeken, er was zeker een smiley.

Maar zou dus geen motor zijn, want hij droeg geen helm :P
[bug] er mist een smiley - Stoute bugs - GoT
Wel paar andere leuke gevonden :)

Afbeeldingslocatie: https://usagif.com/wp-content/uploads/2021/03/bike-emoji-17.gif en Afbeeldingslocatie: https://usagif.com/wp-content/uploads/2021/03/bike-emoji-22.gif

Maar ook geen helm ... het komt dan ook van een usa site, daar rijden ze niet met helm :+

[ Voor 13% gewijzigd door iMars op 11-05-2026 19:08 ]

Koop hier mijn P1 reader :)

• Herman

Herman

FP ProMod
Deze?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X0mPZjBH3mGv8wx3hRjUr-xzyyE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():gifsicle():strip_exif()/f/image/EHEaUtGrdxiFPnWBymVBwySK.gif?f=user_large

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Die smiley heb ik al 10 jaar opzij staan, komt origineel van MF geloof ik? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6S5kIaFBpE1p0Fz8yicfnvt9-8s=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():gifsicle():strip_exif()/f/image/PyQ7caYIhyZ4quCY0gP6XNAC.gif?f=user_large

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Star Citizen

• kneusteun
Jampot007 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 16:38:
[...]

Toch een werklaptop :p . Koffers vind ik persoonlijk niet mooi en zien er ook niet bijster aerodynamisch uit. Voorlopig ga ik wel een rugzak doen ja de komende weken dus ik zal ff kijken hoe dat bevalt! Ben jij niet bang als je iets hards in je rugzak hebt dat dit juist voor extra schade kan zorgen bij een eventuele val? Ik heb wel een jas mét grote rugprotector.
Ik zie de laptop gewoon als extra laag op mijn rugbeschermer.

Als ik echt ga raggen heb ik ook altijd een kleinere kriega op de rug met tiewraps, en wat te drinken zoals meestal pakje chocomel, want suiker en een reep + beefjerky. Soms een powerbank en soms een drone.

Meerdere keren onderuit gegaan en tot nu toe nog nooit iets in mijn rugzak beschadigd of lek geraakt. Dus het valt wel mee hoe vaak ik op mijn rug land 😂

• Aikon
  • Niet online
Ik doe m'n laptop in m'n zijkoffer. Veel veiliger, terwijl mijn been wordt verbrijzeld komt de laptop er ongeschonden uit :)

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:58

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Modbreak:Houden we het gezellig hier? Op de man reageren helpt de sfeer in het topic niet. Laat iedereen in zijn/haar waarde. Lukt dat niet: kies er dan voor om niet te reageren, dat kan altijd een optie zijn :)

Daarnaast is het niet de huiskamer: met plaatjes gaan gooien (ook om uit te lokken) wordt niet gewaardeerd

• Chrisuu01
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 31-05 20:11
Hey mede Tweakers,

Na jaren niet te hebben kunnen rijden, ben ik er weer aan toe om een motor in mijn leven te hebben.

Op dit moment heb ik helaas geen goede plek om een motor neer te zetten. De stoepen naast de huizen zijn zo smal dat iets daar parkeren eigenlijk niet kan. Mijn tuintje is erg klein. Jje kunt er nauwelijks draaien, zeker met de stoelen en planten die er staan. De tegels zijn ook niet helemaal vlak, waardoor een motomover waarschijnlijk niet goed werkt. Zelfs mijn gewone fiets uit de schuur halen is al een uitdaging, omdat ik die over het deurkozijn moet tillen.

Zijn er in de buurt misschien tweakers met een garagebox waar wat ruimte in kan huren in Amersfoort? Ook sta ik open voor advies over hoe ik de motor toch op een nette manier dichter bij de straat kan plaatsen.

Alvast bedankt voor het meedenken.

• geert_s

geert_s

Nou mensen, de bingo is wegens succes afgelast. Je zal ook eens een lolletje maken.. :X Sorry voor de overlast.

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13:24
Ik ging vandaag m'n motor inruilen. Bleek bij de proefrit van de motorzaak dat de ABS-pomp het niet meer deed. Hij gaf geen waarschuwingslampje of iets, maar als ik erover nadenk heeft de ABS (iig aan de achterkant) het dan zolang ik hem heb nooit gedaan. Toen ik hem net had heb ik wel een keer een noodstop geoefend en de achterkant laten slippen, maar daar heb ik verder niet bij stilgestaan.

Anyway, over een week of twee heb ik een andere motor *O* Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X0mPZjBH3mGv8wx3hRjUr-xzyyE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():gifsicle():strip_exif()/f/image/EHEaUtGrdxiFPnWBymVBwySK.gif?f=user_large

Teaser:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/H9quVtL.jpeg

• Bommes
Beetje sneu @geert_s is dat wel, jou bingo ging over ongeveer alles wat er in dit topic voorbij komt, zonder iets op de man persoon te spelen.
Maar goed mods wegen zijn ondoorgrondelijk.. het zijn net mensen :P

On topic, net mijn Bib&Go even geupdate met het kenteken van mijn Vespa.
Tolweg vermijd ik het liefste maar op de heenweg van het juni ritje zitten toch nog wel wat stukjes.
Zo heb ik in ieder geval geen last van de tol poortjes.
Mezelf kennende ga ik dat ding nu wel weer vergeten om mee te nemen :P :X

• Sinny
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 10:09
Bo0bz schreef op maandag 11 mei 2026 @ 17:19:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Bij een Chinese motor horen ook Chinese tassen. Vandaag mee op pad geweest en flink wat buien meegepakt... Alles droog _/-\o_
Ah kijk nog een 700MT :) ik heb sinds een maand een zwarte met koffers :)

• Bommes
Voor de (motor)reizigers onder ons een linkje:
https://adventurecompanion.app/
Een gebruiker op het motorforum heeft die site gemaakt.

Je kunt er in (nu nog) 5 tools gpx routes inladen, de tools hebben allen verschillende doelen.
Er is er eentje om te bepalen of je op de ingeladen route veel modder tegen zult komen :P Leuk voor onze TET (Bingo!!!) rijders.
Er is een tool om je tankstops te plannen met de ingeladen GPX. Je kunt je rijbereik op je tank in geven en je krijgt op de GPX gewoon voorgestelde tankstops te zien. Fijn als je een beperkt bereik hebt.
Of eentje waarbij je alle kastelen, ruïnes, natuur monumenten of anders sinds rond om je route te zien krijgt en er dus niet per ongeluk voor bij sjeest. Inclusief de wiki links en dergelijke.
Ook nog eentje om overnachtingsstops op campings in te plannen onderweg.

Ik ben geen IT'er, dus of het heel moeilijk maken is, geen idee?? Maar dat doet er ook niet toe, ik vond het tof en iets toevoegen aan de voorpret en gemak van je reizen en routes maken.

• Pyr0_
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18:00
Bommes schreef op maandag 11 mei 2026 @ 21:52:
Voor de (motor)reizigers onder ons een linkje:
https://adventurecompanion.app/
Een gebruiker op het motorforum heeft die site gemaakt.

Je kunt er in (nu nog) 5 tools gpx routes inladen, de tools hebben allen verschillende doelen.
Er is er eentje om te bepalen of je op de ingeladen route veel modder tegen zult komen :P Leuk voor onze TET (Bingo!!!) rijders.
Er is een tool om je tankstops te plannen met de ingeladen GPX. Je kunt je rijbereik op je tank in geven en je krijgt op de GPX gewoon voorgestelde tankstops te zien. Fijn als je een beperkt bereik hebt.
Of eentje waarbij je alle kastelen, ruïnes, natuur monumenten of anders sinds rond om je route te zien krijgt en er dus niet per ongeluk voor bij sjeest. Inclusief de wiki links en dergelijke.
Ook nog eentje om overnachtingsstops op campings in te plannen onderweg.

Ik ben geen IT'er, dus of het heel moeilijk maken is, geen idee?? Maar dat doet er ook niet toe, ik vond het tof en iets toevoegen aan de voorpret en gemak van je reizen en routes maken.
Oehh TrailScout is best een leuke tool om mee te spelen! Die ga ik zeker even bookmarken!

• BvZwolle
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09-07 11:33
Ik heb vandaag voor het eerst een dag op een grotemensencrossbaan in Heerde gereden. Er was een Husqvarna 450 voor me geregeld en mocht ook een paar rondjes op een Husqvarna 501 FE knallen. Ik heb zelden zo hard mogen werken op een motor! Maar wat gaaf was het!!!

YouTube: Bijna boom gekopt

Volgende week maandag een hele andere categorie: Junior Circuit Assen op de Speed Triple.

@O88088 een Super Tenere? Veel voorpret gewenst!

[ Voor 16% gewijzigd door BvZwolle op 12-05-2026 06:36 ]

• kneusteun
BvZwolle schreef op maandag 11 mei 2026 @ 22:45:
Ik heb vandaag voor het eerst een dag op een grotemensencrossbaan in Heerde gereden. Er was een Husqvarna 450 voor me geregeld en mocht ook een paar rondjes op een Husqvarna 501 FE knallen. Ik heb zelden zo hard mogen werken op een motor! Maar wat gaaf was het!!!

YouTube: Bijna boom gekopt

Volgende week maandag een hele andere categorie: Junior Circuit Assen op de Speed Triple.

@O88088 een Super Tenere? Veel voorpret gewenst!
Toffe baan!

Hoe kwam je daar terecht? ik zou best graag een keer zoiets doen, maar lijkt niet makkelijk om gewoon een dagje een enduro en baan te huren...
Pagina: 1 ... 33 ... 54 Laatste