DrivinUCrazy schreef op maandag 11 mei 2026 @ 09:06:
[...]
Ik denk dat het vooral door de insteek van de aanwezige rijders is.
Hier zitten vooral veel serieuze rijders die hun zaakjes wel in orde hebben, niet te veel blèrpijpen, verlichting ok... Dan heb je van een APK ook niet veel te vrezen.
Vind ik het nodig? Niet echt. Zeker voor mijn eigen motor niet die altijd in goede staat verkeert, anders komt die niet buiten.
Dat heb ik hier dus ook. Ik wil niet op een barrel in slechte staat rond rijden dus ik houd hem in goede staat. Iets anders is onacceptabel.
De CBF houd ik ook binnen, o.a omdat de banden al 8 jaar oud zijn en ik eerst andere punten op i'tjes wil hebben gezet voor ik die vervang. Hij is inmiddels niet meer geschorst (ik moest er toch op de één of andere manier een test rit mee kunnen maken...) maar voor ik hem écht rijklaar acht komt het ding dus niet zomaar weer op de weg. Het is geen barrel (zeker niet), maar hij is op dit moment ook nog niet echt fit for use.
Maar tegelijkertijd zie ik regelmatig motoren staan bij mijn vaste monteur waarvan ik denk... enkeltje schroothoop was misschien rendabeler geweest. En dat mag dan niet in orde gemaakt worden want dat kost geld. Dus in die zin snap ik de APK wel, maar dan moet het wél een nuttige check zijn.
Volgens mij zit die monteur ook niet echt op die APK te wachten.
Ik zie zelf inderdaad ook wel eens heel slecht onderhouden barrels voorbij komen, banden 10+ jaar oud, ketting kurk droog, slechte remmen etc... Ik snap het ergens ook wel weer, maar dan zou ik nog steeds liever zien dat de Politie vaker controles houdt en slechte exemplaren middels een WOK melding uit het verkeer haalt. Dan ben je er immers ook.
In Vlaanderen wordt de motorkeuring nota bene vanaf midden 2026 weer afgeschaft, hoewel dit daar alleen verplicht was als de motor werd verkocht. Ik heb daar iets te veel gevallen van gehoord die op onbenullige punten werden afgekeurd, maar echt technische issues werd niet naar gekeken.

Die was dus vooral bedacht om mensen op kosten te jagen

Keuring voor verkoop, tsja... En dan heb je een motor staan waar e.e.a aan mankeert en die wil je als opknapper verkopen, dat kan dan dus niet meer? Dat zou toch gestoord zijn

Wat ik vooral vrees is dat het een opmaat is naar een jaarlijkse kilometerregistratie, om daar vervolgens rekeningrijden op los te laten. En dáár heb ik dan weer absoluut geen zin in. Zeker omdat minimaal 75% van mijn kilometers in het buitenland worden afgelegd.

Op zichzelf heb ik ook niks tegen een jaarlijkse kilometerregistratie, het zou opzich wel goed zijn als je - net als bij auto's - een beetje kunt peilen of een tellerstand wel of niet klopt. Op dit moment is dat bij motoren nog niet echt mogelijk.
Rekeningrijden ben ik natuurlijk wel fel op tegen. Zeker omdat juist wij als motorrijders niet bijdragen aan een file probleem of iets, maar dat probleem juist verkleinen. Men zou heel blij met ons moeten zijn, als ze het al niet willen bemoedigen dan moeten ze het in ieder geval ook niet gaan ontmoedigen.
Ok dat wist ik niet maar dat vind ik dus wel iets heel anders. Geen motorrijbewijs en op een driewieler, dat kun je dus écht geen motorrijden noemen. Hell voor mijn motorscooter moet je (25cc en 1 of 2 kw teveel) een A2 rijbewijs hebben en zelfs dat noem ik geen motorrijden.
Ik ben er opzich niet op tegen dat die dingen bestaan hoor, maar de wet moet imo wel zodanig worden aangepast dat zo iemand dan in ieder geval rijbewijs B + motor theorie + AVB op zak moet hebben, en dan krijg iemand daarna een code bij z'n rijbewijs die aangeeft dat hij/zij ook op een 3 wieler mag rijden die harder gaat dan 45km/u (dus buiten AM, maar geen A), zoiets. Dan kan de politie ook onderscheid maken. Maar als je je theorie en AVB al binnen hebt, kun je net zo goed doorgaan voor AVD zodat je gewoon overal op mag rijden. AVD is dan het kostenplaatje of het moeilijke niet meer.
Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.